• oinkoink12
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-07 15:30
Na al een ruim jaar lurken ik dan ook maar eens voorstellen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-12 12:46

Niwla

dat dus....

Wij wonen nu bijna 3 weken in onze nieuwe woning. Deze is uitgerust met een WTW type D. In onze vorige woning sliepen we altijd met het raam open en dus in een vrij koude kamer. Met type D zou je geen ramen open hoeven zetten voor frisse lucht en wordt dat zelfs afgeraden. Om die reden slapen we dus nu erg warm en daar kunnen we slecht aan wennen.

Wat zouden de gevolgen zijn als we wel snachts een raam open zetten? Gaan we dan aanmerkelijk meer energie verbruiken (omdat de via de wtw binnenkomende lucht dus minder voorverwarmd wordt?)

niets moet......behalve adem halen

• Giku
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-12 16:56
Niwla schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:06:
Wij wonen nu bijna 3 weken in onze nieuwe woning. Deze is uitgerust met een WTW type D. In onze vorige woning sliepen we altijd met het raam open en dus in een vrij koude kamer. Met type D zou je geen ramen open hoeven zetten voor frisse lucht en wordt dat zelfs afgeraden. Om die reden slapen we dus nu erg warm en daar kunnen we slecht aan wennen.

Wat zouden de gevolgen zijn als we wel snachts een raam open zetten? Gaan we dan aanmerkelijk meer energie verbruiken (omdat de via de wtw binnenkomende lucht dus minder voorverwarmd wordt?)
Raar idee, maar kan de verwarming op de slaapkamer/verdieping niet gewoon lager/uit?

• Niwla

Niwla

dat dus....

Giku schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:46:
[...]

Raar idee, maar kan de verwarming op de slaapkamer/verdieping niet gewoon lager?
Hele huis is voorzien van vloerverwarming. Lus op de slaapkamer hebben we al dicht gezet maar desondanks (voor ons doen) nog erg warm op de slaapkamer.

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024

Doe je toch gewoon de deur van die kamer dicht?

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:40
Ik heb hier eerder al eens gepost over mijn nieuwbouwwoning en het feit dat het niet mogelijk is om een toilet op de bovenste woonlaag te laten plaatsen (terwijl een extra badkamer daar wel mogelijk is).

Inmiddels weet ik veel meer over het "waarom": de andere toiletten zijn geplaatst bij een koof waar de dikkere toiletafvoer doorheen gaat, de badkamer maakt gebruik van de kanaalplaten waar de dunnere leidingen doorheen kunnen. Als compromis had ik bedacht om een sanibroyeur te laten plaatsen in mijn extra badkamer, voor de nachtelijkse kleine boodschap (zodat ik niet de trap af hoef). De installateur die de badkamer namens de aannemer gaat aanleggen heeft echte aangegeven dit niet te kunnen doen, omdat ze in het verleden gezeur hadden met sanibroyeurs. Ze zeggen dat ik er voor kan kiezen om de badkamer casco op te laten leveren en dat ik dan waarschijnlijk wel een partij kan vinden die dit voor me kan doen. Maar goed, een casco-badkamer betekent dat ik slechts € 2640 terugkrijg, knappe jongen die daar een badkamer voor kan laten plaatsen.

Ik stel de vraag nog een keer hier, in de hoop creatieve ideëen op te doen. Dit is de badkamer in kwestie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ko3Hml53fD3yd4i54FWtluZumDU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/afwhtUwfiGp8cMT26WQ92izj.png?f=fotoalbum_large

Wij hadden de sanibroyeur naast de wastafel in gedachten.

Het "nare" van het nu niet laten doen maar achteraf, is dat we natuurlijk niet meer bij de afvoer kunnen komen van de wastafel, dus dan moeten we een gloednieuwe tegelwand gaan openbreken :|

omniscale.nl

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:59
Niwla schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:48:
[...]

Hele huis is voorzien van vloerverwarming. Lus op de slaapkamer hebben we al dicht gezet maar desondanks (voor ons doen) nog erg warm op de slaapkamer.
Ik krijg het zelfs met ramen open niet onder de 20°c. Volgens energiemeter verbruikt de warmtepomp afgelopen weken marginaal energie, hij is dus niet continue aan het bijstoken. Verwacht enkel voor douchewater dat hij aanslaat. Verwarming in slaapkamer (überhaupt gehele bovenverdieping) staat op * / vriesstand.

Hebben hier al weken lang raam open met deur dicht voor meerdere uren om te luchten. Warmte zit denk ik echt in de woning/muren.

Hier staat een airco op de planning, die we een paar uur aandoen voor het slapen. Slapen met airco aan ben ik weer minder fan van. Beetje tegenstrijdig-voelende oplossing, maar ach- zeker in de zomer zal ik wel overdag gaan koelen om zonne-energie "op te stoken" :')

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 08-11-2022 15:33 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
posttoast schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:04:
Ik heb hier eerder al eens gepost over mijn nieuwbouwwoning en het feit dat het niet mogelijk is om een toilet op de bovenste woonlaag te laten plaatsen (terwijl een extra badkamer daar wel mogelijk is).

Inmiddels weet ik veel meer over het "waarom": de andere toiletten zijn geplaatst bij een koof waar de dikkere toiletafvoer doorheen gaat, de badkamer maakt gebruik van de kanaalplaten waar de dunnere leidingen doorheen kunnen. Als compromis had ik bedacht om een sanibroyeur te laten plaatsen in mijn extra badkamer, voor de nachtelijkse kleine boodschap (zodat ik niet de trap af hoef). De installateur die de badkamer namens de aannemer gaat aanleggen heeft echte aangegeven dit niet te kunnen doen, omdat ze in het verleden gezeur hadden met sanibroyeurs. Ze zeggen dat ik er voor kan kiezen om de badkamer casco op te laten leveren en dat ik dan waarschijnlijk wel een partij kan vinden die dit voor me kan doen. Maar goed, een casco-badkamer betekent dat ik slechts € 2640 terugkrijg, knappe jongen die daar een badkamer voor kan laten plaatsen.

Ik stel de vraag nog een keer hier, in de hoop creatieve ideëen op te doen. Dit is de badkamer in kwestie:

[Afbeelding]

Het "nare" van het nu niet laten doen maar achteraf, is dat we natuurlijk niet meer bij de afvoer kunnen komen van de wastafel, dus dan moeten we een gloednieuwe tegelwand gaan openbreken :|
Volgens de website is een 32mm of 40mm buis voldoende. Je zou hem dus in theorie moeten kunnen aansluiten op de afvoer van je wasbak?

Afbeeldingslocatie: https://cdn.myonlinestore.eu/93edfe37-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/images/Afvoerschema-1.png

• posttoast
Wolly schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:13:
[...]

Volgens de website is een 32mm of 40mm buis voldoende. Je zou hem dus in theorie moeten kunnen aansluiten op de afvoer van je wasbak?

[Afbeelding]
Ja, maar die afvoer zit natuurlijk weggewerkt in de wand en gaat dan de vloer in. Daarom zou ik het idealiter direct door de aannemer/installateur laten doen, zodat dit ook gelijk mooi weggewerkt is. Maar dat willen ze dus niet...

omniscale.nl

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
posttoast schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:14:
[...]

Ja, maar die afvoer zit natuurlijk weggewerkt in de wand en gaat dan de vloer in. Daarom zou ik het idealiter direct door de aannemer/installateur laten doen, zodat dit ook gelijk mooi weggewerkt is. Maar dat willen ze dus niet...
Die afvoer zit onder je wasbak en daar kan je dan met een Y-stuk op aansluiten.

Kost je wel ruimte in je kastje onder de wasbak maar dat is wel te overzien toch?

• posttoast
Wolly schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:16:
[...]

Die afvoer zit onder je wasbak en daar kan je dan met een Y-stuk op aansluiten.

Kost je wel ruimte in je kastje onder de wasbak maar dat is wel te overzien toch?
Ja, dan krijg je dus alleen een buis die langs de wand loopt gok ik? Is natuurlijk niet superfraai, maar goed: beter dan niets natuurlijk :)

omniscale.nl

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Wij hebben bijna altijd het raam in de slaapkamer open staan (kiepstand) en merken weinig aan energie verbruik oid. Het raam staat redelijk op de wind, dus als het hard waait doen we hem wel eens dicht. Maar nog geen nadelen van ondervonden.
Alle andere ramen (incl die van de kinderen) staan altijd dicht. Een keer in de zoveeltijd zetten we even de ramen tegen elkaar open om even door te waaien, geen idee of het moet maar voelt wel nuttig :P

• Niwla

Niwla

dat dus....

Source90 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:08:
[...]

Ik krijg het zelfs met ramen open niet onder de 20°c. Volgens energiemeter verbruikt de warmtepomp afgelopen weken marginaal energie, hij is dus niet continue aan het bijstoken. Verwacht enkel voor douchewater dat hij aanslaat. Verwarming in slaapkamer (überhaupt gehele bovenverdieping) staat op * / vriesstand.

Hebben hier al weken lang raam open met deur dicht voor meerdere uren om te luchten. Warmte zit denk ik echt in de woning/muren.

Hier staat een airco op de planning, die we een paar uur aandoen voor het slapen. Slapen met airco aan ben ik weer minder fan van. Beetje tegenstrijdig-voelende oplossing, maar ach- zeker in de zomer zal ik wel overdag gaan koelen om zonne-energie "op te stoken" :')
kepler schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:32:
[...]

Wij hebben bijna altijd het raam in de slaapkamer open staan (kiepstand) en merken weinig aan energie verbruik oid. Het raam staat redelijk op de wind, dus als het hard waait doen we hem wel eens dicht. Maar nog geen nadelen van ondervonden.
Alle andere ramen (incl die van de kinderen) staan altijd dicht. Een keer in de zoveeltijd zetten we even de ramen tegen elkaar open om even door te waaien, geen idee of het moet maar voelt wel nuttig :P
Beide bedankt!! Toch vanavond maar lekker het raam open dan *O* *O* *O*

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:59
Niwla schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 16:12:
[...]

[...]

Beide bedankt!! Toch vanavond maar lekker het raam open dan *O* *O* *O*
Je ziet wel een kleine dip wanneer raam open gaat, maar onder de 20°C kom ik niet.
Lig nog steeds onder een zomerdekbedje 8)7

Ventilatie staat bijna altijd op stand 1 en als gezegd slaat de warmtepomp nagenoeg niet aan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SY3QzrXZmSUEhO6ckR-ipE1jBg4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WOYm8OF2bl3ryJjEvmgmM2s0.jpg?f=fotoalbum_large

Eind oktober week weg geweest, toen waren de ramen week gesloten. Zie je ook wel in de piek: 22°C :o
(Warmtepomp stond in vakantiemodus).
Raam staat nu ook open sinds begin middag, met deur dicht en ventilatie op 1. 8)7
<--- Ik denk dat als ik de WTW op 2 of 3 zet, ik juist meer warmte ga rondpompen naar de kamer met open raam. Maar nog niet uitgeprobeerd.

—-

Zelfde voor de woonkamer;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zT33SeVMGgtpyML_GOO4rU1mAs8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1YMDbc19uerO57lXK0NMxbYU.png?f=fotoalbum_large

Vrijdag is bijna 4 uur lang de schuifdeur eruit geweest (letterlijk een gat van 2x2,60 mtr) voor herstel opleverpunt. Nog komt temperatuur niet onder de 20c :')

[ Voor 47% gewijzigd door Source90 op 08-11-2022 16:56 ]

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-12 20:23
Hebben jullie een Master-Master regeling? Helpt dat iets t.o.v. Master-Slave? Qua warmte in slaapkamers.

[ Voor 37% gewijzigd door rubenos op 08-11-2022 16:46 ]

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

• Niwla

Niwla

dat dus....

Source90 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 16:14:
[...]

Je ziet wel een kleine dip wanneer raam open gaat, maar onder de 20°C kom ik niet.
Lig nog steeds onder een zomerdekbedje 8)7

Ventilatie staat bijna altijd op stand 1 en als gezegd slaat de warmtepomp nagenoeg niet aan. [Afbeelding]

Eind oktober week weg geweest, toen waren de ramen week gesloten. Zie je ook wel in de piek: 22°C :o
(Warmtepomp stond in vakantiemodus).
Raam staat nu ook open sinds begin middag, met deur dicht en ventilatie op 1. 8)7

—-

Zelfde voor de woonkamer;
[Afbeelding]

Vrijdag is bijna 4 uur lang de schuifdeur eruit geweest (letterlijk een gat van 2x2,60 mtr) voor herstel opleverpunt. Nog komt temperatuur niet onder de 20c :')
Ik schaf mezelf even een tweede meter aan voor in de slaapkamer ;)
rubenos schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 16:22:
Hebben jullie een Master-Master regeling? Helpt dat iets t.o.v. Master-Slave? Qua warmte in slaapkamers.
We hebben tot nu toe een "master"-regeling. Thermostaat op eerste verdieping staat op nalevering dus moet nog komen 8)7 . Maar als die er wel is zal het Master-Slave zijn. Nog geen naregeling voorzien op de verdelers op eerste en tweede verdieping.

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Stikstofuitspraak: Geen gevolgen voor Parkrijk fase 3 en 4. Misschien even opslaan als Pdf voor de Parkrijkers.

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:32
Deleon78 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:28:
[...]

De aanvoertemp van het water gaat hoger. De vloertemp gaat echt niet naar 38 graden.
Excuses. Dat bedoelde ik idd.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

[Afbeelding]

extra tegels bestellen en de loze aansluitingen?

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:48
@posttoast hoe ziet je hele verdieping en de verdieping daaronder eruit? Is er echt geen mogelijkheid om in een lepe hoek van een trap bijvoorbeeld een grotere afvoer weg te werken? Al dan niet achteraf?
Het komt vaker voor dat aannemers er soms gewoon geen zin in hebben om een beetje creatief mee te denken.

[ Voor 26% gewijzigd door GeeMoney op 08-11-2022 19:58 ]

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-12 16:41
Niwla schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:48:
[...]

Moderne huizen zijn erg goed geïsoleerd en ook nog eens luchtdicht. Met dit weer hoef je gewoon niet of nauwelijks te stoken. Als de zon schijnt kun je net zo goed tosti's gaan bakken op je plavuizen. Daarbij zijn wij mensen ook een kacheltje van ongeveer 100 W (in rust). Tel daar ook nog de uitstootwarmte van elektronische apparaten bij op en je komt al op een heel aardige verwarming.

Kortom, ik denk dat je meer moet ventileren (mechanisch of natuurlijk) als je het kouder wil hebben in je woning. Ik heb dit hele 'stookseizoen' mijn verwarming al uitstaan (appartement uit 2019 met type D ventilatie), en echt kouder dan 21 C is het niet geweest in mijn woning. Als je een zomerbypass hebt zou je die aan kunnen zetten zodat het wat sneller gaat.

• MonkeySleeve
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:24

MonkeySleeve

It's just Monkey business

Edit

[ Voor 99% gewijzigd door MonkeySleeve op 08-11-2022 21:14 ]

Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve

• posttoast
GeeMoney schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:57:
@posttoast hoe ziet je hele verdieping en de verdieping daaronder eruit? Is er echt geen mogelijkheid om in een lepe hoek van een trap bijvoorbeeld een grotere afvoer weg te werken? Al dan niet achteraf?
Het komt vaker voor dat aannemers er soms gewoon geen zin in hebben om een beetje creatief mee te denken.
Goeie vraag. Ik kom er zelf niet echt uit, maar hierbij de plattegrond van alle verdiepingen. Creatieve inzichten zijn zeer welkom :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gDg-d6HjTAvYPWy7Iz5W0F1m7jw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ozL3ibBFPLQluInGYYkwHMis.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZdOVTn9X6HheNiCo-XvAk-IQyVU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dviotFmS2sY4ALVX0azopWUT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFCzOo7IV9qsk_G5-BXZ0wsXRd0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/O3HrmOz6fE0XJ4JWPOAnXLqd.png?f=fotoalbum_large

Alles wat groen ingetekend is, is (a la carte) meerwerk. Dus ook de badkamer op de tweede verdieping (dat was normaal een extra onderdeel van de slaapkamer). Waar de toiletafvoer op verdieping 1 precies op uitkomt kan ik niet opmaken uit de tekeningen, maar wellicht hebben jullie hier meer verstand van ;)

omniscale.nl

• GeeMoney
@posttoast zoals ik al dacht. Je hebt gewoon een lepe hoek in je trap waar bijna 95% zeker ook op de eerste verdieping de afvoer van je toilet daar in verdwijnt.
Die eerste badkamer afvoer daarvan is geen probleem schijnbaar, waarom op die tweede dan wel?
Er lijkt ook een koof te zitten trouwens

[ Voor 24% gewijzigd door GeeMoney op 08-11-2022 21:01 ]

• posttoast
GeeMoney schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:59:
@posttoast zoals ik al dacht. Je hebt gewoon een lepe hoek in je trap waar bijna 95% zeker ook op de eerste verdieping de afvoer van je toilet daar in verdwijnt.
Die tweede badkamer kan dus gewoon ook gevruik maken van die lepe hoek en aansluiten op die van de 1ste verdieping.
Misschien snap ik je niet goed, maar mijn tweede badkamer grenst niet aan de trap, dus hoe zou ik dit moeten doen?

omniscale.nl

• GeeMoney
posttoast schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:01:
[...]

Misschien snap ik je niet goed, maar mijn tweede badkamer grenst niet aan de trap, dus hoe zou ik dit moeten doen?
Inderdaad, er kwam nog een verdieping haha. Ik heb mijn post ge edit. Wat is die koof “onder” de badkamers en waar is die op de begane grond?

Out-of-the-box kan die tweede badkamer niet grenzen aan die technische ruimte ? Of een los apart toilet naast die technische ruimte? Of juist aan de andere kant van de trap een losse toilet ruimte en dan die lepe hoek van de trap gebruiken naar beneden?

[ Voor 24% gewijzigd door GeeMoney op 08-11-2022 21:07 ]

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:24
MonkeySleeve schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:48:
Gisteren dus gesprek bij Bruynzeel gehad, was erg fijn, van 13:00 tot 17:00 kunnen volpraten over ideeën :)

Liepen tegen paar dingen aan;
- De kookplaat en wasbak waren eerst omgedraaid maar ze wist me te vermelden dat dit toch niet kon:

[...]

- Er kunnen geen wandcontactdozen in de woning scheidende muren worden gemaakt, maar het kan wel in die kolom omdat die gebruikt wordt voor leidingwerk naar boven. En heb dan nog een extra stopcontact in het bovenste kastje bij de afzuigkap.

- Er stond eerst een convector op de plek van de oven maar die wordt verplaatst naar de woonkamer. Ze weten echter nog niet precies waar die geplaatst wordt dus onder voorbehoud dat het kleine 'eilandje' daar kan. Ga er vanuit van wel :)

Ze heeft voor nu een eerste indicatie aangegeven met Pelgrim apparatuur en gewoon simpele kasten zonder duren lades enzo. Totaalprijs is nu €13.677,63. De prijs is me meegevallen dus kan nu eventueel kijken wat ik nu nog anders wil eventueel.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Wellicht betere plek om in het keuken topic te bespreken?
Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3

• posttoast
GeeMoney schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:02:
[...]

Inderdaad, er kwam nog een verdieping haha. Ik heb mijn post ge edit. Wat is die koof “onder” de badkamers en waar is die op de begane grond?

Out-of-the-box kan die tweede badkamer niet grenzen aan die technische ruimte ? Of een los apart toilet naast die technische ruimte? Of juist aan de andere kant van de trap een losse toilet ruimte en dan die lepe hoek van de trap gebruiken naar beneden?
Dat heb ik me ook al afgevraagd, van die koof. Ik gók dat die enkel naar boven gaat en dat hij voor luchtafvoer is o.i.d. Anders kan ik ook niet plaatsen waarom hij niet op de begane grond uitkomt.

De enige plek die grenst aan de hoek van die trap die ik nog vrij heb is het hoekje in de dakkapel, maar dat is wel heel krap (nog los van het feit dat daar de verdeler van de vloerverwarming zit). Ik vrees dat de opties voor een traditioneel toilet een beetje op zijn, dus moet ik zoeken naar een alternatief. Een sanibroyeur zou dat alternatief kunnen zijn, maar als iemand een andere (betere?) optie kent... Het gaat nogmaals puur en alleen om de kleine boodschap, voor de rest van de toiletactiviteiten loop ik wel een verdieping omlaag ;)

Edit: jij deed even een ninja-edit, dus ik reageer even op de rest ;) Die tweede badkamer wordt door de annemer enkel hier geplaatst. Andere mogelijkheden zijn er helaas niet. Een losse toiletruimte aan de andere kant van de trap wordt wat laag denk ik (voor context: het is een schuin dak, dus de hoogte buiten de dakkapel is daar minder dan 1,5 meter). Aan de andere kant van de technische ruimte kán, maar dan moet er wel een dikke leiding door die ruimte heen en ik heb geen idee hoe die verder ingericht gaat worden (WTW installatie op de vloer, juist hangend, ik weet het niet). Het plafond aan die kant van de technische ruimte is juist weer enorm hoog trouwens, op het hoogste punt 4 meter. Dus dat is ook nog wel een uitdaging misschien.

Ik weet niet hoe makkelijk zoiets na oplevering nog te realiseren is,

[ Voor 34% gewijzigd door posttoast op 08-11-2022 21:11 ]

omniscale.nl

• GeeMoney
posttoast schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:07:
[...]

Dat heb ik me ook al afgevraagd, van die koof. Ik gók dat die enkel naar boven gaat en dat hij voor luchtafvoer is o.i.d. Anders kan ik ook niet plaatsen waarom hij niet op de begane grond uitkomt.

De enige plek die grenst aan de hoek van die trap die ik nog vrij heb is het hoekje in de dakkapel, maar dat is wel heel krap (nog los van het feit dat daar de verdeler van de vloerverwarming zit). Ik vrees dat de opties voor een traditioneel toilet een beetje op zijn, dus moet ik zoeken naar een alternatief. Een sanibroyeur zou dat alternatief kunnen zijn, maar als iemand een andere (betere?) optie kent... Het gaat nogmaals puur en alleen om de kleine boodschap, voor de rest van de toiletactiviteiten loop ik wel een verdieping omlaag ;)
Die vv verdeler kan natuurlijk gewoon naar een andere hoek, die kant van de trap past volgens mij prima een toilet. Ik heb hem hier ook onder een schuin dak, zal eens een foto zoeken of anders maken. (Ik heb geen apart toilet maar idee van toilet is hetzelfde.)

• MonkeySleeve
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:24

MonkeySleeve

It's just Monkey business

Ah ja goede!

Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve

• posttoast
GeeMoney schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:11:
[...]

Die vv verdeler kan natuurlijk gewoon naar een andere hoek, die kant van de trap past volgens mij prima een toilet. Ik heb hem hier ook onder een schuin dak, zal eens een foto zoeken of anders maken. (Ik heb geen apart toilet maar idee van toilet is hetzelfde.)
Die VV verdeler kan ik vragen, maar de aannemer (van Wijnen) is vrij rigide merk ik. Hoe hoog is dat schuine dak bij jou? Als ik hier naar kijk (zonder dakkapel, maar die komt niet tot de hoek) voelt het erg krap:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7ZxiNGsEY9Yn1mmLVnzQRfQmVw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vZ2LqkpIVFqbtIhsup37e6rh.png?f=fotoalbum_large

omniscale.nl

• GeeMoney
@posttoast aih, dat is te laag inderdaad. Ik ga hier met 40 graden schuin maar jij veel meer zo te zien.

• posttoast
GeeMoney schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:15:
@posttoast aih, dat is te laag inderdaad. Ik ga hier met 40 graden schuin maar jij veel meer zo te zien.
Ja, dat wordt zittend op de knieën naar binnen schuivelen inderdaad ;) Maar wel kudo's voor het omdenken!

Dan resteert voor een normaal toilet denk ik alleen nog de hoek van de slaapkamer. Kán wel, maar de vraag is of ik door die technische ruimte heen kom met een buis. Water daar krijgen is dan weer geen probleem, want de wasmachineaansluiting zit aan de andere kant van de muur. Hoe spannend is het om zoiets na oplevering in die koof omlaag te krijgen zonder dat er heel veel opengebroken moet worden?

Ik zit ondertussen ook een beetje te zoeken naar urinoirs die geschikt zijn voor dames, zoiets zal toch ook wel moeten bestaan? Tot nu toe zie ik weinig interessante resultaten.

[ Voor 11% gewijzigd door posttoast op 08-11-2022 21:21 ]

omniscale.nl

• TimmermanTim
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:06

[Afbeelding]

Wij hebben een soortgelijke situatie. Liefst had ik een normaal toilet laten plaatsen, maar dat ging om exact dezelfde reden van de dikkere afvoer niet. Een sanibroyeur wil de aannemer ook niet aan.

Wat uiteindelijk wel mogelijk bleek te zijn is de aansluitingen aan laten leggen, maar later zelf de sanibroyeur hierop aan te sluiten. Dus komt een afgedopte water toevoer en afvoer, en een extra wandcontactdoos.

• posttoast
TimmermanTim schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:24:
[...]

Wij hebben een soortgelijke situatie. Liefst had ik een normaal toilet laten plaatsen, maar dat ging om exact dezelfde reden van de dikkere afvoer niet. Een sanibroyeur wil de aannemer ook niet aan.

Wat uiteindelijk wel mogelijk bleek te zijn is de aansluitingen aan laten leggen, maar later zelf de sanibroyeur hierop aan te sluiten. Dus komt een afgedopte water toevoer en afvoer, en een extra wandcontactdoos.
Ja, dat laatste blijkt bij de installateur (Giesbers) zelfs een probleem... Is jouw woning al opgeleverd?

omniscale.nl

• LordBusiness
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door LordBusiness op 08-11-2022 21:29 . Reden: nvm er was nog een topicpagina blijkbaar ]

• GeeMoney
@posttoast geen idee of er eisen vanuit de bouw aan vast zitten maar mijn eerste gevoel zegt dat een afvoer door die technische ruimte heen moet gaan lukken. Ook lijkt het aan de muurkant “vrij” te blijven in die technische ruimte. Het openbreken van die lepe hoek is bij mij letterlijk 1 plaat loshalen.
Wellicht zijn er andere tweakers die hier ook iets vanuit de praktijk over kunnen zeggen.
Een WTW unit hangt meestal maar staat bij mij op flink hoge poten waar makkelijk een afvoer onderdoor past in ieder geval.

• posttoast
GeeMoney schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:32:
@posttoast geen idee of er eisen vanuit de bouw aan vast zitten maar mijn eerste gevoel zegt dat een afvoer door die technische ruimte heen moet gaan lukken. Ook lijkt het aan de muurkant “vrij” te blijven in die technische ruimte. Het openbreken van die lepe hoek is bij mij letterlijk 1 plaat loshalen.
Wellicht zijn er andere tweakers die hier ook iets vanuit de praktijk over kunnen zeggen.
Een WTW unit hangt meestal maar staat bij mij op flink hoge poten waar makkelijk een afvoer onderdoor past in ieder geval.
Kijk, dat biedt in ieder geval hoop. Het enige wat ik zeker weet is dat de aannemer dit absoluut niet gaat doen. Dit is een gevalletje "pakken we op na oplevering" dan dus, tenzij ik nog iets anders bedenk. Het allerallerallerfijnste zou natuurlijk zijn om iets in de badkamer te plaatsen. Dat geeft de minste hoeveelheid werk en is ook het goedkoopst gok ik.

omniscale.nl

• TimmermanTim
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:06
posttoast schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:25:
[...]

Ja, dat laatste blijkt bij de installateur (Giesbers) zelfs een probleem... Is jouw woning al opgeleverd?
Pff, wat een gezeur.. Nee, sterker nog, de eerste heipalen moeten nog in de grond

• posttoast
TimmermanTim schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:49:
[...]

Pff, wat een gezeur.. Nee, sterker nog, de eerste heipalen moeten nog in de grond
Haha hou op schei uit. Sowieso ging het me een partij rommelig bij die installateur (Giesbers dus). Eerst meer dan twee weken moeten wachten op een offerte om die vervolgens meerdere keren terug te moeten sturen omdat het niet klopte. En dat terwijl we echt enkel basis-keuzes hadden gemaakt…

omniscale.nl

• Prodat
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 02-12 21:47
Ruim jaar geleden de keuken via projectleverancier (Bruynzeel) definitief gemaakt voor de verloopdatum.

Op 22-11 oplevering, krijg ik vanochtend een mail van Bruynzeel dat de keuken zojuist is besteld en er vanaf nu geen wijzigingen meer doorgevoerd kunnen worden B)

Enige wat ik denk, als je nu besteld (ik neem aan de winkel bij de fabriek?) hoop ik maar dat alle apparatuur compleet geleverd zal worden :?

Morgen maar even bellen…

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:03
@Prodat succes bij ons begon het al met 4 weken later leveren dan gepland. En 3 maanden na levering hebben wij nog steeds niet de volledige keuken. En dan gaat het niet alleen om apparatuur.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit

Heb je gecheckt of je WtW wel een actief verwarm element heeft en wat er als comforttemperatuur is ingesteld? Als een WtW/MV meestal op standje 1 draait, ga je echt niet genoeg luchtverplaatsing hebben voor een gezond binnenklimaat. En zoals wel vaker voorbij gekomen in dit topic, zijn veel ventilatie systemen vanuit de bouw niet ingeregeld waardoor je de kracht die er is niet goed verdeeld.

Wij hebben zelf de tuning aangepast van onze DucoBox Energy Comfort 325, zodat de comforttemperatuur 21C is, onze heeft geen eigen warmte element, dus de comforttemperatuur instelling wordt gebruikt om te bepalen hoe ver de dynamische bypass klep open moet van het ding (dus hoeveel “onverwarmde” verse lucht je wilt aanzuigen, ipv de binnenkomende lucht opwarmen met de uitgaande lucht). Je zou ook nog kunnen kijken of het voor je helpt om de bypass juist open te forceren, als je het echt kouder wilt hebben.

Verder hebben we de ventilatie standen aangepast naar 25-50-75 en de auto standen tussen 25-100, omdat we merkten dat die anders vaak naar de 10% terugzakte en dan merkte je dat de ventilatie nagenoeg niks deed als de sensorwaardes niet over hun grenswaardes gingen.

We hebben ook een Duco CO2 sensor toegevoegd aan de slaapkamer. Origineel zat er alleen een Duco CO2 sensor/knop in de woonkamer en een vochtsensor in de WtW zelf. Als onze slaapkamer deur dicht is, stijgt de CO2 waarde boven de 1200 als ik de ventilatie laag forceer en we met z’n tweeën daarin slapen. Terwijl het overdag tussen de 450-700 schommelt als er niemand in is.

Gallery V&A

• posttoast
Mijn project is ook van BPD maar noemde hier niets over op de website (proeftuinerasmusveld.nl). Dus ik dacht: ik waag er eens een mailtje aan en verwijs daarbij naar het Parkrijk project. Ik kreeg net deze mail terug:
Beste heer Bovelander,

Bedankt voor je bericht.
Voor onze projecten bij BPD heeft de uitspraak op dit moment geen gevolgen. Wij hielden al rekening met dit scenario en zorgen dan ook al lange tijd bij onze projecten dat we ook de bouwfase meenemen in de benodigde stikstofberekeningen voor het project. Daardoor hebben wij als BPD de bouwvrijstelling die onlangs gesneuveld is in de Raad van State niet nodig.

De vertragingen als gevolg van de uitspraak, waarover je nu veel leest en ziet in de media, zijn dan ook niet op de BPD-projecten van toepassing maar wellicht wel op woningbouwprojecten van anderen.

Erop vertrouwende je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Sura
BPD
Goed nieuws dus, maar dan denk ik: waarom mailen jullie dit niet gewoon naar alle kopers?! Dat scheelt toch een bak onrust van heb ik jou daar...

omniscale.nl

• Niwla

Niwla

dat dus....

BiG-GuY schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:21:
[...]

Heb je gecheckt of je WtW wel een actief verwarm element heeft en wat er als comforttemperatuur is ingesteld? Als een WtW/MV meestal op standje 1 draait, ga je echt niet genoeg luchtverplaatsing hebben voor een gezond binnenklimaat. En zoals wel vaker voorbij gekomen in dit topic, zijn veel ventilatie systemen vanuit de bouw niet ingeregeld waardoor je de kracht die er is niet goed verdeeld.

Wij hebben zelf de tuning aangepast van onze DucoBox Energy Comfort 325, zodat de comforttemperatuur 21C is, onze heeft geen eigen warmte element, dus de comforttemperatuur instelling wordt gebruikt om te bepalen hoe ver de dynamische bypass klep open moet van het ding (dus hoeveel “onverwarmde” verse lucht je wilt aanzuigen, ipv de binnenkomende lucht opwarmen met de uitgaande lucht). Je zou ook nog kunnen kijken of het voor je helpt om de bypass juist open te forceren, als je het echt kouder wilt hebben.

Verder hebben we de ventilatie standen aangepast naar 25-50-75 en de auto standen tussen 25-100, omdat we merkten dat die anders vaak naar de 10% terugzakte en dan merkte je dat de ventilatie nagenoeg niks deed als de sensorwaardes niet over hun grenswaardes gingen.

We hebben ook een Duco CO2 sensor toegevoegd aan de slaapkamer. Origineel zat er alleen een Duco CO2 sensor/knop in de woonkamer en een vochtsensor in de WtW zelf. Als onze slaapkamer deur dicht is, stijgt de CO2 waarde boven de 1200 als ik de ventilatie laag forceer en we met z’n tweeën daarin slapen. Terwijl het overdag tussen de 450-700 schommelt als er niemand in is.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik weet tot nu toe niet meer van mijn WTW dat het type D is en hoe ik hem harder en zachter kan zetten. Verder heb ik me er nog niet in verdiept :? Ik zal later je reactie nog eens aandachtig doorlezen en me meer verdiepen in deze materie.

We hebben vannacht in ieder geval beide een stuk beter geslapen met het raam open _/-\o_

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
posttoast schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:56:
[...]

Mijn project is ook van BPD maar noemde hier niets over op de website (proeftuinerasmusveld.nl). Dus ik dacht: ik waag er eens een mailtje aan en verwijs daarbij naar het Parkrijk project. Ik kreeg net deze mail terug:
[...]
Goed nieuws dus, maar dan denk ik: waarom mailen jullie dit niet gewoon naar alle kopers?! Dat scheelt toch een bak onrust van heb ik jou daar...
In de eerste zin zitten drie woordjes die jou geen enkele garantie geven: "Voor onze projecten bij BPD heeft de uitspraak op dit moment geen gevolgen."

Door dit soort antwoorden roepen over het algemeen meer vragen op dan dat ze geven: Wanneer heeft een uitspraak dan wél gevolgen?

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 09-11-2022 09:40 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Niwla schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:19:
[...]
We hebben vannacht in ieder geval beide een stuk beter geslapen met het raam open _/-\o_
Laatst één nacht geprobeerd om met het raam open te slapen, wat ene bak herrie. 'S nachts 't raam dicht gedaan en de AC maar aan :D

• LordBusiness
  • Niet online
posttoast schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:56:
[...]

[...]

Die communicatie is inderdaad niet heel best. Bij ons zouden we zo'n kleine 2 maanden geleden al passeren aldus het gesprek bij de koopovereenkomst. Inmiddels nog een paar dagen tot de einddatum van de opschortende voorwaarden in zicht komt, geen reactie niks niet. Via de site moet je lezen dan 70% verkocht via het kopje nieuws. Zou het bewust zo minimaal gecommuniceerd worden? Het zou best wat rust geven. :)

• posttoast
Toppe schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:36:
[...]

In de eerste zin zitten drie woordjes die jou geen enkele garantie geven: "Voor onze projecten bij BPD heeft de uitspraak op dit moment geen gevolgen."

Door dit soort antwoorden roepen over het algemeen meer vragen op dan dat ze geven: Wanneer heeft een uitspraak dan wél gevolgen?
Goed punt. Tegelijk: het feit dat ze blijkbaar berekeningen hebben laten doen geeft wel enige rust. 100% garantie ga je toch nooit krijgen.
LordBusiness schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:43:
[...]
Die communicatie is inderdaad niet heel best. Bij ons zouden we zo'n kleine 2 maanden geleden al passeren aldus het gesprek bij de koopovereenkomst. Inmiddels nog een paar dagen tot de einddatum van de opschortende voorwaarden in zicht komt, geen reactie niks niet. Via de site moet je lezen dan 70% verkocht via het kopje nieuws. Zou het bewust zo minimaal gecommuniceerd worden? Het zou best wat rust geven. :)
Pfff, dat is ook wel karig zeg...

[ Voor 34% gewijzigd door posttoast op 09-11-2022 09:47 ]

omniscale.nl

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
posttoast schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:46:
[...]

Goed punt. Tegelijk: het feit dat ze blijkbaar berekeningen hebben laten doen geeft wel enige rust. 100% garantie ga je toch nooit krijgen.
Ik zou de vergunningsaanvraag eens opvragen bij de gemeente, dat is namelijk de enige garantie dat het inderdaad berekend is.

• posttoast
Toppe schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:47:
[...]

Ik zou de vergunningsaanvraag eens opvragen bij de gemeente, dat is namelijk de enige garantie dat het inderdaad berekend is.
Goeie, geen idee waar en hoe ik dat moet doen in de onneembare vesting die de gemeente Den Haag is, maar dat ga ik uitzoeken. Dank voor de tip :)

omniscale.nl

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
posttoast schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:48:
[...]

Goeie, geen idee waar en hoe ik dat moet doen in de onneembare vesting die de gemeente Den Haag is, maar dat ga ik uitzoeken. Dank voor de tip :)
Even met de gemeente bellen, die kunnen je zo helpen. Ik had de stukken in de mailbox voordat ik opgehangen had :+

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-12 14:56
LordBusiness schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:43:
[...]
Bij ons lees je via de site dat de verkoop is gestart, er nog enkele tweekappers te koop zijn, terwijl de laatste woning juni vorig jaar verkocht is en de bouw het einde nadert. Er is niet eens een kopje nieuws, want ze hebben niets te melden. Enige wat wel bij werd gehouden was het interactieve kaartje waarop je kan zien welke huizen verkocht en welke nog beschikbaar waren. Maar zoals gezegd is dat kaartje sinds juni vorig jaar niet meer veranderd.

De website is puur in het leven geroepen om kopers te trekken en toen die kopers binnen waren hebben ze 0,0 aandacht aan de website gegeven. Ik weet niet hoe het bij andere aannemers is, maar ik heb niet het idee dat ze het de moeite waard vinden om tijd en energie in het actief bijhouden van website willen steken. :|

This is absolutely ridiculous

• posttoast
Ridicuul schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:04:
[...]

Bij ons lees je via de site dat de verkoop is gestart, er nog enkele tweekappers te koop zijn, terwijl de laatste woning juni vorig jaar verkocht is en de bouw het einde nadert. Er is niet eens een kopje nieuws, want ze hebben niets te melden. Enige wat wel bij werd gehouden was het interactieve kaartje waarop je kan zien welke huizen verkocht en welke nog beschikbaar waren. Maar zoals gezegd is dat kaartje sinds juni vorig jaar niet meer veranderd.

De website is puur in het leven geroepen om kopers te trekken en toen die kopers binnen waren hebben ze 0,0 aandacht aan de website gegeven. Ik weet niet hoe het bij andere aannemers is, maar ik heb niet het idee dat ze het de moeite waard vinden om tijd en energie in het actief bijhouden van website willen steken. :|
Bij ons project doen ze wel actief iets met die site. Allemaal een beetje dingen als "ga alvast eens nadenken over je tuin" of "hoe maak je een lichtplan". Is natuurlijk allemaal generieke content die ze van andere projecten kunnen gebruiken.

omniscale.nl

• miezziej
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-01 17:01
Hier is er ook weinig communicatie. Aan de kopersbegeleider hebben we niet veel tot nu. We kregen op 4 november een "nieuwsbrief" van 3 zinnen ofzo dat de uitspraak niet van invloed is op het project omdat de vergunning al onherroepelijk is. Laat de vergunning nou precies op 4 november onherroepelijk zijn geworden... :+ maar goed, gisteren viel de "hoera brief" in de bus en is ook het Woningborg certificaat binnen, dus het lijkt dan toch echt te gebeuren! De grond wordt 1 december rentedragend, dus rennen naar de notaris.

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:35
posttoast schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:53:
[...]

Goeie vraag. Ik kom er zelf niet echt uit, maar hierbij de plattegrond van alle verdiepingen. Creatieve inzichten zijn zeer welkom :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alles wat groen ingetekend is, is (a la carte) meerwerk. Dus ook de badkamer op de tweede verdieping (dat was normaal een extra onderdeel van de slaapkamer). Waar de toiletafvoer op verdieping 1 precies op uitkomt kan ik niet opmaken uit de tekeningen, maar wellicht hebben jullie hier meer verstand van ;)
Is die koof in de hoek in de badkamer op 1e verdieping en bij de 2e verdieping buiten de badkamer niet de riool ontluchting, die op de latere doorsnee tekening als rond 110 doorsnede gegeven wordt?
Je zou eigenlijk de tekeningen moeten bemachtigen hoe de riolering in huis loopt, maar die krijg je waarschijnlijk pas bij oplevering...
Dan kan je daar toch vrij gemakkelijk een normale wc afvoer op aansluiten, voorzetwand met inbouw reservoir in de 2e badkamer en de afvoer zo naar die hoek. Of voorzetwand aan de buitenzijde van de 2e badkamer, zelfde maat als de koof.

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:21
Horay, de aannemer gaat 3fasen naar de keuken leggen. _/-\o_

Weet een van jullie wat de aannemer hiermee bedoeld?
"Ik zie geen aansluitpunt voor de recirculatie van de afzuigkap. Neem aan dat dit bij de kookplaat in zit."

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QgSERB69N8LhxrjqJkZWtAuFGkk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/htx9WPQ8o7kmcS2GiRDSi5hZ.png?f=user_large

Zie wel dit bij de technische gegevens staan, zal er dat mee bedoeld worden? :+

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

• Rouske
vuurtjih schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:51:
Horay, de aannemer gaat 3fasen naar de keuken leggen. _/-\o_

Weet een van jullie wat de aannemer hiermee bedoeld?
"Ik zie geen aansluitpunt voor de recirculatie van de afzuigkap. Neem aan dat dit bij de kookplaat in zit."

[Afbeelding]

Zie wel dit bij de technische gegevens staan, zal er dat mee bedoeld worden? :+
Aan het starterset nummertje te zien een Siemens, maar welk model/type kookplaat krijg je?
Als je een kookplaat met veldafzuiging krijgt zal dat vast in de 2- of 3-fase aansluiting van de kookplaat verwerkt zitten, dan zal de ventilatiemotor bij fase 2 erbij zitten of in het geval van bijvoorbeeld een Bora Puru apart op fase 3 zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door Rouske op 09-11-2022 17:11 ]

• posttoast
Rouske schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:27:
[...]

Is die koof in de hoek in de badkamer op 1e verdieping en bij de 2e verdieping buiten de badkamer niet de riool ontluchting, die op de latere doorsnee tekening als rond 110 doorsnede gegeven wordt?
Je zou eigenlijk de tekeningen moeten bemachtigen hoe de riolering in huis loopt, maar die krijg je waarschijnlijk pas bij oplevering...
Dan kan je daar toch vrij gemakkelijk een normale wc afvoer op aansluiten, voorzetwand met inbouw reservoir in de 2e badkamer en de afvoer zo naar die hoek. Of voorzetwand aan de buitenzijde van de 2e badkamer, zelfde maat als de koof.
Vergeef me mijn onkunde, maar als die koof voor riool-ontluchting is, dan kan ik daar toch geen buis doorheen laten lopen?

omniscale.nl

• Rouske
posttoast schreef op woensdag 9 november 2022 @ 17:12:
[...]

Vergeef me mijn onkunde, maar als die koof voor riool-ontluchting is, dan kan ik daar toch geen buis doorheen laten lopen?
In de koof loopt dan al een buis, namelijk de verlenging naar het dak voor de ontluchting van de rioleringsbuizen van het huis, waar ook jouw doucheputje, wastafel afvoer op aangesloten zitten, maar ook de keuken en WC's voor het afvoeren naar het riool.

Maar je moet wel eerst duidelijk hebben waarvoor die koof gebruikt wordt vanuit de bouwer of de riolerings tekening bemachtigen.

• posttoast
Rouske schreef op woensdag 9 november 2022 @ 17:24:
[...]

In de koof loopt dan al een buis, namelijk de verlenging naar het dak voor de ontluchting van de rioleringsbuizen van het huis, waar ook jouw doucheputje, wastafel afvoer op aangesloten zitten, maar ook de keuken en WC's voor het afvoeren naar het riool.

Maar je moet wel eerst duidelijk hebben waarvoor die koof gebruikt wordt vanuit de bouwer of de riolerings tekening bemachtigen.
Ik heb gelijk de aannemer maar weer gebeld gemaild, dank :)

omniscale.nl

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:21
Rouske schreef op woensdag 9 november 2022 @ 17:09:
[...]

Aan het starterset nummertje te zien een Siemens, maar welk model/type kookplaat krijg je?
Als je een kookplaat met veldafzuiging krijgt zal dat vast in de 2- of 3-fase aansluiting van de kookplaat verwerkt zitten, dan zal de ventilatiemotor bij fase 2 erbij zitten of in het geval van bijvoorbeeld een Bora Puru apart op fase 3 zitten.
Siemens idd met veldafzuiging. Type is EH611BE15E.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

• El-Vder
posttoast schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:53:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Weet niet of het al benoemd was, maar je zou misschien het toilet op de plek van de wtw kunnen doen en de wtw doorschuiven naar de slaapkamer. En de wasmachine bijvoorbeeld op de zolder naast de badkamer plaatsen. Daar dan wel water aan en afvoer regelen.
En ik zou trouwens die deur van slaapkamer 2 proberen om te draaien. Nu moet je om de deur heen om de kamer in te komen of uit te gaan. Is een onlogische loodlijn.

• Rouske
vuurtjih schreef op woensdag 9 november 2022 @ 19:13:
[...]
Siemens idd met veldafzuiging. Type is EH611BE15E.
Hoe elektrisch aan te sluiten staat volgens mij niet in de handleiding (wat ik zo snel heb kunnen zien). Wel een afbeelding waarin staat dat de motor 200W is, die zal dan intern op een van de 2 fases erbij zitten.

• posttoast
El-Vder schreef op woensdag 9 november 2022 @ 20:16:
[...]

Weet niet of het al benoemd was, maar je zou misschien het toilet op de plek van de wtw kunnen doen en de wtw doorschuiven naar de slaapkamer. En de wasmachine bijvoorbeeld op de zolder naast de badkamer plaatsen. Daar dan wel water aan en afvoer regelen.
En ik zou trouwens die deur van slaapkamer 2 proberen om te draaien. Nu moet je om de deur heen om de kamer in te komen of uit te gaan. Is een onlogische loodlijn.
Die wtw verplaatsen is vanuit de bouw helaas geen optie.

Goed punt van die deur. Dat komt voort uit het feit dat het eerst twee losse kamers waren. De draairichting kan omgedraaid worden (tegen betaling uiteraard ;) ), maar dan moet ik ook iets met de lichtschakelaars. Even puzzelen.

en daarom vind ik GoT zo fijn trouwens, echt top dat iedereen zo meedenkt

omniscale.nl

• El-Vder
@posttoast laatste idee, toch deels al gezegd. Je kan toilet dan in SK4 plaatsen, en de leiding eerst klein stukje naar achter richting wtw ruimte. En dan achter de wasmachine naar beneden. Dan komt hij in de koof van toilet daar beneden en vanaf daar aankoppelen op standleiding.

• posttoast
El-Vder schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:50:
@posttoast laatste idee, toch deels al gezegd. Je kan toilet dan in SK4 plaatsen, en de leiding eerst klein stukje naar achter richting wtw ruimte. En dan achter de wasmachine naar beneden. Dan komt hij in de koof van toilet daar beneden en vanaf daar aankoppelen op standleiding.
Da’s nog een optie inderdaad. Voelt wel “heftig”, want een stuk slaapkamer inleveren. Maar ik ga hem wel even uitwerken qua kosten.

omniscale.nl

• El-Vder
Slaapkamer? Die ruimte is een balzaal! Je kan natuurlijk ook gewoon de leiding laten plaatsen inclusief watertoevoer.

• posttoast
El-Vder schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:56:
Slaapkamer? Die ruimte is een balzaal! Je kan natuurlijk ook gewoon de leiding laten plaatsen inclusief watertoevoer.
Watertoevoer kan ik vrij makkelijk vanaf de andere kant pakken (daar zit de wasmachine-aansluiting). De afvoer is iets meer werk natuurlijk. De aannemer gaat me er in ieder geval niet mee helpen dus dat wordt dan na oplevering.

omniscale.nl

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 14:26
posttoast schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:20:
[...]

Die wtw verplaatsen is vanuit de bouw helaas geen optie.

Goed punt van die deur. Dat komt voort uit het feit dat het eerst twee losse kamers waren. De draairichting kan omgedraaid worden (tegen betaling uiteraard ;) ), maar dan moet ik ook iets met de lichtschakelaars. Even puzzelen.

en daarom vind ik GoT zo fijn trouwens, echt top dat iedereen zo meedenkt
Ik zou die deur in dat andere stukje muur plaatsen.. zodat ie open gaat tegen de wand tussen slaapkamer en badkamer.

• posttoast
Rouske schreef op woensdag 9 november 2022 @ 17:24:
[...]

Reactie van de aannemer:
De leidingschacht in de badkamer en op zolder wordt gebruikt voor de ontluchting van het riool. Dit is inderdaad ook zichtbaar op de doorsneden van de woning.

Wij delen geen werktekeningen, op dit moment kan ik daarom geen tekening delen met alle afvoeren. Maar zoals je kunt zien zien op de tekening zijn er maar 2 plekken waar de afvoer naar beneden kan. Dat zijn de lepe hoeken van de trap. De afvoeren gaan doorgaans via de kortste weg hierheen.
Ik vraag me af hoe dit dan werkt. Als dit in theorie ook gebruikt kan worden om een toilet-afvoer op aan te sluiten, waarom doet de aannemer er dan zo ingewikkeld over?

Edit: ik heb even een loodgieter uit mijn kennissenkring gebeld en die gaf, op basis van wat ik hem vertelde, aan dat dit eigenlijk prima zou moeten kunnen. Ik ga straks even bij hem langs om uitgebreider te kijken. Ik heb ook direct de installatie-toko (Giesbers) gebeld die alles gaan aanleggen. Daar kreeg ik, niet geheel onverwacht, een nogal warrig verhaal. Het kwam erop neer dat zij denken dat het ook wel kan, maar dat het sowieso niet vanuit de bouw aangeboden wordt omdat "van Wijnen het niet wil".

Als ik even snel krabbel zie ik zoiets voor me:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PsVg_Jit2XISXvcppjEZdsqa4qE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ng6OMAVImbeJKAxMLMJZONcj.png?f=fotoalbum_large

Roze is het toilet, oranje is een extra wandje in de ruimte achter de badkamer en blauw is dan de afvoer. Dan moet er alleen veel voldoende afschot zijn natuurlijk, maar dat ga ik dan straks even met die loodgieter checken.

Wat alleen wel bizar voelt is dat ik dan achteraf in de tegels moet gaan "breken" omdat de aannemer dit zelf niet wil doen.

[ Voor 34% gewijzigd door posttoast op 10-11-2022 12:31 ]

omniscale.nl

• El-Vder
Mooie oplossing zo, zou dan misschien wel je douche naar naast toilet plaatsen en dan een wand ertussen, zodat je een inloop douche hebt. Kijk je vanuit de douche niet in je pot en zit je ook niet te hannesen met wc-rol houders etc.

• posttoast
El-Vder schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:37:
Mooie oplossing zo, zou dan misschien wel je douche naar naast toilet plaatsen en dan een wand ertussen, zodat je een inloop douche hebt. Kijk je vanuit de douche niet in je pot en zit je ook niet te hannesen met wc-rol houders etc.
Ja, goeie @ omdraaien douche. Ben wel benieuwd of ze dat gaan doen, want zoals gezegd: flexibiliteit is ver te zoeken daar...

omniscale.nl

• Niwla

Niwla

dat dus....

Mobiel bereik is WAAR-DE-LOOS in onze nieuwe woning. Mijn vrouw werkt in de zorg en moet telefonisch bereikbaar zijn op de telefoon verstrekt door haar werkgever. Onze iphones schakelen snel over naar bellen via wifi maar de telefoon van de werkgever heeft deze functionaliteit blijkbaar niet. :X

Heeft iemand ervaring met GSM versterkers/repeaters (of een andere oplossing)?

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:54
@posttoast de onspanningsleiding naar het dak is 75mm. Voor een wc heb je 110 nodig. Je kunt er niet zomaar vanuit gaan dat je op die ontspanningsleiding aan kunt sluiten.

Daarbij valt de leiding daar 2 verdiepingen omlaag. Dat genereert drukverschillen die een aanzuigende werking kunnen hebben op andere leidingen, waardoor je dus je sifons leeg zuigt.

De aannemer wil niet voor niets niets beloven, dus het is maar zeer de vraag of jouw plaatje wel uitgevoerd kan worden.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Niwla schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:07:
Mobiel bereik is WAAR-DE-LOOS in onze nieuwe woning. Mijn vrouw werkt in de zorg en moet telefonisch bereikbaar zijn op de telefoon verstrekt door haar werkgever. Onze iphones schakelen snel over naar bellen via wifi maar de telefoon van de werkgever heeft deze functionaliteit blijkbaar niet. :X

Ik heb een tijdje gezocht naar een oplossing en meerdere mensen in de wijk, want we hadden allemaal hetzelfde probleem.
Uiteinlijk was de enige oplossing een nieuwe telefoon met bellen over wifi-functionaliteit kopen... Dan werkt het namelijk ook meteen in je hele huis ipv op bv maar 1 verdieping

• posttoast
Blihi schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:25:
@posttoast de onspanningsleiding naar het dak is 75mm. Voor een wc heb je 110 nodig. Je kunt er niet zomaar vanuit gaan dat je op die ontspanningsleiding aan kunt sluiten.

Daarbij valt de leiding daar 2 verdiepingen omlaag. Dat genereert drukverschillen die een aanzuigende werking kunnen hebben op andere leidingen, waardoor je dus je sifons leeg zuigt.

De aannemer wil niet voor niets niets beloven, dus het is maar zeer de vraag of jouw plaatje wel uitgevoerd kan worden.
Ja, of het kan weet ik ook nog niet. Maar waar baseer je om dat de ontspanningsleiding naar mijn dak 75mm is? Als ik hier kijk staat er 110:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7ZxiNGsEY9Yn1mmLVnzQRfQmVw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vZ2LqkpIVFqbtIhsup37e6rh.png?f=fotoalbum_large

omniscale.nl

• Blihi
Ja, de dakdoorvoer is 110. De buis die er doorheen loopt hoeft geen 110 te zijn...

Ze delen geen werktekeningen. Pas bij oplevering krijg je revisiedocumenten met buismaten en dan moet je nog maar hopen dat die correct zijn (bij mij klopt geen enkele dragende muur op de tekening).

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:19

j4y

Enige reden dat hier nog een huistelefoon is :|

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:54

Je meest praktische oplossing is inderdaad zorgen dat je telefoon kan bellen over Wifi. Uitzoeken waarom je telefoon van je vrouw dit niet kan, ligt het aan de telefoon of aan de provider bijvoorbeeld.

Versterkers/repeaters voor thuis gebruik bestaat volgens mij niet of nauwelijks meer, Vodafone verkocht vroeger wel 'femtocellen' om dit op te lossen.

• posttoast
Blihi schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:30:
Ja, de dakdoorvoer is 110. De buis die er doorheen loopt hoeft geen 110 te zijn...

Ze delen geen werktekeningen. Pas bij oplevering krijg je revisiedocumenten met buismaten en dan moet je nog maar hopen dat die correct zijn (bij mij klopt geen enkele dragende muur op de tekening).
Hmmm, dat zou wel jammer zijn. Dit was een mooi sprankje hoop voor een relatief eenvoudige aanpassing.

omniscale.nl

• Farmerwood
  • Niet online
Ascension schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:38:
[...]
Uitzoeken waarom je telefoon van je vrouw dit niet kan, ligt het aan de telefoon of aan de provider bijvoorbeeld.
Het is een combi van firmware en provider. Mijn oude Sony bv kan prima bellen over wifi, maar in NL alleen met Vodafone omdat KPN er geen instellingen voor verstrekt had aan Sony om in de firmware mee te bakken.
Enige manier om het evt werkend te krijgen was er alternatieve firmware in flashen die aangepast zou zijn.
Omdat het toestel al bijna 5 jaar oud was mezelf maar een excuus gegeven om een nieuwe te kopen. :-)

Als het een telefoon van de werkgever is dus gewoon daar het probleem aankaarten en de mogelijke oplossing(en).

• Blihi
posttoast schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:38:
[...]

Hmmm, dat zou wel jammer zijn. Dit was een mooi sprankje hoop voor een relatief eenvoudige aanpassing.
Je kunt het natuurlijk vragen aan de aannemer. Wil hij de standleiding in 110 uitvoeren, in ieder geval tot ruim boven de vloer van de tweede verdieping. En dan nog is het maar de vraag of je dan een toiler mag lozen op die standleiding, omdat daar ook aansluitingen van je afvoer op uitkomen in de vloer. Daar zijn wel normen voor.

Alternatief is een sanibroyeur. Die mogen in NL ook niet, maar een kniesoor die daar op let. En dan heb je aan die 75 genoeg.

• posttoast
Blihi schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:56:
[...]

Je kunt het natuurlijk vragen aan de aannemer. Wil hij de standleiding in 110 uitvoeren, in ieder geval tot ruim boven de vloer van de tweede verdieping. En dan nog is het maar de vraag of je dan een toiler mag lozen op die standleiding, omdat daar ook aansluitingen van je afvoer op uitkomen in de vloer. Daar zijn wel normen voor.

Alternatief is een sanibroyeur. Die mogen in NL ook niet, maar een kniesoor die daar op let. En dan heb je aan die 75 genoeg.
Ja, ik gok dat de aannemer er bar weinig over los gaat laten. Kan ik me, hoe vervelend ik het ook vind, ergens nog wel voorstellen.

Sanibroyeur zou nog een optie kunnen zijn maar dat levert natuurlijk een hoop meer gedoe op. Daarom zou een normaal toilet wel echt fantastisch zijn.

omniscale.nl

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:16
Wat zijn jullie kwijt geweest voor het laten monteren van een visgraat pvc vloer? We hebben nu een offerte gekregen van 4100 (dus excl materiaal). Ze willen ook egaliseren. Is dat normaal bij nieuwbouw? Voor mijn gevoel is het aan de hoge kant. Ben daarom benieuwd naar jullie reacties.

Gaat om +- 100 m2.

[ Voor 3% gewijzigd door Rubenus op 10-11-2022 20:10 ]

• posttoast
Rubenus schreef op donderdag 10 november 2022 @ 20:08:
Wat zijn jullie kwijt geweest voor het laten monteren van een visgraat pvc vloer? We hebben nu een offerte gekregen van 4100 (dus excl materiaal). Ze willen ook egaliseren. Is dat normaal bij nieuwbouw? Voor mijn gevoel is het aan de hoge kant. Ben daarom benieuwd naar jullie reacties.
Hangt een beetje van het aantal m2 af lijkt me?

omniscale.nl

• Rubenus
posttoast schreef op donderdag 10 november 2022 @ 20:09:
[...]

Hangt een beetje van het aantal m2 af lijkt me?
Helemaal gelijk in. Vergeten, gaat om 100 m2 ongeveer.

• affo
  • Registratie: April 2021
  • Niet online
Rubenus schreef op donderdag 10 november 2022 @ 20:08:

Gaat om +- 100 m2.
Voor zover ik weet is egaliseren is gebruikelijk bij PVC, zelfs nieuwbouw. Dat was ons tenminste verteld.

Heb je een offerte van de leverancier van de PVC, of heb je zelf iemand benaderd puur voor het leggen?
n=1, maar in onze ervaring kan de leverancier best nog wel duurder uitvallen.

• Rubenus
affo schreef op donderdag 10 november 2022 @ 20:21:
[...]

Voor zover ik weet is egaliseren is gebruikelijk bij PVC, zelfs nieuwbouw. Dat was ons tenminste verteld.

Heb je een offerte van de leverancier van de PVC, of heb je zelf iemand benaderd puur voor het leggen?
n=1, maar in onze ervaring kan de leverancier best nog wel duurder uitvallen.
Betreft een offerte van de partij die ook de vloer en plinten levert.

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:12
Mijn badkamerwastafel was bij oplevering van de woning niet correct aangesloten. De monding van de aansluitingen in de muur zaten ~30cm naar rechts ten opzichte van de bedoelde positie.
Dit staat allemaal netjes op tekening. Het probleem is dat het er niet mooi uit ziet, en mijn aangeschafte wastafel-onderkast niet te bevestigen is omdat een muurkraan in de weg zit.

Nu ben ik al een jaar bezig om de aannemer te bewegen om dit punt op te lossen, ik heb tientallen keren gebeld en gemaild. Zowel de badkamerleverancier als de projectbouwer ontduiken verantwoordelijkheid en geven eigenlijk aan dat het niet serieus is en dat ik het maar moet accepteren.

Een foto zegt meer dan duizend woorden zeggen ze weleens. Zie hier de wastafel van mijn buren en die van mij. En ik ben misschien een ouwe zeur, maar ik heb voor een toilet en deze verschuiving €2600 betaald, dus verwacht daar wel een correcte installatie volgens tekening voor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pHUo0UXDPFdjkt7G79wUV-iCosM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EHQnUUSvKEfCt9xEoxtZ5g76.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4CdpueSXXd7KgsjY6Yilkx9MRAE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A3kzWzAuEBuAXDRAPRCVvdlM.jpg?f=fotoalbum_tile

De aannemer heeft aangegeven om Woningborg maar in te schakelen om te bemiddelen. Zij behandelen blijkbaar niet dergelijke leveringsgeschillen nadat ik een verzoek indiende, tenzij ik €400 ter bemiddeling bijleg. Iemand ervaring met dergelijke leveringsgeschillen en de afhandeling van Woningborg hiervan?

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• Farmerwood
  • Niet online
fonsoy schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:26:
De aannemer heeft aangegeven om Woningborg maar in te schakelen om te bemiddelen. Zij behandelen blijkbaar niet dergelijke leveringsgeschillen nadat ik een verzoek indiende, tenzij ik €400 ter bemiddeling bijleg. Iemand ervaring met dergelijke leveringsgeschillen en de afhandeling van Woningborg hiervan?
Ik ben inmiddels al 2 jaar met de aannemer bezig omdat de mechanische ventilatie niet voldoet aan de wettelijke eisen.
Toen ik Woningborg inschakelde (op advies van de aannemer) gaven die aan niks te kunnen betekenen omdat zij 'slechts' een afbouwverzekeraar zijn en dit een opleveringeschil betreft.

Ik ben inmiddels heel blij dat ik (ruim) op tijd een rechtsbijstandverzekering afgesloten heb, want die zijn er inmiddels druk mee.

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Mijn badkamerwastafel was bij oplevering van de woning niet correct aangesloten. De monding van de aansluitingen in de muur zaten ~30cm naar rechts ten opzichte van de bedoelde positie.
Dit staat allemaal netjes op tekening. Het probleem is dat het er niet mooi uit ziet, en mijn aangeschafte wastafel-onderkast niet te bevestigen is omdat een muurkraan in de weg zit.

Nu ben ik al een jaar bezig om de aannemer te bewegen om dit punt op te lossen, ik heb tientallen keren gebeld en gemaild. Zowel de badkamerleverancier als de projectbouwer ontduiken verantwoordelijkheid en geven eigenlijk aan dat het niet serieus is en dat ik het maar moet accepteren.

Een foto zegt meer dan duizend woorden zeggen ze weleens. Zie hier de wastafel van mijn buren en die van mij. En ik ben misschien een ouwe zeur, maar ik heb voor een toilet en deze verschuiving €2600 betaald, dus verwacht daar wel een correcte installatie volgens tekening voor.
[Afbeelding][Afbeelding]

Je gebruikt een totaal ander type sifon als je buren, daardoor moeten ze wel meer opzei gaan.

Andere sifon er op en het komt aardig in de richting als wat je buren hebben?

• fonsoy
Toppe schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:46:
[...]

Je gebruikt een totaal ander type sifon als je buren, daardoor moeten ze wel meer opzei gaan.

Andere sifon er op en het komt aardig in de richting als wat je buren hebben?
Dat type sifon past juist niet omdat de aansluitingen op de verkeerde locatie aangelegd zijn :/
Zelfs als die zou passen, dan is er het feit dat de wastafelonderkast niet past.
Farmerwood schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:32:
[...]

Ik ben inmiddels al 2 jaar met de aannemer bezig omdat de mechanische ventilatie niet voldoet aan de wettelijke eisen.
Toen ik Woningborg inschakelde (op advies van de aannemer) gaven die aan niks te kunnen betekenen omdat zij 'slechts' een afbouwverzekeraar zijn en dit een opleveringeschil betreft.

Ik ben inmiddels heel blij dat ik (ruim) op tijd een rechtsbijstandverzekering afgesloten heb, want die zijn er inmiddels druk mee.
Helder. Ik overweeg om morgen mijn rechtsbijstand er maar op te zetten. Speciaal vanwege deze woning er eentje afgesloten en ik heb hem wellicht nog nodig ook :+

[ Voor 43% gewijzigd door fonsoy op 10-11-2022 23:13 ]

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X06eLpKDR32HwyxJxsmAAvCxMZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fzLPD5quxhYK7gVpjYb7Uqdx.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand die deze tegelmatjes in hexagons
(we hebben ze in de wc) of iets soortgelijks heeft in zijn badkamer of andere kamer wellicht? Pm me wat voorbeelden! Dank is groot!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtsgfaajWUAm0rDKfNEbR00VTWQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PHYhd14AVAWNIiRNvhrNc9hp.jpg?f=fotoalbum_large

De "nieuwbouwgang" inmiddels ook een beetje aangekleed (schoenen worden nog weggewerkt in bakken ofzo). Nog steeds heel blij met het Arte behang!

[ Voor 34% gewijzigd door Bteq op 10-11-2022 23:27 ]

• Niwla

Niwla

dat dus....

Die kan nooit duur zijn ;)

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 05-12 11:48

[Afbeelding][Afbeelding]

welke foto ben jij ? want persoonlijk vind ik sifon 1 (linker foto) mooier, maar zou 2 ook prima vinden,

• fonsoy
Len020 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:50:
[...]

welke foto ben jij ? want persoonlijk vind ik sifon 1 (linker foto) mooier, maar zou 2 ook prima vinden,
Mijn wastafel betreft inderdaad foto 2. Want anders had alles gepast :)

• Bamiblik
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-12 21:49
Momenteel heb ik een 240liter boiler, upgrade naar 270liter boiler is €3250.
Voor het plaatsen van een douchepijp wtw vragen ze €2740,-, dan krijg ik een Luxxor showersave 2100mm.

Beiden dure opties, wat is wijsheid hierin?
Ga ik het redden met de originele boiler of is het verstandig iets vanuit de bouw mee te nemen?

Krijg 2 badkamers, en we gaan er wonen met 2 volwassenen en 2 jongere kinderen.

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Bamiblik schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:26:
Momenteel heb ik een 240liter boiler, upgrade naar 270liter boiler is €3250.
Voor het plaatsen van een douchepijp wtw vragen ze €2740,-, dan krijg ik een Luxxor showersave 2100mm.

Beiden dure opties, wat is wijsheid hierin?
Ga ik het redden met de originele boiler of is het verstandig iets vanuit de bouw mee te nemen?

Krijg 2 badkamers, en we gaan er wonen met 2 volwassenen en 2 jongere kinderen.
2 badkamers, dat is wel even een dingetje, want dat betekent ook 2 gelijktijdige douche beurten.
Je hebt natuurlijk meer dan 240 liter warm water want je moet het nog met koud water mengen.

De vraag word dan:
- hoelang je ongeveer de tijd neemt
- welke douche koppen je krijgt
- Komt je keuken kraan ook uit deze boiler

een WTW pijp heeft waarschijnlijk alleen nut voor je badkamers, en niet je keuken.. maar de WTW pijp helpt wel met energie bespraren natuurlijk tenopzichte van meer water te moeten verwarmen.
Pagina: 1 ... 169 ... 365 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.