Ik had even gemist dat het topic in een nieuw deel was beland en loop nu 2 jaar achter haha. Misschien maar weer eens een update doen en weer mee gaan lezen. Ik deed al sinds het eerste deel mee met FO, hoe staat het daarmee?
Het doel
Mijn doel was altijd om niet te hoeven werken, maar niet per se om eerder te stoppen met werken. Ik merk dat dat langzaam begint te verschuiven naar toch wel graag willen stoppen met werken (in loondienst). Mijn partner en ik zijn 3,5 jaar geleden een bedrijfje begonnen maar wel in loondienst blijven werken. Ik merk dat ik me steeds meer erger aan het verplichte karakter daarvan (en nog wat meer dingen die ik zo zal opschrijven). Daarnaast begint het steeds meer door te dringen bij me dat de solidariteit en collectiviteit in Nederland steeds sneller richting individualisme gaat. Toen ik nog jong en naïef was had ik daar misschien nog wel iets mee willen doen, maar nu voel ik er eigenlijk meer voor om me vol op: "if you can't beat them, join them" te gooien. Hoe eerder ik kan stoppen met werken (en bijdragen aan alle premies e.d.) hoe beter. Het doel is dus eigenlijk geworden om zo snel mogelijk FO te worden.
Het plan
In grote lijnen was het plan vooral om zuinig te leven en op een gegeven moment te gaan beleggen om vermogen op te bouwn (naast ons koophuis). Dat plan wordt nog steeds min of meer gevolgd, hoewel het langer heeft geduurd dan ik had gehoopt om daadwerkelijk te starten met beleggen. Je kent het wel, paar jaar lang grote uitgaven/investeringen aan je huis, dan start je een bedrijf, ga je verhuizen, er is altijd een reden om liquiditeit te willen, maar goed, uiteindelijk is het gelukt om te starten. Ik leg nu een schamele 500 euro per maand in in de twee bekende NT fondsen en de teller staat nu op 8k. Ik wilde proberen om er elk jaar 500 bovenop te doen, maar ik ben een dag per week minder gaan werken dit jaar dus heb ik dat maar even laten varen.
Ik zat altijd wel redelijk bij mijn werkgever, maar de laatste jaren gaat het snel bergafwaarts. Hoewel ik absoluut gezien wellicht geen laag inkomen heb (5k bruto/maand) ben ik toch niet tevreden meer. Ik werk voor een non-profit die als tag line heeft "je werkt hier niet voor het geld". Dat blijkt vooral uit het niet volgen van de inflatie de laatste 10 jaar en het vervangen van het prestatie-afhankelijke verhogingssysteem (waar ik het altijd wel aardig in deed) naar een vaste verhoging op basis van de positie in je schaal (wat mij compleet demotiveert, want het maakt nu niet meer uit wat ik doe, ik krijg evenveel geld). Afgelopen jaar is ook de vaste woon-werkvergoeding de nek omgedraaid en dat was voor mij de druppel (ik reis nogal veel, dus dit is een significant deel van mijn salaris). HR heeft met een berekening bevestigd dat ik er op achteruit ga in het nieuwe declaratiegebaseerde systeem, maar de manager vindt het niet oneerlijk want ik heb toch ook minder kosten als ik een dag niet reis (wat in het oude systeem dus gewoon vergoed zou worden). Ik zie de reiskostentegemoetkoming meer als een aanvulling op mijn inkomen onafhankelijk van daadwerkelijke reizen (want zo staat het ook in de arbeidsvoorwaarden) dus dat heeft een beetje een conflict opgeleverd waarin ik heb gezegd weg te gaan als het verschil niet gecompenseerd wordt. Organisatie wil niet afwijken van het beleid, dus hoop gezeik. Daar komt dus eerdergenoemde pijnpunten bovenop en dat ons bedrijf steeds beter begint te lopen, dus ik heb begin dit jaar tegen mijn manager gezegd dat ik een dag minder ging werken omdat mijn tijd bij de werkgever steeds minder rendabel wordt en ik niet zoveel vertrouwen meer heb in hun vermogen om mij een aantrekkelijke financiële toekomst te bieden. Al met al is het erg gezellig allemaal en ik ben maar vast gaan solliciteren. Blijf ondertussen lekker hangen, want als ik wegga wil ik wel een mooi baantje er voor terug, en niet het eerste wat zich voordoet, neem er dus lekker de tijd voor.
Wat mij brengt bij mijn huidige dilemma. Het is een beetje een 180 graden draai, maar ik denk dat ik in plaats van een non-profit die zich in probeert te zetten voor maatschappelijke relevantie wil overstappen naar iets dat vooral goed betaalt. Als de samenleving vooral naar individualisme gaat voel ik me ook niet meer zo geroepen om daar een loonoffer voor te maken en breng ik liever mijn eigen schaapjes op het droge. Om het dan maar gelijk goed te doen heb ik gesolliciteerd bij een bedrijf waar ik geen inkomstenbelasting meer hoef te betalen. Als dat zou lukken (vind het lastig om de kans van slagen in te schatten) dan zou ik van 5k bruto naar 7,5k netto gaan. Dat zet tenminste zoden aan de dijk. Hoef ik dat maar een paar jaar vol te houden en dan ben ik er al

Ik merk bij mijzelf dat ik het maximaliseren van inkomen dus veel belangrijker ben gaan vinden de laatste paar jaar (en zeker nu met de hoge inflatie en alles). Daar is het gelukkig een goed moment voor met deze arbeidsmarkt.
Background
Misschien nog wat achtergrondinfo, ik ben nu 33, partner 34, 3 kinderen (basisschool). We hebben een koophuis (lekker ruim, 200m2 plus garage van 50m2), hypotheek is iets van 60% LTV. 8k in beleggingen. 20k buffer op de spaarrekening, 10k op de zakelijke rekening. Klein beetje crypto.
Nog wat random highlights:
- In 2020 verhuisd en maximaal geleend, tijdens studie ook maximaal geleend. Heb me op een gegeven moment gerealiseerd dat je leencapaciteit belangrijk is en je daarmee hefboom kunt creëren. Toch denk ik dat er wel een paar ton overblijft als we al onze bezittingen tegen al onze schulden zouden wegstrepen. Ik kan nu in ieder geval genieten van lage rente (1%, en 0% op studieleningen) en de lasten prima dragen. Ik had in het verleden nog het idee om versneld af te gaan lossen, maar dat ga ik nu dus mooi niet doen.
- Energiecontracten net voor de oorlog voor 5 jaar vast kunnen zetten, waar ik heel blij mee ben omdat ons bedrijf (iets met 3D printers) aardig wat stroom verbruikt en onze twee elektrische auto's ook (16MWh per jaar alles bij elkaar)
- Het is echt belachelijk hoe gunstig het is om een bedrijfje naast je baan te hebben. Je krijgt er gewoon duizenden euro's aan aftrekposten bij en omdat wij in NL onze grondstoffen kopen, maar veel verkopen aan landen buiten de EU krijgen we door de omzetbelasting ook vaak geld terug.
- Beetje treurig dat ik van mijn salaris niet eens de hypotheek, kinderopvang en boodschappen kan betalen (nouja, het is nu dus 4k/maand vanwege de dag per week minder) dat heeft mijn ogen wel geopend dat ik mijn idealen lekker overboord moet gooien en gewoon voor het grote geld moet gaan.
- Zonnepanelen gaan wij niet doen, we hebben een soort herenhuis, dus heel hoog (dus installatie is kostbaar) maar niet per se een groot dak (dus weinig panelen). Bovendien gebruiken wij heel veel stroom en komen we daarmee in een gunstiger tarief (boven de 10MWh), beetje zonde om dan juist die stroom terug te leveren (en die regeling houdt ook een keer op). Warmtepomp gaan we ook niet doen, maar we hebben wel airco waarmee we ook kunnen verwarmen.
- Na heel lang de boot afgehouden te hebben toch aan een schoonmaakster begonnen voor een paar uur elke twee weken. Mijn partner en ik hebben iets van 3,5FTE tussen ons in plus de kinderen, dus een beetje uit noodzaak geboren. Gelijk een stok achter de deur voor de rest om de boel opgeruimd te houden want daar zijn ze nog niet zo sterk in haha. Tegelijkertijd heeft mijn partner er wel voor gekozen om HelloFresh te doen want dat vindt ze leuk/lekker. Ben zelf niet zo van het koken, kost alleen maar tijd en voedsel = brandstof.
- Er was een paar pagina's terug een hele discussie over familiebanken. Wij hebben nu een paar keer bij mijn ouders geld geleend voor een grote uitgave (en dan vooral om liquiditeit te behouden) en dat werkt voor ons eigenlijk wel heel erg goed. Netjes een leenovereenkomst op papier en binnen 2-3 jaar terugbetalen, geen centje pijn.
- De WOZ waarde van ons huis is ten opzichte van vorig jaar een ton gedaald! Ja echt, niets voor gedaan. Hilarisch, marktwaarde zal ongeveer 8 ton zijn, WOZ is nu 434k (heeft waarschijnlijk mee te maken dat het nieuwbouw is en de huizen van de buren er zwaarder in zijn gaan wegen en de rekenmethode is veranderd).
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m