Maasluip schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:57:
[...]
Ik sta te kijken van het woonoppervlak. Mijn huis zal qua afmetingen niet veel verschillen en buren staan met 115 m
2 op funda. Deze 169 m2 woonoppervlak haal je ook alleen maar door de kelder en de zolder en de hal en het toilet erbij te rekenen. Volgens mij mag dat ook niet.
Ter vergelijking, als je dat niet in de grote sta koopt en ook nog eens 2 onder een kap met garage en zonder grote verbouwingsoperatie, dan gaat er 2 ton van af.
Souterain tellen ze mee, dan tikt het hard aan. Dit is best een ruime woning hoor.
Maar.... dit is niets voor de liefhebbers van oude huizen. Snel even door de foto's heengeklikt, maar in dat huis zit niets authentieks meer wat de moeite van het conserveren waard is. Dit is een mooie kandidaat voor een flinke flip.
Ons huis is ongeveer even oud. Ik zie ook dat de manier van bouwen min of meer gelijk is. En ik kan meteen verklappen, dat de staat zoals op de foto's gewoon voorbij gaat komen als je zo'n huis op gaat knappen.
Als ik heel eerlijk ben.... nu ik weet wat het allemaal ongeveer gaat kosten om daar iets moois van te laten maken (of hoeveel tijd er moeite erin gaat zitten als je dingen zelf gaat doen).... zou ik deze links laten liggen. Het blijft namelijk gewoon een tussenwoning op een vrij klein perceeltje. Alleen het souterain is een plus eigenlijk. Hier stop je nog een ton in en dan ben je er nog láng niet.
Je opmerking over "buiten de grote stad" klopt wel. Wij wonen in een nog relatief rustige regio en hebben een jaar geleden voor meer dan een ton onder de vraagprijs van dit huis een huis in vergelijkbare staat gekocht.... maar dan een twee-onder-1-kap met 2 erkers aan de benedenverdieping, meer dan 2x zo groot perceel én een redelijk nieuw bijgebouwtje als schuur/kantoor (geïsoleerd, met verwarming en stromend water).
Die grote stad kost je inderdaad gewoon 2 ton.