1 tip: Denk alvast aan afwatering bovenop je rolluikenbak want anders heb je gegarandeerd lekkage.koekjah schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 23:38:
[...]
Omdat de dakpannen doorlopen t/m de 1e verdieping, dus we hebben geen stenen. Uitvoerder gaf ook aan dat de bak hier niet op mag ivm de waterkering.
Nu zetten we de ramen sowieso dagelijks open op de slaapkamer, zit dus ernstig in dubio of we het wel of niet moeten doen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Poeh, onhandig! Zou wel mooi zijn als dit jullie problemen oplost!Requiem19 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:46:
[...]
Even een update over mijn badkamerverwarmingsprobleem.
Zoals uitgebreid uiteengezet in de post hierboven, kon de vloerverwarming de badkamer temperatuur niet boven de 16.x graden krijgen. De conclusie van velen (dank allen voor het meedenken!) is dat de vloerverwarming in de badkamer zeer slecht aangelegd is.
De kern van het probleem was dat de thermostaat van de badkamer hoger zetten eigenlijk niets met de temperatuur van de badkamer deed, maar wel van de slaapkamer 1. De gedachte van de 2 monteurs die het bekeken hebben is dat dit komt omdat alle lussen via de slaapkamer over de hele 1e verdieping lopen.
De thermostaat van slaapkamer 1, die dus altijd wel warm was, hebben we nooit hoger gezet. Totdat mij ook opviel dat ook de kinderkamer (slaapkamer 2) maar bleef afkoelen de afgelopen dagen, ondanks dat de thermostaat op 19.5 graden stond, werd het elke dag langzaam iets kouder.
Dat gaf mij toch het idee dat de thermostaten per kamer niet op de juiste verdelers zijn aangesloten. Om 19:00 dus maar de thermostaat in slaapkamer 1, die toen al 20.5 was, lekker op 27 graden gezet en eens een nachtje kijken wat er zou gebeuren....
Gevolg volgende ochtend:
- Slaapkamer daalde van 20.5 naar 20.1
- De kinderkamer steeg van 18.5 naar 20.2
- De badkamer steeg van 16.2 naar 17.3
Conclusie: de thermostaat van slaapkamer 1 stuurt verdorie gewoon de verkeerde zones aan (!). Dit was ook voor het eerst dat de tegels in de badkamer niet ijskoud aanvoelden, maar gewoon prettig om op te lopen op je sokken.
Maandag komt er een monteur om de thermostaten te koppelen aan de juiste verdelers van elke ruimte. Ben wel benieuwd, omdat wij in het begin van dit probleem al zeiden dat het leek of de thermostaten de verkeerde ruimtes aanstuurden, ze dat toen uitgebreid bekeken hebben en heel stellig concludeerden dat alles goed stond. (Dit was natuurlijk ook hun eigen installatiewerk...
.
[Afbeelding]
Slaapkamer 1 heeft 2 lussen en dus 2 verdelers. Het klopt dus dat de thermostaat van slaapkamer 1 twee zones moet aansturen (zie plaatje). Alleen stuurt hij nu dus de kinderkamer en de badkamer aan, in plaats van de 2 lussen die in slaapkamer 1 liggenBiG-GuY schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:50:
[...]
Goed dat je erachter bent gekomen. Zo’n domme fout was niet eens in me opgekomen… lopen de leidingen naar de badkamer via de kinderkamer dat beiden warmer werden toen je dus de slaapkamer thermostaat omhoog zette?

Ook als we de rolluikbak op het kozijn laten plaatsen? Met of zonder bak, maakt dan toch niet uit?Wolly schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:05:
[...]
1 tip: Denk alvast aan afwatering bovenop je rolluikenbak want anders heb je gegarandeerd lekkage.
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
Ik denk dat je beter een ontvochtiger daar kunt neerzetten, warme lucht verplaatst alleen maar het vocht en met de ramen dicht en geen ventilatie blijft dat vocht dus aanwezig.bartpl1 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 07:49:
In de technische ruimte op zolder hebben we afgelopen week een kleine werkplaatskachel gezet waarna de condens in die ruimte gelukkig achterwege bleef. Daarvoor werden de buizen enorm nat van de vrieskoude lucht die erdoor werd verplaatst.
De ruimte heeft geen raam. Op termijn blijf ik het in de gaten houden hoe zich dat ontwikkeld als het huis wat verder is opgedroogd.
Hoop niet dat we daar permanent elektrisch moten gaan bijverwarmen.
Je raam staat dagelijks open, ook in de nacht als je er slaapt? Want dat is het moment dat je verse luchttoevoer nodig hebt, die ga je niet krijgen als je een rolluik ervoor sluit.koekjah schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 07:49:
De eigenschappen die je noemt zijn de redenen dat we een rolluik willen. Wat kunnen de gevolgen zijn van het blokkeren van de ventilatiekast? Er van uitgaande dat het raam dagelijks open staat.
Ja, ik zie het bij meerdere kennissen in de buurt die hetzelfde hebben. Stuk voor stuk lekkage omdat de dakpannen lekker afwateren op je bak.koekjah schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:08:
[...]
Ook als we de rolluikbak op het kozijn laten plaatsen? Met of zonder bak, maakt dan toch niet uit?
En ik weet niet wat je bedoelt met rolluiken zonder bak?
Oh logisch ja, onze slaapkamer stuurt ook twee lussen/motoren aan, maar dan wel de twee van de slaapkamer 😅.Requiem19 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:07:
[...]
Slaapkamer 1 heeft 2 lussen en dus 2 verdelers. Het klopt dus dat de thermostaat van slaapkamer 1 twee zones moet aansturen (zie plaatje). Alleen stuurt hij nu dus de kinderkamer en de badkamer aan, in plaats van de 2 lussen die in slaapkamer 1 liggen![]()
Nee dan niet, maar dan zou niemand met een nieuwbouwhuis nog een rolluik kunnen nemen.Wolly schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:10:
[...]
Je raam staat dagelijks open, ook in de nacht als je er slaapt? Want dat is het moment dat je verse luchttoevoer nodig hebt, die ga je niet krijgen als je een rolluik ervoor sluit.
Nieuwbouwhuizen zouden niet meer gebouwd mogen worden met Type C ventilatie, maar gebeurt helaas nog steeds. Met Type D heb je geen roosters, dus blokkeer je niks als je ze plaatst.koekjah schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:18:
[...]
Nee dan niet, maar dan zou niemand met een nieuwbouwhuis nog een rolluik kunnen nemen.
[ Voor 9% gewijzigd door BiG-GuY op 17-12-2022 11:25 ]
Dat.BiG-GuY schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:24:
[...]
Nieuwbouwhuizen zouden niet meer gebouwd mogen worden met Type C ventilatie, maar gebeurt helaas nog steeds. Met Type D heb je geen roosters, dus blokkeer je niks als je ze plaatst.
En mocht je Type C hebben dan zijn daar natuurlijk wel oplossingen voor maar daar moet je wel vantevoren over nadenken. Het wordt dan waarschijnlijk wel snel even duur of duurder dan Type D.

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 17-12-2022 11:31 ]
Zolang ze gewoon aan de EPC voldoen is er geen enkele reden voor een bouwer om over te stappen over type D.BiG-GuY schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:24:
[...]
Nieuwbouwhuizen zouden niet meer gebouwd mogen worden met Type C ventilatie, maar gebeurt helaas nog steeds. Met Type D heb je geen roosters, dus blokkeer je niks als je ze plaatst.
Daar kunnen we allemaal wat van vinden maar er is een verschil tussen wat wenselijk is en wat mag.
Bij een project hier in de buurt kon je kiezen tussen C en D en niemand heeft gekozen voor type D want het was een stuk duurder. Geloof een basis prijs van €2500 meer en als je het ook op zolder wou €500 per ruimte. Dat zijn geen exorbitante prijzen, maar toch.
[ Voor 30% gewijzigd door Toppe op 17-12-2022 11:47 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Laten we niet net doen alsof het wordt opgedrongen er zijn genoeg mensen die een huis laten bouwen en persee type C willen hebben. Type C is ook gewoon vraag vanuit de markt. type D heeft ook weinig zin als mensen de ramen open gaan zetten omdat ze het frisse element van frisselucht missen. (en dat zijn best veel mensen)Toppe schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:45:
[...]
Daar kunnen we allemaal wat van vinden maar er is een verschil tussen wat wenselijk is en wat mag.
-edit: knip-
[ Voor 98% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:06 ]
zonwering aan de binnenkant werkt maar beperkt en moet van dat reflecterende spul zijn HR++(+) glas is heel goed in het naar binnen kaatsen van warmte (en dat werkt ook in de zomer) dus een gordijn dichtdoen helpt vooral voor je idee, de ruimte zal gewoon opwarmen, je "koopt" slechts wat tijd.Aubergine schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:02:
Wij twijfelen m.b.t. zonnewering op zuid.
Eerste verdieping
[Afbeelding]
Tweede verdieping
[Afbeelding]
Wij willen het er op gokken om zonder zonnewering te werken. Op de begane plaatsen we dan een grote parasol en op de eerste doen we de gordijnen dicht als het warm wordt. Volgens de kopersbegeleider is dit geen gek idee gezien de isolatie & topkoeling.
Hoe kijkt men hier tegenaan? Alternatief is screens op de eerste en een knikarmscherm op de begane grond. Echter lees ik in dit topic dat screens niet zo effectief zijn (en duur).
wellicht kan je van die zuignap dingen proberen?
mijn ervaring is trouwens dat screens prima werken. helaas zijn ze wel prijzig, maar op de kosten van een huis valt het wel mee. hier is het 2% op de kosten van de verbouwing
Wil je echt effect hebben dan kies je voor buitenzonwering. Laat je budget dat niet toe dan kies je een andere oplossing, je hebt dan echter niet het genot dat je zou hebben.Aubergine schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:02:
Hoe kijkt men hier tegenaan? Alternatief is screens op de eerste en een knikarmscherm op de begane grond. Echter lees ik in dit topic dat screens niet zo effectief zijn (en duur).
Verder begrijp ik niet wat een kopersbegeleider hiermee van doen heeft.
[ Voor 119% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:07 ]
Door betere isolatie raken de nieuwbouwhuizen tegenwoordig de warmte niet meer kwijt in hete zomers.Aubergine schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:16:
[...]
Die heeft meer expertise dan wij in hoeverre de oplossingen de warmte buiten houden.
Je kan warmte beter tegenhouden dan wegwerken met koeling, dat scheelt kosten en is een stuk efficienter.
Dat zou een antwoord zijn dat ik van een expert zou verwachten.
Precies.twain4me schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:00:
[...]
Laten we niet net doen alsof het wordt opgedrongen er zijn genoeg mensen die een huis laten bouwen en persee type C willen hebben. Type C is ook gewoon vraag vanuit de markt. type D heeft ook weinig zin als mensen de ramen open gaan zetten omdat ze het frisse element van frisselucht missen. (en dat zijn best veel mensen)
De kogel is door de kerk, we gaan ze toch laten plaatsen op de kozijnen. Gesprek gehad met bedrijf waar we ze afnemen en een blik op de kozijnen gaf genoeg bevestiging.BiG-GuY schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:24:
[...]
De ventilatiekast haalt de lucht van onder, dus ook met kast meer dan voldoende. Tenzij het rolluik gesloten is natuurlijk.
Vwb de lekkage, er zit een waterkering boven de bak. De bak zelf gaan ze gewoon goed afkitten, moet goedkomen.
:strip_exif()/f/image/BSBmamowiomyJtORl2uKtAS3.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij hebben gordijnen of andere bekleding aan de binnenzijde meer effect dan je ze nu toeschrijft. Het belangrijkste is dat alles wat achter de bekleding zit niet opgewarmd wordt, anders dan indirect door de warme licht tussen bekleding en raam. Vergelijk het met het effect van de zon in de winter, of zelfs met vloerverwarming.twain4me schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:09:
[...]
zonwering aan de binnenkant werkt maar beperkt en moet van dat reflecterende spul zijn HR++(+) glas is heel goed in het naar binnen kaatsen van warmte (en dat werkt ook in de zomer) dus een gordijn dichtdoen helpt vooral voor je idee, de ruimte zal gewoon opwarmen, je "koopt" slechts wat tijd.
wellicht kan je van die zuignap dingen proberen?
mijn ervaring is trouwens dat screens prima werken. helaas zijn ze wel prijzig, maar op de kosten van een huis valt het wel mee. hier is het 2% op de kosten van de verbouwing
Ja, de temp stijgt binnen nog steeds (maar minder dan zonder), maar de massa wordt niet verwarmd. Beetje a la ltv vv.
(Dit is geen wetenschappelijk onderbouw betoog, meer hypothese obv ervaring)
Het is niet de eerste keer dat ik dat zie. Bij mij zelf klopte er geen hout van de verwarming, bij mijn broertje stuurde de thermostaat van de kantoorruimte de woonkamer en andersom en stuurde de thermostaat van slaapkamer 2 slaapkamer 3 en andersom...Requiem19 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:46:
[...]
Even een update over mijn badkamerverwarmingsprobleem.
....
Conclusie: de thermostaat van slaapkamer 1 stuurt verdorie gewoon de verkeerde zones aan (!). Dit was ook voor het eerst dat de tegels in de badkamer niet ijskoud aanvoelden, maar gewoon prettig om op te lopen op je sokken.
...
Het is een klusje van niets om het even in 1 keer goed te doen, maar nee hoor, ze komen er liever tien keer voor terug.
Type D had hier een meerprijs van, schrik niet, 5,5k.Toppe schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:45:
[...]
Zolang ze gewoon aan de EPC voldoen is er geen enkele reden voor een bouwer om over te stappen over type D.
Bij een project hier in de buurt kon je kiezen tussen C en D en niemand heeft gekozen voor type D want het was een stuk duurder. Geloof een basis prijs van €2500 meer en als je het ook op zolder wou €500 per ruimte. Dat zijn geen exorbitante prijzen, maar toch.
Als je puur naar de unit zelf kijkt zit je op een prijsverschil van 2-3k, dan vind ik 5,5k niet eens zoveel, want je hebt ook veel meer leidingen en werk aan het aanleggen en juist berekenen/uittekenen. Nu gaat dat natuurlijk ook vaak fout... Maar ook met Type C gaat het fout helaas. Waar je zou denken dat ze dat al jaren doen en ze zouden moeten weten wat ze doen.Blihi schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:48:
[...]
Type D had hier een meerprijs van, schrik niet, 5,5k.
Was het voor mij nog steeds waard geweest. Sindsdien geen luchtreinigers meer in huis nodig of last van stank van buiten/buren. In appartement (uit 2012) met type C altijd last gehad van mensen die buiten aan het roken waren, als ik ergens gevoelig voor ben, was dat het wel. Als je in een stad woont, is die 'frisse buitenlucht' vaak niet zo schoon als je zou denken.
Maar ook lawaai van buiten en in de winter veel last van koudeval/tocht, waardoor we ze in de winter in de woonkamer dicht moesten doen, omdat ik anders wind op mn nek voelde terwijl ik op de bank zat en daar dus last van had.
Voor mij geen woning meer zonder Type D ventilatie.
Heel mooi! Welke tuinmeubel set is dat? Alvast bedankt!BiG-GuY schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:21:
Ondertussen is onze tuin wel praktisch af. Dus bij deze nog de update met een mooie timelapse die ik gemaakt heb en wat foto's van het eindresultaat.
***members only***
Enige wat we nog gaan doen is de twee groenstukken waar je nu aarde ziet linksonder en rechtsboven. Daar komen nog 3x Hue Calla lampen in per stuk en uiteraard planten/bloemen. Maar daar is het nu niet echt het weer voor, dus komt in het voorjaar.
Als ze hier in de buurt een vuurkorf aansteken en de wind staat verkeerd dan ruik je het door het hele huis heen. Met type D ventilatie wordt de lucht geforceerd naar binnen gehaald. In het vorige huis hadden we type C en daar had je er totaal geen last van, immers heb je daar minder last van een geforceerde luchtstroom.BiG-GuY schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:23:
[...]
Als je puur naar de unit zelf kijkt zit je op een prijsverschil van 2-3k, dan vind ik 5,5k niet eens zoveel, want je hebt ook veel meer leidingen en werk aan het aanleggen en juist berekenen/uittekenen. Nu gaat dat natuurlijk ook vaak fout... Maar ook met Type C gaat het fout helaas. Waar je zou denken dat ze dat al jaren doen en ze zouden moeten weten wat ze doen.
Was het voor mij nog steeds waard geweest. Sindsdien geen luchtreinigers meer in huis nodig of last van stank van buiten/buren. In appartement (uit 2012) met type C altijd last gehad van mensen die buiten aan het roken waren, als ik ergens gevoelig voor ben, was dat het wel. Als je in een stad woont, is die 'frisse buitenlucht' vaak niet zo schoon als je zou denken.
Maar ook lawaai van buiten en in de winter veel last van koudeval/tocht, waardoor we ze in de winter in de woonkamer dicht moesten doen, omdat ik anders wind op mn nek voelde terwijl ik op de bank zat en daar dus last van had.
Voor mij geen woning meer zonder Type D ventilatie.
Daarbij kan je bij type C gewoon een schuif dicht zetten in de desbetreffende ruimte om stank ed tegen te gaan, bij een type D ventilatie kan dat niet zonder je hele systeem uit te schakelen. Een filter gaat absoluut niet helpen tegen stank overlast.
[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 17-12-2022 17:17 ]
In mijn huis uit 2006 werd het in de zomer rustig 30+ graden met alle gordijnen dicht. Was niet tegen te houden met alle ramen die we hadden op het zuiden. Pas toen we zonwering gingen plaatsen aan de buitenkant ging de temperatuur merkbaar omlaag naar een temperatuur die ook draaglijk was.Deleon78 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:34:
[...]
Volgens mij hebben gordijnen of andere bekleding aan de binnenzijde meer effect dan je ze nu toeschrijft. Het belangrijkste is dat alles wat achter de bekleding zit niet opgewarmd wordt, anders dan indirect door de warme licht tussen bekleding en raam. Vergelijk het met het effect van de zon in de winter, of zelfs met vloerverwarming.
Ja, de temp stijgt binnen nog steeds (maar minder dan zonder), maar de massa wordt niet verwarmd. Beetje a la ltv vv.
(Dit is geen wetenschappelijk onderbouw betoog, meer hypothese obv ervaring)
Zonwering aan de buitenkant vh huis zou altijd de voorkeur moeten zijn boven zonwering binnenshuis (zoals een gordijn). Screens werken daarbij prima als ik de ervaringen van iedereen moet geloven
Bij de ikea vandaag dit zien liggen:
https://www.ikea.com/nl/n...egel-lichtgrijs-10488613/
Iemand ervaring met dit materiaal?
4SO (Four Seasons Outdoor) Capitol voor de zitmeubelen.737freak schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:01:
[...]
Heel mooi! Welke tuinmeubel set is dat? Alvast bedankt!
4SO (Four Seasons Outdoor) Derby voor de eettafel/banken.
Zijn er erg blij mee, de Capitol serie hadden we ook op ons dakterras gedaan, dus waren al bekend met de kwaliteit en comfort.
Is toch gewoon PVC?Batata007 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:48:
Bij de ikea vandaag dit zien liggen:
€40 de vierkante meter is een prima prijs, maar niet bijzonder ofzo. Op de verpakking van onze PVC vloer stond ‘VT Wonen’ en daar betaalde we €35 de meter voor. Haal daar nog eens een tientje naamsbekendheid af per vierkante meter…
[ Voor 30% gewijzigd door Toppe op 17-12-2022 20:27 ]
Je kan natuurlijk de ventilatie tijdelijk op standje 1 forceren als zoiets zou gebeuren. Echter hebben wij dit nog nooit ervaren, ook niet met alle buren om ons heen die barbecuen of wij met onze smoker/bbq bij de andere buren. Zelfde met pittige keuken van buren. Als je op straat loopt, ruik je het duidelijk, binnen nog nooit geroken.Toppe schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:13:
[...]
Als ze hier in de buurt een vuurkorf aansteken en de wind staat verkeerd dan ruik je het door het hele huis heen. Met type D ventilatie wordt de lucht geforceerd naar binnen gehaald. In het vorige huis hadden we type C en daar had je er totaal geen last van, immers heb je daar minder last van een geforceerde luchtstroom.
Daarbij kan je bij type C gewoon een schuif dicht zetten in de desbetreffende ruimte om stank ed tegen te gaan, bij een type D ventilatie kan dat niet zonder je hele systeem uit te schakelen. Een filter gaat absoluut niet helpen tegen stank overlast.
In het appartement met type C rook ik de snackbar die op 100m zat nog.
Sorry, maar dit geloof je toch zelf niet? Of reken je de geur van de bezorgmaaltijden mee?BiG-GuY schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:29:
[...]
In het appartement met type C rook ik de snackbar die op 200m zat nog.
[ Voor 9% gewijzigd door Toppe op 17-12-2022 20:40 ]
Screens helpen zeker, maar niet zoveel als rolluiken. Als de zon er vol op staat bij ons en het screen is open, bak je wel in de zomer, als je het screen naar beneden doet merk je dat het duidelijk afneemt, maar je voelt nog steeds de warmte eraf stralen.Blik1984 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:14:
[...]
In mijn huis uit 2006 werd het in de zomer rustig 30+ graden met alle gordijnen dicht. Was niet tegen te houden met alle ramen die we hadden op het zuiden. Pas toen we zonwering gingen plaatsen aan de buitenkant ging de temperatuur merkbaar omlaag naar een temperatuur die ook draaglijk was.
Zonwering aan de buitenkant vh huis zou altijd de voorkeur moeten zijn boven zonwering binnenshuis (zoals een gordijn). Screens werken daarbij prima als ik de ervaringen van iedereen moet geloven
Een van de redenen dat we de screens laten verwijderen en vervangen voor rolluiken.
[ Voor 4% gewijzigd door BiG-GuY op 17-12-2022 20:41 ]
Bij de productinfo staat:Toppe schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:23:
[...]
Is toch gewoon PVC?
€40 de vierkante meter is een prima prijs, maar niet bijzonder ofzo. Op de verpakking van onze PVC vloer stond ‘VT Wonen’ en daar betaalde we €35 de meter voor. Haal daar nog eens een tientje naamsbekendheid af per vierkante meter…
“De slijtvaste tegels zijn gemaakt van duurzaam PVC-vrij materiaal dat bestaat uit mineralen en polypropyleen. Bevat geen chemicaliën of weekmakers.”
PVC-vrij materiaal, dus echt PVC is het niet..
Het is wel gewoon een klik-systeem en lijkt wat dikker dan het reguliere click-pvc wat ik heb gezien.
Er zit niks anders in die straat waar die geur vandaan kon komen en was er alleen wanneer ze open waren… mijn man kan bevestigen dat je echt die snackbar rook. Het is midden in een woonwijk, er zitten verder geen restaurants of iets daar. En de geur was om 22:00 weg, het moment dat ze dicht waren.Toppe schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:35:
[...]
Sorry, maar dit geloof je toch zelf niet? Of reken je de geur van de bezorgmaaltijden mee?
Vraag me af of de koeling in huis dan wel in orde isBiG-GuY schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:40:
[...]
Screens helpen zeker, maar niet zoveel als rolluiken. Als de zon er vol op staat bij ons en het screen is open, bak je wel in de zomer, als je het screen naar beneden doet merk je dat het duidelijk afneemt, maar je voelt nog steeds de warmte eraf stralen.
Een van de redenen dat we de screens laten verwijderen en vervangen voor rolluiken.
Hier *geen* raamdecoratie of zonnescherm gehad tijdens 30+ buiten met 4x2,60 raampartij geheel op het zuiden. Werd binnen niet warmer dan 22*c. Bij buren met raamdeco zelfs 19*c.
Raamdecoratie (honingraat plisse) en zonnescherm (onder veranda) zijn nu wel geplaatst. Verwacht in de zomer nu helemaal niet boven de 20c uit te komen.
Ook reden dat ik heb afgezien van airco in de woonkamer. Komt wel in de werkkamer, maar dat zal waarschijnlijk puur voor bijverwarmen zijn.
Rolluiken vind ik persoonlijk lelijkste wat je aan je woning kan hangen. Zeker als de halve straat die dingen naar beneden heeft. Ziet er zo armoedig uit, alsof je in een hoog diefstal gehalte achterstand wijk loopt. Gelukkig hier echt niemand met die dingen. Maar ach, over smaak valt niet te twisten
Enige die ik nog netjes vind, is hier een tijd geleden gepost met rolluiken in de gevel ipv een bak op de gevel.
[ Voor 24% gewijzigd door Source90 op 17-12-2022 20:54 ]
Je hebt gelijk maar in de volksmond zal het gewoon een ‘PVC’ vloer genoemd worden. Wij hebben ook zo’n ‘PVC’ vrije ‘PVC’ vloer, om het handig te houden.Batata007 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:42:
[...]
Bij de productinfo staat:
“De slijtvaste tegels zijn gemaakt van duurzaam PVC-vrij materiaal dat bestaat uit mineralen en polypropyleen. Bevat geen chemicaliën of weekmakers.”
PVC-vrij materiaal, dus echt PVC is het niet..
Het is wel gewoon een klik-systeem en lijkt wat dikker dan het reguliere click-pvc wat ik heb gezien.
Terug naar je vraag; Ikea maakt prima vloeren tegen een prima prijs. Je zal er geen 50 jaar mee doen maar daar is meestal de prijs ook wel naar.
Al zou het zo zijn dan heb je er met een type D ventilatie net zoveel last van, die forceert namelijk de lucht naar binnen toe.BiG-GuY schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:46:
[...]
Er zit niks anders in die straat waar die geur vandaan kon komen en was er alleen wanneer ze open waren… mijn man kan bevestigen dat je echt die snackbar rook. Het is midden in een woonwijk, er zitten verder geen restaurants of iets daar. En de geur was om 22:00 weg, het moment dat ze dicht waren.
Dat jij type D prefereert is prima maar type C is gewoon nog heel gangbaar.
[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 17-12-2022 20:52 ]
We hebben enkel vloerverwarming (via stadswarmte), koeling komt volgend jaar met airco.
Afgelopen zomer is het wel opgelopen tot 25-26C zonder koeling, dat is voor mij te warm. Hopen dat de rolluiken daar ook mee gaan helpen uiteraard. Warmte die niet binnenkomt hoef je ook niet te koelen.
Vinden zelf het uiterlijk van een rolluik niet mooier of lelijker dan een screen, maarja smaken verschillen. Zo zijn er mensen die geld willen uitgeven om V-naden dicht te stoppen in het plafond en vinden wij dat er helemaal prima uit zien.
[ Voor 43% gewijzigd door BiG-GuY op 17-12-2022 20:59 ]
In ander nieuws is vandaag onze trap afgemaakt
.
Het enige wat we nog laten doen is de witte balken en houten delen laten schuren/lakken/verven door een schilder, maar daar moeten we nog iemand voor vinden en nadenken wat we willen doen voor de muren die nu nog allemaal wit zijn.
We zijn erg blij met hoe het nu geworden is, i.p.v. de vurenhouten trap die enkel in grondverf zat. Trap is nu ook helemaal stil, het gekraak was heel irritant en luid.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Het enige wat we nog laten doen is de witte balken en houten delen laten schuren/lakken/verven door een schilder, maar daar moeten we nog iemand voor vinden en nadenken wat we willen doen voor de muren die nu nog allemaal wit zijn.
We zijn erg blij met hoe het nu geworden is, i.p.v. de vurenhouten trap die enkel in grondverf zat. Trap is nu ook helemaal stil, het gekraak was heel irritant en luid.
Is het geschilderd of zijn het overzettreden? En in het geval van schilderen: is er nog gekit of iets extra vastgeschroefd oid?BiG-GuY schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:14:
Ik ga rond de feestdagen met praktisch een zelfde vurenhouten nieuwbouwtrap aan de gang, dus alle tips zijn nog welkom

Je zegt niks onwaars, maar ik zie niet wat het te maken heeft met mijn reactieBlik1984 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:14:
[...]
In mijn huis uit 2006 werd het in de zomer rustig 30+ graden met alle gordijnen dicht. Was niet tegen te houden met alle ramen die we hadden op het zuiden. Pas toen we zonwering gingen plaatsen aan de buitenkant ging de temperatuur merkbaar omlaag naar een temperatuur die ook draaglijk was.
Het zijn eiken houten overzet treden die gelakt zijn in deze kleur (Charcoal), allemaal op maat gezaagd. Het lakken van de treden hebben ze vooraf gedaan. Het op maat zagen en plaatsen heeft uiteindelijk een werkweek geduurd.lizard87 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:24:
[...]
Is het geschilderd of zijn het overzettreden? En in het geval van schilderen: is er nog gekit of iets extra vastgeschroefd oid?
Ik ga rond de feestdagen met praktisch een zelfde vurenhouten nieuwbouwtrap aan de gang, dus alle tips zijn nog welkom
De originele vuren houten treden zijn eerste met extra schroeven vastgezet voor meer stevigheid.
De zwarte delen zijn wel HPL en door hun op maat gemaakt en afgelakt.
Groot voordeel van het eikenhout is dat het 4mm dik is, waardoor je het in de toekomst kan schuren en een compleet andere kleur kan geven als je dat wilt. Ook zal dit makkelijk 20+ jaar mee gaan met af-en-toe oliën.
[ Voor 12% gewijzigd door BiG-GuY op 17-12-2022 21:34 ]
Vooral dat gordijnen of andere zonwering aan de binnenkant vh huis tijdens de zomer niet de gewenste verkoeling zal bieden, en je dus echt de zonwering aan de buitenkant moet (willen) hebbenDeleon78 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:24:
[...]
Je zegt niks onwaars, maar ik zie niet wat het te maken heeft met mijn reactie
@BiG-GuY en je balustrade?
We gaan een wand laten maken met een glazen stuk in het midden en met deuren erin bij de trap openingen, om de trap te kunnen afsluiten tussen de verdiepingen. De tweede verdieping is nu compleet verbonden met de entree en gang, doordat er geen deuren zijn daartussen. Dat is voor o.a. geluid niet handig.
We zijn nog aan oriënteren met welk materiaal en welke vorm we het willen doen. Idee was stalen kozijnen met glas en schuifdeuren, maar de eerste partijen die we benaderd hadden dachten totaal niet mee en was meer niet mogelijk dan wel.
[ Voor 21% gewijzigd door BiG-GuY op 17-12-2022 22:10 ]
Het wordt een semantische discussieBlik1984 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:53:
[...]
Vooral dat gordijnen of andere zonwering aan de binnenkant vh huis tijdens de zomer niet de gewenste verkoeling zal bieden, en je dus echt de zonwering aan de buitenkant moet (willen) hebben
Ik reageerde op Twain over raambekleding binnen en de werking daarvan.
Ligt er wel een beetje aan waar je aanvoer zit. Daar kan je natuurlijk pech of geluk mee hebben.Toppe schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:49:
[...]
Al zou het zo zijn dan heb je er met een type D ventilatie net zoveel last van, die forceert namelijk de lucht naar binnen toe.
Dat jij type D prefereert is prima maar type C is gewoon nog heel gangbaar.
Maar 100 meter verderop de snackbar ruiken klinkt niet gek ofzo. Wij konden het in ons oude type C huis helaas ook makkelijk ruiken zodra het vrijstaande huis aan het einde van ons blok aan het stoken was. Daar zaten 7 rijtjeshuizen+tuin van het betreffende huis tussen.
De roosters dicht doen kon ook niet altijd (op tijd) en vond ik ook irritant. Dan kwamen we thuis en stonk de hele slaapkamer
Die man was overigens wel zo benaderbaar dat hij na een kopje koffie zich aan het stookalert ging houden.
Bij ons huidige huis type D en ik zou niet meer terug willen. We ruiken nog wel wat stooklucht, maar minder intens en door een fijnstoffilter heen is het ongezonde randje er vanaf. Ik heb alleen maar nadelen ervaren van type C (incl. geluidsoverdracht), maar dat kan ook aan de windrichting en plaatsing ervan hebben gelegen.
Afgelopen dagen ging het over rolluiken voor ventilatieroosters.
Vannacht was per ongeluk ons rolluik dicht, raam dicht en gordijnen dicht.
In onderstaande grafiek zie je duidelijk het effect. Normaal tikken we in de nacht met alleen raam dicht of raam open en rolluik dicht 1200-1400 ppm aan. Nu op de piek 2200+!
Wellicht speelde nog mee dat mijn vrouw al om 20:30 (met flinke griep) op bed lag. Ging zelf rond middernacht slapen.
Om 06:45 waren onze beide ‘wekkers’ wakker en ben ik opgestaan.
Je ziet wel duidelijk dat de CO2 waarde bleef stijgen tot het moment dat ik op stond. Nog even gecontroleerd en de MV heeft de hele nacht volle bak staan draaien.
Onze rolluiken sluiten trouwens niet 100% af. Ze zijn op de bakstenen geplaatst en via de voegen komt dus nog licht en lucht door.
:fill(white):strip_exif()/f/image/XYu8FLcVRvNWURv173D1oQol.png?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qbzggtYUoR1UI4aDLzPLIJjC.jpg?f=user_large)
Voor de volledigheid: Wij hebben ventilatie type C met in onze slaapkamer 1 rooster in het raam.
Het rolluik is de rechter op bovenstaande foto. Onder het rolluik ziet het er qua raam net zo uit als bij de buren.
Vannacht was per ongeluk ons rolluik dicht, raam dicht en gordijnen dicht.
In onderstaande grafiek zie je duidelijk het effect. Normaal tikken we in de nacht met alleen raam dicht of raam open en rolluik dicht 1200-1400 ppm aan. Nu op de piek 2200+!
Wellicht speelde nog mee dat mijn vrouw al om 20:30 (met flinke griep) op bed lag. Ging zelf rond middernacht slapen.
Om 06:45 waren onze beide ‘wekkers’ wakker en ben ik opgestaan.
Je ziet wel duidelijk dat de CO2 waarde bleef stijgen tot het moment dat ik op stond. Nog even gecontroleerd en de MV heeft de hele nacht volle bak staan draaien.
Onze rolluiken sluiten trouwens niet 100% af. Ze zijn op de bakstenen geplaatst en via de voegen komt dus nog licht en lucht door.
:fill(white):strip_exif()/f/image/XYu8FLcVRvNWURv173D1oQol.png?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qbzggtYUoR1UI4aDLzPLIJjC.jpg?f=user_large)
Voor de volledigheid: Wij hebben ventilatie type C met in onze slaapkamer 1 rooster in het raam.
Het rolluik is de rechter op bovenstaande foto. Onder het rolluik ziet het er qua raam net zo uit als bij de buren.
[ Voor 18% gewijzigd door Farmerwood op 18-12-2022 11:58 ]
Het valt me op dat veel mensen rolluiken nemen. Is dat echt omdat screens onvoldoende de warmte tegenhouden? Want die rolluiken vind ik zelf dus echt heel erg lelijk (zowel de bak als de luiken zelf) en erg ongezellig ogen. Doet me een beetje denken alsof je in een slechte buurt woont…
Wij hebben straks nieuwbouw, tweekapper, met bodemwarmtepomp/vvw/vloerkoeling en ventilatie type D. Geen ramen op noord, alle ramen en (openslaande) deuren op oost/zuid/west.Tevens uitbouw met plat dak en openslaande deuren op west en op oost.
Mijn plan was om alleen screens te doen op de zuidkant en in onze slaapkamer op westzijde. Verder gewoon raambekleding binnen. Onze slaapkamer heeft een groot hoekraam op zuidwest, twijfel of we daar een mooi screen kunnen plaatsen, met een korte search zag ik dat daar wel oplossingen voor zijn.
Wij hebben straks nieuwbouw, tweekapper, met bodemwarmtepomp/vvw/vloerkoeling en ventilatie type D. Geen ramen op noord, alle ramen en (openslaande) deuren op oost/zuid/west.Tevens uitbouw met plat dak en openslaande deuren op west en op oost.
Mijn plan was om alleen screens te doen op de zuidkant en in onze slaapkamer op westzijde. Verder gewoon raambekleding binnen. Onze slaapkamer heeft een groot hoekraam op zuidwest, twijfel of we daar een mooi screen kunnen plaatsen, met een korte search zag ik dat daar wel oplossingen voor zijn.
Ik heb zowel screens als rolluiken gehad en heb echt wel duidelijk verschil gemerkt. Screens schelen zeker, maar lang niet zoveel als rolluiken.gdvm schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:27:
Het valt me op dat veel mensen rolluiken nemen. Is dat echt omdat screens onvoldoende de warmte tegenhouden? Want die rolluiken vind ik zelf dus echt heel erg lelijk (zowel de bak als de luiken zelf) en erg ongezellig ogen. Doet me een beetje denken alsof je in een slechte buurt woont…
Qua ongezelligheid.... Tjah, daar kan ik nooit zoveel mee. Zuid Europeanen lachen ons altijd uit als ze de huizen zien met zoveel glas vol in de zon - daar zien alle dorpen er misschien verlaten uit omdat alle luiken dicht zijn overdag, maar dat houdt de hitte wel goed buiten. Het is een stukje comfort - ik heb ze zeker niet genomen voor de looks nee, maar de voordelen wegen voor mij zwaar op tegen de nadelen.
Deels zon- en warmtewering, maar ook omdat mijn vrouw nachtdiensten draait en dan overdag slaapt. Dan is een rolluik echt wel een stuk fijner. En qua looks vind ik het bij ons op die wit/grijze steen best meevallen, maar dat is altijd subjectief natuurlijkgdvm schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:27:
In het raam van de dakkapel hebben we een screen gedaan. Op de foto nog net te zien. Leuk om niet in de volle zon te zitten, maar haalt het echt niet bij een rolluik.
[ Voor 10% gewijzigd door Farmerwood op 18-12-2022 12:45 ]
Tegen warmte verwacht ik dat shutters het beste werken, omdat die nog wel ventileren.
Wij hebben boven rolluiken, beneden buitenjalouzien, wat betreft zonwering maakt het niet zoveel uit, rolluik verduisterd beter. Voordeel van jaloezien is dat je ze gedeeltelijk open kunt zetten waardoor je wel naar buiten kunt kijken en licht binnen krijgt, maar toch de zon buiten houd.
Over het uiterlijk kun je twisten, maar ik vind het er bij ons best mooi uit zien.
Over het uiterlijk kun je twisten, maar ik vind het er bij ons best mooi uit zien.
:strip_exif()/f/image/kUmZlzYYaQczjkORsr2alCqb.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij hebben nog helemaal geen screens aan de buitenkant oid, maar ook veel ramen op Zuid/West. Wel ook tweekapper, vloerkoeling wtw en triple glas, maar afgelopen zomer was het in de woonkamer max 23 graden, net als onze slaapkamer op de 1e (vol op de zon), alleen op de 2e verdieping werd het 25/26 graden. En het was best een warme zomergdvm schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:27:
Voornaamste reden om eventueel nog screens te nemen zou energie besparing zijn, maar we hebben ook zonnepanelen dus de vloerkoeling is 'gratis' (maar niet echt duurzaam). Screens zullen al snel paar duizend euro zijn...
Deze temperaturen zijn voor ons aanvaardbaar voor die paar weken per jaar.
Wij verwarmen drie maanden van het jaar en het is slechts 2-3 weken te warm. Ik verwacht echter dat vloerkoeling voldoende is om die 2-3 weken te overbruggen. Het is een heel slecht idee om je huis te ontwerpen op een andere klimaat met dubbel aantal zonuren.lizard87 schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:35:
[...]
Ik heb zowel screens als rolluiken gehad en heb echt wel duidelijk verschil gemerkt. Screens schelen zeker, maar lang niet zoveel als rolluiken.
Qua ongezelligheid.... Tjah, daar kan ik nooit zoveel mee. Zuid Europeanen lachen ons altijd uit als ze de huizen zien met zoveel glas vol in de zon - daar zien alle dorpen er misschien verlaten uit omdat alle luiken dicht zijn overdag, maar dat houdt de hitte wel goed buiten. Het is een stukje comfort - ik heb ze zeker niet genomen voor de looks nee, maar de voordelen wegen voor mij zwaar op tegen de nadelen.
Hier trouwens nu screens op zuid-west maar heb nog geen argument gehoord waarom rolluiken beter zouden zijn (screen met verduisterd gordijn laat niets door, kamers blijven koel). Gezien de vloerkoeling in het nieuwe huis komen daar echter ook geen screens al zitten de grote raampartijen met name op het oosten.
Wat je zegt is wel waar (dwz, het is niet erg praktisch), maar dat is niet waar het hier over gaat. Het betreft een flexibele oplossing die je kan inzetten wanneer je dat wilt. Of dat nou 1x per jaar is of 364 dagen per jaar.Deveon schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:24:
[...]
Het is een heel slecht idee om je huis te ontwerpen op een andere klimaat met dubbel aantal zonuren.
Alleen vaste onderdelen die niet instelbaar zijn, vallen wat mij betreft onder een minder functioneel idee. Dat wil nog steeds niet zeggen dat je er niet voor kan kiezen. Funcrionaliteit bepaalt gelukkig niet alles.
Denk aan een iglo in zuid-spanje of een hutje van golfplaten in de poolcirkel.
[ Voor 9% gewijzigd door Deleon78 op 18-12-2022 16:31 ]
Als ik zie hoe vies de filters worden die ik om de 6 maanden moet vervangen ben ik blij dat we type D hebben. Misschien moet ik niet te veel van de filters verwachten, maar alle kleine beetjes helpen, want mijn dorp ligt direct onder een Schipholbaan het laatste wat ik wil is "frisse lucht" van buiten.Toppe schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:13:
[...]
Als ze hier in de buurt een vuurkorf aansteken en de wind staat verkeerd dan ruik je het door het hele huis heen. Met type D ventilatie wordt de lucht geforceerd naar binnen gehaald. In het vorige huis hadden we type C en daar had je er totaal geen last van, immers heb je daar minder last van een geforceerde luchtstroom.
Ook op het gebied van geluidoverdracht en temperatuur is systeem D toch beter. Systeem D haalt de warmte uit de afgevoerde buitenlucht en verwarmt ook hiermee de aangezogen buitenlucht.
In de zomer hebben onze buren altijd de ramen en tuindeuren openstaan zogenaamd om te luchten. Lekker verontreinigd lucht binnen laten denk ik dan.
Ik heb alles juist hermetisch afgesloten zoals werd geadviseerd toen de woning werd opgeleverd. Dan hoor je de vliegtuigen ook niet
Ik kom wel gewoon buiten hoor
Een nog gezondere optie lijkt me in ieder geval niet onder Schiphol te gaan wonen.MemeMaster schreef op maandag 19 december 2022 @ 07:40:
[...]
Als ik zie hoe vies de filters worden die ik om de 6 maanden moet vervangen ben ik blij dat we type D hebben. Misschien moet ik niet te veel van de filters verwachten, maar alle kleine beetjes helpen, want mijn dorp ligt direct onder een Schipholbaan het laatste wat ik wil is "frisse lucht" van buiten.
Ook op het gebied van geluidoverdracht en temperatuur is systeem D toch beter. Systeem D haalt de warmte uit de afgevoerde buitenlucht en verwarmt ook hiermee de aangezogen buitenlucht.
In de zomer hebben onze buren altijd de ramen en tuindeuren openstaan zogenaamd om te luchten. Lekker verontreinigd lucht binnen laten denk ik dan.
Ik heb alles juist hermetisch afgesloten zoals werd geadviseerd toen de woning werd opgeleverd. Dan hoor je de vliegtuigen ook niet, lekker lucht en geluiddicht! Weet niet of ik hier was gaan wonen in een woning met roostertjes.
Ik kom wel gewoon buiten hoor, maar de meeste lucht krijg ik toch in huis binnen. Toch wel een fijn idee dat dat iets van gereinigd is.
Want je zit ook wel eens in de tuin, of je fietst naar de supermarkt etc etc.
Type D zal beter de grove vervuiling buiten je huis houden, maar als je echt in een gebied met vervuilde lucht woont blijft het ongezond. Ook omdat de filters natuurlijk niet alles tegenhouden, maar vooral omdat je niet 24/7 binnen bent.
Daarom zei ik dat alle kleine beetjes helpen. Ik weet dat de filters geen schone lucht garanderen. En tja, ergens anders wonen, ik weet niet waar in NL de huizen voor het oprapen liggen en waar je niet in the middle of nowhere zit, maar de lucht is ook weer niet zo vies en ik heb er ook geen last van verder. Dit is gewoon een drukbevolkt gebied(grenst aan Amsterdam) met veel oude woningen. Ik heb nog het geluk dat ik een nieuwbouwwoning heb en door de D ventilatie "iets" van filtering heb. Het verminderen van het vliegtuig geluid is wel een belangrijk voordeel. Hoewel ik dat wel gewend was want hiervoor woonde ik onder een andere Schipholbaan. Het is verder fijn wonen onder de vliegtuigen.Requiem19 schreef op maandag 19 december 2022 @ 07:45:
[...]
Een nog gezondere optie lijkt me in ieder geval niet onder Schiphol te gaan wonen.
Type D zal beter de grove vervuiling buiten je huis houden, maar als je echt in een gebied met vervuilde lucht woont blijft het ongezond. Ook omdat de filters natuurlijk niet alles tegenhouden, maar vooral omdat je niet 24/7 binnen bent.
Toen ik van Groningen naar Nijmegen verhuisde dacht ik dat we van (redelijk) schone lucht naar een vergelijkbare situatie gingen. Blijft tenslotte beiden oosten van het land.Requiem19 schreef op maandag 19 december 2022 @ 07:45:
[...]
Een nog gezondere optie lijkt me in ieder geval niet onder Schiphol te gaan wonen.
Tot ik later zag dat we hier toch best wel binnen het Ruhrgebied vallen.

Hoewel ik nooit van mijn leven vrijwillig in de Randstad zal gaan wonen (huidige mening in ieder geval) zit je toch nergens in NL in echt schone lucht.
Wel eens een luchtballonvaart gedaan? Dan merk je pas echt hoe er eigenlijk een luchtlaag vervuiling hangt vlak boven de grond...
Maar dan wil je toch juist het grootste deel van het jaar passief opvangen (veel ramen voor verwarming) en voor die paar weken een actieve oplossing (koeling/airco)? In een zonniger klimaat kies je dan juist voor minder lichtinval voor koeling en die paar weken/maanden actief te verwarmen?Deleon78 schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:30:
[...]
Wat je zegt is wel waar (dwz, het is niet erg praktisch), maar dat is niet waar het hier over gaat. Het betreft een flexibele oplossing die je kan inzetten wanneer je dat wilt. Of dat nou 1x per jaar is of 364 dagen per jaar.
Alleen vaste onderdelen die niet instelbaar zijn, vallen wat mij betreft onder een minder functioneel idee. Dat wil nog steeds niet zeggen dat je er niet voor kan kiezen. Funcrionaliteit bepaalt gelukkig niet alles.
Denk aan een iglo in zuid-spanje of een hutje van golfplaten in de poolcirkel.
Bij een landelijke stijl woning kunnen luiken trouwens ook mooi zijn. Soms zie je zelfs nep luiken die ze dan in de zomer niet eens gesloten kunnen worden. Een screen is wat mij betreft een compromis in looks maar wij gebruiken deze eigenlijk ook gelijk als hor en verduistering (samen met het gordijn).
Er zijn regionaal enorme verschillen in luchtkwaliteit, ook binnen Nederland (denk alleen maar aan iedereen die dicht bij Tata Steel woont (!)).Farmerwood schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:02:
[...]
Toen ik van Groningen naar Nijmegen verhuisde dacht ik dat we van (redelijk) schone lucht naar een vergelijkbare situatie gingen. Blijft tenslotte beiden oosten van het land.
Tot ik later zag dat we hier toch best wel binnen het Ruhrgebied vallen.![]()
Hoewel ik nooit van mijn leven vrijwillig in de Randstad zal gaan wonen (huidige mening in ieder geval) zit je toch nergens in NL in echt schone lucht.
Wel eens een luchtballonvaart gedaan? Dan merk je pas echt hoe er eigenlijk een luchtlaag vervuiling hangt vlak boven de grond...
Type D beschermt ons echt niet voldoende voor pfas etc helaas. Ik zou liever in een gebied wonen met betere luchtkwaliteit en type C, dan in een lager luchtkwaliteitsgebied met type D.
ALS je dan toch per se in een gebied wilt wonen met lage luchtkwaliteit, dan zou je natuurlijk liever D hebben. Met het begrip dat D niet alles filtert en je nog steeds wordt blootgesteld aan lage luchtkwalitieit.
Mijn ervaring met type C is dat je veel minder last hebt van hout stook. Je ruikt het eigenlijk alleen als je recht onder de roosters staat. Bij mijn nieuwe woning met type D ruik je het echt onder elk ventiel. De openingen van type C roosters zijn veel groter dan de ventielen van type D, waardoor de rooklucht veel geconcentreerder binnenkomt. Bij type C was de lucht door de grote openingen al dermate verdunt met de bestaande lucht dat je er veel minder last van had.Requiem19 schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:43:
[...]
Er zijn regionaal enorme verschillen in luchtkwaliteit, ook binnen Nederland (denk alleen maar aan iedereen die dicht bij Tata Steel woont (!)).
Type D beschermt ons echt niet voldoende voor pfas etc helaas. Ik zou liever in een gebied wonen met betere luchtkwaliteit en type C, dan in een lager luchtkwaliteitsgebied met type D.
ALS je dan toch per se in een gebied wilt wonen met lage luchtkwaliteit, dan zou je natuurlijk liever D hebben. Met het begrip dat D niet alles filtert en je nog steeds wordt blootgesteld aan lage luchtkwalitieit.
Wat ik wel merk als voordeel van type D is dat er veel minder stof in huis is, dus qua schoonmaken is het wel een voordeel. Qua warmteverlies zal er vast ook een voordeel zijn, maar dat is niet iets wat je direct merkt (wel indirect door de energierekening natuurlijk). Aan fijnstof maakt het niet heel veel uit denk ik, want het filter haalt vooral grove deeltjes uit de lucht. Hierdoor heb je juist meer fijnstof lijkt me, want grove deeltjes zorgen er ook voor dat fijnstof naar de stof in de lucht wordt getrokken. En juist ultra-fijnstof is slecht voor je gezondheid.
Bij ons werd het bevestigen op het raam zelf juist afgeraden. Dit i.v.m. thermische werking van het glas als de zon er op staat en glas dan kan scheuren/breken.Wimploo schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:56:
Daar heb je speciale plisse's voor welke met 2 strips op je raam geplakt worden.
Die van mij heetten multisol duette shades type BB20
Wij hebben het in de dag gehangen en de kiep stand van het raam aangepast dat deze iets minder ver naar buiten valt.
Het systeem is er juist voor bedacht, dus kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit problemen zou geven. Ze hangen hier nu iets meer dan een jaar zonder problemen. De strips op het glas zijn ook maar 1,5 - 2 cm breed.PSP123 schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:39:
[...]
Bij ons werd het bevestigen op het raam zelf juist afgeraden. Dit i.v.m. thermische werking van het glas als de zon er op staat en glas dan kan scheuren/breken.
Wij hebben het in de dag gehangen en de kiep stand van het raam aangepast dat deze iets minder ver naar buiten valt.
Wij hebben drie dubbel glas, wellicht zit het hem daarin.Wimploo schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:49:
[...]
Het systeem is er juist voor bedacht, dus kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit problemen zou geven. Ze hangen hier nu iets meer dan een jaar zonder problemen. De strips op het glas zijn ook maar 1,5 - 2 cm breed.
Ik denk niet dat het gaat om de strips maar om raambekleding die erg dicht op het raam zit.Wimploo schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:49:
[...]
Het systeem is er juist voor bedacht, dus kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit problemen zou geven. Ze hangen hier nu iets meer dan een jaar zonder problemen. De strips op het glas zijn ook maar 1,5 - 2 cm breed.
Als je bijvoorbeeld een donkere kleur bekleding zou hebben en deze bedekt het raam niet volledig dan is een thermische breuk niet ondenkbaar bij een raam op de zon.
Het is mogelijk om een externe filterkasten op de aanvoer te plaatsen om zowel fijnstof als geur (dmv actief kool) te filteren. Wij hadden aanvankelijk ook last van houtrook in het hele huis. Na het plaatsen van de filterbox niet meer. (Eigenlijk zouden de uitstoters natuurlijk moeten filteren maar dat is weer een andere discussieZ___Z schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:55:
[...]
Mijn ervaring met type C is dat je veel minder last hebt van hout stook. Je ruikt het eigenlijk alleen als je recht onder de roosters staat. Bij mijn nieuwe woning met type D ruik je het echt onder elk ventiel. De openingen van type C roosters zijn veel groter dan de ventielen van type D, waardoor de rooklucht veel geconcentreerder binnenkomt. Bij type C was de lucht door de grote openingen al dermate verdunt met de bestaande lucht dat je er veel minder last van had.
Wat ik wel merk als voordeel van type D is dat er veel minder stof in huis is, dus qua schoonmaken is het wel een voordeel. Qua warmteverlies zal er vast ook een voordeel zijn, maar dat is niet iets wat je direct merkt (wel indirect door de energierekening natuurlijk). Aan fijnstof maakt het niet heel veel uit denk ik, want het filter haalt vooral grove deeltjes uit de lucht. Hierdoor heb je juist meer fijnstof lijkt me, want grove deeltjes zorgen er ook voor dat fijnstof naar de stof in de lucht wordt getrokken. En juist ultra-fijnstof is slecht voor je gezondheid.
Ik merk het mindere warmteverlies juist heel goed! Geen enkele koude tocht meer in de winterdagen zoals afgelopen weekZ___Z schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:55:
[...]
Mijn ervaring met type C is dat je veel minder last hebt van hout stook. Je ruikt het eigenlijk alleen als je recht onder de roosters staat. Bij mijn nieuwe woning met type D ruik je het echt onder elk ventiel. De openingen van type C roosters zijn veel groter dan de ventielen van type D, waardoor de rooklucht veel geconcentreerder binnenkomt. Bij type C was de lucht door de grote openingen al dermate verdunt met de bestaande lucht dat je er veel minder last van had.
Wat doet zo'n filterkast met je flow? Lijkt me dat dit weerstand oplevert en je dus opnieuw moet inregelen?aljd3k schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:10:
[...]
Het is mogelijk om een externe filterkasten op de aanvoer te plaatsen om zowel fijnstof als geur (dmv actief kool) te filteren. Wij hadden aanvankelijk ook last van houtrook in het hele huis. Na het plaatsen van de filterbox niet meer. (Eigenlijk zouden de uitstoters natuurlijk moeten filteren maar dat is weer een andere discussie)
Ik merkte met type C ook geen koude tocht, terwijl hij altijd op stand 3 stond (3 standen schakelaar was op zolder, en had geen zin om die steeds te wijzigen wanneer dat nodig waskepler schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:30:
[...]
Ik merk het mindere warmteverlies juist heel goed! Geen enkele koude tocht meer in de winterdagen zoals afgelopen week
Wel merkte ik dat in een hoge gasrekening, maar ja tot 2021 was gas goedkoop en voor dit stookseizoen ben ik verhuisd.
Zo'n schoorsteen kan 300 graden worden, met die temperaturen wordt zuiveren een beetje lastig.aljd3k schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:10:
[...]
Het is mogelijk om een externe filterkasten op de aanvoer te plaatsen om zowel fijnstof als geur (dmv actief kool) te filteren. Wij hadden aanvankelijk ook last van houtrook in het hele huis. Na het plaatsen van de filterbox niet meer. (Eigenlijk zouden de uitstoters natuurlijk moeten filteren maar dat is weer een andere discussie)
Ik heb hier CO2 en H2O gestuurde type-C ventilatie met drie zones (woonkamer/keuken is CO2 gestuurd, badkamer & toilet is H2O gestuurd en bovenverdieping is CO2 gestuurd).
Het grote voordeel is dat er minimaal geventileerd wordt om het binnenklimaat goed te houden. Ben je met veel mensen, dan gaat de ventilatie automatisch beter zijn best doen. Het extra warmteverlies wordt dan gecompenseerd door het feit dat er veel mensen zijn.
Het grote voordeel is dat er minimaal geventileerd wordt om het binnenklimaat goed te houden. Ben je met veel mensen, dan gaat de ventilatie automatisch beter zijn best doen. Het extra warmteverlies wordt dan gecompenseerd door het feit dat er veel mensen zijn.
[ Voor 9% gewijzigd door Blihi op 19-12-2022 13:28 ]
Ik heb er 1 op een raam met drie dubbel glas en 4 stuks op ramen met dubbelglas (dakkapel).PSP123 schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:02:
[...]
Wij hebben drie dubbel glas, wellicht zit het hem daarin.
Een raam in de volle zon bedekken dicht tegen het glas aan de binnenkant is geen goed idee. Ook als het er half voor hangt kan dat voor thermische spanningen zorgen.Wimploo schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:49:
[...]
Als er nooit volle zon op het raam staat kun je de gok wel nemen hoor. Een raam wat breekt wegens thermische spanningen wordt niet vergoed door de bouwer (soms wel door je eigen verzekeraar). Thermische breuk is heel goed te zien. De breuklijn loopt dan dwars op de rand weg.
Als de filterkast in diameter een stuk groter is dan de buisdiameter dan compenseert dat de weerstand van de filters/koolstofpatronen. Opnieuw inregelen was in mijn situatie niet nodig.Z___Z schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:37:
[...]
Wat doet zo'n filterkast met je flow? Lijkt me dat dit weerstand oplevert en je dus opnieuw moet inregelen?
[ Voor 94% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:08 ]
Gewoon de basic meegeleverde spullen laten leveren, er later afschroeven en vervangen waar nodig. Hebben wij ook gedaan.Aubergine schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:19:
Hoe strikt moet het casco opleveren van de badkamer genomen worden m.b.t. lekkage garantie vanuit woningborg? Ik zie namelijk dat sommige mensen bepaalde meubels achterwege laten.
Wij willen het tegelwerk laten plaatsen maar niet het sanitair i.v.m. prijzen die nog hoger zijn dan adviesprijzen.
Plus:
Waar mogelijk met de aannemer afstemmen dat ze e.e.a gewoon nieuw in de doos in de badkamer zetten. Scheelt hen monteren, jou gaten op plekken die je wellicht niet wilt en het verkoopt makkelijker door als het nieuw in doos zit.
Waar mogelijk met de aannemer afstemmen dat ze e.e.a gewoon nieuw in de doos in de badkamer zetten. Scheelt hen monteren, jou gaten op plekken die je wellicht niet wilt en het verkoopt makkelijker door als het nieuw in doos zit.
wij hebben de wasbak, kraan en spiegel weggelaten (leverde een paar honderd euro op). Wel moesten wij een stopkraantje laten plaatsen zodat ze wel konden testen of het water liep. Dit had geen invloed op de woningborg.Aubergine schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:19:
Hoe strikt moet het casco opleveren van de badkamer genomen worden m.b.t. lekkage garantie vanuit woningborg? Ik zie namelijk dat sommige mensen bepaalde meubels achterwege laten.
Wij willen het tegelwerk laten plaatsen maar niet het sanitair i.v.m. prijzen die nog hoger zijn dan adviesprijzen.
[ Voor 97% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:08 ]
Kan je raam nog wel helemaal open?PSP123 schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:39:
[...]
Bij ons werd het bevestigen op het raam zelf juist afgeraden. Dit i.v.m. thermische werking van het glas als de zon er op staat en glas dan kan scheuren/breken.
In ons vorige huis zaten we daar mee te worstelen (bij de rolgordijnen kon het raam nog maar net open
Aangezien wij weer tegels hadden uitgekozen buiten het standaard assortiment werd het in mindering gebracht tegen de meerprijs daarvan.Aubergine schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:52:
[...]
Ah fijn! Gaan wij ook doen. Dit geld kreeg je ook echt terug?
Wij kregen ook geld terug. Door de wastafels weg te laten en een ander bad uit te zoeken hadden we uiteindelijk een minderprijs van een paar honderd euro.Aubergine schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:52:
[...]
Ah fijn! Gaan wij ook doen. Dit geld kreeg je ook echt terug?
De verkoper was daar overigens niet blij mee. Hij wilde om die reden in eerste instantie niet de korting toepassen op de adviesprijzen die in de documenten stonden. Die discussie ben ik niet met hem aangegaan, maar heb ik bij de aannemer gelaten en gewonnen.
Jahoor, 1/1.5cm minder open. Merk je in de praktijk niets van.miezziej schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:07:
[...]
Kan je raam nog wel helemaal open?
In ons vorige huis zaten we daar mee te worstelen (bij de rolgordijnen kon het raam nog maar net open), dus ik zat voor ons nieuwbouwhuis ook te denken aan plissés icm de draaikiepramen. Alleen krijgen wij ook triple glas (ramen op het oosten/westen).
Minderprijzen zijn verwaarloosbaar en meerprijzen enorm. Deels is het omdat het alternatief toch niet voordeliger is maar ook wel degelijk dat alles wat afwijkt van de standaard een risico is. Het is niet voor niets projectbouw.
Hiervoor hebben wij een modelwoning laten bouwen en daar was elke aanpassing kosteloos. Muur verplaatsen of extra muren? Geen probleem. Deel van de zolder als slaapkamer op de tekening ook kosteloos. Helaas is uiteindelijk alleen ook deze aannemer failliet gegaan voordat onze woning er stond..
Voor onze nieuwe woning (wel projectbouw) zeer sceptisch naar de badkamer en keukenzaak geweest maar uitstekend geholpen. Geen onderhandelingen maar gewoon een vaste prijs. Wil je goedkoper dan laat je iets weg. Enige jammere was het aandringen op een wijnkoelkast van €1000 terwijl we geen wijn drinken of gekoeld water uit de Quooker terwijl ik voor hetzelfde geld een Amerikaanse koelkast in de bijkeuken heb met gekoeld water én ijsblokjes.
De badkamer hier ook volledig gekozen en achteraf jammer dat ik de tip hier had gemist om de standaard badkamer te gebruiken voor tweede badkamer op zolder ipv minderwerk. Nu is het nog even puzzelen om het leidingwerk op de juiste plek te krijgen.
Hiervoor hebben wij een modelwoning laten bouwen en daar was elke aanpassing kosteloos. Muur verplaatsen of extra muren? Geen probleem. Deel van de zolder als slaapkamer op de tekening ook kosteloos. Helaas is uiteindelijk alleen ook deze aannemer failliet gegaan voordat onze woning er stond..
Voor onze nieuwe woning (wel projectbouw) zeer sceptisch naar de badkamer en keukenzaak geweest maar uitstekend geholpen. Geen onderhandelingen maar gewoon een vaste prijs. Wil je goedkoper dan laat je iets weg. Enige jammere was het aandringen op een wijnkoelkast van €1000 terwijl we geen wijn drinken of gekoeld water uit de Quooker terwijl ik voor hetzelfde geld een Amerikaanse koelkast in de bijkeuken heb met gekoeld water én ijsblokjes.
De badkamer hier ook volledig gekozen en achteraf jammer dat ik de tip hier had gemist om de standaard badkamer te gebruiken voor tweede badkamer op zolder ipv minderwerk. Nu is het nog even puzzelen om het leidingwerk op de juiste plek te krijgen.
Na 1,5 jaar toch wat 'gedoe' met de aannemer van ons standaard rijtjesnieuwbouwhuis. Onderstaande geldt voor de hele straat.
Bij het opleverrapport had VEH laten opmerken dat ze twijfelden aan de geluidswerende maatregelen aan de voorgevel. Nu 1,5 jaar later geeft de aannemer eindelijk toe dat zowel het glas als de ventilatieroosters niet aan de eisen uit het bouwbesluit voldoen.
Ze willen het oplossen met nieuwe beglazing en roosters. Omdat ze dit achteraf moeten doen, kunnen ze de roosters niet op de maximale inbouwdiepte installeren, waardoor ze maar liefst 13cm zullen uitsteken.
Op de BG is dat bij ons echt een probleem: de jaloezieën hangen in de dag en bij een uitstekend rooster zullen de jaloezieën uit de dag komen en zelfs tegen de keukenkraan aan. Dat ziet er gewoonweg niet uit en maakt de raambekleding onbruikbaar.
De aannemer geeft echter duidelijk aan: Omdat het bij wet verplicht is dat nieuwbouwwoningen aan het bouwbesluit voldoen, móeten de werkzaamheden worden uitgevoerd. We bieden daarom géén financiële compensatie aan of anderszins de mogelijkheid om de roosters niet te vervangen.
Nu vraag ik me af wat mijn opties zijn. Had de aannemer in de voorbereiding de juiste maatregelen genomen, dan was deze lelijke ingreep niet nodig geweest (dit geven ze zelf ook toe). Kan ik niet gewoon een verklaring ondertekenen waarin ik afzie van de vordering tot vervanging van het rooster op de BG, en mijn rechtsopvolger (volgende bewoner) dwingen die verklaring mede te ondertekenen?
Bij het opleverrapport had VEH laten opmerken dat ze twijfelden aan de geluidswerende maatregelen aan de voorgevel. Nu 1,5 jaar later geeft de aannemer eindelijk toe dat zowel het glas als de ventilatieroosters niet aan de eisen uit het bouwbesluit voldoen.
Ze willen het oplossen met nieuwe beglazing en roosters. Omdat ze dit achteraf moeten doen, kunnen ze de roosters niet op de maximale inbouwdiepte installeren, waardoor ze maar liefst 13cm zullen uitsteken.
Op de BG is dat bij ons echt een probleem: de jaloezieën hangen in de dag en bij een uitstekend rooster zullen de jaloezieën uit de dag komen en zelfs tegen de keukenkraan aan. Dat ziet er gewoonweg niet uit en maakt de raambekleding onbruikbaar.
De aannemer geeft echter duidelijk aan: Omdat het bij wet verplicht is dat nieuwbouwwoningen aan het bouwbesluit voldoen, móeten de werkzaamheden worden uitgevoerd. We bieden daarom géén financiële compensatie aan of anderszins de mogelijkheid om de roosters niet te vervangen.
Nu vraag ik me af wat mijn opties zijn. Had de aannemer in de voorbereiding de juiste maatregelen genomen, dan was deze lelijke ingreep niet nodig geweest (dit geven ze zelf ook toe). Kan ik niet gewoon een verklaring ondertekenen waarin ik afzie van de vordering tot vervanging van het rooster op de BG, en mijn rechtsopvolger (volgende bewoner) dwingen die verklaring mede te ondertekenen?
[ Voor 8% gewijzigd door goldmemberf1 op 19-12-2022 21:17 ]
Uhm, eerst ga 1,5 jaar met de aannemer in discussie/gesprek en als ze het dan toegeven en het willen oplossen hoeft het van jullie niet, begrijp ik dat goed?goldmemberf1 schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:15:
Na 1,5 jaar toch wat 'gedoe' met de aannemer van ons standaard rijtjesnieuwbouwhuis. Onderstaande geldt voor de hele straat.
Overigens geven ze al aan dat je er niet onderuit komt.
Ik ben ook wel even benieuwd welke roosters je nu hebt en wat ze aanbieden om te plaatsen. Je zou bijvoorbeeld bij Ducaton eens kunnen navragen of hier andere oplossingen voor zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 19-12-2022 21:23 ]
@goldmemberf1 gevalletje rechtsbijstand en/of vereniging eigen huis even inschakelen ben ik bang.
Zal helaas niet het eerste grapje zijn waarbij je als koper toch (deels) het nadeel te accepteren hebt maar hoe dan ook zou ik er werk van maken. Als hij zijn werk in 1x goed had gedaan was dit niet nodig geweest. Ik begrijp eigenlijk nog steeds niet waarom het niet zou kunnen? Er is vermoedelijk meer hak- en breekwerk nodig maar onmogelijk is bijna niets natuurlijk.
Zal helaas niet het eerste grapje zijn waarbij je als koper toch (deels) het nadeel te accepteren hebt maar hoe dan ook zou ik er werk van maken. Als hij zijn werk in 1x goed had gedaan was dit niet nodig geweest. Ik begrijp eigenlijk nog steeds niet waarom het niet zou kunnen? Er is vermoedelijk meer hak- en breekwerk nodig maar onmogelijk is bijna niets natuurlijk.
Wat een cynische reactie.Toppe schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:21:
[...]
Uhm, eerst ga 1,5 jaar met de aannemer in discussie/gesprek en als ze het dan toegeven en het willen oplossen hoeft het van jullie niet, begrijp ik dat goed?
Overigens geven ze al aan dat je er niet onderuit komt.
Ik ben ook wel even benieuwd welke roosters je nu hebt en wat ze aanbieden om te plaatsen. Je zou bijvoorbeeld bij Ducaton eens kunnen navragen of hier andere oplossingen voor zijn.
De opmerking is door VEH in het rapport bij meerdere woningen gezet. Het ontvangen aanbod is naar alle woningen in de straat gegaan en niet het gevolg van 1,5 jaar 'discussie'. Misschien dat mijn opmerking dat we 'eindelijk' reactie hebben je op die gedachte zette, maar dat is dus niet het geval.
We hebben nu een Ducofit rooster, het wordt vervangen voor DucoMax 10zr rooster. Naast 13cm dieper wordt hij ook circa 320mm langer (daar heb ik verder geen last van).
Vandaar mijn vraag toch ook? Zo las ik hem wel, maar dat is dus niet aanneemt ordegoldmemberf1 schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:34:
[...]
Wat een cynische reactie.
De opmerking is door VEH in het rapport bij meerdere woningen gezet. Het ontvangen aanbod is naar alle woningen in de straat gegaan en niet het gevolg van 1,5 jaar 'discussie'. Misschien dat mijn opmerking dat we 'eindelijk' reactie hebben je op die gedachte zette, maar dat is dus niet het geval.
We hebben nu een Ducofit rooster, het wordt vervangen voor DucoMax 10zr rooster. Naast 13cm dieper wordt hij ook circa 320mm langer (daar heb ik verder geen last van).
Ik zou de vraag bij Duco stellen. Over het algemeen zit daar heel veel kennis en omdat ze ook ventilatie boven beglazing doen hebben ze daar ook wel ervaring mee
[ Voor 10% gewijzigd door Toppe op 19-12-2022 21:42 ]
Ze willen natuurlijk proberen om niet de kozijnen te vervangen. Anders had het waarschijnlijk prima gekund om het dieper op te hangen.
Nog steeds geen kleine klus om het glas en die roosters aan te passen, maar vast makkelijker en goedkoper dan het hele kozijn vervangen inclusief glas/roosters.
Staat er nog iets specifieks erover in je originele technische omschrijving waar je iets mee kan?
[ Voor 13% gewijzigd door BiG-GuY op 19-12-2022 21:42 ]
Als semi jurist (ik ben fiscalist), zou ik de zin van de aannemer in twee stukken hakken:goldmemberf1 schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:15:
Ik denk dat iedereen het hiermee eens is. Het is juridisch verplicht een woning te bouwen die voldoet aan het bouwbesluit.Omdat het bij wet verplicht is dat nieuwbouwwoningen aan het bouwbesluit voldoen
Dan het tweede gedeelte:
'De werkzaamheden' zal slaan op de oplossing die de aannemer in gedachten heeft om de woning conform het bouwbesluit te krijgen. De aannemer 'moet' echter niet zijn specifieke oplossing toepassen, hij moet de woning conform het bouwbesluit aanpassen.móeten de werkzaamheden worden uitgevoerd
Mijn vraag zou dan zijn: welke mogelijkheden heeft de aannemer allemaal overwogen? Op grond waarvan heeft hij vastgesteld dat zijn voorgenomen aanpassing de enige mogelijkheid is?
De bewijslast zal in dit geval bij hem liggen mijns inziens, omdat hij nu achteraf een woning zal herstellen. Van belang is dat de woning inmiddels jouw eigendom is en de aannemer (ik ben geen expert in civielrecht, dus als iemand mij wil verbeteren indien nodig, graag) naar mijn mening alleen werkzaamheden aan jouw woning kan verrichten met jouw goedkeuring.
Bovenstaande is beetje free-wheelen op basis van juridische beginselen. Maar zoals hierboven al gezegd: schakel een gespecialiseerde advocaat in als je hier echt een probleem van wilt maken. Het is beter dat tijdig te doen, omdat er in sommige gevallen ook bepaalde termijnen zijn waarbinnen je juridisch moet reageren.
De grap is dat de aannemer n.a.v. het VEH-rapport een akoestisch onderzoek heeft gestuurd als 'bewijs' voor de juist genomen maatregelen. Echter ging dat onderzoek alleen over de maatregelen die genomen zouden moeten worden genomen. Bij de uitvoering zijn er (aldus aannemer zelf) bouwnummers door elkaar gehaald, waardoor de verkeerde spullen op de verkeerde plek terecht zijn gekomen.In dit onderzoek wordt gesproken over de DucoMax Corto 15 ZR.BiG-GuY schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:40:
[...]
Ze willen natuurlijk proberen om niet de kozijnen te vervangen. Anders had het waarschijnlijk prima gekund om het dieper op te hangen.
Nog steeds geen kleine klus om het glas en die roosters aan te passen, maar vast makkelijker en goedkoper dan het hele kozijn vervangen inclusief glas/roosters.
Staat er nog iets specifieks erover in je originele technische omschrijving waar je iets mee kan?
Thanks. Klinkt als een eerste goede stap. Goed juridisch advies ga ik zeker inschakelen, is het mij in dit geval wel waard.Requiem19 schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:46:
[...]
Als semi jurist (ik ben fiscalist), zou ik de zin van de aannemer in twee stukken hakken:
[...]
Ik denk dat iedereen het hiermee eens is. Het is juridisch verplicht een woning te bouwen die voldoet aan het bouwbesluit.
Dan het tweede gedeelte:
[...]
'De werkzaamheden' zal slaan op de oplossing die de aannemer in gedachten heeft om de woning conform het bouwbesluit te krijgen. De aannemer 'moet' echter niet zijn specifieke oplossing toepassen, hij moet de woning conform het bouwbesluit aanpassen.
Mijn vraag zou dan zijn: welke mogelijkheden heeft de aannemer allemaal overwogen? Op grond waarvan heeft hij vastgesteld dat zijn voorgenomen aanpassing de enige mogelijkheid is?
De bewijslast zal in dit geval bij hem liggen mijns inziens, omdat hij nu achteraf een woning zal herstellen. Van belang is dat de woning inmiddels jouw eigendom is en de aannemer (ik ben geen expert in civielrecht, dus als iemand mij wil verbeteren indien nodig, graag) naar mijn mening alleen werkzaamheden aan jouw woning kan verrichten met jouw goedkeuring.
Bovenstaande is beetje free-wheelen op basis van juridische beginselen. Maar zoals hierboven al gezegd: schakel een gespecialiseerde advocaat in als je hier echt een probleem van wilt maken. Het is beter dat tijdig te doen, omdat er in sommige gevallen ook bepaalde termijnen zijn waarbinnen je juridisch moet reageren.
Welkom in mijn wereldgoldmemberf1 schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:15:
...

Aannemer geeft hier ook toe dat de ventilatie niet voldoet, maar ze willen dat alleen op de voor hun makkelijkste (lees: goedkoopste) manier oplossen.
Op basis van mijn eigen ervaring kan ik je ook alleen maar adviseren om een advocaat in te schakelen. Maar denk niet dat je dan zelf achterover kan hangen tot er een oplossing is. Zodra het voor de rechtsbijstand is lopen ze helaas toch minder hard als je ze niet achter de broek blijft zitten.
Edit: Zat niet op te letten. We zitten in hetzelfde project, dezelfde aannemer, maar wel andere fase en letterlijk allebei aan het andere uiteinde van het project. Sterkte...
[ Voor 59% gewijzigd door Farmerwood op 19-12-2022 23:38 ]
Volgens mij hebben wij dezelfde aannemerFarmerwood schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:05:
[...]
Welkom in mijn wereld![]()
Aannemer geeft hier ook toe dat de ventilatie niet voldoet, maar ze willen dat alleen op de voor hun makkelijkste (lees: goedkoopste) manier oplossen.
Op basis van mijn eigen ervaring kan ik je ook alleen maar adviseren om een advocaat in te schakelen. Maar denk niet dat je dan zelf achterover kan hangen tot er een oplossing is. Zodra het voor de rechtsbijstand is lopen ze helaas toch minder hard als je ze niet achter de broek blijft zitten.
Ik ben helaas niet technisch genoeg onderlegd om alternatieve opties voor te leggen dus de juridische weg is dan inderdaad mijn eerste optie.
[ Voor 3% gewijzigd door goldmemberf1 op 19-12-2022 22:10 ]
We willen toch allemaal voor een duppie vooraan zitten?Farmerwood schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:05:
[...]
Welkom in mijn wereld![]()
De kastdiepte van de Ducomax corto is 165mm. En zo willen ze 'em gaan inbouwen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/B3iTZDCvdLp7XaNFl2oOgaMo.png?f=user_large)
Kunnen ze niet gewoon meer ramen aan een andere kant van meer roosters voorzien en deze laten vervallen? Of ergens anders een extra gat boren met een ventilatierooster?
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.