Eventueel kun je er een compacter inbouwreservoir in laten zetten. Wij hebben de UP720 hier geplaatst, die is maar 8cm diep. Dat scheelt je al 12cm beenruimte ten opzichte van de tekening. Daar bovenop kun je eventueel ook nog een compacte wc pot nemen zodat het je nog eens een cm of 5 scheelt.LordBusiness schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:34:
Hier inmiddels een offerte binnen voor het tegelwerk/sanitair. Krijg deze tekening waarbij de leverancier nu al aangeeft dat het niet conform bouwbesluit is. In het gesprek met de verkoper is dit niet ter sprake gekomen. Ik heb thuis even gemeten en heb nu ook 46cm dus ga er zelfs 2cm op vooruit. Thuis nooit als een te klein toilet ervaren, dus ben wel benieuwd wat deze maat, nu 480mm, zou moeten zijn? Vermoed 500.
[Afbeelding]
Nee, verkoper liet het specifiek zien omdat wij waarschijnlijk voor zwarte deuren gaan die ze helemaal niet aflakken en alleen maar gronden.gdvm schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:12:
Albo kan ze wel aflakken voor een x bedrag, dus waren die in de showroom niet toch al afgelakt?
Wij hebben deze: https://www.svedex.nl/lijndeur-cn54 in huis. Die zijn in het hele project geplaatst. Als ze eenmaal hangen zijn het prima deuren, maar...gdvm schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 18:33:
Kan iemand iets zinnigs zeggen over de kwaliteit van Svedex binnendeuren gemaakt van tubulaire spaanplaat? We kijken ook naar Albo binnendeuren, maar die zijn duurder en nog niet afgelakt.
Ik zit te kijken naar bijvoorbeeld deze deur: https://www.svedex.nl/paneeldeur-ce11-cameo
Vergelijking van bijv. Albo: https://www.albodeuren.nl/deur/ij-1600/
De stompe varianten zijn niet nastelbaar, dus de kozijnen moeten echt netjes geplaatst worden (en dat is hier niet overal gelukt, dat blijf je dus zien).
Er waren relatief veel transportschades. Er zijn in het project heel wat deuren vervangen voor nieuwe omdat ze niet zonder beschadigingen aankwamen op de bouw. Denk aan hoekjes eraf (omdat ze op een punt gezet zijn) of deuken er in.
Het nadeel van afgelakte deuren is dat je niets kunt herstellen. Iedere beschadiging blijf je zien. Zelf (laten) lakken heeft dus wel de voorkeur, hoewel zwart een extreem moeilijke kleur is om mooi te krijgen. Daar zie je elke oneffenheid op.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Niet de goedkoopste maar ze reageerde goed en snel. Goed gesprek gehad op locatie en ze hebben in mijn geval de gunfactor omdat ze in mijn woonplaats zittenOut.of.Control schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:01:
[...]
Mobisolar heeft hier ook panelen gelegd. Niet de goedkoopste, maar ik vind dat ze wel net werk hebben geleverd.
Schades vóór plaatsing zijn neem ik aan het probleem van de firma die ze vervoert/plaatst. Wij krijgen stompe nastelkozijnen, dus ga er van uit dat elke deur dan wel na te stellen is?Blihi schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 07:37:
[...]
Wij hebben deze: https://www.svedex.nl/lijndeur-cn54 in huis. Die zijn in het hele project geplaatst. Als ze eenmaal hangen zijn het prima deuren, maar...
De stompe varianten zijn niet nastelbaar, dus de kozijnen moeten echt netjes geplaatst worden (en dat is hier niet overal gelukt, dat blijf je dus zien).
Er waren relatief veel transportschades. Er zijn in het project heel wat deuren vervangen voor nieuwe omdat ze niet zonder beschadigingen aankwamen op de bouw. Denk aan hoekjes eraf (omdat ze op een punt gezet zijn) of deuken er in.
Het nadeel van afgelakte deuren is dat je niets kunt herstellen. Iedere beschadiging blijf je zien. Zelf (laten) lakken heeft dus wel de voorkeur, hoewel zwart een extreem moeilijke kleur is om mooi te krijgen. Daar zie je elke oneffenheid op.
Het eventuele aflakken van die Albo deuren wilde ik dan ook via Albo laten doen, maar je adviseert dus om dit zelf te (laten) doen?
Lijkt mij belachelijk veel geld?
Ga ik het redden met 240ltr? 2 volwassenen en 2 kinderen. Wel 2 badkamers in het huis (1 bad, 2 douches).
V.w.b. water, dat is dus 240L heet water... dat is niet waarmee je direct doucht of baddert. Waar je mee doucht of baddert is een mix van heet en koud water
Het is inderdaad belachelijk. Bij ons kost het iets van 5k om een grotere vat te nemen. En bij de volgende fase van het project kan het ineens voor 900 euro...Bamiblik schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:08:
Ik heb een optie gevraagd voor een grote boiler, heb nu standaard 240liter en ze bieden 270liter aan voor het kleine bedrag van €3250…
Ga ik het redden met 240ltr? 2 volwassenen en 2 kinderen. Wel 2 badkamers in het huis (1 bad, 2 douches).
Hier staat een document van de woningborg hierover:
https://www.woningborg.nl...wbouw-per-1-januari-2021/
Bij ons is de optie om van 200L naar 240L te gaan 495 euro. Hebben de optie maar genomen omdat je dit later nooit weer gaat wijzigen waarschijnlijk. Al is er bij Itho Daalderop nog een keuze voor 270L maar die keuze hebben wij niet, waarschijnlijk omdat de combinatie met de WP dan te hoog wordt voor de opstelplaats.Midan schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:28:
[...]
Het is inderdaad belachelijk. Bij ons kost het iets van 5k om een grotere vat te nemen. En bij de volgende fase van het project kan het ineens voor 900 euro...
Hier staat een document van de woningborg hierover:
https://www.woningborg.nl...wbouw-per-1-januari-2021/
[ Voor 5% gewijzigd door Mr.Viper op 13-10-2022 10:07 ]
|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||
Bizar. 150 -> 200 kostte ons 400 euroBamiblik schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:08:
Ik heb een optie gevraagd voor een grote boiler, heb nu standaard 240liter en ze bieden 270liter aan voor het kleine bedrag van €3250…
Ik heb hier ook 48 CM (voorkant pot-muur) en 20cm plateau in eenzelfde ruimte van 93cm bij 126cm. Ik ben 1.90, vriendin 1.80 en hebben geen moment problemen ervaren.LordBusiness schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:34:
Hier inmiddels een offerte binnen voor het tegelwerk/sanitair. Krijg deze tekening waarbij de leverancier nu al aangeeft dat het niet conform bouwbesluit is. In het gesprek met de verkoper is dit niet ter sprake gekomen. Ik heb thuis even gemeten en heb nu ook 46cm dus ga er zelfs 2cm op vooruit. Thuis nooit als een te klein toilet ervaren, dus ben wel benieuwd wat deze maat, nu 480mm, zou moeten zijn? Vermoed 500.
[Afbeelding]
Daar hebben we voor gepasseerd, later werd het 4020 maar als nog, zelf gaven ze het volgende aan qua werkzaam heden:
- grotere boiler
- mogelijke her indeling technische ruimte
- 2 extra PV panelen voor BENG zonder monitoring.
Dus ergens zal het allemaal wel kloppen die prijs, maar het is nog steeds behoorlijk.
Ik heb een prachtige design zandloper voor 4 tientjes gekocht. Zelfde effect, 1% van de kosten.
Hm, wij hebben het laten aanpassen van 180 naar 300 liter maar daardoor waren er geen extra PV panelen nodig om de BENG norm te halen. Ga dit toch maar eens navragen. Kan ik gelijk de vraag stellen hoe het gaat met de BTW vrijstelling van de PV panelen per 2023. Dit staat in onze technische omschrijving:vormulier schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:16:
Onder de 1000 euro is dat inderdaad nog wel te doen hier was het ook 4850 voor een 100 liter upgrade (200 naar 300)
Daar hebben we voor gepasseerd, later werd het 4020 maar als nog, zelf gaven ze het volgende aan qua werkzaam heden:
- grotere boiler
- mogelijke her indeling technische ruimte
- 2 extra PV panelen voor BENG zonder monitoring.
Dus ergens zal het allemaal wel kloppen die prijs, maar het is nog steeds behoorlijk.
"De met je in de koop- en aannemingsovereenkomst overeengekomen totale koopsom staat vast met
uitzondering van wijzigingen in het BTW-tarief"
We doen het hier al een jaar op een 100 liter boiler, Als we weten dat we met zijn alle willen douchen dan gaat hij op een warmere temperatuur, iedereen iets korter douchen en klaar, 200 liter word een luxeMr. Stom schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:19:
Hier ook 4250 i.v.m. extra zonnepanelen en andere indeling in technische ruimte.
Ik heb een prachtige design zandloper voor 4 tientjes gekocht. Zelfde effect, 1% van de kosten.
Ja tis ook zo we nemen al 9 extra panelen af op dit huis, waarom dan nog 2 extra, en waarom kan daar dan geen monitoring op zoals die andere 10Agostino schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:00:
[...]
Hm, wij hebben het laten aanpassen van 180 naar 300 liter maar daardoor waren er geen extra PV panelen nodig om de BENG norm te halen. Ga dit toch maar eens navragen. Kan ik gelijk de vraag stellen hoe het gaat met de BTW vrijstelling van de PV panelen per 2023. Dit staat in onze technische omschrijving:
"De met je in de koop- en aannemingsovereenkomst overeengekomen totale koopsom staat vast met
uitzondering van wijzigingen in het BTW-tarief"
Maar goed.. we kijken wel hoe het dak er bij ligt na oplevering en of dat er dan nog meer panelen komen / nodig zijn. Maar heb er eigenlijk geen behoefte aan om de sedum bakken weer naar beneden te donderen na dat ze er net een paar weken opliggen (groen dak zit in het project en kan je niet vanaf).
Die BTW als de panelen al niet aangeschaft zijn voor 2023 gaat natuurlijk in de zak van de aannemer
(tenzij hij omhoog gaat en ze gaan al van de 0% uit dan komt het uit je eigen zakken (als het niet doorgaat bijv. want overheid)
Probeer een douche-wtw te laten plaatsen dan ga je het zeker weten redden als je ook zuinige (regen)douches neemt.Bamiblik schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:08:
Ik heb 200liter met een bad en 2 douches en 3 kinderen maar geen douche-wtw en het is eigenlijk voor het mooie "net" tekort.
Jij hebt al 20% extra en als je ook nog een douche-wtw kan laten plaatsen zit je snor.
Wij hebben de KOA getekend in 2021, daar staat natuurlijk een post in voor de PV panelen e.d. inclusief BTW. Onze oplevering is rond maart 2023 en ik verwacht dat de PV panelen ook pas in 2023 geleverd en gemonteerd gaan worden. Dan lijkt het mij redelijk dat een verrekening plaats gaat vinden over de BTW van de PV panelen.vormulier schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:20:
[...]
Die BTW als de panelen al niet aangeschaft zijn voor 2023 gaat natuurlijk in de zak van de aannemer![]()
(tenzij hij omhoog gaat en ze gaan al van de 0% uit dan komt het uit je eigen zakken (als het niet doorgaat bijv. want overheid)
Zou er toch wel even zelf scherp op blijven dat ze dat ook doen.Agostino schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:47:
[...]
Wij hebben de KOA getekend in 2021, daar staat natuurlijk een post in voor de PV panelen e.d. inclusief BTW. Onze oplevering is rond maart 2023 en ik verwacht dat de PV panelen ook pas in 2023 geleverd en gemonteerd gaan worden. Dan lijkt het mij redelijk dat een verrekening plaats gaat vinden over de BTW van de PV panelen.
Lang over dit onderwerp getwijfeld en met mevrouw de overste over gediscussieerd. Bouwcilinders zijn op de dag van oplevering vervangen door nieuwe cilinders. Morgen is het 3 weken geleden sinds oplevering en nog steeds lopen er bouwvakkers in en uit met de sleutel die de uitvoerder van ons heeft gekregen. Afgelopen week zijn er twee keer spullen ontvreemd uit woningen binnen hetzelfde project.Toppe schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 19:56:
[...]
Bouw cilinders worden vervangen zodra de oplevering plaats vind. Je eigen stukadoor of keuken boer moet je dus wel een sleutel geven.
Maar wij laten ook alle cilinders vervangen voor (waarschijnlijk) Mauer New Zwave 5 welke rond de €120 per cilinder zit. Wel wil ik iedereen de tip geven om een cilinder met paniek functie te nemen. Dan kan je de deur gewoon openen als er aan de andere kant van de cilinder al een sleutel in zit!
Op een huis van onderaan de streep bijna 5 ton kan dat nog wel uit
Vandaag en morgen wordt de keuken geplaatst (die stond er vanmorgen gelukkig nog
@Toppe Ben jij uiteindelijk voor de Mauers gegaan?
niets moet......behalve adem halen
Hier ook de boel vervangen nadat ze klaar waren. M’n bouwstofzuiger gejat uit de garage en niemand heeftNiwla schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:36:
[...]
Lang over dit onderwerp getwijfeld en met mevrouw de overste over gediscussieerd. Bouwcilinders zijn op de dag van oplevering vervangen door nieuwe cilinders. Morgen is het 3 weken geleden sinds oplevering en nog steeds lopen er bouwvakkers in en uit met de sleutel die de uitvoerder van ons heeft gekregen. Afgelopen week zijn er twee keer spullen ontvreemd uit woningen binnen hetzelfde project.
Vandaag en morgen wordt de keuken geplaatst (die stond er vanmorgen gelukkig nog). Daarmee is het externe werk voorlopig klaar en maakt de uitvoerder maar een afspraak voor herstelwerkzaamheden. Vanavond de bestaande cilinders opmeten (gaat gelukkig maar om 3 cilinders) en direct nieuwe bestellen.
m natuurlijk.
Schade aan het kozijn van het raam wat open was gebleven, maar ook schade aan beide schuifpuien omdat ze die van binnenuit probeerden open te breken, wat niet gelukt is. Daarnaast schade aan de voordeur, want die is wel van binnenuit gesloopt om zo de apparatuur in de bus te laden.
Mijn achterbuurman en ik hebben beiden binnen geslapen toen de keuken geleverd werd. Hij sliep boven en er werd een poging gedaan in te breken. Hij werd wakker en deed het licht aan, daarom alleen braakschade aan de voordeur.
Ik heb zelf in de hal gelegen, dus matras achter de voordeur met het licht aan, zodat heel duidelijk te zien was dat er iemand thuis was.... Gelukkig geen inbraakpoging.
Ze rijden gewoon achter de keukenleveranciers aan om te kijken waar keukens geleverd worden en komen daags daarna terug. Het probleem zit echt niet bij de aannemer, uitvoerder of stukadoor die tijdelijk een sleutel heeft. Het kopieren van sleutels om later terug te komen is echt iets voor de film.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Die verhalen had ik hier inderdaad ook gelezen maar toen het puntje bij het paaltje kwam gedacht "ach, zo'n vaart zal het niet lopen..."Blihi schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:03:
In ons project is daags na oplevering bij een van de huizen alle keukenapparatuur gestolen. De schilder had een raampje open laten staan....
Schade aan het kozijn van het raam wat open was gebleven, maar ook schade aan beide schuifpuien omdat ze die van binnenuit probeerden open te breken, wat niet gelukt is. Daarnaast schade aan de voordeur, want die is wel van binnenuit gesloopt om zo de apparatuur in de bus te laden.
Mijn achterbuurman en ik hebben beiden binnen geslapen toen de keuken geleverd werd. Hij sliep boven en er werd een poging gedaan in te breken. Hij werd wakker en deed het licht aan, daarom alleen braakschade aan de voordeur.
Ik heb zelf in de hal gelegen, dus matras achter de voordeur met het licht aan, zodat heel duidelijk te zien was dat er iemand thuis was.... Gelukkig geen inbraakpoging.
Ze rijden gewoon achter de keukenleveranciers aan om te kijken waar keukens geleverd worden en komen daags daarna terug. Het probleem zit echt niet bij de aannemer, uitvoerder of stukadoor die tijdelijk een sleutel heeft. Het kopieren van sleutels om later terug te komen is echt iets voor de film.
* Niwla pompt ondertussen z'n luchtbedje op en weet waar hij vanavond slaapt
Bedankt voor de tip! Ik zal eens navragen of dit een optie is. Anders wellicht later zelf nog te doen?GeeMoney schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:31:
[...]
Probeer een douche-wtw te laten plaatsen dan ga je het zeker weten redden als je ook zuinige (regen)douches neemt.
Ik heb 200liter met een bad en 2 douches en 3 kinderen maar geen douche-wtw en het is eigenlijk voor het mooie "net" tekort.
Jij hebt al 20% extra en als je ook nog een douche-wtw kan laten plaatsen zit je snor.
Hier ook de mogelijkheid om van 240 naar 270 liter te gaan (voor € 575). Geen idee of de temperatuur van de boiler in te stellen is, dat ding is geloof ik gekoppeld aan de grondwarmtepomp. Maar voor deze upgrade gaan we sowieso, relatief laag bedrag.GeeMoney schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:31:
[...]
Probeer een douche-wtw te laten plaatsen dan ga je het zeker weten redden als je ook zuinige (regen)douches neemt.
We hebben óók de optie voor een douche-WTW, maar dat kost € 2185 voor een douchegoot-WTW. We hebben 2 badkamers, dus dat tikt wel aan. Tegelijk ga je dit later natuurlijk niet nog "even" doen. Ik heb nog tot 1 december om er over na te denken
[ Voor 3% gewijzigd door posttoast op 13-10-2022 13:10 ]
De douchegoot WTW is niet gelijk aan de douchepijp WTW. Zie ook de Bijlage A van Woningborg.posttoast schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:10:
[...]
Hier ook de mogelijkheid om van 240 naar 270 liter te gaan (voor € 575). Geen idee of de temperatuur van de boiler in te stellen is, dat ding is geloof ik gekoppeld aan de grondwarmtepomp. Maar voor deze upgrade gaan we sowieso, relatief laag bedrag.
We hebben óók de optie voor een douche-WTW, maar dat kost € 2185 voor een douchegoot-WTW. We hebben 2 badkamers, dus dat tikt wel aan. Tegelijk ga je dit later natuurlijk niet nog "even" doen. Ik heb nog tot 1 december om er over na te denken
/f/image/rK2epNMGFEb2uuI2wITJTDoq.png?f=fotoalbum_large)
Als je deze optie hebt zou ik 'm zeker meenemen. Inbouwen kan eigenlijk alleen in een leidingkoof volgens mij en dat is achteraf een stuk lastiger gok ik. Scheelt je ook de ruimte van een mogelijk extra vat, het vat zelf etc. Vandaar de prijzen zo uiteen lopen voor een vat. Hier is de technische ruimte 1x1 meter, dus moet een extra vat elders komen en moeten ze ook flink wat leidingen trekken. Erg blij mee dus dat de douchepijp WTW standaard is.
[ Voor 11% gewijzigd door LordBusiness op 13-10-2022 13:18 ]
Je kan ook voor een tussenoplossing gaan. Ik ken de situatie niet maar als je op zolder een extra badkamer hebt voor de kids en deze douchen eerder op de avond kun je de douchegoot WTW daar het beste inzetten lijkt me. Deze belasten het vat dan zo minder dan zonder douchegoot WTW, als jij 's avonds gaat douchen op de 1e etage heeft het vat de hele nacht om weer op te warmen tot de ochtend.posttoast schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:18:
Het is hier de douchegoot-wtw of niksDe douchepijp-WTW is niet mogelijk, vandaar dat ik hem expliciet benoemde. Ik weet dus ook niet of ik er goed aan doe.
Hopelijk heb ik de werking van de douchegoot WTW dan goed begrepen.
Dat zou inderdaad nog een oplossing kunnen zijn (dan precies andersom, m'n vriendin en ik gaan in principe helemaal boven slapen en de badkamer gebruikenLordBusiness schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:23:
[...]
Je kan ook voor een tussenoplossing gaan. Ik ken de situatie niet maar als je op zolder een extra badkamer hebt voor de kids en deze douchen eerder op de avond kun je de douchegoot WTW daar het beste inzetten lijkt me. Deze belasten het vat dan zo minder dan zonder douchegoot WTW, als jij 's avonds gaat douchen op de 1e etage heeft het vat de hele nacht om weer op te warmen tot de ochtend.
Hopelijk heb ik de werking van de douchegoot WTW dan goed begrepen.
Ik zou eigenlijk wel een 500 liter vat willen hebben, maar dat gaat hem helaas niet worden
Dat is heel goed mogelijk. Wij destijds voor de upgrade van 200 naar 270 liter gekozen. Gedurende de bouw heeft de aannemer laten weten dat dit niet past onder de trap en daarom 200+90 liter neer te zetten.Mr.Viper schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:40:
[...]
Bij ons is de optie om van 200L naar 240L te gaan 495 euro. Hebben de optie maar genomen omdat je dit later nooit weer gaat wijzigen waarschijnlijk. Al is er bij Itho Daalderop nog een keuze voor 270L maar die keuze hebben wij niet, waarschijnlijk omdat de combinatie met de WP dan te hoog wordt voor de opstelplaats.
Dat klinkt alsof ze een compleet andere installatie neer gaan zetten en de oude installatie bij het schroot gooiengdvm schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:18:
Pff bij ons is een upgrade van 178 naar 300L bijna 10.000 euro. Dat is toch echt compleet debiel?
Daar moet je toch behoorlijk wat voor krijgen zou je dan zeggen, extra Zpanelen, sterkere WP, extra groepen voor dat spul indien nodig..gdvm schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:18:
Pff bij ons is een upgrade van 178 naar 300L bijna 10.000 euro. Dat is toch echt compleet debiel?
Het is een hoop geld, maar ik zou het eens aan je kopersbegeleiding vragen
Een van de punten waar ik over twijfel: in mijn huidige woning vind ik het eigenlijk onhandig dat er best veel op dezelfde groep zit qua elektra. Voorbeeld: als ik de prik van het stopcontact in de tuin wil halen heb ik ook geen verlichting meer in twee slaapkamers. Bij voorkeur zou ik bijvoorbeeld minimaal een groep per kamer willen hebben. Dat kan ik nu door de aannemer laten doen, maar dat kost een lieve duit. Is dit iets dat relatief makkelijk achteraf nog te doen is?
Klinkt echt als een "als we deze prijs neerzetten weten we in ieder geval zeker dat niemand het kiest"-prijsgdvm schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:18:
Niet echt, maar goed, 1/2 apparte groep(en) voor je nieuwe tuin zijn de kosten niet.posttoast schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:42:
Voorbeeld: als ik de prik van het stopcontact in de tuin wil halen heb ik ook geen verlichting meer in twee slaapkamers. Bij voorkeur zou ik bijvoorbeeld minimaal een groep per kamer willen hebben. Dat kan ik nu door de aannemer laten doen, maar dat kost een lieve duit. Is dit iets dat relatief makkelijk achteraf nog te doen is?
Een groep per slaapkamer is echt wel overkill daar doet inderdaad alleen je portomonee zeer van.
Tenzij je een kamer echt zo veel apparaten kwijt wilt dat het een groep waard is zou ik gewoon alleen de tuin appart nemen.
Zoals wel vaker is het hier ook key of je een kruipruimte krijgt of niet.posttoast schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:42:
Een van de punten waar ik over twijfel: in mijn huidige woning vind ik het eigenlijk onhandig dat er best veel op dezelfde groep zit qua elektra. Voorbeeld: als ik de prik van het stopcontact in de tuin wil halen heb ik ook geen verlichting meer in twee slaapkamers. Bij voorkeur zou ik bijvoorbeeld minimaal een groep per kamer willen hebben. Dat kan ik nu door de aannemer laten doen, maar dat kost een lieve duit. Is dit iets dat relatief makkelijk achteraf nog te doen is?
Zo ja, dan is een groep naar je tuin goed achteraf (zelf) te realiseren.
Zo nee, dan vragen of een mantelbuis naar je tuin een mogelijkheid is. Ook in dat geval is het achteraf (zelf) goed te realiseren.
Kan een mantelbuis ook niet, dan is het wel wat waard om de aannemer te betalen voor een aparte groep voor de tuin.
Alleen al voor het feit dat je de tuingroep uit wilt kunnen zetten tijdens een vakantie. Ik wil inbrekers niet van stroom voorzien of de optie bieden met een doorgeluste stekker oid mijn halve huis stroomloos te zetten.
[ Voor 94% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:01 ]
Oh shit, dat wordt lekker kamperen dan tegen die tijdBlihi schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:03:
In ons project is daags na oplevering bij een van de huizen alle keukenapparatuur gestolen. De schilder had een raampje open laten staan....
Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve
Vergeet ook niet dat men vooral de excessen deelt. Gewoon scherp zijn, inlezen en vooral ook genieten van je nieuwe aankooop! :-DAubergine schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:42:
Wij hebben vorige week het contract getekend voor ons nieuwbouwhuis, oplevering Q1 2024.
Dacht even leuk dit topic door te nemen. Ik moet zeggen dat ik nu 100 beren op de weg zie en alle aannemers boeven vind
Hetzelfde bij ons. Misschien hetzelfde project. Er zijn toch veel buren die het maar hebben gedaan, ter zekerheid maar wij niet. Er zit een vergroting van de technische ruimte bij in maar ivm groter reservoir.gdvm schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:18:
En als iemand het wel kiest dan kan er een extra schaal snacks in de frituur tijdens de VriMiBo komend jaar!Niwla schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:51:
[...]
Klinkt echt als een "als we deze prijs neerzetten weten we in ieder geval zeker dat niemand het kiest"-prijs
Onze technische ruimte hoeft hiervoor niet vergroot te worden dus die kosten zitten er ook niet bij…
[ Voor 21% gewijzigd door gdvm op 13-10-2022 19:58 ]
Hier zijn we voor NewWave 5 gegaan in het huis en NewWave 4 in de garage en schuur (Gelijksluitend met huis).Niwla schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:36:
[...]
Lang over dit onderwerp getwijfeld en met mevrouw de overste over gediscussieerd. Bouwcilinders zijn op de dag van oplevering vervangen door nieuwe cilinders. Morgen is het 3 weken geleden sinds oplevering en nog steeds lopen er bouwvakkers in en uit met de sleutel die de uitvoerder van ons heeft gekregen. Afgelopen week zijn er twee keer spullen ontvreemd uit woningen binnen hetzelfde project.
Vandaag en morgen wordt de keuken geplaatst (die stond er vanmorgen gelukkig nog). Daarmee is het externe werk voorlopig klaar en maakt de uitvoerder maar een afspraak voor herstelwerkzaamheden. Vanavond de bestaande cilinders opmeten (gaat gelukkig maar om 3 cilinders) en direct nieuwe bestellen.
Nuki is alleen niet zo blij met de sleutels
Waarom niet?Source90 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 23:27:
[...]
Hier zijn we voor NewWave 5 gegaan in het huis en NewWave 4 in de garage en schuur (Gelijksluitend met huis).
Nuki is alleen niet zo blij met de sleutels
Heb bewust niet voor een knop aan binnenzijde gekozen zodat er later een Nuki op kan.
Keus is voor nu gevallen op de M&C Condor. Hoop dat dit gaat passen met mijn kerntrekbeslag aangezien deze cilinders 2mm langer zijn.
Ik heb M&C minos geplaatst, die 2 mm is wel een beetje opletten, bij de schuifpui had ik problemen daarmee en heb ik deze een maat kleiner moeten nemen. Verder is de Minos (en mogelijk andere m&c) sloten ook gemaakt met nogal kleine tolleranties, het stof wat in het begin rijkelijk aanwezig is zorgde ervoor dat de sleutels vrijwel niet meer in het slot gingen of eruit wilden. Smeren met de speciale slotolie maakte dit alleen maar erger. Nadat ik de cilinders had uitgeblazen met de compressor gingen de sloten weer soepel.Niwla schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 06:41:
[...]
Waarom niet?
Heb bewust niet voor een knop aan binnenzijde gekozen zodat er later een Nuki op kan.
Keus is voor nu gevallen op de M&C Condor. Hoop dat dit gaat passen met mijn kerntrekbeslag aangezien deze cilinders 2mm langer zijn.
Sleutel is te groot voor de Nuki, bedoel ik het kunststof deel. Dacht dat hij goed zat maar binnen een dag de Nuki kapot gedraaid.Niwla schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 06:41:
[...]
Waarom niet?
Wel prima service, had binnen een week een nieuwe in huis.
Nu stuk van het kunststof afgesneden en tot heden gaat het prima, al blijft hij in de deur hangen (dus deur blijft open) in plaats van dat de pin terug schiet.
Misschien ook eens schoonmaken (tot heden alleen met slot olie).
Zijn zulke sifons eenvoudig te vervangen of is de kans groot dat dit niet past?
1. COP wp: 5,5 (online ongeveer hierop uitgekomen)
2. Warmtebehoefte huis: 65 kwh per m2 per jaar. Dit heb ik overgenomen van uit de beng 1 eis
3. Oppervalkte huis: 160m2. Het gaat om een rijtjes huis met 3 verdiepingen. Bovenste verdieping is zolder.
Warmtebehoefte huis: 65*160=10400 kwh
Verbruik warmtepomp: 10400/5.5= 1890 kwh
Zit ik aardig in de buurt of maak ik hier denkfouten?
Aansluiting op de wastafel is/zijn standaard maten net als de afvoerbuizen. Ik zie geen reden waarom het niet zou kunnen. Je heb misschien nog een verloop-stukje nodig om de buizen passend te krijgen maar dat lijkt me ook geen probleem.ChillPascal schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:31:
In ons recent opgeleverde (projectmatige) nieuwbouwhuis hebben wij een chromen sifon met muurbuis onder de wasbak in de bakamer. Echter is deze sifon een flinke beperking in het plaatsen van een onderkast onder de wasbak. Daarvoor zouden wij deze sifon graag vervangen voor een ruimtebesparend sifon, zoals die van de Ikea.
Zijn zulke sifons eenvoudig te vervangen of is de kans groot dat dit niet past?
Dat die vermelde COP mogelijk niet de gemiddelde maar de maximale COP is?ObiTewodros schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:13:
Ik ben aan het uitzoeken hoeveel energie de warmtepomp verbruik voor het verwarmen van het huis. Daarbij ben ik van volgende parameter uitgegaan:
2. Warmtebehoefte huis: 65 kwh per m2 per jaar. Dit heb ik overgenomen van uit de beng 1 eis
3. Oppervalkte huis: 160m2. Het gaat om een rijtjes huis met 3 verdiepingen. Bovenste verdieping is zolder.
Wat dat veranderd meestal samen met de buiten-temperatuur.
[ Voor 32% gewijzigd door Dronium op 14-10-2022 16:15 ]
COP is bizar hoog denk ik. Heb je geen EPC rapport gekregen van de opdrachtnemer?ObiTewodros schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:13:
Ik ben aan het uitzoeken hoeveel energie de warmtepomp verbruik voor het verwarmen van het huis. Daarbij ben ik van volgende parameter uitgegaan:
COP heb ik van de site van de fabrikanten van de warmptepompen gehaald.Wolly schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:15:
[...]
COP is bizar hoog denk ik. Heb je geen EPC rapport gekregen van de opdrachtnemer?
Geen EPC rapport, het huis moet nog opgeleverd worden.
Aanvullende vraag:
Beng 1 zou gaan over maximale warmtevraag uitgedrukt in kwh/m2 per jaar. mag de energie die opgeleverd wordt door zonnepanelen afgetrokken worden om onder de 65 khw/m2 per jaar te komen? Dus stel het huis heeft een warmtevraag van 100 kwh/m2 per jaar. De zonnepanelen leveren 40kwh/m2 per jaar. Is dan je Beng 1 waarde 60 kwh/m2 per jaar?
Epc berekening is verplicht bij indienen van de bouwaanvraag dus die is er al.ObiTewodros schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:32:
[...]
COP heb ik van de site van de fabrikanten van de warmptepompen gehaald.
Aanvullende vraag:
Beng 1 zou gaan over maximale warmtevraag uitgedrukt in kwh/m2 per jaar. mag de energie die opgeleverd wordt door zonnepanelen afgetrokken worden om onder de 65 khw/m2 per jaar te komen? Dus stel het huis heeft een warmtevraag van 100 kwh/m2 per jaar. De zonnepanelen leveren 40kwh/m2 per jaar. Is dan je Beng 1 waarde 60 kwh/m2 per jaar?
Beng 1 gaat inderdaad over warmtevraag, dus over isolatie e.d. Zonnepanelen verlagen uiteraard de vraag niet. Panelen hebben invloed op beng 3, aandeel hernieuwbare energie.ObiTewodros schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:32:
[...]Aanvullende vraag:
[ Voor 8% gewijzigd door Vendetta_X op 14-10-2022 17:00 ]
Ik zal dit eens vragen dan. Ik had ergens in een van de documenten epc 0,4 gezien, maar kan het niet meer vinden.Wolly schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:41:
[...]
Epc berekening is verplicht bij indienen van de bouwaanvraag dus die is er al.
[ Voor 72% gewijzigd door ObiTewodros op 14-10-2022 17:52 ]
Duidelijk. Dus als er standaard "schaampanelen" geleverd wordt met het huis is het niet om aan beng 1 te voldoen, maar juist aan beng 3. Dat betekend dat de energie die de zonnepanelen opleveren af kan halen van het verbruik van warmtepomp.Vendetta_X schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:00:
[...]
Beng 1 gaat inderdaad over warmtevraag, dus over isolatie e.d. Zonnepanelen verlagen uiteraard de vraag niet. Panelen hebben invloed op beng 3, aandeel hernieuwbare energie.
Overigens lees ik hier dat beng 1 waarde voor woningbouw 25 kwh/m2 per jaar is: https://www.rvo.nl/sites/...rentiegebouwen%20BENG.pdf
Aanvullende vraag:
Beng 3 zegt dat minimaal 50% van het verbruik uit herbruikbare energie moet komen. Stel hiervoor zijn zonnepanelen geplaatst die totaal 1500 kwh per jaar opleveren. Kun je hieruit afleiden dat het verbruik van de woning(verwaming, koeling, warm water) niet hoger mag zijn dan 3000 kwh per jaar? Anders wordt er niet voldaan aan de eis.
[ Voor 39% gewijzigd door ObiTewodros op 14-10-2022 17:52 ]
Bij beng 3 telt ook de energie die de warmtepomp uit de buitenlucht haal mee, dacht ik. Day wordt ook gezien als duurzame energie. Dus met een goede scop (let daar ook even op, niet met cop maar met scop rekenen) en goede isolatie heb je soms überhaupt geen pv meer nodig bij beng.ObiTewodros schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:08:
[...]
Duidelijk. Dus als er standaard "schaampanelen" geleverd wordt met het huis is het niet om aan beng 1 te voldoen, maar juist aan beng 3. Dat betekend dat de energie die de zonnepanelen opleveren af kan halen van het verbruik van warmtepomp.
Overigens lees ik hier dat beng 1 waarde voor woningbouw 25 kwh/m2 per jaar is: https://www.rvo.nl/sites/...rentiegebouwen%20BENG.pdf
Aanvullende vraag:
Beng 3 zegt dat minimaal 50% van het verbruik uit herbruikbare energie moet komen. Stel hiervoor zijn zonnepanelen geplaatst die totaal 1500 kwh per jaar opleveren. Kun je hieruit afleiden dat het verbruik van de woning(verwaming, koeling, warm water) niet hoger mag zijn dan 3000 kwh per jaar? Anders wordt er niet voldaan aan de eis.
We gaan het zien. Cilinders zijn vanavond binnengekomen. Morgen plaatsen. Heb bewust nog even geen extra sleutels bijbesteld. Mocht de extra lengte problemen geven kunnen ze gewoon retour.wortelsoft schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 07:19:
[...]
Ik heb M&C minos geplaatst, die 2 mm is wel een beetje opletten, bij de schuifpui had ik problemen daarmee en heb ik deze een maat kleiner moeten nemen. Verder is de Minos (en mogelijk andere m&c) sloten ook gemaakt met nogal kleine tolleranties, het stof wat in het begin rijkelijk aanwezig is zorgde ervoor dat de sleutels vrijwel niet meer in het slot ging of eruit wilde. Smeren met de speciale slotolie maakte dit alleen maar erger. Nadat ik de cilinders had uitgeblazen met de compressor gingen de sloten weer soepel.
Goed om te weten. M&C Condors hebben geen kunststof om de sleutel zitten dus dat zou het probleem niet mogen zijn denk ik.Source90 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:35:
[...]
Sleutel is te groot voor de Nuki, bedoel ik het kunststof deel. Dacht dat hij goed zat maar binnen een dag de Nuki kapot gedraaid.
Wel prima service, had binnen een week een nieuwe in huis.
Nu stuk van het kunststof afgesneden en tot heden gaat het prima, al blijft hij in de deur hangen (dus deur blijft open) in plaats van dat de pin terug schiet.
Misschien ook eens schoonmaken (tot heden alleen met slot olie).
Meerprijs voor warmtepomp in plaats van cv was in ons project..... 35k voor grondgebonden wp en 25k voor lucht/water wp.gdvm schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:18:
Ik heb dus maar voor cv gekozen en vervang deze nu zelf door een wp. Kosten: 10k voor de wp+koeltechnische installatie, 2k materiaal voor waterzijdige en elektrische installatie (doe ik zelf), -3k subsidie en -0.7k voor de cv keter die verkocht is.
Totaal dus nog geen 9k en dat drie jaar later, in een tijd dat de markt helemaal op zijn kop staat. Die eerdere meerprijzen sloegen helemaal nergens op.
Die eerdere meerwerkprijzen komen nu wel aardig overeen met de werkelijkheidBlihi schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 06:22:
[...]
Meerprijs voor warmtepomp in plaats van cv was in ons project..... 35k voor grondgebonden wp en 25k voor lucht/water wp.
Ik heb dus maar voor cv gekozen en vervang deze nu zelf door een wp. Kosten: 10k voor de wp+koeltechnische installatie, 2k materiaal voor waterzijdige en elektrische installatie (doe ik zelf), -3k subsidie en -0.7k voor de cv keter die verkocht is.
Totaal dus nog geen 9k en dat drie jaar later, in een tijd dat de markt helemaal op zijn kop staat. Die eerdere meerprijzen sloegen helemaal nergens op.
Niet per se, maar je moet goed zoeken naar een eerlijke partij met verstand van zaken. Helaas zijn er enorm veel beunhazen op die markt die idiote prijzen rekenen en dan vaak alleen de boel uit de doos halen aansluiten en hard wegrennen, waardoor je alsnog met een enorme energierekening geconfronteerd wordt.Blik1984 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 07:53:
[...]
Die eerdere meerwerkprijzen komen nu wel aardig overeen met de werkelijkheid
Je moet de SCOP gebruiken, niet de COP. De eerste is namelijk een seizoensgemiddelde, de tweede de optimale in optimale omstandigheden (buiten 7 graden, verwarmingswater 35 graden en geen sanitair warm water)ObiTewodros schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:32:
[...]
COP heb ik van de site van de fabrikanten van de warmptepompen gehaald.
Een goed ingeregelde, moderne warmtepomp zou rond de 4 uit kunnen komen. In de OP van dit topic is het gemiddelde 3.95 inclusief warm water (zonder warm water is het gemiddelde 4.27)
Aanvullende vraag:
[ Voor 13% gewijzigd door Blihi op 15-10-2022 08:59 ]
Omgerekend naar euros zou dat mij niet eens minder kosten dan in mijn huidige woning die veel minder goed geïsoleerd is en gas gebruikt voor verwarmen.
Daarnaast mag maximaal 30 kWh/m2/jaar fossiel zijn en moet tenminste 50% hernieuwbaar zijn. Een WP met SCOP van 4 voldoet aan de laastste twee.
Grappig, zo had ik er nog niet eerder naar gekeken! 👍🏻Blihi schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:08:
Daarnaast mag maximaal 30 kWh/m2/jaar fossiel zijn en moet tenminste 50% hernieuwbaar zijn. Een WP met SCOP van 4 voldoet aan de laastste twee.
Moet je dan niet van maximale behoefte uitgaan voor het verbruik?Blihi schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:08:
Nee, BENG 1 zegt dat je maximaal een bepaalde energiebehoefte mag hebben. https://n6e5c9b7.rocketcd...sen-Bron-BZKenRVO2019.jpg
Ik probeer een goede indicatie te krijgen van hoeveel electriciteit we straks gaan verbruiken. Is onder andere nuttig voor hoeveel zonnepanelen we gaan nemen.
Die indicatie staat in de omgevingsvergunning die je bij de gemeente kan opvragen.ObiTewodros schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:29:
[...]
Moet je dan niet van maximale behoefte uitgaan voor het verbruik?
Ik probeer een goede indicatie te krijgen van hoeveel electriciteit we straks gaan verbruiken. Is onder andere nuttig voor hoeveel zonnepanelen we gaan nemen.
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Als je alle ruimtes op de normtemperatuur houdt, ook bij -10, en je met het aantal slaapkamers+1 personen in het huis woont en elke dag allemaal in bad gaat misschien wel.ObiTewodros schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:29:
[...]
Moet je dan niet van maximale behoefte uitgaan voor het verbruik?
Maar in de praktijk zal het wel meevallen.
Meer panelen is meer beter op dit moment. De teruglevertarieven zijn zo enorm hoog (nu 71ct een jaar vast, totale energierekening is hier +/- -120 euro per maand met 10 kWp aan panelen)Ik probeer een goede indicatie te krijgen van hoeveel electriciteit we straks gaan verbruiken. Is onder andere nuttig voor hoeveel zonnepanelen we gaan nemen.
Dank je voor de tip. Zal in vragen 👍rubenos schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:45:
[...]
Die indicatie staat in de omgevingsvergunning die je bij de gemeente kan opvragen.
Waarschijnlijk gaan we ook voor zoveel mogelijk panelen. Maar dat jij met 10 kWp(25 panelen?) Nog steeds 120 euro bij moet betalen vind ik wel veel. Gaat het om een groot huis/huishouden?Blihi schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:16:
[...]
Als je alle ruimtes op de normtemperatuur houdt, ook bij -10, en je met het aantal slaapkamers+1 personen in het huis woont en elke dag allemaal in bad gaat misschien wel.
Maar in de praktijk zal het wel meevallen.
[...]
Meer panelen is meer beter op dit moment. De teruglevertarieven zijn zo enorm hoog (nu 71ct een jaar vast, totale energierekening is hier +/- -120 euro per maand met 10 kWp aan panelen)
Je ziet een - over het hoofd.ObiTewodros schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:33:
[...]
Waarschijnlijk gaan we ook voor zoveel mogelijk panelen. Maar dat jij met 10 kWp(25 panelen?) Nog steeds 120 euro bij moet betalen vind ik wel veel. Gaat het om een groot huis/huishouden?
Hij krijgt 120 euro per maand terug als ik het zo lees.
Ben wel benieuwd @Blihi waar je momenteel 71 cent krijgt. In januari loopt mijn contract weer af en afgelopen jaar kon ik nergens een interessant contract afsluiten, dus toen maar verlengs bij de huidige leverancier voor weer een jaar en die komt bij lange na die aan die 71 cent.. Ik kom nu TLV van +/- 60 cent tegen bij aanbieders.
[ Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 15-10-2022 15:58 ]
Ik krijg 120 euro terug per maandObiTewodros schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:33:
[...]
Waarschijnlijk gaan we ook voor zoveel mogelijk panelen. Maar dat jij met 10 kWp(25 panelen?) Nog steeds 120 euro bij moet betalen vind ik wel veel. Gaat het om een groot huis/huishouden?
Bij Innova. Jaarcontract afgesloten net nadat Eneco zijn tarieven verlaagde.Farmerwood schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:47:
[...]
Je ziet een - over het hoofd.![]()
Hij krijgt 120 euro per maand terug als ik het zo lees.
Ben wel benieuwd @Blihi waar je momenteel 71 cent krijgt. In januari loopt mijn contract weer af en afgelopen jaar kon ik nergens een interessant contract afsluiten, dus toen maar verlengs bij de huidige leverancier voor weer een jaar en die komt bij lange na die aan die 71 cent.. Ik kom nu TLV van +/- 60 cent tegen bij aanbieders.
[ Voor 6% gewijzigd door Blihi op 15-10-2022 16:46 ]
:strip_exif()/f/image/sho1CTsJkIo8CFfdfvKFZZa7.jpg?f=fotoalbum_large)
Afgelopen maart afgesloten tijdens de oplevering van mijn nieuwbouw tussenwoning. (16 zonnepanelen a325 op het zuiden met Alpha Innotec aardwarmtepomp).
Met het salderen (zit op bijna 6 Megawatt opgewekt vanaf februari) is het bijna een schandalig positief verschil (€1900,- terug op dit moment, zal nog wel lager worden) ten opzichte van mensen die nu in een slecht geïsoleerd huis de hoofdprijs betalen.
Ik zit trouwens bij Engie. Redelijke tarieven toch?
[ Voor 39% gewijzigd door Bteq op 16-10-2022 07:33 ]
Vooral dit inderdaad 🙈Bteq schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 23:57:
Met het salderen (zit op bijna 6Megawatt opgewekt vanaf februari) is het bijna een schandalig positief verschil (€1900,- terug op dit moment, zal nog wel lager worden) ten opzichte van mensen die nu in een slecht geïsoleerd huis de hoofdprijs betalen.
Warmtebehoefte lijkt onrealistisch hoog.ObiTewodros schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:13:
Ik heb een EPC 0 huis uit 2022. (Vergunning nog uit EPC tijd, eind 2020/begin 2021). Van dezelfde afmetingen. Tussenwoning 165 m2, drie verdiepingen. Plat dak.
Warmtevraag volgens vergunning: 2700 kWh.
Met sCOP 6 (w/w warmtepomp) is dat 450
kWh electrisch.
De CV is nog niet aan dus kan niets over de realiteit vertellen.
Maar ik denk dat jouw huis VEEL minder warmtevraag zal hebben dat 10400 kWh thermisch.
10400 kWh als het de hele winter -10 buiten is?
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Jup, maar kanttekening is dat bovenstaande getallen vanaf maart zijn. Warmtepomp is voornamelijk in koelstand geweest. Opbrengst zonnepanelen is volgens Solaredge 7.27 mWh, ofwel, ruim 1mWh nog zelf gebruikt.Mryc schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 08:38:
[...]
Zit jouw gebruik van de warmtepomp hierbij in?
Kan het even niet vinden maar dan heb je een enorm aantal panelen liggen, als je na saldering ook nog 3700 euro euro terug kunt leveren? Dat zijn denk ik geen 'normale' woningoppervlaktes of wel? Je bent een bedrijf met een grote loods, of een boer ofzo? Is dat nog wel een eerlijke vergelijking?Source90 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:23:
[...]
Jup, maar kanttekening is dat bovenstaande getallen vanaf maart zijn. Warmtepomp is voornamelijk in koelstand geweest. Opbrengst zonnepanelen is volgens Solaredge 7.27 mWh, ofwel, ruim 1mWh nog zelf gebruikt.
Ik ben niet diegene waar je het aanvraagt, maar wel een zelfde opbrengst via zonnepanelen:BlauwPet schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:31:
[...]
Kan het even niet vinden maar dan heb je een enorm aantal panelen liggen, als je na saldering ook nog 3700 euro euro terug kunt leveren? Dat zijn denk ik geen 'normale' woningoppervlaktes of wel? Je bent een bedrijf met een grote loods, of een boer ofzo? Is dat nog wel een eerlijke vergelijking?
Wij hebben een 2-1 kap, met 20 panelen van 410W. Ze liggen er pas vanaf eind mei, maar zitten dit jaar op een totale opbrengst van bijna 5 MWh. Over een heel jaar verwacht ik ook iets van 7-8 MWh te halen. In ons geval hebben we alles electrisch en verwachten we op nul uit te komen qua energie rekening. (200m2 woonoppervlakte en gezin van 5 met drie jonge kinderen).
[ Voor 5% gewijzigd door kepler op 16-10-2022 10:58 ]
19 panelen van 380WP half cell, vol op zuiden.BlauwPet schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:31:
[...]
Kan het even niet vinden maar dan heb je een enorm aantal panelen liggen, als je na saldering ook nog 3700 euro euro terug kunt leveren? Dat zijn denk ik geen 'normale' woningoppervlaktes of wel? Je bent een bedrijf met een grote loods, of een boer ofzo? Is dat nog wel een eerlijke vergelijking?
Tweepersoons huishouden, 2^1 kap 170m2, met warmtepomp, sauna (1 fase), quooker en 2 ovens die dagelijks gebruikt worden.
Buren (exact zelfde setup) hebben een kleine 5MWh "over" met een driepersoonshuishouden.
[ Voor 30% gewijzigd door Source90 op 16-10-2022 11:54 ]
Als gezegd, hebben nog geen winter meegemaakt in dit huis (al zal er nog steeds minimale opbrengst zijn), ben benieuwd hoeveel verbruik het stoken gaat opleveren.Blihi schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:40:
Ongeveer 7200 Wp dus. Dan is een overcapaciteit van 5 MWh best fors hoor (geen mWh natuurlijk).
Volgende week ook een kleine airco aan de muur in het kantoortje, welke ik waarschijnlijk voornamelijk zal gebruiken voor verwarmen (10m2) als ik alleen thuis werk.
Dan zou ik alsnog 1.5 MWh overproductie hebben. Tegen 71ct/kWh is dat een leuk bedrag...
Ik wil maar zeggen: als je de boel nu vol kunt laten leggen met zonnepanelen zou ik dat zeker overwegen!
[ Voor 15% gewijzigd door Blihi op 16-10-2022 12:40 ]
Salderen en de huidige energieprijzen zijn beide tijdelijk. Zonder salderen en met dynamische prijzen zal je veel meer eigen energie zelf moeten gaan verbruiken. De combinatie zonnepanelen en warmtepomp zijn dan geen match meer, zelfs niet met een thuisaccu.Blihi schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:39:
Ik wil maar zeggen: als je de boel nu vol kunt laten leggen met zonnepanelen zou ik dat zeker overwegen!
Ik verbaas me enorm over dat jullie zo weinig verbruiken. Ik woon alleen, in een modern, nieuw rijtjeshuis (2019) met warmtepomp, isolatie, vloerverwarming, en 2 (!) zonnepaneeltjes (huurhuis...) maar ik verbruik dus 6500 Kwh per jaar... nogmaals, ik ben ALLEEN. Heb wel een server 24/7 aan staan en mijn ouwe plasma is niet zuinig...Source90 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:13:
[...]
19 panelen van 380WP half cell, vol op zuiden.
Tweepersoons huishouden, 2^1 kap 170m2, met warmtepomp, sauna (1 fase), quooker en 2 ovens die dagelijks gebruikt worden.
***members only***
Buren (exact zelfde setup) hebben een kleine 5MWh "over" met een driepersoonshuishouden.
In mijn nieuwe woning ga ik ook alleen wonen, verbruik schat ik op hetzelfde, ca 6000 Kwh op jaarbasis, maar daar komen dan wel 22x 370 wP panelen op het dak. Als ik dat uitreken zou ik elke maand iets van 40-45 euro terugkrijgen (met de huidige tarieven)... dat zijn dus niet veel minder panelen waar jullie het over hebben, maar ik zie hier echt geen honderden euro's per maand binnen gaan komen.
Wat maakt jullie verbruik dan zo laag? Of het mijne zo hoog?
Verwarming op 23 graden?BlauwPet schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:17:
[...]
Ik verbaas me enorm over dat jullie zo weinig verbruiken. Ik woon alleen, in een modern, nieuw rijtjeshuis (2019) met warmtepomp, isolatie, vloerverwarming, en 2 (!) zonnepaneeltjes (huurhuis...) maar ik verbruik dus 6500 Kwh per jaar... nogmaals, ik ben ALLEEN. Heb wel een server 24/7 aan staan en mijn ouwe plasma is niet zuinig...
In mijn nieuwe woning ga ik ook alleen wonen, verbruik schat ik op hetzelfde, ca 6000 Kwh op jaarbasis, maar daar komen dan wel 22x 370 wP panelen op het dak. Als ik dat uitreken zou ik elke maand iets van 40-45 euro terugkrijgen (met de huidige tarieven)... dat zijn dus niet veel minder panelen waar jullie het over hebben, maar ik zie hier echt geen honderden euro's per maand binnen gaan komen.
Wat maakt jullie verbruik dan zo laag? Of het mijne zo hoog?
Begin me nu wel zorgen te maken dat er iets niet klopt hier...
Die ouwe Pioneer plasma trekt wel 450w per uur
[ Voor 21% gewijzigd door BlauwPet op 16-10-2022 13:26 ]
Heb ik het goed dat jullie ook een EV hebben? Hier nog steeds in backorderBlihi schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:39:
Ik heb iets meer dan 10 kWp aan panelen. De berekende opbrengst is 9.3 MWh per jaar. Ik verbruik zo'n 4.5 MWh aan elektra en dan nog (verwacht) 3 MWh voor de warmtepomp (tot nu toe 1400 m3 gas per jaar).
Dan zou ik alsnog 1.5 MWh overproductie hebben. Tegen 71ct/kWh is dat een leuk bedrag...
Een puur EV zou meer laden natuurlijk.
Wow, weet niet hoeveel die aanstaat, maar een 65 inch oled van LG op continue HDR-modus verbruikt zelfs maar de helft. Mijn 50 inch led verbruikt maar 80 watt per uur.BlauwPet schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:24:
Die ouwe Pioneer plasma trekt wel 450w per uurdat weet ik.
Snelle besparing
Ja, zeker een snelle besparing... ding is ook al meer dan 8 jaar oud inmiddels. Zo ging dat vroeger als je het beste van het beste wilde. Helaas heb ik met het bouwen van het huis even wat andere prioriteitenBlik1984 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:11:
[...]
Wow, weet niet hoeveel die aanstaat, maar een 65 inch oled van LG op continue HDR-modus verbruikt zelfs maar de helft. Mijn 50 inch led verbruikt maar 80 watt per uur.
Snelle besparing
Je kunt ook prima een tweedehands led-tv kopen voor de komende paar jaar die slechts 20% verbruikt van jouw plasma tv. Dan bespaar je toch geld zonder er in kwaliteit op achteruit te gaanBlauwPet schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:30:
[...]
Ja, zeker een snelle besparing... ding is ook al meer dan 8 jaar oud inmiddels. Zo ging dat vroeger als je het beste van het beste wilde. Helaas heb ik met het bouwen van het huis even wat andere prioriteitenik kan nu geen paar duizend euro neerleggen voor een mooie, zuinige OLED
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.