zippy1990 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:01:
[...]
De ramen zijn HR++ in dit geval en het gaat hier om pre fab beton muren, in ieder geval geen kalkzandsteen. Nu weet ik niet welke meer of minder doordringbaar is. Als beton nog wat meer tegenhoud dan ontkom ik al helemaal niet aan de AP ook buiten te plaatsen.
Kun je wat meer uitweiden over die Apple en HomeKit issues? Je andere tips neem ik zeker mee dank.
De HomeKit problemen hadden vooral te maken met de router van Unifi (Dream Machine Pro/SE). Moest hem elke week wel een herstart geven omdat heel Bonjour/mDNS was vastgelopen of aan het haperen was. Dat probleem had ik niet met de Zyxel router van T-Mobile die ik gratis bij m'n abonnement heb... Dus gebruik die maar weer. Geloof wel dat als je enkel hun wifi gebruikt dat er op HomeKit gebied niet zoveel mis gaat.
Met de wifi had ik vooral het probleem met Apple apparaten dat de handover tussen AP's niet goed werkte. Als ik van de woonkamer beneden naar de slaapkamer boven liep, bleef m'n iPhone en iPad hangen op het AP beneden met superzwak signaal, terwijl het AP op de eerste in de gang hangt op de eerste verdieping direct naast de ingang van de slaapkamer... Dan moest ik elke keer de wifi uit/aan zetten om dit op te lossen. Op Windows apparaten kon ik wel gewoon door mijn huis lopen tussen de drie verdiepingen terwijl ik een Teams meetings had zonder disconnects, dus de instellingen stonden goed, op mn iPhone kon ik niet eens een audio oproep stabiel houden tijdens bewegen tussen AP's.
Bovenstaande problemen samen met Smart Home die geregeld bleef hangen en dat je uiteindelijk langer bezig bent met het proberen te fixen terwijl je ondertussen ook gewoon aan het werken bent thuis, heeft me doen besluiten het meeste van Unifi weer de deur uit te doen.
Dus weer terug naar Aruba IO en nu 0 issues met roamen, ook met Apple apparaten werkt het vloeiend. Heb al langer ervaring gehad met Aruba IO, en dat kan ik dan ook zeker aanraden voor Wifi.
Uiteindelijk heb ik de Unifi deurbel/camera's gehouden en een UCK-G2 Plus gehaald als NVR. Dat werkt helemaal prima en zijn we tevreden over. Ook dat er een goede lokale API is waardoor het met alles te koppelen is inclusief Apple HomeKit en Google Home.