de Peer schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:10:
[...]
Wat ik vooral merk is dat als je opmerkelijke keuzes maakt anderen zich daar oncomfortabel bij gaan voelen. Ze moeten namelijk (blijkbaar) aan zichzelf verantwoorden waarom zij het doen zoals ze het doen, en dan komen er de vreemdste smoesjes naarboven. Ja maar wij hebben kinderen. Ja maar dat kan ik niet betalen. Ja maar ik wil wel een beetje leven. Ja maar ik doe niet aan geld lenen. Ja maar ik vind een dak zonder panelen mooier.
Hetzelfde verhaal voor FO. De meeste mensen zien dat als onmogelijk/onbereikbaar, maar dat is vooral omdat ze het niet eens serieus willen overwegen. Men wordt er ongemakkelijk van. Soms zelfs dusdanig dat je buitengesloten kunt worden in een groep. Je wordt niet meer gezien als een 'peer' omdat anderen het niet kunnen plaatsen of het niet kunnen verteren dat je dingen doet/bereikt die in principe ook voor hen mogelijk zijn, afhankelijk van gemaakte keuzes.
Je merkt dit ook aan de GoT-topics over financiele verdeling binnen een relatie. Hoeveel daar wel niet wordt afgegeven op mensen die binnen hun relatie hun financiën gescheiden houden is opmerkelijk. En volgens mij vooral omdat het afwijkt van wat 'de norm' wordt geacht: al je geld op 1 hoop gooien.
Jup, heel herkenbaar. Ik heb het eigenlijk niet zo vaak over geld met vrienden maar heb wel eens laten vallen dat ik met 55 eigenlijk wel klaar wil zijn met werken dus ze weten wel iets van onze FO reis.
Een veelgehoorde is "ik vind geld niet belangrijk" of "ik wil niet zoveel met geld bezig zijn" of "geld maakt niet gelukkig". Dat komt op mij over als wensdenken (het zou idd mooi zijn als geld in onze maatschappij niet belangrijk was), een excuus om er maar niet over na te hoeven denken of omdat ze er simpelweg nog over nagedacht hebben. In de wereld waarin wij leven is geld nu eenmaal, of je wilt of niet, heel belangrijk en hoe eerder je je dat realiseert des te meer je kunt doen.
De meeste mensen 'moeten' 40 uur van 24e naar 24e van de maand werken, hebben daar zorgen over en krijgen er stress van dus waarom zou je niet proberen om geld zoveel mogelijk voor je te laten werken of er in elk geval grip op te hebben. Bij 40 uur spendeer je 1/4 van je week aan werk (excl reizen, bijkomen etc) en bijna niemand zou als ze nu 10Mil gestort kregen vanaf maandag exact hetzelfde blijven doen 40 uur per week dus dat zegt volgens mij genoeg. Waarom dan niet wat meer tijd stoppen in je financien zodat je meer financiële vrijheid krijgt en daarmee een beter leven. Al is het maar omdat je met meer geld meer keuzes hebt en minder 'moet'.
Zoveel vrienden met een gezin en een lopende rekening en een spaarrekening en thats it. Elke maand komt er wat binnen en aan het einde van de maand is het op. Komt er meer binnen is er meer op en komt er minder binnen hebben ze een probleem. Als je dan vraagt waarom probeer je niet wat meer inzicht in je uitgaven te krijgen dan krijg je een van bovenstaande redenen/excuses of de "ik leef in het nu"/"ik wil ook nu een beetje kunnen leven".
Heb weleens wat uitleg gegeven over ETF's en mensen aangeraden een Meesman accountje voor zichzelf of tenminste voor de kinderen te openen maar het komt er gewoon niet van. Het is eng, gedoe, komt wel, of ze kunnen geen €200-300 missen. Nu kan ik niet in mensen hun portemonnee kijken maar 5 jaar geleden toen ze €500 minder verdienden konden ze ook prima rondkomen en als je ziet wat er uit gaat dan lijkt het als buitenstaander in elk geval prima te moeten kunnen.
Maar ja, €250 per maand, 20 jaar ala 7% is 'maar' 127k en 20 jaar duurt zo lang dus dan maar niks inleggen.
En ja, wij zitten aardig aan de top qua salarissen binnen onze vriendengroep dus dat hoor je dan ook maar het feit dat we indertijd een huis van 400k ipv 900k hebben gekocht en allebei een zuinige, kleine auto rijden nemen ze niet mee. En het is niet zo dat men zelf amper rond kan komen ofzo. Het moet gewoon op lijkt het wel.
Een deel is denk ik ook een stuk financiële opvoeding en de taboe om over geld te praten. Aantal van hun ouders zijn in de 70, tonnen op de spaarrekening maar een jubelton geven of elk jaar maximaal belastingvrij schenken doen ze niet. Niet dat ze het zelf nodig hebben of hun kind niet gunnen maar men denkt er niet over na dat er ook andere opties zijn dan koud (incl. erfbelasting) geven en de kinderen durven er niet om te vragen. Bij mijn ouders is/was niks te halen maar ik ben zo blij dat mijn schoonvader (die niet eens vermogend is maar gewoon 40 jaar onder een CAO gewerkt heeft, met de caravan op vakantie ging en een afbetaald rijtjeshuis heeft in een populaire stad) elk jaar belastingvrij schenkt aan ons en zijn kleindochter ipv later via de erfenis.
Werk overigens hetzelfde, ik ben 4x9 gaan werken ipv 5x8 en voor die 10% salaris (netto minder) heb ik nu elke week een hele dag alleen (extra) met onze dochter van een aantal maanden. Wat een rijkdom is dat. Maar je moet een aantal collega's eens horen. "dat kost teveel", "9uur lang kan je niet productief zijn", "het werk moet toch af", "ik moet hier wel 5 dagen zijn", etc etc. Ik denk dan kerel, je bent projectleider of ingenieur binnen een beursgenoteerde multinational. Het enige waar je voor werkt is de koers van een aandeel dat in handen is van een aantal Amerikanen. Als jij omvalt is er een week gedoe en daarna een andere poppetje op je plek. Hou op met denken dat je zo belangrijk en onmisbaar bent en gun jezelf wat want aan de reactie te merken zou je eigenlijk wel willen. Binnen onze CAO is sinds 2 jaar de mogelijkheid van 4x9 werken en ik heb dat indertijd gelijk gedaan, wat denk je, ben na 2 jaar nog de enige op de afdeling.
[
Voor 16% gewijzigd door
GG85 op 15-04-2022 21:47
]