[BE] Capaciteitstarief - Nieuws, discussie en ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Omdat er ongetwijfeld veel vragen en discussies zullen rijzen omtrent het Vlaamse capaciteitstarief voor elektriciteit (zou ingaan midden 2022), lijkt een apart/centraal topic me wel handig :)

Ik zal de rest van deze post voorbehouden om eventueel extra info in de TS te zetten.
Als iemand zich geroepen voelt om mede TS te zijn en de OP te onderhouden, laat gerust weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Alles lijkt me er inmiddels wel al over gezegd. :)

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 28-01-2022 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
IvoB2 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:18:
Geen idee. Heb geen zonneboiler. Ik reserveer de beperkte oppervlakte op mijn dak liever voor zonnepanelen. De energie welke deze opwekken kan ik op meer vlakken inzetten dan alleen voor warm water. Begrijp ook niet goed hoe je een zonneboiler 's nachts voordelig zou opwarmen?
Omdat je dan het laagste [sluimer]verbruik van de hele dag hebt & dus 'ongestoord' je boiler (die amper opbrengst heeft van de zonnecollectoren) kan verwarmen zonder wakker te moeten liggen van de kwartierpieken.

Al dan niet met een 7 minuten aan/7minuten uit schema :P
Dat hangt gewoon af van de max. kWp van je panelen. De dagen dat er totaal geen opbrengst is (en waarbij 0 x X nul blijft zijn zeldzaam). Het punt is dat productie, verbruik en opslag in balans moeten zijn. Zijn ze dat niet dan heb je uiteraard tijdens bepaalde periodes van het jaar een probleem.
Buiten de extravagante situaties, is er wanneer je elektrisch verwarmt toch geen enkel scenario waarbij je productie en verbruik in balans gaan zijn in de winter? Net wanneer je verbruik het hoogst ligt.
Niet dat een andere keuze beter of slechter is. Maar als ik jou zo hoor klagen over wat er allemaal moet en niet kan en wat de baas in huis in jouw plaats beslist sta ik toch nog altijd liever achter mijn keuze. :)
Hè? Nu ben je me kwijt?
De VREG weet de details blijkbaar zelf nog niet eens. Het komt er, als ze weer niet van gedacht veranderen, op neer dat bij een gemiddelde jaarpiek van 3.9 kW je netwerkkosten ongeveer gelijk blijven als heden (zonder capaciteitstartief maar netwerkkosten volledig berekend op kWh afname).
Dat zou dan betekenen dat de opmerking over vakantiehuisjes en laagverbruikers niet klopt?
Voor hen wordt het dan goedkoper i.p.v. duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-06 11:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IufY2IKBetX_VIfcinHGPFCf4PM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pjw33JsXmnlrmTmvUF0tnaD6.png?f=fotoalbum_large

Groen is import/export, geel en blauw zijn vermogen van de zonnepanelen.

Wat zou dit gebruik in België gaan kosten?

Achter de schermen zijn de Nederlandse beleidsmakers er zeker en vast ook wel naar aan het kijken. Hoe gaan we het net redelijk en betaalbaar houden. De gebruiker betaald uiteindelijk toch.

[ Voor 5% gewijzigd door maarten_NL op 28-01-2022 17:19 ]

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
maarten_NL schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:54:
[Afbeelding]

Groen is import, geel en blauw zijn vermogen van de zonnepanelen.
Moeilijk om momenteel te beantwoorden, de exacte prijzen zijn nog niet bekend. Maar omdat je urenlang minstens 8kW lijkt te importeren, kan je er van uit gaan dat je 'kwartierpiek' voor die maand sowieso op (minstens) 8kW zal komen. Potentieel zelfs meer, maar dat is moeilijk te zien op de grafiek.

Dat zal dan voor 1/12e meetellen in je voortschrijdend 'jaargemiddelde' waarop je capaciteitstarief berekend zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Slonzo schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:30:
[...]

Omdat je dan het laagste [sluimer]verbruik van de hele dag hebt & dus 'ongestoord' je boiler (die amper opbrengst heeft van de zonnecollectoren) kan verwarmen zonder wakker te moeten liggen van de kwartierpieken.

Al dan niet met een 7 minuten aan/7minuten uit schema :P
Ok, nu ben ik mee. Je gebruikt je zonneboiler 's nachts dus gewoon als een ordinaire weerstandsboiler.
Ik lig ook niet wakker van kwartierpieken. Deze voormiddag was het even mooi weer. Al voldoende om de accu tot 57% op te laden. Voldoende om bv. 3 x 150 l SWW op te warmen tot 42°C
Buiten de extravagante situaties, is er wanneer je elektrisch verwarmt toch geen enkel scenario waarbij je productie en verbruik in balans gaan zijn in de winter? Net wanneer je verbruik het hoogst ligt.
Inderdaad, niet wanneer je 100% inzet op elektrisch verwarmen.
Om op onze breedtegraad off grid te kunnen gaan geloof ik ook niet in het of-of verhaal maar streef ik eerder naar een en/en situatie => een cascade van maatregelen waarbij iedere toepassing wordt ingezet wanneer de omstandigheden gunstig zijn voor het hoogste rendement.
Wat betreft verwarmen is dit in de eerste plaats er voor zorgen dat er door isolatie en oriëntatie zo weinig mogelijk bijkomend verwarmd moet worden. Voor iedere kWh die je niet meer nodig hebt moet je al geen oplossing meer zoeken.
Dan kom ik nog tot max. 100 dagen per jaar dat er verwarmd moet worden. In eerste rang wordt dit opgevangen door rechtstreekse zoninstraling (zoals bv. een dag als vandaag en maandag ll) - vervolgens zonale L/L WP verwarming - vervolgens uitgebreide zonale L/W WP verwarming en als het echt koud wordt en/of langdurig bewolkt massakachel (voor leefruimte en SWW).
Met een en-en scenario kan je perfect alles in balans houden. Je zet gewoon in wat er op dat ogenblik het best voor geschikt is.
Ik heb bij een gemiddeld etmaalverbruik van 5-6 kWh nu een proefproject lopen van 5.6 kWp PV bij 32° hellingshoek en ZZ0 oriëntatie en een semi off grid buffer van 15,4 kWh. Dit om gedurende een jaar de theoretische berekeningen in de praktijk te testen. Ik ging er eerst vanuit dat ik de buffer en productiecapaciteit beiden zou moeten verdubbelen om helemaal zonder de kachel te kunnen. Mijn voorlopige data geeft echter aan dat de buffer van 15,4 kWh ruim voldoende zal zijn en ik waarschijnlijk alleen mijn productie naar een niveau van 9-12 kWp moet brengen. Ik heb ook al enkele jaren (in de tijd van de saldering) volledig op de L/W WP voor CV en SWW gedraaid. Na de laatste isolatieupgrade (2019-2020) bleek al dat ik de WP alleen maar moet doen draaien tussen 10:00 en 15:00 uur om de leefruimte op een comfortabele temperatuur te houden. De uren dat ik dus maximaal kan gebruik maken van direct verbruik.
De L/L WP vraagt zo weinig vermogen (een 300 tot 600 Wh) om de leefruimte nadien (indien nodig) op temperatuur te houden dat ze zonder problemen op de batterij kan draaien.
Ik heb ook al ondervonden dat bij echt aanhoudende vrieskou (minus 8°C voor een week) de zon dan meestal krachtig genoeg is om via de O-Z en W gelegen ramen (kop van de leefruimte) de boel tijdens daguren tot 22-23°C te verwarmen . Bij zo'n weertype is er meestal een strakke blauwe lucht.

Als je dus wat aan planning doet en vooruit denkt is er veel meer mogelijk dan je op het eerste zicht zou denken. Maar mij hoor je niet zeggen dat het de gemakkelijkste oplossing is. Toch niet in de beginfase.
Dat zou dan betekenen dat de opmerking over vakantiehuisjes en laagverbruikers niet klopt?
Voor hen wordt het dan goedkoper i.p.v. duurder.
Nee, meestal en zeker voor periodiek gebruikte vakantiehuizen, wordt het net duurder. De vaste kosten wegen dan veel zwaarder door. Ze kunnen deze nie tmeer compenseren met lagere kWh kosten.
Het wordt - relatief - goedkoper voor grote afnemers. Ze kunnen de vaste kosten vlugger recupreren met een veel groter aandeel goedkopere kWh afname.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
maarten_NL schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:54:
Zelfde opmerking als Slonzo.
Het is moeilijk uit deze grafiek een hoogste kwartierpiek te filteren.
Injectie kost je al niets. Het is vooralsnog uitsluitend een afname capaciteitstarief.
In de veronderstelling dat je gedurende 15 minuten (binnen hetzelfde klokkwartier) 8 kW vermogen zou afnemen (maar op het eerste zicht lijkt het me al meer te zijn) en dat dit het hoogste kwartiervermogen van de maand zou zijn zou je dit (volgens de laatst bekende cijfers) iets in de orde van (8x50)/12 = 33 € capaciteitstarief voor die maand kosten. Uiteraard virtueel want de afrekening is per jaar en niet per maand. De eindsom hangt af van de hoogste kwartierverbruiken van de andere maanden.
En dan hangt het er nog van af hoeveel kWh je in totaal zal afnemen. Ongeveer 20% van de nettarieven wordt dan nog verrekend op de kWh totalen en 80% (welke al in het capaciteitstarief zit) zal dan lager uitkomen dan nu.
Hieronder zie je bv. de kwartierpieken van maandag 24/1/22, een dag met opklaringen:
De hoogte kwartierpiek voor die dag is dus 0.248 kW, onder de forfaitaire grens van 2.5 kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulS9AE50J52cOwg1lzOF6ehGhRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Hpzlh9QXOZ5Sud72AdcD2jx.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder zie je de kwartierpiek van donderdag 27/1/22, een sombere zwaarbewolkte dag:
De hoogste kwartierpiek voor die dag is dus 0.754 kW, nog steeds onder de forfaitaire grens van 2.5 kW.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGdPXtxQGhzE7Ps3qlDi2EgGiKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zJqifoS0hSoi5nw5cDCZowcZ.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder zie je vervolgens de hoogste kwartiermaandwaarden voor januari 2022.
De weerhouden kwartierpiek voor de maand januari is dus (voorlopig) 1,92 kW (wordt dus 2.5 kW bij afrekening).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qgzb13V06B5M-Ja7OGAS6re-xEw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/btz80r6tMFisUwmmIOf19Ayx.jpg?f=user_large

[ Voor 51% gewijzigd door IvoB2 op 28-01-2022 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik ben me er nu pas in gaan verdiepen, maar ik vind de methode wel een beetje bedrog met de 15 minuten per maand dat je het meeste gebruikt hebt. Als je een keer in de maand gasten hebt en wat meer keukenapparatuur nodig hebt dan is dat je piek en dat is letterlijk ook maar 15 minuten dat een oven op temperatuur moet komen en een frietpan (het is ook niet echt dat je dit na elkaar kunt doen). Dat ze dan de piek per dag doen ofzo en daar een gemiddelde van.

Wij zitten altijd onder de 1 en echt een keer per maand hebben we een piek :p

Ik ben heel erg bezig geweest mijn sluimerverbruik enzo aan te pakken de afgelopen jaren, maar ik heb het idee dat dit met de nieuwe facturering nu veel minder uitmaakt. Ook met airco's enzo zou het goedkoper kunnen worden als je die op piekmomenten (koken, stofzuigen) even uitschakeld.

[ Voor 29% gewijzigd door Marzman op 09-02-2022 10:32 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1