Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Bij ons in de buurt heb je zoiets:
http://instrumentheek.be/

Goed gereedschap vind ik een goede investering. Ik denk dan aan: boormachine, multimeter,...
Als je er zorg voor draagt dan gaat dit een leven lang mee.
Goed gereedschap wordt er jaar na jaar ook niet goedkoper op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:37
Voor de “in de buurt” oplossing van lenen van spullen heb je ook apps als “peerby” (waar mensen zelfs nog een vergoeding kunnen vragen, en een verzekering kunnen aanvinken) en Next Door.

Zelf vind ik lenen/huren vooral handig bij dingen die ook onhandig veel ruimte innemen. Zo is een behangafstomer niet duur, maar voor die paar keer dat je hem gebruikt hoef ik dat ding niet zelf te hebben. En een grote ladder bijvoorbeeld kan ik hier ook nauwelijks kwijt, dan ligt ie in de tuin of op het keukendak voor die enkele keren gebruik. Maar een cirkelzaag of afkortzaag gebruik ik dan toch weer nét vaak genoeg om het kopen (van een goedkope of tweedehandse variant) te rechtvaardigen.

Zo wilde ik eens 1 cm van een 4cm-dikke massieve achterdeur afzagen over de hele lengte. Onmogelijke met decoupeerzaag. Dat uitbesteden zou betekenen een rit met deur in auto naar een zagerij en al snel behoorlijke kosten en een rit terug. Uiteindelijk op marktplaats voor 100 euro een 2e hands DeWalt cirkelzaag met geleiderail gekocht. Even oefenen op wat oud hout en daarna voor het echt. Even spannend maar prima gelukt, en daarmee heeft die zaag zich in een keer terugverdiend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18-09 18:25
Goed gereedschap en ermee kunnen werken maakt onafhankelijk, misschien niet financieel maar sowieso in het algemeen. Dat alleen is al heel wat waard vind ik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Ik ben eigenlijk altijd wel bezig met klusjes in huis en tuin.
Geen grote dingen maar dingetjes waar ik aan verder werk als ik zin heb:
- Verlichtingsspotjes plaatsen
- schilderen
- gevelplanten plaatsen

En ook tweakersdingen zoals een wifi-boilertje maken. Niet te moeilijk: Shelly module, relais,... Wel nog wat studeren op de softwarekant. Uiteindelijk wil ik de boiler optimaal laten opwarmen in functie van de energieprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-09 16:43
Wozmro schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:22:
Ik ben eigenlijk altijd wel bezig met klusjes in huis en tuin.
Geen grote dingen maar dingetjes waar ik aan verder werk als ik zin heb:
- Verlichtingsspotjes plaatsen
- schilderen
- gevelplanten plaatsen
Ik ben juist in een nieuwbouwwoning gaan wonen zodat ik al dit soort zalen níet meer hoef te doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:57:
[...]

Ik ben juist in een nieuwbouwwoning gaan wonen zodat ik al dit soort zalen níet meer hoef te doen...
Ik ook. Ik heb echt 2 linkerhanden/slechte motoriek. Ik kan in principe niks netjes doen op het kwaliteitsniveau dat ik wel wens. Dus ik doe vrijwel niks in huis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:32
Gaan wij niet nu erg off topic met al die slow-chat over gereedschap ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:59

de Peer

under peer review

WiLLoW_TieN schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:56:
Gaan wij niet nu erg off topic met al die slow-chat over gereedschap ?
Vind ik wel meevallen. Het gaat wel over de mindset die hoort bij (financiële) onafhanklijkheid en welke strategieën je daarbij kunt volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:57:
[...]

Ik ben juist in een nieuwbouwwoning gaan wonen zodat ik het wél kan doen. Zonder daarbij eerst het beunwerk van 3 eerdere bewoners te hoeven doorspitten :P

Om de link te maken met FO zet ik hiermee wel in op een de facto NOM-woning. Het is nu natuurlijk bijna een 'hype' te noemen, maar ook vóór de absurde prijsstijgingen wilde ik ons huishouden wat meer loswrikken van volatiliteit op de energiemarkt.

Vooral ook omdat we nu nog stadsverwarming hebben en daar betaal je je al scheel aan het vastrecht. Maar goed, dit was toentertijd ook onze instapwoning die we doorverkocht hebben.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik voel me niet geheel prettig om op dit moment in bulk in te stappen op de aandelenmarkt. Maar goed, elk jaar had ik wel een tegenargument... 2 coronajaren, daarvoor telkens 'de markt staat nu zo hoog'. Het is een luxeprobleem. Ook wel bekend als TINA. Mocht iemand nog ideeën hebben dan ben ik wel benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-09 10:17
Stadsverwarming lijkt me ook niet prettig als je daar aan vastzit, hebben verschillende vrienden ook. Aangezien we van plan zijn in ons huidige huis oud te worden, nog kritischer dan normaal gekeken naar waar het geld nu naartoe gaat en ook de komende jaren zal gaan.

Naast de hypotheek blijft daarbij de grootste (beïnvloedbare) post de energiekosten. Daarom komt het dak hier ook vol met panelen. Helaas door alle topdrukte wel pas over paar maanden daadwerkelijk gerealiseerd. Ruim meer dan huidig verbruik (6500kWh tov 3.000kWh), maar er komt ook wel een warmtepomp. Als het kan volledig van het gas af, anders wordt het een hybride. Ik heb liever een hap uit mijn spaargeld dat loopt te verdampen, omdat ik niet volle bak in aandelen wil stappen, dan tientallen jaren die stijgende energiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:57
Kluifjes schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:21:
Stadsverwarming lijkt me ook niet prettig als je daar aan vastzit, hebben verschillende vrienden ook. Aangezien we van plan zijn in ons huidige huis oud te worden, nog kritischer dan normaal gekeken naar waar het geld nu naartoe gaat en ook de komende jaren zal gaan.

Naast de hypotheek blijft daarbij de grootste (beïnvloedbare) post de energiekosten. Daarom komt het dak hier ook vol met panelen. Helaas door alle topdrukte wel pas over paar maanden daadwerkelijk gerealiseerd. Ruim meer dan huidig verbruik (6500kWh tov 3.000kWh), maar er komt ook wel een warmtepomp. Als het kan volledig van het gas af, anders wordt het een hybride. Ik heb liever een hap uit mijn spaargeld dat loopt te verdampen, omdat ik niet volle bak in aandelen wil stappen, dan tientallen jaren die stijgende energiekosten.
Ik ga het in mijn nieuwe huis ook krijgen en ben daar helemaal niet blij mee. Heb al voorbereidingen getroffen om een warmtepomp te plaatsen, maar met de huidige prijzen is dat eigenlijk niet terug te verdienen. Ik heb er vrede mee dat ik het eerste jaar gewoon de stadsverwarming aan ga houden en dan ook genoeg data heb om te kijken wat voor warmtepomp nodig gaat zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-09 10:17
Blik1984 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:36:
[...]

Ik ga het in mijn nieuwe huis ook krijgen en ben daar helemaal niet blij mee. Heb al voorbereidingen getroffen om een warmtepomp te plaatsen, maar met de huidige prijzen is dat eigenlijk niet terug te verdienen. Ik heb er vrede mee dat ik het eerste jaar gewoon de stadsverwarming aan ga houden en dan ook genoeg data heb om te kijken wat voor warmtepomp nodig gaat zijn
Wat bedoel je met de opmerking dat met huidige prijzen een warmtepomp niet terug te verdienen is? Het lijkt me toch juist rendabel nu of heeft dat met de stadsverwarming te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
finsdefis schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:49:
[...]

Ik ben juist in een nieuwbouwwoning gaan wonen zodat ik het wél kan doen. Zonder daarbij eerst het beunwerk van 3 eerdere bewoners te hoeven doorspitten :P

Om de link te maken met FO zet ik hiermee wel in op een de facto NOM-woning. Het is nu natuurlijk bijna een 'hype' te noemen, maar ook vóór de absurde prijsstijgingen wilde ik ons huishouden wat meer loswrikken van volatiliteit op de energiemarkt.
Dat wil ik liever laten doen dan dat ik het zelf moet doen. Uitzoeken is wel leuk, aanleggen mag iemand anders doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Ik ben eigenlijk al 15 jaar bezig met energie-optimalisering van de woning. Vorig jaar betaalden we 24€/maand voor aardgas.

En ik ben zo losweg op zoek naar een nieuw woningproject waarin ik al mijn opgedane ervaring nog eens van nul af kan toepassen.

Met focus op compact, eenvoud, mix van oude(van voor de opkomst van fossiele energie) en nieuwe bouwtechnieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Kluifjes schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:04:
[...]

Wat bedoel je met de opmerking dat met huidige prijzen een warmtepomp niet terug te verdienen is? Het lijkt me toch juist rendabel nu of heeft dat met de stadsverwarming te maken.
Je mag nu rustig 20-25k rekenen voor een warmtepomp, en dat is dan nog zonder de zonnepanelen installatie erbij als je die ook wilt hebben. Dan praat je toch al snel over een tvt van minimaal 10 jaar maar meestal eerder richting de 15-20 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:48
finsdefis schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:49:
[...]

Ik voel me niet geheel prettig om op dit moment in bulk in te stappen op de aandelenmarkt. Maar goed, elk jaar had ik wel een tegenargument... 2 coronajaren, daarvoor telkens 'de markt staat nu zo hoog'. Het is een luxeprobleem. Ook wel bekend als TINA. Mocht iemand nog ideeën hebben dan ben ik wel benieuwd!
Zet je 'beleg-pot' op een spaarrekening en ga vandaar uit maandelijks beleggen. Als je €100k te verstouwen hebt en alleen gespreid durft in te stappen, zou ik maandelijks 10k gaan beleggen. Als je dat te spannend vindt, maak je er bv 5k van. Bij een flinke correctie koop je wat meer in. Belangrijkste om te doen is starten, want time in the market en zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Blik1984 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:15:
[...]

Je mag nu rustig 20-25k rekenen voor een warmtepomp.
Dat kun je doen, maar het kan ook prima voor 2000 euro.
vergeet de subsidie niet.
en zelf handen uit de mouwen steken loont ook ;)

Ik was zelf voor 1500 euro klaar. Dat was binnen 1 of 2 jaar terug verdiend.

Dit doet me denken aan de opkomst van de elektrische auto, waarbij mensen riepen: ja maar zo'n tesla kost 70k, wie kan dat nu betalen?

[ Voor 25% gewijzigd door de Peer op 13-04-2022 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Blik1984 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:15:
[...]

Je mag nu rustig 20-25k rekenen voor een warmtepomp, en dat is dan nog zonder de zonnepanelen installatie erbij als je die ook wilt hebben. Dan praat je toch al snel over een tvt van minimaal 10 jaar maar meestal eerder richting de 15-20 jaar
Die 20-25k is natuurlijk niet alleen de warmtepomp. Bij een goed geïsoleerde woning voldoet een lucht/water warmtepomp ook prima en zijn fors goedkoper. Echter als je nog een goeie CV ketel hebt hangen loont het juist om eerst de isolatie aan te pakken.

In deze video; YouTube: Zoveel geld verdien je door je huis te verduurzamen zie je dat verduurzamen zich eigenlijk vanaf dag 1 terugverdiend in alleen al de stijging van de waarde van de woning. Overigens zitten er ook duidelijk meer en minder renderen onderdelen tussen. De warmtepomp is echt afhankelijk van de subsidie om het financieel rond te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:12
Deveon schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:34:
[...]

Die 20-25k is natuurlijk niet alleen de warmtepomp. Bij een goed geïsoleerde woning voldoet een lucht/water warmtepomp ook prima en zijn fors goedkoper. Echter als je nog een goeie CV ketel hebt hangen loont het juist om eerst de isolatie aan te pakken.

In deze video; YouTube: Zoveel geld verdien je door je huis te verduurzamen zie je dat verduurzamen zich eigenlijk vanaf dag 1 terugverdiend in alleen al de stijging van de waarde van de woning. Overigens zitten er ook duidelijk meer en minder renderen onderdelen tussen. De warmtepomp is echt afhankelijk van de subsidie om het financieel rond te krijgen.
Woningwaarde vind ik maar zo zo. Op korte termijn is dat leuk. Verder is dat een kwestie van als iedereen het moet, dan is het geen extra meer en wil je er niet extra voor betalen. Beetje als auto's zonder stuurbekrachtiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Torched schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:30:
[...]

Woningwaarde vind ik maar zo zo. Op korte termijn is dat leuk. Verder is dat een kwestie van als iedereen het moet, dan is het geen extra meer en wil je er niet extra voor betalen. Beetje als auto's zonder stuurbekrachtiging.
Klopt, maar de auto’s zonder stuurbekrachtiging worden niet magisch meer waard maar gaan naar de sloop. Daarnaast heb je natuurlijk niet alleen profijt bij verkoop maar ook terwijl je er woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Die 20-25k is natuurlijk niet alleen de warmtepomp. Bij een goed geïsoleerde woning voldoet een lucht/water warmtepomp ook prima en zijn fors goedkoper.
Dat valt nog wel tegen. 20-25k hoeft inderdaad niet, maar je bent toch serieus geld kwijt als je een full-electric systeem met een beetje fatsoenlijke capaciteit wilt hebben. Dan kost alleen de buitenunit al gauw 5000 of meer. En dan komt er nog een binnen unit bij en een boiler etc. voor warm water, zodat je snel boven de 10k uitkomt. En dan is er nog niets geïnstalleerd. Ik denk dat de meeste mensen dus niet veel lager dan 15k zullen uitkomen voordat ze een werkend lucht/water systeem hebben ter vervanging van de CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
de Peer schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:25:
[...]

Dit doet me denken aan de opkomst van de elektrische auto, waarbij mensen riepen: ja maar zo'n tesla kost 70k, wie kan dat nu betalen?
Voor 1500 euro had jij een warmtepomp die je hele huis kon verwarmen? Heel knap, en ik geloof je niet. Of je moet een studio hebben van 40 m2…

Ga maar eens in het warmtepomp topic loeren, grotere systemen die aangelegd moeten worden zouden normaliter rond de 10k moeten kosten maar zijn door gebrek aan mankracht, explosie aan kosten van materiaal en gebrek aan überhaupt warmtepompen explosief gestegen kost dezelfde installatie je nu 20-25k

En voor een nieuw huis krijg je geen subsidie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:54
Vorig jaar circa netto 6K voor 7kW L/W warmtepomp incl boilervat van 300 L. Installatie zelf voorbereid, afgemaakt door installateur (omdat ik dat liever met een ervaren person wilde doen en dat een voorwaarde was voor de subsidie).

Andere offerte die ik had liggen was inderdaad een stuk hoger, 11K en moest ik ook nog e.e.a. zelf voorbereiden.

Vloerverwarming en nieuwe vloer waren duurder dan de warmtepomp zelf...

Wel lekker comfortabel. En volledig van het gas af, energiepositief door de zonnepanelen.

Maar goed, door zelf e.e.a. te kunnen doen, uitzoeken kan het dus een hoop schelen. Ook als je niet zo heel handig bent.

[ Voor 39% gewijzigd door rube op 13-04-2022 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
[...]

Voor een bodemwarmtepomp beginnen de kosten minimaal met een 3x.xxx tegenwoordig. Vergis je niet in dat alles echt een factor x duurder is geworden ten opZichte van 4 maanden geleden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Blik1984 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 22:26:
[...]

Voor 1500 euro had jij een warmtepomp die je hele huis kon verwarmen? Heel knap, en ik geloof je niet. Of je moet een studio hebben van 40 m2…
Ja. Mijn airco kostte 1100 euro. Voor 300 euro laten installeren. Bovenverdieping verwarmen is niet nodig hier want die wordt nooit koud, huis uit 2006. Half vrijstaand huis. Geen studio.

Warmtepompboiler erbij voor warm water. 1200 euro, en ik kreeg daar dacht ik 1100 euro voor Aan subsidie.

Maar je kunt ook een Panasonic monobloc kopen en op je vloerverwarming aansluiten. Kost 4000 euro en dan krijg je 2500 euro subsidie geloof ik. Eenvoudig zelf te installeren.

2 linkerhanden? Dan reken een paar duizend euro extra voor installatiekosten en duurdere modellen die je aangesmeerd krijgt, waar ze ook weer marge op pakken.

Maar de techniek is simpel en niet duur, echter een all in one bodemwarmtepomp met alles uitbesteed is de tesla onder de warmtepompen. Daar kun je ook voor kiezen, en dat is prima.

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 13-04-2022 23:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
de Peer schreef op woensdag 13 april 2022 @ 22:55:
[...]

Ja. Mijn airco kostte 1100 euro. Voor 300 euro laten installeren. Bovenverdieping verwarmen is niet nodig hier want die wordt nooit koud, huis uit 2006. Half vrijstaand huis. Geen studio.

Warmtepompboiler erbij voor warm water. 1200 euro, en ik kreeg daar dacht ik 1100 euro voor Aan subsidie.

Maar je kunt ook een Panasonic monobloc kopen en op je vloerverwarming aansluiten. Kost 4000 euro en dan krijg je 2500 euro subsidie geloof ik. Eenvoudig zelf te installeren.

2 linkerhanden? Dan reken een paar duizend euro extra voor installatiekosten en duurdere modellen die je aangesmeerd krijgt, waar ze ook weer marge op pakken.

Maar de techniek is simpel en niet duur, echter een all in one bodemwarmtepomp met alles uitbesteed is de tesla onder de warmtepompen. Daar kun je ook voor kiezen, en dat is prima.
In feite is je kostenvergelijk nu een L/W warmtepomp (niet eens bodem, dat is nog een factor duurder) plus boiler die volledig gespecificeerd is op een grote woning en het hele huis kan verwarmen en een groot gezin kan voorzien van warm water in een periode van grote schaarste op allerlei vlakken vs. een airco in de woonkamer en een boiler die je zelf hebt geinstalleerd in een periode zonder schaarste

Heel leuk, maar natuurlijk geen eerlijk vergelijk. Ik heb meerdere voorbeelden voorbij zien komen de afgelopen weken van L/W warmtepompen en hybride warmtepompen die inclusief installatie uitkomen op minimaal 15k voor de hybride variant en 20k-25k voor de all-electric variant. Allemaal van mensen die in onze nieuwbouwwijk van de stadsverwarming afwillen. Maar wegens deze hoge kosten blijft het toch vaak bij een offerte opvragen en zijn er maar weinig mensen die doorzetten. Subsidie krijg je namelijk niet en de kosten wegen niet op tegen de baten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
rube schreef op woensdag 13 april 2022 @ 22:28:
Vorig jaar circa netto 6K voor 7kW L/W warmtepomp incl boilervat van 300 L. Installatie zelf voorbereid, afgemaakt door installateur (omdat ik dat liever met een ervaren person wilde doen en dat een voorwaarde was voor de subsidie).

Andere offerte die ik had liggen was inderdaad een stuk hoger, 11K en moest ik ook nog e.e.a. zelf voorbereiden.

Vloerverwarming en nieuwe vloer waren duurder dan de warmtepomp zelf...

Wel lekker comfortabel. En volledig van het gas af, energiepositief door de zonnepanelen.

Maar goed, door zelf e.e.a. te kunnen doen, uitzoeken kan het dus een hoop schelen. Ook als je niet zo heel handig bent.
En de tijdsgeest scheelt ook een hoop, de wereld rondom warmtepompen en energie is de afgelopen 2 maanden enigszins aan verandering onderhevig. En dat heeft zijn impact op de prijs.

Voor zonnepanelen kon je een jaar geleden nog zonnepanelen neerleggen voor onder de 1 euro per wp. Dat ligt nu ook rustig boven de 1,40 per wp. Puur een vraag en aanbod dingetje, maar je bent onder de streep wel even 40% duurder uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:57
Hier van het gas af met een L/W WP + WPB. Heeft me rond de € 3500,- incl. subsidie gekost. Een Panasonic 9kW J serie koop je voor € 850,- incl. subsidie. Energie voorschot is € 18,- en dat is waarschijnlijk te hoog.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Blik1984 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 23:28:
[...]

In feite is je kostenvergelijk nu een L/W warmtepomp (niet eens bodem, dat is nog een factor duurder) plus boiler die volledig gespecificeerd is op een grote woning en het hele huis kan verwarmen en een groot gezin kan voorzien van warm water in een periode van grote schaarste op allerlei vlakken vs. een airco in de woonkamer en een boiler die je zelf hebt geinstalleerd in een periode zonder schaarste

Heel leuk, maar natuurlijk geen eerlijk vergelijk. Ik heb meerdere voorbeelden voorbij zien komen de afgelopen weken van L/W warmtepompen en hybride warmtepompen die inclusief installatie uitkomen op minimaal 15k voor de hybride variant en 20k-25k voor de all-electric variant. Allemaal van mensen die in onze nieuwbouwwijk van de stadsverwarming afwillen. Maar wegens deze hoge kosten blijft het toch vaak bij een offerte opvragen en zijn er maar weinig mensen die doorzetten. Subsidie krijg je namelijk niet en de kosten wegen niet op tegen de baten
Inderdaad. Maar ik wil ook niet 1 op 1 vergelijken. Ik keek naar wat voor mij de beste oplossing is. Maatwerk.
Mijn punt is juist dat niet iedereen een bodemwarmtepomp nodig heeft.
De route van airco plus boiler werkt ook nu nog, met nauwelijks extra kosten. Desnoods als overbrugging. En dan over 5 jaar eventueel een grotere pomp kopen, als je denkt dat dat goedkoper gaat worden.

En idd voor nieuwbouw geen subsidie. Dat is waar. Dan is het gewoon balen met die stadsverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Stadsverwarming is sowieso ruk en duur.
Wij hebben nu het dak volgegooid met panelen om met de terugleververgoeding de kosten van stadswarmte enigszins af te dekken. Maar als een ooit een elektrische auto komt is dat 'voordeel' dus ook weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Blik1984 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 23:28:
[...]
Stadsverwarming is in principe al duurzaam, dus durf niet te zeggen dat je die aanpassing ooit nog terug verdiend. Gezien je vaak niet onder de aanleg uit kan komen kan je dan beter er een paar jaar gebruik van maken totdat de gekte op de markt afneemt en er meer expertise op gebied van warmtepompen is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rube
Blik1984 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 23:31:
[...]
En de tijdsgeest scheelt ook een hoop, de wereld rondom warmtepompen en energie is de afgelopen 2 maanden enigszins aan verandering onderhevig. En dat heeft zijn impact op de prijs.
In ieder geval veelal langere levertijden. De nettoprijs van de warmtepomp zelf is vrijwel niet omhoog gegaan, in sommige gevallen zelfs gedaald en de subsidie is omhoog gegaan, dus per saldo goedkoper dan toen ik deze vorig jaar kocht.

Het vinden van een installateur op niet al te lange termijn en voor een redelijke prijs is wel een dingetje nu.....
Toch makkelijk als je dan zelf de handen uit de mouwen kan en wil steken...

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:51
Deveon schreef op donderdag 14 april 2022 @ 07:04:
[...]

Stadsverwarming is in principe al duurzaam, dus durf niet te zeggen dat je die aanpassing ooit nog terug verdiend.
Stadsverwarming duurzaam?
Ze importeren hier vuilnis uit Engeland om de ovens van de HVC te stoken om warmte te hebben.. Wat is daar duurzaam aan?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 09:28
Dat die afval netjes verbrand word in een oven met lucht scrubber erachter inplaats van in de UK op een Landfill te eindigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
No Hands schreef op donderdag 14 april 2022 @ 07:55:
[...]

Stadsverwarming duurzaam?
Ze importeren hier vuilnis uit Engeland om de ovens van de HVC te stoken om warmte te hebben.. Wat is daar duurzaam aan?
offtopic:
In principe
Normaal gezien, als/wanneer de regels of de gebruikelijke gang van zaken wordt gevolgd, zoals te verwachten valt onder normale omstandigheden.

Liever afval uit het VK dan olie uit het Midden Oosten of gas uit Rusland.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
de Peer schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:25:
[...]

En toen heb je voor 1500 euro een Tesla gebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Deveon schreef op donderdag 14 april 2022 @ 07:04:
[...]

Stadsverwarming is in principe al duurzaam, dus durf niet te zeggen dat je die aanpassing ooit nog terug verdiend. Gezien je vaak niet onder de aanleg uit kan komen kan je dan beter er een paar jaar gebruik van maken totdat de gekte op de markt afneemt en er meer expertise op gebied van warmtepompen is.
Gezien de huidige prijzen was dat sowieso al mijn strategie. Eerst een jaartje aankijken en dan eens kijken hoe het met de kosten zit op jaarbasis en dan kijken of een warmtepomp een goed alternatief gaat zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JEightyFive schreef op donderdag 14 april 2022 @ 08:22:
[...]

;)
Nouja de boodschap was natuurlijk dat ook dat goedkoper kan.
Ik rijd Nissan Leaf, lease auto. Voor ongeveer 50-100 euro per maand.
Ideaal met veel zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
de Peer schreef op donderdag 14 april 2022 @ 08:58:
[...]

;)
Tijdsgeest:

Diezelfde Nissan Leaf kost je nu minimaal 373 euro aan bijtelling. De goedkoopste Leaf is 28k tegen 16% bijtelling. Maar wil je degene met 59Kw accu kom je al minimaall op 500 euro bijtelling. Dan heb je dus nul opties en de goedkoopste versie rondrijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Blik1984 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:09:
[...]

Tijdsgeest:

Diezelfde Nissan Leaf kost je nu minimaal 373 euro aan bijtelling. De goedkoopste Leaf is 28k tegen 16% bijtelling. Maar wil je degene met 59Kw accu kom je al minimaall op 500 euro bijtelling. Dan heb je dus nul opties en de goedkoopste versie rondrijden.
Dan dus wederom andere keuzes maken. Voor ons was dit (4% bijtelling voor een paar jaar) interessant om te kiezen. Misschien is het nu wel handiger om hem gewoon te kopen en te rijden op de stroom van de zonnepanelen. Maar dat ga ik pas beoordelen als er een nieuwe keuzemoment komt, als die 4% bijtelling afloopt.

Dus ja, tijdsgeest. Goed timen en anticiperen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
JEightyFive schreef op donderdag 14 april 2022 @ 08:22:
[...]

Van 70k naar €1500 is wel een erg groot verschil hé, echter kan je tegenwoordig ook een Dacia Spring nieuw kopen voor onder de 20k. Als dat voldoet rijd je erg voordelig elektrisch en een elektrische aandrijflijn is al véél comfortabeler als was de concurrentie nieuw bied voor 20k (bijv Aygo X met automaat). Kijk je gebruikt dan zie je van 6-7k al Renault Zoë's en 15k voor een eGolf.

Net als bij een warmtepomp kan het best betaalbaar zijn mits het voldoet aan je eisen/wensen. Een jaren 20 woning all-eletric maken heeft nog steeds een fors prijskaartje, maar bij een woning van 5-10 jaar oud is dat dankzij de subsidie goed te doen.

Bij ons voldoet de (privé) eGolf voor 95% van onze kilometers (3 kleine kinderen, 2 autostoeltjes) en voor de overige 5% huur ik. Een warmtepomp heeft dan al het voordeel dat de techniek niet nieuw is, het enige probleem is gebrek aan expertise. Dat zal waarschijnlijk even nodig hebben voordat monteurs zich laten omscholen omdat er op dat gebied nu enorm veel geld te verdienen is. Eventueel zelfs uit andere sectoren zal automotive omdat straks met elektrische auto's daar veel minder preventief onderhoud op nodig.

Edit:
Persoonlijk zou ik dus voor de warmtepomp nog even wachten mits je huidige installatie niet aan vervanging toe is, echter met isolatie heb je ongeacht de bron profijt dus zo lang je in het huidige huis wilt blijven wonen en je financieel de middelen hebt (bijv overwaarde) is dat een zeer veilige en rendabele investering. Persoonlijk zie ik geen betere alternatieven (aandelen, obligaties, grondstoffen, vastgoed, crypto, oid).

[ Voor 14% gewijzigd door Deveon op 14-04-2022 09:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
Ik ben hier ook (in B) aan het bekijken hoe we minder gas kunnen gebruiken.

Huis uit 1996, en nu een gasverbruik van 1700m3.
We gaan 4 L/L units plaatsen op 1 buitenunit. Dat zal waarschijnlijk rond de 10k kosten.
Ik vermoed dat dat ca 1000-1500€ per jaar kan besparen. Is het minder, dan is het een comfortuitgave omdat het in een hele hete zomer ook kan werken als airco.

Daarbovenop wil ik nog een tweede installatie van zonnepanelen leggen van 6kWp, dat gaat me ook 9k kosten inclusief de omzetting naar een 3 F net, wat ik nuttig acht gezien er een electrische auto aan komt.

Zelfs al moet ik die extra electriciteit zowat 100% op het net zetten, daar krijg ik 15-20ct per kWh voor, dus dat betaalt zichzelf ook op minder dan 10 jaar terug.

Mogelijk leen ik het investeringsbedrag.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:48
de Peer schreef op donderdag 14 april 2022 @ 08:58:
Dat is nogal een zinloze statement naar mijn mening; alhoewel jouw kosten uit bijtelling bestaan zegt dat natuurlijk niets over de kosten van een auto.

Zo bezien kost mijn auto -€250/maand (ik laat mijn leasebudget uitbetalen en hou geld over).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

assje schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:18:
[...]

Dat is nogal een zinloze statement naar mijn mening; alhoewel jouw kosten uit bijtelling bestaan zegt dat natuurlijk niets over de kosten van een auto.

Zo bezien kost mijn auto -€250/maand (ik laat mijn leasebudget uitbetalen en hou geld over).
Ik snap je, maar het is wel de realiteit. Ik kijk gewoon praktisch: wat ben ik kwijt aan het vraagstuk 'transport'. Dus het zijn wel degelijk mijn uitgaven voor de auto.
Net zoals mijn energierekening -5000 euro per jaar is. Dankzij salderingsregeling en hoge terugleververgoeding door de crisis, maar voor nu de realiteit voor het vraagstuk 'energie'. Iemand zonder geschikt PV-dak of een slecht energiecontract (tijdsgeest?) heeft daar niets aan, niet alle oplossingen zijn overdraagbaar van de ene naar de andere situatie.

[ Voor 30% gewijzigd door de Peer op 14-04-2022 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Tommie12 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:58:
Ik ben hier ook (in B) aan het bekijken hoe we minder gas kunnen gebruiken.

Huis uit 1996, en nu een gasverbruik van 1700m3.
We gaan 4 L/L units plaatsen op 1 buitenunit. Dat zal waarschijnlijk rond de 10k kosten.
Ik vermoed dat dat ca 1000-1500€ per jaar kan besparen. Is het minder, dan is het een comfortuitgave omdat het in een hele hete zomer ook kan werken als airco.

Daarbovenop wil ik nog een tweede installatie van zonnepanelen leggen van 6kWp, dat gaat me ook 9k kosten inclusief de omzetting naar een 3 F net, wat ik nuttig acht gezien er een electrische auto aan komt.

Zelfs al moet ik die extra electriciteit zowat 100% op het net zetten, daar krijg ik 15-20ct per kWh voor, dus dat betaalt zichzelf ook op minder dan 10 jaar terug.

Mogelijk leen ik het investeringsbedrag.
Als je kan zou ik sowieso lenen. Maar wel een aantal kanttekeningen bij je post:
  • Multisplits zijn dikwijls een stuk minder zuinig, zeker zo'n grote. Je kan daar veel over terugvinden in het L/L wamtepomp topic. Je terugverdientijd zal daar dus ook langer door worden.
  • Als je een 3fasige aansluiting vraagt krijgt je vrijwel zeker een nieuwe digitale meter.
  • Let op met het aankomende capaciteitstarief; je kan met 3 fasen wel sneller laden, maar door het capaciteitstarief zal ook een stuk meer betalen als je tegen 11kW gaat laden... (tegen EUR 50 per kW boven het minimum van 2.5kW, betaal je al snel 425 euri extra per jaar).
  • Momenteel is dat nog niet aan de orde, maar het lijkt met niet onwaarschijnlijk dat er niet enkel capaciteitstarief voor afname komt (dat is zeker), maar op korte tot middellange termijn ook voor injectie. Ook dat kan serieuze impact hebben op de TVT van je panelen.
Over die 2 laaste kan je meer vinden in de Duurzame Kroeg en het Zonnepanelen topic.

Beetje off-topic, maar als je je vaste lasten wil minimaliseren, is dit mogelijks niet de beste manier.

[ Voor 11% gewijzigd door Slonzo op 14-04-2022 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:24
Interessant dat mijn grote uitgave aan een nul-op-de-meter woning weliswaar keihard terugkomt in hypotheeklasten, maar nu wel steeds meer geld bespaart op de energielasten. Helaas niet in een cashflow zoals bij @de Peer maar wel in vermeden uitgaven verhogingen (lagere persoonlijke inflatie). Hetzelfde geldt voor de elektrische auto.

De extra panelen (7 stuks op Zuid en 12 stuks verschrikkelijk gelegen op garagedak in de schaduw van mijn buren) hadden op dat moment een terugverdientijd van 6-7 jaar (deel zelf gedaan om die reden). Maar ik had het geld en het was een vorm van diversificatie ten opzichte van aflossen of investeren op de beurs. Ook kon ik het verbruik deels afnemen tijdens opwek via laden elektrische auto. Dit was absoluut niet de tijdsgeest twee jaar geleden, mijn buren vroegen zich af of ik een energiecentrale wilde beginnen. Nu is de terugverdientijd - als de prijzen zo blijven - richting de 4 jaar (waarvan er twee om zijn).

Dit laatste (de extra panelen) was voor mij echt een eye opener dat investeringen die op het eerste gezicht weliswaar vrij risicoloos lijken en saai qua opbrengsten, zich toch ineens ontpoppen tot toch zeer risicovolle investeringen (afhankelijkheid energieprijs) en (gelukkig) zeer rendabele investeringen. De materialisatie van het risico zeg maar.

Overigens zou de grootste besparing hier het hebben van geen auto zijn haha maar dat is hier nog een brug te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Slonzo schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:08:
[...]

Als je kan zou ik sowieso lenen. Maar wel een aantal kanttekeningen bij je post:
  • Multisplits zijn dikwijls een stuk minder zuinig, zeker zo'n grote. Je kan daar veel over terugvinden in het L/L wamtepomp topic. Je terugverdientijd zal daar dus ook langer door worden.
  • Als je een 3fasige aansluiting vraagt krijgt je vrijwel zeker een nieuwe digitale meter.
  • Let op met het aankomende capaciteitstarief; je kan met 3 fasen wel sneller laden, maar door het capaciteitstarief zal ook een stuk meer betalen als je tegen 11kW gaat laden... (tegen EUR 50 per kW boven het minimum van 2.5kW, betaal je al snel 425 euri extra per jaar).
  • Momenteel is dat nog niet aan de orde, maar het lijkt met niet onwaarschijnlijk dat er niet enkel capaciteitstarief voor afname komt (dat is zeker), maar op korte tot middellange termijn ook voor injectie. Ook dat kan serieuze impact hebben op de TVT van je panelen.
Over die 2 laaste kan je meer vinden in de Duurzame Kroeg en het Zonnepanelen topic.

Beetje off-topic, maar als je je vaste lasten wil minimaliseren, is dit mogelijks niet de beste manier.
Ik ben er bijna zeker van dat er ook op termijn een capaciteitstarief zal ingevoerd worden op injectie.

Het is simpelweg niet zinvol om in de zomermaanden volle bak te produceren en dus stroom op het net te gooien waar er geen vraag naar is.

Waarschijnlijk is het wel relatief eenvoudig om een omvormer automatisch te begrenzen in vermogen indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 19:58
Ik denk het niet.
De injectieprijs gaat gewoon variëren. Lager in de zomer, hoger in de winter en op windstille dagen.
Normaal wordt de electriciteitsprijs ook maand per maand aangepast via bepaalde factoren.

In elk geval, ik ga er mee door. Ook mijn afname zal zakken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:48
Met de laatste uitspraken van Rutte krijg ik steeds meer het idee dat FO steeds lastiger en duurder wordt.

Want wat zijn vermogenden? Meest waarschijnlijk de mensen met iets meer geld wat ze met constructies niet kunnen verstoppen. Zelfde als bedrijven: het MKB dat het goed doet maar geen voordeel heeft van bepaalde constructies.

https://nos.nl/l/2425165

[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 14-04-2022 19:24 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Daarvoor kijken de coalitiepartijen naar de winstbelasting voor bedrijven, de overdrachtsbelasting op een tweede huis en de belastingen die vermogenden betalen in box 2.
Box 3 wordt hier vooralsnog niet genoemd. Dat gaat mee met het werk dat hieromtrent al loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
assje schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:18:
[...]

Het is de mens eigen om creatief te rekenen. Er zijn allerlei biases onderzocht die dat bevestigen. En daar kun je dan (online) mee koketteren.

In dit geval kan iemand dus voor een lage bijtelling en geluk in het moment van timen, voor -voor hemzelf- lage kosten een auto rijden. De kosten worden door een ander gedragen (bedrijf + overheid/samenleving). Het is natuurlijk veel mooier om toe te schrijven dat je die kans zelf hebt gecreëerd en gegrepen.
Als diegene toevallig vijf jaar later geboren was en exact hetzelfde leven had gelopen, was die kans er ivm de bijtelling nu niet geweest en had diegene niet kunnen zeggen dat ie zo goed getimed had en risico had durven nemen, dan waren de kosten gewoon voor hem geweest en was het verhaal een stuk minder interessant.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Pannencouque schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 07:53:
[...]
Het is de mens eigen om creatief te rekenen. Er zijn allerlei biases onderzocht die dat bevestigen. En daar kun je dan (online) mee koketteren.

In dit geval kan iemand dus voor een lage bijtelling en geluk in het moment van timen, voor -voor hemzelf- lage kosten een auto rijden. De kosten worden door een ander gedragen (bedrijf + overheid/samenleving). Het is natuurlijk veel mooier om toe te schrijven dat je die kans zelf hebt gecreëerd en gegrepen.
Als diegene toevallig vijf jaar later geboren was en exact hetzelfde leven had gelopen, was die kans er ivm de bijtelling nu niet geweest en had diegene niet kunnen zeggen dat ie zo goed getimed had en risico had durven nemen, dan waren de kosten gewoon voor hem geweest en was het verhaal een stuk minder interessant.
Die timing geldt voor een miljoen dingen, zoals een woning kopen op het goede moment, of op het juiste moment genoeg verdienen om te gaan beleggen etc.

Ik voeg daar nog even aan toe: op het juiste moment afstuderen. Mensen die afstudeerden in 2011, tijdens de economische crisis, hadden veel minder kans op een baan dan iemand die in 2019 afstudeerde bijv.

Geluk / pech met timing is een rode draad waar je nul impact op hebt. Als je geluk hebt met timing, is het aan jou om wel van dat geluk te 'profiteren'.

[ Voor 14% gewijzigd door Requiem19 op 15-04-2022 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Precies, daarom probeer ik wat minder vaak te denken "had ik maar"... Achteraf is dat heel makkelijk. Maar niet alles is planbaar/maakbaar als voor jou de omstandigheden niet juist zijn op het juiste moment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:48
Phony schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 08:49:
Precies, daarom probeer ik wat minder vaak te denken "had ik maar"... Achteraf is dat heel makkelijk. Maar niet alles is planbaar/maakbaar als voor jou de omstandigheden niet juist zijn op het juiste moment.
Dat is inderdaad wel belangrijk. Ik ben vrij risicomijdend en altijd voorstander geweest van een relatief lage hypotheek en geld overhouden om in te leggen in iets met betere spreiding.

Terugkijkend was ik tot nu toe beter af geweest door gewoon net als de massa een maximale hypotheek af te sluiten en na 5 jaar dat nog eens herhaald te hebben.

Maar zoals gezegd, terugkijken is makkelijk; ik had ook Tesla of bitcoin kunnen kopen...

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Geld is een smeermiddel om dingen te doen die je wil doen, geen doel op zich.

Naar mijn mening wordt in het huidige algemene narratief geld veel teveel op een voetstuk geplaatst.

Dat is mij pas opgevallen doordat in een crisisperiode(Corona, Rusland,...) het middel 'geld' bijna ogenblikkelijk een bijzaak wordt. Op het crisismoment zelf steekt er niemand zijn vinger op om te melden dat het veel geld zal kosten.

Geld is voor mij één van de middelen om te manoeuvreren in mijn omgeving. Naast kennis, wederzijds vertrouwen, gezondheid, sociale banden,...

Mijn geld is het eerste wat ze mij mogen afpakken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

De kans (die zich door geluk voordoet) grijpen gaat het hier om. Het is wel degelijk een hele bewuste keuze geweest. Hiervoor hadden we een eigen benzine-autootje. Toen we de kans kregen om tegen 4% bijtelling een elektrische auto te gaan rijden, hebben we die gegrepen én het benzineautootje verkocht.

5 jaar later had dat niet gekund inderdaad. Dan had ik een andere kans benut.

Ik zie dit overigens niet als creatief rekenen, maar doelgericht rekenen. Ik heb gewoon een kostenpost 'transport' en daar hoort een bedrag bij. Wie de werkelijke kosten betaalt maakt mij niet uit.
[...]
dan waren de kosten gewoon voor hem geweest en was het verhaal een stuk minder interessant.
Wie zegt dat ik dan die kosten zou gaan maken? Wie weet had ik dan wel de conclusie getrokken: deze auto is te duur, ik ga lekker op de fiets. Of wie weet was ik dan wel gaan carpoolen.

kansen benutten, oplossingen zoeken en vinden. Anticiperen op situaties die zich voordoen.

57 zonnepanelen eigenhandig op mijn dak gelegd. Stom geluk? schrijf ik mezelf onterecht toe dat ik die kans zelf gecreeerd en gegrepen heb?
De rest stond er bij en kijkt er naar en denkt: wat een malloot, een beetje de hele buurt van stroom voorzien, terwijl salderen straks afgebouwd gaat worden. En ze gaan weer naar binnen en zetten de gasketel aan, of gaan hun nieuwbouwwoning in met 3 excuuspanelen op het dak.

Hoe vaak ik niet te horen krijg:
ja maar jij weet hoe dat moet,
ja maar jij durft dat,
ja maar jouw dak leent zich daarvoor,
ja maar jij hebt daar tijd voor (geen kinderen).

Nee. Kansen benutten.

Hetzelfde verhaal voor van het gas gaan en subsidies opstrijken.
Over 5 jaar krijg ik te horen: ja maar jij kreeg subsidie!!! Jij had geluk. Kwam jou aanwaaien.
Phony schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 08:49:
Volkomen mee eens.
Het is volledig afhankelijk van de omstandigheden op dat moment.
Requiem19 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 08:06:
[...]
Geluk / pech met timing is een rode draad waar je nul impact op hebt. Als je geluk hebt met timing, is het aan jou om wel van dat geluk te 'profiteren'.
Exact dat ja!

[ Voor 37% gewijzigd door de Peer op 15-04-2022 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:55
Requiem19 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 08:06:
[...]

Die timing geldt voor een miljoen dingen, zoals een woning kopen op het goede moment, of op het juiste moment genoeg verdienen om te gaan beleggen etc.

Ik voeg daar nog even aan toe: op het juiste moment afstuderen. Mensen die afstudeerden in 2011, tijdens de economische crisis, hadden veel minder kans op een baan dan iemand die in 2019 afstudeerde bijv.

Een studie volgen met baan kansen had dan ook weer de nodige invloed op een baan kans...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
President schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:24:
[...]

Een studie volgen met baan kansen had dan ook weer de nodige invloed op een baan kans...
Zeker, maar stel dat 2 mensen dezelfde studie volgen en de ene studeerde af midden in de economische crisis en de andere studeerde af in een tijd van hoogconjunctuur.

Grote kans dat nummer 1 nog een jaartje of wat in een call-center Helpdesk medewerker was, of zelfs in een kroeg moest bijklussen, terwijl de ander gelijk uit de universiteit een baan had etc.

Veel mensen vergeten dat starters op de arbeidsmarkt het behoorlijk pittig hadden in de economische crisis. Dat kunnen we ons nu totaal niet meer voorstellen in een wereld waarin er juist veel tekort is aan arbeidskrachten.

Maakt ook niet uit. Je moet het doen met de kaarten die je gedeeld krijgt. Maar punt is voor mij nog steeds dat timing altijd een grote rol speelt en zal spelen. Het gaat er m.i. juist om wat je doet met de voor / nadelen die je gepresenteerd krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Requiem19 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:29:
[...]

Zeker, maar stel dat 2 mensen dezelfde studie volgen en de ene studeerde af midden in de economische crisis en de andere studeerde af in een tijd van hoogconjunctuur.

Grote kans dat nummer 1 nog een jaartje of wat in een call-center Helpdesk medewerker was, of zelfs in een kroeg moest bijklussen, terwijl de ander gelijk uit de universiteit een baan had etc.

Veel mensen vergeten dat starters op de arbeidsmarkt het behoorlijk pittig hadden in de economische crisis. Dat kunnen we ons nu totaal niet meer voorstellen in een wereld waarin er juist veel tekort is aan arbeidskrachten.

Maakt ook niet uit. Je moet het doen met de kaarten die je gedeeld krijgt. Maar punt is voor mij nog steeds dat timing altijd een grote rol speelt en zal spelen. Het gaat er m.i. juist om wat je doet met de voor / nadelen die je gepresenteerd krijgt.
Klopt. En ook dan gaat het weer om kansen benutten.

Ik studeerde af in 2011 en dat was geen beste arbeidsmarkt toen. Ik kreeg echter ook een PhD positie aangeboden op dat moment. Daar ben ik toen voor gegaan. Dus 4 jaar weer voorzien van (een karig) salaris en mooie investering in mezelf. En in 2016 toen ik de arbeidsmarkt weer op ging zag het er een stuk rooskleuriger uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Laatst online: 15-09 15:43
Requiem19 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:29:
[...]

...

Hier heb ik het met mijn collega wel eens over gehad ja. Hij is afgestudeerd in 2012 en kwam bijna niet aan de bak. Heeft uiteindelijk een baan genomen die totaal niet in lijn met zijn studie lag, gewoon om überhaupt te kunnen werken. Terwijl ik in 2019 afstudeerde en aanbiedingen bij de vleet kreeg.

Met de krapte op de arbeidsmarkt zorgt dit ook voor flinke verschillen in startsalarissen (niet alleen absoluut, ook relatief). Wat weer relevant is voor FO, want hierdoor kan je SR al snel omhoog en kun je gelijk beginnen met investeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:32:
[...]

Klopt. En ook dan gaat het weer om kansen benutten.

Ik studeerde af in 2011 en dat was geen beste arbeidsmarkt toen. Ik kreeg echter ook een PhD positie aangeboden op dat moment. Daar ben ik toen voor gegaan. Dus 4 jaar weer voorzien van (een karig) salaris en mooie investering in mezelf. En in 2016 toen ik de arbeidsmarkt weer op ging zag het er een stuk rooskleuriger uit.
Aan dit voorbeeld zie je ook mooi dat dit hele interne vs. externe locus of control-verhaal niet zo zwart/wit is.

Sommige mensen krijgen nou eenmaal meer kansen aangereikt dan anderen. Vervolgens is het aan jou om die kans inderdaad aan te grijpen. En het in aanmerking komen voor die kans kun je deels wel (inzet, profilering, netwerk bijv.) en deels niet (aanleg, ziekte, discriminatie) beïnvloeden.

Al dan niet beschikbare kansen kunnen grijpen is niet tijd- en plaatsonafhankelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
ManzokuSan schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:48:
[...]

Hier heb ik het met mijn collega wel eens over gehad ja. Hij is afgestudeerd in 2012 en kwam bijna niet aan de bak. Heeft uiteindelijk een baan genomen die totaal niet in lijn met zijn studie lag, gewoon om überhaupt te kunnen werken. Terwijl ik in 2019 afstudeerde en aanbiedingen bij de vleet kreeg.

Met de krapte op de arbeidsmarkt zorgt dit ook voor flinke verschillen in startsalarissen (niet alleen absoluut, ook relatief). Wat weer relevant is voor FO, want hierdoor kan je SR al snel omhoog en kun je gelijk beginnen met investeren.
Ik ben ook in 2012 afgestudeerd, ik heb de afwijzingen nog wel in mijn mailbox. Zojuist even gekeken, ik kom 12 ontvangstbevestigingen tegen en een stuk of 7 afwijzingen. De rest nam daar waarschijnlijk de moeite niet voor. Uiteindelijk ergens via een kruiwagentje binnen gekomen voor wat 'hand en spandiensten' in een drukke periode. Die drukke periode werd gevolgd door een tijdelijk project. Dat tijdelijke project liep vertraging op. Na de vertraging kwam er een grote klant en kon ik blijven. Toen was ik wel 2 jaar verder.

Dit was wel een mooie, het ging om een HBO functie in Zwolle. Niet echt een metropool, toch 270 (!) sollicitanten. Recruiters die in de laatste 5 jaar zijn begonnen kunnen hier slechts van dromen.
Date: Wed, 23 May 2012 12:02:57 +0000

Geachte heer x,

U heeft gesolliciteerd naar de functie van medewerker Planning en Control. Wij hebben 270 reacties ontvangen. Hieruit hebben wij een selectie gemaakt met wie we een sollicitatiegesprek gaan voeren.

Helaas moeten wij meedelen dat we niet met u verder gaan in deze sollicitatieronde, omdat andere kandidaten meer aansluiten bij de functie-eisen. Uw sollicitatiebrief en curriculum vitae worden twee weken na de verzenddatum van deze mail vernietigd.

Bedankt voor uw interesse in een baan bij Waterschap Groot Salland. Wij wensen u veel succes bij eventuele andere sollicitaties.

Met vriendelijke groet,
Bij het bedrijf waar ik nu werk zie je ook grote verschillen tussen mensen die hier al jaren werken of het afgelopen jaar begonnen zijn. Er zijn zelfs situaties waarbij iemand die het afgelopen jaar begonnen is méér verdiend dan iemand die hier al 8 jaar werkt. En dat ligt echt niet aan de werkervaring.
Voor een functie vergelijkbaar met de functie waarvoor ik 1/270e was krijgen we nu amper sollicitanten. De geschikte kandidaten willen allemaal op zijn minst 3k + leaseauto. De 3k is nog wel haalbaar maar de leaseauto is geen optie. En dus huren we iemand in voor 9k/maand...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18-09 15:52
Tehh schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:47:
[...]
De geschikte kandidaten willen allemaal op zijn minst 3k + leaseauto. De 3k is nog wel haalbaar maar de leaseauto is geen optie. En dus huren we iemand in voor 9k/maand...
Want die leaseauto kost vast meer dan 6k per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
namliam_eht schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:39:
[...]

Want die leaseauto kost vast meer dan 6k per maand
Nee, natuurlijk niet, maar beleid hé.
Ze lopen bij ons wel vaker achter de muziek aan qua (loon)ontwikkeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

de Peer schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:12:
De rest stond er bij en kijkt er naar en denkt: wat een malloot, een beetje de hele buurt van stroom voorzien, terwijl salderen straks afgebouwd gaat worden. En ze gaan weer naar binnen en zetten de gasketel aan, of gaan hun nieuwbouwwoning in met 3 excuuspanelen op het dak.

Hoe vaak ik niet te horen krijg:
ja maar jij weet hoe dat moet,
ja maar jij durft dat,
ja maar jouw dak leent zich daarvoor,
ja maar jij hebt daar tijd voor (geen kinderen).

Nee. Kansen benutten.
excuuspanelen, hehe :P Hier liggen sinds 2014 6 panelen, was de eerste in de straat. Detail: betaald van de oprotpremie van het werken bij een...energieleverancier :+ Prima rendement, want sparen schoot toen al niet op. Heb ook vloerisolatie laten doen met werkgeverskorting, en direct na aankoop woning dubbel glas. Wij hebben een zeer net verbruik, dus aan energiekosten gaan we in ieder geval niet failliet.

Ik ben al van jongs af aan behoorlijk 'eco' aan het denken en verder vooruit (helaas wel erg laat ingestapt met beleggen, maar ja, je blijft leren), en tsjonge jonge wat een commentaar krijg je daarop. En nu is het ineens "ja dat is wel verstandig denken zo". Dat was het altijd al, maar als het mensen niet uitkomt is het heel snel 'dat is maar raar'. Ken ook niet veel mensen die nu al denken over wat ze willen over xx jaar zoals hier in dit topic: ze laten het maar een beetje aanwaaien of hoe je dat ook precies mag noemen. Ik heb liever wat meer rust, genieten doe ik toch al snel van kleine dingen :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Zojuist verschenen, de contourennota voor rechtsherstel naar aanleiding van de uitspraak van de hoge raad en denkrichting voor box 3 vanaf 2025, door de staatssecretaris van het Ministerie van Financiën, Marnix van Rij.

Ik heb er eerder over geschreven en zoals ik verwachtte lijkt het er op dat forfaits in ieder geval bij het te bieden rechtsherstel nog een rol spelen.

Daarnaast stelt de staatssecretaris een vermogensaanwasbelasting voor vanaf 2025, voor box 3. Waarbij dus (ook ongerealiseerde) waardestijgingen belast worden.

Wat leuke vakstudie (voor mij) dit paasweekend. Momenteel even geen tijd om alles door te nemen, maar ik kom hier zeker op terug.

Leesvoer voor de geïnteresseerden is hier te vinden.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

2Dutch schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:13:
[...]

excuuspanelen, hehe :P Hier liggen sinds 2014 6 panelen, was de eerste in de straat. Detail: betaald van de oprotpremie van het werken bij een...energieleverancier :+ Prima rendement, want sparen schoot toen al niet op. Heb ook vloerisolatie laten doen met werkgeverskorting, en direct na aankoop woning dubbel glas. Wij hebben een zeer net verbruik, dus aan energiekosten gaan we in ieder geval niet failliet.

Ik ben al van jongs af aan behoorlijk 'eco' aan het denken en verder vooruit (helaas wel erg laat ingestapt met beleggen, maar ja, je blijft leren), en tsjonge jonge wat een commentaar krijg je daarop. En nu is het ineens "ja dat is wel verstandig denken zo". Dat was het altijd al, maar als het mensen niet uitkomt is het heel snel 'dat is maar raar'. Ken ook niet veel mensen die nu al denken over wat ze willen over xx jaar zoals hier in dit topic: ze laten het maar een beetje aanwaaien of hoe je dat ook precies mag noemen. Ik heb liever wat meer rust, genieten doe ik toch al snel van kleine dingen :)
Wat ik vooral merk is dat als je opmerkelijke keuzes maakt anderen zich daar oncomfortabel bij gaan voelen. Ze moeten namelijk (blijkbaar) aan zichzelf verantwoorden waarom zij het doen zoals ze het doen, en dan komen er de vreemdste smoesjes naarboven. Ja maar wij hebben kinderen. Ja maar dat kan ik niet betalen. Ja maar ik wil wel een beetje leven. Ja maar ik doe niet aan geld lenen. Ja maar ik vind een dak zonder panelen mooier.

Hetzelfde verhaal voor FO. De meeste mensen zien dat als onmogelijk/onbereikbaar, maar dat is vooral omdat ze het niet eens serieus willen overwegen. Men wordt er ongemakkelijk van. Soms zelfs dusdanig dat je buitengesloten kunt worden in een groep. Je wordt niet meer gezien als een 'peer' omdat anderen het niet kunnen plaatsen of het niet kunnen verteren dat je dingen doet/bereikt die in principe ook voor hen mogelijk zijn, afhankelijk van gemaakte keuzes.

Je merkt dit ook aan de GoT-topics over financiele verdeling binnen een relatie. Hoeveel daar wel niet wordt afgegeven op mensen die binnen hun relatie hun financiën gescheiden houden is opmerkelijk. En volgens mij vooral omdat het afwijkt van wat 'de norm' wordt geacht: al je geld op 1 hoop gooien.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 15-04-2022 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
2Dutch schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:13:
[...]
Ik ben al van jongs af aan behoorlijk 'eco' aan het denken en verder vooruit (helaas wel erg laat ingestapt met beleggen, maar ja, je blijft leren), en tsjonge jonge wat een commentaar krijg je daarop. En nu is het ineens "ja dat is wel verstandig denken zo". Dat was het altijd al, maar als het mensen niet uitkomt is het heel snel 'dat is maar raar'.
Trek je je dan wat aan van zulk commentaar? Ik trek me eerlijk gezegd weinig aan van wat anderen denken. Als ik het überhaupt al over zulke zaken met anderen heb. In het algemeen heb ik dus nooit zulk commentaar.

Bij mij is het meer dat ik wel een en ander zou willen, maar dat ik zelf niet de kennis en vaardigheden heb om een en ander aan te leggen. En dan is het lastig om goede en betrouwbare mensen te vinden.

Klein voorbeeld, toen we een paar jaar geleden een nieuwbouwwoning kochten, wilden we eigenlijk graag een warmtepomp in plaats van de standaard CV. Maar toen we daarover (en over andere vergelijkbare zaken) begonnen tegen de bouwer, keek hij ons zo glazig aan dat we al vrij snel wisten: dit wordt een fiasco als we het via de bouwer doen. Dus hebben we toch gewoon de standaard CV laten aanleggen, met het idee dat het waarschijnlijk zowel beter als goedkoper wordt als we dat achteraf zouden gaan vervangen.

En dan kom je bij de tweede stap uit, na de verhuizing op zoek gaan naar een goede installateur. Want welke installateur moet je dan wél hebben? Dat valt ook nog niet mee, omdat er een hoop cowboys tussen zitten die niet weten wat ze doen. Dus tegen de tijd dat we daar wat kaf en koren hebben gescheiden, zitten we -helaas- in onze zoektocht ineens tussen alle andere mensen die plotseling een warmtepomp willen. En hebben nog steeds geen offertes ontvangen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

de Peer schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:10:
Wat ik vooral merk is dat als je opmerkelijke keuzes maakt anderen zich daar oncomfortabel bij gaan voelen. Ze moeten namelijk (blijkbaar) aan zichzelf verantwoorden waarom zij het doen zoals ze het doen, en dan komen er de vreemdste smoesjes naarboven. Ja maar wij hebben kinderen. Ja maar dat kan ik niet betalen. Ja maar ik wil wel een beetje leven. Ja maar ik doe niet aan geld lenen. Ja maar ik vind een dak zonder panelen mooier.
Heel mooi en duidelijk verwoord :) Moet zeggen dat ik er geen enorme hoeveelheden ervaringen mee heb (again, ligt aan de mensen waarmee je omgaat), maar je merkt wel eens in een opgedrongen sociale setting (verjaardagen) dat er opmerkingen voorbijkomen waarbij je denkt: "okee, misschien moet je toch voor jezelf eens nagaan waarom je zo star bent". Ik vind "een beetje leven" altijd zo'n dooddoener ook :/
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:50:
Trek je je dan wat aan van zulk commentaar? Ik trek me eerlijk gezegd weinig aan van wat anderen denken. Als ik het überhaupt al over zulke zaken met anderen heb. In het algemeen heb ik dus nooit zulk commentaar.

Bij mij is het meer dat ik wel een en ander zou willen, maar dat ik zelf niet de kennis en vaardigheden heb om een en ander aan te leggen. En dan is het lastig om goede en betrouwbare mensen te vinden.
Als kind trek je je dat soort dingen misschien wel (deels, of onbewust) aan, maar als volwassene: nee, ik trek me d'r niets van aan. Sowieso is het volk wat dat soort uitspraken doet niet het volk waar ik tijd aan wil spenderen, filtert dus lekker zeg ik altijd maar.

Maar kan me ook goed herkennen in je punt het er niet met anderen over te hebben. Over mijn 'minder afhankelijk'-doelen heb ik het alleen met mijn bestie die een vergelijkbare insteek heeft. Anders loop je toch alleen maar tegen een muur (van onbegrip) te lullen.

En ja, veel cowboys als iets populair wordt, bah. Overigens is er ook veel volk dat onterecht 'vakman' loopt te spelen. Je moet tegenwoordig overal heel goed voor inlezen en heel duidelijk je eisen kenbaar maken, want heel veel volk maakt het zich overal gemakkelijk vanaf. Ik vind het niet erg te betalen voor goed werk, maar dan moet het ook goed en net werk zijn waar ik jarenlang plezier van heb :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:17
[...]
Hetzelfde verhaal voor FO. De meeste mensen zien dat als onmogelijk/onbereikbaar, maar dat is vooral omdat ze het niet eens serieus willen overwegen. Men wordt er ongemakkelijk van. Soms zelfs dusdanig dat je buitengesloten kunt worden in een groep. Je wordt niet meer gezien als een 'peer' omdat anderen het niet kunnen plaatsen of het niet kunnen verteren dat je dingen doet/bereikt die in principe ook voor hen mogelijk zijn, afhankelijk van gemaakte keuzes
Er is wel een verschil. Een wereld waarin iedereen zonnepanelen en/of ecologisch verantwoorde producten koopt is een reele mogelijkhed. Een wereld waarin iedereen voor zijn 45e financieel onafhankelijk is kan echter niet bestaan. Als er maar 25 van de 80 jaar gewerkt wordt zijn er domweg te weinig handjes om voor voedsel, zorg, bestuur en producten te zorgen.

Ik ken jou en je voormalige peers verder niet. Maar ik zou een onstane kloof niet zomaar als afgunst wegzetten. FO is voor sommigen een manier van leven met welhaast religieuze trekjes. Ik zou daar ook op afhaken, op dezelfde manier als wanneer een van mijn vrienden fanatiek Jehova zou worden. Als de helft van de gesprekken over God of het einde wereld gaat en je niet meer dezelfde dingen doet als vroeger is het op een gegeven ogenblik gewoon "op" qua wat je nog voor elkaar betekent. Ik zie geen reden om wie dan ook te veroordelen in zo'n situatie.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

T-MOB schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:12:
[...]

Er is wel een verschil. Een wereld waarin iedereen zonnepanelen en/of ecologisch verantwoorde producten koopt is een reele mogelijkhed. Een wereld waarin iedereen voor zijn 45e financieel onafhankelijk is kan echter niet bestaan. Als er maar 25 van de 80 jaar gewerkt wordt zijn er domweg te weinig handjes om voor voedsel, zorg, bestuur en producten te zorgen.
Zeker, maar dat is een hele andere discussie. Voor het individu is het voor veel mensen prima mogelijk, of anders tot op zekere hoogte (X jaren eerder stoppen met werken).
Ik ken jou en je voormalige peers verder niet. Maar ik zou een onstane kloof niet zomaar als afgunst wegzetten. FO is voor sommigen een manier van leven met welhaast religieuze trekjes. Ik zou daar ook op afhaken, op dezelfde manier als wanneer een van mijn vrienden fanatiek Jehova zou worden. Als de helft van de gesprekken over God of het einde wereld gaat en je niet meer dezelfde dingen doet als vroeger is het op een gegeven ogenblik gewoon "op" qua wat je nog voor elkaar betekent. Ik zie geen reden om wie dan ook te veroordelen in zo'n situatie.
Het is ook prima als mensen afhaken of geen interesse hebben in FO. Maar vaak worden er smoesjes verzonnen en ge-uit in plaats van dat er gewoon eerlijk gezegd wordt: Mij interesseert het niet, ik heb de discipline niet, ik geloof er niet zo in, ik ben niet zo handig met geld oid.
Ook 'ik leef liever van dag tot dag, of maand tot maand' vind ik prima acceptabel, want ieder zijn meug.

Men maakt zichzelf wijs dat het niet mogelijk is, zodat ze zichzelf de vraag niet hoeven te stellen: waarom werk ik eigenlijk door tot mijn 70e levensjaar? En dan heb ik het ook over mensen die niet willen werken tot hun 70e, want ze klagen daar wel over.

Ik vind die psychologie erachter best interessant.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 15-04-2022 16:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
T-MOB schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:12:
[...]

Nu is dat niet mogelijk maar er wordt steeds meer geautomatiseerd. Een mooi voorbeeld daarvan is het telen van gewassen. Daar is de productiviteit zo extreem toegenomen. Er rijden machines geheel geautomatiseerd rond dmv GPS waar vroeger een kleiner leger de grond aan het ploegen, zaaien en oogsten was.

Op het moment dat we met z'n alleen weinig zouden verbruiken zou je wellicht wel maar met 25 jaar werken pp genoeg hebben, zeker als de robotica en AI zich verder ontwikkelen.

We zullen het zien in 20 jaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

R.van.M schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:32:
[...]

Nu is dat niet mogelijk maar er wordt steeds meer geautomatiseerd. Een mooi voorbeeld daarvan is het telen van gewassen. Daar is de productiviteit zo extreem toegenomen. Er rijden machines geheel geautomatiseerd rond dmv GPS waar vroeger een kleiner leger de grond aan het ploegen, zaaien en oogsten was.

Op het moment dat we met z'n alleen weinig zouden verbruiken zou je wellicht wel maar met 25 jaar werken pp genoeg hebben, zeker als de robotica en AI zich verder ontwikkelen.

We zullen het zien in 20 jaar :)
Eigenlijk gebeurt dat toch al?
Er wordt veel part time gewerkt, er zijn veel bullshitbanen en onzinnige invulling van werkuren. Alleen smeren we het werk nog steeds uit over 45 jaar werken. Stel we zouden efficient werken en full time, dan is 25 jaar werken misschien wel realistisch voor een grotere groep mensen. Maar daar is het stelsel niet op ingericht nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
de Peer schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:35:
[...]

Eigenlijk gebeurt dat toch al?
Er wordt veel part time gewerkt, er zijn veel bullshitbanen en onzinnige invulling van werkuren. Alleen smeren we het werk nog steeds uit over 45 jaar werken. Stel we zouden efficient werken en full time, dan is 25 jaar werken misschien wel realistisch voor een grotere groep mensen. Maar daar is het stelsel niet op ingericht nu.
Kan wel, maar moet je dan ook willen. Veel mensen zouden dat helemaal niet willen. Even gechargeerd, 25 jaar hard werken en na 25 jaar heb je dan wat tijd voor je gezin en voor 'leuke dingen'. Net op het moment dat de kinderen het huis uit gaan en je niets van hun leven hebt meegemaakt. En misschien ook je gezondheid wat achteruit gaat, zodat je die trektocht door de Himalaya ook wel kunt vergeten.

Nee, ik denk dat een hoop mensen dan toch liever 40 jaar werken en tegelijk ook leven in plaats van 25 jaar werken en daarna pas 'leven'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 18:05:
[...]

Kan wel, maar moet je dan ook willen. Veel mensen zouden dat helemaal niet willen. Even gechargeerd, 25 jaar hard werken en na 25 jaar heb je dan wat tijd voor je gezin en voor 'leuke dingen'. Net op het moment dat de kinderen het huis uit gaan en je niets van hun leven hebt meegemaakt. En misschien ook je gezondheid wat achteruit gaat, zodat je die trektocht door de Himalaya ook wel kunt vergeten.

Nee, ik denk dat een hoop mensen dan toch liever 40 jaar werken en tegelijk ook leven in plaats van 25 jaar werken en daarna pas 'leven'.
Dat denk ik ook hoor, ondanks dat je vaak veel geklaag hoort.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• GG85
  • Laatst online: 18-09 08:56

GG85

.......

[...]

Hetzelfde verhaal voor FO. De meeste mensen zien dat als onmogelijk/onbereikbaar, maar dat is vooral omdat ze het niet eens serieus willen overwegen. Men wordt er ongemakkelijk van. Soms zelfs dusdanig dat je buitengesloten kunt worden in een groep. Je wordt niet meer gezien als een 'peer' omdat anderen het niet kunnen plaatsen of het niet kunnen verteren dat je dingen doet/bereikt die in principe ook voor hen mogelijk zijn, afhankelijk van gemaakte keuzes.

Je merkt dit ook aan de GoT-topics over financiele verdeling binnen een relatie. Hoeveel daar wel niet wordt afgegeven op mensen die binnen hun relatie hun financiën gescheiden houden is opmerkelijk. En volgens mij vooral omdat het afwijkt van wat 'de norm' wordt geacht: al je geld op 1 hoop gooien.
Jup, heel herkenbaar. Ik heb het eigenlijk niet zo vaak over geld met vrienden maar heb wel eens laten vallen dat ik met 55 eigenlijk wel klaar wil zijn met werken dus ze weten wel iets van onze FO reis.
Een veelgehoorde is "ik vind geld niet belangrijk" of "ik wil niet zoveel met geld bezig zijn" of "geld maakt niet gelukkig". Dat komt op mij over als wensdenken (het zou idd mooi zijn als geld in onze maatschappij niet belangrijk was), een excuus om er maar niet over na te hoeven denken of omdat ze er simpelweg nog over nagedacht hebben. In de wereld waarin wij leven is geld nu eenmaal, of je wilt of niet, heel belangrijk en hoe eerder je je dat realiseert des te meer je kunt doen.
De meeste mensen 'moeten' 40 uur van 24e naar 24e van de maand werken, hebben daar zorgen over en krijgen er stress van dus waarom zou je niet proberen om geld zoveel mogelijk voor je te laten werken of er in elk geval grip op te hebben. Bij 40 uur spendeer je 1/4 van je week aan werk (excl reizen, bijkomen etc) en bijna niemand zou als ze nu 10Mil gestort kregen vanaf maandag exact hetzelfde blijven doen 40 uur per week dus dat zegt volgens mij genoeg. Waarom dan niet wat meer tijd stoppen in je financien zodat je meer financiële vrijheid krijgt en daarmee een beter leven. Al is het maar omdat je met meer geld meer keuzes hebt en minder 'moet'.
Zoveel vrienden met een gezin en een lopende rekening en een spaarrekening en thats it. Elke maand komt er wat binnen en aan het einde van de maand is het op. Komt er meer binnen is er meer op en komt er minder binnen hebben ze een probleem. Als je dan vraagt waarom probeer je niet wat meer inzicht in je uitgaven te krijgen dan krijg je een van bovenstaande redenen/excuses of de "ik leef in het nu"/"ik wil ook nu een beetje kunnen leven".
Heb weleens wat uitleg gegeven over ETF's en mensen aangeraden een Meesman accountje voor zichzelf of tenminste voor de kinderen te openen maar het komt er gewoon niet van. Het is eng, gedoe, komt wel, of ze kunnen geen €200-300 missen. Nu kan ik niet in mensen hun portemonnee kijken maar 5 jaar geleden toen ze €500 minder verdienden konden ze ook prima rondkomen en als je ziet wat er uit gaat dan lijkt het als buitenstaander in elk geval prima te moeten kunnen.
Maar ja, €250 per maand, 20 jaar ala 7% is 'maar' 127k en 20 jaar duurt zo lang dus dan maar niks inleggen.

En ja, wij zitten aardig aan de top qua salarissen binnen onze vriendengroep dus dat hoor je dan ook maar het feit dat we indertijd een huis van 400k ipv 900k hebben gekocht en allebei een zuinige, kleine auto rijden nemen ze niet mee. En het is niet zo dat men zelf amper rond kan komen ofzo. Het moet gewoon op lijkt het wel.

Een deel is denk ik ook een stuk financiële opvoeding en de taboe om over geld te praten. Aantal van hun ouders zijn in de 70, tonnen op de spaarrekening maar een jubelton geven of elk jaar maximaal belastingvrij schenken doen ze niet. Niet dat ze het zelf nodig hebben of hun kind niet gunnen maar men denkt er niet over na dat er ook andere opties zijn dan koud (incl. erfbelasting) geven en de kinderen durven er niet om te vragen. Bij mijn ouders is/was niks te halen maar ik ben zo blij dat mijn schoonvader (die niet eens vermogend is maar gewoon 40 jaar onder een CAO gewerkt heeft, met de caravan op vakantie ging en een afbetaald rijtjeshuis heeft in een populaire stad) elk jaar belastingvrij schenkt aan ons en zijn kleindochter ipv later via de erfenis.

Werk overigens hetzelfde, ik ben 4x9 gaan werken ipv 5x8 en voor die 10% salaris (netto minder) heb ik nu elke week een hele dag alleen (extra) met onze dochter van een aantal maanden. Wat een rijkdom is dat. Maar je moet een aantal collega's eens horen. "dat kost teveel", "9uur lang kan je niet productief zijn", "het werk moet toch af", "ik moet hier wel 5 dagen zijn", etc etc. Ik denk dan kerel, je bent projectleider of ingenieur binnen een beursgenoteerde multinational. Het enige waar je voor werkt is de koers van een aandeel dat in handen is van een aantal Amerikanen. Als jij omvalt is er een week gedoe en daarna een andere poppetje op je plek. Hou op met denken dat je zo belangrijk en onmisbaar bent en gun jezelf wat want aan de reactie te merken zou je eigenlijk wel willen. Binnen onze CAO is sinds 2 jaar de mogelijkheid van 4x9 werken en ik heb dat indertijd gelijk gedaan, wat denk je, ben na 2 jaar nog de enige op de afdeling.

[ Voor 16% gewijzigd door GG85 op 15-04-2022 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lim987
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-09 03:37
JanHenk schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:08:
[...]

Wat leuke vakstudie (voor mij) dit paasweekend. Momenteel even geen tijd om alles door te nemen, maar ik kom hier zeker op terug.

Leesvoer voor de geïnteresseerden is hier te vinden.
Dank voor het plaatsen van het linkje; ik was al op zoek naar nadere informatie (n.a.v. het nieuws van vandaag).
Ik volg je berichten graag
(al is mijn insteek waarschijnlijk anders dan die van jou: ik ben een spaarder, géén belegger).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
Zoals verwacht moet de aspirant FO-er rekening houden met rond de 30% belasting over de vermogensaanwas vanaf 2025. Een berekening met 6% rendement levert 1,8% belasting op. Trek er 2% inflatie af en er resteert nog ongeveer 2% reëel rendement na belasting. Met de verliesverrekening in de voorstellen denk ik dat het voor mij belangrijk is om dit dempende effect in een grotere allocatie naar aandelen of zelfs crypto door te trekken om het rendement naar hopelijk nominaal 8% te tillen. Dus het risico te verhogen omdat de overheid een deel van het risico voor haar rekening neemt en er meer rendement nodig is. Ik durf nog niet na denken over een progressief stelsel...

@JanHenk dank voor het delen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Net als in het huidige systeem gaat de hoogte van de drempel (nu op vermogen, straks op inkomen uit vermogen) natuurlijk een grote rol spelen.

Overigens gaat dit ook impact hebben op iedereen met Box 3 schulden. Nu kan je je lening wegstrepen tegen je bezittingen voor de Box 3 belasting, straks kan je alleen de betaalde rente wegstrepen tegen het gemaakte rendement. Behalve je risico vergroten kan het dus ook interessant zijn om je balans/leverage te verkleinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 22:58:
Net als in het huidige systeem gaat de hoogte van de drempel (nu op vermogen, straks op inkomen uit vermogen) natuurlijk een grote rol spelen.

Overigens gaat dit ook impact hebben op iedereen met Box 3 schulden. Nu kan je je lening wegstrepen tegen je bezittingen voor de Box 3 belasting, straks kan je alleen de betaalde rente wegstrepen tegen het gemaakte rendement. Behalve je risico vergroten kan het dus ook interessant zijn om je balans/leverage te verkleinen.
net een hypotheek box 3 ondertekend.

Hoe bedoel je jouw laatste zin? Ik begrijp het helaas niet helemaal. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Magpie schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 22:03:
Zoals verwacht moet de aspirant FO-er rekening houden met rond de 30% belasting over de vermogensaanwas vanaf 2025. Een berekening met 6% rendement levert 1,8% belasting op. Trek er 2% inflatie af en er resteert nog ongeveer 2% reëel rendement na belasting. Met de verliesverrekening in de voorstellen denk ik dat het voor mij belangrijk is om dit dempende effect in een grotere allocatie naar aandelen of zelfs crypto door te trekken om het rendement naar hopelijk nominaal 8% te tillen. Dus het risico te verhogen omdat de overheid een deel van het risico voor haar rekening neemt en er meer rendement nodig is. Ik durf nog niet na denken over een progressief stelsel...
Toch maar emigreren? 🤔.
Hoewel ik eerlijk gezegd verwacht dat ze het net niet hoog genoeg gaan maken om de mensen echt "weg te jagen". Maar goed, dat moeten we dus af gaan wachten.
Yes!
@Geldnerd had ook al heel snel een samenvatting gepost gistermiddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:12
Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 22:58:

Reken eens een situatie voor dan? Ik kan me niet een situatie bedenken waar je als je rente kleiner is dan rendement je dit wil doen.
Anders dan risicoaversie

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-09 22:38

Dit is toch verschrikkelijk? Elke euro die je overhoudt en in een VWRL achtig iets parkeert wordt vervolgens nogmaals dik belast als er een beetje groei uit ontstaat.

Ik vind er echt geen reet meer aan zo.

Overigens lees ik nergens dat je box3 schulden niet meer mag wegstrepen @Verwijderd

"De burger wilt best belasting betalen over wat hij aan vermogensaanwas genoten heeft" aldus van Rij. Nee vent helemaal niet je zit gewoon ordinair aan mn spaarpot met je vette vingers.

[ Voor 10% gewijzigd door r0bb op 16-04-2022 07:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
r0bb schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 07:36:
[...]

Dit is toch verschrikkelijk? Elke euro die je overhoudt en in een VWRL achtig iets parkeert wordt vervolgens nogmaals dik belast als er een beetje groei uit ontstaat.
Ja, dan kun je dat geld beter in je eigen opleiding en ontwikkeling stoppen. Als dat leidt tot een beetje groei in je inkomsten, dan wordt dat tenminste niet dik belast. O, wacht...

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Remco d
Waar zou de overheid dan meer geld op moeten halen? Rendement belasten vind ik eerlijker dan arbeid belasten (bestraffen van inzet)

Overdrachtsbelasting is ook zo'n gruwel, lekker een drempel opwerpen om mensen dichter bij hun werk te laten wonen. Die moeten ze meteen vervangen door een belasting op overwaarde bij verkoop woning. (= Rendement)

Hypotheken op 2e woningen en verder (verhuurhypotheken) ook heel heel flink belasten. Die hefboom mogelijkheid duwt in een stijgende markt iedere starter in een veel te duur huurhuis.

Blijft dat belasting betalen nooit leuk is en de overheid er steeds meer van nodig heeft. En het is altijd zo geweest dat het geld gehaald wordt waar het zit. En nu beleggen populair is zit daar het geld en valt het daar te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:34
r0bb schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 07:36:
[...]

Ik vind er echt geen reet meer aan zo.

Overigens lees ik nergens dat je box3 schulden niet meer mag wegstrepen @Verwijderd

"De burger wilt best belasting betalen over wat hij aan vermogensaanwas genoten heeft" aldus van Rij. Nee vent helemaal niet je zit gewoon ordinair aan mn spaarpot met je vette vingers.
Ik heb in een paar andere landen gewoond waar de belastingdruk 30% op capital gains was. 1000 euro winst wordt 700 euro winst. Daarom ben ik alles vanuit een bv gaan kopen en beleggen, wordt veelal compleet anders (lees: lager) belast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:55
Remco d schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 07:54:
Waar zou de overheid dan meer geld op moeten halen? Rendement belasten vind ik eerlijker dan arbeid belasten (bestraffen van inzet)

Overdrachtsbelasting is ook zo'n gruwel, lekker een drempel opwerpen om mensen dichter bij hun werk te laten wonen. Die moeten ze meteen vervangen door een belasting op overwaarde bij verkoop woning. (= Rendement)

Hypotheken op 2e woningen en verder (verhuurhypotheken) ook heel heel flink belasten. Die hefboom mogelijkheid duwt in een stijgende markt iedere starter in een veel te duur huurhuis.

Blijft dat belasting betalen nooit leuk is en de overheid er steeds meer van nodig heeft. En het is altijd zo geweest dat het geld gehaald wordt waar het zit. En nu beleggen populair is zit daar het geld en valt het daar te halen.
De 19 cent onbelaste kilometervergoeding schrappen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Dan heb je in één keer wel de hele huizenmarkt op slot gezet ja, nog meer dan hij al is. Een 2% overdrachtsbelastng is een gruwel en voorkomt dat mensen dichter bij hun werk gaan wonen, maar als je laten we zeggen 50% overwaarde hebt, wat echt niet heel bijzonder is tegenwoordig, met 30% belasting erop (ik noem maar wat), dan zou je een veelvoud van de huidige overdrachtsbelasting moeten betalen. Want je hebt zoveel 'rendement' gemaakt (behalve dat volgende huis ook veel duurder is).
Hoe belast je een hypotheek? En die hefbomen zijn ook enige wat verhuren nog een beetje interessant maakt. En natuurlijk ik zie ook wel de nadelen in hoor, maar ik vind ook niet dat iedereen die niet afgestudeerd is direct verplicht zou moeten kopen.

Verder wel eens ermee dat je belasting op rendement van je vermogen niet vreemd is. Het gaat wel heel veel complexer worden bij genoeg zaken om daadwerkelijk rendement te belasten. En zoals bovengenoemd, de echt vermogende gaan dat allemaal naar box 2 verplaatsen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Mee eens, de waanzin van het huidige stelsel is dat als je vermogen hebt (rijke ouders, geluk, etc) en pandjes koopt, aandelen koopt of een andere vorm van investeren waar je passief inkomen uit haalt daar zo ongeveer geen belasting op geheven wordt terwijl als je 40 uur van je tijd (wat m.i. een nog kostbaarder iets is dan geld) inlever per week je over de inkomsten daarvan royaal inkomstenbelasting moet betalen.
En dat is alleen nog maar box 1 en box 3. Pretbox 2 (zie het bv trucje van @Orangelights23 hierboven :)) voor de ondernemers hebben we het dan niet eens over.

Wat m.i. het meest eerlijk zou zijn is alle inkomsten belasten. Dus inkomsten uit werk belast je hetzelfde als inkomen uit pandjes of aandelen en hetzelfde als inkomsten uit een erfenis. We houden nu de schijn op van werken loont en je kunt het zelf maken in het leven wat ten dele ook zo is maar de voorsprong die iemand nu geniet door uit een rijk nest te komen of geluk te hebben door op een andere manier tegen een pot geld te lopen anders dan er harde uren in te stoppen onevenredig.
We hoeven niet naar een half communistisch systeem maar laten we wel wezen dat los van geld je in het leven sowieso als een voorsprong hebt als je in een stabiel, hoogopgeleid gezin opgroeit en toevallig ook nog eens een leuk koppie hebt (dan wel qua intelligentie als qua uiterlijk). Dus waarom moet als dan die erfenis komt (die er voor een ander niet eens is) je nog eens extra voordeel krijgen door dat bedrag niet als inkomen te zien en dat ook zo te belasten.
Een ton erfenis? Prima, dan tellen we wat jaar een ton bij je box 1 inkomen op. Elke maand inkomen uit een pandje, prima, dat zien we als een maandelijks extra inkomen uit werk.
Alleen al het feit dat je er geen 40 uur per week in hoeft te stoppen is al genoeg voordeel wat mij betreft en op deze manier kan de inkomstenbelasting als geheel volgens mij ook omlaag en loont werken tenminste echt.

Het hele argument van er is al een keer belasting over betaald is een beetje selectief. Belasting betaal je als iets van eigenaar wisselt en over inkomen dus trek dat gewoon voor alle vormen van inkomen gelijk. Nu is het als je letterlijk met niets begint onmogelijk om maar in de buurt te komen van iemand uit een rijke familie omdat die altijd tijk zullen blijven omdat een voorvader toevallig een keer iets winstgevendst heeft gedaan. Daar mag het nageslacht best wat vruchten van plukken maar dan wel netjes evenveel betalen als iemand die hetzelfde vermogen vergaard uit werk.

Helaas geld dat dan ook voor inkomsten uit aandelen dus ik schiet mezelf in de vingers maar ja, grote plaatje he.

[ Voor 3% gewijzigd door GG85 op 16-04-2022 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco d
Inkomen uit verhuur belasten in box 1 is ook een optie. Ik ben sterk voorstander van iedereen een koopwoning (en verplicht aflossen!) Want dat maakt onafhankelijk en weerbaar. Dus verhuren hoort niet heel aantrekkelijk te zijn hooguit als behoud van vermogen. Nu als je met 100 k op de spaarrekening pandjes gaat kopen heb je zo 4-5 appartementen op hefboom hypotheken. Waanzin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Nu is het als je letterlijk met niets begint onmogelijk om maar in de buurt te komen van iemand uit een rijke familie omdat die altijd tijk zullen blijven omdat een voorvader toevallig een keer iets winstgevendst heeft gedaan.
Dan bedoel je met een rijke familie, een familie die zo rijk is dat die echt wel zorgen dat het allemaal fiscaal handig is weggezet. Die hebben het nu al niet in box 3 zitten, dus box 3 belastingen verhogen gaat hun echt niet raken.

Ik vind echt dus wel dat er wat te zeggen is om rendementen uit vermogen vergelijkbaarder te behandelen als inkomen uit werk. Maar laten we niet net doen alsof dat het iets te maken heeft met de rijkste eerlijker belasten, het is de bovenkant middenklasse die je zwaarder gaat belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Remco d schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 09:04:
Inkomen uit verhuur belasten in box 1 is ook een optie. Ik ben sterk voorstander van iedereen een koopwoning (en verplicht aflossen!) Want dat maakt onafhankelijk en weerbaar. Dus verhuren hoort niet heel aantrekkelijk te zijn hooguit als behoud van vermogen. Nu als je met 100 k op de spaarrekening pandjes gaat kopen heb je zo 4-5 appartementen op hefboom hypotheken. Waanzin
En als iemand zelf daar niet op zit te wachten? Iemand die tijdelijk ergens gaat werken, moet daar direct een koopwoning kopen? Net je HBO af, je moet of bij je ouders blijven wonen of een koopwoning?

En als je eens 80% van je appartementen met een hypotheek kan doen, levet die €100k je totaal €500k op om te investeren. Daar ga jij echt geen 4-5 appartementen mee kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Remco d schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 09:04:
Eens, juist met wat vemogen is het zo makkelijk om meer te maken doordat de inkomsten uit dat vemogen niet belast worden en het heeft ook nog eens een ongewenst effect op de betaalbaarheid van huizen.
Sissors schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 09:04:
[...]

Dan bedoel je me een rijke familie, een familie die zo rijk is dat die echt wel zorgen dat het allemaal fiscaal handig is weggezet. Die hebben het nu al niet in box 3 zitten, dus box 3 belastingen verhogen gaat hun echt niet raken.

Ik vind echt dus wel dat er wat te zeggen is om rendementen uit vermogen vergelijkbaarder te behandelen als inkomen uit werk. Maar laten we niet net doen alsof dat het iets te maken heeft met de rijkste eerlijker belasten, het is de bovenkant middenklasse die je zwaarder gaat belasten.
Dat is het volgende probleem om aan te pakken. Box 2 en alle andere constructies van de 0.1%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984

Als dit ingevoerd gaat worden ga je van die verschrikkelijke voorbeelden krijgen zoals je ook in Amerika ziet. Op papier heb je een mooi rendement gemaakt in 2021, maar de markt crashed in januari 2022, waardoor je een deel van je bezittingen moet verkopen om de belasting te kunnen betalen.

Het risico wordt met crypto nog veel groter, want de swings met crypto zijn hoger en dus ook meer risico op bovenstaand scenario

*gruwel*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
GG85 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 08:59:
[...].
Een ton erfenis? Prima, dan tellen we wat jaar een ton bij je box 1 inkomen op. die hetzelfde vermogen vergaard uit werk.
Laten we nou niet doen alsof een ton erfenis veel is. Als je ouders een huis hebben krijgt een groot gedeelte van de mensen dit al wel uiteindelijk op hun rekening. Enige wat je hiermee doet is juist weer de middenklasse pesten en arm houden.

Wat mij betreft moet juist de ondergrens op belastingvrij erven omhoog en er moet een additionele schijf komen op de echt hoge erfenissen van bijvoorbeeld 500k en hoger. En een veel betere controle op constructies zoals schenken via het bedrijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-09 22:38
En inkomen uit huur belasten gaat volgens jullie niet prijsopdrijvend werken? Ik vind box3 qua rendement zwaarder belasten prima zolang dan in box1 weer wat lichter gaat worden belast. Dat zie ik alleen niet gebeuren.

En hoe om te gaan met hoog risico zoals crypto? Dat stort regelmatig hard in -zit je dan met je peildatum.

@Remco d met 100K spaargeld 5 appartementen op verhuurhypo kopen? Waar heb je het over man -eerder slechts eentje. Taxatie woning op verhuurhypo is 75%, en daarvan mag je slechts weer 75% financieren. Op een pand van 300K heb je gewoon 100K eigen geld nodig.

[ Voor 28% gewijzigd door r0bb op 16-04-2022 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tfgk1
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21:29
r0bb schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 09:17:
En inkomen uit huur belasten gaat volgens jullie niet prijsopdrijvend werken? Ik vind box3 qua rendement zwaarder belasten prima zolang dan in box1 weer wat lichter gaat worden belast. Dat zie ik alleen niet gebeuren.

En hoe om te gaan met hoog risico zoals crypto? Dat stort regelmatig hard in -zit je dan met je peildatum.
Crypto zal ook gewoon onder de vermogensaanwas vallen. Er lijkt geen rekening gehouden te worden met risico, maar waar eerst de spaarder te zwaar werd belast, zal die nu minder hard belast worden (immers minder vermogensaanwas). Voor crypto geldt geen andere regel dan voor aandelen, met deze belasting wordt juist deze groep meegenomen (er is alleen een waardestijging/daling van de waarde van crypto, geen dividend).

Hoewel het voor mijn FO-doelen ongetwijfeld invloed gaat hebben, is het voornemen om de belastingen in box1 te verlagen en daar kan ik prima mee leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 15:28

Is er een topic over dit onderwerp of moet dat hier besproken worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-09 14:50
Vraag me alleen af of dit nieuwe stelsel anti-cyclisch investeren vanuit de overheid niet (nog) verder tegengaat.

Zeker als de hogere opbrengsten in box 3 ten gunste komen van een verlaging van de belasting in box 1, ontvangt de overheid in jaren van laagconjuctuur nóg minder inkomsten.
Immers zullen resultaten uit beleggingen dan veelal minder of negatief zijn.

Over-all vind ik het geen leuk plan, maar lijkt het me wel eerlijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
r0bb schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 09:17:

Op die peildatum kun je precies bepalen hoeveel belastingen er betaald moeten worden. Als je het risico op instorten wilt voorkomen, dan kun je al bij voorbaat een deel van je crypto te gelde maken.

Doe je dat niet, dan kies je er dus bewust voor om dat risico op waardedaling te nemen. Ik heb er weinig medelijden mee als je vervolgens dat risico neemt en het verkeerd uitpakt.
Pagina: 1 ... 78 ... 291 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.