Helaas weet ik dit niet. Het is een ongebruikte afvoer. Er zou nooit water bij moeten komen. Als we echt lekkage krijgen, kan ik nog met een endoscoop aan de slag.Blihi schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:09:
[...]
Mag toch hopen dat ze dit gerepareerd hebben voor oplevering. Anders is die buis dicht gaan zitten met anhydriet/zandcement.
Onderverdeler it is.Blihi schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:59:
[...]
Ehhhm, dat mag niet hoor. Het kan wel, maar het mag niet.
De enige toegestane oplossing in geval van 3-fase is om er een onderverdeler van te maken, dus een aparte zekeringenkast.
Vandaar ook de disclaimer
[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 18-10-2022 17:44 ]
Vandaag de vooroplevering gehad. Alle eerdere puntjes zijn opgepakt en opgelost. Ze blijven met een uitdaging achter. Twee loze leidingen ontbreken op zolder. Ik verwacht mijn geld terug te krijgen ipv de loze leidingen.
Ben benieuwd naar de oplevering!
-edit: knip-
[ Voor 90% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:01 ]
Je zullen je je geld liever teruggeven dan die leidingen maken denk ik?MadDonkey schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:57:
Vandaag de vooroplevering gehad. Alle eerdere puntjes zijn opgepakt en opgelost. Ze blijven met een uitdaging achter. Twee loze leidingen ontbreken op zolder. Ik verwacht mijn geld terug te krijgen ipv de loze leidingen.
FloorplannerAubergine schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:59:
Is er een gratis tool dat handig is om je nieuwbouw huis in 3D te tekenen? Ik las iets over Sketch Up maar dat is niet gratis toch?
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Sketchup is wel een gratis webversie van. Maar niet de meest eenvoudige tool. Ligt er aan hoe handig je met software bent.Aubergine schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:59:
Is er een gratis tool dat handig is om je nieuwbouw huis in 3D te tekenen? Ik las iets over Sketch Up maar dat is niet gratis toch?
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
kw_nl schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 08:27:
Ons huis is nog lang niet klaar. Maar ik koop nu alvast Hue spullen in als ze in de aanbieding zijn. Amazone Prima had van de zomer echt een paar goede aanbiedingen. Verder is er ook een topic voor Hue aanbiedingen, daar heb ik ook aardig wat gescoord.
Anders is het echt niet te betalen…
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ik heb sweethome3d gebruikt was redelijk eenvoudig om te gebruiken.Aubergine schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:59:
Over waterontharders gesproken, ik overweeg dit ook mee te laten nemen. Is dit iets wat je relatief makkelijk achteraf zelf kan doen of is de tip dit echt in de bouw op te laten nemen? Iemand nog ervaringen?
Kan prima achter af, als je geluk hebt loopt je afvoer in een koof bij de meterkast. Als je pech hebt moet je onder de grond.Fedde schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 20:32:
Over waterontharders gesproken, ik overweeg dit ook mee te laten nemen. Is dit iets wat je relatief makkelijk achteraf zelf kan doen of is de tip dit echt in de bouw op te laten nemen? Iemand nog ervaringen?
Wij konden voor 375 euro (incl BTW ook nog eens) de voorbereiding meenemen, dat wil zeggen, in de trapkast de af- en aanvoer naar de waterleiding/riool krijgen. 20 mm diameter waterleiding. Misschien kun je dat wel vast meenemen?Fedde schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 20:32:
Je moet afvoer hebben, een stopcontact en de hoofdwaterleiding. Vooral afvoer is niet eenvoudig achteraf.Fedde schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 20:32:
Een standleiding in de meterkast mag je niet te laag in gaan boren voor een aansluiting (minimaal 1 meter boven het horizontale deel waar deze op uit komt).
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Dat is helemaal handig ja.tomtom901 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 20:40:
[...]
Wij konden voor 375 euro (incl BTW ook nog eens) de voorbereiding meenemen, dat wil zeggen, in de trapkast de af- en aanvoer naar de waterleiding/riool krijgen. 20 mm diameter waterleiding. Misschien kun je dat wel vast meenemen?
Bij ons kon de waterontharder heel makkelijk mee in de meterkast vanwege de warmtewisselaar van het warmtenet. Daardoor hadden we daar al een afvoer en nu zit de ontharder vrijwel direct achter de watermeter. Heb alleen de buitenkraan ervoor af laten takken.Fedde schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 20:32:
Stopcontact is alleen nodig als je waterontharder dat nodig heeft. Ik heb er 1 die zonder stekker zijn werk doet.
Ook daar is natuurlijk een apart topic voor met alle voor- en nadelen van de versies met of zonder stekker.
[ Voor 103% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:04 ]
Het lijkt erop dat je het voor de keuken-ruimte niet nodig bent. Die invulling is heel persoonlijk. Dan kun je overwegen om het budget te gebruiken voor een wand om de keuken met de woonkamer op te delen. Of voor een terrasoverkapping.Aubergine schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 23:15:
Wat zijn goede punten om mee te nemen in een afweging of je wel of geen uitbouw neemt?
Wij twijfelen om er een te nemen van 1,2 meter. Iedereen om ons heen zegt "doen, die meters krijg je nooit meer". Terwijl wij het idee aanvankelijk hadden afgeschoten (uitbouw kost 15K voor 1,2m en de keuken in meest rechter optie kost 5K extra: dus 20K in totaal) aangezien een grote keuken ons niet heel nuttig leek. Zijn er nog meer punten waarmee je rekening dient te houden?
Keuken en woonkamer omwisselen kan overigens niet ivm ramen.
***members only***
Eerste vraag is natuurlijk: "is het budgettair mogelijk?" Als je er geen geld voor hebt en je vindt het eigenlijk ook niet nodig, dan niet aan beginnen. Houd er ook rekening mee dat het niet ophoudt bij die 15 of 20k voor de uitbouw zelf. Je hebt ook meer vloerafwerking, meer wandafwerking en een grotere (dus duurdere) keukenopstelling....Aubergine schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 23:15:
Wat zijn goede punten om mee te nemen in een afweging of je wel of geen uitbouw neemt?
Wij twijfelen om er een te nemen van 1,2 meter. Iedereen om ons heen zegt "doen, die meters krijg je nooit meer". Terwijl wij het idee aanvankelijk hadden afgeschoten (uitbouw kost 15K voor 1,2m en de keuken in meest rechter optie kost 5K extra: dus 20K in totaal) aangezien een grote keuken ons niet heel nuttig leek. Zijn er nog meer punten waarmee je rekening dient te houden?
***members only***
Tweede vraag is dan: "maakt het de woning significant meer waard?". Zo'n uitbouw kan echt significant verschil maken in de waarde van de woning later. Ik zou ook liever geen enorme tuingerichte keuken hebben, maar dat is momenteel wel de mode. Dat maakt de woning dus interessanter bij verkoop later.
Ik ga even uit van een standaard nieuwbouwhuis indeling, en dat er nog een garage is aan de keukenzijde. Door de uitbouw te doen is het ook makkelijker om een deur tussen garage en keuken te creëren, wel enorm praktisch maar ook weer extra kostenpost.Aubergine schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 23:15:
***members only***
Rijdt voor de grap eens door wat nieuwbouw-wijken, ongeveer 90% heeft zo’n uitbouw. Als je buren er wel voor gaan en jij niet wordt je beetje ‘ingebouwd’, dat is niet fraai. Dus wat doen je buren?Aubergine schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 23:15:
***members only***
Die 15k is het voor dit geval bijna altijd waard.
Bij mij was de keuze 2.4 of 3.6 erbij. Uiteindelijk voor 3.6 gekozen, wat achteraf teveel was, want mn tuin is nu eigenlijk net niet diep genoeg (7.5m). Hoe groot je tuin is, is ook een overweging dus.
In principe wel eens, maar toch kost het wel 2.5k per m2, excl afwerking. Dus laten we zeggen 2.6k per m2 totaal. Moet je wel in een gebied wonen waar je die prijs er weer makkelijk voor terug krijgt. Voor Randstad een prima prijs, voor noord-oost groningen is dat wellicht een ander verhaalRequiem19 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 07:34:
[...]
Die 15k is het voor dit geval bijna altijd waard.
Wij hadden de keuze 1.2m (18k) of 2.4 (23k), maar we wisten niet hoe diep ons tuin zou zijn. Lang getwijfeld, toch niet gedaan, na het verlopen van de deadline om opties door te geven werden we geïnformeerd over de tuin, toen wilden we toch nog een uitbouw van 1.2m maar waren helaas te laat.
In jouw situatie had ik het alleen gedaan als ik de woonkamer/keuken zou kunnen omdraaien. Een groter keuken hoef ik niet, een groter woonkamer wel.
In jouw situatie had ik het alleen gedaan als ik de woonkamer/keuken zou kunnen omdraaien. Een groter keuken hoef ik niet, een groter woonkamer wel.
EU DNS: 86.54.11.100
Grappig, ik zou juist nooit de keuken aan de voorkant doen omdat daar te weinig ruimte is voor een fatsoenlijke keuken plus eettafel. Gevolg is dat de eettafel dan aan de woonkamer zijde moet en dat maakt de woonkamer dan weer relatief beperktc-nan schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 08:20:
Wij hadden de keuze 1.2m (18k) of 2.4 (23k), maar we wisten niet hoe diep ons tuin zou zijn. Lang getwijfeld, toch niet gedaan, na het verlopen van de deadline om opties door te geven werden we geïnformeerd over de tuin, toen wilden we toch nog een uitbouw van 1.2m maar waren helaas te laat.
Zo zie je maar, iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren
[ Voor 3% gewijzigd door Blik1984 op 19-10-2022 08:27 ]
[ Voor 129% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:05 ]
Wij zijn ook het avontuur aangegaan met een nieuwbouwwoning. Hebben vrijstaande woning, Heeren van Vroondaal - Fase 5, gekocht. Met de bouw begonnen Juli '21, ondertussen spreekt men over oplevering in Q1 '22. Gisteren kijkdag, over het algemeen wel positief over de indelingen van de ruimte, alleen zit ik een beetje met de betonplaat bij ons in de keuken. Die lijkt richting het kozijn scheef te lopen. Ik ga natuurlijk een deskundig bouwadviseur inschakelen, maar vroeg mij af of jullie hier ook ervaring mee hebben? Heb het ook bij de bouw neergelegd en wacht ondertussen de reactie af.
9.25m x 7.25mAubergine schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:05:
Dank allen. Deze discussie vat het wel goed samen. Het blijft een lastige afweging - als het om de woonkamer gaan zou het een ander verhaal zijn.
[...]
Hoe diep is jouw tuin als ik vragen mag? Dit is iets wat wij ook willen meenemen. Het lijkt erop dat we een tuin van 9,4m diep krijgen.
[...]
We hebben ook nagedacht over een mogelijk 'inbouw' effect maar vinden ons dat lastig voor te stellen. We denken dat bij een uitbouw van 1,2m dat effect wel mee zal vallen.
EU DNS: 86.54.11.100
Wij hebben gekozen voor geen uitbouw. De woonkeuken is groot genoeg, en anders blijft er van de tuin helemaal weinig over. Kijk inderdaad hoe je het wil inrichten, en hoe nuttig de extra ruimte is.Aubergine schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 23:15:
Bekijk het ook zeker in het grotere perspectief van je begroting. Wij zijn niet voor een uitbouw gegaan omdat we de m2's al aardig hadden en we de kosten te hoog vonden (30k voor 1.2m). Als de uitbouw goedkoper was geweest hadden we het denk ik wel gedaan, maar hadden we nu wat verder in het proces weer moeten inleveren op andere keuzes (zoals keukenapparatuur, vloer, andere afbouwopties), omdat de kosten vaak toch wel hoger uitvallen dan verwacht als je je ergens in gaat verdiepen en omdat het... 2022 isAubergine schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:05:
Dank allen. Deze discussie vat het wel goed samen. Het blijft een lastige afweging - als het om de woonkamer gaan zou het een ander verhaal zijn.
Nu we geen uitbouw krijgen zie ik het ons niet zo snel achteraf doen. Bij de huidige BENG huizen met vloerverwarming, wtw/ventilatie, lijkt het mij een ingewikkeldere en duurdere onderneming die niet in verhouding staat tot de 15K die jij noemt.
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Wij hebben ook de tuin vs uitbouw afweging gemaakt. Uiteindelijk toch 2.4 meter uitbouwen gekozen en de garage ook nog 1.7 meter verlengd. Maakt een tuin van 9.5 breed en een diepte van 8 meter achter de garage en vanaf het huis zelf dan 9.7 meter. Dat voelt wel prima, heb het nog niet echt voor mezelf uitgezet voor het echte gevoel :-).
Met dit soort dingen moet je het gewoon echt even zien. Er zijn vast genoeg nieuwbouwwijken bij je in de buurt waar je eens doorheen kunt gaan rijden om te zien hoe het eruit ziet.Aubergine schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:05:
[...]
Hoe diep is jouw tuin als ik vragen mag? Dit is iets wat wij ook willen meenemen. Het lijkt erop dat we een tuin van 9,4m diep krijgen.
[...]
We hebben ook nagedacht over een mogelijk 'inbouw' effect maar vinden ons dat lastig voor te stellen. We denken dat bij een uitbouw van 1,2m dat effect wel mee zal vallen.
Heb ook ooit zoiets gehad in een appartement, daar was in de badkamer (2m lang) ook te zien dat 1 zo'n plaat een cm lager lag aan 1 kant. Bij de oplevering werdt doodleuk gezegd dat 1cm per meter toelaatbaar wasDOP_ERWT|IA schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:05:
Wij zijn ook het avontuur aangegaan met een nieuwbouwwoning. Hebben vrijstaande woning, Heeren van Vroondaal - Fase 5, gekocht. Met de bouw begonnen Juli '21, ondertussen spreekt men over oplevering in Q1 '22. Gisteren kijkdag, over het algemeen wel positief over de indelingen van de ruimte, alleen zit ik een beetje met de betonplaat bij ons in de keuken. Die lijkt richting het kozijn scheef te lopen. Ik ga natuurlijk een deskundig bouwadviseur inschakelen, maar vroeg mij af of jullie hier ook ervaring mee hebben? Heb het ook bij de bouw neergelegd en wacht ondertussen de reactie af.
[Afbeelding]
Hoi toekomstige buurtgenootDOP_ERWT|IA schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:05:
[Afbeelding]
Maar dit ziet er inderdaad niet goed uit, ben heel benieuwd naar de reactie vanuit de bouwer...
Moet er wel genoeg hoogte overblijven. Vanuit het bouwbesluit moet het plafond 2,6 meter hoog zijn. Dus als het laagste stuk al dichtbij die afstand komt kan je vanuit de bouw niet meer verlagen. Achteraf natuurlijk wel.BlauwPet schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:09:
[...]
Heb ook ooit zoiets gehad in een appartement, daar was in de badkamer (2m lang) ook te zien dat 1 zo'n plaat een cm lager lag aan 1 kant. Bij de oplevering werdt doodleuk gezegd dat 1cm per meter toelaatbaar wasDat was natuurlijk onzin (dan zou over 10m de vloer 10cm mogen zakken of stijgen, dat kan dus niet) maar de enige oplossing die werdt gegeven was om dan een verlaagd plafond er in te maken. Daar zou ik ook bij jou op aansturen, op hun kosten een verlaagd plafond er in, kun je meteen spotjes etc er in kwijt.
Dit is toch gewoon een kwestie van stuccenBlauwPet schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:09:
[...]
Heb ook ooit zoiets gehad in een appartement, daar was in de badkamer (2m lang) ook te zien dat 1 zo'n plaat een cm lager lag aan 1 kant. Bij de oplevering werdt doodleuk gezegd dat 1cm per meter toelaatbaar wasDat was natuurlijk onzin (dan zou over 10m de vloer 10cm mogen zakken of stijgen, dat kan dus niet) maar de enige oplossing die werdt gegeven was om dan een verlaagd plafond er in te maken. Daar zou ik ook bij jou op aansturen, op hun kosten een verlaagd plafond er in, kun je meteen spotjes etc er in kwijt.
ALS er wordt gestuct misschien wel ja, komt er wel een flinke laag van 3-5 cm op je hele plafond. Als er spack gespoten wordt blijf je dit zien. Stucen is meestal meerwerk.
[ Voor 8% gewijzigd door BlauwPet op 19-10-2022 10:48 ]
Hello again! Weet iemand of dit direct gevolgen heeft voor een huis welke eind volgend jaar door de BAM wordt opgeleverd?
Kan het artikel helaas niet helemaal lezen.
https://www.ad.nl/binnenl...-en-imagoschade~a6ac9605/
meer info over de inval van de Fiod en het OM bij BAM: https://www.ad.nl/economi...j-bouwprojecten~af475998/
Kan het artikel helaas niet helemaal lezen.
https://www.ad.nl/binnenl...-en-imagoschade~a6ac9605/
meer info over de inval van de Fiod en het OM bij BAM: https://www.ad.nl/economi...j-bouwprojecten~af475998/
[ Voor 21% gewijzigd door Da Queen op 19-10-2022 11:05 ]
Leuk! Ondertussen toch ook aardig wat tweakers onder ons die dus in Vroondaal komen te wonen. Fase 6 lijkt ook op te schieten, toch? Er zijn twee exemplaren van onze woning-types. Die van ons ligt aan een van de zijweggetjes van de Westmadeweg. Vanuit de buitenkant moet er nog:IJkijk schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:27:
[...]
Hoi toekomstige buurtgenootWij zitten in fase 6. Duurt het nog zo lang tot jullie huis wordt opgeleverd? Aan de buitenkant lijkt het niet alsof daar nog veel aan moet gebeuren (als ik het goede huis in mijn hoofd heb).
Maar dit ziet er inderdaad niet goed uit, ben heel benieuwd naar de reactie vanuit de bouwer...
- laatste stappen dak waterdicht maken
- voegen
- boegen met tegeltjes plaatsen
- garage afwerken
Huidige status van de buitenkant:
:strip_exif()/f/image/xggPP2WD6bXa4Fwp7nhXMsK0.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan moet al het gebruikelijke werk binnen nog plaatsvinden (sanitair, muren behangklaar maken, plafonds). Oorspronkelijk zouden we in Q3 '22 opgeleverd worden. Dat is door Knaap in Juli verschoven naar Q4 '22, en en paar weken terug dus de communicatie gekregen dat het op zijn vroegst Q1 '23 zou worden, met name door personeelstekorten. Materiaaltekorten zijn er niet, heb de warmtepomp en boiler ook al in de woonkamer zien staan.
We wachten met spanning af wat de bouw terugkoppelt hierover. Ik denk dat dat ongeacht de uitkomst het handig is om dit te overleggen met een bouwkundig specialist, waarbij de constructieveiligheid van het gebouw voorop staat.
Wat is de voorlopige prognose voor jullie fase / bouwblok?
Cool, meer buren! Natuurlijk Vroondal fase 3 hier, aan de overkant van de plas. Had je zover richting het einde pas een eerste kijkdag? Da's wel vrij laat toch?DOP_ERWT|IA schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:05:
Bij ons geven ze aan dat als de gevels gemetseld zijn, er een kijkdag komt.
Wat anderen al aangaven: aansturen op een verlaagd plafond vanuit de bouwer, of een compensatie waarvoor je het zelf doet (dit zou altijd mijn voorkeur hebben, zodat er ook meer zelf uit kunt halen).
Ja, het gaat niet supersnel, maar wel gestaag door. De ruwbouw voor alle huizen in de fase is zo goed als klaar (bij laatste blok moeten de bovenste verdiepingsvloeren nog afgestort worden). Ons huis zit in het tweede blok van de bouwrouting. Voor de hele fase is vanaf het begin een opleverprognose van Q3 2023 gecommuniceerd, wij hopen stiekem op Q2, maar dan moet het wel soepel door blijven gaan en niet stil komen te liggen (de bouw heeft bij jullie wel een tijdje stil gelegen, dacht ik?). Overigens heb ik begrepen dat voor fase 7 dezelfde opleverprognose van Q3 2023 is gegeven, dat lijkt me nogal optimistisch...DOP_ERWT|IA schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:16:
[...]
Leuk! Ondertussen toch ook aardig wat tweakers onder ons die dus in Vroondaal komen te wonen. Fase 6 lijkt ook op te schieten, toch? Er zijn twee exemplaren van onze woning-types. Die van ons ligt aan een van de zijweggetjes van de Westmadeweg. Vanuit de buitenkant moet er nog:
- laatste stappen dak waterdicht maken
- voegen
- boegen met tegeltjes plaatsen
- garage afwerken
Huidige status van de buitenkant:
[Afbeelding]
Dan moet al het gebruikelijke werk binnen nog plaatsvinden (sanitair, muren behangklaar maken, plafonds). Oorspronkelijk zouden we in Q3 '22 opgeleverd worden. Dat is door Knaap in Juli verschoven naar Q4 '22, en en paar weken terug dus de communicatie gekregen dat het op zijn vroegst Q1 '23 zou worden, met name door personeelstekorten. Materiaaltekorten zijn er niet, heb de warmtepomp en boiler ook al in de woonkamer zien staan.
We wachten met spanning af wat de bouw terugkoppelt hierover. Ik denk dat dat ongeacht de uitkomst het handig is om dit te overleggen met een bouwkundig specialist, waarbij de constructieveiligheid van het gebouw voorop staat.
Wat is de voorlopige prognose voor jullie fase / bouwblok?
Altijd lastig om van de buitenkant te zien hoeveel werk er binnen nog moet gebeuren. Hopelijk verloopt het allemaal vlot en kunnen jullie er zo snel mogelijk in! En komen jullie er goed uit met Knaap. Ik hou niet van verlaagde plafonds (ben net blij dat ons nieuwe huis hogere plafonds krijgt dan ons huidige huis), dus van die oplossing zou ik niet heel vrolijk worden. Het lijkt me dat er geen issue met de constructieveiligheid zal zijn (wel altijd goed om te laten checken), maar dat het een cosmetisch ding is.
[ Voor 96% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:05 ]
Dag allen,
Wij zijn ook recent overgegaan tot de koop van een nieuwbouwwoning. We staan nu op het punt om de eerste opties te gaan bevestigen, het gaat om de ruwbouw opties zoals uitbouw, dakramen en kamerindelingen. We hebben zojuist de nieuwe tekeningen ontvangen met onze eerste keuzes.
Nu zou ik graag hier wat algemene feedback willen vragen zoals:
Dingen waar we over twijfelen:
Wij zijn ook recent overgegaan tot de koop van een nieuwbouwwoning. We staan nu op het punt om de eerste opties te gaan bevestigen, het gaat om de ruwbouw opties zoals uitbouw, dakramen en kamerindelingen. We hebben zojuist de nieuwe tekeningen ontvangen met onze eerste keuzes.
Nu zou ik graag hier wat algemene feedback willen vragen zoals:
- Wat vinden jullie van de gekozen opties, wat is juist aan te raden, wat kunnen we beter weglaten?
- Zijn er opties die we beter zelf kunnen doen omdat het veel goedkoper kan, of makkelijk achteraf?
- Zaken die juist missen, die we over het hoofd hebben gezien en eigenlijk wel goed zijn tbv toekomstbestendigheid?
- Heb ik de plaatsing van de WiFi access points goed ingeschat?
- Nog plekken waar jullie extra WCD of loze leidingen zouden opnemen?
Dingen waar we over twijfelen:
- Wel of niet slaapkamer 3 vergroten. Er is voorlopig geen kinderwens dus daar moeten we het niet voor doen en vinden de grote slaapkamer 1 wel fijn.
- Wel of geen tweede dakraam op zolder aan de rechterkant. We hebben wel een tuitgevel dus er komt vanuit de tuit ook al licht binnen en willen niet te veel inleveren op de ruimte voor de zonnepanelen.
[ Voor 41% gewijzigd door zippy1990 op 18-02-2023 14:18 ]
Het dakraam op die plaats zie ik zelf de meerwaarde niet van. Je zult er toch geen kamer van gaan maken en je hebt al een raam op zolder.
Met name deze fase in het begin is heel erg tijdsintensief. Bij de meeste aannemers krijg je maar één kans om de juiste keuzes te maken.Aubergine schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:56:
Inmiddels op m'n vrije dag een groot deel van dit topic doorgespit. Zeer vermakelijk en leerzaam! Dank voor iedereen die daar aan heeft bijgedragen![]()
Wel vind ik het enigszins overweldigend. Er moet ontzettend veel geregeld worden tot aan de kleinste details toe. Je kan het nog niet zo gek bedenken als ik het zo lees.
Hoe houden jullie het behapbaar? Ik krijg bijna het gevoel dat ik een perfectionist moet worden die hier dagelijks de tijd voor neemt
Als alle meerwerk opties zijn doorgegeven wordt het over het algemeen iets rustiger. Al had ik elke week wel weer een nieuw ‘projectje’ om uit te denken / uit te werken (denk een meubels, indeling, details van keuken, vloeren, wanden, etc)
Er is al flink wat gesteggel geweest over die dakramen. De situatie is zo dat er standaard een heel klein raampje aanwezig is op de plek waar hij nu ingetekend staat. Je kunt dan als optie het standaard raam vergroten of rechts nog een dergelijk groot dakraam laten toevoegen. Ik wilde eigenlijk alleen rechts het grote dakraam hebben omdat die boven de trap op zich al kansloos is, maar dat mocht niet...Blihi schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:04:
Het dakraam op die plaats zie ik zelf de meerwaarde niet van. Je zult er toch geen kamer van gaan maken en je hebt al een raam op zolder.
Het kleine dakraam is ook maar sneu dus we hebben nu dit gekozen, op ze minst deze dan maar vergroten...
Het dakraam zorgt voor mooi lichtinval in het trappenhuis die anders relatief donker is (mits je open trappen neemt). Daarnaast ook prettig om lichtinval op zolder te hebben op deze manier. Ik zou het wel doen!zippy1990 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:09:
[...]
Er is al flink wat gesteggel geweest over die dakramen. De situatie is zo dat er standaard een heel klein raampje aanwezig is op de plek waar hij nu ingetekend staat. Je kunt dan als optie het standaard raam vergroten of rechts nog een dergelijk groot dakraam laten toevoegen. Ik wilde eigenlijk alleen rechts het grote dakraam hebben omdat die boven de trap op zich al kansloos is, maar dat mocht niet...
Het kleine dakraam is ook maar sneu dus we hebben nu dit gekozen, op ze minst deze dan maar vergroten...
Indicatie kosten voor stucen en schilderen is laag m.i. en vloeren ontbreken? En de kosten van afbouw zolder is hoog vanuit het project! Wij zitten nu in dit proces en zolderplaten afwerken kosten ongeveer 1800 euro,
[ Voor 10% gewijzigd door Thomas19903 op 19-10-2022 15:19 ]
@zippy1990 : Mooi huis.
Eigenlijk een zelfde aanvulling als @Thomas19903 hiervoor.
Ten aanzien van je ingeschatte kosten voor het schilderen en stucen denk ik dat je aan de lage kant zit. Ons huis is wat groter (ongeveer 190m2) en daar zitten we al op €15k voor renovlies en schilderen (wel in kleuren anders dan de standaard kleuren). Dit is dan wel overigens inclusief het schuren en waar nodig stucen van muren die niet goed/netjes genoeg zijn afgewerkt vanuit de bouw.
En hoef je geen kosten voor een vloer te rekenen? Vergeet ook niet de inrichting, raamdecoratie & tuin niet mee te nemen. Dat zijn posten waar ongemerkt een grote hoeveelheid geld naar verdwijnt...
Edit: enkele aanvullingen gezien de post hiervoor overlap vertoond.
Ten aanzien van je ingeschatte kosten voor het schilderen en stucen denk ik dat je aan de lage kant zit. Ons huis is wat groter (ongeveer 190m2) en daar zitten we al op €15k voor renovlies en schilderen (wel in kleuren anders dan de standaard kleuren). Dit is dan wel overigens inclusief het schuren en waar nodig stucen van muren die niet goed/netjes genoeg zijn afgewerkt vanuit de bouw.
En hoef je geen kosten voor een vloer te rekenen? Vergeet ook niet de inrichting, raamdecoratie & tuin niet mee te nemen. Dat zijn posten waar ongemerkt een grote hoeveelheid geld naar verdwijnt...
Edit: enkele aanvullingen gezien de post hiervoor overlap vertoond.
[ Voor 10% gewijzigd door MrDuckeers op 19-10-2022 15:46 ]
[ Voor 98% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:05 ]
@zippy1990 Paar opmerkingen:
- Zie ik nou goed dat je 8k gaat betalen voor 8 zonnepanelen? Extreem hoge prijs, wellicht nog cancellen en achteraf zelf doen?
- Zijn de kosten voor stucen/schilderen enkel voor de wand? Indien plafond er nog bij moet is het waarschijnlijk aan de lage kant
- Ik mis een vloer in je begroting, evenals een tuin indien van toepassing
- Kosten voor inrichting kunnen ook nog een flinke hap uit de begroting nemen. Met name zaken als screens, gordijnen, raamdecoratie, meubels, etc en dan kan het snel oplopen
- Wat ga je doen met de zolder? Grote ruimte laten, kan ook nog een aardige kostenpost worden.
- Zie ik nou goed dat je 8k gaat betalen voor 8 zonnepanelen? Extreem hoge prijs, wellicht nog cancellen en achteraf zelf doen?
- Zijn de kosten voor stucen/schilderen enkel voor de wand? Indien plafond er nog bij moet is het waarschijnlijk aan de lage kant
- Kosten voor inrichting kunnen ook nog een flinke hap uit de begroting nemen. Met name zaken als screens, gordijnen, raamdecoratie, meubels, etc en dan kan het snel oplopen
- Wat ga je doen met de zolder? Grote ruimte laten, kan ook nog een aardige kostenpost worden.
Zo kan dat er uit zien :-) (weet even niet of dit voorbeeld 1.2m is, denk iets meer).Aubergine schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:05:
[ Voor 96% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:05 ]
Het is maar waar je je druk over maakt.Aubergine schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:36:
[...]
Ook wel zuur dat een deel van de muur op jouw perceel komt te staan.
Ik heb zelf buren die 2.4 hebben uitgebouwd waarbij ik voor 1.2 heb gekozen. Zelf vind ik het inbouw-effect wel meevallen.Aubergine schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:05:
Mijn overweging was de beperkte tuindiepte. Die is nu 7.7 meter diep op het langste stuk en 5.2 op het korte stukje bij de schuur. Anders was het 6.5 meter op het langste stuk en maar 4 meter op het stuk tussen de woning en de schuur.
De tuindiepte is de belangrijkste overweging geweest. Nog verder uitbouwen zou niet heel veel extra bruikbare binnenruimte opleveren. Maar kost wel voor je gevoel de hele tuin.
Zo had ik het nog niet bekeken met het dakraam, dat is ook zo. Nou dan toch maar zo laten. Ik heb het hier nog niet genoemd maar de bestemming voor zolder is een sportruimte met power rack, bankje, matjes, dumbell rack etc.Thomas19903 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:14:
[...]
Het dakraam zorgt voor mooi lichtinval in het trappenhuis die anders relatief donker is (mits je open trappen neemt). Daarnaast ook prettig om lichtinval op zolder te hebben op deze manier. Ik zou het wel doen!
Indicatie kosten voor stucen en schilderen is laag m.i. en vloeren ontbreken? En de kosten van afbouw zolder is hoog vanuit het project! Wij zitten nu in dit proces en zolderplaten afwerken kosten ongeveer 1800 euro,
Wat betreft stuccen; het gaat in dit geval alleen om de wanden omdat ik me heb laten vertellen dat de plafonds al afgewerkt zouden zijn met een korrelige structuur (ben even de naam kwijt). Eerste offerte die ik heb binnen gekregen kwam ongeveer uit op 7k. Het is me sowieso nog wat onduidelijk in welke staat van "gladheid" de muren opgeleverd worden omdat het gedeeltelijke prefab woningen zijn en er dus geen kalkzandsteen blokken gebruikt worden. Ik heb me laten vertellen dat dit soort prefab wanden zo glad als een aal zijn en misschien helemaal geen stucwerk nodig hebben.
Afwerking zolder leek me inderdaad al vrij duur, maar beetje gevalletje gemak dient de mens.
@MrDuckeers Dank ook voor die aanvullingen, die kosten moeten zeker nog meegenomen worden. De vloeren is nog een groot vraagteken. We zijn nog niet voldoende geïnformeerd over de keuzes i.c.m vloerverwarming en überhaupt welke stijl we willen. Ik neig naar keramische tegels of pvc...
- Het staat verkeerd in de tabel zie ik. Het zijn er 12 geworden vanwege de keuze voor een enkel dakraam. Dus 8k voor 12.Blik1984 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:57:
@zippy1990 Paar opmerkingen:
- Enkel voor de wand inderdaad, zie antwoord hierboven.
- Klopt, die moeten er nog bij.
- Bestemming zolder, zie antwoord op @Thomas19903
Stucwerk zal altijd nodig zijn, die wanden zullen nooit latexklaar zijn. Plafond zal spack worden, dat wordt standaard aangebracht en kan je voor kiezen om te laten vervallen en het dan vervolgens glad te laten stucenzippy1990 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:03:
[...]
Wat betreft stuccen; het gaat in dit geval alleen om de wanden omdat ik me heb laten vertellen dat de plafonds al afgewerkt zouden zijn met een korrelige structuur (ben even de naam kwijt). Eerste offerte die ik heb binnen gekregen kwam ongeveer uit op 7k. Het is me sowieso nog wat onduidelijk in welke staat van "gladheid" de muren opgeleverd worden omdat het gedeeltelijke prefab woningen zijn en er dus geen kalkzandsteen blokken gebruikt worden. Ik heb me laten vertellen dat dit soort prefab wanden zo glad als een aal zijn en misschien helemaal geen stucwerk nodig hebben.
Oké bedankt voor de tip.Blik1984 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:16:
[...]
Stucwerk zal altijd nodig zijn, die wanden zullen nooit latexklaar zijn. Plafond zal spack worden, dat wordt standaard aangebracht en kan je voor kiezen om te laten vervallen en het dan vervolgens glad te laten stucen
Plafond spuitwerk kan je inderdaad laten vervallen maar ik vind het niet echt gunstig gezien het ook niet in mindering wordt gebracht op de prijs. Is dus dubbel duur...
waarom is die kraan aan de achterkant bijna 2x zo duur als aan de voorkant ?zippy1990 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:02:
Dag allen,
Nu zou ik graag hier wat algemene feedback willen vragen zoals:[Afbeelding]
- Wat vinden jullie van de gekozen opties, wat is juist aan te raden, wat kunnen we beter weglaten?
- Zijn er opties die we beter zelf kunnen doen omdat het veel goedkoper kan, of makkelijk achteraf?
- Zaken die juist missen, die we over het hoofd hebben gezien en eigenlijk wel goed zijn tbv toekomstbestendigheid?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Prijzen/nummers gekozen opties: https://zuyderkroon.nl/dataroom/140/8d0abfd1/
UPDATE: overzicht van kosten tot nu toe
[Afbeelding]
Dingen waar we over twijfelen:Alle feedback is welkom!
- Wel of niet slaapkamer 3 vergroten. Er is voorlopig geen kinderwens dus daar moeten we het niet voor doen en vinden de grote slaapkamer 1 wel fijn.
- Wel of geen tweede dakraam op zolder aan de rechterkant. We hebben wel een tuitgevel dus er komt vanuit de tuit ook al licht binnen en willen niet te veel inleveren op de ruimte voor de zonnepanelen.
Ik zou zelf geen cat6 laten leggen maar loze leidingen
En ik zou in het hoekje van je dakraam ook een wcd laten plaatsen. Zelf heb ik ook zo';n hoekje waar nu een kast staat , en had geen stroom voor de lampjes in de kast. Uiteindelijk via een flink omweg toch weten te realiseren.
En volgens mij mis in loze leidingen in je buitengevel voor camera's en/of accespoints voor in de tuin.
Tevens zie ik wel een grondkabel voor je tuin, maar zit die ook op een aparte groep?
Het is echt achterhaald om voor een andere kleur een meerprijs te vragen. Snap dat nog steeds niet.MrDuckeers schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:44:
@zippy1990 : Mooi huis.
Een optie lijst is wel handig, weet niet of die er al is?Aubergine schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:52:
[...]
Is er ook iets als te vroeg beginnen? Wij hebben de KOA 1,5 week geleden getekend. De bouw begint waarschijnlijk pas Q1 2023 al zei de makelaar laatst nog steeds december 2022 (we hebben nog steeds niet 70% van de woningen verkocht). Hierdoor zitten we regelmatig met onduidelijkheid omdat we nog geen inhoudelijke vragen kunnen stellen.
Ik dacht dat ik over alles had nagedacht, maar dat blijkt achteraf toch niet zo te zijn 🙈. Voorbeeldjes:
- stroompunt op plekken waar je gordijn rails komt mocht je dat willen automatiseren.
- Neem je een hangend tv meubel? Zorg dan dan de stroompunten / netwerkaansluitingen op de juist hoogte precies achter het kastje vallen
- Sonos one speakers? Maak gelijk stroompunten bovenin de hoeken bij woonkamer / keuken waar de speakers moeten komen. Kun je ze mooi zonder zichtbare kabels wegwerken
- vast nog veel meer…
Goede vraag over die kraan, die stelde ik namelijk ook aan de wooncoachLen020 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:38:
[...]
waarom is die kraan aan de achterkant bijna 2x zo duur als aan de voorkant ?
Ik zou zelf geen cat6 laten leggen maar loze leidingen
En ik zou in het hoekje van je dakraam ook een wcd laten plaatsen. Zelf heb ik ook zo';n hoekje waar nu een kast staat , en had geen stroom voor de lampjes in de kast. Uiteindelijk via een flink omweg toch weten te realiseren.
En volgens mij mis in loze leidingen in je buitengevel voor camera's en/of accespoints voor in de tuin.
Tevens zie ik wel een grondkabel voor je tuin, maar zit die ook op een aparte groep?
Goede tips ook voor die extra aansluitingen. Cameras wilde ik namelijk wel gaan plaatsen. Met het access point in de hal en in de achtergevel van de woonkamer hoopte ik eigenlijk voldoende bereik te hebben voor de tuin.
Waar zou ik de extra loze leidingen moeten intekenen? Net naast de voordeur en de achterdeur oid?
Die leiding is waarschijnlijk 16mm, is voor de particulier €1,50 de meter. In de bouw zal het wel per 1000 meter of wat gaan voor nog minder.zippy1990 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:50:
[...]
Goede vraag over die kraan, die stelde ik namelijk ook aan de wooncoach. Vrij simpel volgens hun, de leiding is nou eenmaal langer die van de meterkast naar de achtertuin getrokken moet worden dan naar de voortuin. 2x zo veel voor stukje leiding? Blijkbaar.
Goede tips ook voor die extra aansluitingen. Cameras wilde ik namelijk wel gaan plaatsen. Met het access point in de hal en in de achtergevel van de woonkamer hoopte ik eigenlijk voldoende bereik te hebben voor de tuin.
Waar zou ik de extra loze leidingen moeten intekenen? Net naast de voordeur en de achterdeur oid?
https://www.warmteservice...-met-KIWA-keur/p/58751015
Wat zal het zijn tot achterin je woning, meter of 10-15? Zeg 20 euro aan extra leiding. Fast cash.
Bovenstaande is trouwens exact wat er in onze woning gebruikt is en geen eigen-merk alternatief.
Wij hebben ook een kraan laten plaatsen. Achteraf spijt van want ga hem nu toch verleggen. Zou nu kiezen voor niet de optie en zelf aftakkingen maken.
Members only:
Inloggen
[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 19-10-2022 18:10 ]
Hoi Zippo1990,zippy1990 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:02:
[...]
Leuk, wij zitten een paar kilometer verderop in bijna dezelfde situatie. Ook vorige week de AKO getekend, alleen hadden wij maar een paar dagen voor het bedenken en intekenen van de opties. Dat was omdat wij de woning vanaf de reservelijst hebben. Dus de sluitingstermijnen voor de opties waren eigenlijk al dicht. Zo hadden wij geen keuze qua uitbouw omdat die keuze al niet meer mogelijk was.
Qua indeling is ons huis in Parkrijk (Waddinxveen) nagenoeg hetzelfde
Dus eergisteren maar alle opties ingetekend die we wilde. In bijna elke muur wel een loze leiding ingetekend, net als in de gevel en in de negges. Loe leidingen kan je bijna nooit te veel hebben volgens mij.
Voor wat betreft het wifi-punt had ik eerst ongeveer een even zichtbare plaats gekozen op de begane grond, maar bij nader inzien heb ik 'm uiteindelijk ingetekend aan het plafond van de trapkast. Lekker uit het zicht. En ik verwacht niet dat die 7cm gipsbeton het bereik erg limiteert. Op de eerste etage heb ik wel in het midden van de hal hangen.
Zal zodra de hypotheek geregeld is, me ook eens voorstellen.
Is dit een hoekwoning of vrijstaand?zippy1990 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:02:
Dag allen,
Gezien de bouwtekeningen (aan weerszijde woning) en de optielijst (PDF, die ik ook onder [mo] zou doen), is het een rijwoning.
Het is inderdaad een rijwoning, en dank voor de members only tip, gelijk gedaan.Source90 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:52:
[...]
Gezien de bouwtekeningen (aan weerszijde woning) en de optielijst (PDF, die ik ook onder [mo] zou doen), is het een rijwoning.
Met de bewapening van tegenwoordig gaat je WiFi signaal naar 0 zodra je in je tuin bent. Dus een AP buiten is zeker prettig. Je kan die prima onder je nok hangen aan de achterkant.zippy1990 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:50:
[...]
Goede vraag over die kraan, die stelde ik namelijk ook aan de wooncoach. Vrij simpel volgens hun, de leiding is nou eenmaal langer die van de meterkast naar de achtertuin getrokken moet worden dan naar de voortuin. 2x zo veel voor stukje leiding? Blijkbaar.
Camera voor indien je er 1 wilt boven je kraan. Dan zie je deur en raam. Indien 2 ook rechts van je raam een zodat je alles goed ziet. Achter idem.
Christus wat een prijzen.zippy1990 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:04:
[...]
[...]
Het is inderdaad een rijwoning, en dank voor de members only tip, gelijk gedaan.
Oké, gaan we die nog intekenen. Beter het zekere voor het onzekere mbt die APs.Len020 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:30:
[...]
Met de bewapening van tegenwoordig gaat je WiFi signaal naar 0 zodra je in je tuin bent. Dus een AP buiten is zeker prettig. Je kan die prima onder je nok hangen aan de achterkant.
Camera voor indien je er 1 wilt boven je kraan. Dan zie je deur en raam. Indien 2 ook rechts van je raam een zodat je alles goed ziet. Achter idem.
Ik merk dat ik een beetje gedesensibiliseerd ben inmiddels en de prijzen maar gewoon heb geaccepteerd. Maar nu je het zo zegt doet het je toch weer denken. Ik ben deze hele zoektocht voor nieuwbouw al 2 jaar geleden begonnen. Toen kon ik nog makkelijk een twee kapper of soms zelfs vrijstaand krijgen met dit geld. Het is echt ongelofelijk en eigenlijk best triest als ik er nu over nadenk.
In ons huidige, oude, huis (BG + 1e verdieping) hebben we wifi via het ziggo modem en zo’n plug en play ziggo wifi booster op de eerste verdieping, maar eigenlijk is 5G altijd en overal sneller. Laptop gebruik ik daarom ook regelmatig via een persoonlijke hotspot. Wat is de ervaring met 5G bereik in huidige nieuwbouwhuizen? Is er erg slecht bereik? Dus word ik gek in huis van gebrek aan bereik als ik niet elke m2 gedekt heb met wifi accespoints?
Nog even hier op terugkomend. Ik had nu eigenlijk in gedachten om gewoon de bel te vervangen met een deurbel camera van Unify oid. Dan is misschien een extra loze leiding daar niet nodig?Len020 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:30:
[...]
Met de bewapening van tegenwoordig gaat je WiFi signaal naar 0 zodra je in je tuin bent. Dus een AP buiten is zeker prettig. Je kan die prima onder je nok hangen aan de achterkant.
En ter verduidelijking, hoe bedoel je precies het AP onder de nok? Bedoel je dan net boven de achterdeur of echt in de top van de woning? of zelfs boven de buitenkraan achter aan de zijkant?
[ Voor 3% gewijzigd door zippy1990 op 19-10-2022 22:58 . Reden: typo ]
Controlleer even of de standaard deurbel bedraad of draadloos is. Bij ons was hij draadloos, waardoor we nu een lege leiding laten leggen.zippy1990 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:57:
[...]
Nog even hier op terugkomend. Ik had nu eigenlijk in gedachten om gewoon de bel te vervangen met een deurbel camera van Unify oid. Dan is misschien een extra loze leiding daar niet nodig?
En ter verduidelijking, hoe bedoel je precies het AP onder de nok? Bedoel je dan net boven de achterdeur of echt in de top van de woning? of zelfs boven de buitenkraan achter aan de zijkant?
Dat had je 2 jaar geleden mogen roepen! Toevallig eergisteren mijn groepenkast voor het eerst op de kiek gezet. Geen beltrafo helaas. Dus een draadloze deurbel?eaglenest37 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 23:18:
[...]
Controlleer even of de standaard deurbel bedraad of draadloos is. Bij ons was hij draadloos, waardoor we nu een lege leiding laten leggen.
Sowieso voelt deze groepenkast karig.
De kookgroep wordt nog vervangen. Dat ging niet via het project omdat ik de keuken elders afneem. Zie gelukkig nog wel ruimte om de kast uit te breiden aan de linker kant. Dan kan rechts het kloppende IT hart geplaatst worden.
Members only:
Inloggen
[ Voor 86% gewijzigd door MadDonkey op 20-10-2022 10:17 ]
Weet niet wat voor huis je nu hebt qua gewapend beton, maar mijn ervaring in mijn huis uit 2006 is dat wifi-bereik en telefoonbereik echt drastisch achteruit gaat als je niet redelijk vlakbij een doorgeefluik zit. Bellen doe ik alleen bij een raam, want in het midden vh huis lukt bijna niet. En ik heb op mijn slaapkamer nauwelijks internetbereik omdat ik op de middelste verdieping geen repeater heb staan. Het internetsignaal komt dus nauwelijks door het plafond heen.gdvm schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 21:01:
In ons huidige, oude, huis (BG + 1e verdieping) hebben we wifi via het ziggo modem en zo’n plug en play ziggo wifi booster op de eerste verdieping, maar eigenlijk is 5G altijd en overal sneller. Laptop gebruik ik daarom ook regelmatig via een persoonlijke hotspot. Wat is de ervaring met 5G bereik in huidige nieuwbouwhuizen? Is er erg slecht bereik? Dus word ik gek in huis van gebrek aan bereik als ik niet elke m2 gedekt heb met wifi accespoints?
Kortom, in mijn nieuwe huis heb ik op iedere verdieping in de gang een voorbereiding gedaan voor een AP en in iedere kamer minimaal één loze leiding voor een CAT6-kabel. Ik zou het zekere voor het onzekere nemen als ik jou was en ook zoiets voorbereiden
In onze nieuwbouwwoning op basis van zandkalksteen blokken blokken en kanaalplaatvloeren valt het me nog erg mee met de wifi. Signalen komen veel beter door dan verwacht.Blik1984 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:16:
[...]
Weet niet wat voor huis je nu hebt qua gewapend beton, maar mijn ervaring in mijn huis uit 2006 is dat wifi-bereik en telefoonbereik echt drastisch achteruit gaat als je niet redelijk vlakbij een doorgeefluik zit. Bellen doe ik alleen bij een raam, want in het midden vh huis lukt bijna niet. En ik heb op mijn slaapkamer nauwelijks internetbereik omdat ik op de middelste verdieping geen repeater heb staan. Het internetsignaal komt dus nauwelijks door het plafond heen.
Kortom, in mijn nieuwe huis heb ik op iedere verdieping in de gang een voorbereiding gedaan voor een AP en in iedere kamer minimaal één loze leiding voor een CAT6-kabel. Ik zou het zekere voor het onzekere nemen als ik jou was en ook zoiets voorbereiden
Bellen (4G en 5G) is hier juist een issue. Ben inmiddels overgestapt op een nieuwe telefoon waarmee ik kan bellen over wifi en sindsdien ben ik weer normaal bereikbaar in huis.
Maar ik zou idd geen risico nemen en minimaal 1 wifi-punt per verdieping plannen.
Ik zou de ap hoog aan de woning doen. Dan heb je de minste opstakels van uitbouwen of eventuele buiten units van warmtepompen.zippy1990 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:57:
[...]
Nog even hier op terugkomend. Ik had nu eigenlijk in gedachten om gewoon de bel te vervangen met een deurbel camera van Unify oid. Dan is misschien een extra loze leiding daar niet nodig?
Indien deurbel dan geen loze leiding nodig. Maar een deurbel is minder vandaal proef en makkelijk af te plakken met tape
Ha, nog een mede-tweaker die in Parkrijk in Waddinxveen gaat wonen. Ook wij hebben daar een (rijtjes)huis gekocht (Fase 3B). Mocht je nog tips willen qua keuken, badkamer, etc, shoot me a pm. Wellicht kan ik alvast wat ervaringen delen die wij de afgelopen maanden hebben meegemaakt.jvdmeer schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:36:
[...]
Hoi Zippo1990,
Leuk, wij zitten een paar kilometer verderop in bijna dezelfde situatie. Ook vorige week de AKO getekend, alleen hadden wij maar een paar dagen voor het bedenken en intekenen van de opties. Dat was omdat wij de woning vanaf de reservelijst hebben. Dus de sluitingstermijnen voor de opties waren eigenlijk al dicht. Zo hadden wij geen keuze qua uitbouw omdat die keuze al niet meer mogelijk was.
Qua indeling is ons huis in Parkrijk (Waddinxveen) nagenoeg hetzelfde
Dus eergisteren maar alle opties ingetekend die we wilde. In bijna elke muur wel een loze leiding ingetekend, net als in de gevel en in de negges. Loe leidingen kan je bijna nooit te veel hebben volgens mij.
Voor wat betreft het wifi-punt had ik eerst ongeveer een even zichtbare plaats gekozen op de begane grond, maar bij nader inzien heb ik 'm uiteindelijk ingetekend aan het plafond van de trapkast. Lekker uit het zicht. En ik verwacht niet dat die 7cm gipsbeton het bereik erg limiteert. Op de eerste etage heb ik wel in het midden van de hal hangen.
Zal zodra de hypotheek geregeld is, me ook eens voorstellen.
Kopersbegeleiding kwam terug met het volgende:eaglenest37 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 23:18:
[...]
Controlleer even of de standaard deurbel bedraad of draadloos is. Bij ons was hij draadloos, waardoor we nu een lege leiding laten leggen.
“De bestaande deurbel is aangesloten op een trafo in de meterkast, de schel hiervoor zit boven de meterkastdeur, deze is dus later eenvoudig te wijzigen.”
Nu ben ik niet zo thuis in de bellen. Is dit voldoende voor camera deurbel of moet er nog een loze leiding komen?
1e reactie vanuit Knaap:IJkijk schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:27:
[...]
Hoi toekomstige buurtgenootWij zitten in fase 6. Duurt het nog zo lang tot jullie huis wordt opgeleverd? Aan de buitenkant lijkt het niet alsof daar nog veel aan moet gebeuren (als ik het goede huis in mijn hoofd heb).
/f/image/qsk50VliBgZdVwjA5pfTOl5F.png?f=fotoalbum_large)
Na een beetje aandringen over wat de oorzaak van het euvel zou kunnen zijn:
/f/image/MIUwtEi6YC5LIY0IBmpSpuM0.png?f=fotoalbum_large)
Ga het nog steeds even navragen bij een bouwspecialist. Sowieso aan het einde een keuring laten doen. Zie dat vereniging eigen huis deze ook doet. Iemand hier ervaring mee?
Haha! Bij ons zou hij volgens technische omschrijving ook draadloos zijn dus zelf Cat6a naar de (andere kant van de) voordeur laten leggen. Blijkt hij toch bedraad aangesloten te zijn dus nu een "loze" cat6a kabel uit de muureaglenest37 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 23:18:
[...]
niets moet......behalve adem halen
Is gewoon een MUST! Onze ervaring met VEH was erg positiefDOP_ERWT|IA schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:16:
[...]
Zie dat vereniging eigen huis deze ook doet. Iemand hier ervaring mee?
Zoek in dit topic even op VEH en je zult veel resultaten krijgen. Zie het hier zeer regelmatig voorbij komen.DOP_ERWT|IA schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:16:
[...]
Ga het nog steeds even navragen bij een bouwspecialist. Sowieso aan het einde een keuring laten doen. Zie dat vereniging eigen huis deze ook doet. Iemand hier ervaring mee?
OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge
Toen was ik daar nog niet mee bezig.MadDonkey schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:06:
[...]
Dat had je 2 jaar geleden mogen roepen! Toevallig eergisteren mijn groepenkast voor het eerst op de kiek gezet. Geen beltrafo helaas. Dus een draadloze deurbel?
Sowieso voelt deze groepenkast karig.
De kookgroep wordt nog vervangen. Dat ging niet via het project omdat ik de keuken elders afneem. Zie gelukkig nog wel ruimte om de kast uit te breiden aan de linker kant. Dan kan rechts het kloppende IT hart geplaatst worden.
***members only***
Ons huis wordt op dit moment nog gebouwd.
Vreemd genoeg is de techniek bij een deurbel vaak nog precies hetzelfde als bij de eerste in 1850. Dus vanaf de knop buiten met twee draadjes naar een transformator die vervolgens met AC een hamertje op een stalen schaaltje laat trillen.zippy1990 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:02:
[...]
Kopersbegeleiding kwam terug met het volgende:
“De bestaande deurbel is aangesloten op een trafo in de meterkast, de schel hiervoor zit boven de meterkastdeur, deze is dus later eenvoudig te wijzigen.”
Nu ben ik niet zo thuis in de bellen. Is dit voldoende voor camera deurbel of moet er nog een loze leiding komen?
In ons huis van een jaar oud zit ook nog zo'n fossiel. Vanaf de bel naar meterkast ligt dus keurig een voorbedrade flexibele 16mm buis. Het is wel een bijzonder effectief systeem. Omdat het geluid bij elk pakketje het ruggenmerg van alle bewoners overneemt komt er beslist binnen een jaar iets anders voor.
Even deze printen en op de deur plakken:896gerard schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:16:
Omdat het geluid bij elk pakketje het ruggenmerg van alle bewoners overneemt komt er beslist binnen een jaar iets anders voor.
Ik weet niet hoe ze dit willen gaan uitvlakken?DOP_ERWT|IA schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:16:
[...]
1e reactie vanuit Knaap:
[Afbeelding]
Denk dat ze iets van stuc tegen het ongelijk deel zullen smeren. Was dit bij jullie niet een opleverpunt?william89 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:48:
[...]
Ik weet niet hoe ze dit willen gaan uitvlakken?Heb dit probleem in mijn huidige woning ook. 1 plaat 2cm verzakken. Is gewoon gespoten en ik zit met een scheve plaat dus geen vlak plafond.
Dit nagevraagd en bouwer is zojuist met een prijs gekomen, gaat €2410 kosten. Mij is het nog niet duidelijk waar het om gaat maar volgens mij betreft het een douchegoot wtw aangezien ze neerzetten dat het gaat om een aanpassing van het leidingwerk en easydrain wtw basis met sifon.GeeMoney schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:31:
[...]
Probeer een douche-wtw te laten plaatsen dan ga je het zeker weten redden als je ook zuinige (regen)douches neemt.
Ik heb 200liter met een bad en 2 douches en 3 kinderen maar geen douche-wtw en het is eigenlijk voor het mooie "net" tekort.
Jij hebt al 20% extra en als je ook nog een douche-wtw kan laten plaatsen zit je snor.
Had specifiek gevraagd voor een douchepijp Wtw.
Wat vinden jullie ervan?
Dat zullen ze ongetwijfeld doen, maar omdat een plaat lager hangt, krijgen ze onmogelijk een vlak plafond.DOP_ERWT|IA schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:10:
[...]
Denk dat ze iets van stuc tegen het ongelijk deel zullen smeren. Was dit bij jullie niet een opleverpunt?
Destijds, had ik geen bouwkundige mee en mij is door aannemer verteld dat het binnen de marges viel..
Nu weer bezig met een nieuwbouwhuis, dus nu goed opletten
Wij hebben ook een deurbel die aangesloten is op trafo. Deze hebben we simpel kunnen vervangen door een deurbel met camera.zippy1990 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:02:
[...]
Er zijn camera deurbellen te koop die je prima kunt aansluiten op de bedrading van de bestaande deurbel.zippy1990 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:02:
[...]
Alternatief is een draadloze bel (met accu). Zie die toch best veel opduiken hier in de wijk omdat mensen de hoogte van de deurbel wat laag vinden voor een camera.
Je zou dus eens kunnen nadenken over de hoogte waarop je de camera wilt en vragen of de bel dan op die hoogte kan komen.
Volgende week afspraak bij de notaris, voor die tijd de grondkosten overmaken. Man wat een geld
Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve
De grondkosten zijn vaak in verhouding veel te hoog. Als de aannemer/bouwer dan failliet gaat is er maar een relatief klein gedeelte wat onder het Woningborg certificaat valt.MonkeySleeve schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:34:
Volgende week afspraak bij de notaris, voor die tijd de grondkosten overmaken. Man wat een geld
Farmerwood schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:08:
[...]
Er zijn camera deurbellen te koop die je prima kunt aansluiten op de bedrading van de bestaande deurbel.
Alternatief is een draadloze bel (met accu). Zie die toch best veel opduiken hier in de wijk omdat mensen de hoogte van de deurbel wat laag vinden voor een camera.
Je zou dus eens kunnen nadenken over de hoogte waarop je de camera wilt en vragen of de bel dan op die hoogte kan komen.
/f/image/5F664y2M6gb7wsT5Yvw9sgiE.png?f=fotoalbum_large)
Mee eens, wij hebben dit ook vanuit de bouw meegenomen. Werd overigens tijdens de bouw op oorspronkelijke positie gemonteerd, een reden voor ons om te denken: je moet ook óveral op letten..
Heb het idee dat dit komt omdat de totaalprijs van het huis bepaald wordt door de omgeving, 'wat ze kunnen vragen'. Dat bedrag min de bouwkosten is dan de 'grondprijs', terwijl de actuele grondprijs veel lager is. Dus wil Woningborg het niet dekken omdat het onderpand, de daadwerkelijke grond, veel minder waard is. Er zijn veel partijen die op dit verschil azen uiteraard. Ben je zelfbouwer, dan is dit veel meer inzichtelijk.ColeJ schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:43:
[...]
De grondkosten zijn vaak in verhouding veel te hoog. Als de aannemer/bouwer dan failliet gaat is er maar een relatief klein gedeelte wat onder het Woningborg certificaat valt.
Nou, inderdaad. De standaard hoogte is wel erg laag. Op de standaard tekening stond ook geen hoogte vermeld. Misschien houden ze er rekening mee dat het een kinderrijke buurt is? Anders kunnen ze niet belletjelellenFarmerwood schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:08:
[...]
Zie die toch best veel opduiken hier in de wijk omdat mensen de hoogte van de deurbel wat laag vinden voor een camera.
Actuele grondprijs van het weiland tegenover je is denk ik wel wat anders dan de bouwrijpe grond waarvoor jij betaalt.896gerard schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:39:
[...]
Heb het idee dat dit komt omdat de totaalprijs van het huis bepaald wordt door de omgeving, 'wat ze kunnen vragen'. Dat bedrag min de bouwkosten is dan de 'grondprijs', terwijl de actuele grondprijs veel lager is. Dus wil Woningborg het niet dekken omdat het onderpand, de daadwerkelijke grond, veel minder waard is. Er zijn veel partijen die op dit verschil azen uiteraard. Ben je zelfbouwer, dan is dit veel meer inzichtelijk.
Je hebt natuurlijk gelijk, het kost geld om wegen en nuts aan te leggen, dat moet ook betaald worden. Het is zelfs een van de belangrijkste struikelblokken om polders als Rijnenburg te ontwikkelen. Maar dan nog vind ik het jammer dat niet transparant is waar de grondprijs vandaan komt. Afhankelijk van locatie betaal je nu makkelijk een ton voor 250 m2 bouwgrond, die €10 per vierkante meter gekost heeft.Niwla schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:50:
[...]
Actuele grondprijs van het weiland tegenover je is denk ik wel wat anders dan de bouwrijpe grond waarvoor jij betaalt.
(Dit kan een van de redenen zijn waarom er zo weinig nieuwbouw is in een crisis, dan komt dit verborgen verdienmodel in de knoop omdat investeerders niet instappen). Maargoed, dit is niet de eerste keer dat dit onderwerp behandeld is in dit topic.
Grond kostte hier 666 euro per m2. En daarvoor hoefde niets aangelegd te worden, want de wegen en voorzieningen lagen er al...
Gouda in de zuidplasdroogmakerij (-6m NAP diepste polder enz) kost een m2 bijna het dubbele! Dat was 2 jaar geleden, dus nu zal het wel het >1200 euro per m2 zijn.Blihi schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:23:
Grond kostte hier 666 euro per m2. En daarvoor hoefde niets aangelegd te worden, want de wegen en voorzieningen lagen er al...
Moet wel lachen om een ton voor 250m2. Denk aan DRIE ton.
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
waar dat vandaan komt is toch vrij simpel project ontwikkelaars kopen de grond van boeren (voor meer dan de waarde als landbouwgrond) ze hebben kosten want kantoren en personeel, lease auto's etc. vervolgens wordt niet elk stukje grond ooit een nieuwbouw project en daar betaal je uit eindelijk voor. Als de grond van de gemeente is in een project betaal je voor het begrotingstekort in de gemeente. de kostprijs bepaald de waarde niet, vraag en aanbod doen dat, helaas heeft de gemeente zelf een enorme vinger in de pap als het gaat om het aanbod en kunnen daarmee dus de waarde bepalen.896gerard schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:19:
[...]
Je hebt natuurlijk gelijk, het kost geld om wegen en nuts aan te leggen, dat moet ook betaald worden. Het is zelfs een van de belangrijkste struikelblokken om polders als Rijnenburg te ontwikkelen. Maar dan nog vind ik het jammer dat niet transparant is waar de grondprijs vandaan komt. Afhankelijk van locatie betaal je nu makkelijk een ton voor 250 m2 bouwgrond, die €10 per vierkante meter gekost heeft.
(Dit kan een van de redenen zijn waarom er zo weinig nieuwbouw is in een crisis, dan komt dit verborgen verdienmodel in de knoop omdat investeerders niet instappen). Maargoed, dit is niet de eerste keer dat dit onderwerp behandeld is in dit topic.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.