Rijles: van 1 naar 2 schakelen

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-05 10:54
Het hangt ook wel van de omstandigheden af. Gisteren bijvoorbeeld trokken 2 auto's voor me dusdanig langzaam op dat ik het ook niet redde om in z'n 2 te rijden voor ik de bocht om ging. Kan ook gebeuren dat je een fietser voor moet laten voordat je af kan slaan, dan trek je ook gewoon in zn 1 op de bocht in. En ja, roepen dat je gaat glijden als je doorschakelt in een bocht, is wel wat overdreven natuurlijk. Zeker als we het hebben over rustig rijden en van 1 naar 2 gaan. Bij gladheid rijd je sowieso anders dan bij normale omstandigheden. Normaal gesproken heb je al je handelingen klaar voor je een bocht aansnijdt, maar het kan best keer voorkomen dat je nog wel wat handelingen moet doen. Maar iedereen in dit topic is wel weer beetje heiliger dan de paus wat dat betreft.

Verder staat schakelen los van je snelheid, dus om te stellen dat je bij snelheid x moet schakelen gaat ook niet op. En zag zelfs mensen die adviseerden om met de koppeling te spelen of je koppeling te laten slippen. Juist dat geeft slijtage. Wat de instructeur stelt dat ie naar de garage moet omdat hij wat langer in z'n 1 rijdt, dat is totale onzin.

Ben het er wel mee eens met advies dat beste is om nu gewoon te doen wat instructeur zegt en zorgen dat je examen haalt. Daarna kan je rijden zoals je zelf (en je auto) wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 15:30
MacIsCool schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:18:
1: Je doet wat hij zegt
2: Je zoekt een andere leraar
Goed gedaan, je gaat overstappen. Ik was misschien wat kort in mijn reactie, maar je koos optie 2

Heb ik in het verleden ook gedaan, ondanks dat ik dan extra lessen moest nemen omdat een nieuwe rijschool mij niet kende en eerst een paarlessen wilde zien hoe ik reed. Ik was bij de oude rijschoolleraar ( die zich net zoals de jouwe zich uitte) op een nette manier langs de weg op een parkeerplaats gestopt gestopt, en heb tegen hem gezegd dat ik bij hem stopte met lessen, ben vervolgens uitgestapt en heb de bus naar huis genomen. heb toen nog wel voor 1 les betaald, heb die niet genomen en kreeg mijn theorieexamen mee.. Die lag bij hem en ik had geen zin in nog meer gedoe. Hij zei nog wel dat het zonde was om over te stappen omdat ik voor mijn examen klaar was..

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHaver
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06-05 21:44
MacIsCool schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:27:
[...]

Goed gedaan, je gaat overstappen. Ik was misschien wat kort in mijn reactie, maar je koos optie 2

Heb ik in het verleden ook gedaan, ondanks dat ik dan extra lessen moest nemen omdat een nieuwe rijschool mij niet kende en eerst een paarlessen wilde zien hoe ik reed. Ik was bij de oude rijschoolleraar ( die zich net zoals de jouwe zich uitte) op een nette manier langs de weg op een parkeerplaats gestopt gestopt, en heb tegen hem gezegd dat ik bij hem stopte met lessen, ben vervolgens uitgestapt en heb de bus naar huis genomen. heb toen nog wel voor 1 les betaald, heb die niet genomen en kreeg mijn theorieexamen mee.. Die lag bij hem en ik had geen zin in nog meer gedoe. Hij zei nog wel dat het zonde was om over te stappen omdat ik voor mijn examen klaar was..
Mooi gedaan. Ik heb ook een aantal keren de neiging gehad om uit te stappen en de bus naar huis te nemen. Was jouw rijleraar ook zo negatief, gefrustreerd en neerbuigend?

Rijschool heeft zich nog niet bij me gemeld, maar ik ben inmiddels wel gebeld door een nieuwe instructeur en er is ook al een les ingepland. Ik heb wel bij de rijschool aangegeven dat ik de gemiste lestijd wil inhalen, maar daar hebben ze dus nog niks over laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-11-2021
auto's moeten steeds zuiniger worden, maarja dat is niet realistisch want we kunnen niet toveren. Dus ze begrenzen auto's op versnellingsbak, kleppen, nokkenas krukas. Whatever ze op kunnen begrenzen gebruiken ze. Meestal bij pech kunnen ze tegenwoordig niet veel meer dan compressiemeting. Motoren tegenwoordig als ze zouden kunnen praten zouden ze niet blij zijn. En zodoende is de 1e versnelling een wanproduct geworden waarbij je de koning van t schakelen kunt zijn en er nog begaaid vanaf komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:38

-tom-562

Oliesjeik

janklo schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 17:20:
[...]

auto's moeten steeds zuiniger worden, maarja dat is niet realistisch want we kunnen niet toveren. Dus ze begrenzen auto's op versnellingsbak, kleppen, nokkenas krukas. Whatever ze op kunnen begrenzen gebruiken ze. Meestal bij pech kunnen ze tegenwoordig niet veel meer dan compressiemeting. Motoren tegenwoordig als ze zouden kunnen praten zouden ze niet blij zijn. En zodoende is de 1e versnelling een wanproduct geworden waarbij je de koning van t schakelen kunt zijn en er nog begaaid vanaf komt.
Ehm, er werd nog nooit zoveel vermogen per liter gehaald uit auto's tegenwoordig...
Wat begrenzen ze volgens nou dan? Want van je verhaal kan ik geen kaas maken.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
best wel veel reacties voor iets wat van 1 naar 2 moet.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Laatst online: 09-05 15:30
HarryHaver schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:16:
[...]

Mooi gedaan. Ik heb ook een aantal keren de neiging gehad om uit te stappen en de bus naar huis te nemen. Was jouw rijleraar ook zo negatief, gefrustreerd en neerbuigend?
Hij was erg bot en direct, en dat kon ik toen nog niet hebben. Ik was autorijden aan het leren. Op de 20. of 22 ste les was ik het zat en liep mijn emmertje over. Naar een grotere rijschool gestapt waar ik een indonesische leraar kreeg ( Nol , als je nog leeft, topper ) die heel relaxed mij naar mijn rijbewijs begeleidde.
..
Ander punt, de auto waarbij ik met 10 km/u naar `zijn 2 ging was inderdaad een diesel. reed heeeeeel relaxed. TDI 1,6 4 pitter ( seat leon ). Tegenwoordig een batterij auto.. nog relaxter.. al was het maar door de extra lange koffie stop zo nu en dan

Runs everything...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-05 09:49
Hou het serieus de volgende keer.

[ Voor 84% gewijzigd door deepbass909 op 08-10-2021 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Bij een handbak is er niks begrensd op de versnellingsbak. Misschien ben je in de war met halfautomatische versnellingsbakken en automatische versnellingsbakken die je met de hand kunt bedienen? Je kan hem zelfs in zijn achterruit gooien op de snelweg (vraag maar aan mijn vrouw), ware het niet dat de tandwielen dan veel te snel ronddraaien waardoor je dat niet lukt en je alleen een ratelend metalig geluid krijgt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

[...]

Begrezen? Auto's worden steeds zuiniger door optimalisatie! Alles aan een motor is tegenwoordig optimaal ontwikkeld om maximaal uit de brandstof te halen, daarnaast hebben motoren meer sensoren dan ooit die je een schat aan informatie kunnen opleveren! Toegeven motoren zijn ook complexer geworden dus makkelijk even snel fixen zit er niet altijd meer in. Als laatste heeft de motor (bij een handbak) niet gelijk zoveel van doen met de versnellingsbak en daarin kan de fabrikant zelf de overbrenging bepalen korter/langer er zitten geen "begrensers"in.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:11
Maar nu de hamvraag: Is TS inmiddels al geslaagd?

Je kunt trouwens net zo makkelijk een versnelling overslaan hoor. Als ik mijn vriendin zie schakelen, heel kort en snel, soms elke 2s van versnelling wisselen. Als ik rij zet ik hem van 1-2 en 2-4 en afhankelijk van binnen of buiten bbk 4-5 of 4-6. Rijdt zoveel rustiger dan continu die koppeling intrappen en op laten komen. Ok, het racende aspect is er dan uit, maar de motor geeft er geen zak om. Ze heeft trouwens een Kia Ceed SW van 07/21, 3jr haar rijbewijs, ik 25 jr en als vrachtwagenchauffeur >1,5miljoen kilometer ervaring en de laatste 10 jaar rijtrainingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Ik ben zooooo blij dat ik mijn rijbewijs heb gehaald voor dat zuinig rijden gemekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:51

Nox

Noxiuz

Miglow schreef op zondag 5 december 2021 @ 09:24:

Je kunt trouwens net zo makkelijk een versnelling overslaan hoor. Als ik mijn vriendin zie schakelen, heel kort en snel, soms elke 2s van versnelling wisselen. Als ik rij zet ik hem van 1-2 en 2-4 en afhankelijk van binnen of buiten bbk 4-5 of 4-6. Rijdt zoveel rustiger dan continu die koppeling intrappen en op laten komen. Ok, het racende aspect is er dan uit, maar de motor geeft er geen zak om. Ze heeft trouwens een Kia Ceed SW van 07/21, 3jr haar rijbewijs, ik 25 jr en als vrachtwagenchauffeur >1,5miljoen kilometer ervaring en de laatste 10 jaar rijtrainingen.
Ik ben vooral benieuwd hoe de ** Knip, let op je taalgebruik **.

Zelf ervaring met een moderne vierpitter twee liter, een oude 1600 en een moderne driepitter met turbo en downsized motorblok. Allen benzine. Conclusie: grotere motoren zijn beter. Die downsized motorblokjes hebben onderin niks te bieden qua koppel, bokken alleen maar en willen waarschijnlijk niets liever omgesmolten worden tot wasmachine.

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 05-12-2021 21:14 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Ik zou met het OV blijven gaan, daar zittem vaak de beste stuurlui.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteSnake76
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-04 10:48
Miglow schreef op zondag 5 december 2021 @ 09:24:

Dat eerste vroeg ik me ook af... om de een of andere reden heb ik daar sterk me twijfels over.

En ik sla ook vaak versnellingen over met schakelen als ik wat vlotter rij, maar als je dat niet goed doet/timed met de toeren van de motor dan is het ook slecht voor de motor/versnelingsbak/aandrijving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:57
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/vx79ef - https://valid.x86.fr/c6fhp7 - https://valid.x86.fr/k7v9mf - https://valid.x86.fr/4x989t | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:12
Brilliant dit.
Iemand vraagt, in een 2 maanden oud topic, of de TS zijn rijbewijs heeft gehaald en we gaan weer gewoon verder met discussieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:45
jan390 schreef op zondag 5 december 2021 @ 15:27:
Brilliant dit.
Iemand vraagt, in een 2 maanden oud topic, of de TS zijn rijbewijs heeft gehaald en we gaan weer gewoon verder met discussieren.
Graag ontopic blijven. Versnelling overslaan of niet

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
jan390 schreef op zondag 5 december 2021 @ 15:27:
Brilliant dit.
Omdat het in de Community Update ter sprake kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 29-12-2021 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteSnake76
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-04 10:48
CriticalHit_NL schreef op zondag 5 december 2021 @ 15:07:
Zelf rijd ik in een Peugeot 206 met 1.4 TU motorblok, die zijn origine kent uit de jaren 80 met de 205, maar het bouwjaar is uit 2008.
Motorblok is atmosferisch en heeft geen turbo, dit heeft wel de eigenschap dat het gasrespons heel snel is en dat hij geen turbogaten kent, trekt als een malle (relatief natuurlijk, blijft 75PK) door als je gas blijft geven boven 3000 richting de 6500.
Huh? 1.4 TU 8v 75pk is vervangen in 2004 door de 1.4 ET 16v 90pk (wat echt een probleem motorblok is) dus lijkt mij sterk dat je een 206 hebt uit 2008 met een TU 8v 75pk blok, weet je zeker dat je niet de 1.4 TE 16v 90pk motor hebt? Ik kan het mis hebben hoor, maar alle 1.4 Peugeot's die ik heb gezien van na 2004 hadden in iedergeval wel de ET 16v 90pk motor.

Voor dat je de discussie aangaat dat de ET geen probleem motor zou zijn, let maar eens goed op de achterlichten van de Peugeots 206 die je nu nog ziet rijden, voor 2004 (UT motor) hadden ze het "balkje" in het achterlicht, daarna kwam het "rondje" in het achterlicht, er rijden dus nu meer 206 van voor 2004 rond, net zo als dat je de 206+ en eerste generatie 207 nu ook veel minder ziet.

Soms hebben mensen geluk, of gaan ze er goed mee om en gaan die blokjes wel aardig lang mee, of is ondertussen wel de hele cilinderkop er af geweest voor nieuwe koppakking en distributie, daarna liep mijn 206 Quiksilver ook weer perfect tot dat waarschijnlijk de ECU 2 jaar later problemen gaf, en heb ik hem weg gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:57
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 21% gewijzigd door CriticalHit_NL op 29-09-2023 23:29 ]

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/vx79ef - https://valid.x86.fr/c6fhp7 - https://valid.x86.fr/k7v9mf - https://valid.x86.fr/4x989t | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • +57 Henk 'm!

• HarryHaver
Dag mensen,

Een update: ik heb inmiddels mijn rijbewijs! _/-\o_

Wisselen van rij-instructeur is echt de beste keuze ooit geweest. Bij mijn nieuwe instructeur kreeg ik de auto al snel volledig onder controle. Er waren nog wat hiaten op het gebied van kijkgedrag en andere dingetjes, maar die hebben we in de afgelopen weken verholpen. Vervolgens kwam er ook een stukje zelfvertrouwen bij en begreep ik eindelijk een beetje hoe het werkte. Het schakelen is nu juist een van mijn beste vaardigheden.

Mijn examenrit ging veel beter dan ik zelf had verwacht. Ik had een aardige examinator die flink met me aan het kletsen was en me onderweg al tips gaf voor als ik straks mijn rijbewijs heb. Ze nam me mee langs een route die ik tijdens de les nog nooit had afgelegd maar het ging verrassend goed. Voordeel was ook dat het rond een uur of 10 was en dat er vrijwel niemand op de weg was. ;-) De bijzondere verrichtingen waren op een weg/parkeerterrein waar verder helemaal niemand was. Dat was wel lekker makkelijk.

Ik heb door al dit gedoe met mijn oude instructeur wel flink wat tijd en geld verspild. Uiteindelijk heb ik 60 uur les gehad. Ik ben denk ik wel iets langzamer dan gemiddeld (vooral door een gebrek aan zelfvertrouwen en lichte rij-angst), maar dat zelfvertrouwen werd door mijn oude instructeur ook structureel onderuit gehaald.

De rijschool heeft zich overigens nooit bij mij gemeld om mij tijd te vergoeden die ik gemist heb door alle keren dat mijn oude instructeur te laat was of een lange pauze nam.

Ik ben in elk geval wel in één keer geslaagd dus dat bespaart ook al weer geld!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:52
Mooi man. En je moet maar zo denken: wanneer de extra rijlessen er voor zorgen dat je gedurende de je rest van je rijdende leven één aanrijding minder hebt, dan heb je de kosten er al uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryHaver
Highland schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:13:
Mooi man. En je moet maar zo denken: wanneer de extra rijlessen er voor zorgen dat je gedurende de je rest van je rijdende leven één aanrijding minder hebt, dan heb je de kosten er al uit.
Dat is zeker waar, en ik merk ook wel echt dat ik nu met zelfvertrouwen rijd, dus dat is ook wel wat waard!

En over schakelen van 1 naar 2 gesproken: ik merk nu dat je vanzelf wel merkt wanneer dat het beste is. Als er een bocht komt, dan meestal voor de bocht inderdaad. En als het een keer niet voor de bocht kan, dan is erna ook wel een keer prima. Ik heb mijn laatste lessen wel weer in een diesel gedaan, dus wellicht zal ik straks als ik een benzine-auto heb wel merken dat het toch handiger is om nog sneller op te schakelen. Dat hangt vermoedelijk ook erg van de auto af, maar daar ga ik zelf lekker mee spelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Gefeliciteerd !

En inderdaad, beschouw die extra lessen gewoon als extra ervaring. Uiteindelijk heb je meer zelfvertrouwen en rij-ervaring en dat is toch wel heel belangrijk in de auto. Veel plezier ermee!

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:24
HarryHaver schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:03:

De rijschool heeft zich overigens nooit bij mij gemeld om mij tijd te vergoeden die ik gemist heb door alle keren dat mijn oude instructeur te laat was of een lange pauze nam.
Ach, beschouw het als leergeld voor de toekomst; zoiets overkomt je niet meer. Is ook wat waard. :)

Gefeliciteerd! *O*

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 20:42

sapphire

Die-hard pruts0r

HarryHaver schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:21:
[...]

Dat hangt vermoedelijk ook erg van de auto af, maar daar ga ik zelf lekker mee spelen ;)
Verschilt zeker per auto, heb wel eens gehad dat ik in 6 auto's op één dag moest rijden. Letterlijk van een Kia Picanto met een 1.2 motor tot een dieselbus met een 3.5 motor ofzo en alles er tussen en dat is zelfs als je de auto's kent soms toch even 'schakelen' :+

Maar gefeliciteerd met je rijbewijs *O* Nu begint het echte leren pas :+

Herken wel wat dingen want bij mij was het halen ook bepaald geen makkelijk traject mede icm. faalangst. Had op mijn 18e een relaxte instructeur maar die had af en toe vrij en dan kreeg ik de dochter van de eigenaar van de rijschool en dat was een enorme tr*t! Damatisch gewoon die lessen.
Nadat ik gezakt was ben ik ook gestopt omdat ik het echt niet meer kon opbrengen en echt met lood in de schoenen en slapeloze nachten de rijles in ging.
Uiteindelijk 4 jaar later onder lichte dwang van mijn huidige vrouw het weer opgepakt. Het eerste wat die instructeur zij halverwege de les was "je rijd alsof je al 4 jaar je rijbewijs hebt", uiteindelijk veel schoonheidsfoutjes moeten wegpoetsen en serieus wel eens woorden gehad met die instructeur want die was zo gek als een deur en ik ondertussen ook al flink gebekt.
Meest verschrikkelijke weerstype gehad, hoosbuien, sneeuw, mist en dan had hij er een handje van om in de sneeuw opeens de traction control uit te zetten zodat de auto ging slippen :X

Nouja het werkte wel want ik ben bij hem in 1x voor theorie en praktijk geslaagd :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:13

dragonhaertt

@_'.'

sapphire schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:53:

Goed punt, echt goed leren rijden komt met ervaring! Het leren herkennen van gevaarlijke situaties en je rijgedrag aanpassen aan de omstandigheden is erg belangrijk.
Daarnaast neemt de (onbewuste) controle over de auto natuurlijk ook erg toe in de komende jaren.

Ikzelf heb ook in dezelfde soort situatie gezeten, waar ik uiteindelijk ben gestopt met lessen omdat mijn instructeur alleen maar begon te schreeuwen en maar bleef vragen "Waarom doe je dat?!" terwijl het gewoon een oprechte fout was.
Totaal niet constructief.

Uiteindelijk bij een andere school mijn rijbewijs gehaald en nu rij ik (naar mijn idee) veilig en volledig in controle.

Ik moet zeggen, er op terugkijkend heb ik wel veel geleerd van die eerste instructeur.
Die lessen hadden alleen weinig met autorijden te maken :+

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:28

LankHoar

Langharig tuig

Toen ik dit topic op de voorpagina zag dacht ik "oh nee gaan we weer, wat zal er nu mis zijn?". Maar geluklis is er niets mis. @HarryHaver gefeliciteerd met je rijbewijs!

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HarryHaver
dragonhaertt schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:00:
[...]

Goed punt, echt goed leren rijden komt met ervaring! Het leren herkennen van gevaarlijke situaties en je rijgedrag aanpassen aan de omstandigheden is erg belangrijk.
Daarnaast neemt de (onbewuste) controle over de auto natuurlijk ook erg toe in de komende jaren.

Ikzelf heb ook in dezelfde soort situatie gezeten, waar ik uiteindelijk ben gestopt met lessen omdat mijn instructeur alleen maar begon te schreeuwen en maar bleef vragen "Waarom doe je dat?!" terwijl het gewoon een oprechte fout was.
Totaal niet constructief.

Uiteindelijk bij een andere school mijn rijbewijs gehaald en nu rij ik (naar mijn idee) veilig en volledig in controle.

Ik moet zeggen, er op terugkijkend heb ik wel veel geleerd van die eerste instructeur.
Die lessen hadden alleen weinig met autorijden te maken :+
:*) Haha ja, helemaal eens met geleerde lessen die niets met autorijden te maken hebben!
Het is me ook wel duidelijk geworden dat de rijschoolbranche best een verziekte branche is met heel veel misstanden en problemen.

En bedankt voor de felicitaties allemaal, dat doet me goed!

[ Voor 5% gewijzigd door HarryHaver op 20-01-2022 09:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-05 22:02
Meest verschrikkelijke weerstype gehad, hoosbuien, sneeuw, mist en dan had hij er een handje van om in de sneeuw opeens de traction control uit te zetten zodat de auto ging slippen :X
Ach ja, mijn eerste rijinstructeur was ook zo maf (ik was een van de laatste die hij opleidde voor zijn pensioen).
Advies 70 in een bocht? met 85 er doorheen, leren herkennen wanneer de auto dreigde uit te breken.

Bij een nat, leeg parkeerterrein trok ie nog wel eens plots aan de handrem zodat de auto uit brak "Red hem maar", aka in promptu slipcursus.
De eerste keer dat mijn auto ging glijden op ijs was ik er heel blij mee......... 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whatsausername
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 20-03 17:01
Gefeliciteerd met je rijbewijs!

Ik heb ook ooit zo'n gefrustreerde schreeuwlelijk naast me gehad, waardoor je echt verstijfd aan het rijden bent, wat resulteert in nog meer fouten die je normaal gesproken niet zou maken. Totdat ik hem een keer de hand gaf, bedankte voor zijn *kuch* uitstekende lessen en hem succes wenste met andere leerlingen die dit wel pikte. Als je niet tegen fouten kan van een leerling, had je vooral geen rijinstructeur moeten worden. 8)7

Bij een andere rijschool had ik binnen no-time mijn rijbewijs. Ik heb er wat meer voor moeten lappen, maar het was het dubbel en dwars waard omdat deze instructrice rustig en goed haar feedback kon overbrengen.

Voor sommige instructeurs is dit vak een passie en voor sommige blijkbaar een 'makkelijke' manier van geld verdienen en mensen uitkafferen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-11-2024
@HarryHaver Gefeliciteerd man, wat een leuk nieuws!

Ik zag je topic weer voorbij komen en dacht eens kijken misschien is er wel nieuws dat je het rijbewijs al gehaald hebt. En dat was toch leuk om te lezen.

Ben blij dat mijn instinct in ieder geval ook goed was en dat het probleem inderdaad bij de rijinstructeur lag en dat je daarna wel een goede instructeur had waarmee je snel je rijbewijs kon halen.

[ Voor 4% gewijzigd door Andyk125 op 20-01-2022 11:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HarryHaver
Andyk125 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:52:
@HarryHaver Gefeliciteerd man, wat een leuk nieuws!

Ik zag je topic weer voorbij komen en dacht eens kijken misschien is er wel nieuws dat je het rijbewijs al gehaald hebt. En dat was toch leuk om te lezen.

Ben blij dat mijn instinct in ieder geval ook goed was en dat het probleem inderdaad bij de rijinstructeur lag en dat je daarna wel een goede instructeur had waarmee je snel je rijbewijs kon halen.
Bedankt! Ja je instinct was zeker goed, het probleem lag bij de instructeur. Mijn laatste instructeur heeft me nooit meer om iets uitgekafferd of op hele negatieve wijze toegesproken. Over het schakelen heb ik nooit meer commentaar gehad. Wel uiteraard op andere dingen zoals kijkgedrag, maar altijd op opbouwende en vriendelijke wijze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kolderindekop
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-05 17:47

kolderindekop

yeaahhhh

Gewoon luisteren toch niet heel moeilijk, naar je leraar dus!!!! 8)7

kolder ?wat is dat voor een kolder (na tientallen jaren dood te zijn wordt er nog steeds om ze gelachen ik ben nog springlevend en niemand lacht?!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Gefeliciteerd. Bij een volgende opleiding hoop ik dat je niet zo eigenwijs bent, uiteraard mag je je dingen afvragen.

Uiteindelijk heb je 3 mannen gedaan over een conclusie die hier al vrij snel genoemd werd.
tommerd_ schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:44:
…en je gaat het vanzelf aanvoelen…
HarryHaver schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:21:
[...]
…ik merk nu dat je vanzelf wel merkt wanneer dat het beste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:24

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

[...]

Verschilt zeker per auto, heb wel eens gehad dat ik in 6 auto's op één dag moest rijden. Letterlijk van een Kia Picanto met een 1.2 motor tot een dieselbus met een 3.5 motor ofzo en alles er tussen en dat is zelfs als je de auto's kent soms toch even 'schakelen' :+

[...]
Zeker waar. Ik heb nu ruim 20 jaar m'n rijbewijs en weet dat ik vrij makkelijk kan schakelen tussen auto's, maar voor iedere auto heb ik minimaal een half uur nodig voor ik me 100% op m'n gemak voel in een auto.

@HarryHaver Van harte met je rijbewijs.

Goed om te lezen dat je bij de andere rijschool goede ervaringen hebt opgedaan en snel geslaagd bent.
Een belangrijke rol van een docent/leraar is niet alleen vaardigheden bijbrengen, maar vooral ook vertrouwen, iets wat je eerste instructeur blijkbaar niet kon, maar je nieuwe instructeur wel.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1 2 3 4 Laatste