Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Hoe ziet het er bij de buren uit?
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Dat er niets uit z’n sample komt snap ik wel, als het in hun nadeel is (of die van de schilder) dan is er vaak, volgens hun, geen duidelijke oorzaakBlihi schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:31:
Dat is duidelijk niet gehecht nee. Vreemd dat er niets uit de samples gekomen is.
Hoe ziet het er bij de buren uit?
Die sikkens verf schildert normaal gesproken erg goed en mooi, ik heb er zelf mijn eigen kozijnen ook mee gedaan. Wat me opvalt nog los van de loskomende verf zijn de kwaststreken die te zien zijn in de verf. Deze verf hoort mooi te vloeien en bij mij zie je dan ook geen kwast streken, alleen de structuur van het hout.
Watergedragen verf zo dik opsmeren dat je geen druipers krijgt maar wel kwaststreken lijkt ook op dat de verf niet op de juiste temperatuur was. Is het in deze tijd van het jaar geschilderd zonder verwarming? Dit zou namelijk ook te maken kunnen hebben met waarom het niet goed zou kunnen hechten.
Persoonlijk denk ik aan 2 verschillende dingen.
1. mechanisch niet goed voorbewerkt van het houtwerk. Denk aan nog te nat hout, te koud, niet ontvet. Ontvet met st.marc en niet nagespoeld. Niet geschuurd (kans is klein dat dit het is) of geschuurd voor het ontvetten.
2. Ondergrond zit niet de juiste primer op en de kit is niet overschilderbaar.
Mijn idee gaat een beetje uit naar geschilderd in een periode waarbij condens zich heeft gevormd op de kitnaad tijdens het drogingsproces of nog vochtig is geweest.
Als ik het zo zie heb je voornamelijk last in van die "condens" holletjes waar water zich kan ophopen.
Gewoon markering voor bijvoorbeeld doorvoer rioolDraakje5 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:28:
Iemand een idee waar deze roze/rode stippen voor dienen? Gezet vòòr het storten van het beton?
[Afbeelding]
Die middelste dat klopt. Daar zit een pvc doorvoer.Toppe schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:34:
[...]
Gewoon markering voor bijvoorbeeld doorvoer riool
Die andere 2 zitten op hoeken en daar zit geen doorvoer en komt ook geen doorvoer. Kan het nog een andere reden hebben?
De balken zijn inmiddels verwijderd / ontkist, dus het zal niet voor het maken van toekomstige gaten of pvc pijpen zijn lijkt me.
Hergebruik van materialen?Draakje5 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:38:
[...]
Die middelste dat klopt. Daar zit een pvc doorvoer.
Die andere 2 zitten op hoeken en daar zit geen doorvoer en komt ook geen doorvoer. Kan het nog een andere reden hebben?
De balken zijn inmiddels verwijderd / ontkist, dus het zal niet voor het maken van toekomstige gaten of pvc pijpen zijn lijkt me.
Bij 1 hoek is een ijzeren beugeltje ervoor opzij geschoven, die moeite doe je daar niet voor denk ik of je zet de markering gewoon ergens op de balk en niet per-see op de hoek. Benieuwd wat een andere reden kan zijn voor de aannemer om dat te doen.
Ja ik kan ook gewoon de aannemer vragen maarja
Hier staat toch alleen dat de projectontwikkelaar er onderuit kan als blijkt dat het een en ander niet meer conform eerder ontwerp is en dat er niet van jou verwacht kan worden dat je akkoord gaat.FabianGTI schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:06:
Even een vraag aan de ervaringsdeskundigen.
***members only***
Stel dat uiteindelijk blijkt dat het allemaal appartementen moeten worden en geen twee-kappers. Dan kunnen ze er redelijkerwijs niet vanuit gaan dat jij akkoord gaat en kunnen ze dus ontbinden.
Jij kunt er ook wel onderuit, maar dat staat hier niet beschreven.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Controleer/Zorg wel dat er ook voor jou mogelijkheden tot ontbinden. Stel dat dit project nog maanden/jaren moet wachten om te kunnen starten en intussen vind je al iets anders. Je wilt redelijke mogelijkheden tot ontbinden hebben.
Eerder in het document wordt vermeld dat wij de 'rechthebbende' zijn.Farmerwood schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:35:
Het lijkt erop dat je Rechthebbende hier leest als zijnde dat jij dat bent. Zoals ik het lees is dit vanuit de ontwikkelaar gekeken.
Controleer/Zorg wel dat er ook voor jou mogelijkheden tot ontbinden. Stel dat dit project nog maanden/jaren moet wachten om te kunnen starten en intussen vind je al iets anders. Je wilt redelijke mogelijkheden tot ontbinden hebben.
Dan slaat het dus wel op jou iddFabianGTI schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:43:
[...]
Eerder in het document wordt vermeld dat wij de 'rechthebbende' zijn.
Je kunt in ieder geval aangeven dat je graag wat meer concrete info wilt voor je dit tekent en dan kijken wat ze je kunnen leveren.
Mochten ze dat niet kunnen, dan is de keuze geheel aan jou hoe (on)prettig je je voelt bij wat je nu weet en hoe hoog je (nieuwe) woningnood is of je dit wilt tekenen of niet.
Nu de nieuwbouw ook wat in lijkt te kakken (in bepaalde regio's) heb je wellicht geluk en krijg je niet te horen 'voor jou 10 anderen' en willen ze wat moeite voor je doen.
Wat is redelijk tough, altijd lastig. Word het 10K duurder, en dat kan je niet betalen is dit dan redelijk dat je de optie niet doorzet? Er staat wel substantieel maar ook dit is natuurlijk een discussie item. Als jij hier door de keuken niet meer in je huis nemen die je wilt kan het voor jou een substantieele verhoging zijn.FabianGTI schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:06:
Even een vraag aan de ervaringsdeskundigen.
***members only***
Maar goed, daar zal geen percentages/bedrag aan hangen in dat document dus dat kan eventueel een dingetje worden.
Dan is dit niet geheel vrijblijvend meer nee.FabianGTI schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:43:
[...]
Eerder in het document wordt vermeld dat wij de 'rechthebbende' zijn.
Farmerwood schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:29:
[...]
Dan slaat het dus wel op jou idd![]()
Je kunt in ieder geval aangeven dat je graag wat meer concrete info wilt voor je dit tekent en dan kijken wat ze je kunnen leveren.
Mochten ze dat niet kunnen, dan is de keuze geheel aan jou hoe (on)prettig je je voelt bij wat je nu weet en hoe hoog je (nieuwe) woningnood is of je dit wilt tekenen of niet.
Nu de nieuwbouw ook wat in lijkt te kakken (in bepaalde regio's) heb je wellicht geluk en krijg je niet te horen 'voor jou 10 anderen' en willen ze wat moeite voor je doen.
Ik weet dat er geen regels zijn voor de hoogte van de kruipruimte.
Het viel me op dat bij ons het kruipluik ingesloten zit in pvc buizen, waarschijnlijk heb je 15 cm onder en 15 cm boven de pvc buis als ruimte, daar kan ik in ieder geval niet doorheen. Of ik moet een gat gaan graven onder de pvc buis door.
Er is altijd een kruipruimte, alleen als het officieel een kruipruimte is (ook bij de verkoop) moet hij aan bepaalde eisen voldoen.Draakje5 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:53:
Iemand een idee of er regels zijn omtrent de toegankelijkheid van de kruipruimte (als je deze hebt)?
Ik weet dat er geen regels zijn voor de hoogte van de kruipruimte.
Het viel me op dat bij ons het kruipluik ingesloten zit in pvc buizen, waarschijnlijk heb je 15 cm onder en 15 cm boven de pvc buis als ruimte, daar kan ik in ieder geval niet doorheen. Of ik moet een gat gaan graven onder de pvc buis door.
In mijn nieuwe huis is officieel geen kruipruimte, en dus ook dichtgeschroefd, maar kun je er wel gewoon onder wanneer nodig
"De minimale maat van een kruipruimte is 62 x 100 cm. De minimale hoogte van een kruipruimte is 80 cm, waarbij onder balken en andere obstakels een vrije doorgang van 60 cm mogelijk is. De maximale afstanden van een werkplek in een kruipruimte tot een kruipruimtegat zijn: 7,5 meter bij een hoogte kleiner dan 80 cm."
[ Voor 16% gewijzigd door oinkoink12 op 08-12-2022 21:04 ]
Waar komt dit vandaan? To of ergens uit regelgeving? Kruipruimte zit bij ons dicht met piepschuim ivm isolatie eisen. Leek een heel klein gat te zijn.oinkoink12 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:03:
[...]
"De minimale maat van een kruipruimte is 62 x 100 cm. De minimale hoogte van een kruipruimte is 80 cm, waarbij onder balken en andere obstakels een vrije doorgang van 60 cm mogelijk is. De maximale afstanden van een werkplek in een kruipruimte tot een kruipruimtegat zijn: 7,5 meter bij een hoogte kleiner dan 80 cm."
https://www.arbotechniek.nl/arbocatalogus/kruipruimte/
"Eisen aan afmetingen, kruipluiken en ventilatie
In het Bouwbesluit zijn geen eisen opgenomen ten aanzien van de minimale hoogte en de kruipluiken. De Arbo-catalogus Kruipruimten in installatie- en isolatie-branches wenst dat een kruipruimte minimaal 80 cm hoog moet zijn en dat de balken en obstakels een vrije onder doorgang van 60 cm moeten hebben. Bij een hoogte kleiner dan 80 cm is de maximale afstand tot een kruipluik van uit het verste punt in de kruipruimte 7,5 m en bij een hoogte groter dan 80 cm is dat 18 m. De gewenste minimale maat voor het kruipgat is 62x100 cm. NEN 3140 eist een vrije hoogte van 60 cm, doeltreffende ventilatie via twee openingen en een gemakkelijke toegang.
Alleen krijg ik zoekresultaten over Elektrisch gereedschap bij zoeken op de NEN3140
"NEN 3140 is een veiligheidsmaatregel voor het veilig werken met (en in de omgeving van) werkmiddelen in het laagspannings gebied. Even in heldere taal: handgereedschappen en alle apparaten die op normale netspanning werken."
[ Voor 17% gewijzigd door Source90 op 08-12-2022 23:36 ]
Ah dank. Ook al gezocht en zag dat je volgens nieuw besluit zonder kruipruimte mag bouwen. Gemakkelijk toegang is vast niet het dichtmaken van het gat met piepschuimSource90 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 23:34:
Wel deze kunnen vinden:
"Eisen aan afmetingen, kruipluiken en ventilatie
In het Bouwbesluit zijn geen eisen opgenomen ten aanzien van de minimale hoogte en de kruipluiken. De Arbo-catalogus Kruipruimten in installatie- en isolatie-branches wenst dat een kruipruimte minimaal 80 cm hoog moet zijn en dat de balken en obstakels een vrije onder doorgang van 60 cm moeten hebben. Bij een hoogte kleiner dan 80 cm is de maximale afstand tot een kruipluik van uit het verste punt in de kruipruimte 7,5 m en bij een hoogte groter dan 80 cm is dat 18 m. De gewenste minimale maat voor het kruipgat is 62x100 cm. NEN 3140 eist een vrije hoogte van 60 cm, doeltreffende ventilatie via twee openingen en een gemakkelijke toegang.
Alleen krijg ik zoekresultaten over Elektrisch gereedschap bij zoeken op de NEN3140
"NEN 3140 is een veiligheidsmaatregel voor het veilig werken met (en in de omgeving van) werkmiddelen in het laagspannings gebied. Even in heldere taal: handgereedschappen en alle apparaten die op normale netspanning werken."

Dat is natuurlijk niet waar. Bij mij is de fundering een betonnen plaat die op isolatiemateriaal is gestort.oinkoink12 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:03:
[...]
Er is altijd een kruipruimte, alleen als het officieel een kruipruimte is (ook bij de verkoop) moet hij aan bepaalde eisen voldoen.
Ik laat zelf een elektricien het huis doorgaan na oplevering en alle elektra aanleggen. Ik verwacht toch dat dat veel goedkoper is dan tijdens de bouw (205 euro per loze leiding).
Mis ik dan iets?
[ Voor 3% gewijzigd door deuz14 op 09-12-2022 06:38 ]
Onze wanden zijn van dik prefab beton. Makkelijk achteraf loze leidingen frezen is hier niet echt een optie.deuz14 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 06:37:
Over de top en flops..ik zie dat veel mensen blij zijn met de loze Leidingen in de kamers.
Ik laat zelf een elektricien het huis doorgaan na oplevering en alle elektra aanleggen. Ik verwacht toch dat dat veel goedkoper is dan tijdens de bouw (205 euro per loze leiding).
Mis ik dan iets?
Leidingen vanaf de meterkast naar een andere verdieping is wellicht ook wat ingewikkeld?
Note: dingen waarvan we dachten dat doen we achteraf wel goedkoper hebben we 1) of nog niet gedaan, 2) was net zo duur of duurder bij 3e partij
Bedenk je van te voren goed wat nog wel achteraf kan en wat niet.deuz14 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 06:37:
Over de top en flops..ik zie dat veel mensen blij zijn met de loze Leidingen in de kamers.
Mis ik dan iets?
Lichtpunten aan het plafond zijn achteraf niet te wijzigen omdat die onder de dekvloer van de verdieping erboven liggen.
Een compleet verlaagd plafond maken is best een ingreep en kostenpost als je dat moet doen omdat je een paar tientjes/honderd euro wilde besparen op meerwerk.
Ook loze leidingen naar andere kanten van het huis zijn minder netjes te doen.
Ook schakelaars voor lichtpunten zijn lastig bij te maken als je niet op een draadloze oplossing terug wilt moeten vallen.
Een extra wcd op een muur erbij is bij kalkzandsteen zonder probleem te doen. En vanaf een wcd richting een raam voor zonwering ook.
E.e.a hangt ook samen met de aanwezigheid van een kruipruimte. Zeker voor extra groepen naar de keuken.
Aka overleg je plan met een elektricien voordat de deadline van je bouwer sluit voor het meerwerk.
Een 'standaard' u kist is 60cm, als je dan een vrije hoogte van 80cm moet hebben dan ligt de kist hoger dan het zand bed?oinkoink12 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:03:
[...]
Er is altijd een kruipruimte, alleen als het officieel een kruipruimte is (ook bij de verkoop) moet hij aan bepaalde eisen voldoen.
In mijn nieuwe huis is officieel geen kruipruimte, en dus ook dichtgeschroefd, maar kun je er wel gewoon onder wanneer nodig
Loze leidingen die je naar de meterkast wil hebben zou ik in de bouw doen, en zoals gezegd, plafondaansluitingen zijn achteraf lastig te realiseren.deuz14 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 06:37:
Mis ik dan iets?
Vrije hoogte van 80cm lijkt mij inderdaad ook bijzonder, de vloerplaten worden tegenwoordig gewoon op de fundering gelegd en die kist is meestal inderdaad 60 cm hoog.Toppe schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 07:44:
[...]
Een 'standaard' u kist is 60cm, als je dan een vrije hoogte van 80cm moet hebben dan ligt de kist hoger dan het zand bed?
Er is dus een duidelijk verschil tussen het bouwbesluit en de arbo ( bijzonder.) en als ik het begrijp mag de ruimte in de kruipruimte volgens bouwbesluit gewoon 10 cm zijn ( aangezien er geen regels zijn)..
Denk dat ze het zo omschrijven om in de toekomst ellende tegen te gaan. In de regel gezien zal een kruipruimte de hoogte hebben van een U kist min de broodjes.lizard87 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:41:
Bij mij werd in de documentatie expliciet aangegeven dat de kruipruimte geen volwaardige kruipruimte zou zijn - je kunt er inderdaad niet in kruipen, maar bij de voordeur kan ik wel tegels en dakpannen in een gat laten zakken voor opslag. Dat suggereert dat er toch ergens een bepaalde definitie moet zijn van wanneer het wel een volwaardige kruipruimte is?
Alles hangt af van je ondergrond, Hoe beter je begint hoe beter het resultaat. Hoe slechter je begint hoe dramatischer het resultaat.Agostino schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:38:
hoe is jullie ervaring met betrekking tot het volgende, wij willen de wanden laten afwerken met dunpleisterwerk en daarna zelf schilderen. Heeft iemand dat hier ook gedaan? Als je toch een goede voorstrijkverf gebruikt en daarna goede verf dan kun je het toch behoorlijk netjes voor elkaar krijgen?
Bij ons is alles over de vloer doorgelegd en verbonden, en daarna is de vloer gestort. Geen idee hoe je dat achteraf zou willen doen.deuz14 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 06:37:
Mis ik dan iets?
Via verlaagd plafond alles naar de meterkast.praliwi schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:16:
[...]
Bij ons is alles over de vloer doorgelegd en verbonden, en daarna is de vloer gestort. Geen idee hoe je dat achteraf zou willen doen.
Door de vloer boren, om ze in de muren van je woonkamer en keuken te krijgen lijkt me niet ideaal en bouwkundig ook niet heel fijn.
Vaak heb je wel een koof bij of naast je meterkast, maar dan moet je via die koof naar boven en uiteindelijk door allerlei muren naar de kamers toe.
Een verlaagd plafond kan, (zowel beneden als boven) maar om nou een verlaagd plafond aan te leggen voor je leidingwerk? Ik zou dan zorgen dat je dit vooraf netjes regelt en gewoon een mooi hoog plafond houdt.
Vraag me af of je veel bespaard om dit achteraf door een elektricien te laten doen. 10 loze leidingen kost je dan een keer 2000 euro, maar die elektricien 10 loze leidingen aanleggen kost je ook al gauw een dag of x en dan ben je ook zo 2000 euro kwijt.
Klinkt mij nogal omslachtig maar kan inderdaad. Wel aardig wat meters extra freeswerk als je je 30cm hoge WCDS en loze leidingen allemaal via het plafond moet leiden.Requiem19 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:19:
[...]
Via verlaagd plafond alles naar de meterkast.
Als alles via het plafond zou lopen kan je tenminste altijd je huis renoveren en je elektra verplaatsen. Muurtje is zo weer dichtgestuct maar tegenwoordig ligt de elektra onder de vloerverwarming. Naar mijn mening toekomstbestendiger.praliwi schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:51:
[...]
Klinkt mij nogal omslachtig maar kan inderdaad. Wel aardig wat meters extra freeswerk als je je 30cm hoge WCDS en loze leidingen allemaal via het plafond moet leiden.
Hier recente ervaring. Huis opgeleverd met een standaard stuc-laagje. Daarna zelf opschuren waar nodig.Agostino schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:38:
hoe is jullie ervaring met betrekking tot het volgende, wij willen de wanden laten afwerken met dunpleisterwerk en daarna zelf schilderen. Heeft iemand dat hier ook gedaan? Als je toch een goede voorstrijkverf gebruikt en daarna goede verf dan kun je het toch behoorlijk netjes voor elkaar krijgen?
Daarna goed in de voorstrijk (ben erg fan van de gamma huismerk voorstrijk) en vervolgens verf je de muren.
Voor de muurverf hebben we a-merk muurverf gebruikt die schrobvast is.
Er was in ons geval een duidelijk verschil tussen gamma muurverf en a-merk muurverf in het voordeel van a-merk.
Kun je er later in ieder geval nog allemaal bij:-).praliwi schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:51:
[...]
Klinkt mij nogal omslachtig maar kan inderdaad. Wel aardig wat meters extra freeswerk als je je 30cm hoge WCDS en loze leidingen allemaal via het plafond moet leiden.
Ons huis is zo aangepakt na oplevering en dat scheelde echt bizar veel tov de bouwer alles laten doen.
De dekvloer lag er al in, dus via de vloer was niet echt een optie.
Dan kan je toch net zo goed bij die verbouwing alles via het plafond en muur laten lopen?Aurum schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:59:
[...]
Als alles via het plafond zou lopen kan je tenminste altijd je huis renoveren en je elektra verplaatsen. Muurtje is zo weer dichtgestuct maar tegenwoordig ligt de elektra onder de vloerverwarming. Naar mijn mening toekomstbestendiger.
Ik heb met het bepalen van meer/minderwerk geen rekening gehouden met een mogelijke verbouwing over 20 jaar. Dat zien we dan wel weer. Nu zit alles netjes weggewerkt in de vloer en hebben we gewoon normale hoogte plafond.
En we hebben veel stopcontacten geplaatst, dan zit je altijd wel in de buurt van een stopcontact:P
En alsof een verlaagd plafond gratis is...kepler schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:19:
[...]
Dan kan je toch net zo goed bij die verbouwing alles via het plafond en muur laten lopen?
Ik heb met het bepalen van meer/minderwerk geen rekening gehouden met een mogelijke verbouwing over 20 jaar. Dat zien we dan wel weer. Nu zit alles netjes weggewerkt in de vloer en hebben we gewoon normale hoogte plafond.
En we hebben veel stopcontacten geplaatst, dan zit je altijd wel in de buurt van een stopcontact:P
Ik heb gezien bij de buren dat dat best een hoop werk is, en bij hun ook nog eens fout ging (aantal dwarsbalken vergeten, waardoor het plafond ging hangen...)Blik1984 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:26:
[...]
En alsof een verlaagd plafond gratis is...
Maar goed, als je een hele dure bouwer hebt kan het natuurlijk wel geld besparen. Kost wel een hoop moeite denk ik
Het is allemaal een keuze en afwegingkepler schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:45:
[...]
Ik heb gezien bij de buren dat dat best een hoop werk is, en bij hun ook nog eens fout ging (aantal dwarsbalken vergeten, waardoor het plafond ging hangen...)
Maar goed, als je een hele dure bouwer hebt kan het natuurlijk wel geld besparen. Kost wel een hoop moeite denk ik
Ik zou zeggen dat een loze leiding nooit kwaad kan en het liefst in vaste buis met zo een groot mogelijke diameter.
Dan kan je daar later alle kanten mee op
Helaas is dit niet bij elke aannemer mogelijk maar goed dan moet je soms creatief zijn. Het verlagen van je plafond verdient zich ook weer terug?
je hoeft ook minder te verwarmen natuurlijk dus je stookt minder als toch alle centjes tellen
Het makkelijkste klusje van dit huis was het verlaagde plafond eigenlijk. Dat was ook binnen 1 dag gedaan. Ook gelijk overal spotjes en op paar punten al voorbereiding laten leggen voor als we in de toekomst een andere inrichting willen.kepler schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:45:
[...]
Ik heb gezien bij de buren dat dat best een hoop werk is, en bij hun ook nog eens fout ging (aantal dwarsbalken vergeten, waardoor het plafond ging hangen...)
Bijna even mooi als V-naden inderdaad :-).Draakje5 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:05:
Een systeemplafond kan ook nog altijd.
We gaan sowieso een verlaagd plafond doen, dus dat scheelt.Farmerwood schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 07:41:
[...]
Bedenk je van te voren goed wat nog wel achteraf kan en wat niet.
Lichtpunten aan het plafond zijn achteraf niet te wijzigen omdat die onder de dekvloer van de verdieping erboven liggen.
Een compleet verlaagd plafond maken is best een ingreep en kostenpost als je dat moet doen omdat je een paar tientjes/honderd euro wilde besparen op meerwerk.
Ook loze leidingen naar andere kanten van het huis zijn minder netjes te doen.
Ook schakelaars voor lichtpunten zijn lastig bij te maken als je niet op een draadloze oplossing terug wilt moeten vallen.
Een extra wcd op een muur erbij is bij kalkzandsteen zonder probleem te doen. En vanaf een wcd richting een raam voor zonwering ook.
E.e.a hangt ook samen met de aanwezigheid van een kruipruimte. Zeker voor extra groepen naar de keuken.
Aka overleg je plan met een elektricien voordat de deadline van je bouwer sluit voor het meerwerk.
Muren zijn gelukkig van kalkzand, dus dat gaat al makkelijker inderdaad.
Er is ook een kruipruimte aanwezig. Die wilde ik gebruiken voor evt overbrugging naar de achtertuin etc.
Kostenpost is groot, maar heb een hoop familie met bouw bedrijven dus dat scheelt altijd iets.
Loze Leidingen kosten 200 euro.kepler schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:45:
[...]
Extra wcd's 275
Daarnaast levert achteraf voor ons veel flexibiliteit omdat we nog niet de indeling van ons huis bepaald hebben, maar de deadlines al wel erg snel bepaald moesten worden.
Verlaagd plafond al meermaals zelf gebouwd, dat moet goed komen.
Nee helemaal mee eens hoorvormulier schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:49:
[...]
Het is allemaal een keuze en afweging![]()
Ik zou zeggen dat een loze leiding nooit kwaad kan en het liefst in vaste buis met zo een groot mogelijke diameter.
Dan kan je daar later alle kanten mee op![]()
Helaas is dit niet bij elke aannemer mogelijk maar goed dan moet je soms creatief zijn. Het verlagen van je plafond verdient zich ook weer terug?
je hoeft ook minder te verwarmen natuurlijk dus je stookt minder als toch alle centjes tellen
Ook extra stopcontacten was prima te betalen, dus zo goed als bijna alles zit precies waar we het nodig hebben.
Paar spotjes (drie) boven de keuken zit direct in het plafond, was ook 'maar' 150 per spotje.
Als dit allemaal niet mogelijk was geweest of 3x zo duur, ja dan maak je mogelijk andere keuzes.
De buizen zijn goed ingepakt met isolerend foam.
We merkten dat er best veel condens op de buizen komt, vooral bij de invoerlucht.
Is dat normaal en komt het misschien door de buitentemperatuur?
Het is nu behoorlijk fris in huis omdat de vloerverwarming is uitgeschakeld vanwege pas gelegde tegels en de ramen op kierstand staan zodat het vocht van het stucwerk kan drogen.
Wel zoiets heDraakje5 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:05:
Een systeemplafond kan ook nog altijd.

Mis je alleen de gratis koffieFarmerwood schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:28:
[...]
Voor een authentiek thuiskantoor(gevoel)
Daar heb je dan weer een deel "thuiswerk vergoeding" voor, moet je alleen nog een vies koffiezet apparaat dat capuchinos maakt met melk poeder

Na vandaag de grotere vloerzaken (luxury floors, vloerloods) afgegaan te zijn, zien we een beetje door de bomen het bos niet meer. We zijn opzoek naar een PVC vloer met een lichte uitstraling. Voorkeur gaat uit naar plak pvc (ivm warmtepomp). Nu hebben we twee vloeren gevonden die erg mooi vonden, maar die blijken alleen als click pvc beschikbaar te zijn. Namelijk:
Coretec 1500 (boston oak 03)
Coretec 1200 (charleston oak 72)
De ene verkoper raadt ons clickpvc sterk af en adviseert alleen lijm pvc, waar de ander het geen enkel probleem vind. Wat is de waarheid?
Kennen jullie toevallig meer “lichte” vloeren zoals de hierbovengenoemde?
Gunnen ze niet eens een bonenmachine met echte melk bij jullievormulier schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:53:
[...]
Daar heb je dan weer een deel "thuiswerk vergoeding" voor, moet je alleen nog een vies koffiezet apparaat dat capuchinos maakt met melk poeder
Weer ontopic:
Dossier veranda helaas nog niet gesloten.
Wij hebben ook click-pvc boven, wat zou het exacte probleem moeten zijn? Koelen/verwarmen werkt wellicht wat minder (al hebben we ondervloer met enorm lage warmteweerstand), vind het wel fijn dat ik het er over een jaar of 10 uit kan trekken voor wat anders. Huis voor vorige koopwoning hebben we verlijmd gehad, dat was hel (met verwijderen). Of er moet een andere manier zijn; maar damn, wat heb ik toen lang op de knietjes gezeten met een hittepistool (was huurhuis en moest eruit).Batata007 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:56:
Mede-tweakers, ik ben even opzoek naar advies:
Na vandaag de grotere vloeren afgegaan te zijn, zien we een beetje door de bomen het bos niet meer. We zijn opzoek naar een PVC vloer met een lichte uitstraling. Voorkeur gaat uit naar plak pvc (ivm warmtepomp). Nu hebben we twee vloeren gevonden die erg mooi vonden, maar die blijken alleen als click pvc beschikbaar te zijn. Namelijk:
De ene verkoper raadt ons clickpvc sterk af en adviseert alleen lijm pvc, waar de ander het geen enkel probleem vind. Wat is de waarheid?
[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 10-12-2022 00:00 ]
Bedankt voor je ervaringen!Source90 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:58:
[...]
Wij hebben ook click-pvc boven, wat zou het exacte probleem moeten zijn? Koelen/verwarmen werkt wellicht wat minder (al hebben we ondervloer met enorm lage warmteweerstand), vind het wel fijn dat ik het er over een jaar of 10 uit kan trekken voor wat anders. Vorige woning verlijmd, dat was hel (met verwijderen).
De vier dingen die genoemd werden bij het afraden van click:
1. Verwarmen/koelen werkt “iets” minder. Vraag me dan wel af of je dat verschil echt merkt..
2. Als je een beschadigde strook hebt, moet je “alles” eruit klikken om die ene stroom te repareren
3. Click ligt minder strak dan lijm
4. Het kan niet strak tegen de muur gelegd worden. Dus bij deurkozijnen heb je alsnog een vloerplint nodig?
Kan je een nieuwe vloer niet gewoon over je verlijmde vloer leggen, als je over 10 jaar wat anders wil?
[ Voor 5% gewijzigd door Batata007 op 10-12-2022 00:03 ]
Het is lastig inschatten hoe licht je hem wilt hebben van een plaatje maar wij hebben nu een Therdex Chevron 6042 (visgraat) in ons huidige huis die goed bevalt en vrij licht is. ik weet dat therdex ook rechte planken heeft in lichte kleuren, je kunt eventueel (gratis) op hun website een aantal staaltjes aanvragenBatata007 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:56:
Mede-tweakers, ik ben even opzoek naar advies:
Na vandaag de grotere vloerzaken (luxury floors, vloerloods) afgegaan te zijn, zien we een beetje door de bomen het bos niet meer. We zijn opzoek naar een PVC vloer met een lichte uitstraling. Voorkeur gaat uit naar plak pvc (ivm warmtepomp). Nu hebben we twee vloeren gevonden die erg mooi vonden, maar die blijken alleen als click pvc beschikbaar te zijn. Namelijk:
Ja, ik ga er sowieso geen gamma verf op smeren. Gister nog even langs de grote verfspecialist in Amsterdam geweest, Engels.d_marf schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:14:
[...]
Hier recente ervaring. Huis opgeleverd met een standaard stuc-laagje. Daarna zelf opschuren waar nodig.
Daarna goed in de voorstrijk (ben erg fan van de gamma huismerk voorstrijk) en vervolgens verf je de muren.
Voor de muurverf hebben we a-merk muurverf gebruikt die schrobvast is.
Er was in ons geval een duidelijk verschil tussen gamma muurverf en a-merk muurverf in het voordeel van a-merk.
Daar had de verkoper wel wat twijfel over het gebruiken van voorstrijk. Als je dit te dik op de muur aanbrengt blijft dit er altijd een beetje opliggen. Je kon beter eerst het hele huis doen met een iets goedkopere verf en daarna de tweede laag met een goede duurdere variant.
Ben er wel achter dat ik het schilderen zelf ga doen. Scheelt toch behoorlijk wat geld.
Ze zullen het vast beter weten dan ik.Agostino schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:56:
[...]
Ja, ik ga er sowieso geen gamma verf op smeren. Gister nog even langs de grote verfspecialist in Amsterdam geweest, Engels.
Daar had de verkoper wel wat twijfel over het gebruiken van voorstrijk. Als je dit te dik op de muur aanbrengt blijft dit er altijd een beetje opliggen. Je kon beter eerst het hele huis doen met een iets goedkopere verf en daarna de tweede laag met een goede duurdere variant.
Ben er wel achter dat ik het schilderen zelf ga doen. Scheelt toch behoorlijk wat geld.
Mijn ervaring is dat met Voorstrijk en goede verf het er echt heel goed op komt.
Voorstrijk werkt volgens mij ook echt sneller dan verven.
Achteraf gezien had ik alle randen bij deuren/ramen/plafonds moeten kitten. Geeft echt strakker resultaat
In één laag doen als je een kleurtje wilt is denk ik sowieso een utopie. Ik heb hier een wand van 12 meter zelf gedaan en dat viel wel tegen na de eerste laag+voorstrijk. Dus nog een tweede laag eroverheen en nu ziet het er echt goed uit. Zelfs 2x A-merk (Sikkens Pure Mat) is nog véél goedkoper dan laten doen natuurlijk.Agostino schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:56:
[...]
Ja, ik ga er sowieso geen gamma verf op smeren. Gister nog even langs de grote verfspecialist in Amsterdam geweest, Engels.
Ik ben totaal geen expert verder, maar als je goedkopere verf als 'tussenlaag' gebruikt, kan dat dan ook niet een nadelig effect hebben op de hechting van de laag erna?
Er zullen altijd uitzonderingen zijn, maar gebruikelijk is er of een ruimte die daadwerkelijk als kruipruimte benoemd is, en dan moet deze dus aan de eisen voldoen, en dan is hij ook benaderbaar met een luik. Of is er precies dezelfde situatie, maar dan die niet aan de eisen voldoet, met een luik dat ze vaak dichtschroeven.deejeebv schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 06:35:
[...]
Dat is natuurlijk niet waar. Bij mij is de fundering een betonnen plaat die op isolatiemateriaal is gestort.
Bij ons huis wordt hij zeg maar hoe dieper je komt in het huis, steeds krapper, ze moeten praktisch alle aansluitingen ook door de vloer heen doen, dus vandaar het bijna altijd er wel is.
Wij hebben voor verlijmd gekozen omdat dat minder vuil en beter tegen vocht kan. De ervaring met de partij die ze hadden met click PVC was dat er altijd water tussen kan gaan zitten wat voor schimmel kan gaan zorgen. En de naden zouden langere tijd beter aansluiten waardoor daar geen troep oid in blijft zitten.Batata007 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 00:01:
[...]
Bedankt voor je ervaringen!
De vier dingen die genoemd werden bij het afraden van click:
1. Verwarmen/koelen werkt “iets” minder. Vraag me dan wel af of je dat verschil echt merkt..
2. Als je een beschadigde strook hebt, moet je “alles” eruit klikken om die ene stroom te repareren
3. Click ligt minder strak dan lijm
4. Het kan niet strak tegen de muur gelegd worden. Dus bij deurkozijnen heb je alsnog een vloerplint nodig?
Kan je een nieuwe vloer niet gewoon over je verlijmde vloer leggen, als je over 10 jaar wat anders wil?
Zou hier mee oppassen, of in ieder geval de Technische Omschrijving er op na slaan of bij aannemer nagaan. @TRD07praliwi schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:06:
[...]
Kan hoor. In ons geval moet de balken constructie blijven staan, de platen zijn niet nodig voor de constructie dus dan kan het prima. Maar goed om even te checken inderdaad!
Zo staat er in onze TO het volgende:
“Op de zolder worden dragende knieschotten aangebracht ten behoeve van de ondersteuning van de dakconstructie. De knieschotten worden niet voorzien van luiken. De knieschotten zijn constructief noodzakelijk. Verwijderen of aanpassen is dus niet mogelijk. ”
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Dat is exact wat @praliwi zegt..rubenos schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:18:
[...]
Zou hier mee oppassen, of in ieder geval de Technische Omschrijving er op na slaan of bij aannemer nagaan. @TRD07
Zo staat er in onze TO het volgende:
“Op de zolder worden dragende knieschotten aangebracht ten behoeve van de ondersteuning van de dakconstructie. De knieschotten worden niet voorzien van luiken. De knieschotten zijn constructief noodzakelijk. Verwijderen of aanpassen is dus niet mogelijk. ”
Zie ook de definitie van een knieschot:
"Een knieschot is een bouwkundig element van een hellend dak. Het zijn staande balkjes die van de vloer tot aan het schuine dak gemonteerd zijn, al of niet afgewerkt met plaatmateriaal. "
Het frame is de dragende constructie, niet de platen.
[ Voor 96% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:06 ]
Heb je wat concretere vragen?Aubergine schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:35:
Hebben mensen hier ervaring met de badkamer casco opleveren?
Wij zijn gecharmeerd van de tegelleverancer maar de sanitairleverancier is echt drama. En blijkbaar vervalt meteen alles als je niet met de sanitairleverancier in zee wil gaan.
Wij hebben de badkamer casco laten opleveren, kregen wel vloerverwarming erbij.
Ja, je hebt gelijk. Mijn interpretatie was dat je er volgens onze TO volledig van af moest blijven. Maar dat is idd niet het geval.Source90 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:33:
[...]
Dat is exact wat @praliwi zegt..
"Een knieschot is een bouwkundig element van een hellend dak. Het zijn staande balkjes die van de vloer tot aan het schuine dak gemonteerd zijn, al of niet afgewerkt met plaatmateriaal. "
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
De verticale belasting wordt inderdaad opgenomen door de balkjes, maar de platen zijn nodig voor de stabiliteit. Zonder platen kunnen de balkjes als een parallellogram gaan scharnieren.Source90 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:33:
[...]
Dat is exact wat @praliwi zegt..
Of dat een reëel risico is hangt van de situatie af, misschien is er door de muren al voldoende stabiliteit.
Maar dat is zeker niet in alle situaties het geval.
Kabel naar de eerste lamp leggen, gietmof en 1 omhoog en 1 naar de volgende gietmof? Daar zelfde constructie?wortelsoft schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 18:51:
Ik heb wandlampjes voor op de schutting gekocht en ben nu aan het kijken hoe ik dat ga aansluiten. Voor naar de lampjes wil ik 1,5mm2 ymvk of xmvk gebruiken. Maar hoe dan verder gietmof net onder het oppervlak? Dan krijg je alleen meerdere gietmoffen omdat je die kabel van de lampen niet te ver door de grond wil late lopen. Boven de grond is dan weer wat minder mooi. Iemand nog wat suggesties?
Als je een montage doos net boven de grond kwijt kan scheelt het weer wat gietmoffen, die zijn namelijk ook niet voordelig en je kan er nooit meer wat mee doen.
Over het algemeen kan je beter voor 12v gaan, dat werkt met een prikkabel en dan heb je geen ellende met (Y/X)MVK kabel.
Als het een schutting scherm is dan zou je ook er voor kunnen kiezen door de kabel klem te leggen tussen de band en het schutting deel zelf. Als je hem er gewoon opzet en niet naar beneden gaat drukken ed dan kan dat prima
[ Voor 18% gewijzigd door Toppe op 10-12-2022 19:03 ]
Die gietmoffen aan elkaar rijgen had ik ook bedacht, maar ik heb geen idee hoe betrouwbaar dat is op de lange termijn.Toppe schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 19:01:
[...]
Kabel naar de eerste lamp leggen, gietmof en 1 omhoog en 1 naar de volgende gietmof? Daar zelfde constructie?
Als je een montage doos net boven de grond kwijt kan scheelt het weer wat gietmoffen, die zijn namelijk ook niet voordelig en je kan er nooit meer wat mee doen.
Over het algemeen kan je beter voor 12v gaan, dat werkt met een prikkabel en dan heb je geen ellende met (Y/X)MVK kabel.
Als het een schutting scherm is dan zou je ook er voor kunnen kiezen door de kabel klem te leggen tussen de band en het schutting deel zelf. Als je hem er gewoon opzet en niet naar beneden gaat drukken ed dan kan dat prima
Naar 12 volt ben ik ook aan het kijken of dat niet een simpelere oplossing is.
Het is zo betrouwbaar als dat jij het neerlegt.wortelsoft schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 19:19:
[...]
Die gietmoffen aan elkaar rijgen had ik ook bedacht, maar ik heb geen idee hoe betrouwbaar dat is op de lange termijn.
Naar 12 volt ben ik ook aan het kijken of dat niet een simpelere oplossing is.
Woon je dicht bij de Duitse grens? Weet dat ze daar een VMVL verkopen die ook geschikt is voor buiten tot -30 ofzo. Is dan wel eens waar 3x1.0 maar dat is dik zat voor een paar lampjes.
Woon wel dicht bij België, maar niet bij Duitsland. Een dunne kabel zou alleen maar handiger zijn, die paar watt moet zo kunnen. Op zich ben ik wel handig met electro, maar gietmoffen zijn nieuw voor mij, nog niet eerder nodig gehad.Toppe schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 19:26:
[...]
Het is zo betrouwbaar als dat jij het neerlegt.
Woon je dicht bij de Duitse grens? Weet dat ze daar een VMVL verkopen die ook geschikt is voor buiten tot -30 ofzo. Is dan wel eens waar 3x1.0 maar dat is dik zat voor een paar lampjes.
Gietmoffen zijn echt niet ingewikkeld. Gewoon de boel aansluiten zoals je gewend bent en dan 't zakje goed kneden/schudden/mixen. Openknippen, volgieten en dan de deksel er op. Ik draai die doos altijd nog even zodat de randen ook 'afgedicht' zijnwortelsoft schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:09:
[...]
Woon wel dicht bij België, maar niet bij Duitsland. Een dunne kabel zou alleen maar handiger zijn, die paar watt moet zo kunnen. Op zich ben ik wel handig met electro, maar gietmoffen zijn nieuw voor mij, nog niet eerder nodig gehad.
Hier op terug komende, wij hebben ook de garage laten isoleren en hebben hier 23K voor durven neerleggen..Strider schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:25:
Leuk zo'n geisoleerde berging, ik vond bij ons de meerprijs echt veels te hoog. Daarnaast vroeg ik me af of je dan je deuren ook niet moet gaan isoleren?
[Afbeelding]
Daarbij zitten wel geïsoleerde dubbele garagedeuren. Maar niet eens een vloerverwarming.
Waar ik wel (positief) verrast door werd was de bredere fundering en extra heipaal die (blijkbaar) nodig was ivm het isoleren en daarmee verzwaren van de belasting van de garage op de vloer/fundering. Had ik achteraf geisoleerd, dan had ik het waarschijnlijk met houten latjes moeten doen, iets wat weinig belasting op de vloer uitoeftend.
Verkopen ze ook gewoon bij webshops in NL?Toppe schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 19:26:
[...]
Het is zo betrouwbaar als dat jij het neerlegt.
https://www.elektramat.nl...-zwart-per-meter-1631811/
Toegestane kabelbuitentemperatuur tijdens montage/handeling (°C) -5/70
Toegestane kabelbuitentemperatuur na montage zonder vibratie (°C) -40/70
Of zijn die Duitse weer anders geclassificeerd?
Ja die Duitsers hebben doorgaans andere eisen en daar mag je bijvoorbeeld hun VMVL alternatief niet buiten gebruiken. Ik moet ook toegeven dat ik niet anders weet dan dat VMVL buiten niet gebruikt mag worden.Source90 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 23:15:
[...]
Verkopen ze ook gewoon bij webshops in NL?
https://www.elektramat.nl...-zwart-per-meter-1631811/
Toegestane kabelbuitentemperatuur tijdens montage/handeling (°C) -5/70
Toegestane kabelbuitentemperatuur na montage zonder vibratie (°C) -40/70
Of zijn die Duitse weer anders geclassificeerd?
Edit: eerste reactie was beetje onduidelijk. Hun VMVL alternatief mag je niet buiten gebruiken en ze hebben dus nog een ander soort tussen VMVL en YMVK zitten.
[ Voor 11% gewijzigd door Toppe op 11-12-2022 09:14 ]
Ik kan je verklappen dat dat niet waar is. Hier is geen kruipruimte. Tussen de fundering is gewoon zand gestort en de riolering ligt daar op. Er is 0 ruimte tussen het zandbed en de vloerdelen.oinkoink12 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:03:
[...]
Hier zijn geen kruipluiken en ook mijn eerste huis had die niet. Ons vorige huis wel, maar daar ben ik in 10 jaar nooit onder gekropen.In mijn nieuwe huis is officieel geen kruipruimte, en dus ook dichtgeschroefd, maar kun je er wel gewoon onder wanneer nodig
...
En hoe ga je een pvc buis repareren als die onder je huis ligt en het wellicht begeven heeft? Of hoe ga je na 30 jaar een keer je kruipruimte en fundering inspecteren op schimmel of betonrot/corrosie.
Hier is de gehele wijk kruipruimteloos en schijnt bouwtechnisch geen nadeel te hebben. Enkel praktisch is een extra kabel trekken geen optie.Draakje5 schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:19:
Ik ben toch blij dat we straks een kruipruimte hebben. Kleine moeite voor de aannemer om de vloer te bestellen met een luik erin.
En hoe ga je een pvc buis repareren als die onder je huis ligt en het wellicht begeven heeft? Of hoe ga je na 30 jaar een keer je kruipruimte en fundering inspecteren op schimmel of betonrot/corrosie.
Woningen zonder kruipruimte bouwen doen we al heel lang en 9/10 bedrijfshallen heeft er ook geen.Draakje5 schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:19:
Ik ben toch blij dat we straks een kruipruimte hebben. Kleine moeite voor de aannemer om de vloer te bestellen met een luik erin.
Leidingen worden dan ingestort in het beton, en zal nergens heen gaan.
Schimmel ed heb je ook niet aangezien er geen zuurstof bij kan komen.
Extra leiding leggen voor .... apparaat is inderdaad wel wat moeilijker.
Niet inderdaad. Je moet de pvc buizen niet stuk maken, want dan heb je een probleem.Draakje5 schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:19:
Die voorstrijk.. doe het zorgvuldig en rol het uit. Ik heb 7 jaar geleden haastig gespoten en niet overal uitgerold. Je ziet zelfs na 7 lagen verf de druppels en lopers doorheen.Agostino schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:56:
[...]
Voorstrijk is bij dunpleister niet nodig want dan is dat daarvoor al gedaan. Bij wat dikket stucwerk kun je het beste de eerste laag met een verdunde latex doen. Gewoon wat extra water bij de latex en dan dun schilderen.Agostino schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:56:
[...]
Met extra water bedoel ik hooguit een halve liter per emmer.
Onze huidige 'nieuwbouw' woning heeft er geen die toegankelijk is. De buizen liggen echt niet in beton gestort maar staan gewoon op ijzeren pootjes. Wordt ook geventileerd dmv rooster in de gevel.Ernemmer schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:14:
[...]
Woningen zonder kruipruimte bouwen doen we al heel lang en 9/10 bedrijfshallen heeft er ook geen.
Leidingen worden dan ingestort in het beton, en zal nergens heen gaan.
Schimmel ed heb je ook niet aangezien er geen zuurstof bij kan komen.
Extra leiding leggen voor .... apparaat is inderdaad wel wat moeilijker.
Wat ik bedoel is dus een kruipruimte die niet toegankelijk is. Wist niet dat 'geen' kruipruimte ook bestond.
Grappig, een kruipruimte die niet toegankelijk is heb ik nog nooit gezien, en zit toch al 24 jaar in de bouw.Draakje5 schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:09:
[...]
Onze huidige 'nieuwbouw' woning heeft er geen die toegankelijk is. De buizen liggen echt niet in beton gestort maar staan gewoon op ijzeren pootjes. Wordt ook geventileerd dmv rooster in de gevel.
Wat ik bedoel is dus een kruipruimte die niet toegankelijk is. Wist niet dat 'geen' kruipruimte ook bestond.
Ach zo zie je maar dat er altijd nog wat te leren is.
Maar ik kan je zeggen het is heel vervelend. Ook voor de aannemer die een buitenkraantje vergeet te monteren en na oplevering onder de fundering door moet kruipen om het alsnog aan te leggen. 😀
Ernemmer schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:30:
[...]
Grappig, een kruipruimte die niet toegankelijk is heb ik nog nooit gezien, en zit toch al 24 jaar in de bouw.
![]() | ![]() |
Links de situatie voordat de ribcassettedelen erop gingen. Rechts twee dagen later.
Je kunt ook mooi zien waar het mis gegaan is. Op het linker plaatje liggen geen mantelbuizen onder de fundering door. Die zijn rechts wel geplaatst, maar dus over de fundering heen en dat is niet helemaal goed gegaan, waardoor een van de buizen dichtgeklemd zit. Daar heb ik maar net de leidingen doorheen gekregen die ik wilde.
Ook zit links de buitenkraan op de verkeerde plek. Die is rechts verplaatst. Beide zaken moest ik de uitvoerder op wijzen, anders was het nooit goed gekomen.
[ Voor 16% gewijzigd door Blihi op 12-12-2022 13:15 ]
Mijn huidige huis uit 2006 heeft ook nauwelijks een kruipruimte. Je kunt erin net onder het kruipluik, maar veel verder dan dat kun je niet komen, zo is de ruimte onder de keuken bijvoorbeeld volledig onbereikbaar.Ernemmer schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:30:
[...]
Grappig, een kruipruimte die niet toegankelijk is heb ik nog nooit gezien, en zit toch al 24 jaar in de bouw.
In het nieuwbouwhuis heb ik een extra kruipluik laten plaatsen in de garage omdat ik wellicht ooit de stadverwarming wil ombouwen naar een warmtepomp.
Bij ons zijn berging en huis qua kruipruimte niet met elkaar verbonden. ben al een paar keer heel blij geweest met het extra luik dat ik in de berging heb laten plaatsen.Blik1984 schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:22:
[...]
In het nieuwbouwhuis heb ik een extra kruipluik laten plaatsen in de garage omdat ik wellicht ooit de stadverwarming wil ombouwen naar een warmtepomp.
- Extra groepen voor wcd (werkbank)
- Extra water voor bijkeuken
- Mantelbuizen die vanaf daar naar de tuin gaan
- Druppelslangen die vanuit alle delen van de tuin daar nu samen komen.
@Blihi, kan het ook zijn dat alles weer terug gestort is om kosten van afvoeren van grond te besparen?
Zou me niets verbazen, maar ook alle riolering ligt los in de grond, dus niet gebeugeld aan de fundering. Ook dat zal een manier van bouwen zijn en wellicht ook een kostenbesparing ja.Farmerwood schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:56:
[...]
Bij ons zijn berging en huis qua kruipruimte niet met elkaar verbonden. ben al een paar keer heel blij geweest met het extra luik dat ik in de berging heb laten plaatsen.
- Extra groepen voor wcd (werkbank)
- Extra water voor bijkeuken
- Mantelbuizen die vanaf daar naar de tuin gaan
- Druppelslangen die vanuit alle delen van de tuin daar nu samen komen.
@Blihi, kan het ook zijn dat alles weer terug gestort is om kosten van afvoeren van grond te besparen?
Dat zand is meteen je vloer isolatie. Zie je wel vaker maar meestal wordt dan eerst het zand volledig vlak gemaakt met je funderingsbalken en daarna direct de beton delen er op...Blihi schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:12:
[...]
[Afbeelding] [Afbeelding]
Links de situatie voordat de ribcassettedelen erop gingen. Rechts twee dagen later.
Je kunt ook mooi zien waar het mis gegaan is. Op het linker plaatje liggen geen mantelbuizen onder de fundering door. Die zijn rechts wel geplaatst, maar dus over de fundering heen en dat is niet helemaal goed gegaan, waardoor een van de buizen dichtgeklemd zit. Daar heb ik maar net de leidingen doorheen gekregen die ik wilde.
Ook zit links de buitenkraan op de verkeerde plek. Die is rechts verplaatst. Beide zaken moest ik de uitvoerder op wijzen, anders was het nooit goed gekomen.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.