Toon posts:

Rijles: van 1 naar 2 schakelen

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• HarryHaver
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-06 17:51
Ik heb sinds een tijdje rijles en mijn rij-instructeur flipt echt als ik volgens hem te laat opschakel van 1 naar 2. Hij zegt dat het slecht voor de motor is. Mijn eerste rij-instructeur had een Volkswagen diesel en die heeft me geleerd op te schakelen naar 2 bij ong. 20 km/u. Mijn tweede rij-instructeur heeft een Volkswagen benzine-auto en hij zegt dat je bij een benzine-auto wat eerder moet opschakelen. Hij wil dat ik het echt zo snel mogelijk doe. Als ik boven de 20 opschakel dan flipt hij echt helemaal en zegt hij dat hij de garage wel kan gaan bellen.

Ik heb juist het idee dat het meestal wel fijn is om bij het stoplicht even wat flinker op te trekken in zijn 1 en vervolgens pas bij iets hogere snelheid naar de 2 te schakelen (bijv. bij 23 km/u). Dan heb je iets meer snelheid en kun je direct lekker door in de 2. Soms schakel ik al zo snel door in zijn 2 dat ik heel weinig snelheid heb, en in zijn 2 is het lastiger om snelheid te maken dan in de 1. Bovendien vind ik het soms irritant dat ik al in de bocht moet schakelen omdat ik precies in de bocht de juiste snelheid daarvoor bereik.

Over de toerentallen weet ik overigens niks aangezien mijn rij-instructeur de toerentalmeter niet zichtbaar aan heeft staan. Maar de auto maakt een heel normaal geluid als ik op 20 km/u nog in de 1 zit.

Wat denken jullie hiervan?

[Voor 6% gewijzigd door HarryHaver op 01-10-2021 14:14]

Acties:
  • +180Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:04

ST10©DE

Dus.............

Ik zou luisteren naar je rij-instructeur.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +142Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-05 12:27
1 is om in weg te rollen en dan moet je gewoon doorschakelen. Zolang je les hebt moet je nog maar even niet denken aan "lekker flink optrekken"

Acties:
  • +23Henk 'm!

• Kapteynn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-06 09:10

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Wat mij ooit verteld is, is rond de 2000-2500 toeren opschakelen. Dat verschilt best per auto, de peugeot van mijn vrouw heeft een korte eerste versnelling, daar schakel ik heel snel naar de tweede versnelling. Mijn Skoda heeft daar minder last van en dat kan rustig bij 20-25kmh. Ik let er niet specifiek op, meer opgevoel en gehoor.

Ik denk dat je beter een andere rijinstructeur kan zoeken, die normaal kan communiceren dan je druk maken om die 20kmh.

Acties:
  • +19Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:00

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

In het kader van "HNR" (Het Nieuwe Rijden) is het zaak om ze vroeg mogelijk op te schakelen.

Ik rijd zelf een benzine auto (Toyota Aygo, 3-cylinder 75 pk) en schakel op bij:
1 - wegrijden
2 - direct zodra de auto rolt
3 - tussen de 25-30 km/uur
4 - tussen de 45-50 km/uur
5 - tussen de 65-70 km/uur

Als ik de snelweg opga en de oprit is kort/ stijl blijf ik iets langer in de 3 en 4 hangen maar zit ik bij 85 toch wel in de 5.

Dit alles heb ik geleerd in 2004.

Kortom, 20 km/uur in de 1e versnelling is IMHO echt te zot voor woorden, ik zit dan al bijna in de 3e versnelling.

3850Wp WZW, 1155Wp ONO - Enphase IQ7+ - pvoutput.org

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:18
Met een benzine auto ben ik het er eigelijk wel mee eens om zo snel mogelijk weer uit die 1 te gaan. Het is echt om van de plek te komen en meer niet.

Gewoon je rij-instructeur volgen en zorg dat je het goed gaat aanleren. Straks met je rijbewijs en eigen auto lekker zelf weten.

Acties:
  • +12Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:17
1: Je doet wat hij zegt
2: Je zoekt een andere leraar

Ik kon in zijn 2 optrekken vanaf stilstand, de 1ste versnelling is wat mij betreft alleen om de auto in beweging te krijgen, met 10 km/u kan je prima in zijn 2 rijden.

Runs everything...

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

Ik rij de laatste tijd wel veel diesels maar ik ben ook wel voorstander van snel doorschakelen. We weten natuurlijk niet de preciese moter waar je meelest dus km kunnen we niet zeggen. Hoe groter de moter hoe langer je kan wachten met schakelen.

Ik rij zelf liever te vaak in mijn 2 dan te lang in mijn 1,hoewel is sportief rij rij ik ook nooit lang in mijn 1. Ik denk dat zodra ik de koppeling los heb ik meteen weer doorschakel.

[Voor 17% gewijzigd door Honesty op 01-10-2021 14:22]

festina lente

Acties:
  • +34Henk 'm!

• NimRod1337
  • Laatst online: 15:00
Gast, je hebt rijLES in zijn auto, waar je nog niet eerder in hebt gereden in je leven, want voorheen diesel.

Acties:
  • +34Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:28
Schade aan de motor is de grootste onzin die ik ooit heb gehoord. Omdat je meer toeren maakt krijg je schade aan de motor... Dus ook nooit meer de snelweg op, dan gaat hij kapot. 8)7

[Voor 37% gewijzigd door WEBGAMING op 01-10-2021 14:58]

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08-06 14:04

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Hij overdrijft flink wat betreft motorschade, maar met "het nieuwe rijden" moet het zo aangeleerd worden, helaas :P

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • +12Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-05 12:27
WEBGAMING schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:19:
Schade aan de motor is de grootste onzin die ik ooit heb gehoord. Omdat je meer toeren maakt krijg je schade aan de motor... Ja ja. Dus ook nooit meer de snelweg op, dan gaat hij kapot. 8)7
Er zit ook een versnellingsbak in. De eerste versnelling heeft bijna rechte vertanding en is niet gemaakt om in te rijden. Die is gewoon heel kort.

• andypieters
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:31
Schade aan de motor dat valt wel mee denk ik.
Wel kan ik me voorstellen dat vooral bij beginnende bestuurders bij hogere toeren schakelen van de 1 naar de 2 wat minder soepel gaat.
Wanneer je dat bij een lage snelheid doet, is het verschil tussen je stationaire toerental en je 2e versnelling niet zo groot.

Tijdens rijles wordt er natuurlijk ook op gehamerd dat je zo zuinig mogelijk moet rijden. Dat betekend zo vroeg mogelijk schakelen naar een hogere versnelling.

Ik zou gewoon doen wat hij zegt, de 1 is in principe om weg te komen, zodra je stapvoets rijdt naar de 2. Wanneer je straks je rijbewijs hebt mag je zelf weten wat je doet ;)

• WEBGAMING
MacIsCool schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:18:

Ik kon in zijn 2 optrekken vanaf stilstand, de 1ste versnelling is wat mij betreft alleen om de auto in beweging te krijgen, met 10 km/u kan je prima in zijn 2 rijden.
Ik heb ondertussen al in heel wat auto's gereden, maar vaak beginnen ze onder de 20 gewoon te bokken enz.

Acties:
  • +44Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:55
Een instructeur hoort niet te flippen, ook niet als je een fout maakt. Dat is hetgeen dat hier voornamelijk mis gaat.

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-06 10:49

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

De aanwijzingen van je instructeur opvolgen. Als je dat niet doet dan kan het rij-examen wel eens negatief uitpakken voor je. Dat heeft te maken met de beoordeling op het nieuwe rijden en de voertuigbediening / beheersing en millieu. Rijden in de 1 met hoge toeren is slecht voor het verbruik, uitstoot, geeft geluidsoverlast en is niet goed voor de motor (onderdelen op je uitslagformulier via TOP online - rijklaar maken en bediening/beheersing - milieubewust rijgedrag ).

[Zodra bij het wegrijden het aangrijpingspunt is bereikt *gelijktijdig gas en koppeling laten opkomen* en de wagen rolt, doorpakken naar de 2e versnelling.]

En een flippende instructeur is wel iets om je zorgen om te maken. Krijgt hij/zij/onzijdig wel voldoende rust?

En je kan -zakken- op je examen als het wegrijden niet volgens de voorschriften is. Ook als de rest allemaal in orde is. Kijk voor de manier waarop ze beoordelen in de rijprocedure B. Deze kan je ook bij VERJO online bestellen. De rijprocedure wordt elk jaar bijgewerkt. Je instructeur volgt dit handboek in je rijopleiding. De examinator toetst volgens de richtlijnen in dat handboek.

[Voor 40% gewijzigd door Nijl op 01-10-2021 14:35]

You are NIJL-ed!

• Honesty
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

WEBGAMING schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:22:
[...]

Ik heb ondertussen al in heel wat auto's gereden, maar vaak beginnen ze onder de 20 gewoon te bokken enz.
Alles wat geen diesel is kan je makkelijk in zijn 2 optrekken als je goed met de koppeling speelt.

festina lente

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Meestal schakel ik al door naar zijn 2 wanneer ik in zijn 1 de koppeling net omhoog heb. Al is schakelen voor mij al weer even geleden en doe ik dat nu alleen tussen regeneratie standen :+

Met mijn eerste auto heb ik het bij de proefrit trouwens gepresteerd om in zijn 3 weg te rijden. Dat is voor de koppeling niet al te best, maar kan prima. Persoonlijk vind ik harder rijden in zijn 1 meestal maar oncomfortabel.

[Voor 37% gewijzigd door Deveon op 01-10-2021 14:24]

Acties:
  • +19Henk 'm!

• WEBGAMING
418O2 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:21:
[...]

Er zit ook een versnellingsbak in. De eerste versnelling heeft bijna rechte vertanding en is niet gemaakt om in te rijden. Die is gewoon heel kort.
Rechte vertanding? Waar heb je het over man. Niet gemaakt om in te rijden. 8)7 Wat een onzin.

Zijn 1 is gewoon een normale versnelling. Kan je gewoon door trekken tot in het rood als je wilt, kan geen kwaad. (de motor vind dat minder leuk, maar als de motor warm is, moet hij daar ook gewoon tegen kunnen)

• WEBGAMING
Honesty schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:23:
[...]

Alles wat geen diesel is kan je makkelijk in zijn 2 optrekken als je goed met de koppeling speelt.
Daar heb ik het ook niet over. Als je in zijn 2 vaart verminderd tot onder de 20, beginnen ze vaak te bokken. Dan word het toerental gewoon te laag.

[Voor 5% gewijzigd door WEBGAMING op 01-10-2021 14:24]

Acties:
  • +14Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:21

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

mcsluis schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:22:
Een instructeur hoort niet te flippen, ook niet als je een fout maakt.
Ik denk dat TS maar ook de rij-instructeur schromelijk overdrijft. Mijn rijles instructeur vond ook alles een bijna-dood-ervaring en 'flipte' ook om 't minste of geringste. Klaagde ook over hoe ik z'n auto mishandelde en toetakelde. Was gewoon die man z'n karakter en hij dikte 't graag wat aan. Buiten/na het lessen was 't een heel andere ("normale(re)") vent en was 'ie prima tevreden over hoe ik 't deed.

Ik rij alweer bijna 5 jaar exclusief in z'n één :+

[Voor 26% gewijzigd door RobIII op 01-10-2021 14:36]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Gewoon doen wat je instructeur zegt, daar betaal je hem toch voor? Met eigenwijs doen tijdens je rijles ga je je examen echt niet halen. De 1 is er bij een benzineauto alleen om mee weg te komen van de plek, zodra de auto beweegt schakel je direct naar 2.

• HarryHaver
MacIsCool schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:18:
1: Je doet wat hij zegt
2: Je zoekt een andere leraar

1. Ik mag toch best een beetje zelf nadenken en om reflectie vragen hier? Ik heb gewoon het idee dat ik ander verkeer soms ophoud bij het stoplicht omdat ik minder snel optrek omdat ik nog bezig ben hem in zijn 2 te zetten.
2. Ben ik mee bezig.

Bij deze auto (en ook bij de vorige dieselauto overigens) trekt hij in de 2e versnelling naar 16 km/u. Vanaf 10 km/u trekt hij het nauwelijks om nog op te trekken in zijn 2. Het is mij ook zo aangeleerd dat ik onder de 10 naar de 1 moet schakelen. In krappe wijkjes met weinig ruimte rijd ik soms ook in de 1, want dan is het superirritant om in zijn 2 te rijden. Als je namelijk niets doet, rijd je de hele tijd 16 km/u wat soms teveel is. Dan moet je dus de koppeling intrappen zodat je snelheid mindert, maar zodra de snelheid te laag komt (dus onder de 10) kom je in de 2 nauwelijks meer op gang. Daarom kun je dan beter in de 1 rijden. Mij is ook geleerd dat ik bij inrit/uitrit altijd terug moet naar 1.

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:49
mcsluis schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:22:
Een instructeur hoort niet te flippen, ook niet als je een fout maakt. Dat is hetgeen dat hier voornamelijk mis gaat.
Ik voel hier heel wat korreltjes zout in de omschrijving van TS. En kun je je voorstellen, een leerling die de rij-instructeur even zal uitleggen waarom 20km/h+ in zijn 1 wel echt prima kan? :')

Gewoon luisteren naar rij-instructeur. Met een warme motor een keertje leuk optrekken kan prima, maar om jezelf aan te leren dat je tot +/- 25km/h in zijn 1 rijdt is natuurlijk bizar, je hoort de auto ermee te laten opstarten, that's it.

Acties:
  • +18Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:21

Hari-Bo

F5 addict

@HarryHaver Punt 1 over het verkeer ophouden is natuurlijk een kul argument of moet iedereen maar met piepende bandjes (niet efficiënt overigens) en tegen de toerenbegrenzer optrekken. Er zijn toch ook tragere deelnemers zoals vrachtwagens, werkbussen, tractors etc en daar moet je als deelnemer gewoon op anticiperen.

• Barrybobslee
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:35
Over welke auto hebben we het eigenlijk?

[Voor 38% gewijzigd door Barrybobslee op 01-10-2021 14:31]

• HarryHaver
RobIII schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:27:
[...]

Ik denk dat TS maar ook de rij-instructeur schromelijk overdrijft. Mijn rijles instructeur vond ook alles een bijna-dood-ervaring en 'flipte' ook om 't minste of geringste. Klaagde ook over hoe ik z'n auto mishandelde en toetakelde. Was gewoon die man z'n karakter en hij dikte 't graag wat aan. Buiten/na het lessen was 't een heel andere ("normale(re)") vent en was 'ie prima tevreden over hoe ik 't deed.
Nou ja hij flipt wel echt, hij begint me dan echt af te snauwen van "nou doe je het weer" en "waarom schakel je nou de hele tijd zo laat op naar de 2" en dat soort dingen. Verder is hij buiten de les ook een prima kerel. Maar van zijn communicatiemethoden word ik niet echt positief. Sterker nog, ik heb het idee dat ik prima rijd maar dat ik door zijn gesnauw echt een laag zelfvertrouwen heb in de auto. Ik schakel natuurlijk ook niet bewust "laat" op naar 2 maar soms komt het nou eenmaal even zo uit omdat het net even niet het juiste moment is om met je hand naar de koppeling te gaan. Dan gaat de veiligheid toch echt voor mij bij ...

Acties:
  • +40Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:21

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:32:
niet het juiste moment is om met je hand naar de koppeling te gaan
Daar is 't nooit 't juiste moment voor :+

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

• HarryHaver
RobIII schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:33:
[...]

Daar is 't nooit 't juiste moment voor :+
OEPS :+

• WEBGAMING
Laat hij je ook echt schakelen in een bocht? Dat kan wel gewoon gevaarlijk zijn.

• HarryHaver
WEBGAMING schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:33:
Laat hij je ook echt schakelen in een bocht? Dat kan wel gewoon gevaarlijk zijn.
Nou als we direct na het verkeerslicht de bocht omgaan, dan flipt hij nog steeds als ik pas schakel als ik de bocht uit ben

Acties:
  • +18Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:06
HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:35:
[...]

Nou als we direct na het verkeerslicht de bocht omgaan, dan flipt hij nog steeds als ik pas schakel als ik de bocht uit ben
Er zijn maar weinig verkeerslichten waar je zo snel de bocht om gaat dat je niet naar z'n twee kunt schakelen voordat je echt gaat sturen.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:56

Esumontere

Floep, banaan.

[...]

Als je direct na een verkeerslicht de bocht om gaat, kan je zonder problemen in z'n 2e versnelling zitten voordat de bocht begint :)

• WEBGAMING
Schakelen in een bocht moet je echt niet doen. Dan moet je inderdaad eerder naar zijn 2.

• HarryHaver
Barrybobslee schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:31:
Over welke auto hebben we het eigenlijk?
volgens mij is het een vw polo

• HarryHaver
WEBGAMING schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:37:
Schakelen in een bocht moet je echt niet doen. Dan moet je inderdaad eerder naar zijn 2.
oh serieus, ik doe dat echt de hele tijd om te voorkomen dat hij boos word dat ik zijn motor beschadig
de eerste paar lessen met hem zei hij de hele tijd dat ik zijn motor ging beschadigen en dat hij de auto wel meteen naar de mechaniciën kon brengen en sindsdien ben ik een beetje bang om te laat op te schakelen

Acties:
  • +11Henk 'm!

• NimRod1337
[...]

Zo te horen terecht, dat is veel te laat.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Voor je een bocht in gaat moet je klaar zijn met alle handelingen, dus ook in de juiste versnelling rijden. Ik krijg hier het gevoel alsof schakelen nog niet zo soepel gaat en nog dusdanig veel focus wegneemt dat het allemaal niet op tijd kan.

Kwestie van oefenen en blijven doen. Maar luister wel naar je instructeur en vraag desnoods om hele specifieke tips of hoe hij het dan wilt zien na zo'n situatie.

Wees niet te eigenwijs.

Edit: zodra je rolt kun je al naar de tweede versnelling. Dat lukt al snel, zelfs wanneer je vanaf een stoplicht voor een bocht start.

[Voor 13% gewijzigd door eric.1 op 01-10-2021 14:41]

Acties:
  • +14Henk 'm!

• NimRod1337

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:35

thunder8

Het gedonder begint weer.

Rijles is om je de basis van het autorijden onder de knie te laten krijgen. Eigenwijs gedrag, omdat je denkt dat je het beter weet dan iemand die al jaren les geeft, gaat je niet helpen je rijbewijs sneller te krijgen. Luister gewoon naar de instructeur, leer de basisvaardigheden.

Na je rijbewijs kan je zo eigenwijs doen als je wil, dan word je eventueel door politie gecorrigeerd met boetes en/of intrekken van het roze papiertje.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:10
als je dat niet kan hoor je gewoon geen rijbewijs te krijgen 8)7

• anandus
  • Niet online
HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:39:
[...]

oh serieus, ik doe dat echt de hele tijd om te voorkomen dat hij boos word dat ik zijn motor beschadig
Dan schakel je dus veel te laat naar z'n twee ;)

Voor de bocht moet je al klaar zijn met schakelen.

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:58
Anders even zelf kijken en gemiddeld is het advies tussen 2000 en 2500 toeren.
https://www.google.com/se...er+schakelen+benzine+auto

Eenmaal ervaring doe kijk je daar nooit meer naar en doe je dit op het geluid/gevoel.

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:11
Ik heb geleerd wegrijden in de 1e versnelling, daarna alles in de 2e of hoger. Dus bochten neem je in de 2e of 3e in de stad.

Verder vind ik dat je niet op de relatie snelheid en versnelling moet letten; dat verschilt namelijk per type motor en zegt dus niet altijd wat. Toerental is wat anders maar ook dat verschilt per auto. Ik had een Honda Civic Vti die je echt kon doortrekken; een diesel vindt dat vaak wat minder leuk.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:31

Tomatoman

Fulltime prutser

Het kan nuttig zijn om te schakelen net voor of net na de bocht, zodat je minder handelingen tegelijk hoeft te verrichten (de weg en het overige verkeer in de gaten houden, vaart minderen/vermeerderen, sturen). Vooral als autorijden nog geen automatisme bij je is geworden bij gebrek aan ruime ervaring, kan dat helpen. Maar laten we niet doen alsof schakelen in een bocht gevaarlijk is.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• eric.1
  • Nu online
Denniz0229 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:42:
[...]

als je dat niet kan hoor je gewoon geen rijbewijs te krijgen 8)7
Kunnen en aanleren, verschillende dingen. Tijdens een bocht hoor je maar één ding te hoeven doen; sturen. Anders was je niet goed voorbereid, simpel

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

WEBGAMING schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:19:
Schade aan de motor is de grootste onzin die ik ooit heb gehoord. Omdat je meer toeren maakt krijg je schade aan de motor... Ja ja. Dus ook nooit meer de snelweg op, dan gaat hij kapot. 8)7
Natuurlijk krijg je schade wanneer je 100 probeert te rijden in de eerste versnelling... 8)7 Even los van het kabaal dat het maakt. Beetje nadenken voordat je wat gaat roepen en dingen naar extremen trekt.

[Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 01-10-2021 14:44]

• anandus
  • Niet online
eric.1 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:43:
[...]

Kunnen en aanleren, verschillende dingen. Tijdens een bocht hoor je maar één ding te hoeven doen; sturen. Anders was je niet goed voorbereid, simpel
En kijken graag :P

• Matis
  • Registratie: Januari 2007

Matis

Rubber Rocket

En gas geven of remmen. Naargelang de situatie dat toelaat :P

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• tommerd_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:35
Ik zie eigenlijk helemaal geen reacties over het feit dat de toerenteller uitstaat in de auto. Ik heb nu een half jaar mijn rijbewijs dus de rijlessen zitten nog vers in het geheugen.

Maar het trucje (wat ik ook om me heen hoor) is dat je zeker aan het begin van je rijlessen op je toerenteller schakelt om het te leren en je gaat het vanzelf aanvoelen (ook omdat op snelheid schakelen bij iedere auto anders is)

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:11
Tomatoman schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:43:
[...]

Het kan nuttig zijn om te schakelen net voor of net na de bocht, zodat je minder handelingen tegelijk hoeft te verrichten (de weg en het overige verkeer in de gaten houden, vaart minderen/vermeerderen, sturen). Vooral als autojaren nog geen automatisme bij je is geworden als gevolg van ruime ervaring, kan dat helpen. Maar laten we niet doen alsof schakelen in een bocht gevaarlijk is.
Het schakelen in een bocht (en dus het onderbreken van de aandrijving) is niet echt bevorderlijk voor het vloeiend nemen van de bocht. Ik schakel altijd voor en/of na de bocht.

• WEBGAMING
Tomatoman schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:43:
[...]

Het kan nuttig zijn om te schakelen net voor of net na de bocht, zodat je minder handelingen tegelijk hoeft te verrichten (de weg en het overige verkeer in de gaten houden, vaart minderen/vermeerderen, sturen). Vooral als autojaren nog geen automatisme bij je is geworden als gevolg van ruime ervaring, kan dat helpen. Maar laten we niet doen alsof schakelen in een bocht gevaarlijk is.
Schakelen in een bocht is wel gevaarlijk. Als het glad is, kan je gewoon wegglijden.

Als je de koppeling weer los laat, komt er vermogen op de wielen, en dat kan je laten slippen. Helemaal bij een auto met veel vermogen.

Acties:
  • +13Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 16:35
terugschakelen naar de 1 in de woonwijk?! de eerste versnelling is om weg te rijden, niets anders. Doorgaans schakel je pas terug naar de 1 als je al stilstaat.... Bochten neem je meestal gewoon in de 2. Bij een stoplicht rij je weg, en voor je het kruispunt over bent, zit je, als het goed is, al in de 2.

Denk eigenlijk dat je gewoon nog wat meer moet oefenen met kijken, schakelen, koppelen, etc. Het is in het begin ook heel erg veel tegelijk, en dus best lastig.
HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:32:
[...]

Sterker nog, ik heb het idee dat ik prima rijd maar dat ik door zijn gesnauw echt een laag zelfvertrouwen heb in de auto.
Lol, een van de grote problemen bij beginnende bestuurders, ze denken het allemaal beter te weten.

[Voor 27% gewijzigd door borft op 01-10-2021 14:47]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Matis schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:44:
En gas geven of remmen. Naargelang de situatie dat toelaat :P
Remmen op de snelweg alsjeblieft wel zo min mogelijk. Gebeurd al veel te veel als ik kijk om mij heen, maar is nergens voor nodig.
borft schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:45:
terugschakelen naar de 1 in de woonwijk?! de eerste versnelling is om weg te rijden, niets anders. Doorgaans schakel je pas terug naar de 1 als je al stilstaat.... Bochten neem je meestal gewoon in de 2. Bij een stoplicht rij je weg, en voor je het kruispunt over bent, zit je, als het goed is, al in de 2.

Denk eigenlijk dat je gewoon nog wat meer moet oefenen met kijken, schakelen, koppelen, etc. Het is in het begin ook heel erg veel tegelijk, en dus best lastig.
Ik schakel terug naar 1 wanneer de auto bijna stil staat. Wanneer de auto stil staat en je moet nog (terug)schakelen, slaat je auto geheid af. ;)

[Voor 54% gewijzigd door CH4OS op 01-10-2021 14:46]

• eric.1
  • Nu online
Dat uiteraard altijd :9

Zoals mijn instructeur zei; het is eerder een kijkexamen dan een rijexamen.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:54
thunder8 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:41:
intrekken van het roze papiertje.
Het wat?
Welkom in 2021, het is al vele jaren een pasje.

Ontopic: de reden dat je les krijgt is omdat je het moet leren. De instructeur is opgeleid om je te leren rijden. Als je dat al kon, dan had je geen les. Als je instructeur zegt dat je te laat bent, dan ben je te laat. Kan jij anders over denken, maar dat is iets waar je zelf over gaat met je eigen auto later. Tot die tijd gewoon beter je best doen als je op examen wilt en dat ook wil halen. Als jij op je examen elke keer ‘lekker doortrekt’ in zijn 1, ga dan maar sparen voor wat extra lessen en examens want dat ga je gewoon niet halen

• WEBGAMING
CH4OS schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:43:
[...]
Natuurlijk krijg je schade wanneer je 100 probeert te rijden in de eerste versnelling... 8)7 Even los van het kabaal dat het maakt. Beetje nadenken voordat je wat gaat roepen en dingen naar extremen trekt.
Ja, daarom kan dat ook simpelweg niet, de toerenbegrenzer houd de motor wel tegen.
Ik ga er van uit dat hij hem niet tot in het rood door trekt.

Wat verder doortrekken in zijn 1 is echt niet schadelijk.

• tommerd_
1 in de woonwijk is inderdaad iets wat geleerd wordt nu, vindt het CBR ook helemaal niet erg om te zien. Gaat dan wel om de woonerven natuurlijk

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

WEBGAMING schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:46:
Ja, daarom kan dat ook simpelweg niet, de toerenbegrenzer houd de motor wel tegen.
Ik ga er van uit dat hij hem niet tot in het rood door trekt.

Wat verder doortrekken in zijn 1 is echt niet schadelijk.
Met 3000 toeren rijden in de 1 is anders ook niet goed voor het verbruik en maakt een ontiegelijke herrie. Je zal er verder niet veel schade van krijgen of zo, maar er is genoeg reden om het gewoon niet te doen.

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:00
Het is toch heel simpel eigenlijk.

Is het schadelijk voor je motor?
Is de motor warm? Dan niet schadelijk
Is de motor koud? Dan wel schadelijk

Moet je gewoon doen wat je leraar zegt? Ja. Je rijdt in zijn auto en als hij dat liever niet heeft, dan doe je dat niet. Dat het niet schadelijk is wil niet zeggen dat er geen nadelen zijn. Herrie, hoog verbruik etc.

[Voor 30% gewijzigd door Sluuz op 01-10-2021 14:49]

PSN: Sluuz

• HarryHaver
eric.1 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:40:
Voor je een bocht in gaat moet je klaar zijn met alle handelingen, dus ook in de juiste versnelling rijden. Ik krijg hier het gevoel alsof schakelen nog niet zo soepel gaat en nog dusdanig veel focus wegneemt dat het allemaal niet op tijd kan.

Kwestie van oefenen en blijven doen. Maar luister wel naar je instructeur en vraag desnoods om hele specifieke tips of hoe hij het dan wilt zien na zo'n situatie.

Wees niet te eigenwijs.

Edit: zodra je rolt kun je al naar de tweede versnelling. Dat lukt al snel, zelfs wanneer je vanaf een stoplicht voor een bocht start.
Het schakelen gaat prima hoor en redelijk automatisch. Ik heb wel wat problemen gehad dat ik in de 1 de koppeling soms te snel liet opkomen waardoor hij afsloeg bij het stoplicht. Daarom doe ik dat nu wat voorzichtiger. Dus als ik de koppeling laat opkomen en wat gas geef, dan ben ik soms al bij de bocht, en dan ben ik te laat om nog vóór de bocht naar 2 te schakelen.

Maar misschien is het niet nodig om gas te geven als ik de koppeling in 1 heb laten opkomen en de auto rolt? Of kan ik meteen terwijl ik nog op het aangrijpingspunt zit en de auto een beetje rolt de koppeling weer intrappen en naar de 2?

Mijn rij-instructeur geeft weinig rustige tips, hij begint gewoon veel te snauwen als ik dingen fout doe maar legt nooit duidelijk uit hoe ik het dan beter kan doen. Hij doet ook geen oefeningen om me te helpen verbeteren. Daarom ben ik ook op zoek naar een ander momenteel.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 16:35
CH4OS schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:45:

Ik schakel terug naar 1 wanneer de auto bijna stil staat. Wanneer de auto stil staat en je moet nog (terug)schakelen, slaat je auto geheid af. ;)
Denk dat je dan vergeten bent de koppeling in te trappen. Meeste bakken vinden het niet leuk om te synchroniseren in de 1e versnelling, dus remmen op de motor doe je niet in de 1.
tommerd_ schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:47:
[...]

1 in de woonwijk is inderdaad iets wat geleerd wordt nu, vindt het CBR ook helemaal niet erg om te zien. Gaat dan wel om de woonerven natuurlijk
Mjah, ok woonerven, fair point. Maar als het goed is, rijd je dan stapvoets. Een woonerf is in een woonwijk, maar niet alle woonwijken zijn woonerven. Als jij 30 of zelfs 50 in de 1 rijdt in de woonwijk......

[Voor 35% gewijzigd door borft op 01-10-2021 14:50]

• Drardollan
borft schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:49:
[...]

Denk dat je dan vergeten bent de koppeling in te trappen. Meeste bakken vinden het niet leuk om te synchroniseren in de 1e versnelling, dus remmen op de motor doe je niet in de 1.
Bij mijn oldtimer vliegen de onderdelen om je oren als je hem rijdend in zijn 1 zet -O-

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:48:
Het schakelen gaat prima hoor en redelijk automatisch. Ik heb wel wat problemen gehad dat ik in de 1 de koppeling soms te snel liet opkomen waardoor hij afsloeg bij het stoplicht. Daarom doe ik dat nu wat voorzichtiger. Dus als ik de koppeling laat opkomen en wat gas geef, dan ben ik soms al bij de bocht, en dan ben ik te laat om nog vóór de bocht naar 2 te schakelen.
Wat beter gaan timen dus, maar dit went vanzelf. :)
Maar misschien is het niet nodig om gas te geven als ik de koppeling in 1 heb laten opkomen en de auto rolt? Of kan ik meteen terwijl ik nog op het aangrijpingspunt zit en de auto een beetje rolt de koppeling weer intrappen en naar de 2?
Een diesel kun je in de 1 laten opkomen zonder het gaspedaal in te trappen, voor een benzine voertuig is dat echter wel bijna noodzakelijk, doe je dat niet, kom je best belabberd weg en kost het best veel tijd.
Mijn rij-instructeur geeft weinig rustige tips, hij begint gewoon veel te snauwen als ik dingen fout doe maar legt nooit duidelijk uit hoe ik het dan beter kan doen. Hij doet ook geen oefeningen om me te helpen verbeteren. Daarom ben ik ook op zoek naar een ander momenteel.
Dan is het simpel, auto in zijn vrij en stil zetten en vragen of hij die verduidelijking kan geven, omdat jij het wil begrijpen en leren en er niet bent voor zijn dagbesteding. Als het aanhoudt; andere rij-instructeur zoeken.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Voor schakelen moet je sowieso (ook) de koppeling in trappen. ;) Remmen op de motor kan ook prima in zijn 1, sterker nog, dat geeft de grootste vertraging juist. Zolang je maar op tijd de koppeling in trapt, zodat de motor niet afslaat. De auto laat echt wel merken wanneer dat punt gekomen is. ;)

En inderdaad, niet in zijn 1 zetten want 'remmen op de motor' terwijl je 10+ rijdt. :+ (Neem aan dat je dit bedoelde).

[Voor 34% gewijzigd door CH4OS op 01-10-2021 14:56]

• thunder8

thunder8

Drardollan schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:45:
[...]

Het wat?
Welkom in 2021, het is al vele jaren een pasje.
Ach nee, is dat zo? :+ In de volksmond heet het nog steeds het roze papiertje, ondanks dat het een pasje is tegenwoordig.

Het ging mij er meer om dat eigenwijs doen een garantie is om meer lessen en examens te gaan doen. En later met zijn eigen auto kan hij elke keer lekker doortrekken in de 1, dan zijn de eventuele kosten ook voor hem.

• Drardollan
[...]

Ofwel, het schort je nog aan inzicht, voertuigcontrole of behendigheid (kies maar uit). Geeft niets, daarvoor krijg je les.
Dat lijkt mij wel, op het moment dat je de koppeling los zou laten kan je hem weer intrappen en naar zijn 2. Normaliter blijft je voet op de koppeling en je hand bij de versnellingspook bij het wegrijden omdat het zo ongeveer 1 doorlopende handeling is.
Ik kan je rijinstructeur niet beoordelen, maar laten we het erop houden dat jullie niet klikken. En dan is een andere zoeken absoluut verstandig.

• tommerd_

[...]

Mjah, ok woonerven, fair point. Maar als het goed is, rijd je dan stapvoets. Een woonerf is in een woonwijk, maar niet alle woonwijken zijn woonerven. Als jij 30 of zelfs 50 in de 1 rijdt in de woonwijk......
Ja eens hoor, 30 in zijn 1 vind mijn auto ook niet fantastisch. Maar wat TS zegt klopt wel met wat je nu geleerd wordt, woonerven in zijn 1 en ook inritten (vooral met drempels) in zijn 1.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:31

Tomatoman

Fulltime prutser

CH4OS schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:43:
[...]
Tegenwoordig is iedere auto voorzien van een beveiliging, die simpelweg de brandstoftoevoer tijdelijk afsluit zodra de motor boven een ingesteld aantal toeren komt. Als je vanuit stilstand wegrijdt en zonder schakelen blijft versnellen, zul je bij een benzinemotor merken dat dat gebeurt zodra je 6000 rpm (of iets daarboven, afhankelijk van de auto) bereikt.

Dat neemt niet weg dat het erg slecht is voor een motor om hem als hij koud is heel hoog in de toeren te jagen. De motorolie heeft zich dan nog niet goed door de hele motor kunnen verspreiden, waardoor een koude motor heel zwaar belasten vergelijkbare effecten heeft als rijden met veel te weinig motorolie: overmatige slijtage. Een motor kan bij een handgeschakelde auto ook beschadigen als je bij 100 km/h terugschakelt naar een te lage versnelling, waardoor hij ver boven het maximale toerental uitkomt. Terugschakelen naar 1 gaat je bij die snelheid waarschijnlijk niet eens lukken, omdat de tandwielen die je probeert te koppelen dusdanig verschillende snelheden hebben dat ze simpelweg niet in elkaar haken.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Drardollan
thunder8 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:53:
[...]

Ach nee, is dat zo? :+ In de volksmond heet het nog steeds het roze papiertje, ondanks dat het een pasje is tegenwoordig.
In de volksmond is ondertussen het ‘roze pasje’ geworden, ik hoor niet anders om mij heen.
Het ging mij er meer om dat eigenwijs doen een garantie is om meer lessen en examens te gaan doen. En later met zijn eigen auto kan hij elke keer lekker doortrekken in de 1, dan zijn de eventuele kosten ook voor hem.
Dat is 100 procent zeker.

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:41

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Je kan natuurlijk hele discussies voeren over wat het beste moment is om te schakelen. Uiteindelijk is veel afhankelijk van wat je doel is.

Wil je relatief zuinig en comfortabel rijden, dan schakel je eerder.
Wil je snel weg rijden, dan schakel je later.

In dit geval is je doel om te slagen voor je rijbewijs en dan is het volgen van de aanwijzingen van de instructeur het beste.

Als het je om het technische argument gaat dan is het optimale moment om te schakelen afhankelijk van de uitrusting van de auto en ligt technisch gezien daar waar het koppel en vermogen begint af te nemen. Meestal staat er wel een grafiekje in de handleiding van de auto dat er ongeveer zo uitziet:

In dit grafiekje ligt dat punt rond de 3000 toeren. Daarna kun je wel gas blijven geven, maar zal je niet sneller vooruit gaan. Dit is natuurlijk compleet onrepresentatief voor normaal rijden. Je gaat namelijk niet slagen voor je rijbewijs als je op het optimale moment gaat schakelen om zoveel mogelijk vermogen op het asfalt te krijgen.

Wat ik persoonlijk wel gek vind, is dat de toerenteller niet zichtbaar is. Dat is een vrij essentieel onderdeel om te kunnen zien op je instrumentenpaneel als je begint met het leren kennen van een auto. Misschien eens vragen aan je instructeur of hij het toerental toch zichtbaar voor je wil maken, zodat je meer gevoel kan ontwikkelen bij wanneer er geschakeld moet worden?

• thunder8

thunder8

Drardollan schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:55:
[...]

In de volksmond is ondertussen het ‘roze pasje’ geworden, ik hoor niet anders om mij heen.

[...]

Dat is 100 procent zeker.
Dan zal ik intussen wel teveel ouwe zakken om mij heen hebben, inclusief mijzelf. :o

Ik ben ook eigenwijs, maar moet ook zelf de rekeningen betalen. Gelukkig nog nooit een bak of koppeling aan gort geholpen. :P

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
PatrickH89 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:36:
[...]

Er zijn maar weinig verkeerslichten waar je zo snel de bocht om gaat dat je niet naar z'n twee kunt schakelen voordat je echt gaat sturen.
Dit. Zelfs als ik vooraan sta zit ik al in z'n 2 op het moment dat ik de bocht om ga, ik denk dat ik binnen 2-3 na wegrijden doorschakel naar 2.
Ik snap dat een beginnende leerling niet zo snel kan schakelen, maar aan je commentaar te horen ben je al een tijdje met rijles bezig en dan snap ik best dat die instructeur mopperig wordt omdat je nog steeds niet vlot kan schakelen.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Drardollan schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:55:
Bij jou misschien, maar hier wordt nog echt roze papiertje gebruikt en weet over het algemeen ook letterlijk iedereen dat. Met roze pasje denkt echt niet iedereen direct aan rijbewijs hier althans, maar bij het roze papiertje wel. Ironisch genoeg, ik heb nooit een papieren rijbewijs gehad, altijd het pasje, terwijl ik toch echt al de nodige jaren een rijbewijs heb. ;)

Edit: met roze pasje zou men om mij heen denk ik eerder aan iets homo-achtigs denken. ;)

[Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 02-10-2021 12:30]

• eric.1
  • Nu online
[...]

Kwestie van de optimale balans zien te vinden. Zsm je koppeling helemaal op laten komen (eerste versnelling), zonder dat de auto stottert of hapert. Kijk even hoeveel gas dit behoeft en op een gegeven moment merk je dat je hiervoor geen tientallen meters meer nodig hebt. Dan heb je tijd genoeg om door te schakelen voor de bocht.

Nu klinkt het alsof je pas vlak voordat je stuurt de koppeling volledig op hebt laten komen, dat is wel wat langzaam en vast ook niet optimaal voor de koppelingsplaat.

Leg deze situatie eens specifiek voor zou ik zeggen, misschien dat hij dan wel wat tips geeft. Om nou aan de derde instructeur te beginnen, naja, als het echt een mopperdoos is dan snap ik het wel, maar goed...

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Hij/Hem/Zijn (Hoofdletters!)

[...]

"Hee rij-instructeur. Ik wil wat oefenen met wegrijden en doorschakelen naar 2. Kunnen we een lesje ergens op een parkeerterrein of zo oefenen en kun je me dan wat tips geven?".

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Allard
  • Nu online
[...]

Misschien moet je je instructeur vragen om het wegrijden op een rustige weg / parkeerplaats te oefenen, en niet bij een stoplicht. Dan kan je werken aan "het gevoel" wanneer en hoe de koppeling los te laten.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

• Solaire
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-06 16:47
Tja, lastige discussie. Ik kan me heel goed voorstellen dat als je nog aan het lessen bent, je niet alles tegelijk wilt doen (sturen, (ont)koppelen, gasgeven). En dan denk ik persoonlijk, beter wat meer toeren in de eerste versnelling, dan onderstuur :P. Kwaad voor de motor kan het in ieder geval niet, mits je het niet gelijk na een koude start doet (en zelfs dan is het nog maar de vraag, 20 km/h in een gemiddelde benzine auto is nog steeds niet meer dan 2500 - 3000 toeren).

Voor nu: even doen wat de instructeur zegt. Nadat je het pasje hebt mag je zelf beslissen, en ik ken in mijn omgeving niemand die direct doorschakelt naar de 2. Want, dan kun je beter uitstappen en de auto het eerste stukje duwen met al die downsized motoren :+

• Matis
  • Registratie: Januari 2007

Matis

Rubber Rocket

CH4OS schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:45:
Remmen op de snelweg alsjeblieft wel zo min mogelijk. Gebeurd al veel te veel als ik kijk om mij heen, maar is nergens voor nodig.
Dit ging over een bocht nemen toch :?

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Ramon
  • Laatst online: 16:58
Mijn instructeur zei altijd "voordat je over de streep bent moet je in z'n twee zitten", dan ben je dus al klaar met schakelen voordat je de bocht neemt en heb je alle tijd om te kijken en te sturen. Meteen na de bocht ga je dan naar z'n drie. Btw bij een onbekende kruising kan je ook even de richting waar je naar toe wil inspecteren (waar is het blauwe bord met witte pijl) als je nog op het stoplicht wacht.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:57
In principe gebruik je de eerste versnelling alléén om de auto aan het rollen te krijgen.
Zodra je ook maar enige voorwaartse snelheid hebt, of nog snelheid over hebt, kan je in de 2 rijden.

Ook na afremmen, als de auto nog wat rolt kan je prima met de 2 wegkomen.

Over het algemeen is het verstandig om naar de 2 te schakelen vóórdat je een bocht neemt. Bij bijna elk stoplicht is dit ook geen probleem. Je hebt maar 50 centimeter nodig om een beetje aan het rollen te komen en door te schakelen.

Hoge toeren zijn in principe niet slecht voor een motor. Tenzij je motor erg koud is, kan je prima tot de redline optoeren voordat er kans op schade ontstaat. Erg milieuzuinig is dat natuurlijk niet.

Er zijn natuurlijk scenario's te bedenken waar je wat sneller wil optrekken en langer in de 1 blijft rijden. Ik doe dit zelf wel eens bij een drukke kruising waar ik zsm de snelheid van het verkeer vóór en achter mij probeer te matchen. Maar de regel 'als je rolt -> 2' is in 95% van de gevallen gewoon toe te passen.

Daarnaast is de reactie van je instructeur natuurlijk ook niet heel netjes.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• matthys70
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-06 12:54
Goh .. sinds ik in een VW 3 cilinder heb moet ik juist langer in ze 1 rijden, anders slaat ie af. Enorm irritant als je denk ik rol en kan optrekken in 2e verstelling ... vaak lukt dit niet. Bij me vorige oude kon ik gewoon in de 2e versnelling optrekken .... Ik denk dat het te maken heeft omdat het hier maar een 3 cilinder (wel met turbo) gaat.

• dragonhaertt
matthys70 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:47:
Goh .. sinds ik in een VW 3 cilinder heb moet ik juist langer in ze 1 rijden, anders slaat ie af. Enorm irritant als je denk ik rol en kan optrekken in 2e verstelling ... vaak lukt dit niet. Bij me vorige oude kon ik gewoon in de 2e versnelling optrekken .... Ik denk dat het te maken heeft omdat het hier maar een 3 cilinder (wel met turbo) gaat.
Ook in een driecilinder heb je hopelijk gewoon een koppeling. Zolang je die niet te snel laat opkomen kan je toch best in de 2 (of 3) optrekken?

Slippende koppeling is de oplossing voor al je lage-toeren-lage-torque problemen.

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

matthys70 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:47:
Neen hoor. Mijn drie cilinder Aygo rij ik gewoon soepel weg in de 2e versnelling vanuit stilstand. 3e versnelling lukt ook nog wel.

Weet je zeker dat VAG er geen sjoemel drie cilinder van gemaakt heeft? Dat er maar 2 inzitten? :+ Het zijn immers beroepsleugenaars....

• WEBGAMING
Waarschijnlijk zit er op die up een vrij lange versnellingsbak, om hem zuiniger te maken. Doet VW wel vaker. Aan de motor zal het niet liggen. Een 3 cilinder turbo heeft net zo veel, of meer vermogen dan een hoop oudere 4 cilinders.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Panzer_V schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:18:
In het kader van "HNR" (Het Nieuwe Rijden) is het zaak om ze vroeg mogelijk op te schakelen.

Ik rijd zelf een benzine auto (Toyota Aygo, 3-cylinder 75 pk) en schakel op bij:
1 - wegrijden
2 - direct zodra de auto rolt
3 - tussen de 25-30 km/uur
4 - tussen de 45-50 km/uur
5 - tussen de 65-70 km/uur

Als ik de snelweg opga en de oprit is kort/ stijl blijf ik iets langer in de 3 en 4 hangen maar zit ik bij 85 toch wel in de 5.

Dit alles heb ik geleerd in 2004.

Kortom, 20 km/uur in de 1e versnelling is IMHO echt te zot voor woorden, ik zit dan al bijna in de 3e versnelling.
Ja, HNR... menig motor is ermee dichtgeslibt. Dat rijdt toch totaal niet lekker?
HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:29:
[...]

1. Ik mag toch best een beetje zelf nadenken en om reflectie vragen hier? Ik heb gewoon het idee dat ik ander verkeer soms ophoud bij het stoplicht omdat ik minder snel optrek omdat ik nog bezig ben hem in zijn 2 te zetten.
2. Ben ik mee bezig.

Bij deze auto (en ook bij de vorige dieselauto overigens) trekt hij in de 2e versnelling naar 16 km/u. Vanaf 10 km/u trekt hij het nauwelijks om nog op te trekken in zijn 2. Het is mij ook zo aangeleerd dat ik onder de 10 naar de 1 moet schakelen. In krappe wijkjes met weinig ruimte rijd ik soms ook in de 1, want dan is het superirritant om in zijn 2 te rijden. Als je namelijk niets doet, rijd je de hele tijd 16 km/u wat soms teveel is. Dan moet je dus de koppeling intrappen zodat je snelheid mindert, maar zodra de snelheid te laag komt (dus onder de 10) kom je in de 2 nauwelijks meer op gang. Daarom kun je dan beter in de 1 rijden. Mij is ook geleerd dat ik bij inrit/uitrit altijd terug moet naar 1.
Je let veel teveel op km/u. 1 = wegrollen en z.s.m. naar 2. De 1 is een wegrijversnelling, alleen maar om van je plek te komen. Je zal merken dat je in zijn 2 ook een stuk vloeiender kan rijden dan horten en stoten in zijn 1.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Den the Man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:11

Den the Man

Hmmm....

Ik snap de topic starter wel: Schakelen doe je ook voor een deel op gevoel. wat rijdt prettig en soepel

Echter, rijlessen nemen is soms ook de 'U zegt wij draaien' methode toepassen. voor de instructeur en examinator het gewenste gedrag laten zien (met schakelen) en na het halen van je papiertje/pasje je eigen manier van schakelen toepassen.

Mijn vorige auto was ook zo'n 14% diesel en daarmee reedt je 20 km/h stationair in zijn twee. in krappere woonwijken was het eerder noodzaak dan uitzondering om terug te schakelen naar zijn één.

[Voor 3% gewijzigd door Den the Man op 01-10-2021 16:04]

Pak je rust!

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Señor Sjon schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:00:
[...]

Ja, HNR... menig motor is ermee dichtgeslibt. Dat rijdt toch totaal niet lekker?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het heerlijk rijden vind. Het is een kleine auto, je moet niet willen racen, maar gewoon met een stabiele snelheid optrekken. Dan werkt dit allemaal prima. Ik rij hier lekkerder in dan in zo'n opgefokte VW Golf 6 of 7 of maar wat te noemen. Ook een keer in gereden en kon niet snel genoeg zoeken naar het knopje ECO om de snelheid waarmee de power vrijkomt te limiteren. Ik wil niet hebben dat je vooruit schiet als je ook maar aan 't gaspedaal denkt. Rij overigens standaard met cruise control aan en bij voorkeur met het dak open. Lekker touren.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Dat is zo'n beetje het eerste knopje wat ik uitzet. De lamme gasrespons en andere traagheden kan ik dan weer niet mee overweg. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Cheezus
  • Laatst online: 17:08

Cheezus

Luiaard

Gewoon optrekken in z'n 2. Kost wat meer van de koppeling maar de motor blijft heel!
Overigens stond dat bij m'n vorige auto serieus in het instructieboekje: 1e versnelling is alleen voor wegrijden op een helling of zware belasting, anders in de 2e.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:29
Den the Man schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:02:
Ik snap de topic starter wel: Schakelen doe je ook voor een deel op gevoel. wat rijdt prettig en soepel

Echter, rijlessen nemen is soms ook de 'U zegt wij draaien' methode toepassen. voor de instructeur en examinator het gewenste gedrag laten zien (met schakelen) en daarna je eigen manier van schakelen toepassen.

Mijn vorige auto was ook zo'n 14% diesel en daarmee reedt je 20 km/h stationair in zijn twee. in krappere woonwijken was het eerder noodzaak dan uitzondering om terug te schakelen naar zijn één.
Precies dit, ze moeten je leren om vroeg te schakelen dus gewoon luisteren. Zodra je je rijbewijs hebt ga je vanzelf rijden zoals je zelf (en je auto) fijn vindt.
Panzer_V schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:04:
[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het heerlijk rijden vind. Het is een kleine auto, je moet niet willen racen, maar gewoon met een stabiele snelheid optrekken. Dan werkt dit allemaal prima. Ik rij hier lekkerder in dan in zo'n opgefokte VW Golf 6 of 7 of maar wat te noemen. Ook een keer in gereden en kon niet snel genoeg zoeken naar het knopje ECO om de snelheid waarmee de power vrijkomt te limiteren. Ik wil niet hebben dat je vooruit schiet als je ook maar aan 't gaspedaal denkt. Rij overigens standaard met cruise control aan en bij voorkeur met het dak open. Lekker touren.
Puur een kwestie van wennen aan de auto. Ook in die bakken kun je prima rustig rijden, maar dan moet je wel anders rijden dan je in je kleine auto gewend bent. Zo vind ik zo'n kleine auto aan het begin niet rijden want je moet dat pedaal veel te veel indrukken om er enige snelheid uit te krijgen. Maar ook daar wen je snel aan als je wat verschillende auto's gewend bent.

[removed]

• HarryHaver
Mystic Spirit schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:58:
Wat ik persoonlijk wel gek vind, is dat de toerenteller niet zichtbaar is. Dat is een vrij essentieel onderdeel om te kunnen zien op je instrumentenpaneel als je begint met het leren kennen van een auto. Misschien eens vragen aan je instructeur of hij het toerental toch zichtbaar voor je wil maken, zodat je meer gevoel kan ontwikkelen bij wanneer er geschakeld moet worden?
Ik heb dat in het begin gevraagd omdat het bij rijleraar 1 wel zichtbaar was. Rijleraar 2 is er helaas op tegen. Hij vindt het niet zo belangrijk en zegt dat je het ook kunt horen en voelen. Je moet het toch op gevoel gaan doen is zijn standpunt. Maar goed, dan doe ik dat dus en dan is het dus niet goed.

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:00
@HarryHaver , gewoon in zn 2 aanrijden joh, ben je van die discussie af ^^

• tommerd_
HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:12:
[...]

Ik heb dat in het begin gevraagd omdat het bij rijleraar 1 wel zichtbaar was. Rijleraar 2 is er helaas op tegen. Hij vindt het niet zo belangrijk en zegt dat je het ook kunt horen en voelen. Je moet het toch op gevoel gaan doen is zijn standpunt. Maar goed, dan doe ik dat dus en dan is het dus niet goed.
Wat een vaag standpunt, want vervolgens rekent die je niet af op je horen en voelen maar op hoe hard je rijdt als je doorschakelt.

Je zou zeggen dat je gaat horen/voelen als je kan zien wanneer je moet schakelen (en dus ook weet wat je moet horen/voelen). Nu is het bijna alsof je met je ogen dicht moet voelen waar een steen ligt maar je weet niet hoe een steen aanvoelt.

edit: Bedoel je trouwens niet het aangeven wanneer je moet schakelen? Dus het pijltje naar boven/beneden, ik kan helemaal niks vinden over het uitzetten van je toerenteller in een volkswagen.

[Voor 10% gewijzigd door tommerd_ op 01-10-2021 16:18]

• HarryHaver
Den the Man schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:02:

Echter, rijlessen nemen is soms ook de 'U zegt wij draaien' methode toepassen. voor de instructeur en examinator het gewenste gedrag laten zien (met schakelen) en na het halen van je papiertje/pasje je eigen manier van schakelen toepassen.

Mij is gewoon geleerd om onder de 10 km/u altijd terug te schakelen naar 1. Dus dan kan inderdaad in een krappe woonwijk zijn bijvoorbeeld. Maar dat betekent dus ook dat hij vanuit zijn 2 niet lekker optrekt als de snelheid onder de 10 zit. Dat heb ik geprobeerd en dan hoor je de motor ook protesteren. Bijvoorbeeld als je in de 2 zit, je remt en hebt koppeling in en kunt dan toch nog door, maar je rijdt bijvoorbeeld 7 of 8 km/u. Dat lukt dan wel, maar helemaal lekker klinkt en voelt het niet.

Ik weet niet of dat anders is bij het optrekken vanuit stilstand omdat je dan net gas hebt bijgegeven in de 1 en dat je dan dus wel onder de 10 al naar 2 kunt schakelen. Maar ja, mijn rijleraar wil dus blijkbaar dat ik zsm wel naar 2 ga, dus ik denk ergens tussen de 10 en 16 km/u. Alleen ben ik natuurlijk beginnend bestuurder, dus soms is dat wel net lastig uit te kienen. Het probleem zit hem voor mij ook meer erin hoe hij daarmee omgaat als ik dat af en toe een keer fout doe, want het lijkt mij helemaal niet echt een hoofdzaak.

Ik opende dit topic ook om te kijken of het echt zo slecht is voor de motor of dat mijn rijleraar ook deels nogal overdrijft. Ik probeer zegmaar in te schatten of ik het nou echt zo dramatisch doe of dat het allemaal wel meevalt. Ik zit namelijk telkens te twijfelen of ik maar beter gewoon naar het examen kan gaan met deze leraar of dat ik toch nog beter op zoek kan naar een ander. Ik heb inmiddels iets van 35 uur les gehad.

• HarryHaver
tommerd_ schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:16:
[...]

Wat een vaag standpunt, want vervolgens rekent die je niet af op je horen en voelen maar op hoe hard je rijdt als je doorschakelt.

Je zou zeggen dat je gaat horen/voelen als je kan zien wanneer je moet schakelen (en dus ook weet wat je moet horen/voelen). Nu is het bijna alsof je met je ogen dicht moet voelen waar een steen ligt maar je weet niet hoe een steen aanvoelt.

edit: Bedoel je trouwens niet het aangeven wanneer je moet schakelen? Dus het pijltje naar boven/beneden, ik kan helemaal niks vinden over het uitzetten van je toerenteller in een volkswagen.
Nee, er is geen toerenteller zichtbaar. Het is geen fysieke toerenteller en snelheidsmeter maar een schermpje. Je kunt zelf kiezen welke dingen je zichtbaar maakt op het scherm. Bij mij staat alleen de snelheid en je krijgt tips van de auto over wanneer je moet schakelen (maar dat is ook niet altijd handig want als je in een zone 30 zit zegt ie altijd dat je naar z'n 3 moet, maar dan is 2 vaak ook beter)

[Voor 4% gewijzigd door HarryHaver op 01-10-2021 16:23]

• dragonhaertt
HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:20:
Maar dat betekent dus ook dat hij vanuit zijn 2 niet lekker optrekt als de snelheid onder de 10 zit. Dat heb ik geprobeerd en dan hoor je de motor ook protesteren.
Nee, dat is dus gewoon niet waar.
Als je volledig gekoppeld bent, en stationair rijdt, dan rij je inderdaad die snelheid minstens in de 2.
Maar als je optrekt dan ben je niet direct volledig gekoppeld. Als je motor protesteert dan gebruik je je koppeling niet goed genoeg.

Iets meer gas of iets minder snel koppelen is de oplossing hiervoor.

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:06
terugschakelen naar de 1 in de woonwijk?! ...
Vrij zeker dat je niet heel prettig 15 rijdt in z'n twee, in veel auto's zul je toch echt naar de 1 schakelen. Zo is mij dat in ieder geval geleerd tijdens de rijles. Dat er bijna niemand daadwerkelijk 15 rijdt in een woonwijk en dus gewoon in zijn twee zit doet daar weinig aan af.

• HarryHaver
dragonhaertt schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:23:
[...]

Nee, dat is dus gewoon niet waar.
Als je volledig gekoppeld bent, en stationair rijdt, dan rij je inderdaad die snelheid minstens in de 2.
Maar als je optrekt dan ben je niet direct volledig gekoppeld. Als je motor protesteert dan gebruik je je koppeling niet goed genoeg.

Iets meer gas of iets minder snel koppelen is de oplossing hiervoor.
Dit is wel interessant en dat zou best wel eens kunnen. Mijn rijleraar zei op dat moment alleen maar "ja onder de 10 in de 2 doorgaan gaat niet, dan moet je terug naar 1". We kwamen op een rotonde af en ik remde, had de koppeling in en moest een fietser voorrang verlenen op een afstandje, maar we konden wel door rollen met 7-8 km/u. Voor me zat wel een auto dus ik kon ook niet écht gas geven toen ik de koppeling liet opkomen had ik het idee. Maar misschien liet ik de koppeling wel gewoon te snel opkomen op dat moment.

• HarryHaver
PatrickH89 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:24:
[...]

Vrij zeker dat je niet heel prettig 15 rijdt in z'n twee, in veel auto's zul je toch echt naar de 1 schakelen. Zo is mij dat in ieder geval geleerd tijdens de rijles. Dat er bijna niemand daadwerkelijk 15 rijdt in een woonwijk en dus gewoon in zijn twee zit doet daar weinig aan af.
Tegenwoordig wordt ook geleerd dat je zo weinig mogelijk moet remmen hè. Mijn rijleraar wordt ook echt boos als ik onnodig rem. Laatst reden we in een 30-zone en ik had hem in z'n 3. Ik moest een redelijk scherpe bocht maken. Ik remde wat en schakelde terug naar 2 maar hij riep heel hard van "nee waarom rem je nou". Hij dacht dat ik in z'n 2 zat. Dus achteraf deed ik het wel goed, ook al had ik daar beter al in z'n 2 kunnen rijden. Hij wordt helemaal panisch als ik teveel rem. Dat hoort ook bij het nieuwe rijden denk ik. Als je in z'n 2 rijdt terwijl je snelheid te laag is, dan zul je dus de hele tijd moeten afremmen. Stel je hebt een heel bochtig krap wijkje. De auto trekt in de 2 constant naar 16/17 km/u. Je zult dan bij elke bocht rem en koppeling in moeten trappen. Vervolgens trekt hij weer door naar 16/17. Als je in plaats daarvan naar 1 schakelt, kun je de hele tijd door op 8/9 km/u zonder gas te hoeven geven en remmen. Ik mag tijdens de rijles echt absoluut niet remmen als het niet per se nodig is.

[Voor 4% gewijzigd door HarryHaver op 01-10-2021 16:30]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee