Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:27

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Rond 12:45 de gemeente gebeld met de vraag wanneer ze wat met de bocht hiertegen over doen. Mensen snijden daar de bocht nogal stevig af waardoor ze lekker de vaart er in kunnen houden. Zeker in een wijk met veel buitenspelende kinderen geen wenselijke situatie.

Half uur geleden stond de aannemer van hun hier al om diamantkoppalen te plaatsen. Best snel geregeld moet ik toegeven :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NKoymnxBZAsR1zzXQ8N2qd5mpLc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9X3DFR3c7U93pnPlTJzRj4Gu.png?f=fotoalbum_large
Nu wachten op de eerste ongelukken

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 12-12-2022 14:43 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Toppe schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:42:
Rond 12:45 de gemeente gebeld met de vraag wanneer ze wat met de bocht hiertegen over doen. Mensen snijden daar de bocht nogal stevig af waardoor ze lekker de vaart er in kunnen houden. Zeker in een wijk met veel buitenspelende kinderen geen wenselijke situatie.

Half uur geleden stond de aannemer van hun hier al om diamantkoppalen te plaatsen. Best snel geregeld moet ik toegeven :D

[Afbeelding]
Nu wachten op de eerste ongelukken
Hopelijk had je nog tijd om worstenbroodjes warm te maken voor ze @Toppe :+

Maar idd Kudo's voor de gemeente wat betreft snelheid va handelen.

Hier in de straat liggen complete zwerfkeien op de hoeken. Daar wil je echt niet tegenaan rijden...

[ Voor 5% gewijzigd door Farmerwood op 12-12-2022 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:45:
[...]

Hopelijk had je nog tijd om worstenbroodjes warm te maken voor ze @Toppe :+

Maar idd Kudo's voor de gemeente wat betreft snelheid va handelen.

Hier in de straat liggen complete zwerfkeien op de hoeken. Daar wil je echt niet tegenaan rijden...
Vorige keer bood ik ze koffie aan, toen ik weer naar buiten kwam waren ze allemaal spoorloos verdwenen en stond de koffie er een uur later nog steeds maar dan koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 11:01
d_marf schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:14:
[...]

Hier recente ervaring. Huis opgeleverd met een standaard stuc-laagje. Daarna zelf opschuren waar nodig.
Daarna goed in de voorstrijk (ben erg fan van de gamma huismerk voorstrijk) en vervolgens verf je de muren.
Voor de muurverf hebben we a-merk muurverf gebruikt die schrobvast is.
Er was in ons geval een duidelijk verschil tussen gamma muurverf en a-merk muurverf in het voordeel van a-merk.
Die voorstrijk aanbrengen vind ik altijd tricky, je ziet het met zonlicht gelijk als je het niet goed hebt aangebracht (bijv. te hard gedrukt). Maar texen met 15% water op een nieuwe stuclaag is ook een hels karwei. Dat droogt zo ontzettend snel, daarmee kun je ook banen krijgen. Ik overweeg daarom om het maar te laten spuiten, iig de woonkamer.
Een nieuwe stucmuur van een kleurtje voorzien vind ik echt vreselijk werk :+

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:21
Strider schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:16:
[...]

Die voorstrijk aanbrengen vind ik altijd tricky, je ziet het met zonlicht gelijk als je het niet goed hebt aangebracht (bijv. te hard gedrukt). Maar texen met 15% water op een nieuwe stuclaag is ook een hels karwei. Dat droogt zo ontzettend snel, daarmee kun je ook banen krijgen. Ik overweeg daarom om het maar te laten spuiten, iig de woonkamer.
Een nieuwe stucmuur van een kleurtje voorzien vind ik echt vreselijk werk :+
Blijkbaar heb ik mazzel gehad als ik sommigen hier mag geloven, maar het was echt niks ingewikkelds;

Voorstrijk er op rollen (gamma spul), laten drogen en checken op gemiste plekken en daarna een goede kwaliteit schrobvaste muurverf er over rollen. (Dacht 2 lagen). Heel veel wit en hier en daar een zachte tint.
Ik kan echt nergens een plek ontdekken waar het mis zou zijn gegaan met de voorstrijk.

En het is niet dat ik iedere week muren aan het rollen ben 🤭😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:20

KRAI.7

Bwoah...

Dag allemaal,

Ik hoop dat iemand me gerust kan stellen want ik zie door de bomen het bos niet meer. :)

We hebben ons ingeschreven voor een nieuwbouwwoning en de woning toegewezen gekregen. Het gaat om een sociale koopwoning met als inkomensgrens 55.000,- (of als ze hem niet kwijt konden raken steeds een stap van 5000,- hoger).

Het peiljaar voor dit inkomen was een heel jaar (oftewel 2021). Toen voldeden we prima. Dit jaar verwachten we op het randje te zitten (net eronder) en volgend jaar met de inflatiecorrectie + salarisverhoging verwachten we sowieso meer te verdienen dan 55.000,-.

Mijn vraag is: kunnen ze ons in latere jaren nog wat maken als we meer gaan verdienen? Ik kan er nergens iets over vinden in de koopovereenkomst/akte van levering maar ook niet op de website van de gemeente, via Google of op de site van de makelaar/projectontwikkelaar. Maar het is wel iets wat in mijn hoofd blijft spoken, aangezien de boete 100.000,- bedraagt als verkoper/koper niet aan de eisen/voorwaarden voldoet.

Ik neem persoonlijk aan dat ze het niet op latere jaren kunnen/mogen toetsen (je weet immers nooit wat de toekomst brengt), maar zeker weten doe ik het niet.

Weet iemand dit toevallig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ben je geruster als een random persoon hier 'Ja' of 'Nee' zegt? ;)

Het lijkt me een mooie vraag voor een jurist van VEH, het Juridisch loket of je rechtsbijstandverzekering. Die laatste zou ik zsm afsluiten als je hem nog niet hebt en wel een huis wilt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7

KRAI.7

Bwoah...

Farmerwood schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:57:
[...]

Ben je geruster als een random persoon hier 'Ja' of 'Nee' zegt? ;)

Het lijkt me een mooie vraag voor een jurist van VEH, het Juridisch loket of je rechtsbijstandverzekering. Die laatste zou ik zsm afsluiten als je hem nog niet hebt en wel een huis wilt kopen.
Ik begrijp je punt, maar wellicht is er hier iemand met verstand ervan of heeft iemand een eerdere ervaring hiermee gehad. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 20:35
KRAI.7 schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:53:
Mijn vraag is: kunnen ze ons in latere jaren nog wat maken als we meer gaan verdienen?
Eisen en voorwaarden is toch op met moment van de koop?

Lijkt me sterk dat ze mensen kunnen 'verbieden' om na een paar jaar een beter betaalde baan of loonsverhoging te krijgen nog los van de vraag hoe ze dat in bijv. 2025 kunnen controleren qua privacy.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
KRAI.7 schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:53:
Dag allemaal,

Ik hoop dat iemand me gerust kan stellen want ik zie door de bomen het bos niet meer. :)

We hebben ons ingeschreven voor een nieuwbouwwoning en de woning toegewezen gekregen. Het gaat om een sociale koopwoning met als inkomensgrens 55.000,- (of als ze hem niet kwijt konden raken steeds een stap van 5000,- hoger).

Het peiljaar voor dit inkomen was een heel jaar (oftewel 2021). Toen voldeden we prima. Dit jaar verwachten we op het randje te zitten (net eronder) en volgend jaar met de inflatiecorrectie + salarisverhoging verwachten we sowieso meer te verdienen dan 55.000,-.

Mijn vraag is: kunnen ze ons in latere jaren nog wat maken als we meer gaan verdienen? Ik kan er nergens iets over vinden in de koopovereenkomst/akte van levering maar ook niet op de website van de gemeente, via Google of op de site van de makelaar/projectontwikkelaar. Maar het is wel iets wat in mijn hoofd blijft spoken, aangezien de boete 100.000,- bedraagt als verkoper/koper niet aan de eisen/voorwaarden voldoet.

Ik neem persoonlijk aan dat ze het niet op latere jaren kunnen/mogen toetsen (je weet immers nooit wat de toekomst brengt), maar zeker weten doe ik het niet.

Weet iemand dit toevallig?
Zoek even de verordening op van je gemeente over sociale koopwoningen, daar zal het in staan. Normaliter gaat het over je inkomen op inschrijfdatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7

KRAI.7

Bwoah...

hoevenpe schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:01:
[...]

Eisen en voorwaarden is toch op met moment van de koop?

Lijkt me sterk dat ze mensen kunnen 'verbieden' om na een paar jaar een beter betaalde baan of loonsverhoging te krijgen nog los van de vraag hoe ze dat in bijv. 2025 kunnen controleren qua privacy.
Dat is waar inderdaad. Er waren nog andere voorwaarden, maar die zijn m.b.t. als je de woning binnen 10 jaar weer doorverkoopt. En daar zijn we nog niet :p

Ik heb net nog wel dit gevonden in de doelgroepenverordening van de gemeente:

“verzamelinkomen van de tot het huishouden behorende personen in het berekeningsjaar (in geval van een sociale huurwoning) of peiljaar (in geval van een sociale koopwoning) op basis van de Wet op de inkomstenbelasting 2001 of, wanneer geen inkomstenbelasting wordt geheven, het belastbare loon volgens de Wet op de loonbelasting 1964;”

Ik denk dat ik het antwoord op mijn vraag heb gevonden en dat ze inderdaad alleen kijken naar het jaar voorafgaand aan de inschrijving. Dat is in ons geval ook gedaan, er werd alleen gerekend met de jaaropgaaf van 2021.

[ Voor 13% gewijzigd door KRAI.7 op 12-12-2022 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diabyte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:13
Ik hoop even gebruik te kunnen maken van jullie kennis. Situatie is als volgt:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
diabyte schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:32:

***members only***
Bel de aannemer even, dan weet je hoe hij er naar kijkt. Gewoon een open vraag stellen zonder alle onderbouwing. Nu is het gissen en lijk je van het ergste uit te gaan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

***members only***
vanuit de FAQ denk ik dat ze een berging gewoon als berging nemen, dus dan telt ie niet mee.
en dat ding hebben ze in een paar dagen erbij gezet. en betalen moet je toch, die termijnen komen niet op een paar dagen vroeger of later. zo ging het ook bij mij, maar dat was wel bij een flat. ik zou je geen zorgen maken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online

***members only***
Ik durf je zo niet te zeggen wat correct is, maar hier in de wijk zijn alle niet geïsoleerde bergingen pas gebouwd toen de woningen al bijna klaar waren. Ook degenen met een deur naar de woning.
Dus zou je er niet te druk over maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:37
Ruwbouwgevels begane grond omvat ook het metselwerk. Je garage wordt gemetseld, dat is nog niet gedaan. Vanuit dat opzicht hoef je nog niet te betalen. Want het betreft een aangebouwde garage.

Het handigst is gewoon (als je de paar euro wilt besparen in te veel betaalde renteverlies:-) ) om de aannemer even te bellen en dit voor te leggen cq te vragen wanneer ze met het metselen van de garage beginnen.

Het zal heus niet de eerste keer zijn dat een aannemer eerder factureert dan toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-09 15:16
Oplevering gehad van appartment van mijn vader. En paar grote punten...

De study is als verblijfsruimte verkocht, maar er kan geen raam open (grenst aan inpandige overloop). Dat mag dus geen verblijfsruimte heten of er moet een openslaand raam in.

Een glasplaat wist de bouwer niet van of het gelaagd glas was. Zou wel moeten, want kamerhoog op de tweede verdieping. De VEH heeft het genoteerd, de bouwer wilde het niet overnemen. Hij wil eerst aantonen dat het wel gelaagd is, en indien dat niet lukt pas afkeuren.

De bouwer wil de toiletten niet afkitten. Dat moet wel volgens woningborg, maar de bouwer wil dat niet omdat die kitranden vaak scheuren. Ook dit wilde de bouwer niet overnemen. Kitten doen we zelf wel, daar gaan we geen ruzie over maken.

Verder vooral wat kleine dingetjes. Geen echte discussiepunten.

We hebben de dag gebruikt om de elektra in de keuken te verleggen. Ook is de kookgroep er uit gegaan en een krachtgroep terug geplaatst. (Kookgroep was geen opleverpunt, want de kookplaat in de standaardkeukentekening was 25A)

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Draakje5 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:29:
Ruwbouwgevels begane grond omvat ook het metselwerk. Je garage wordt gemetseld, dat is nog niet gedaan. Vanuit dat opzicht hoef je nog niet te betalen. Want het betreft een aangebouwde garage.

Het handigst is gewoon (als je de paar euro wilt besparen in te veel betaalde renteverlies:-) ) om de aannemer even te bellen en dit voor te leggen cq te vragen wanneer ze met het metselen van de garage beginnen.

Het zal heus niet de eerste keer zijn dat een aannemer eerder factureert dan toegestaan.
Overkwam ons 3 keer. Alle drie de keren laten weten dat ik zou betalen zodra het werk af was. Meestal was dat na een paar dagen.

Je kunt altijd even bellen met woningborg of swk.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:34
Iemand hier toevallig tips of ervaringen voor een goede niet al te grote partij voor keramisch parket in regio west/midden Brabant (Tilburg). Ben voorzichtig aan het orienteren dit beneden te laten leggen maar heb nog niet echt een partij gevonden waarvan ik denk dat is em.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Fedde schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:37:
Iemand hier toevallig tips of ervaringen voor een goede niet al te grote partij voor keramisch parket in regio west/midden Brabant (Tilburg). Ben voorzichtig aan het orienteren dit beneden te laten leggen maar heb nog niet echt een partij gevonden waarvan ik denk dat is em.
Ik heb mooi werk gezien van tegelfloor uit Breda.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diablow
  • Laatst online: 04-04 18:56
Farmerwood schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:07:
[...]

Kijk even goed wat je gemeente je aan eventuele belastingen rekent als je op 1 januari eigenaar bent van een stuk braakliggend land.

Bij ons in de wijk hebben de mensen die eind december (2019) gepasseerd hebben een rekening van 1500-2000 euro gekregen van de gemeente Nijmegen omdat die zei dat de grond nog geen bestemming had en daar zit een extra hoog belastingtarief aan vast. (Dit ondanks dat de bouwvergunningen allang afgegeven waren en de bestemming dus echt wel bekend was...
Aangezien de peildatum 1 januari is had iedereen die na die datum passeerde geen rekening van de gemeente. En per 1 januari 2021 stond er een huis en had de grond dus een woonfunctie.
Dan kun je beter na 1 Januari passeren en een kleine bouwrente incasseren.
Gisteren gebeld dat we konden tekenen. Een beetje overdonderd, omdat ik het bericht dat aan de voorwaarden was voldaan niet gehad had. Afspraak staat nu voor 23 december, maar als ik dit lees kan het een hoop geld schelen als het twee weken later wordt?

• Farmerwood
  • Niet online
Diablow schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:16:
[...]
Gisteren gebeld dat we konden tekenen. Een beetje overdonderd, omdat ik het bericht dat aan de voorwaarden was voldaan niet gehad had. Afspraak staat nu voor 23 december, maar als ik dit lees kan het een hoop geld schelen als het twee weken later wordt?
Verschilt dus heel erg per gemeente. Je bent dan sowieso op 1 januari eigenaar en dus krijg je (ergens in Q1 2023) een brief van de gemeente of je even wilt aftikken.

Hier in gemeente Nijmegen belast de gemeente de nog onbebouwde grond alsof de bestemming nog onbekend is en daar zit een fors hoger tarief aan dan een woonbestemming (die gewoon al zeker was, want alle vergunningen waren rond...)

Dus zoek even uit wat je de gemeente mag betalen en wat je evt aan bouwrente moet betalen als je (iets) later tekent. Scheelde hier bijna 1000 euro en dat is toch makkelijk verdienen.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:29
Voordeel van dit jaar tekenen is dat je wen jaar eerder geld terug krijgt voor de aftrekbare kosten (hypotheek etc).

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Requiem19 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:58:
Voordeel van dit jaar tekenen is dat je wen jaar eerder geld terug krijgt voor de aftrekbare kosten (hypotheek etc).
Je krijgt alleen kosten terug als je die maakt. Dus als je volgende jaar tekent heb je ook geen kosten gemaakt deze jaar?

• Diablow
  • Laatst online: 04-04 18:56
@Farmerwood het gaat om Nijmegen, dus waarschijnlijk een aanzienlijk voordeel. Uit mijn hoofd was de grond iets meer dan 2 ton. @Requiem19 ik zou inderdaad o.a. de kosten voor de hypotheek een jaar eerder terug kunnen krijgen. Verder zoals @ObiTewodros zegt verder geen kosten, eerste hypotheek betaling wordt vermoedelijk toch pas januari.

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-09 23:20
Weet iemand of het mogelijk is om op deze plek een gordijnrails te monteren? Of liever niet omdat het stuk onderdeel is van de pui?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45FrttOEFX2o4O-b4pQ9HwpwiSs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/riPW1ACOGpW0X2rGArzTU8rQ.png?f=fotoalbum_large

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 22:17
cacao70 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:52:
Weet iemand of het mogelijk is om op deze plek een gordijnrails te monteren? Of liever niet omdat het stuk onderdeel is van de pui?[Afbeelding]
Wat is het voor materiaal?

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-09 23:20
Ik zou het niet weten.. eerst lette ik er niet op, maar omdat recentelijk het onderwerp raambekleding thuis aan bod kwam, begon het mij op te vallen. Er zit ook nog een soort folie overheen.

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
cacao70 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:16:
[...]

Ik zou het niet weten.. eerst lette ik er niet op, maar omdat recentelijk het onderwerp raambekleding thuis aan bod kwam, begon het mij op te vallen. Er zit ook nog een soort folie overheen.
Allicht dat de folie er nog af moet omdat het als bescherming dient tegen krassen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 22:17
cacao70 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:16:
[...]

Als het kunststof is, zou ik er niet zo snel doorheen boren. Als het hout is, dan kan het denk ik prima.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
@cacao70 garantie krijg je niet maar ik heb een kunstof lat "in de dag" zitten aan de bovenkant en daar zijn gewoon alle luxaflexen aan opgehangen hier. Ook een aluminium exemplaar van 3.50m breed en 2.65m hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 10:20

koekjah

Luctor et emergo

Ook hier een vraag mbt raambekleding. Wij krijgen kunstof kozijnen, waarbij een deel kiep/kantel is.
Daar willen we plissé gordijnen op monteren, maar hoe dan?

We willen niet boren in kunstof. In de dag is geen optie, dan kan het raam niet open. Op de dag ziet er niet uit.
Nu zijn er speciale klemmen voor over het kantel/kiep raam zodat je zonder boren kunt bevestigen, maar dat kan weer niet bij het andere deel van het raam.

Hoe hebben jullie dit gedaan? Zie een foto van het bewuste raam:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bsyme3z3WgQfxV5QR2GU-kU8FsY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yrjkVlWmfE58Az2KouHa5YqO.jpg?f=fotoalbum_large

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:34
Daar heb je speciale plisse's voor welke met 2 strips op je raam geplakt worden.
Die van mij heetten multisol duette shades type BB20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:24
Vandaag inmeetdag gehad en het volgende viel mij op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCnu6qYe2pX_dWzDcs_xI8cwFXk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qLWlrTTxRB9RfImWaE9CtXte.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/plYYoJajEWlDrSErvAWEKGLyhyc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/l1QOeCYFV2HXztbz1WO1M2aG.png?f=fotoalbum_large

Bij de uitvoerder gevraagd of ze dit zo gaan opleveren, antwoord daarop was ja. Helaas.

Valt dit nog op een leuke manier weg te werken?

EU DNS: 86.54.11.100

• Wolly
  • Niet online
c-nan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:59:

[Afbeelding] [Afbeelding]

Bij de uitvoerder gevraagd of ze dit zo gaan opleveren, antwoord daarop was ja. Helaas.

Lekker symmetrisch.

Je kan de linkerbalk opdikken zodat deze net zoveel voor je kozijn hangt maar of het daar beter van wordt betwijfel ik.

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online

hoe staat het op tekening?

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 16:39

TiMMieJ

PSN: Orixez

In de trend durf te vragen ben ik benieuwd of er meer zijn met een balansventilatie die nu goed merken dat met name langs de voordeur kou naar binnen getrokken word. Door de overdruk voelden we veel kou via de brievenbus binnen komen en hier heb ik nu de ami EP975 op geplaatst. Dit scheelt enorm maar nu voel ik vooral aan de onderkant van de voordeur nog kou naar binnen komen. Meer mensen die hier last van hadden en dit hebben opgelost? Zou een tochtstrip een goede oplossing kunnen zijn hiervoor?

Daarnaast krijgen we binnenkort een plugin hybride en wil ik een stekkerblok op de garage gevel maken. Ik zag ze bij de hornbach met een sleuteltje zodat je geen algemeen laadpunt word. Hebben jullie misschien nog andere ideen? Ik zit niet echt te wachten om een paar honderd euro voor een wallbox neer te leggen namelijk.

[ Voor 24% gewijzigd door TiMMieJ op 15-12-2022 16:24 ]

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:24
Afas schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:16:
[...]
hoe staat het op tekening?
De tekeningen zijn niet zo gedetailleerd dat de balken zichtbaar zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3DrFsRdmQ448lBToSPvtj5xAFDY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Is2CVRQ78Tgi13zbpHlaCKy1.png?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6J79FN9isw4hR02G4ePNL7xyDA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GCgjzP3pC8iCjc3xK0ytPSD2.png?f=user_large

EU DNS: 86.54.11.100

• Wolly
  • Niet online
TiMMieJ schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:23:
In de trend durf te vragen ben ik benieuwd of er meer zijn met een balansventilatie die nu goed merken dat met name langs de voordeur kou naar binnen getrokken word. Door de overdruk voelden we veel kou via de brievenbus binnen komen en hier heb ik nu de ami EP975 op geplaatst. Dit scheelt enorm maar nu voel ik vooral aan de onderkant van de voordeur nog kou naar binnen komen. Meer mensen die hier last van hadden en dit hebben opgelost? Zou een tochtstrip een goede oplossing kunnen zijn hiervoor?
Je bedoelt onderdruk, als het overdruk zou zijn dan blies je lucht naar buiten via de kieren.

In principe is dat niet mogelijk met balansventilatie, die is immers in balans. Heb je aan de settings gerommeld, is deze nooit goed afgesteld of heb je extra deuren geplaatst zonder luchtdoorvoer?

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:02
koekjah schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:44:
Ook hier een vraag mbt raambekleding. Wij krijgen kunstof kozijnen, waarbij een deel kiep/kantel is.
Daar willen we plissé gordijnen op monteren, maar hoe dan?

We willen niet boren in kunstof. In de dag is geen optie, dan kan het raam niet open. Op de dag ziet er niet uit.
Nu zijn er speciale klemmen voor over het kantel/kiep raam zodat je zonder boren kunt bevestigen, maar dat kan weer niet bij het andere deel van het raam.

Hoe hebben jullie dit gedaan? Zie een foto van het bewuste raam:

[Afbeelding]
Wij hebben plisses van Veneta, komt inderdaad voor het kiepraam met klemmen. Let daar wel op dat je dan het raam minder ver open kan doen als die te dicht op de muur zit ivm de uitstekende klem. Het vaste raam wordt in de glaslat geschroeft, die zijn immers makkelijk vervangbaar.

• Deleon78
  • Nu online
TiMMieJ schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:23:

Daarnaast krijgen we binnenkort een plugin hybride en wil ik een stekkerblok op de garage gevel maken. Ik zag ze bij de hornbach met een sleuteltje zodat je geen algemeen laadpunt word. Hebben jullie misschien nog andere ideen? Ik zit niet echt te wachten om een paar honderd euro voor een wallbox neer te leggen namelijk.
Zit je (stenen) dorpel toevallig iets verdiept, waardoor de tochtstrip op de voordeur niet aansluit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
c-nan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:52:
[...]

De tekeningen zijn niet zo gedetailleerd dat de balken zichtbaar zijn.

Ik zou er zeker een punt van maken. Hoewel ik vrees dat het een lastig verhaal wordt in deze fase. Maar op basis van de tekeningen kon jij niet weten dat de dragende balk zo knullig geplaatst zou worden en er waren ook andere, betere oplossingen mogelijk geweest.

• Draakje5

Wat mij opvalt is het vocht op je dakplaat?

Mbt de balken, ik vind ze niet eens zo lelijk maar zou er ook een punt van maken dat ze niet symmetrisch zijn.

Zegt de technische omschrijving niks over het dak op zolder? Bijv. Balken in zicht etc.

[ Voor 10% gewijzigd door Draakje5 op 15-12-2022 18:52 ]

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Spherix schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:24:
[...]

Wij hebben plisses van Veneta, komt inderdaad voor het kiepraam met klemmen. Let daar wel op dat je dan het raam minder ver open kan doen als die te dicht op de muur zit ivm de uitstekende klem. Het vaste raam wordt in de glaslat geschroeft, die zijn immers makkelijk vervangbaar.
Dat is helemaal niet zo'n gek idee zeg! Hangen ze al bij jullie en heb je daar evt een foto van?
Wij zijn ook bezig met Veneta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:02
koekjah schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:01:
[...]

Dat is helemaal niet zo'n gek idee zeg! Hangen ze al bij jullie en heb je daar evt een foto van?
Wij zijn ook bezig met Veneta.
Zeker, toevallig net eentje in de schemer opgehangen: https://imgur.com/a/U47kHkc

Ik was zelf wat skeptisch over hoeveel vlees het zou hebben, zeker als de schroef op een versteknaad uit zou komen, maar dat gaat helemaal prima. Kost wel wat moeite om een beginnetje te krijgen voor een schroefje, klein voorboren zou dat allicht makkelijker maken. Werkt verder top als het eenmaal zit. Het systeem met klemmen is helemaal een eitje.

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Ziet er netjes uit! Het wordt overal wel afgeraden om in de glaslat te boren lees ik. Maar als het werkt, dan werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:50
Homer-Simpson schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:10:
Afgelopen week eindelijk de oplevering gehad van onze nieuwbouwwoning die we in 2020 hebben gekocht.
***members only***
Gisteren ontvingen we het voorstel van de aannemer dat ze een separate WTW unit geschikt voor 1 ruimte willen komen brengen en eea voldoende inregelen.
Heeft bijna een half jaar geduurd maar er is dus zicht op een oplossing.

Edit: het betreft deze WTW unit. Type 150RD
@Farmerwood of anderen nog tips waar ik op moet letten bij het bespreken van dit voorstel?

[ Voor 10% gewijzigd door Homer-Simpson op 16-12-2022 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Terugkomend op dit raam. Wij willen rolluiken voor de slaapkamers. Aangezien de dakpannen doorlopen tot aan de 1e verdieping kunnen ze niet op de dag geplaatst worden, maar moeten ze letterlijk op het raam. Dat betekent dat de kast ongeveer 10cm zichtbaar is van binnenuit en ook vrijwel volledig voor de ventilatiekast (rechts op het raam) zit.

Volgens de aannemer is het niet ideaal, maar kan het geen kwaad. Any thoughts?
De ramen staan toch dagelijks open op deze kamers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
Homer-Simpson schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:41:
[...]

Gisteren ontvingen we het voorstel van de aannemer dat ze een separate WTW unit geschikt voor 1 ruimte willen komen brengen en eea voldoende inregelen.
@Farmerwood of anderen nog tips waar ik op moet letten bij het bespreken van dit voorstel?
Bij ons ( nog te bouwen ) was er ook geen ventilatie voorzien in de aangebouwde geisoleerde berging. Aannemer hier op aangesproken ( want woningborg verplicht ventilatie ook in die ruimte ) en het wordt opgelost door een ventilatierooster en dakdoorvoer. Dit zie je vrijwel overal. Een separate wtw unit zou ik blij mee zijn ( goed, beter zou zijn geweest aangesloten op de andere wtw ) maar kan ook prima werken. Ik zou wel checken hoe groot dat ding dan gaat worden en evt daarin een suggestie doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
[...]

Ik heb je situatie niet helemaal helder meer in gedachten. Op basis van de post die je quote gaat het om 1 ruimte achter de berging. Hoe is deze precies met de woning verbonden? Een deur of open doorgang? En hoe luchtdicht is die eventuele deur uitgevoerd?
Laatste waar je op zit te wachten zijn 2 systemen die elkaar tegen gaan werken. Zoiets is bij jou in de wijk gedaan toch @Blihi bij enkele huizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Farmerwood schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:53:
[...]

Ik heb je situatie niet helemaal helder meer in gedachten. Op basis van de post die je quote gaat het om 1 ruimte achter de berging. Hoe is deze precies met de woning verbonden? Een deur of open doorgang? En hoe luchtdicht is die eventuele deur uitgevoerd?
Laatste waar je op zit te wachten zijn 2 systemen die elkaar tegen gaan werken. Zoiets is bij jou in de wijk gedaan toch @Blihi bij enkele huizen?
Het betreft de onbenoemde ruimte in onderstaande afbeelding. Er zit een binnendeur tussen de keuken en de onbenoemde ruimte die doorgaans open staat. Aan de onderzijde van die deur is enkele cm’s ruimte.
De deur tussen de onbenoemde ruimte en de berging is een deur van buitendeur kwaliteit die voldoende afdicht (geen tocht). In de keuken zitten de afzuigopeningen van de hoofd WTW. 1 van die afzuigopeningen zit op nog geen 1m20 meter uit de deuropening met de onbenoemde ruimte. Zie foto voor duiding. Don’t mind the mess.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bkhQ-t3y1ddYTh8BaGyTO_Ssg9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LBC7Odqt5IxU6xiiqlZGloz5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qfUTvO45lTS94ZQ6MGEmfBAFXYc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aKDLhmLQSE6Xo6yqkq2SudZe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
@Homer-Simpson Het zal dan zo'n ding worden, simpel en snel?

Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieshop.com/media/catalog/product/cache/bfaef8903186bd59f4508f62db03c632/h/r/hrv100p_wtw.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Heb het voorgestelde type in mijn eerdere post van vanochtend geplaatst als edit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Edit: het betreft deze WTW unit. Type 150RD
Tja. Ik begrijp die brochure niet helemaal. Die unit lijkt toegepast te worden in de ene of de andere kamer, dus ofwel als inblaas, ofwel als uitblaas. Hoe wil je dan warmte terugwinnen? Waar vindt dan de daadwerkelijke overdracht van warmte plaats van de ene naar de andere unit?

En inderdaad, zorg ervoor dat systemen niet tegen elkaar in kunnen gaan werken! De ruimte waarin je dit toe zou passen moet dus helemaal gescheiden zijn van de andere ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Blihi schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:42:
[...]

Tja. Ik begrijp die brochure niet helemaal. Die unit lijkt toegepast te worden in de ene of de andere kamer, dus ofwel als inblaas, ofwel als uitblaas. Hoe wil je dan warmte terugwinnen? Waar vindt dan de daadwerkelijke overdracht van warmte plaats van de ene naar de andere unit?

En inderdaad, zorg ervoor dat systemen niet tegen elkaar in kunnen gaan werken! De ruimte waarin je dit toe zou passen moet dus helemaal gescheiden zijn van de andere ruimtes.
• Cycli van 70 seconden toe-en afvoer van lucht.
Hij doet dus afwisselend aanvoeren en afvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wolly schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:43:
[...]

[...]

Hij doet dus afwisselend aanvoeren en afvoeren.
Ah. Dat staat niet zo op de tekening in de brochure, maar dan snap ik het een beetje. De kern warmt op tijdens afvoer en koelt weer af tijdens inblaas. Dan is het helemaal belangrijk dat de ruimte gescheiden is van andere ventilatie en geen andere ventielen heeft.

Verder is het ding vocht-gestuurd. Voor een badkamer is dat handig, maar voor een slaapkamer wil je op CO2 sturen, niet op vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Bedankt voor het meedenken! Nog even kritisch (laten) kijken naar het voorgestelde type WTW dus gezien de werking van dit specifieke type en de nabijheid van het afzuigkanaal in de keuken.

Brainfart: zou het mogelijk zijn om de WTW te plaatsen op de muur tussen de onbenoemde ruimte en de berging? Er zitten namelijk ventilatieroosters boven de garagedeuren. Of loop ik het het risico dat er alleen maar muffe lucht wordt aangezogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:08:
Bedankt voor het meedenken! Nog even kritisch (laten) kijken naar het voorgestelde type WTW dus gezien de werking van dit specifieke type en de nabijheid van het afzuigkanaal in de keuken.

Brainfart: zou het mogelijk zijn om de WTW te plaatsen op de muur tussen de onbenoemde ruimte en de berging? Er zitten namelijk ventilatieroosters boven de garagedeuren. Of loop ik het het risico dat er alleen maar muffe lucht wordt aangezogen?
Help je jezelf daarmee niet van de regen in de drup? De garage heeft zijn eigen ventilatie en die lucht wil je sowieso niet (als ik het goed zag) de speelkamer van je kinderen in trekken.

Die unit lijkt idd vochtgebaseerd en daardoor geschikt voor een natte ruimte.
Bovendien gaat hij interfereren met de bestaande wtw. Deels doordat die deur niet tocht dicht is en ook omdat jij hem standaard open hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Farmerwood schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:19:
[...]

Help je jezelf daarmee niet van de regen in de drup? De garage heeft zijn eigen ventilatie en die lucht wil je sowieso niet (als ik het goed zag) de speelkamer van je kinderen in trekken.

Die unit lijkt idd vochtgebaseerd en daardoor geschikt voor een natte ruimte.
Bovendien gaat hij interfereren met de bestaande wtw. Deels doordat die deur niet tocht dicht is en ook omdat jij hem standaard open hebt staan.
Fair point. Anyway de aannemer is verantwoordelijk voor een correcte oplossing. Ik probeer mee te denken waar ik kan. Ben benieuwd naar de toelichting en de voorgestelde locatie. Helaas is het pakket met gordijnen zo groot dat het alleen rechtsboven op rekening kan hangen. En die WTW mag niet achter het gordijn vallen volgens de documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:19

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wij hebben voor onze schuur (die los in de tuin staat) gekeken naar die buis WtW systemen, maar de buisvormige waren niet sterk genoeg om die schuur goed genoeg te kunnen ventileren of terugwinnen. Onze schuur is in totaal 7,5x2,5mx2,5m. Daarom ervoor gekozen om een MV box te plaatsen voor afzuiging en natuurlijke ventilatie te gebruiken als aanvoer. Verder hebben we een monoblok airco gepland die de ruimte gaat verwarmen/koelen.

Neem aan dat het bij jou om een geïsoleerde ruimte gaat, aangezien hij aan de woning vast zit? Wat hebben ze verder voor verwarming gedaan vanuit de bouw voor die ruimte?

[ Voor 4% gewijzigd door BiG-GuY op 16-12-2022 12:32 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
BiG-GuY schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:26:
Neem aan dat het bij jou om een geïsoleerde ruimte gaat, aangezien hij aan de woning vast zit? Wat hebben ze verder voor verwarming gedaan vanuit de bouw voor die ruimte?
Correct is volledig geïsoleerde ruimte met dezelfde isolatiewaarden als de woning. Ruimte is tevens voorzien van vloerverwarming. Heb er nog geen thermometer geplaatst maar de ruimte voelt wel koeler aan als de kamer en keuken doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:53:
[...]
Correct is volledig geïsoleerde ruimte met dezelfde isolatiewaarden als de woning. Ruimte is tevens voorzien van vloerverwarming. Heb er nog geen thermometer geplaatst maar de ruimte voelt wel koeler aan als de kamer en keuken doen.
Je zou eens een CO2-meter kunnen plaatsen en kijken in hoeverre je echt een ventilatieprobleem hebt. Het is een relatief kleine ruimte die je zelf dus standaard in open verbinding met de rest van het huis hebt staan.
Netto hebben we het dus eigenlijk over het feit dat het verblijfsgebied/verblijfsruimte van de keuken iets groter is dan berekend.
De oplossing moet straks niet erger zijn dan de kwaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Homer-Simpson schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:53:
[...]

Aan de hand van de plattegrond/plaatjes kan ik net niet zien hoe groot die ruimte is. Maar de door hun voorgestelde WtW is geschikt voor maar 60m3 op vol vermogen, dat ding zal je niet constant op vol vermogen willen hebben, want dat maakt een herrie. Daarom hebben we een simpele DucoBox Silent genomen die op max vermogen 400m3 kan verplaatsen, wat natuurlijk dikke overkill is, maar dat betekent dat hij op 10% al 40m3 doet en op die stand hoor je hem niet en trekt hij <10W aan stroom.

Je wilt alleen ten alle tijde voorkomen dat in jouw geval twee systemen elkaar gaan tegenwerken. Wat je sowieso gaat hebben als je die deur open houd. Met de deur dicht zou het niet zo'n probleem zijn, als die deur ertussen inderdaad volledig isoleert.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Homer-Simpson schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:10:
Afgelopen week eindelijk de oplevering gehad van onze nieuwbouwwoning die we in 2020 hebben gekocht. Meer info daarover https://gathering.tweaker...message/65687764#65687764
Over het algemeen zag de woning er niet verkeerd uit. Een aantal opleverpunten staan nog open, hiervoor was een hoogwerker/verreiker benodigd en die was niet beschikbaar.
Aangezien wij in blok 8 van de 9 zitten qua aantal opgeleverde woningen heb ik e.e.a. ook kunnen checken bij mensen in de buurt die me voor zijn gegaan. Hieronder een paar foto's en een aantal openstaande opleverpunten.
Helaas ook nog een hoofdpijndossier, in MO tags.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
En natuurlijk de fornuisgroep 8)7 [Afbeelding]

***members only***
Als het je niet opvalt tijdens oplevering, heb je dan pech? Als Aannemer niet heeft gebouwd zoals afgesproken, dan zou je later ook een punt van mogen maken vind ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
BiG-GuY schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:15:
[...]

Aan de hand van de plattegrond/plaatjes kan ik net niet zien hoe groot die ruimte is. Maar de door hun voorgestelde WtW is geschikt voor maar 60m3 op vol vermogen, dat ding zal je niet constant op vol vermogen willen hebben, want dat maakt een herrie. Daarom hebben we een simpele DucoBox Silent genomen die op max vermogen 400m3 kan verplaatsen, wat natuurlijk dikke overkill is, maar dat betekent dat hij op 10% al 40m3 doet en op die stand hoor je hem niet en trekt hij <10W aan stroom.
Zo werkt debiet niet. Die Ducobox silent doet 400 m3 bij een maximale tegendruk van 160 Pa en verbruikt dan 80 Watt continu.

Als de tegendruk lager wordt kun je met lagere toerentallen af, maar op 10% doet zo'n unit meestal helemaal niets meer qua ventilatie. Het opgenomen vermogen is dan zo laag dat er zelfs bij een beetje tegendruk geen ventilatie meer is (de lucht dit naar boven toe afgeblazen wordt, valt als het ware weer terug de unit in).

In de documentatie van de Ducobox staan de precieze grafieken. Als je weet wat je druk is kun je daarin aflezen welke toerentallen nog iets doen (en wat dan het opgenomen vermogen is).

Meestal wordt bij woonhuizen gerekend met 150 Pa drukverschil, dan heeft de Ducobox Silent dus minimaal 60% nodig om 100 m3/uur te leveren.
Je wilt alleen ten alle tijde voorkomen dat in jouw geval twee systemen elkaar gaan tegenwerken. Wat je sowieso gaat hebben als je die deur open houd. Met de deur dicht zou het niet zo'n probleem zijn, als die deur ertussen inderdaad volledig isoleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Blihi schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:48:
[...]

Zo werkt debiet niet. Die Ducobox silent doet 400 m3 bij een maximale tegendruk van 160 Pa en verbruikt dan 80 Watt continu.

Als de tegendruk lager wordt kun je met lagere toerentallen af, maar op 10% doet zo'n unit meestal helemaal niets meer qua ventilatie. Het opgenomen vermogen is dan zo laag dat er zelfs bij een beetje tegendruk geen ventilatie meer is (de lucht dit naar boven toe afgeblazen wordt, valt als het ware weer terug de unit in).

In de documentatie van de Ducobox staan de precieze grafieken. Als je weet wat je druk is kun je daarin aflezen welke toerentallen nog iets doen (en wat dan het opgenomen vermogen is).

Meestal wordt bij woonhuizen gerekend met 150 Pa drukverschil, dan heeft de Ducobox Silent dus minimaal 60% nodig om 100 m3/uur te leveren.

[...]
Hebben hem nog niet gemonteerd, omdat de schuur nog niet volledig af is. Dan gaan we nog met flowmeters e.d. inregelen, dus kwamen we daar vanzelf achter. Het gaan ons er vooral om dat wanneer we niet in die ruimte zijn, dat er dan wel luchtverplaatsing is, om schimmelvorming tegen te gaan. Als dan blijkt dat stand 1 (10%) niet genoeg is laten we hem standaard op stand 2 (50%) staan.

En wanneer mijn man bezig is met zijn motor in de schuur is het fijn om hem op max vermogen te laten zuigen.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
ObiTewodros schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:29:
[...]

Als het je niet opvalt tijdens oplevering, heb je dan pech? Als Aannemer niet heeft gebouwd zoals afgesproken, dan zou je later ook een punt van mogen maken vind ik.
Minstens 1 bewoner heeft maanden later nog succesvol bezwaar gemaakt tegen hetzelfde mankement.
Heb me er niet in verdiept hoe lang na oplevering je gebreken nog mag melden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Ondertussen is onze tuin wel praktisch af. Dus bij deze nog de update met een mooie timelapse die ik gemaakt heb en wat foto's van het eindresultaat :).

Members only:

Enige wat we nog gaan doen is de twee groenstukken waar je nu aarde ziet linksonder en rechtsboven. Daar komen nog 3x Hue Calla lampen in per stuk en uiteraard planten/bloemen. Maar daar is het nu niet echt het weer voor, dus komt in het voorjaar.

Gallery V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:09
BiG-GuY schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:21:
Ondertussen is onze tuin wel praktisch af. Dus bij deze nog de update met een mooie timelapse die ik gemaakt heb en wat foto's van het eindresultaat :).

***members only***

Enige wat we nog gaan doen is de twee groenstukken waar je nu aarde ziet linksonder en rechtsboven. Daar komen nog 3x Hue Calla lampen in per stuk en uiteraard planten/bloemen. Maar daar is het nu niet echt het weer voor, dus komt in het voorjaar.
3x per stuk grond? Jeetje, dat wordt een lichtcircus dan.

Wij hebben ook Calla's en daar komt enorm veel licht vanaf in vergelijking met de Appear die je aan de muur hebt. Hier 6x Calla op 22 meter pad.
Appear lampen hebben wij hier weer op Marktplaats gegooid en ander model opgehangen, wat kwam daar weinig licht vanaf zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Source90 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:25:
[...]

Wij hebben ook Calla's en daar komt enorm veel licht vanaf in vergelijking met de Appear die je aan de muur hebt. Hier 6x Calla op 22 meter pad.
Appear lampen hebben wij hier weer op Marktplaats gegooid en ander model opgehangen, wat kwam daar weinig licht vanaf zeg.
Het gaat ons om sfeerverlichting, niet dat het buiten net zo licht is als binnen. Dus voor ons zijn die Appear lampen zat aan de schuttingen.

Die Hue Calla's zullen wel grotendeels tussen groen komen straks he, dus je zult ze niet echt compleet kunnen zien verwachten we. Hebben ze nog niet in de tuin gezien, enkel binnen toen we ze testten of ze iig werkten, dus gaan het nog merken. Uiteraard zijn ze dimbaar, de huidige hebben we ook niet op 100% qua sterkte.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
BiG-GuY schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:09:
[...]

Hebben hem nog niet gemonteerd, omdat de schuur nog niet volledig af is. Dan gaan we nog met flowmeters e.d. inregelen, dus kwamen we daar vanzelf achter. Het gaan ons er vooral om dat wanneer we niet in die ruimte zijn, dat er dan wel luchtverplaatsing is, om schimmelvorming tegen te gaan. Als dan blijkt dat stand 1 (10%) niet genoeg is laten we hem standaard op stand 2 (50%) staan.

En wanneer mijn man bezig is met zijn motor in de schuur is het fijn om hem op max vermogen te laten zuigen.
Zolang hij niet met vluchtige stoffen aan de gang is kan dat geen kwaad.

Zelf zet ik in zo'n geval gewoon de deur van de schuur open. Het is niet verstandig om benzinedampen door een Ducobox te zuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen met een Velux dakraam ook last van conden-achtige lekkage nu het kouder wordt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptxzawzvOjqXEnQywUEFL5fOBFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QpUhqyQ3wsP6EMZSxhJAiYHa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rlR7hhB5PoOtrvTaiB1Pf2bpLB0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/boWlAL2DSlbHbXQ3bPEjxOos.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben de dakramen dicht zitten op ventilatiestand, maar er ontstaat condens aan de binnenkant van het dakraam. Op het houtwerk is het vochtig en daardoor sijpelt het volgens mij via de rand naar binnen op de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:21
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:52:
Mensen met een Velux dakraam ook last van conden-achtige lekkage nu het kouder wordt?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

We hebben de dakramen dicht zitten op ventilatiestand, maar er ontstaat condens aan de binnenkant van het dakraam. Op het houtwerk is het vochtig en daardoor sijpelt het volgens mij via de rand naar binnen op de kast.
Heel herkenbaar ja.
Hier een kleinere Velux op het westen vh dak. Inderdaad vochtig aan zijkanten tussen raam en frame en waterlaagje op de onderste rand.

Overigens wel wat minder dan ik zie op jouw foto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06:46

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zou dit misschien nog het bouwvocht kunnen zijn wat dit veroorzaakt? Geen idee wanneer je huis opgeleverd is, maar de luchtvochtigheid kan nog makkelijk een jaar (veel) hoger zijn dan gemiddeld het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
BiG-GuY schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:26:
Wij hebben voor onze schuur (die los in de tuin staat) gekeken naar die buis WtW systemen, maar de buisvormige waren niet sterk genoeg om die schuur goed genoeg te kunnen ventileren of terugwinnen. Onze schuur is in totaal 7,5x2,5mx2,5m. Daarom ervoor gekozen om een MV box te plaatsen voor afzuiging en natuurlijke ventilatie te gebruiken als aanvoer. Verder hebben we een monoblok airco gepland die de ruimte gaat verwarmen/koelen.

Een airco in je schuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nano2009 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:08:
[...]

Zou dit misschien nog het bouwvocht kunnen zijn wat dit veroorzaakt? Geen idee wanneer je huis opgeleverd is, maar de luchtvochtigheid kan nog makkelijk een jaar (veel) hoger zijn dan gemiddeld het geval is.
Iets meer dan een jaar geleden. Luchtvochtigheid is 45% dus dat is netjes. Het is echt condens omdat het buiten koud is. Normaal verwacht je het op de ramen, maar bij het dakraam dus ook rondom het houtwerk van het kozijn. Het vindt dan z'n weg naar binnen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:52

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Misschien voor de zekerheid de zwarte aansluitstrip op het draaiende deel checken of hij goed afsluit. Bij ons kon je het licht van buiten erdoor zien schijnen en hadden dus geen last van condens maar echt lekkage. Op het moment is de aannemer in gesprek met velux …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Nu online
Nul condens hier. 4 ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
@Verwijderd hier ook een flink dakraam op ventilatiestand maar nul condens ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Over condens gesproken: met deze temperaturen op de 1e verdieping (slaapkamers) op alle ramen condensdruppels onderin.

Luchtvochtigheid is tussen de 45%-50% en er is balansventilatie.

Is dit een teken dat de ventilatie onvoldoende werkt, of heb je sowieso met deze temperaturen snel vocht op de ramen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 10:06

twain4me

Requiem19 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:44:
Over condens gesproken: met deze temperaturen op de 1e verdieping (slaapkamers) op alle ramen condensdruppels onderin.

Luchtvochtigheid is tussen de 45%-50% en er is balansventilatie.

Is dit een teken dat de ventilatie onvoldoende werkt, of heb je sowieso met deze temperaturen snel vocht op de ramen?
Omdat glas ontwaterd moet worden aan de onderkant is daar de koudebrug het grootst ( er is bijna een open verbinding met binnen) zolang het alleen beneden zit is het niet heel erg. veel condens op dubbelglas of bv de voordeur (waar de verstevigingskoker zit bij veel deuren) kan een teken zijn van onvoldoende ventilatie en is het verstandig om het klimaat binnen even na te lopen. gewoon wegvegen en voorkomen dat er schimmel komt is doorgaans prima.

Op dit plaatje zie je het ontwatering/ventilatie aan de onderkant van het glas goed, andere type materaialen zoals aluminium, kunststof hebben het ook. Door deze ventilatie is het stukje glas zo koud dat er binnen waterdamp kan condenseren ondanks dat het dubbelglas is
Afbeeldingslocatie: https://berkela.home.xs4all.nl/gevels/afbeeldingen/tn_2009extra32.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Omdat mijn vraag inmiddels ondergesneeuwd is nogmaals de vraag om advies. Bij onze woning willen we rolluiken die op het kozijn geplaatst moeten worden. De bak van het rolluik komt daarmee precies voor het ventilatierooster van het kozijn.

Volgens de uitvoerder en leverancier van het rolluik is het niet ideaal, maar kan het geen kwaad. Andere optie is er niet om rolluiken te plaatsen.
Hoe kijken jullie daar naar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

koekjah schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:46:
Omdat mijn vraag inmiddels ondergesneeuwd is nogmaals de vraag om advies. Bij onze woning willen we rolluiken die op het kozijn geplaatst moeten worden. De bak van het rolluik komt daarmee precies voor het ventilatierooster van het kozijn.

Volgens de uitvoerder en leverancier van het rolluik is het niet ideaal, maar kan het geen kwaad. Andere optie is er niet om rolluiken te plaatsen.
Klinkt als een slecht plan. Je moet altijd kunnen ventileren. Kan die bak er niet boven? Foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 10:06

twain4me

Doorgaans kan dat wel, ventilatie kan meestal ook wel met een bochtje extra binnen komen. (er is immers sprake van onderdruk) geheel afsluiten is uiteraard een slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Gaat vooral om verwarming. Stuk efficiënter dan welke andere elektrische kachel die je kan kopen. Alle elektrische kachels hebben een COP van 1, deze monoblok airco van 3,1.

De rolluiken komen er volgende week in, we hopen dat er veel warmte vastgehouden kan worden, maar dat gaan we nog merken. Hij is wel compleet geïsoleerd, maar met nu twee grote open gaten, blijft de warmte er niet in natuurlijk 😅.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
BiG-GuY schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:45:
[...]

Gaat vooral om verwarming. Stuk efficiënter dan welke andere elektrische kachel die je kan kopen. Alle elektrische kachels hebben een COP van 1, deze monoblok airco van 3,1.

De rolluiken komen er volgende week in, we hopen dat er veel warmte vastgehouden kan worden, maar dat gaan we nog merken. Hij is wel compleet geïsoleerd, maar met nu twee grote open gaten, blijft de warmte er niet in natuurlijk 😅.
Waarom zou je een schuur willen verwarmen? Met goede isolatie vriest het er echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Bij ons wordt een deel van de rollluiken op de houten buitenkozijnen geplaatst en een deel op de stenen, omdat anders de openslaande deuren naar de tuin en terras niet meer open kunnen.

Wij hebben geen ventilatieroosters want WtW/Type D ventilatie. Waarom kan het bij jou niet op de stenen? Lijkt me niet wenselijk dat je ventilatieroosters bedekt worden vanaf buiten.

Gallery V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:09
Source90 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:25:
[...]

Twee foto's erbij.
Members only:

Staat op thema "Warm and Cosy" (Hue labs scene). Hard wit is uiteraard feller.
Zijn aardse tinten met rood/oranje/goudbruin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ArYLrftpYfxW22SFUopVn4AORkk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CB9r7Zl2N7NDM9R0zBwPFwD8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Source90 op 16-12-2022 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Toppe schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:45:
[...]

Waarom zou je een schuur willen verwarmen? Met goede isolatie vriest het er echt niet.
Omdat iemand ook aan zijn motor wil kunnen werken in de winter en we er veel spullen in willen kunnen stallen, zonder dat we ons zorgen moeten maken over vochtigheid en temperatuur. De standaard kleine schuur hadden we veel vocht/schimmel problemen mee, dus dat wilden we voor zijn.

Zoals ik zei weten we ook nog niet hoeveel verwarming er echt nodig gaat zijn, dan is het nog steeds fijn dat het niet gelijk 3000W is als je het wel moet verwarmen. Omdat het een losse schuur is, valt het ook niet te koppelen aan de voorzieningen van de woning zelf.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Source90 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:51:
[...]

Twee foto's erbij.

***members only***

Staat op thema "Warm and Cosy" (Hue labs scene). Hard wit is uiteraard feller.

Zijn waar aardse tinten met rood/oranje/goudbruin
[Afbeelding]
Dat is wel heel veel licht ja haha. We gaan het merken, mogelijk dat we er dan toch minder plaatsen, voor we alles aansluiten zal ik alleen een deel doen en in de avond beoordelen of het te veel is.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

BiG-GuY schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:47:
[...]

Waarom kan het bij jou niet op de stenen? Lijkt me niet wenselijk dat je ventilatieroosters bedekt worden vanaf buiten.
Omdat de dakpannen doorlopen t/m de 1e verdieping, dus we hebben geen stenen. Uitvoerder gaf ook aan dat de bak hier niet op mag ivm de waterkering.

Nu zetten we de ramen sowieso dagelijks open op de slaapkamer, zit dus ernstig in dubio of we het wel of niet moeten doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c90c3jcP-8_gysEESDnAHotJh7E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CMZbSh7Omv3jwpN0L4GjyxUT.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bsyme3z3WgQfxV5QR2GU-kU8FsY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yrjkVlWmfE58Az2KouHa5YqO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Ik loop dagelijks even alle kozijnen na op de bovenverdieping en de (velux) dakramen op zolder met dit koude vriesweer. Inderdaad condensvorming, ondanks lage luchtvochtigheid en prima ventilatie.

Ik doe ze af met wc papier.. anders bladdert/rot het hout zo weg na aantal of 3 koude winters..
Ik zie ze weleens op funda, nieuwbouwhuizen met verrotte latjes hout rond het velux dakraam, zonde zonde. Of mensen die het dakraam in de regen open laten staan. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

koekjah schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 23:38:
[...]

Omdat de dakpannen doorlopen t/m de 1e verdieping, dus we hebben geen stenen. Uitvoerder gaf ook aan dat de bak hier niet op mag ivm de waterkering.

Nu zetten we de ramen sowieso dagelijks open op de slaapkamer, zit dus ernstig in dubio of we het wel of niet moeten doen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat is de reden dat je rolluiken wilt en op welke richting zitten deze ramen? Het Zuiden of een andere kant?

Je zou nog kunnen kijken naar screens, die bakken zijn veel kleiner en lichter, mogelijk dat er verduisterende doeken beschikbaar zijn, wij hebben ons daarin niet verdiept, omdat we vanwege veiligheid, privacy en volledige verduistering rolluiken willen. En bijkomend helpt het ook met hitte/koelte buiten houden als ze dicht zijn.

De standaard screens die wij vanuit de bouw hebben op het Zuiden zijn half doorschijnend, de bak is niet dikker dan de rand van het houten kozijn, dus denk dat hij ook net bovenin past bij jou.

Een andere optie zou nog isolerende/reflecterende gordijnen aan de binnenkant zijn met een verduisterend gordijn ervoor. Verosol maakt dit soort gordijnen met een gepatenteerde laag erin. Iets minder effectief voor de warmte, omdat het wel eerst door je glas heen gaat, maar volgens de verkoper/merk helpt het nog steeds aanzienlijk tegenover enkel normale gordijnen/plisse aan de binnenkant.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartpl1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:01
Bij onze Velux kiepramen is het condensvocht ook echt aan het opspelen. En dat terwijl we net die dakplaten aan het gronden waren. Maar ja, twee weken geleden is in de zolderkamers gestuct, dus nu permanent de kiepramen op ventilatiestand om te drogen en de verwarming staat nog op standby vanwege een pas gelegde tegelvloer op de begane grond.

Gisteren kwam de leverancier van het laminaat met een vochtmeter checken maar de zolder is hierdoor toch echt nog te nat. Doorschuiven dus naar begin januari.
De 1e verdieping was al wat beter door de balansventilatie die helaas op zolder niet aangebracht is.

In de technische ruimte op zolder hebben we afgelopen week een kleine werkplaatskachel gezet waarna de condens in die ruimte gelukkig achterwege bleef. Daarvoor werden de buizen enorm nat van de vrieskoude lucht die erdoor werd verplaatst.
De ruimte heeft geen raam. Op termijn blijf ik het in de gaten houden hoe zich dat ontwikkeld als het huis wat verder is opgedroogd.
Hoop niet dat we daar permanent elektrisch moten gaan bijverwarmen.

[ Voor 10% gewijzigd door bartpl1 op 17-12-2022 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

De eigenschappen die je noemt zijn de redenen dat we een rolluik willen. Wat kunnen de gevolgen zijn van het blokkeren van de ventilatiekast? Er van uitgaande dat het raam dagelijks open staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

koekjah schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 07:49:
De eigenschappen die je noemt zijn de redenen dat we een rolluik willen. Wat kunnen de gevolgen zijn van het blokkeren van de ventilatiekast? Er van uitgaande dat het raam dagelijks open staat.
Als het raam daadwerkelijk dagelijks openstaat, zal het niet veel uitmaken, op de momenten dat hij open is. Wij hebben onze ramen praktisch nooit open, maar hebben dan ook Type D Ventilatie, zonder roosters dus.

Het zal er vooral om gaan dat als je je ramen wel dicht hebt, je dus geen aanvoer van verse lucht zult hebben in die ruimte, dus stel je raam is dicht, rooster is dicht en je slaapkamer deur is dicht. Dan is de kans klein dat de luchtkwaliteit goed genoeg blijft in je slaapkamer.

Wij hebben dan balansventilatie met een inblaas ventielen voor verse lucht. Maar als we allebei slapen en de slaapkamer deur is dicht, stijgt de CO2 naar grofweg 1200ppm. Dit is nadat we het inblaas ventiel hebben aangepast voor een design ventiel en ook het debiet hadden ingeregeld, daarvoor schoot het omhoog naar 1350ppm.

En voor we een Duco CO2 sensor in die ruimte hadden, zal het hoger geweest zijn, want de ventilatie ging niet harder met slechte luchtkwaliteit in andere ruimtes dan de woonkamer, aangezien alleen daar een CO2 sensor zat vanuit de bouw.

Wanneer we niet in een ruimte zijn, zijn de CO2 waardes tussen de 400-450ppm, wat heel goed is.

Vanwege de goede isolatie van een moderne woning, zal je niet echt lucht lekkage ervaren via kieren, dus moet je het echt hebben van de roosters, open ramen of ventielen.

Voor je de definitieve keuze maakt, zou ik adviseren om een nacht in die kamer te slapen met rooster open en een nacht met rooster dicht en met een CO2 meter controleren wat de luchtkwaliteit doet.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Thx! Ik snap wat je zegt, maar eerst een nachtje slapen gaat em niet worden.

Al zou het rolluik niet op de ventilatiekast geplaatst worden, maar bijvoorbeeld erboven. Tijdens de nacht is het rolluik dicht en is de ventilatiekast sowieso geblokkeerd. Met een gesloten rolluik komt er dus sowieso geen verse aanvoer. Dat hebben we nu in onze huidige woning ook al. Grote kans dat de luchtkwaliteit slecht is aangezien we met ramen/rolluik/deur dicht slapen.

Het gaat dus eigenlijk om de momenten dat het rolluik omhoog is. Maar in die gevallen staat het raam altijd open. Behoudens de momenten dat we weg zijn natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door koekjah op 17-12-2022 09:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Requiem19 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:29:

Dank allen voor jullie input op mijn badkamerverwarmingsprobleem. Zie hieronder nog wat meer toelichting, wellicht ziet een van jullie sneller dan ik waar het probleem zit, al heb ik zelf wel enkele ideeën.

***members only***
Even een update over mijn badkamerverwarmingsprobleem.

Zoals uitgebreid uiteengezet in de post hierboven, kon de vloerverwarming de badkamer temperatuur niet boven de 16.x graden krijgen. De conclusie van velen (dank allen voor het meedenken!) is dat de vloerverwarming in de badkamer zeer slecht aangelegd is.

De kern van het probleem was dat de thermostaat van de badkamer hoger zetten eigenlijk niets met de temperatuur van de badkamer deed, maar wel van de slaapkamer 1. De gedachte van de 2 monteurs die het bekeken hebben is dat dit komt omdat alle lussen via de slaapkamer over de hele 1e verdieping lopen.

De thermostaat van slaapkamer 1, die dus altijd wel warm was, hebben we nooit hoger gezet. Totdat mij ook opviel dat ook de kinderkamer (slaapkamer 2) maar bleef afkoelen de afgelopen dagen, ondanks dat de thermostaat op 19.5 graden stond, werd het elke dag langzaam iets kouder.

Dat gaf mij toch het idee dat de thermostaten per kamer niet op de juiste verdelers zijn aangesloten. Om 19:00 dus maar de thermostaat in slaapkamer 1, die toen al 20.5 was, lekker op 27 graden gezet en eens een nachtje kijken wat er zou gebeuren....

Gevolg volgende ochtend:

- Slaapkamer daalde van 20.5 naar 20.1
- De kinderkamer steeg van 18.5 naar 20.2
- De badkamer steeg van 16.2 naar 17.3

Conclusie: de thermostaat van slaapkamer 1 stuurt verdorie gewoon de verkeerde zones aan (!). Dit was ook voor het eerst dat de tegels in de badkamer niet ijskoud aanvoelden, maar gewoon prettig om op te lopen op je sokken.

Maandag komt er een monteur om de thermostaten te koppelen aan de juiste verdelers van elke ruimte. Ben wel benieuwd, omdat wij in het begin van dit probleem al zeiden dat het leek of de thermostaten de verkeerde ruimtes aanstuurden, ze dat toen uitgebreid bekeken hebben en heel stellig concludeerden dat alles goed stond 8)7. (Dit was natuurlijk ook hun eigen installatiewerk... ;).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWLd2FOFcPRWN8u2wM87IJXXucU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zs1KK0vRRENxGOLrY8Y5jfLc.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Requiem19 op 17-12-2022 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Requiem19 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:46:
[...]

Even een update over mijn badkamerverwarmingsprobleem.

Zoals uitgebreid uiteengezet in de post hierboven, kon de vloerverwarming de badkamer temperatuur niet boven de 16.x graden krijgen. De conclusie van velen (dank allen voor het meedenken!) is dat de vloerverwarming in de badkamer zeer slecht aangelegd is.

De kern van het probleem was dat de thermostaat van de badkamer hoger zetten eigenlijk niets met de temperatuur van de badkamer deed, maar wel van de slaapkamer 1. De gedachte van de 2 monteurs die het bekeken hebben is dat dit komt omdat alle lussen via de slaapkamer over de hele 1e verdieping lopen.

De thermostaat van slaapkamer 1, die dus altijd wel warm was, hebben we nooit hoger gezet. Totdat mij ook opviel dat ook de kinderkamer (slaapkamer 2) maar bleef afkoelen de afgelopen dagen, ondanks dat de thermostaat op 19.5 graden stond, werd het elke dag langzaam iets kouder.

Dat gaf mij toch het idee dat de thermostaten per kamer niet op de juiste verdelers zijn aangesloten. Om 19:00 dus maar de thermostaat in de warme slaapkamer, die toen al 20.5 was, lekker op 27 graden gezet en eens een nachtje kijken wat er zou gebeuren....

Gevolg:

- Slaapkamer daalde van 20.5 naar 20.1
- De kinderkamer steeg van 18.5 naar 20.2
- De badkamer steeg van 16.2 naar 17.3

Conclusie: de thermostaat van de slaapkamer stuurt verdorie gewoon de verkeerde zones aan (!). Dit was ook voor het eerst dat de tegels in de badkamer niet ijskoud aanvoelden, maar gewoon prettig om op te lopen op je sokken.

Maandag komt er een monteur om de thermostaten te koppelen aan de juiste verdelers van elke ruimte. Ben wel benieuwd, omdat wij in het begin van dit probleem al zeiden dat het leek of de thermostaten de verkeerde ruimtes aanstuurden, ze dat toen uitgebreid bekeken hebben en heel stellig concludeerden dat alles goed stond 8)7. (Dit was natuurlijk ook hun eigen installatiewerk... ;).

[Afbeelding]
Goed dat je erachter bent gekomen. Zo’n domme fout was niet eens in me opgekomen… lopen de leidingen naar de badkamer via de kinderkamer dat beiden warmer werden toen je dus de slaapkamer thermostaat omhoog zette?

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

koekjah schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:19:
Thx! Ik snap wat je zegt, maar eerst een nachtje slapen gaat em niet worden.

Al zou het rolluik niet op de ventilatiekast geplaatst worden, maar bijvoorbeeld erboven. Tijdens de nacht is het rolluik dicht en is de ventilatiekast sowieso geblokkeerd. Met een gesloten rolluik komt er dus sowieso geen verse aanvoer. Dat hebben we nu in onze huidige woning ook al. Grote kans dat de luchtkwaliteit slecht is aangezien we met ramen/rolluik/deur dicht slapen.

Het gaat dus eigenlijk om de momenten dat het rolluik omhoog is. Maar in die gevallen staat het raam altijd open. Behoudens de momenten dat we weg zijn natuurlijk.
Een belangrijk verschil kan nog zijn, hoe oud is je bestaande woning? Met huidige nieuwbouw heb je praktisch geen lekkage, door de veel betere isolatie. Als je huidige woning bijvoorbeeld ouder is dan 20-30jaar, heb je grote kans dat je luchtkwaliteit nu beter is met alles dicht dan straks…

Een buiten screen zou nog wel wat lucht doorlaten overigens, ook als hij dicht is. Het werkt wel goed als insectenhor ook, want is fijnmazig genoeg.

[ Voor 5% gewijzigd door BiG-GuY op 17-12-2022 09:58 ]

Gallery V&A

Pagina: 1 ... 179 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.