• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:16
Midan schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:48:
[...]

Hi, hier een toekomstige buur 🙋

Hoe heb je de tegelzaak ervaren? Naar mijn ervaring waren ze ook erg duur.

Is de prijs van de keuken na aftrek van retour standaard keuken?
De tegelzaak vond ik ook best aan de dure kant. Maar daar woog het gemak op tegen de extra kosten. Tegels kwamen uit op €4300, maar daarvoor zitten ze wel op de muur op het moment van opleveren.

En inderdaad de keuken is na aftrek van het retourbedrag.

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-12 17:12
jvdmeer schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:55:
[...]

De tegelzaak vond ik ook best aan de dure kant. Maar daar woog het gemak op tegen de extra kosten. Tegels kwamen uit op €4300, maar daarvoor zitten ze wel op de muur op het moment van opleveren.

En inderdaad de keuken is na aftrek van het retourbedrag.
Goed punt. Tegels pas je niet makkelijk aan achteraf. Een badmeubel is een stuk makkelijker.

Veel succes met de resterende keuzes 👍

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:24
posttoast schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:47:
Wel echt superwaardevol hoor die posts hier over kookgroepen vs 3 fasen! Ik neem het mee naar mijn aannemer :)

Iets anders: ik heb de optie om in mijn kozijnen voorbereiding voor zonwering/screens te plaatsen, à € 225 per raam. Dat komt erop neer dat ze een elektra-punt maken die verbonden is met een centraaldoos in huis. Hier kun je dus later een screen met wireless remote op laten monteren (bv een Somfy). Nu heb ik in totaal op de bovenverdiepingen 8 kozijnen; 4 aan de noordkant en 4 aan de zuidkant. In een ideale wereld (lees: het geld klotst tegen de plinten) zou ik overal die punten laten aanleggen, maar ik heb nu eenmaal te maken met de realiteit dat het budget niet oneindig is. Is het überhaupt interessant om die dingen op het noorden ook te plaatsen? Op het zuiden vind ik een redelijke no-brainer ivm de zon die er de hele dag op staat (en daarmee in de zomer voor heel veel warmte zorgt).
Blijft persoonlijk, hier op noord eigenlijk niet eens overwogen. Op zuid wel gedaan op 1e verdieping, maar bij onze dubbele deuren in de woonkamer ben ik het vergeten. Had daar graag een elektrische zonnescherm willen plaatsen en moet nu met een kabelgootje over demuur vanaf een lichtpunt.

Hier in de wijk inmiddels wel bij diverse mensen rolluiken en screens gezien met een klein zonnepaneeltje. Schijnt prima te werken op zuid. Al denk ik dat het voor de kosten niet echt uitmaakt t.o.v. een leiding laten leggen.

• posttoast
  • Laatst online: 10:40
SquareOne schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:10:
[...]

Blijft persoonlijk, hier op noord eigenlijk niet eens overwogen. Op zuid wel gedaan op 1e verdieping, maar bij onze dubbele deuren in de woonkamer ben ik het vergeten. Had daar graag een elektrische zonnescherm willen plaatsen en moet nu met een kabelgootje over demuur vanaf een lichtpunt.

Hier in de wijk inmiddels wel bij diverse mensen rolluiken en screens gezien met een klein zonnepaneeltje. Schijnt prima te werken op zuid. Al denk ik dat het voor de kosten niet echt uitmaakt t.o.v. een leiding laten leggen.
Dank, ik neig er ook sterk naar om noord maar gewoon te skippen. Scheelt toch weer € 1000, da's 5,98 dubbele wandcontactdozen in onze meerwerklijst :P

omniscale.nl

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-12 14:56
posttoast schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:30:
[...]

Dank, ik neig er ook sterk naar om noord maar gewoon te skippen. Scheelt toch weer € 1000, da's 5,98 dubbele wandcontactdozen in onze meerwerklijst :P
Ik kies ook alleen voor zuid, juist omdat ik voor screens heb gekozen om de warmte buiten te houden van de zon. Op noord ga ik die zon niet hebben, dus hoef ik ook geen screens. Als je voor screens kiest omdat je ze heel mooi vindt en het geld ervoor over hebt, dan kan je ze ook op noord gebruiken. Als je het puur neemt om je huis te beschermen tegen hitte, dan lijkt het me vrij nutteloos.

Wij gaan ook voor een systeem met zonnepaneeltje, ben erg benieuwd hoe dat in de praktijk gaat werken.

This is absolutely ridiculous

• posttoast
  • Laatst online: 10:40
Ridicuul schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:57:
[...]

Ik kies ook alleen voor zuid, juist omdat ik voor screens heb gekozen om de warmte buiten te houden van de zon. Op noord ga ik die zon niet hebben, dus hoef ik ook geen screens. Als je voor screens kiest omdat je ze heel mooi vindt en het geld ervoor over hebt, dan kan je ze ook op noord gebruiken. Als je het puur neemt om je huis te beschermen tegen hitte, dan lijkt het me vrij nutteloos.

Wij gaan ook voor een systeem met zonnepaneeltje, ben erg benieuwd hoe dat in de praktijk gaat werken.
Hier gaat het ons ook puur om de warmte. Het enige "voordeel" dat ik me daarnaast kan bedenken is dat je je slaapkamers wat donkerder kunt houden. Maar daar kun je ook dikkere gordijnen voor kopen natuurlijk ;)

omniscale.nl

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:16
SquareOne schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:10:
[...]

Voordeel bij bekabelen is dat je bij veel nieuwbouw de screens IN het kozijn kan inbouwen, ipv opbouw (wat nodig is met een zonnepaneel).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iy84hm0-2edKONysAuKSPef3_UQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OwDcesGTRwqyrdfae8RMf5UE.png?f=user_large

Althans, bij ons zou dit mogelijk moeten zijn.
Wij hebben op zuid (voorzijde) alles bekabeld, en daarnaast mogelijkheid tot zonnewering bij schuifpui op noord (achterzijde).

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
rubenos schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:25:
[...]

Voordeel bij bekabelen is dat je bij veel nieuwbouw de screens IN het kozijn kan inbouwen, ipv opbouw (wat nodig is met een zonnepaneel).
Als we die optie toch eens gehad zouden hebben.. dan hadden ze goud geld aan me verdient.
Helaas boden ze alleen opbouw screens aan met 5X marge dus daar kijken we wel naar zodra het is opgeleverd

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:08

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Hier ook op oost en west gevraagd om een loze leiding voor screens á €280, die op noord leek ons ook niet nodig. Maar daarbij viel het mij op dat de jaloezie schakelaars gewoon naast het raam kwamen. Ik heb daarom expliciet gevraagd om deze naast het lichtknopje te doen bij de deur.
Ik wil ze toch gaan automatiseren met een Shelly 2.5 maar dan heb ik die lelijke knoppen niet ergens op de muur zitten maar verzameld bij de deur en als de domotica niet werkt dan heb ik altijd nog de mogelijkheid om ze met de hand te bedienen... iets met WAF ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Mr.Viper op 04-11-2022 14:42 ]

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Mr.Viper schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:41:
Hier ook op oost en west gevraagd om een loze leiding voor screens á €280, die op noord leek ons ook niet nodig. Maar daarbij viel het mij op dat de jaloezie schakelaars gewoon naast het raam kwamen. Ik heb daarom expliciet gevraagd om deze naast het lichtknopje te doen bij de deur.
Ik wil ze toch gaan automatiseren met een Shelly 2.5 maar dan heb ik die lelijke knoppen niet ergens op de muur zitten maar verzameld bij de deur en als de domotica niet werkt dan heb ik altijd nog de mogelijkheid om ze met de hand te bedienen... iets met WAF ;)
Hier boden ze een loze leiding aan met trektdraad naar inbouwdoos naast de lichtschakelaar (a 160 euro), maar ook een bedrade variant naar zo'n inbouwdoos naast de schakelaar (a 385 euro).
Uiteindelijk de prijs voor een loze leiding betaald, zonder wandcontact maar wel een bedrade leiding vanaf de centraaldoos. Kunnen we mooi een bedrade screen aansluiten met afstandsbedieding. Erg blij mee, misschien iets wat andere kopers hier ook kunnen voor stellen als compromis bij hun aannemer. ;)

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:52

fmb

Mr.Viper schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:41:
Hoeveel ramen heb je? Krijg je dan niet heel veel schakelaars naast dit lichtknopje en wat is daarvan de WAF?
Ik heb ervoor gekozen om enkel stroom naar buiten aan te leggen zonder fysieke knoppen. De door de leverancier meegeleverde of bij te bestellen afstandsbediening zal echt wel betrouwbaar werken. Verder heb je meestal de mogelijkheid om een app te gebruiken en/of iets met domotica te doen.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• jelmerc
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-05 13:17
Ja loze leiding naar dichtsbijzijnde contactdoos is echt voldoende. De screens komen met eigen bedrading. En afstandbediening of zoiets als een tahoma box werkt top. zeker WAF approved,

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:08

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

fmb schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:33:
[...]

Hoeveel ramen heb je? Krijg je dan niet heel veel schakelaars naast dit lichtknopje en wat is daarvan de WAF?
Ik heb ervoor gekozen om enkel stroom naar buiten aan te leggen zonder fysieke knoppen. De door de leverancier meegeleverde of bij te bestellen afstandsbediening zal echt wel betrouwbaar werken. Verder heb je meestal de mogelijkheid om een app te gebruiken en/of iets met domotica te doen.
Elke slaapkamer heeft er 1. Alleen in de keuken aan de voorkant krijgt er 2 dus dan zitten daar wel 2 naast elkaar maar die komt op een plek waar nog maar 1 andere schakelaar zit dus dat lijkt me nog niet heel druk.

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Hier wilde de aannemer helaas qua zonwering niks anders aanbieden dan een schakelaar naast het raam en leiding die in de bovenhoek van het raam uit komt.
Slechts een loze leiding vanaf centraaldoos of vanuit MK wilden ze niet. Schakelaar bij de lichtschakelaar had ik ook best ene optie gevonden, maar daar wilden ze ook niet aan.

Heb hier wel 3 ramen op noord met rolluiken gedaan, maar dat zijn de slaapkamers van de kinderen. Toch wel lekker dat die in de zomer niet om 05:00 wakker zijn van het licht.

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:52

fmb

Mr.Viper schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:40:
[...]

Elke slaapkamer heeft er 1. Alleen in de keuken aan de voorkant krijgt er 2 dus dan zitten daar wel 2 naast elkaar maar die komt op een plek waar nog maar 1 andere schakelaar zit dus dat lijkt me nog niet heel druk.
Ja, dan valt het aantal wel mee. Ik dacht aan woonkamer met open keuken en dan voor iets van 4 of meer ramen alles op 1 plek zien te krijgen ;)

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• Denizli
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:21
Ridicuul schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:28:
[...]

Even voor mijn beeldvorming: waarom zou je hier een opleverpunt van kunnen maken? Maakt jouw keuken deel uit van het project en is de aannemer daarmee verantwoordelijk voor de aansluiting?

Onze keukenleverancier heeft in de communicatie naar de aannemer een 2 fasen perilex tbv kookplaat 7.4 kW ingetekend. Dit heeft de aannemer dan ook zo overgenomen.

Nu blijkt dus dat de Bora Puru die door de keukenleverancier aangesloten gaat worden 7.6 kW trekt en dus te zwaar is voor de aansluiting.

Dan lijkt mij toch dat ik bij de keukenleverancier moet aankloppen dat zij dit fout hebben gedaan en is de aannemer hierin geen partij?
Bora Puru is wel 7.6kw maar kan wel op een 2 fase aansluiting. Staat in de gebruiksaanwijzing van Bora puru zelf. 450 is serieus veel geld...

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-11 20:09

koekjah

Luctor et emergo

En zijn er al mensen bij wie het project hinder ondervindt van de Portos uitspraak?
Bij ons project - vergunning al onherroepelijk - zijn ze vooralsnog gewoon verder aan het bouwen.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:05

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
koekjah schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 09:07:
En zijn er al mensen bij wie het project hinder ondervindt van de Portos uitspraak?
Bij ons project - vergunning al onherroepelijk - zijn ze vooralsnog gewoon verder aan het bouwen.
Iemand moet de vergunning aanvechten, pas dan zal hij ingetrokken kunnen worden. Dus lekker verder bouwen en hopen dat niemand een procedure opstart

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Voor deze keer laat ik de laatste posts over kookgroepen staan, maar let even op de topic warning waar die discussie eigenlijk hoort als je daar meer vragen over hebt.

Tweakers Discord

• koekjah
  • Laatst online: 14-11 20:09

koekjah

Luctor et emergo

Toppe schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 09:36:
[...]

Iemand moet de vergunning aanvechten, pas dan zal hij ingetrokken kunnen worden. Dus lekker verder bouwen en hopen dat niemand een procedure opstart
Ja klopt, maar er zitten ook mensen in dit topic bij wie de bouw nog niet gestart is en/of de vergunning niet onherroepelijk

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
koekjah schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:42:
[...]

Ja klopt, maar er zitten ook mensen in dit topic bij wie de bouw nog niet gestart is en/of de vergunning niet onherroepelijk
Zolang de vergunning niet onherroepelijk is kan dit wel een uitdaging worden, als de vergunning wel onherroepelijk is dan moet iemand alsnog een zaak starten om de bouw tegen te houden.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
We hebben een easy drain, nu werden we van de week door de interieur verzorgster geattendeerd op het feit dat er schimmel in de drain zit, leek me stug want die kit je normaal niet af… wel dus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2uNnvXbWIZPuU2AurCSZv9GgSA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vYQcaZkjUBmynvNW4qJq1mUP.jpg?f=fotoalbum_large

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:09
Toppe schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:14:
We hebben een easy drain, nu werden we van de week door de interieur verzorgster geattendeerd op het feit dat er schimmel in de drain zit, leek me stug want die kit je normaal niet af… wel dus
[Afbeelding]
Tja, vervelend. Maar wat ik me afvraag: valt een drain ook onder de verzorging van het interieur?
En is ie dan al zo lang niet schoon gemaakt dat er inmiddels schimmel in zit?

[ Voor 5% gewijzigd door witterholt op 05-11-2022 16:51 ]

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
witterholt schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:47:
[...]

Tja, vervelend. Maar wat ik me afvraag: valt een drain ook onder de verzorging van het interieur?
En is ie dan al zo lang niet schoon gemaakt dat er inmiddels schimmel in zit?
Schimmel op kit komt door water wat er op blijft zitten. Je hoort een drain niet aan de binnenkant te kitten, het is gewoon een RVS gelaste bak.

Je kan niet na elke douche beurt een drain los gaan halen om hem af te drogen :')

https://www.easydrain.nl/...leren-van-een-douchegoot/

Hoofdstuk 9 :9

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 05-11-2022 17:05 ]

• witterholt
Toppe schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 17:04:
[...]

Schimmel op kit komt door water wat er op blijft zitten. Je hoort een drain niet aan de binnenkant te kitten, het is gewoon een RVS gelaste bak.

Je kan niet na elke douche beurt een drain los gaan halen om hem af te drogen :')
De vervolgactie is dus de schimmel en kit eruit snijden?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Toppe schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 17:04:
[...]

https://www.easydrain.nl/...leren-van-een-douchegoot/

Hoofdstuk 9 :9
Volgens mij is hoofdstuk 8 ook niet goed uitgevoerd? Lijkt op de foto alsof er niet rondom is gekit.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Wolly schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 17:13:
[...]

Volgens mij is hoofdstuk 8 ook niet goed uitgevoerd? Lijkt op de foto alsof er niet rondom is gekit.
Is gevoegd inderdaad.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
witterholt schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 17:06:
[...]

De vervolgactie is dus de schimmel en kit eruit snijden?
Geen idee hoe ze het gaan oplossen, maar dit hoort in elk geval niet…

• witterholt
Toppe schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 17:28:
[...]

Geen idee hoe ze het gaan oplossen, maar dit hoort in elk geval niet…
Nee, dat is duidelijk. Volgens mij had je al aardig wat restpuntjes of niet?

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
witterholt schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 17:29:
[...]

Nee, dat is duidelijk. Volgens mij had je al aardig wat restpuntjes of niet?
Ja klopt. Meeste is gelukkig naar tevredenheid opgelost, staan nu nog 2 punten open, de drain en de achterdeuren, die zijn beschadigd en hebben geen houtnerf structuur.

• Pingu007
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-10 22:15
Bij oplevering op de vliering wat schimmel ontdekt, het advies van de Inspecteur van VEH en de aannemer was laten drogen en dan met vochtige doek afnemen. Schijn te normaal te zijn..

Inmiddels 3 weken verder en de schimmelgeur is nog goed aanwdzig, bovendien droogt de was op zolder zeer slecht.

Zit er nu aan het te denken om een bouwdroger te huren en die een dagje te laten werken om het proces te laten versnellen.

Zinvol?

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Pingu007 schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:26:
Bij oplevering op de vliering wat schimmel ontdekt, het advies van de Inspecteur van VEH en de aannemer was laten drogen en dan met vochtige doek afnemen. Schijn te normaal te zijn..

Inmiddels 3 weken verder en de schimmelgeur is nog goed aanwdzig, bovendien droogt de was op zolder zeer slecht.

Zit er nu aan het te denken om een bouwdroger te huren en die een dagje te laten werken om het proces te laten versnellen.

Zinvol?
Je kan nu wel het vocht weghalen met een bouwdroger maar de luchtvochtigheid stijgt weer zodra je de was gaat ophangen. Tegenwoordig worden de woningen luchtdicht gebouwd, het vocht op zolder kan dus zeer waarschijnlijk nergens heen.

Heb je een dakraam? Zou die eens op ventilatie stand zetten.

• Pingu007
Toppe schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:30:
[...]

Je kan nu wel het vocht weghalen met een bouwdroger maar de luchtvochtigheid stijgt weer zodra je de was gaat ophangen. Tegenwoordig worden de woningen luchtdicht gebouwd, het vocht op zolder kan dus zeer waarschijnlijk nergens heen.

Heb je een dakraam? Zou die eens op ventilatie stand zetten.
2 dakramen op zolder en het luik naar de vliering constant open.
Dakramen overdag stukje open en 's nachts op ventilatiestand
Wellicht toch nu al de schimmel wegpoetsen? ipv eerst laten drogen?

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Pingu007 schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:32:
[...]

2 dakramen op zolder en het luik naar de vliering constant open.
Dakramen overdag stukje open en 's nachts op ventilatiestand
Wellicht toch nu al de schimmel wegpoetsen? ipv eerst laten drogen?
Zou zelf de schimmel pas weghalen als je het met een stoffer weg kan vegen. Eventueel een ontvochtiger bij boels huren, kan wel effect hebben.

• Pingu007
Toppe schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:42:
[...]

Zou zelf de schimmel pas weghalen als je het met een stoffer weg kan vegen. Eventueel een ontvochtiger bij boels huren, kan wel effect hebben.
Dat heb ik even getest en dat kon, dus met vochtige doek (klein sopjes, goed uitknijpen) weggehaald.
Aparte is dat er aan de achterkant van de platen waarschijnlijk ook schimmel zit dus effectief gezien haal je maar de helft weg. 8)7
Als het nu weer terugkomt ga ik toch proberen dat de aannemer het moet oplossen, want vindt het niet heel normaal.
De buren hebben er bv. helemaal geen last van..

In ons oude huis veel schimmel gehad (bouwjaar 1909), dachten lekker nieuwbouw hebben we daar iig geen last van..

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Pingu007 schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:11:
[...]

Dat heb ik even getest en dat kon, dus met vochtige doek (klein sopjes, goed uitknijpen) weggehaald.
Aparte is dat er aan de achterkant van de platen waarschijnlijk ook schimmel zit dus effectief gezien haal je maar de helft weg. 8)7
Als het nu weer terugkomt ga ik toch proberen dat de aannemer het moet oplossen, want vindt het niet heel normaal.
De buren hebben er bv. helemaal geen last van..

In ons oude huis veel schimmel gehad (bouwjaar 1909), dachten lekker nieuwbouw hebben we daar iig geen last van..
Wat voor platen zijn het? Die groene?

• Pingu007
Toppe schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:28:
[...]

Wat voor platen zijn het? Die groene?
Bruine

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Foto?

En doe even de watertest, je vinger natmaken en over de plaat heen 'vegen', trekt het water er in?

• Pingu007
Toppe schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:36:
[...]

Foto?

En doe even de watertest, je vinger natmaken en over de plaat heen 'vegen', trekt het water er in?
Water trekt er niet in, blijft erop liggen. Nu zijn die platen ook vrij glad en compact, weet niet of dat uitmaakt?

Dit zijn de platen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KG9KLsU8xjEaccLpwUwoZO_75Vw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nBOCnaenAkAEUHyhJcHIB9co.jpg?f=fotoalbum_large

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Pingu007 schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:42:
[...]

Water trekt er niet in, blijft erop liggen. Nu zijn die platen ook vrij glad en compact, weet niet of dat uitmaakt?

Dit zijn de platen:
[Afbeelding]
Als het er niet intrekt zijn het vochtwerende platen dus zou me niet zoveel zorgen maken over ‘de andere kant’ :)

• Pingu007
Toppe schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:48:
[...]

Als het er niet intrekt zijn het vochtwerende platen dus zou me niet zoveel zorgen maken over ‘de andere kant’ :)
Okay mooi :)
Nu maar even afwachten of de plekken weer terugkomen, hopelijk niet en trekt de geur snel weg!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Pingu007 schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:53:
[...]

Okay mooi :)
Nu maar even afwachten of de plekken weer terugkomen, hopelijk niet en trekt de geur snel weg!
Die platen ruiken sowieso altijd wat 'muf'

• Pingu007
Toppe schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:04:
[...]

Die platen ruiken sowieso altijd wat 'muf'
Het was nu wel echt een schimmel/vocht geur, hopelijk wordt die zsm vervangen door de muffe geur ;-)
Bedankt voor je hulp!

[ Voor 4% gewijzigd door Pingu007 op 06-11-2022 13:13 ]

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Pingu007 schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:12:
[...]

Het was nu wel echt een schimmel/vocht geur, hopelijk wordt die zsm vervangen door de muffe geur ;-)
Bedankt voor je hulp!
Het zat bij ons achter de schotten op de zolder, dus daar hebben we een aan beide kanten 2 roostertjes in geplaatst zodat het kan luchten. Uiteindelijk is het langzaamaan weggetrokken, duurde een maandje of 3 in de zomer.

Het nadeel is wel dat je nu een natte en koude periode ingaat en dat het misschien wat langer kan duren daardoor. Maar onze aannemer en VEH-mannetje zeiden ook dat het heel normaal was omdat er luchtdicht gebouwd wordt idd.

Vonden wij ook een beetje raar klinken aangezien onze vorige ervaringen met vocht en schimmel niet zo positief waren :P

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:54
Vochtproblemen in nieuwbouw komen altijd door ventilatieproblemen. Schaf een hygrometer aan en meet de luchtvochtigheid.

Wordt er voldoende geventileerd? Haalt de mechanische ventilatie het beloofde debiet? Staat die ventilatie op de juiste stand (en dus niet op 1)?

Een bouwdroger is een eenmalige fix, maar als de ventilatie niet goed is, blijft het vocht terugkomen.

Wat helpt, voor het uiterlijk: inspuiten van de platen met een mix water en bleek (spons of een spuitpompje). Dat laten drogen. Dat doodt de schimmel, maar als het vochtig blijft, zal de schimmel terugkomen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Blihi
Nadeel van luchtdicht bouwen is dat al het vocht dat binnenkomt tijdens de bouw er ook weer uit moet. En dat kan alleen maar door ventileren.

Mensen in een huis produceren ook veel vocht, zeker ook was die je laat drogen. Wij hebben een ontvochtiger staan in het washok. Zodra we was ophangen, gaat die ook aan.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:33:
Nadeel van lichtdicht bouwen is dat al het vocht dat binnenkomt tijdens de bouw er ook weer uit moet. En dat kan alleen maar door ventileren.

Mensen in een huis produceren ook veel vocht, zeker ook was die je laat drogen. Wij hebben een ontvochtiger staan in het washok. Zodra we was ophangen, gaat die ook aan.
Heb je er een die aangesloten is op een afvoer of niet? Anders dan sta je constant met emmers te zeulen, er komt nogal wat vocht vanaf ja.

• averroes1198
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15:44
Goedenavond,

Wij twijfelen erg tussen Atlas Concorde Nid Cashmere en Light in 15x90 visgraat!

Heeft er iemand voorbeelden van hoe zijn vloer er bij ligt?!

Hartstikke bedankt alvast!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:24
averroes1198 schreef op zondag 6 november 2022 @ 18:38:
Goedenavond,

Wij twijfelen erg tussen Atlas Concorde Nid Cashmere en Light in 15x90 visgraat!

Heeft er iemand voorbeelden van hoe zijn vloer er bij ligt?!

Hartstikke bedankt alvast!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nid cashmere

Onze leverancier kon ‘m niet leveren, maar als je de keuze hebt: ga eens kijken voor de Marazzi Oltre Natural

[ Voor 3% gewijzigd door SquareOne op 06-11-2022 19:04 ]

• Denizli
Ik heb een technische keukentekening. Eigenlijk zou ik heel graag willen weten wat deze aanpassingen gaan kosten.Hoe kan ik dat berekenen? Elke stopcontact verplaatsen kost geld en krachtstroom ook maar hoe weet ik hoeveel groepen er worden aangelegd en moet ik per groep ook voor de wcd betalen? Als ik zo globaal rekenen kom ik op 3.000 euro. Dat kan toch niet waar zijn? Is hier iemand die mij kan helpen?

• Blihi
Toppe schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:37:
[...]

Heb je er een die aangesloten is op een afvoer of niet? Anders dan sta je constant met emmers te zeulen, er komt nogal wat vocht vanaf ja.
Inderdaad. Aangesloten op de afvoer van de cv ketel.

• Blihi
Denizli schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:55:
Ik heb een technische keukentekening. Eigenlijk zou ik heel graag willen weten wat deze aanpassingen gaan kosten.Hoe kan ik dat berekenen? Elke stopcontact verplaatsen kost geld en krachtstroom ook maar hoe weet ik hoeveel groepen er worden aangelegd en moet ik per groep ook voor de wcd betalen? Als ik zo globaal rekenen kom ik op 3.000 euro. Dat kan toch niet waar zijn? Is hier iemand die mij kan helpen?
De aannemer kan dat vertellen, maar de volgende apparaten krijgen meestal een eigen groep:

Vaatwasser, oven, quooker en kookplaat (krachtgroep).

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:16
Dit zijn mijn kosten geweest, ter referentie. Keuken met stoomoven, 2e oven, quooker, Bora Puru. Eigenlijk was alles nét op een andere plek dan standaard ingetekend. :+

Keuken Installatietekening
- Waterleiding en afvoer verplaatsen aannemer €304
- Vloerverwarming vrije zone €250

Elektra Keuken
- WCD verplaatsen 7x €22.26 155.82
- Loze leiding verplaatsen (quooker) €22.26
- Enkele WCD met Extra groep tbv 2e Oven €275.52
- Dubbele WCD als 3voudig inbouw (aanrecht) €52.88
- Fase 3 - groep €89.06
- Aanpassen 3-fase automaat 16a naar een 3-fase aardlekautomaat. 16a/0,03a(tbv Kooktoestel) €217

Misschien heb je er wat aan. Wij moesten dit ook afstemmen voor we de elektrakosten kende.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:10
Verkeerde topic 🤣

[ Voor 88% gewijzigd door mentalozzie op 06-11-2022 20:18 ]

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:52
Dit was bij mij de prijs gebaseerd op de standaard keuken. Die bestond uit 2 fase kookplaat, groep voor oven en vaatwasser, 6 wcd voor keukengebruik en wcd voor afzuigkap en koelkast.

Bora genomen, dus wcd voor voor afzuiging wordt elders gebruikt. Verder extra oven/magnetron op een aparte groep.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:07
Ik was 2900 euro kwijt voor alle wijzigingen, extra stopcontacten, extra aansluitingen voor water en krachtstroom. Scheelt volgens mij ook nog wel of je een eiland neemt of niet

• Denizli
Bedankt voor het meedenken. We willen een eiland. Er zit niet standaard een groep voor oven en als we een combi oven en magnetron oven willen dan moeten er 2 groepen. Een groep (aardlekschakelaar noemen ze het als ik het goed begrijp) is a 300 euro en dan nog voor een wcd kennelijk apart betalen. En alle wand contactdozen moet een plek verschuiven. Tekenaar heeft 7600 watt op gezet voor Bora dus 3- fase krachtstroom in de meterkast van bijna 500 euro. Het is te gek wat het allemaal kost.

[ Voor 3% gewijzigd door Denizli op 06-11-2022 20:46 ]

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Wij hebben alleen de extra groepen betaald + een toeslag van €100 voor het verleggen van al het leidingwerk :')

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
@Denizli Kun je het niet aan je aannemer vragen? Wij stuurden onze tekening en kregen een offerte retour. De aannemer mag zelf bepalen wat de wijzigingen kosten. Bij ons werd er wel onderscheid gemaakt tussen dingen als het verplaatsen van een stopcontact dat al op de standaardtekening stond vs het bijmaken van extra stopcontacten. Bij ons kwam het op zo'n 2000 euro uit, voor een keuken met eiland.

[ Voor 8% gewijzigd door SL104 op 06-11-2022 21:37 ]

• Denizli
SL104 schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:35:
@Denizli Kun je het niet aan je aannemer vragen? Wij stuurden onze tekening en kregen een offerte retour. De aannemer mag zelf bepalen wat de wijzigingen kosten. Bij ons werd er wel onderscheid gemaakt tussen dingen als het verplaatsen van een stopcontact dat al op de standaardtekening stond vs het bijmaken van extra stopcontacten. Bij ons kwam het op zo'n 2000 euro uit, voor een keuken met eiland.
jawel ga ik ook aan de aannemer vragen maar daarna nog aanpassingen doen is ook weer zowat en brengen ze ook weer kosten in rekening. Ik begin zo langzamerhand te wennen aan de idiote bedragen,

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:02

ChillPascal

In the end...

Onze badkamer is opgeleverd met een dubbele schakelaar in de badkamer, waarbij één schakelaar voor de plafondlamp is en eentje voor het stroompunt achter de wasbak op ooghoogte. Nu zijn wij op zoek naar een spiegel met ingebouwde verlichting. Echter zie ik online enkel spiegels voorbij komen met een ingebouwde (touch) schakelaar. Ik zet natuurlijk liever geen schakelaar achter een schakelaar.

Ik kan me niet voorstellen dat wij de enige zijn. Ik ben dus benieuwd hoe jullie dit hebben opgelost?

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:01
ChillPascal schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:49:
Onze badkamer is opgeleverd met een dubbele schakelaar in de badkamer, waarbij één schakelaar voor de plafondlamp is en eentje voor het stroompunt achter de wasbak op ooghoogte. Nu zijn wij op zoek naar een spiegel met ingebouwde verlichting. Echter zie ik online enkel spiegels voorbij komen met een ingebouwde (touch) schakelaar. Ik zet natuurlijk liever geen schakelaar achter een schakelaar.

Ik kan me niet voorstellen dat wij de enige zijn. Ik ben dus benieuwd hoe jullie dit hebben opgelost?
De schakelaar in de spiegel altijd op aan laten staan :D

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

kepler schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:53:
[...]
De schakelaar in de spiegel altijd op aan laten staan :D
Nee want touch gaat automatisch uit als stroom eraf door wandschakekaar. Hier ook zo opgeleverd.

Wago ertussen en wand schakelaar uitschakelen / overbruggen.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:30
vliegnerd schreef op zondag 6 november 2022 @ 22:04:
[...]

Nee want touch gaat automatisch uit als stroom eraf door wandschakekaar. Hier ook zo opgeleverd.

Dat verschilt per lamp. Beide opties prima, maar wandschakelaar is vele maal fijner imo :)

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:05
Je zou nog een aardige duit centen kunnen besparen door loze leidingen te nemen en zelf te bedraden. Als je de kennis hebt kan je en hoop besparen.

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Blik1984 schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:22:
Ik was 2900 euro kwijt voor alle wijzigingen, extra stopcontacten, extra aansluitingen voor water en krachtstroom. Scheelt volgens mij ook nog wel of je een eiland neemt of niet
Pff, ik dacht dat wij met 1700 euro al veel kwijt waren...
Aannemer vroeg al 500 euro administratiekosten om een leidingplan van een andere keukenleverancier te beoordelen en verwerken.

Het verleggen zelf waren ze nog wel redelijk schappelijk. Er werd alleen geteld hoeveel wcd's en groepen erbij gekomen waren en daarvoor moest je betalen.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:07
Farmerwood schreef op zondag 6 november 2022 @ 22:31:
[...]

Pff, ik dacht dat wij met 1700 euro al veel kwijt waren...
Aannemer vroeg al 500 euro administratiekosten om een leidingplan van een andere keukenleverancier te beoordelen en verwerken.

Het verleggen zelf waren ze nog wel redelijk schappelijk. Er werd alleen geteld hoeveel wcd's en groepen erbij gekomen waren en daarvoor moest je betalen.
De aansluitingen waren echt minimaal die al inclusief waren, nl voor 1 oven, 1 fornuis, 1 vaatwasser en 1 kraan en zonder enige extra wcd’s erbij, en dan ook nog allemaal tegen 1 en dezelfde muur. Dus er wordt gecashed op het verplaatsen van die aansluitingen en de hoofdprijs voor iedere extra groep, wcd en krachtstroom.

• kepler
vliegnerd schreef op zondag 6 november 2022 @ 22:04:
[...]

Niet bij de twee spiegels die wij hebben. En het is wel zo makkelijk om al het licht met de wandschakelaar in/uit te schakelen. Maar ja, als dat niet kan is jouw oplossing ook prima natuurlijk

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

kepler schreef op maandag 7 november 2022 @ 07:17:
[...]

Niet bij de twee spiegels die wij hebben. En het is wel zo makkelijk om al het licht met de wandschakelaar in/uit te schakelen. Maar ja, als dat niet kan is jouw oplossing ook prima natuurlijk
Ja inderdaad: Ik zou het ook liever met de wantschakelaar doen. Maar de spiegel die wij hebben uitgezocht (die wij moesten uitzoeken VOORDAT het elektraplan besproken werd en ook toen wisten wij het niet) die werkt zo niet.

Die gaat "standby" als je de wandschakelaar aanzet en pas "aan" als je de onderkant aanraakt...

First world problems, maar wel irritant.

• MonkeySleeve
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:03

MonkeySleeve

It's just Monkey business

Gisteren even bij Bruynzeel keukens geweest om alvast wat inspiratie op te doen voor het gesprek van vanmiddag. Zag al paar mooie aanrecht bladen, maar die zullen wel erg duur zijn :P

Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve

• Z___Z
  • Niet online
vliegnerd schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:16:
[...]

Ja inderdaad: Ik zou het ook liever met de wantschakelaar doen. Maar de spiegel die wij hebben uitgezocht (die wij moesten uitzoeken VOORDAT het elektraplan besproken werd en ook toen wisten wij het niet) die werkt zo niet.

Die gaat "standby" als je de wandschakelaar aanzet en pas "aan" als je de onderkant aanraakt...

Je krijgt toch de plattegrond voordat je keuzes kan/moet maken?

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 05-12 11:25
Hi allen... iemand nog een tip of adres waar ik op maat schuifdeuren kan regelen?

Wij hebben in een inham nu de inzetten zelf gemaakt, maar willen dit nu afsluiten middels een op-maat schuifdeursysteem..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cXCgiPLyO5k_B91XViMY026Q4-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tNRo5RklvCEsCTIFXFvgr6KU.jpg?f=fotoalbum_large

De standaard schuifdeuren van de bouwmarkt en die van wat online diensten zoals gastengigant zijn minimaal € 1000,- tot € 1200,- alleen voor 3 deuren op deze breedte (2700mm en hoogte 2370mm) exclusief montage.

Iemand nog tips of ideeën

- The Neo and Only -

• kepler
vliegnerd schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:16:
[...]

Haha zeker first world problems :P

Maar je kan de spiegel niet doorlussen?

• lonehitman
  • Nu online
NeoFoX schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:17:
Hi allen... iemand nog een tip of adres waar ik op maat schuifdeuren kan regelen?

Wij hebben in een inham nu de inzetten zelf gemaakt, maar willen dit nu afsluiten middels een op-maat schuifdeursysteem..
[Afbeelding]

De standaard schuifdeuren van de bouwmarkt en die van wat online diensten zoals gastengigant zijn minimaal € 1000,- tot € 1200,- alleen voor 3 deuren op deze breedte (2700mm en hoogte 2370mm) exclusief montage.

Wij hebben zo'n zelfde soort inham voor de wasmachine etc. Kijk even naar storemax. De geleiders,omlijsting etc zijn goedkoop op marktplaats te krijgen. Dan hoef je alleen voor de deuren nog naar de bouwmarkt. Zijn 33 euro per stuk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-uNziXU95fDsITnqJKlwuN3Cgqc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3yAqkNX0xNub9KVMW6CNhdpu.jpg?f=fotoalbum_large

Wij hebben zo'n zelfde soort inham voor de wasmachine etc. Kijk even naar storemax. De geleiders,omlijsting etc zijn goedkoop op marktplaats te krijgen. Dan hoef je alleen voor de deuren nog naar de bouwmarkt. Zijn 33 euro per stuk.

[ Voor 7% gewijzigd door lonehitman op 07-11-2022 09:43 ]

• LordBusiness
  • Niet online
NeoFoX schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:17:

[Afbeelding]

Bestel ze bij Kvik, regelmatig leuke acties en op maat gemaakt. Ben er erg blij mee. :)

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 05-12 11:25
LordBusiness schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:00:
[...]
Bestel ze bij Kvik, regelmatig leuke acties en op maat gemaakt. Ben er erg blij mee. :)
Heb je toevallig een foto en welk type heb je? Dan lijkt mij de MILK of SMART wel interessant.

Ze zitten toevallig ook in Enschede :9 dus ik denk dat ik daar wel even langswip om het eens te bekijken...

- The Neo and Only -

• LordBusiness
  • Niet online
Ik heb smart gekozen, was 't goedkoopste en is echt prima. Enkel soft close mist. Maar wel mooi zwart eiken look en zwarte lijsten. Prijs kwaliteit echt top. Foto's vind je hier.

[ Voor 21% gewijzigd door LordBusiness op 07-11-2022 12:17 . Reden: typo ]

• Diablow
  • Laatst online: 04-04 18:56
MonkeySleeve schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:00:
Gisteren even bij Bruynzeel keukens geweest om alvast wat inspiratie op te doen voor het gesprek van vanmiddag. Zag al paar mooie aanrecht bladen, maar die zullen wel erg duur zijn :P
Leuk, wij zijn vorige week langs geweest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0F-Igy7R44Yz8XMnNn_17aL5kig=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hRI0NU9JF1PB61eWuDrcwYM9.png?f=fotoalbum_large
Dat zou het ongeveer moeten worden. Blad van nep eiken.

[ Voor 12% gewijzigd door Diablow op 07-11-2022 14:35 ]

• keeperson
  • Laatst online: 04-12 16:41
Diablow schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:32:
[...]

[Afbeelding]
Leuke keuken. Die afzuigkap is echt al veel beter dan die ik heb. Ik kijk eigenlijk constant tegen de bovenkant aan. Als ik je nog een tip mag geven: neem wel echt een backsplash.

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 05-12 13:52
ChillPascal schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:49:

Bij ons hadden ze de plafond- en spiegellamp op een dubbele wandschakelaar. Deze eruit gehaald en er een enkele schakelaar voor teruggezet, waarbij ik de bedrading voor de spiegel met lasdoppen permanent heb verbonden. Dat zit keurig weggewerkt achter de nu enkele schakelaar voor het plafond. Spiegel bedien ik nu op de spiegel zelf.

• Diablow
keeperson schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:32:
[...]

Leuke keuken. Die afzuigkap is echt al veel beter dan die ik heb. Ik kijk eigenlijk constant tegen de bovenkant aan. Als ik je nog een tip mag geven: neem wel echt een backsplash.
Nog tijd zat om het uit te zoeken. Een glazen wand lijkt het te gaan worden. Lekker makkelijk met schoonmaken.

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-12 17:12
Diablow schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:32:
[...]

[Afbeelding]
De kraan/spoelbak lijkt op de tekening dichtbij de rand van het werkblak. Wordt de vloer naast het werkblad zo niet snel nat?

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

kepler schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:38:
[...]

Haha zeker first world problems :P

Maar je kan de spiegel niet doorlussen?
Ja gedaan, maar dat stond erboven.

• kepler
vliegnerd schreef op maandag 7 november 2022 @ 18:18:
[...]

Ja gedaan, maar dat stond erboven.
Nee ik bedoel de schakelaar in de spiegel

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-11 17:09
-edit: knip-

[ Voor 96% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:05 ]

• Denizli
Nog even over de bora. De keukentekenaar zegt dat 3 kookzones en een middelhoog afzuiging prima op 2 fase stroom kan en 3 fase niet nodig is.. `keukenloods zei dat ook al.. Ik mag toch aannemen dat achteraf verzwaren naar 3- fase ook wel kan mocht het waardeloos werken met 2 fasen..

• keeperson
  • Laatst online: 04-12 16:41
Denizli schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:05:
Nog even over de bora. De keukentekenaar zegt dat 3 kookzones en een middelhoog afzuiging prima op 2 fase stroom kan en 3 fase niet nodig is.. `keukenloods zei dat ook al.. Ik mag toch aannemen dat achteraf verzwaren naar 3- fase ook wel kan mocht het waardeloos werken met 2 fasen..
Het kan. Ik merk wel met mijn kookplaat dat het vermogen terugloopt als ik 3 pannen erop heb staan. Volgens de meterkast heb ik driefase, maar ik weet niet hoe mijn kookplaat is aangesloten. Het is makkelijker om driefase vanaf de bouw te installeren. Dan ben je gewoon in één keer klaar.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Denizli schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:05:
Jij betaald de keuken zaak toch om een technische tekening aan te leveren, jij betaald de monteurs en jij betaald ‘t meerwerk bij de aannemer.

Waar maakt zo’n iemand zich druk om?

Hier kon ik aangeven wat ik wou en werd gewoon ingetekend, had er meer overnagedacht dat hun.

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:52
Aubergine schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:43:
[...]

Hoezo zou je de moeite nemen om de vloerverwarming onder het keukenblok te verwijderen?
Daar hadden we niet echt keuze in, werd automatisch gedaan. Geen idee hoeveel energie het ooit bespaard.

• Source90
[...]

Hoezo zou je de moeite nemen om de vloerverwarming onder het keukenblok te verwijderen?
Meestal gebeurd dat standaard, als je de technische tekening doorgeeft. Mocht het toch door gelegd worden in de gehele keuken, kan ik wel redenen bedenken om het te laten vervallen.

Met name achteraf/ooit nog gaten boren in vloer voor elektra, waterleidingen of afzuiging (recirculatie -> afzuiging buiten). Keukenkastje kan je tenslotte zo weghalen, mocht het nodig zijn (meestal is 60-120x60 van 1 kastje genoeg ruimte om te boren, blad blijft wel liggen op de andere kasten).

• Wolly
  • Niet online
[...]

Minder energieverbruik als je de koelkast erop zet en minder snel bedorven waren in je kasten.

• Source90
Wolly schreef op maandag 7 november 2022 @ 23:11:
[...]

Minder energieverbruik als je de koelkast erop zet en minder snel bedorven waren in je kasten.
Beide zijn achterhaald met hedendaagse lage temperatuur vloerverwarming..

• Wolly
  • Niet online
Source90 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 00:36:
[...]

Beide zijn achterhaald met hedendaagse lage temperatuur vloerverwarming..
Op hoeveel graden wordt de vloerverwarming tegenwoordig standaard opgeleverd?

Een warmhoudplaat van 30 graden onder je koel-vriescombinatie is niet erg handig.

• Deleon78
Wolly schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 08:32:
[...]

Een warmhoudplaat van 30 graden onder je koel-vriescombinatie is niet erg handig.
https://blog.liebherr.com...l/hoe-werkt-een-koelkast/

Volgens mij valt dat wel mee.
Ltv meestal 28 tot 35 graden.

• Mryc
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 05-12 22:34
Binnenkort staat de vooroplevering gepland van onze woning. Overal lees ik dat het niet nodig is om een bouwkundige mee te nemen naar dit moment. Zijn er (voor de hand liggende) redenen te bedenken waarom iemand wel een bouwkundige mee zou nemen?

[ Voor 5% gewijzigd door Mryc op 08-11-2022 08:54 ]

• Source90
Wolly schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 08:32:
[...]

De koel/vries staat nagenoeg altijd op pootjes en niet direct op de grond.
Mogelijk met stadsverwarming anders, met Warmtepomp kan je net zo goed een pak hagelslag op de grond bewaren, smelt niet.

Mijn tegelvloer (beneden) als pvc (boven) voelen trouwens allebei koud aan wanneer de woning 20-21*c is.

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:48
Vraag is hoe vaak hij de 30 graden gaat halen als het huis inderdaad op tempratuur is. Aangezien je er vanuit gaat dat deze LVT toegepast wordt op erg goed geisoleerde huizen. Lijkt me dat de vloerverwarming dus meestal rond de 20-21 graden zal draaien.

Untappd: Louwke80

• lonehitman
  • Nu online
Louwke schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:42:
Vraag is hoe vaak hij de 30 graden gaat halen als het huis inderdaad op tempratuur is. Aangezien je er vanuit gaat dat deze LVT toegepast wordt op erg goed geisoleerde huizen. Lijkt me dat de vloerverwarming dus meestal rond de 20-21 graden zal draaien.
Bij ons is de temperatuur afhankelijk van de buitentemperatuur. Wanneer het buiten boven de 21 graden is dan gaat de vloertemperatuur naar 18 graden. Bij 10 graden naar 25. Bij
5 graden naar 28 tot een maximale temperatuur van 38 graden bij min 15 ofzo.

• Diablow
Ik begin een beetje ongerust te worden over ons project. Dacht eerst dat het wel snel goed zou komen met 70% verkocht. Voor de rijwoningen zitten ze daar al ruim overheen. Echter bestaat ongeveer de helft uit appartementen, die flink aan de prijs zijn. Iemand een vergelijkbare situatie gehad? Meer dan afwachten kunnen we er niet aan doen.

• Deleon78
lonehitman schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:55:
[...]

Bij ons is de temperatuur afhankelijk van de buitentemperatuur. Wanneer het buiten boven de 21 graden is dan gaat de vloertemperatuur naar 18 graden. Bij 10 graden naar 25. Bij
5 graden naar 28 tot een maximale temperatuur van 38 graden bij min 15 ofzo.
De aanvoertemp van het water gaat hoger. De vloertemp gaat echt niet naar 38 graden.
Pagina: 1 ... 168 ... 365 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.