• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 04-12 09:23
Rouske schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 21:51:
@Fethoz69 heb je wel aanvoer van warm water, aangezien de aanvoer temperatuur op 20° staat? maw wordt de aanvoer (rood) warmer als je de thermostaat hoger zet?
Pas dan zal je volgens mij flow zien op die buisjes, ze staan nu allemaal op 0?
Correct, staan nu allemaal op 0. Maar dit verandert dus wanneer er warm water door gepompt wordt?

Ik heb me laten vertellen dat de warmtepomp op het 'opstook protocol' stond. Maar misschien is dit ook al wel klaar.. Was helaas geen installateur aanwezig om even aan te schieten..

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Tijdens opstoken zal die ook flow moeten hebben.
Je moet de aannemer/installateur om de inregeldocumentatie vragen, daarin zou moeten staan wat de flow per groep zou moeten zijn.

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:54
Fethoz69 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 20:36:
Zo, de oplevering komt nu echt in zicht. Nu zag ik alleen op zowel de begane grond als 1e verdieping de flowmeters van de vloerverwarming er zo bij staan:
[Afbeelding]

Ik was in de veronderstelling dat die rode puntjes allemaal verschillend zouden moeten staan? Iemand enig idee?
WP staat uit. Dan staan ze altijd op 0.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:54
bbbrumbrum schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 03:48:
Tijdens opstoken zal die ook flow moeten hebben.
Je moet de aannemer/installateur om de inregeldocumentatie vragen, daarin zou moeten staan wat de flow per groep zou moeten zijn.
Hoewel het verplicht is heb ik hier al vaak gelezen dat er helemaal geen inregeldocumentatie is. Bij mij ook niet. Ik heb dat zelf maar gedaan.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:35
Soeski schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:24:
[...]

Het wordt te gortig inderdaad, maar niet gek gezien onze (mijn haha) wensen aan apparatuur en keukenmerk. Apparatuur is 2x oven (7K), vaatwasser (2K), Quooker met Cube (1K), wijnklimaatkast (2K), inductie (4K), Wave afzuigkap met plasmafilter (4K), grote koelkast en grote vriezer (3K, alles inbouw). Dit alleen al is 23K omdat het over het algemeen de duurdere of topmodellen zijn, op de inductie na - dat ging mij te ver (6K+ voor de inductie alleen al, zonder korting dan nog). Grotendeels Siemens met HomeConnect en nieuwste modellen MY2023/2024 tegen die tijd.
Ik heb een beetje vergelijkbare apparatuur. Alles van Siemens (2x ovens, koelkast, vaatwasser, Liebherr (wijnklimaatkast), bora puxu, Quooker. Ook van alles de duurdere varianten. Alleen geen aparte vriezer nog, die komt in de garage. Na korting kom ik uit op 12k. Daar kan echt wel iets af

Waarom kies je trouwens niet voor een inductie kookplaat inclusief afzuiging? Scheelt je sowieso al 4k in de kosten

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Soeski schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:24:
[...]

Het wordt te gortig inderdaad, maar niet gek gezien onze (mijn haha) wensen aan apparatuur en keukenmerk. Apparatuur is 2x oven (7K), vaatwasser (2K), Quooker met Cube (1K), wijnklimaatkast (2K), inductie (4K), Wave afzuigkap met plasmafilter (4K), grote koelkast en grote vriezer (3K, alles inbouw). Dit alleen al is 23K omdat het over het algemeen de duurdere of topmodellen zijn, op de inductie na
Volgens mij echt veel te duur, ik zou bij keukenloods een offerte opvragen voor die apparatuur dan heb je een goede indicatie.
Wij mochten de apparatuur zelf aanleveren dus heb daar veel kunnen besparen maar veel keukenzaken doen dat niet.
We zaten met alles van Neff N90 en Quooker op 10k. (Offerte april dit jaar).
Alleen geen wijnklimaatkast, we hebben een (wijn)kelder.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 30-10-2022 23:51 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-12 23:52
Na het doorlezen van flink wat pagina's hier, ook maar even instappen aangezien we net alles rond hebben. Binnen 3 weken van rondkijken of er iets was naar getekend, ging erg snel allemaal.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door ThePsycho op 31-10-2022 09:09 ]

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-12 13:36
ThePsycho schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:08:
Na het doorlezen van flink wat pagina's hier, ook maar even instappen aangezien we net alles rond hebben. Binnen 3 weken van rondkijken of er iets was naar getekend, ging erg snel allemaal.

***members only***
Gefeliciteerd! Hier ook in 3 weken tijd van "zouden we toch gaan verhuizen" naar "shit, getekend" haha.
Wat een prijsverschillen zeg, met de Randstad. Kan ik altijd wel jaoiers op worden.
Dat soort oppervlaktes kost hier toch al snel 8 ton.
Is het huis al zo compleet (gezien het geringe meer/minderwerk) of ga je veel zelf doen?
Onze uitbouw van 1,8 meter met balkon er op kost alleen al 45.000 euro namelijk...

[ Voor 5% gewijzigd door Soeski op 31-10-2022 09:27 ]

• ThePsycho
Soeski schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:27:
[...]

Gefeliciteerd! Hier ook in 3 weken tijd van "zouden we toch gaan verhuizen" naar "shit, getekend" haha.
Wat een prijsverschillen zeg, met de Randstad. Kan ik altijd wel jaoiers op worden.
Dat soort oppervlaktes kost hier toch al snel 8 ton.
Is het huis al zo compleet (gezien het geringe meer/minderwerk) of ga je veel zelf doen?
Onze uitbouw van 1,8 meter met balkon er op kost alleen al 45.000 euro namelijk...
Vergelijkbare woningen met ruime tuin zijn hier ook snel 750k, dus de tuin inleveren voor een terras was wel nodig om dit te halen.
Ook geen meerwerk zoals uitbouw mogelijk door hoe de woningen zonder tuin zitten. Verder geen wijzigingen aan badkamer voorlopig.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:05
Members only:

Voor de verkoper zal dit ook wel een hekel-verkoop zijn. Zal echt geen winst meer behaald worden schat ik.

Even ventileren..
Hoop medio 2023 wel buiten te kunnen zitten }:O

[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 31-10-2022 12:09 ]

• ThePsycho
Source90 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:02:
***members only***

Voor de verkoper zal dit ook wel een hekel-verkoop zijn. Zal echt geen winst meer behaald worden schat ik.

Even ventileren..
Dat zit ook niet mee nee, verwacht ook niet met dit soort fouten dat er nog winst te behalen valt inderdaad.
Voor het bedrijf nu vooral verlies accepteren en zorgen dat alles goed geleverd is.
Hopelijk kan je er snel onder gaan zitten!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:30
***members only***

Even ventileren..
Zelf ook vergelijkbaar iets meegemaakt, ook met inmeten en vervolgens proberen te plaatsen wat niet past. Vervolgens van alles beschadigen en gaten op verkeerde plek in de (parket)vloer boren etc.
Bij ons, en ik schat ook bij vele anderen, was de druk te hoog opgelopen en raakte men overspannen. Dan ga je veel fouten maken, vooral in de laatste fase. Terwijl je 10jr lang de beste was bv. Meestal op meerdere manieren een sneu verhaal…

Succes met de afhandeling. Bij ons hielp het ook om een keer duidelijk te maken aan de eigenaar dat het zo niet kan. Daarna heeft men zich herpakt en alles zo goed als toen nog mogelijk opgelost.

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Fethoz69 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 21:10:
[...]

Dit is een foto van het complete stuk. Bovenste is dan de retour? :? Geen idee :$
[Afbeelding]
Die flowmetertjes werken (inderdaad) alleen als er ook daadwerkelijk flow is. Dus de thermostaat naar 30 slingeren, dan gaat de warmtepomp werken (aanvoertemperatuur is dan ff niet relevant) en krijg je daarmee dus flow over je verdeler. Dan kun je (als het goed is) zien dat er ingeregeld is. Overigens: als ze een goed ontwerp hebben gemaakt, zijn de groepen bijna even lang en valt er niet zoveel in te regelen.

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 05-12 11:25
***members only***

Even ventileren..
Ik begrijp je frustratie en zeker dat het zo lang duurt allemaal. Maar wel mooi om te zien hoe dit gaat worden. Heb je ook een idee / foto of 3D-view van hoe het gaat worden?

Wij zitten nu met een 13 meter diepe tuin waarvan wij 4,2m (7x 60cm tegels) aan terras hebben liggen. Maar onze openslaande deuren naar buiten komen daarop uit en het terras is best groot zo. Echter mist het compleet de aansluiting naar buiten en kun je in de winter (zon op noord-west) nooit buiten zitten.

Dit geeft wel iets van een veranda, maar ook weer niet te breed. Wij willen geen 4,2 uitbouw omdat er achterin nog een overkapping komt (10m breed, 3m diep). Maar dit lijkt wel een mooie tussenoplossing die je ook bij je huis betrekt, doordat je het wilt dichtmaken met glas toch ... van wat ik lees? 8)

- The Neo and Only -

• Source90
NeoFoX schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:09:
[...]

Ik begrijp je frustratie en zeker dat het zo lang duurt allemaal. Maar wel mooi om te zien hoe dit gaat worden. Heb je ook een idee / foto of 3D-view van hoe het gaat worden?

Wij zitten nu met een 13 meter diepe tuin waarvan wij 4,2m (7x 60cm tegels) aan terras hebben liggen. Maar onze openslaande deuren naar buiten komen daarop uit en het terras is best groot zo. Echter mist het compleet de aansluiting naar buiten en kun je in de winter (zon op noord-west) nooit buiten zitten.

Dit geeft wel iets van een veranda, maar ook weer niet te breed. Wij willen geen 4,2 uitbouw omdat er achterin nog een overkapping komt (10m breed, 3m diep). Maar dit lijkt wel een mooie tussenoplossing die je ook bij je huis betrekt, doordat je het wilt dichtmaken met glas toch ... van wat ik lees? 8)
Dit is ongeveer het idee;
Members only:

Pergola, verhoogde (25cm) aluminium plantenbak en boombak staan nog op de planning qua bouwwerkzaamheden. Daarna uiteraard boom en beplanting planten.

Veranda wordt inderdaad dicht op de 6mtr, in de 3.30mtr komt een buitenkeuken van metselstenen (zelfde als woning) en barbecue, deze zijde is alleen overkapt en niet dicht.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:01
Source90 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:16:
[...]
Dit is ongeveer het idee;

***members only***

Pergola, verhoogde (25cm) aluminium plantenbak en boombak staan nog op de planning qua bouwwerkzaamheden. Daarna uiteraard boom en beplanting planten.

Veranda wordt inderdaad dicht op de 6mtr, in de 3.30mtr komt een buitenkeuken van metselstenen (zelfde als woning) en barbecue, deze zijde is alleen overkapt en niet dicht.
Mooi ontwerp! Maar zie ik nu goed dat je alleen in de veranda kan eten? Althans daar staat een tafel ingetekend en ik zie niet echt een logische andere plek. Wordt dat, zelfs met zonwering, niet knettertje heet in de zomer?

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:33
Members only:

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Ik zou de vraag stellen wanneer ze de tijdelijke ondersteuning weghalen en waarom je vloerverwarming niet doorloopt nu... Van die flexpijp krijg ik ook jeuk trouwens, succes met loze leidingen voorzien van draden. ;(

Bij de kijkdag indd je extra wijzigingen controleren, nu kunnen ze er nog vaak wat mee tov de oplevering. Verder foto's maken van alle leidingen, evt met een meetlint erlangs. Je kunt je samples van kleuren meenemen om te checken met lichtinval etc... Check uitvoeren of je keuken gaat passen zoals bedacht. Zat te doen! :)

[ Voor 7% gewijzigd door LordBusiness op 01-11-2022 22:28 . Reden: typo ]

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:33
LordBusiness schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:23:
[...]
Ik zou de vraag stellen wanneer ze de tijdelijke ondersteuning weghalen en waarom je vloerverwarming niet doorloopt nu... Van die flexpijp krijg ik ook jeuk trouwens, succes met loze leidingen voorzien van draden. ;(

Bij de kijkdag indd je extra wijzigingen controleren, nu kunnen ze er nog vaak wat mee tov de oplevering. Verder foto's maken van alle leidingen, evt met een maatlint erlangs. Je kunt je samples van kleuren meenemen om te checken met lichtinval etc... Check uitvoeren of je keuken gaat passen zoals bedacht. Zat te doen! :)
Tja, die flexleidingen had ik ook al gezien….

• LordBusiness
  • Niet online
Ik zou ook even kijken hoe ver je vloerverwarmingleidingen nu van je watertoevoer zit. Kan 't achterin niet helemaal goed zien maar volgens mij moet hier een minimale maat tussen. Welke ongetwijfeld in de NEN 1006 of het bouwbesluit zal staan.

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:41

IkWilbert

Het is mij!

Straks om 10.10 uur de stikstof uitspraak Raad van State. Voor de geïnteresseerden hier te volgen:

https://www.raadvanstate....ivestream-raad-van-state/

I intend to live forever. So far, so good.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
IkWilbert schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:10:
Straks om 10.10 uur de stikstof uitspraak Raad van State. Voor de geïnteresseerden hier te volgen:

Vollenbroek wint, de natuur wint.

De bouwvrijstelling verliest.

• BoschR
  • Laatst online: 25-11 21:07
IkWilbert schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:10:

Toch niet.. Website heeft het een beetje druk.
The service is unavailable.
Voor kavels die hier eind v/d maand verkocht gaan worden schijnt de uitspraak geen probleem te zijn. Volgens de gemeente:
het bestemmingsplan is onherroepelijk, de uitspraak van woensdag a.s. heeft daarom geen enkele invloed.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:24
https://www.nu.nl/algemee...stikstofuitzondering.html
Bouwprojecten lopen vertraging op: rechter haalt streep door stikstofuitzondering

De bouw mag niet worden uitgezonderd van de stikstofregels. Ook bij projecten die alleen tijdelijk stikstof uitstoten moet het effect op de natuur worden berekend, oordeelt de Raad van State woensdag.

De uitspraak betekent een nieuw hoofdstuk in de stikstofcrisis. Voor tal van projecten zal het uitstel betekenen, omdat het lastiger wordt om een vergunning te krijgen.

Het is opnieuw een gevoelige nederlaag voor het kabinet. In 2019 veegde de Raad van State het stikstofbeleid ook al van tafel. De zogeheten 'bouwvrijstelling' was juist in het leven geroepen om de sector weer op gang te helpen na die uitspraak.
https://www.raadvanstate....lling-stikstof-van-tafel/

[ Voor 5% gewijzigd door c-nan op 02-11-2022 10:28 ]

EU DNS: 86.54.11.100

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Als ik het goed lees is dit dus van toepassing op projecten waar nog geen vergunning voor is afgegeven. Reeds afgegeven vergunningen (en daarmee lopende projecten) komen dus niet in het gedrang.

omniscale.nl

• Kromme_plank
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18:28
De vergunning van ons nieuwbouwproject is sinds vorige week donderdag, 27-10-2022, onherroepelijk.

Wat betekent de uitspraak voor onze vergunning?

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-12 14:56
Kromme_plank schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:44:
De vergunning van ons nieuwbouwproject is sinds vorige week donderdag, 27-10-2022, onherroepelijk.

Helemaal niks.

This is absolutely ridiculous

• Source90
kepler schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:47:
[...]

Mooi ontwerp! Maar zie ik nu goed dat je alleen in de veranda kan eten? Althans daar staat een tafel ingetekend en ik zie niet echt een logische andere plek. Wordt dat, zelfs met zonwering, niet knettertje heet in de zomer?
Er staat nu ook een redelijk hoge loungeset met tafel op de vlonder (draai stoelen verplaatst naar veranda), in theorie kan daar ook gegeten worden.
Durf het niet te zeggen of het heel heet wordt in de veranda met zonnescherm uit, (ook weer in theorie) zou de 6 meter aan schuifpui geheel open kunnen, inclusief de 2,5meter aan de zijkant voor frisse lucht.
Wat de temperaturen zullen zijn, heb ik helaas nog niet kunnen ondervinden deze zomer :'(
Scheelt wellicht wel dat wij redelijk laat eten voor Nederlandse begrippen, waarmee de zon al wat minder fel is (aangaande diner).

Members only:

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Kromme_plank schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:44:

De vergunning voor ons nieuwbouwproject moet nog onherroepelijk worden. De verwachting is "begin november". Ik ben benieuwd of daar nu bezwaar tegen gemaakt gaat worden (of dat dat uberhaupt mogelijk is).

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:41

IkWilbert

Het is mij!

Razr schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:17:
[...]

De vergunning voor ons nieuwbouwproject moet nog onherroepelijk worden. De verwachting is "begin november". Ik ben benieuwd of daar nu bezwaar tegen gemaakt gaat worden (of dat dat uberhaupt mogelijk is).
Zelfde situatie hier... 9 nov. onherroepelijk

I intend to live forever. So far, so good.

• Slabbysl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-12 17:32
posttoast schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:40:
[...]

Als ik het goed lees is dit dus van toepassing op projecten waar nog geen vergunning voor is afgegeven. Reeds afgegeven vergunningen (en daarmee lopende projecten) komen dus niet in het gedrang.
Ik heb het geprobeerd goed te lezen, maar dit wordt nergens echt duidelijk mijn inziens. Waarop baseren jullie dit?

Ik zie namelijk dat er nergens echt concreet gesproken over al afgegeven vergunningen. Er wordt alleen vermeld dat de spelregels voor juni 21 gehandhaafd worden.

• posttoast
  • Nu online
Slabbysl schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:22:
[...]

[...]

Ik heb het geprobeerd goed te lezen, maar dit wordt nergens echt duidelijk mijn inziens. Waarop baseren jullie dit?

Ik zie namelijk dat er nergens echt concreet gesproken over al afgegeven vergunningen. Er wordt alleen vermeld dat de spelregels voor juni 21 gehandhaafd worden.
Ik zie dat het in de verschillende nieuwsberichten gaat over "toekomstige projecten". Dus ik lees het zoals ik het net benoem. Ik kan er natuurlijk naast zitten :)

Toevoeging: dit staat in het AD:
Door de uitspraak moeten alle nog niet vergunde bouwprojecten opnieuw een individuele milieuvergunning aanvragen. ,,We zijn terug bij af en dit zorgt voor enorme vertragingen met alle schadelijke gevolgen voor huizenzoekers, energietransitie en de Nederlandse economie”, aldus Bouwend Nederland. ,,Alles moet nu gericht worden op het terugbrengen van de stikstofuitstoot.”

[ Voor 33% gewijzigd door posttoast op 02-11-2022 11:42 ]

omniscale.nl

• Mr0BB
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 01-12 12:51
In dit artikel lijkt het toch spannend te worden. Ook lopende projecten, met vergunningen afgegeven tussen 1 juli 2022 en nu moeten opnieuw bekeken worden. Maar liefst 80.000 bouwvergunningen. Wat een gepruts!

https://www.volkskrant.nl...oordeeld-worden~b33b9dab/

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-11 17:11
Mr0BB schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:52:
In dit artikel lijkt het toch spannend te worden. Ook lopende projecten, met vergunningen afgegeven tussen 1 juli 2022 en nu moeten opnieuw bekeken worden. Maar liefst 80.000 bouwvergunningen. Wat een gepruts!

Je bedoelt volgens mij 1 juli 2021. In het artikel staat ook dat vergunningen die al onherroepelijk zijn hiervan geen hinder zullen ondervinden.

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:29

tomtom901

Moderator General Chat
Mr0BB schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:52:
In dit artikel lijkt het toch spannend te worden. Ook lopende projecten, met vergunningen afgegeven tussen 1 juli 2022 2021 en nu moeten opnieuw bekeken worden. Maar liefst 80.000 bouwvergunningen. Wat een gepruts!

Correctie, 1 juli 2021!

• Mr0BB
Ken Wood schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:58:
[...]

Je bedoelt volgens mij 1 juli 2021. In het artikel staat ook dat vergunningen die al onherroepelijk zijn hiervan geen hinder zullen ondervinden.
Je hebt gelijk, inderdaad degenen die nog niet onherroepelijk zijn. Dit is voor mij een geluk, daar zijn ze al een tijd druk aan het bouwen. Maar het is toch schandalig voor zoveel mensen die hierdoor flink in de problemen komen.

Je zult maar een nieuwbouw huis gekocht hebben waarvan de vergunning nog niet onherroepelijk is. Zou dit dan nu per direct ingaan? Je kunt wellicht de koop ontbinden, maar vind maar eens iets anders! Laat staan als je je huidige woning al verkocht hebt.

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Dat wordt voor ons interessant;
  • KAO termijn opschortende voorwaarden verloopt 12-november (6 maanden)
  • Nog géén melding over onherroepelijke vergunning, verwachting was deze week...
Gelukkig geen stress, we zitten nu ook goed in ons huis. Wens is wel om het door te laten gaan natuurlijk.

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-11 06:50

KoudeAardbei

Moderator

Waar kan ik zien welk perceel een onherroepelijke vergunning heeft?

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:29

tomtom901

Moderator General Chat
KoudeAardbei schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:31:
Idd, als iemand dat weet :-) Ook onze aannemer maar even gevraagd of die duidelijkheid heeft.

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Op: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/uitgebreidzoeken kan je in ieder geval vinden of een aanvraag omgevingsvergunning is gedaan en of deze verleend is. Al zal je wel even met wat trefwoorden tot een juiste zoekterm moeten komen.

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:15
Pin mij er niet op vast maar dat lijkt mij nadat de bezwaartermijn verlopen is zoals die op officielebekendmakingen.nl staat.

• miezziej
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-01 17:01
Via officiële bekendmakingen kun je vergunningen opzoeken.
Die van ons project wordt eind deze week onherroepelijk.... Wat een timing...

• KoudeAardbei

KoudeAardbei

Moderator

miezziej schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:46:
Via officiële bekendmakingen kun je vergunningen opzoeken.
Die van ons project wordt eind deze week onherroepelijk.... Wat een timing...
Ik snap er weinig van; vergunning verleend is onherroepelijk?

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
KoudeAardbei schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:52:
[...]

Voor zover ik het begrijp wordt een vergunning verleend en gaat dan een bezwaar termijn in. Als die verlopen is, is de vergunning onherroepelijk. Bij "mijn" project was die termijn 6 weken en dat staat ook netjes vermeld op officielebekendmakingen.nl:
Binnen 6 weken na de dag van de verzenddatum van de omgevingsvergunning kunnen belanghebbenden een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders

• miezziej
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-01 17:01
KoudeAardbei schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:52:
[...]

Na het verlopen van de bezwaar termijn is de vergunning onherroepelijk (tenzij bezwaar is ingediend)

• Justin220589
  • Laatst online: 01-12 22:40
Een paar weken geleden zijn ze begonnen met het heien van de funderingspalen voor onze nieuwbouwwoning. Dit is inmiddels afgerond en het koppensneller heeft inmiddels plaatsgevonden. Inmiddels zijn ze begonnen met de voorbereidingen voor de (houten) bekisting. Ik zie dat het steeds gebruikelijker wordt om hier standaard geïsoleerde bekistingsmallen voor te gebruiken maar deze bouwer bouwt nog op de traditionele manier.

Wat ik met name niet begrijp is dat ze de heipalen koppensnellen om de wapening bloot te leggen. Nu zie ik dat ze de bewapening vervolgens weer weghalen om hier vervolgens de bekisting overheen/omheen te leggen.

Nu is dit de eerste keer dat ik zo dicht bovenop het bouwen van een woning zit dus heb er zelf geen verstand van maar wellicht weet iemand hier waarom ze eerst de wapening bloot leggen om het vervolgens er weer vanaf te halen. Ben benieuwd wat de reden hierachter is.

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden dus hierbij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BLG0zpCJvLv_BslsmdDku5X_RBc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aTcvIvTwiW3jVAXXYbzDMBoo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ni12a_TaulykUIjUmcqq6P4ffoQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7e1xbatdX9A3M5gBlhWelk7t.png?f=fotoalbum_large

• WybWyb
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:35
Ik lees dit net op rtl nieuws
https://www.rtlnieuws.nl/...bouwvrijstelling-stikstof
Onzekerheid over huidige bouwprojecten

Zelfs projecten waar al gebouwd wordt staan op losse schroeven door deze uitspraak, aldus Marieke Kaajan, advocaat gespecialiseerd in natuurwetgeving. De vergunningen hiervoor kunnen namelijk worden ingetrokken omdat ze in strijd zijn met de wet, legt zij uit. Hiervoor moet er wel iemand naar de rechter stappen om de vergunning aan te vechten, voegt zij toe.

"De enige projecten die 'safe' zijn, zijn de projecten waarbij de bouwfase al is afgerond", zegt Kaajan. Ook als daar geen stikstofrapport is gemaakt. "Omdat die fase dan al is afgerond, valt er eigenlijk niets meer aan te doen."

MBPr 13" - iPhone Xr - iPad Pro 12.9 - Apple Watch 42mm - A7 III

• Ken Wood
Ik heb hier zo mijn twijfels bij. Vooral de knip tussen tussen afgeronde projecten en projecten die nog lopen lijkt me nogal uit de lucht gegrepen. Aan veel projecten die al in een ver stadium zijn valt ook ‘niet meer zoveel te doen’. Het afbreken kost dan meer stikstofuitstoot dan het afbouwen.

Zoals deze advocaat opmerkt moet er wel iemand zijn die de vergunningen aanvecht. Dat geldt volgens mij ook voor projecten waarvan de vergunning is afgegeven maar nog niet onherroepelijk is.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ken Wood schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:45:
[...]

Ik heb hier zo mijn twijfels bij. Vooral de knip tussen tussen afgeronde projecten en projecten die nog lopen lijkt me nogal uit de lucht gegrepen. Aan veel projecten die al in een ver stadium zijn valt ook ‘niet meer zoveel te doen’. Het afbreken kost dan meer stikstofuitstoot dan het afbouwen.

Zoals deze advocaat opmerkt moet er wel iemand zijn die de vergunningen aanvecht. Dat geldt volgens mij ook voor projecten waarvan de vergunning is afgegeven maar nog niet onherroepelijk is.
Hopen dat je geen verzuurde mensen met te veel tijd in de buurt van je nieuwbouwproject hebt wonen wiens bezwaar eerder is afgewezen dus :+

Bij ons waren er een paar ouderen die wat bezwaren hadden ingediend tegen de bouw van woningen voor starters, aangezien dat hun uitzicht op het platteland zou verpesten.

• Mr0BB
Ken Wood schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:45:
[...]

UIt het artikel:

"De enige projecten die 'safe' zijn, zijn de projecten waarbij de bouwfase al is afgerond", zegt Kaajan. Ook als daar geen stikstofrapport is gemaakt. "Omdat die fase dan al is afgerond, valt er eigenlijk niets meer aan te doen."

En wat zou dan precies de 'bouwfase' zijn? Ons huis is bijvoorbeeld al gebouwd, moet alleen afgebouwd worden van binnen. Is de bouwfase dan afgerond? Lijkt veel grijs gebied te zijn.

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
finsdefis schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:52:
[...]

Hopen dat je geen verzuurde mensen met te veel tijd in de buurt van je nieuwbouwproject hebt wonen wiens bezwaar eerder is afgewezen dus :+

Bij ons waren er een paar ouderen die wat bezwaren hadden ingediend tegen de bouw van woningen voor starters, aangezien dat hun uitzicht op het platteland zou verpesten.
Je moet wel naar de rechter dus de drempel ligt hoger en je moet griffierecht betalen.
En als het een kleiner project is met redelijk wat afstand tot natura2000 kan het ook dan meevallen als de aannemer iemand kan vinden die snel een berekening doet.

• Afas
  • Niet online
Mr0BB schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:04:
[...]

UIt het artikel:

En wat zou dan precies de 'bouwfase' zijn? Ons huis is bijvoorbeeld al gebouwd, moet alleen afgebouwd worden van binnen. Is de bouwfase dan afgerond? Lijkt veel grijs gebied te zijn.
Dat is vrij zwart-wit hoor, de bouwfase beslaat alle werkzaamheden die tot de vergunning behoren. Dus o.a. ook die werkzaamheden binnen die nodig zijn om aan het bouwbesluit te voldoen.

• Mr0BB
Afas schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:08:
[...]

Dat is vrij zwart-wit hoor, de bouwfase beslaat alle werkzaamheden die tot de vergunning behoren. Dus o.a. ook die werkzaamheden binnen die nodig zijn om aan het bouwbesluit te voldoen.
Dan maar hopen dus dat niemand alsnog naar de rechter stapt. En als ze dat al doen, dat de woning in de tussentijd afgebouwd wordt. Rechtspraak duurt 'gelukkig' nogal lang in NL. Zolang een rechtszaak loopt kunnen ze neem ik aan gewoon door, aangezien de vergunning vooralsnog gewoon geldig is.

• Mr0BB
Blijven overigens wisselende berichten. Gros van de berichten spreekt nog steeds over het feit dat onherroepelijke vergunningen gewoon doorgaan. Zie ook persbericht van Heijmans die hier al een tijdje qua voorbereiding mee bezig zijn

https://www.heijmans.nl/n...te-over-bouwvrijstelling/

• Afas
  • Niet online
Als de milieuclubs slim zijn gaan ze woningbouwprojecten die al ver gevorderd zijn niet proberen te stoppen. De meeste stikstof in de bouwfase is dan al uitgestoten en het is funest voor het draagvlak in Nederland.
En doel is met deze uitspraak wel bereikt, de druk op het kabinet om vaart te maken met stikstofreductie is nog veel groter geworden.

• keeperson
  • Laatst online: 04-12 16:41
Afas schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:24:
Als de milieuclubs slim zijn gaan ze woningbouwprojecten die al ver gevorderd zijn niet proberen te stoppen. De meeste stikstof in de bouwfase is dan al uitgestoten en het is funest voor het draagvlak in Nederland.
En doel is met deze uitspraak wel bereikt, de druk op het kabinet om vaart te maken met stikstofreductie is nog veel groter geworden.
Ik zou niet boos zijn op de milieuclubs als mijn woningbouwproject stil komt te liggen. Ik zou eerder teleurgesteld of boos zijn op de aannemer die geen fatsoenlijke berekening gemaakt heeft en het feit dat de (lokale) overheid gewoon nul besef heeft waar ze mee bezig zijn.

Het was mij met die bouwvrijstelling eigenlijk al gelijk duidelijk dat dit werkelijk nul komma nul stand zou houden in de rechtbank. Vond het weer zo'n typische pleister die alsmaar geplakt blijft worden over een wond die gewoon gehecht moet worden. Overmaat van ramp: mijn woningbouwproject ligt hemelsbreed 3 kilometer van een Natura2000 gebied en de omgevingsvergunning wordt naar verwachting rond kerst aangevraagd. :')

• KoudeAardbei

KoudeAardbei

Moderator

keeperson schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:36:
[...]

Ik zou niet boos zijn op de milieuclubs als mijn woningbouwproject stil komt te liggen. Ik zou eerder teleurgesteld of boos zijn op de aannemer die geen fatsoenlijke berekening gemaakt heeft en het feit dat de (lokale) overheid gewoon nul besef heeft waar ze mee bezig zijn.

Het was mij met die bouwvrijstelling eigenlijk al gelijk duidelijk dat dit werkelijk nul komma nul stand zou houden in de rechtbank. Vond het weer zo'n typische pleister die alsmaar geplakt blijft worden over een wond die gewoon gehecht moet worden. Overmaat van ramp: mijn woningbouwproject ligt hemelsbreed 3 kilometer van een Natura2000 gebied en de omgevingsvergunning wordt naar verwachting rond kerst aangevraagd. :')
Zijn ze al wel begonnen met bouwen?

• Wolly
  • Niet online
Afas schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:24:
Als ze slim zijn gaan ze naar de bouwer om te vragen hoeveel hij er voor over heeft zodat zij niet naar de rechter te gaan.

• Stefmeister8
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:13:
[...]

Als ze slim zijn gaan ze naar de bouwer om te vragen hoeveel hij er voor over heeft zodat zij niet naar de rechter te gaan.
Als ze naar de gevangenis willen, dan moeten ze dat inderdaad doen.

• keeperson
KoudeAardbei schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:52:
[...]

Zijn ze al wel begonnen met bouwen?
Zou wel een beetje raar zijn, alvast gaan bouwen zonder vergunning. :9 Nee, we zijn in de afrondende fase van het ontwerpproces (CPO-project). Nog een paar zaken en dan is dat ook klaar. De gemeente heeft eigenlijk te lang gewacht met nutsvoorzieningen en het bouwrijp maken, daardoor lopen we vertraging op tot begin Q3/'23. Anders waren we in circa maart begonnen met bouwen.

• Wolly
  • Niet online
Stefmeister8 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:48:
[...]

Als ze naar de gevangenis willen, dan moeten ze dat inderdaad doen.
U zegt?

https://twitter.com/lucas...&t=Ud96gAcA-cY8IP0AIF5A8Q

• keeperson
Ik vind het een nogal shady artikel eerlijk gezegd. STAF zegt op de over ons-pagina dat ze eigenlijk tegen boeren en tuindertje pesten zijn. Laten die nou niet het beste met Vollenbroek voor hebben. In het artikel staat dat Vollenbroek de gemeente Harlingen consultancydiensten verleend heeft en ik zie zo gauw geen hard bewijs om daar dan aan te twijfelen. Vind 155k een fors bedrag, maar ik heb hogere bedragen gezien voor minder.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:22

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Justin220589 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:32:
Een paar weken geleden zijn ze begonnen met het heien van de funderingspalen voor onze nieuwbouwwoning. Dit is inmiddels afgerond en het koppensneller heeft inmiddels plaatsgevonden. Inmiddels zijn ze begonnen met de voorbereidingen voor de (houten) bekisting. Ik zie dat het steeds gebruikelijker wordt om hier standaard geïsoleerde bekistingsmallen voor te gebruiken maar deze bouwer bouwt nog op de traditionele manier.

Wat ik met name niet begrijp is dat ze de heipalen koppensnellen om de wapening bloot te leggen. Nu zie ik dat ze de bewapening vervolgens weer weghalen om hier vervolgens de bekisting overheen/omheen te leggen.

Nu is dit de eerste keer dat ik zo dicht bovenop het bouwen van een woning zit dus heb er zelf geen verstand van maar wellicht weet iemand hier waarom ze eerst de wapening bloot leggen om het vervolgens er weer vanaf te halen. Ben benieuwd wat de reden hierachter is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als ze serieus na het koppensnellen het betonijzer hebben weg gehaald dan ben ik benieuwd ze je fundering op de palen gaan vastzetten, daar is normaal gesproken het beton ijzer voor.

Zou het kunnen zijn dat je tweede foto al een stap verder is en de fundering al gestort is? Wel gek dat ze nog gaten open houden dan, maar goed, wie weet.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Mr0BB schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:17:
[...]

Dan maar hopen dus dat niemand alsnog naar de rechter stapt. En als ze dat al doen, dat de woning in de tussentijd afgebouwd wordt. Rechtspraak duurt 'gelukkig' nogal lang in NL. Zolang een rechtszaak loopt kunnen ze neem ik aan gewoon door, aangezien de vergunning vooralsnog gewoon geldig is.
Via een spoedprocedure een bouwstop aanvragen, als die gehonoreerd wordt dan zitten de werklui morgen thuis.

• Mr0BB
Justin220589 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:32:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Erg vreemd. Dit was bij ons niet het geval, daar stak het betonijzer nog gewoon uit in de fase waar ze bij jou nu ook zijn (voorwerk bekisting). Lijkt me ook logisch, daarmee verbinden ze de heipalen toch aan de fundering.

• LordBusiness
  • Niet online
Wellicht leggen ze er prefab liggers overheen maar dan zou de vloerbekisting wat vreemd zijn. Stekken inboren kan ook nog maar zonde dat ze bestaande wapening niet gebruikt is... bijzonder verhaal.

• Justin220589
  • Laatst online: 01-12 22:40
LordBusiness schreef op woensdag 2 november 2022 @ 20:53:
Wellicht leggen ze er prefab liggers overheen maar dan zou de vloerbekisting wat vreemd zijn. Stekken inboren kan ook nog maar zonde dat ze bestaande wapening niet gebruikt is... bijzonder verhaal.
Ja ik had ook verwacht dat ze de bestaande wapening zouden gebruiken om vervolgens de wapeningskorven aan vast te 'vlechten' en het beton te storten.

Ze bouwen zoveel huizen dat het wel goed zal zijn maar ik begrijp de reden zelf inderdaad zelf ook niet dus dacht misschien heeft iemand hier ervaring mee.

Deze foto is overigens van een ander blok dus bij ons blok gaan ze denk ik nog deze week / volgende week beginnen. Het koppensnellen heeft inmiddels wel plaatsgevonden. Ik heb het daardoor alleen van een foto kunnen beoordelen maar de foto lijkt scherp genoeg om te zien dat de wapening van de betonpalen inderdaad is weggehaald. Wanneer ze bij ons blok starten zal ik beter kunnen volgen. Dank voor de reacties tot dusver!

• Ken Wood
Ik dacht dat ik hier een keer een handige spreadsheet van iemand had gezien voor de planning van alle werkzaamheden vanaf het moment van opleveren, maar ik kan hem niet vinden. Weet iemand welke ik bedoel of heeft iemand zelf een handig excelbestand?

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:40

skate master

Autodesk Educator Expert

Ken Wood schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:50:
Ik dacht dat ik hier een keer een handige spreadsheet van iemand had gezien voor de planning van alle werkzaamheden vanaf het moment van opleveren, maar ik kan hem niet vinden. Weet iemand welke ik bedoel of heeft iemand zelf een handig excelbestand?
Geen handige sheet voor je helaas, wel recente ervaring met de werkzaamheden vanaf oplevering.
Plan vooral niet te krap, dat geeft je zelf rust.

• LordBusiness
  • Niet online
Misschien deze post?

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:01
skate master schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:15:
[...]

Geen handige sheet voor je helaas, wel recente ervaring met de werkzaamheden vanaf oplevering.
Plan vooral niet te krap, dat geeft je zelf rust.
Inderdaad, als het even kan extra tijd inplannen. Er gaan dingen vertragen en/of uitgesteld worden. En dan wil je niet gelijk in de problemen komen omdat je perse moet verhuizen bv.

Wij hadden 2 maanden extra ruimte genomen, en die helemaal opgebruikt :D

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:21
Installatieschema van de keukenbouwer geeft 7,4kw aan. Hebben we aan de aannemer doorgegeven + verzocht om de 3-fase optie voor de keuken.

Nu wil de aannemer weten of de kookplaat 2 of 3 fasen heeft, opzich wel logisch. Dat vragen we even na bij de keukenboer. Op internet lijkt het een 2-fase plaat te zijn.

Maar de meerwerk optie geeft aan dat je vanaf 7,2kw de 3 fasen optie moet hebben.

Als het nou een 2 fasen plaat is met 7,4kw - dan zal de aannemer wel aangeven dat het prima zonder deze optie kan. Kan ik mij dan in dat andere topic melden over de kookgroep of gaat dit wel goed?

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:00
Ik zoek me al even suf maar is de aannemer bij projectmatige bouw nu verplicht om telecom te laten aanleggen?

De (hoek)woning is juist opgeleverd, een telefoon kabel van KPN steekt uit de stoep en een glasvezel van Delta zit in de meterkast. Delta zegt echter dat we niet aansluitbaar zijn 8)7 en DSL komt niet boven de 30 mbit uit.

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
vuurtjih schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:14:
Installatieschema van de keukenbouwer geeft 7,4kw aan. Hebben we aan de aannemer doorgegeven + verzocht om de 3-fase optie voor de keuken.

Nu wil de aannemer weten of de kookplaat 2 of 3 fasen heeft, opzich wel logisch. Dat vragen we even na bij de keukenboer. Op internet lijkt het een 2-fase plaat te zijn.

Maar de meerwerk optie geeft aan dat je vanaf 7,2kw de 3 fasen optie moet hebben.

Als het nou een 2 fasen plaat is met 7,4kw - dan zal de aannemer wel aangeven dat het prima zonder deze optie kan. Kan ik mij dan in dat andere topic melden over de kookgroep of gaat dit wel goed?
Elke 2-fase kookplaat kan ook op een 3-fase (11 kW) aansluiting aangesloten worden. Dus geef bij de aannemer aan dat er een 3-fase kookplaat op moet kunnen. Dan zit je altijd goed later en zoals je in de betreffende topics kan lezen kun je beter 100-200 euro meer uitgeven dan in een eindeloze discussie met de aannemer eindigen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
larsg schreef op donderdag 3 november 2022 @ 22:32:
en DSL komt niet boven de 30 mbit uit.
Dat je verbinding hebt is opzich al knap met een airgap tot de stoep :+

maar die glasvezel zal wel een dingentje zijn wat binnenkort is opgelost, gewoon blijven zeuren. :+

• Deleon78
  • Laatst online: 20:30
larsg schreef op donderdag 3 november 2022 @ 22:32:
Ik zoek me al even suf maar is de aannemer bij projectmatige bouw nu verplicht om telecom te laten aanleggen?

De (hoek)woning is juist opgeleverd, een telefoon kabel van KPN steekt uit de stoep en een glasvezel van Delta zit in de meterkast. Delta zegt echter dat we niet aansluitbaar zijn 8)7 en DSL komt niet boven de 30 mbit uit.
Dat de kabel bij jou binnen ligt, zegt helaas niets over de toestand van de kabel aan de andere kant :(
Of de toestand van de administratie 👩‍💼

• larsg
twain4me schreef op donderdag 3 november 2022 @ 23:29:
[...]

Dat je verbinding hebt is opzich al knap met een airgap tot de stoep :+

maar die glasvezel zal wel een dingentje zijn wat binnenkort is opgelost, gewoon blijven zeuren. :+
Deleon78 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 23:32:
[...]

Dat de kabel bij jou binnen ligt, zegt helaas niets over de toestand van de kabel aan de andere kant :(
Of de toestand van de administratie 👩‍💼
Tjah dat voorspelt de website van KPN toch :+
Het glasvezelverhaal wordt wel complexer, in het dorp is nergens anders glasvezel te bekennen volgens de kaart en wat postcode checks. De bouwheer komt ook met een vaag verhaal over coax dat er zou liggen, die is echter nog draadlozer dan de DSL :P

Ik vermoed inderdaad een administratief probleempje.

• jvdmeer
  • Laatst online: 20:16
Zit alweer een ruim maandje mee te lezen in dit topic en ik zal me ook eens voorstellen.
Members only:

We hebben er wel voor gekozen om de indeling van het huis om te gooien. We laten twee slaapkamers vanuit de bouw al samenvoegen naar 1 grote slaapkamer en de zolder laten we gelijk opsplitsen naar een hal en 2 kamers.

We komen van de reservelijst, dus alles moet redelijk snel. Twee weken geleden de badkamer uitgezocht en daarna alles weer geschrapt. De badkamerleverancier vroeg maar liefst €600 voor het ophangen van een wastafelkast en spiegel (en die waren samen ook al €2300). Dus snel wegbezuinigd. Uiteindelijk in de badkamer alleen een klein muurtje laten plaatsen, zodat we zelf een douchewand daarop aan kunnen sluiten.

De keuken viel ons vorige week in alle opzichten mee. Na de 3k voor een wastafelcombinatie vreesden we het ergste. Maar de complete keuken kwam net onder de 10k uit. (Vaatwasser, oven, inductieplaat en heetwaterkraan). Koelkast kopen we zelf, want die komt in een vrije hoek.

En vandaag dan de tegels uitgezocht. En als het goed is over een week of 2/3 naar de notaris.

• twain4me

twain4me

larsg schreef op donderdag 3 november 2022 @ 23:41:
[...]

[...]

Tjah dat voorspelt de website van KPN toch :+
Het glasvezelverhaal wordt wel complexer, in het dorp is nergens anders glasvezel te bekennen volgens de kaart en wat postcode checks. De bouwheer komt ook met een vaag verhaal over coax dat er zou liggen, die is echter nog draadlozer dan de DSL :P

Ik vermoed inderdaad een administratief probleempje.
hebben ze wel al bestaande huizen "aangesloten" hier worden de dorpen nu voorzien (ook de kabels tussen de dorpen) , maar bij de nieuwbouw liggen de kabels al een tijd langer (en konden mensen dus nog niet gebruiken)

overegens heeft xs4all bij mij pairbonding gedaan en daardoor is de snelheid tot de tijd dat er glasvezel aangesloten is nog heel behoorlijk. (nog een maandje) maargoed die worden met de dag meer "KPN" en die wilde mijn huis nieteens aansluiten :+

[ Voor 15% gewijzigd door twain4me op 03-11-2022 23:52 ]

• larsg
twain4me schreef op donderdag 3 november 2022 @ 23:47:
[...]

hebben ze wel al bestaande huizen "aangesloten" hier worden de dorpen nu voorzien (ook de kabels tussen de dorpen) , maar bij de nieuwbouw liggen de kabels al een tijd langer (en konden mensen dus nog niet gebruiken)
Ja afaik wel, we zitten gewoon in een bestaand dorp. We zijn ook maar een (deel)project van 5 huizen en niet de eerste fase binnen het groter project. Die andere fases hebben al lang internet en daar overigens ook geen issues mee gehad.

• twain4me

twain4me

larsg schreef op donderdag 3 november 2022 @ 23:52:
[...]

Ja afaik wel, we zitten gewoon in een bestaand dorp. We zijn ook maar een (deel)project van 5 huizen en niet de eerste fase binnen het groter project. Die andere fases hebben al lang internet en daar overigens ook geen issues mee gehad.
vragen of je buren idd werkend glasvezel hebben en gewoon blijven bellen.

• Bamiblik
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-12 21:49
Veel opties helaas niet beschikbaar of betaalbaar bij mijn bouwer:
-Diepere inbouw dozen: doen ze niet
-25mm loze leiding tbv zonnepanelen: doen ze niet, max 19mm
-Grotere wtw boiler van 240ltr naar 270ltr: €3250
-van opdek naar stompe binnendeuren (beiden stalen kozijnen): €550 per deur

Prijzen en opties gaan nergens meer over..

• Tralala
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-03-2023
Lees al een tijdje mee, en deze week is mijn nieuwbouw appartement opgeleverd, nu zit ik met een probleem. In mijn slaapkamer is een wand gemaakt van osb platen en daarna wit geverfd opgeleverd, nu wil ik graag alles behangen met renovlies, maar hoe kan ik deze wand het beste glad maken? De muur liep ook een deel door aan een andere muur, hierbij was wat ruimte verschil en dit hebben ze wel al helemaal glad gemaakt, heeft iemand een idee waar dat mee is gedaan?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUlWl5EssGqR87fODOz2tvB9YY4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lODgmWQepnXGzAO2wGinuC20.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-MuCDDADpPmB3OODRb5QUsWARY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/htvIxoBPD4DIHhpkHgvXEGoP.jpg?f=fotoalbum_large

• LordBusiness
  • Niet online
Dat zijn mooie gipsblokken die dichtgesmeerd zijn. Ik zou even goed nadenken over wat je hier doet want verschillende materialen gaan sowieso scheurtjes opleveren, die je ook onder renovlies gaat zien als een bobbel. Dus behalve dichtsmeren met een middel zoals hier beschreven, moet je misschien ook band aanbrengen, maar ben daar verder geen expert in.

Ik zie trouwens een horizontale gefreesde lijn voor het extra stopcontact... Daar is ook altijd discussie over als een DHZ dat doet.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
LordBusiness schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:05:
Dat zijn mooie gipsblokken die dichtgesmeerd zijn. Ik zou even goed nadenken over wat je hier doet want verschillende materialen gaan sowieso scheurtjes opleveren, die je ook onder renovlies gaat zien als een bobbel. Dus behalve dichtsmeren met een middel zoals hier beschreven, moet je misschien ook band aanbrengen, maar ben daar verder geen expert in.

Ik zie trouwens een horizontale gefreesde lijn voor het extra stopcontact... Daar is ook altijd discussie over als een DHZ dat doet.
Die discussie zie ik ook vaak voorbijkomen hier maar:

Dit is zelfs vaak het geval vanuit de bouw.
Dit betreft zo te zien geen constructieve wand. (geen draagmuur)
De minimale dikte is 7cm zo niet 10cm, als je 2cm freest ben je diep zat.
Alle wanden zijn vaak flink overbemeten.
In bestaande bouw/verbouw wordt dit ook vaak toegepast omdat er niet altijd alternatieve mogelijkheden zijn en daar hoor ik dan niemand over.
Voor draagmuren geldt dat deze vaak bewapend zijn, minimaal 10cm dik maar vaak dikker en de meeste draagkracht zich in het midden van die wand bevindt en niet op de buitenste 2 cm.

Je moet natuurlijk niet doorslaan in honderden meters horizontaal frezen en 4-5cm diep maar bovenstaande lijkt mij toch niet voor problemen te zorgen hoor.

Ik denk dat hij doelt op de groene vezelplaat die zich rechts van die blokken bevindt. Daar zit op de oudere foto ook nog een MDF plaat. Daar hebben ze dus lijkt het wel een groen vezelplaat (weet de naam niet) voor gezet of het is wellicht zo'n vochtwerende gips plaat ?

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 04-11-2022 11:21 ]

• Afas
  • Niet online
GeeMoney schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:42:
[...]

Die discussie zie ik ook vaak voorbijkomen hier maar:

Dit is zelfs vaak het geval vanuit de bouw.
Dit betreft zo te zien geen constructieve wand. (geen draagmuur)
De minimale dikte is 7cm zo niet 10cm, als je 2cm freest ben je diep zat.
Alle wanden zijn vaak flink overbemeten.
In bestaande bouw/verbouw wordt dit ook vaak toegepast omdat er niet altijd alternatieve mogelijkheden zijn en daar hoor ik dan niemand over.
Voor draagmuren geldt dat deze vaak bewapend zijn, minimaal 10cm dik maar vaak dikker en de meeste draagkracht zich in het midden van die wand bevindt en niet op de buitenste 2 cm.

Je moet natuurlijk niet doorslaan in honderden meters horizontaal frezen en het liefst 4-5cm diep maar bovenstaande lijkt mij toch niet voor problemen te zorgen hoor.

Ik denk dat hij doelt op de groene vezelplaat die zich rechts van die blokken bevindt. Daar zit op de oudere foto ook nog een MDF plaat. Daar hebben ze dus lijkt het wel een groen vezelplaat (weet de naam niet) voor gezet of het is wellicht zo'n vochtwerende gips plaat ?
Je hebt het vooral over het bouwkundige deel. Ik dacht dat er ook een installatietechnische oorzaak was dat je wandcontactdozen direct op een centraaldoos moet aansluiten en niet door mag lussen. Hoe dat precies zit weet ik overigens ook niet.

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
In dat schema staat het renovliezen en verven na het plaatsen van de vloer en keuken :X. Dat zou ik toch echt andersom doen.

• GeeMoney
Afas schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:48:
[...]

Je hebt het vooral over het bouwkundige deel. Ik dacht dat er ook een installatietechnische oorzaak was dat je wandcontactdozen direct op een centraaldoos moet aansluiten en niet door mag lussen. Hoe dat precies zit weet ik overigens ook niet.
Je mag uit mijn hoofd tot 3 dozen doorlussen dacht ik.
Ook is het redelijk obvious in dit geval omdat als je de doos gaat bekijken je de input links ziet en 3meter verder zit er nog een doos. Waar zou die vandaan gevoed worden ;) .

• LordBusiness
  • Niet online
GeeMoney schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:55:
[...]

Je mag uit mijn hoofd tot 3 dozen doorlussen dacht ik.
Ook is het redelijk obvious in dit geval omdat als je de doos gaat bekijken je de input links ziet en 3meter verder zit er nog een doos. Waar zou die vandaan gevoed worden ;) .
Dat is het gekke, op de foto van de situatie ervoor zie je 'm uit de grond komen en die andre uit het plafond... ;)

• GeeMoney
LordBusiness schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:56:
[...]
Dat is het gekke, op de foto van de situatie ervoor zie je 'm uit de grond komen en die andre uit het plafond... ;)
Als je de doos intern bekijkt zal er toch als het goed is maar uit 1 drie aders komen ga ik even van uit.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Afas schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:48:
[...]

Dat hoop ik niet anders hebben ze bij de meeste hier een centraaldoos zo groot als een speciekuip nodig.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Tralala schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:31:
Lees al een tijdje mee, en deze week is mijn nieuwbouw appartement opgeleverd, nu zit ik met een probleem. In mijn slaapkamer is een wand gemaakt van osb platen en daarna wit geverfd opgeleverd, nu wil ik graag alles behangen met renovlies, maar hoe kan ik deze wand het beste glad maken? De muur liep ook een deel door aan een andere muur, hierbij was wat ruimte verschil en dit hebben ze wel al helemaal glad gemaakt, heeft iemand een idee waar dat mee is gedaan?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat hangt een beetje van het dikte verschil af, als het 10mm is zullen ze dat 'gewoon' met een gipsplaat hebben gedaan.

Als het alleen die kleine muurtje is dan zou ik voor de weg van de minste weerstand gaan: Contact dozen er uithalen en paar gipsplaten er tegen aan. Je hebt minimaal ruimte verlies (9,5mm) maar daarna wel een gladde wand zonder overgangen.Vooral het stuk waar die balk zit wordt spannend aangezien die vrij smal is maar wel gaat werken.

Daarna de naden even dicht zetten met band en afsmeren met Renoband/Fill&Finish/Stucpasta. Kan je er zo overheen.

Is onder aan de streep nog voordeliger ook ;)

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:32
Farmerwood schreef op donderdag 3 november 2022 @ 22:58:
[...]
Elke 2-fase kookplaat kan ook op een 3-fase (11 kW) aansluiting aangesloten worden. Dus geef bij de aannemer aan dat er een 3-fase kookplaat op moet kunnen. Dan zit je altijd goed later en zoals je in de betreffende topics kan lezen kun je beter 100-200 euro meer uitgeven dan in een eindeloze discussie met de aannemer eindigen.
Meteen bij het eerste gesprek met de kopersbegeleider laten weten dat je dit beter snapt dan hij/zij en nonchalant aangeven 'dat je er vanuit gaat dat de aansluiting voor de kookplaat conform de NEN1010 gewoon voor 3-fase is net zoals de meterkast'. En na het gesprek direct op de mail vastleggen.

Dat heeft hier gewerkt. Toen er toch een fornuisgroep in zat, terugverwezen naar die mail en het was klaar. Naast dat ik het best leuk vond om de electricien te bevragen hoe ie dacht 7400w te kunnen krijgen uit 1 fase met 25a (230v * 25a = 5750w voordat de zekering op de fase eruit klapt). "Het wordt gewoon goedgekeurd hoor, doen we altijd zo." "Het is goed, je fixt het maar conform afspraak."

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 18:23
Bijna wekelijks gaat het wel over de kookplaataansluitingen hier, is dit nu echt zo'n gedoe bij veel aannemers? Bij ons was de situatie omgedraaid. Als we geen keuken van de aannemer afnamen, konden we tegen een meerprijs de installatietekening van onze eigen leverancier laten verwerken. En daar stond dan deze text bij:
Let op; wijs uw keuken leverancier er duidelijk op dat er hoe dan ook een 3 fasen perilex aansluiting aangebracht zal worden t.b.v. de kookplaat ook al geven ze hier een 2 fasen perilex aansluiting aan. Uw keuken leverancier is verantwoordelijk voor het juist aansluiten van de kookplaat.
Uiteindelijk, o.b.v. de hoeveelheid klachten hier, wel alsnog 10,1 kW in de technische tekening van de keuken gezet bij de kookplaataansluiting :+ (ook al komt er een 2 fase plaat in).

[ Voor 12% gewijzigd door NCSmits op 04-11-2022 11:41 ]

• LordBusiness
  • Niet online
NCSmits schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:40:
Bijna wekelijks gaat het wel over de kookplaataansluitingen hier, is dit nu echt zo'n gedoe bij veel aannemers? Bij ons was de situatie omgedraaid. Als we geen keuken van de aannemer afnamen, konden we tegen een meerprijs de installatietekening van onze eigen leverancier laten verwerken. En daar stond dan deze text bij:

[...]

Uiteindelijk, o.b.v. de hoeveelheid klachten hier, wel alsnog 10,1 kW in de technische tekening van de keuken gezet bij de kookplaataansluiting :+ (ook al komt er een 2 fase plaat in).
Dat is zeker niet standaard. Hier rekenen ze 450 euro voor het aanpassen op verzoek van de Perilex 2-fase, max 7,4 kW naar 3-fase. :/ Twijfel om deze te betalen of er een opleverpunt van te laten maken tzt.

Hier komt een Bora Puru waarschijnlijk, welke standaard een 3-fase aansluiting heeft volgens de specs en 7600 W vraagt, meer dan de 7,4kW dus en heb de 7,6 doorgeven. Bouwbegeleider heeft de 2-fase nu erop laten staan met 7,4 en laat weten dat 3-fase dus 450 euro kost. Stom. :/

[ Voor 18% gewijzigd door LordBusiness op 04-11-2022 11:46 ]

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-12 14:56
LordBusiness schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:43:
[...]
Dat is zeker niet standaard. Hier rekenen ze 450 euro voor het aanpassen op verzoek van de Perilex 2-fase, max 7,4 kW naar 3-fase. :/ Twijfel om deze te betalen of er een opleverpunt van te laten maken tzt.

Hier komt een Bora Puru waarschijnlijk, welke standaard een 3-fase aansluiting heeft volgens de specs en 7600 W vraagt, meer dan de 7,4kW dus en heb de 7,6 doorgeven. Bouwbegeleider heeft de 2-fase nu erop laten staan met 7,4 en laat weten dat 3-fase dus 450 euro kost. Stom. :/
Even voor mijn beeldvorming: waarom zou je hier een opleverpunt van kunnen maken? Maakt jouw keuken deel uit van het project en is de aannemer daarmee verantwoordelijk voor de aansluiting?

Onze keukenleverancier heeft in de communicatie naar de aannemer een 2 fasen perilex tbv kookplaat 7.4 kW ingetekend. Dit heeft de aannemer dan ook zo overgenomen.

Nu blijkt dus dat de Bora Puru die door de keukenleverancier aangesloten gaat worden 7.6 kW trekt en dus te zwaar is voor de aansluiting.

Dan lijkt mij toch dat ik bij de keukenleverancier moet aankloppen dat zij dit fout hebben gedaan en is de aannemer hierin geen partij?

This is absolutely ridiculous

• LordBusiness
  • Niet online
Dat zie je correct. Opleverpunt is het verhaal uit de openingspost dat achter een 3x25A hoofdaansluiting geen kookgroep thuis hoort.
Laat je door de aannemer niet afschepen met een ander verhaal. Een 2x16A kook groep achter een 25A hoofdzekering is niet conform NEN1010 en is een opleverpunt. Je kunt dat dus achteraf laten herstellen als het toch zo aangelegd is, want het mag echt niet. Om discussies voor te zijn kun je het beste aan je keukenleverancier vragen om in de papieren op te laten nemen dat een 3x16A krachtgroep vereist is. Je kunt dan later altijd nog je kookplaat vervangen voor een 11 kW exemplaar.
Maar de tip is hier al vaak gegeven, ga voor die paar extra euro's de discussie uit de weg, maar ik vind persoonlijk 450 euro extra een flink bedrag.

[ Voor 46% gewijzigd door LordBusiness op 04-11-2022 12:33 . Reden: Quote toegevoegd. ]

• posttoast
  • Nu online
Wel echt superwaardevol hoor die posts hier over kookgroepen vs 3 fasen! Ik neem het mee naar mijn aannemer :)

Iets anders: ik heb de optie om in mijn kozijnen voorbereiding voor zonwering/screens te plaatsen, à € 225 per raam. Dat komt erop neer dat ze een elektra-punt maken die verbonden is met een centraaldoos in huis. Hier kun je dus later een screen met wireless remote op laten monteren (bv een Somfy). Nu heb ik in totaal op de bovenverdiepingen 8 kozijnen; 4 aan de noordkant en 4 aan de zuidkant. In een ideale wereld (lees: het geld klotst tegen de plinten) zou ik overal die punten laten aanleggen, maar ik heb nu eenmaal te maken met de realiteit dat het budget niet oneindig is. Is het überhaupt interessant om die dingen op het noorden ook te plaatsen? Op het zuiden vind ik een redelijke no-brainer ivm de zon die er de hele dag op staat (en daarmee in de zomer voor heel veel warmte zorgt).

omniscale.nl

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-12 17:12
jvdmeer schreef op donderdag 3 november 2022 @ 23:45:
Zit alweer een ruim maandje mee te lezen in dit topic en ik zal me ook eens voorstellen.

***members only***

We hebben er wel voor gekozen om de indeling van het huis om te gooien. We laten twee slaapkamers vanuit de bouw al samenvoegen naar 1 grote slaapkamer en de zolder laten we gelijk opsplitsen naar een hal en 2 kamers.

We komen van de reservelijst, dus alles moet redelijk snel. Twee weken geleden de badkamer uitgezocht en daarna alles weer geschrapt. De badkamerleverancier vroeg maar liefst €600 voor het ophangen van een wastafelkast en spiegel (en die waren samen ook al €2300). Dus snel wegbezuinigd. Uiteindelijk in de badkamer alleen een klein muurtje laten plaatsen, zodat we zelf een douchewand daarop aan kunnen sluiten.

De keuken viel ons vorige week in alle opzichten mee. Na de 3k voor een wastafelcombinatie vreesden we het ergste. Maar de complete keuken kwam net onder de 10k uit. (Vaatwasser, oven, inductieplaat en heetwaterkraan). Koelkast kopen we zelf, want die komt in een vrije hoek.

En vandaag dan de tegels uitgezocht. En als het goed is over een week of 2/3 naar de notaris.
Hi, hier een toekomstige buur 🙋

Hoe heb je de tegelzaak ervaren? Naar mijn ervaring waren ze ook erg duur.

Is de prijs van de keuken na aftrek van retour standaard keuken?

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-12 15:48

TiMMieJ

PSN: Orixez

jvdmeer schreef op donderdag 3 november 2022 @ 23:45:

***members only***

Leuk nog meer mensen uit de triangel ;). Parkzicht hier! Veel succes en sterkte met alle keuzes.
Pagina: 1 ... 167 ... 365 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.