Pauze van het lesbedrag afhalen. En als ie begint even op je telefoon kijken voor de exacte minuten (desnoods start je een timer oid).
Mijn instructeur ging ook nog wel eens tanken, en dat hoort er natuurlijk bij. Totdat hij in alle motorfietsen per ongeluk diesel gooide. Omdat hij zijn eigen wagen ook tankte en ons erbij riep om de tankdop te openen.
Die les is verloren gegaan want de tanks moesten leeggemaakt worden.
Bovenop de tijd / verloren brandstof ook een halve les verliezen is misschien cru. Maar er nu op terugkijkend heb ik rijlessen ook wel een soort van levenslessen ervaren. Je moet echt voor jezelf opkomen, jouw geld is jouw les.
je hoeft natuurlijk niet meteen geld terug te eisen, maar je kunt het ombuigen naar 'ik hou nog x lesminuten van je tegoed vanwege x / y / z '. Dat houdt de verstandhouding ook wat beter.
Je mag andermans houding slikken, maar reageer ook als het je te ver gaat.
Ik heb ook bijna slaande ruzie gehad met mijn instructeur, maar heb me op de vlakte gehouden en mijn rijbewijs gehaald.
De ruzie ging over mijn motorrijlessen, en specifiek een stukje rijden tussen het motorhome, en de garage waar de motoren geparkeerd werden. Was je de eerste of laatste van die dag, dan kwam je iets eerder om de motoren op te halen of weg te brengen.
Tussen het motorhome en de garage was een stuk binnen bebouwde kom, maar geen woonwijk. En dat laatst leek het wel, dus de meeste reden er zo rond de 30kmh.
Maar hij gaf aan dat het binnen bebouwde kom was, geen woonwijk en niet zo truttig rijden, gewoon 50kmh rijden.
Het waren echter wel steeds gelijkwaardige kruispunten (dus van rechts had voorrang, en je zag door geparkeerde auto af en toe slecht wat er aankwam). Dus ik rem steeds af tot dat ik goed kan zien dat ik door kan.
Nu was er dus een moment dat hij achter het stuur zat, en ik op zijn plek , omdat we de motoren moesten ophalen van de garage. Ik zat in een nieuw / stijf motorpak, dus autorijden is dat niet fijn. Dus de instructeur kroop achter het stuur, het was immers zijn lesauto.
Hij reed op dat moment behoorlijk hard, en ik zag - in de schittering van een auto - een kind dat achter een auto vandaag de weg op rende.
En ik trapte uit reflex, dus heel hard op de rem.. op zijn rem.. feitelijk dus een ingreep.. op de instructeur.
De auto knalde in de ABS en kwam heel rap tot stilstand. Het kindje schrok ervan, maar stond we naast de stoep op de weg (niet in-lijn met onze rijrichting, maar het kwam heel snel dichtbij).
Hij heeft mij staan uitschelden. Als er schade was moest ik dat maar betalen, en als hij last had van zn nek moest ik de fysio betalen en nog wat meer loze dreigementen. En allerlei nare ziekten erbij.
Ik voelde me knap rot (want ik had juist het gevoel dat mijn reflexen de goede kant op gingen).
Eenmaal thuisgekomen hing mijn vader de telefoon op met hem, en wilde mijn kant van het verhaal horen.
Uiteindelijk hebben we er nog best hard om kunnen lachen.
Kortom, laat sommige mensen maar tetteren, probeer te begrijpen wat ze bedoelen en kies zelf of je je handelen aanpast.
[
Voor 3% gewijzigd door
_Apache_ op 05-10-2021 09:17
]