Requiem19 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:29:
Dank allen voor jullie input op mijn badkamerverwarmingsprobleem. Zie hieronder nog wat meer toelichting, wellicht ziet een van jullie sneller dan ik waar het probleem zit, al heb ik zelf wel enkele ideeën.
***members only***
Even een update over mijn badkamerverwarmingsprobleem.
Zoals uitgebreid uiteengezet in de post hierboven, kon de vloerverwarming de badkamer temperatuur niet boven de 16.x graden krijgen. De conclusie van velen (dank allen voor het meedenken!) is dat de vloerverwarming in de badkamer zeer slecht aangelegd is.
De kern van het probleem was dat de thermostaat van de badkamer hoger zetten eigenlijk niets met de temperatuur van de badkamer deed, maar wel van de slaapkamer 1. De gedachte van de 2 monteurs die het bekeken hebben is dat dit komt omdat alle lussen via de slaapkamer over de hele 1e verdieping lopen.
De thermostaat van slaapkamer 1, die dus altijd wel warm was, hebben we nooit hoger gezet. Totdat mij ook opviel dat
ook de kinderkamer (slaapkamer 2) maar bleef afkoelen de afgelopen dagen, ondanks dat de thermostaat op 19.5 graden stond, werd het elke dag langzaam iets kouder.
Dat gaf mij toch het idee dat de thermostaten per kamer niet op de juiste verdelers zijn aangesloten. Om 19:00 dus maar de thermostaat in slaapkamer 1, die toen al 20.5 was, lekker op 27 graden gezet en eens een nachtje kijken wat er zou gebeuren....
Gevolg volgende ochtend:
- Slaapkamer daalde van 20.5 naar 20.1
- De kinderkamer steeg van 18.5 naar 20.2
- De badkamer steeg van 16.2 naar 17.3
Conclusie: de thermostaat van slaapkamer 1 stuurt verdorie gewoon de verkeerde zones aan (!). Dit was ook voor het eerst dat de tegels in de badkamer niet ijskoud aanvoelden, maar gewoon prettig om op te lopen op je sokken.
Maandag komt er een monteur om de thermostaten te koppelen aan de juiste verdelers van elke ruimte. Ben wel benieuwd, omdat wij in het begin van dit probleem al zeiden dat het leek of de thermostaten de verkeerde ruimtes aanstuurden, ze dat toen uitgebreid bekeken hebben en heel stellig concludeerden dat alles goed stond

. (Dit was natuurlijk ook hun eigen installatiewerk...

.
[
Voor 4% gewijzigd door
Requiem19 op 17-12-2022 09:48
]