Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:43
Ik ga mij ook weer hier melden om wat inzichten te krijgen in de volgende situatie:

Momenteel zijn wij wonende in een appartement (koop) en verhuren ook een appartement. Wij hebben dus twee woningen waarvan er een in box 3 valt. Nu hebben wij een nieuwe woning gekocht (nieuwbouwproject) en de financiering is zo ingestoken dat wij niet de eventuele overwaarde uit de huidige woning nodig hebben. De LTV van de nieuwe woning zal op dit moment zo’n 80% zijn.
Nu kan ik er voor kiezen om het huidige appartement te gaan verhuren (net als het andere appartement) of te verkopen. De overwaarde is ongeveer 200K.

Optie 1:
Huidige appartement verkopen en de overwaarde gebruiken om de nieuwe hypotheek te verlagen. De maandlasten zullen dan maandelijks zo’n 750 euro lager zijn.

Optie 2:
Huidige appartement verhuren. Het (cash)rendement op verhuur is op dit moment niet erg hoog vanwege de huizenprijzen. Sterker nog, bij verkoop zouden we 750 euro per maand meer over houden. Echter, dit is natuurlijk alleen cashwise. Er is ook een vermogensopbouw omdat de financiering annuïtair is en er wellicht een stijging van prijzen is.

Optie 3:
Huidige appartement verkopen en de overwaarde deels gebruiken om de hypotheek te verlagen en deels te beleggen (maar dan geen vastgoed).

Het lijkt er op dat verkopen in ieder geval het meest zinvol is, op dit moment. Ergens denk ik dat ik moet verkopen vanwege de goede prijs die ik nu kan krijgen. Aan de andere kant, alles wat je nu verkoopt kun je in ieder geval nooit meer terug kopen. Dan zit je met zelfsbewoningsverplichtingen, 9% overdrachtsbelasting etc. Ik wil niet hebben dat ik over X jaar weer in de markt ben voor een verhuurwoning maar dat ik het dan niet kan kopen.

Mis ik een optie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Persoonlijk vind ik mijn eigen woning genoeg exposure op de vastgoed markt. Zodra de waarde van mijn aandelen op de helft van onze woning komt zal ik het misschien heroverwegen. Dus niet enkel de overwaarde maar de totale waarde. Een hypotheek verlaagd je exposure niet. Het voordeel van aandelen is dat je praktisch eindeloos kan spreiden en vastgoed wordt pas interessant als je wilt opbouwen tot meerdere huurders zodat je tegenslag eenvoudig op kan vangen. Tot slot zit ik niet te wachten op het gezeur van huurders en uiteindelijk is wonen wel een primaire levensbehoefte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16:29
ColeJ schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 16:46:
Optie 2:
Huidige appartement verhuren. Het (cash)rendement op verhuur is op dit moment niet erg hoog vanwege de huizenprijzen. Sterker nog, bij verkoop zouden we 750 euro per maand meer over houden. Echter, dit is natuurlijk alleen cashwise. Er is ook een vermogensopbouw omdat de financiering annuïtair is en er wellicht een stijging van prijzen is.
En je kan eventueel de huur jaarlijks ophogen, waardoor het verschil 'naar je toe komt'

Bedenk je wel dat je nu een consumenten hypotheek hebt en deze zal je meestal verbieden om te verhuren.... Wat niet weet wat niet deert, maar wel een (klein?) risico.
Je zou dan de hypotheek moeten omzetten naar een verhuurhypotheek, met bijkomende kosten (Taxatie, adviseur, notaris) en bijkomende (mogelijk) hogere rente en bijkomende (mogelijke) boete voor vervroegd aflossen.

Optie 4:
Bij herfinanciering van dit appartement ook je andere appartement mee nemen (mits de eventuele boete daar mee valt), beide herfinancieren tegen 60% LTV.

Meer losgekomen financiën uit deze actie gebruiken om je huidige hypotheek helemaal binnen HRA te houden en daarmee een "striktere" scheiding tussen investering/zakelijk vs eigen bewoning te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
namliam_eht schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:14:
[...]

En je kan eventueel de huur jaarlijks ophogen, waardoor het verschil 'naar je toe komt'

Bedenk je wel dat je nu een consumenten hypotheek hebt en deze zal je meestal verbieden om te verhuren.... Wat niet weet wat niet deert, maar wel een (klein?) risico.
Je zou dan de hypotheek moeten omzetten naar een verhuurhypotheek, met bijkomende kosten (Taxatie, adviseur, notaris) en bijkomende (mogelijk) hogere rente en bijkomende (mogelijke) boete voor vervroegd aflossen.

Optie 4:
Bij herfinanciering van dit appartement ook je andere appartement mee nemen (mits de eventuele boete daar mee valt), beide herfinancieren tegen 60% LTV.

Meer losgekomen financiën uit deze actie gebruiken om je huidige hypotheek helemaal binnen HRA te houden en daarmee een "striktere" scheiding tussen investering/zakelijk vs eigen bewoning te houden.
Het andere appartement is wel gefinancierd met een vastgoed hypotheek (LTV 20%) dus ik zou die kunnen ophogen om het tweede appartement te financieren. Of inderdaad net doen alsof me neus bloed en gewoon de maandelijks last betalen, dan is er geen haan die er naar kraait. Maar goed, laten we het voor het gemak even legaal houden en er vanuit gaan dat ik de financiering van het eerste appartement ophoog. Dan heb ik niet de door jou (terrecht) genoemde kosten. Dit is overigens een annuiteiten hypotheek.

Bij verkopen en aflossen zou je er dan voor kiezen om het aflosvrije deel van de nieuwe woning af te lossen en dus niet het annuiteiten deel (de nieuwe woning hypotheek bestaat uit 2 delen). Het aflosvrije deel valt namelijk niet in de HRA.

[ Voor 9% gewijzigd door ColeJ op 30-03-2022 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
Ook als je de financiering van je huidige appartement verhoogt heb je gerede kans dat de financier wil dat je advies inwint, taxatie doet en mogelijk je verplicht tot een gang naar de notaris.
Maar ik had toch een originele lening met 50% LTV en de waarde is alleen maar omhoog gegaan dus wat maakt het uit? Ja toch is er een goede kans dat je weer door alle hoepels moet gaan springen.

Waar je ook nog rekening mee moet houden, wat zijn de afspraken op je nieuwe hypotheek?
Mogelijk heb je die aflossingsvrij hypotheek 10 jaar vast gezet, aflossen mag meestal wel zonder boete als je je oude huis verkoopt.... aangezien je die niet verkoopt kan het zijn dat je hier ook gelazer mee krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Ik kan de financieren op het eerste appartement verhogen zonder de genoemde hoepels te nemen. Ook kan ik mijn huidige hypotheek aflossen, dan moet ik een kleine boeterente betalen. Dat vormt verder geen probleem. Het gaat mij alleen meer om het lange termijn plaatje. Op korte termijn zal ik misschien wat kosten moeten maken maar die heb ik in kaart en zijn niet zo groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• namliam_eht
Langer termijn is het (natuurlijk) of waarschijnlijk het meest logisch om de hypotheek op je woonhuis in tact te laten en zo min mogelijk verhuur hypotheek te hebben op je verhuurde appartementen.... simpelweg omdat de rente op je woning lager zal zijn dan de rente op de verhuur hypotheek(en).

Aan de andere kant kan je door (meer) verhuur hypotheken meer investeringen doen, in Onroerend goed, aandelen, cryptos, crowdfunding of startups al naar gelang je keuze.
Alle schuld met rente < 4% en investeringen > 8% is alleen maar een win, maar ja ons ben zunig nederlanders houden niet zo van schulden (mijzelf inclus)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
namliam_eht schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:48:
Alle schuld met rente < 4% en investeringen > 8% is alleen maar een win, maar ja ons ben zunig nederlanders houden niet zo van schulden (mijzelf inclus)
Is dat zuinigheid of komt het door het extra risico dat schulden met zich mee brengen? Die rente moet je gegarandeerd betalen en dat rendement blijft niet gegarandeerd op dat niveau.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:56:
[...]

Is dat zuinigheid of komt het door het extra risico dat schulden met zich mee brengen? Die rente moet je gegarandeerd betalen en dat rendement blijft niet gegarandeerd op dat niveau.
Is natuurlijk zwaar afhankelijk van de situatie.... maar dat is wel hoe de "groot grond bezitters" precies dat zijn geworden en hoe de vastgoed cowboys precies dat zijn en veel ondernemers precies dat zijn.

Lenen lenen lenen tot je tot daar in de leningen zit en dan met totaal 50.000 euro eigen geld en 5 miljoen vreemd vermogen een 100.000 euro netto aan winst te maken ( = 200% netto rendement).
No guts no glory

Geef mij een (vreemd) kapitaal van 500.000 euro .... de plannen liggen klaar.... alleen is mijn inkomen te laag om dat te kunnen lenen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:09
namliam_eht schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:29:
[...]

Is natuurlijk zwaar afhankelijk van de situatie.... maar dat is wel hoe de "groot grond bezitters" precies dat zijn geworden en hoe de vastgoed cowboys precies dat zijn en veel ondernemers precies dat zijn.
Daarmee kijk je dus vanuit de 'winnaars' terug naar het verleden. Het deel van zulke gelukszoekers dat succes heeft, zie je terug in de 'grootgrondbezitters' en 'vastgoedcowboys'. Het deel van zulke gelukszoekers dat geen succes heeft en/of failliet is gegaan, die zie je nu niet meer. Voor zulke bewuste zakelijke risico's is dat prima, maar voor 'normale' mensen is dat wat anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 15:43
@namliam_eht De zogeheten "survivors bias" speelt daarbij inderdaad een grote rol. Aan de andere kant zit er natuurlijk een kern van waarheid in het gezegde "met geld kun je geld maken". Er zit natuurlijk wel een flink risico aan jezelf tot de nek toe in de schulden te steken. Iets waar de meeste mensen zich hoogstwaarschijnlijk niet heel erg comfortabel bij voelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:51
namliam_eht schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:29:
[...]

Lenen lenen lenen tot je tot daar in de leningen zit en dan met totaal 50.000 euro eigen geld en 5 miljoen vreemd vermogen een 100.000 euro netto aan winst te maken ( = 200% netto rendement).
No guts no glory

Geef mij een (vreemd) kapitaal van 500.000 euro .... de plannen liggen klaar.... alleen is mijn inkomen te laag om dat te kunnen lenen.
Zelfs al zou je € 5.000.000,- kunnen lenen als je zelf € 50.000,- aan eigen vermogen inlegt, je rendement is € 100.000,-. Dat is circa 1,98%. Is dit op jaar basis? Dan is het niet zo'n goede investering...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Je investeert maar €50k dus je maakt 200% rendement op je eigen inleg. Verder heb je een enorme hefboom en heel veel risico. Die €100k winst daar zijn de kosten van je lening al af dus je weet niet hoeveel die €5M rendeert en dat maakt ook niet uit.

[ Voor 44% gewijzigd door RichieB op 01-04-2022 00:15 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
RichieB schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 00:13:
Je investeert maar €50k dus je maakt 200% rendement op je eigen inleg. Verder heb je een enorme hefboom en heel veel risico. Die €100k winst daar zijn de kosten van je lening al af dus je weet niet hoeveel die €5M rendeert en dat maakt ook niet uit.
Risico is veel te groot, ook al zou de bank het toestaan. Beetje rente verhoging en je hangt al.

In het echt lenen kan, maar wees bewust met de risico's van leveraged investeren. Kan een dure grap worden als je een margin call krijgt.

[ Voor 13% gewijzigd door phantom09 op 01-04-2022 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:32
Dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door rube op 01-04-2022 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Als je weinig te verliezen hebt, b.v. weinig eigen vermogen (50k is alles wat je hebt), niet de verantwoordelijkheid hebt voor een gezin e.d, tja worst case gaat het mis.
Heb je een paar jaar problemen van, kun je daarna weer met een ervaring rijker gewoon verder.

Ik heb grote hefbomen nooit aangedurfd, namelijk wel een gezin, teveel vermogen dat ik niet wilde riskeren. Maar ik heb het afgelopen jaar wel eens tegen mijn vrouw retorisch gevraagd waarom wij 0% ltv bij onze eerste 4 appartementen hebben toegepast ipv 75% zodat we 16 appartementen hadden kunnen kopen. Tja, iets met een koe en een bepaalde positie en behoorlijk risicoavers.

[ Voor 7% gewijzigd door rube op 01-04-2022 08:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rube
In ander nieuws: inflatie loopt lekker op 😬. Ik ben benieuwd hoe dat gaat verlopen de komende jaren.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:51
Nou idd de € gaat zo door het 'putje'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RV5J6DY2JIhMy8fJtUp0GCWQRoI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8jpg91Z6l6TpweMKEVlfguSE.png?f=user_large

Bron ; nu.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
Nou ja van 4 naar 16 is wel wat overdreven denk ik, maar 4 naar 8 toch zeker.
Waarbij feitelijk het enige belangrijke is dat die 4 meer, meer opbrengen dan de leningen kosten (al dan niet inclusief een kleine aflossing).

De verhouding 50k naar 5 miljoen is wellicht wat groot, maar 100k als startkapitaal en 400k als vreemd kapitaal is op zich niet zo dramatisch zeker wanneer daar ook 400k aan overwaarde bij is. Ik zie op crowdfunding platformen slechtere proposities voorbij komen.
Helaas wordt er bij consumenten leningen alleen maar gekeken naar je huidige inkomen en tja dat is niet hoog genoeg volgens de banken

Het bijzondere van de inflatie nu is natuurlijk wel dat het flink gedreven wordt door Gas, Electriciteit en benzine/diesel prijzen die uiteindelijk ook weer in de producten terug te vinden is.
Ben benieuwd als/wanneer de boel wat normaliseert en deze prijzen niet meer 100% stijgen jaar op jaar, of zelfs misschien gaan dalen ... wanneer we dat in de prijzen terug gaan zien.
Net zoals met Olie, wordt die 10 dollar per vat duurder, wordt de benzine 10 cent duurder.
Maar daalt de Olie, weer die 10 dollar duurt het best lang voordat dat duppie weer terug is.

** Zonder dat ik wil stelling dat 10 dollar per vat = 10 cent aan de pomp, gaat om het concept niet de exacte getallen **

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:42

Sport_Life

Solvitur ambulando

Belangrijker is de cpi, volgens mij zijn daar de loonstijgingen op gebaseerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 01-04-2022 08:42 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:35
WiLLoW_TieN schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 08:36:
Nou idd de € gaat zo door het 'putje'.

[Afbeelding]

Bron ; nu.nl
Ik vind het wel jammer dat er alleen jaar op jaar gekeken word in artikelen zoals bovenstaand. Door corona waren de energieprijzen tijdelijk flink gezakt. Ik heb nog nooit zo weinig betaald voor GWL als in 2021.
(Ben begin de 30, dus ik heb geen decennia ervaring maar toch :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 16:17
rube schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 08:32:
In ander nieuws: inflatie loopt lekker op 😬. Ik ben benieuwd hoe dat gaat verlopen de komende jaren.

***members only***
Dit zijn de momenten waarop ik niet graag gelijk krijg.
12% inflatie is ongezond voor een economie...

Mensen met slapend spaargeld worden echt onteigend nu.
En of de beurskoersen dit kunnen volgen.... In elk geval, met obligaties zit je nu wel echt fout.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
roda_djavulen schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 08:43:
Ik vind het wel jammer dat er alleen jaar op jaar gekeken word in artikelen zoals bovenstaand. Door corona waren de energieprijzen tijdelijk flink gezakt. Ik heb nog nooit zo weinig betaald voor GWL als in 2021.
(Ben begin de 30, dus ik heb geen decennia ervaring maar toch :) )
Er zit wel een licht overdreven effect in t.o.v. 2020 en begin 2021, maar uiteindelijk is de totale inflatie sinds 2015 ook opgelopen tot 21% (in maart 2019 was het nog maar 4,98% t.o.v. 2015).

[ Voor 6% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 01-04-2022 09:30 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:39

oscar82

De ondertitel

Tommie12 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:09:
[...]

En of de beurskoersen dit kunnen volgen.... In elk geval, met obligaties zit je nu wel echt fout.
VWRL heeft in de afgelopen 12 maanden +11,19% gedaan, dus een gespreid aandelenmandje houdt de inflatie voorlopig nog min of meer bij. Het zou ook gek zijn als dat niet zo zou zijn. Als alles duurder wordt behalve aandelen (of huizen, of whatever). Dát en als de lonen niet meestijgen zou pas ongezond zijn voor de economie.

Je hebt trouwens ook obligaties die gekoppeld zijn aan een inflatiecijfer. Ik heb ze zelf niet meer, maar ik ben benieuwd of die hun claim ook nu waar kunnen blijven maken. En hoe een vanguard of ishares dat in de praktijk aanpakt, want het is toch een synthetische koppeling of een soort verzekering neem ik aan en geen fysiek iets dat je kan kopen.

Edit: wel fysieke overheidsobligaties. Geven sommige overheden zelf dan de garantie dat die de inflatie volgen?

[ Voor 5% gewijzigd door oscar82 op 01-04-2022 10:29 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:49
Ik zie het allemaal wat minder somber in.

Het gaat om een gemiddelde inflatie, voornamelijk veroorzaakt door enkele specifieke goederen (gas, stroom, brandstof) die veel stijgen. Afhankelijk van jouw situatie, kan je persoonlijke inflatie heel veel lager zijn. Tuurlijk ontkom je er niet geheel aan maar als de lonen min of meer de gemiddelde inflatie volgen, wordt het dus steeds meer de moeite waard om goed op je uitgaven te letten.

Persoonlijk gebruiken wij 100kwh (met huidige contract 14€) elektriciteit per maand, verwarmen we bijna nooit en doen we alles op de fiets. Ik maak me (nog) niet druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Tommie12 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:09:
[...]

Heel veel individuele assets classes reageren niet goed op hoge inflatie. Maar bij een juiste spreiding zou het, op basis van historie, niet een enorm probleem moeten worden om je vermogen redelijk goed te beschermen. Ik vond dit wel een goed stuk: https://portfoliocharts.c...in-a-time-of-uncertainty/
De toekomst gaat uitwijzen of ditmaal wel anders is. Ik ben er nog niet 100% gerust op, maar dat komt wellicht ook omdat ik nu zelf precies ben aangeland op een punt dat het voor ons belangrijker gaat worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rube
FreeShooter schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:48:

Het gaat om een gemiddelde inflatie, voornamelijk veroorzaakt door enkele specifieke goederen (gas, stroom, brandstof) die veel stijgen. Afhankelijk van jouw situatie, kan je persoonlijke inflatie heel veel lager zijn. Tuurlijk ontkom je er niet geheel aan maar als de lonen min of meer de gemiddelde inflatie volgen, wordt het dus steeds meer de moeite waard om goed op je uitgaven te letten.

Persoonlijk gebruiken wij 100kwh (met huidige contract 14€) elektriciteit per maand, verwarmen we bijna nooit en doen we alles op de fiets. Ik maak me (nog) niet druk.
Niet geheel mee oneens, maar de hogere energieprijzen en de problemen in de supply chain (voedsel, chips, bouwmaterialen) gaan in de loop der tijd ook flink doorwerken in bijna alle andere zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:14

KLopt wel, maar de hogere energieprijzen worden ook doorberekend in je boodschappen. De oorlog in de Oekraïne zorgt ervoor dat graan duurder wordt en daardoor zal je brood duurder gaan worden, etc.

Ben het dus wel met je eens dat je bepaalde zaken kan beperken, maar de problemen zijn dermate groot dat het ook in alle andere kosten door zal sijpelen en je er dus op een andere manier last van zal krijgen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12

Dat zijn tijdelijke effecten.
Je bakker moet wel meer duur gas en duur graan kopen, dus die prijs van het brood volgt wel.
Uurlonen gaan stijgen, dus alles met een redelijke inhoud aan "werk" zal de inflatie volgen. Dat is een kwestie van tijd.

Goed op je uitgaven letten is altijd een goed idee.
Je fiets is ook wat duurder geworden hoor....
De fiets die ik 2 jaar geleden kocht voor 3300€ kost nu 3900€....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ManzokuSan
Tommie12 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:07:
[...]

Goed op je uitgaven letten is altijd een goed idee.
Je fiets is ook wat duurder geworden hoor....
De fiets die ik 2 jaar geleden kocht voor 3300€ kost nu 3900€....
Is die fiets met goud bekleed? :o

Ik fiets elke dag naar het werk, 6.5km enkele reis, en ik vond €400 al veel voor een fiets haha. 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blik1984
ManzokuSan schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:37:
[...]

Ik fiets elke dag naar het werk, 6.5km enkele reis, en ik vond €400 al veel voor een fiets haha. 8)7
Volgens mij is @Tommie12 niet de jongste meer en houdt hij van kwaliteit. Ik gok dat het een elektrische fiets is van bovengemiddelde kwaliteit ;)

Ik heb zelf ook gewoon een normale fiets en moest ook even slikken met €800, maar gekocht via fietsenplan dus op die manier toch een goede deal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
rube schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 08:23:
Als je weinig te verliezen hebt, b.v. weinig eigen vermogen (50k is alles wat je hebt), niet de verantwoordelijkheid hebt voor een gezin e.d, tja worst case gaat het mis.
Heb je een paar jaar problemen van, kun je daarna weer met een ervaring rijker gewoon verder.
Dan heb je het dus over de situatie waarin je single bent en verder geen relevante bezittingen hebt. 'Worst case gaat het mis' houdt bij deze hefbomen niet alleen in dat je je vermogen kwijt bent, maar betekent dat je een flinke restschuld overhoudt. Een schuld waar je hoogstwaarschijnlijk ook niet mee in de WSNP komt, omdat je dan in de 5 jaar daarvoor geen schulden mag hebben gemaakt die je eigen keuze waren. Dus of je na die 'paar jaar problemen' ook zo makkelijk gewoon verder kunt, is nog maar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
ManzokuSan schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:37:
[...]

Dat is een gewone maar degelijke ebike, niet eens van een topmerk.
Kijk maar eens naar een Norta B3040. Beetje vergelijkbaar met Gazelle C380, maar dan van een belgisch merk, gekocht bij de FM die hier 3 huizen verder zit.

De prijs per km zakt overigens... nu zit ik net onder de 1€/km :-)

Kijk vooral niet naar de duitse ebikes of naar carbon racefietsen met goede wielen. Dan vragen ze of 4000€ een voorschot is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:27
Tommie12 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:33:
[...]

Kijk maar eens naar een Norta B3040. Beetje vergelijkbaar met Gazelle C380, maar dan van een belgisch merk, gekocht bij de FM die hier 3 huizen verder zit.

Kijk vooral niet naar de duitse ebikes of naar carbon racefietsen met goede wielen. Dan vragen ze of 4000€ een voorschot is...
De nuance bij fietsen is dan weer dat men in coronatijd niet wist wat te doen, dus maar is gaan fietsen. Tel daarbij de e-bike nog op als relatief nieuwe doelgroep. Hiermee was er wereldwijd tekort aan onderdelen (met name bij Shimano) met absurde prijsverhogingen tot gevolg. Ter illustratie: exact jaar geleden kocht ik een casette (achtervertanding) voor 75euro. Voor dezelfde casette betaal je nu 100 euro.

Ontopic:
Ik vraag me af hoe de hoge inflatie de komende tijd gaat ontwikkelen. Gaan we nog een crash zien op bijvoorbeeld de woningmarkt / beurs? Het narratief is dat de bel eens moet barsten. Wat verteld de historie ons?

Ik snap dat niemand een glazen bol heeft. Maar sta op het punt om ook wat investeringen uit te keren / of te doen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
@rube Mooie site verwijzing, dank daarvoor.

Ik vond daar ook het volgende.

https://portfoliocharts.c...ost-efficient-portfolios/

IMHO een hele mooie stap-voor-stap opbouw naar wat een bredere spreiding voor de risico-rendement verhouding van je portfolio kan doen. En daarmee ook voor de Safe Withdrawal Rate.

Het "probleem" voor het bredere gebruik van deze benaderingen is dat al vanaf 2009 niks een 100% aandelen allocatie heeft kunnen verslaan.

Wel (opnieuw) een eye opener dat - zeker bij groot vermogen en laat in opbouwfase - de manier waarop belegd wordt voor FO het verschil kan maken. Dit blijkt overigens ook al uit de Trinity studies waarbij juist deze periode rond start FO als de meest gevaarlijke wordt gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Dix0r schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:42:
[...]

Ik snap dat niemand een glazen bol heeft. Maar sta op het punt om ook wat investeringen uit te keren / of te doen..
Dan zit je in het verkeerde topic.

Het mantra hier is namelijk dat we de markt niet timen.. ;)

Overigens zie ik het persoonlijk redelijk somber in allemaal. Overvloed van energie is de drijvende kracht achter economische groei. Aan die overvloed lijkt (al dan niet gedwongen) een einde te komen en dat gaat overal in doorwerken, voor zover het dat al niet doet. Ook als je op de fiets naar werk gaat en de verwarming uit laat, zeg maar.

Maar geen enkele reden om dan maar beleggingen om te zetten in cash, dat is voor mijn gevoel juist contraproductief (in ieder geval op de lange termijn).

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:33:
[...]

€ 1,- per km? Rookie numbers! Ik zit inmiddels op 7,5 cent per km, dat is inclusief onderhoud (nw. casette / ketting / achterband) en fietskleding. Die fiets kostte mij in 2014 € 1.200 en kost inmiddels € 1.750 (geen e-bike).
JanHenk schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:17:
[...]

Dan zit je in het verkeerde topic.

Het mantra hier is namelijk dat we de markt niet timen.. ;)

Overigens zie ik het persoonlijk redelijk somber in allemaal. Overvloed van energie is de drijvende kracht achter economische groei. Aan die overvloed lijkt (al dan niet gedwongen) een einde te komen en dat gaat overal in doorwerken, voor zover het dat al niet doet. Ook als je op de fiets naar werk gaat en de verwarming uit laat, zeg maar.

Maar geen enkele reden om dan maar beleggingen om te zetten in cash, dat is voor mijn gevoel juist contraproductief (in ieder geval op de lange termijn).
Op zich hebben we natuurlijk nog steeds een overvloed aan energie, alleen de bereidheid om die energie te gebruiken neemt af. Er is geen/weinig draagvlak voor het gebruiken van gas uit Groningen, de waddenzee of Rusland.
Juist het afnemen van dat draagvlak kan een impuls geven aan de economie, er moet namelijk enorm geïnvesteerd worden in alternatieven. Als iedereen bereid is om een steentje bij te dragen dan komt het wel goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
Dix0r schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:42:
[...]

Ontopic:
Ik vraag me af hoe de hoge inflatie de komende tijd gaat ontwikkelen. Gaan we nog een crash zien op bijvoorbeeld de woningmarkt / beurs? Het narratief is dat de bel eens moet barsten. Wat verteld de historie ons?
Jaren 80 is de meest recente periode waarin we ook een dergelijke hoge inflatie en een "energie"crisis hadden, maar de periode is verder compleet onvergelijkbaar. Toen was de werkloosheid enorm en waren de rentes enorm hoog. Daar is nu helemaal geen sprake van, de rente is nog steeds historisch laag en werkgevers moeten echt moeite doen om werknemers te vinden. Er moet echt nog een hoop gebeuren wil er een echte crash op de huizenmarkt en beurs ontstaan. Geld lenen is gewoon nog te goedkoop en mensen krijgen nog gewoon salaris om alles te kunnen bekostigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
IMHO is een crash nu niet eens het grootste risico, maar het aanhouden van de huidige hoge inflatie. Even simpel gezegd: bij 0% rendement op de aandelenbeurs, maar 20% inflatie, hobbel je 20% achteruit zonder aandelencrash. Een crash zal zich voordoen als er - naast de hoge inflatie vanuit krapte energie aanbod - ook nog een economische crisis volgt. Dan kelderen de winsten van bedrijven doordat de hogere kosten vanwege vraaguitval niet (volledig) kunnen worden doorberekend. Maar niemand heeft een glazen bol, vooralsnog neemt de groei wel sterk af, maar kan m.i. nog niet gesproken worden van een crisis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:28
Magpie schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:50:
IMHO is een crash nu niet eens het grootste risico, maar het aanhouden van de huidige hoge inflatie. Even simpel gezegd: bij 0% rendement op de aandelenbeurs, maar 20% inflatie, hobbel je 20% achteruit zonder aandelencrash. Een crash zal zich voordoen als er - naast de hoge inflatie vanuit krapte energie aanbod - ook nog een economische crisis volgt. Dan kelderen de winsten van bedrijven doordat de hogere kosten vanwege vraaguitval niet (volledig) kunnen worden doorberekend. Maar niemand heeft een glazen bol, vooralsnog neemt de groei wel sterk af, maar kan m.i. nog niet gesproken worden van een crisis.
Ja, alleen is dat scenario niet heel realistisch. De inflatie komt namelijk ergens vandaan, namelijk stijgende prijzen van goederen.

Dus als een iPhone 1000eur kost en er is 20% inflatie, dan zullen de grondstoffen en personeelskosten 20% stijgen en berekend apple het door de prijs van de iPhone die dan 1200eur zal kosten. Dat reflecteert in de aandelen koers, die dan ook 20% zal stijgen.

In principe stijgen de aandelenkoersen altijd met inflatie + groei.
Het probleem ontstaat pas bij stagflatie, krimp + inflatie.

Het probleem blijft, cash rendeert niet en als de rentes lager zijn dan de inflatie gaat het hard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Tehh schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:29:
[...]

€ 1,- per km? Rookie numbers! Ik zit inmiddels op 7,5 cent per km, dat is inclusief onderhoud (nw. casette / ketting / achterband) en fietskleding. Die fiets kostte mij in 2014 € 1.200 en kost inmiddels € 1.750 (geen e-bike).

[...]

Op zich hebben we natuurlijk nog steeds een overvloed aan energie, alleen de bereidheid om die energie te gebruiken neemt af. Er is geen/weinig draagvlak voor het gebruiken van gas uit Groningen, de waddenzee of Rusland.
Juist het afnemen van dat draagvlak kan een impuls geven aan de economie, er moet namelijk enorm geïnvesteerd worden in alternatieven. Als iedereen bereid is om een steentje bij te dragen dan komt het wel goed.
Ik weet dat mijn fiets te weinig gebruikt wordt... aan die 7ct geraak ik nooit.

Inflatie zonder te hoge interestvoeten is ideaal om te investeren.
Je schulden smelten weg.
Op dit moment zijn er dus 2 belangrijke voedingsbodems voor inflatie:
- energieprijzen
- gebrek aan werkkrachten oa door de demografische evolutie

De stijgende energieprijzen en de hoge inflatie zijn normaal voordelig om in efficientiewinsten te investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

R.van.M schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 14:02:
[...]

Ja, alleen is dat scenario niet heel realistisch. De inflatie komt namelijk ergens vandaan, namelijk stijgende prijzen van goederen.

Dus als een iPhone 1000eur kost en er is 20% inflatie, dan zullen de grondstoffen en personeelskosten 20% stijgen en berekend apple het door de prijs van de iPhone die dan 1200eur zal kosten. Dat reflecteert in de aandelen koers, die dan ook 20% zal stijgen.

In principe stijgen de aandelenkoersen altijd met inflatie + groei.
Het probleem ontstaat pas bij stagflatie, krimp + inflatie.

Het probleem blijft, cash rendeert niet en als de rentes lager zijn dan de inflatie gaat het hard.
De theorie gaat uit van een vrije en efficiënte markt. Daar is normaal al geen sprake van, maar in de huidige tijd met lockdowns, oorlogen, sancties etc. is er extra sprake van inefficiëntie, vertraging en verspilling waar ook aandeelhouders niet beter van worden.

Om het voorbeeld van de iPhone te ontrafelen: als er een brede inflatie van 20% is waardoor alle kosten voor Apple toenemen, kan de verkoopprijs van 1000 naar 1200 toenemen. Met navenant effect op de koers.
Maar wat is er nu aan de hand? Enkele grote factoren zijn bijvoorbeeld:
- schaarste van chips als gevolg van lockdowns in China. Produceer je ze zelf, dan moet je wachten (gevolg minder productie, minder verkoop, minder winst). Koop je ze in, dan betaal je meer vanwege schaarste
- hoge transportkosten door olieprijs. Niets aan te doen, gaat extra geld kosten
Het product is nu 20% duurder om te maken, maar de lonen in Nederland (of waar dan ook) zijn helemaal niet met 20% gestegen. Dus je moet kiezen uit een kleinere prijsstijging, of accepteren dat je minder verkoopt omdat je product relatief duur is geworden. In beide gevallen schiet je er bij in.

Normaal gesproken denk je: die extra kosten komen uiteindelijk ergens als winst terecht, en als je maar van alles wat bezit maakt het niet uit. Maar de gevolgen van grootschalige lockdowns zijn voor bedrijven puur verlies waar niets tegenover staat. En de hogere opbrengsten van fossiele energie vloeien voor een flink deel niet naar publieke aandeelhouders maar naar private bezitters en/of regimes. En als je de morele keuze hebt gemaakt om niet in fossiele energie te beleggen, zie je er helemaal niets van terug.

Edit: het kan trouwens best zijn dat dit inderdaad een stagflatie-achtig scenario aan het worden is. Hetgeen natuurlijk de vraag oproept op welk niveau je het bekijkt (Nederland, Eurozone, EU, ontwikkelde economieën, wereldwijd) afhankelijk van of je naar je persoonlijk inkomen, uitgaven of ontwikkeling van je portefeuille kijkt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2022 15:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 14:02:
[...]

Maar de praktijk is dat bv bij een product dat voor 50% uit arbeid en voor 50% uit grondstoffen bestaat, de grondstoffen 30% stijgen en de personeelskosten daarbij achterblijven en maar 10% stijgen. Net als bij de klanten. Die zien dus een iPhone die 20% duurder wordt, terwijl hun inkomen maar 10% is gestegen. En dan zullen ze die iPhone minder snel kopen. Of zullen minder mensen zo'n iPhone (kunnen) kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:37
Ik vraag mij echt af waarom we niet inspelen op de huidige situatie en de gas kraan volledig open zetten. Met de huidige gas prijzen is dat super rendabel en we kunnen onszelf en Duitsland helpen om een dikke vinger naar Putin te kunnen geven. Volgens mij is het zo rendabel dat je best alle mensen binnen een bepaalde straal van de gaswinning een zeer riante vergoeding kan geven. Bijv. 70-10% van je WoZ afhankelijk van de afstand. Als je dat zou voorleggen aan de Groningers, lijkt het me dat je bijna iedereen mee krijgt. Vervolgens trekken we het hele veld leeg en kunnen we de inflatie counteren met alle €. Is toch gewoon een win-win voor iedereen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Het is niet veilig - deels vanwege het praktisch stilliggen van het versterken van huizen - om gas te winnen in Groningen, aldus het Staatstoezicht op de Mijnen. Daar zullen bewindslieden zich dus niet snel aan wagen.

Maar als het verder escaleert en er huishoudens in de kou zitten of industriële ketens vastlopen zal er vast een punt komen dat er meer gewonnen gaat worden uit Groningen onder Nederlandse of Europese druk. Tegen die tijd zal het geld dat daarmee verdiend wordt ongetwijfeld helpen om het leed in Groningen te verzachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-09 21:52
eamelink schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 18:11:
Het is niet veilig - deels vanwege het praktisch stilliggen van het versterken van huizen - om gas te winnen in Groningen, aldus het Staatstoezicht op de Mijnen. Daar zullen bewindslieden zich dus niet snel aan wagen.

Maar als het verder escaleert en er huishoudens in de kou zitten of industriële ketens vastlopen zal er vast een punt komen dat er meer gewonnen gaat worden uit Groningen onder Nederlandse of Europese druk. Tegen die tijd zal het geld dat daarmee verdiend wordt ongetwijfeld helpen om het leed in Groningen te verzachten.
Ik vraag het mij sterk af. De gevolgen zijn afgelopen jaren namelijk niet alleen merkbaar geweest in de provincie, maar ook langzaam toenemend in Groningen stad. De gaskraan volledig opzetten tot er een degelijk niet Nederlands alternatief is, oftewel, enkele jaren lang, gaat niet haalbaar zijn zonder ook Groningen stad hieraan onder door te laten gaan.

Was er verder nu echt niets behoudens enkele dorpen, had je nog kunnen zeggen, we kopen het allemaal uit. Maar een stad met 200k inwoners uitkopen, gaat wel een stukje verder. Dat zijn veel mensen om financieel te compenseren voor woonruimte, relocatie, eventuele inkomstenderving als ook de bedrijven die er gevestigd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
rube schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:51:
[...]

Niet geheel mee oneens, maar de hogere energieprijzen en de problemen in de supply chain (voedsel, chips, bouwmaterialen) gaan in de loop der tijd ook flink doorwerken in bijna alle andere zaken.
Hij geeft ook aan dat hij zich nog niet druk maakt. Hij zal zich pas druk maken als ook andere zaken in prijs gaan stijgen dan alleen stroom, gas, brandstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
phantom09 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 23:25:
[...]

Hij geeft ook aan dat hij zich nog niet druk maakt. Hij zal zich pas druk maken als ook andere zaken in prijs gaan stijgen dan alleen stroom, gas, brandstof.
Dat gebeurt toch al lang? Als je een beetje alert bent op de prijzen van producten, dan zie je dat heel veel zaken al duurder zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
psychodude schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 20:32:
[...]
Was er verder nu echt niets behoudens enkele dorpen, had je nog kunnen zeggen, we kopen het allemaal uit. Maar een stad met 200k inwoners uitkopen, gaat wel een stukje verder. Dat zijn veel mensen om financieel te compenseren voor woonruimte, relocatie, eventuele inkomstenderving als ook de bedrijven die er gevestigd zijn.
Er wonen in de provincie Groningen meer mensen buiten de stad Groningen dan in de stad Groningen. Tel daar nog noord Drenthe bij en je komt op een behoorlijk aantal mensen dat in 'risicogbied' woont.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:59
Het probleem van de inflatie is dat die nu voornamelijk in de energie zit, en dat is de motor achter alles. Met name ook zaken als voedselvoorziening en de ingewikkelde logistieke ketens die ook al een klap hebben gehad van de Croronacrisis.

Ik zie het echter , buiten het enorme menselijke leed en vernietiging, niet zo somber in. Immers investeringen in duurzame en circulaire technologieën worden nu sneller rendabel, omdat het alternatief enorm duur en fragiel is.

Voor FO zie ik wel een duidelijke mogelijkheid. Als je nog geen eigen huis hebt , is dat een eerste streven. Je bent hier namelijk in staat iedere duurzame investering zelf te doen, op jouw voorwaarden. En dat is een groot goed, dat was het al. Ik ben maar wat blij dat ik mijn duurzame verbeteringen gewoon gedaan heb zonder na te denken over beter renderende opties. Maar gewoon omdat het beter is voor het milieu en dus mijn leegomgeving. Achteraf ook een financieel prima besparing op de maandelijkse cash flow behoefte.

Het enige probleem is het vinden van de juiste vakmensen en zaken als warmtepompen. Wellicht is omscholen tot energie transitie engineer met sleutelskills om grote bedrijven om te bouwen naar energie neutrale productie nu het beroep om snel FO te worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-09 21:52
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 08:55:
[...]

Er wonen in de provincie Groningen meer mensen buiten de stad Groningen dan in de stad Groningen. Tel daar nog noord Drenthe bij en je komt op een behoorlijk aantal mensen dat in 'risicogbied' woont.
Noord Drenthe valt echter grotendeels nog buiten het risico gebied. Ook in zuid oost Groningen was er nog geen echte hinder. Het trekt langzaam wel verder op. Maar Groningen stad is dus een beetje het grootste probleem waar je eerst langs komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CornermanNL schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 09:06:
Het enige probleem is het vinden van de juiste vakmensen en zaken als warmtepompen. Wellicht is omscholen tot energie transitie engineer met sleutelskills om grote bedrijven om te bouwen naar energie neutrale productie nu het beroep om snel FO te worden ;)
Dat komt mede doordat we in Nederland op dat gebied niet bepaald trendsetter zijn. In bv Duitsland is de laatste decennia veel meer ingezet op die transitie, waardoor daar veel meer banen en bedrijvigheid in die richting is. In Nederland lopen we wat dat betreft meer achter de feiten aan. Gevolg is dat je nu wachtlijsten van een jaar hebt, als het je überhaupt lukt om een offerte te krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Rubbergrover1 op 02-04-2022 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 16:32:
[...]

Dat komt mede doordat we in Nederland op dat gebied niet bepaald trendsetter zijn. In bv Duitsland is de laatste decennia veel meer ingezet op die transitie, waardoor daar veel meer banen en bedrijvigheid in die richting is. In Nederland lopen we wat dat betreft meer achter de feiten aan. Gevolg is dat je nu wachtlijsten van een jaar hebt, als het je überhaupt lukt om een offerte te krijgen.
Absoluut, het is ook niet zo dat het probleem rondom mensen materieel en de trage transitie in eens opgelost zijn. Maar deze geo politieke ellende die uitmondt in de oorlog in Oekraïne is wel een behoorlijke reminder dat er echt actie moet worden ondernomen. Duitsland is sowieso een land meer gericht op techniek en onderwijs daarin dan wij, helaas. Hopelijk gaan er nu een hoop mensen overstappen van communicatie & vul maar iets in naar Techniek.

Voor FO is betekend dat velen met eigen huis, en reeds genomen maatregelen nu extra bestendig zijn tegen de korte termijn inflatie want de cash flow behoefte voor energie was al lager.

Daarnaast is het vergelijken van energiebesparende maatregelen vs rendementen op bijvoorbeeld aandelen wat in het verleden nogal eens is gedaan om vooral even te wachten met de energiebesparing gebleken dat het appels met peren vergelijken is. Dus ook hier is spreiding gewoon erg handig gebleken.

Het leert dat risico's van waar je je geld instopt niet alleen bestaan uit rendement vergelijkingen. Ik ageer vaker tegen versneld aflossen vanwege het verschuiven van risico's. Dit fenomeen is niet alleen beperkt tot de hypotheek of meer algemeen de schulden kant van de balans. Maar ook voor dit soort zaken toepasbaar.

Ik denk dat er best een aantal mensen zullen zijn die nu spijt hebben van het aflossen van hun hypotheek in plaats van toch dat dak vol met zonnepanelen gooien of die isolatie bewerkstelligen. Om maar een voorbeeld te noemen. Niet perse in dit topic overigens , hier hebben de meesten denk ik wel een aardige mix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:45
Daarom dat de focus op lage vaste kosten heel belangrijk is.

Voor mij persoonlijk belangrijker dan ’zoveel mogelijk lenen voor je huis en de rest investeren’

Ik hoef mij niet druk te maken over mijn energiekosten, eventuele gevolgen van stijgende rente op mijn hypotheek met variabele interest, cashflow bij eventuele (tijdelijke) werkloosheid,...

Al de tijd dat je bezig bent met je zorgen maken is tijd dat je kwijt bent om te reflecteren, filosoferen, studeren,....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManzokuSan
Wozmro schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:52:
Al de tijd dat je bezig bent met je zorgen maken is tijd dat je kwijt bent om te reflecteren, filosoferen, studeren,....
...beren

sorry :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:01

Voor mij persoonlijk belangrijker dan ’zoveel mogelijk lenen voor je huis en de rest investeren’

Ik hoef mij niet druk te maken over mijn energiekosten, eventuele gevolgen van stijgende rente op mijn hypotheek met variabele interest, cashflow bij eventuele (tijdelijke) werkloosheid,...

idd vaste lasten zijn wel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Weerbaarheid is denk ik waar het om gaat.
Lage lasten (an sich) is slechts een van de middelen om dat te bereiken.

Je kunt namelijk prima een gunstig energie contract hebben met lage lasten voor de komende drie jaar. Maar dat zegt nog niets over langere termijn, dus kun je beter ook verder kijken dan alleen de huidige/directe kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL

Inderdaad , zeker in het begin haal je dan ook het meeste risico weg, maar uiteindelijk bouw je elders risico op als je niet genoeg diversificatie hebt. En dan kan het zomaar zijn dat ondanks het verlagen van de lasten je risico bij een onvoorziene calamiteit juist hoger is geworden.

En het dure premie is gebleken. Maar inderdaad er is niets beter dan geen stress hebben over financiën. En je energie te kunnen steken in zaken die je vooruit helpen.

Ik kijk dus voornamelijk naar tijd en risico. Dus zonnepanelen en isolatie waren een no brainer. Gelijk meegenomen in een verbouwing, waar ik wel een extra deel hypotheek heb opgenomen. Want de rente was lager dan de doel inflatie.

Dus over tijd een prima oplossing met laag risico en geringe kosten.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Ik had even gemist dat het topic in een nieuw deel was beland en loop nu 2 jaar achter haha. Misschien maar weer eens een update doen en weer mee gaan lezen. Ik deed al sinds het eerste deel mee met FO, hoe staat het daarmee?

Het doel
Mijn doel was altijd om niet te hoeven werken, maar niet per se om eerder te stoppen met werken. Ik merk dat dat langzaam begint te verschuiven naar toch wel graag willen stoppen met werken (in loondienst). Mijn partner en ik zijn 3,5 jaar geleden een bedrijfje begonnen maar wel in loondienst blijven werken. Ik merk dat ik me steeds meer erger aan het verplichte karakter daarvan (en nog wat meer dingen die ik zo zal opschrijven). Daarnaast begint het steeds meer door te dringen bij me dat de solidariteit en collectiviteit in Nederland steeds sneller richting individualisme gaat. Toen ik nog jong en naïef was had ik daar misschien nog wel iets mee willen doen, maar nu voel ik er eigenlijk meer voor om me vol op: "if you can't beat them, join them" te gooien. Hoe eerder ik kan stoppen met werken (en bijdragen aan alle premies e.d.) hoe beter. Het doel is dus eigenlijk geworden om zo snel mogelijk FO te worden.

Het plan
In grote lijnen was het plan vooral om zuinig te leven en op een gegeven moment te gaan beleggen om vermogen op te bouwn (naast ons koophuis). Dat plan wordt nog steeds min of meer gevolgd, hoewel het langer heeft geduurd dan ik had gehoopt om daadwerkelijk te starten met beleggen. Je kent het wel, paar jaar lang grote uitgaven/investeringen aan je huis, dan start je een bedrijf, ga je verhuizen, er is altijd een reden om liquiditeit te willen, maar goed, uiteindelijk is het gelukt om te starten. Ik leg nu een schamele 500 euro per maand in in de twee bekende NT fondsen en de teller staat nu op 8k. Ik wilde proberen om er elk jaar 500 bovenop te doen, maar ik ben een dag per week minder gaan werken dit jaar dus heb ik dat maar even laten varen.

Ik zat altijd wel redelijk bij mijn werkgever, maar de laatste jaren gaat het snel bergafwaarts. Hoewel ik absoluut gezien wellicht geen laag inkomen heb (5k bruto/maand) ben ik toch niet tevreden meer. Ik werk voor een non-profit die als tag line heeft "je werkt hier niet voor het geld". Dat blijkt vooral uit het niet volgen van de inflatie de laatste 10 jaar en het vervangen van het prestatie-afhankelijke verhogingssysteem (waar ik het altijd wel aardig in deed) naar een vaste verhoging op basis van de positie in je schaal (wat mij compleet demotiveert, want het maakt nu niet meer uit wat ik doe, ik krijg evenveel geld). Afgelopen jaar is ook de vaste woon-werkvergoeding de nek omgedraaid en dat was voor mij de druppel (ik reis nogal veel, dus dit is een significant deel van mijn salaris). HR heeft met een berekening bevestigd dat ik er op achteruit ga in het nieuwe declaratiegebaseerde systeem, maar de manager vindt het niet oneerlijk want ik heb toch ook minder kosten als ik een dag niet reis (wat in het oude systeem dus gewoon vergoed zou worden). Ik zie de reiskostentegemoetkoming meer als een aanvulling op mijn inkomen onafhankelijk van daadwerkelijke reizen (want zo staat het ook in de arbeidsvoorwaarden) dus dat heeft een beetje een conflict opgeleverd waarin ik heb gezegd weg te gaan als het verschil niet gecompenseerd wordt. Organisatie wil niet afwijken van het beleid, dus hoop gezeik. Daar komt dus eerdergenoemde pijnpunten bovenop en dat ons bedrijf steeds beter begint te lopen, dus ik heb begin dit jaar tegen mijn manager gezegd dat ik een dag minder ging werken omdat mijn tijd bij de werkgever steeds minder rendabel wordt en ik niet zoveel vertrouwen meer heb in hun vermogen om mij een aantrekkelijke financiële toekomst te bieden. Al met al is het erg gezellig allemaal en ik ben maar vast gaan solliciteren. Blijf ondertussen lekker hangen, want als ik wegga wil ik wel een mooi baantje er voor terug, en niet het eerste wat zich voordoet, neem er dus lekker de tijd voor.

Wat mij brengt bij mijn huidige dilemma. Het is een beetje een 180 graden draai, maar ik denk dat ik in plaats van een non-profit die zich in probeert te zetten voor maatschappelijke relevantie wil overstappen naar iets dat vooral goed betaalt. Als de samenleving vooral naar individualisme gaat voel ik me ook niet meer zo geroepen om daar een loonoffer voor te maken en breng ik liever mijn eigen schaapjes op het droge. Om het dan maar gelijk goed te doen heb ik gesolliciteerd bij een bedrijf waar ik geen inkomstenbelasting meer hoef te betalen. Als dat zou lukken (vind het lastig om de kans van slagen in te schatten) dan zou ik van 5k bruto naar 7,5k netto gaan. Dat zet tenminste zoden aan de dijk. Hoef ik dat maar een paar jaar vol te houden en dan ben ik er al :) Ik merk bij mijzelf dat ik het maximaliseren van inkomen dus veel belangrijker ben gaan vinden de laatste paar jaar (en zeker nu met de hoge inflatie en alles). Daar is het gelukkig een goed moment voor met deze arbeidsmarkt.

Background
Misschien nog wat achtergrondinfo, ik ben nu 33, partner 34, 3 kinderen (basisschool). We hebben een koophuis (lekker ruim, 200m2 plus garage van 50m2), hypotheek is iets van 60% LTV. 8k in beleggingen. 20k buffer op de spaarrekening, 10k op de zakelijke rekening. Klein beetje crypto.

Nog wat random highlights:
- In 2020 verhuisd en maximaal geleend, tijdens studie ook maximaal geleend. Heb me op een gegeven moment gerealiseerd dat je leencapaciteit belangrijk is en je daarmee hefboom kunt creëren. Toch denk ik dat er wel een paar ton overblijft als we al onze bezittingen tegen al onze schulden zouden wegstrepen. Ik kan nu in ieder geval genieten van lage rente (1%, en 0% op studieleningen) en de lasten prima dragen. Ik had in het verleden nog het idee om versneld af te gaan lossen, maar dat ga ik nu dus mooi niet doen.
- Energiecontracten net voor de oorlog voor 5 jaar vast kunnen zetten, waar ik heel blij mee ben omdat ons bedrijf (iets met 3D printers) aardig wat stroom verbruikt en onze twee elektrische auto's ook (16MWh per jaar alles bij elkaar)
- Het is echt belachelijk hoe gunstig het is om een bedrijfje naast je baan te hebben. Je krijgt er gewoon duizenden euro's aan aftrekposten bij en omdat wij in NL onze grondstoffen kopen, maar veel verkopen aan landen buiten de EU krijgen we door de omzetbelasting ook vaak geld terug.
- Beetje treurig dat ik van mijn salaris niet eens de hypotheek, kinderopvang en boodschappen kan betalen (nouja, het is nu dus 4k/maand vanwege de dag per week minder) dat heeft mijn ogen wel geopend dat ik mijn idealen lekker overboord moet gooien en gewoon voor het grote geld moet gaan.
- Zonnepanelen gaan wij niet doen, we hebben een soort herenhuis, dus heel hoog (dus installatie is kostbaar) maar niet per se een groot dak (dus weinig panelen). Bovendien gebruiken wij heel veel stroom en komen we daarmee in een gunstiger tarief (boven de 10MWh), beetje zonde om dan juist die stroom terug te leveren (en die regeling houdt ook een keer op). Warmtepomp gaan we ook niet doen, maar we hebben wel airco waarmee we ook kunnen verwarmen.
- Na heel lang de boot afgehouden te hebben toch aan een schoonmaakster begonnen voor een paar uur elke twee weken. Mijn partner en ik hebben iets van 3,5FTE tussen ons in plus de kinderen, dus een beetje uit noodzaak geboren. Gelijk een stok achter de deur voor de rest om de boel opgeruimd te houden want daar zijn ze nog niet zo sterk in haha. Tegelijkertijd heeft mijn partner er wel voor gekozen om HelloFresh te doen want dat vindt ze leuk/lekker. Ben zelf niet zo van het koken, kost alleen maar tijd en voedsel = brandstof.
- Er was een paar pagina's terug een hele discussie over familiebanken. Wij hebben nu een paar keer bij mijn ouders geld geleend voor een grote uitgave (en dan vooral om liquiditeit te behouden) en dat werkt voor ons eigenlijk wel heel erg goed. Netjes een leenovereenkomst op papier en binnen 2-3 jaar terugbetalen, geen centje pijn.
- De WOZ waarde van ons huis is ten opzichte van vorig jaar een ton gedaald! Ja echt, niets voor gedaan. Hilarisch, marktwaarde zal ongeveer 8 ton zijn, WOZ is nu 434k (heeft waarschijnlijk mee te maken dat het nieuwbouw is en de huizen van de buren er zwaarder in zijn gaan wegen en de rekenmethode is veranderd).

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Welkom terug @Shapeshifter!
Herkenbaar verhaal. Rond die leeftijd realiseerde ik ook dat ik mijn studieschuld niet ging terug betalen met naastenliefde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:35
Een baan zonder loonbelasting te betalen? Hoe doe je dat dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Misschien geeft hij dusdanig weinig om solidariteit dat hij zwart gaat werken :+

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:45
Altijd moeilijk die individu-in-de-samenleving-discussie.

Iedereen wil graag rechts zijn in een linkse samenleving.
Ik bedoel: eigen vrijheid eerst tot op het moment dat je eens een persoonlijke tegenslag hebt en dan verwachten dat de samenleving even bijspringt.

Vraagje: zou je bedrijfje ook goed draaien als het zou gevestigd zijn in Afghanistan, Congo,...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Wozmro schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:49:

Ik bedoel: eigen vrijheid eerst tot op het moment dat je eens een persoonlijke tegenslag hebt en dan verwachten dat de samenleving even bijspringt.

Vraagje: zou je bedrijfje ook goed draaien als het zou gevestigd zijn in Afghanistan, Congo,...?
Hear hear

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
Shapeshifter schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:12:
[...]
Bovendien gebruiken wij heel veel stroom en komen we daarmee in een gunstiger tarief (boven de 10MWh), beetje zonde om dan juist die stroom terug te leveren (en die regeling houdt ook een keer op).
[...]
Welkom terug!

Sinds de aanpassing van de energiebelasting in 2022 is elke kWh boven de 10 MWh 4 cent duurder dan daar onder. Pas boven de 50 MWh zijn de kWh weer 2 cent goedkoper dan de eerste 10 MWh. Dat doet best pijn want wij verbruiken 18 MWh per jaar. Dus zonnepanelen lonen weer! (Heb de offertes al binnen.)

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Torched schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:21:
Een baan zonder loonbelasting te betalen? Hoe doe je dat dan?
Een aantal internationale organisaties zijn in Nederland vrijgesteld van inkomstenbelasting, bijvoorbeeld: EU, VN, NAVO, ESA/ESTEC
Wozmro schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:49:

Ehm nou, de keerzijde van het niet betalen van inkomstenbelasting is natuurlijk dat je ook geen recht op WW e.d. opbouwt, dus het is niet zo zwart-wit als niet de lasten maar wel de lusten. In mijn persoonlijke geval vind ik dat het overwegen waard omdat ik heel bewust met mijn geld omga en dergelijke risico's dus zelf wel aandurf. Ik ben opzich ook helemaal niet tegen het collectief spreiden van risico, maar als mij de keuze gegeven wordt (wat met een dergelijke werkgever dus zou kunnen) dan valt de kosten-baten overweging voor mij persoonlijk meer naar "eigen beheer" (en dan verwacht ik dus ook niet dat de samenleving bijspringt). Ons bedrijf is overigens gewoon in Nederland gevestigd en mijn partner (die daarin ondernemer is voor de belastingdienst) betaalt gewoon netjes de belasting die daarbij hoort. We hebben mensen in dienst waarvoor ook netjes de werkgeverslasten afgedragen worden, helemaal prima allemaal, maar voor mij persoonlijk zou ik het ook anders in kunnen richten...
RichieB schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:00:
[...]

Welkom terug!

Sinds de aanpassing van de energiebelasting in 2022 is elke kWh boven de 10 MWh 4 cent duurder dan daar onder. Pas boven de 50 MWh zijn de kWh weer 2 cent goedkoper dan de eerste 10 MWh. Dat doet best pijn want wij verbruiken 18 MWh per jaar. Dus zonnepanelen lonen weer! (Heb de offertes al binnen.)
Oh dat is goed om te weten, nouja, ons dak leent zich er nog steeds niet voor helaas, maar misschien kan ik nog andere maatregelen inzetten.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Als het over een familiebank gaat dan gaat het naar mijn idee over een hypotheek met hoge rente ten behoeve van de HRA in combinatie met schenken. Niet over lenen voor consumptieve doeleinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

ColeJ schreef op woensdag 6 april 2022 @ 23:19:
Als het over een familiebank gaat dan gaat het naar mijn idee over een hypotheek met hoge rente ten behoeve van de HRA in combinatie met schenken. Niet over lenen voor consumptieve doeleinden.
Snap dat je dat zegt en opzich geef ik je daarin ook wel gelijk, maar de discussie ging vooral over of je nou wel of niet met vrienden/familie zaken moest doen. Dat deel van mijn reactie was vooral bedoeld om aan te geven dat het ook goed kan gaan :P Heb op die manier zonnepanelen op mijn vorige huis gefinancieerd en mijn eerste elektrische auto. Dat waren destijds flinke kostenbesparingen waarvan ik de besparing kon gebruiken om de lening af te lossen. Van tevoren goed doorgerekend, business case gepresenteerd en gewoon een leenovereenkomst op papier gezet. Natuurlijk helpt het ook als je familie/vrienden weten dat je met geld om kunt gaan, maar het kan dus ook win-win zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Welkom terug!
Interessant wel, dat stuk over een zaak naast je baan. Ik denk er ook over na maar weet nog niet wat het dan zou moeten zijn. Geloof echter zeker dat het interessant is. Allerlei kosten kun je heerlijk voor dat bedrijf opvoeren, bingo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Shapeshifter schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:09:

[...]

Ehm nou, de keerzijde van het niet betalen van inkomstenbelasting is natuurlijk dat je ook geen recht op WW e.d. opbouwt, dus het is niet zo zwart-wit als niet de lasten maar wel de lusten.
Nou, laten we niet overdrijven. Ik denk dat voor 99% van de mensen hier het echt geen enkele vraag zou zijn en ze heel graag stoppen met loonbelasting te betalen. Dat je dan geen WW hebt, woopdiedoop. Ik hoef echt niet heel lang te werken zonder loonbelasting om die WW terug te verdienen. En ook buiten dit topic om denk ik dat het voor heel veel mensen redelijk een nobrainer is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sissors schreef op donderdag 7 april 2022 @ 08:30:
[...]

Nou, laten we niet overdrijven. Ik denk dat voor 99% van de mensen hier het echt geen enkele vraag zou zijn en ze heel graag stoppen met loonbelasting te betalen. Dat je dan geen WW hebt, woopdiedoop. Ik hoef echt niet heel lang te werken zonder loonbelasting om die WW terug te verdienen. En ook buiten dit topic om denk ik dat het voor heel veel mensen redelijk een nobrainer is.
Het vervelende is dat heel veel mensen deze houding hebben op het moment dat de belasting moet worden betaald. Maar dat er vervolgens steen en been wordt geklaagd als mensen werkloos/ziek/arbeidsongeschikt worden en blijkt dat de uitkering veel lager wordt. Dat zal je 'in het klein' al bij bijvoorbeeld de spaarloonregeling. Jan en alleman deed eraan mee, want je bespaarde er belasting mee. Maar dat je uitkering dan ook lager zou worden als er iets gebeurde, ja, dat was natuurlijk oneerlijk en dat kunnen ze toch niet maken etc.

En dat je niet lang hoeft te werken in een buffer te kunnen opbouwen geloof ik graag. Tegelijk leert de ervaring dat maar weinig mensen ook daadwerkelijk zo'n buffer opbouwen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 08:45:
[...]

En dat je niet lang hoeft te werken in een buffer te kunnen opbouwen geloof ik graag. Tegelijk leert de ervaring dat maar weinig mensen ook daadwerkelijk zo'n buffer opbouwen.
En je zal maar goed ziek worden als je 28 bent of zo, dan liefst nog net nadat je een huis gekocht hebt en geen buffer hebt kunnen op bouwen.
Dan kan je je voorbereiden op "slapen onder de brug".
Soms moet je mensen tegen zichzelf beschermen, om te vermijden dat we hele groepen (de zwakkeren) in de armoede duwen.
Dat ik nu wat meer betaal en nooit heb moeten rekenen op werkloosheid of ziekteuitkeringen beschouw ik als puur geluk.
Je kan beter wat te veel betalen dan dat je elke maand te weinig krijgt. Van werkloosheidsuitkeringen en ziekteuitkeringen is nog niemand rijk geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

[...]

Het vervelende is dat heel veel mensen deze houding hebben op het moment dat de belasting moet worden betaald. Maar dat er vervolgens steen en been wordt geklaagd als mensen werkloos/ziek/arbeidsongeschikt worden en blijkt dat de uitkering veel lager wordt. Dat zal je 'in het klein' al bij bijvoorbeeld de spaarloonregeling. Jan en alleman deed eraan mee, want je bespaarde er belasting mee. Maar dat je uitkering dan ook lager zou worden als er iets gebeurde, ja, dat was natuurlijk oneerlijk en dat kunnen ze toch niet maken etc.

In principe eens, maar de laatste zin is wel het cruciale verschil. Wij doen dat wel en dit soort organisaties hebben vaak hun eigen regelingen om dat soort gaten dan weer op te vangen (eigenlijk een soort minisamenlevingkje). Ik vond en vind het in ieder geval een zeer interessante optie voor iemand die FO nastreeft. Ik kan me wel voorstellen dat een niet FO nastrevende buitenstaander mij zou kunnen verwijten dat ik me onttrek aan de solidariteit in de samenleving. Dat mag diegene vinden natuurlijk, ik vind dat minder belangrijk geworden dan ik dat eerst vond. Op dezelfde manier zou je het iemand kunnen verwijten dat ze met een universitaire opleiding (die bekostigd is door samenlevingsgeld) in de privé sector gaat werken voor een dik salaris in plaats van iets voor de overheid oid. Daar zou het argument kunnen zijn dat je ook meer belasting betaald, maar in principe gaat het om hetzelfde: je gebruikt dingen in de maatschappij (infrastructuur, andere dingen) en doe je daar dan zelf in evenredigheid wel aan mee (en mag wederkerigheid verwachten/verplichten als maatschappij, of is het vooral iets dat je hoopt)...

[ Voor 17% gewijzigd door Shapeshifter op 07-04-2022 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:18
Bekijk het eens op deze manier: als je iedereen in loondienst zou aanbieden om af te zien van hun WW-recht en daar voor in de plaats een hoger netto loon te ontvangen, hoeveel mensen doen dat dan? Dat zal afhangen van hoeveel hoger dat loon wordt, maar denk dat de gemiddelde Nederlander al snel toehapt. Het is uiteindelijk gewoon een 'verzekering' alleen in dit geval een verplichte variant. Manco zou vooral zijn dat mensen met veel werkzekerheid dan "geen ww recht" nemen en mensen met veel kans op geen / niet snel nieuw werk vinden het recht behouden. En dan wordt het systeem natuurlijk onbetaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:28
[...]

Het ligt er natuurlijk aan in welke kringen je je bevind maar als ik om mij heen kijk dan zie ik veel dure auto's, dure meubels, verre vakanties en andere zaken die erg veel geld kosten. Het is voor de meeste mensen gewoonweg niet nodig een buffer op te bouwen want 2 goede inkomens plus vangnet. Waarom dan 10.000eur sparen als je ook een grotere auto kan kopen (die dan meer brandstof verbruikt, duurderdere verzekering en wegenbelasting etc)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColeJ
R.van.M schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:30:
[...]

Het ligt er natuurlijk aan in welke kringen je je bevind maar als ik om mij heen kijk dan zie ik veel dure auto's, dure meubels, verre vakanties en andere zaken die erg veel geld kosten. Het is voor de meeste mensen gewoonweg niet nodig een buffer op te bouwen want 2 goede inkomens plus vangnet. Waarom dan 10.000eur sparen als je ook een grotere auto kan kopen (die dan meer brandstof verbruikt, duurderdere verzekering en wegenbelasting etc)
Exact dit. Brengt mij ook altijd bij die groepen mensen die op de Dam staan te protesteren dat ze geen woning kunnen kopen.

Maar wel 2 keer op Bali zijn geweest, iPhone 13 in de zak en een smartwatch om. Ohja, en vergeet de "gezellige koffietjes" bij de "leuke tentjes" in de stad niet.

We willen graag alles, maar willen er vooral niets voor laten.

Wil niet in hokjes plaatsen maar doe het nu wel eventjes :o

[ Voor 3% gewijzigd door ColeJ op 07-04-2022 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Laatst online: 17:56

orf

Shapeshifter schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:12:
- Het is echt belachelijk hoe gunstig het is om een bedrijfje naast je baan te hebben. Je krijgt er gewoon duizenden euro's aan aftrekposten bij en omdat wij in NL onze grondstoffen kopen, maar veel verkopen aan landen buiten de EU krijgen we door de omzetbelasting ook vaak geld terug.
Dat valt toch wel mee als je de urennorm niet haalt? (en dat kan volgens mij niet als je 4 dagen werkt)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

ColeJ schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:39:
Wil niet in hokjes plaatsen maar doe het nu wel eventjes :o
Jup, je hebt jezelf prima geplaatst in het hokje van ongeïnformeerde onderbuikpopulist :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Valorian schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:23:
Bekijk het eens op deze manier: als je iedereen in loondienst zou aanbieden om af te zien van hun WW-recht en daar voor in de plaats een hoger netto loon te ontvangen, hoeveel mensen doen dat dan? Dat zal afhangen van hoeveel hoger dat loon wordt, maar denk dat de gemiddelde Nederlander al snel toehapt. Het is uiteindelijk gewoon een 'verzekering' alleen in dit geval een verplichte variant. Manco zou vooral zijn dat mensen met veel werkzekerheid dan "geen ww recht" nemen en mensen met veel kans op geen / niet snel nieuw werk vinden het recht behouden. En dan wordt het systeem natuurlijk onbetaalbaar.
En wat ga je doen met een 40er zonder buffer die zijn rechten opgaf en werkloos wordt met een stevige burnout, een half afgeloste hypotheek en 2 kinderen?
Werkloos, geen inkomen en na 3 maanden wordt het huis verkocht...
Onder de brug dan maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

orf schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:41:
[...]

Dat valt toch wel mee als je de urennorm niet haalt? (en dat kan volgens mij niet als je 4 dagen werkt)
Mijn vrouw haalt de urennorm wel en ik werk mee (krijg je ook nog iets belastingkorting voor). We zijn getrouwd in gemeenschap van goederen dus we hebben er beiden baat bij dat het goed loopt. Overigens zou ik de urennorm met 4 dagen in de week loondienst nog wel kunnen halen denk ik. 1225 uur / jaar is 24 uur per week. Nou, dat is wel ongeveer wat ik er in stop nu naast 32 uur loondienst. Het lastige criterium is dat je meer tijd aan je onderneming moet spenderen dan aan je loondienst (edit: oh wacht, de eerste 5 jaar hoeft dat niet!), dus als het echt alleen mijn eigen bedrijf was en ik had geen partner die als ondernemer aangemerkt kon worden dan zou ik denk ik 3 dagen / week in loondienst gaan werken en 3,5-4 dagen aan bedrijf ofzo, maar het is zeker te doen.

De winst is ook dat mijn vrouw er veel voldoening uit haalt en dat ze nu minder in het onderwijs werkt waar ze minder verdient. Dus meer inkomsten en meer aftrekposten :)

[ Voor 19% gewijzigd door Shapeshifter op 07-04-2022 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Shapeshifter schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:49:
[...]

Mijn vrouw haalt de urennorm wel en ik werk mee (krijg je ook nog iets belastingkorting voor). We zijn getrouwd in gemeenschap van goederen dus we hebben er beiden baat bij dat het goed loopt. Overigens zou ik de urennorm met 4 dagen in de week loondienst nog wel kunnen halen denk ik. 1225 uur / jaar is 24 uur per week. Nou, dat is wel ongeveer wat ik er in stop nu naast 32 uur loondienst.

De winst is ook dat mijn vrouw er veel voldoening uit haalt en dat ze nu minder in het onderwijs werkt waar ze minder verdient. Dus meer inkomsten en meer aftrekposten :)
Voor de zelfstandigenaftrek is van belang dat je behalve de urennorm ook meer tijd aan de onderneming besteed dan in loondienst dus in jouw geval kun je niet op basis van je eigen tijdsbesteding de aftrek realiseren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• orf

orf

Shapeshifter schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:49:
[...]

Mijn vrouw haalt de urennorm wel en ik werk mee (krijg je ook nog iets belastingkorting voor). We zijn getrouwd in gemeenschap van goederen dus we hebben er beide baat bij dat het goed loopt. Overigens zou ik de urennorm met 4 dagen in de week loondienst nog wel kunnen halen denk ik. 1225 uur / jaar is 24 uur per week. Nou, dat is wel ongeveer wat ik er in stop nu naast 32 uur loondienst.

Naast de 1.225 uur moet je ook meer dan 50% van je tijd besteden aan de onderneming. Als je bijvoorbeeld twee dagen per week in loondienst werkt en daarnaast actief bent als zelfstandig ondernemer, moet je naast de 832 uur (52 x 16 uur) die je in loondienst werkt, nog het minimum van 1.225 uur in jouw onderneming stoppen. Werk je drie dagen per week in loondienst (52 x 24 uur = 1.248 uur)? Dan moet je in datzelfde jaar dus 1.249 uur voor jouw onderneming werken. bron

En vergeet vakanties, feestdagen en ziekteverzuim niet mee te rekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

orf schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:52:
[...]

Naast de 1.225 uur moet je ook meer dan 50% van je tijd besteden aan de onderneming. Als je bijvoorbeeld twee dagen per week in loondienst werkt en daarnaast actief bent als zelfstandig ondernemer, moet je naast de 832 uur (52 x 16 uur) die je in loondienst werkt, nog het minimum van 1.225 uur in jouw onderneming stoppen. Werk je drie dagen per week in loondienst (52 x 24 uur = 1.248 uur)? Dan moet je in datzelfde jaar dus 1.249 uur voor jouw onderneming werken. bron
Deze bron lijkt me meer gezaghebbend: https://www.belastingdien...voorwaarden_urencriterium

U moet meer tijd besteden aan uw onderneming dan aan andere werkzaamheden (bijvoorbeeld in loondienst). Was u in 1 van de 5 voorafgaande jaren geen ondernemer? Dan hoeft u niet te voldoen aan deze voorwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Shapeshifter schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:53:
[...]

Deze bron lijkt me meer gezaghebbend: https://www.belastingdien...voorwaarden_urencriterium

U moet meer tijd besteden aan uw onderneming dan aan andere werkzaamheden (bijvoorbeeld in loondienst). Was u in 1 van de 5 voorafgaande jaren geen ondernemer? Dan hoeft u niet te voldoen aan deze voorwaarde.
Als starter is het inderdaad iets flexibeler. Maar dat houdt natuurlijk wel op. Ik zie best vaak dat er licht gedacht wordt over de urennorm, maar dat het vervolgens lastig hard maken is. Met een beetje vakantie e.d. kom je al snel boven de 30 uur per week. Werk je dan nog twee dagen of meer in loondienst, dan zit je al snel dik boven de 1 FTE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

orf schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:58:
[...]

Als starter is het inderdaad iets flexibeler. Maar dat houdt natuurlijk wel op. Ik zie best vaak dat er licht gedacht wordt over de urennorm, maar dat het vervolgens lastig hard maken is. Met een beetje vakantie e.d. kom je al snel boven de 30 uur per week. Werk je dan nog twee dagen of meer, dan zit je al snel dik boven de 1 FTE.
Tja, ons bedrijf was vanaf jaar 1 in principe winstgevend. Het zou leuk zijn als we in 5 jaar zo ver kunnen komen dat het rendabel is om minder in loondienst te gaan werken (omdat het bedrijf meer oplevert). Dan is de urennorm ook steeds minder een probleem. Vakanties doen we toch al niet aan. Zoals ik al stelde werken we beiden al ruim meer dan 1 FTE, dat vinden wij heel normaal. Ik heb verder ook geen hobbies of iets. Dat is een keuze ja (nouja en tot op zekere hoogte een voorrecht als je het volhoudt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shapeshifter schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:11:
[...]

In principe eens, maar de laatste zin is wel het cruciale verschil. Wij doen dat wel en dit soort organisaties hebben vaak hun eigen regelingen om dat soort gaten dan weer op te vangen (eigenlijk een soort minisamenlevingkje).
Met andere woorden: je werkgever betaalt daar gewoon premies voor, of heeft daar een reservering voor. Net als bij een gewone werkgever. Die kosten worden dus gewoon, net als bij andere mensen die op de 'normale manier' in loondienst zijn, verwerkt in de loonkosten. Maar je vindt het een groot pluspunt dat je die premies 'niet ziet'.
Ik vond en vind het in ieder geval een zeer interessante optie voor iemand die FO nastreeft. Ik kan me wel voorstellen dat een niet FO nastrevende buitenstaander mij zou kunnen verwijten dat ik me onttrek aan de solidariteit in de samenleving. Dat mag diegene vinden natuurlijk, ik vind dat minder belangrijk geworden dan ik dat eerst vond.
Je onttrekt je niet aan de solidariteit binnen de samenleving, maar je verdient je geld in een soort financiële 'schaduwsamenleving'. Waarbij die solidariteit binnen die specifieke groep wordt opgevangen.

Dat die organisaties zijn vrijgesteld van die belastingen heeft ook zijn redenen natuurlijk. Grotendeels omdat ze ook bepaalde bijdrage aan de samenleving leveren. Of anders gezegd, dat 'we' dit zulke nuttige organisaties vinden, dat we ze ook in natura willen 'subsidiëren'/faciliteren. Dat is in feite een vorm van overheidsbijdrage aan deze organisaties. Daar is verder niets mis mee, maar het is niet zo dat (medewerkers van) die organisaties zich aan de solidariteit van de samenleving onttrekken. Die regelingen zijn er juist bij de gratie van de solidariteit van de samenleving.
Op dezelfde manier zou je het iemand kunnen verwijten dat ze met een universitaire opleiding (die bekostigd is door samenlevingsgeld) in de privé sector gaat werken voor een dik salaris in plaats van iets voor de overheid oid. Daar zou het argument kunnen zijn dat je ook meer belasting betaald, maar in principe gaat het om hetzelfde: je gebruikt dingen in de maatschappij (infrastructuur, andere dingen) en doe je daar dan zelf in evenredigheid wel aan mee (en mag wederkerigheid verwachten/verplichten als maatschappij, of is het vooral iets dat je hoopt)...
Nee, je gebruikt dingen van de maatschappij en geeft die samenleving vervolgens datgene terug waarin je met die middelen het meest kunt bijdragen. De maatschappij is nl. breder dan de portemonnee van de rijksoverheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Rubbergrover1 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:03:
[...]

Met andere woorden: je werkgever betaalt daar gewoon premies voor, of heeft daar een reservering voor. Net als bij een gewone werkgever. Die kosten worden dus gewoon, net als bij andere mensen die op de 'normale manier' in loondienst zijn, verwerkt in de loonkosten. Maar je vindt het een groot pluspunt dat je die premies 'niet ziet'.

[...]
Als het echt zo een op een is dan doet die organisatie dat kennelijk _veel_ efficienter dan de overheid (nogmaals, 5k bruto vs 7,5k netto!)
Je onttrekt je niet aan de solidariteit binnen de samenleving, maar je verdient je geld in een soort financiële 'schaduwsamenleving'. Waarbij die solidariteit binnen die specifieke groep wordt opgevangen.

Dat die organisaties zijn vrijgesteld van die belastingen heeft ook zijn redenen natuurlijk. Grotendeels omdat ze ook bepaalde bijdrage aan de samenleving leveren. Of anders gezegd, dat 'we' dit zulke nuttige organisaties vinden, dat we ze ook in natura willen 'subsidiëren'/faciliteren. Dat is in feite een vorm van overheidsbijdrage aan deze organisaties. Daar is verder niets mis mee, maar het is niet zo dat (medewerkers van) die organisaties zich aan de solidariteit van de samenleving onttrekken. Die regelingen zijn er juist bij de gratie van de solidariteit van de samenleving.

Nee, je gebruikt dingen van de maatschappij en geeft die samenleving vervolgens datgene terug waarin je met die middelen het meest kunt bijdragen. De maatschappij is nl. breder dan de portemonnee van de rijksoverheid.
Eens he, ik probeerde me voor te stellen wat het argument zou zijn van iemand die dat solidariteitsontwijking vindt. Ik ben zelf natuurlijk heel erg enthousiast over deze constructie :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:30:
[...]

Veel van de mensen die op deze manier leven hebben juist geen vangnet. Want zijn zelfstandigen en zien de omzet die ze halen als inkomen. Die ruimte voor dure uitgaven hebben ze vaak vanwege de hogere cashflow dan werknemers in loondienst.

Maar ik denk dat het inderdaad vooral ligt aan de kringen waarin je je bevindt. En het 'filter' van Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shapeshifter schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:07:
[...]

Als het echt zo een op een is dan doet die organisatie dat kennelijk _veel_ efficienter dan de overheid (nogmaals, 5k bruto vs 7,5k netto!)
Dat is dus juist omdat die organisaties impliciet 'in natura' worden 'gesubsidieerd' door de Nederlandse staat. Er zijn een hoop zaken die door de Nederlandse belastingbetalers betaald worden en waar deze organisaties (en hun medewerkers) niet voor hoeven te betalen, maar wel gebruik van kunnen maken. Dat is prima, want dat doen we nu juist omdat we deze organisaties belangrijk vinden. Maar dat betekent niet dat die organisaties alles zo veel efficiënter doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:09:
[...]

Veel van de mensen die op deze manier leven hebben juist geen vangnet. Want zijn zelfstandigen en zien de omzet die ze halen als inkomen. Die ruimte voor dure uitgaven hebben ze vaak vanwege de hogere cashflow dan werknemers in loondienst.

Maar ik denk dat het inderdaad vooral ligt aan de kringen waarin je je bevindt. En het 'filter' van Tweakers.
Ik ben ook sinds een tijdje zelfstandige alleen doe ik het wat anders. Ik heb de WIA bij het UWV gewoon door laten lopen (zal op enig moment wel via een andere partij gaan laten lopen) en ik heb er voor gekozen geen WW premie door te zetten omdat ik vanwege het streven naar FO 2 jaar kan overbruggen.

Verder keer ik mezelf hetzelfde salaris uit als ik in loondienst had en kijk ik aan het einde van het jaar wel eens wat ik met de extra ruimte doe. Het kan een pad naar snellere FO zijn maar in mijn geval is het vooral ook een mogelijkheid om tussen opdrachten wat meer vrije tijd te nemen en te kunnen variëren tussen werkzaamheden. Zo heb ik op dit moment (tenminste) een paar weken vakantie.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Volgens mij vergeten veel mensen hier dat die verplichte verzekeringen veel goedkoper zijn dat het prijskaartje dat je direct ziet.

Iedereen kent het argument dat als we iedereen meer gaan betalen dat er automatisch inflatie komt ;).
Andersom als we iedereen minder geven omdat we alvast collectief veel afdragen aan verzekeringen, dan drukt dat het prijspijl natuurlijk ook.

Je ziet het in sommige ZZP branches ("kuch pakketbezorgers kuch").
De ZZP'ers kunnen omlaag in prijs omdat ze zich niet voor alles verplicht hoeven te verzekeren.
Het gevolg is dat mensen die zich wel willen laten verzekeren zoveel duurder uit zijn dat ze zich uit de markt prijzen.

En ook aan de uitgave kant gaat dit natuurlijk werken. Als iedereen meer "loon" krijgt om het zelf te regelen, dan kan je erop rekenen dat deze extra inkomen grotendeels worden aangesproken om de huizenprijzen verder op te drijven. Mensen die zichzelf wel willen verzekeren vallen dan weer buiten de buit voor een woning.

Ik ben groot voorstander van een groot pakket verplichte verzekeringen voor iedereen, incl ZZP'ers.
Daar komen we als samenleving en individu veel beter uit.
Als het niet meer verplicht is, ja dan snap ik de individuele keuze heel goed, maar in het grote geheel breekt het meteen bij jezelf af, zonder dat je daar iets aan kan doen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 08:56
Ik vind het een mooi streven om FO te worden. Vooropgesteld dat ik ook nog een beetje wil leven doen we niet heel hard ons best op de uitgaven te letten. Bedoel we hebben geen onnodige abonnementen, maar de maandelijkse boodschappen en uitgaven lopen structureel uit budget (800 eu per maand aan boodschappen en dingen die je wel eens aanschaft gedurende de maand, dan heb ik het niet over een televisie of koelkast)

Recent zonnepanelen laten leggen en in principe dik 0 op de meter. Op een zonnige dag wordt er op dit moment 4 tot 5 keer zoveel opgewekt als verbruikt. Verder een airco op zolder en slaapkamer laten installeren om te kunnen (bij)verwarmen en koelen als we thuis werken. Dan hoeft het gas niet aan in het hele huis om de zolder warm te krijgen.

We sparen 500 tot 750 per maand op onze rekening, 500 indexbeleggen bij meesman en 500 aflossen op de hypotheek. Daarnaast werkt mijn vrouw 32 uur per week en ik zelf 40 maar kan het flexibel invullen. Gezamenlijk inkomen ligt ongeveer op 5k netto, waarvan we dus bijna de helft in kunnen zetten om FO te worden.

Heb nog geen lange termijn doel want ik kan ook morgen onder de bus komen en dan heb ik niet zoveel aan het huis vrij en 2 ton op de bank, dus ik zoek de middenweg naar acceptabele maandlasten en de mogelijkheid om minder te werken. Ook dat vind ik een groot privilege in de weg naar FO. In dit tempo zal ik rond de 50/55 overwegen om kleiner te gaan wonen dan wel ergens iets te zoeken in een mediterraan klimaat om daar off-grid mijn dagen te slijten (dat is in ieder geval een lange termijn droom)

En als de huizenprijzen door blijven gaan, dan heb ik tegen die tijd een tonnetje of 4/5 overwaarde en daar moet ik het toch wel passief mee redden in een land als portugal of zuid frankrijk.

[ Voor 5% gewijzigd door loewie1984 op 07-04-2022 10:58 ]

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Afas schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:15:
[...]

Ik ben ook sinds een tijdje zelfstandige alleen doe ik het wat anders. Ik heb de WIA bij het UWV gewoon door laten lopen (zal op enig moment wel via een andere partij gaan laten lopen) en ik heb er voor gekozen geen WW premie door te zetten omdat ik vanwege het streven naar FO 2 jaar kan overbruggen.

Verder keer ik mezelf hetzelfde salaris uit als ik in loondienst had en kijk ik aan het einde van het jaar wel eens wat ik met de extra ruimte doe. Het kan een pad naar snellere FO zijn maar in mijn geval is het vooral ook een mogelijkheid om tussen opdrachten wat meer vrije tijd te nemen en te kunnen variëren tussen werkzaamheden. Zo heb ik op dit moment (tenminste) een paar weken vakantie.
Helaas is lang niet iedereen zo goed bezig.

Even praktijkvoorbeeld, ik ken iemand die als zelfstandige is gaan werken omdat hij niet rondkwam van zijn inkomen uit loondienst. Die gebruikt zijn volledige omzet als inkomen. Als die een tegenslag krijgt, al is het maar een periode zonder opdracht, dan zit hij in de problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:18
Tommie12 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:46:
[...]

En wat ga je doen met een 40er zonder buffer die zijn rechten opgaf en werkloos wordt met een stevige burnout, een half afgeloste hypotheek en 2 kinderen?
Werkloos, geen inkomen en na 3 maanden wordt het huis verkocht...
Onder de brug dan maar?
Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt. Ik geef helemaal geen waardeoordeel over ons systeem en geef ook niet aan dat ik voorstander ben van het afschaffen of aanpassen. Ik zeg slechts dat ik er vanuit ga dat áls je mensen de keuze geeft zij waarschijnlijk grotendeels kiezen voor "nu geld" ipv "later zekerheid". Dus helemaal eens, mensen die keuze géven zou leiden tot een hoop problemen en laten we dat vooral niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:56

G83

Smuggler schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:29:
Ik ben groot voorstander van een groot pakket verplichte verzekeringen voor iedereen, incl ZZP'ers.
Daar komen we als samenleving en individu veel beter uit.
Als het niet meer verplicht is, ja dan snap ik de individuele keuze heel goed, maar in het grote geheel breekt het meteen bij jezelf af, zonder dat je daar iets aan kan doen.
Zo dacht ik ook, maar als ik als zelfstandige zie wat de plannen zijn voor verplichte verzekeringen heb ik de indruk dat de risico's van anderen vooral op mij afgewenteld gaan worden.
Mijn huidige aov premie is grofweg 1/5e van wat ik zou moeten gaan betalen (vorig jaar meegedaan aan onderzoek hoe ondernemers tegen verplichte verzekering aankeken, daar schrok ik echt van de voorstellen) voor een slechtere dekking.

Ik vrees dat vooral een heleboel vakbondbaasjes en klerken er baat bij hebben.

Wat mij betreft mogen alle regelingen als ww en wia opgeheven worden en is er uiteindelijk gewoon een basis-dekkende bijstand en wat hogere netto lonen voor iedereen die wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:29
Shapeshifter schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:01:
[...]

Tja, ons bedrijf was vanaf jaar 1 in principe winstgevend. Het zou leuk zijn als we in 5 jaar zo ver kunnen komen dat het rendabel is om minder in loondienst te gaan werken (omdat het bedrijf meer oplevert). Dan is de urennorm ook steeds minder een probleem. Vakanties doen we toch al niet aan. Zoals ik al stelde werken we beiden al ruim meer dan 1 FTE, dat vinden wij heel normaal. Ik heb verder ook geen hobbies of iets. Dat is een keuze ja (nouja en tot op zekere hoogte een voorrecht als je het volhoudt).
Wat ik niet helemaal begrijp is dat je eerder aangeeft zo snel mogelijk richting FO te willen werken maar nu ruim meer dan 1 FTE werkt.
Zou het niet prettiger zijn om nu al minder te werken en dit een tijdje langer te doen? Daarnaast ben je nu natuurlijk veel tijd kwijt aan het werken en geef je aan geen hobby te hebben. Ben je niet bang om "in een gat te vallen" wanneer je FO bent en stopt? Je hebt dan immers 50/60 uur per week extra te besteden.
Btw, geen aanval maar meer benieuwd hoe je dit ziet!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

loewie1984 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:56:
Ik vind het een mooi streven om FO te worden. Vooropgesteld dat ik ook nog een beetje wil leven
Dat misverstand blijft telkens terug komen. Maar misschien helpt het door andere woorden te gebruiken.

-Ik wil graag (veel) geld blijven uitgeven
-Ik wil niet te veel moeite doen.
-Ik wil ontzorgd worden
-Ik wil luxe, ik wil vaak op vakantie.

of zoiets? Want anders is het licht beledigend natuurlijk richting andere mensen die FO nastreven. Ik heb nou niet het idee dat ik minder leef door zuinig te zijn. In veel gevallen juist het tegenovergestelde. Low budget kan avontuurlijk zijn en dwingt je soms om creatief te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

G83 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:52:
[...]

Zo dacht ik ook, maar als ik als zelfstandige zie wat de plannen zijn voor verplichte verzekeringen heb ik de indruk dat de risico's van anderen vooral op mij afgewenteld gaan worden.
Mijn huidige aov premie is grofweg 1/5e van wat ik zou moeten gaan betalen (vorig jaar meegedaan aan onderzoek hoe ondernemers tegen verplichte verzekering aankeken, daar schrok ik echt van de voorstellen) voor een slechtere dekking.

Ik vrees dat vooral een heleboel vakbondbaasjes en klerken er baat bij hebben.

Wat mij betreft mogen alle regelingen als ww en wia opgeheven worden en is er uiteindelijk gewoon een basis-dekkende bijstand en wat hogere netto lonen voor iedereen die wel werkt.
Kan je daar iets meer toelichting op geven met voorbeelden?
De huidige aov is natuurlijk zo goedkoop, omdat de verzekering voor alle risico gevallen onbetaaldbaar is.
en jouw aov als het goed is precies aansluit op jouw situatie.
Ik kan mij zo indeken dat je aov pas na een jaar gaat uitkeren, omdat je het eerste jaar de verzekering niet nodig hebt.
Terwijl een verpichte aov al na 2 dagen iets uitkeerd. (ik doe maar een gok).

Ben het trouwens met je eens dat ww - wia - en al dat soort ongein omgezet moeten kunnen worden in een bereikbare en beschikbare bijstands / basisinkomen achtige regeling.
Uiteindelijk zorgen alle regelingen ervoor dat als het inkomen wegvalt dat je nog geld krijgt om te leven.
Alleen nu krijg je afhankelijk van hoe je inkomen wegvalt uit verschillende potjes je inkomen. en als de manier waarop je inkomen wegvalt niet gedekt is door 1 van die potjes, dan heb je niets.

Die verzekeringen moeten mensen aanmoedigen om te gaan ondernemen, want dat is beter dan thuis een uitkering trekken.
Ja daarmee trek je een grote risico groep aan naar het ondernemersschap, en ja daar gaan de kosten van de aov van omhoog.

klinkt een beetje als deze game uit murder trivia van jackboxgames:
https://jackboxgames.fand...Party#Decisions_Decisions

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfalas
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-09 21:17
de Peer schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:59:
[...]

Dat misverstand blijft telkens terug komen. Maar misschien helpt het door andere woorden te gebruiken.

-Ik wil graag (veel) geld blijven uitgeven
-Ik wil niet te veel moeite doen.
-Ik wil ontzorgd worden
-Ik wil luxe, ik wil vaak op vakantie.

of zoiets? Want anders is het licht beledigend natuurlijk richting andere mensen die FO nastreven. Ik heb nou niet het idee dat ik minder leef door zuinig te zijn. In veel gevallen juist het tegenovergestelde. Low budget kan avontuurlijk zijn en dwingt je soms om creatief te zijn.
Nou ja, er is een groot grijs gebied natuurlijk tussen zuinig aan doen en klakkeloos alles kopen.

Ja, ik doe boodschappen bij de lidl ipv de AH, want dat is makkelijk bespaard. (en de meeste dingen zijn gewoon prima). Maar ik ga het ook niet laten om een keer uit eten te gaan en wat lekkere biertjes te bestellen.

Ik koop niet direct de nieuwste telefoon (of welk apparaat dan ook) als de oude nog goed is, maar ik blijf ook niet met half werkende zut rondlopen.

Iedereen staat anders in FO zijn. De een wil op z'n 40e met pensioen kunnen. De ander wil blijven werken, maar wil misschien extra dingen doen. En alles ertussen.

Zelf weet ik ook niet precies wat ik wil. Ik wil best blijven werken, maar misschien denk ik daar over 15 jaar totaal anders over. Tijd gaat het leren :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Arfalas schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:27:
[...]

Nou ja, er is een groot grijs gebied natuurlijk tussen zuinig aan doen en klakkeloos alles kopen.

Ja, ik doe boodschappen bij de lidl ipv de AH, want dat is makkelijk bespaard. (en de meeste dingen zijn gewoon prima). Maar ik ga het ook niet laten om een keer uit eten te gaan en wat lekkere biertjes te bestellen.

Ik koop niet direct de nieuwste telefoon (of welk apparaat dan ook) als de oude nog goed is, maar ik blijf ook niet met half werkende zut rondlopen.

Iedereen staat anders in FO zijn. De een wil op z'n 40e met pensioen kunnen. De ander wil blijven werken, maar wil misschien extra dingen doen. En alles ertussen.

Zelf weet ik ook niet precies wat ik wil. Ik wil best blijven werken, maar misschien denk ik daar over 15 jaar totaal anders over. Tijd gaat het leren :)
maar dat is ook precies mijn punt. wat je ook doet, het is niet alsof de kwaliteit van leven achteruit gaat als je minder geld uitgeeft. En dat denken veel mensen wel...
Ik denk dat bij veel mensen de kwaliteit van leven juist omhoog gaat zonder netflix en disney abonnement etc..

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 07-04-2022 12:40 ]

Pagina: 1 ... 76 ... 291 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.