Rijles: van 1 naar 2 schakelen

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:05

dragonhaertt

@_'.'

HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:26:
[...]

Dit is wel interessant en dat zou best wel eens kunnen. Mijn rijleraar zei op dat moment alleen maar "ja onder de 10 in de 2 doorgaan gaat niet, dan moet je terug naar 1". We kwamen op een rotonde af en ik remde, had de koppeling in en moest een fietser voorrang verlenen op een afstandje, maar we konden wel door rollen met 7-8 km/u. Voor me zat wel een auto dus ik kon ook niet écht gas geven toen ik de koppeling liet opkomen had ik het idee. Maar misschien liet ik de koppeling wel gewoon te snel opkomen op dat moment.
Optrekken en rijden zijn natuurlijk 2 verschillende dingen.
Als je in de 2 bent en geen gas geeft dan heb je gewoon een bepaalde snelheid (volledig gekoppeld)
Als je langzamer wil, dan moet je ontkoppelen. Even terugschakelen naar de 1 als je langzamer wil rijden, of even ontkoppelen en daarna weer koppelen als je weer verder wil.

Als je de motor hoort protesteren tijdens het optrekken doe je iets 'verkeerd' met je gas/koppeling. Dat kost gewoon wat tijd om wat meer gevoel voor te krijgen.

Als je de motor hoort protesteren tijdens het rijden is je auto stuk of ben je aan het remmen.
Stationair rijden kan wel schokkend rijgedrag geven, maar meestal geen protestgeluid.
HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:30:
Mijn rijleraar wordt ook echt boos als ik ...
Dit is echt een probleem dat bij de instructeur ligt, en niet bij jou. Een instructeur hoort jou constructief te kunnen helpen. Misschien dat boos worden helpt bij sommige mensen, het laat zeker een indruk achter, maar echt nuttig is het niet voor iemand die weet dat hij op dat moment een foutje heeft gemaakt.

Zo'n instructeur had ik eerst ook, het beste advies wat ik bij zo iemand kan geven is: zoek een ander.

[ Voor 17% gewijzigd door dragonhaertt op 01-10-2021 16:32 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarryHaver
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:02
dragonhaertt schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:30:
[...]

Als je de motor hoort protesteren tijdens het optrekken doe je iets 'verkeerd' met je gas/koppeling. Dat kost gewoon wat tijd om wat meer gevoel voor te krijgen.
Ik denk dat ik inderdaad de koppeling te snel losliet en geen gas bij gaf, maar het is raar dat hij dan zegt dat ik moest terugschakelen naar 1.
Dit is echt een probleem dat bij de instructeur ligt, en niet bij jou. Een instructeur hoort jou constructief te kunnen helpen. Misschien dat boos worden helpt bij sommige mensen, het laat zeker een indruk achter, maar echt nuttig is het niet voor iemand die weet dat hij op dat moment een foutje heeft gemaakt.

Zo'n instructeur had ik eerst ook, het beste advies wat ik bij zo iemand kan geven is: zoek een ander.
Ja ga ik waarschijnlijk ook doen, maar ik zit al niet ver meer van het examen af denk ik. Heb inmiddels al 35 uur gehad. Maar ik kijk echt op tegen elke les en kom soms verdrietig thuis. Ook kan ik me tijdens het rijden soms niet meer concentreren door zijn negatieve commentaar. Dus ik denk niet dat ik nog 10 of 15 lessen met hem verder kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:21

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:34:
Maar ik kijk echt op tegen elke les en kom soms verdrietig thuis. Ook kan ik me tijdens het rijden soms niet meer concentreren door zijn negatieve commentaar. Dus ik denk niet dat ik nog 10 of 15 lessen met hem verder kan.
Neem een andere rij-instructeur, die van mij maakte er een sport van om mensen zo veel mogelijk lessen af te troggelen.

Daarnaast klinkt de situatie nogal onwenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:09

sjaool

Every life should have 9 cats

Zodra de wagen rolt schakelen naar de 2e versnelling. De 1ste versnelling is alleen om in op te trekken. Bovendien draait de motor in zijn 1ste versnelling teveel toeren als je daarmee snel harder gaat rijden.

De 1ste versnelling rij ik eigenlijk alleen in als ik voor de verkeerslichten sta of file moet rijden. Verder schakel ik altijd zo snel mogelijk door naar de 5e versnelling behalve wanneer ik de snelweg op moet dan trek ik hem lekker door in de 3e en 4e versnelling voordat ik doorschakel naar de 5e versnelling.

[ Voor 43% gewijzigd door sjaool op 01-10-2021 16:40 ]

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -PassY-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-12-2021
topic start alleen gelezen nu ik reageer.

ik denk dat je instructeur zwaar overdrijft dat het schadelijk is. Tenzij je het echt te bont maakt. Maar 2500-3000 is in een diesel niet schakelijk met een warme motor

Rij zelf diesel, maar schakel zelf zo snel mogelijk naar zijn 2. Vaak al als ik klaar ben met op op laten komen van de koppeling (zal rond de 1000-1200 toeren zijn). 1ste versnelling is best kort, en in zijn 2 trekt mijn auto velen malen harder dan in zijn 1. Diesels en koppel _/-\o_ Daarna is het vaak schakelen bij 3000 toeren als ik door rij. Red line begint bij 4500 en limiter is 5000. Anders lekker bij 2500 zodat ik in de powerband van de motor blijf.

MAAR!!!!

Je bent aan het lessen. Dus ik zou nog niet eens nadenken om door te trekken. Zelfs als je je rijbewijs heb gehaald, zou ik het niet doen de eerste paar maanden. Eerst goed ervaring op doen.
Heb nu 21 jaar mijn rijbewijs, en zelf als ik een nieuwe auto heb doe ik het de eerste weken rustig aan om te wennen. Dan op een paar avondjes op een rustige parkeer plaats even kijken wat de limiet van de auto is, en dan pas ga ik nadenken om af toe eens door te rijden.

/edit: vergeet nog te melden om een andere te nemen. Een instructeur moet je ook vertrouwen geven dat je kan auto rijden :)

[ Voor 5% gewijzigd door -PassY- op 01-10-2021 16:45 ]

"If you don't come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you're not trying hard enough" iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
ST10©DE schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:16:
Ik zou luisteren naar je rij-instructeur.
Ik zou een andere rijinstructeur nemen. Uit de TS op te maken lijkt ts niet over te lopen van zelfvertrouwen in de auto. Als je dan zo'n instructeur hebt die enige didactische vaardigheden ontbeert, zou ik lekker een andere instructeur kiezen. Dan haal je ongetwijfeld in minder lessen je rijbewijs.

** Knip, taalgebruik **

Ik rij mijn auto regelmatig tot 500 rpm voor de redline (invoegen snelweg, inhalen 80weg). In Duitsland zit ie uren in buurt van de redline te blazen. No problems

[ Voor 30% gewijzigd door Taro op 02-10-2021 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryHaver
Accretion schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:36:
[...]

Neem een andere rij-instructeur, die van mij maakte er een sport van om mensen zo veel mogelijk lessen af te troggelen.

Daarnaast klinkt de situatie nogal onwenselijk.
Nou daar ben ik bij mijn instructeur ook bang voor. Hij stelde een paar maanden terug voor om heel intensief te gaan lessen, maar ik heb nu bijna alle lessen uit mijn pakket opgebruikt en er is nog geen examen aangevraagd, en hij biedt ook niet echt perspectief wanneer ik er klaar voor ben, terwijl de wachttijden voor het examen best lang zijn. Alle bijzondere verrichtingen hebben we al geoefend en gaan tot zover prima. Ik rijd ook gewoon best prima, ook al ben ik op sommige punten nog wat onzeker, ook omdat hij me constant afsnauwt als ik iets verkeerd doe. ;) Dus soms heb ik ook het idee dat hij me liever nog 10-20 lessen meer laat doen dan me meteen te laten afrijden.

En op af en toe eens wat te lang in de 1 blijven rijden ga ik niet zakken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:33

bonzz.netninja

Niente baffi

[...]

Tegenwoordig wordt ook geleerd dat je zo weinig mogelijk moet remmen hè. Mijn rijleraar wordt ook echt boos als ik onnodig rem. Laatst reden we in een 30-zone en ik had hem in z'n 3. Ik moest een redelijk scherpe bocht maken. Ik remde wat en schakelde terug naar 2 maar hij riep heel hard van "nee waarom rem je nou". Hij dacht dat ik in z'n 2 zat. Dus achteraf deed ik het wel goed, ook al had ik daar beter al in z'n 2 kunnen rijden. Hij wordt helemaal panisch als ik teveel rem. Dat hoort ook bij het nieuwe rijden denk ik. Als je in z'n 2 rijdt terwijl je snelheid te laag is, dan zul je dus de hele tijd moeten afremmen. Stel je hebt een heel bochtig krap wijkje. De auto trekt in de 2 constant naar 16/17 km/u. Je zult dan bij elke bocht rem en koppeling in moeten trappen. Vervolgens trekt hij weer door naar 16/17. Als je in plaats daarvan naar 1 schakelt, kun je de hele tijd door op 8/9 km/u zonder gas te hoeven geven en remmen. Ik mag tijdens de rijles echt absoluut niet remmen als het niet per se nodig is.
Zit je dan met je hybride/elektrische auto en lekker laden bij het remmen (regeneratief remmen)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:42:
[...]

En op af en toe eens wat te lang in de 1 blijven rijden ga ik niet zakken denk ik.
Het komt wel onzeker over als je na elk stoplicht met loeiende motor rijdt. Gaat koppelen en schakelen wel snel of is het nog een wat moeilijke handeling?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHaver
eL_Jay schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:40:
[...]

Ik zou een andere rijinstructeur nemen. Uit de TS op te maken lijkt ts niet over te lopen van zelfvertrouwen in de auto. Als je dan zo'n instructeur hebt die enige didactische vaardigheden ontbeert, zou ik lekker een andere instructeur kiezen. Dan haal je ongetwijfeld in minder lessen je rijbewijs.

Offtopic: ik zou lekker een paar keer redlinen,heeft ie bijna een reden om te kk-en })
Nou soms krijg ik dus zin om de auto de sloot in te rijden zodat ik van hem af ben. Niet dat ik dat ga doen uiteraard, maar die gedachten krijg ik soms wel door zijn gesnauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHaver
Señor Sjon schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:43:
[...]

Het komt wel onzeker over als je na elk stoplicht met loeiende motor rijdt. Gaat koppelen en schakelen wel snel of is het nog een wat moeilijke handeling?
Nee dat gaat juist prima eigenlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:44:
[...]

Nou soms krijg ik dus zin om de auto de sloot in te rijden zodat ik van hem af ben. Niet dat ik dat ga doen uiteraard, maar die gedachten krijg ik soms wel door zijn gesnauw.
Als het een serieuze partij is met meerdere instructeurs zou ik echt werk maken van een andere. Als jij aangeeft agressief bejegend te worden dan moet dat wel lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
For what its worth:
Mij is altijd geleerd dat de 1e versnelling puur is om de wagen van stilstand, in beweging te brengen. Ik schakel dus vrij snel naar 2 en daarna kan ik weleens langer blijven hangen in 2 of 3 als ik snel wil optrekken.
Ik zou zelf ook nooit terug schakelen naar de 1e versnelling als ik niet eerst stil stond. Met je koppeling in de 2e versnelling kun je prima optrekken als je eenmaal in beweging bent. Zeker bij benzine.
Als ik echt langzaam moet rijden (lees langzamer dan in de 2e versnellnig zonder gas te geven) dan is dat prima te doen door een beetje creatief te zijn met de koppeling en gaspedaal in zijn 2.
Op lage snelheid in de 1e versnelling rijden is zo bokke irritant, gaspedaal is dan veel te gevoelig.

edit: De Automaat in mijn huidige auto doet hetzelfde, schakelt ook heel snel op van 1 naar 2.

[ Voor 13% gewijzigd door Meekoh op 01-10-2021 17:02 ]

Computer says no

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-06 07:36

NSG

Je weet niks!

HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:22:
[...]

Nee, er is geen toerenteller zichtbaar. Het is geen fysieke toerenteller en snelheidsmeter maar een schermpje. Je kunt zelf kiezen welke dingen je zichtbaar maakt op het scherm. Bij mij staat alleen de snelheid en je krijgt tips van de auto over wanneer je moet schakelen (maar dat is ook niet altijd handig want als je in een zone 30 zit zegt ie altijd dat je naar z'n 3 moet, maar dan is 2 vaak ook beter)
Omdat? Eerst was het nog alleen je rij-instructeur, maar nu denkt de auto zelf blijkbaar ook anders over je schakelgedrag. Dan moet er toch ergens een lichtje gaan branden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:31
Een Diesel moet je niet zo hoog in toeren trappen en vooral niet bij koude motor maar echt slecht is het ook weer niet, tegen de tijd dat de motor versleten is door die rijstel ligt de auto allang op de sloop door andere gebreken.

Zolang je maar aardig uit de buurt van het rode blijft is er niks aan de hand.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 01-10-2021 17:01 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:44
Belangrijkste waar je nu achter komt is dat elke auto anders rijd. Zeker regels van een diesel kun je echt niet zo maar toepassen op een benzine auto omdat de toerentallen heel anders zijn. Ik zou dan ook zeker luisteren naar aanwijzingen hoe je in die auto moet rijden. Als iemand anders in jou auto zou rijden op een manier die je zelf niet prettig vind zou je daar ook wat van zeggen.

Dat gezegd hebbende weet ik niet helemaal of zijn stijl van les geven bij jou past. Zelf ook wel eens een instructeur gehad die alles opspaarde en het dan over me uitstortte op een rustig plekje. Ik hoor het liever meteen als ik het fout doe, dan kan ik het meteen de volgende keer beter proberen te doen. Toen een andere gevraagd, en dat ging stukken beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-06 22:19
HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:44:
[...]
Asap andere rij-instructeur regelen, maakt niet uit of het bij dezelfde rijschool of een andere is (al zou ik neigen naar een andere). Onder druk van stress of angst leren autorijden schiet niet op, is zonde van je geld en is nadelig voor je hele leerproces en misschien ook nog voor hoe je na het halen van je rijbewijs gaat rijden.

Het is vrij normaal dat mensen een klik hebben of ontwikkelen met hun rij-instructeur, de meesten zijn ook gewoon sociale wezens en zorgen ervoor dat je je op je gemak voelt in de auto. Doe je zelf niet te kort en ga daar naar op zoek. Bij mijn rij-instructeur kon ik destijds gewoon vragen of ik iets leerde omdat de examinator dat graag wil zien of omdat ik dat in het echte leven ook zo moest doen. Weten waarom je iets leert maakt het ook makkelijker, in tegenstelling tot iemand die je uit frustratie de sloot in wilt rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YRH
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-06 20:36

YRH

Na je verschillende reacties heb ik het idee dat je juist teveel vertrouwen hebt in je eigen rijkunsten en het ook al beter denkt te weten dan je instructeur. Tuurlijk zal hij niet altijd goed zitten, maar ervaring heeft hij (ga ik vanuit) meer dan voldoende. Mocht het dus echt niet klikken kan je opzoek naar een nieuwe instructeur, maar je kan dan ook zomaar van een koude kermis komen en hetzelfde commentaar krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
NSG schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:58:
[...]

Omdat? Eerst was het nog alleen je rij-instructeur, maar nu denkt de auto zelf blijkbaar ook anders over je schakelgedrag. Dan moet er toch ergens een lichtje gaan branden.
Die schakelindicators bij VAG gaan veel te snel. Als je die opvolgt rijd je meer dan eens met een bokkende motor (60 in zijn 6 oid).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarryHaver
NSG schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:58:
[...]

Nou als je bijv. door een woonwijk rijdt met veel gelijkwaardige kruisingen en je rijdt in z'n 2, dan trekt de auto dus telkens als je gas loslaat naar de 16 km/u toe, wat een prima snelheid is over het algemeen om op een gelijkwaardige kruising af te komen. Als je in z'n 3 rijdt, dan trekt hij in mijn lesauto naar de 26 km/u zonder gas te geven, wat meestal toch te snel is om goed te kijken en op tijd te stoppen. Dus dan zul je wel bij elke kruising een beetje moeten remmen en vervolgens zit je dan wel erg laag (onder de 20) om nog in zijn 3 op te trekken. Bovendien zijn er in die zones vaak scherpere bochten met weinig zicht waar je ook beter in 2 door kunt.

De rijleraar is het trouwens met me eens hoor dat 2 daar beter is, dat heeft hij zelf ook gezegd toen ik daar een keer in 3 reed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nou is 16 km/u ook wel vrij langzaam, de snelheid normaliter is 30 km/u. Toen ik leste was dat zelfs nog meestal 50 km/u en toen zat de instructeur mij scheef aan te kijken als ik 40 reed, want dat was te langzaam en dan zou je zakken. :X Andere tijden (1999).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryHaver
YRH schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:02:
Na je verschillende reacties heb ik het idee dat je juist teveel vertrouwen hebt in je eigen rijkunsten en het ook al beter denkt te weten dan je instructeur. Tuurlijk zal hij niet altijd goed zitten, maar ervaring heeft hij (ga ik vanuit) meer dan voldoende. Mocht het dus echt niet klikken kan je opzoek naar een nieuwe instructeur, maar je kan dan ook zomaar van een koude kermis komen en hetzelfde commentaar krijgen.
Het gaat mij er meer om hoe hij het zegt, dus door me af te snauwen. Ik zit daarna soms echt een kwartier te schudden in de autostoel. Verder vraag ik me ook af of hij niet gewoon veel te negatief is over dingen die ook weer niet zo heel belangrijk zijn. En hij zou me ook wat meer opbouwende tips kunnen geven ipv alleen maar zeggen wat ik fout doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryHaver
Señor Sjon schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:04:
Nou is 16 km/u ook wel vrij langzaam, de snelheid normaliter is 30 km/u. Toen ik leste was dat zelfs nog meestal 50 km/u en toen zat de instructeur mij scheef aan te kijken als ik 40 reed, want dat was te langzaam en dan zou je zakken. :X Andere tijden (1999).
Maar als je 30 rijdt in een woonwijk en je komt bij een gelijkwaardige kruising met geparkeerde auto's, huizen en bomen eromheen, dan is 15 km/u toch een prima snelheid? Anders kun je echt niet op tijd stoppen als er verkeer van rechts komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:02:
[...]

Nou als je bijv. door een woonwijk rijdt met veel gelijkwaardige kruisingen en je rijdt in z'n 2, dan trekt de auto dus telkens als je gas loslaat naar de 16 km/u toe, wat een prima snelheid is over het algemeen om op een gelijkwaardige kruising af te komen. Als je in z'n 3 rijdt, dan trekt hij in mijn lesauto naar de 26 km/u zonder gas te geven, wat meestal toch te snel is om goed te kijken en op tijd te stoppen. Dus dan zul je wel bij elke kruising een beetje moeten remmen en vervolgens zit je dan wel erg laag (onder de 20) om nog in zijn 3 op te trekken. Bovendien zijn er in die zones vaak scherpere bochten met weinig zicht waar je ook beter in 2 door kunt.

De rijleraar is het trouwens met me eens hoor dat 2 daar beter is, dat heeft hij zelf ook gezegd toen ik daar een keer in 3 reed.
Bij een gelijkwaardige kruising in een woonwijk trap ik gewoon lekker de koppeling in terwijl ik op de kruising af rijd. Rustig op af rollen, andere voet alvast klaar boven het rempedaal en je kunt sneller reageren wanneer er een koter voor je neus springt. Is alles clear? Dan koppeling weer laten opkomen en verder tuffen in zijn 2 of 3 whatever je wilt.

Computer says no

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:44
Wat is eigenlijk de reden dat je de eerste keer een andere instructeur hebt gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YRH
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-06 20:36

YRH

HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:04:
[...]

Het gaat mij er meer om hoe hij het zegt, dus door me af te snauwen. Ik zit daarna soms echt een kwartier te schudden in de autostoel. Verder vraag ik me ook af of hij niet gewoon veel te negatief is over dingen die ook weer niet zo heel belangrijk zijn. En hij zou me ook wat meer opbouwende tips kunnen geven ipv alleen maar zeggen wat ik fout doe.
Heb je dat al een keer met hem besproken? Het kan ook zijn dat hij het gevoel heeft dat je hem niet begrijpt en dat hij daardoor een andere manier (misschien niet zo fijn) van benaderen zoekt.
Die invulling kan je zelf waarschijnlijk beter geven, aangezien wij niet weten of hij dit al van begin af aan doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryHaver
jip_86 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:07:
Wat is eigenlijk de reden dat je de eerste keer een andere instructeur hebt gehad?
Die eerste is ermee opgehouden. Rugproblemen geloof ik. Daarmee was de klik iets beter. Hij was in elk geval erg rustig en wond zich nooit op. Hij bouwde het allemaal wel erg langzaam op maar over hem als leraar in de auto naast me kan ik niets slechts zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryHaver
YRH schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:08:
[...]

Heb je dat al een keer met hem besproken? Het kan ook zijn dat hij het gevoel heeft dat je hem niet begrijpt en dat hij daardoor een andere manier (misschien niet zo fijn) van benaderen zoekt.
Die invulling kan je zelf waarschijnlijk beter geven, aangezien wij niet weten of hij dit al van begin af aan doet.
Ja, ik heb na de eerste paar lessen met hem over een aantal dingen gesproken. Het is toen wel iets verbeterd, maar hij blijft vanuit zijn onderbuik reageren tijdens de lessen. Hij heeft wel aangegeven dat hij soms denkt dat ik hem niet begrijp en dat is ook zo. Het kan zijn dat hij daardoor gefrustreerd is. Zijn manier van communiceren is soms erg chaotisch en onduidelijk. Hij weet soms niet wat hij wil. Soms zegt hij twee tegenovergestelde dingen in één zin. Ik ben zelf een intelligent iemand én ik ben docent geweest (ook al ben ik geen rijleraar), dus ik weet best iets van didactiek. Ik heb echt niet het idee dat het in dit geval aan mij ligt.

Ook vind ik het vervelend dat hij gewoon altijd negatief over dingen is, terwijl ik ze misschien nooit eerder heb geleerd of gehoord van hem. Bovendien zijn er 3000 manieren om aan te geven dat iemand iets verkeerd doet. De opbouwende, positieve manieren werken meestal het best. Hij zou bijv. kunnen zeggen: "Wist je dat je al vanaf een heel lage snelheid door kunt schakelen naar 2?" en het dan gaan uitproberen op een parkeerplaats. Ipv tijdens het wegrijden te schreeuwen "nee waarom schakel je nou altijd zo laat naar z'n 2"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
Uit ervaring kan ik je vertellen dat het niet erg nadelig is. M`n Cooper S heeft ruim 2 ton gelopen en ik schakelde pas in het rode. Versnellingsbak en het blokje staan bekend als totaal onbetrouwbaar. Alleen het brandstofverbruik keldert als je laat schakelt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjan90
  • Laatst online: 12:41
@HarryHaver Niet vervelend bedoeld maar je posts komen wel redelijk eigenwijs over. Ik kan me voorstellen dat een instructeur op een gegeven moment denkt "waarom doet hij het niet gewoon zoals ik het zeg?". Natuurijk zou hij daarin de juiste toon moeten aanslaan, maar het lijkt erop alsof je zelf ook niet duidelijk weet over te brengen waarom je het doet zoals je het doet. It takes two to tango. Als zijn stijl niet past bij je, zoek dan een andere instructeur. Het is niet jouw taak om hem didactiek bij te brengen.

Ik rij alleen in de 1 op snelheden dat de 2 begint te bokken. Die aanpak werkt bij elke auto. De eerste versnelling dus alleen voor wegrijden en in files bij lage snelheden waar de 2 niet goed loopt. Woomerven hebben wij niet, maar als de 2 daar te snel is zou ik dan dus ook in de 1 rijden.

[ Voor 14% gewijzigd door Arjan90 op 01-10-2021 17:23 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-06 18:23
Je hebt een andere instructeur nodig, het klikt duidelijk niet.

Maar ook niet zo vast houden aan wat je in de vorige auto hebt geleerd en al helemaal niet op het aantal km/h schakelen, op toeren is beter, maar ben ook wel eens met zijn punt dat je dat meer op gevoel moet leren, maar omdat je nu te ver doortrekt kan het handig zijn dat juist wel zichtbaar te maken met de toerenteller.

Je rijdt nu in een ander auto met andere eigenschappen, en ja de instructeur weet dat beter dan jij.
(En zit er dik in straks weer een andere auto met een andere instructeur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:34
borft schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:45:
terugschakelen naar de 1 in de woonwijk?! de eerste versnelling is om weg te rijden, niets anders. Doorgaans schakel je pas terug naar de 1 als je al stilstaat.... Bochten neem je meestal gewoon in de 2. Bij een stoplicht rij je weg, en voor je het kruispunt over bent, zit je, als het goed is, al in de 2.

Denk eigenlijk dat je gewoon nog wat meer moet oefenen met kijken, schakelen, koppelen, etc. Het is in het begin ook heel erg veel tegelijk, en dus best lastig.

[...]

Lol, een van de grote problemen bij beginnende bestuurders, ze denken het allemaal beter te weten.
Klinkt allemaal leuk maar ik heb een bmw. Als ik daarmee in z’n 2 door de woonwijk blijf rijden dan gaan er toch kinderen verongelukken ben ik bang <25 kmh bokt dat ding echt gigantisch in de tweede versnelling. En soms is het toch echt slimmer om geen 30 te blijven rijden in een woonwijk met drempels etc.

Al met al, behoorlijk afhankelijk van in wat voor auto je moet rijden. Schade aan de motor zal t wel overigens sowieso niet echt doen. Misschien aan de versnellingsbak maar dat lijkt me ook overdreven bangmakerij.

@HarryHaver
Wat ik wel denk, die man zal het niet voor niets zeggen. Als dat wel zo is dan druk ik je op het hart om een ander te gaan zoeken. Maat van mij is ook rijinstructeur en heeft altijd de gekste verhalen over wat anderen soms doen. Want als het echt onzinnig is wat hij zegt, dan wordt je daar waarschijnlijk onzeker van en dat komt jouw rijkunsten niet ten goede.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHaver
Arjan90 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:22:
@HarryHaver Niet vervelend bedoeld maar je posts komen wel redelijk eigenwijs over. Ik kan me voorstellen dat een instructeur op een gegeven moment denkt "waarom doet hij het niet gewoon zoals ik het zeg?". Natuurijk zou hij daarin de juiste toon moeten aanslaan, maar het lijkt erop alsof je zelf ook niet duidelijk weet over te brengen waarom je het doet zoals je het doet. It takes two to tango. Als zijn stijl niet past bij je, zoek dan een andere instructeur. Het is niet jouw taak om hem didactiek bij te brengen.

Ik rij alleen in de 1 op snelheden dat de 2 begint te bokken. Die aanpak werkt bij elke auto. De eerste versnelling dus alleen voor wegrijden en in files bij lage snelheden waar de 2 niet goed loopt. Woomerven hebben wij niet, maar als de 2 daar te snel is zou ik dan dus ook in de 1 rijden.
Ik weet ook niet waarom ik niet altijd op tijd naar de 2 schakel. Ik kan alleen maar aangeven dat:
-ik oprecht niet wist dat je al bij heel lage snelheden naar 2 kunt schakelen omdat mij dit nooit is uitgelegd. Dat is me uit dit topic wel duidelijk geworden. Ik dacht dat je echt al wel boven de 10 moest rijden, maar blijkbaar kun je ook al gewoon uit de 2 wegrijden als je dat wil. Mijn huidige leraar heeft dat ook nooit uitgelegd, alleen maar dat het eerder moest. Maar omdat ik dus niet wist dat het al wel heel vroeg kan, doe ik het soms dus net te laat naar zijn mening. Dat gebeurt misschien 2 keer in een les van 2 uur hè. Dus echt niet de hele tijd.

-ik meer van dit soort fouten ga maken naarmate ik nerveuzer word in de auto, en dan helpt zijn negatieve reactie dus bepaald niet. Hoe banger ik word om te lang in de 1 te zitten, hoe vaker het gebeurt dat ik de koppeling te snel loslaat of juist teveel gas geef in de 1, waardoor ik inderdaad al boven de 20 zit voordat ik doorschakel.

Ik ben ook de hele tijd bang om schade toe te brengen aan zijn auto aangezien hij de hele tijd zegt dat dingen slecht voor de motor zijn of slecht voor de banden (soms is hij bang dat ik de stoep raak terwijl dat maar 1 keer gebeurd is toen ik de overpakmethode leerde)

[ Voor 4% gewijzigd door HarryHaver op 01-10-2021 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Laatst online: 12:41
Maar je hebt al les gehad toch? Is het daar ook nooit aangeleerd? Dan zou ik zeggen stel wat vaker de waarom vraag. Of zoek dus gewoon een andere instructeur, je vertrouwen wordt hier niet beter van. En dat is wel de basis met autorijden.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-06 21:39

Tomatoman

Fulltime prutser

Geen zorgen als je niet zo’n goede match hebt met deze instructeur :). Dat hoeft helemaal niet te betekenen dat hij een waardeloze docent is of jij een waardeloze student, het kan simpelweg zijn dat jullie communicatiestijlen niet lekker op elkaar aansluiten. Goede kans dat het met een andere instructeur beter gaat. Probeer het en je weet het :)

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@HarryHaver het probleem is duidelijk, je moet een andere instructeur gaan zoeken. Het maakt niet uit of jij hem niet begrijpt of hij jou niet begrijpt, uiteindelijk zit je met een situatie die voor jou, de leerling, niet werkt. Jij kan met deze stress niet leren autorijden, je wordt nerveus, gaat fouten maken en zal nooit ontspannen in de auto zitten.
Een leerling zou niet bang moeten zijn om de auto van de instructeur te beschadigen, dat is te gek voor woorden. Als een leerling, om wat voor reden dan ook, de auto beschadigd dan is het de instructeur die gefaald heeft.

Een goede instructeur zorgt dat jij begrijpt waarom hij bepaald gedrag corrigeert, een slechte instructeur zorgt er voor dat je op een forum je heil gaat zoeken.

offtopic:
In mijn auto hoef ik pas naar de twee te schakelen als ik 40 rijdt en kan ik dan makkelijk doortrekken naar de 80, schakelen, en dan rustig door naar de 120 in z'n derde versnelling. Met een warmte motor is dat echt geen probleem.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:39
Zoals vermeld, alles doen wat opgedragen wordt! Als je het papiertje hebt, petje op en gas geven..

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Laatst online: 02-06 18:23
Het klinkt mij alsof je nog te veel aan "maniertjes" vast houd dan natuurlijk dynamisch rijden.
Maar ook dat je huidige instructeur niet goed op jou kan overbrengen wáárom hij het op die manier wilt zien.
En klinkt er ook wel door dat je zelf wat eigenwijs bent...

Na het aantal uren dat je les hebt gehad zou het toch al wel wat natuurlijker moeten kunnen met hier en daar nog een correctie, dan zou "je moet wat minder doortrekken en eerder schakelen" niet zoveel weerstand meer moeten opleveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:21
Señor Sjon schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:43:
[...]

Dit, lijkt mij een simpel stukje beheersing wat tijdens het examen ook zeker wel wenkbrauwen zal doen fronsen.

Bij het lezen van posts van TS krijg ik wel een beetje het sneeuwvlokjes gevoel.
Neem eens een les bij een (ex) militair rij-instructeur. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHaver
Tsurany schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:39:
@HarryHaver het probleem is duidelijk, je moet een andere instructeur gaan zoeken. Het maakt niet uit of jij hem niet begrijpt of hij jou niet begrijpt, uiteindelijk zit je met een situatie die voor jou, de leerling, niet werkt. Jij kan met deze stress niet leren autorijden, je wordt nerveus, gaat fouten maken en zal nooit ontspannen in de auto zitten.
Een leerling zou niet bang moeten zijn om de auto van de instructeur te beschadigen, dat is te gek voor woorden. Als een leerling, om wat voor reden dan ook, de auto beschadigd dan is het de instructeur die gefaald heeft.

Een goede instructeur zorgt dat jij begrijpt waarom hij bepaald gedrag corrigeert, een slechte instructeur zorgt er voor dat je op een forum je heil gaat zoeken.

offtopic:
In mijn auto hoef ik pas naar de twee te schakelen als ik 40 rijdt en kan ik dan makkelijk doortrekken naar de 80, schakelen, en dan rustig door naar de 120 in z'n derde versnelling. Met een warmte motor is dat echt geen probleem.
Sterker nog, mijn instructeur zegt ook dat als hij een boete krijgt voor te hard rijden, dat ik die dan moet betalen. Niet dat ik dat ooit zou doen want dat is belachelijk, maar goed, hij meent dat serieus.

Laatst zaten we op een 50-weg en zat hij op z'n telefoon. Toen reden we langs een verkeerslicht met een camera en ik reed daar 51 ofzo volgens de snelheidsmeter. Toen trapte hij plotseling vrij hard op de rem (met verkeer achter ons) zodat we opeens maar 40 gingen. Hij had helemaal niet gezien dat we niet te hard gingen (want 51 is natuurlijk gewoon prima, in werkelijkheid ga je dan volgens mij niet harder dan 48, plus correctie er nog af etc)

[ Voor 3% gewijzigd door HarryHaver op 01-10-2021 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-05 11:47
Op het YouTube kanaal 'Enginering explainded' wordt daar in detail op ingegaan. Meer toeren maken (onder redline) is niet perse slecht voor een motor, maar het is wel ongunstig voor het verbruik. Als je weinig gas gebruikt dan is snel doorschakelen wel ok. Bij lage toeren het gas vol intrappen kan zelfs schadelijk zijn voor een verbrandingsmotor omdat die dan kan gaan kloppen. Dat is het voortijdig spontaan insteken van het brandstofmengsel, wat een enorme kracht kan geven op de zuigers en krukas.

Een motor slijt echter wel sneller als je meer vermogen ervan vergt.

De reden dat het rendement afneemt bij hogere toeren iets wat je altijd ziet in de koppelcurve als je tegen het rood aanzit) is het volgende: de explosie heeft een bepaalde snelheid. Als de zuigers sneller beweging bij hogere toeren duwt de explosie minder hard tegen de zuiger, wat een lager koppel geeft bij hoger toeren.

Motoren die hoge toeren maken (motorfiets of F1) hebben een kleinere slag waardoor de zuiger snelheid lager is bij hetzelfde toerental, waardoor ze dus efficiënt meer toeren kunnen maken. Lange slag motoren (Harley) hebben wel meer koppel maar een veel lager maximum toerental.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:42:
[...]

Ik weet wel zeker dat je daarop zakt. Je laat dan zien dat je het voertuig niet voldoende onder controle hebt. Door de spanning een keer een foutje maken is geen probleem, als de motor bijvoorbeeld afslaat dan zak je daar niet zomaar op. Gebeurd het 3 keer, dan is het een ander verhaal. Dan moet de rest van de rit wel heel goed zijn om dit te compenseren.

Voertuigbeheersing en goed kijken zijn de belangrijkste punten op een rijexamen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dieks77 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:40:
Het klinkt mij alsof je nog te veel aan "maniertjes" vast houd dan natuurlijk dynamisch rijden.
Maar ook dat je huidige instructeur niet goed op jou kan overbrengen wáárom hij het op die manier wilt zien.
En klinkt er ook wel door dat je zelf wat eigenwijs bent...

Na het aantal uren dat je les hebt gehad zou het toch al wel wat natuurlijker moeten kunnen met hier en daar nog een correctie, dan zou "je moet wat minder doortrekken en eerder schakelen" niet zoveel weerstand meer moeten opleveren.
Natuurlijk dynamisch rijden is erg lastig te leren tijdens rijlessen. Je zal altijd foefjes gebruiken en methodes hebben om het juiste gedrag te laten zien zonder dat dit bepaald wordt door gevoel. Hier moet echter wel een balans in gevonden worden.
HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:45:
[...]

Sterker nog, mijn instructeur zegt ook dat als hij een boete krijgt voor te hard rijden, dat ik die dan moet betalen. Niet dat ik dat ooit zou doen want dat is belachelijk, maar goed, hij meent dat serieus.

Laatst zaten we op een 50-weg en zat hij op z'n telefoon. Toen reden we langs een verkeerslicht met een camera en ik reed daar 51 ofzo volgens de snelheidsmeter. Toen trapte hij plotseling vrij hard op de rem (met verkeer achter ons) zodat we opeens maar 40 gingen. Hij had helemaal niet gezien dat we niet te hard gingen (want 51 is natuurlijk gewoon prima, in werkelijkheid ga je dan volgens mij niet harder dan 48, plus correctie er nog af etc)
Lijkt mij reden genoeg om een andere instructeur te kiezen. Je wilt een instructeur die rustig blijft, oplet en alle focus aan jou geeft op een manier die jou helpt te leren rijden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-06 21:39

Tomatoman

Fulltime prutser

Tsurany schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:39:

offtopic:
offtopic:
Dat is ook niet het werkelijke probleem. Als ik 100 rijd, kan ik dat in de 8e versnelling maar ook in 3. Het probleem is dat je het bij rijlessen leert zoals het hoort. En dat is niet doortrekken tot 80 km/h in de tweede versnelling.

3e versnelling 8e versnelling

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:30:
[...]

Ik ben ook de hele tijd bang om schade toe te brengen aan zijn auto aangezien hij de hele tijd zegt dat dingen slecht voor de motor zijn of slecht voor de banden (soms is hij bang dat ik de stoep raak terwijl dat maar 1 keer gebeurd is toen ik de overpakmethode leerde)
Sorry, maar dan faal je als instructeur ook wel. Een goede instructeur grijpt in voor je de stoep serieus raakt.

Dacht dat overpakken tegenwoordig uit den boze was en je constant moet ‘doorgeven’. Blijkbaar weer veranderd gaandeweg de jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHaver
Raymond P schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:45:
[...]

Dit, lijkt mij een simpel stukje beheersing wat tijdens het examen ook zeker wel wenkbrauwen zal doen fronsen.

Bij het lezen van posts van TS krijg ik wel een beetje het sneeuwvlokjes gevoel.
Neem eens een les bij een (ex) militair rij-instructeur. :)
Ik ben idd niet echt een alfamannetje ofzo. Ik ben geen bokito die zich eens even lekker laat gelden tegenover de rijleraar nee. Of tegenover andere mensen. Dat soort methoden werken erg slecht bij mij. Als je tegen me gaat schreeuwen of me respectloos behandelt, dan kun je weinig meer van me verwachten.

Overigens heb ik zelf een opleiding didactiek gehad en ben ik daar wel overtuigd geraakt dat het leerproces (van wat dan ook, maar zeker van zoiets als autorijden wat best gevaarlijk en erg spannend kan zijn) een heel gevoelig proces is. In mijn opleiding is mij geleerd dat ik een leerling eigenlijk nooit "nee" mag verkopen. Ik kreeg dus soms de opdracht en uitdaging om bij het lesgeven nooit te zeggen dat een leerling het fout had. Dat kan namelijk het leerproces blokkeren, zeker bij gevoelige leerlingen. Je kunt namelijk ook op een positieve, opbouwende manier zeggen dat iets fout is, ipv "nee dat is fout". Je kunt bijv. iets positiefs zoeken in het antwoord en dan een suggestie geven, de leerling een beetje helpen richting het juiste antwoord, je kunt laten zien waarom het niet goed is en de leerling zelf tot de juiste conclusie laten komen, etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
TheZenMeister schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:18:
Uit ervaring kan ik je vertellen dat het niet erg nadelig is. M`n Cooper S heeft ruim 2 ton gelopen en ik schakelde pas in het rode. Versnellingsbak en het blokje staan bekend als totaal onbetrouwbaar. Alleen het brandstofverbruik keldert als je laat schakelt.
Ik ga ook een Cooper kopen denk ik, klinkt goed d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Tomatoman schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:51:
[...]

offtopic:
Dat is ook niet het werkelijke probleem. Als ik 100 rijd, kan ik dat in de 8e versnelling maar ook in 3. Het probleem is dat je het bij rijlessen leert zoals het hoort. En dat is niet doortrekken tot 80 km/h in de tweede versnelling.

[Afbeelding: 3e versnelling] [Afbeelding: 8e versnelling]
Het is wel onderdeel van het werkelijke probleem, een instructeur moet namelijk aan een leerling kunnen uitleggen waarom je op een bepaalde manier leert rijden. En angst om een auto te slopen is niet de reden om tijdig op te schakelen, dat is puur brandstofverbruik en en het afdwingen van een rustige rijstijl. Een leerling moet weten dat een hoge snelheid in een lage versnelling, zo lang de auto onder de toeren limiet blijft, geen probleem is als het kortstondig gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHaver
Drardollan schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:52:
[...]

Sorry, maar dan faal je als instructeur ook wel. Een goede instructeur grijpt in voor je de stoep serieus raakt.

Dacht dat overpakken tegenwoordig uit den boze was en je constant moet ‘doorgeven’. Blijkbaar weer veranderd gaandeweg de jaren.
Nou ja dat bedoel ik. Stel dat hij een keer ingrijpt als het bijna fout gaat, dan leer ik daar waarschijnlijk meer van dan van 1000 waarschuwingen of negatieve woorden. Hij hoeft in feite soms weinig te zeggen.

Overpakken deed rijleraar 1 inderdaad niet. Ik moet zeggen dat ik overpakken wel erg prettig vind, dus dat ik blij ben dat ik het wel geleerd heb. Want zonder overpakken vind ik het wel lastig om scherpere bochten strak te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHaver
Haha wat een verademing die instructeur! Wist je dat ik de eerste 2 uur alleen mocht sturen? Daarna 2 uur alleen sturen en gas, daarna 2 uur alleen sturen, gas en rem, daarna 2 uur sturen, gas, rem, schakelen, en pas na 10 uur had ik ook de koppeling erbij? Kijktechnieken heb ik pas na 16 uur geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:52:
[...]

Ik ben idd niet echt een alfamannetje ofzo. Ik ben geen bokito die zich eens even lekker laat gelden tegenover de rijleraar nee. Of tegenover andere mensen. Dat soort methoden werken erg slecht bij mij. Als je tegen me gaat schreeuwen of me respectloos behandelt, dan kun je weinig meer van me verwachten.

Overigens heb ik zelf een opleiding didactiek gehad en ben ik daar wel overtuigd geraakt dat het leerproces (van wat dan ook, maar zeker van zoiets als autorijden wat best gevaarlijk en erg spannend kan zijn) een heel gevoelig proces is. In mijn opleiding is mij geleerd dat ik een leerling eigenlijk nooit "nee" mag verkopen. Ik kreeg dus soms de opdracht en uitdaging om bij het lesgeven nooit te zeggen dat een leerling het fout had. Dat kan namelijk het leerproces blokkeren, zeker bij gevoelige leerlingen. Je kunt namelijk ook op een positieve, opbouwende manier zeggen dat iets fout is, ipv "nee dat is fout". Je kunt bijv. iets positiefs zoeken in het antwoord en dan een suggestie geven, de leerling een beetje helpen richting het juiste antwoord, je kunt laten zien waarom het niet goed is en de leerling zelf tot de juiste conclusie laten komen, etc.
Ik ben het met je eens. Een ideale leermethode om een denkproces te vormen.

Maar het besturen van een voertuig hoort geen denkproces te zijn, als je slaagt voor je rijbewijs zou je ervan uit moeten kunnen gaan dat dingen zoals schakelen vloeiend en intuitief gaan.

Om iemand rij-klaar te maken in pakweg 40 uurtjes is het triviaal dat je zo snel mogelijk de schakel maakt naar 'gewoon doen'.
Tijdens het besturen van een voertuig is fout namelijk gewoon fout. Of de rij-instructeur gelijk heeft of niet kan je later wel uitzoeken want je wilt, neem ik aan, zo snel mogelijk slagen.

Een rijschool/instructeur zoeken die wat meer tijd neemt is wellicht wat je zoekt.
Autorijden leer je imho pas na heel wat kilometers, met een L op je dak zijn die kilometers wel wat prijziger.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-05 11:47
Als ik de verschillende verhalen lees over hoe de lesauto rijdt, dan verbaas ik me daar wel over. Een diesel heeft als eigenschap dat die wat minder toeren kan maken dan een benzinemotor (4500-5000) tegen 6000 bij een benzinemotor. Maar het horten storten als je 20 in zijn 3 rijdt vind ik heel vreemd. Die bangmakerij over te veel of te weinig toeren klinkt wel wat overdreven. Ik heb zelf een Corolla 1.6 met lekker wat koppel onderin en kan als ik wil van zijn 1 naar zijn 5 zonder veel drama, uiteraard moet je dan niet het gas vol intrappen. Onder de 800 toeren wordt de motor pas wat onrustig. Dit verschilt wellicht sterk per auto (wat voor auto is het eigenlijk), maar dit onrustige gedrag van de motor klinkt wel vreemd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:48
Een leerling die het beter weet dan de leraar, met een registratiedatum van vandaag.... zijn we niet allemaal een trol aan het voeren 7 pagina's lang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-06 23:34

Barrycade

Through the...

@HarryHaver Ik denk dat je goed moet kijken bij welke instructeur je in gaat stappen. Dit is duidelijk geen match. Je instructuur benaderd het vanuit "gevoel" en jij bent het erg theoretisch aan het benaderen.

Je zal naar een type moeten zoeken zoals jij zelf bent, op basis van je teksten focus je wel erg veel op randzaken en hoe het zou moeten. Dat kan, maar mis wel een beetje zelfreflectie. Je hebt bij rijden de theorie en de praktijk. Niet iedere situatie past nu eenmaal bij het textbook.

Je zoekt blijkbaar iemand die je heel theoretisch kan uitleggen waarom je niet als een dove bejaarde in zijn beyaris te lang in zijn 1 moet blijven hangen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHaver
Barrycade schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:17:
@HarryHaver Ik denk dat je goed moet kijken bij welke instructeur je in gaat stappen. Dit is duidelijk geen match. Je instructuur benaderd het vanuit "gevoel" en jij bent het erg theoretisch aan het benaderen.

Je zal naar een type moeten zoeken zoals jij zelf bent, op basis van je teksten focus je wel erg veel op randzaken en hoe het zou moeten. Dat kan, maar mis wel een beetje zelfreflectie. Je hebt bij rijden de theorie en de praktijk. Niet iedere situatie past nu eenmaal bij het textbook.

Je zoekt blijkbaar iemand die je heel theoretisch kan uitleggen waarom je niet als een dove bejaarde in zijn beyaris te lang in zijn 1 moet blijven hangen :p
Ik ben wel echt een denker ja. Ik moet echt wel iets theoretisch snappen voordat ik het in de praktijk kan uitvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:23

DataGhost

iPL dev

Wat betreft het uitstaan van de toerenteller, dat kan zeker goed zijn voor nieuwe bestuurders. Er zijn nog steeds genoeg (oudere) auto's die geen toerenteller hebben, zeker bij een van je eerste auto's is de kans daarop groot bij een klein budget. Dat lijkt me echt geweldig als je geleerd hebt te schakelen op de teller en niet op geluid/gevoel. Ook in nieuwere auto's kan 'ie dus uit, wordt niet zo essentieel gevonden schijnbaar. Bovendien leer je hiermee de leerling schakelen zonder op het dashboard te hoeven kijken. De ogen blijven dan op de weg, wel zo veilig lijkt me. Uiteindelijk gebruik je de toerenteller toch nooit om je schakelmomenten mee te bepalen, dus direct aanleren dat je erop kan kijken is ook niet superhandig. Sterker: bij auto's met een ander soort motor/brandstof dan die waar TS nu in lest kan rijden/optrekken op een bepaald (laag) toerental juist schade veroorzaken en dat is niet iets wat je op de toerenteller ziet maar juist iets wat je hoort en voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:30:
[...]

Ik weet ook niet waarom ik niet altijd op tijd naar de 2 schakel. Ik kan alleen maar aangeven dat:
-ik oprecht niet wist dat je al bij heel lage snelheden naar 2 kunt schakelen omdat mij dit nooit is uitgelegd. Dat is me uit dit topic wel duidelijk geworden. Ik dacht dat je echt al wel boven de 10 moest rijden, maar blijkbaar kun je ook al gewoon uit de 2 wegrijden als je dat wil. Mijn huidige leraar heeft dat ook nooit uitgelegd, alleen maar dat het eerder moest. Maar omdat ik dus niet wist dat het al wel heel vroeg kan, doe ik het soms dus net te laat naar zijn mening. Dat gebeurt misschien 2 keer in een les van 2 uur hè. Dus echt niet de hele tijd.

-ik meer van dit soort fouten ga maken naarmate ik nerveuzer word in de auto, en dan helpt zijn negatieve reactie dus bepaald niet. Hoe banger ik word om te lang in de 1 te zitten, hoe vaker het gebeurt dat ik de koppeling te snel loslaat of juist teveel gas geef in de 1, waardoor ik inderdaad al boven de 20 zit voordat ik doorschakel.

Maar merk je dan niet dat je auto heel veel herrie maakt als je in z'n 1 de bocht doorgaat?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHaver
Raymond P schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:08:
[...]

Ik ben het met je eens. Een ideale leermethode om een denkproces te vormen.

Maar het besturen van een voertuig hoort geen denkproces te zijn, als je slaagt voor je rijbewijs zou je ervan uit moeten kunnen gaan dat dingen zoals schakelen vloeiend en intuitief gaan.

Om iemand rij-klaar te maken in pakweg 40 uurtjes is het triviaal dat je zo snel mogelijk de schakel maakt naar 'gewoon doen'.
Tijdens het besturen van een voertuig is fout namelijk gewoon fout. Of de rij-instructeur gelijk heeft of niet kan je later wel uitzoeken want je wilt, neem ik aan, zo snel mogelijk slagen.

Een rijschool/instructeur zoeken die wat meer tijd neemt is wellicht wat je zoekt.
Autorijden leer je imho pas na heel wat kilometers, met een L op je dak zijn die kilometers wel wat prijziger.
Ik kan inmiddels wel prima rijden, ook zonder al teveel te hoeven nadenken, maar ik heb wel het idee dat de "boze" blik van mijn leraar me zo bang maakt dat ik overal teveel over ga nadenken. Dus soms zit ik op een 50-weg nog in z'n 3, soms in z'n 4. Wat ik heb geleerd, is dat het beter is om op een bochtige weg of een weg met veel vluchtheuvels en drempels en dat soort dingen lekker in z'n 3 te blijven en anders gewoon in de 4 op een rechtere weg. Maar doordat ik bang ben voor de reactie van mijn instructeur, twijfel ik daar dus eindeloos over, terwijl het uiteindelijk niet zo heeeel veel uitmaakt volgens mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Laatst online: 14:23

DataGhost

iPL dev

HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:30:
[...]

Ik kan inmiddels wel prima rijden, ook zonder al teveel te hoeven nadenken, maar ik heb wel het idee dat de "boze" blik van mijn leraar me zo bang maakt dat ik overal teveel over ga nadenken. Dus soms zit ik op een 50-weg nog in z'n 3, soms in z'n 4. Wat ik heb geleerd, is dat het beter is om op een bochtige weg of een weg met veel vluchtheuvels en drempels en dat soort dingen lekker in z'n 3 te blijven en anders gewoon in de 4 op een rechtere weg. Maar doordat ik bang ben voor de reactie van mijn instructeur, twijfel ik daar dus eindeloos over, terwijl het uiteindelijk niet zo heeeel veel uitmaakt volgens mij.
Dan moet je hem vooral vragen om op een andere toon te reageren, of je moet het je zelf minder aantrekken. Uiteindelijk wil die instructeur ook gewoon dat jij slaagt en er zijn verschillende methoden om dat te bewerkstelligen. Die werken ook verschillend bij verschillende mensen. Jij reageert dus niet heel goed op deze aanpak (vind je), maar je bent je er in ieder geval wel een stuk bewuster van. Als je instructeur jou nou wat aan laat rommelen en de examinator vindt straks ook dat je veel te laat doorschakelt, laat hij je gewoon zakken. Rijschool niet blij want slagingspercentage gaat omlaag, jij niet blij want je hebt geen rijbewijs, moet extra lessen en een nieuw examen betalen. CBR wel blij.

Dus je moet je er waarschijnlijk bij neerleggen dat je instructeur hoe dan ook wat gaat zeggen over je schakelgedrag en je kan hoogstens de toon veranderen. Zeker omdat je alles nog aan het leren bent en er steeds meer bij komt wat nog geen automatisme is, wil je nog wel eens wat dingen vergeten. Een reminder van je instructeur helpt jou ook om meer te letten op bepaalde dingen, waardoor het juist sneller automatisme wordt.

Zoals hier al gezegd, het hele rijlessen moet doorgaans binnen 40 uur afgerond zijn tot een niveau waarop je examen kan doen en deel kan nemen aan het verkeer in wat mogelijk een moordwapen is. Dat ene prutvakje wat je op de middelbare school 1 jaar lang maar 1 uur per week had, dat is ook ongeveer 40 uur. Enorm weinig dus, dus is er ook weinig tijd om een leerling te benaderen met de "nooit zeggen dat iets fout is"-approach. Dat kan wel, maar dan moet je misschien iets van 80 uur les gaan betalen en daar heb je vast geen zin in.

[ Voor 12% gewijzigd door DataGhost op 01-10-2021 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Who cares. Grote kans dat je binnen 5 tot 10 jaar toch voor altijd alleen maar nog automaat zult rijden (elektrisch). Zou me er niet druk over maken en gewoon ff je lesinstructeur volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHaver
CyberMania schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:37:
Who cares. Grote kans dat je binnen 5 tot 10 jaar toch voor altijd alleen maar nog automaat zult rijden (elektrisch). Zou me er niet druk over maken en gewoon ff je lesinstructeur volgen.
Het lijkt me wel leuk om op vakantie ook af en toe een auto te huren en in sommige landen zal de innovatie nog niet zo snel gaan. Dus het lijkt me toch wel belangrijk!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
[...]

Ik kan inmiddels wel prima rijden, [...]
Na een jaartje of 5 op de weg of een kleine 75.000 km ongeval vrij mag je dat nog een keer evalueren. ;)

Als je twijfelt (of merkt dat je instructeur twijfelt) kan je natuurlijk je handelingen hardop motiveren.
Maar idealiter ben jij gewoon bezig met het besturen van de auto en kijken wat er verder op de weg gebeurt, je hoort helemaal niet met je instructeur (of andere personen in de auto) bezig te zijn.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Als je voor nu gewoon schakelt zoals de instructeur zegt dan mag je sneller afrijden, en kan je als je je roze pasje hebt helemaal zelf bepalen wanneer je schakelt, dan het is het toch jouw geld en verantwoordelijkheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:48
HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:29:
[...]

1. Ik mag toch best een beetje zelf nadenken en om reflectie vragen hier? Ik heb gewoon het idee dat ik ander verkeer soms ophoud bij het stoplicht omdat ik minder snel optrek omdat ik nog bezig ben hem in zijn 2 te zetten.
Nadenken en reflecteren, is goed. Degelijk advies van anderen negeren, is dwaas.
2. Ben ik mee bezig.

Bij deze auto (en ook bij de vorige dieselauto overigens) trekt hij in de 2e versnelling naar 16 km/u. Vanaf 10 km/u trekt hij het nauwelijks om nog op te trekken in zijn 2. Het is mij ook zo aangeleerd dat ik onder de 10 naar de 1 moet schakelen. In krappe wijkjes met weinig ruimte rijd ik soms ook in de 1, want dan is het superirritant om in zijn 2 te rijden. Als je namelijk niets doet, rijd je de hele tijd 16 km/u wat soms teveel is. Dan moet je dus de koppeling intrappen zodat je snelheid mindert, maar zodra de snelheid te laag komt (dus onder de 10) kom je in de 2 nauwelijks meer op gang. Daarom kun je dan beter in de 1 rijden. Mij is ook geleerd dat ik bij inrit/uitrit altijd terug moet naar 1.
Dit komt, even hard gezegd, heel autistisch over. Je hebt het constant over snelheden in km/h. Ik rij al jaren in auto's. Op de weg en als hobby op circuits, en ik zou niet weten bij welke snelheden ik schakel in die auto's die ik ken. Je schakelt ook anders in allerlei situaties.
De 1e versnelling is bij normale auto's in ieder geval puur en alleen om uit stilstand weg te komen. Zodra je rolt, kun je rustig naar de 2e schakelen. Daarbij moet je niet willen kijken naar de snelheidsmeter. Gewoon meteen gaan schakelen, zodra je rolt. In de 2e versnelling kun je altijd prima optrekken, zolang je al rolt.

Het klinkt een beetje alsof je geoefend hebt in een racesim ofzo. In raceauto's is de 1e versnelling anders dan bij lichtere normale auto's. Race-auto heeft veel pk's, dus de versnellingen zijn 'langer'. De 1e versnelling van een GT3-klasse auto kan wel dik over de 50 km/h halen en daarbij zeer hoog in de toeren komen, waarbij ook wheelspin mogelijk is bij het wegrijden. Dat alles moet je vergeten bij normale en veilige verkeerssituaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02:12
Het is wel echt een vrijdagmiddagonderwerp zo te zien.... Cool!

Ik zou lekker doen zoals de instructeur zegt (ook al vond ik het didactisch minder sterk), en als je roze bewijsje hebt lekker alles te doen wat niet mocht. Twee puntjes, de eerste versnelling alleen om te rollen is wel waar, maar als het echt langzaam moet gaan (spelende kinderen, parkeerterreinen, woonerven) zou ik toch niet doorschakelen.

Daarnaast is de eerste versnelling helemaal gebruiken echt wel de manier om echt snel weg te zijn bij het stoplicht, maar zo te zien is dat allemaal niet meer in vogue...

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietjuh
  • Laatst online: 11:41
TSS pas schakelen naar de 2 met 20km/u, dat klinkt vast als een oma die aan het rijden is. Die schakelen ook altijd laat en rijden hem vol in de toeren. Verwacht dat je veel eerder moet schakelen vanwege het nieuwe rijden. Wellicht eens nadenken over een automaat, dan hoef je je er niet meer druk om te maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:35

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Playa del C. schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:00:

Het klinkt een beetje alsof je geoefend hebt in een racesim ofzo. In raceauto's is de 1e versnelling anders dan bij lichtere normale auto's. Race-auto heeft veel pk's, dus de versnellingen zijn 'langer'. De 1e versnelling van een GT3-klasse auto kan wel dik over de 50 km/h halen en daarbij zeer hoog in de toeren komen, waarbij ook wheelspin mogelijk is bij het wegrijden. Dat alles moet je vergeten bij normale en veilige verkeerssituaties.
50km/h in z'n 1 haalt menig auto, GT3 gaat juist veel verder dan 50km/h, dan geef je pas net gas :P

Mijn richtlijn is altijd 2,5k toeren geweest, maximaal. Een oude 4-bak golf rij je eerder tegen de 30, een 6bak Ford zal dat al bij net 15km/h uur zijn. Behalve als ik door wil trappen, dan begin ik pas bij 5k toeren (50-60km/h).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
ST10©DE schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:16:
Ik zou luisteren naar je rij-instructeur.
Ik zou luisteren naar de motor die in je auto ligt.

@HarryHaver De ene motor is de andere niet. Zodra je hoort dat het ding aardig in de toeren begint te lopen dan ga je schakelen. Wen jezelf aan dat je niet naar de snelheidsmeter kijkt maar luistert naar de motor. Bij de meeste benzinemotoren kun je echt tussen de 2000 en 2500 toeren prima opschakelen. En ja, 50 in de 5e versnelling kan ook prima, zolang het maar constant is en dat je niet hoeft op te trekken want dat kost wat meer moeite voor de meeste motoren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:52:
[...]

Vergeet je niet dat je er voor jezelf zit? Dus doe wat hij zegt en overdenk niet alles. 10-16 uur voordat je alles mocht doen? Dat is best wel langzaam.
Wacht maar tot je kinderen hebt, dan gaat deze theorie snel door het putje. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHaver
Señor Sjon schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:33:
[...]

Vergeet je niet dat je er voor jezelf zit? Dus doe wat hij zegt en overdenk niet alles. 10-16 uur voordat je alles mocht doen? Dat is best wel langzaam.

[...]

Wacht maar tot je kinderen hebt, dan gaat deze theorie snel door het putje. :p
Aan die kinderen begin ik dus ook maar wijselijk niet!! Nee, dan liever een mooie auto haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Laatst online: 13:10
[...]

Tegenwoordig wordt ook geleerd dat je zo weinig mogelijk moet remmen hè. Mijn rijleraar wordt ook echt boos als ik onnodig rem. Laatst reden we in een 30-zone en ik had hem in z'n 3. Ik moest een redelijk scherpe bocht maken. Ik remde wat en schakelde terug naar 2 maar hij riep heel hard van "nee waarom rem je nou". Hij dacht dat ik in z'n 2 zat. Dus achteraf deed ik het wel goed, ook al had ik daar beter al in z'n 2 kunnen rijden. Hij wordt helemaal panisch als ik teveel rem. Dat hoort ook bij het nieuwe rijden denk ik. Als je in z'n 2 rijdt terwijl je snelheid te laag is, dan zul je dus de hele tijd moeten afremmen. Stel je hebt een heel bochtig krap wijkje. De auto trekt in de 2 constant naar 16/17 km/u. Je zult dan bij elke bocht rem en koppeling in moeten trappen. Vervolgens trekt hij weer door naar 16/17. Als je in plaats daarvan naar 1 schakelt, kun je de hele tijd door op 8/9 km/u zonder gas te hoeven geven en remmen. Ik mag tijdens de rijles echt absoluut niet remmen als het niet per se nodig is.
Je kunt voor het kleine stukje ook 'spelen met de koppeling' om ervoor te zorgen dat je niet hoeft te remmen. Voor langere tijd is dat natuurlijk niet het beste voor de auto.

Als jouw instructeur echt 'panisch' wordt als je teveel remt is dat een beetje overdreven, maar ik vraag me toch af of er ook niet iets anders te interpreteren is van jouw kant. Of het is al ergens misgegaan dat je instructeur het gevoel heeft dat hij je alleen nog kan bereiken door te overdrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik heb eigenlijk altijd tussen de 2 en 2.5k toeren geschakeld. Sinds ik mijn rijbewijs heb, rijd ik alleen in een automaat.

Rij gewoon op je gevoel. Toen ik in de auto van een vriend reed, schakelde ik ook veel te laat. Naarmate je langer in een auto rijdt, krijg je vanzelf het gevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-05 09:25
HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:05:
[...]

Haha wat een verademing die instructeur! Wist je dat ik de eerste 2 uur alleen mocht sturen? Daarna 2 uur alleen sturen en gas, daarna 2 uur alleen sturen, gas en rem, daarna 2 uur sturen, gas, rem, schakelen, en pas na 10 uur had ik ook de koppeling erbij? Kijktechnieken heb ik pas na 16 uur geleerd.
Jeetje, wat een geldverspilling. Het laatste deed ik in de eerste les al (en nee ik had nooit eerder gereden).

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:03
Drardollan schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:52:
[...]

Ik heb vorig jaar mijn rijbewijs gehaald.
En bij mij is aangeleerd om door te geven ja.

Overpakken mag wel, maar alleen voor bepaalde situaties (scherpe bochten enz).
Regulier moest ik doorgeven, en daar heb ik bij rijexamen 1 ook commentaar over gehad door het CBR dat ik niet doorgaf.

(En opzich ook logisch, aangezien met overpakken zit je pols voor de airbag mocht er wat gebeuren :) )
HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:27:
[...]

Ik ben wel echt een denker ja. Ik moet echt wel iets theoretisch snappen voordat ik het in de praktijk kan uitvoeren.
Dat herken ik precies. Dat was ook mijn zwakke punt!
Mijn rij-instructeur (hele aardige vent trouwens) vond dat ook lastig bij mij.

En daarom herken ik ook jouw posts wel heel erg.
Ik heb ook heel veel problemen gehad met schakelen en dacht dat ik het nooit onder de knie kreeg!
Heb ook niet zo 123 een oplossing voor je.

Ik wens je alleen wel heel veel sterkte!

[ Voor 28% gewijzigd door Ryur op 01-10-2021 20:11 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
[...]

Jij kunt niet prima rijden, want je zegt dat je in zn 1 een bocht neemt na een stoplicht. 99,99% van de bestuurders doet dat anders en alleen die andere manier wordt goedgekeurd bij je examen: vóór je de bocht om gaat, zorg je dat je geschakeld hebt, want dan heb je altijd 2 handen aan je stuur als je de bocht maakt en rij je zo veilig mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ongewoongewoon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
Panzer_V schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:18:
In het kader van "HNR" (Het Nieuwe Rijden) is het zaak om ze vroeg mogelijk op te schakelen.

Ik rijd zelf een benzine auto (Toyota Aygo, 3-cylinder 75 pk) en schakel op bij:
1 - wegrijden
2 - direct zodra de auto rolt
3 - tussen de 25-30 km/uur
4 - tussen de 45-50 km/uur
5 - tussen de 65-70 km/uur

Als ik de snelweg opga en de oprit is kort/ stijl blijf ik iets langer in de 3 en 4 hangen maar zit ik bij 85 toch wel in de 5.

Dit alles heb ik geleerd in 2004.

Kortom, 20 km/uur in de 1e versnelling is IMHO echt te zot voor woorden, ik zit dan al bijna in de 3e versnelling.
Mijn auto wil niet eens 25 in de 3. het minimale toerental in combinatie met de overbrenging gaat over de 30 heen, staat dan echt te smoren. (en irritant genoeg maakt ie net wat meer toeren dan ik nodig acht in de 2 op diezelfde snelheid dus rijd ik nooit graag 30. tegen de 38 in de 3 gaat wel. de 5 gaat vanaf 70)

Sidenote voor wat contrast: mijn motor kan tot 167 op de teller in de 1. Het hangt allemaal af van je overbrenging....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik schakel mijn 1.2 benzine als het rustig is op de weg bij zo`n 1500 TPM door.. als het wat drukker is schuift dat richting de 2000 TPM en als het echt vechten is voor een gaatje kan dat ook prima bij 2500 TPM

alleen van de 1 > 2 gaat eigenlijk nooit boven de 2000 TPM..

en ach gezien ik de toerenteller makkelijker vind om de snelheid stabiel te houden... :p
Van der Berg schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 21:05:
Ik kan ook mee discussiëren en een erg leuke tipic inderdaad! Ik rij met mijn Aygo al op 50 KM per uur op zijn 5e versnelling. Ik schakel snel.
als die warm is gewoon 30 in zn 5.. maar of dat inderdaad goed is voor de motor? :P

[ Voor 32% gewijzigd door SMSfreakie op 01-10-2021 21:27 ]

404 Signature not found

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

mcsluis schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:22:
Een instructeur hoort niet te flippen, ook niet als je een fout maakt. Dat is hetgeen dat hier voornamelijk mis gaat.
Wanneer je een stronteigenwijze leerling hebt die weigert te luisteren en "even wat flinker will op trekken" en er zelfs een topic op T.net over opent, dan heb ik wel begrip voor de rij-instructeur.
HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:32:
Sterker nog, ik heb het idee dat ik prima rijd
Famous last words. Als ik zo op de weg kijk zie ik veel mensen met een dergelijke delusie...

(ik weet tenminste dat ik geen goede chauffeur ben en rij dan ook geen auto)

[ Voor 28% gewijzigd door gambieter op 01-10-2021 21:04 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:56
Ik kan ook mee discussiëren en een erg leuke tipic inderdaad! Ik rij met mijn Aygo al op 50 KM per uur op zijn 5e versnelling. Ik schakel snel.

Ik zou zijn instructies volgen. Ik deed ooit op een examen ik wisselende in een keer 2 rijstroken maar dit moet een voor een en ik zei mijn vader doet dit ook. Ik kreeg als antwoord dat ik alles volgens de regels moet doen en een voor een rijstroken moet wisselen.

Ik kwam op een snelweg tijdens de examen

[ Voor 54% gewijzigd door Van der Berg op 01-10-2021 21:09 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:52

MLLL

Palm Treo 650

Het 'nieuwe rijden' sloopt de motor.
Schakel pas over bij 3000 toeren en de rijinstructeur zal je later dankbaar zijn,mark my words....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:53

ST10©DE

Dus.............

HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:27:
[...]

Succes bij de vrouwen!

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:29:
[...]

1. Ik mag toch best een beetje zelf nadenken en om reflectie vragen hier? Ik heb gewoon het idee dat ik ander verkeer soms ophoud bij het stoplicht omdat ik minder snel optrek omdat ik nog bezig ben hem in zijn 2 te zetten.
2. Ben ik mee bezig.

Bij deze auto (en ook bij de vorige dieselauto overigens) trekt hij in de 2e versnelling naar 16 km/u. Vanaf 10 km/u trekt hij het nauwelijks om nog op te trekken in zijn 2. Het is mij ook zo aangeleerd dat ik onder de 10 naar de 1 moet schakelen. In krappe wijkjes met weinig ruimte rijd ik soms ook in de 1, want dan is het superirritant om in zijn 2 te rijden. Als je namelijk niets doet, rijd je de hele tijd 16 km/u wat soms teveel is. Dan moet je dus de koppeling intrappen zodat je snelheid mindert, maar zodra de snelheid te laag komt (dus onder de 10) kom je in de 2 nauwelijks meer op gang. Daarom kun je dan beter in de 1 rijden. Mij is ook geleerd dat ik bij inrit/uitrit altijd terug moet naar 1.
Is dit een 40km autootje ?

@MLLL
3000tpm, bij een diesel is best hoog

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:45

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Raymond P schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:47:
[...]

Na een jaartje of 5 op de weg of een kleine 75.000 km ongeval vrij mag je dat nog een keer evalueren. ;)

Als je twijfelt (of merkt dat je instructeur twijfelt) kan je natuurlijk je handelingen hardop motiveren.
Maar idealiter ben jij gewoon bezig met het besturen van de auto en kijken wat er verder op de weg gebeurt, je hoort helemaal niet met je instructeur (of andere personen in de auto) bezig te zijn.
Haha herkenbaar deze mentaliteit. Rijlessen afgelopen, rijbewijs binnen. Eigen auto gekocht, letterlijk binnen 1 maand van aanschaf zat ik op iemand zijn trekhaak bij een plotselinge file.

Gelukkig was de schrik groter dan de schade en had de sterke Volvo voor mij geen schade aan de trekhaak. De deuk heb ik er later nog best wel mooi uit kunnen halen. Maar de les was geleerd, je zit vanaf jongs af aan veel te comfortabel achter het stuur.

Met trots kan ik dan ook wel zeggen dat ik sindsdien niks heb opgelopen. Maar dagelijks doe ik nog altijd alle routine checks. Het helpt ook als je het leuk vindt om het verkeer rondom je te voorspellen en een beetje te denken "Die persoon gooit hem in zo'n klein hokje omdat hij waarschijnlijk de afslag straks nodig heeft".

Voor OP: ik heb het 6 a 7 jaar geleden zo geleerd:
1. Veiligheid
2. Doorstroming
3. Milieu

Dus vanuit jou logica (lekker optrekken in de eerste versnelling) klinkt het zo gek nog niet. Het zorgt namelijk voor een betere doorstroming (punt 2, best wel hoog!) Maar vergeet niet dat dat ten koste gaat van de motor en het de veiligheid niet verbeterd. Je bent voorspelbaarder (en dus veiliger) wanneer je wat rustiger optrekt.

Dit geeft je ook meer tijd om je controles uit te voeren en door te schakelen zodat je kalmer en rustiger bijvoorbeeld een bocht in gaat i.p.v. met stress zit in een bocht ("Ohnee ik moet nu schakelen maar ik zit in een bocht dus dat mag niet. Maar ik mag ook niet te veel toeren maken anders krijg ik die instructeur over mij heen. Maar ik kan het gas nu ook niet loslaten omdat de auto dan wel eens kan gaan hikken. En de mensen achter mij rekenen daar ook niet op wat de doorstroming verminderd.")

Kortom je kan jezelf heel veel stress besparen door meer rust te pakken. Dat klinkt misschien gek gezien je al zoveel tijd nodig heb voor al die gare controles, maar met meer rust behoud je je overzicht en kan je sneller en gemakkelijker moeilijke situaties zien aankomen en oplossen. Dat maakt het verschil en zorgt ervoor dat je van een "normale" chauffeur naar een "uitblinkende" chauffeur gaat.

Verder kan ik je natuurlijk alleen maar succes wensen en onthoud dat alle beginnen moeilijk zijn. Echter heeft de rijinstructeur natuurlijk al vele mensen langs zien komen en kom jij er net bij kijken. Zo gaat dat helaas bij een heleboel dingen in het leven. Of het nou je baas, een leraar, je ouders, noem maar op is.

Af en toe kan dat vervelend zijn (zoals die toerenteller afplakken, daar sta ik zelf ook niet helemaal achter) maar je heb dan 2 opties:
1. Zoek naar iemand anders waar je je comfortabeler bij voelt
2. Ga de uitdaging aan! Train die oren, laat hem maar zien dat je geen toerenteller nodig heb! Zoek youtube filmpjes op van mensen die ook in zo'n auto rijden. Leer het geluid en de trillingen in de auto kennen en associeer deze met de versnelling en de snelheid.

[ Voor 13% gewijzigd door Yariva op 01-10-2021 21:37 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:10
Zal het proberen logisch te benaderen.

- Diesel heeft meer koppel bij lagere toeren dan een Benzine motor waardoor lager opschakelen of vanuit lagere toeren versnellen gemakkelijker gaat.
- De 1e versnelling is bedoeld om op een helling met een zware aanhangwagen erachter de auto in beweging te kunnen krijgen.
- Voor optrekken vanuit de 1e versnelling betekend dat als je in de situatie bent dat je in beweging bent en de koppeling al volledig opgekomen is je naar zijn 2 kan gaan.
- De theorie van ik wil auto's achter mij niet ophouden dus ik trek wat langer door in zijn 1 tot 20 a 25 km gaat niet op want de auto's achter je zitten dan al in zijn 2 om naar 40 te gaan.
- In principe heeft een moderne benzine motor geen problemen met rustig 13 a 16 km per uur rollen in zijn 2. Alleen het toerental is dan te laag om snel te versnellen waardoor de motor gaat tegensputteren. Oplossing rustig gas geven totdat je wat hoger in de toeren zit en dan pas harder versnellen of even de koppeling gebruiken totdat je snelheid wat hoger is.
- Voordat je de bocht ingaat is het het beste om al in de juiste versnelling te zitten waarmee je de bocht met een constante snelheid kan nemen. Bij goed weer is het mogelijk om ook in de bocht te schakelen maar bij flinke regenval of ijs heb je dan even geen druk waardoor je gaat glijden. Beter om je die gewoonte niet aanteleren
- De oude regel van opschakelen bij 2500 toeren is zodat je in de volgende versnelling een hoog genoeg minimaal toerental overhoud om zonder problemen te rijden of te versnellen.
- Afplakken toerenteller is om je te leren dat als de motor begint te hikken je weet dat je in een te hoge versnelling zit of bij luid loeiën in een te lage.
- Elke auto en koppeling is anders. De adviezen van 1500 minimaal en bij 2500 opschakelen is een regel die in elke situatie werkt. De precieze details kom je achter door te rijden en te luisteren.
- Zorgen dat de motor niet afslaat bij optrekken is oefenen. Hoe meer je weet waar het precieze koppelingspunt zit en hoe de motor en auto reageert bij optrekken en opkomen van de koppeling des te sneller het gaat. Sportschoenen zijn ideaal in het begin daar je dan meer de druk voelt. Bij bergschoenen of legerkisten voel je dat minder. Daar is het meer de hoogte achterhalen waarop er veranderingen plaatsvinden.
- Zie je in de verte een rood licht dan kan je prima vantevoren gas los laten en de auto laten uitrollen. Remt dan wel iets af op de motor maar houd genoeg snelheid. Op het eind hoef je pas te remmen. Geen zin om lange tijd gas te geven en laat te remmen.

[ Voor 30% gewijzigd door D-dark op 01-10-2021 22:11 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Wat een topic dit, rijles ervaring opdoen op het Tweakers forum _O-

Laat het even weten wanneer je klaar bent voor de derde versnelling!

Sorry, erg flauw maar kon het niet laten :> Luister naar je rij instructeur (ook als je de achterliggende logica niet begrijpt), haal je examen. Dan heb je de basics, daarna leer je pas echt rijden door veel kilometers te maken.

Succes met je rijlessen!

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:39
Hackus schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 21:32:
[...]

Is dit een 40km autootje ?

@MLLL
3000tpm, bij een diesel is best hoog
3000 is aan het einde van de koppelkromme bij de meeste diesels, mooi moment om te schakelen. Tijdens het optrekken he... niet op 2900 blijven hangen bij constante snelheid omdat je pas bij 3000 gaat schakelen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

jadjong schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 22:13:
[...]

3000 is aan het einde van de koppelkromme bij de meeste diesels, mooi moment om te schakelen. Tijdens het optrekken he... niet op 2900 blijven hangen bij constante snelheid omdat je pas bij 3000 gaat schakelen. :+
Ligt ook aan de verkeersomstandigheid. 😉

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sig69
  • Laatst online: 14:13
Wat een gedoe zeg om wanneer je "moet" schakelen. Doe voor nu gewoon wat je instructeur zegt, haal je papiertje en doe daarna lekker wat je zelf wil. (Tip: koop een automaat, ben je van dat hele gedoe af)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Ik ben het voor 95% eens met alle voorgaande punten/tips maar ik heb tijdens m'n rijlessen 3 verschillende instructeurs gehad, en daar zit soms echt een enorm verschil in...
Instructeur 1: Was erg rustig/kalm en legde alles goed uit, maar ging na een tijdje met pensioen.
Instructeur 2 (kreeg ik rond les 30 voor 2á3 lessen): Was ook een man een beetje op leeftijd, en bleef continue mee-remmen/koppelen... Waarom? Hij vond dat ik te laat remde. Sinds rijles 2of3? bij instructeur 1 had ik duidelijk geleerd wanneer ik moest remmen, maar volgens instructeur 2 was dat te laat.
Instructeur 3 (kreeg ik rond les 36): Was een jonge kerel, was jarenlang een vrachtwagenchauffeur, maar wou nu mensen opleiden tot vrachtwagenchauffeur, maar daarvoor moest hij blijkbaar eerst 'normale' autorijlessen geven voor een bepaalde tijd. Hij was enorm leerzaam, en heb ik veel van geleerd! Hetzelfde rem gedrag wat ik bij instructeur 1 had geleerd, heb ik bij instructeur 3 aangehouden, en hij vond dat ik soms iets te snel remde(liet uitrollen).

Als ik instructeur 2 tijdens alle rijlessen had gehad, dan weet ik niet of ik m'n praktijk wel had gehaald.

Hiermee wil ik zeggen, geef niet alleen de TS de schuld, soms heb je ook echt wel pech met je instructeur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-06 22:28
sig69 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 22:35:
Wat een gedoe zeg om wanneer je "moet" schakelen. Doe voor nu gewoon wat je instructeur zegt, haal je papiertje en doe daarna lekker wat je zelf wil. (Tip: koop een automaat, ben je van dat hele gedoe af)
Jij wil dat die in zijn 1 over de snelweg gaat? Richtlijnen zijn er om een reden.

Als je in de 2 niet hard genoeg optrekt, dan in plaats:
Gas los
Koppeling in
Schakelen naar 2
Koppeling op laten komen
Gas rustig indrukken

Dan doe je:
Gas los
Koppeling in
Schakelen naar 2
Koppeling op laten komen en tegelijkertijd gas rustig indrukken , hoeveel gas moet je leren aanvoelen voor je auto.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
418O2 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:21:
[...]

Er zit ook een versnellingsbak in. De eerste versnelling heeft bijna rechte vertanding en is niet gemaakt om in te rijden. Die is gewoon heel kort.
Totaal gezwets.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Schakelmoment kies je niet ahv snelheid.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@SCIxX Je hebt aandelen Valeo mag ik aannemen? :+

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Laatst online: 14:13
SCIxX schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 22:56:
[...]

Jij wil dat die in zijn 1 over de snelweg gaat? Richtlijnen zijn er om een reden.
...
Nee natuurlijk niet. Verder laat ik me niet verleiden om aan de "wanneer moet je schakelen" discussie mee te doen :Y)
Nou vooruit dan. Als je harder wil en hij gaat niet meer harder: waarschijnlijk tijd om te schakelen ;)

[ Voor 15% gewijzigd door sig69 op 01-10-2021 23:21 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:21

M2M

medicijnman

Bij dat soort lage snelheden is de 1 irritant en 2 ontoereikend. Harder rijden of zachter rijden of je koppeling kapot rijden. Your choice :)

-_-

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-05 16:29

psy

Ik vind dat zo'n onzin, dat irritante "de 1 is echt alleen om te rollen we gaan meteen naar de 2". Echt afkomstig van debiele zuinigheidsregeltjes.
Wat ik belangrijk vind is dat een motor netjes/lekker moet draaien. Dit is zeeeer afhankelijk van type motor en versnellingsbak. Er zijn nogal wat (kleine) auto's die een ultrakorte eerste versnelling hebben. Ja, die kunnen inderdaad heel vlot naar de 2. Maar legio auto's die het wel lekker vinden om nét wat later naar de 2 te gaan.

Meteen naar 2? Tuurlijk. Dat gaat. Rijdt het lekker? Ik vind van niet.

Soms is het ook domweg verstandiger om even in de 1 te blijven omdat je even later waarschijnlijk weer bijna stil komt te staan. Wat doen de meesten in dat geval? Nee we moeten en zullen naar die 2 om er vervolgens nooit meer uit te komen tot de motor bijna stilvalt. Want stel je toch eens voor dat je heel even harder dan 20 gaat in de 1.

Valt me vaak op dat bij bv zebrapaden, of afslaande auto's, mensen aan komen rijden, moeten afremmen, net niet stilstaan en DUS in die 2 blijven zitten en met een bokkende motor met te veel gas optrekken. Ja zo is het geleerd he! De 1 is alleen voor als je wegrijdt...

Ik heb hem in die situatie dus wél al terug naar de 1 gedirigeerd, met net voldoende gas om het teveel afremmen te voorkomen. En ik kan wel soepel wegkomen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-05 16:29

psy

Meekoh schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:56:
For what its worth:
Mij is altijd geleerd dat de 1e versnelling puur is om de wagen van stilstand, in beweging te brengen. Ik schakel dus vrij snel naar 2 en daarna kan ik weleens langer blijven hangen in 2 of 3 als ik snel wil optrekken.
Ik zou zelf ook nooit terug schakelen naar de 1e versnelling als ik niet eerst stil stond. Met je koppeling in de 2e versnelling kun je prima optrekken als je eenmaal in beweging bent. Zeker bij benzine.
Als ik echt langzaam moet rijden (lees langzamer dan in de 2e versnellnig zonder gas te geven) dan is dat prima te doen door een beetje creatief te zijn met de koppeling en gaspedaal in zijn 2.
Op lage snelheid in de 1e versnelling rijden is zo bokke irritant, gaspedaal is dan veel te gevoelig.

edit: De Automaat in mijn huidige auto doet hetzelfde, schakelt ook heel snel op van 1 naar 2.
De koppeling is hier dus eigenlijk niet voor bedoeld, je creëert hiermee extra slijtage. Een koppeling gebruik je voor het wegrijden en om te schakelen. Niet als koppelomvormer.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:38
Panzer_V schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:18:

Als ik de snelweg opga en de oprit is kort/ stijl blijf ik iets langer in de 3 en 4 hangen maar zit ik bij 85 toch wel in de 5.
Dan kom je toch niet vooruit? Je wilt zo snel mogelijk op de toegestane snelheid zitten om veilig in te voegen. Dat lukt niet in z'n 5 bij 85 kmpu. Ik trek 'm altijd inzn 4 door naar de 100. Dan lekker in de 6 verder pruttelen en heb je tijd om netjes in te voegen. Prettig voor de mensen achter je en de mensen op de snelweg.
Inhalen op een 80 of 100 weg gaat hier ook in z'n 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:38
StecaGrid schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 06:58:
[...]

Dan kom je toch niet vooruit? Je wilt zo snel mogelijk op de toegestane snelheid zitten om veilig in te voegen. Dat lukt niet in z'n 5 bij 85 kmpu. Ik trek 'm altijd inzn 4 door naar de 100. Dan lekker in de 6 verder pruttelen en heb je tijd om netjes in te voegen. Prettig voor de mensen achter je en de mensen op de snelweg.
Inhalen op een 80 of 100 weg gaat hier ook in z'n 4
Hangt heel erg af van de auto. Ik heb nu een 4 cilinder 1.4 turbodiesel die het niet fijn vindt om 50 in de 4 te rijden, ik rijd dan ofwel iets te hard of gewoon in de 3. Van 1750-3000RPM (max koppel t/m max vermogen gebied) is het feest, daaronder of daarboven doet de auto niet zoveel. Schakelen bij 2300RPM geeft 1750 in de volgende versnelling. Ik zit bij 80 in de 5 op 1750RPM.

Mijn vorige auto daarentegen boeide het niet zoveel, ook een 1.4 maar op benzine. 1 om weg te rollen, de rest van de versnellingen boeide niet zo. Als je in de 5 liet afzakken tot 30 kwam je gewoon weer op snelheid zonder te schakelen. In de 2 naar 80 of in de 3 naar 100 was ook totaal geen probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door _JGC_ op 02-10-2021 10:01 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02:12
Oh ja nog even terugkomend op “Ik rijd best wel prima”, dat doet eigenlijk niemand. Ik zie zoveel (bijna) fout gaan dat ik er vanuit ga dat niemand goed kan rijden. Helaas moet ik dan ook de conclusie trekken dat dat ook voor mij geldt, en je altijd bezig bent om kijken hoe het beter kan.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste