Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik denk altijd maar zo: er zijn zat mensen die het noodgedwongen met minder moeten doen. Leven zij daarom minder? Dus waarom zouden wij minder leven wanneer we iets meer geld proberen opzij te zetten?

Als je alleen al naar jezelf kijkt: heb je minder geleefd in periodes dat je minder te besteden had? Denk aan school, studie, eerdere banen etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:46

de Peer

under peer review

Phony schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:50:
Ik denk altijd maar zo: er zijn zat mensen die het noodgedwongen met minder moeten doen. Leven zij daarom minder? Dus waarom zouden wij minder leven wanneer we iets meer geld proberen opzij te zetten?

Als je alleen al naar jezelf kijkt: heb je minder geleefd in periodes dat je minder te besteden had? Denk aan school, studie, eerdere banen etc.
En dan is (in mijn geval) de conclusie eerder het tegenovergestelde.
Als student met weinig geld was ik met minder al sneller tevreden en over het algemeen zelfs (juist?) gelukkiger. Het is allemaal mindset.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11:58

G83

Smuggler schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:24:
[...]

Kan je daar iets meer toelichting op geven met voorbeelden?
De huidige aov is natuurlijk zo goedkoop, omdat de verzekering voor alle risico gevallen onbetaalbaar is.
en jouw aov als het goed is precies aansluit op jouw situatie.
Ik kan mij zo indeken dat je aov pas na een jaar gaat uitkeren, omdat je het eerste jaar de verzekering niet nodig hebt.
Terwijl een verpichte aov al na 2 dagen iets uitkeerd. (ik doe maar een gok).
Eigenlijk geef je zelf het antwoord al inderdaad. Als ik echt serieus arbeidsongeschikt raak is de verzekering één onderdeel van de oplossing en is er een buffer. Ook kan ik dan met een veel lagere verzekerd bedrag af als wat generiek nodig geacht wordt.

Uiteindelijk komt het ook neer op je wereldbeeld. Ik ben er heel erg voor een goede basisregeling voor iedereen te hebben. Maar in de lager betaalde banen is werken amper lonend.

Als je de optelsom maakt van alle inkomensvoorzieningen dan zijn we wel een heel erg ziek, zwak en misselijke volk.
Via cbs: 816.000 arbeidsongeschiktheidsuitkeringen, 275500 WW en 361000 bijstandsuitkeringen tot aow-leeftijd in 2020.

En dat heeft volgens mij erg te maken met de ruimte die alle regelingen bieden voor gebruik/misbruik.

Edit: (als reactie op smuggler hieronder) het misbruik/gebruik van de regelingen hangt helaas ook samen met de bureaucratie en inflexibiliteit van die regelingen. Vandaar een basisvangnet en zo weinig mogelijk andere regelingen.

[ Voor 7% gewijzigd door G83 op 07-04-2022 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Smuggler schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:24:
[...]

Kan je daar iets meer toelichting op geven met voorbeelden?
De verplichte AOV is gebaseerd op wat het UWV nu bied als vrijwillig verzekeren. Het huidige product is af te sluiten binnen x weken na laatste dienstverband, heeft een acceptatieplicht en is enorm duur.

Persoonlijk denk ik dat voor de verplichte AOV het beste gekeken kan worden na de huidige zorgverzekering waarbij het "vrijwillig verzekeren" de basis wordt en vervolgens aanvullende pakketten op kan afsluiten. Het UWV kan al deze werkzaamheden toch niet aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

superkoex9 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:53:
[...]

Wat ik niet helemaal begrijp is dat je eerder aangeeft zo snel mogelijk richting FO te willen werken maar nu ruim meer dan 1 FTE werkt.
Zou het niet prettiger zijn om nu al minder te werken en dit een tijdje langer te doen? Daarnaast ben je nu natuurlijk veel tijd kwijt aan het werken en geef je aan geen hobby te hebben. Ben je niet bang om "in een gat te vallen" wanneer je FO bent en stopt? Je hebt dan immers 50/60 uur per week extra te besteden.
Btw, geen aanval maar meer benieuwd hoe je dit ziet!
Ik snap dat dat vreemd overkomt inderdaad. Waarom niet gewoon 5 jaar langer door (of wat het getal is) en dan nu een dagje per week besteden aan... dingen.

Ik weet niet of ik dat goed uit kan leggen, maar ik kan een poging wagen. Mijn doel op dit moment is denk ik niet een ontspannen leven hebben, of zelfs om gelukkig te zijn (hoe vreemd dat ook mag klinken). Er zijn dingen die ik zou willen doen, voornamelijk projectjes die me interessant lijken (dingen met prediction markets, domotica, software ontwikkelen) waar ik denk voldoening uit te kunnen halen. De grote uitdaging voor mij is dat ik het liefst mijn focus op 1 ding tegelijk heb. Als ik nu ervoor zou kiezen om 4 dagen te werken en 1 dag zo'n projectje, dan ben ik voor mijn gevoel mijn focus te veel aan het verdelen. De dag voor het projectje ben ik er in mijn hoofd dan al mee bezig, de dag erna ben ik er stiekem ook nog mee bezig. Ik zou het dan fijner vinden om er gewoon de hele week mee bezig te zijn. Dan zou je nog kunnen zeggen: waarom niet? Werk er de hele week aan en maak er "je werk" van. En dat is dan weer net een stapje te ver. Het is dan onzeker of het genoeg gaat opbrengen om in onze behoeften te voorzien en of dat binnen afzienbare tijd gerealiseerd kan worden. Ik heb toch een gezin en dat voelt dan als een te groot risico.

Dus om effectief bezig te kunnen zijn met de dingen die me oprecht interessant lijken maar waar ik niet zeker van weet of ze voldoende op zouden kunnen brengen om ervan te leven wil ik eigenlijk gewoon FO zijn, want dan is dat hele vraagstuk er niet. Bovendien zit er dan geen druk op dat het moet omdat ik anders honger ga krijgen waardoor het werk weer voor inkomen is en waardoor het dan soms ook meteen minder leuk wordt (omdat je dan toch weer de dingen gaat doen die geld opleveren en niet de dingen die je zou willen doen omdat het interessant is). Als het een gegeven is dat ik dus nu vooral de focus wil leggen op het verzamelen van vermogen, nouja, laat ik dat dan maar op standje retard doen. En zo komt het dus dat ik semifluitend liever 1,5-2 FTE werk en geen hobby's heb of wat dan ook, want ik werk toe naar een situatie dat ik semifluitend 1,5-2 FTE tijd besteed aan gewoon interessante dingen doen.En het zou zomaar kunnen dat een van die projectjes dan toch weer resulteert in een onderneming oid. Nouja, mooi toch, maar daar kan ik op dit moment niet vanuit gaan.

Daarmee is denk ik je laatste vraag ook aan bod gekomen. Nee ik ben absoluut niet bang dat ik in een gat kom. Ik heb zoveel ideeën, zoveel dingen die ik kan doen of maken. Ik voorspel dat ik straks als het niet meer om geld draait misschien nog wel meer ga "werken". Dat is ook een beetje de aard van het beestje, ik vind bezig zijn gewoon ook heel fijn. En een hobby zou daar ten koste van gaan. Hangt ook een beetje af van waar je de grens trekt of iets een hobby is gok ik. Ik heb ook wel eens een serie aan staan, of ik lees een boek (sterker nog, ik lees minstens 15 boeken per jaar en doe samen met vrienden een boekenclub). Voor mij voelt dat alsof ik dat tussendoor doe en niet echt als hobby, maar ik zou het ook begrijpen als anderen dat gewoon een hobby vinden.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:31

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

G83 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:58:
[...]

En dat heeft volgens mij erg te maken met de ruimte die alle regelingen bieden voor gebruik/misbruik.
Je vergeet de manieren om eruit te komen, vaak te risico vol zijn als je al een tijdje op een minimum leeft.
Denk aan:
Wachttijd om opnieuw de bijstand aan te vragen (4 weken)
Werk vinden vanuit de WOJANG, waarna je na die ene baan nooit meer recht hebt op de WAJONG.
Tijdelijk slecht betaald werk vinden in de WW, waarna de WW andere verzekeringen na die baan dus ook een heel stuk lager zijn.

Ik snap het "misbruik" in de meeste gevallen wel, het alternatief is je eigen glazen in gooien.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

loewie1984 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:56:

Heb nog geen lange termijn doel want ik kan ook morgen onder de bus komen en dan heb ik niet zoveel aan het huis vrij en 2 ton op de bank,
Jij misschien niet, maar je vrouw zal aan het gebrek van geldproblemen wel wat waarde hechten

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:56
CaLeX schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:46:
[...]

Jij misschien niet, maar je vrouw zal aan het gebrek van geldproblemen wel wat waarde hechten
In welke context moet ik dit plaatsen, als ik kom te overlijden is sowieso het huis vrij vanwege de verzekering die daar op zit. Met haar inkomen kan ze hier makkelijk blijven wonen of kleiner gaan wonen. Het opgebouwde vermogen is dan volledig tot haar beschikking. Mooier kan ik het toch niet maken toch?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:22
Shapeshifter schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:28:
[...]

Ik snap dat dat vreemd overkomt inderdaad. Waarom niet gewoon 5 jaar langer door (of wat het getal is) en dan nu een dagje per week besteden aan... dingen.

Ik weet niet of ik dat goed uit kan leggen, maar ik kan een poging wagen. Mijn doel op dit moment is denk ik niet een ontspannen leven hebben, of zelfs om gelukkig te zijn (hoe vreemd dat ook mag klinken). Er zijn dingen die ik zou willen doen, voornamelijk projectjes die me interessant lijken (dingen met prediction markets, domotica, software ontwikkelen) waar ik denk voldoening uit te kunnen halen. De grote uitdaging voor mij is dat ik het liefst mijn focus op 1 ding tegelijk heb. Als ik nu ervoor zou kiezen om 4 dagen te werken en 1 dag zo'n projectje, dan ben ik voor mijn gevoel mijn focus te veel aan het verdelen. De dag voor het projectje ben ik er in mijn hoofd dan al mee bezig, de dag erna ben ik er stiekem ook nog mee bezig. Ik zou het dan fijner vinden om er gewoon de hele week mee bezig te zijn. Dan zou je nog kunnen zeggen: waarom niet? Werk er de hele week aan en maak er "je werk" van. En dat is dan weer net een stapje te ver. Het is dan onzeker of het genoeg gaat opbrengen om in onze behoeften te voorzien en of dat binnen afzienbare tijd gerealiseerd kan worden. Ik heb toch een gezin en dat voelt dan als een te groot risico.

Dus om effectief bezig te kunnen zijn met de dingen die me oprecht interessant lijken maar waar ik niet zeker van weet of ze voldoende op zouden kunnen brengen om ervan te leven wil ik eigenlijk gewoon FO zijn, want dan is dat hele vraagstuk er niet. Bovendien zit er dan geen druk op dat het moet omdat ik anders honger ga krijgen waardoor het werk weer voor inkomen is en waardoor het dan soms ook meteen minder leuk wordt (omdat je dan toch weer de dingen gaat doen die geld opleveren en niet de dingen die je zou willen doen omdat het interessant is). Als het een gegeven is dat ik dus nu vooral de focus wil leggen op het verzamelen van vermogen, nouja, laat ik dat dan maar op standje retard doen. En zo komt het dus dat ik semifluitend liever 1,5-2 FTE werk en geen hobby's heb of wat dan ook, want ik werk toe naar een situatie dat ik semifluitend 1,5-2 FTE tijd besteed aan gewoon interessante dingen doen.En het zou zomaar kunnen dat een van die projectjes dan toch weer resulteert in een onderneming oid. Nouja, mooi toch, maar daar kan ik op dit moment niet vanuit gaan.

Daarmee is denk ik je laatste vraag ook aan bod gekomen. Nee ik ben absoluut niet bang dat ik in een gat kom. Ik heb zoveel ideeën, zoveel dingen die ik kan doen of maken. Ik voorspel dat ik straks als het niet meer om geld draait misschien nog wel meer ga "werken". Dat is ook een beetje de aard van het beestje, ik vind bezig zijn gewoon ook heel fijn. En een hobby zou daar ten koste van gaan. Hangt ook een beetje af van waar je de grens trekt of iets een hobby is gok ik. Ik heb ook wel eens een serie aan staan, of ik lees een boek (sterker nog, ik lees minstens 15 boeken per jaar en doe samen met vrienden een boekenclub). Voor mij voelt dat alsof ik dat tussendoor doe en niet echt als hobby, maar ik zou het ook begrijpen als anderen dat gewoon een hobby vinden.
Dank voor je heldere uitleg. In ieder geval mooi om te lezen dat je er goed over na hebt gedacht.
Zelf kies ik voor de andere kant: ik werk nu wat minder en zal langer door moeten. Komt ook bij dat ik zelfs met 32 uur per week werken al het gevoel heb dat ik tijd tekort kom.
Kortom, voor iedere FO aspirant een eigen weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:19
Smuggler schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:29:
Volgens mij vergeten veel mensen hier dat die verplichte verzekeringen veel goedkoper zijn dat het prijskaartje dat je direct ziet.

Iedereen kent het argument dat als we iedereen meer gaan betalen dat er automatisch inflatie komt ;).
Andersom als we iedereen minder geven omdat we alvast collectief veel afdragen aan verzekeringen, dan drukt dat het prijspijl natuurlijk ook.

Je ziet het in sommige ZZP branches ("kuch pakketbezorgers kuch").
De ZZP'ers kunnen omlaag in prijs omdat ze zich niet voor alles verplicht hoeven te verzekeren.
Het gevolg is dat mensen die zich wel willen laten verzekeren zoveel duurder uit zijn dat ze zich uit de markt prijzen.

En ook aan de uitgave kant gaat dit natuurlijk werken. Als iedereen meer "loon" krijgt om het zelf te regelen, dan kan je erop rekenen dat deze extra inkomen grotendeels worden aangesproken om de huizenprijzen verder op te drijven. Mensen die zichzelf wel willen verzekeren vallen dan weer buiten de buit voor een woning.

Ik ben groot voorstander van een groot pakket verplichte verzekeringen voor iedereen, incl ZZP'ers.
Daar komen we als samenleving en individu veel beter uit.
Als het niet meer verplicht is, ja dan snap ik de individuele keuze heel goed, maar in het grote geheel breekt het meteen bij jezelf af, zonder dat je daar iets aan kan doen.
Nee, oneens. Want dan is er geen keuzevrijheid van het individu, en dat is voor mij VEEL belangrijker. Ik zou net ZZP'er worden om aan al dat gezeik van verzekeren en je indekken en leasen niet te moeten meedoen. Jij vergeet dat het voor sommige mensen ook een bewuste keuze is, en die vrijheid mag je niet ontnemen.

Dat vind ik nu net zo verschrikkelijk, ik betaal aan zoveel mee, en gebruik daar zo weinig van. De value for money is gewoon heel slecht. Bovendien als je het allemaal collectief doet, mag ik ook gaan mee betalen voor een kettingroker, een gokverslaafde en een alcoholist of iemand die elke dag 2 worstenbroodjes en 1.5 liter cola achterover kiept... Nee bedankt, zo weinig mogelijk collectief.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Galactic schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:02:
[...]

Nee, oneens. Want dan is er geen keuzevrijheid van het individu, en dat is voor mij VEEL belangrijker. Ik zou net ZZP'er worden om aan al dat gezeik van verzekeren en je indekken en leasen niet te moeten meedoen. Jij vergeet dat het voor sommige mensen ook een bewuste keuze is, en die vrijheid mag je niet ontnemen.

Dat vind ik nu net zo verschrikkelijk, ik betaal aan zoveel mee, en gebruik daar zo weinig van. De value for money is gewoon heel slecht. Bovendien als je het allemaal collectief doet, mag ik ook gaan mee betalen voor een kettingroker, een gokverslaafde en een alcoholist of iemand die elke dag 2 worstenbroodjes en 1.5 liter cola achterover kiept... Nee bedankt, zo weinig mogelijk collectief.
Door die keuze vrijheid beperk je direct de keuze vrijheid van een ander individu.
Doordat jij niet verzekerd bent, kan de zwakkere die verzekering ook niet meer betalen.
Een verzekering is vaak een ''enableler" om werk te gaan uitvoeren, die verzekerd als het toch mis gaat.
Dat ik heb 1000x liever dan dat mensen die stap niet eens durven te maken, omdat het risico te groot is. en dus liever lui op de bank zitten.... want dat kost als samenleving pas echt geld. Een poging om een onderneming op te starten is altijd een winst voor de samenleving en zouden we ten alle tijden moeten ondersteunen en aanmoedigen.

Hier verschillen wij fundamenteel van mening denk ik, voorlopig heb jij de meerderheid van nederland achter je staan. dus je wensen zullen wel uitgevoerd worden. ;)

Ben het met je eens dat de huidige verzekeringen te duur zijn, maar die worden vanzelf goedkoper als iedereen mee doet.

[ Voor 14% gewijzigd door Smuggler op 07-04-2022 14:19 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:19
Smuggler schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:15:
[...]

Door die keuze vrijheid beperk je direct de keuze vrijheid van een ander individu.
Doordat jij niet verzekerd bent, kan de zwakkere die verzekering ook niet meer betalen.

Hier verschillen wij fundamenteel van mening denk ik, voorlopig heb jij de meerderheid van nederland achter je staan. dus je wensen zullen wel uitgevoerd worden. ;)

Ben het met je eens dat de huidige verzekeringen te duur zijn, maar die worden vanzelf goedkoper als iedereen mee doet.
Ik woon niet in Nederland, en dat zou ik ook niet willen hoor ;)

Niks tegen Nederlanders of Nederlanderessen, ik ben er met een samen 8)

Maar in Nederland wonen, no thanks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:05
Dat is voor mij een beetje dubbel. Toen ik op school zat was het leven simpel, €100 verdienen is €100 om iets leuks van te doen; geen zorgen over de toekomst. Vanaf het moment dat ik na ging denken over toekomst, FO, ging werken en er een koophuis en kinderen kwamen werd dat anders.

Alhoewel we in die jaren prima leefden (beide werken) was ik er wel meer actief mee bezig, iedere €100 die je uitgeeft is er niet meer voor de toekomst. Nu ik veel meer verdien ervaar ik het als enorm prettig dat ik me nauwelijks meer bezig houd met uitgaven. We kunnen gewoon doen waar we zin in hebben en er blijft nog altijd genoeg over voor de toekomst.

Ik zal niet zeggen dat meer geld me gelukkiger maakt, minder met geld bezig zijn wel. Dat is voor mij het dubbele aan de "FO missie", het dwingt je eigenlijk om juist wél met geld bezig te zijn (al is het dan geen consumptie maar opbouw).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:26
assje schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:27:
[...]

Dat is voor mij een beetje dubbel. Toen ik op school zat was het leven simpel, €100 verdienen is €100 om iets leuks van te doen; geen zorgen over de toekomst. Vanaf het moment dat ik na ging denken over toekomst, FO, ging werken en er een koophuis en kinderen kwamen werd dat anders.

Alhoewel we in die jaren prima leefden (beide werken) was ik er wel meer actief mee bezig, iedere €100 die je uitgeeft is er niet meer voor de toekomst. Nu ik veel meer verdien ervaar ik het als enorm prettig dat ik me nauwelijks meer bezig houdt met uitgaven. We kunnen gewoon doen waar we zin in hebben en er blijft nog altijd genoeg over voor de toekomst.

Ik zal niet zeggen dat meer geld me gelukkiger maakt, minder met geld bezig zijn wel. Dat is voor mij het dubbele aan de "FO missie", het dwingt je eigenlijk om juist wél met geld bezig te zijn (al is het dan geen consumptie maar opbouw).
Ik herken dit wel. Nog maar 3 jaar geleden was mijn vrouw nog (niet geheel succesvol) ZZP'er, waardoor we heel wat minder te besteden per maand dan wat we nu hebben. In de tussentijd is mijn vrouw weer in loondienst gegaan en is het spaarbedrag en het te besteden bedrag flink omhoog gegaan. Waar eerst een uitgave van een paar honderd euro echt een ding was en besproken moest wordenis dat nu nauwelijks een issue én er blijft genoeg over om opzij te zetten voor later

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:10

Dit dus. Een van mijn beste periodes in mijn leven was extreem basic met heel weinig uitgaven, maar wel heel veel speciale ervaringen met een enorm gevoel van vrijheid.

Dat wil niet zeggen dat ik inmiddels, ook een stuk ouder, wat meer luxe en comfort gewend ben en dat gedeeltelijk ook wel prettig vind. Maar het gaat mij nog steeds meer om het gevoel van vrijheid dan dat ik luxe wil leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
En wat hierboven betreft over een verplichte AOV: ik weet niet wat de kosten gaan worden, maar....we zijn al FO. Partner is tijdje geleden al gestopt met werken. Maar heeft zich toch pas weer in geschreven bij de KVK omdat er een wat uurtjes hier en daar aan consultancy opdrachten kwamen. Dat is gewoon leuk voor erbij, maar als dat weer wegvalt is dat geen probleem. Waarom zouden we ons daarvoor dan moeten verzekeren...?
Natuurlijk begrijp ik ook wel dat de meeste situaties anders zijn en dat het collectief dan beter werkt, maar ik hoop toch echt dat er situaties zijn wanneer je niet verplicht bent om hier straks aan deel te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

rube schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:19:
En wat hierboven betreft over een verplichte AOV: ik weet niet wat de kosten gaan worden, maar....we zijn al FO. Partner is tijdje geleden al gestopt met werken. Maar heeft zich toch pas weer in geschreven bij de KVK omdat er een wat uurtjes hier en daar aan consultancy opdrachten kwamen. Dat is gewoon leuk voor erbij, maar als dat weer wegvalt is dat geen probleem. Waarom zouden we ons daarvoor dan moeten verzekeren...?
Natuurlijk begrijp ik ook wel dat de meeste situaties anders zijn en dat het collectief dan beter werkt, maar ik hoop toch echt dat er situaties zijn wanneer je niet verplicht bent om hier straks aan deel te nemen.
omdat jij je als onverzekerde je jezelf scherper in de markt kan zetten dan iemand die wel alle verzekeringskosten moeten betalen...
En je dus een "oneerlijk" voordeel hebt tegenover je concurenten ;) , die het werk waarschijnlijk nog harder nodig zullen hebben en het geld ook beter in de economie weer uitgeven.
Door mee te betalen hef je dit voordeel op. maar moeten ook je concurrenten dat betalen waardoor waarschijnlijk de tarieven voor iedereen wat hoger worden, dus hoogst waarschijnlijk kan je aan je klanten ook gewoon meer vragen als die verzekeringen verplicht zijn, dus wordt de soep uiteindelijk niet zo heel heet gedronken zoals dat nu het geval zou zijn met een vrijwillige verzekering.

Nogmaals ik snap het sentiment als individu, maar de "schade" als het verplicht wordt valt volgens mij reuze mee. het zal goedkoper zijn dan de vrijwillige verzekeringen nu.

Al hangt alles af van de implementatie natuurlijk. :), wordt een lastig verhaal als je voor je 5 uur per week als zelfstandige werk een DGA salaris moet verzekeren. terwijl je maar 12.000 euro per jaar omzet.
straks zijn we allemaal FO, dus werken hoeven we toch al niet voor de centen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Smuggler schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:33:
[...]

omdat jij je als onverzekerde je jezelf scherper in de markt kan zetten dan iemand die wel alle verzekeringskosten moeten betalen...

En je dus een "oneerlijk" voordeel hebt tegenover je concurenten ;) , die het werk waarschijnlijk nog harder nodig zullen hebben en het geld ook beter in de economie weer uitgeven.
Door mee te betalen hef je dit voordeel op. maar moeten ook je concurrenten dat betalen waardoor waarschijnlijk de tarieven voor iedereen wat hoger worden, dus hoogst waarschijnlijk kan je aan je klanten ook gewoon meer vragen als die verzekeringen verplicht zijn, dus wordt de soep uiteindelijk niet zo heel heet gedronken zoals dat nu het geval zou zijn met een vrijwillige verzekering.

Nogmaals ik snap het sentiment als individu, maar de "schade" als het verplicht wordt valt volgens mij reuze mee. het zal goedkoper zijn dan de vrijwillige verzekeringen nu.
Een WA verzekering voor de auto begrijp ik - je eigen probleem als je auto in de prak rijdt maar val anderen er niet mee lastig. Beetje hetzelfde met een ziektenkostenverzekering. En dat je geldverstrekker voor je huis een opstalverzekering vereist begrijp ik ook om zijn onderpand veilig te stellen.

Maar een oneerlijk voordeel omdat je een of andere verzekering niet nodig hebt waarmee je anderen niet tot last bent omdat je de eventuele uitkering daarvan simpelweg niet nodig hebt, vind ik nogal ver gezocht.
Al hangt alles af van de implementatie natuurlijk. :), wordt een lastig verhaal dat je voor je 5 uur per week als zelfstandige werk een DGA salaris moet verzekeren. terwijl je maar 12.000 euro per jaar omzet.
Ja, dit dus een beetje. Als het allemaal naar verhoudig is, tja, nou ja. Maar Zoals het er nu uitziet gaat het echt maar om 5 tot max. 10 uur in de week. En dan weer een maand of 8 waarschijnlijk helemaal niets.
Dus ja....we zullen wel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
rube schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:44:
[...]

Ja, dit dus een beetje. Als het allemaal naar verhoudig is, tja, nou ja. Maar Zoals het er nu uitziet gaat het echt maar om 5 tot max. 10 uur in de week. En dan weer een maand of 8 waarschijnlijk helemaal niets.
Dus ja....we zullen wel zien.
Dan voldoe je ook niet aan de urennorm. Het lijkt mij sterk dat ze de parttime ondernemers onder de 1225 uur en dus ook zonder ondernemersaftrek een AOV zullen opleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:37
rube schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:19:
En wat hierboven betreft over een verplichte AOV: ik weet niet wat de kosten gaan worden,
In het voorstel wat er nu ligt zijn de kosten 8% van je omzet voor een verzekering met een wachttijd van 52 weken. M.i. belachelijk duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18-09 20:26
orf schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:52:
[...]

Naast de 1.225 uur moet je ook meer dan 50% van je tijd besteden aan de onderneming. Als je bijvoorbeeld twee dagen per week in loondienst werkt en daarnaast actief bent als zelfstandig ondernemer, moet je naast de 832 uur (52 x 16 uur) die je in loondienst werkt, nog het minimum van 1.225 uur in jouw onderneming stoppen. Werk je drie dagen per week in loondienst (52 x 24 uur = 1.248 uur)? Dan moet je in datzelfde jaar dus 1.249 uur voor jouw onderneming werken. bron

En vergeet vakanties, feestdagen en ziekteverzuim niet mee te rekenen.
Mijn vriendin werkt 3 dagen in loondienst en past 2 dagen in de week op onze dochter. Die twee oppas dagen zou ze dus kunnen gewoon uren kunnen tellen. Dat kunnen ze namelijk nooit controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

ColeJ schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:50:
[...]

Mijn vriendin werkt 3 dagen in loondienst en past 2 dagen in de week op onze dochter. Die twee oppas dagen zou ze dus kunnen gewoon uren kunnen tellen. Dat kunnen ze namelijk nooit controleren.
Huh? Hoe gaat je vriendin aannemelijk maken dat ze voor een onderneming werkt? Staan er afspraken in haar agenda? Heeft ze reiskosten gemaakt? Is er omzet gedraaid?

Je moet dat dus aannemelijk kunnen maken. En dus ook meer uren dan in loondienst na eerste paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:26
Smuggler schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:33:
[...]

Al hangt alles af van de implementatie natuurlijk. :), wordt een lastig verhaal als je voor je 5 uur per week als zelfstandige werk een DGA salaris moet verzekeren. terwijl je maar 12.000 euro per jaar omzet.
straks zijn we allemaal FO, dus werken hoeven we toch al niet voor de centen.
Mja, oneerlijk voordeel.
Als het goed is kom je met een normale week a 40 uur toch heel wat meer kennis en ervaring toe dan je doet met 16, dus dan zou je dat weer als concurrentievoordeel kunnen pakken.

Ik ben dus ook ondernemer on the side, maar ik merk wel dat sinds ik het uitvoerende werk niet meer fulltime doe dat het wel behoorlijk terugzakt qua praktische kennis.

Als medewerker / ondernemer kan je gewoon niet stil blijven staan en zal je door moeten ontwikkelen en hoe meer tijd je daar in steekt hoe meer je wint qua concurrentiepositie.

Verder vind ik de kosten voor AOV als ik even doorreken op de site van centraal beheer eigenlijk best meevallen. (moet je natuurlijk wel zo ondernemer zijn dat je meer overhoudt dan in loondienst, anders is het inderdaad janken)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:15
ColeJ schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:50:
[...]

Totdat ze wel controleren (na 5 jaar bijvoorbeeld) en erachter komen dat je de boel hebt geflest. dan wordt je helemaal uitgekleed (en dat is dan terecht)

'waar je is pappie meisje?", "mijn pappa zit in in de gevangenis voor oplichting"

:+

nee maar serieus, gewoon niet doen

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
De Belastingdienst en ergens achter komen. Die combinatie moet ik nog meemaken _O-

Ik ben geen ondernemer, mijn vriendin ook niet. Was puur een hypothetisch voorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco d
  • Laatst online: 18-09 18:25
ColeJ schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:45:
De Belastingdienst en ergens achter komen. Die combinatie moet ik nog meemaken _O-

Ik ben geen ondernemer, mijn vriendin ook niet. Was puur een hypothetisch voorbeeld.
Tuurlijk is de kans klein maar dat dachten de slachtoffers van de toeslagenaffaire ook. Belastingdienst is incompetent maar heeft wel vergaande macht. En bij de FIOD werken geen dommerikken.

Stel je stuurt een keer een factuur naar een bedrijf wat in een fraudeonderzoek voorkomt, dan staat jou naam ook zo op een lijst om eens even de boel na te pluizen. Als je toch iets buiten de boeken wilt doen is cash een beter middel. (Heb ik van horen zeggen uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
ColeJ schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:45:

De kans is klein. Dat geloof ik ook.

Maar als je een keer in een (al dan niet gerichte) steekproef belandt, dan is het wel zo fijn als je de boel ook in orde hebt. Als ze beet (denken te) hebben, dan kom je toch op die vermaledijde blacklist en onder een vergrootglas. Het is mij overkomen, alleen was dat een foutje (omzetbelasting in verkeerde jaar - dus wel gewoon betaald) van de boekhouder. Zo'n brief is erg onprettig (niet in exact deze bewoordingen: u heeft gefraudeerd, en succes met de verklaring!). Erg fijn om dan ook weer die boekhouder te hebben overigens, en nooit meer wat gehoord.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• kwerty
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07:27
Meesman komt vanaf mei met de mogelijkheid een pensioen rekening te openen met hun welbekende fondsen:

https://www.meesman.nl/ni...meesman-pensioenrekening/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G83
  • Laatst online: 11:58

G83

kwerty schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:14:
Meesman komt vanaf mei met de mogelijkheid een pensioen rekening te openen met hun welbekende fondsen:

https://www.meesman.nl/ni...meesman-pensioenrekening/
Als ik het zo zie lukt het een stuk aantrekkelijker dan brandnewday, benieuwd of die reageert, anders overweeg ik een overstap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
G83 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:22:
[...]

Als ik het zo zie lukt het een stuk aantrekkelijker dan brandnewday, benieuwd of die reageert, anders overweeg ik een overstap
Ik moet nog aan de slag met mijn pensioenregeling als ZZP'er dus ben niet heel goed op de hoogte van de kostenstructuren maar vind de kosten van deze regeling best fors afgezet tegen beleggingsoplossingen als particulier :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12:20
Afas schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:27:
[...]

Ik moet nog aan de slag met mijn pensioenregeling als ZZP'er dus ben niet heel goed op de hoogte van de kostenstructuren maar vind de kosten van deze regeling best fors afgezet tegen beleggingsoplossingen als particulier :/
Over pensioen opbouw krijg je als particulier een belasting voordeel, dus wil je daar graag aan meedoen.
Waar denk je dat een (groot) deel van dat voordeel naartoe verdwijnt?

Hint: Niet naar jou portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
namliam_eht schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:42:
[...]

Over pensioen opbouw krijg je als particulier een belasting voordeel, dus wil je daar graag aan meedoen.
Waar denk je dat een (groot) deel van dat voordeel naartoe verdwijnt?

Hint: Niet naar jou portemonnee.
In box 3 is inderdaad interessanter totdat je VRH gaat betalen (waar je onderweg naar FO wel vanuit moet gaan). Enkele tientallen jaren geen VRH hoeven te betalen is behoorlijk wat kosten waard. Uiteindelijk heb je, ook wanneer je FO bent, na je 67ste nog kosten die je hiermee kan dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Deveon schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:45:
[...]

In box 3 is inderdaad interessanter totdat je VRH gaat betalen (waar je onderweg naar FO wel vanuit moet gaan). Enkele tientallen jaren geen VRH hoeven te betalen is behoorlijk wat kosten waard. Uiteindelijk heb je, ook wanneer je FO bent, na je 67ste nog kosten die je hiermee kan dekken.
Ik ben sinds een tijdje ondernemer dus ik kan de inleg tot een bepaald bedrag aftrekken van de inkomstenbelasting. Gaat om een paar duizend euro per jaar belastingvoordeel en aangezien de belastingschrijven na pensionering veel lager zijn en dat geld ondertussen rendement trekt is het een no-brainer. Als je in loondienst bent heb je het pensioenfonds wat ik dan niet meer heb.

Ik zal overigens niet maximaal gaan inleggen omdat ik al een redelijk pensioen heb uit loondienst en het heeft ook weinig zin veel te veel geld vast te zetten tot na de pensionering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:28
Voor de mensen die zelf pensioen op (willen) bouwen. er is naast BND etc binnenkort nog een alternatief: https://www.meesman.nl/wa...n/beleggen-voor-pensioen/

Indexfondsen
U belegt in de vertrouwde Meesman indexfondsen, die conform de Meesman Beleggingsfilosofie echt wereldwijd gespreid beleggen en nog duurzaam zijn ook. U heeft de keuze uit twee aandelenfondsen en twee obligatiefondsen, waar u een passende portefeuille mee kunt samenstellen.

Service
Bij Meesman regelt u alles online. Een rekening opent u in een paar minuten. En in de ingelogde omgeving kunt u uw beleggingen inzien, opdrachten geven en nog veel meer. Eenvoudig, snel en veilig. Wilt u iemand spreken? Dan kunt u ons altijd bellen of mailen. U wordt persoonlijk en deskundig te woord gestaan. Geen call center, keuzemenu of wachttijd. Wij denken graag met u mee.

Lage kosten
De kosten voor beleggen zijn voor beide rekeningsoorten gelijk: fondskosten van 0,4/0,5% per jaar en transactiekosten van 0,25%.

[ Voor 71% gewijzigd door helloitsme op 08-04-2022 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
Deveon schreef op donderdag 7 april 2022 @ 17:07:
[...]

Dan voldoe je ook niet aan de urennorm. Het lijkt mij sterk dat ze de parttime ondernemers onder de 1225 uur en dus ook zonder ondernemersaftrek een AOV zullen opleggen.
Eh, er zijn ook nog DGA's met een bv. Ik ben heel benieuwd hoe ze het straks gaan insteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afas schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:37:
[...]

Ik ben sinds een tijdje ondernemer dus ik kan de inleg tot een bepaald bedrag aftrekken van de inkomstenbelasting. Gaat om een paar duizend euro per jaar belastingvoordeel en aangezien de belastingschrijven na pensionering veel lager zijn en dat geld ondertussen rendement trekt is het een no-brainer. Als je in loondienst bent heb je het pensioenfonds wat ik dan niet meer heb.

Ik zal overigens niet maximaal gaan inleggen omdat ik al een redelijk pensioen heb uit loondienst en het heeft ook weinig zin veel te veel geld vast te zetten tot na de pensionering.
In je laatste alinea geef je precies aan waarom de mogelijkheid om je geld fiscaal vast te zetten helemaal geen no brainer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
poehee schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:12:
[...]

Maar als je een keer in een (al dan niet gerichte) steekproef belandt, dan is het wel zo fijn als je de boel ook in orde hebt. Als ze beet (denken te) hebben, dan kom je toch op die vermaledijde blacklist en onder een vergrootglas. Het is mij overkomen, alleen was dat een foutje (omzetbelasting in verkeerde jaar - dus wel gewoon betaald) van de boekhouder. Zo'n brief is erg onprettig (niet in exact deze bewoordingen: u heeft gefraudeerd, en succes met de verklaring!). Erg fijn om dan ook weer die boekhouder te hebben overigens, en nooit meer wat gehoord.
Of je schept er over op tegen vrienden of familie… en dan wil iemand je een loer draaien. Jaloezie zit soms in een klein hoekje. Een grotere auto, een mooiere reis…

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
jerh schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:25:
[...]

Eh, er zijn ook nog DGA's met een bv. Ik ben heel benieuwd hoe ze het straks gaan insteken.
Waarschijnlijk vertaalt zich dat ook in een verplichte wia verzekering.

[ Voor 30% gewijzigd door Torched op 08-04-2022 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
Torched schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 21:54:
[...]

Waarschijnlijk vertaalt zich dat ook in een verplichte wia verzekering.
Interessant, ik doe op dit moment vooral vermogenbeheer van mijn holding en wat denkwerk over de strategie. En voor 4 uur per week op de loonlijst van de holding, verder RE aan het doen. Een verplichte WIA verzekering zou dan toch niet echt fijn zijn. Gezien mijn vermogen heb ik zelfs de aov opgezegd en het feit dat ik geen echte werkzaamheden uitvoer, betekent geen arbeidsverlies verzekeringstechnisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Naja ik hoop dat ze dan het eea toch wel beroepsspecifiek qua premie doen.

Want bij vermogensbeheer zou je haast handelsonbekwaam verklaard moeten worden voor je arbeidsongeschiktheid zou ik zo zeggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Torched op 08-04-2022 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:48
poehee schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:12:
[...]

Maar als je een keer in een (al dan niet gerichte) steekproef belandt, dan is het wel zo fijn als je de boel ook in orde hebt. Als ze beet (denken te) hebben, dan kom je toch op die vermaledijde blacklist en onder een vergrootglas. [..]
Yep. En als je iets kan opsteken van de toeslagenaffaire (of van de pokeraars die een decennium moesten procederen - nieuws: Belastingdienst gaat kansspelbelasting terugbetalen aan online pokers... en ongetwijfeld andere voorbeelden) dan is het dat ALS de belastingdienst je eenmaal in het vizier heeft, berg je dan maar .. Dan gaan ze met alle liefde tot het gaatje.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 19:13:
[...]

In je laatste alinea geef je precies aan waarom de mogelijkheid om je geld fiscaal vast te zetten helemaal geen no brainer is.
De omvang moet je vanzelfsprekend over nadenken zodat je je cash-flow voor eerders stoppen goed kunt timen maar voor je basisvoorziening na pensionering vind ik het een redelijke no-brainer. Zeker omdat je in dit geval niet meer te maken hebt met een collectief systeem.

Daarbij is het zo dat je vanwege de VRH en de tijd-in-de-markt in veel gevallen beter nu meer in kunt leggen en de laatste jaren voordat je stopt met werken alvast kunt stoppen met inleggen als je voldoende voor na de AOW datum opgebouwd hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door Afas op 09-04-2022 08:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Afas schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 08:39:
[...]
Daarbij is het zo dat je vanwege de VRH en de tijd-in-de-markt in veel gevallen beter nu meer in kunt leggen en de laatste jaren voordat je stopt met werken alvast kunt stoppen met inleggen als je voldoende voor na de AOW datum opgebouwd hebt.
In dat kader begrijp ik niet waarom je nu die ruimte dan niet al maximaal benut totdat je voldoende hebt om in een redelijk basispensioen te voorzien. Of begrijp ik je opmerking over 'niet maximaal gaan inleggen' verkeerd? Ik ben het met je eens dat je uiteraard een goede basis voor na je AOW moet hebben. Daarom is het prettig om een 'stuk' pensioen bovenop de AOW te hebben. Maar als je al een stuk pensioen hebt uit een eerder dienstverband, dan is extra pensioen opbouwen niet altijd nodig. En dus zeker geen no-brainer.

Ik vind in het kader van FO nu juist de vrijheid om je vermogen eerder te besteden, wat je met box 3 vermogen hebt, een grote plus. Niet alleen om makkelijker de periode tot de pensioendatum te overbruggen, maar ook om de vrijheid te hebben om bepaalde (investering-)keuzes te maken voor je vermogen. Variërend van verbouwen (bv voor besparing op energielasten) tot extra aflossen op hypotheek (afweging tussen hogere uitgaven en hoger inkomen versus lagere uitgaven en lager inkomen) tot 'hulp' voor de kinderen (bv familiehypotheek).

Met de gedachte dat ik 'straks' mogelijk in een afgelost huis woon met geen of nauwelijks energielasten, hoef ik voor de periode na mijn pensioen niet meer dan een relatief bescheiden pensioen te hebben. Meer is natuurlijk altijd fijn, maar ik zou het jammer vinden als ik nu een hoop vermogen voor lange tijd vast zet, en daarmee in feite ook mijn FO moment ga uitstellen, terwijl tegen de tijd dat ik met pensioen ga misschien blijkt dat ik veel meer pensioen ga ontvangen dan 'nodig'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:44

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Ik vind het helemaal niet zo interessant om mijn geld vast te zetten tot ik praktisch bejaard ben. Liever wat meer flexibiliteit om bijv voldoende eigen cashflow binnen te krijgen rond 45-50 om zo ook nog wat te kunnen profiteren van de vrijheid en tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 09:35:
[...]

In dat kader begrijp ik niet waarom je nu die ruimte dan niet al maximaal benut totdat je voldoende hebt om in een redelijk basispensioen te voorzien. Of begrijp ik je opmerking over 'niet maximaal gaan inleggen' verkeerd? Ik ben het met je eens dat je uiteraard een goede basis voor na je AOW moet hebben. Daarom is het prettig om een 'stuk' pensioen bovenop de AOW te hebben. Maar als je al een stuk pensioen hebt uit een eerder dienstverband, dan is extra pensioen opbouwen niet altijd nodig. En dus zeker geen no-brainer.

Ik vind in het kader van FO nu juist de vrijheid om je vermogen eerder te besteden, wat je met box 3 vermogen hebt, een grote plus. Niet alleen om makkelijker de periode tot de pensioendatum te overbruggen, maar ook om de vrijheid te hebben om bepaalde (investering-)keuzes te maken voor je vermogen. Variërend van verbouwen (bv voor besparing op energielasten) tot extra aflossen op hypotheek (afweging tussen hogere uitgaven en hoger inkomen versus lagere uitgaven en lager inkomen) tot 'hulp' voor de kinderen (bv familiehypotheek).

Met de gedachte dat ik 'straks' mogelijk in een afgelost huis woon met geen of nauwelijks energielasten, hoef ik voor de periode na mijn pensioen niet meer dan een relatief bescheiden pensioen te hebben. Meer is natuurlijk altijd fijn, maar ik zou het jammer vinden als ik nu een hoop vermogen voor lange tijd vast zet, en daarmee in feite ook mijn FO moment ga uitstellen, terwijl tegen de tijd dat ik met pensioen ga misschien blijkt dat ik veel meer pensioen ga ontvangen dan 'nodig'.
We gaan nu misschien wat ver de details in maar soit (had het bewust algemeen en niet helemaal correct verwoord):

Er spelen in mijn geval een aantal zaken. Ten eerste kan ik nog niet zo veel inleggen dit jaar omdat ik vorig jaar nog gedeeltelijk in loondienst was en ik dus behalve door mijn inkomen van vorig jaar ook beperkt wordt door de A factor uit mijn oude pensioenfonds. Ik ben dus wel van plan dit jaar maximaal in te leggen tot de fiscale ruimte maar die is beperkt omdat ik in een overgangsjaar zit. Volgend jaar zal ik waarschijnlijk de maximale fiscale vrijstelling bereiken en dan valt er meer te kiezen.

Vervolgens is onzeker wat er voor mogelijkheden komen voor ZZP’ers onder de nieuwe pensioenwet. Ik verwacht dat er een pensioenfonds komt voor ZZP’ers en wellicht heeft die interessante kenmerken, dat zal moeten blijken.

En dan is de vraag hoeveel je op wilt bouwen in een geblokkeerd product actueel. Ik denk dat ik met een aantal jaar maximale vrijstelling samen met mijn bedrijfspensioenfonds een eind kom als ik uit ga van een situatie waar je net boven dekkend bent vanuit het geblokkeerd product. Tegelijkertijd verwacht ik dat er nog zo veel gaat veranderen in de belasting van pensioeninkomen, in de belasting van vrij vermogen en in de wijze waarop mijn vaststaande pensioenvermogen verdeeld wordt over de deelnemers (ik val in de groep die flink tekort dreigt te komen bij de overgang naar het nieuwe systeem). En dan is er nog de enorme onzekerheid voor wat betreft de ontwaarding van vermogens.

Wat ik er van maak is dat veel flexibiliteit gewenst is en dat spreekt voor een vrij ruime oplossing in box 3. Met box 1 kan ik toch redelijk wat corrigeren door gebruik te maken van reserveringsruimtes van de voorgaande jaren. Dat is waarom ik waarschijnlijk zal kiezen in eerste instantie niet volledig gebruik te maken van de fiscaal vrijgestelde inleg, hoewel het fiscaal/financieel optimaal is dat wel te doen en zo snel mogelijk het ‘doelbedrag’ te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
tuinïnen schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 09:53:
Ik vind het helemaal niet zo interessant om mijn geld vast te zetten tot ik praktisch bejaard ben. Liever wat meer flexibiliteit om bijv voldoende eigen cashflow binnen te krijgen rond 45-50 om zo ook nog wat te kunnen profiteren van de vrijheid en tijd.
Sinds wanneer is 67 praktisch bejaard? De meeste halen daar nog zeker 10 goeie jaren uit en zal met FO ook rekening houden dat je dan ook nog iets leuks kan doen en dat red je niet met alleen de AOW. Het is fiscaal het aantrekkelijkste om dat deel op een pensioenrekening te beleggen omdat je minder inkomstenbelasting betaald én minder VRH.

Uiteraard dien je hiervoor wel jaarruimte te hebben wat bij een fatsoenlijk pensioen vanuit je werkgever niet het geval is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Deveon schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 10:59:
[...]

Sinds wanneer is 67 praktisch bejaard? De meeste halen daar nog zeker 10 goeie jaren uit en zal met FO ook rekening houden dat je dan ook nog iets leuks kan doen en dat red je niet met alleen de AOW.
Er zit nog wel een groot gebied tussen alleen AOW en de volledige fiscale ruimte gebruiken. Het gaat hier om de situatie waarin iemand al een stuk pensioen had opgebouwd. Dan heb je het dus niet over alleen de AOW.

Ik denk dat binnen de FO groep de meeste mensen een redelijk hoge spaartquote hebben. Dat betekent dat de jaarlijkse pensioenopbouw of fiscale ruimte in vergelijking met de uitgaven relatief hoog is. Als je vervolgens ook nog in je uitgaven zou snijden door bv geen hypotheeklasten en lage energiekosten na te streven, dan heb je al snel een inkomen wat ruim voldoende is om na je pensioen goed van te leven.

Ik heb daarom zelf de gedachte dat wij met z'n tweeën na ons pensioen niet meer willen 'vast hebben staan' dan AOW plus nog eens een vergelijkbaar bedrag aan pensioen. Terwijl we met het volledig benutten van de fiscale ruimte daar wel ruim overheen zouden gaan. Dat extra geld willen we liever 'vrij ' hebben.

Uiteraard kan iedereen hier anders over denken. Zolang je er maar over denkt, en niet klakkeloos de fiscale ruimte vol stort 'omdat het mag'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:32:
[...]

Er zit nog wel een groot gebied tussen alleen AOW en de volledige fiscale ruimte gebruiken. Het gaat hier om de situatie waarin iemand al een stuk pensioen had opgebouwd. Dan heb je het dus niet over alleen de AOW.

Ik denk dat binnen de FO groep de meeste mensen een redelijk hoge spaartquote hebben. Dat betekent dat de jaarlijkse pensioenopbouw of fiscale ruimte in vergelijking met de uitgaven relatief hoog is. Als je vervolgens ook nog in je uitgaven zou snijden door bv geen hypotheeklasten en lage energiekosten na te streven, dan heb je al snel een inkomen wat ruim voldoende is om na je pensioen goed van te leven.

Ik heb daarom zelf de gedachte dat wij met z'n tweeën na ons pensioen niet meer willen 'vast hebben staan' dan AOW plus nog eens een vergelijkbaar bedrag aan pensioen. Terwijl we met het volledig benutten van de fiscale ruimte daar wel ruim overheen zouden gaan. Dat extra geld willen we liever 'vrij ' hebben.

Uiteraard kan iedereen hier anders over denken. Zolang je er maar over denkt, en niet klakkeloos de fiscale ruimte vol stort 'omdat het mag'.
Het volledig benutten van de fiscale ruimte is dan wel beperkt tot de jaren waarin je werkt. Dus als je tussen je 50e en 55e stopt met werken, heb je geen fiscale ruimte tot aan je AOW-leeftijd. Ik vraag me af of AOW+pensioen dan nog zo'n vetpot is. Uiteraard spaar je daarom juist bij in box 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
de Peer schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:41:
[...]

Het volledig benutten van de fiscale ruimte is dan wel beperkt tot de jaren waarin je werkt. Dus als je tussen je 50e en 55e stopt met werken, heb je geen fiscale ruimte tot aan je AOW-leeftijd. Ik vraag me af of AOW+pensioen dan nog zo'n vetpot is. Uiteraard spaar je daarom juist bij in box 3.
Dat is voor iedereen verschillend. Om een voorbeeld te geven, het gemiddeld bruto aanvullend pensioen is zo'n €1350 per maand. Ik heb tot nu toe al ruim 75% daarvan opgebouwd in mijn pensioenregeling en heb nog 25 jaar tot aan de pensioengerechtigde leeftijd. Ik had bij mijn werkgever een prima regeling en verdiende niet slecht ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Afas op 09-04-2022 12:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:37
Afas schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:51:
[...]

Dat is voor iedereen verschillend. Om een voorbeeld te geven, het gemiddeld bruto aanvullend pensioen is zo'n €1350 per maand. Ik heb tot nu toe al ruim 75% daarvan opgebouwd in mijn pensioenregeling en heb nog 25 jaar tot aan de pensioengerechtigde leeftijd. Ik had bij mijn werkgever een prima regeling en verdiende niet slecht ;)
Naar aanleiding van bovenstaande ook eens gekeken op mijnpensioenoverzicht.nl.

Ik vind het wel optimistisch. Er staat bij nu opgebouwd 1614 EUR p/m. (excl. AOW).

Ik heb op dit moment 129.000 EUR in mijn BeFrank PPI pensioen.

Ben wel benieuwd op basis van welk reken scenario die 129K vertaald wordt naar 1614 EUR p/m vanaf mijn 68ste. (over 28 jaar).

Ik heb ook al 100K bij elkaar gespaard op mijn BND pensioenrekening. Dus dan zou ik al op 3000 EUR / maand uitkomen ex AOW.

Dan ben ik al een stuk dichterbij FO dan ik dacht, want ik hoef dan alleen de komende 28 jaar te overbruggen 🙂.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:00
Torgo schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:33:
[...]

Ik vind het wel optimistisch. Er staat bij nu opgebouwd 1614 EUR p/m. (excl. AOW).

Ben wel benieuwd op basis van welk reken scenario die 129K vertaald wordt naar 1614 EUR p/m vanaf mijn 68ste. (over 28 jaar).

Ik heb ook al 100K bij elkaar gespaard op mijn BND pensioenrekening. Dus dan zou ik al op 3000 EUR / maand uitkomen ex AOW.

Dan ben ik al een stuk dichterbij FO dan ik dacht, want ik hoef dan alleen de komende 28 jaar te overbruggen 🙂.
Grappig, ik heb die "Tot nu toe opgebouwd" over het hoofd gezien. Ik snap dat pensioenaanbieders waar je niet meer inlegt het makkelijk kunnen berekenen, maar hoe berekenen ze dat voor een actieve pensioenaanbieder? Kijken ze naar hoeveelheid beschikbaar vermogen, de instellingen qua beleggen en dan daarmee rekenen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:07

oscar82

De ondertitel

Kracht van compounding. Doe eens
129.000*1,05^28
Dat is wat je pensioenfonds met een bescheiden rendement voor jou in 28 jaar bij elkaar kan beleggen. Vervolgens deel je dat bedrag (spoiler: ongeveer 505k) door 300 en heb je je maandbedrag te pakken bij een safe withdrawal rate van 4% (per jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
[...]

Wat een enorm verschil :o Onze leeftijd verschilt niet veel maar bij mij is de verwachtte jaarlijkse uitkering ca. 15k per jaar bij een inleg+rendement van 300k tot nu toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skaaf
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:59
[...]

De informatie op mijnpensioenoverzicht is op basis van doorrekening van 2000? scenario's rekeninghoudende met rente en koopkracht. Dit wordt berekend door de pensioenuitvoerder, in jouw geval Befrank. BeFrank heeft als uitgangspunt van die 1614 genomen dat jij tot je pensioendatum in dienst blijft. Daarnaast hebben ze ook een waarde doorgegeven die aangeeft wat je tot nu toe opgebouwd hebt.

De scenario set wordt door de Nederlandsche Bank aangeleverd aan de pensioenuitvoerders en deze set wordt elk kwartaal geüpdatet. Hierdoor heb je elk kwartaal andere absolute getallen.

Je kan je pensioenkapitaal zelf ook beinvloeden (extra bijsparen, keuze maken voor een andere lifecycle en afhankelijk van de door de werkgever gekozen vrijheid, kun je ook switchen tussen passief en actieve lifecycle, of zelf gaan beleggen (beperkte keuze uit fondsen met een forse beheervergoeding voor Befrank). Daarnaast heb je de keuze voor doorbeleggen naar de pensioendatum. Het effect hier van is dat die lifecycle 15 jaar voor de pensioendatum risicovoller blijft beleggen waardoor het de verwachting is dat je een hoger pensioenkapitaal opbouwt. Standaard wordt afgebouwd naar een vaste uitkering waardoor de verhouding aandelen /obligaties op pensioendatum 15%-85% is. Deze informatie kun je allemaal uit je persoonlijke pensioenportal halen en daar kun je ook proefberekening maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Ik zie net dat ik al een (zij het miniem) pensioen krijg vanaf mijn 65ste, 54 euro per maand.

Verder toch al 1800 per maand opgebouwd tot nu toe gezamenlijk met mijn partner vanaf ons 67ste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
U heeft nu opgebouwd
€ 861

Een deel van het pensioen dat u later krijgt, heeft u al opgebouwd. Ook kan het zijn dat u een deel van uw pensioen al uitgekeerd krijgt. U ziet dit bedrag onderaan in het plaatje. Zolang u blijft werken en pensioen blijft opbouwen, wordt dit bedrag hoger.

Verwacht eindresultaat € 2.650
Als het tegenzit € 2.050

Ohw welk, zit nu op netto 2500-2600 ergens, maar zal vast wel goed komen in de toekomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Uiteraard dien je hiervoor wel jaarruimte te hebben wat bij een fatsoenlijk pensioen vanuit je werkgever niet het geval is.
Dat is wel ene beetje kort door de bocht. De meeste pensioenregelingen benutten de jaarruimte niet volledig. Daarnaast kan er ook bij een goede pensioenregeling nog sprake zijn van salariscomponenten waarover geen pensioen opgebouwd wordt.

Ik laat bijvoorbeeld mijn leasebudget uitbetalen en heb een bonus tot 15% van mijn jaarsalaris. Dat is voor mij dus 10-25% waarover ik geen pensioen opbouw.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Blik1984 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 14:11:
Ik zie net dat ik al een (zij het miniem) pensioen krijg vanaf mijn 65ste, 54 euro per maand.
Ingangsdatum pensioen is niet zo'n belangrijk gegeven, die bepaal je binnen bepaalde grenzen uiteindelijk zelf. Bijna alle regelingen kan je wel 5 jaar voor AOW in laten gaan volgens mij (of 5 jaar later).

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 09-04-2022 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Laatst online: 12:22
assje schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 14:31:
[...]

Dat is wel ene beetje kort door de bocht. De meeste pensioenregelingen benutten de jaarruimte niet volledig. Daarnaast kan er ook bij een goede pensioenregeling nog sprake zijn van salariscomponenten waarover geen pensioen opgebouwd wordt.

Ik laat bijvoorbeeld mijn leasebudget uitbetalen en heb een bonus tot 15% van mijn jaarsalaris. Dat is voor mij dus 15-25% waarover ik geen pensioen opbouw.
Same here. Bonus is tussen de 30 en 50%. Dan ‘mis’ je aardig wat pensioen. In mijn geval heb ik uitgerekend dat, alhoewel fiscaal erg aantrekkelijk, er geen enkele reden is om meer pensioen op te bouwen. Wil niet met teveel geld zitten als ik oud ben en bij overlijden moet alles 100% op zijn zelfs. Wat wel of niet goed is wua pensioen is voor iedereen anders. 100% van de ruimte is echter bij vrijwel geen enkele werkgever zo in mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Het zal ook van je spaarquote afhangen lijkt me. Met een spaarquote van 40% is het volledig benutten van jaarruimte op 13,3% alsnog maar 1/3 van de totaal inleg. (Franchise/AOW even genegeerd)

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 09-04-2022 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:37
Afas schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:56:
[...]

Wat een enorm verschil :o Onze leeftijd verschilt niet veel maar bij mij is de verwachtte jaarlijkse uitkering ca. 15k per jaar bij een inleg+rendement van 300k tot nu toe.
Ik denk dat dat komt omdat een collectief pensioen conservatiever belegd en collectieve verplichtingen heeft. Maar daar staat tegenover dat die 15K van jou, min of meer gegarandeerd is en die van mij volledig afhankelijk is van het resultaat op de beurs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
de Peer schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:41:
[...]

Uiteraard gaat het om de jaren waarin je werkt. Maar juist binnen de FO groep hebben veel mensen een hoge spaartquote, of anders gezegd: veel meer inkomen waarover pensioen wordt opgebouwd dan uitgaven. En daardoor bouw je ook relatief veel pensioen op per jaar. Waardoor je sneller bij je 'doel' bent.

Simpel voorbeeld, stel franchise 15k, inkomen 55k en je spaart 20k. Dan zijn je uitgaven even veel als wat een 'normaal ' mens bij 35k inkomen uitgeeft. Maar jij bouwt je over 40k pensioen op, terwijl die ander over 20k pensioen opbouwt. Jij bouwt dus twee keer zo snel pensioen op.

Bij 1,875% opbouwpercentage bouw je zo 750 euro pensioen per jaar op. Na 20 jaar is dat 15k per jaar. Tel daar de AOW bij op en je komt als stel op 25k per persoon aan inkomen uit, dus 50k in totaal als je een afgelost huis hebt vind ik dat niet verkeerd om als basis te hebben. Voor de extra uitgaven die ik wellicht zou willen zou ik dan 'gewoon' box 3 kapitaal willen aanhouden.

Dus als je dan na 20 jaar loondienst als zelfstandige zou gaan werken, dan vind ik het zeker geen uitgemaakte zaak dat je de fiscale ruimte die je krijgt (volledig) zou benutten.

[ Voor 6% gewijzigd door Rubbergrover1 op 09-04-2022 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
oscar82 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:56:
Kracht van compounding. Doe eens
129.000*1,05^28
Dat is wat je pensioenfonds met een bescheiden rendement voor jou in 28 jaar bij elkaar kan beleggen. Vervolgens deel je dat bedrag (spoiler: ongeveer 505k) door 300 en heb je je maandbedrag te pakken bij een safe withdrawal rate van 4% (per jaar).
eh, ik weet niet waar je die 300 vandaan haalt. Maar de gemiddelde pensioenuitvoerder werkt met sterfte tabellen en rekent uit welk doelbedrag ze minimaal nodig hebben. Dat gaat dan gemiddeld gezien goed voor de hele populatie die ze hebben. De gemiddelde levensverwachting is stijgende (en verschilt tussen mannen en vrouwen), maar ligt rond de 80 jaar. Een pensioenuitvoerder hoeft gemiddeld alleen te betalen vanaf de AOW leeftijd tot dit gemiddelde. Dat is nu dus iets van 12 a 14 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

300 is het aantal maanden in 25 jaar. En dat is het aantal jaar hoe lang je een opname van 4% zonder rendement kan volhouden.

Maar die sterftetabellen zijn inderdaad een wezenlijk verschil.

Bij een pensioenuitvoerder kan dit ten goede komen aan de populatie; zo ontvang ik bij mijn huidige uitvoerder een "bonus bij in leven zijn" op basis van de overlijdenskans, wat bij mijn huidige leeftijd niets meer doet dan de kosten ietsje verminderen. Zou later meer verschil moeten maken :P

Bij een lijfrente (indien niet op basis van een verzekering) heb je dit niet, maar in plaats daarvan komt de waarde ten goede aan de erfgenamen, die het kunnen gebruiken voor een uitkeringsproduct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
[...]

Sinds wanneer is 67 praktisch bejaard? t geval is.
Volgens wikipedia is 70-80 jaar bejaard Wikipedia: Bejaarde
Volgens vandale is "praktisch" bijna, https://www.vandale.nl/gr...is/praktisch#.YlGuqMjP0uU

Ik denk dat je op basis hiervan kan stellen dat 67 jaar oud toch wel behoorlijk "praktisch bejaard" bent.
Of je je zo wilt voelen, zien, benoemen tegen die tijd, dat is wellicht een andere discussie :+ ,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
rube schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 18:08:
[...]

Volgens vandale is "praktisch" bijna, https://www.vandale.nl/gr...is/praktisch#.YlGuqMjP0uU

Ik denk dat je op basis hiervan kan stellen dat 67 jaar oud toch wel behoorlijk "praktisch bejaard" bent.
Of je je zo wilt voelen, zien, benoemen tegen die tijd, dat is wellicht een andere discussie :+ ,
Tja, iedereen hoopt gezond oud te worden (of bijna iedereen).

Wat je met oud worden vaak ziet, is dat mensen best lang relatief vitaal zijn, maar dan in een keer echt oud worden, vaak afhankelijk worden etc. Vaak verschilt dan ook het proces van verouderen.

Ten opzichte van vroeger is die grens van echt oud zijn, aan het opschuiven. Ouderen nemen veel langer deel aan het maatschappelijk verkeer dan vroeger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jerh schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 17:08:
[...]
De gemiddelde levensverwachting is stijgende (en verschilt tussen mannen en vrouwen), maar ligt rond de 80 jaar. Een pensioenuitvoerder hoeft gemiddeld alleen te betalen vanaf de AOW leeftijd tot dit gemiddelde. Dat is nu dus iets van 12 a 14 jaar.
De resterende levensverwachting van een man van 68 is op dit moment 16,5 jaar, voor een vrouw 19 jaar. Voor iemand die over bv 25 jaar pas de AOW leeftijd bereikt zal de resterende levensverwachting en uitkeringsduur nog wel iets hoger liggen, dus uitgaan van 20 jaar is zeker niet aan de voorzichtige kant, ik zou eerder uitgaan van nog een paar meer gemiddeld moeten uitkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rube schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 18:08:
[...]

Daar komt bij dat dat de beginleeftijd van de pensioenuitkering is. Als je dan bv 10k kapitaal in een pensioenproduct hebt zitten, dan krijg je niet meteen 10k uitgekeerd, maar je moet daar een uitkering van kopen voor minstens 20 jaar. Dan heb je dus zo'n 500 euro per jaar extra pensioen. Terwijl je misschien veel liever 10k aan het begin had gehad om bv aan reizen te besteden. Omdat die 500 per maand met 80 jaar misschien niet meer zo heel nodig is.

[ Voor 3% gewijzigd door Rubbergrover1 op 09-04-2022 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:21:
[...]

De resterende levensverwachting van een man van 68 is op dit moment 16,5 jaar, voor een vrouw 19 jaar. Voor iemand die over bv 25 jaar pas de AOW leeftijd bereikt zal de resterende levensverwachting en uitkeringsduur nog wel iets hoger liggen, dus uitgaan van 20 jaar is zeker niet aan de voorzichtige kant, ik zou eerder uitgaan van nog een paar meer gemiddeld moeten uitkeren.
Ik gaf al aan dat het stijgend is. Overigens door corona nu iets lager geworden. En mannen leven korter dan vrouwen.

Pensioenuitvoerders updaten hun sterftetabellen uiteraard. Dat is onderdeel van hun corebusiness. Als jezelf iets opbouwt, kun je voor gemiddelde dus best kijken wat ze doen. Als je 100 wordt, heb je er dan niet zoveel aan....

Acties:
  • +2 Henk 'm!
tuinïnen schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 09:53:
Het ligt er ook zeer aan wat je plan is. Als je bijvoorbeeld op je 50e wil stoppen dan mis je een flink stuk pensioenopbouw. Het kan dan interessant zijn om voor de periode 50-67+ in box 3 te sparen en voor 67-xx juist in box1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
R.van.M schreef op zondag 10 april 2022 @ 08:47:
[...]

Het ligt er ook zeer aan wat je plan is. Als je bijvoorbeeld op je 50e wil stoppen dan mis je een flink stuk pensioenopbouw.
De belangrijks vraag is daarbij of je die werkelijk mist. Je hebt inderdaad minder pensioenopbouw dan als je tot je 68ste pensioen zou blijven opbouwen, maar het kan goed zijn dat je gewoon voldoende pensioenopbouw hebt voor jouw bestedingspatroon. Mijn boodschap is: dat je extra pensioen mag opbouwen betekent niet dat het altijd handig of nuttig is om ook daadwerkelijk extra pensioen op te bouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zondag 10 april 2022 @ 09:16:
[...]

De belangrijks vraag is daarbij of je die werkelijk mist. Je hebt inderdaad minder pensioenopbouw dan als je tot je 68ste pensioen zou blijven opbouwen, maar het kan goed zijn dat je gewoon voldoende pensioenopbouw hebt voor jouw bestedingspatroon. Mijn boodschap is: dat je extra pensioen mag opbouwen betekent niet dat het altijd handig of nuttig is om ook daadwerkelijk extra pensioen op te bouwen.
Het is lastig te anticiperen op de toekomst maar het lijkt er sterk op dat er in de belasting van vermogen en inkomen een en ander zal gaan veranderen. De signalen zijn duidelijk: enerzijds zie je dat er een flinke discussie over het belasten van box 3 gaande is die eigenlijk alleen maar kan leiden tot een lastenverzwaring, waarschijnlijk in de vorm van het belasten van reëel rendement. Ook zie je dat er een discussie gaande is hoe gepensioneerden, vooral met een kleine beurs, gecompenseerd moeten worden voor de hogere (energie)lasten in combinatie met stagnatie van de pensioenindexatie en het tijdelijk ontkoppelen van de AOW van het minimumloon. Daar zie je dat de druk toe neemt en de eerste vingeroefening wijzen op een oplossing waarbij de AOW wel mee stijgt en dat dit betaald wordt door het pensioeninkomen van de grotere pensioenen zwaarder te gaan belasten.
Dat lijkt me trouwens een redelijke beweging, zeker voor de pensioenen ver boven modaal.

Twee voorlopige conclusies:
- de weg naar FO zal wat langer worden door toenemende lasten op vermogen en pensioeninkomen
- zo lang deze discussie gaande is, is het lastig definitieve uitspraken te doen over wat de beste inrichting is (en die is ook persoonlijk). Daarom is een iets afwachtende houding niet zo verkeerd in mijn ogen waarbij je ruimte laat te anticiperen op wat komen gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wat betreft die AOW denk ik dat dit wel eens het begin zou kunnen worden van een verdere 'fiscalisering' van de AOW. Dat de bruto AOW omhoog gaat, maar tegelijk het schijventarief langzaam maar zeker naar die van vóór de AOW gaat. En dat er straks geen verschil meer tussen voor en na AOW is.

Maar het is inderdaad onzeker hoe alles er over 10-20 jaar uit ziet. Daarom ben ik een groot voorstander van flexibiliteit en de boel vrij houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:26:
Terwijl je misschien veel liever 10k aan het begin had gehad om bv aan reizen te besteden. Omdat die 500 per maand met 80 jaar misschien niet meer zo heel nodig is.
Er zijn tegenwoordig meer mogelijkheden dan 20 jaar hetzelfde uitkeren, waaronder een mogelijkheid om eerst een hogere uitkering te krijgen en later een lagere (een zgn. hoog/laag pensioen).

[ Voor 4% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 10-04-2022 18:54 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Herko_ter_Horst schreef op zondag 10 april 2022 @ 18:48:
[...]

Er zijn tegenwoordig meer mogelijkheden dan 20 jaar hetzelfde uitkeren, waaronder een mogelijkheid om eerst een hogere uitkering te krijgen en later een lagere (een zgn. hoog/laag pensioen).
Dat klopt, maar dan nog blijft de verhouding op zijn best 100:75.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:56
Je kunt het ook gewoon lump sum uit laten betalen, dan betaal je alleen een boete aan de overheid. Doe je het in een jaar voor je AOW in gaat, dan kan het onder de streep goed uit met het huidige belastingregime.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hemmer02
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-09 23:57
Aghanim schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:10:
Wat ik zelf doe is het geld dat ik over heb verdelen in 3 onderdelen: 50% sparen - 35% beleggen - 15% opbrassen. Zo kan ik iedere maand toch nog wel een leuke aankoop doen (gadget of iets dergelijks) waardoor ik het gevoel heb dat ik mezelf niet klem zet, terwijl ik een behoorlijk bedrag spaar en beleg. Een soort win-win voor mijn gevoel. Grappig genoeg is die 15% vaak niet eens op aan het einde van de maand en beleg ik het restant alsnog. Op deze verhouding ben ik hooguit een jaar of 2 later FO maar heb ik wel altijd kunnen kopen wat ik wilde.

Het scheelt wel dat ik niet zo veel wensen heb overigens ;)
Een budget aan jezelf geven om lekker van te leven maakt de reis naar FIRE inderdaad een stuk luchtiger! Maar let wel op dat je niet steeds meer gadgets toevoegt aan je leven.

Elke robotstofzuiger/koffieautomaat/tablet van bijvoorbeeld €600 per stuk die je koopt, zal je voortaan als een onmisbaar item gaan zien en levenslang elke 5 jaar vervangen. Dus met elke aankoop voeg je indirect €600/12/5=€10 per maand aan kosten toe aan je uitgaven!

Om die kosten te dekken met een safe withdrawal rate van 4%, zal je voor elke nieuwe gadget €3000 extra moeten investeren! 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12:20
Deveon schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:45:
[...]

Denk nog eens na, echt zoveel er aan de stok blijft hangen is echt schrikbarend....
Ik zou bijna geneigd zijn mijn eigen fonds op te gaan richten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
hemmer02 schreef op maandag 11 april 2022 @ 06:59:
[...]

Een budget aan jezelf geven om lekker van te leven maakt de reis naar FIRE inderdaad een stuk luchtiger! Maar let wel op dat je niet steeds meer gadgets toevoegt aan je leven.

Elke robotstofzuiger/koffieautomaat/tablet van bijvoorbeeld €600 per stuk die je koopt, zal je voortaan als een onmisbaar item gaan zien en levenslang elke 5 jaar vervangen. Dus met elke aankoop voeg je indirect €600/12/5=€10 per maand aan kosten toe aan je uitgaven!

Om die kosten te dekken met een safe withdrawal rate van 4%, zal je voor elke nieuwe gadget €3000 extra moeten investeren! 😊
Zeker een reëel gevaar. Hoewel het bij mij ook wel eens andersom is geweest. Zo heb ik wel eens een surround set gekocht die na een jaar of 7 defect was. Ik besefte me dat ik het eigenlijk totaal niet boeiend vond doordat ik zo'n set gehad had en heb daarom geen nieuwe gekocht.

Altijd minder 'goed' dan überhaupt geen nieuwe behoeftes creëren, maar toch.

Het kopen van allerlei tools om de klussen aan ons nieuwbouwhuis voelt wel een beetje dubbel. Het is nog steeds goedkoper dan een vakman inschakelen om alles te laten doen, maar ik voel me wel een typische consument met al die aankopen :'( ach ja, misschien kan het naderhand nog wat geld opleveren door wat dingen te verhuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

finsdefis schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:37:
[...]
Het kopen van allerlei tools om de klussen aan ons nieuwbouwhuis voelt wel een beetje dubbel. Het is nog steeds goedkoper dan een vakman inschakelen om alles te laten doen, maar ik voel me wel een typische consument met al die aankopen :'( ach ja, misschien kan het naderhand nog wat geld opleveren door wat dingen te verhuren.
Achja. Ik denk dan altijd maar:
-Ik investeer in mezelf (kennis) door die klussen zelf te doen met dat gereedschap. Minder afhankelijkheid.
-Streven is dat ze levenslang mee gaan, of misschien 1 x vervangen.
-Je doet er soms een ander een plezier mee door iets een keer uit te lenen, of door een klus bij een ander te doen. In ruil voor iets anders eventueel.

Verhuren vind ik zelf de moeite niet zo waard. veel gedoe en risico op schade. levert ook niet echt veel op.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 11-04-2022 09:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:53:
[...]

Achja. Ik denk dan altijd maar:
-Ik investeer in mezelf (kennis) door die klussen zelf te doen met dat gereedschap. Minder afhankelijkheid.
-Streven is dat ze levenslang mee gaan, of misschien 1 x vervangen.
-Je doet er soms een ander een plezier mee door iets een keer uit te lenen, of door een klus bij een ander te doen. In ruil voor iets anders eventueel.

Verhuren vind ik zelf de moeite niet zo waard. veel gedoe en risico op schade. levert ook niet echt veel op.
Ja goede punten, zo zie ik het ook idd. Zelf wat leidingen doortrekken, vloeren leggen, schilderen, keuken monteren, tuin aanleggen etc. zorgt ook weer voor skills waarmee je 'n ander kunt helpen.

Het is niet dat ik per se twee rechterhanden heb, maar het zijn ook zeker geen linkerhanden. Het voelt nu ook wel goed om niet voor elke klus een vakman in te moeten huren met de prijzen die gangbaar zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:01
Goed gereedschap vergroot wat mij betreft ook de kans dat je zelf iets oplost/doet aanzienlijk omdat het makkelijker/leuker en beter uit te voeren is.
De hoeveelheid keren dat vrienden van mij versteld staan hoe snel ik ff een plankje ophang met m'n accuhamerboor en goede pluggen is gigantisch en als ik dan eens ga verhuizen moet je eens zien hoeveel mensen er voor de deur staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger_010
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-09 15:08
Ik heb een behoorlijk flip gedaan. Het meeste gereedschap van Marktplaats geplukt. Dan kan je na een tijd bijvoorbeeld een sleuvenfrees ook weer verkopen met misschien enkele tientjes verlies. Als je alles nieuw koopt zit je er meer aan vast of neem je meer verlies. Geldt voor alles eigenlijk, zeker ook met surroundsetjes e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
hemmer02 schreef op maandag 11 april 2022 @ 06:59:
[...]

Dan moet je de kosten zelfs nog indexeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
rutger_010 schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:06:
Ik heb een behoorlijk flip gedaan. Het meeste gereedschap van Marktplaats geplukt. Dan kan je na een tijd bijvoorbeeld een sleuvenfrees ook weer verkopen met misschien enkele tientjes verlies. Als je alles nieuw koopt zit je er meer aan vast of neem je meer verlies. Geldt voor alles eigenlijk, zeker ook met surroundsetjes e.d.
Dit lijkt mij een goede tussenoplossing, zeker voor gereedschap dat je slechts enkele keren nodig hebt na oplevering van je huis. Er is ook veel te regelen via buren en ook via leenplatformen zoals peerby. Geldt natuurlijk niet voor al het gereedschap, een goede boormachine is sowieso een must om te hebben

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
sebastiaan89 schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:24:
Goed gereedschap vergroot wat mij betreft ook de kans dat je zelf iets oplost/doet aanzienlijk omdat het makkelijker/leuker en beter uit te voeren is.
De hoeveelheid keren dat vrienden van mij versteld staan hoe snel ik ff een plankje ophang met m'n accuhamerboor en goede pluggen is gigantisch en als ik dan eens ga verhuizen moet je eens zien hoeveel mensen er voor de deur staan ;)
Ik investeer in vrienden met goed gereedschap, rendeert lekker :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
unifi schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:25:
[...]

Ik investeer in vrienden met goed gereedschap, rendeert lekker :+
Parasiteren is iets anders dan investeren _O-

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• assje
ColeJ schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:25:
Parasiteren is iets anders dan investeren _O-
Ook al is het (denk ik) een grapje toch even een reactie. Het delen van spullen die je niet zo vaak gebruikt zie ik juist als duurzaam en wenselijk. Om die reden juist groot voorstander van het lenen (en uitlenen) van dergelijke zaken.

De sleutel ligt natuurlijk in de manier waarop dit gaat. Als je als uitlener achter je spullen aan moet of wordt geconfronteerd met slecht eigenaarschap is de lol er natuurlijk snel vanaf. Ik heb een maatje met een behoorlijke gereedschap-fetisch waar ik graag gebruik van maak. Bij hem moet je dus niet aankomen met een b-merk vervangend zaagblad als je er 1tje bot gezaagd hebt, dan is het snel klaar met uitlenen.

Ik doe juist altijd wat extra moeite, een koffer die ik vuil meekrijg even uitzuigen voor ik hem terug geef bijvoorbeeld. Of deze week nog had ik een maat betonboor nodig die hij niet had, die koop ik dan en gaat bij hem in de koffer.

Zo blijft het voor hem ook leuk en kan ik gewoon altijd werken met goed spul (festool met geleiders & stofzuigers met zelfreinigende filters en dat soort zaken). Zou er eens iets kapot gaan of beschadigen moet ik ook niet kinderachtig doen en koop ik voor hem wel nieuw en houd ik het beschadigde als dat nog bruikbaar is.

In mijn omgeving wordt er juist volop zo gedeeld. Mijn vader heeft 3 aanhangers op het pad staan, 2 van hemzelf en 1 van een ander. Daar is een app-groep voor om te melden wanneer je er eentje mee hebt zodat anderen niet mis grijpen. Daarnaast een grote familie, ik kan het zo gek niet bedenken of er is wel ergens een oom die het heeft staan.

Voor zaken die je zo nu en dan gebruikt kan dit prima werken als iedereen zich een beetje hebbelijk opstelt. Het genoemde "investeren in vriendschappen" voor spullen kan echt wel prima op gaan. Als je zelf niet te beroerd bent om eens te helpen werkt dat vaak twee kanten op.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 11-04-2022 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
assje schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:51:
[...]

Ook al is het (denk ik) een grapje toch even een reactie. Het delen van spullen die je niet zo vaak gebruikt zie ik juist als duurzaam en wenselijk. Om die reden juist groot voorstander van het lenen (en uitlenen) van dergelijke zaken.

De sleutel ligt natuurlijk in de manier waarop dit gaat. Als je als uitlener achter je spullen aan moet of wordt geconfronteerd met slecht eigenaarschap is de lol er natuurlijk snel vanaf. Ik heb een maatje met een behoorlijke gereedschap-fetisch waar ik graag gebruik van maak. Bij hem moet je dus niet aankomen met een b-merk vervangend zaagblad als je er 1tje bot gezaagd hebt, dan is het snel klaar met uitlenen.

Ik doe juist altijd wat extra moeite, een koffer die ik vuil meekrijg even uitzuigen voor ik hem terug geef bijvoorbeeld. Of deze week nog had ik een maat betonboor nodig die hij niet had, die koop ik dan en gaat bij hem in de koffer.

Zo blijft het voor hem ook leuk en kan ik gewoon altijd werken met goed spul (festool met geleiders & stofzuigers met zelfreinigende filters en dat soort zaken). Zou er eens iets kapot gaan of beschadigen moet ik ook niet kinderachtig doen en koop ik voor hem wel nieuw en houd ik het beschadigde als dat nog bruikbaar is.

In mijn omgeving wordt er juist volop zo gedeeld. Mijn vader heeft 3 aanhangers op het pad staan, 2 van hemzelf en 1 van een ander. Daar is een app-groep voor om te melden wanneer je er eentje mee hebt zodat anderen niet mis grijpen. Daarnaast een grote familie, ik kan het zo gek niet bedenken of er is wel ergens een oom die het heeft staan.

Voor zaken die je zo nu en dan gebruikt kan dit prima werken als iedereen zich een beetje hebbelijk opstelt. Het genoemde "investeren in vriendschappen" voor spullen kan echt wel prima op gaan. Als je zelf niet te beroerd bent om eens te helpen werkt dat vaak twee kanten op.
Natuurlijk is het een grapje :) Maar als er "rendeert lekker" achter staat dan vraag ik mij wel de intenties af ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
assje schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:51:
[...]

Als er meer mensen zoals jij in deze wereld zouden zijn zou ik graag mijn gereedschap wat vaker uitlenen! Zelf heb ik "helaas" nogal wat vrienden die echt niet weten hoe ze gereedschap horen te gebruiken, dus ik kom liever zelf even langs om te helpen dan dat ze op mijn dure gereedschap leren hoe je het dus niet moet gebruiken ;)

Dus die maken inderdaad een goed rendement op die ene keer dat ze mij verhuizen of in de tuin helpen ;) De biertjes/bbq daarna vinden we echter allemaal belangrijker dan dat :*) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yolo2
  • Laatst online: 10:49
finsdefis schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:14:
[...]

Ja goede punten, zo zie ik het ook idd. Zelf wat leidingen doortrekken, vloeren leggen, schilderen, keuken monteren, tuin aanleggen etc. zorgt ook weer voor skills waarmee je 'n ander kunt helpen.

Het is niet dat ik per se twee rechterhanden heb, maar het zijn ook zeker geen linkerhanden. Het voelt nu ook wel goed om niet voor elke klus een vakman in te moeten huren met de prijzen die gangbaar zijn.
Wat ik in het verleden wel eens heb gedaan is gewoon 2e hands gereedschap gehaald zaagmachines etc. Sommige heb ik daarna met winst verkocht weer. Of ik heb er hetzelfde vaak weer voor gekregen. Eigenlijk heb ik ze gewoon gehuurd uiteindelijk. Als je de spullen nieuw koopt schrijf je gelijk af na de koop, 2e hands gereedschap is prima neem dan dingen van Dewalt zijn duurder maar houden hun waarde. Meeste vaklui gebruiken ook vaak Dewalt. En voordeel is dat het bijna niet kapotgaat, kijk wel met dingen op accu's of die nog goed zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Yolo2 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:08:
[...]

Wat ik in het verleden wel eens heb gedaan is gewoon 2e hands gereedschap gehaald zaagmachines etc. Sommige heb ik daarna met winst verkocht weer. Of ik heb er hetzelfde vaak weer voor gekregen. Eigenlijk heb ik ze gewoon gehuurd uiteindelijk.
Dan kun je de spullen toch ook gewoon huren in plaats van kopen-en-verkopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sebastiaan89
@Rubbergrover1 Dat is significant duurder, en tijdens een verbouwing is het vaak handig om iets een paar weken te hebben liggen ipv het om de dag op te moeten halen/ weg te brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:12:
[...]

Dan kun je de spullen toch ook gewoon huren in plaats van kopen-en-verkopen?
inval cirkelzaag huren voor een week 68 euro.
Stel je hebt die 3 weken nodig = 204 euro.
Stel je koopt hem 2de hands en verkoopt hem 3 weken later denk je dat die zaag dan 204 euro minder waard is geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mirved schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:19:
[...]

Stel je koopt hem 2de hands en verkoopt hem 3 weken later denk je dat die zaag dan 204 euro minder waard is geworden?
Hangt inderdaad af van hoe lang je de spullen nodig hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco d
  • Laatst online: 18-09 18:25
En hoe je met het spul omgaat. Bij sommige bedrijven is het motto: "gehuurd spul werkt sneller".

Vul het zelf maar in. Heb ooit gelopen met het idee een verhuurbedrijf te beginnen maar als je zelf netjes op je spullen bent gaat dat hem niet worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mirved schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:19:
[...]

De conclusie is dat je een weloverwogen beslissing moet maken.

Ik heb om de 2-3 jaar eens een halve dag een hogedrukreiniger nodig. Huren kostte me iets van 30-40€, en dan heb je een 3.5kW HD reiniger die in aankoop rond de 700€ gaat. Dat koop ik dus niet.

Maar stel dat ik moet verbouwen en ik heb 3 weken een goede zaag nodig, dan zou ik ze 2dehands kopen en nadien proper maken en terug verkopen aan ongeveer dezelfde prijs.

En een gewoon boormachien, dat koop ik, want je wil dat in huis hebben.

Ik had een paar jaar geleden het idee om een hometrainer te kopen. Dan zie je snel dat de toestellen die een beetje robuust en goed zijn makkelijk 500-1000€ kosten.
En bovendien weet je dat het bij heel veel mensen stof staat te happen, en zelf ben je ook niet zeker van je eigen discipline...
Dus tweedehands een toestel gescoord voor 150€, paar weken goed gebruikt, dan paar maanden wat minder en daarna ... stond het in de weg.
Die heb ik met plezier terug verkocht voor 175€. (iemand gaf me de vraagprijs... als ik het ding mee demonteerde en terug monteerde..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Het zou al beter zijn als je in de buurt gewoon gezamenlijk dingen zou kopen en delen. Nu heb je dat iedereen 1 hoge druk reiniger heeft, 1 grasmaaier, ladder etc. etc. terwijl je makkelijk met 3-4 personen die zou kunnen uitwisselen omdat niemand dat toch dagelijks nodig heeft en op precies hetzelfde tijdstip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Uitlenen is allemaal leuk op papier, maar veel mensen weet niet goed hoe ze het gereedschap moeten gebruiken en het daardoor beschadigen of overbelasten. Daarnaast is het altijd weer een heel gedoe om het terug te krijgen (ik breng het volgende keer mee.. ah oeps.. vergeten. Komt volgende keer wel!). Ook ontbreekt het sommige mensen aan fatsoen om de spullen schoon te maken voordat je het terug brengt.

Het is net als met uitlenen van geld. Je moet het vooral doen als je het niet (geheel) terug verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mirved schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:14:
Het zou al beter zijn als je in de buurt gewoon gezamenlijk dingen zou kopen en delen. Nu heb je dat iedereen 1 hoge druk reiniger heeft, 1 grasmaaier, ladder etc. etc. terwijl je makkelijk met 3-4 personen die zou kunnen uitwisselen omdat niemand dat toch dagelijks nodig heeft en op precies hetzelfde tijdstip.
In theorie werkt dat, in de praktijk is het een enorm gedoe wat op termijn hommeles oplevert.

Als een goede buur mijn boormachien wil lenen, prima, maar dan moet die het wel netjes komen vragen.
Met een grasmaaier ga ik niet wekelijks lopen leuren of huizen verder gaan ophalen of uitzoeken wie die nu weer heeft...

En dan is er onderhoud nodig of een herstelling en opeens heeft niemand die "veel gebruikt".
Mijn grasmaaier kostte 500€.... 20 jaar geleden. Daar kan ik mee leven.

Pagina: 1 ... 77 ... 291 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.