Extra toilet in nieuwbouw-woning lastig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:59
Vooraf: onderstaande heb ik al over gesproken in dit topic, maar een los topic leek me net wat handiger en overzichtelijker.

Ik heb een huis gekocht dat (hopelijk) ergens eind 2024 opgeleverd gaat worden. Het huis wordt gebouwd door van Wijnen. We hebben als meerwerkoptie gekozen voor een extra badkamer op de bovenste woonlaag. Op die bovenste woonlaag gaan mijn vriendin en ik straks slapen.

Omdat ik 's nachts af en toe nog wel eens moet plassen (ik ben ook de jongste niet meer ;) ) wilde ik een toilet laten plaatsen in die extra badkamer. Maar dat bleek allemaal niet zo eenvoudig als ik dacht. Het eerste wat van Wijnen zei was "nee, kan niet, want de afvoeren aan die kant van de woning zijn dun en lopen door de kanaalplaten. Een afvoer van 110mm gaan we daar niet in frezen". De andere toiletten (op verdieping 0 en 1) zitten aan de andere kant van het huis en zitten daar aangesloten op een afvoer in een lepe hoek van de trap. Plaatjes voor de context:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gDg-d6HjTAvYPWy7Iz5W0F1m7jw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ozL3ibBFPLQluInGYYkwHMis.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZdOVTn9X6HheNiCo-XvAk-IQyVU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dviotFmS2sY4ALVX0azopWUT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFCzOo7IV9qsk_G5-BXZ0wsXRd0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/O3HrmOz6fE0XJ4JWPOAnXLqd.png?f=fotoalbum_large

Een Tweaker wees mij echter op de koof die tegen de badkamer aanzit op de tweede verdieping. Navraag leerde mij dat dit de ontluchting van het riool is, met een aansluiting van 110mm. Dat staat ook zo op de tekeningen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7ZxiNGsEY9Yn1mmLVnzQRfQmVw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vZ2LqkpIVFqbtIhsup37e6rh.png?f=fotoalbum_large

In theorie zou ik dus op de afvoer in die koof een toilet aan kunnen sluiten. Ik heb dat neergelegd bij Giesbers (de installateur van dit project) maar die zeiden "die buis is inderdaad 110mm, maar op de eerste verdieping gaat ie door een 75mm leiding die in de vloer verslepen is naar het riool aan de andere kant van het huis. Als je daar dus een toilet op gaat aansluiten dan krijg je drukverschil en ga je sifons leegtrekken". Ik denk dus iets als dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uNoBVVuefEyrvOK7AHpsGvZ8Kes=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ma3vLNNwGvayMsphJBrsvGJB.png?f=fotoalbum_large

Ik sprak hier echter over met een bevriende loodgieter, en die vond dat een heel raar verhaal. Want: je gaat niet een stuk 110mm doen (voor de andere toiletten) en dat vervolgens met een 75mm buis aansluiten op een 110mm standleiding. Dat klinkt plausibel, maar ik heb er de ballen verstand van. Ook het lezen van dit technisch handboek (vanaf pagina 31) maakte het voor mij niet veel duidelijker.

Kan iemand hier er iets zinnigs over zeggen?

omniscale.nl

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:10
Ik denk dat je die paarse lijn verkeerd tekent. Die loopt schuin naar rechtsboven weg en dan naar de andere lepe hoek van de trap.

De techniekruimte zal daar ook nog op zitten, daar zit ook vrijwel zeker een afvoer.

Ik vermoedde al dat het om kanaalplaten gaat en dan is 110 gewoon lastiger (lees: veel duurder).

Grote kans dat die 75 ook echt 75 naar boven blijft en niet opnieuw 110 wordt. Dat zou inderdaad vreemd zijn, maar in de nieuwbouw verbaast niets mij meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Maar zolang je de revisietekeningen niet hebt blijft het gissen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:40
iets van een sanibroyeur ofzo ? is dat een optie , dan het gerust nog in een 50 mm pijpje :)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Je tekeningen set lijkt niet met elkaar te kloppen. Op de 2e verdieping zit die koof of een andere plek tov de trap dan op de eerste verdieping.
Weet je zeker dat de tekeningen van dezelfde revisie/datum zijn?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou de afvoer door de koof laten gaan die nu rechts van het toilet op de eerste verdieping gaat. Desnoods doe je in de woonkamer een klein hoekkoofje tegen de wand van de trap. Flink wat geluidsisolatie er omheen drukken en je hoort niks meer in de woonkamer. Of een koofje daar zo mooi is kun je je afvragen maar het kost je de minste meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Blihi schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 17:13:
Ik denk dat je die paarse lijn verkeerd tekent. Die loopt schuin naar rechtsboven weg en dan naar de andere lepe hoek van de trap.

De techniekruimte zal daar ook nog op zitten, daar zit ook vrijwel zeker een afvoer.

Ik vermoedde al dat het om kanaalplaten gaat en dan is 110 gewoon lastiger (lees: veel duurder).

Grote kans dat die 75 ook echt 75 naar boven blijft en niet opnieuw 110 wordt. Dat zou inderdaad vreemd zijn, maar in de nieuwbouw verbaast niets mij meer.
Kan goed dat ie anders loopt. Giesbers had het over "door de slaapkamer", dus zo heb ik het geïnterpreteerd.

Ik begreep trouwens dat de ontspanning op het dak qua diameter minstens zo breed moet zijn als het breedste stuk in de woning, dus dan zou dat 110mm moeten zijn Maar goed, dan maakt die 75mm door de vloer ook geen sense ;)
Cybersijp schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 17:21:
iets van een sanibroyeur ofzo ? is dat een optie , dan het gerust nog in een 50 mm pijpje :)
Kan, maar dat is wel een beetje een last resort oplossing.
fenrir schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 17:24:
Je tekeningen set lijkt niet met elkaar te kloppen. Op de 2e verdieping zit die koof of een andere plek tov de trap dan op de eerste verdieping.
Weet je zeker dat de tekeningen van dezelfde revisie/datum zijn?
Ik begreep eerst niet wat je bedoelt, maar nu zie ik het ook. Dat is wel heel raar :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjsu6kTh71G6cZzg8RHNBWwVWu8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5BOdPEh62pghLg5RbDbr4RoD.png?f=fotoalbum_large
sypie schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 17:39:
Ik zou de afvoer door de koof laten gaan die nu rechts van het toilet op de eerste verdieping gaat. Desnoods doe je in de woonkamer een klein hoekkoofje tegen de wand van de trap. Flink wat geluidsisolatie er omheen drukken en je hoort niks meer in de woonkamer. Of een koofje daar zo mooi is kun je je afvragen maar het kost je de minste meters.
Hoe bedoel je dat precies? Op de bovenste verdieping kom ik toch helemaal niet bij die koof? Daar zit de technische ruimte tussen.

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:12
Hoezo is een sanibroyeur een last resort? Als het alleen maar voor af en toe een nachtelijke plas is...? Je hebt nog twee toiletten... Toch?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:03
Sanibroyeur maakt wel een herrie. Let daar wel op als je hem juist snachts gebruikt.
Is een urinoir dan niets?

mijn pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Als het alleen voor plassen is, dan zou je ook een urinoir kunnen plaatsen, if that's your thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:22

Toppe

Oké ✅

Als je bevriende loodgieter dit raar vind, welke oplossing geeft die je dan?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
caspervc schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 18:32:
Hoezo is een sanibroyeur een last resort? Als het alleen maar voor af en toe een nachtelijke plas is...? Je hebt nog twee toiletten... Toch?
True, maar degene die na je post geeft een belangrijk nadeel aan:
Rusky schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 18:35:
Sanibroyeur maakt wel een herrie. Let daar wel op als je hem juist snachts gebruikt.
Is een urinoir dan niets?
Precies, die herrie ben ik bang voor. Vooral midden in de nacht.

Een urinoir zou een heel mooie oplossing zijn, alleen heeft mijn vriendin daar niets aan ;) ik heb wel al gezocht naar urinoirs die geschikt zijn voor vrouwen, maar tot nu toe weinig gevonden…
Toppe schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 18:46:
Als je bevriende loodgieter dit raar vind, welke oplossing geeft die je dan?
Die kan zich niet voorstellen dat die buis geen 110mm blijft en zegt dat dat wel zo zou moeten zijn. Maar daar koop ik niets voor ;)

[ Voor 16% gewijzigd door posttoast op 12-11-2022 18:48 ]

omniscale.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@Rusky @Fairy en de vrouw in huis een plastuit geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Toppe schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 18:47:
@Rusky @Fairy en de vrouw in huis een plastuit geven?
Als vrouwlief 's nachts ook plast heb je een toilet nodig ja ;)

Je zou eventueel ook (het is tenslotte jouw huis) een toilet kunnen plaatsen op een te dunne leiding en afspreken dat je er alleen op plast.

Zorg dan wel dat de vernauwing bereikbaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

posttoast schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 18:47:
[...]
Die kan zich niet voorstellen dat die buis geen 110mm blijft en zegt dat dat wel zo zou moeten zijn. Maar daar koop ik niets voor ;)
Dat is commentaar leveren en geen oplossing bieden. Schuif hem die tekeningen in z’n hand en zeg dat je daar een toilet wil hebben en kijken wat z’n antwoord is.

In dit geval is hij typisch een voorbeeld van de beste stuurlui staan aan wal.

En wat @Blihi al zegt, grote kans dat het gewoon 75mm blijft. Waarom zou je van 110 naar 75 terug naar 110 gaan? Je wint er niets mee, tenslotte moet je met 75mm rekenen.

Een stuk plee papier van vrouwlief zou je prima door 75mm kunnen spoelen zolang ze geen halve rol gebruikt en bij voorkeur 2 laags ipv 3. Als je gaat zitten kakken is het een ander verhaal.

[ Voor 34% gewijzigd door Toppe op 12-11-2022 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Precies zoals @Fairy zegt, toilet plaatsen en geen grote boodschappen doen.

Of je technische ruimte en badkamer omwisselen zodat je kan aanhaken op de 110 standpijp.

Echter weet ik niet of ze dat nog kunnen doen in deze fase.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:06
Koekstra schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 19:01:
Mja, dat is toch 3x niks? Een kind wat op een gegeven moment een keer moet poepen, een keer flink overgeven, etc. En ook de volgende kopers kopen een huis met een wc op zolder, niet een plasbak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

President schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 20:19:
[...]

Mja, dat is toch 3x niks? Een kind wat op een gegeven moment een keer moet poepen, een keer flink overgeven, etc. En ook de volgende kopers kopen een huis met een wc op zolder, niet een plasbak...
Een keer overgeven dat past echt wel op 75mm, ook een ontlasting zal meestal geen problemen geven. Je moet er alleen geen gewoonte van maken.

Bij de verkoop valt dat wel uit te leggen, het is een éxtra WC en als je het netjes aangeeft (in de papieren) en dat dit een reden heeft is dat geen verborgen gebrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
[...]

Ja en wat is jouw voorstel dan?
Ik vind het ook geen top oplossing (dat is namelijk mn andere voorstel ;-) ) maar soms moet je een beetje binnen de box denken, en kiezen voor iets haalbaars.

[offtopic]Een huis maak je voor jezelf, en niet voor de volgende bewoners imo. Als je nu al rekening moet houden met volgende bewoners terwijl er nog gebouwd (moet) word(t)(en) ben je niet goed bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Mij vallen wel wat zaken op: Op het toilet boven heb je geen fonteintje. Dat ga je missen weet ik uit ervaring. Mijn vorige huis had geen fonteintje bij het toilet op de eerste verdieping en dat hebben we er zelf bij gemaakt. Als het kan, zou ik die laten toevoegen, maar het zou me niets verbazen als dat ook niet kan, omdat de afvoer daarvan niet bovenstrooms van de toilet-afvoer mag zitten zonder ontspanning. (als je het zelf doet is dat op te lossen met een beluchter).

Ik vermoed overigens (maar nogmaals, zonder revisietekeningen is het gokken), dat de standleiding naast de meterkast loopt. Daar gaat 110 vanuit de kruipruimte naar de vloer tussen BG en VD1. In de vloer van VD1 ligt een buis naar links, waar de douche en de wastafel op uitkomen. Deze loopt door naar de koof links.

Het toilet komt via de overloop uit op diezelfde standleiding naar de meterkast.

De technische ruimte heeft een afvoer naar het onderliggende toilet (waarom zit daar anders die valse muur aan de buitenzijde?

De badkamer op VD2 komt uit op de ontspanningsleiding, die op zichzelf doorloopt naar het dak.

Bij mij thuis is de ontspanningsleiding naar het dak ook 75, terwijl de riolering echt 110 is. De vernauwing zit net boven de vloer van de 1e verdieping (ik heb geen 2e verdieping). Er hoeft geen 110 naar het dak hoor.

Je kunt echt geen toilet op 75mm doen, zeker niet als die leiding zo lang horizontaal loopt. Zelfs als je alleen plast krijg je drukeffecten als je doorspoelt. Je spoelt als het ware een prop door die leiding. Het risico is dat je voor die prop sifons leeg duwt (dat gaat borrelen) of achter die prop leegzuigt (hoewel dat mee zal vallen omdat de onspanningsleiding daar direct achter zit). Daarnaast krijg je veel sneller kans op verstoppingen.

Als je geen 110 leiding krijgt (kun je tijdens de bouw foto's maken? Misschien met een geleende drone?) dan is een sanibroyeur de enige nette oplossing (hoewel die strikt genomen in NL niet toegestaan zijn, omdat je geen gemalen afval mag lozen in het riool.)
[...]

Koekstra schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 20:25:
[...]

Ja en wat is jouw voorstel dan?
Ik vind het ook geen top oplossing (dat is namelijk mn andere voorstel ;-) ) maar soms moet je een beetje binnen de box denken, en kiezen voor iets haalbaars.

[offtopic]Een huis maak je voor jezelf, en niet voor de volgende bewoners imo. Als je nu al rekening moet houden met volgende bewoners terwijl er nog gebouwd (moet) word(t)(en) ben je niet goed bezig.
Een huis bouw je voor jezelf, maar je hoort je wel aan de bouwvoorschriften te houden. Zeker als je later problemen zou krijgen met riolering gaat de aannemer direct zeggen: "hebbie daar nou zelluf aan lope hannusse?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Fairy schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 20:22:
[...]

Een keer overgeven dat past echt wel op 75mm, ook een ontlasting zal meestal geen problemen geven. Je moet er alleen geen gewoonte van maken.
De uitzondering op de regel meldt zich :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Toppe schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 20:29:
[...]

De uitzondering op de regel meldt zich :')
In dat geval zet je de ontstopper plopper er even op. Ik zie nog niet zo'n probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Fairy schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 20:31:
[...]

In dat geval zet je de ontstopper plopper er even op. Ik zie nog niet zo'n probleem.
Hahahahaha }:|

90 past nooit door 75 hoor :$ :')

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 12-11-2022 20:33 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blihi
Het probleem is dat je structureel een prop lucht door je leidingen duwt. Door de drukeffecten daarvan duw je benedenstrooms sifons leeg. Dus iedere keer als je doorspoelt komt het afwaswater terug je gootsteen in. Of erger, wordt de wasmachinesifon leeg geblazen.

Een liggende leiding hoort eigenlijk altijd een maat groter te zijn dan de aansluiting. Vandaar dat we 110 gebruiken voor liggende leidingen van toiletten. 75 is voor maximaal 50 afvoer geschikt, niet voor 75.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blihi
PS. Precies om die reden (mogelijke drukken in leidingen) zitten inlaatcombinaties bij warm water toestellen aangesloten op de riolering met een air-gap. Er kan dus nooit contact zijn tussen rioolwater en leidingwater.

Dus mocht je je ooit afvragen waarom een inlaatcombinatie bij de CV ketel, warmtepomp of quooker zo'n raar plastic geval onder de kraan heeft om aan te sluiten op de riolering: daarom dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Cybersijp schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 17:21:
40mm zelfs toch zo uit mijn hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
Toppe schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 18:52:
[...]

Dat is commentaar leveren en geen oplossing bieden. Schuif hem die tekeningen in z’n hand en zeg dat je daar een toilet wil hebben en kijken wat z’n antwoord is.

In dit geval is hij typisch een voorbeeld van de beste stuurlui staan aan wal.

En wat @Blihi al zegt, grote kans dat het gewoon 75mm blijft. Waarom zou je van 110 naar 75 terug naar 110 gaan? Je wint er niets mee, tenslotte moet je met 75mm rekenen.

Een stuk plee papier van vrouwlief zou je prima door 75mm kunnen spoelen zolang ze geen halve rol gebruikt en bij voorkeur 2 laags ipv 3. Als je gaat zitten kakken is het een ander verhaal.
Stukje context over die "vriend": het is niet iemand met wie ik een zeer hechte band heb, maar wel iemand die mij in het verleden in mijn huidige huis toen ik een lekkage had supergoed geholpen heeft om dat op te lossen. Ik vroeg hem of hij mee wilde kijken, dit was zijn reactie. En dat zei hij niet om bijdehand te doen, maar omdat ik op zoek ben naar een oplossing en dit mogelijk een oplossing zou kunnen zijn :)
Koekstra schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 19:01:

Of je technische ruimte en badkamer omwisselen zodat je kan aanhaken op de 110 standpijp.

Echter weet ik niet of ze dat nog kunnen doen in deze fase.
Nee, omwisselen kan niet. De meerwerkoptie is om hier een badkamer te plaatsen (standaard is het gewoon een grotere slaapkamer) of om geen extra badkamer te nemen. Customizen is helaas geen optie.
[...]

Ja, ik vind dit ook wel een beetje een ding. En om nou alleen nog maar soep te eten voor het geval ik al te grote stukken ga overgeven, dat is ook weer zo wat ;) Ik snap de pragmatische gedachte maar het is natuurlijk wachten tot het een keer mis gaat.
Blihi schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 20:29:
Mij vallen wel wat zaken op: Op het toilet boven heb je geen fonteintje. Dat ga je missen weet ik uit ervaring. Mijn vorige huis had geen fonteintje bij het toilet op de eerste verdieping en dat hebben we er zelf bij gemaakt. Als het kan, zou ik die laten toevoegen, maar het zou me niets verbazen als dat ook niet kan, omdat de afvoer daarvan niet bovenstrooms van de toilet-afvoer mag zitten zonder ontspanning. (als je het zelf doet is dat op te lossen met een beluchter).
Klopt, fonteintje was een optie (kost me potjandorie meer dan € 600) dus die komt erin.
Ik vermoed overigens (maar nogmaals, zonder revisietekeningen is het gokken), dat de standleiding naast de meterkast loopt. Daar gaat 110 vanuit de kruipruimte naar de vloer tussen BG en VD1. In de vloer van VD1 ligt een buis naar links, waar de douche en de wastafel op uitkomen. Deze loopt door naar de koof links.

Het toilet komt via de overloop uit op diezelfde standleiding naar de meterkast.

De technische ruimte heeft een afvoer naar het onderliggende toilet (waarom zit daar anders die valse muur aan de buitenzijde?

De badkamer op VD2 komt uit op de ontspanningsleiding, die op zichzelf doorloopt naar het dak.

Bij mij thuis is de ontspanningsleiding naar het dak ook 75, terwijl de riolering echt 110 is. De vernauwing zit net boven de vloer van de 1e verdieping (ik heb geen 2e verdieping). Er hoeft geen 110 naar het dak hoor.

Je kunt echt geen toilet op 75mm doen, zeker niet als die leiding zo lang horizontaal loopt. Zelfs als je alleen plast krijg je drukeffecten als je doorspoelt. Je spoelt als het ware een prop door die leiding. Het risico is dat je voor die prop sifons leeg duwt (dat gaat borrelen) of achter die prop leegzuigt (hoewel dat mee zal vallen omdat de onspanningsleiding daar direct achter zit). Daarnaast krijg je veel sneller kans op verstoppingen.

Als je geen 110 leiding krijgt (kun je tijdens de bouw foto's maken? Misschien met een geleende drone?) dan is een sanibroyeur de enige nette oplossing (hoewel die strikt genomen in NL niet toegestaan zijn, omdat je geen gemalen afval mag lozen in het riool.)
Wat je nu omschrijft klinkt superplausibel inderdaad. En eigenlijk als een heel goede reden om hier toch maar m'n vingers niet aan te branden en voor een sanibroyeur te gaan (hoe vervelend ik dat ook vind.
Blihi schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 20:33:
Het probleem is dat je structureel een prop lucht door je leidingen duwt. Door de drukeffecten daarvan duw je benedenstrooms sifons leeg. Dus iedere keer als je doorspoelt komt het afwaswater terug je gootsteen in. Of erger, wordt de wasmachinesifon leeg geblazen.

Een liggende leiding hoort eigenlijk altijd een maat groter te zijn dan de aansluiting. Vandaar dat we 110 gebruiken voor liggende leidingen van toiletten. 75 is voor maximaal 50 afvoer geschikt, niet voor 75.
Kijk, en zo leer ik ook nog eens wat. Alles bij elkaar vrees ik dat ik de handdoek in de ring moet gaan gooien en dus toch voor een sanibroyeur moet gaan. Jammer genoeg wil de installateur die niet plaatsen en ook geen voorbereidingen er voor doen (water, afvoer en elektra) dus dat wordt achteraf aankloten en breken :(

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

mierenfokker schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 21:07:
[...]

40mm zelfs toch zo uit mijn hoofd?
22 bij de plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

posttoast schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 21:20:
[...]

Stukje context over die "vriend": het is niet iemand met wie ik een zeer hechte band heb, maar wel iemand die mij in het verleden in mijn huidige huis toen ik een lekkage had supergoed geholpen heeft om dat op te lossen. Ik vroeg hem of hij mee wilde kijken, dit was zijn reactie. En dat zij hij niet om bijdehand te doen, maar omdat ik op zoek ben naar een oplossing en dit mogelijk een oplossing zou kunnen zijn :)

[...]

Nee, omwisselen kan niet. De meerwerkoptie is om hier een badkamer te plaatsen (standaard is het gewoon een grotere slaapkamer) of om geen extra badkamer te nemen. Customizen is helaas geen optie.

[...]

Ja, ik vind dit ook wel een beetje een ding. En om nou alleen nog maar soep te eten voor het geval ik al te grote stukken ga overgeven, dat is ook weer zo wat ;) Ik snap de pragmatische gedachte maar het is natuurlijk wachten tot het een keer mis gaat.

[...]

Klopt, fonteintje was een optie (kost me potjandorie meer dan € 600) dus die komt erin.

[...]

Wat je nu omschrijft klinkt superplausibel inderdaad. En eigenlijk als een heel goede reden om hier toch maar m'n vingers niet aan te branden en voor een sanibroyeur te gaan (hoe vervelend ik dat ook vind.

[...]

Kijk, en zo leer ik ook nog eens wat. Alles bij elkaar vrees ik dat ik de handdoek in de ring moet gaan gooien en dus toch voor een sanibroyeur moet gaan. Jammer genoeg wil de installateur die niet plaatsen en ook geen voorbereidingen er voor doen (water, afvoer en elektra) dus dat wordt achteraf aankloten en breken :(
Neem de plus versie van de Sanibroyeur, slechts 46dba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Nog een snelle vraag, want wat @Blihi zegt begint nu te bezinken: als een liggende leiding altijd groter moet zijn dan de staande leiding, betekent dat dan dat er in die koof geen 110mm mag zitten als de leiding door de vloer 75mm is? Wat dus impliceert dat de aannemer óf loopt te kloten (wat me sterk lijkt) óf de buis die door die koof gaat 75mm is en de tekening niet klopt. Wat gek is, wat Giesbers bevestigde telefonisch ook dat die 110mm is... Of snap ik je dan verkeerd?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@posttoast z’n strontpomp maakt herrie, als je je er aan gaat irriteren dan zou ik geloof ik eieren voor m’n geld kiezen en lekker een verdieping lager gaan. Beetje zonde als je 5K uit gaat geven aan een extra toilet en je er later spijt van gaat krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
posttoast schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 21:24:
Nog een snelle vraag, want wat @Blihi zegt begint nu te bezinken: als een liggende leiding altijd groter moet zijn dan de staande leiding, betekent dat dan dat er in die koof geen 110mm mag zitten als de leiding door de vloer 75mm is? Wat dus impliceert dat de aannemer óf loopt te kloten (wat me sterk lijkt) óf de buis die door die koof gaat 75mm is en de tekening niet klopt. Wat gek is, wat Giesbers bevestigde telefonisch ook dat die 110mm is... Of snap ik je dan verkeerd?
Ik kan me niet voorstellen dat een leiding van 110 in de koof komt als er een liggende leiding van 75 is.

Maar nogmaals: wacht de revisietekeningen af. Het kan ook zijn dat die leiding wel degelijk 110 is en dat en vanaf de badkamer 75 door de vloer naartoe ligt. Dan kun je dus wel doen wat je eerder van plan was, maar dan moet op de eerste verdieping dus een 110 leiding horizontaal tussen de koof en de standleiding naar beneden liggen.

Uiteindelijk krijg je bij oplevering alle tekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Toppe schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 21:23:
[...]

Neem de plus versie van de Sanibroyeur, slechts 46dba
Doortrekken is luidruchtiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
En eventueel 90 ipv 75 laten doorleggen? Dit is ook voldoende voor toilet, en toch weer een maatje kleiner dan de 110 die niet past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:40
vind ik ook wel bijzonder hoor, dat ge...... over het geluid . ben wel bekend met her en der wat afvoerpompen en het is kort een geluid (seconde of 5 gok ik ) en dan s het weer stil , of je moet wel een hele beste unit weg proberen te spoelen maar dat was nou net weer niet de bedoeling ..... :D

Je kan er ook nog evt een kastje omheen zetten met wat extra geluidsdemping , denken in oplossingen ladies en gentlepeople !

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:38

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Koekstra schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:30:
En eventueel 90 ipv 75 laten doorleggen? Dit is ook voldoende voor toilet, en toch weer een maatje kleiner dan de 110 die niet past.
Als ik dit zo lees kan/mag dat wel met een passend toilet: https://www.wavin.com/nl-...ansluiten-op-standleiding

Standleiding moet wel 90 of 110 zijn, maar dat kan vast wel/is al het geval.

En 90 mm kunnen/willen ze misschien wel naar de badkamer brengen. Alleen als je pech hebt, hebben eigenlijk geen zin in maatwerk en mag je het zelf uitzoeken...

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Update!

Ik ontving zojuist van de installateur dit bericht:
n de bijlage een knipsel van een installatie van badkamer op zolder.

Allereerst is de riolering 75 mm tot aan de bg vloer.

Daar mogen we geen wc op aansluiten.

Als we de standleiding verzwaren is het nog niet mogelijk aangezien we niet zo op de beluchtingsleiding een aftakking mogen maken.

De wc moet dan liggend aangesloten worden en die ruimte hebben we niet in de kanaalplaatsleuf.
Met deze tekening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TpHhuLhEyrvkpGuCwzGSCvWMuaQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YdbtGSSiJg16VszdrXbMexJV.png?f=fotoalbum_large

Ik snap eigenlijk nog niet zo goed waar ik nu precies naar kijk, maar als ik het goed begrijp is de pijp in die koof dus 75mm en de pijp die uit het dak komt 110mm. Dat vind ik "apart", maar kennelijk is het zo.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:22
Waar ga jij straks je wasmachine en/of droger nu plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
bangkirai schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:03:
Waar ga jij straks je wasmachine en/of droger nu plaatsen?
In de WTW/wasmachine ruimte hier aan de rechterkant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFCzOo7IV9qsk_G5-BXZ0wsXRd0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/O3HrmOz6fE0XJ4JWPOAnXLqd.png?f=fotoalbum_large

omniscale.nl

Pagina: 1