• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:44
Krijgertje1979 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 22:16:
Heb denk ik afgelopen dagen een stuk of 30 aanvragen voor offertes voor zonnepanelen aangevraagd en tot nu toe 2 reacties dat ik een offerte zou krijgen. Weet iemand een of meerdere bedrijven die ook in deze tijden wel offertes sturen?
Nee, want die hebben teveel werk met offertes te maken voor mensen die telkens 30 offertes opvragen.

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-12 17:38
bottom line schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 23:16:
[...]

Nee, want die hebben teveel werk met offertes te maken voor mensen die telkens 30 offertes opvragen.
In eerste instantie lijkt het alsof je een punt hebt, maar is niet alsof ik voor de lol zoveel offertes opvraag.

Zoals gezegd ik heb tot nu toe 2 reacties gekregen, waarvan Coolblue een prijsindicatie geeft, helaas wel voor 10 panelen terwijl ik er 25 kwijt kan en een andere offerte die op basis van de ervaringen in de zonnepanelen offerte topics neer komt op een dikke middelvinger. Ook heb ik geen enkel bedrijf twee keer benaderd.

Maar goed mijn vraag was of iemand bedrijven kende die wel offreren (of überhaupt een reactie geven). Wellicht iemand anders die inhoudelijk een reactie kan geven. d:)b

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:52
BiG-GuY schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:35:
Ben ik toch even blij met stadswarmte. Gewoon een warme tegelvloer wanneer ik verwarm met 35C watertemperatuur. Elektrische radiator hebben we in de badkamer nog altijd niet aangehad.

Zou ook niet weten waarom ik het op 23C binnen zou willen hebben. Beneden houden we 21C aan in de avond tot zover en dat vinden we prima te doen. Als we zouden willen is het makkelijk naar 25C te krijgen. De WtW helpt ook met warmte behoud in de woning en de luchtvochtigheid in huis schommelt tussen 50-55%. In appartement (bouwjaar 2012) was het met radiatoren en ventilatie C meestal 20-25% luchtvochtigheid omdat we in de winter toch de roosters dicht moesten doen vanwege de tocht, dat was veel te droog.
Ik ben ook wel blij met onze warmtepomp en zonnepanelen, daardoor komen we dit jaar uit op een rekening van praktisch nul euro.

Onze thermostaat staat op 19.5 en ook nooit koude voeten hier (we hebben ook nog een houten vloer). Behalve in de zomer, want dan wordt het huis koeler gehouden door vloerkoeling met de warmtepomp:D

In principe zitten er voornamelijk voordelen aan een warmtepomp, mits goed ingesteld :P

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
BiG-GuY schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:35:
Ben ik toch even blij met stadswarmte. Gewoon een warme tegelvloer wanneer ik verwarm met 35C watertemperatuur. Elektrische radiator hebben we in de badkamer nog altijd niet aangehad.

Zou ook niet weten waarom ik het op 23C binnen zou willen hebben. Beneden houden we 21C aan in de avond tot zover en dat vinden we prima te doen. Als we zouden willen is het makkelijk naar 25C te krijgen. De WtW helpt ook met warmte behoud in de woning en de luchtvochtigheid in huis schommelt tussen 50-55%. In appartement (bouwjaar 2012) was het met radiatoren en ventilatie C meestal 20-25% luchtvochtigheid omdat we in de winter toch de roosters dicht moesten doen vanwege de tocht, dat was veel te droog.
Hoe zit het met de gasprijskoppeling? En stadswarmte is al erg genoeg, als je het dan ook nog eens 25grC houdt loop je helemaal leeg. Word met 35gr de vloer niet veel te warm? Of hebben ze met stadswarmte EPC punten bespaard die ze vervolgens in de vloerisolatie gecompenseerd hebben?

Luchtvochtgiheid heeft niets met type-D te maken, je lucht komt en gaat immers gewoon van en naar buiten. Enkel de energie erin word uitgewisseld.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
bbbrumbrum schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 08:11:
[...]

Hoe zit het met de gasprijskoppeling? En stadswarmte is al erg genoeg, als je het dan ook nog eens 25grC houdt loop je helemaal leeg. Word met 35gr de vloer niet veel te warm? Of hebben ze met stadswarmte EPC punten bespaard die ze vervolgens in de vloerisolatie gecompenseerd hebben?

Luchtvochtgiheid heeft niets met type-D te maken, je lucht komt en gaat immers gewoon van en naar buiten. Enkel de energie erin word uitgewisseld.
Ik heb het niet gefactchecked, maar mijn stadswarmte leverancier claimt de goedkoopste te zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQXzO9WyvcvD6pTjUkws9nc_VhU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ckn3J91DFxSKxlQubyZPe3hY.png?f=fotoalbum_large

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-11 20:09

koekjah

Luctor et emergo

Hoe vaak horen jullie iets vanaf de bouw? Ze zijn nu een jaar bezig en hebben slechts 3x een nieuwsbrief gehad en 1 kijk moment. Communicatie met kopersbegeleiding verloopt ook zeer stroef.
Oplevering zou over enkele weken zijn, maar we hebben echt geen idee wat de status is.

Hoever vooraf hoorde jullie de opleverdatum?

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
bbbrumbrum schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 08:11:
[...]

Verschil tussen type D en type C is dat je bij type D wel altijd verse aanvoer van lucht hebt. Met Type C zullen veel mensen de roosters dicht doen wanneer het kouder wordt buiten, waardoor je eigenlijk te weinig verse lucht aanzuigt. En daardoor zakt de luchtvochtigheid verder omlaag. Overigens zijn er ook WtW systemen die ook kunnen bevochtigen, maar dat heeft onze niet. Sowieso is de lucht buiten vochtiger dan binnen, dus door verse lucht aan te zuigen wordt het ook vochtiger in huis.

LTV mag tot 40C qua watertemperatuur hebben, en we hebben tegels dus die kunnen dat sowieso hebben. Maar met 35C is het snel genoeg opgewarmd en voelen de tegels ook warm wanneer het verwarmd. Door de slimme programma's op de thermostaten is dat enkel aan het begin van de avond, omdat die overdag lager staat. Heb het vorig jaar ook op 30C en 25C gehad toen we aan het testen waren vorig jaar, maar dan merkte je dat het wel heel lang duurde voor het op temp kwam. Dan had het 'slim' schakelen tussen temps niet veel zin.

Verder zitten wij bij Eneco en die zitten elke keer onder de max die toegestaan is qua GJ prijs, ze hebben het in juli zelfs verlaagd terwijl de gasprijs bijna constant stijgt. Het is nog steeds hoger dan het in het verleden was hoor, we wonen al sinds 2017 in een woning met stadswarmte en wil niet meer zonder. Nu ik de verhalen lees over de beperkingen van warmtepompen en constant gedoe over boilers wat ik zelf nogal terug in de tijd vind.

En nee wij zouden het ook helemaal niet op 25C willen hebben hoor, gaat er meer om dat het kan als je het echt zo warm wilt hebben. Los van dat we geen keuze hadden in deze wijk, zijn we blij dat we geen (grote) investering hoefden te maken in de warmtepomp en boiler, ook past er niet meer dan 2050kWh aan panelen op ons dak waardoor een warmtepomp een extra dure aangelegenheid is.

We hebben 20C geprobeerd beneden, maar dat vonden we toch te koud qua gevoelstemperatuur. Nu is het bij ons beneden praktisch 1 grote ruimte en ook nog 2,85cm hoog, dat zal er ook wel mee te maken hebben.

Onze thuiskantoren boven houden we op 20C wanneer we werken en dat is dan prima te doen qua gevoelstemperatuur. De bovenverdiepingen zijn 2,65cm hoog en vangen aan de Zuidkant ook meer zon dan de BG vanwege een pand aan de overkant.

[ Voor 6% gewijzigd door BiG-GuY op 08-10-2022 10:28 ]

Gallery V&A

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

koekjah schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:06:
Hoe vaak horen jullie iets vanaf de bouw? Ze zijn nu een jaar bezig en hebben slechts 3x een nieuwsbrief gehad en 1 kijk moment. Communicatie met kopersbegeleiding verloopt ook zeer stroef.
Oplevering zou over enkele weken zijn, maar we hebben echt geen idee wat de status is.

Een week. Al hadden we een maand voor de oplevering zou plaatsvinden (geen bevestigde datum gedurende de bouw) eerst te horen gekregen dat het na de bouwvak zou worden doordat de gemeente geen tijd had voor het aansluiten van de riolering. Bleek dit 2 weken later opeens toch wel voor de bouwvak te lukken. Toen zat er niet eens een week tussen vooroplevering en oplevering.

Officieel moeten ze minimaal 2 weken aanhouden, maar in ons geval was dat in de bouwvak geweest, dus we waren nu blij dat het voor de bouwvak was opgeleverd.

Tijdens de bouw konden we de voortgang grotendeels bijhouden aan de hand van de facturen die verzonden werden door de aannemer. En woonden om de hoek van het bouwproject dus konden ook gewoon fysiek kijken van buiten. Maar toen de buitenkant af was, was het een stuk moeilijker om te zien wat er precies gebeurde binnen haha.

[ Voor 16% gewijzigd door BiG-GuY op 08-10-2022 10:32 ]

Gallery V&A

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:39

Bij ons 7 weken, volgens een eerdere nieuwsbrief zou het 6 weken vooraf zijn, 3 weken voor de opleverdatum de vooroplevering.

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:47

Wij krijgen 1x per maand een nieuwsbrief, soms vaker als ze slechts nieuws hebben.

Oplevering krijgen wij 2 weken van te voren door, later mag wettelijk niet.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:50

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
https://fb.watch/g19DtxtRSD/

Kerel die keuringen in de VK doet, als je ziet wat er voorbij komt dan hebben wij het zo slecht nog niet :D

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Rozenburger1
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 20-11 19:20
Goedemiddag, is er iets bekend over die lelijke elektriciteits kasten die aan de weg staan? Kan ik bezwaar maken? Nu blijkt dat er dus 1 direct bij ons voor het nieuwe huis komt, als ik iets een afknapper vind is dat het wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rdrR4puhQOqCdLg1XjycBz3GMak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/59XrEeyX3T30my9BLvu0VLOk.jpg?f=fotoalbum_large

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Rozenburger1 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 15:55:
Goedemiddag, is er iets bekend over die lelijke elektriciteits kasten die aan de weg staan? Kan ik bezwaar maken? Nu blijkt dat er dus 1 direct bij ons voor het nieuwe huis komt, als ik iets een afknapper vind is dat het wel.

[Afbeelding]
Is waarschijnlijk ziggo. Kan je niet zomaar laten verplaatsen

• MonkeySleeve
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:11

MonkeySleeve

It's just Monkey business

Je zou kunnen kijken of iemand daar een leuk art project van kan maken :P

Afbeeldingslocatie: https://massachusetts.revolusun.com/wp-content/uploads/sites/2/2021/08/brighter-starry-night-scaled.jpg

Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve

• Olivertwist278
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-02 22:39
Noob vraag hier:

Wij laten ons huis opleveren zonder de binnendeuren. Het wordt dus opgeleverd met een deurgat van vloer tot nu plafond zonder kozijn. Nu willen we dus de binnendeuren hebben zonder boven licht. Bij wie of wat voor soort bedrijf moeten we terecht om het bovenste gedeelte dicht te laten metselen(of hoe het ook gedaan wordt)?

Ik ben echt een noob op dit gebied 🤣

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Olivertwist278 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:29:
Noob vraag hier:

Wij laten ons huis opleveren zonder de binnendeuren. Het wordt dus opgeleverd met een deurgat van vloer tot nu plafond zonder kozijn. Nu willen we dus de binnendeuren hebben zonder boven licht. Bij wie of wat voor soort bedrijf moeten we terecht om het bovenste gedeelte dicht te laten metselen(of hoe het ook gedaan wordt)?

Ik ben echt een noob op dit gebied 🤣
Een metselaar?
Eventueel kan je ook Ytong gebruiken met een Tussendorpel of dergelijke. Stuk goedkoper dan een metselaar voor een dergelijk kleine opdracht.

& Waarom niet kamerhoge deuren?

[ Voor 11% gewijzigd door Source90 op 08-10-2022 17:49 ]

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

[Afbeelding]
Ik denk dat je pech hebt, tenzij het fout geplaatst is. Zoiets ligt vooraf al lang vast bij het bouwrijp maken. Wij konden het al zien op de tekeningen voor de vergunningsaanvraag.

Dit valt op een gegeven moment toch niet meer op.

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12 21:41

skate master

Autodesk Educator Expert

[Afbeelding]
Dit zijn de standaard Ziggo kasten.
Deze krijg je niet zomaar verplaatst tenzij je een zak geld meebrengt.
Gewoon een haag omheen zetten en je ziet er niets meer van.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
finsdefis schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:08:
[...]

Ik denk dat je pech hebt, tenzij het fout geplaatst is. Zoiets ligt vooraf al lang vast bij het bouwrijp maken. Wij konden het al zien op de tekeningen voor de vergunningsaanvraag.

Dit valt op een gegeven moment toch niet meer op.
Het project hier zou in eerste instantie twee woningen meer krijgen, daarop hebben ze de locatie van die kast bepaald. Nu twee woningen minder stond die kast midden op de oprit :D

Nog een lang verhaal geworden van Ziggo vond het niet hun probleem :D

• Olivertwist278
Source90 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 17:45:
[...]

Een metselaar?
Eventueel kan je ook Ytong gebruiken met een Tussendorpel of dergelijke. Stuk goedkoper dan een metselaar voor een dergelijk kleine opdracht.

& Waarom niet kamerhoge deuren?
Thanks! Niet nagedacht over kamerhoge deuren eigenlijk. Even daarnaar kijken inderdaad, want wist niet dat het een dingetje was voor slaapkamer deuren

Metselaar zal vast duur zijn voor zo’n opdracht

[ Voor 6% gewijzigd door Olivertwist278 op 08-10-2022 19:44 ]

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Toppe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:37:
[...]

Het project hier zou in eerste instantie twee woningen meer krijgen, daarop hebben ze de locatie van die kast bepaald. Nu twee woningen minder stond die kast midden op de oprit :D

Nog een lang verhaal geworden van Ziggo vond het niet hun probleem :D
Dat is ook wel weer typisch ja. Het is uitgevoerd zoals het ooit op een tekening stond, dus goed.

Bij ons ook in mindere mate, het kastje staat in de breedte op de stoep in plaats van in het verlengde ervan. Geen idee waarom...

Ziet er gewoon amateuristisch uit, maar gelukkig is de stoep verder breed genoeg voor kinderwagens en rolstoelen.

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-12 17:15
Olivertwist278 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:34:
[...]

Thanks! Niet nagedacht over kamerhoge deuren eigenlijk. Even daarnaar kijken inderdaad, want wist niet dat het een dingetje was voor slaapkamer deuren

Metselaar zal vast duur zijn voor zo’n opdracht
Hier bewust naar gevraagd, omdat we kamerhoge deuren wilden. Maar ze hadden bij de technische ruimte wel een dichtgemetseld bovenlicht aangehouden 'ivm geluidsnormen'. Aangezien dat niet was wat we overeen waren gekomen en die deur op dezelfde overloop zit als 3 andere deuren, hebben we dat er weer uit laten slopen.

Voor jou geldt wellicht het omgekeerde: je kunt ook het bouwbedrijf vragen of ze als meerwerk de dichtgemetselde bovenlichten kunnen maken als je dat wilt.

Als je wel kiest voor kamerhoge deuren, kijk dan goed naar de locatie van verlichting en rookmelders. En of je een verlaagd plafond wilt ergens.

• MadDonkey
Toppe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:29:
https://fb.watch/g19DtxtRSD/

Kerel die keuringen in de VK doet, als je ziet wat er voorbij komt dan hebben wij het zo slecht nog niet :D
Deze woning lijkt wel op mijn huidige woning qua opleverpunten. Hopelijk heb ik einde van de maand minder puntjes. Zal hier een verslagje delen van de oplevering! (mochten jullie dat waarderen)

• MadDonkey

[Afbeelding]
Komt deze voor je oprit/oploop naar de voordeur? Dan kun je misschien bij je aannemer bezwaar maken.

Bij ons project bleek een verdeelhuisje van warmtenet voor iemands zijraam te komen staan, bleef 50 cm over tussen raam en verdeelhuisje. Lang verhaal kort; huisje staat er nog en de toekomstige buren kijken op een sfeervolle matzwarte muur vanuit hun zijraam.

• Olivertwist278
millerman_sf schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 09:50:
[...]

Hier bewust naar gevraagd, omdat we kamerhoge deuren wilden. Maar ze hadden bij de technische ruimte wel een dichtgemetseld bovenlicht aangehouden 'ivm geluidsnormen'. Aangezien dat niet was wat we overeen waren gekomen en die deur op dezelfde overloop zit als 3 andere deuren, hebben we dat er weer uit laten slopen.

Voor jou geldt wellicht het omgekeerde: je kunt ook het bouwbedrijf vragen of ze als meerwerk de dichtgemetselde bovenlichten kunnen maken als je dat wilt.

Als je wel kiest voor kamerhoge deuren, kijk dan goed naar de locatie van verlichting en rookmelders. En of je een verlaagd plafond wilt ergens.
Nu je het zegt, ze willen bij ons ook alleen de deur van de technische ruimte niet aanpassen.

Ik heb wel de navraag gedaan of zij het boven licht niet kunnen dichtmetselen, maar dat gaat dus €650 per deur kosten. Geen idee of dit normaal is, maar heb het idee dat dit via een metselaar goedkoper kan of dat zelfs plafondhoge deuren beter uit zullen pakken

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-12 17:12
GeeMoney schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:42:
[...]

Hier 230m en 90x120 ral9010 MDF voor €1700,- inclusief montage. Is wel 3 jaar geleden en bij stunten met plinten. Wel toen minimaal 20% korting weet ik nog wel.

@Midan waarschijnlijk alleen de echt technische tekeningen zullen het verschil weergeven. Die plaatsen ze niet allemaal op de website ivm mogelijk gezeik wat er later van kan komen met rechten ontlenen etc :).
Dit zijn tekeningen om je een impressie te geven.
Inmiddels zijn er hogere kwaliteit verkoop-tekeningen beschikbaar. Ik heb ze vergeleken maar ik zou niet weten waar die extra 6 m2 vandaan moet komen. Ze lijken identiek, met uitzondering van dat ze gespiegeld zijn.

https://www.nieuwbouw-par...ase-4-bwnr-215-tm-219.pdf

https://www.nieuwbouw-par...ase-4-bwnr-234-tm-241.pdf

Ik heb contact met ze opgenomen, ben benieuwd.

• miezziej
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-01 17:01
Midan schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 15:54:
[...]

Inmiddels zijn er hogere kwaliteit verkoop-tekeningen beschikbaar. Ik heb ze vergeleken maar ik zou niet weten waar die extra 6 m2 vandaan moet komen. Ze lijken identiek, met uitzondering van dat ze gespiegeld zijn.

Zou het dan echt met het grotere dakraam te maken hebben? :+

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:12
[...]

Het gekke is dat in de vorige fase er ook zo een tussen zat, die voor zover ik kan zien ook identiek is, maar ook weer een verschillend oppervlakte https://www.nieuwbouw-par...02Ra0L5QAJ/bouwnummer-198.

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-12 17:12
SlayaStone schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:18:
[...]

Het gekke is dat in de vorige fase er ook zo een tussen zat, die voor zover ik kan zien ook identiek is, maar ook weer een verschillend oppervlakte https://www.nieuwbouw-par...02Ra0L5QAJ/bouwnummer-198.
In de beschrijving staat dat de oppervlaktes berekend worden volgens NEN 2580. Zou het kunnen dat die de oppervlaktes niet door dezelfde persoon zijn berekend en dat niet elke keer de NEN 2580 exact op zelfde manier gebruikt is?

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:12
Midan schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:59:
[...]

In de beschrijving staat dat de oppervlaktes berekend worden volgens NEN 2580. Zou het kunnen dat die de oppervlaktes niet door dezelfde persoon zijn berekend en dat niet elke keer de NEN 2580 exact op zelfde manier gebruikt is?
Ik denk dat er het meeste speling op de zolder kan zitten, in principe wordt daar alleen het oppervlakte waarbij het dak op hoger dan 1,50m zit meegeteld, misschien dat die ruimte bij dat ene huis wel is meegeteld. dat is aan beide kanten ongeveer 50cm en 5,1m breed dus in totaal geeft dat ongeveer 5-6m2 extra oppervlakte, wat precies het verschil is. Nog steeds vreemd waarom dat verschil in berekening er in zit.

• rufio64
  • Laatst online: 08-12 09:11
Nog een vraag over ons nieuwbouwhuis, voor de wanden moeten we gaan kiezen wat we er op willen hebben. Door veel vrienden en kennissen wordt ons aangeraden om dat met Renovlies (/glasvlies) te laten doen, met name omdat muren nog werken en er scheurvorming onstaat in het stucwerk, en het er eigenlijk, mits een beetje goed gedaan, niet slechter uitziet.

Nu spraken we een partij gelieerd aan ons project en die vertelde ons dat zij eigenlijk alleen volledig stuc werk of stuc + een dunne laag renovlies doen, dat omdat ze zeggen dat alleen renovlies niet zo handig is ivm verzakking (want dan moet je dat helemaal vervangen oid). Ik wist niet dat die laatste optie uberhaupt bestond. Ik vraag me dus af wat nu het handigste is wat betreft de wanden:

1. Laten stuccen (misschien alleen benedenverdieping, boven een van de andere opties).
2. Laten stuccen + dun glasvlies.
3. Alleen dik glasvlies direct op de wanden.

Hebben mensen hier ervaringe met 1/2/3 en kunnen jullie die delen?

Uiteraard zitten er verschillende prijskaartjes aan deze opties, en om er duizenden euro's tegen aan te gooien om de boel steeds te moeten repareren is denk ik ook niet fijn. Naast de partij gelieerd aan ons bouwproject zijn we ook elders offertes aan het opvragen voor zowel stuc als renovlies opties.

Verder vroeg ik me nog af hoe jullie tegen een optie aankijken om v-naden in het plafond weg te werken. Wij zitten niet zo met die naden op zich, maar ik vraag me ook af hoe solide een constructie is met een gaasje en wat spul om het dicht te maken.

• Svdb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-05 11:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AKyb3B1nQ2MafBTW4SG727nVOFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6l6yrS45Q7HlMe7buUV9SkYG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vBLBytZpmsY2J-E3OJW8xUjhMhI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VL5l4kcBoaPXvyZzO0QHmyvw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_FpfJWdMjgQGNWVP8Ja4lH4Q_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VK1S5rN9zsgHM33rY0bD9NCU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/165yRa49Ec5nFeQDW84UtdHL3ew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ohasOqhkgWD43CSOlok1YYlg.jpg?f=fotoalbum_large

Graag jullie mening...De meubels zijn indicatief voor de ruimte...dus stijl zal anders zijn. We willen een Lowdining gedeelte. Genoeg zit en ligruimte op de bank voor 5 personen. Grotere tafel voor tafelen. We komen zelf aan de opstelling hierboven maar wordt er niet warm van...

We vinden het ook jammer dat we in het eetkamer gedeelte geen ruimte meer hebben om een 2 persoonsbank met zicht op de tuin te plaatsen.

Mijn wederhelft vind de opstelling in bijlage al te vol.

De grote kast rechtegenover de deur is de hobby/thuiswerkkast dus moet blijven en lan door de vele ramen nergens anders staan.

De tafels zijn zo geplaatst dat deze onder de vaste lichtpunten staan.

Als jullie nog ideeën hebben over een andere indeling dan hoor ik het graag 😀

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:18
[...]

Zitten er woningen tussen waarvan de zijmuren op zolder niet recht zijn maar schuin lopen?

Dat is bij ons blok namelijk ook zo. De hoekwoningen hebben een schuin muur op zolder vanwege het dak en zijn daardoor 4m2 kleiner.

EU DNS: 86.54.11.100

• Farmerwood
  • Niet online
Svdb schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:48:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Graag jullie mening...De meubels zijn indicatief voor de ruimte...dus stijl zal anders zijn. We willen een Lowdining gedeelte. Genoeg zit en ligruimte op de bank voor 5 personen. Grotere tafel voor tafelen. We komen zelf aan de opstelling hierboven maar wordt er niet warm van...

We vinden het ook jammer dat we in het eetkamer gedeelte geen ruimte meer hebben om een 2 persoonsbank met zicht op de tuin te plaatsen.

Mijn wederhelft vind de opstelling in bijlage al te vol.

De grote kast rechtegenover de deur is de hobby/thuiswerkkast dus moet blijven en lan door de vele ramen nergens anders staan.

De tafels zijn zo geplaatst dat deze onder de vaste lichtpunten staan.

Als jullie nog ideeën hebben over een andere indeling dan hoor ik het graag 😀
De openslaande deuren en ramen beperken de opties binnen wat. Je zou kunnen overwegen om het keukenblok in het midden te zetten waar nu die kast staat. Dan heb je de locatie waar nu de keuken staat om een ruimte zithoek te maken of juist de woonkamer aan die kant te doen.

Of juist de eettafel in het midden, maar dan even de vraag wat je voor de openslaande deuren kan zetten..

Wij hebben onderstaande inrichting gedaan. Keuken precies tegen de andere muur dan hoe hij vanuit de bouw gepland was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fQk9xzKB9rg3UHq3NtR493ZJ4SQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ps9nTWx8JWxkZeZ86QMhI7Ha.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Farmerwood op 09-10-2022 21:46 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:45

Sport_Life

Solvitur ambulando

Blik1984 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:58:
Ben me net even kapot geschrokken voor de kosten voor plinten. Ik heb niet perse het kleinste huis, maar een snelle berekening leert mij dat ik zo'n 4-5k kwijt ga zijn aan plinten inclusief montage. En dan heb ik nog niet eens hardhouten plinten... Ik had iets minder gebudgetteerd hiervoor zullen we maar zeggen.

ouch

Ben dan uitgegaan van 15 x 120 mm MDF plint, afgelakt in matwit en incl. montage. Kom dan toch uit op ongeveer 20 euro per strekkende meter voor ongeveer 250 meter. (Wellicht nog wat op te besparen door het zwart te monteren, en uiteraard door een ander formaat te kiezen...)
Ik heb best goede ervaringen met plintenfabriek. Plinten zijn in ral gelakt en (indien gewenst) boven en onder gekit.
Kwam trouwens ook wel bij elkaar op 3-3,5k uit volgens mij.

Heb je al een winkel voor de vloer gevonden?

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 10-10-2022 00:01 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-12 13:54
En informeren bij de partij die je vloer komt doen? Daar hebben wij ook (als ik jullie prijzen zo lees) scherpe offerte gekregen van €9,5/m voor 12CM hoge wit gelakte plinten incl montage. Alleen afkitten raadde ze af dus dat zit niet in de prijs. Heb niet eens bij andere partijen gekeken maar vond het een acceptabel bedrag om het zo bij een partij te houden.

• MonkeySleeve

MonkeySleeve

Plinten vind ik altijd zoiets stoms, het zit vaker in de weg als je een kast tegen de muur wilt zetten. :P Ik heb nu in mijn huurwoning vinyl wat gewoon lekker strak tegen de muur zit. Geen plinten nodig.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
MonkeySleeve schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:03:
Plinten vind ik altijd zoiets stoms, het zit vaker in de weg als je een kast tegen de muur wilt zetten. :P Ik heb nu in mijn huurwoning vinyl wat gewoon lekker strak tegen de muur zit. Geen plinten nodig.
Tja, latex/stuc is niet zo flexibel als een plint, dus als je er een paar keer met de stofzuiger tegenaan stoot ligt het op de grond. Maar verder wel mee eens, dat plinten bij kasten vooral in de weg zitten om ze strak tegen de muur te kunnen zetten. Snap ook nooit waarom bij kasten de poten niet gewoon 2 cm vanuit de achterkant zitten om die reden.

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-12 12:46

Niwla

dat dus....

Afgelopen weekend de geleverde UTP-kabels doorgemeten 8)7

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

niets moet......behalve adem halen

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:48
Zo, daar had iemand even geen zin om op te letten geloof ik. Ga je ze nu terug laten komen, of ga je het zelf fixen?

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Niwla schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:21:

***members only***
Ik denk dat er twee stagiares bezig zijn geweest, de ene had het papier wel goed maar de punchtool deed het niet altijd even goed.

De andere was ook consistent qua nummering, de les volgorde had hij nog niet gehad.

Welke tool heb je gebruikt?

• Farmerwood
  • Niet online

***members only***
Gezien de prijs die je er waarschijnlijk voor betaald hebt, zou ik voorstellen dat je die kosten (grotendeels) terug krijgt van de aannemer en het vervolgens zelf fixed.
Goede kans dat de aannemer dat doet, want iemand weer langs sturen is ook vrij duur voor ze.

• BlauwPet
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-11-2022
MonkeySleeve schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:03:
Met vloerbedekking die strak tegen de muur ligt kan ik me nog voorstellen dat je geen plinten wilt, al is in 99 van de 100 gevallen de onderste 5cm van een muur altijd rommelig, onregelmatig en lelijk.

Met harde bekleding als hout, laminaat etc krijg je altijd een kier, dus dan wil je toch wel plinten...
Even afgezien van dat het een ruimte ook netjes afmaakt.

• MonkeySleeve

MonkeySleeve

***members only***
Waar kijk ik precies naar? Meet dat apparaat de kwaliteit van de draden ofzo? :?

• Niwla

Niwla

dat dus....

Wolly schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:41:
[...]

Ik denk dat er twee stagiares bezig zijn geweest, de ene had het papier wel goed maar de punchtool deed het niet altijd even goed.

De andere was ook consistent qua nummering, de les volgorde had hij nog niet gehad.

Welke tool heb je gebruikt?
Hahaha..... het buurman&buurman-principe ;-)

Heb de tool geleend van de systeembeheerder op het werk.
Farmerwood schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:48:
[...]

Gezien de prijs die je er waarschijnlijk voor betaald hebt, zou ik voorstellen dat je die kosten (grotendeels) terug krijgt van de aannemer en het vervolgens zelf fixed.
Goede kans dat de aannemer dat doet, want iemand weer langs sturen is ook vrij duur voor ze.
Ik heb zelf de middelen en kennis niet om dit zelf te doen. Dus ik hoop dat ze dit snel fixen (ze weten nu in ieder geval dat ik het kan controleren :9 ). Anders ga ik idd op zoek naar iemand die het voor mij kan doen en ik 200% zeker weet dat dit goed gaat.

• Niwla

Niwla

dat dus....

MonkeySleeve schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:13:
[...]

Waar kijk ik precies naar? Meet dat apparaat de kwaliteit van de draden ofzo? :?
Resultaten van de meting met een kabeltester (https://www.conrad.nl/nl/...-kabeltester-1209781.html ). Deze meet kabellengtes, of de juiste aders tegenover elkaar liggen en identificeer je welke aansluiting naar welke uitgang gaat.

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 08-12 14:44
Mr. Stom schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:25:
[...]
Heerlijk zo'n 'moderne' woning.
Afgelopen weekend een kennis over de vloer die wél kennis van zaken heeft met betrekking tot warmtepompen en vloerverwarming. Zeker na de berichten op dit forum had ik geen zin te wachten in een expert van de aannemer. Deze kennis had ook de nodige apparatuur mee om zaken te controleren.

Conclusie:
- ik heb bij oplevering specifiek gevraagd naar de rapportages van het inregelen. Dat heb ik gekregen, zelfs volledig met foto's van de stand van de verdelers etc. Bij kritisch bekijken van dezo foto's blijkt dat deze helemaal niet overeen komen met mijn huis (naden van de muren lopen anders). Na vergelijk met 4 buren blijkt dat bij ons allemaal dezelfde foto's en gegevens opgenomen zijn met enkel het huisnummer aangepast;
- warmtepomp is niet ingeregeld. Er is geen instelling veranderd, enkel aangezet;
- de vloerverwarming ligt in 21 lussen door het huis. Alle verdelers staan simpelweg vol open;
- 3 lussen hebben geen flow (water staat gewoon stil bij verdeler vol open, geen lekkage te meten); en
- 7 lussen kloppen niet qua nummer op de verdeler/tekening en verloop door het huis (niet heel erg, vooral slordig).

Oplossingen:
- de hele installatie is door hem optimaal ingesteld. Geen idee hoe dat allemaal in z'n werk gaat, maar toen gisteren de zon vol op het huis stond sloeg de vloerkoeling niet aan met de termostaat op 20 graden. 's Avonds hoefde de verwarming ook niet aan, warm zat binnen (het bleef een warme 24 graden, vanmorgen 23,5). Ik had het graag willen leren, maar de kennis gaf aan dat het echt wel even sneller ging als ik gewoon even het gras zou gaan maaien. De vertraging staat nu in elk geval op 24 uur tussen verwarmen naar koelen;
- 3 lussen zonder flow konden door tijdgebrek niet worden verholpen (er moest natuurlijk een borrel gedronken worden op de geboekte successen van de kennis). Daarvoor heb ik contact opgenomen met de aannemer, ook in combinatie met het frauduleuze rapport.

Nu maar hopen dat deze 3 lussen makkelijk verholpen kunnen worden en het enkel gaat om wat afval wat met goed doorspoelen loskomt, anders hebben we wel even een probleem met een reeds geëgaliseerde + verlijmde eiken parket vloer. Ik kon vanmorgen in elk geval de maandagochtend-frustraties lekker afreageren met het tikken van een gepeperde brief naar de aannemer.

• Blihi
MonkeySleeve schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:13:
[...]

Je ziet dat precies 1 van de 8 aansluitingen correct gemaakt is. Twee zijn er bruikbaar, de andere 5 zijn deels niet aangesloten en zullen dus niet werken.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Blihi
Mr. Stom schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:40:
[...]

Afgelopen weekend een kennis over de vloer die wél kennis van zaken heeft met betrekking tot warmtepompen en vloerverwarming. Zeker na de berichten op dit forum had ik geen zin te wachten in een expert van de aannemer. Deze kennis had ook de nodige apparatuur mee om zaken te controleren.

Conclusie:
- ik heb bij oplevering specifiek gevraagd naar de rapportages van het inregelen. Dat heb ik gekregen, zelfs volledig met foto's van de stand van de verdelers etc. Bij kritisch bekijken van dezo foto's blijkt dat deze helemaal niet overeen komen met mijn huis (naden van de muren lopen anders). Na vergelijk met 4 buren blijkt dat bij ons allemaal dezelfde foto's en gegevens opgenomen zijn met enkel het huisnummer aangepast;
- warmtepomp is niet ingeregeld. Er is geen instelling veranderd, enkel aangezet;
- de vloerverwarming ligt in 21 lussen door het huis. Alle verdelers staan simpelweg vol open;
- 3 lussen hebben geen flow (water staat gewoon stil bij verdeler vol open, geen lekkage te meten); en
- 7 lussen kloppen niet qua nummer op de verdeler/tekening en verloop door het huis (niet heel erg, vooral slordig).

Oplossingen:
- de hele installatie is door hem optimaal ingesteld. Geen idee hoe dat allemaal in z'n werk gaat, maar toen gisteren de zon vol op het huis stond sloeg de vloerkoeling niet aan met de termostaat op 20 graden. 's Avonds hoefde de verwarming ook niet aan, warm zat binnen (het bleef een warme 24 graden, vanmorgen 23,5). Ik had het graag willen leren, maar de kennis gaf aan dat het echt wel even sneller ging als ik gewoon even het gras zou gaan maaien. De vertraging staat nu in elk geval op 24 uur tussen verwarmen naar koelen;
- 3 lussen zonder flow konden door tijdgebrek niet worden verholpen (er moest natuurlijk een borrel gedronken worden op de geboekte successen van de kennis). Daarvoor heb ik contact opgenomen met de aannemer, ook in combinatie met het frauduleuze rapport.

Nu maar hopen dat deze 3 lussen makkelijk verholpen kunnen worden en het enkel gaat om wat afval wat met goed doorspoelen loskomt, anders hebben we wel even een probleem met een reeds geëgaliseerde + verlijmde eiken parket vloer. Ik kon vanmorgen in elk geval de maandagochtend-frustraties lekker afreageren met het tikken van een gepeperde brief naar de aannemer.
Klinkt als onze aannemer. Spullen gewoon uit de doos tegen de muur en hopen dat niemand het door heeft.

Die lussen zonder flow zijn wel een dingetje. Als daar blokkades in zitten moeten ze serieus werk verzetten om dat goed te krijgen. Ik hoop voor je dat het meevalt.

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22

***members only***
Waar zit ik naar te kijken?

• Blik1984
  • Laatst online: 08-12 18:48
Kijk anders even een paar posts boven je

• ObiTewodros
Blik1984 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:46:
[...]

Kijk anders even een paar posts boven je
Excuses, te snel gereageerd zonder eerst verder te lezen.

• MonkeySleeve

MonkeySleeve

Niwla schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:15:
[...]

Hahaha..... het buurman&buurman-principe ;-)

Heb de tool geleend van de systeembeheerder op het werk.

[...]

Ik heb zelf de middelen en kennis niet om dit zelf te doen. Dus ik hoop dat ze dit snel fixen (ze weten nu in ieder geval dat ik het kan controleren :9 ). Anders ga ik idd op zoek naar iemand die het voor mij kan doen en ik 200% zeker weet dat dit goed gaat.
Oh wauw dat is wel slecht zeg. Zal dat ook maar in de gaten houden :P

• Blihi
Ik heb zelf zo'n kabeltestertje: https://www.bol.com/nl/nl...k-kabel/9200000058967163/

Kost 7 euro, maar doet ook precies wat het moet doen.

• Diablow
  • Laatst online: 04-04 18:56
Nice, wist niet dat zulke dingen er waren. Goed om te weten voor de oplevering over een jaar of 2. Komende vrijdag het gesprek over meerwerk. Zijn er ver al uit, met o.a. 6 utp kabels.

• Farmerwood
  • Niet online
Diablow schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:15:
Nice, wist niet dat zulke dingen er waren. Goed om te weten voor de oplevering over een jaar of 2. Komende vrijdag het gesprek over meerwerk. Zijn er ver al uit, met o.a. 6 utp kabels.
In de categorie handige testtools heb ik ook deze gekocht voor de oplevering:

Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/96a2b60ff2dca338e0afce2d9634ed3f/t/e/testboy_schuki_3a_stekkerdoostester_1.jpg
Na het plaatsen van dit apparaat (29 euro) kunnen de volgende situaties afgelezen worden

- Goed aangesloten, fase rechts
- Goed aangesloten, fase links
- Aarde niet aangesloten / geen aarde
- Geen spanning (fase)
- Wel fase, geen nul
- Fase en aarde omgedraaid
- Fase en aarde omgedraaid en of geen aarde

De duurdere variant (84 euro) heeft ook een aardlekschakelaartester

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

Blihi schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:11:
Ik heb zelf zo'n kabeltestertje: https://www.bol.com/nl/nl...k-kabel/9200000058967163/

Kost 7 euro, maar doet ook precies wat het moet doen.
De simpele testers zijn vooral geschikt om te testen of de kabelvolgorde klopt. Je krijgt echter al een 'goed signaal' bij 1% signaal. Je hebt de luxere/duurdere nodig om de daadwerkelijke kwaliteit te kunnen testen.
Nu zal je in de meeste situaties genoeg hebben aan de simpele testers, met dit slechte werk bij @Niwla zie je dat ook met de simpele testers.

Heb achteraf bij ons zelf een patchstrook gemonteerd met LSA tool, dat was een stuk steviger/consistenter dan de plugs die ze vanuit de bouw erop hadden gedaan. Merkte dat als ik de kabels bewoog in de meterkast om ze weg te werken, dat ze soms wegvielen.

Heeft even geduurd voor ik door had dat het aan die kant fout ging toen we een AP buiten maar niet stabiel kregen... Nadat ik 3x een plug heb moeten aanknijpen bovenop een ladder op 5m hoogte, was ik er klaar mee en knipte ik ook de plug aan de meterkast kant eraf en met de nieuwe plug 0 problemen...

@Niwla met die dikkere kabels wil je dat waarschijnlijk ook hebben. Maar heb het nog bij niemand in een nieuwbouwproject zo gezien direct vanuit de bouw. Afhankelijk van het aantal poorten heb je patchstroken met 8-12-16-24 poorten, die prima in een meterkast passen.

Gallery V&A

• Blihi
BiG-GuY schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:38:
[...]

De simpele testers zijn vooral geschikt om te testen of de kabelvolgorde klopt. Je krijgt echter al een 'goed signaal' bij 1% signaal. Je hebt de luxere/duurdere nodig om de daadwerkelijke kwaliteit te kunnen testen.
Nu zal je in de meeste situaties genoeg hebben aan de simpele testers, met dit slechte werk bij @Niwla zie je dat ook met de simpele testers.

Heb achteraf bij ons zelf een patchstrook gemonteerd met LSA tool, dat was een stuk steviger/consistenter dan de plugs die ze vanuit de bouw erop hadden gedaan. Merkte dat als ik de kabels bewoog in de meterkast om ze weg te werken, dat ze soms wegvielen.

Heeft even geduurd voor ik door had dat het aan die kant fout ging toen we een AP buiten maar niet stabiel kregen... Nadat ik 3x een plug heb moeten aanknijpen bovenop een ladder op 5m hoogte, was ik er klaar mee en knipte ik ook de plug aan de meterkast kant eraf en met de nieuwe plug 0 problemen...

@Niwla met die dikkere kabels wil je dat waarschijnlijk ook hebben. Maar heb het nog bij niemand in een nieuwbouwproject zo gezien direct vanuit de bouw. Afhankelijk van het aantal poorten heb je patchstroken met 8-12-16-24 poorten, die prima in een meterkast passen.
Hier ook. Een 24 poort patchkast in de meterkast en dan naar de switch(es).

• Blihi
Sowieso is het knijpen van plugjes op een stugge kabel niet aan te bevelen voor hogere snelheden. Als je toch besluit plugjes te krimpen in de meterkast moet je specifiek plugjes voor stugge kabel halen.

• Maartenteraar
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-10 12:28
Farmerwood schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:36:
[...]

[Afbeelding]
Na het plaatsen van dit apparaat (29 euro) kunnen de volgende situaties afgelezen worden

- Geen spanning (fase)
- Wel fase, geen nul

Ja dat is ook een handig ding idd. Alleen na oplevering gebruik je m denk ik nooit meer :)

• Niwla

Niwla

dat dus....

BiG-GuY schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:38:
[...]

Heb je daar toevallig een foto van? Ben wel benieuwd ;)

• Niwla

Niwla

dat dus....

Blihi schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:40:
[...]

Je ziet dat precies 1 van de 8 aansluitingen correct gemaakt is. Twee zijn er bruikbaar, de andere 5 zijn deels niet aangesloten en zullen dus niet werken.
Zijn die kabels die cross zijn wel bruikbaar bij gebruik van POE?

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-12 22:17
Diablow schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:15:
Wat kost bekabeld extra bij jou t.o.v. een loze leiding? In de regel is zelf afmonteren zeker de moeite waard, het stelt namelijk niet veel voor. Zowel niet kwa tijd als kwa kosten.

En als je dan de kwaliteit ziet zoals van Niwla 8)7

• Niwla

Niwla

dat dus....

vassago schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:09:
[...]

Wat kost bekabeld extra bij jou t.o.v. een loze leiding? In de regel is zelf afmonteren zeker de moeite waard, het stelt namelijk niet veel voor. Zowel niet kwa tijd als kwa kosten.

Hahaha.... Hier werden überhaupt geen loze leidingen geleverd, dus we hadden ook nog eens geen keus. 8)7

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Blihi schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:40:
[...]

Zonder foto van de connectoren is dat ook nog een aanname ;)

EIATIA-568A/B schrijven een bepaalde ader-volgorde voor de twisted pairs voor, die ervoor zorgen dat de crosstalk binnen de standaard blijft. Op deze meting kan je alleen zien dat de aders aan beide kanten op dezelfde volgorde zitten. Niet of ze op de juiste volgorde zitten.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• Blihi
JackBol schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:21:
[...]

EIATIA-568A/B schrijven een bepaalde ader-volgorde voor de twisted pairs voor, die ervoor zorgen dat de crosstalk binnen de standaard blijft. Op deze meting kan je alleen zien dat de aders aan beide kanten op dezelfde volgorde zitten. Niet of ze op de juiste volgorde zitten.
Goed punt. Dus inderdaad moet je de juiste volgorde nog visueel controleren.

Het stomme is dat de juiste volgorde er 9 van de 10 keer gewoon op staat achter op de sockets. Alleen de plugjes krimpen moet je even uit je hoofd doen (oranje-wit, oranje, groen-wit, blauw, blauw-wit, groen, bruin-wit, bruin).

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

Niwla schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:59:
[...]

Heb je daar toevallig een foto van? Ben wel benieuwd ;)
Heb zelf eentje van DeleyCON, die zijn er in wit/grijs of zwart.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 6% gewijzigd door BiG-GuY op 10-10-2022 13:39 ]

Gallery V&A

• Niwla

Niwla

dat dus....

JackBol schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:21:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gkxi4Z7zj0iuP0ZniQx-lRL90Ng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nYKkoEQ8CT5zXLvgNBMJnVOy.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij 😂

Andere kant is een muuraansluiting.

• Blihi
Wat zijn dat voor lomp uitgevoerde pluggen. Nog nooit gezien.

Het lijken field-pluggen. Die je zonder speciaal gereedschap op de kabels kunt zetten. Maar geen idee of dat zo is.

[ Voor 49% gewijzigd door Blihi op 10-10-2022 14:23 ]

• da1roy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-12 21:11
Blihi schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:22:

Het lijken field-pluggen. Die je zonder speciaal gereedschap op de kabels kunt zetten. Maar geen idee of dat zo is.
Lijkt op LSA stekkers of systeem zonder tool, ik heb ook zoets maar dan heb ik alles keystone die klik je in een houder en je hebt een patchpaneel ;)

• Blihi
En dan te bedenken dat een eenvoudig setje gereedschap twee tientjes kost: https://www.netwerkwinkel...RJ45-39919-1-p_17809.html

Heb je een tester, UTP krimptang, LSA tool en striptang in een.

• Niwla

Niwla

dat dus....

Blihi schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:22:

Dat blauwe deel maakt deel uit van de testset dus die moet je ff negeren. Volgens onze systeembeheerder zijn dit "standaard" Cat6a connectoren.

• Maartenteraar
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-10 12:28
Flink afgeschermde grote mensen connectors :)

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
BiG-GuY schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:32:
[...]

Heb zelf eentje van DeleyCON, die zijn er in wit/grijs of zwart.

***members only***
Wat zijn dat voor patchkabeltjes?

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

Gallery V&A

• ObiTewodros
wat is standaardprocedure bij nieuwbouw voor het bepalen waar precies de schuttingen moeten komen en dus waar de erfgrenzen zijn? Bij een recht toe recht aan tussenwoning zal dat misschien niet heel moeilijk zijn, maar als je een tuin hebt met allemaal gekke kronkels, dan is dat wat lastiger lijkt mij.

• Svdb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-05 11:35
Farmerwood schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 21:43:
[...]

De openslaande deuren en ramen beperken de opties binnen wat. Je zou kunnen overwegen om het keukenblok in het midden te zetten waar nu die kast staat. Dan heb je de locatie waar nu de keuken staat om een ruimte zithoek te maken of juist de woonkamer aan die kant te doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E6ms6dcKn8hc4HH1dCpmjr1l0AM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/atbUdFirJ5g9mp1DzFtoH1dD.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QBRqN55KHA96XfcuDZK0mqccIY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dkGdNPOANg02PTfnUVdv7XMf.jpg?f=user_large
Of juist de eettafel in het midden, maar dan even de vraag wat je voor de openslaande deuren kan zetten..

Wij hebben onderstaande inrichting gedaan. Keuken precies tegen de andere muur dan hoe hij vanuit de bouw gepland was.
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E6ms6dcKn8hc4HH1dCpmjr1l0AM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/atbUdFirJ5g9mp1DzFtoH1dD.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QBRqN55KHA96XfcuDZK0mqccIY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dkGdNPOANg02PTfnUVdv7XMf.jpg?f=user_large

Zo bedoeld u? Idd ook een goede mogelijkheid maar waar dan de tv/salon?

Altijd weer nieuwe opties 😀

[ Voor 13% gewijzigd door Svdb op 10-10-2022 16:18 ]

• BlauwPet
Farmerwood schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:36:
[...]

[Afbeelding]

- Geen spanning (fase)
- Wel fase, geen nul

Wat kan dat ding meer dan wat je zelf met een multimeter kan meten?

• BlauwPet
Niwla schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:30:
[...]
Volgens onze systeembeheerder zijn dit "standaard" Cat6a connectoren.
Dit zijn toolless connectoren voor CAT6a STP kabels, dus shielded connectoren voor shielded kabels. Ze hadden er ook wat minder lompe connectoren op kunnen zetten hoor, maar ja dan moeten ze weer een krimptang kopen. Hadden ze denk ik geen zin in.

• Farmerwood
  • Niet online
Maartenteraar schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:41:
[...]
Ja dat is ook een handig ding idd. Alleen na oplevering gebruik je m denk ik nooit meer :)
Dat geldt voor die UTP testtool ook zodra je je netwerk eenmaal hebt liggen. ;)
BlauwPet schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:16:
[...]

Hij is vooral lekker snel en geschikt voor de leek.
Ken hem via mijn neef die elektricien is en er een had in zijn bedrijfsbus.
Svdb schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:14:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zo bedoeld u? Idd ook een goede mogelijkheid maar waar dan de tv/salon?

Altijd weer nieuwe opties 😀
Geen u graag, dan voel ik me zo oud... :P

Dat is wat ik bedoelde qua keuken ja.

Vraag is ook een beetje hoe de ligging van het huis is. Als die openslaande deuren boven de zonzijde is kan het juist ook wel lekker zijn om de eettafel daar wel neer te zetten.
Aka laat de locatie van eethoek en zithoek ook afhangen van zon en wat er evt nog buiten staat bij die openslaande deuren. (Geldt voor beide zijden van het huis)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Il6kKgLWJ1q2yovFu-SYxAWSmU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p9BgXwTDTfY4eorZ6d5Slt6O.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXkagou8fw_M693SGg1blQEcpTk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/x3DoHBsZMNRe19QLPSFS0FFg.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Farmerwood op 10-10-2022 17:08 ]

• Blihi
ObiTewodros schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:12:
wat is standaardprocedure bij nieuwbouw voor het bepalen waar precies de schuttingen moeten komen en dus waar de erfgrenzen zijn? Bij een recht toe recht aan tussenwoning zal dat misschien niet heel moeilijk zijn, maar als je een tuin hebt met allemaal gekke kronkels, dan is dat wat lastiger lijkt mij.
De aannemer regelt dat als het goed is. Hij geeft aan waar de grenzen zijn. Nadat je een schutting plaatst komt het kadaster de definitieve grenzen op die schutting leggen. Zorg er dus voor dat die op de juiste plek staat.

De aannemer kan ervoor kiezen ook het kadaster te laten komen voor het uitzetten van het perceel (dat is hier gebeurd). Dan staan er netjes stalen paaltjes in de grond. Maar dan nog komen ze achteraf inmeten.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:43
BlauwPet schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:16:
[...]

Er zijn situaties die je niet makkelijk met een multimeter kan meten en deze wel laat zien. Ik begreep dat van een elektricien zelf. Plus dat dit natuurlijk in 3 seconden alles duidelijk heeft en je zelf continu moet wisselen van settings of aders.

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Krijgertje1979 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 22:16:
Heb denk ik afgelopen dagen een stuk of 30 aanvragen voor offertes voor zonnepanelen aangevraagd en tot nu toe 2 reacties dat ik een offerte zou krijgen. Weet iemand een of meerdere bedrijven die ook in deze tijden wel offertes sturen?
Ik had precies hetzelfde. Dit bedrijf heeft uiteindelijk relatief snel gereageerd en zeer tevreden mee https://mobisolar.nl/

Weet alleen niet of ze in heel NL leveren/leggen

[ Voor 5% gewijzigd door Dutchylex op 10-10-2022 19:46 ]

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:30
Dutchylex schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 19:44:
[...]

Ik had precies hetzelfde. Dit bedrijf heeft uiteindelijk relatief snel gereageerd en zeer tevreden mee https://mobisolar.nl/

Mobisolar heeft hier ook panelen gelegd. Niet de goedkoopste, maar ik vind dat ze wel net werk hebben geleverd.

• Diablow
  • Laatst online: 04-04 18:56
[...]

Is hier al vaker langs geweest, en is wel aan de prijs. Ik twijfel nog eens beetje. Een van de argumenten als je het wel laat doen, is dat je zeker weet dat de loze leiding ook goed is. Maar als je dat bij Niwla dan ziet inderdaad..

• Niwla

Niwla

dat dus....

Diablow schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 00:12:
[...]

Is hier al vaker langs geweest, en is wel aan de prijs. Ik twijfel nog eens beetje. Een van de argumenten als je het wel laat doen, is dat je zeker weet dat de loze leiding ook goed is. Maar als je dat bij Niwla dan ziet inderdaad..
Hier was een extra WCD/TEL/CAI/UTP €355,- p/st >:)

• Blihi
WTF. Dat is wel echt schofterig veel. En dan zo opleveren. Daar zou ik ze dus zeker voor terug laten komen.

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:06

vliegnerd

Nintendo fan.

[...]

Er is een groot verschil tussen bekabeld en loze leiding, althans dat kan het zijn. (En was in mijn project het geval).

Bekabeld: Een voorbedrade flexbuis wordt in het beton gegoten. Vaak veel bochten en 16mm leiding. Vervangen bedrading achteraf w
aarschijnlijk onmogelijk.
Loze leiding: Een 19mm gladde buis met controledraad.

Hier hebben ze de bedrading voor het laadpunt aan de voorgevel (geen optie maar standaard) gewoon als buitenkabel uitgevoerd die is ingestort in het beton. Dus vervangen totaal onmogelijk.

Ik was hier niet blij mee, maar dit is wel waar ik genoeg mee heb moeten nemen.

Achteraf zou ik dus altijd voor 19mm flexbuis met controledraad kiezen. Maar in mijn project was dat niet in alle kamers mogelijk. Echt ver met bochten enzo, willen ze gewoon niet leveren. |:(

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Hier inmiddels een offerte binnen voor het tegelwerk/sanitair. Krijg deze tekening waarbij de leverancier nu al aangeeft dat het niet conform bouwbesluit is. In het gesprek met de verkoper is dit niet ter sprake gekomen. Ik heb thuis even gemeten en heb nu ook 46cm dus ga er zelfs 2cm op vooruit. Thuis nooit als een te klein toilet ervaren, dus ben wel benieuwd wat deze maat, nu 480mm, zou moeten zijn? Vermoed 500.

[ Voor 29% gewijzigd door LordBusiness op 17-02-2023 14:15 ]

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-12 14:10

basdej

OutSystems Consultant

LordBusiness schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:34:
Hier inmiddels een offerte binnen voor het tegelwerk/sanitair. Krijg deze tekening waarbij de leverancier nu al aangeeft dat het niet conform bouwbesluit is. In het gesprek met de verkoper is dit niet ter sprake gekomen. Ik heb thuis even gemeten en heb nu ook 46cm dus ga er zelfs 2cm op vooruit. Thuis nooit als een te klein toilet ervaren, dus ben wel benieuwd wat deze maat, nu 480mm, zou moeten zijn? Vermoed 500.

[Afbeelding]
1.
Een toiletruimte als bedoeld in artikel 4.9, heeft een vloeroppervlakte van ten minste 0,9 m x 1,2 m.

2.
In afwijking van het eerste lid heeft een integraal toegankelijke toiletruimte een vloeroppervlakte van ten minste 1,65 m x 2,2 m.

3.
Een vloeroppervlakte als bedoeld in het eerste en tweede lid heeft boven die vloer ten minste de in tabel 4.8 aangegeven hoogte.

4.
Het eerste lid is niet van toepassing op een toiletruimte in een cel.
https://rijksoverheid.bou...cs/wet/bb2012/hfd4/afd4-2
Tenzij je dus in een cel woont, is de vloeroppervlakte te klein, zou minimaal 1,20 meter breed moeten zijn.

Hoi.

• Blik1984
  • Laatst online: 08-12 18:48
basdej schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:31:
[...]

[...]

Tenzij je dus in een cel woont, is de vloeroppervlakte te klein, zou minimaal 1,20 meter breed moeten zijn.
Wordt het plateau hier niet in meegenomen? Lijkt me sterk dat de standaard toiletruimte niet zou voldoen aan het bouwbesluit.

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-12 14:10

basdej

OutSystems Consultant

Blik1984 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:45:
[...]

Wordt het plateau hier niet in meegenomen? Lijkt me sterk dat de standaard toiletruimte niet zou voldoen aan het bouwbesluit.
Dat kan ik dus niet 100% opmaken uit de tekst. Het bouwbesluit heeft het over vloeroppervlak.

Hoi.

• Blihi
Even mee terug naar de verkoper dus. Die zal toch echt aan het bouwbesluit moeten voldoen.

Er zijn ook compacte inbouwspoelreservoirs. Wellicht dat daarmee iets te doen is.

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-12 15:34
Een toiletruimte heeft een binnenmaat van minimaal 1200 tussen de wanden.
Deze afmeting komt nog uit de staande potten vandaan.

Over het algemeen wordt het inbouwreservoir hierbij niet als een beperking in het oppervlak gezien. (Dit als gevolg van het gelijkheidsbeginsel).
De maat voor de pot kan ik officieel niets over vinden, de vraaa is dan ook of dit überhaupt wel maatgevend is.

https://rijksoverheid.bou...d4/afd4-2/par4-2-1/art4-8
http://www.bouwhelp.nl/vraag/2126_vrij_vloeroppervlak_toilet

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
basdej schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:31:
[...]

[...]

Ik lees 'm iets anders, die 90x120 die haal ik volgens mij wel, anders zou menig toiletruimte niet voldoen. Is volgens mij ook een vrijstandaard maat in in een nieuwbouwhuis. Gaat me vooral waarom zij nu aangeven dat die 480 niet voldoet, want daar vind ik nergens wat over terug in het bouwbesluit.

Online vind ik wel een advies van 500.

[ Voor 0% gewijzigd door LordBusiness op 11-10-2022 14:40 . Reden: typo ]

• Krijgertje1979
Dutchylex schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 19:44:
[...]

Thanks! Ik ga even contact met ze leggen

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-12 14:23
LordBusiness schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:38:
[...]
Ik lees 'm iets anders, die 90x120 die haal ik volgens mij wel, anders zou menig toiletruimte niet voldoen. Is volgens mij ook een vrijstandaard maat in in een nieuwbouwhuis. Gaat me vooral waarom zij nu aangeven dat die 480 niet voldoet, want daar vind ik nergens wat over terug in het bouwbesluit.

Online vind ik wel een advies van 500.
Die vraag is toch met 1 telefoontje aan de sanitairpartij beantwoord? Aangezien zij het ook aangeven?
Zoals in bouwbesluit te lezen valt, voldoen de afmetingen verder.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

• Krijgertje1979
Niwla schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:30:
[...]

Dat blauwe deel maakt deel uit van de testset dus die moet je ff negeren. Volgens onze systeembeheerder zijn dit "standaard" Cat6a connectoren.
Lijken wel op de producten
Niwla schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:36:
[...]

[Afbeelding]

Hierbij 😂

Andere kant is een muuraansluiting.
Staat er een merk en typenummer op die connectoren? Lijken op field installable connectoren en op basis van hoe ze eruit zien zijn ze behoorlijk overspecced voor thuisgebruik.

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 07-12 18:54
Kan iemand iets zinnigs zeggen over de kwaliteit van Svedex binnendeuren gemaakt van tubulaire spaanplaat? We kijken ook naar Albo binnendeuren, maar die zijn duurder en nog niet afgelakt.

Ik zit te kijken naar bijvoorbeeld deze deur: https://www.svedex.nl/paneeldeur-ce11-cameo
Vergelijking van bijv. Albo: https://www.albodeuren.nl/deur/ij-1600/

• Facerafter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-11 16:42
gdvm schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 18:33:
Kan iemand iets zinnigs zeggen over de kwaliteit van Svedex binnendeuren gemaakt van tubulaire spaanplaat? We kijken ook naar Albo binnendeuren, maar die zijn duurder en nog niet afgelakt.

Ik zit te kijken naar bijvoorbeeld deze deur: https://www.svedex.nl/paneeldeur-ce11-cameo
Vergelijking van bijv. Albo: https://www.albodeuren.nl/deur/ij-1600/
Zoals je al zegt is de Albo niet afgelakt maar heb Svedex en Albo in de showroom kunnen zien maar ik vond het bijna niet eens te zien dat de Albo deuren niet afgelakt zijn, ze zijn vanuit de fabriek al erg netjes.

Voor de specifieke modellen kan ik niet veel zeggen maar de Albo deuren voelde wel een stuk zwaarder en steviger aan. Wij waren voornamelijk aan het kijken naar de freeslijn modellen en daar zie je dat Svedex een heel oppervlakkige freeslijntje doet waarbij Albo een diepere groef doet. Kwaliteit tussen de 2 merken is wel echt te merken.

[ Voor 10% gewijzigd door Facerafter op 11-10-2022 20:00 ]

Pagina: 1 ... 161 ... 365 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.