• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Interessant om te lezen, verbaas me soms ook over de houding. Hij kan natuurlijk ook een slechte dag hebben en constant kritiek horen op 'detailniveau' kan je wel een slecht humeur geven, maar dan nog. Je accepteert bij een nieuwe auto toch ook niet dat er al krassen inzitten, er een kleine lekkage is én dat de deur stroef opengaat?

Dat terwijl de schilder, loodgieter, timmerman etc. die op locatie aanwezig waren bij ons in elk geval erg meegaand waren en het allemaal wel prima vonden. Paar likken verf / St. Marc / kitrandjes / planken verzagen en bevestigen, etc. bij ons.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:38
Bij mijn project werd de oplevering vanuit de bouwer door een externe partij gedaan, zodat er meer 'onpartijdigheid' was.

Dit was kennelijk gewoon een bureau dat de oplevering van woningen uit handen neemt van de bouwer. Zorgde ondanks de lijst van 20+ punten voor een prima sfeer, inclusief fruitmand van de bouwer... :)

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-12 16:41
Enfin, ik ken de bouwer niet persoonlijk. Misschien is het handig om hierna nog even een gesprek met de aannemer te hebben om toch even de lucht te klaren. Lijkt me niet meer dan logisch dat jij gewoon een goed huis wil en dat hij zich aangevallen kan voelen omdat er dingen koud op zijn dak komen of dat het voelt als mierenneuken. Ik vind overigens wel dat je als aannemer professioneel moet blijven en de punten gewoon moet opnemen en doorspreken met je vaklui. Maar ja, het zijn net mensen. :+

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-12 08:32
Hoe meer zo'n aannemer de houding aanneemt om alles weg te willen wuiven, hoe kritischer ik zou kijken naar alle kleine puntjes. Het moet een beetje van 2 kanten komen lijkt me.
Hier gedurende het hele traject en de oplevering goed contact gehad. Onze kopersbegeleider was zelf dermate kritisch dat we geen begeleiding mee hadden genomen (en vrijwel alles was casco, ben je ook zo klaar). En een rondje worstenbroodjes en taart voor de werkers af en toe doet ook wonderen, het zijn net mensen ;)

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:41
Hi, ik heb onlangs mijn eerste kijkdag gehad. Wat mij opviel is dat de loze leiding in het plafond van de woonkamer niet aanwezig is. De bouwer heeft dit erkent en mailt mij het volgende:
De loze leiding in het plafond van de woonkamer ontbreekt. Wij gaan de leiding alsnog aanbrengen. Doordat de leiding in deze fase van de bouw aangebracht moet worden, kan de installateur niet garanderen dat deze na oplevering nog bedraad kan worden. Daarom is ons voorstel om deze kosteloos voor u te bedraden. Kunt u aangeven welke bedrading er door heen moet? Is dat een datakabel (UTP CAT 6)?
Nou wil ik voorstellen om CAT 6A te laten aanleggen. Dit, zodat het iets toekomstbestendiger is en de waarschijnlijkheid er is dat herkabelen niet mogelijk is. Mijn vraag is: zijn er andere eigenschappen van de kabel die ik zou moeten doorgeven?

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-11 21:15

Greebs

inert

Stugge kabel, geen CCA maar volledig koper, en dat ze hem testen.

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20:40
Hee, gek, "Ga je dat nou ook opschrijven" was ook een gehoorde uitspraak bij ons 8)

Laat ik slechts zeggen dat ik me tijdens ons project verbaasd heb en nog steeds verbaas over de mensen die in de bouw werken. Je maakt dingen, dan zorg je toch dat het goed werkt 8)7

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:35
Bij ons project weigeren ze een opleverindicatie af te geven ondanks eerdere toezeggingen dat er een eerste indicatie gegeven zou worden als de kap erop zit. Bij de eerste huizen van het project is dit al in de zomer gerealiseerd maar ze krijgen nog steeds geen indicatie vanuit de bouwer. Er wordt nu melding gemaakt van 4 weken voor opleverdatum, maar niks eerder dan dat. 4 weken is natuurlijk rijkelijk laat voor mensen die nog een huis moeten verkopen en ook andere werklui over de vloer moeten inplannen voor andere werkzaamheden.

Lang verhaal kort, wat zijn de ervaringen hier met het delen van een indicatie?

• MXMaster
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-03-2024
Blik1984 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:51:
Hier wel na de bouwvak een indicatie gekregen, een blok van 2 maanden (dec/jan). Nauwkeuriger gaan we niet krijgen tot de 4 weken voor oplevering en het is natuurlijk allemaal onder voorbehoud.

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:15
Hier is vorige week, nadat men aan de gevel is begonnen, maar het dak er wel op ligt zonder pannen, met een voorzichtige slag om de arm januari aan het opperen en uiterlijk 4 weken van te voren.

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:36
@Blik1984 wij hebben iets van drie keer een prognose gehad die telkens een maand later werd. Twee weken voor de uiteindelijke oplevering een voorschouw gehad, waarbij wij zelf alle punten konden doorgeven en daarna dus oplevering. Dus hadden iets van 4 weken voor oplevering helderheid wanneer het was. Door elke vertraging zaten een aantal buren toch wel in de stress met de verhuizing. Dus kijk daar goed naar.

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-12 20:05
Blik1984 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:51:
Bij ons project weigeren ze een opleverindicatie af te geven ondanks eerdere toezeggingen dat er een eerste indicatie gegeven zou worden als de kap erop zit. Bij de eerste huizen van het project is dit al in de zomer gerealiseerd maar ze krijgen nog steeds geen indicatie vanuit de bouwer. Er wordt nu melding gemaakt van 4 weken voor opleverdatum, maar niks eerder dan dat. 4 weken is natuurlijk rijkelijk laat voor mensen die nog een huis moeten verkopen en ook andere werklui over de vloer moeten inplannen voor andere werkzaamheden.

Willen ze ook geen kwartaal opgeven? Hier doen ze ook erg moeilijk trouwens. Maar ik snap het ook wel, een deel hebben ze soms zelf ook niet in handen.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

• Blik1984
kw_nl schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:26:
[...]

Willen ze ook geen kwartaal opgeven? Hier doen ze ook erg moeilijk trouwens. Maar ik snap het ook wel, een deel hebben ze soms zelf ook niet in handen.
Nope, vooralsnog helemaal niks. Bij sommige huizen zijn ze zelfs al begonnen aan de badkamers en de tegels, maar nog steeds geen indicatie. Ze hadden het er zelfs over dat ze de volledige aantal bouwdagen nodig zouden hebben, maar dat is tm q4-23…

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:58

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bij ons kwam de melding echt pas 1-2 weken voor oplevering. Gedurende de bouw hebben ze nooit een definitieve of indicatieve datum gegeven.

We hadden nog geen opleverdatum gehad, maar kregen toen wel bericht dat het niet meer ging lukken voor de bouwvak (4 weken voor de bouwvak begon), omdat de gemeente vertraging had bij het aansluiten van de riolering van de vier woningen aan onze kant.

Twee weken later kregen we echter bericht dat het toch voor de bouwvak ging lukken. En toen een week later de oplevering (wat 1 week voor de bouwvak was).

Voor ons was er geen probleem, want we hadden alle grote dingen (keuken, badkamer, toilet, vloeren, muren) tijdens de bouw gedaan en de vorige woning zou nog een periode bewoond worden nadat wij eruit getrokken waren. Dus wij waren met 2 dagen volledig ingetrokken en verhuisd.

Echter onze directe buren hadden de vloer en de keuken al laten uitstellen. Ze hadden nog een week gewacht na aankondiging dat het niet voor de bouwvak ging lukken, maar een week later kwam dus toch de hoera brief dat het wel ging lukken. Voor hun dus pech, de vloer en de keuken konden pas na de bouwvak geplaatst worden.

Een van de redenen dat we de grote dingen echt tijdens de bouw wilden laten doen.

[ Voor 3% gewijzigd door BiG-GuY op 25-10-2022 21:28 ]

Gallery V&A

• MadDonkey
  • Laatst online: 22:53
BiG-GuY schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:21:

Een van de redenen dat we de grote dingen echt tijdens de bouw wilden laten doen.
De enige woning die binnen ons blok niet opgeleverd kan worden. Is de woning waar de bouwer de benedenvloer legt. De tegels waren verkeerd besteld. De juiste tegels zijn net binnen. Jammer maar helaas is de huidige prognose dat zij 6 weken later worden opgeleverd dan dat gepland was.

Bedenk dus dat er ook een goede kans is op onvoorzienigheden en dat de kans op beun de haas groter is.

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-11 20:09

koekjah

Luctor et emergo

De berichten over de uitspraak van de raad van state baren me toch wel zorgen. Ik zie ook geen duidelijk antwoord op de vraag of een eventuele bouwstop ook geldt op woningen die reeds in aanbouw zijn en waarvan de vergunning onherroepelijk is.

Zou toch wat wezen, onze woning wordt over enkele weken opgeleverd....

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Onze bouw moet nog beginnen, vergunningen zijn al wel rond, dus hopelijk loop the wel los. Van de andere kant hebben we ons huis nog niet verkocht, dus als het later wordt is het niet heel erg.

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:16
Wat heeft de raad van staten uitgesproken?

• Deleon78
  • Laatst online: 20:30
jessy100 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:25:
Wat heeft de raad van staten uitgesproken?
Lees even terug waar het over gaat ipv één post lezen en vervolgens te reageren en achterover te gaan zitten :s

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Diablow schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 08:51:
Onze bouw moet nog beginnen, vergunningen zijn al wel rond, dus hopelijk loop the wel los. Van de andere kant hebben we ons huis nog niet verkocht, dus als het later wordt is het niet heel erg.
Dat geeft rust. Wij moeten eind dit jaar ons huis uit, omdat het verkocht is. Als de bouw stilvalt, hebben we dus een probleem. Persoonlijk denk ik dat het om toekomstige projecten gaat waarvan de vergunning nog niet onherroepelijk is. Ik kan dat echter nergens vinden.

• Sp3dy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-12 20:22
koekjah schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:53:
[...]

Dat geeft rust. Wij moeten eind dit jaar ons huis uit, omdat het verkocht is. Als de bouw stilvalt, hebben we dus een probleem. Persoonlijk denk ik dat het om toekomstige projecten gaat waarvan de vergunning nog niet onherroepelijk is. Ik kan dat echter nergens vinden.
De rechtszaak gaat over een project (porthos) waarbij de omgevingsvergunning nog niet onherroepelijk was. Nou ben ik verre van jurist maar het lijkt mij dat de gevolgen dan ook alleen zijn voor projecten waarvan de omgevingsvergunning nog niet onherroepelijk is.

Dat hoop ik ook overigens want hier beginnen ze een week na de uitspraak met graven :P

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Ja, ook mijn idee. Echter in de media spreekt men over een algehele bouwstop, vandaar dat ik toch begin te twijfelen.

• Wolly
  • Niet online
Als de bouwvrijstelling sneuvelt, valt niet direct de volledige bouw plat. ‘Maar het wordt wel steeds moeilijker projecten vergund te krijgen, de woningbouw zal nog verder vertragen.’ Vooral in en rond steden die dicht bij natuurgebieden liggen, zal de bouw stilvallen. ‘Denk aan Arnhem, dicht bij de Veluwe. Maar ook Den Haag, dat grenst aan natuurgebied Meijendel.’
https://www.volkskrant.nl...erdaad-sneuvelt~b075ec41/

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Thanks Wolly, die had ik nog niet gelezen. Overigens kun je er nog steeds naartoe en vanaf praten, niet alles valt stil >> maar wel in de buurt van Natura2000 gebieden. Of geldt dat ook alleen voor de onvergunde projecten?

Ons project ligt op 3km van een natura2000 gebied, de zee.

• Blik1984
koekjah schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:38:
Thanks Wolly, die had ik nog niet gelezen. Overigens kun je er nog steeds naartoe en vanaf praten, niet alles valt stil >> maar wel in de buurt van Natura2000 gebieden. Of geldt dat ook alleen voor de onvergunde projecten?

Ons project ligt op 3km van een natura2000 gebied, de zee.
Ik denk dat deze zin het belangrijkste is om te pinpointen waar het om gaat
Als de bouwvrijstelling sneuvelt, valt niet direct de volledige bouw plat. ‘Maar het wordt wel steeds moeilijker projecten vergund te krijgen
Gaat dus echt om de projecten die nog geen vergunning hebben

• Sp3dy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-12 20:22
Blik1984 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:54:
[...]

Ik denk dat deze zin het belangrijkste is om te pinpointen waar het om gaat

[...]

Gaat dus echt om de projecten die nog geen vergunning hebben
En zelfs dan valt het ook nog wel mee als het project niet al te groot is.
https://www.cobouw.nl/308...inere-woningbouwprojecten
Stikstofdepositie op 0
Uit een data-analyse van Cobouw en een eerdere analyse van Sweco blijkt dat lang niet elk woningbouwproject over de stikstofgrens van 0,00 mol per hectare per jaar heen gaat (1 mol = 6,022 x 1023 deeltjes). Sterker nog: bij kleine tot middelgrote bouwprojecten van minder dan honderd woningen komt de depositie in de realisatiefase bijna altijd op 0 mol per hectare uit, is te zien in de vergelijking van twintig Aerius-berekeningen van verschillende groottes en locaties over het hele land. Daardoor hoeven er geen stikstofbeperkende maatregelen te worden genomen en krijgt zo’n project gewoon een vergunning.

• MonkeySleeve
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:03

MonkeySleeve

It's just Monkey business

Grondoverdracht is ondertekend, eindelijk groot grond bezitter :D

Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Sp3dy schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:10:
[...]

En zelfs dan valt het ook nog wel mee als het project niet al te groot is.
https://www.cobouw.nl/308...inere-woningbouwprojecten

[...]
Net de stikstofberekening van ons project gezien. Idd 0.... stelt me weer gerust.
Helaas was de vreugde van korte duur want we horen net dat de oplevering ruim een maand uitgesteld wordt...

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
koekjah schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:29:
[...]

Net de stikstofberekening van ons project gezien. Idd 0.... stelt me weer gerust.
Helaas was de vreugde van korte duur want we horen net dat de oplevering ruim een maand uitgesteld wordt...
Is dat de stikstofberekening van de gebruiksfase of ook voor de bouwfase. Want met de vrijstelling hoef je alleen de gebruiksfase te berekenen maar dat zegt niet dat een berekening van de bouwfase ook op 0 uit gaat komen als die alsnog gemaakt zou moeten worden.

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Beiden staat op 0

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-12 13:36
Ook maar even voorstellen dan! We hebben tot morgenavond voor het ontbinden van het koopcontract. Zijn we niet van plan, maar nu elke dag de hypotheekrente stijgt en we inmiddels op 4,99% zitten begint het wel spannend te worden. Toen we dit traject aangingen kregen we een voorlopig voorstel voor 3,85% en dat is pas een paar weken terug... Maandag zal deze nog verder gestegen zijn en dan heeft de adviseur pas tijd voor een definitief voorstel. Hij moest natuurlijk ook het definitieve koopcontract hebben - begrijpelijk maar met deze bizarre rentestijgingen per week is dat niet prettig.
Zo zie je dat timing alles is. De mensen die in de vorige fases in dit project gekocht hebben (ruim een half jaar terug), zitten nog met een rente van 2% of lager en hebben straks hetzelfde (type) huis en worden buren. En betalen de helft aan de bank per maand van wat wij betalen. De taxatie van ons appartement is zojuist ook naar beneden bijgesteld door dalende huizenprijzen. Een paar weken terug zouden we nog 50.000 hoger getaxeerd worden, aldus de taxateur, maar hij moest wel zei hij. Lekker, net voor je gesprek met de bank :)
We gaan er van uit dat tegen die tijd (eind 2024 is oplevering) ons appartement ook wel weer wat waard zal zijn. Tot die tijd even goed financieel management toepassen.
Anyway...

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Superleuk topic dit en zinvolle informatie al gevonden. Ik zit op pagina 6... dus moet nog wel een maand bijlezen.

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
Soeski schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:18:
Ook maar even voorstellen dan! We hebben tot morgenavond voor het ontbinden van het koopcontract. Zijn we niet van plan, maar nu elke dag de hypotheekrente stijgt en we inmiddels op 4,99% zitten begint het wel spannend te worden. Toen we dit traject aangingen kregen we een voorlopig voorstel voor 3,85% en dat is pas een paar weken terug... Maandag zal deze nog verder gestegen zijn en dan heeft de adviseur pas tijd voor een definitief voorstel. Hij moest natuurlijk ook het definitieve koopcontract hebben - begrijpelijk maar met deze bizarre rentestijgingen per week is dat niet prettig.
Welkom! :w

Bedoel je met voorlopig voorstel de voorlopige offerte? Daarin staat vaak dat de rente vast staat tot deze definitief is. Of bedoel je een indicatie van de adviseur?

Ik zou niet wachten als dat niet hoeft. Wij hebbben de dag na het telefoontje dat we een woning hadden toegewezen gekregen direct een offerte aangevraagd bij de bank. We moesten toen zelfs nog tekenen, dat was pas een week later. Scheelde ons al 0.5% zo hard ging het daarna. De koopovereenkomst hoeft pas in een later stadium aangeleverd te worden met je andere documenten.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

• Soeski
rubenos schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:41:
[...]

Welkom! :w

Bedoel je met voorlopig voorstel de voorlopige offerte? Daarin staat vaak dat de rente vast staat tot deze definitief is. Of bedoel je een indicatie van de adviseur?

Ik zou niet wachten als dat niet hoeft. Wij hebbben de dag na het telefoontje dat we een woning hadden toegewezen gekregen direct een offerte aangevraagd bij de bank. We moesten toen zelfs nog tekenen, dat was pas een week later. Scheelde ons al 0.5% zo hard ging het daarna. De koopovereenkomst hoeft pas in een later stadium aangeleverd te worden met je andere documenten.
Dank!
De bank maakt geen definitieve offerte voordat ze het koopcontract hebben. We hebben dit nu allemaal aangeleverd en maandagavond heeft hij tijd... Alles hiervoor was indicatief en kon hij niks vastzetten voor ons. We moesten zoveel inleveren aan informatie - dat ging in 2005 wel ff anders. Meerwerklijsten, groenverklaring, KAO's en nog enkele anderen... leningdelen, salaris, jaaropgaaf, werkgeversverklaring met extra document (even de naam kwijt), recente taxatie en ga zo maar door. Zonder dit - geen offerte. En het grootste deel van die documenten had hij al wel overigens.

[ Voor 16% gewijzigd door Soeski op 26-10-2022 18:45 ]

• rubenos
Soeski schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:43:
[...]

Dank!
De bank maakt geen definitieve offerte voordat ze het koopcontract hebben. We hebben dit nu allemaal aangeleverd en maandagavond heeft hij tijd... Alles hiervoor was indicatief en kon hij niks vastzetten voor ons. We moesten zoveel inleveren aan informatie - dat ging in 2005 wel ff anders. Meerwerklijsten, groenverklaring, KAO's en nog enkele anderen... leningdelen, salaris, jaaropgaaf, werkgeversverklaring met extra document (even de naam kwijt), recente taxatie en ga zo maar door. Zonder dit - geen offerte. En het grootste deel van die documenten had hij al wel overigens.
Geen definitief voorstel, maar in het offertevoorstel werd dan al een rentevoorstel gedaan toch? Bij ons stond die vast (niet stijgen, wel dalen). We hadden dan x weken om alles aan te leveren.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

• Diablow
@Soeski welkom,

Het is soms met geluk of pech hebben. Onze hypotheek adviseur was oplettend, en we hebben nu een groot deel voor 10 jaar vast tegen 3,5, net in het dipje. Verkoop wordt nog wel spannend, maar is pas in 2024 ook, dus dan zien we wel weer.

Het is wel lastig een goed overzicht te maken, omdat er best veel onzeker is. Bijvoorbeeld wie weet nu wat je in 2024 aan vloeren en muren kwijt zal zijn.

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Soeski schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:18:
Zo zie je dat timing alles is. De mensen die in de vorige fases in dit project gekocht hebben (ruim een half jaar terug), zitten nog met een rente van 2% of lager en hebben straks hetzelfde (type) huis en worden buren. En betalen de helft aan de bank per maand van wat wij betalen. De taxatie van ons appartement is zojuist ook naar beneden bijgesteld door dalende huizenprijzen. Een paar weken terug zouden we nog 50.000 hoger getaxeerd worden, aldus de taxateur, maar hij moest wel zei hij. Lekker, net voor je gesprek met de bank :)
We gaan er van uit dat tegen die tijd (eind 2024 is oplevering) ons appartement ook wel weer wat waard zal zijn. Tot die tijd even goed financieel management toepassen.
Anyway...

***members only***

Superleuk topic dit en zinvolle informatie al gevonden. Ik zit op pagina 6... dus moet nog wel een maand bijlezen.
Toevallig Happy Days? 😃. Klinkt namelijk bekend in de oren.

Bij ons was het ook even spannend met de rentestijgingen, echter kon bij ons wel de rente vastgezet worden voordat we alle documenten hadden. Hoe het ging was:
1. We hebben met de adviseur gekeken naar beste geldverstrekker voor ons.
2. Rente vastgezet
3. Alle benodigde stukken opgeleverd
4. Bindende offerte ontvangen.

Wij komen echter van een huurhuis, misschien is het anders als je ook je overwaarde wilt gebruiken.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:22

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
@Soeski 90K voor een keuken en badkamer? Dat zijn geen gouden kranen maar van diamant?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• maartenbreesnee
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-04-2024
Ik heb een vraagje. Wij hadden een tijdje terug kijkdag en kwamen toen dit tegen. (dit is een gang met gangkast) los van het feit dat de deuren niet gelijk staan vinden wij de plaatsing in combi met de trap in het plafond niet handig.

Nu heb ik dit al naar de aankoop begeleider gestuurd. maar kan dit ook anders? Graag hoor ik jullie tips dat als de begeleider ons probeert af te schepen ik met goede antwoorden terug kan komen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-VLUjgqQQnvoQcjOgsQhFDDgvU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qiNyOLWNCQ8jM30ynnbSZIMj.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDGhEZ05saTM6LpaL3fKnekMSfY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wmXyxKLaJc1W6NCrqRVZ2Chb.jpg?f=fotoalbum_large

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
maartenbreesnee schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:50:
Ik heb een vraagje. Wij hadden een tijdje terug kijkdag en kwamen toen dit tegen. (dit is een gang met gangkast) los van het feit dat de deuren niet gelijk staan vinden wij de plaatsing in combi met de trap in het plafond niet handig.

Nu heb ik dit al naar de aankoop begeleider gestuurd. maar kan dit ook anders? Graag hoor ik jullie tips dat als de begeleider ons probeert af te schepen ik met goede antwoorden terug kan komen. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vermoed dat de aannemer gaat reageren met "zo staat het ingetekend" en daarin zullen ze gewoon gelijk hebben.

Zou zelf gewoon die trapboom afzagen en er een plaatje hout tegen aan maken en die mee schilderen. Zie je het amper.

[ Voor 10% gewijzigd door Toppe op 27-10-2022 11:53 ]

• maartenbreesnee
Toppe schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:51:
[...]

Dan moet je de muur verzetten of een koof er voor maken. Maar hoe dan ook zullen ze dit vanuit de bouw niet oplossen omdat dit gewoon op tekening staat.

Zou zelf gewoon die trapboom afzagen en er een plaatje houten tegen aan maken en die mee schilderen. Zie je het amper.
In de technische omschrijving staat zowieso dat de deuren gelijk zijn (allemaal zonder bovenlicht)
Dus er moet een aanpassing komen. maar op de tekening zagen we niet iets van de trap terug en dat dat voor de kast (vanuit gang perspectief) komt te staan.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
maartenbreesnee schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:55:
[...]

In de technische omschrijving staat zowieso dat de deuren gelijk zijn (allemaal zonder bovenlicht)
Dus er moet een aanpassing komen. maar op de tekening zagen we niet iets van de trap terug en dat dat voor de kast (vanuit gang perspectief) komt te staan.
Misschien de suggestie van Toppe bij de aannemer neerleggen. Kleine moeite voor een eigen timmerman om het even netjes af te werken met een plaat. Dan kan het daarna makkelijker met de wandafwerking meegenomen worden methinks.

Is het huis dan redelijk smal dat dit het gevolg is? Normaliter valt zo'n trede gewoon in de trapkast lijkt me.

Op je tweede plaatje zie ik al een leuke tekening op de muur? :P

• maartenbreesnee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndoBqoCnZ0FYcQIF6SAaUuNrKC0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3I5328J5FOWbLNqIZUMaPzqp.png?f=user_large

dit is zoals het in de tekening staat?

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
maartenbreesnee schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:55:
[...]

Om wat duidelijkheid te krijgen:
- Wat staat er letterlijk in de TO?
- Is die trapkast standaard of meerwerk?
- Screenshotje van de tekening, begaande grond en eerste etage.

• maartenbreesnee
Toppe schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:00:
[...]

Om wat duidelijkheid te krijgen:
- Wat staat er letterlijk in de TO?
- Is die trapkast standaard of meerwerk?
- Screenshotje van de tekening, begaande grond en eerste etage.
Dit staat er letterlijk in

"De binnendeurkozijnen van type D, E en F worden op de begane grond uitgevoerd als
houten montagekozijn zonder bovenlicht. Het kozijn van de meterkast wordt wel uitgevoerd
met een bovenlicht. Het bovenlicht van de meterkast wordt voorzien van een dicht wit
éénzijdig afgewerkt paneel voorzien van ventilatiesleuf. Op de eerste verdieping worden de
binnendeurkozijnen uitgevoerd in stalen montage kozijnen met bovenlicht, op de tweede
verdieping worden de kozijnen uitgevoerd in stalen montage kozijnen zonder bovenlicht. Bij
de bergruimte en overige ondergeschikte ruimte wordt het bovenlicht voorzien van een dicht
wit éénzijdig afgewerkt paneel. In de overige gevallen wordt het bovenlicht voorzien van
blank vensterglas (enkel)."

de omschrijving van de trapkast staat:
"Het formeren van een trapkast. Deze kast wordt voorzien van een deurkozijn met deur conform de overige kozijnen in de woning. Het deurkozijn wordt uitgevoerd zonder bovenlicht. De onderzijde van de trap wordt niet geschilderd. In de trapkast worden een verlichtingspunt met schakelaar en een enkele wandcontactdoos geplaatst. In de trapkast is een CV verdeler aanwezig."

Dan zou het toch allemaal gelijk moeten zijn?

trapkast is meerwerk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdvP0eSYBHeBh-C6PTlbgaZF5-w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XM4RqMlXWipeg4rVjrf6qCkm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door maartenbreesnee op 27-10-2022 12:03 ]

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
maartenbreesnee schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:01:
[...]

Dit staat er letterlijk in

"De binnendeurkozijnen van type D, E en F worden op de begane grond uitgevoerd als
houten montagekozijn zonder bovenlicht. Het kozijn van de meterkast wordt wel uitgevoerd
met een bovenlicht. Het bovenlicht van de meterkast wordt voorzien van een dicht wit
éénzijdig afgewerkt paneel voorzien van ventilatiesleuf. Op de eerste verdieping worden de
binnendeurkozijnen uitgevoerd in stalen montage kozijnen met bovenlicht, op de tweede
verdieping worden de kozijnen uitgevoerd in stalen montage kozijnen zonder bovenlicht. Bij
de bergruimte en overige ondergeschikte ruimte wordt het bovenlicht voorzien van een dicht
wit éénzijdig afgewerkt paneel. In de overige gevallen wordt het bovenlicht voorzien van
blank vensterglas (enkel)."

de omschrijving van de trapkast staat:
"Het formeren van een trapkast. Deze kast wordt voorzien van een deurkozijn met deur conform de overige kozijnen in de woning. Het deurkozijn wordt uitgevoerd zonder bovenlicht. De onderzijde van de trap wordt niet geschilderd. In de trapkast worden een verlichtingspunt met schakelaar en een enkele wandcontactdoos geplaatst. In de trapkast is een CV verdeler aanwezig."

Dan zou het toch allemaal gelijk moeten zijn?

trapkast is meerwerk
Het zijn 2 aparte delen:
- In de TO wordt gesproken over wat voor deuren en kozijnen, ze definiëren daar geen maten. Dikke kans dat je meterkast deur ook smaller is dan de rest.

- In meerwerk van de trapkast refereren ze aan de overige kozijnen in de woning. Dat zegt niets anders als "We plaatsen een deur + kozijn die in lijn zijn met de rest van het huis". Ze kunnen daar dus niet zomaar een totaal ander model of type deur plaatsen (tenzij anders overeengekomen natuurlijk)

N=1 maar kleuren van de steen en pan definiëren ze in de TO vanwege de vergunningen en binnen definiëren ze nooit qua maat/kleur op globaal na (Deuren: wit. Kozijnen: wit.)

Aangezien ze nergens een maat voering vast hebben gelegd heb je weinig kans bij de aannemer.

[ Voor 19% gewijzigd door Toppe op 27-10-2022 12:21 ]

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 18:23
maartenbreesnee schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:50:

Nu heb ik dit al naar de aankoop begeleider gestuurd. maar kan dit ook anders? Graag hoor ik jullie tips dat als de begeleider ons probeert af te schepen ik met goede antwoorden terug kan komen.
Ik denk dat je het wel zou moeten kunnen afleiden aan de breedte / positie van de gang op de begane grond en de overloop op de 1e verdieping. De gang beneden zit namelijk 1 tree-diepte meer naar de zijmuur.

Zelfs zou ik hier persoonlijk wel blij van worden trouwens: een iets bredere gang bij de entree heeft voor mij wel meerwaarde. Die traptrede gewoon aan de onderzijde afwerken.

De hoogte van het kozijn is inderdaad wel gek! De aannemer zal trouwens met de reactie komen dat ze dit kozijn precies zo hebben uitgevoerd als de andere kozijnen (manier van bouwen). Dat de maat niet mag afwijken van de andere kozijnen staat namelijk nergens beschreven.

Edit: op de uitsnede van de tekening die je hebt gemaakt zie je inderdaad dat de gang beneden (en toilet?deur) niet gelijk loopt met voorkant trap, terwijl dit op de overloop wel zo is.

[ Voor 19% gewijzigd door NCSmits op 27-10-2022 12:21 ]

• Soeski
Toppe schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:45:
@Soeski 90K voor een keuken en badkamer? Dat zijn geen gouden kranen maar van diamant?
Het wordt te gortig inderdaad, maar niet gek gezien onze (mijn haha) wensen aan apparatuur en keukenmerk. Apparatuur is 2x oven (7K), vaatwasser (2K), Quooker met Cube (1K), wijnklimaatkast (2K), inductie (4K), Wave afzuigkap met plasmafilter (4K), grote koelkast en grote vriezer (3K, alles inbouw). Dit alleen al is 23K omdat het over het algemeen de duurdere of topmodellen zijn, op de inductie na - dat ging mij te ver (6K+ voor de inductie alleen al, zonder korting dan nog). Grotendeels Siemens met HomeConnect en nieuwste modellen MY2023/2024 tegen die tijd.
De keuken is van i-luminate met een eiland en servieskasten, alles verlicht. Dat tikt aan... ook al is de keuken zelf niet eens zo groot vind ik.
De badkamer wordt uitgerust met een dubbele regendouche (of mogelijk een Upfall) en een maatwerk stoomsauna met IR/UV paneel. Dan nog 2 toiletten Geberit (zo'n fancy ding met water, elektra, licht en remote control enzo). Tel maar uit je verlies.

Kortom; dit gaat Bassie niet trekken dus we gaan snijden. Helaas altijd een compromis sluiten, houd ik niet van :X

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Soeski schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:24:
[...]

Het wordt te gortig inderdaad, maar niet gek gezien onze (mijn haha) wensen aan apparatuur en keukenmerk. Apparatuur is 2x oven (7K), vaatwasser (2K), Quooker met Cube (1K), wijnklimaatkast (2K), inductie (4K), Wave afzuigkap met plasmafilter (4K), grote koelkast en grote vriezer (3K, alles inbouw). Dit alleen al is 23K omdat het over het algemeen de duurdere of topmodellen zijn, op de inductie na - dat ging mij te ver (6K+ voor de inductie alleen al, zonder korting dan nog). Grotendeels Siemens met HomeConnect en nieuwste modellen MY2023/2024 tegen die tijd.
De keuken is van i-luminate met een eiland en servieskasten, alles verlicht. Dat tikt aan... ook al is de keuken zelf niet eens zo groot vind ik.
De badkamer wordt uitgerust met een dubbele regendouche (of mogelijk een Upfall) en een maatwerk stoomsauna met IR/UV paneel. Dan nog 2 toiletten Geberit (zo'n fancy ding met water, elektra, licht en remote control enzo). Tel maar uit je verlies.

Kortom; dit gaat Bassie niet trekken dus we gaan snijden. Helaas altijd een compromis sluiten, houd ik niet van :X
Er zijn landen waar je je organen kan verkopen hé ;)

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:23
Soeski schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:24:
[...]

Als je alles met adviesprijzen gaat berekenen kom je wel op die bedragen ja.
Siemens kan je circa 40-45% van de adviesprijs halen. Die douche toiletten (hier ook aanwezig) zit ook flinke korting op.

Had met deze bedragen op zijn minst Gaggenau of Miele verwacht.

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
Ik hoorde vanochtend op de BNR een stukje van een voorzitter van VolkerWessels dat die aankomende uitspraak hen zorgen baart voor lopende en komende bouwprojecten. Doordat die bouwvrijstelling er is hoeft de berekening niet gemaakt te worden, want vrijstelling, dus mocht 0,0 stikstof uitstoot ingevoerd worden bij vergunningsaanvragen. Nu gaat die vrijstelling dus waarschijnlijk van tafel en zijn de vergunningen mogelijk niet meer geldig totdat de uitstoot daadwerkelijk berekend is zijn ze bang voor. Zeker omdat dat nooit 0,0 is, wat wel weer moet volgens de regels.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Takkeding schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:56:
[...]

Ik hoorde vanochtend op de BNR een stukje van een voorzitter van VolkerWessels dat die aankomende uitspraak hen zorgen baart voor lopende en komende bouwprojecten. Doordat die bouwvrijstelling er is hoeft de berekening niet gemaakt te worden, want vrijstelling, dus mocht 0,0 stikstof uitstoot ingevoerd worden bij vergunningsaanvragen. Nu gaat die vrijstelling dus waarschijnlijk van tafel en zijn de vergunningen mogelijk niet meer geldig totdat de uitstoot daadwerkelijk berekend is zijn ze bang voor. Zeker omdat dat nooit 0,0 is, wat wel weer moet volgens de regels.
Ben benieuwd hoe ze dat willen gaan doen als de vergunningen al onherroepelijk afgegeven zijn, dan kan je niet zomaar meer bezwaar maken.

Ik zie het al voor me: "Klimaat activist lijmt zichzelf vast op bouwplaats" :+

• Soeski
Source90 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:48:
[...]

Als je alles met adviesprijzen gaat berekenen kom je wel op die bedragen ja.
Siemens kan je circa 40-45% van de adviesprijs halen. Die douche toiletten (hier ook aanwezig) zit ook flinke korting op.

Had met deze bedragen op zijn minst Gaggenau of Miele verwacht.
Ik heb er al 20-25% afgehaald, maar er is zeker nog meer te krijgen. Afhankelijk van de zaak idd. Maar dan nog is de keuken zelf te prijzig. We gaan ons beraden.

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:40

skate master

Autodesk Educator Expert

NCSmits schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:18:
[...]

De hoogte van het kozijn is inderdaad wel gek! De aannemer zal trouwens met de reactie komen dat ze dit kozijn precies zo hebben uitgevoerd als de andere kozijnen (manier van bouwen). Dat de maat niet mag afwijken van de andere kozijnen staat namelijk nergens beschreven.
Hoogte van het kozijn ontstaat doordat deze onder de trapboom moet passen.
Dan past een standaard kozijn met de juiste hoogte volgens het bouwbesluit niet en moeten ze deze pas maken. Voor een trapkast mag dit kozijn en de deur rustig wat lager zijn volgens het bouwbesluit, voor het toilet mag dat weer niet voor zover mijn informatie rijkt.
Dit verklaart dan ook waarom de kozijnen niet dezelfde hoogte hebben.

Ben het met je eens dat het wat vreemd oogt nu ze zo naast elkaar zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door skate master op 27-10-2022 14:33 ]

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:29

tomtom901

Moderator General Chat
Soeski schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:04:
[...]

Ik heb er al 20-25% afgehaald, maar er is zeker nog meer te krijgen. Afhankelijk van de zaak idd. Maar dan nog is de keuken zelf te prijzig. We gaan ons beraden.
Zou eens 1 of 2 andere zaken betrekken, want dat is wel ècht fors.

• Source90
Toppe schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:03:
[...]

Ik zie het al voor me: "Klimaat activist lijmt zichzelf vast op bouwplaats" :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DTaIrJRHv9z0ko9U7IKH15cs4wU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pUAVaA8jShrZrjKLhCYVdmcz.png?f=fotoalbum_large

:+

[ Voor 11% gewijzigd door Source90 op 27-10-2022 18:09 ]

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Takkeding schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:56:
[...]

Bij ons is er dus wel een berekening gemaakt en die komt op 0 uit. Is overigens een klein project van ongeveer 40 woningen.

Kan me niet voorstellen dat ook de huidige bouw stil komt te liggen.

• keeperson
Welkom! :w Wat betreft de tuin zou ik toch wat anders dan tegels of kunstgras leggen. Zeker met de bloedhete zomers die we nu hebben is iets als gras al zoveel beter om de hitte tegen te gaan. Voor voorbeelden hoe het niet moet zou ik je verwijzen naar @onderhoudsarmoe op Twitter. :9 Er zullen vast ook andere alternatieven zijn om een onderhoudsvriendelijke tuin te hebben zonder alles te bestraten.

In mijn gemeente komt het er ook nog eens bij dat ik waterberging op mijn perceel moet hebben. Iedere bebouwde vierkante meter (huis, garage, uitbouw, enzovoort) betekent 30 mm. Iedere vierkante meter verharding is 60 mm. Ik had berekend dat ik ongeveer 3,5 m³ (3500 liter) moest bergen. Als ik heel mijn tuin vol zou leggen zou ik al snel richting de 6 à 7 m³ gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door keeperson op 27-10-2022 22:26 ]

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
keeperson schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 22:20:
[...]

In mijn gemeente komt het er ook nog eens bij dat ik waterberging op mijn perceel moet hebben. Iedere bebouwde vierkante meter (huis, garage, uitbouw, enzovoort) betekent 30 mm. Iedere vierkante meter verharding is 60 mm. Ik had berekend dat ik ongeveer 3,5 m³ (3500 liter) moest bergen. Als ik heel mijn tuin vol zou leggen zou ik al snel richting de 6 à 7 m³ gaan.
Prima verplichting als je het mij vraagt. Ik had graag een 25000 liter tank onder de tuin gehad maar helaas was dat eigelijk niet uit te voeren.

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:06

Shabbaman

Got love?

Om even in te haken op @keeperson, bij veel waterschappen kan je zelfs subsidie krijgen als je op je eigen terrein aan waterberging doet. Waarschijnlijk niet besteed aan mensen die nu denken aan zo'n fijne onderhoudsarme horrortuin (al kan een opvangtank ook onder het asfalt), maar er zullen ook wel Tweakers die hittestress willen vermijden die het wel zal interesseren. Hoe groter je tuin, hoe makkelijker... maar je hebt daar geen vrijstaand huis voor nodig.

Onze achtertuin is iets van 6 bij 14 en daar laten we de regenpijp van de helft van het dak (althans, we hebben voor en achter een regenpijp, en aan de achterkant ook nog een uitbouw... dus het is maar een gok dat ongeveer de helft van het regenwater naar de achterkant gaat) via een goot in een vijvertje (iets van 2m doorsnede) leeglopen. Is de vijver vol, dan loopt hij leeg in een wadi (ook wel "grasveldje") genaamd. We hadden daar 1500 euro subsidie voor kunnen krijgen als we de regenpijp hadden afgekoppeld van het riool, maar dat leek me iets te spannend. Afgelopen jaar heb ik twee keer de klep in de regenpijp omgezet omdat de halve tuin in een wadi was veranderd en ik niet meer droog naar de fietsenberging kon. Dus als ik op vakantie ben ofzo wil ik niet het gevoel hebben dat mijn huis volloopt. Dan maar geen subsidie. Maar het kan dus wel.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• Source90
Shabbaman schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 08:30:
Om even in te haken op @keeperson, bij veel waterschappen kan je zelfs subsidie krijgen als je op je eigen terrein aan waterberging doet. Waarschijnlijk niet besteed aan mensen die nu denken aan zo'n fijne onderhoudsarme horrortuin (al kan een opvangtank ook onder het asfalt), maar er zullen ook wel Tweakers die hittestress willen vermijden die het wel zal interesseren. Hoe groter je tuin, hoe makkelijker... maar je hebt daar geen vrijstaand huis voor nodig.

Onze achtertuin is iets van 6 bij 14 en daar laten we de regenpijp van de helft van het dak (althans, we hebben voor en achter een regenpijp, en aan de achterkant ook nog een uitbouw... dus het is maar een gok dat ongeveer de helft van het regenwater naar de achterkant gaat) via een goot in een vijvertje (iets van 2m doorsnede) leeglopen. Is de vijver vol, dan loopt hij leeg in een wadi (ook wel "grasveldje") genaamd. We hadden daar 1500 euro subsidie voor kunnen krijgen als we de regenpijp hadden afgekoppeld van het riool, maar dat leek me iets te spannend. Afgelopen jaar heb ik twee keer de klep in de regenpijp omgezet omdat de halve tuin in een wadi was veranderd en ik niet meer droog naar de fietsenberging kon. Dus als ik op vakantie ben ofzo wil ik niet het gevoel hebben dat mijn huis volloopt. Dan maar geen subsidie. Maar het kan dus wel.
Bij onze gemeente kan je zelfs tot 50% subsidie krijgen, zelfs voor het maken van de berekening.

Enige puntje is dat één van de voorwaarden is dat de woning 2 jaar oud moet zijn.
Beetje flauw.

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:10
@Shabbaman bij nieuwbouw komt hemelwater toch niet meer in het riool? Dacht dat dat allang verplicht was losgekoppeld om overstroming van het riool te voorkomen.

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Source90 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 08:39:
[...]
Bij onze gemeente kan je zelfs tot 50% subsidie krijgen, zelfs voor het maken van de berekening.

Enige puntje is dat één van de voorwaarden is dat de woning 2 jaar oud moet zijn.
Beetje flauw.
Hier (waterschap schieland en krimpenerwaard) krijg je pas subsidie op woningen die 5 jaar oud zijn.
Dus eerst 5 jaar je regenpijp aangesloten houden en dan pas het groene dak, wadi's en opslag regelen. |:(

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• Soeski
keeperson schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 22:20:
[...]

Welkom! :w Wat betreft de tuin zou ik toch wat anders dan tegels of kunstgras leggen. Zeker met de bloedhete zomers die we nu hebben is iets als gras al zoveel beter om de hitte tegen te gaan. Voor voorbeelden hoe het niet moet zou ik je verwijzen naar @onderhoudsarmoe op Twitter. :9 Er zullen vast ook andere alternatieven zijn om een onderhoudsvriendelijke tuin te hebben zonder alles te bestraten.

Thanks! Het asfalteren is natuurlijk met een zak zout te nemen, er komt vast wel iets groens in. We hebben allebei hooikoorts (ik van gras) dus dat zal minimaal worden. Maar een paar leuke bakkies met mooie planten/bloemen en een moestuintje komt er wel. Het project is erg groen van zichzelf en autovrij, dus ik maak me geen zorgen om de waterberging. Het geeft juist de kans om meer met je tuin te doen omdat de directe omgeving al zo groen is en daar in voorziet (overal groen tussen de huizen met paden en perken).

• Soeski
ObiTewodros schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 22:15:
[...]

Toevallig Happy Days? 😃. Klinkt namelijk bekend in de oren.

Bij ons was het ook even spannend met de rentestijgingen, echter kon bij ons wel de rente vastgezet worden voordat we alle documenten hadden. Hoe het ging was:
1. We hebben met de adviseur gekeken naar beste geldverstrekker voor ons.
2. Rente vastgezet
3. Alle benodigde stukken opgeleverd
4. Bindende offerte ontvangen.

Wij komen echter van een huurhuis, misschien is het anders als je ook je overwaarde wilt gebruiken.
Check, die dus.
Inmiddels meer duidelijkheid van de bank en het rentevoorstel komt er aan, met de rente van 14 oktober (en niet de 31e wanneer we de afspraak hebben). Scheelt nogal, want de rente stijgt wekelijks.

• rubenos
Soeski schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 08:56:
[...]

Check, die dus.
Inmiddels meer duidelijkheid van de bank en het rentevoorstel komt er aan, met de rente van 14 oktober (en niet de 31e wanneer we de afspraak hebben). Scheelt nogal, want de rente stijgt wekelijks.
Dat probeerde ik je te zeggen ;)

• Soeski
rubenos schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:13:
[...]

Dat probeerde ik je te zeggen ;)
Het duurde even voor de bank dat bevestigde, want eerst zei hij dat we richting de 5%+ rente moesten denken maandag. Dat is dus niet zo. Ach, scheelt maar een paar honderd euro per maand joh... :D
Anyway. Bedenktijd voorbij, it's happening! Vanavond uit eten om het te vieren. Nu kunnen we het nog betalen :)

Ik heb al zoveel tips en dingen gelezen hier om op te letten - Me gots work to do!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:06

Shabbaman

Got love?

Ascension schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 08:39:
@Shabbaman bij nieuwbouw komt hemelwater toch niet meer in het riool? Dacht dat dat allang verplicht was losgekoppeld om overstroming van het riool te voorkomen.
Hier ligt een hemelwaterriool in de wijk.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• keeperson
Shabbaman schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:41:
[...]

Hier ligt een hemelwaterriool in de wijk.
Hier moet het dus op eigen terrein geborgen worden. Wat ik ervan begrepen heb is dat we dus door middel van infiltratie het water weer moeten lozen en dat er dus geen hemelwaterriool is. Ook geen subsidie, want nieuwbouw. :')

• keeperson
Toppe schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 07:57:
[...]
Prima verplichting als je het mij vraagt. Ik had graag een 25000 liter tank onder de tuin gehad maar helaas was dat eigelijk niet uit te voeren.
Ik vind het ook alleen maar goed. We hebben in de regio een enorme hagelstorm gehad in 2016. Kan me nog herinneren dat da-gen erna nog allemaal restjes toiletpapier en andere rotzooi uit het riool de hele straat bezaaide. Dan liever dit en de plantjes water geven met het water uit die tank. :9 Het toilet ermee doorspoelen gaat me net te ver.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
keeperson schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:54:
[...]

Hier moet het dus op eigen terrein geborgen worden. Wat ik ervan begrepen heb is dat we dus door middel van infiltratie het water weer moeten lozen en dat er dus geen hemelwaterriool is. Ook geen subsidie, want nieuwbouw. :')
Ben ik stiekem toch wel weer blij met die sloot... :+

• Farmerwood
  • Niet online
keeperson schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:54:
[...]
Hier in de regio, waar ook @Ascension onder valt, wordt al zeker 10 jaar de HWA de openbare weg op geleid en daar moet al het water dan via wadi's weer in de grond verdwijnen. Die wadi's hebben dan wel weer een 'overstroombeveiliging' die op het riool aangesloten zit.

Hier in de wijk hebben ze de HWA naar een infiltratieput geleid aan de voorkant van elk kavel. Als die overtroomt, dan komt het pas op de openbare weg. Bij een flinke regenbui zie je dus overal kleine beekjes over de straat lopen richting de wadi's.

Zag toevallig laatst nog een huis vlakbij waar 2 enorme tanks in de voortuin in de grond gezet werden. Voelt hier toch een beetje onzinnig want het grondwater staat hier slechts 2-4m onder de grond. Dus die tanks drijven letterlijk in het grondwater...

• Diablow
Hier een WADI voor het huis. Op de plaatjes zoet het er goed uit. Bij mijn zus in België was hij helemaal verdort, maar daar sloegen ze het water ook opmom de wc door te spoelen.

• BlauwPet
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-11-2022
Toppe schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 07:57:
[...]
Prima verplichting als je het mij vraagt.
Ok, Ik vraag het je. Waarom? Waarom zou je 25000 (!!!) liter regenwater op willen slaan?

• ThePsycho
  • Laatst online: 05-12 23:52
BlauwPet schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:17:
[...]

Ok, Ik vraag het je. Waarom? Waarom zou je 25000 (!!!) liter regenwater op willen slaan?
Gebruiken voor beregening in de tuin. (Zeker bij al die droge periodes) lijkt mij al een prima reden om zo geen drinkwater op je planten te gieten.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:29

tomtom901

Moderator General Chat
Soeski schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:28:
[...]

Het duurde even voor de bank dat bevestigde, want eerst zei hij dat we richting de 5%+ rente moesten denken maandag. Dat is dus niet zo. Ach, scheelt maar een paar honderd euro per maand joh... :D
Anyway. Bedenktijd voorbij, it's happening!
Gefeliciteerd!
Soeski schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:28:
[...]

Vanavond uit eten om het te vieren. Nu kunnen we het nog betalen :)
_O-

• BlauwPet
ThePsycho schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:20:
[...]

Gebruiken voor beregening in de tuin. (Zeker bij al die droge periodes) lijkt mij al een prima reden om zo geen drinkwater op je planten te gieten.
Ok, maar 25000 liter... dan heb je geen tuin maar een landgoed.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
[...]

@ThePsycho geeft het antwoord al. Waarom zou je schoon drinkwater in de tuin sproeien?

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
BlauwPet schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:40:
[...]

Ok, maar 25000 liter... dan heb je geen tuin maar een landgoed.
Ik vermoed dat een eis van de gemeente gaat over berging. Als jij flink wat groen in je tuin hebt in je tuin neemt dat veel water op als het regent. Ook open verharding helpt, kleinere klinkers zijn veel beter dan van die enorme plavuizen die in de mode zijn. Mijn tuin - die helemaal niet zo groot is - is toch ongeveer 50% groen. En zo lang het niet al te hard regent gaat dat prima. Gaat het langere tijd hozen, dan zie je wel dat het waterstromen over de verharding ontstaan.

Als je het dakwater wilt infiltreren dan zit je snel vast aan grindkoffers of infiltratiekratten. Let met die laatste wel op want als je dat niet goed uit voert kun je problemen krijgen met dichtslibbende infiltratieopeningen en op langere termijn zie je ook problemen met boomwortels die dat water er prettig vinden en dus dwars door die kratten groeien.

• BlauwPet
Toppe schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:45:
[...]
@ThePsycho geeft het antwoord al. Waarom zou je schoon drinkwater in de tuin sproeien?
Mijn vraag over waarom je 25000 liter wil bergen is blijkbaar niet duidelijk genoeg. Laat maar.

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-11 21:17
BlauwPet schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:09:
[...]

Mijn vraag over waarom je 25000 liter wil bergen is blijkbaar niet duidelijk genoeg. Laat maar.
Moet zeggen dat ik jouw posts over het algemeen toch redelijk aanvallend en negatief getint vindt. Doe ermee wat je wilt, maar volgens mij ben ik niet de enige of eerste die dit aangeeft. Misschien eens een andere pet opzetten. ;)

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:03
Toppe schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:45:
[...]

25000 liter is een tank van 5x5x1 meter. Wie heeft dat nou nodig? Vind het een goede vraag.

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:03
praliwi schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:32:
[...]

25000 liter is een tank van 5x5x1 meter. Wie heeft dat nou nodig? Vind het een goede vraag.
25k liter lijkt veel, maar als je een redelijk groene tuin hebt en je wilt ook nog droge periodes overbruggen zoals we die steeds vaker krijgen rond de lente/zomer dan is 25k liter geen overkill. Dat is dan voor een tuin van redelijk formaal van 100-120m2 waarvan de helft groen. Eerste zoekresultaat van google: "hoeveel water verbruik je in tuin" geeft meerdere links waarmee je dezelfde inschatting kan maken.

• BlauwPet
25000 liter weegt ook 25000 Kg. Dat is gelijk aan zo'n 15-20 auto's op een oppervlakte van inderdaad 5x5m. Zo'n opslag heeft zijn eigen fundering en heipalen nodig. Dit heeft een industriele grootte.

[ Voor 9% gewijzigd door BlauwPet op 29-10-2022 12:57 ]

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:01
Onze hemelwater komt terecht in de sloot die grenst aan onze achtertuin. Daar heb ik dan weer een pomp ingehangen waarmee ik het water voor de tuin op kan pompen. Veel makkelijker dan zo'n tank gelukkig :D

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kepler schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:59:
Onze hemelwater komt terecht in de sloot die grenst aan onze achtertuin. Daar heb ik dan weer een pomp ingehangen waarmee ik het water voor de tuin op kan pompen. Veel makkelijker dan zo'n tank gelukkig :D
Helaas staat onze sloot droog, moet nu een pomp z’n 80m verderop in de sloot hangen… schiet niet op :+

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
BlauwPet schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:57:
25000 liter weegt ook 25000 Kg. Dat is gelijk aan zo'n 15-20 auto's op een oppervlakte van inderdaad 5x5m. Zo'n opslag heeft zijn eigen fundering en heipalen nodig. Dit heeft een industriele grootte.
Het druk gewicht per vierkante meter is overal het zelfde zolang je hem vlak plaatst. Daardoor heb je lang niet altijd een fundering nodig.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:01
Toppe schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 13:30:
[...]

Helaas staat onze sloot droog, moet nu een pomp z’n 80m verderop in de sloot hangen… schiet niet op :+
Dan is het geen sloot, maar een greppel :P

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
BlauwPet schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:57:
Dat kan je zo niet zeggen, dat hangt helemaal van de grondlagen af.
Menig zwembad is zo 30kuub en die staan echt niet allemaal op heipalen.
Kennis van mij heeft een zwembad gewoon in de kleigrond. Zolang dat zwembad gevuld blijft gebeurd er helemaal niets.

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 29-10-2022 13:41 ]

• Farmerwood
  • Niet online
GeeMoney schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 13:40:
[...]
Zolang dat zwembad gevuld blijft gebeurd er helemaal niets.
Daar heb je wel meteen een potentieel probleem te pakken. Als je gedurende een droge zomer die 25k liter (vrijwel) op maakt, dan mis je dus die tegendruk.
Voor mij een belangrijke reden om zo’n tank niet te nemen. Heb hier in juli, toen het al een tijd flink droog was, een puls laten slaan voor een grondwaterpomp en het grondwater zat toen op zo’n 3m diepte. Zo’n tank zou dus vrijwel altijd in het grondwater drijven.

Kanttekening is dat ik de Waal vanaf mijn huis kan zien en de dijk letterlijk op een steenworp afstand ligt.

• Farmerwood
  • Niet online
[...]

Even bierviltje berekening erbij op basis van mijn ervaringen tot nu toe.
Met mijn grondwaterpomp vul ik het zwembad van de kinderen met de tuinslang in +/- 45 min en daar gaat grofweg 1000l in.
Ik was in de zomer 3 a 4x per week ruim een half uur druk om de tuin van 150 m2 te sproeien.
Dat betreft dan planten, hagen en de bomen. Daarna nog 15 min de zwenksproeier op het gras.
Nu staat de sproeier niet vol open de hele tijd zoals ik wel doe als het zwembad vol loopt. Dus als ik gok op een 300-500l water die ik op een avond over de tuin mik dan zit ik hopelijk goed.

Dat maakt dan 1200-2000l per week die in de tuin verdwijnt. Dit jaar was ik dus zelfs met die 1200 l niet uitgekomen met die 25k liter tank.

• BlauwPet
Farmerwood schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 14:34:
[...]
Dat maakt dan 1200-2000l per week die in de tuin verdwijnt. Dit jaar was ik dus zelfs met die 1200 l niet uitgekomen met die 25k liter tank.
Jullie vergeten dat die tank bij elke keer als het wel regent, weer gewoon bijvult via de drainage. Je krijgt een te grote tank dus niet leeg. Je zou inderdaad uit moeten rekenen hoeveel water je nodig hebt voor je tuin/m2, en hoeveel liter regen er gemiddeld valt per m2 in jou regio, wat de langste periodes van absolute droogte zijn (paar dagen? maximaal 2 a 3 weken?), en in hoeverre je dat zou willen overbruggen. Domweg zeggen dat je liefst 25000 liter moet hebben is onzin. Dan ben je gewoon een opslag tank voor ongebruikt regenwater aan het ingraven. We hebben het hier dus over tuintjes in woonwijken, rijtjeshuizen. Projectmatige woningen. Geen landgoederen of vrijstaande woningen met grotere tuinen van meerdere 100-en m2. Daar is een ander topic voor.

Met die 2L water per m2 wat jij aanhaalt (dat is niet weinig...) kun je dus met 25000 liter 1x een tuin water geven van 12,5 vierkante kilometer. Of 10x 1 van 1250 m2. Of 100x (dus 100 dagen) van 125m2, of 200 dagen je achtertuinje van ca. 62m2. Die laatste lijkt me overigens het meest realistisch in dit land en dit topic. Denk je echt dat er droogteperioden in dit land zijn van meer dan 6 maanden, waarin er absoluut geen druppel regen valt? Als je 2 weken droogte wil overbruggen heb je dus 2 liter x 14 dagen x aantal m2 tuin nodig. Dat is de grootte van je opslag.

• Deleon78
  • Laatst online: 20:30
BlauwPet schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 19:54:
[...]

Jullie vergeten dat die tank bij elke keer als het wel regent, weer gewoon bijvult via de drainage. Je krijgt een te grote tank dus niet leeg. Je zou inderdaad uit moeten rekenen hoeveel water je nodig hebt voor je tuin/m2, en hoeveel liter regen er gemiddeld valt per m2 in jou regio, wat de langste periodes van absolute droogte zijn (paar dagen? maximaal 2 a 3 weken?), en in hoeverre je dat zou willen overbruggen. Domweg zeggen dat je liefst 25000 liter moet hebben is onzin. Dan ben je gewoon een opslag tank voor ongebruikt regenwater aan het ingraven. We hebben het hier dus over tuintjes in woonwijken, rijtjeshuizen. Projectmatige woningen. Geen landgoederen of vrijstaande woningen met grotere tuinen van meerdere 100-en m2. Daar is een ander topic voor.

Met die 2L water per m2 wat jij aanhaalt (dat is niet weinig...) kun je dus met 25000 liter 1x een tuin water geven van 12,5 vierkante kilometer. Of 10x 1 van 1250 m2. Of 100x (dus 100 dagen) van 125m2, of 200 dagen je achtertuinje van ca. 62m2. Die laatste lijkt me overigens het meest realistisch in dit land en dit topic. Denk je echt dat er droogteperioden in dit land zijn van meer dan 6 maanden, waarin er absoluut geen druppel regen valt? Als je 2 weken droogte wil overbruggen heb je dus 2 liter x 14 dagen x aantal m2 tuin nodig. Dat is de grootte van je opslag.
250m2 -> 50 dagen. Dat is zo gek nog niet. 500m2 25 dagen ook niet.

Ik snap alleen niet waar je naar toe wilt of waar je denkt gelijk te hebben en anderen volledig fout. Of waarom het er toe doet.

• BlauwPet
Zie de 1e regel van mijn laatste post. Je kunt ook een tank van 10 miljoen liter nemen. Zelfde effect.
Maar goed, jullie willen blijkbaar graag onwijs veel regenwater opslaan wat je nooit gebruikt, tenzij het hier de sahara wordt... ok.

[ Voor 40% gewijzigd door BlauwPet op 29-10-2022 20:23 ]

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 04-12 09:23
Zo, de oplevering komt nu echt in zicht. Nu zag ik alleen op zowel de begane grond als 1e verdieping de flowmeters van de vloerverwarming er zo bij staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3G8YNGsd9xObVqbnEkAmUghstxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tkb6In38JExLcoXvUKcphjlx.jpg?f=fotoalbum_large

Ik was in de veronderstelling dat die rode puntjes allemaal verschillend zouden moeten staan? Iemand enig idee?

• Wolly
  • Niet online
Fethoz69 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 20:36:
Zo, de oplevering komt nu echt in zicht. Nu zag ik alleen op zowel de begane grond als 1e verdieping de flowmeters van de vloerverwarming er zo bij staan:
[Afbeelding]

Ik was in de veronderstelling dat die rode puntjes allemaal verschillend zouden moeten staan? Iemand enig idee?
Mooi ding maar waar is de retourleiding?

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-12 15:09
Krijgertje1979 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:51:
[...]

25k liter lijkt veel, maar als je een redelijk groene tuin hebt en je wilt ook nog droge periodes overbruggen zoals we die steeds vaker krijgen rond de lente/zomer dan is 25k liter geen overkill. Dat is dan voor een tuin van redelijk formaal van 100-120m2 waarvan de helft groen. Eerste zoekresultaat van google: "hoeveel water verbruik je in tuin" geeft meerdere links waarmee je dezelfde inschatting kan maken.
Zet een paar regentonnen neer aangesloten op een druppel mechanisme en je red t prima. Ik sproei op 70m2 gewoon helemaal niet, en t staat er fantastisch bij.

[ Voor 6% gewijzigd door MagniArtistique op 29-10-2022 20:55 ]

• Fethoz69
Wolly schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 20:49:
[...]

Mooi ding maar waar is de retourleiding?
Dit is een foto van het complete stuk. Bovenste is dan de retour? :? Geen idee :$
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UsAvb1U6mNCRaMoUs4Kpt1wbz9Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/459JgBTqUqokVMLO3U0CMhk9.jpg?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Niet online
Fethoz69 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 21:10:
[...]

Dit is een foto van het complete stuk. Bovenste is dan de retour? :? Geen idee :$
[Afbeelding]
Correct, zo is het compleet (y)

Ps. Lekker afgedekt tijdens het verven :X

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 29-10-2022 21:33 ]

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:35
@Fethoz69 heb je wel aanvoer van warm water, aangezien de aanvoer temperatuur op 20° staat? maw wordt de aanvoer (rood) warmer als je de thermostaat hoger zet?
Pas dan zal je volgens mij flow zien op die buisjes, ze staan nu allemaal op 0?

• Fethoz69
Wolly schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 21:32:
[...]

Correct, zo is het compleet (y)

Ps. Lekker afgedekt tijdens het verven :X
Echt hè.. die van de benedenverdieping is nog erger dan deze op de foto. :/
Maar, enig idee of dit klopt qua flow meters? Volgende week is de oplevering.. en wil niet met een sterk verhaal van de aannemer het bos in gestuurd worden :P ;)
Pagina: 1 ... 166 ... 365 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.