Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:14
Ascension schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:34:
[...]

Heb jarenlang onze sportfietsen in zo'n ongeisoleerde standaardberging gestald en dat gaat prima. Je moet alleen zorgen dat je aandrijflijn droog is want anders zit er gelijk roest op. Nu een geisoleerde inpandige berging, dat is toch wel een stuk fijner inderdaad ;)
Geïsoleerd is zoveel beter qua vochtigheid! Ik kan zelfs oud karton zonder problemen opslaan in onze geïsoleerde, maar onverwarmde garage. Wel met 1muur aan het huis, dus heel klein beetje warmte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:42
Hier ook de garage vol laten isoleren en zelfs zonder verwarming is het vorige winter niet onder de 10 graden geweest terwijl het buiten zeker -6. a -7 is geweest. Nu schommelt hij rond de 12-15 graden. (ook afhankelijk van hoe vaak we de deur openen en fietsen, motor of ander spul pakken natuurlijk).

Gek genoeg was het isoleren wederom heel goedkoop op 1 wandje na. Die heb ik achteraf gedaan. Mechanische ventilatie zit er ook in op de laagste stand om eventueel resterend vocht eruit te halen.

[ Voor 43% gewijzigd door GeeMoney op 06-12-2022 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Requiem19 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:22:
[...]

Ik ook niet (kon ook niet als optie).

Nadeel van niet geisoleerde garage: KOUD. Maar belangrijker nog: vrij vochtig, hier kunnen wij onze racefietsen en motoren nu niet stallen.
Ik heb mijn facefiets en MTB jarenlang in een standaard 'nieuwbouw' houten tuinhuisje gestald. Dat kan prima. Zoals @Ascension al zegt zorgen dat de boel droog is voor je het weg hangt/zet.

Ik ben in die jaren vooral wat minder zuinig geweest op tuingereedschap en dat is flink gaan roesten idd.

Hier in de wijk klagen veel mensen nu ook wel over vochtige (ongeisoleerde) bergingen. Ben erg blij dat we dat meteen mee gedaan hebben. Niet eens zozeer voor het opbergen van de fietsen, maar vooral voor het onderhoud. Ik fiets meerdere keren per week naar werk en dat doe ik bij voorkeur op de racefiets. Met het huidige regenachtige weer sta je dan 1 a 2x per week 's avonds je fiets te poetsen en niets fijner dan dat gewoon verwarmd binnen te kunnen doen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:43

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
vormulier schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:02:
[...]

[...]

Jullie hebben mazzel
:'( 1750 bij ons PER buiten kraan thanks van wijnen
Volgens mij hebben ze een 0 teveel gebruikt?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:20
Farmerwood schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:53:
[...]

Ik hen mijn facefiets en MTB jarenlang in een standaard 'nieuwbouw' houten tuinhuisje gestald. Dat kan prima. Zoals @Ascension al zegt zorgen dat de boel droog is voor je het weg hangt/zet.

Ik ben in die jaren vooral wat minder zuinig geweest op tuingereedschap en dat is flink gaan roesten idd.

Hier in de wijk klagen veel mensen nu ook wel over vochtige (ongeisoleerde) bergingen. Ben erg blij dat we dat meteen mee gedaan hebben. Niet eens zozeer voor het opbergen van de fietsen, maar vooral voor het onderhoud. Ik fiets meerdere keren per week naar werk en dat doe ik bij voorkeur op de racefiets. Met het huidige regenachtige weer sta je dan 1 a 2x per week 's avonds je fiets te poetsen en niets fijner dan dat gewoon verwarmd binnen te kunnen doen. 8)
Hoe doe je dat dan als je je fiets afspoelt vanwege de modder/pekel etc?

Ketting drogen lukt wel, maar het vocht kruipt dan ook op plaatsen die je niet goed droog kunt maken…

Ik heb niet zoveel trek om mn prijzige racefiets dat risico aan te doen. En m’n motor al helemaal niet :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-09 08:24
@Requiem19 nu spoel ik de fiets af en zet m nat weg in de geïsoleerde berging. Maar in ons vorige huis zorgde ik wel dat de ketting en cassette dan droog waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 21:51
Leuk zo'n geisoleerde berging, ik vond bij ons de meerprijs echt veels te hoog. Daarnaast vroeg ik me af of je dan je deuren ook niet moet gaan isoleren?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Y996r7CQ/Berging.png

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:36
Strider schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:25:
Leuk zo'n geisoleerde berging, ik vond bij ons de meerprijs echt veels te hoog. Daarnaast vroeg ik me af of je dan je deuren ook niet moet gaan isoleren?

[Afbeelding]
Bij ons was het verplicht om bij deze optie ook geïsoleerde garagedeuren te nemen en vloerverwarming😅. Weer paar €k extra. Toch maar gedaan. Achteraf meer ellende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney

[Afbeelding]
Dat is behoorlijk prijzig inderdaad.
Hier kon ik voor €1250,- het complete dak laten isoleren gelijk aan de woning uitbouw/bijkeuken.
Vloer was al geïsoleerd gelijk aan de woning
Hij is inpandig dus ik had ook al 2 spouwmuren en voor €500,- kon ik een zwaarder geïsoleerde sectionaaldeur kiezen, daar heb ik ook gebruik van gemaakt.
Het laatste resterende enkelsteens muurtje heb ik achteraf geïsoleerd met 12cm steenwol en een voorzet wand want daar vroegen ze wel €6500,- voor. Achteraf koste mij dit ongeveer €800,- .

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 06-12-2022 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 18:50
-edit: knip-

[ Voor 98% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:02
Hier sinds kort voor een luchtontvochtiger gekozen voor de wintermaanden.
Gebruikt nagenoeg geen stroom en van circa >80% nu al dagen stabiel op 60% (waarop ingesteld).
Binnenkort eens kijken of dat nog lager kan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NrJdaSgxkSUtS_jxMaNcJSqUOzw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7bCru2S0if3WZGrq3aTI1PW5.jpg?f=fotoalbum_large

Enkel de voorkant en achterkant niet geïsoleerd. Mogelijk nog doen in de toekomst, al staat het laag op de prioriteitenlijst (zijwanden staan tegen twee huizen aan en dak en vloer zijn geïsoleerd.)

[ Voor 14% gewijzigd door Source90 op 06-12-2022 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
GeeMoney schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:40:
[...]

Dat is behoorlijk prijzig inderdaad.
Hier kon ik voor €1250,- het complete dak laten isoleren gelijk aan de woning uitbouw/bijkeuken.
Vloer was al geïsoleerd gelijk aan de woning
Hij is inpandig dus ik had ook al 2 spouwmuren en voor €500,- kon ik een zwaarder geïsoleerde sectionaaldeur kiezen, daar heb ik ook gebruik van gemaakt.
Het laatste resterende enkelsteens muurtje heb ik achteraf geïsoleerd met 12cm steenwol en een voorzet wand want daar vroegen ze wel €6500,- voor. Achteraf koste mij dit ongeveer €800,- .
Gipsplaat of echt een binnenmuurtje ervoor?
Source90 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:56:
Hier sinds kort voor een luchtontvochtiger gekozen voor de wintermaanden.
Gebruikt nagenoeg geen stroom en van circa >80% nu al dagen stabiel op 60% (waarop ingesteld).
Binnenkort eens kijken of dat nog lager kan.
[Afbeelding]

Enkel de voorkant en achterkant niet geïsoleerd. Mogelijk nog doen in de toekomst, al staat het laag op de prioriteitenlijst (zijwanden staan tegen twee huizen aan en dak en vloer zijn geïsoleerd.)
Wat voor luchtontvochtiger gebruik jij?

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rufio64
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:05

[Afbeelding]
Bij ons vroegen ze volgens mij 8K, dat vond ik ook vrij fors (wel een binnenmuur). Uiteindelijk niet gedaan, wij gaan het later oplossen met wat voorzetwanden en dergelijke. Zelfs als we dat zouden laten doen scheelt dat nog steeds aanzienlijk. Anderzijds denk ik dat als je er echt een leefruimte van wilt maken (dat is niet ons doel) je er misschien beter aan doet het vanuit de bouw te laten doen, maar dan volgen er denk ik meer upgrades dan alleen isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Strider schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 23:05:
[...]

Gipsplaat of echt een binnenmuurtje ervoor?
Gipsplaat of sauzen zou nu kunnen maar ik heb een flinke balkenlaag en daarvoor OSB platen van 15 of zelfs 18mm maar dat weet ik uit mijn hoofd even niet meer. Express zo gedaan zodat ik van alles aan de muur kan ophangen zoals een ski koffer, dakdragers, grasmaaiers etc ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-09 09:17
aprofet schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:59:
  • WTW-ventilatie leidingen realiseren naar de gehele zolderverdieping (2 ruimtes)
  • 2 mantelbuizen naar 2 tegenovergestelde hoeken vh huis/tuin (inmiddels achteraf door 1 mantelbuis: waterleiding tbv sprinklersysteem; 2x grondkabel (kracht-)stroom; UTP kabel veranda. Eingelijk hadden we er 4 moeten leggen , op iedere hoek v/h huis, superflexibel
Flop
  • Stopcontacten verschoven ipv extra stopcontacten erbij, nu hebben we bijv. op slaapkamer stopcontact achter de TV maar geen stopcontact meer bij de vloer voor bijv stofzuiger, of lampje oid (want achter TV) - dus niet bezuinigen maar bijbestellen/li]
  • Aanpandige Garage niet geisoleerd (moet nu alsnog)
Een stopcontact maak je toch zo zelf extra voordat de stukadoor komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online

[Afbeelding]
Berging isoleren kostte mij in totaal 11k (7x3m met 1 lange muur tegen de woning aan. Daarvoor kreeg ik:
- Vloerisolatie
- Geisoleerd dak van kanaalplaten
- Standaard sectionaaldeur werd vervangen door 2 isolerende houten deuren
- Realisatie van een (binnen)deur naar de woning
- Isolatie tegen de muren
- Binnenmuren van zandkalksteen
- Radiator om de ruimte tot 15 graden te kunnen stoken
- Plafond met spac afgewerkt
- Muren behangklaar
- Dak volgestort met grind (idem als op de uitbouw)

Had e.e.a achteraf wellicht zelf kunnen doen, maar bv zelf nog kanaalplaten erop leggen ga je echt niet doen en nu kan ik zonder me er zorgen over te maken later nog bv een groendak erop mikken en/of de boel vol leggen met zonnepanelen en zelf zonder zorgen over het dak lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
GeeMoney schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 23:09:
[...]

Gipsplaat of sauzen zou nu kunnen maar ik heb een flinke balkenlaag en daarvoor OSB platen van 15 of zelfs 18mm maar dat weet ik uit mijn hoofd even niet meer. Express zo gedaan zodat ik van alles aan de muur kan ophangen zoals een ski koffer, dakdragers, grasmaaiers etc ;).
Ik weet wel wat er straks gaan gebeuren, berging staat ineens vol en dan komt isoleren er nooit meer van :+ Zelf zou ik wel een sterke voorkeur voor een binnenmuur hebben, lekker stevig en mooi afgewerkt. Ook echt weer iets wat je beter maar beter direct kunt doen bij het krijgen van de sleutel.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deuz14
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-04 15:33
kepler schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:36:
[...]

Ligt een beetje aan de prijs, voor ons was 150 euro. Voor die prijs hebben we het gewoon laten aanleggen, al gebruiken we hem maar een paar keer dan is het de moeite geweest.

Het is wel iets wat je nog zomaar even aanlegt. Als je het wel vaak gaat gebruiken moet je anders dus met slangen gaan verlengen. Erg onhandig :P
Ik heb in mijn huidige huis ook een kraantje aan de voorkant. Met domotica en druppel Leidingen kan je dan het onderhoud van je voortuin al uitbesteden. Erg fijn.

In ons nieuwbouw huis ga ik dus zeker weer een kraantje laten maken aan de voorkant, vanuit de bouw was dat bij ons ruim 500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Requiem19 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:10:
[...]
Hoe doe je dat dan als je je fiets afspoelt vanwege de modder/pekel etc?

Ketting drogen lukt wel, maar het vocht kruipt dan ook op plaatsen die je niet goed droog kunt maken…

Ik heb niet zoveel trek om mn prijzige racefiets dat risico aan te doen. En m’n motor al helemaal niet :-).
Drogen met een (oude) doek en/of droog blazen.

Mijn racefiets is meer waard dan mijn 11 jaar oude diesel, dus ben er ook graag zuinig op. O+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
Strider schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 23:05:
[...]

[...]

Wat voor luchtontvochtiger gebruik jij?
Ik heb deze nu sinds een paar dagen draaien:
https://www.amazon.nl/gp/product/B073XPF4JD

Mede gekozen vanwege de mogelijkheid tot aansluiten op afvoer. HBM heeft ook een paar modellen, Echter waren die niet goed leverbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:10
ColeJ schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 23:29:
[...]

Een stopcontact maak je toch zo zelf extra voordat de stukadoor komt?
En dat was mijn flop, ik had een loze leiding minder genomen, omdat ik een stopcontact wel even door zou trekken. Dag van oplevering: 12 uur sleutel 15:00 begint de stucadoor :+ Dat stopcontact moet er dus nog steeds komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-09 09:29
Aubergine schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:53:
[...]

Hoezo zou je zoneregeling op zolder afraden? Als je de zolder in twee delen wil opsplitsen is het toch juist fijn dat de ene kamer verwarmd of gekoeld kan worden?
Een zolderkamer koelen met een warmtepomp terwijl de andere kamer niet gekoeld wordt kun je vergeten. Daar is het doorgaans zo warm in de zomer dat de beperkte capaciteit van de vloerkoeling dat niet weg krijgt, helemaal niet als je maar een van de twee ruimtes zou koelen.

Hetzelfde geldt voor verwarmen in de winter. Warmte stijgt uit het hele huis op (bij open trappen helemaal, anders is dat effect iets minder). Met een warmtepomp wil je de ruimtes die naast elkaar liggen eigenlijk altijd dicht bij elkaar hebben in temperatuur.

Zoneregeling heeft eigenlijk alleen zin als er gedurende de dag echt grote verschillen zijn in de verschillende ruimtes door externe invloeden. Denk aan de zon die 's morgens de woonkamer op het zuiden helemaal opwarmt, maar de badkamer op het noorden niet.

Zoneregeling wordt in de nieuwbouw (verplicht) toegepast, maar meestal op de verkeerde manier. De benodigde apparatuur wordt klakkeloos tegen de muur geschroefd en de aanwezigheid van die apparatuur wordt als excuus gebruikt om niet waterzijdig te hoeven inregelen... (er zijn positieve uitzonderinge hoor)

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
@Blihi @GeeMoney @Farmerwood @BiG-GuY @Andrehj

Dank allen voor jullie input op mijn badkamerverwarmingsprobleem. Zie hieronder nog wat meer toelichting, wellicht ziet een van jullie sneller dan ik waar het probleem zit, al heb ik zelf wel enkele ideeën.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door Requiem19 op 07-12-2022 09:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:37
Requiem19 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:29:

Dank allen voor jullie input op mijn badkamerverwarmingsprobleem. Zie hieronder nog wat meer toelichting, wellicht ziet een van jullie sneller dan ik waar het probleem zit, al heb ik zelf wel enkele ideeën.

***members only***
Heb je geen bijverwarming? Eigenlijk ieder project dat ik tegen ben gekomen in de afgelopen 2 jaar heeft los van vloerverwarming ook altijd nog een radiator in de badkamer staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Blik1984 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:36:
[...]

Heb je geen bijverwarming? Eigenlijk ieder project dat ik tegen ben gekomen in de afgelopen 2 jaar heeft los van vloerverwarming ook altijd nog een radiator in de badkamer staan
Dat staat in mijn verhaal - ja - er hangt een 600watt radiator die het van 16.5 naar 17.5 krijgt als hij op vol vermogen 24/7 staat te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Voor de top/flop lijst. Mijn huis is nog in aanbouw, maar wel een paar dingen:

Top:
- Naar iedere kamer loze leidingen, plus 3 loze leidingen naar de gangen per verdieping voor een AP
- voorbereiding screens en zonwering door bedrade leidingen te plaatsen
- Deur van keuken naar garage

Flop:
- Geen extra stopcontacten en loze leidingen laten plaatsen in technische ruimte op advies van de bouwbegeleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Requiem19 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:42:
[...]

Dat staat in mijn verhaal - ja - er hangt een 600watt radiator die het van 16.5 naar 17.5 krijgt als hij op vol vermogen 24/7 staat te draaien.
Sorry, overheen gelezen. Die 600 watt lijkt me overigens aan de ondergedimensioneerde kant als ik het zo lees. Meeste elektrische verwarmingen zitten op 3-4x zoveel vermogen

Heb je al eens met een warmtecamera naar de buitenkant van de badkamer gekeken en dat vergeleken met de rest vh huis? Dit om uit te sluiten dat er een koudebrug ergens zit?

[ Voor 13% gewijzigd door Blik1984 op 07-12-2022 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999

ChUcKiE

Dus........

Requiem19 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:42:
[...]

Dat maakt het wel vreemd ja. Wij hebben ook zo'n elektrische designradiator als (enige) verwarming hangen en daarmee kan ik de ruimte echt vervelend heet mee stoken. Die dingen stralen af als een malle.
Ik heb die radiator qua afstelling flink teruggeschroefd en nu verwarmt deze alleen in de ochtend en in de avond een beetje en de rest van de tijd blijft het er ook aangenaam warm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UBo-tyAjrRXsa4LF2CMwTapNxEw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J79fymhFrNcwOLzu5Pi1gZ6b.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door ChUcKiE op 07-12-2022 09:53 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Requiem19 Wat is de oppervlakte en inhoud van de badkamer?

Gooi die eens door https://www.badkamerxxl.n...diator-vermogen-berekenen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 31-08 23:35
Top:
  • Het dichtzetten van de bovenlichten. Dit geeft voor mij zo een grote upgrade in uitstraling, nog buiten het feit dat licht vanuit de hal niemand wakker houdt in de slaapkamers
  • Vloerkoeling module in de warmtepomp laten plaatsen. Het vooruitzicht dat het in de zomer geen 28 graden binnen wordt is heerlijk
  • Vervangen van enkele buitendeur en dubbel kamerhoge ramen in de achtergevel door dubbele openslaande deuren met zijlichten. Wat een extra licht en gemak is dat, als ik het vergelijk met de buren.
Flop:
  • CAI-aansluiting. Voor de zekerheid genomen, maar uiteindelijk niet nodig geweest. Nu maar eens proberen om die kabel te vervangen met een extra UTP kabel, dat kan geen kwaad.
  • Extra afvoer voor wasdroger laten maken, terwijl ik de afvoer gewoon op die van de wasmachine kan aansluiten

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Farmerwood schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:18:
[...]
Bij mij zitten alle leidingen voor screen/rolluik bedienin in de dag in het kozijn aan de buitenzijde. Simpel flexibel 19mm buisje met een controledraad. Aan de andere kant van de buis een inbouwdoos met bruin, blauw, groen/geel.

Zal kijken of ik een foto kan maken een dezer dagen, maar ben momenteel alleen thuis als het donker is door de weeks...
@Strider
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-brMguV5aYTXyXytmXe6Show20=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iBcGUkCGTnyDiCg6jZttgQSK.jpg?f=user_large

#Thuiswerkdagje dus foto met daglicht :)

[ Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 07-12-2022 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ik heb niet het idee dat dit soort luchtgaten meegenomen worden in de EPC berekening?

Of is deze pijp ook afgedicht om te voorkomen dat er lucht doorheen komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:58:
[...]

Ik heb niet het idee dat dit soort luchtgaten meegenomen worden in de EPC berekening?

Of is deze pijp ook afgedicht om te voorkomen dat er lucht doorheen komt?
Binnen komt hij uit in een inbouwdoos en zit er een schakelaar tegenaan. Pijp is dus niet dicht gestopt. Zou ik ook niet willen, want kabels moeten ook vervangen kunnen worden.

Die EPC-berekening is gemaakt voordat ik deze optie af nam, dus dat is zeker niet meegenomen. En een aangepaste berekening heb ik nooit gekregen ondanks meerdere vragen. (ivm uitbouw en andere wijzigingen ten opzichte van basiswoning)

[ Voor 20% gewijzigd door Farmerwood op 07-12-2022 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Farmerwood schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:00:
[...]

Binnen komt hij uit in een inbouwdoos en zit er een schakelaar tegenaan. Pijp is dus niet dicht gestopt. Zou ik ook niet willen, want kabels moeten ook vervangen kunnen worden.
Je kan er natuurlijk een stukje glaswol in proppen, dan kan je altijd de kabels vervangen.

Je zou voor de grap eens op een koude dag je afzuiging op max moeten zetten, toevoer ventilatie uit en dan met een temperatuurmeter (of kaars) bij die schakelaar kijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
ChUcKiE schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:51:
[...]

Dat maakt het wel vreemd ja. Wij hebben ook zo'n elektrische designradiator als (enige) verwarming hangen en daarmee kan ik de ruimte echt vervelend heet mee stoken. Die dingen stralen af als een malle.
Ik heb die radiator qua afstelling flink teruggeschroefd en nu verwarmt deze alleen in de ochtend en in de avond een beetje en de rest van de tijd blijft het er ook aangenaam warm.
[Afbeelding]
Lijkt mij echter wel dat deze wel wat meer doet dan 600 watt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi

***members only***
Je hebt het over pompen en aan Ta van 45-50, dus ik ga even uit van mengverdelers. Dan vallen me direct wat zaken op:

1) Je badkamer deelt de verwarming met de overloop. Het is onduidelijk wat de stroomrichting is (eerst overloop, dan badkamer of andersom). Ik zou in ieder geval zorgen dat dit eerst badkamer, dan overloop wordt.

2) Je leidingen liggen extreem diep, zelfs onder de elektra. Dat kost je afgiftevermogen. Het duurt relatief lang voordat de vloer warm kan worden.

3) De lussen in de badkamer zijn veel te kort. Voor een badkamer zou je een veel grotere dichtheid in de vloer willen hebben. Het is jammer dat dat zo gelegd is, daar is nu niets meer aan te doen zonder serieus hak- en breekwerk. (mocht je dat toch overwegen zou ik de overloop open maken en de lus van de overloop op de wasruimte aansluiten). De vraag is echter of dat in de dekvloer lukt.

Om hier iets mee te doen, moet je (mijns inziens) het volgende doen:

Neem de verdeler in de slaapkamer onder handen. Zet de vloerlus van de badkamer altijd open (als daar een regelaar op zit, haal die er gewoon af). Laat ook de pomp altijd draaien, dus 24/7, liefst op een zo hoog mogelijke stand (drukverschil constant, dus met een plat streepje op het icoontje). Schroef de vloerlus van de badkamer ook maximaal open, dus als er flowregelaars zijn: deze helemaal open draaien.

Schroef de vloerlussen van de andere ruimtes ver dicht (en lus 6 gewoon helemaal dicht). Zet nu de thermostaten op een constante temperatuur en houd dit een paar weken vol. Nu ga je langzaam de lussen waar de ruimte te koud blijft verhogen. De badkamer zal niet verder open kunnen, maar de andere wel.

Meer kun je helaas niet doen. Het beetje slang wat in je badkamer ligt is niet voldoende. Die had h-o-h
10cm of minder moeten liggen (en ligt op 15 of meer).

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zingo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:37
Leuk om eens naar de tops en flops te kijken, vooral na ongeveer 1,5 jaar gewoond te hebben merk je dit soort dingen goed op.

Top:
  • Top 1: Uitbouw van 2,4m voor 15,3k, wat een mega berg ruimte geeft dit erbij in het huis, ik had het echt niet zonder gewild.
  • Top 2: Warmtepomp die kan koelen, de BG en 1e verdieping blijven een hele fijne tempratuur in de zomer.
  • Top 3: Loze leidingen door het hele huis, heerlijk om overal gewoon UTP aan te kunnen sluiten.
Flop:
  • Flop 1: Meer stopcontacten. Ik heb in de slaapkamers in 2 van de 4 hoeken ze laten aanleggen, maar dat is echt te weinig op de meeste kamers, vooral omdat in een hoek de kast de stopcontacten bedekt.
  • Flop 2: Niet goed nagedacht over de verlichting, ik had achteraf meer lampen aan de muur willen hangen en die optie heb ik nu niet meer.
  • Flop 3: De trap naar de 1e verdieping open in de woonkamer laten uitkomen, ik had achteraf gewoon de gang moeten laten doortrekken aangezien het huis daar echt wel groot genoeg voor was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:00:
[...]

Die EPC-berekening is gemaakt voordat ik deze optie af nam, dus dat is zeker niet meegenomen. En een aangepaste berekening heb ik nooit gekregen ondanks meerdere vragen. (ivm uitbouw en andere wijzigingen ten opzichte van basiswoning)
Heb ook wel eens bij de gemeente (en de NAM in ons geval) gevraagd of een aangepaste EPC berekening niet noodzakelijk is bij een uitbouw en volgens hun is dat niet nodig mits de aannemer bouwt met de zelfde materialen als waar de oorspronkelijke EPC mee gemaakt is.

Raakt kant noch wal want het oppervlakte wordt bij een uitbouw groter en moeten ze gebruik maken van een plat dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Farmerwood schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:57:
[...]

@Strider
[Afbeelding]

#Thuiswerkdagje dus foto met daglicht :)
Thanks! Zoals ik het nu zie lijkt mij dit overigens achteraf geen doen meer om netjes te realiseren.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Strider schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:42:
[...]
Thanks! Zoals ik het nu zie lijkt mij dit overigens achteraf geen doen meer om netjes te realiseren.
Volgens mij hebben ze dit van buiten naar binnen geboord door de bakstenen, isolatie en zandkalksteen heen. De plek waar het binnen uit kwam is groter gemaakt met een standaard dozenboor en vanuit daar gefreesd naar de inbouwdoos waar de schakelaar zit.

Dus als je zelf zandkalksteen hebt en een wcd op dezelfde muur, dan moet het prima zelf te doen zijn. Ik zou het de volgende keer zelf doen zelfs denk ik.
Zolang je het maar doet voor je de muren gaat afwerken is er een hoop mogelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Farmerwood schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:57:
[...]

Volgens mij hebben ze dit van buiten naar binnen geboord door de bakstenen, isolatie en zandkalksteen heen. De plek waar het binnen uit kwam is groter gemaakt met een standaard dozenboor en vanuit daar gefreesd naar de inbouwdoos waar de schakelaar zit.

Dus als je zelf zandkalksteen hebt en een wcd op dezelfde muur, dan moet het prima zelf te doen zijn. Ik zou het de volgende keer zelf doen zelfs denk ik.
Zolang je het maar doet voor je de muren gaat afwerken is er een hoop mogelijk. :)
Ah dus na plaatsing van de kozijnen hebben ze dit geboord? Ik zou het toch wel enigsinds tricky vinden, bang om het kozijn te raken.

Ik vraag me eigenlijk ook af of dit niet mooier voor te bereiden is, stel je kiest uiteindelijk niet voor screens, dan heb je daar wel een kapotte baksteen. Het is optisch dan niet erg fraai.

[ Voor 11% gewijzigd door Strider op 07-12-2022 11:50 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:51
Werd je badkamer zonder dekvloer opgeleverd en dan met zoveel zooi er in? :?

Helaas is de vloerverwarming in je badkamer om te huilen. Wat er fout zit:
  • Veel, en dan bedoel ik ook veeeeel te weinig slanglengte in de badkamer. Daar had minimaal een factor 3 meer in gemoeten (maar eerder een factor 4).
  • De slangen hadden in de hele badkamer gemoeten, dus ook onder het bad en het wastafelmeubel, die staat immers los van de grond.
  • De badkamer deelt nu een lus met de overloop en de WC. Dat klopt ook al niet. Zo'n badkamer hoort z'n eigen lus te hebben, en liever nog twee (en dan op HoH 75).
  • Mogelijk liggen de leidingen in de "straat" te dicht bij elkaar, waardoor de aanvoeren de retouren direct weer opwarmen.
Om dit echt op te lossen moet eigenlijk de vloer van de badkamer er weer uit en moeten er eigen leidingen voor de VVW naar toe. Dat is niet leuk, maar wel de oplossing.

Het enige wat je op korte termijn zou kunnen verbeteren is zorgen dat de badkamer aan de aanvoerkant van die lus zit, en niet aan de retourkant (als dat al niet zo is). Met een infraroodcamera kun je dat achterhalen.

Maar er klopt toch meer niet. Want zelfs zonder verwarming zou je badkamer warmer moeten blijven. Reken maar mee: Een binnenmuur heeft een Rc van ca 0.1, en een buitenmuur minimaal van 4.5. Daar zit dus een factor 45 verschil tussen.
Je badkamer heeft evenveel uitwisselingsoppervlak met binnen als met buiten, dus zou die factor ook in het temperatuurverschil moeten zitten.
Als het buiten dus 0 graden is, en binnen 20, dan zou het in de badkamer zonder verwarming al 19.6 graden moeten worden. En dat wordt het lang niet. Ergens wordt je badkamer dus extra door afgekoeld. Dan kan zijn door:
  • Een koude hal die er wellicht onder ligt?
  • Lucht die van buiten wordt aangezogen ipv van binnen?
  • Isolatielekken in de buitenmuur?
Hier moet ook nog wel wat te winnen zijn.

Je oorspronkelijk badkamer (die nu washok is) zat warmtetechnisch veel gunstiger...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18:49
Ben nog volop bezig met het in orde maken van mijn huis, maar dit is tot nu toe mijn lijstje

Top:
• Top 1: Uitbouw van 2,4m, als ik dit later had moeten doen was dat een puzzel geweest icm vloerverwarming.
• Top 2: Loze leiding naar elke kamer, gang en twee naar de zolder.

Flop:
• Flop 1: Het niet laten plaatsen van een afvoer in de meterkast. Wilde een water ontharder laten plaatsen, maar dat gaat nu niet zonder breken.
• Flop 2: Loze leiding(en) naar achtergevel en voorgevel. Misschien wil ik in de toekomst er een AP hangen en/of zonneschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Requiem19 helaas eens met @Blihi . Je lussen zijn tekort, liggen te diep en te ver uit elkaar. Daarnaast hrb je 2 grote raampartijeren waar helemaal geen lussen liggen en die zijn wel nodig om de koude zoveel mogelijk tegen te gaan ook. Daarnaast is het jammer dat hij gedeeld wordt met de overloop en dat er eigenlijk dus ook geen unieke zone indeling en verwarming is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-09 11:47
Is het toegestaan om vanaf een WCD draadjes door te trekken naar een nieuwe punt (wandlamp)? Mijn vrouw wilt achteraf op een paar punten wandlampen aansluiten, dus via de bouwer kan niet meer.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:22

***members only***
Members only:

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
c-nan schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:40:
Is het toegestaan om vanaf een WCD draadjes door te trekken naar een nieuwe punt (wandlamp)? Mijn vrouw wilt achteraf op een paar punten wandlampen aansluiten, dus via de bouwer kan niet meer.
Dat kan prima :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Dat moet prima kunnen.
Tip: Bedenk je van te voren even of je bv iets van domotica kwijt wilt om ze te kunnen schakelen en boor dan een extra diepe inbouwdoos onder die lamp of juist een extra inbouwdoos naast het bestaande WCD vanaf waar je aftakt.

Hier stom genoeg in de berging 2 buitenlampen afgetakt van WCD's en kan nu nergens een Shelly kwijt. Uiteindelijk opgelost door lampen met schemerschakelaar op te hangen, maar dat is binnen waarschijnlijk niet wat je wilt. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Hoe zou je die draadjes onzichtbaar willen doortrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Blihi schreef op woensdag 7 december 2022 @ 07:55:
[...]

Een zolderkamer koelen met een warmtepomp terwijl de andere kamer niet gekoeld wordt kun je vergeten. Daar is het doorgaans zo warm in de zomer dat de beperkte capaciteit van de vloerkoeling dat niet weg krijgt, helemaal niet als je maar een van de twee ruimtes zou koelen.

Hetzelfde geldt voor verwarmen in de winter. Warmte stijgt uit het hele huis op (bij open trappen helemaal, anders is dat effect iets minder). Met een warmtepomp wil je de ruimtes die naast elkaar liggen eigenlijk altijd dicht bij elkaar hebben in temperatuur.

Zoneregeling heeft eigenlijk alleen zin als er gedurende de dag echt grote verschillen zijn in de verschillende ruimtes door externe invloeden. Denk aan de zon die 's morgens de woonkamer op het zuiden helemaal opwarmt, maar de badkamer op het noorden niet.

Zoneregeling wordt in de nieuwbouw (verplicht) toegepast, maar meestal op de verkeerde manier. De benodigde apparatuur wordt klakkeloos tegen de muur geschroefd en de aanwezigheid van die apparatuur wordt als excuus gebruikt om niet waterzijdig te hoeven inregelen... (er zijn positieve uitzonderinge hoor)
Dit is theoretisch of jouw praktijk ervaring? Ik wil wel m’n n=1 ervaring toevoegen. Ons huis is deze zomer opgeleverd dus nog geen ervaring met koelen, maar wel met verwarmen.
We verwarmen de woonkamer met 20,5-21 graden, 1e met 19,5 en 2e 1 kamer 18 en andere 19. Dus mijn conclusie is dat warmte overdracht naar boven minimaal is en dat je wel degelijk met naregeling temperatuur naar behoefte per kamer kan instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
ObiTewodros schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:57:
[...]

Hoe zou je die draadjes onzichtbaar willen doortrekken?
Afbeeldingslocatie: https://debetonboorder.nl/wp-content/uploads/2021/03/Vakman-leidingen-in-de-muur-frezen.jpg
(Random plaatje van Google)
Best huur je een sleuvenfrees (incl bouwstofzuiger)

[ Voor 11% gewijzigd door Farmerwood op 07-12-2022 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
[b]Hugo! in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"Hugo! schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:
Flop:
• Flop 1: Het niet laten plaatsen van een afvoer in de meterkast. Wilde een water ontharder laten plaatsen, maar dat gaat nu niet zonder breken.
Afvoer is redelijk eenvoudig zelf te maken, zeker als het toilet(kraantje) in de buurt zit.
Zeker met alle doppen in de vloer van de meterkast, hoeft er niet eens geboord te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 22:33
GeeMoney schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:37:
@Requiem19 helaas eens met @Blihi . Je lussen zijn tekort, liggen te diep en te ver uit elkaar. Daarnaast hrb je 2 grote raampartijeren waar helemaal geen lussen liggen en die zijn wel nodig om de koude zoveel mogelijk tegen te gaan ook. Daarnaast is het jammer dat hij gedeeld wordt met de overloop en dat er eigenlijk dus ook geen unieke zone indeling en verwarming is.
Is het trouwens ook niet zo dat ze geen isolatie onder de buizen gelegd hebben? Waardoor je eigenlijk ook de kanaalplaten voor Jan met de korte achternaam verhit in plaats van de dekvloer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Source90 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:15:
[...]

Afvoer is redelijk eenvoudig zelf te maken, zeker als het toilet(kraantje) in de buurt zit.
Zeker met alle doppen in de vloer van de meterkast, hoeft er niet eens geboord te worden.
Moet je wel een kruipruimte hebben. Hier kun je dit echt vergeten hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
keeperson schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:17:
[...]

Is het trouwens ook niet zo dat ze geen isolatie onder de buizen gelegd hebben? Waardoor je eigenlijk ook de kanaalplaten voor Jan met de korte achternaam verhit in plaats van de dekvloer?
Dat is meestal op een verdiepingsvloer. Isoleren doe je alleen op de begane grond. Het idee er achter is, is dat de warmte niet verloren gaat, maar bijdraagt aan de warmte van de onderliggende ruimte. Bij mij is dit goed meetbaar. Het plafond in de keuken onder de badkamer is significant warmer dan het plafond beneden onder de slaapkamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Huur een sleuvenfrees met bouwstofzuiger. Dat scheelt je een hoop hak- en breek- en schoonmaakwerk. Gebruik netjes PVC buizen met VD-draad (kan eventueel voorbedrade flexbuis zijn). Ga aub geen snoeren in zelfgemaakte sleufjes prutsen en dicht-gipsen.

Als het voor wandlampen is, kun je gewoon de flexbuis uit de muur laten steken, er hoeft dan ook geen doosje in de muur gemaakte te worden (met het risico dat je dat doosje blijft zien).

[ Voor 29% gewijzigd door Blihi op 07-12-2022 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 18:50
-edit: knip-

[ Voor 98% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:26

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hugo! schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:20:
Ben nog volop bezig met het in orde maken van mijn huis, maar dit is tot nu toe mijn lijstje

Top:
• Top 1: Uitbouw van 2,4m, als ik dit later had moeten doen was dat een puzzel geweest icm vloerverwarming.
• Top 2: Loze leiding naar elke kamer, gang en twee naar de zolder.

Flop:
• Flop 2: Loze leiding(en) naar achtergevel en voorgevel. Misschien wil ik in de toekomst er een AP hangen en/of zonneschermen.
Er bestaan zoutgebaseerde ontharders zonder afvoer en stroom. Verschillende merken met Duplex ontharder hebben dat.

Als het je om de kalk gaat en niet perse ontharden, kan je ook kijken naar iets als HappyDrops waar wij heel tevreden over zijn, die wordt simpelweg op de hoofdwaterleiding gemonteerd. Geen elektra/afvoer nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door BiG-GuY op 07-12-2022 13:38 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-09 11:47
Blihi schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:21:
[...]

Huur een sleuvenfrees met bouwstofzuiger. Dat scheelt je een hoop hak- en breek- en schoonmaakwerk. Gebruik netjes PVC buizen met VD-draad (kan eventueel voorbedrade flexbuis zijn). Ga aub geen snoeren in zelfgemaakte sleufjes prutsen en dicht-gipsen.

Als het voor wandlampen is, kun je gewoon de flexbuis uit de muur laten steken, er hoeft dan ook geen doosje in de muur gemaakte te worden (met het risico dat je dat doosje blijft zien).
Thanks, goede tip! Ik was al aan het kijken naar wat voor doosje ik moest inbouwen, maar dat hoeft dus helemaal niet. Zo een wandlampje schroef je dan direct je betonnen muur in?

Uiteraard gewoon met PVC buizen :)

Verticale sleufjes zijn toegestaan, maar horizontale niet (of wordt afgeraden), klopt dat?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
BiG-GuY schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:14:
[...]

Er bestaan zoutgebaseerde ontharders zonder afvoer en stroom. Verschillende merken met Duplex ontharder hebben dat.

En als het je om de kalk gaat en niet perse ontharden, kan je ook kijken naar iets als HappyDrops waar wij heel tevreden over zijn, die wordt simpelweg op de hoofdwaterleiding gemonteerd.
Er zijn modellen zonder stroom, zoals de Aquacell, echter heeft een echte ontharder naar mijn weten wel degelijk een afvoer nodig. Ik heb ze nog niet gezien met opvangbak voor de zoutlozing (lijkt mij ook verre van ideaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Source90 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:21:
[...]

Er zijn modellen zonder stroom, zoals de Aquacell, echter heeft een echte ontharder naar mijn weten wel degelijk een afvoer nodig. Ik heb ze nog niet gezien met opvangbak voor de zoutlozing (lijkt mij ook verre van ideaal).
Had mijn post al aangepast, je was te snel :+ . In de zoektocht naar ontharders idd wel modellen zonder stroom gevonden, maar niet zonder afvoer als het zout gebaseerd is. Net gecheckt bij degenen waar wij ook naar gekeken hadden.

De enige zonder afvoer zijn de passieve systemen die werken zoals de HappyDrops door wat toe te voegen aan het water waardoor de kalkaanslag zich niet meer aanhecht.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

c-nan schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:21:
[...]

Thanks, goede tip! Ik was al aan het kijken naar wat voor doosje ik moest inbouwen, maar dat hoeft dus helemaal niet. Zo een wandlampje schroef je dan direct je betonnen muur in?

Verticale sleufjes zijn toegestaan, maar horizontale niet (of wordt afgeraden), klopt dat?
Beton is sowieso veel zwaarder om te doen, afhankelijk van de draagconstructie mag het mogelijk geheel niet in die muur, omdat je daarmee de draagcapaciteit verminderd. Er is een reden dat bij (prefab) betonbouw de gaten normaal in de fabriek er al in gestopt worden.

Let op dat beton sowieso veel harder is dan kalkzandsteen, dus je hebt daar wel specifieke (duurdere) apparaten voor nodig dan bij kalkzandsteen.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
c-nan schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:21:
[...]

Je kunt best korte horizontale stukjes doen hoor, zeker in betonnen wanden. Maar het wordt afgeraden om meterslang horizontaal te gaan slijpen. Je gaat dan namelijk de wand aanzienlijk verzwakken.

In beton zul je inderdaad goede apparatuur nodig hebben, maar uit ervaring kan ik je vertellen dat je met een goede diamantslijpschijf in een haakse slijper al een heel eind komt. Twee sleufjes slijpen en dan het beton er tussenuit hakken door een beitel in het ene sleufje te slaan. En dan met de boorhamer de sleuf vlak hakken. Zorg dat je alles om je heen afdekt, want de splinters die daar af komen gaan door je vloer heen.

Om dozen te boren zul je wel met (eventueel watergekoelde) diamantboren aan de gang moeten.

[ Voor 29% gewijzigd door Blihi op 07-12-2022 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Source90 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:21:
[...]

Zonder afvoer kan ook helemaal niet. Bij zo'n zoutspoeling gaan er honderden liters water doorheen. Denk aan een continue doorstroming van +/- een half uur. Dat is al snel 200 liter water.

ons waterverbruik was in ons vorige huis al jaren 120 m3 per jaar. Sinds we in dit huis wonen is dat 155 m3 geworden. Toegegeven, we sproeien 's zomers de tuin wel echt vaker, maar een deel daarvan komt ook door de ontharder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

***members only***
Allereerst, zeer nette badkamer. Niet onze stijl qua vloertegels, maar ziet er wel erg netjes uit.

Zoals anderen al hebben gereageerd is die aanleg compleet fout gedaan en heb je veel te weinig vloerlus/verwarmingsbuis om überhaupt echt warm te krijgen. De grote raampartijen helpen daar niet aan mee. Zonder de vloer weer te openen is dat deel niet volledig te repareren.

Bij ons is de tweede verdieping een onbenoemde ruimte van grofweg 7x2,5m met vloerverwarming over de hele verdieping (1 zone). Waarvan aan de ene kant 2x een frans balkon zit met dubbele deuren (2,40m hoog met glas) dus en andere kant raampartij met 2x dubbele openslaande deur naar dakterras toe.

Deze kamer is daardoor het minst makkelijk op temperatuur te houden. In de winter is dit de koudste kamer en in de zomer de warmste. De vouwgordijnen die we binnen hebben geplaatst helpen wel wat, maar we hopen dat de rolluiken hier ook veel mee gaan helpen straks.

Nog steeds krijgen we de kamer wel op 21C als je dat zou willen, maar normaal staat hij op 20C wanneer we die kamer gebruiken en anders 18C. Het is de enige kamer in huis die een dag zonder verwarmen ook echt naar 18C zakt als het buiten 0C is.

Wat is je warmtebron? Als dat stadswarmte is, heeft het inderdaad zin om de aanvoer temp op 40C te hebben. Als je een warmtepomp hebt, zal dat niet veel doen, aangezien je warmtepomp niet verder dan 28C zal gaan.

Je verdeler zit dacht ik op een andere verdieping, of zit die wel in de slaapkamer? Je kan in ieder geval proberen wat Blihi voorstelt.

Verder denk ik dat de 600W elektrische radiator veel te zwak is voor die kamer, die was misschien groot genoeg voor de originele badkamer plek, maar zelfs zonder vloer en radiator zou het niet zo koud mogen worden in de badkamer.

Heb je iets van raamwering op de planning staan? Bij ons helpen de (vouw) gordijnen die we op de ramen hebben gedaan in de andere kamers ook om het koude glas minder de ruimtes te doen afkoelen. Om te testen zou je ook tijdelijk iets van een laken kunnen monteren tegen die ramen aan voor een periode. Kijken hoeveel verschil het maakt voor de temp in die kamer.

[ Voor 7% gewijzigd door BiG-GuY op 07-12-2022 14:06 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Blihi schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:46:
[...]

Zonder afvoer kan ook helemaal niet. Bij zo'n zoutspoeling gaan er honderden liters water doorheen. Denk aan een continue doorstroming van +/- een half uur. Dat is al snel 200 liter water.

ons waterverbruik was in ons vorige huis al jaren 120 m3 per jaar. Sinds we in dit huis wonen is dat 155 m3 geworden. Toegegeven, we sproeien 's zomers de tuin wel echt vaker, maar een deel daarvan komt ook door de ontharder.
Dat is ook exact de reden dat ik een sensor gestuurde variant heb gekocht en niet een tijd gestuurde variant.
Pas als het nodig is wordt er gespoeld, niet wanneer de klok zegt dat er weer een spoelcyclus is.

Lees hier trouwens bijna de helft van jouw aantallen, ben benieuwd waar de 200L vandaan komt.

[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 07-12-2022 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Source90 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:39:
[...]

Dat is ook exact de reden dat ik een sensor gestuurde variant heb gekocht en niet een tijd gestuurde variant.
Pas als het nodig is wordt er gespoeld, niet wanneer de klok zegt dat er weer een spoelcyclus is.

Lees hier trouwens bijna de helft van jouw aantallen, ben benieuwd waar de 200L vandaan komt.
Ook 100 liter klinkt nog vrij veel. Uit de documentatie van mijn ontharder:

Gemiddeld regenereert elke harscel na 700 liter water. De volledige cyclus van beide cellen samen beslaat dus 1400 liter. Per regeneratie wordt 23 liter spoelwater verbruikt. In een volledige cyclus waarbij beide cellen dus zijn geregenereerd is dit in totaal dus 46 liter water.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:36
Nooit een waterontharder gehad. Maar krijg FOMO als ik lees dat @Farmerwood en @Source90 zo’n ding hebben :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18:49
BiG-GuY schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:14:
[...]

Als het je om de kalk gaat en niet perse ontharden, kan je ook kijken naar iets als HappyDrops waar wij heel tevreden over zijn, die wordt simpelweg op de hoofdwaterleiding gemonteerd. Geen elektra/afvoer nodig.
Werkt dit echt dan? Dacht dat al dit soort apparaten grote onzin was. Vooral degene die een magneet op je leiding monteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Hugo! schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:03:
[...]

Werkt dit echt dan? Dacht dat al dit soort apparaten grote onzin was. Vooral degene die een magneet op je leiding monteren.
Die met een magneet is sowieso niveau tellsell.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Hugo! schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:03:
[...]

Een magneet is dan ook complete bullshit ja. Want dat komt niet in contact met het water en kan dan ook niks doen.

Heb eerder in dit topic uitgebreid gereageerd wat onze ervaringen zijn met de HappyDrops en zijn er erg tevreden over. Vooral ook dat we er geen omkijken naar hebben behalve eens in de 2-3 jaar ergens het filter (laten) vervangen.

Link

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Toppe schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:12:
[...]

Die met een magneet is sowieso niveau tellsell.
Zelfs de "reclames" - afleveringen van een tv programma waar dit in voorkomt in het weekend wat een verkoop BS. Vraag me elke keer weer af of ik er om moet lachen of huilen.. zeker omdat ze er ook nog een "levensduur" aan hangen ;w

Sidenote:
Een magneet op je leiding haalt allemaal dingen "uit" je leiding water. er moet dus eigenlijk een ontstopte leiding komen want die dingen moeten ergens naar toe.. Deze magneten werken dan wel weer in je CV installatie maar dan zit er ook meestal een afvoer / drain op om het schoon te maken en een filter.

[ Voor 27% gewijzigd door vormulier op 07-12-2022 16:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
BiG-GuY schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:15:
[...]

Een magneet is dan ook complete bullshit ja. Want dat komt niet in contact met het water en kan dan ook niks doen.

Heb eerder in dit topic uitgebreid gereageerd wat onze ervaringen zijn met de HappyDrops en zijn er erg tevreden over. Vooral ook dat we er geen omkijken naar hebben behalve eens in de 2-3 jaar ergens het filter (laten) vervangen.

Link
Het vullen van een zout reservoir gaat net zo snel en is stukken goedkoper. Een filter van HappyDrops kost je €165 per 2 jaar en als je een zout reservoir vult kan je dit voor €96 doen (€8 per zak, elke 2 maand = €96).

Daarbij kan HappyDrops klakkeloos de prijs van een filter verhogen want je bent aan hun gebonden en kan je bij een zout reservoir gewoon overstappen op een andere leverancier.

Dat siliphos schijnt ook niet zo gezond te zijn

[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 07-12-2022 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-09 22:06
Happy drops doet dan daadwerkelijk ook iets met het kalk integenstelling tot de magneten. Je verbruikt de harsbolletjes in het reservoir. Je krijgt er wel wat voor terug in je water fosfaten, maar dat schijnt dan binnen de wettelijke grenzen te blijven.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diod
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-09 21:34
Er bestaan ook CO2 waterontharders (bv. Solucalc). Daar zijn ook geen afvoeren voor nodig.
Helpt niet voor de gevallen waar je water boven de 95 graden Celsius wordt gebracht volgens de FAQ van Solucalc.

Heb er zelf tot nu toe nog geen ervaring mee, dus kan niet zeggen of het werkt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Diod schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:34:
Er bestaan ook CO2 waterontharders (bv. Solucalc). Daar zijn ook geen afvoeren voor nodig.
Helpt niet voor de gevallen waar je water boven de 95 graden Celsius wordt gebracht volgens de FAQ van Solucalc.

Heb er zelf tot nu toe nog geen ervaring mee, dus kan niet zeggen of het werkt of niet.
Ten tweede de SoluCalc verheist geen onderhoud, alsook het aankoop van producten zoals zoutzakken. Met andere woorden, het bespaart u geld in vergelijking met een zoutwaterontharder.
Die cilinder is ook een keer leeg 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Toppe schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:37:
[...]

[...]

Eens per jaar zeggen ze, en dan moet je ook maar net een gas leverancier om de hoek hebben en ik twijfel wel over de prijs die ze aangeven per 10 kilo c02 maar goed..

Ik hoopte eigenlijk hier iets over zandkalksteen te lezen niet over kalk in me leiding water.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
vormulier schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:40:
[...]

Eens per jaar zeggen ze, en dan moet je ook maar net een gas leverancier om de hoek hebben en ik twijfel wel over de prijs die ze aangeven per 10 kilo c02 maar goed..

Ik hoopte eigenlijk hier iets over zandkalksteen te lezen niet over kalk in me leiding water.. :+
Vorige week nog een fles opgehaald, was geloof ik iets van €18 de kilo.

Is overigens wel een nieuwe fles. Omruil ligt rond de euro of €5/€6

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 07-12-2022 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 31-08 23:35
Toppe schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:37:
[...]

[...]

Buiten het feit dat alle spelfouten op de website en in de brochure al vraagtekens bij mij oproepen is het toch ook pure misleiding om op je homepage het volgende te claimen:
Ten tweede de SoluCalc verheist geen onderhoud, alsook het aankoop van producten zoals zoutzakken. Met andere woorden, het bespaart u geld in vergelijking met een zoutwaterontharder.
Geen aankoop van producten... Die flessen zitten ieder jaar in de zak van Sinterklaas op 5 december, zeker?

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Ridicuul schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:45:
[...]

Buiten het feit dat alle spelfouten op de website en in de brochure al vraagtekens bij mij oproepen is het toch ook pure misleiding om op je homepage het volgende te claimen:

[...]

Geen aankoop van producten... Die flessen zitten ieder jaar in de zak van Sinterklaas op 5 december, zeker?
"t is een Belgisch bedrijf, dat kan die tikfouten wel verklaren

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-09 07:13
Ik dacht even dat ik in het wateronthardertopic was beland. Zullen we het weer over nieuwbouw hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRD07
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:06
NCSmits schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:47:
Ik dacht even dat ik in het wateronthardertopic was beland. Zullen we het weer over nieuwbouw hebben?
Eens.
TRD07 schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:37:
We krijgen hier twee kruipluiken (1tje in de voorraadkast en 1tje in de berging). Ben wel benieuwd wat anderen hebben gedaan qua vloerbedekking voor deze ruimtes? Zeker in de berging zal je niet de duurste PVC willen nemen én wil je wel bij het kruipluik kunnen. Zullen vooral fietsen worden gestald en is afgewerkt met een zandcement dekvloer.

Eigenlijk een soortgelijke vraag voor de ruimte achter de knieschotten. In de TO wordt aangegeven dat er geen zandcement dekvloer wordt aangebracht, maar je wil er misschien wel wat spullen kwijt. Wat hebben anderen hier gedaan, die wel gebruikmaken van de ruimte achter de knieschotten (voor opslag bijv.)?
Wellicht dat nog wat Tweakers ook deze keuze hebben gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
We krijgen hier twee kruipluiken (1tje in de voorraadkast en 1tje in de berging). Ben wel benieuwd wat anderen hebben gedaan qua vloerbedekking voor deze ruimtes? Zeker in de berging zal je niet de duurste PVC willen nemen én wil je wel bij het kruipluik kunnen. Zullen vooral fietsen worden gestald en is afgewerkt met een zandcement dekvloer.

Eigenlijk een soortgelijke vraag voor de ruimte achter de knieschotten. In de TO wordt aangegeven dat er geen zandcement dekvloer wordt aangebracht, maar je wil er misschien wel wat spullen kwijt. Wat hebben anderen hier gedaan, die wel gebruikmaken van de ruimte achter de knieschotten (voor opslag bijv.)?
Wij hebben tegels in de garage/berging en voor de open slaande deuren een schoonloopmat van 200x120cm neer gelegd (hier liggen geen tegels) en aan de achterkant moet ook nog een mat komen.

Knieschotten zitten bij ons dicht en dat blijft ook zo. Het wordt alleen maar een plek om troep te stallen en als je wat nodig hebt ligt het achterin }:|

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 07-12-2022 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-09 12:56
Toppe schreef op woensdag 7 december 2022 @ 17:20:
[...]

Knieschotten zitten bij ons dicht en dat blijft ook zo. Het wordt alleen maar een plek om troep te stallen en als je wat nodig hebt ligt het achterin }:|
Daarom niet dichttimmeren met vervolgens 1 luikje maar alles over de gehele breedte wegneembaar maken. Heb ik nu ook gedaan en dat is echt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
praliwi schreef op woensdag 7 december 2022 @ 17:32:
[...]

Daarom niet dichttimmeren met vervolgens 1 luikje maar alles over de gehele breedte wegneembaar maken. Heb ik nu ook gedaan en dat is echt perfect.
Kan, vrouwlief wil de graag open en ik weiger, juist omdat het een verzamel plek van rotzooi wordt :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrs.Koifim
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-08 14:41
Top:
  • De vrijheid genomen om de standaard tekening te negeren en de indeling van de 1e vd, plaatsing van de erker, ramen, lichtpunten, wcd’s, deurdraairichtingen naar eigen wens in te richten. Ook de zolderindeling met een grote waskamer waarin droogtoren en strijkplank kunnen blijven staan en twee werkkamers bevallen goed. Gelukkig was de aannemer flexibel!
  • Verlenging van het huis 2m, levert echt veel ruimte op en was financieel een no-brainer
Flop:
  • Geen vloerverwarming/koeling op zolder en het huis heeft ventilatieroosters ipv balansventilatie met wtw-unit (dit waren geen opties helaas)
  • In zee gegaan met een eenmanszaak schilder voor al het schilderwerk binnen, deze was wat goedkoper dan een ander gerenommeerd bedrijf. Aiaiai, wat een hoofdpijndossier! Zie hieronder:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrs.Koifim

Wij hebben ook een droogloopmat op het kruipluik, werkt prima! In deze woning hebben we een vliering, dus geen spullen achter de knieschotten. In ons vorige nieuwbouwhuis wel, en daar zijn we toen met betonverf aan de gang gegaan. Dat was geen succes want de grond bleef veel te poreus om een goede laag te kunnen vormen (dus steeds zandmeuk op de verfroller). Uiteindelijk wat spullen op zo’n sportmat gezet achter de schotten en uiteindelijk een vliering laten bouwen in de nok haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Source90 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:39:
[...]

Ik heb zelf een 14L highflow variant, inderdaad ook sensor gestuurd. Wellicht is het verbruik lager. Ik las ergens dat een regeneratie ongeveer 30 minuten duurt en tegen 6 liter/minuut is dat een kleine 200 liter. Maar het kan best dat het minder is hoor. In ieder geval nog steeds teveel om op te vangen in een bak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op woensdag 7 december 2022 @ 18:59:
[...]

Ik heb zelf een 14L highflow variant, inderdaad ook sensor gestuurd. Wellicht is het verbruik lager. Ik las ergens dat een regeneratie ongeveer 30 minuten duurt en tegen 6 liter/minuut is dat een kleine 200 liter. Maar het kan best dat het minder is hoor. In ieder geval nog steeds teveel om op te vangen in een bak.
Tijdens het regenereren staat hij niet 30 minuten lang water te verbruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Mrs.Koifim schreef op woensdag 7 december 2022 @ 18:11:
Top:
  • De vrijheid genomen om de standaard tekening te negeren en de indeling van de 1e vd, plaatsing van de erker, ramen, lichtpunten, wcd’s, deurdraairichtingen naar eigen wens in te richten. Ook de zolderindeling met een grote waskamer waarin droogtoren en strijkplank kunnen blijven staan en twee werkkamers bevallen goed. Gelukkig was de aannemer flexibel!
  • Verlenging van het huis 2m, levert echt veel ruimte op en was financieel een no-brainer
Flop:
  • Geen vloerverwarming/koeling op zolder en het huis heeft ventilatieroosters ipv balansventilatie met wtw-unit (dit waren geen opties helaas)
  • In zee gegaan met een eenmanszaak schilder voor al het schilderwerk binnen, deze was wat goedkoper dan een ander gerenommeerd bedrijf. Aiaiai, wat een hoofdpijndossier! Zie hieronder:
***members only***
Wat voor verf heeft hij gebruikt? Dit soort blaasjes zie je vaak bij de verkeerde verf namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
@Mrs.Koifim Lastig. De schilder heeft als het goed is garantie gegeven op het werk. Vraag een andere schilder eens dit te beoordelen.

Als het aan het gronden ligt, ligt de bal bij de aannemer. Ligt het aan het schilderwerk, dan ligt de bal bij de schilder. Ik vind het op de foto's moeilijk te zien. Duidelijk is dat de verf, met name op foto 1, los is gekomen van de grondlaag. Maar waar de fout dan zit?

Op foto 2 zie ik wel slecht schilderwerk (er zit een druiper in op 1/3 van boven). Een goede schilder levert dat zo niet af.

Die laatste foto lijkt op werking van de glaslatten ten opzichte van het hout. Dat kan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 21:14
praliwi schreef op woensdag 7 december 2022 @ 17:32:
[...]

Had ik ook gedaan in ons oude huis en met magneetstrips kon ik de luiken weer terug plaatsen.

Pas later las ik dat de knieschotten (logischerwijs) een groot deel van hun stijfheid halen uit de platen die erop zitten en zo zorgen dat het dak rechtop blijft staan. Bij bepaalde constructies dan. Nu had ik vlak daarna de zolder opgedeeld in meerdere kamers inclusief muur in de lengte, dus ondersteuning genoeg.

Maar mijn punt is, volgens mij mag/kan je niet zomaar klakkeloos die platen loshalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-09 12:56
kepler schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:04:
[...]

Had ik ook gedaan in ons oude huis en met magneetstrips kon ik de luiken weer terug plaatsen.

Pas later las ik dat de knieschotten (logischerwijs) een groot deel van hun stijfheid halen uit de platen die erop zitten en zo zorgen dat het dak rechtop blijft staan. Bij bepaalde constructies dan. Nu had ik vlak daarna de zolder opgedeeld in meerdere kamers inclusief muur in de lengte, dus ondersteuning genoeg.

Maar mijn punt is, volgens mij mag/kan je niet zomaar klakkeloos die platen loshalen.
Kan hoor. In ons geval moet de balken constructie blijven staan, de platen zijn niet nodig voor de constructie dus dan kan het prima. Maar goed om even te checken inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Diod schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:34:

Er wordt Calcium bi-Carbonaat gevormd. 8)7 8)7

Even voor de duidelijkheid: Die stof bestaat niet in vaste vorm, maar alleen opgelost in water (Wikipedia: Calcium bicarbonate) Als het water verdampt, vormt zich kalksteen, waar stalagmieten en stalactieten van gemaakt zijn in grotten.

Ook dit is weer flauwekul dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
@Mrs.Koifim het zou wel een chemische reactie kunnen zijn aan de hand van siliconen, als de ondergrond dicht gesmeerd is met een siliconen houdende vuller, als je dan niets iets als anti siliconen druppels van Avis gebruikt ben je de pineut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Toppe schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:11:
@Mrs.Koifim het zou wel een chemische reactie kunnen zijn aan de hand van siliconen, als de ondergrond dicht gesmeerd is met een siliconen houdende vuller, als je dan niets iets als anti siliconen druppels van Avis gebruikt ben je de pineut
Klopt, maar je krijgt dan een heel ander patroon. Als er siliconen in de ondergrond zitten krijg je putjes en die zie je direct, niet pas na een jaar. (been there, done that)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:13:
[...]

Klopt, maar je krijgt dan een heel ander patroon. Als er siliconen in de ondergrond zitten krijg je putjes en die zie je direct, niet pas na een jaar. (been there, done that)
Klopt, alleen staat er niet hoelang dit probleem al speelt, probleem kan dus vanaf dag 1 na het schilderen aanwezig zijn.

Heb dit soort gevallen wel vaker mee gemaakt en dan schakelen wij als verkopende partij de leverancier in, die gaat dan langs en neemt monsters (ja, echt) en die gaan naar het lab. Vaak komt daar uit dat de ondergrond niet goed is/was.

En dat de ondergrond niet goed is vind ik zelf wel het probleem van de schilder, dat is de ‘vakman’ en als die zegt dat het vragen om problemen is dan kan je kiezen het te laten herstellen of alsnog te kwasten met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrs.Koifim
Toppe schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:01:
[...]

Wat voor verf heeft hij gebruikt? Dit soort blaasjes zie je vaak bij de verkeerde verf namelijk.
Sikkens rezisto satin. Hij stelt nu voor om de ergste stukken te herstellen met verf op terpetine basis (op aanraden van zijn verfleverancier, die zijn ook komen kijken en hebben tests gedaan maar zonder concrete uitkomst). Maar als je dat niet op je hele kozijn doet, krijg je toch kleurverschil? 🙄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Mrs.Koifim schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:25:
[...]

Sikkens rezisto satin. Hij stelt nu voor om de ergste stukken te herstellen met verf op terpetine basis (op aanraden van zijn verfleverancier, die zijn ook komen kijken en hebben tests gedaan maar zonder concrete uitkomst). Maar als je dat niet op je hele kozijn doet, krijg je toch kleurverschil? 🙄
Absoluut niet mee akkoord gaan. Terpentine verf vergeeld als er geen UV bij komt.

Vraag eens je aannemer waar het mee gegrond is, water of terpentine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrs.Koifim
Toppe schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:23:
[...]

Klopt, alleen staat er niet hoelang dit probleem al speelt, probleem kan dus vanaf dag 1 na het schilderen aanwezig zijn.

Heb dit soort gevallen wel vaker mee gemaakt en dan schakelen wij als verkopende partij de leverancier in, die gaat dan langs en neemt monsters (ja, echt) en die gaan naar het lab. Vaak komt daar uit dat de ondergrond niet goed is/was.

En dat de ondergrond niet goed is vind ik zelf wel het probleem van de schilder, dat is de ‘vakman’ en als die zegt dat het vragen om problemen is dan kan je kiezen het te laten herstellen of alsnog te kwasten met alle gevolgen van dien.
Members only:
Pagina: 1 ... 177 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.