superkoex9 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:53:
[...]
Wat ik niet helemaal begrijp is dat je eerder aangeeft zo snel mogelijk richting FO te willen werken maar nu ruim meer dan 1 FTE werkt.
Zou het niet prettiger zijn om nu al minder te werken en dit een tijdje langer te doen? Daarnaast ben je nu natuurlijk veel tijd kwijt aan het werken en geef je aan geen hobby te hebben. Ben je niet bang om "in een gat te vallen" wanneer je FO bent en stopt? Je hebt dan immers 50/60 uur per week extra te besteden.
Btw, geen aanval maar meer benieuwd hoe je dit ziet!
Ik snap dat dat vreemd overkomt inderdaad. Waarom niet gewoon 5 jaar langer door (of wat het getal is) en dan nu een dagje per week besteden aan... dingen.
Ik weet niet of ik dat goed uit kan leggen, maar ik kan een poging wagen. Mijn doel op dit moment is denk ik niet een ontspannen leven hebben, of zelfs om gelukkig te zijn (hoe vreemd dat ook mag klinken). Er zijn dingen die ik zou willen doen, voornamelijk projectjes die me interessant lijken (dingen met prediction markets, domotica, software ontwikkelen) waar ik denk voldoening uit te kunnen halen. De grote uitdaging voor mij is dat ik het liefst mijn focus op 1 ding tegelijk heb. Als ik nu ervoor zou kiezen om 4 dagen te werken en 1 dag zo'n projectje, dan ben ik voor mijn gevoel mijn focus te veel aan het verdelen. De dag voor het projectje ben ik er in mijn hoofd dan al mee bezig, de dag erna ben ik er stiekem ook nog mee bezig. Ik zou het dan fijner vinden om er gewoon de hele week mee bezig te zijn. Dan zou je nog kunnen zeggen: waarom niet? Werk er de hele week aan en maak er "je werk" van. En dat is dan weer net een stapje te ver. Het is dan onzeker of het genoeg gaat opbrengen om in onze behoeften te voorzien en of dat binnen afzienbare tijd gerealiseerd kan worden. Ik heb toch een gezin en dat voelt dan als een te groot risico.
Dus om effectief bezig te kunnen zijn met de dingen die me oprecht interessant lijken maar waar ik niet zeker van weet of ze voldoende op zouden kunnen brengen om ervan te leven wil ik eigenlijk gewoon FO zijn, want dan is dat hele vraagstuk er niet. Bovendien zit er dan geen druk op dat het moet omdat ik anders honger ga krijgen waardoor het werk weer voor inkomen is en waardoor het dan soms ook meteen minder leuk wordt (omdat je dan toch weer de dingen gaat doen die geld opleveren en niet de dingen die je zou willen doen omdat het interessant is). Als het een gegeven is dat ik dus nu vooral de focus wil leggen op het verzamelen van vermogen, nouja, laat ik dat dan maar op standje retard doen. En zo komt het dus dat ik semifluitend liever 1,5-2 FTE werk en geen hobby's heb of wat dan ook, want ik werk toe naar een situatie dat ik semifluitend 1,5-2 FTE tijd besteed aan gewoon interessante dingen doen.En het zou zomaar kunnen dat een van die projectjes dan toch weer resulteert in een onderneming oid. Nouja, mooi toch, maar daar kan ik op dit moment niet vanuit gaan.
Daarmee is denk ik je laatste vraag ook aan bod gekomen. Nee ik ben absoluut niet bang dat ik in een gat kom. Ik heb zoveel ideeën, zoveel dingen die ik kan doen of maken. Ik voorspel dat ik straks als het niet meer om geld draait misschien nog wel meer ga "werken". Dat is ook een beetje de aard van het beestje, ik vind bezig zijn gewoon ook heel fijn. En een hobby zou daar ten koste van gaan. Hangt ook een beetje af van waar je de grens trekt of iets een hobby is gok ik. Ik heb ook wel eens een serie aan staan, of ik lees een boek (sterker nog, ik lees minstens 15 boeken per jaar en doe samen met vrienden een boekenclub). Voor mij voelt dat alsof ik dat tussendoor doe en niet echt als hobby, maar ik zou het ook begrijpen als anderen dat gewoon een hobby vinden.
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m