Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09:35
goldmemberf1 schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:23:
De kastdiepte van de Ducomax corto is 165mm. En zo willen ze 'em gaan inbouwen:

[Afbeelding]
Waarom trekken ze hem niet gewoon iets naar voren, die vurenhouten regels kunnen m.i. prima korter/weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 24-06 20:23
Dag iedereen

Is er ergens een topic met tips over het schilderen van een nieuwbouwwoning? Ik heb geprobeerd via de zoekfunctie maar vond precies niet echt iets, behalve een discussie over spuiten vs rollen.

Context, onze nieuwbouwwoning zal normaal rond mei af zijn, wel gestukt maar niet geschuurd noch geschilderd en aangezien het om wel wat m2 gaat (ttz, het huis is niet zo groot, maar ook kleine huizen hebben veel muren ..) leek het me wel nuttig om op voorhand al wat info in te winnen hoe je dat best aanpakt, welke verf je best gebruikt et cetera

Bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:09
Danferno schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:12:
Dag iedereen

Is er ergens een topic met tips over het schilderen van een nieuwbouwwoning? Ik heb geprobeerd via de zoekfunctie maar vond precies niet echt iets, behalve een discussie over spuiten vs rollen.

Context, onze nieuwbouwwoning zal normaal rond mei af zijn, wel gestukt maar niet geschuurd noch geschilderd en aangezien het om wel wat m2 gaat (ttz, het huis is niet zo groot, maar ook kleine huizen hebben veel muren ..) leek het me wel nuttig om op voorhand al wat info in te winnen hoe je dat best aanpakt, welke verf je best gebruikt et cetera

Bedankt!
Zou voor Sigma of Sikkens gaan. Verf met schrobklasse is aan te raden in keuken (hebben wij echter hele huis mee gedaan).

Volgens mij is hier Sikkens Alphacryl Pure Mat SF erop gegaan. Met kleur gemengd door de schilder.

[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 20-12-2022 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:53
Danferno schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:12:
Dag iedereen

Bedankt!
Mogelijk dat je hier wat tips vindt:

Nieuwbouw budgetafwerking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick13
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:13
Een vraagje. ben benieuwd wat jullie ideeën/ tips zijn.
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/63a17cc0abf08/63a17cc0ab6d9-tweakersw_vraagjePNG.PNG
Wij willen van slapen 1 de hoofkamer maken. Bij het brede gedeelte (stippellijnen) loopt het af i.v.m. een dakkapel. Waar zouden jullie de kleding kast doen?
Wij dachten misschien bij het schuine gedeelte een kleding kast op maat laten maken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Rick13 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:30:
Een vraagje. ben benieuwd wat jullie ideeën/ tips zijn.
[Afbeelding]
Wij willen van slapen 1 de hoofkamer maken. Bij het brede gedeelte (stippellijnen) loopt het af i.v.m. een dakkapel. Waar zouden jullie de kleding kast doen?
Wij dachten misschien bij het schuine gedeelte een kleding kast op maat laten maken..
Goed idee. Ik weet niet hoe handig je bent. Maar een ikea kastframe kun je gewoon schuin afzagen zodat het eronder past. Paar mooie deuren erop en klaar is kees. Scheelt je duizenden euro's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Anoniem: 36835 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:33:
[...]

Goed idee. Ik weet niet hoe handig je bent. Maar een ikea kastframe kun je gewoon schuin afzagen zodat het eronder past. Paar mooie deuren erop en klaar is kees. Scheelt je duizenden euro's :)
Of een mooie schuifdeur op maat en er achter roedes en planken van bijvoorbeeld IKEA. Draadmandje hier en daar hebben ze ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick13
Bedankt voor het meedenken.
Ben totaal niet handig 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-05 13:45
goldmemberf1 schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:05:
[...]

Thanks. Klinkt als een eerste goede stap. Goed juridisch advies ga ik zeker inschakelen, is het mij in dit geval wel waard.
Ik ben wel jurist en wat @Requiem19 schrijft lijkt mij correct. Mijn expertise ligt echter niet in het civiel recht dus advies inwinnen zou ik zeker doen. Redelijkheid en billijkheid zijn centrale begrippen in het burgerlijk recht. Als jouw aannemer een fout heeft gemaakt moet hij deze herstellen en eventuele gevolgschade vergoeden. Gevolgschade kan zijn dat jij nieuwe raambekleding nodig hebt omdat de oude niet meer past. Als er een betere oplossing is met duurdere roosters dan vind ik dat de aannemer die oplossing moet gebruiken tenzij de kosten onredelijk hoog zijn. Je mag bijvoorbeeld niet verwachten dat hij de hele voorgevel vervangt (maar dat doe je ook niet).
Aangezien de aannemer zijn fout al heeft toegegeven lijkt mij dat je een sterke zaak hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:19

HollovVpo1nt

I like gadgets

Aubergine schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:19:
Hoe strikt moet het casco opleveren van de badkamer genomen worden m.b.t. lekkage garantie vanuit woningborg? Ik zie namelijk dat sommige mensen bepaalde meubels achterwege laten.

Wij willen het tegelwerk laten plaatsen maar niet het sanitair i.v.m. prijzen die nog hoger zijn dan adviesprijzen.
Ik heb hier eerder dit jaar met Woningborg over gesproken. Ik vind persoonlijk Woningborg een vrij 'laffe' organisatie. Wat was de situatie:
Wij overwogen om de badkamer casco op te laten leveren in verband met de ridicule bedragen die via het project voor de badkamer gerekend werden. De aannemer had gesteld dat indien de koper voor de casco optie kiest, de garantie op verwarmingsinstallatie en warmtepomp zou vervallen. Wij vonden dat maar een vreemde bepaling, dus zijn wij bij Woningborg aan gaan kloppen of dat wel zomaar kan. Woningborg heeft telefonisch aangegeven dat dat niet zomaar kan, maar op het moment dat ik ze vroeg om het ook via mail op schrift te zetten zodat ik dat bij een eventueel geschil zou kunnen gebruiken krabbelden ze ineens terug. Woningborg heeft ons toen niet geholpen, juridisch loket ook niet. Uiteindelijk ben ik toch door gaan vragen en drukken en heeft de aannemer erkend dat garantie op de wartepomp geen verband houdt met de casco optie in de badkamer. Helaas wel na sluitingsdatum van de casco optie... smerige actie.

Maar, wat Woningborg wel heeft aangegeven: op het moment dat jij zelf buiten het project om aanpassingen doet aan je badkamer (leidingen etc.), en er ontstaat een probleem, dat er dan omgekeerde bewijslast geldt. Jij als koper moet aantonen dat het niet aan jouw eigen werkzaamheden ligt, maar aan de werkzaamheden van de aannemer.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Rick13 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:41:
Bedankt voor het meedenken.
Ben totaal niet handig 8)7
Dat dacht ik ook. 10 jaar geleden belde ik mijn vader als ik een schilderij opgehangen moest hebben.
Nu twee nieuwbouwprojecten later heb ik overkappingen gebouwd, kasten gebouwd, vloeren gelegd tuinelektra aangelegd en veel meer allemaal zelf gedaan.

Je kunt meer dan je denkt ;) en het leukste is dat je veel geld bespaart.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-05 13:45
Anoniem: 36835 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:52:
[...]

Dat dacht ik ook. 10 jaar geleden belde ik mijn vader als ik een schilderij opgehangen moest hebben.
Nu twee nieuwbouwprojecten later heb ik overkappingen gebouwd, kasten gebouwd, vloeren gelegd tuinelektra aangelegd en veel meer allemaal zelf gedaan.

Je kunt meer dan je denkt ;) en het leukste is dat je veel geld bespaart.
Helemaal mee eens. Het is net als mensen die zeggen dat ze niet kunnen koken. Als je een recept kunt lezen kun je koken. Daarnaast zijn er nog echte talenten die uit hun hoofd de lekkerste dingen kunnen maken, die weten welke smaken bij elkaar passen etc. Zo is het ook met klussen. Op internet (YouTube vooral) is ontzettend veel te vinden over de meest uiteenlopende klussen. Gewoon kijken hoe het moet en vervolgens doen. Ik ben zeker niet de snelste klusser, doe vrijwel niets uit mijn hoofd en heb niet de handigheid van een vakman, maar krijg veel wel voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:36
Ken Wood schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:39:
[...]

Helemaal mee eens. Het is net als mensen die zeggen dat ze niet kunnen koken. Als je een recept kunt lezen kun je koken. Daarnaast zijn er nog echte talenten die uit hun hoofd de lekkerste dingen kunnen maken, die weten welke smaken bij elkaar passen etc. Zo is het ook met klussen. Op internet (YouTube vooral) is ontzettend veel te vinden over de meest uiteenlopende klussen. Gewoon kijken hoe het moet en vervolgens doen. Ik ben zeker niet de snelste klusser, doe vrijwel niets uit mijn hoofd en heb niet de handigheid van een vakman, maar krijg veel wel voor elkaar.
Nooit Masterchef gekeken zeker, als je denkt dat een recept lezen an sich al makkelijk is. Laat staan de uitvoering doen.

“Een goed recept bedoel ik” -> no true scotsman

Gefeliciteerd dat je dingen voor elkaar krijgt, maar dat geldt niet voor iedereen.

Sommige mensen kunnen echter wel meer dan ze denken en hebben alleen wat aanmoediging of iemand die ze een keertje helpt starten nodig. Vanuit dat perspectief ga ik zeker met jullie mee :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:29:
[...]
Ik heb hier eerder dit jaar met Woningborg over gesproken. Ik vind persoonlijk Woningborg een vrij 'laffe' organisatie.
Wat altijd goed is om te onthouden als je bij Woningborg aanklopt is dat jouw aannemer hun betalende klant is.
Ze zullen dus altijd proberen om hun klant tevreden te houden zodat die voor een volgend project ook weer met hen zaken wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick13
Misschien moet ik het inderdaad is proberen.
Maar een echte vakman krijgt het wel beter.
Ben zelf nogal kritisch op het eindresultaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Rick13 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:37:
Het mooie van die Ikea kasten is dat alleen de deuren en inrichting duur zijn. Die kasten zelf koop je voor tientjes, dus als het mis gaat met zagen zijn de kosten prima te overzien.
Desnoods koop je de deuren pas als de kast al verzaagd is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Probleem is natuurlijk het vinden van een persoon die (a) ook echt zijn vak verstaat en (b) je niet financieel naait voor wat je ervoor terugkrijgt. Ik heb een 'vakman' plinten zien leggen bij een collega en dat zag er echt niet uit. Slecht in verstek gezaagd, luie oplossingen, open naden, beschadigingen.

Zelf was ik er veel langer mee bezig, maar netjes alles afgekit en er een lik verf overheen. Ziet er veel beter uit. Ben op de zolder begonnen, daar is het wat minder strak, maar daar leerde ik snel van. Bijv. wat het zaagverlies was, hoe ik het beste kon kitten in de hoeken, e.d.

Je moet er natuurlijk wel tijd voor en zin in hebben. Met een druk werk-/gezinsleven is dat vaak al (mentaal) wat lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
We hebben vandaag de inlog gekregen voor 'Uw Huis Uw Wensen' voor de indeling van de wc en badkamer. Ik zat een beetje naar mat zwarte dingen te kijken, maar daarbij geven ze geen garantie op de lak, omdat hij makkelijk beschadigd.

Daarmee ben ik geneigd iets anders uit te zoeken. Maar liever ook geen chroom in verband met kalkaanslag. Maar wat blijft dan wel lang goed, zonder veel onderhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Diablow schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:38:
We hebben vandaag de inlog gekregen voor 'Uw Huis Uw Wensen' voor de indeling van de wc en badkamer. Ik zat een beetje naar mat zwarte dingen te kijken, maar daarbij geven ze geen garantie op de lak, omdat hij makkelijk beschadigd.

Daarmee ben ik geneigd iets anders uit te zoeken. Maar liever ook geen chroom in verband met kalkaanslag. Maar wat blijft dan wel lang goed, zonder veel onderhoud?
Op geborsteld RVS zie je het minste denk ik.
Maar al aan een waterontharder gedacht eventueel?

Hier mat zwart in tweede badkamer en chroom in de eerste badkamer en blijft allemaal super netjes dankzij een waterontharder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
Wel aan een waterontharder gedacht. Voorlopig op het stapeltje, als er nog genoeg geld 'over' is. Maar maak me meer druk om de lak. Nu zie ik zelfs niet zo snel hoe ik die per ongeluk zou beschadigen, zeker niet als er niet heftig schoon gemaakt wordt omdat er eventueel een waterontharder is.

Maar ik heb inmiddels een beetje ervaring met wat kinderen kunnen slopen. En het is wel de planning dat straks een kind ook de badkamer gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06 10:19
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Niks moet he, als jij een vakman wil inschakelen moet je dat zeker doen. Zo heb ik ook alle muren laten sauzen door een schilder terwijl ik prima zelf kan sauzen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:34

j4y

GeeMoney schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:54:

Maar al aan een waterontharder gedacht eventueel?
Hoe zou je een waterontharder kunnen combineren in nieuwbouw waarbij vaak een warmtepomp is, gebruiken jullie allemaal een minimale hardheid ipv 0? Ik zie bijvoorbeeld in het waterontharder topic zoiets als:
roltor schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:39:
[...]

Bij mijn oplevering kreeg ik een map met documenten, hier stond ook "Garantieregeling NIBE warmtepompen vanaf 1 januari 2018" als PDF document in.

Punt 10 is:
"Het gebrek is niet ontstaan door gebruik van onthard water ( ≤ 3 graden DH) of op een andere manier zodanig is behandeld dat dit de corrosiebestendigheid van de warmtepomp benadeelt."
Heb ook wel eens iets gelezen over stalen boilers dat die gaan lekken onder 3 graden DH (maar ben even kwijt waar). Al met al zal je denk ik toch wat aanslag houden als je niet 100% onthard. Voor de zekerheid en omdat we het ook wel mooi vonden voor RVS gekozen ipv zwart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22-06 21:22
j4y schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:51:
[...]

Hoe zou je een waterontharder kunnen combineren in nieuwbouw waarbij vaak een warmtepomp is, gebruiken jullie allemaal een minimale hardheid ipv 0? Ik zie bijvoorbeeld in het waterontharder topic zoiets als:

[...]

Heb ook wel eens iets gelezen over stalen boilers dat die gaan lekken onder 3 graden DH (maar ben even kwijt waar). Al met al zal je denk ik toch wat aanslag houden als je niet 100% onthard. Voor de zekerheid en omdat we het ook wel mooi vonden voor RVS gekozen ipv zwart.
Wij gebruiken ook een waterontharder, de hardheid van het water is hier 13/14dH dus veel kalk. Nu ingesteld op 3,5dH wat conform voorschrift is voor de warmtepomp. En nagenoeg geen kalk. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-06 12:57
-edit: knip-

[ Voor 96% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
[...]

[...]

Fethoz69 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:03:
[...]

Wij gebruiken ook een waterontharder, de hardheid van het water is hier 13/14dH dus veel kalk. Nu ingesteld op 3,5dH wat conform voorschrift is voor de warmtepomp. En nagenoeg geen kalk. :*)
Waarom zou een warmtepomp niet tegen onthard water kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:04

Rzaan

Altijd zoekende

TiMMieJ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:47:
[...]

Ons huis is vorige week opgeleverd en wij gaan metalstuc (op basis van betoncire) laten plaatsen op een gipsblokken wand. Zij gaven wel aan dat dit niet direct kan omdat je dan de lijm van de gipsblokken gaat zien in je stucwerk. Wij hebben deze muur dan ook eerst van een laagje gips laten voorzien.
Beetje oudere post, maar weet je wat ze rekenen per vierkante meter voor metalstuc.
Ik las op internet € 225,-.
Dat is nogal wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Aubergine schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:38:
Bij de tegelleverancier van ons project vragen ze de volgende prijzen:

Over de tegels valt vrij weinig zinnigs te zeggen zonder het merk/type te weten. Maar de plaatsingskosten wellicht wel - is dit marktconform?
Bij ons is vloertegels als wandtegels een toeslag van 11,90 (ex) per m2, vloertegels 60x60 een toeslag van 4,70 ex. Dus wordt goed aan je verdiend zo te zien. Maarja, wat doe je eraan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siddler
  • Laatst online: 24-06 11:09

***members only***

Over de tegels valt vrij weinig zinnigs te zeggen zonder het merk/type te weten. Maar de plaatsingskosten wellicht wel - is dit marktconform?

***members only***
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door siddler op 21-12-2022 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90

***members only***

***members only***
Afbeeldingslocatie: https://images-wixmp-ed30a86b8c4ca887773594c2.wixmp.com/f/a3e152bb-9acc-4888-9943-9065e4832aee/d91tvrx-68b69d61-1a74-461a-9a9e-9f606dea2a60.jpg?token=eyJ0eXAiOiJKV1QiLCJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJzdWIiOiJ1cm46YXBwOjdlMGQxODg5ODIyNjQzNzNhNWYwZDQxNWVhMGQyNmUwIiwiaXNzIjoidXJuOmFwcDo3ZTBkMTg4OTgyMjY0MzczYTVmMGQ0MTVlYTBkMjZlMCIsIm9iaiI6W1t7InBhdGgiOiJcL2ZcL2EzZTE1MmJiLTlhY2MtNDg4OC05OTQzLTkwNjVlNDgzMmFlZVwvZDkxdHZyeC02OGI2OWQ2MS0xYTc0LTQ2MWEtOWE5ZS05ZjYwNmRlYTJhNjAuanBnIn1dXSwiYXVkIjpbInVybjpzZXJ2aWNlOmZpbGUuZG93bmxvYWQiXX0.7kGnfU1Xj5beNarp5NEKcx8zRRJQYyKp47wgXjo9DSQ

Ik zou het toilet mooi achteraf doen, met deze prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
ObiTewodros schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:49:
[...]

[...]

Waarom zou een warmtepomp niet tegen onthard water kunnen?
Geen idee, Nibe schrijft in haar garantievoorschrift dat water onder een dH van 3, men bij lekkage geen garantie geeft. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine

[ Voor 170% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-06 21:16
Fethoz69 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:17:
[...]

Geen idee, Nibe schrijft in haar garantievoorschrift dat water onder een dH van 3, men bij lekkage geen garantie geeft. :X
Misschien om dezelfde reden dat drinkwaterbedrijven kalk in het water laten? Ze zouden het er ook helemaal voor je uit kunnen halen.
“Bij een lage zuurgraad kunnen bepaalde metalen loskomen van leidingen en in het water belanden. Kalk in het water zorgt juist voor een soort beschermlaagje aan de binnenkant van de leidingen.” (Bron: drinkwaterplatform)

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:06
rubenos schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:28:
[...]

Misschien om dezelfde reden dat drinkwaterbedrijven kalk in het water laten? Ze zouden het er ook helemaal voor je uit kunnen halen.
“Bij een lage zuurgraad kunnen bepaalde metalen loskomen van leidingen en in het water belanden. Kalk in het water zorgt juist voor een soort beschermlaagje aan de binnenkant van de leidingen.” (Bron: drinkwaterplatform)
Veranderd de zuurtegraad bij het ontharden/ontkalken van water?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Laatst online: 18:24

***members only***

***members only***
Prijspeil november 2020 (ex BTW, geen projecbouw maar zelfbouw):
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-06 16:11

TiMMieJ

PSN: Orixez

Rzaan schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:54:
[...]

Beetje oudere post, maar weet je wat ze rekenen per vierkante meter voor metalstuc.
Ik las op internet € 225,-.
Dat is nogal wat.
Ik weet het niet exact meer maar volgens mij zat het ergens rond de 75 euro de m2. Wij zijn naar Boncreat gegaan hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
c-nan schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:35:
[...]

Nee, zijn hele discussies over geweest, een tweaker heeft het zelf nagemeten, broodje aap verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
c-nan schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:35:
[...]

Edit: verwijderd - zuurtegraad discussie zo te zien al geweest, dus zal ik niet opnieuw opstarten.

[ Voor 61% gewijzigd door rubenos op 21-12-2022 14:08 ]

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 24-06 09:16
Wij moesten ook bij deze partij (vW) afnemen. Ook bij ons zeer creatief gevogel met toeslagen. En uiteindelijk nog zeker >8 tegels (60x60) over. Probleem is dat je keuzes op een bepaalde manier gestuurd worden. Voorbeeld van de absurditeit: we wilden een bepaald type tegel op de wanden, maar die was alleen als vloertegel te krijgen. En dan begint de toeslagenteller te lopen. Wandtegels voor het toilet (8,42m2) waren incl. alles €1630, dezelfde tegels op de vloer (2,14m2) €113. Voor een toilet :/ .

We hebben hier praktisch alleen tegels en een bad afgenomen. De rest (fonteintjes, meubels, douchescherm) allemaal zelf geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aubergine

[ Voor 98% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 08:17

***members only***

***members only***
Ik had dezelfde dure prijzen voor dezelfde afmetingen, zat er helaas aan vast wegens koppelverkoop: je moest eerst sanitair kiezen en akkoord geven (wij wilden vrijstaand bad, dus gaven akkoord op vrijstaand bad) en daarna mocht je naar de tegelboer (ander bedrijf) voor de tegels. Je kon na het akkoord op sanitair niet meer terug naar casco, gaf je akkoord op sanitair dan was je dus gebonden aan de - nog onbekende - prijzen van de tegelboer. Je mocht ook pas op afspraak bij de tegelboer zodra je handtekening onder de sanitair offerte stond... boeven zijn het.

Let even op dat je alles strokend laat tegelen en dat met zoveel woorden in de offerte zet.

Check ook je nieuwe offertes met de oude. Je wordt gepakt waar je bij staat door badkamerboeren. Bij mij hebben ze tot twee keer toe bewust woorden verwijderd uit de offerte. Omdat ik compares maakte van de hele offerte zodra ik een nieuwe versie ontving kwam ik er tweemaal achter dat kleine woorden verdwenen ('strokend tegelen' werd 'tegelen', 'incl. BTW' werd overal 'excl. BTW' ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:28
896gerard schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:17:
[...]

Wij moesten ook bij deze partij (vW) afnemen. Ook bij ons zeer creatief gevogel met toeslagen. En uiteindelijk nog zeker >8 tegels (60x60) over. Probleem is dat je keuzes op een bepaalde manier gestuurd worden. Voorbeeld van de absurditeit: we wilden een bepaald type tegel op de wanden, maar die was alleen als vloertegel te krijgen. En dan begint de toeslagenteller te lopen. Wandtegels voor het toilet (8,42m2) waren incl. alles €1630, dezelfde tegels op de vloer (2,14m2) €113. Voor een toilet :/ .

We hebben hier praktisch alleen tegels en een bad afgenomen. De rest (fonteintjes, meubels, douchescherm) allemaal zelf geregeld.
Helaas is dat zo goed als standaard in de badkamer branche. Kijk ook maar eens hier Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1 Ze weten natuurlijk heel goed dat niemand die standaard badkamer van hun wilt hebben omdat een schandalig lelijke badkamer is, die zelfs in een sociale huurwoning niet eens zou moeten kunnen. Dus dan blijft de keuze voor casco of een variant van tegels + accessoires over. Iedereen die niet casco kiest, kiest dus voor een variant met in ieder geval tegels.

Wij moesten ook bij vW afnemen. Indeling met nis, tegels, kranen (inbouw), bad en douche bij hun afgenomen. Badkamermeubel + kommen, doucheschermen en spiegels regelen we zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
Aubergine schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:19:
[...]

Dit wordt ook onze strategie. Alleen tegels afnemen. Wat een geldklopperij.
Yep. Zelfde ervaring. Geldklopperij. Maar dat is het business model van die toko’s.
Maar casco op laten leveren (als het al mag) pakt meestal niet veel goedkoper uit.

Zoals je al aangeeft. Tegels gewoon afnemen en aansluitingen op juiste plek en meerprijs slikken. Overige zaken achteraf zelf regelen (douchewand, wasmeubel, etc)

[ Voor 18% gewijzigd door SquareOne op 21-12-2022 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
SquareOne schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:35:
[...]

Yep. Zelfde ervaring. Geldklopperij. Maar dat is het business model van die toko’s.
Maar casco op laten leveren (als het al mag) pakt meestal niet veel goedkoper uit.
En ook als je de standaard badkamer op laat leveren, en vervolgens alles gaat slopen ben je ook niet perse goedkoper uit, want je bent dan je stelpost kwijt. Wij hadden een stelpost van 5.500 euro voor de badkamer, die wordt "gelukkig" dan nog wel verrekend met de kosten voor de nieuwe badkamer. Zo konden we "gratis" een designradiator nemen omdat in de stelpost een vrij dure elektrische variant stond die we met elkaar konden uitruilen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

TiMMieJ schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:44:
[...]

Ik weet het niet exact meer maar volgens mij zat het ergens rond de 75 euro de m2. Wij zijn naar Boncreat gegaan hiervoor.
Dat is een betere prijs!

Is het al klaar inmiddels?
Zo ja, blij met het resultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine

[ Voor 97% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Mr. Stom schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:35:
[...]
Omdat ik compares maakte van de hele offerte zodra ik een nieuwe versie ontving kwam ik er tweemaal achter dat kleine woorden verdwenen ('strokend tegelen' werd 'tegelen', 'incl. BTW' werd overal 'excl. BTW' ).
Damn, dat is toch wel heel grof. Zeker om je zo nog even flink meer te laten betalen dan je al dacht...

Krijg steeds meer het idee dat wij eigenlijk nog best 'geluk' hebben gehad qua badkamer. We hebben er volgens 6k extra tegenaan gegooid bij de badkamer leverancier en daarvoor hadden we de hele badkamer met andere tegels, regendouche, muurtje met nis, dubbel wastafelmeubel + apothekerskast erboven en een extra hangende kast.
Onder de streep hadden we het er zelf niet goedkoper voor kunnen doen denk ik.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
Farmerwood schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:59:
[...]

Damn, dat is toch wel heel grof. Zeker om je zo nog even flink meer te laten betalen dan je al dacht...

Krijg steeds meer het idee dat wij eigenlijk nog best 'geluk' hebben gehad qua badkamer. We hebben er volgens 6k extra tegenaan gegooid bij de badkamer leverancier en daarvoor hadden we de hele badkamer met andere tegels, regendouche, muurtje met nis, dubbel wastafelmeubel + apothekerskast erboven en een extra hangende kast.

***members only***
:
6k bovenop de stelpost? Wow en dan zo'n badkamer? :*) Wauw.

We hebben hier 7,5k extra betaald, resultaat is om te janken. Badkamer is nog 'zozo' maar ook dan wel slecht gevoegd, niet netjes gekit, barst in zijkant van het bad, douchescherm beschadigd etc.

En de toilet is nog erger, wastafeltje niet in de hoek geplaatst, niet goed gekit, niet goed getegeld, heel raar verband gelegd met 60x60 tegels (naden niet gelijk) dráma.

De aannemer en contactpersoon echt top, maar die onderaannemer van de badkamer.. die zou ik niemand aanbevelen. Wat een prutsers.

[ Voor 5% gewijzigd door Fethoz69 op 21-12-2022 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
6k extra voor zoveel is echt geluk hebben. :P Wij hebben de volgende kosten. Prijzen zijn incl. btw.
Members only:

[ Voor 132% gewijzigd door LordBusiness op 21-12-2022 22:29 . Reden: Aanvulling eigen situatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
[...]

Is nog maar de vraag hoe het bij ons uit gaat pakken, maar wij zijn straks ook voor een dikke 7k (bovenop de stelpost) klaar met de badkamer en 2x WC, ook incl regendouche en dubbel meubel (geen bad). Tegels zitten daar ook bij, inclusief het uittegelen van een nisje in de keuken. Zoveel te meer ik hier lees, zoveel te meer ik het idee heb dat onze aannemer en verwante partijen echt wel fair zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiMMieJ

TiMMieJ

Rzaan schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:39:
[...]

Dat is een betere prijs!

Is het al klaar inmiddels?
Zo ja, blij met het resultaat?
Ja zeker super blij mee en heel gaaf resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
[...]

***members only***
Ligt inderdaad enorm aan wat de stelpost is van de standaard badkamer. Ik ben ook projecten tegengekomen met al in de basis een best mooie badkamer. Dan hoef je inderdaad niet zoveel te wijzigen en uit te geven om tot een mooie badkamer te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
Blik1984 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:29:
[...]

Ligt inderdaad enorm aan wat de stelpost is van de standaard badkamer. Ik ben ook projecten tegengekomen met al in de basis een best mooie badkamer. Dan hoef je inderdaad niet zoveel te wijzigen en uit te geven om tot een mooie badkamer te komen.
Wij hebben dit geluk wel. Standaard mooie 60x60cm vloertegels en mat wit 30x60cm die we anders waarschijnlijk ook gekozen hadden. Qua badkamer waren wij sowieso wel wat conventioneler, dat scheelt gelukkig geld ;). Indien je over de standaard tevreden bent, kunnen kleine aanpassingen al helpen om het wat persoonlijker te maken.

We hebben de wand achter douche en bad langwerpige tegels gekozen. Dat was circa €900 incl btw incl arbeid. Zelfde in toilet op BG gedaan. De tegels die dat verving zijn meegegaan naar een extra badkamer. Die hebben we uiteindelijk voor een meerprijs van €2800 volledig getegeld (heeft ook een zelfde wandje langwerpige tegels zoals het toilet en de 1e badkamer). Ik kan mij niet voorstellen dat ik hier casco veel beter uit was gekomen. Ook geen zin in overigens, dat telt ook mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:57
Onze badkamer leverancier gaf aan dat ze in de afgelopen 6 jaar nog niet zo'n goedkope basic badkamer had gezien :+

Stelpost 2269 voor sanitair, 20 per m2 voor wandtegels en 25 voor vloertegels (alles incl. btw)

Badkamer hebben we uitgezocht, nu met smart wachten op de offerte. Als ik bovengenoemde prijzen zie valt het mij nog mee, hebben zelf een budget voor 12,5k voor de badkamer + wc. Alles daaronder zou goed uitkomen. Ben zeer benieuwd....

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:08

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
In ons project was enkel een stelpost van €4000 opgenomen voor de badkamer, maar geen standaard badkamer. Wel stond overal duidelijk dat je voor dat bedrag nooit een badkamer en toilet kon samenstellen, wat ook niet realistisch is.

Je had dus compleet vrije keuze wat je daarmee wilde doen bij de badkamer leverancier. Tegels en sanitair werd door zelfde partij gedaan, we hebben hun ook in de hele woning dezelfde vloertegels laten leggen voor een zeer schappelijke prijs voor 60x60cm steenlook tegels.

Members only:

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
Bij ons is de standaard wc en douche 'gratis'. Maar die wil je niet. De wc gaat nog wel, maar voor de douche zet er gewoon los een douchekop aan de muur, zonder iets van afscheiding.

Binnenkort gaan we ons verder verdiepen in wat we wel zouden willen, en hoeveel we er voor over hebben. Kan aardig oplopen, ze rekenen ook standaard + 10% op de adviesprijs om de inflatie voor te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine

[ Voor 97% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:08

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Aubergine schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:17:
[...]

Hele schappelijke prijs voor de vloer! Voel je dan niet genaaid met dezelfde tegels in de badkamer?
Wij wilden juist dezelfde vloertegel in het hele huis. De vloertegel in badkamer kost hetzelfde als in de rest van het huis per m2, alles is gespecificeerd op hun factuur. Dus nee, we voelen ons niet genaaid.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-05 10:15

koekjah

Luctor et emergo

[...]

[...]

Hier ook nieuwbouw met Nibe lwp, toch een waterontharder besteld. Volgende maand wordt onze woning opgeleverd met veel zwart sanitair. Stellen hem niet helemaal op 0 in, maar op 3 ongeveer. Maak me niet zo druk of het wel of niet slecht is.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Diablow schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:56:
Bij ons is de standaard wc en douche 'gratis'. Maar die wil je niet. De wc gaat nog wel, maar voor de douche zet er gewoon los een douchekop aan de muur, zonder iets van afscheiding.
Je kan zelf redelijk makkelijk een wc vervangen, hoewel ik er weinig ervaring mee heb (had wel rondgevraagd). In mijn ervaring vroegen ze net zoveel voor een ander type wc als wat het kostte om de andere wc los te kopen.

Voorbeeld: standaard krijg je wc X met een kostprijs van 150 EUR. In de opties staat wc B met een kostprijs van 180 EUR. In de opties zie je dat soms terug voor 180+ EUR in plaats van de ~30 EUR verschil. Zeker voor simpel vervangwerk laat ik ze liever de standaard wc ophangen. Die kan je mogelijk weer doorverkopen. Ik heb dus veel standaard dingen hierdoor.

De verschillende opties waren vaak makkelijk via google te vinden. Soms zelfs met de beschrijving, soms via Google Image search. Wat er gevraagd wordt per item (niet gelimiteerd tot wc/badkamer) kan gigantisch verschillen per project.
Binnenkort gaan we ons verder verdiepen in wat we wel zouden willen, en hoeveel we er voor over hebben. Kan aardig oplopen, ze rekenen ook standaard + 10% op de adviesprijs om de inflatie voor te zijn.
Afscheiding voor de douche was in mijn ervaring veel goedkoper om zelf te doen.

Badkamer/wc als casco kreeg je nauwelijks iets voor. Daarom niet casco genomen, ondanks dat dit toch voor flink wat extra kosten zorgde (lelijke standaard tegels, etc). Verder is het ook fijn dat je tenminste een wc hebt indien je niet vlakbij je nieuwe woning woont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:06
[...]

[...]

Een ontharder en een ge-emailleeerde stalen boiler gaan niet samen.

De ontharder haalt Magnesium uit het water en in zo'n stalen vat wordt een Magnesium anode toegepast. Dat ding slijt dan dus als een malle. De lekkages komen meestal omdat die anode op is.

Een RVS boiler heeft dat probleem niet. Dat RVS zie je niet, want het gaat om het materiaal.van het vat. Daar omheen zit nog centimeters isolatie en een kunsstof mantel. Wat je ziet is dus niet het RVS van de boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine

[ Voor 91% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Aubergine schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:22:
Bestaat er eigenlijk iets als een leidingschema voor het hele huis? Hebben mensen dit wel eens opgevraagd?

Altijd handig als je achteraf nog gaat boren oid.
Zat bij ons wel bij de opleveringsmap. Maar daar moet je nooit vanuit gaan is mijn ervaring :D die tekeningen zijn niet nog na de bouw geüpdatet met hoe het daadwerkelijk aangelegd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:32
Aubergine schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:22:
Bestaat er eigenlijk iets als een leidingschema voor het hele huis? Hebben mensen dit wel eens opgevraagd?

Altijd handig als je achteraf nog gaat boren oid.
Als je muren niet gedaan worden in de bouw, teken de leidingen over met krijt bij oplevering en maak foto's van alle muren. Dan kan je altijd makkelijk terugvinden waar ze zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Diablow schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:56:

Bij ons zat er 6% op de prijs, maar heb dit eraf laten halen. Ze bestellen de spullen dit jaar al bij hun leveranciers en laten het later leveren. Dus die fictieve 6% bestaat niet. Beetje bluf aan de telefoon maar is me wel gelukt op die manier. Misschien iets nog om te proberen? :9 Heb ook gezegd dat ze met het hanteren van de adviesprijs al genoeg marge pakken en door het dit jaar al bestellen ze hun kwartaal/jaarcijfers voor hun inkoopvoordeel oppompen... Was toen even stil aan de andere kant van de telefoon maar je moet soms wat harder zijn. Je betaalt genoeg.

[ Voor 14% gewijzigd door LordBusiness op 21-12-2022 22:32 ]

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-06 21:02
We zijn druk bezig met tekenen volgens onze kopersbegeleiding is het mogenlijk om een loze leiding direct in het plafon te laten leggen. Ik zie echter dat veel andere dit als "voorbereiding Wifi" hebben staan op hun tekening. was het simpelweg geen optie om dit als loze leiding op te laten leveren? of was het een bewuste keus (en waarom dan)

Members only:

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:06
Lupadi schreef op donderdag 22 december 2022 @ 05:43:
We zijn druk bezig met tekenen volgens onze kopersbegeleiding is het mogenlijk om een loze leiding direct in het plafon te laten leggen. Ik zie echter dat veel andere dit als "voorbereiding Wifi" hebben staan op hun tekening. was het simpelweg geen optie om dit als loze leiding op te laten leveren? of was het een bewuste keus (en waarom dan)

***members only***
Ik heb zelf ook gewoon loze leidingen in het plafond getekend, dan steekt er een klein buisje uit die ik gewoon vlak tegen het plafond af snij.

Members only:

[ Voor 11% gewijzigd door ThePsycho op 22-12-2022 06:34 ]

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-06 21:02
ThePsycho schreef op donderdag 22 december 2022 @ 06:31:
[...]

Ik heb zelf ook gewoon loze leidingen in het plafond getekend, dan steekt er een klein buisje uit die ik gewoon vlak tegen het plafond af snij.

***members only***
Members only:

• ThePsycho
Die 220 was bovenop de 170 voor de leiding zelf ;)

Edit: niet goed gelezen :X in beide gevallen gewoon te duur voor een beetje netwerkkabel.
Ik ga er overigens zelf ook gewoon 2 per buis in trekken waar mogelijk.

[ Voor 30% gewijzigd door ThePsycho op 22-12-2022 08:52 . Reden: oeps. ]

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:14
Lupadi schreef op donderdag 22 december 2022 @ 05:43:

***members only***
Was geen optie bij ons. Alleen leidingen met kabel. Nog navraag gedaan. Maar ze hadden teveel gezeur met verstopte leidingen.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:23
kw_nl schreef op donderdag 22 december 2022 @ 08:05:
[...]

Was geen optie bij ons. Alleen leidingen met kabel. Nog navraag gedaan. Maar ze hadden teveel gezeur met verstopte leidingen.
Aannemer wou dus gewoon alleen maar flex leidingen gebruiken die al voorzien zijn van een bekabeling. ;-)

Dat gebruikt mijn aannemer ook, loze leidingen zijn wel netjes van pvc waar je dus wat makkelijker een kabel doorheen kan trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

TiMMieJ schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:25:
[...]

Ja zeker super blij mee en heel gaaf resultaat.
Als je nog foto's hebt.... graag.

Ik heb 'Boncreat' geggogled.
Het lijkt het merk te zijn van Boncreations uit Zwijndrecht.
Hebben zij de klus bij jullie uitgevoerd?

• Aubergine

[ Voor 98% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:08 ]

• ThePsycho
Aubergine schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:12:
Zojuist mail gehad van de kopersbegeleider met een antwoord op een hoop vragen vanuit onze kant. Hierbij vielen mij enkele dingen op:

- Wij krijgen een master/slave-systeem. Los van de discussie of dit conform bouwbesluit is (wij hebben geen zin in deze discussie): zijn er mensen die de moeite hebben genomen om hier master/master van te maken? Wij twijfelen hierin.

- Wij hebben te horen gekregen dat we geen PV-panelen kunnen bijplaatsen omdat het dak al vol zit. We krijgen 4950 Wp aan panelen op het dak. We hadden gehoopt dat we konden bijleggen. Is dit beetje een normaal aantal Wp?
1. Wij hadden ook standaard master/slave, en of ik teveel heb betaald weet ik niet, maar ik heb het voor €3150,- om laten zetten naar master/master. Dit omdat het inbegrepen werk om dit om te zetten niet leuk lijkt om achteraf te doen en ik geen risico wilde nemen. Of het nodig is zal ik nog horen van de buren als alles gebouwd is. Maar liever misschien iets teveel betaald dan achteraf spijt.

2. Ons dak ligt ook vol (huis van 180m2 met plat dak), 14 panelen * 375Wp. Zou uit moeten komen op 5250 Wp totaal.

• c-nan
  • Laatst online: 17:06
Ons badkamer wordt casco opgeleverd, dus geen vloeverwarming, ook geen dekvloer. Inmiddels hebben we een installateur die de hele badkamer gaat doen.

Volgens de aannemer/bouwer zouden ze geen lus leggen in de badkamer om de vloerverwarming door te trekken, echter hebben ze dat dus toch wel gedaan (kwam ik achter tijdens de inmeetdag).

Ik heb de installateur gevraagd wat het kost om vanuit de lus, vloerverwarming te realiseren in de badkamer. Daar vragen ze 950,- ex btw voor. Is dit niet heel erg veel, of is het materiaal (vloerverwarming buis) gewoon heel duur?

Het gaat om een badkamer van 5.2m2.

EU DNS: 86.54.11.100

• TRD07
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:38
Aubergine schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:12:
Zojuist mail gehad van de kopersbegeleider met een antwoord op een hoop vragen vanuit onze kant. Hierbij vielen mij enkele dingen op:

- Hij geeft aan dat er geen enkel toe- of afvoerventiel op zolder gaat zijn met onze WTW type D. Er komt er wel een afvoerventiel in de techniekhok op zolder i.v.m. de wasmachine. Is dit gebruikelijk?
Is de zolder toevallig een onbenoemde ruimte? Hier hadden we ook geen toe- of afvoerventielen met WTW type D totdat we de zolderindeling optie hebben gebruikt.

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:34

j4y

c-nan schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:36:
Ons badkamer wordt casco opgeleverd, dus geen vloeverwarming, ook geen dekvloer. Inmiddels hebben we een installateur die de hele badkamer gaat doen.

Volgens de aannemer/bouwer zouden ze geen lus leggen in de badkamer om de vloerverwarming door te trekken, echter hebben ze dat dus toch wel gedaan (kwam ik achter tijdens de inmeetdag).

Ik heb de installateur gevraagd wat het kost om vanuit de lus, vloerverwarming te realiseren in de badkamer. Daar vragen ze 950,- ex btw voor. Is dit niet heel erg veel, of is het materiaal (vloerverwarming buis) gewoon heel duur?

Of het veel is of niet weet ik niet, maar wij hebben ook casco. We laten een leiding trekken vanuit de trapkast verdeler/koof naar de badkamer. Onze installateur vroeg 1000,- ex voor 9,3 m2 badkamer te voorzien van vvw. Zou best kunnen dat het niet perse het materiaal is maar meer de uren misschien?

Ik persoonlijk een hekel aan COP=1 elektrische verwarming dus voor mij is het het wel waard om de badkamer lekker mee te laten draaien met de begane grond. De warmtepomp draait toch al (met COP=4).

• Aubergine

[ Voor 97% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:08 ]

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
j4y schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:25:
[...]

Of het veel is of niet weet ik niet, maar wij hebben ook casco. We laten een leiding trekken vanuit de trapkast verdeler/koof naar de badkamer. Onze installateur vroeg 1000,- ex voor 9,3 m2 badkamer te voorzien van vvw. Zou best kunnen dat het niet perse het materiaal is maar meer de uren misschien?

Ik persoonlijk een hekel aan COP=1 elektrische verwarming dus voor mij is het het wel waard om de badkamer lekker mee te laten draaien met de begane grond. De warmtepomp draait toch al (met COP=4).
Bij ons werd aangegeven dat er geen vv in de badkamer kwam/kon i.v.m. condensvorming in de zomermaanden als de warmtepomp staat te koelen.

Wel benieuwd wat de ervaringen zijn van warmtepomp en vv in badkamers in zomermaanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Vendetta_X schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:44:
[...]

Bij ons werd aangegeven dat er geen vv in de badkamer kwam/kon i.v.m. condensvorming in de zomermaanden als de warmtepomp staat te koelen.

Wel benieuwd wat de ervaringen zijn van warmtepomp en vv in badkamers in zomermaanden.
Als dat al zo zou zijn dan draai je toch in de zomer de knop op de verdeler dicht voor de groep in de badkamer :?

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Zo, ben ik weer met deze keer een vraag over Zonnepanelen. Standaard vanaf de bouw worden zonnepanelen op dak gelegd. Het enige wat wij tot nu toe weten:
- Het worden twee panelen met een minimum vermogen van 300 Wp.

Wij zijn aan de aannemer aan het vragen over het merk, type, vermogens, type omvormer etc. Wij krijgen tot nu toe helemaal niks daarover te horen, want de aannemer moet het nog inkopen zeggen ze... De reden waarom wij hierop doorvragen is omdat wij
(a) meer zonnepanelen willen dan ingetekend (er zijn maar 2 panelen ingetekend...)
(b) een slim energiemanagement systeem willen

Voor optie (a) zegt de aannemer, het is aan de leverancier van de panelen om te bepalen of meer panelen mogelijk zijn, daar gaat de aannemer niet tussen zitten omdat het ook geen meerwerk opties is. Dat betekent dat de leverancier/installateur ook over het energiemanagement systeem gaat.

Heeft iemand vergelijkbare ervaringen/ gevallen?

• TiMMieJ

TiMMieJ

HollovVpo1nt schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:54:
Voor optie (a) zegt de aannemer, het is aan de leverancier van de panelen om te bepalen of meer panelen mogelijk zijn, daar gaat de aannemer niet tussen zitten omdat het ook geen meerwerk opties is. Dat betekent dat de leverancier/installateur ook over het energiemanagement systeem gaat.

Ja afwachten en achteraf zelf een systeem uitzoeken. Wij hebben de panelen van het dak afgehaald en zelf een andere partij panelen laten installeren. Wel hadden we geluk dat ze enphase omvormers hebben gebruikt en wij deze zelf ook wilden hebben. Maar dat is echt pas last minute gewijzigd dus je kunt niets anders doen dan afwachten helaas.

• TRD07
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:38
Aubergine schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:33:
[...]

Inderdaad een onbenoemde ruimte. Bij zonderindeling optie blijft het bij ons helaas een onbenoemde ruimte.
Met de zolderindeling optie blijft het wellicht een onbenoemde ruimte, maar heb je dan wel toe - en afvoerventielen? Anders vragen of ze die kunnen toevoegen en wat de kosten daarvan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Zo, ben ik weer met deze keer een vraag over Zonnepanelen. Standaard vanaf de bouw worden zonnepanelen op dak gelegd. Het enige wat wij tot nu toe weten:

Wij zijn aan de aannemer aan het vragen over het merk, type, vermogens, type omvormer etc. Wij krijgen tot nu toe helemaal niks daarover te horen, want de aannemer moet het nog inkopen zeggen ze... De reden waarom wij hierop doorvragen is omdat wij
(a) meer zonnepanelen willen dan ingetekend (er zijn maar 2 panelen ingetekend...)

Als ze twee panelen leveren van 300Wp dan kan je daar het beste geen energie meer insteken en de boel eraf laten halen bij oplevering en een fatsoenlijke installatie elders kopen.

• Aubergine

[ Voor 96% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:08 ]

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Aubergine schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:14:
[...]

Nee, nog steeds geen ventielen. Niet naar gevraagd maar als het niet nodig is vanuit het woningbesluit lijkt mij dat de luchtkwaliteit op zolder nog steeds in orde is? Scheelt weer 1K uitgeven ;)
Als je de zolder als bergruimte gebruikt is de lucht kwaliteit prima. Als je er een slaapkamer of kantoor van wil maken zou ik toch wel ventilatie regelen (kan ook achteraf als je MV unit op zolder staat).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984

Als je je dak wilt volleggen ontkom je er toch niet aan om een volledig nieuw systeem neer te leggen met een andere omvormer. Je moet er verder van uitgaan dat ze zo goedkoop mogelijke panelen neer gaan leggen. In mijn project staan panelen van 330 Wp ingetekend, waar panelen van 400+ Wp gangbaar zijn.

Dus mijn advies: na oplevering eraf laten halen en op marktplaats zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
[...]

Ik heb itho daalderop met autotemp verdeler. De badkamer groep gaat open bij verwarmen en dicht bij koelen. Werkt prima.

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:52
[...]
Hier een warmtepomp met koeling, gewoon vloerverwarming in de badkamer. Zat eerst een koudestop op de toevoer naar de badkamer, die zorgt ervoor dat er geen koud water naar de badkamer gaat, maar dat werkte niet helemaal goed. Probleem is dat als de kamer waar de verdeler zit is afgekoeld onder de 18C en er is geen warmte vraag op die verdeler van andere kamers de koudestop dicht blijft, dan heb je een koude vloer.

Uiteindelijk is er een losse motor geplaatst op die groep, die is ingesteld zo dat die bij koeling altijd dicht staat, werkt nu zonder problemen.

Geen vv in de badkamer is echt niet handig, dan heb je altijd een koude vloer, dat is echt niet lekker aan de voeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiMMieJ

TiMMieJ

Rzaan schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:23:
[...]

Als je nog foto's hebt.... graag.

Ik heb 'Boncreat' geggogled.
Het lijkt het merk te zijn van Boncreations uit Zwijndrecht.
Hebben zij de klus bij jullie uitgevoerd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAIAdHu1ExN_HaNTpe9737yWtEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p8zJo6dsjPacGEWCNIXfzHcU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7WS93EFgUV-37wetSnbHqYyZGN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sp72UfZXv1rQnOhsTpAzv8kG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BzVdTQnlKJIp6oJZvAIz6py9QvY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dFjdMesV0VUD6EcISQy6FBZY.jpg?f=fotoalbum_large

Boncreations heeft het inderdaad bij ons gedaan en op bijgevoegde foto's (champagne goud) zie je het resultaat. Ze hebben ook onze traptreden en vloer op zolder gestuct (antraciet).

[ Voor 13% gewijzigd door TiMMieJ op 22-12-2022 13:08 ]

• Source90
c-nan schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:36:

Vind het wel meevallen. Zitten ook een paar uur werk in het leggen. Naast buis is het ook de rasters waar het op bevestigd wordt.
Wij hebben €655 incl btw betaald, waar wij de leidingen op rasters voor de Vvw al vanuit de bouw hadden gekregen.

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:12
Blik1984 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:22:
[...]

Als je je dak wilt volleggen ontkom je er toch niet aan om een volledig nieuw systeem neer te leggen met een andere omvormer. Je moet er verder van uitgaan dat ze zo goedkoop mogelijke panelen neer gaan leggen. In mijn project staan panelen van 330 Wp ingetekend, waar panelen van 400+ Wp gangbaar zijn.

Dus mijn advies: na oplevering eraf laten halen en op marktplaats zetten.
Dat is inderdaad echt schandalig. Bij ons project ook, krijgen al redelijk riant 7 panelen vanuit bouw, echter slechts 280Wp... Bijleggen kost iets meer dan €600 per paneel wat ook echt idioot veel is voor zulke slechte panelen in deze tijd. Heb een opdracht gegund aan een derde zodat die 405Wp panelen kunnen gaan leggen en ik de slechte zelf nog verkoop of eventueel op de schuur leg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Dank voor het advies @Blik1984 @Wolly @TiMMieJ !

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 24-06 09:16
Aubergine schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:14:
[...]

Nee, nog steeds geen ventielen. Niet naar gevraagd maar als het niet nodig is vanuit het woningbesluit lijkt mij dat de luchtkwaliteit op zolder nog steeds in orde is? Scheelt weer 1K uitgeven ;)
Zijn hier überhaupt mensen met een vanaf de bouw uitgevoerde zolder als 'slaapkamer' met type D ventilatie? (bij ons is de zolder opgeleverd als onbenoemde ruimte).

Reden: ik vraag me af waar ze dan de ventielen plaatsen. Die moeten dan haast wel in de meterhoge knieschotten zitten, waardoor je afvoert/afzuigt op een minder ideale plaats. Wij hebben WTW type D. Ben eens achter die knieschotten gedoken, daar ligt bij ons geen dekvloer. Je kijkt dus zo naar de opengelaten bovenkant van de platte WTW kanalen die normaal onder de dekvloer zitten, het lijkt vrij eenvoudig om daar zelf nog een uitgang bij te schroeven.

Natuurlijk moet de WTW unit het extra volume wel aankunnen en moet er opnieuw ingeregeld worden. Maar het is niet onmogelijk. Haast alsof de bouwer het zo bedacht had om het makkelijk toe te voegen..

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

TiMMieJ schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:06:
Boncreations heeft het inderdaad bij ons gedaan en op bijgevoegde foto's (champagne goud) zie je het resultaat. Ze hebben ook onze traptreden en vloer op zolder gestuct (antraciet).
Werkelijk prachtig!

Stikjaloers.

Een trap zo behandelen is nieuw voor mij.
Ik dacht dat deze altijd zo 'veert' dat dit niet kon.
En dat het snel slijt omdat je altijd over hetzelfde smalle stukje loopt.

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

j4y schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:25:
[...]

Poeh, waar moet ik beginnen.
(a) Badkamer verwarming is incidentele, lokale verwarming, waarbij een COP=1 systeem energetisch zeker niet ongunstig hoeft te zijn tenzij een continu bedrijf van een watergevoerd systeem. Een infrarood stralingspaneel is vooral in de badkamer een goede manier van leveren van comfort (onder voorbehoud van je tegelkeuze).
(b) De COP4 verwachting zou ik wel willen nuanceren. Dat is in ideale omstandigheden. Je moet echt niet verwachten dat je warmtepomp dat ten alle tijden zal halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-06 20:30

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Hier krijgen we van uit het project er 5 op oost en 8 op west. Dus 13 panelen van 370Wp is de berekening, of deze er echt komen te liggen is maar de vraag omdat ze nog niks besteld hebben en het nog een jaar duurt voordat ze er op moeten liggen. Een paneel bijplaatsen vroegen ze 560 euro voor en dan was de max nog steeds 'maar' 20 panelen, dus 7 extra voor 3920 euro. Dus we hebben het bij deze 13 gelaten en zien na oplevering wel wat we kunnen doen.

Onze planning is om de 8 van west bij de 5 van oost op te laten leggen en dan west vol te leggen met andere en betere panelen. Dan hebben we er 13 op oost van 370 Wp en op west passen er denk ik 14 van 400+Wp.

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
896gerard schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:46:
[...]

Zijn hier überhaupt mensen met een vanaf de bouw uitgevoerde zolder als 'slaapkamer' met type D ventilatie? (bij ons is de zolder opgeleverd als onbenoemde ruimte).

Reden: ik vraag me af waar ze dan de ventielen plaatsen. Die moeten dan haast wel in de meterhoge knieschotten zitten, waardoor je afvoert/afzuigt op een minder ideale plaats. Wij hebben WTW type D. Ben eens achter die knieschotten gedoken, daar ligt bij ons geen dekvloer. Je kijkt dus zo naar de opengelaten bovenkant van de platte WTW kanalen die normaal onder de dekvloer zitten, het lijkt vrij eenvoudig om daar zelf nog een uitgang bij te schroeven.

Natuurlijk moet de WTW unit het extra volume wel aankunnen en moet er opnieuw ingeregeld worden. Maar het is niet onmogelijk. Haast alsof de bouwer het zo bedacht had om het makkelijk toe te voegen..
Ik, maar ik heb nog een vliering boven mijn "zolder" en daar lopen de leidingen. Ik heb ook gewoon een volle 2.65m plafond op de bovenste verdieping en daardoor zitten de ventielen in het plafond.

• Sand0rf
  • Laatst online: 15:23
:( :( :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5tbknyf3zMeeI1gRbCfZcQGtdw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LcwCewdRvChUV6KBS9IoFoSR.png?f=user_large

Gister bij ons nieuwbouwhuis wezen kijken, de bouw vordert en de oplevering staat nu voor februari gepland. Alleen lijkt het erop dat ze op de begane grond de verkeerde kleur voeg hebben gebruikt. De kleur zoals op de 1e en 2e verdieping is de kleur zoals in de technische omschrijving staat (Beamix 2774 Antracietgrijs) maar de begane grond is een stuk lichter en ook nog eens een stuk slordiger gedaan.

We hebben het aangegeven bij de bouwer en die hebben het onder hun aandacht. Mocht de kleur niet goed zijn dan zullen ze het voor de oplevering behandelen. Geen idee wat dat inhoudt maar ik heb niet echt behoefte aan een truukje om het er bij oplevering goed uit te laten zien en dat ik dan over een paar jaar kleurverschil heb...

/post

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Laatst online: 24-06 20:30

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Sand0rf schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:42:
:( :( :(

[Afbeelding]

Gister bij ons nieuwbouwhuis wezen kijken, de bouw vordert en de oplevering staat nu voor februari gepland. Alleen lijkt het erop dat ze op de begane grond de verkeerde kleur voeg hebben gebruikt. De kleur zoals op de 1e en 2e verdieping is de kleur zoals in de technische omschrijving staat (Beamix 2774 Antracietgrijs) maar de begane grond is een stuk lichter en ook nog eens een stuk slordiger gedaan.

We hebben het aangegeven bij de bouwer en die hebben het onder hun aandacht. Mocht de kleur niet goed zijn dan zullen ze het voor de oplevering behandelen. Geen idee wat dat inhoudt maar ik heb niet echt behoefte aan een truukje om het er bij oplevering goed uit te laten zien en dat ik dan over een paar jaar kleurverschil heb...
Dat ziet toch iedere leek die daar door de straat loopt. Ik zou wel een garantie willen hebben qua kleur en ook voor de komende jaren en deze foto's goed bewaren.

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Pagina: 1 ... 181 ... 352 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.