"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Ik denk dat je beter een andere rijinstructeur kan zoeken, die normaal kan communiceren dan je druk maken om die 20kmh.
Ik rijd zelf een benzine auto (Toyota Aygo, 3-cylinder 75 pk) en schakel op bij:
1 - wegrijden
2 - direct zodra de auto rolt
3 - tussen de 25-30 km/uur
4 - tussen de 45-50 km/uur
5 - tussen de 65-70 km/uur
Als ik de snelweg opga en de oprit is kort/ stijl blijf ik iets langer in de 3 en 4 hangen maar zit ik bij 85 toch wel in de 5.
Dit alles heb ik geleerd in 2004.
Kortom, 20 km/uur in de 1e versnelling is IMHO echt te zot voor woorden, ik zit dan al bijna in de 3e versnelling.
3850Wp WZW, 1155Wp ONO - Enphase IQ7+ - pvoutput.org
Gewoon je rij-instructeur volgen en zorg dat je het goed gaat aanleren. Straks met je rijbewijs en eigen auto lekker zelf weten.
2: Je zoekt een andere leraar
Ik kon in zijn 2 optrekken vanaf stilstand, de 1ste versnelling is wat mij betreft alleen om de auto in beweging te krijgen, met 10 km/u kan je prima in zijn 2 rijden.
Runs everything...

[Voor 37% gewijzigd door WEBGAMING op 01-10-2021 14:58]

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken
Er zit ook een versnellingsbak in. De eerste versnelling heeft bijna rechte vertanding en is niet gemaakt om in te rijden. Die is gewoon heel kort.WEBGAMING schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:19:
Schade aan de motor is de grootste onzin die ik ooit heb gehoord. Omdat je meer toeren maakt krijg je schade aan de motor... Ja ja. Dus ook nooit meer de snelweg op, dan gaat hij kapot.
Wel kan ik me voorstellen dat vooral bij beginnende bestuurders bij hogere toeren schakelen van de 1 naar de 2 wat minder soepel gaat.
Wanneer je dat bij een lage snelheid doet, is het verschil tussen je stationaire toerental en je 2e versnelling niet zo groot.
Tijdens rijles wordt er natuurlijk ook op gehamerd dat je zo zuinig mogelijk moet rijden. Dat betekend zo vroeg mogelijk schakelen naar een hogere versnelling.
Ik zou gewoon doen wat hij zegt, de 1 is in principe om weg te komen, zodra je stapvoets rijdt naar de 2. Wanneer je straks je rijbewijs hebt mag je zelf weten wat je doet

Ik heb ondertussen al in heel wat auto's gereden, maar vaak beginnen ze onder de 20 gewoon te bokken enz.MacIsCool schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:18:
Ik kon in zijn 2 optrekken vanaf stilstand, de 1ste versnelling is wat mij betreft alleen om de auto in beweging te krijgen, met 10 km/u kan je prima in zijn 2 rijden.
[Zodra bij het wegrijden het aangrijpingspunt is bereikt *gelijktijdig gas en koppeling laten opkomen* en de wagen rolt, doorpakken naar de 2e versnelling.]
En een flippende instructeur is wel iets om je zorgen om te maken. Krijgt hij/zij/onzijdig wel voldoende rust?
En je kan -zakken- op je examen als het wegrijden niet volgens de voorschriften is. Ook als de rest allemaal in orde is. Kijk voor de manier waarop ze beoordelen in de rijprocedure B. Deze kan je ook bij VERJO online bestellen. De rijprocedure wordt elk jaar bijgewerkt. Je instructeur volgt dit handboek in je rijopleiding. De examinator toetst volgens de richtlijnen in dat handboek.
[Voor 40% gewijzigd door Nijl op 01-10-2021 14:35]
You are NIJL-ed!
Alles wat geen diesel is kan je makkelijk in zijn 2 optrekken als je goed met de koppeling speelt.WEBGAMING schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:22:
[...]
Ik heb ondertussen al in heel wat auto's gereden, maar vaak beginnen ze onder de 20 gewoon te bokken enz.
festina lente

Met mijn eerste auto heb ik het bij de proefrit trouwens gepresteerd om in zijn 3 weg te rijden. Dat is voor de koppeling niet al te best, maar kan prima. Persoonlijk vind ik harder rijden in zijn 1 meestal maar oncomfortabel.
[Voor 37% gewijzigd door Deveon op 01-10-2021 14:24]
Rechte vertanding? Waar heb je het over man. Niet gemaakt om in te rijden.418O2 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:21:
[...]
Er zit ook een versnellingsbak in. De eerste versnelling heeft bijna rechte vertanding en is niet gemaakt om in te rijden. Die is gewoon heel kort.

Zijn 1 is gewoon een normale versnelling. Kan je gewoon door trekken tot in het rood als je wilt, kan geen kwaad. (de motor vind dat minder leuk, maar als de motor warm is, moet hij daar ook gewoon tegen kunnen)
Daar heb ik het ook niet over. Als je in zijn 2 vaart verminderd tot onder de 20, beginnen ze vaak te bokken. Dan word het toerental gewoon te laag.Honesty schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:23:
[...]
Alles wat geen diesel is kan je makkelijk in zijn 2 optrekken als je goed met de koppeling speelt.
[Voor 5% gewijzigd door WEBGAMING op 01-10-2021 14:24]
Ik denk dat TS maar ook de rij-instructeur schromelijk overdrijft. Mijn rijles instructeur vond ook alles een bijna-dood-ervaring en 'flipte' ook om 't minste of geringste. Klaagde ook over hoe ik z'n auto mishandelde en toetakelde. Was gewoon die man z'n karakter en hij dikte 't graag wat aan. Buiten/na het lessen was 't een heel andere ("normale(re)") vent en was 'ie prima tevreden over hoe ik 't deed.mcsluis schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:22:
Een instructeur hoort niet te flippen, ook niet als je een fout maakt.
Ik rij alweer bijna 5 jaar exclusief in z'n één

[Voor 26% gewijzigd door RobIII op 01-10-2021 14:36]
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.
Over mij
1. Ik mag toch best een beetje zelf nadenken en om reflectie vragen hier? Ik heb gewoon het idee dat ik ander verkeer soms ophoud bij het stoplicht omdat ik minder snel optrek omdat ik nog bezig ben hem in zijn 2 te zetten.MacIsCool schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:18:
1: Je doet wat hij zegt
2: Je zoekt een andere leraar
2. Ben ik mee bezig.
Bij deze auto (en ook bij de vorige dieselauto overigens) trekt hij in de 2e versnelling naar 16 km/u. Vanaf 10 km/u trekt hij het nauwelijks om nog op te trekken in zijn 2. Het is mij ook zo aangeleerd dat ik onder de 10 naar de 1 moet schakelen. In krappe wijkjes met weinig ruimte rijd ik soms ook in de 1, want dan is het superirritant om in zijn 2 te rijden. Als je namelijk niets doet, rijd je de hele tijd 16 km/u wat soms teveel is. Dan moet je dus de koppeling intrappen zodat je snelheid mindert, maar zodra de snelheid te laag komt (dus onder de 10) kom je in de 2 nauwelijks meer op gang. Daarom kun je dan beter in de 1 rijden. Mij is ook geleerd dat ik bij inrit/uitrit altijd terug moet naar 1.
Ik voel hier heel wat korreltjes zout in de omschrijving van TS. En kun je je voorstellen, een leerling die de rij-instructeur even zal uitleggen waarom 20km/h+ in zijn 1 wel echt prima kan?mcsluis schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:22:
Een instructeur hoort niet te flippen, ook niet als je een fout maakt. Dat is hetgeen dat hier voornamelijk mis gaat.

Gewoon luisteren naar rij-instructeur. Met een warme motor een keertje leuk optrekken kan prima, maar om jezelf aan te leren dat je tot +/- 25km/h in zijn 1 rijdt is natuurlijk bizar, je hoort de auto ermee te laten opstarten, that's it.
Daar is 't nooit 't juiste moment voorHarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:32:
niet het juiste moment is om met je hand naar de koppeling te gaan

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.
Over mij
Er zijn maar weinig verkeerslichten waar je zo snel de bocht om gaat dat je niet naar z'n twee kunt schakelen voordat je echt gaat sturen.HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:35:
[...]
Nou als we direct na het verkeerslicht de bocht omgaan, dan flipt hij nog steeds als ik pas schakel als ik de bocht uit ben
Als je direct na een verkeerslicht de bocht om gaat, kan je zonder problemen in z'n 2e versnelling zitten voordat de bocht begintHarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:35:
[...]
Nou als we direct na het verkeerslicht de bocht omgaan, dan flipt hij nog steeds als ik pas schakel als ik de bocht uit ben

Zo te horen terecht, dat is veel te laat.HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:35:
[...]
Kwestie van oefenen en blijven doen. Maar luister wel naar je instructeur en vraag desnoods om hele specifieke tips of hoe hij het dan wilt zien na zo'n situatie.
Wees niet te eigenwijs.
Edit: zodra je rolt kun je al naar de tweede versnelling. Dat lukt al snel, zelfs wanneer je vanaf een stoplicht voor een bocht start.
[Voor 13% gewijzigd door eric.1 op 01-10-2021 14:41]
eric.1 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:40:
Wees niet te eigenwijs.
Na je rijbewijs kan je zo eigenwijs doen als je wil, dan word je eventueel door politie gecorrigeerd met boetes en/of intrekken van het roze papiertje.
PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL
als je dat niet kan hoor je gewoon geen rijbewijs te krijgenWEBGAMING schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:33:
Laat hij je ook echt schakelen in een bocht? Dat kan wel gewoon gevaarlijk zijn.

Dan schakel je dus veel te laat naar z'n tweeHarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:39:
[...]
oh serieus, ik doe dat echt de hele tijd om te voorkomen dat hij boos word dat ik zijn motor beschadig

Voor de bocht moet je al klaar zijn met schakelen.
https://www.google.com/se...er+schakelen+benzine+auto
Eenmaal ervaring doe kijk je daar nooit meer naar en doe je dit op het geluid/gevoel.
Verder vind ik dat je niet op de relatie snelheid en versnelling moet letten; dat verschilt namelijk per type motor en zegt dus niet altijd wat. Toerental is wat anders maar ook dat verschilt per auto. Ik had een Honda Civic Vti die je echt kon doortrekken; een diesel vindt dat vaak wat minder leuk.
Het kan nuttig zijn om te schakelen net voor of net na de bocht, zodat je minder handelingen tegelijk hoeft te verrichten (de weg en het overige verkeer in de gaten houden, vaart minderen/vermeerderen, sturen). Vooral als autorijden nog geen automatisme bij je is geworden bij gebrek aan ruime ervaring, kan dat helpen. Maar laten we niet doen alsof schakelen in een bocht gevaarlijk is.WEBGAMING schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:33:
Laat hij je ook echt schakelen in een bocht? Dat kan wel gewoon gevaarlijk zijn.
Een goede grap mag vrienden kosten.
Natuurlijk krijg je schade wanneer je 100 probeert te rijden in de eerste versnelling...WEBGAMING schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:19:
Schade aan de motor is de grootste onzin die ik ooit heb gehoord. Omdat je meer toeren maakt krijg je schade aan de motor... Ja ja. Dus ook nooit meer de snelweg op, dan gaat hij kapot.

[Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 01-10-2021 14:44]
Maar het trucje (wat ik ook om me heen hoor) is dat je zeker aan het begin van je rijlessen op je toerenteller schakelt om het te leren en je gaat het vanzelf aanvoelen (ook omdat op snelheid schakelen bij iedere auto anders is)
Schakelen in een bocht is wel gevaarlijk. Als het glad is, kan je gewoon wegglijden.Tomatoman schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:43:
[...]
Het kan nuttig zijn om te schakelen net voor of net na de bocht, zodat je minder handelingen tegelijk hoeft te verrichten (de weg en het overige verkeer in de gaten houden, vaart minderen/vermeerderen, sturen). Vooral als autojaren nog geen automatisme bij je is geworden als gevolg van ruime ervaring, kan dat helpen. Maar laten we niet doen alsof schakelen in een bocht gevaarlijk is.
Als je de koppeling weer los laat, komt er vermogen op de wielen, en dat kan je laten slippen. Helemaal bij een auto met veel vermogen.
Denk eigenlijk dat je gewoon nog wat meer moet oefenen met kijken, schakelen, koppelen, etc. Het is in het begin ook heel erg veel tegelijk, en dus best lastig.
Lol, een van de grote problemen bij beginnende bestuurders, ze denken het allemaal beter te weten.HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:32:
[...]
Sterker nog, ik heb het idee dat ik prima rijd maar dat ik door zijn gesnauw echt een laag zelfvertrouwen heb in de auto.
[Voor 27% gewijzigd door borft op 01-10-2021 14:47]
Remmen op de snelweg alsjeblieft wel zo min mogelijk. Gebeurd al veel te veel als ik kijk om mij heen, maar is nergens voor nodig.Matis schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:44:
En gas geven of remmen. Naargelang de situatie dat toelaat
Ik schakel terug naar 1 wanneer de auto bijna stil staat. Wanneer de auto stil staat en je moet nog (terug)schakelen, slaat je auto geheid af.borft schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:45:
terugschakelen naar de 1 in de woonwijk?! de eerste versnelling is om weg te rijden, niets anders. Doorgaans schakel je pas terug naar de 1 als je al stilstaat.... Bochten neem je meestal gewoon in de 2. Bij een stoplicht rij je weg, en voor je het kruispunt over bent, zit je, als het goed is, al in de 2.
Denk eigenlijk dat je gewoon nog wat meer moet oefenen met kijken, schakelen, koppelen, etc. Het is in het begin ook heel erg veel tegelijk, en dus best lastig.

[Voor 54% gewijzigd door CH4OS op 01-10-2021 14:46]
Het wat?thunder8 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:41:
intrekken van het roze papiertje.
Welkom in 2021, het is al vele jaren een pasje.
Ontopic: de reden dat je les krijgt is omdat je het moet leren. De instructeur is opgeleid om je te leren rijden. Als je dat al kon, dan had je geen les. Als je instructeur zegt dat je te laat bent, dan ben je te laat. Kan jij anders over denken, maar dat is iets waar je zelf over gaat met je eigen auto later. Tot die tijd gewoon beter je best doen als je op examen wilt en dat ook wil halen. Als jij op je examen elke keer ‘lekker doortrekt’ in zijn 1, ga dan maar sparen voor wat extra lessen en examens want dat ga je gewoon niet halen
Ja, daarom kan dat ook simpelweg niet, de toerenbegrenzer houd de motor wel tegen.CH4OS schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:43:
[...]
Natuurlijk krijg je schade wanneer je 100 probeert te rijden in de eerste versnelling...Even los van het kabaal dat het maakt. Beetje nadenken voordat je wat gaat roepen en dingen naar extremen trekt.
Ik ga er van uit dat hij hem niet tot in het rood door trekt.
Wat verder doortrekken in zijn 1 is echt niet schadelijk.
Met 3000 toeren rijden in de 1 is anders ook niet goed voor het verbruik en maakt een ontiegelijke herrie. Je zal er verder niet veel schade van krijgen of zo, maar er is genoeg reden om het gewoon niet te doen.WEBGAMING schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:46:
Ja, daarom kan dat ook simpelweg niet, de toerenbegrenzer houd de motor wel tegen.
Ik ga er van uit dat hij hem niet tot in het rood door trekt.
Wat verder doortrekken in zijn 1 is echt niet schadelijk.
Is het schadelijk voor je motor?
Is de motor warm? Dan niet schadelijk
Is de motor koud? Dan wel schadelijk
Moet je gewoon doen wat je leraar zegt? Ja. Je rijdt in zijn auto en als hij dat liever niet heeft, dan doe je dat niet. Dat het niet schadelijk is wil niet zeggen dat er geen nadelen zijn. Herrie, hoog verbruik etc.
[Voor 30% gewijzigd door Sluuz op 01-10-2021 14:49]
PSN: Sluuz
Bij mijn oldtimer vliegen de onderdelen om je oren als je hem rijdend in zijn 1 zetborft schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:49:
[...]
Denk dat je dan vergeten bent de koppeling in te trappen. Meeste bakken vinden het niet leuk om te synchroniseren in de 1e versnelling, dus remmen op de motor doe je niet in de 1.

Wat beter gaan timen dus, maar dit went vanzelf.HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:48:
Het schakelen gaat prima hoor en redelijk automatisch. Ik heb wel wat problemen gehad dat ik in de 1 de koppeling soms te snel liet opkomen waardoor hij afsloeg bij het stoplicht. Daarom doe ik dat nu wat voorzichtiger. Dus als ik de koppeling laat opkomen en wat gas geef, dan ben ik soms al bij de bocht, en dan ben ik te laat om nog vóór de bocht naar 2 te schakelen.

Een diesel kun je in de 1 laten opkomen zonder het gaspedaal in te trappen, voor een benzine voertuig is dat echter wel bijna noodzakelijk, doe je dat niet, kom je best belabberd weg en kost het best veel tijd.Maar misschien is het niet nodig om gas te geven als ik de koppeling in 1 heb laten opkomen en de auto rolt? Of kan ik meteen terwijl ik nog op het aangrijpingspunt zit en de auto een beetje rolt de koppeling weer intrappen en naar de 2?
Dan is het simpel, auto in zijn vrij en stil zetten en vragen of hij die verduidelijking kan geven, omdat jij het wil begrijpen en leren en er niet bent voor zijn dagbesteding. Als het aanhoudt; andere rij-instructeur zoeken.Mijn rij-instructeur geeft weinig rustige tips, hij begint gewoon veel te snauwen als ik dingen fout doe maar legt nooit duidelijk uit hoe ik het dan beter kan doen. Hij doet ook geen oefeningen om me te helpen verbeteren. Daarom ben ik ook op zoek naar een ander momenteel.
Voor schakelen moet je sowieso (ook) de koppeling in trappen.borft schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:49:
Denk dat je dan vergeten bent de koppeling in te trappen. Meeste bakken vinden het niet leuk om te synchroniseren in de 1e versnelling, dus remmen op de motor doe je niet in de 1.

En inderdaad, niet in zijn 1 zetten want 'remmen op de motor' terwijl je 10+ rijdt.

[Voor 34% gewijzigd door CH4OS op 01-10-2021 14:56]
Ach nee, is dat zo?Drardollan schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:45:
[...]
Het wat?
Welkom in 2021, het is al vele jaren een pasje.

Het ging mij er meer om dat eigenwijs doen een garantie is om meer lessen en examens te gaan doen. En later met zijn eigen auto kan hij elke keer lekker doortrekken in de 1, dan zijn de eventuele kosten ook voor hem.
Ofwel, het schort je nog aan inzicht, voertuigcontrole of behendigheid (kies maar uit). Geeft niets, daarvoor krijg je les.HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:48:
[...]
Het schakelen gaat prima hoor en redelijk automatisch. Ik heb wel wat problemen gehad dat ik in de 1 de koppeling soms te snel liet opkomen waardoor hij afsloeg bij het stoplicht. Daarom doe ik dat nu wat voorzichtiger. Dus als ik de koppeling laat opkomen en wat gas geef, dan ben ik soms al bij de bocht, en dan ben ik te laat om nog vóór de bocht naar 2 te schakelen.
Dat lijkt mij wel, op het moment dat je de koppeling los zou laten kan je hem weer intrappen en naar zijn 2. Normaliter blijft je voet op de koppeling en je hand bij de versnellingspook bij het wegrijden omdat het zo ongeveer 1 doorlopende handeling is.Maar misschien is het niet nodig om gas te geven als ik de koppeling in 1 heb laten opkomen en de auto rolt? Of kan ik meteen terwijl ik nog op het aangrijpingspunt zit en de auto een beetje rolt de koppeling weer intrappen en naar de 2?
Ik kan je rijinstructeur niet beoordelen, maar laten we het erop houden dat jullie niet klikken. En dan is een andere zoeken absoluut verstandig.Mijn rij-instructeur geeft weinig rustige tips, hij begint gewoon veel te snauwen als ik dingen fout doe maar legt nooit duidelijk uit hoe ik het dan beter kan doen. Hij doet ook geen oefeningen om me te helpen verbeteren. Daarom ben ik ook op zoek naar een ander momenteel.
Wil je relatief zuinig en comfortabel rijden, dan schakel je eerder.
Wil je snel weg rijden, dan schakel je later.
In dit geval is je doel om te slagen voor je rijbewijs en dan is het volgen van de aanwijzingen van de instructeur het beste.
Als het je om het technische argument gaat dan is het optimale moment om te schakelen afhankelijk van de uitrusting van de auto en ligt technisch gezien daar waar het koppel en vermogen begint af te nemen. Meestal staat er wel een grafiekje in de handleiding van de auto dat er ongeveer zo uitziet:
In dit grafiekje ligt dat punt rond de 3000 toeren. Daarna kun je wel gas blijven geven, maar zal je niet sneller vooruit gaan. Dit is natuurlijk compleet onrepresentatief voor normaal rijden. Je gaat namelijk niet slagen voor je rijbewijs als je op het optimale moment gaat schakelen om zoveel mogelijk vermogen op het asfalt te krijgen.
Wat ik persoonlijk wel gek vind, is dat de toerenteller niet zichtbaar is. Dat is een vrij essentieel onderdeel om te kunnen zien op je instrumentenpaneel als je begint met het leren kennen van een auto. Misschien eens vragen aan je instructeur of hij het toerental toch zichtbaar voor je wil maken, zodat je meer gevoel kan ontwikkelen bij wanneer er geschakeld moet worden?
Dan zal ik intussen wel teveel ouwe zakken om mij heen hebben, inclusief mijzelf.Drardollan schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:55:
[...]
In de volksmond is ondertussen het ‘roze pasje’ geworden, ik hoor niet anders om mij heen.
[...]
Dat is 100 procent zeker.

Ik ben ook eigenwijs, maar moet ook zelf de rekeningen betalen. Gelukkig nog nooit een bak of koppeling aan gort geholpen.

Dit. Zelfs als ik vooraan sta zit ik al in z'n 2 op het moment dat ik de bocht om ga, ik denk dat ik binnen 2-3 na wegrijden doorschakel naar 2.PatrickH89 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:36:
[...]
Er zijn maar weinig verkeerslichten waar je zo snel de bocht om gaat dat je niet naar z'n twee kunt schakelen voordat je echt gaat sturen.
Ik snap dat een beginnende leerling niet zo snel kan schakelen, maar aan je commentaar te horen ben je al een tijdje met rijles bezig en dan snap ik best dat die instructeur mopperig wordt omdat je nog steeds niet vlot kan schakelen.
I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.
Bij jou misschien, maar hier wordt nog echt roze papiertje gebruikt en weet over het algemeen ook letterlijk iedereen dat. Met roze pasje denkt echt niet iedereen direct aan rijbewijs hier althans, maar bij het roze papiertje wel. Ironisch genoeg, ik heb nooit een papieren rijbewijs gehad, altijd het pasje, terwijl ik toch echt al de nodige jaren een rijbewijs heb.Drardollan schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:55:
In de volksmond is ondertussen het ‘roze pasje’ geworden, ik hoor niet anders om mij heen.

Edit: met roze pasje zou men om mij heen denk ik eerder aan iets homo-achtigs denken.

[Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 02-10-2021 12:30]
"Hee rij-instructeur. Ik wil wat oefenen met wegrijden en doorschakelen naar 2. Kunnen we een lesje ergens op een parkeerterrein of zo oefenen en kun je me dan wat tips geven?".HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:48:
[...]
Maar misschien is het niet nodig om gas te geven als ik de koppeling in 1 heb laten opkomen en de auto rolt? Of kan ik meteen terwijl ik nog op het aangrijpingspunt zit en de auto een beetje rolt de koppeling weer intrappen en naar de 2?
Mijn rij-instructeur geeft weinig rustige tips, hij begint gewoon veel te snauwen als ik dingen fout doe maar legt nooit duidelijk uit hoe ik het dan beter kan doen. Hij doet ook geen oefeningen om me te helpen verbeteren. Daarom ben ik ook op zoek naar een ander momenteel.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Misschien moet je je instructeur vragen om het wegrijden op een rustige weg / parkeerplaats te oefenen, en niet bij een stoplicht. Dan kan je werken aan "het gevoel" wanneer en hoe de koppeling los te laten.HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:48:
[...]
Maar misschien is het niet nodig om gas te geven als ik de koppeling in 1 heb laten opkomen en de auto rolt? Of kan ik meteen terwijl ik nog op het aangrijpingspunt zit en de auto een beetje rolt de koppeling weer intrappen en naar de 2?
Mijn rij-instructeur geeft weinig rustige tips, hij begint gewoon veel te snauwen als ik dingen fout doe maar legt nooit duidelijk uit hoe ik het dan beter kan doen. Hij doet ook geen oefeningen om me te helpen verbeteren. Daarom ben ik ook op zoek naar een ander momenteel.
I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Ook in een driecilinder heb je hopelijk gewoon een koppeling. Zolang je die niet te snel laat opkomen kan je toch best in de 2 (of 3) optrekken?matthys70 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:47:
Goh .. sinds ik in een VW 3 cilinder heb moet ik juist langer in ze 1 rijden, anders slaat ie af. Enorm irritant als je denk ik rol en kan optrekken in 2e verstelling ... vaak lukt dit niet. Bij me vorige oude kon ik gewoon in de 2e versnelling optrekken .... Ik denk dat het te maken heeft omdat het hier maar een 3 cilinder (wel met turbo) gaat.
Slippende koppeling is de oplossing voor al je lage-toeren-lage-torque problemen.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Neen hoor. Mijn drie cilinder Aygo rij ik gewoon soepel weg in de 2e versnelling vanuit stilstand. 3e versnelling lukt ook nog wel.matthys70 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:47:
Goh .. sinds ik in een VW 3 cilinder heb moet ik juist langer in ze 1 rijden, anders slaat ie af. Enorm irritant als je denk ik rol en kan optrekken in 2e verstelling ... vaak lukt dit niet. Bij me vorige oude kon ik gewoon in de 2e versnelling optrekken .... Ik denk dat het te maken heeft omdat het hier maar een 3 cilinder (wel met turbo) gaat.
Weet je zeker dat VAG er geen sjoemel drie cilinder van gemaakt heeft? Dat er maar 2 inzitten?

Ja, HNR... menig motor is ermee dichtgeslibt. Dat rijdt toch totaal niet lekker?Panzer_V schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:18:
In het kader van "HNR" (Het Nieuwe Rijden) is het zaak om ze vroeg mogelijk op te schakelen.
Ik rijd zelf een benzine auto (Toyota Aygo, 3-cylinder 75 pk) en schakel op bij:
1 - wegrijden
2 - direct zodra de auto rolt
3 - tussen de 25-30 km/uur
4 - tussen de 45-50 km/uur
5 - tussen de 65-70 km/uur
Als ik de snelweg opga en de oprit is kort/ stijl blijf ik iets langer in de 3 en 4 hangen maar zit ik bij 85 toch wel in de 5.
Dit alles heb ik geleerd in 2004.
Kortom, 20 km/uur in de 1e versnelling is IMHO echt te zot voor woorden, ik zit dan al bijna in de 3e versnelling.
Je let veel teveel op km/u. 1 = wegrollen en z.s.m. naar 2. De 1 is een wegrijversnelling, alleen maar om van je plek te komen. Je zal merken dat je in zijn 2 ook een stuk vloeiender kan rijden dan horten en stoten in zijn 1.HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:29:
[...]
1. Ik mag toch best een beetje zelf nadenken en om reflectie vragen hier? Ik heb gewoon het idee dat ik ander verkeer soms ophoud bij het stoplicht omdat ik minder snel optrek omdat ik nog bezig ben hem in zijn 2 te zetten.
2. Ben ik mee bezig.
Bij deze auto (en ook bij de vorige dieselauto overigens) trekt hij in de 2e versnelling naar 16 km/u. Vanaf 10 km/u trekt hij het nauwelijks om nog op te trekken in zijn 2. Het is mij ook zo aangeleerd dat ik onder de 10 naar de 1 moet schakelen. In krappe wijkjes met weinig ruimte rijd ik soms ook in de 1, want dan is het superirritant om in zijn 2 te rijden. Als je namelijk niets doet, rijd je de hele tijd 16 km/u wat soms teveel is. Dan moet je dus de koppeling intrappen zodat je snelheid mindert, maar zodra de snelheid te laag komt (dus onder de 10) kom je in de 2 nauwelijks meer op gang. Daarom kun je dan beter in de 1 rijden. Mij is ook geleerd dat ik bij inrit/uitrit altijd terug moet naar 1.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Echter, rijlessen nemen is soms ook de 'U zegt wij draaien' methode toepassen. voor de instructeur en examinator het gewenste gedrag laten zien (met schakelen) en na het halen van je papiertje/pasje je eigen manier van schakelen toepassen.
Mijn vorige auto was ook zo'n 14% diesel en daarmee reedt je 20 km/h stationair in zijn twee. in krappere woonwijken was het eerder noodzaak dan uitzondering om terug te schakelen naar zijn één.
[Voor 3% gewijzigd door Den the Man op 01-10-2021 16:04]
Pak je rust!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het heerlijk rijden vind. Het is een kleine auto, je moet niet willen racen, maar gewoon met een stabiele snelheid optrekken. Dan werkt dit allemaal prima. Ik rij hier lekkerder in dan in zo'n opgefokte VW Golf 6 of 7 of maar wat te noemen. Ook een keer in gereden en kon niet snel genoeg zoeken naar het knopje ECO om de snelheid waarmee de power vrijkomt te limiteren. Ik wil niet hebben dat je vooruit schiet als je ook maar aan 't gaspedaal denkt. Rij overigens standaard met cruise control aan en bij voorkeur met het dak open. Lekker touren.Señor Sjon schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:00:
[...]
Ja, HNR... menig motor is ermee dichtgeslibt. Dat rijdt toch totaal niet lekker?

Overigens stond dat bij m'n vorige auto serieus in het instructieboekje: 1e versnelling is alleen voor wegrijden op een helling of zware belasting, anders in de 2e.
Precies dit, ze moeten je leren om vroeg te schakelen dus gewoon luisteren. Zodra je je rijbewijs hebt ga je vanzelf rijden zoals je zelf (en je auto) fijn vindt.Den the Man schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:02:
Ik snap de topic starter wel: Schakelen doe je ook voor een deel op gevoel. wat rijdt prettig en soepel
Echter, rijlessen nemen is soms ook de 'U zegt wij draaien' methode toepassen. voor de instructeur en examinator het gewenste gedrag laten zien (met schakelen) en daarna je eigen manier van schakelen toepassen.
Mijn vorige auto was ook zo'n 14% diesel en daarmee reedt je 20 km/h stationair in zijn twee. in krappere woonwijken was het eerder noodzaak dan uitzondering om terug te schakelen naar zijn één.
Puur een kwestie van wennen aan de auto. Ook in die bakken kun je prima rustig rijden, maar dan moet je wel anders rijden dan je in je kleine auto gewend bent. Zo vind ik zo'n kleine auto aan het begin niet rijden want je moet dat pedaal veel te veel indrukken om er enige snelheid uit te krijgen. Maar ook daar wen je snel aan als je wat verschillende auto's gewend bent.Panzer_V schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:04:
[...]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het heerlijk rijden vind. Het is een kleine auto, je moet niet willen racen, maar gewoon met een stabiele snelheid optrekken. Dan werkt dit allemaal prima. Ik rij hier lekkerder in dan in zo'n opgefokte VW Golf 6 of 7 of maar wat te noemen. Ook een keer in gereden en kon niet snel genoeg zoeken naar het knopje ECO om de snelheid waarmee de power vrijkomt te limiteren. Ik wil niet hebben dat je vooruit schiet als je ook maar aan 't gaspedaal denkt. Rij overigens standaard met cruise control aan en bij voorkeur met het dak open. Lekker touren.
[removed]
Ik heb dat in het begin gevraagd omdat het bij rijleraar 1 wel zichtbaar was. Rijleraar 2 is er helaas op tegen. Hij vindt het niet zo belangrijk en zegt dat je het ook kunt horen en voelen. Je moet het toch op gevoel gaan doen is zijn standpunt. Maar goed, dan doe ik dat dus en dan is het dus niet goed.Mystic Spirit schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:58:
Wat ik persoonlijk wel gek vind, is dat de toerenteller niet zichtbaar is. Dat is een vrij essentieel onderdeel om te kunnen zien op je instrumentenpaneel als je begint met het leren kennen van een auto. Misschien eens vragen aan je instructeur of hij het toerental toch zichtbaar voor je wil maken, zodat je meer gevoel kan ontwikkelen bij wanneer er geschakeld moet worden?
Mij is gewoon geleerd om onder de 10 km/u altijd terug te schakelen naar 1. Dus dan kan inderdaad in een krappe woonwijk zijn bijvoorbeeld. Maar dat betekent dus ook dat hij vanuit zijn 2 niet lekker optrekt als de snelheid onder de 10 zit. Dat heb ik geprobeerd en dan hoor je de motor ook protesteren. Bijvoorbeeld als je in de 2 zit, je remt en hebt koppeling in en kunt dan toch nog door, maar je rijdt bijvoorbeeld 7 of 8 km/u. Dat lukt dan wel, maar helemaal lekker klinkt en voelt het niet.Den the Man schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:02:
Ik snap de topic starter wel: Schakelen doe je ook voor een deel op gevoel. wat rijdt prettig en soepel
Echter, rijlessen nemen is soms ook de 'U zegt wij draaien' methode toepassen. voor de instructeur en examinator het gewenste gedrag laten zien (met schakelen) en na het halen van je papiertje/pasje je eigen manier van schakelen toepassen.
Ik weet niet of dat anders is bij het optrekken vanuit stilstand omdat je dan net gas hebt bijgegeven in de 1 en dat je dan dus wel onder de 10 al naar 2 kunt schakelen. Maar ja, mijn rijleraar wil dus blijkbaar dat ik zsm wel naar 2 ga, dus ik denk ergens tussen de 10 en 16 km/u. Alleen ben ik natuurlijk beginnend bestuurder, dus soms is dat wel net lastig uit te kienen. Het probleem zit hem voor mij ook meer erin hoe hij daarmee omgaat als ik dat af en toe een keer fout doe, want het lijkt mij helemaal niet echt een hoofdzaak.
Ik opende dit topic ook om te kijken of het echt zo slecht is voor de motor of dat mijn rijleraar ook deels nogal overdrijft. Ik probeer zegmaar in te schatten of ik het nou echt zo dramatisch doe of dat het allemaal wel meevalt. Ik zit namelijk telkens te twijfelen of ik maar beter gewoon naar het examen kan gaan met deze leraar of dat ik toch nog beter op zoek kan naar een ander. Ik heb inmiddels iets van 35 uur les gehad.
Nee, dat is dus gewoon niet waar.HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:20:
Maar dat betekent dus ook dat hij vanuit zijn 2 niet lekker optrekt als de snelheid onder de 10 zit. Dat heb ik geprobeerd en dan hoor je de motor ook protesteren.
Als je volledig gekoppeld bent, en stationair rijdt, dan rij je inderdaad die snelheid minstens in de 2.
Maar als je optrekt dan ben je niet direct volledig gekoppeld. Als je motor protesteert dan gebruik je je koppeling niet goed genoeg.
Iets meer gas of iets minder snel koppelen is de oplossing hiervoor.
Vrij zeker dat je niet heel prettig 15 rijdt in z'n twee, in veel auto's zul je toch echt naar de 1 schakelen. Zo is mij dat in ieder geval geleerd tijdens de rijles. Dat er bijna niemand daadwerkelijk 15 rijdt in een woonwijk en dus gewoon in zijn twee zit doet daar weinig aan af.borft schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:45:
terugschakelen naar de 1 in de woonwijk?! ...
Optrekken en rijden zijn natuurlijk 2 verschillende dingen.HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:26:
[...]
Dit is wel interessant en dat zou best wel eens kunnen. Mijn rijleraar zei op dat moment alleen maar "ja onder de 10 in de 2 doorgaan gaat niet, dan moet je terug naar 1". We kwamen op een rotonde af en ik remde, had de koppeling in en moest een fietser voorrang verlenen op een afstandje, maar we konden wel door rollen met 7-8 km/u. Voor me zat wel een auto dus ik kon ook niet écht gas geven toen ik de koppeling liet opkomen had ik het idee. Maar misschien liet ik de koppeling wel gewoon te snel opkomen op dat moment.
Als je in de 2 bent en geen gas geeft dan heb je gewoon een bepaalde snelheid (volledig gekoppeld)
Als je langzamer wil, dan moet je ontkoppelen. Even terugschakelen naar de 1 als je langzamer wil rijden, of even ontkoppelen en daarna weer koppelen als je weer verder wil.
Als je de motor hoort protesteren tijdens het optrekken doe je iets 'verkeerd' met je gas/koppeling. Dat kost gewoon wat tijd om wat meer gevoel voor te krijgen.
Als je de motor hoort protesteren tijdens het rijden is je auto stuk of ben je aan het remmen.
Stationair rijden kan wel schokkend rijgedrag geven, maar meestal geen protestgeluid.
Dit is echt een probleem dat bij de instructeur ligt, en niet bij jou. Een instructeur hoort jou constructief te kunnen helpen. Misschien dat boos worden helpt bij sommige mensen, het laat zeker een indruk achter, maar echt nuttig is het niet voor iemand die weet dat hij op dat moment een foutje heeft gemaakt.HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:30:
Mijn rijleraar wordt ook echt boos als ik ...
Zo'n instructeur had ik eerst ook, het beste advies wat ik bij zo iemand kan geven is: zoek een ander.
[Voor 17% gewijzigd door dragonhaertt op 01-10-2021 16:32]
Ik denk dat ik inderdaad de koppeling te snel losliet en geen gas bij gaf, maar het is raar dat hij dan zegt dat ik moest terugschakelen naar 1.dragonhaertt schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:30:
[...]
Als je de motor hoort protesteren tijdens het optrekken doe je iets 'verkeerd' met je gas/koppeling. Dat kost gewoon wat tijd om wat meer gevoel voor te krijgen.
Ja ga ik waarschijnlijk ook doen, maar ik zit al niet ver meer van het examen af denk ik. Heb inmiddels al 35 uur gehad. Maar ik kijk echt op tegen elke les en kom soms verdrietig thuis. Ook kan ik me tijdens het rijden soms niet meer concentreren door zijn negatieve commentaar. Dus ik denk niet dat ik nog 10 of 15 lessen met hem verder kan.Dit is echt een probleem dat bij de instructeur ligt, en niet bij jou. Een instructeur hoort jou constructief te kunnen helpen. Misschien dat boos worden helpt bij sommige mensen, het laat zeker een indruk achter, maar echt nuttig is het niet voor iemand die weet dat hij op dat moment een foutje heeft gemaakt.
Zo'n instructeur had ik eerst ook, het beste advies wat ik bij zo iemand kan geven is: zoek een ander.
Neem een andere rij-instructeur, die van mij maakte er een sport van om mensen zo veel mogelijk lessen af te troggelen.HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:34:
Maar ik kijk echt op tegen elke les en kom soms verdrietig thuis. Ook kan ik me tijdens het rijden soms niet meer concentreren door zijn negatieve commentaar. Dus ik denk niet dat ik nog 10 of 15 lessen met hem verder kan.
Daarnaast klinkt de situatie nogal onwenselijk.
ik denk dat je instructeur zwaar overdrijft dat het schadelijk is. Tenzij je het echt te bont maakt. Maar 2500-3000 is in een diesel niet schakelijk met een warme motor
Rij zelf diesel, maar schakel zelf zo snel mogelijk naar zijn 2. Vaak al als ik klaar ben met op op laten komen van de koppeling (zal rond de 1000-1200 toeren zijn). 1ste versnelling is best kort, en in zijn 2 trekt mijn auto velen malen harder dan in zijn 1. Diesels en koppel

MAAR!!!!
Je bent aan het lessen. Dus ik zou nog niet eens nadenken om door te trekken. Zelfs als je je rijbewijs heb gehaald, zou ik het niet doen de eerste paar maanden. Eerst goed ervaring op doen.
Heb nu 21 jaar mijn rijbewijs, en zelf als ik een nieuwe auto heb doe ik het de eerste weken rustig aan om te wennen. Dan op een paar avondjes op een rustige parkeer plaats even kijken wat de limiet van de auto is, en dan pas ga ik nadenken om af toe eens door te rijden.
/edit: vergeet nog te melden om een andere te nemen. Een instructeur moet je ook vertrouwen geven dat je kan auto rijden

[Voor 5% gewijzigd door -PassY- op 01-10-2021 16:45]
"If you don't come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you're not trying hard enough" iRacing Profiel
Ik zou een andere rijinstructeur nemen. Uit de TS op te maken lijkt ts niet over te lopen van zelfvertrouwen in de auto. Als je dan zo'n instructeur hebt die enige didactische vaardigheden ontbeert, zou ik lekker een andere instructeur kiezen. Dan haal je ongetwijfeld in minder lessen je rijbewijs.ST10©DE schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:16:
Ik zou luisteren naar je rij-instructeur.
** Knip, taalgebruik **
Ik rij mijn auto regelmatig tot 500 rpm voor de redline (invoegen snelweg, inhalen 80weg). In Duitsland zit ie uren in buurt van de redline te blazen. No problems
[Voor 30% gewijzigd door Taro op 02-10-2021 08:29]
Nou daar ben ik bij mijn instructeur ook bang voor. Hij stelde een paar maanden terug voor om heel intensief te gaan lessen, maar ik heb nu bijna alle lessen uit mijn pakket opgebruikt en er is nog geen examen aangevraagd, en hij biedt ook niet echt perspectief wanneer ik er klaar voor ben, terwijl de wachttijden voor het examen best lang zijn. Alle bijzondere verrichtingen hebben we al geoefend en gaan tot zover prima. Ik rijd ook gewoon best prima, ook al ben ik op sommige punten nog wat onzeker, ook omdat hij me constant afsnauwt als ik iets verkeerd doe.FuaZe schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:36:
[...]
Neem een andere rij-instructeur, die van mij maakte er een sport van om mensen zo veel mogelijk lessen af te troggelen.
Daarnaast klinkt de situatie nogal onwenselijk.

En op af en toe eens wat te lang in de 1 blijven rijden ga ik niet zakken denk ik.
Als het een serieuze partij is met meerdere instructeurs zou ik echt werk maken van een andere. Als jij aangeeft agressief bejegend te worden dan moet dat wel lukken.HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:44:
[...]
Nou soms krijg ik dus zin om de auto de sloot in te rijden zodat ik van hem af ben. Niet dat ik dat ga doen uiteraard, maar die gedachten krijg ik soms wel door zijn gesnauw.
Mij is altijd geleerd dat de 1e versnelling puur is om de wagen van stilstand, in beweging te brengen. Ik schakel dus vrij snel naar 2 en daarna kan ik weleens langer blijven hangen in 2 of 3 als ik snel wil optrekken.
Ik zou zelf ook nooit terug schakelen naar de 1e versnelling als ik niet eerst stil stond. Met je koppeling in de 2e versnelling kun je prima optrekken als je eenmaal in beweging bent. Zeker bij benzine.
Als ik echt langzaam moet rijden (lees langzamer dan in de 2e versnellnig zonder gas te geven) dan is dat prima te doen door een beetje creatief te zijn met de koppeling en gaspedaal in zijn 2.
Op lage snelheid in de 1e versnelling rijden is zo bokke irritant, gaspedaal is dan veel te gevoelig.
edit: De Automaat in mijn huidige auto doet hetzelfde, schakelt ook heel snel op van 1 naar 2.
[Voor 13% gewijzigd door Meekoh op 01-10-2021 17:02]
Computer says no
Omdat? Eerst was het nog alleen je rij-instructeur, maar nu denkt de auto zelf blijkbaar ook anders over je schakelgedrag. Dan moet er toch ergens een lichtje gaan branden.HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:22:
[...]
Nee, er is geen toerenteller zichtbaar. Het is geen fysieke toerenteller en snelheidsmeter maar een schermpje. Je kunt zelf kiezen welke dingen je zichtbaar maakt op het scherm. Bij mij staat alleen de snelheid en je krijgt tips van de auto over wanneer je moet schakelen (maar dat is ook niet altijd handig want als je in een zone 30 zit zegt ie altijd dat je naar z'n 3 moet, maar dan is 2 vaak ook beter)
Zolang je maar aardig uit de buurt van het rode blijft is er niks aan de hand.
[Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 01-10-2021 17:01]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Dat gezegd hebbende weet ik niet helemaal of zijn stijl van les geven bij jou past. Zelf ook wel eens een instructeur gehad die alles opspaarde en het dan over me uitstortte op een rustig plekje. Ik hoor het liever meteen als ik het fout doe, dan kan ik het meteen de volgende keer beter proberen te doen. Toen een andere gevraagd, en dat ging stukken beter.
Asap andere rij-instructeur regelen, maakt niet uit of het bij dezelfde rijschool of een andere is (al zou ik neigen naar een andere). Onder druk van stress of angst leren autorijden schiet niet op, is zonde van je geld en is nadelig voor je hele leerproces en misschien ook nog voor hoe je na het halen van je rijbewijs gaat rijden.HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:44:
[...]
Nou soms krijg ik dus zin om de auto de sloot in te rijden zodat ik van hem af ben. Niet dat ik dat ga doen uiteraard, maar die gedachten krijg ik soms wel door zijn gesnauw.
Het is vrij normaal dat mensen een klik hebben of ontwikkelen met hun rij-instructeur, de meesten zijn ook gewoon sociale wezens en zorgen ervoor dat je je op je gemak voelt in de auto. Doe je zelf niet te kort en ga daar naar op zoek. Bij mijn rij-instructeur kon ik destijds gewoon vragen of ik iets leerde omdat de examinator dat graag wil zien of omdat ik dat in het echte leven ook zo moest doen. Weten waarom je iets leert maakt het ook makkelijker, in tegenstelling tot iemand die je uit frustratie de sloot in wilt rijden.
Die schakelindicators bij VAG gaan veel te snel. Als je die opvolgt rijd je meer dan eens met een bokkende motor (60 in zijn 6 oid).NSG schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:58:
[...]
Omdat? Eerst was het nog alleen je rij-instructeur, maar nu denkt de auto zelf blijkbaar ook anders over je schakelgedrag. Dan moet er toch ergens een lichtje gaan branden.
Nou als je bijv. door een woonwijk rijdt met veel gelijkwaardige kruisingen en je rijdt in z'n 2, dan trekt de auto dus telkens als je gas loslaat naar de 16 km/u toe, wat een prima snelheid is over het algemeen om op een gelijkwaardige kruising af te komen. Als je in z'n 3 rijdt, dan trekt hij in mijn lesauto naar de 26 km/u zonder gas te geven, wat meestal toch te snel is om goed te kijken en op tijd te stoppen. Dus dan zul je wel bij elke kruising een beetje moeten remmen en vervolgens zit je dan wel erg laag (onder de 20) om nog in zijn 3 op te trekken. Bovendien zijn er in die zones vaak scherpere bochten met weinig zicht waar je ook beter in 2 door kunt.NSG schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:58:
[...]
Omdat? Eerst was het nog alleen je rij-instructeur, maar nu denkt de auto zelf blijkbaar ook anders over je schakelgedrag. Dan moet er toch ergens een lichtje gaan branden.
De rijleraar is het trouwens met me eens hoor dat 2 daar beter is, dat heeft hij zelf ook gezegd toen ik daar een keer in 3 reed.
Het gaat mij er meer om hoe hij het zegt, dus door me af te snauwen. Ik zit daarna soms echt een kwartier te schudden in de autostoel. Verder vraag ik me ook af of hij niet gewoon veel te negatief is over dingen die ook weer niet zo heel belangrijk zijn. En hij zou me ook wat meer opbouwende tips kunnen geven ipv alleen maar zeggen wat ik fout doe.YRH schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:02:
Na je verschillende reacties heb ik het idee dat je juist teveel vertrouwen hebt in je eigen rijkunsten en het ook al beter denkt te weten dan je instructeur. Tuurlijk zal hij niet altijd goed zitten, maar ervaring heeft hij (ga ik vanuit) meer dan voldoende. Mocht het dus echt niet klikken kan je opzoek naar een nieuwe instructeur, maar je kan dan ook zomaar van een koude kermis komen en hetzelfde commentaar krijgen.
Maar als je 30 rijdt in een woonwijk en je komt bij een gelijkwaardige kruising met geparkeerde auto's, huizen en bomen eromheen, dan is 15 km/u toch een prima snelheid? Anders kun je echt niet op tijd stoppen als er verkeer van rechts komt!Señor Sjon schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:04:
Nou is 16 km/u ook wel vrij langzaam, de snelheid normaliter is 30 km/u. Toen ik leste was dat zelfs nog meestal 50 km/u en toen zat de instructeur mij scheef aan te kijken als ik 40 reed, want dat was te langzaam en dan zou je zakken.Andere tijden (1999).
Die eerste is ermee opgehouden. Rugproblemen geloof ik. Daarmee was de klik iets beter. Hij was in elk geval erg rustig en wond zich nooit op. Hij bouwde het allemaal wel erg langzaam op maar over hem als leraar in de auto naast me kan ik niets slechts zeggen.jip_86 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:07:
Wat is eigenlijk de reden dat je de eerste keer een andere instructeur hebt gehad?
Ja, ik heb na de eerste paar lessen met hem over een aantal dingen gesproken. Het is toen wel iets verbeterd, maar hij blijft vanuit zijn onderbuik reageren tijdens de lessen. Hij heeft wel aangegeven dat hij soms denkt dat ik hem niet begrijp en dat is ook zo. Het kan zijn dat hij daardoor gefrustreerd is. Zijn manier van communiceren is soms erg chaotisch en onduidelijk. Hij weet soms niet wat hij wil. Soms zegt hij twee tegenovergestelde dingen in één zin. Ik ben zelf een intelligent iemand én ik ben docent geweest (ook al ben ik geen rijleraar), dus ik weet best iets van didactiek. Ik heb echt niet het idee dat het in dit geval aan mij ligt.YRH schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:08:
[...]
Heb je dat al een keer met hem besproken? Het kan ook zijn dat hij het gevoel heeft dat je hem niet begrijpt en dat hij daardoor een andere manier (misschien niet zo fijn) van benaderen zoekt.
Die invulling kan je zelf waarschijnlijk beter geven, aangezien wij niet weten of hij dit al van begin af aan doet.
Ook vind ik het vervelend dat hij gewoon altijd negatief over dingen is, terwijl ik ze misschien nooit eerder heb geleerd of gehoord van hem. Bovendien zijn er 3000 manieren om aan te geven dat iemand iets verkeerd doet. De opbouwende, positieve manieren werken meestal het best. Hij zou bijv. kunnen zeggen: "Wist je dat je al vanaf een heel lage snelheid door kunt schakelen naar 2?" en het dan gaan uitproberen op een parkeerplaats. Ipv tijdens het wegrijden te schreeuwen "nee waarom schakel je nou altijd zo laat naar z'n 2"
Ik rij alleen in de 1 op snelheden dat de 2 begint te bokken. Die aanpak werkt bij elke auto. De eerste versnelling dus alleen voor wegrijden en in files bij lage snelheden waar de 2 niet goed loopt. Woomerven hebben wij niet, maar als de 2 daar te snel is zou ik dan dus ook in de 1 rijden.
[Voor 14% gewijzigd door Arjan90 op 01-10-2021 17:23]
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Maar ook niet zo vast houden aan wat je in de vorige auto hebt geleerd en al helemaal niet op het aantal km/h schakelen, op toeren is beter, maar ben ook wel eens met zijn punt dat je dat meer op gevoel moet leren, maar omdat je nu te ver doortrekt kan het handig zijn dat juist wel zichtbaar te maken met de toerenteller.
Je rijdt nu in een ander auto met andere eigenschappen, en ja de instructeur weet dat beter dan jij.
(En zit er dik in straks weer een andere auto met een andere instructeur)
Klinkt allemaal leuk maar ik heb een bmw. Als ik daarmee in z’n 2 door de woonwijk blijf rijden dan gaan er toch kinderen verongelukken ben ik bang <25 kmh bokt dat ding echt gigantisch in de tweede versnelling. En soms is het toch echt slimmer om geen 30 te blijven rijden in een woonwijk met drempels etc.borft schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:45:
terugschakelen naar de 1 in de woonwijk?! de eerste versnelling is om weg te rijden, niets anders. Doorgaans schakel je pas terug naar de 1 als je al stilstaat.... Bochten neem je meestal gewoon in de 2. Bij een stoplicht rij je weg, en voor je het kruispunt over bent, zit je, als het goed is, al in de 2.
[...]
Lol, een van de grote problemen bij beginnende bestuurders, ze denken het allemaal beter te weten.
Al met al, behoorlijk afhankelijk van in wat voor auto je moet rijden. Schade aan de motor zal t wel overigens sowieso niet echt doen. Misschien aan de versnellingsbak maar dat lijkt me ook overdreven bangmakerij.
@HarryHaver
Wat ik wel denk, die man zal het niet voor niets zeggen. Als dat wel zo is dan druk ik je op het hart om een ander te gaan zoeken. Maat van mij is ook rijinstructeur en heeft altijd de gekste verhalen over wat anderen soms doen. Want als het echt onzinnig is wat hij zegt, dan wordt je daar waarschijnlijk onzeker van en dat komt jouw rijkunsten niet ten goede.
Always look on the bright side of life.

Een goede grap mag vrienden kosten.
Een leerling zou niet bang moeten zijn om de auto van de instructeur te beschadigen, dat is te gek voor woorden. Als een leerling, om wat voor reden dan ook, de auto beschadigd dan is het de instructeur die gefaald heeft.
Een goede instructeur zorgt dat jij begrijpt waarom hij bepaald gedrag corrigeert, een slechte instructeur zorgt er voor dat je op een forum je heil gaat zoeken.
In mijn auto hoef ik pas naar de twee te schakelen als ik 40 rijdt en kan ik dan makkelijk doortrekken naar de 80, schakelen, en dan rustig door naar de 120 in z'n derde versnelling. Met een warmte motor is dat echt geen probleem.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Dit, lijkt mij een simpel stukje beheersing wat tijdens het examen ook zeker wel wenkbrauwen zal doen fronsen.Señor Sjon schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:43:
[...]
Het komt wel onzeker over als je na elk stoplicht met loeiende motor rijdt. Gaat koppelen en schakelen wel snel of is het nog een wat moeilijke handeling?
Bij het lezen van posts van TS krijg ik wel een beetje het sneeuwvlokjes gevoel.
Neem eens een les bij een (ex) militair rij-instructeur.

- knip -
Ik weet wel zeker dat je daarop zakt. Je laat dan zien dat je het voertuig niet voldoende onder controle hebt. Door de spanning een keer een foutje maken is geen probleem, als de motor bijvoorbeeld afslaat dan zak je daar niet zomaar op. Gebeurd het 3 keer, dan is het een ander verhaal. Dan moet de rest van de rit wel heel goed zijn om dit te compenseren.HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:42:
[...]
En op af en toe eens wat te lang in de 1 blijven rijden ga ik niet zakken denk ik.
Voertuigbeheersing en goed kijken zijn de belangrijkste punten op een rijexamen.
Ik ga ook een Cooper kopen denk ik, klinkt goedTheZenMeister schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:18:
Uit ervaring kan ik je vertellen dat het niet erg nadelig is. M`n Cooper S heeft ruim 2 ton gelopen en ik schakelde pas in het rode. Versnellingsbak en het blokje staan bekend als totaal onbetrouwbaar. Alleen het brandstofverbruik keldert als je laat schakelt.

Het is wel onderdeel van het werkelijke probleem, een instructeur moet namelijk aan een leerling kunnen uitleggen waarom je op een bepaalde manier leert rijden. En angst om een auto te slopen is niet de reden om tijdig op te schakelen, dat is puur brandstofverbruik en en het afdwingen van een rustige rijstijl. Een leerling moet weten dat een hoge snelheid in een lage versnelling, zo lang de auto onder de toeren limiet blijft, geen probleem is als het kortstondig gebeurt.Tomatoman schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:51:
[...]
offtopic:
Dat is ook niet het werkelijke probleem. Als ik 100 rijd, kan ik dat in de 8e versnelling maar ook in 3. Het probleem is dat je het bij rijlessen leert zoals het hoort. En dat is niet doortrekken tot 80 km/h in de tweede versnelling.
[Afbeelding: 3e versnelling] [Afbeelding: 8e versnelling]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N