• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:35
BlauwPet schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:17:
[...]

Ik verbaas me enorm over dat jullie zo weinig verbruiken. Ik woon alleen, in een modern, nieuw rijtjeshuis (2019) met warmtepomp, isolatie, vloerverwarming, en 2 (!) zonnepaneeltjes (huurhuis...) maar ik verbruik dus 6500 Kwh per jaar... nogmaals, ik ben ALLEEN. Heb wel een server 24/7 aan staan en mijn ouwe plasma is niet zuinig...

In mijn nieuwe woning ga ik ook alleen wonen, verbruik schat ik op hetzelfde, ca 6000 Kwh op jaarbasis, maar daar komen dan wel 22x 370 wP panelen op het dak. Als ik dat uitreken zou ik elke maand iets van 40-45 euro terugkrijgen (met de huidige tarieven)... dat zijn dus niet veel minder panelen waar jullie het over hebben, maar ik zie hier echt geen honderden euro's per maand binnen gaan komen.

Wat maakt jullie verbruik dan zo laag? Of het mijne zo hoog?
:o wij zitten met een 5 persoons gezin op 7000 kWh (heel jaar incl afgelopen winter)

• BlauwPet
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-11-2022
kepler schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:44:
[...]

:o wij zitten met een 5 persoons gezin op 7000 kWh (heel jaar incl afgelopen winter)
ok, maar is dat gasloos, en met een warmtepomp?

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
BlauwPet schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:17:
[...]

Ik verbaas me enorm over dat jullie zo weinig verbruiken. Ik woon alleen, in een modern, nieuw rijtjeshuis (2019) met warmtepomp, isolatie, vloerverwarming, en 2 (!) zonnepaneeltjes (huurhuis...) maar ik verbruik dus 6500 Kwh per jaar... nogmaals, ik ben ALLEEN. Heb wel een server 24/7 aan staan en mijn ouwe plasma is niet zuinig...

In mijn nieuwe woning ga ik ook alleen wonen, verbruik schat ik op hetzelfde, ca 6000 Kwh op jaarbasis, maar daar komen dan wel 22x 370 wP panelen op het dak. Als ik dat uitreken zou ik elke maand iets van 40-45 euro terugkrijgen (met de huidige tarieven)... dat zijn dus niet veel minder panelen waar jullie het over hebben, maar ik zie hier echt geen honderden euro's per maand binnen gaan komen.

Wat maakt jullie verbruik dan zo laag? Of het mijne zo hoog?
Misschien wel goed om dan voor je in je nieuwe huis trekt eens serieus te gaan meten waar het allemaal aan op gaat.
Hier een gezin van 4 (met kinderen van 2 en 4 jaar) en we zitten nog niet eens op de helft qua verbruik in een 2-1 kapper van 200 m2.

Nu loopt de verwarming hier tot nu toe volledig via het warmtenet en vanaf deze winter (groten)deels via een lucht/lucht warmtepomp. Dat zal het verbruik wel richting de 4000 kWh pushen.

Hier nu 16x 345 Wp vol op het westen liggen wat na het eerste jaar goed was voor 4300 kWh. Dus speel vanaf nu redelijk op 0 onder de streep denk ik.
Zoals op deze foto mooi te zien is heb ik best last van schaduw, dus onder elk paneel ligt een optimizer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRRdXq9YbijDRoZH6bx2OfZkoXQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H2wP43aFllQL9OHgTJm2wdIj.jpg?f=user_large

Wil tzt de berging, uitbouw en overkapping nog vol leggen met panelen op oost en zuid, maar daar wacht ik mee tot er een elektrische auto voor de deur staat. Dat zal nog een jaar of 2-3 duren verwacht ik. Tegen die tijd hebben de panelen weer wat meer opbrengst en kan ik die EV hopelijk 100% dekken met de opbrengst.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Farmerwood schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:50:
[...]

Misschien wel goed om dan voor je in je nieuwe huis trekt eens serieus te gaan meten waar het allemaal aan op gaat.
Hier een gezin van 4 (met kinderen van 2 en 4 jaar) en we zitten nog niet eens op de helft qua verbruik in een 2-1 kapper van 200 m2.

Nu loopt de verwarming hier tot nu toe volledig via het warmtenet en vanaf deze winter (groten)deels via een lucht/lucht warmtepomp. Dat zal het verbruik wel richting de 4000 kWh pushen.

Hier nu 16x 345 Wp vol op het westen liggen wat na het eerste jaar goed was voor 4300 kWh. Dus speel vanaf nu redelijk op 0 onder de streep denk ik.
Zoals op deze foto mooi te zien is heb ik best last van schaduw, dus onder elk paneel ligt een optimizer

[Afbeelding]

Wil tzt de berging, uitbouw en overkapping nog vol leggen met panelen op oost en zuid, maar daar wacht ik mee tot er een elektrische auto voor de deur staat. Dat zal nog een jaar of 2-3 duren verwacht ik. Tegen die tijd hebben de panelen weer wat meer opbrengst en kan ik die EV hopelijk 100% dekken met de opbrengst.
in 2-3 jaar is de efficientie misschien een procentpunt beter dan nu. panelen worden doorgaans helemaal niet (veel) beter, ze worden vooral groter. met de huidige tlv snap ik trouwens niet dat je de boel niet meteen vol gooit. in die 2-3 jaar hark je waarschijnlijk meer binnen dan je in de rest van de jaren zou verliezen met "minder" opbrengst per paneel. mischien nog wel even kijken naar wat denhaag gaat doen met de TLV... aan de andere kant: you snooze, you lose. :+

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-11 06:50

KoudeAardbei

Moderator

Als we het toch over zonnepanelen hebben..

Volgend jaar augustus wordt onze 2-onder-1-kap opgeleverd met 9 panelen op zuid (390wp).
Er komen daarnaast nog 6 panelen op west te liggen (365wp) + 9 op oost (365wp, zonneschans op uitbouw).
---
Totaal dus 8910wp.

Situatie: 160m2, altijd thuis aan het werk, warmtepomp, wtw unit, 180 liter boiler, qooker, waterontharder etc etc. Daarnaast een elektrische auto (EV6), maar rij niet bijzonder veel (20dkm).

Ik kan op het noorden nog 8 panelen kwijt van 365wp (35 graden). Wat zouden jullie adviseren? Waard of niet op het noorden?

Niet te vergeten; 9 cent tlv, heb nog een contract tot 1 januari 2025 @ 23 cent per kwh en 80 cent per m3 gas O+.

[ Voor 9% gewijzigd door KoudeAardbei op 16-10-2022 16:27 ]

• BlauwPet
[...]
Ben ik al aan het doen. Weet inmiddels dat mijn ouwe plasma tv dus 300-450w doet, mijn versterker zit op 95W. Die 2 staan natuurlijk samen aan, en best vaak. Zal binnenkort de NAS ook eens opmeten. Voor de rest is hier niet zo veel bijzonders, wasmachine gaat maar 1x in de 2 weken ofzo, alleen douchen, heb geen bad. Wel inductiekoken (voor 1 persoon dus...) en een magnetron (voor 1 persoon dus!), vaatwasser gaat ook niet elke dag aan, 1x in de 1 a 2 weken zelfs. Ben inderdaad ook altijd thuis aan het werk. De 30" DELL monitor (geweldig ding) is ook geen zuinige, die voel je ook warmte afstralen... die zal ik ook eens meten, die staat ook al snel 8 a 10 uur per dag aan (werk + hobby).

[ Voor 13% gewijzigd door BlauwPet op 16-10-2022 16:28 ]

• kepler
  • Laatst online: 15:35
BlauwPet schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:50:
[...]

ok, maar is dat gasloos, en met een warmtepomp?
Yup, volledig elektrisch. Geen elektrische auto.

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:15

ChUcKiE

Dus........

[...]

[Afbeelding]

En los van TLV hoe kijken jullie aan tegen het idee om zonnepanelen op minder ideale ligging te plaatsen qua opbrengst, maar wel goed om ze bijvoorbeeld op het eind van de dag nog te laten opleveren? Dus om de oplevertijd “tijd” te verruimen ipv de piekopbrengst? Juist vanwege het ooit stopzetten van de TLV?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Farmerwood
  • Niet online
twain4me schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 16:19:
[...]

in 2-3 jaar is de efficientie misschien een procentpunt beter dan nu. panelen worden doorgaans helemaal niet (veel) beter, ze worden vooral groter. met de huidige tlv snap ik trouwens niet dat je de boel niet meteen vol gooit. in die 2-3 jaar hark je waarschijnlijk meer binnen dan je in de rest van de jaren zou verliezen met "minder" opbrengst per paneel. mischien nog wel even kijken naar wat denhaag gaat doen met de TLV... aan de andere kant: you snooze, you lose. :+
1: Hm, dat was mij eerlijk gezegd ontgaan als dat zo is.

2: Kan mijn geld ook maar 1x uitgeven en we zijn nog steeds bezig om ons huis in te richten. Wonen voor het eerst samen in een koophuis en hiervoor altijd 'tijdelijke' meubels gehad die we gekregen of goedkoop gekocht hadden.
Dus toen er panelen op het dak gingen wel meteen dat hele dak(deel) volgelegd.
Kan nu geen BTW terug vragen als ik nu een 2de set koop. Kan sowieso in januari eens een offerte laten opstellen als de BTW eraf is. Al is het nog de vraag of de prijzen echt flink gaan zakken natuurlijk..

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-12 18:03
Weet iemand hoe het zit met een energiecontract voor de nieuwe woning wanneer we nog 3 maanden in ons oude huis zitten (en dus ook energie nodig hebben)? Kunnen we bij dezelfde leverancier de huidige (gunstige) tarieven ook op het nieuwe adres gebruiken of wordt je gedwongen om een tijdelijk variabel contract op 1 van de woningen af te sluiten. Online vind ik alleen dat je verplicht bent om het contract mee te verhuizen, maar van een tijdelijke overgangssituatie vind ik geen informatie.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:01
Krijgertje1979 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:17:
Weet iemand hoe het zit met een energiecontract voor de nieuwe woning wanneer we nog 3 maanden in ons oude huis zitten (en dus ook energie nodig hebben)? Kunnen we bij dezelfde leverancier de huidige (gunstige) tarieven ook op het nieuwe adres gebruiken of wordt je gedwongen om een tijdelijk variabel contract op 1 van de woningen af te sluiten. Online vind ik alleen dat je verplicht bent om het contract mee te verhuizen, maar van een tijdelijke overgangssituatie vind ik geen informatie.
Een energiecontract staat op naam, niet op adres. Je kunt soms tijdelijk twee adressen op 1 energiecontract laten registreren.

• Bouwnrzoveel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06-10 00:09
Wij gaan pas eind november verhuizen, maar willen toch graag al vanaf 20 oktober energie in onze nieuwe woning.

Geen probleem bij onze energie leverancier. We hebben straks dus tijdelijk op 2 adressen stroom.

• BlauwPet
Blihi schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 16:45:
[...]
Bij Innova. Jaarcontract afgesloten net nadat Eneco zijn tarieven verlaagde.
Ik denk ik zal eens kijken op de website. Maar wat ik ook intik bij het berekenen van mijn bedrag, ik krijg altijd als resultaat een lege, witte pagina met alleen de tekst 'uw persoonlijke aanbod' 8)7 Is dit bedrijf inmiddels failliet ofzo?

• Farmerwood
  • Niet online
BlauwPet schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:32:
[...]

Ik denk ik zal eens kijken op de website. Maar wat ik ook intik bij het berekenen van mijn bedrag, ik krijg altijd als resultaat een lege, witte pagina met alleen de tekst 'uw persoonlijke aanbod' 8)7 Is dit bedrijf inmiddels failliet ofzo?
Bij mij deed hij het wel. Vergoeding is momenteel geen 71 cent meer helaas. Tabje stond nog open zie ik:
Terugleververgoeding
Als u op jaarbasis meer energie teruglevert dan verbruikt, ontvangt u een terugleververgoeding
voor elke teruggeleverde kWh (na saldering). Afhankelijk van uw tarief, is de vergoeding gelijk aan
het kale enkeltarief of het kale daltarief. De terugleververgoeding is exclusief overheidsheffingen
en inclusief btw.
Soort tarief: Terugleververgoeding per kWh Btw Totaal incl. btw Btw (%)
Enkeltarief € 0,63742 € 0,05737 € 0,69479 9
Dubbeltarief € 0,60123 € 0,05411 € 0,65534 9

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:23
Klopt, dat was ook mijn ervaring, er is online echt nauwelijks iets over te vinden. Na een telefoontje ging het allemaal smooth via onze leverancier en het nieuwe maandbedrag was aangepast op daadwerkelijk verbruik van eerdere bewoners (tijdelijk huurhuis) met de tarieven van ons vaste contract. Tijdelijk bijschrijven kan dus ook bij je inboedelverzekering, daar kon ik het ook niet duidelijk vinden bij onze verzekeraar.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

• BlauwPet
Farmerwood schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:43:
[...]
Bij mij deed hij het wel. Vergoeding is momenteel geen 71 cent meer helaas. Tabje stond nog open zie ik:
[...]
Ook op de iPad en Mac werkt het niet (Safari) en ook niet met Chrome op de pc.
Heb ook diverse adressen geprobeerd, ook geen effect. Alle resultaat pagina's zijn helemaal leeg.

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-12 18:03
rubenos schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:01:
[...]

Klopt, dat was ook mijn ervaring, er is online echt nauwelijks iets over te vinden. Na een telefoontje ging het allemaal smooth via onze leverancier en het nieuwe maandbedrag was aangepast op daadwerkelijk verbruik van eerdere bewoners (tijdelijk huurhuis) met de tarieven van ons vaste contract. Tijdelijk bijschrijven kan dus ook bij je inboedelverzekering, daar kon ik het ook niet duidelijk vinden bij onze verzekeraar.
Thanks! _/-\o_ _/-\o_

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:54
Deveon schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:48:
[...]

Salderen en de huidige energieprijzen zijn beide tijdelijk. Zonder salderen en met dynamische prijzen zal je veel meer eigen energie zelf moeten gaan verbruiken. De combinatie zonnepanelen en warmtepomp zijn dan geen match meer, zelfs niet met een thuisaccu.
Je kunt nu niet voorspellen wat de energieprijzen gaan doen, je kunt wel stellen dat de kans dat energie nog ooit zo goedkoop gaat worden als 3 jaar terug heel erg klein is.
Ik denk dat je juist wilt voorkomen dat je zelf nog energie moet afnemen als je dat nu kunt voorkomen door een paar panelen extra te leggen.

BlaBlaBla

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Als je wilt voorkomen dat je energie moet afnemen heb je wel een erg grote accu nodig om de winter door te komen. Maar meer panelen is in principe altijd beter. Bij ons is de hoeveelheid panelen nog steeds een vraagteken. Maar ze moeten ook nog beginnen met bouwen.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Strider schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 23:13:
[...]

Je kunt nu niet voorspellen wat de energieprijzen gaan doen, je kunt wel stellen dat de kans dat energie nog ooit zo goedkoop gaat worden als 3 jaar terug heel erg klein is.
Ik denk dat je juist wilt voorkomen dat je zelf nog energie moet afnemen als je dat nu kunt voorkomen door een paar panelen extra te leggen.
Tuurlijk kan je wel een voorspelling doen, je doet het zelf ook. Echter hoeft het natuurlijk niet zo te lopen.

In de loop van het jaar was de trend al duidelijk dat op zonnige dagen de energieprijs laag tot negatief is en op bewolkte dagen is de prijs hoog. Mijn voorspelling is dan ook dat wij straks in de zomer voor niets onze zonnestoom gaan verkopen en in de winter fossiele stroom duur terug moeten kopen. Enige voordeel is dat daardoor er eindelijk een businessmodel in langdurige energieopslag.

Als je elektrische rijdt kan je nog best flexibel zijn en loont het zeker om je dak vol te gooien, maar als je geen plannen hebt voor een warmtepomp of elektrische te rijden zou ik dat niet zo maar doen.

Volgend jaar ga ik het zelf ook nog even aankijken met onze nieuwbouw woning. Dynamische energieprijzen zijn misschien wel net zo interessant en dan koop ik al die gratis stroom wel van iemand anders zijn panelen. ;)

• MonkeySleeve
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-12 22:03

MonkeySleeve

It's just Monkey business

Ik heb 7 november mijn gesprek bij Bruynzeel om over de keuken te praten, nu zijn er al wat toekomstige buren op gesprek geweest en hun ervaring gedeeld. Is wel even schrikken die prijzen die zij hebben weten op te bouwen :P

Ik hoef opzich geen fancy features zoals een Qooker(?) of afzuiging in de kookplaat of een tweede oven met stoom functies. Maar het is denk wel een idee om elders ook een offerte op te vragen, iemand aanraders voor een keukenboer?

Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve

• Diablow
MonkeySleeve schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:24:

Ik hoef opzich geen fancy features zoals een Qooker(?) of afzuiging in de kookplaat of een tweede oven met stoom functies. Maar het is denk wel een idee om elders ook een offerte op te vragen, iemand aanraders voor een keukenboer?
Wij mogen binnenkort naar Bruynzeel. Hier nog wel een Ikea keuken laten zetten, omdat de keuken op was. Het is goedkoop, maar wel wat strubbelingen met degene die hem kwamen plaatsen. Dit is per regio anders. Vaatwasser klemt nu ook, dat was net nieuw nog niet. Wat ik wel vanuit hier heb begrepen, is dat er bij een keuken altijd nog best wat vanaf kan.

Bij ons is het wel zo dat we al een standaard tegoed bij Bruynzeel hebben, en ze goed samenwerken voor de aansluitingen. Dus met een andere partij wordt het al snel duurder en ingewikkelder.

[ Voor 12% gewijzigd door Diablow op 17-10-2022 09:32 ]

• rubenos
Ik heb 7 november mijn gesprek bij Bruynzeel om over de keuken te praten, nu zijn er al wat toekomstige buren op gesprek geweest en hun ervaring gedeeld. Is wel even schrikken die prijzen die zij hebben weten op te bouwen :P

Zou even het Grote Keukentopic deel 3 doorspitten. Staat bomvol met keukenzaken, offertes, apparatuur en kwaliteitsverschillen. (y)

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:16

BiG-GuY

Wat noem je veel? Om voor jezelf een beeld te krijgen kan het helpen om bij andere keukenleveranciers een prijsopgave te vragen. Let wel op dat je nergens voor tekent, voor je een verplichting aangaat bij de Mandemakers partijen... In het keukentopic zal je hier genoeg over kunnen vinden lijkt me.

Houd zoals anderen ook zeggen rekening met wat de opties zijn als je niet via je project de keuken doet. Denk hierbij aan aansluitingen aanpassen naar de keukenvorm die je wilt.

In ons project was het geen probleem om de keuken via een andere leverancier af te nemen. Je kon zelf aangeven bij de aannemer waar de (extra) stroomaansluitingen moesten komen en waar de water aanvoer/afvoer moesten komen.

We hadden wel een projectleverancier, maar er was vanuit de VON niks opgenomen voor de keuken.
Wij hebben er wel voor gekozen om de keuken via het project te doen, omdat we graag 1 aanspreekpunt wilden, keuken klaar bij oplevering wilden en geen gedoe met garanties. Ook zorgde dit ervoor dat bij wijzigingen in de maatvoeringen we hiervoor niet zelf hoefden na te denken en dit gewoon direct gecoördineerd werd met de aannemer en de keukenboer.

We zijn verder erg tevreden over de kwaliteit van de kleine keukenboer uit het project, de kastjes en blad zijn veel hogere kwaliteit dan IKEA in hun assortiment heeft bijvoorbeeld. We hebben wel IKEA keukenkastjes gebruikt op andere verdiepingen voor wanden met opslagkasten en een 'houten' blad erop, daar zijn we tevreden over voor die kamers, voor de daadwerkelijke keuken zijn we blij dat we geen IKEA hebben gedaan.

We wilden überhaupt Siemens apparatuur, wat IKEA niet verkoopt. De keukens zijn wel prima geschikt voor apparatuur van anderen, want dat zijn standaard maten. Dus als je de keukenkastjes/bladen genoeg vind qua opties en kwaliteit kan je het zeker overwegen.

In sommige projecten lazen we in dit topic ook mensen die wanneer ze niet via het project de keuken deden, de layout ook niet aangepast kon worden. Als je dan prefab beton hebt, succes met achteraf de leidingen en stroom op de juiste punten te krijgen.

Voor een eerlijke vergelijking moet je bij IKEA overigens wel de prijs praktisch x2 doen, als je ook wilt dat de keuken geplaatst wordt voor je. Prijzen van de meeste keukenboeren is een all-in prijs inclusief plaatsen.

Gallery V&A

• MonkeySleeve

MonkeySleeve

BiG-GuY schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:06:
[...]

Wat noem je veel? Om voor jezelf een beeld te krijgen kan het helpen om bij andere keukenleveranciers een prijsopgave te vragen. Let wel op dat je nergens voor tekent, voor je een verplichting aangaat bij de Mandemakers partijen... In het keukentopic zal je hier genoeg over kunnen vinden lijkt me.

Houd zoals anderen ook zeggen rekening met wat de opties zijn als je niet via je project de keuken doet. Denk hierbij aan aansluitingen aanpassen naar de keukenvorm die je wilt.

In ons project was het geen probleem om de keuken via een andere leverancier af te nemen. Je kon zelf aangeven bij de aannemer waar de (extra) stroomaansluitingen moesten komen en waar de water aanvoer/afvoer moesten komen.

We hadden wel een projectleverancier, maar er was vanuit de VON niks opgenomen voor de keuken.
Wij hebben er wel voor gekozen om de keuken via het project te doen, omdat we graag 1 aanspreekpunt wilden, keuken klaar bij oplevering wilden en geen gedoe met garanties. Ook zorgde dit ervoor dat bij wijzigingen in de maatvoeringen we hiervoor niet zelf hoefden na te denken en dit gewoon direct gecoördineerd werd met de aannemer en de keukenboer.

We zijn verder erg tevreden over de kwaliteit van de kleine keukenboer uit het project, de kastjes en blad zijn veel hogere kwaliteit dan IKEA in hun assortiment heeft bijvoorbeeld. We hebben wel IKEA keukenkastjes gebruikt op andere verdiepingen voor wanden met opslagkasten en een 'houten' blad erop, daar zijn we tevreden over voor die kamers, voor de daadwerkelijke keuken zijn we blij dat we geen IKEA hebben gedaan.

We wilden überhaupt Siemens apparatuur, wat IKEA niet verkoopt. De keukens zijn wel prima geschikt voor apparatuur van anderen, want dat zijn standaard maten. Dus als je de keukenkastjes/bladen genoeg vind qua opties en kwaliteit kan je het zeker overwegen.

In sommige projecten lazen we in dit topic ook mensen die wanneer ze niet via het project de keuken deden, de layout ook niet aangepast kon worden. Als je dan prefab beton hebt, succes met achteraf de leidingen en stroom op de juiste punten te krijgen.

Voor een eerlijke vergelijking moet je bij IKEA overigens wel de prijs praktisch x2 doen, als je ook wilt dat de keuken geplaatst wordt voor je. Prijzen van de meeste keukenboeren is een all-in prijs inclusief plaatsen.
€17.500 vind ik aardig veel geld, dat had een toekomstige buurman nu als offerte.
Vanuit het project is een stelpost voor keuken in de aankoopsom verwerkt: Bruynzeel - € 3.025,- incl. BTW

Maar dan krijg je dus echt een basis keuken met alleen een inductie kookplaat en afzuiger, gootsteen en wat kastjes maar thats it. Je hebt wel een punt dat het wel fijn is om 1 aanspreekpunt te hebben, en de garantie enzo.

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16:15
Als je zelf een leidingplan mag aanleveren dan is er keus genoeg. Vooral de kleinere keukenzaken zijn dan echt een aanrader (kijk eens op https://www.dekeukendesigners.nl/). Hoewel ik moet zeggen dat 17,5 k voor een keuken niet overdreven is, afhankelijk van de grootte natuurlijk.

Als je geen leidingplan mag inleveren en je dus gebonden bent aan de standaard aansluitingen als je niet voor Bruynzeel kiest is het lastiger. Dan zul je moeten proberen te werken met de aansluitingen uit het basisplan en anders ben je helaas gebonden aan Bruynzeel (kan slechter hoor).

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• BiG-GuY

BiG-GuY

MonkeySleeve schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:01:
[...]

€17.500 vind ik aardig veel geld, dat had een toekomstige buurman nu als offerte.
Vanuit het project is een stelpost voor keuken in de aankoopsom verwerkt: Bruynzeel - € 3.025,- incl. BTW

Maar dan krijg je dus echt een basis keuken met alleen een inductie kookplaat en afzuiger, gootsteen en wat kastjes maar thats it. Je hebt wel een punt dat het wel fijn is om 1 aanspreekpunt te hebben, en de garantie enzo.
In ons project was alleen voor de badkamer/toilet een stelpost van €4000 opgenomen. Wel met de kanttekening erbij dat voor dat geld geen volledig toilet of badkamer af te nemen was.

Houd er ook rekening mee dat je soms niet de (hele) stelpost terugkrijgt als je voor een andere leverancier gaat, wij zouden op die stelpost van badkamer/toilet max de helft terugkrijgen. Wij waren niet goedkoper uitgeweest bij een derde partij voor onze badkamer/toilet.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wij hebben ook een Quooker + Cube. Nu hadden we sowieso de Quooker genomen als we niet de Cube hadden gedaan, omdat de keuken standaard geen warmwaterleiding had. Die kon je laten aanleggen, maar dat kostte ook een bedrag extra wat praktisch hetzelfde was als een simpele kleine keukenboiler. Dan had je voor iets meer de Quooker.

Afhankelijk van je wensen en keukenindeling, denk ik toch wel dat je aan minimaal €10.000-15.000 moet denken, als je niet zelf de keuken in elkaar wilt zetten. Nu is Bruynzeel een van de betere grote ketens, dus je had het slechter kunnen treffen qua projectleverancier.

Een complete keuken voor €3025 kan je sowieso vergeten. In mijn vorige appartement die in 2012 opgeleverd was, zat een projectkeuken van net geen €6000 van KeukenKampioen. Ik was de tweede eigenaar, dus de keuken zat er al in toen ik het kocht. Was er blij mij dat hij erin zat, maar zou zelf nooit zo'n keuken gekozen hebben. Er zat een inductieplaat, combi oven, vaatwasser en koelkast in die keuken. Maar allemaal het laagste segment Siemens. Het had qua kwaliteit weinig met Siemens te maken en de keukenkastjes/blad waren allemaal erg goedkoop en nep. Daarbij nog een flinke lekkage gehad in die keuken door de onvakkundigheid van degene die het geïnstalleerd had, maar daar kon ik 8 jaar na plaatsen natuurlijk niks meer mee.

[ Voor 8% gewijzigd door BiG-GuY op 17-10-2022 16:25 ]

Gallery V&A

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:27

tomtom901

Moderator General Chat
[...]

Of dat veel is hangt echt af van wat hij kiest. Wat voor blad, welke (prijsklasse) apparatuur etc. Om je een idee te geven, wij hebben ook voor dat bedrag een keuken gekozen. Behoorlijk wat oppervlakte blad, goede kwaliteit apparatuur (60 cm combi oven), Quooker, Bora plaat. Daar ging de stelpost nog vanaf dus wij kwamen ook rond de 15.000 voor de keuken uit.

Zonder quooker, Bora, met standaard apparatuur en weinig bijzonders kun je echt wel voor bijvoorbeeld 10.000 klaar zijn. Tel daar je stelpost vanaf en je zit rond de 7.000 inclusief BTW.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Met al dit soort dingen is het vrij simpel: hoe gek wil (en kan) je het zelf maken.

In m'n vorige appartement heb ik een Ikea keuken laten plaatsen. Kosten ongeveer 7k. Zag er behoorlijk netjes uit. In de nieuwe woning wordt het 33k, ziet er niet 4x zo mooi uit als de Ikea keuken, maar kost wel 4x zoveel ;).

• Z___Z
  • Niet online
[...]

Wij hadden ook Bruynzeel als projectleverancier. Je kreeg 3k minder terug van de stelpost van 9k (standaardkeuken) als je de keuken niet bij Bruynzeel zou afnemen. Daarnaast zou je 500 euro voor de leidingofferte moeten betalen (dus niet de aanpassingen zelf, alleen de offerte voor de aanpassingen). Dus een derde partij moest minimaal 3,5k goedkoper zijn dan Bruynzeel.
Voordeel van Bruynzeel is dat ze een netto zaak zijn, dus de offerte is gedetailleerd en per onderdeel wordt een prijs gegeven. Dus je kan makkelijk zien wat er duur is en wat je om die reden eventueel kan/wil aanpassen.

We kwamen uiteindelijk alsnog uit op 3k voor het aanpassen van het leidingwerk door de aannemer dus hoeveel dat anders zou zijn dan die 3k minder teruggave van de stelpost 8)7
Totale kosten 14k voor Bruynzeel, 9k voor apparatuur via derde partij en dus 3k voor het aanpassen van het leidingwerk. Ik had 25k gebudgeteerd voor de keuken, maar net als alle andere dingen zijn we hier over het budget heen gegaan.

• MonkeySleeve

MonkeySleeve

Ik ben sowieso voor gemak dus mijn eerste keus zou wel gewoon zijn om het bij Bruynzeel te laten doen, dan hoef ik niet bij meerdere keukenboeren langs te gaan, en eventuele extra kosten die er dan weer bij komen zoals inderdaad de leidingen :P

Denk wel dat ik mijn keuken moet zien als de main-investering voor mijn woning. Vloer en wanden boeien me nog niet zoveel wat ik daar wil hebben. Kan ik altijd nog kiezen. Dus moet maar gewoon even een budget gaan bepalen voor de keuken of juist eerst kijken hoeveel mijn concept me gaat kosten en dan misschien dat wat afwerken naar beneden ofzo :P

• Blihi
Vergis je niet: vloeren zijn je tweede grote budgetpost...

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• rubenos
Blihi schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:26:
Ja, en daar kijk je vaak pas als laatste écht goed naar. :X

• MonkeySleeve

MonkeySleeve

Ik heb in mijn huurwoning zelf de vloer moeten leggen, had toen voor vinyl gekozen. Ongeveer 40m2 was rond de 900 euro. En mijn nieuwbouwwoning wordt 2x zo groot dus hoop dat het meevalt :P

• rubenos
MonkeySleeve schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:31:
Ik heb in mijn huurwoning zelf de vloer moeten leggen, had toen voor vinyl gekozen. Ongeveer 40m2 was rond de 900 euro. En mijn nieuwbouwwoning wordt 2x zo groot dus hoop dat het meevalt :P
Vloer is ook zeker zo gek als je het zelf maakt. Omdat we een tijdelijke woning hebben waar het ook weer uit moet, heb ik vloeren van Marktplaats gehaald. Hoop extra werk, maar wel 120m2 laminaat (van nog aardige kwaliteit) gelegd voor €150 :+

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
MonkeySleeve schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:31:
Heb je vloerverwarming en koeling? Dan komt het zich wel iets nauwer. Hou rekening met een euro of 80 per m2 voor PVC inclusief egaliseren/leggen.

• MonkeySleeve

MonkeySleeve

tomtom901 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:40:
[...]

Heb je vloerverwarming en koeling? Dan komt het zich wel iets nauwer. Hou rekening met een euro of 80 per m2 voor PVC inclusief egaliseren/leggen.
Alleen vloerverwarming hier, in de nieuwe woning helaas geen vloerverwarming.

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 05-12 11:48

Die quooker is zo’n ontzettende must-have. Baby flesje. Pasta. Rijst. Ja: ook thee. Ik zou nooit meer zonder willen.

• BlauwPet
Len020 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:24:
[...]
Die quooker is zo’n ontzettende must-have. Baby flesje. Pasta. Rijst. Ja: ook thee. Ik zou nooit meer zonder willen.
Bij mij komt ie er niet in. Als ik kokend water nodig heb is dat in 99% nodig om eten te koken, en een pannetje water op een inductiekookplaat hoef je echt niet lang op te wachten. Die 2 minuten overleef ik wel zonder qwoekert. Kan ik ondertussen de boontjes doppen ofzo. Ik kan me echt niet voorstellen dat ik dat apparaat veel zou gebruiken, laat staan dat ik niet meer zonder zou kunnen.

• BlauwPet
Blihi schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:26:
Hier om die reden voor de benedenverdieping gekozen om de geplande zandcement/anhydriet dekvloer voor dezelfde prijs te vervangen door een gevlinderde betonvloer. Niks meer aan doen. Maar ja dat moet wel bij je passen.

• BlauwPet
MonkeySleeve schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:12:
[...]

Alleen vloerverwarming hier, in de nieuwe woning helaas geen vloerverwarming.
Een nieuwe woning ZONDER vloerverwarming? Serieus?
Hoe ga je die verwarmen dan met een warmtepomp? Airco?

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-12 16:41
BlauwPet schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:08:
[...]

Er zijn meer opties dan je denkt. ;) Je hebt niet bijvoorbeeld alleen vloerwarming ((x)W), maar je hebt ook lucht ((x)L). Binnen het luchtgenre heb je zelfs nog forced-air er tussen zitten. Het wordt amper gebruikt in Europa (n=1), maar het bestaat zeker.

• Z___Z
  • Niet online
BlauwPet schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:05:
[...]

Bij mij komt ie er niet in. Als ik kokend water nodig heb is dat in 99% nodig om eten te koken, en een pannetje water op een inductiekookplaat hoef je echt niet lang op te wachten. Die 2 minuten overleef ik wel zonder qwoekert. Kan ik ondertussen de boontjes doppen ofzo. Ik kan me echt niet voorstellen dat ik dat apparaat veel zou gebruiken, laat staan dat ik niet meer zonder zou kunnen.
Net als HD tv, smartphone, dubbel glas, etc had je vroeger allemaal niet nodig, tot je het wel had. Nu wil niemand meer zonder :p. Luxe mis je pas als je het hebt gehad.

• Farmerwood
  • Niet online
[...]
Die instelling had ik ook heel erg lang, maar ben inmiddels wel helemaal om. Ben erg blij met de Quooker en van de enkeling (hier in de wijk) die ik ken zonder kokend water kraan heeft de overgrote meerderheid spijt dat ze er geen genomen hebben.

Moet er wel bij zeggen dat wij verstokte theedrinkers zijn. Zeker tijdens het thuiswerken heerlijk om even snel een kopje thee te kunnen zetten. En die paar cent per dag aan stroom voor het warm houden van water verdien ik terug door niet steeds (teveel) water in de waterkoker te hoeven koken.

Ook vaak laat thuis uit werk (na 18:00) en kids moeten eigenlijk uiterlijk 19:00 op bed liggen. Dan is het echt ideaal om meteen een pan kokend water te hebben bij het koken van pasta/rijst/aardappels/...

[/promotiepraatje]

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 05-12 11:48
[...]

Iemsnd die zo reageert klinkt eerder als “principieel” tegen. Afwassen kan ik ook prima zelf maar gelukkig is de vaatwasser er. Etc etc.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:38
[...]

Ik begreep dat je alleenstaand was toch? Dan snap ik op zich wel dat je geen 1500-2000 euro gaat neerleggen voor een kraan.

Maar je iets meer openstellen, minder negatief en veroordelend richting anderen kan op zich ook geen kwaad. Er zijn ook mensen met kinderen, theeleuten, grotere budgetten, luxepaarden, etc. die een Quooker wel gewoon een fijn ding vinden.

Om over de keuken verder door te gaan. Wij zijn ook wel redelijk all-out gegaan en onze keuken kost 27k. Hebben dan wel een Bora Puxu, 2 ovens, wijnklimaatkast, en flink eiland. Had nog een stuk meer kunnen zijn als we voor Siematic waren gegaan, vond die grepen op zich heel erg mooi en lekker aanvoelen. Maar dan waren we al snel richting de 35-40k gegaan

[ Voor 17% gewijzigd door Blik1984 op 17-10-2022 20:34 ]

• Muta
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
ChillPascal schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:31:
In ons recent opgeleverde (projectmatige) nieuwbouwhuis hebben wij een chromen sifon met muurbuis onder de wasbak in de bakamer. Echter is deze sifon een flinke beperking in het plaatsen van een onderkast onder de wasbak. Daarvoor zouden wij deze sifon graag vervangen voor een ruimtebesparend sifon, zoals die van de Ikea.

Zijn zulke sifons eenvoudig te vervangen of is de kans groot dat dit niet past?
Wij hebben zoiets gekregen bij ons wastafelmeubel. Geïnstalleerd door de leverancier.
Ik ben er blij mee tot op heden.

Tis trouwens niet exact ons model. Maar wel van dit merk.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:01

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
rubenos schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:29:
[...]

Ja, en daar kijk je vaak pas als laatste écht goed naar. :X
Als laatste is het altijd de tuin :o

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
[...]

Ideaal. Alles wat au bain Marie moet pleuren we in kokend water en zetten we weer meteen weg.

• rubenos
Toppe schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:48:
[...]

Als laatste is het altijd de tuin :o
True. Die kijkt mij vanuit de begroting nog vragend aan. :X

We willen wel bijna alles zelf gaan doen, behalve ontgraven / goede grond. Schutting kan ik ook zelf, maar kan me voorstellen dat je dat met nieuwe buren laat doen. Verder ook al aardig ervaring qua beplanting, boompjes kopen, tuinkas bouwen etc. Maar dat maakt het begroten niet perse makkelijker.

[ Voor 11% gewijzigd door rubenos op 17-10-2022 21:55 ]

• MonkeySleeve

MonkeySleeve

Len020 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:24:
[...]

Mwah, ik doe echt niet vaak iets met warm water wat ik on the fly nodig heb :P Drink geen thee ook.

• MonkeySleeve

MonkeySleeve

BlauwPet schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:08:
[...]

Het wordt een houtbouwwoning, waardoor vloerverwarming minder efficient is. Zit een warmtepomp systeem in inderdaad en convectors.

• BiG-GuY

BiG-GuY

Wij gebruiken vooral de Quooker CUBE heel veel voor gefilterd koud water en bruisend water. Dit was een add-on op de warm/kokend water kraan en zit daarmee allemaal in 1 kraan.

En zoals ik zei, in onze keuken zit geen warm water leiding. Dus als je een kleine keukenboiler pakt voor warm water en een nette kraan, ben je ook snel €1000-1200 kwijt, dan heb ik liever de Quooker voor €1500. De CUBE was wel weer extra, maar voor ons dubbel en dwars waard, we dronken voorheen best wat Spa Rood, die gasflessen voor het bruisende water gaan best lang mee en ben je goedkoper mee uit.

Overigens in een vorige keuken iets van 10-jaar terug een 'huismerk' Itho Daalderop kokend water kraan gehad, die kan ik iedereen afraden. Kostte de helft van de Quooker, maar dat was aan alles te zien. Ding is in 3 jaar tijd 3x vervangen tot de garantie voorbij was. Elke keer compleet aangekoekt met kalk, water werd ook steeds witter, tot er bijna melk uitkwam qua witheid... Dus thee dronk ik er niet meer van.

De Quookers hebben een goed kalkfilter ingebouwd die lang meegaat. Dus als je een kokend water kraan wilt, neem de Quooker.

Gallery V&A

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
rubenos schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:53:
[...]

True. Die kijkt mij vanuit de begroting nog vragend aan. :X
Idem hier, ik probeer er nog maar even niet aan te denken :P
BiG-GuY schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 22:02:
De CUBE was wel weer extra, maar voor ons dubbel en dwars waard, we dronken voorheen best wat spa, die gasflessen voor het bruisende water gaan best lang mee.
Heb je bijgehouden hoeveel je aan bruisend water uit zo'n cube fles haalt toevallig? Volgens mij kan dat echt bij lange na niet uit.

[ Voor 44% gewijzigd door tomtom901 op 17-10-2022 22:04 ]

• BiG-GuY

BiG-GuY

tomtom901 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 22:02:
[...]

Heb je bijgehouden hoeveel je aan bruisend water uit zo'n cube fles haalt toevallig? Volgens mij kan dat echt bij lange na niet uit.
Heb er geen meter op gehad en je vult gewoon een mok/beker met bruisend water wanneer je het wilt.

We gebruikten voorheen een six pack aan 1L flessen en we doen nu iets van 2 maanden met een gasfles voor 60L aan bruis water. Dus we halen voor zover we weten gewoon de specificaties zoals het verkocht wordt.

1 zo'n gasfles zit je op €15, dat is dus veel goedkoper dan de €1,09 die je nu betaald voor 1L Spa Rood...

Gallery V&A

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06-12 19:08
BiG-GuY schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 22:17:
[...]

Heb er geen meter op gehad en je vult gewoon een mok/beker met bruisend water wanneer je het wilt.

We gebruikten voorheen een six pack aan 1L flessen en we doen nu iets van 2 maanden met een gasfles voor 60L aan bruis water. Dus we halen voor zover we weten gewoon de specificaties zoals het verkocht wordt.

1 zo'n gasfles zit je op €15, dat is dus veel goedkoper dan de €1,09 die je nu betaald voor 1L Spa Rood...
Oke, dus in ons ideale huis willen wij tweakeraars geen kookgroep en Spa Rood door de kraan! Whats next haha.

Beetje off-topic: Bezig met het verder voorzien van meer lampen met Philips HUE filaments en op enkele plekken de smart buttons en dimmer switches. Wou alleen dat ik de lantaarnpaal van de gemeente ook kon dimmen op afstand haha. Iemand HUE in zijn tuin en daar foto's/lay-out van?

[ Voor 28% gewijzigd door Bteq op 17-10-2022 23:17 ]

• Farmerwood
  • Niet online
Bteq schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 22:24:
[...]

Oke, dus in ons ideale huis willen wij tweakeraars geen kookgroep en Spa Rood door de kraan! Whats next haha.

Beetje off-topic: Bezig met het verder voorzien van alle lampen met Philips HUE filaments en op enkele plekken de smart buttons. Wou alleen dat ik de lantaarnpaal van de gemeente ook kon dimmen op afstand haha. Iemand HUE in zijn tuin en daar foto's/lay-out van?
- Master-Master regeling van de verwarming :+
- All electric huis met een dak vol zonnepanelen, warmtepomp en een dikke EV?
- Volledig voorzien van de nieuwste domotica?
- Mancave?
- ...

• BiG-GuY

BiG-GuY

[...]

Beetje off-topic: Bezig met het verder voorzien van meer lampen met Philips HUE filaments en op enkele plekken de smart buttons. Wou alleen dat ik de lantaarnpaal van de gemeente ook kon dimmen op afstand haha. Iemand HUE in zijn tuin en daar foto's/lay-out van?
Onze tuin zal “binnenkort” klaar zijn, dan gaan we ook meerdere Hue lampen in de tuin hebben. Zodra we zover zijn, zullen we het uiteraard delen hier.

Gallery V&A

• Bteq
BiG-GuY schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 23:06:
[...]

Onze tuin zal “binnenkort” klaar zijn, dan gaan we ook meerdere Hue lampen in de tuin hebben. Zodra we zover zijn, zullen we het uiteraard delen hier.
Ahh super. Ben benieuwd!!!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:41
[...]

Beetje off-topic: Bezig met het verder voorzien van meer lampen met Philips HUE filaments en op enkele plekken de smart buttons. Wou alleen dat ik de lantaarnpaal van de gemeente ook kon dimmen op afstand haha. Iemand HUE in zijn tuin en daar foto's/lay-out van?
Beetje idee bij ons:
Members only:

Rood zijn Hue Calla en Calla Large lampen langs het pad.
Blauw zijn Hue Appear muur lampen (al is die bij de voordeur een Hue Resonate geworden)
Paars zijn Hue Lily spots op de boom en pergola.
Geel is een floodlight, nog niet zeker of die er komt.
Oranje wordt waarschijnlijk een andere muurlamp (is "semi-binnen" in de veranda).

Appear (en Resonate) zitten op 230V, Calla en Lily zijn laagspanning en ga ik verdelen over twee lussen (lampen zijn 8Watt per stuk en mag 40Watt op een lus).
Lussen ga ik aansluiten op zo'n wandcontactdoos:
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61UYRlTYKUL._SL1500_.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Source90 op 17-10-2022 23:51 ]

• Bteq
Source90 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 23:44:
[...]

Beetje idee bij ons:

***members only***

Rood zijn Hue Calla en Calla Large lampen langs het pad.
Blauw zijn Hue Appear muur lampen (al is die bij de voordeur een Hue Resonate geworden)
Paars zijn Hue Lily spots op de boom en pergola.
Geel is een floodlight, nog niet zeker of die er komt.
Oranje wordt waarschijnlijk een andere muurlamp (is "semi-binnen" in de veranda).

Appear (en Resonate) zitten op 230V, Calla en Lily zijn laagspanning en ga ik verdelen over twee lussen (lampen zijn 8Watt per stuk en mag 40Watt op een lus).
Lussen ga ik aansluiten op zo'n wandcontactdoos:
[Afbeelding]
Wanneer ga je dit doen? Tekeningen/schetsen zien er goed overwogen uit!

• Source90
Lampen zijn al binnen, de energie om het uit te voeren nog niet :+

Zal wel binnenkort zijn, plantenbak/beplanting en kunstgras moet ik nog plaatsen, waardoor ik nu makkelijker de kabels kan wegwerken.

Afgelopen weekend plafond van de garage voorzien van isolatie en stucplaten, alle gaten en kieren voorzien van Compriband en de sauna geverfd. Zijn inmiddels op het punt aangekomen dat we een beetje klaar zijn met de klusjes, maar de lijst is nog best lang :X

Onder andere waterleiding naar berging, waterleiding naar buitenkeuken, internet naar garage, internet naar laadpaal, allemaal taken waar ik niet echt naar uit kijk :9

[ Voor 38% gewijzigd door Source90 op 18-10-2022 00:20 ]

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
[...]

Beetje off-topic: Bezig met het verder voorzien van meer lampen met Philips HUE filaments en op enkele plekken de smart buttons en dimmer switches. Wou alleen dat ik de lantaarnpaal van de gemeente ook kon dimmen op afstand haha. Iemand HUE in zijn tuin en daar foto's/lay-out van?
Yep. Al is onze tuin redelijk simpel met 4 spots. Komt nog wel verandering in zodra we de haag gaan zetten.

Overal Hue verlichting is ook een aardige post in het budget :')

• Source90
Toppe schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 07:26:
[...]

Yep. Al is onze tuin redelijk simpel met 4 spots. Komt nog wel verandering in zodra we de haag gaan zetten.

Overal Hue verlichting is ook een aardige post in het budget :')
Hue is een beetje als Bosch/Siemens keukenapparatuur :+
Voor minder dan 40% korting moet je het niet aanschaffen. Die spots staan voor 140€ adviesprijs, heb er zelf 80€ voor betaald in de "aanbieding".

Vind zelf de Nyro ook gaaf, maar die kwam er bij mevrouw niet doorheen. Iets met "te hoekig" :')

[ Voor 25% gewijzigd door Source90 op 18-10-2022 08:08 ]

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 04-12 09:23
Onze oplevering komt in zicht! Nog 3 weken wachten :D

Sta ik bij de plek waar ik de waterontharder neer wil zetten, aftakking voor water en riool geregeld.. alleen geen WCD |:(
Kan ik het stopcontact van de warmptepomp misbruiken? Door deze achter een stekkerdoos van APC te prikken? Iemand een tip?

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-12 20:05
Ons huis is nog lang niet klaar. Maar ik koop nu alvast Hue spullen in als ze in de aanbieding zijn. Amazone Prima had van de zomer echt een paar goede aanbiedingen. Verder is er ook een topic voor Hue aanbiedingen, daar heb ik ook aardig wat gescoord.

Anders is het echt niet te betalen…

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:11
Farmerwood schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:17:
[...]

Die instelling had ik ook heel erg lang, maar ben inmiddels wel helemaal om. Ben erg blij met de Quooker en van de enkeling (hier in de wijk) die ik ken zonder kokend water kraan heeft de overgrote meerderheid spijt dat ze er geen genomen hebben.
Heb alleen spijt dat we niet de Combi+ hebben genomen die ook warm water levert. Keuken zit op de 1e verdieping en warm water duurt best lang vanuit de meterkast (stadsverwarming), duurt zo een minuut voordat er warm water uit de kraan stroomt. Niet bij nagedacht want bij onze vorige woning die ook stadsverwarming had was het warm water er binnen no time (keuken wel gewoon op de begane grond).

• Source90
Fethoz69 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 08:26:

Sta ik bij de plek waar ik de waterontharder neer wil zetten, aftakking voor water en riool geregeld.. alleen geen WCD |:(
Kan ik het stopcontact van de warmptepomp misbruiken? Door deze achter een stekkerdoos van APC te prikken? Iemand een tip?
Ligt er ook een beetje aan welke warmtepomp er komt. Hier aangesloten op een Perilex op 3 fase.

• Blihi
BiG-GuY schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 22:17:
[...]

En nu ditzelfde sommetje met "SPA-rood" van de Lidl, a 0,30 euro per fles :X

Maat goed, ieder zijn ding natuurlijk. Ik zag zelf de meerwaarde niet van de Cube, maar wel van de Quooker. Iedere keer water in de waterkoker kost ook een hoop stroom, maar belangrijker nog: Waar laat je een waterkoker op een kookeiland. Dat ding staat dan dus altijd in het zicht...

Nu is het eiland mooi opgeruimd (nou ja, meestal, ongeveer).

• Blihi
Fethoz69 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 08:26:

Een stekkerdoos kan altijd, maar koop er wel een die gemaakt is voor het vermogen van de WP. Als die WP in een gewoon stopcontact zit kan dat toch zomaar 16A zijn, dan moet je dus geen habbiebabbie stekkerdoos aanschaffen, maar echt eentje die gemaakt is voor 16A continu.

Beter is het om de bestaande wandcontactdoos (enkelvoudig, inbouw neem ik even aan) te vervangen door een dubbele half-opbouw wandcontactdoos (zoiets).

• rubenos
MonkeySleeve schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:55:
[...]

Mwah, ik doe echt niet vaak iets met warm water wat ik on the fly nodig heb :P Drink geen thee ook.
Niet gek laten maken dus. Een heetwaterkraan kan je altijd inbouwen als jij of evt. partner dat wil. Wij drinken wel veel thee en koken veel, maar krijgen in onze nieuwbouwwoning voor het eerst een Quooker. Geloof dat we de afgelopen 30+ jaar prima overleeft hebben. Een keuken kan zeker goedkoper als je geen bijzondere eisen hebt en budgetapparatuur of bijv. combimagnetron voldoende is. Bruynzeel heeft ook een basiscollectie, dat i.c.m. bijv. Pelgrim apparatuur zou al dichter bij je budgetwensen moeten liggen.

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-12 08:32
Blihi schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 08:55:
[...]

Maat goed, ieder zijn ding natuurlijk. Ik zag zelf de meerwaarde niet van de Cube, maar wel van de Quooker. Iedere keer water in de waterkoker kost ook een hoop stroom, maar belangrijker nog: Waar laat je een waterkoker op een kookeiland. Dat ding staat dan dus altijd in het zicht...

Diezelfde redenatie hadden wij ook met bruiswater. We drinken het vrij veel, wat elke keer betekent dat je met 9 kilo aan flessen sjouwt, die ergens kwijt moet in de voorraadkast en de koelkast. Vervolgens een hele bak vol statiegeldflessen die weer terugmoet. Dat gedoe hebben we nu ook afgekocht met de Cube. Financieel is het denk ik amper aantrekkelijk, maar de luxe en het gemak zijn het nu al waard voor ons.

Eigenlijk dus hetzelfde als met direct hebben van kokend water. Noodzakelijk? Nee. Fijn wel.

• MonkeySleeve

MonkeySleeve

rubenos schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:08:
[...]

Niet gek laten maken dus. Een heetwaterkraan kan je altijd inbouwen als jij of evt. partner dat wil. Wij drinken wel veel thee en koken veel, maar krijgen in onze nieuwbouwwoning voor het eerst een Quooker. Geloof dat we de afgelopen 30+ jaar prima overleeft hebben. Een keuken kan zeker goedkoper als je geen bijzondere eisen hebt en budgetaparatuur of bijv. combimagnetron voldoende is. Bruynzeel heeft ook basiscollectie, dat i.c.m. bijv. Pelgrim apparatuur zou al dichter bij je budgetwensen moeten liggen.
Thanks, die Pelgrim apparatuur ziet er niet verkeerd uit :)

• Diablow
Bij ons zit in principe een keuken inbegrepen van Bruynzeel. Maar o.a. de koelkast is vrij klein, met alleen een vriesvakje. We mogen binnenkort langs.

• Farmerwood
  • Niet online
Ascension schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 08:33:
[...]
Heb alleen spijt dat we niet de Combi+ hebben genomen die ook warm water levert. Keuken zit op de 1e verdieping en warm water duurt best lang vanuit de meterkast (stadsverwarming), duurt zo een minuut voordat er warm water uit de kraan stroomt. Niet bij nagedacht want bij onze vorige woning die ook stadsverwarming had was het warm water er binnen no time (keuken wel gewoon op de begane grond).
In ons vorige (huur)huis zat de keukenkraan letterlijk 1,5m van de warmtewisselaar en toch zat je 30+s te wachten op warm water.
Op basis van die ervaring nu de Combi+ erin laten zetten en dan heb je idd binnen enkele seconden warm water.

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 04-12 09:23
Source90 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 08:45:
[...]

Ligt er ook een beetje aan welke warmtepomp er komt. Hier aangesloten op een Perilex op 3 fase.
ohjee, ja ben er bang voor. Zal vrijdag eens kijken, dan hebben ze alles afgemonteerd, maar zal dan wel een Perilex zijn :'( :'( :'(

• BiG-GuY

BiG-GuY

Blihi schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 08:55:
[...]

"Spa Rood" van de Lidl vind ik niet te zuipen, ja er is een smaakverschil. Zelfde met Spa Blauw en andere waterflesjes die je kan kopen. Ben blij met de CUBE en de kwaliteit van het water wat eruit komt qua filters en CO2 voor bruiswater. In de vorige woning hadden we een Amerikaanse koelkast waar we altijd water uit tapten en we drinken veel water, dus toen ik zag dat de CUBE bestond en deze ook getest hadden qua water in de keukenzaak, waren we beiden verkocht. Ook omdat we in de nieuwe keuken alles ingebouwd wilden hebben qua koelkast/vriezer, was een koelkast met tappunt geen optie meer.

Het leven gaat overigens niet alleen om kosten he, ging ons ook om het comfort en het verminderen van onze ecologische voetdruk. Plastic flesjes blijven plastic flesjes, en elke plastic verpakking die we niet nodig hebben is er weer een minder.

Ieder z'n ding natuurlijk, zo zullen er genoeg keuzes zijn gemaakt door anderen die wij dan weer niet logisch vinden.

Gallery V&A

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:15

ChUcKiE

Dus........

BiG-GuY schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:57:
[...]

Ook omdat we in de nieuwe keuken alles ingebouwd wilden hebben qua koelkast/vriezer, was een koelkast met tappunt geen optie meer.

Het leven gaat overigens niet alleen om kosten he, ging ons ook om het comfort en het verminderen van onze ecologische voetdruk. Plastic flesjes blijven plastic flesjes, en elke plastic verpakking die we niet nodig hebben is er weer een minder.

Ieder z'n ding natuurlijk, zo zullen er genoeg keuzes zijn gemaakt door anderen die wij dan weer niet logisch vinden.
Wij zijn toch erg tevreden met onze inbouwkoelkast van Liebherr (IRBdi 5180 Peak BioFresh) met zoals ze het noemen InfinitySpring! Altijd direct gekoeld tapwater (gefilterd). Geweldige koelkast met ook nog koele laden voor je groente en zo'n nevel erover. >:)

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
BiG-GuY schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:57:
[...]

"Spa Rood" van de Lidl vind ik niet te zuipen, ja er is een smaakverschil. Zelfde met Spa Blauw en andere waterflesjes die je kan kopen.
Het kopen van waterflesjes is ook niet meer echt van deze tijd. Wordt eens tijd dat ze met vul punten bij een benzinepomp en dergelijke gaan komen.

• BiG-GuY

BiG-GuY

Toppe schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:07:
[...]

Het kopen van waterflesjes is ook niet meer echt van deze tijd. Wordt eens tijd dat ze met vul punten bij een benzinepomp en dergelijke gaan komen.
Dat sowieso, wij hebben nooit normale waterflesjes gekocht, omdat het water uit de kraan al goed is in Nederland en we het zonde vinden van al het plastic. Het filter is een leuke bonus van de CUBE, maar gaat ons meer om het directe gekoelde water eruit en het bruiswater dus.

Als je naar meer 'verpakkingsvrij' boodschappen wilt kijken, kan ik Pieter-Pot aanraden.

Gallery V&A

• Source90
In de discussie wel geen Quooker (welke wij overigens wel hebben), hebben wij een Sodastream. Voor 5 tientjes ook bruisend water (zelf kiezen hoe erg bruisend). Vind het prima smaken. Wel weer een extra apparaat inderdaad.

• Source90
Fethoz69 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:56:
[...]

ohjee, ja ben er bang voor. Zal vrijdag eens kijken, dan hebben ze alles afgemonteerd, maar zal dan wel een Perilex zijn :'( :'( :'(
Ben niet degene/gekwalificeerd om met zekerheid te zeggen dat het de beste oplossing is: je zou de perilex kabel of draden in een lasdoos kunnen laten uitkomen. Via WAGO 3-klemmen de minst gebruikte fase (bij ons 3, kijk in handleiding) splitsen, blauw (NUL) splitsen en aarde splitsen.

Afsplitsing via lasdoos naar opbouw Perilex en Afsplitsing naar opbouw wandcontactdoos.
Maak wel foto's als je de perilex opent hoe het aangesloten zit (welke fase waar).

• Blihi
Source90 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:26:
[...]

Ben niet degene/gekwalificeerd om met zekerheid te zeggen dat het de beste oplossing is: je zou de perilex kabel of draden in een lasdoos kunnen laten uitkomen. Via WAGO 3-klemmen de minst gebruikte fase (bij ons 3, kijk in handleiding) splitsen, blauw (NUL) splitsen en aarde splitsen.

Afsplitsing via lasdoos naar opbouw Perilex en Afsplitsing naar opbouw wandcontactdoos.
Maak wel foto's als je de perilex opent hoe het aangesloten zit (welke fase waar).
Ehhhm, dat mag niet hoor. Het kan wel, maar het mag niet.

De enige toegestane oplossing in geval van 3-fase is om er een onderverdeler van te maken, dus een aparte zekeringenkast.

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 06-12 20:40
Members only:

• Farmerwood
  • Niet online
Qua werkproces klinkt dit zoooo identiek aan mijn issue met de mechanische ventilatie. Over 2 weken is dat precies 2 jaar geleden begonnen...

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 06-12 14:26
Zouden ze echt allemaal zo te werk gaan? Dan zou die tweede badkamer op een later moment toch wat makkelijker te realiseren moeten zijn dan ze ons doen geloven..

• 896gerard
gdvm schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:45:
Zouden ze echt allemaal zo te werk gaan? Dan zou die tweede badkamer op een later moment toch wat makkelijker te realiseren moeten zijn dan ze ons doen geloven..
Op wat je niet koopt maar wel hebt kan je geen rechten laten gelden. Een afvoer die ineens toch aanwezig blijkt te zijn, is niet getest op lekken. Bij ons hebben de vloerverwarming beunhazen die afvoer stukgetrapt. Dit weet ik alleen omdat ik tijdens de bouw even het huis in ben geweest. Kan ik geen verhaal op halen en geen douche op aansluiten..

Anders is het als die 'loze afvoer' door stuk te zijn een probleem veroorzaakt in de wel gebruikte afvoer. Dan mag de bouwer alle herstel- en lekschade vergoeden.

Wij hebben vloerverwarming op zolder, dat voegt nog een extra moeilijkheid toe. Waarschijnlijk wil niemand voor je in die vloer bikken. Doe je het zelf, dan loop je alle risico.

• Ascension
In onze woning werd er in ieder geval niet zo gewerkt (vaak genoeg door het bouwhek gegaan en binnen gekeken).

• Ascension
@896gerard dat er 10 meter aan lengte bespaard kan worden lijkt me wel optimistisch overigens. De leiding zal waarschijnlijk sowieso om het trapgat heen gelegd worden, anders zou je een horizontale koof krijgen in je trapgat.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:38
@896gerard zo gaat het niet in elke projectbouw hoor. Opties die je hier nat afnam liggen toch echt niet in de dekvloeren. Zelfde met riolering en buitenkranen.
Ook niet bij mijn vorige nieuwbouw woning overigens.
Kan mij ook niet voorstellen dat dat de standaard is omdat het toch 9 van de 10 keer extra materiaal kost die dan niet afgenomen wordt.
Ik denk dat je project een uitzondering op de regel is.

• twain4me

twain4me

Members only:

[ Voor 21% gewijzigd door twain4me op 18-10-2022 14:46 ]

• 896gerard
GeeMoney schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:14:
@896gerard zo gaat het niet in elke projectbouw hoor. Opties die je hier nat afnam liggen toch echt niet in de dekvloeren. Zelfde met riolering en buitenkranen.
Ook niet bij mijn vorige nieuwbouw woning overigens.
Kan mij ook niet voorstellen dat dat de standaard is omdat het toch 9 van de 10 keer extra materiaal kost die dan niet afgenomen wordt.
Ik denk dat je project een uitzondering op de regel is.
N=1, daar heb je gelijk in. :*)

Een groot deel van kostenbesparing zit in standaardisatie. Begrijpen doe ik het ook niet, ergens moet het een voordeel opgeleverd hebben.

• 896gerard
Het ziet er zo uit, sorry van de resolutie maar het is door Whatsapp geweest.
Voor deze afvoer zitten dus ook echt uitsparingen in de constructievloer, je ziet het WTW kanaal er vlak naast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvbygzS0UJ84-A99Y4AL2CnMIrk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lyYsRhT2P6I5t4qt9J8tDlSR.jpg?f=fotoalbum_tile

Mogelijk heeft deze bouwer toch de keuze gemaakt om een standaardlayout te hanteren, in plaats van afwijkingen extra duur te maken. Want die afwijkingen waren toch al duur. 8)

[ Voor 10% gewijzigd door 896gerard op 18-10-2022 14:59 ]

• twain4me

twain4me

896gerard schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:56:
[...]

Voor deze afvoer zitten dus ook echt uitsparingen in de constructievloer, je ziet het WTW kanaal er vlak naast.

[Afbeelding]
kanaalplaatvloeren, is dus een prefab dingentje. daar kan je niet op willekeurige plekken sleuven in maken die langs de muur zit daar omdat daar de krachten het kleinst zijn

voor de waterleiding kiezen ze vaak een andere weg of hij gaat in de dekvloer wat niet altijd goed mogelijk is ivm de vloerverwarming. ik geloof overegens dat ik meer problemen met dat koud en warm tegen elkaar, volgens mij mag dat niet ongeisoleerd.

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 18-10-2022 15:06 ]

• 896gerard
Ja, maar waarom ligt het water dan ook zo. Dat is voor mij onbegrijpelijk. Misschien dat het met vloerverwarming te maken heeft, dat waterleidingen een eindje bij de vloerverwarming vandaan moeten blijven, maar langs de kortste route ligt helemaal geen vloerverwarming. Zou beter moeten zijn.

• twain4me

twain4me

896gerard schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:03:
Ja, maar waarom ligt het water dan ook zo. Dat is voor mij onbegrijpelijk. Misschien dat het met vloerverwarming te maken heeft, dat waterleidingen een eindje bij de vloerverwarming vandaan moeten blijven, maar langs de kortste route ligt helemaal geen vloerverwarming. Zou beter moeten zijn.
hihi ik had nog een edit gemaakt :+

• Blihi
Nee, zo werken ze niet allemaal. Het is een kostendingetje.

Als je 40 dezelfde huizen bouwt met minimale verschillen ben je het goedkoopst uit met kanaalplaten die je allemaal exact hetzelfde bestelt. Dus alle leidingkanalen etc. gelijk. Dan kun je 40 keer hetzelfde bestellen, 40 keer hetzelfde aanleggen en 40 keer hetzelfde opleveren. Uiteindelijk is dat gewoon goedkoper en je laat de meerkosten in het oorspronkelijke proces door een paar ongelukkige kopers betalen.

Als je met breedplaten werkt hoeft dat allemaal niet. Dan worden de leidingen veelal in het werk gemaakt. Dat is op de bouw duurder, maar kan goedkoper zijn onder de streep. Afhankelijk van het aantal bouwnummers en de verschillen.

• 896gerard
Ascension schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:05:
@896gerard dat er 10 meter aan lengte bespaard kan worden lijkt me wel optimistisch overigens. De leiding zal waarschijnlijk sowieso om het trapgat heen gelegd worden, anders zou je een horizontale koof krijgen in je trapgat.
Het dak is daar schuin en vlak naast het trapgat zit een schot met daarachter loze ruimte en geen dekvloer. Het zal hooguit een halve meter extra zijn.

• Blihi
896gerard schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:56:
[...]

[Afbeelding]

Mogelijk heeft deze bouwer toch de keuze gemaakt om een standaardlayout te hanteren, in plaats van afwijkingen extra duur te maken. Want die afwijkingen waren toch al duur. 8)
Mag toch hopen dat ze dit gerepareerd hebben voor oplevering. Anders is die buis dicht gaan zitten met anhydriet/zandcement.

• 896gerard
twain4me schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:59:
[...]
ik geloof overigens dat ik meer problemen heb met dat koud en warm tegen elkaar, volgens mij mag dat niet ongeisoleerd.
Ook zoiets dat ik nu pas bedenk, best gek eigenlijk ja 8)7 . Warmtepomp doet zijn best om het op te warmen en dan ligt die leiding voor zeker 15 meter pal naast een dikkere leiding met ijskoud water.

Ik bedenk me nu dat het wordt afgeraden vanwege legionella om warmwaterleidingen überhaupt te laten kruisen met koudwaterleidingen, en bij ons op zolder liggen ze er dus voor >15 meter naast..

[ Voor 18% gewijzigd door 896gerard op 18-10-2022 15:20 ]

Pagina: 1 ... 163 ... 365 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.