Toon posts:

Rijles: van 1 naar 2 schakelen

Pagina: 1
Acties:

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-03 16:18

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Je kan natuurlijk hele discussies voeren over wat het beste moment is om te schakelen. Uiteindelijk is veel afhankelijk van wat je doel is.

Wil je relatief zuinig en comfortabel rijden, dan schakel je eerder.
Wil je snel weg rijden, dan schakel je later.

In dit geval is je doel om te slagen voor je rijbewijs en dan is het volgen van de aanwijzingen van de instructeur het beste.

Als het je om het technische argument gaat dan is het optimale moment om te schakelen afhankelijk van de uitrusting van de auto en ligt technisch gezien daar waar het koppel en vermogen begint af te nemen. Meestal staat er wel een grafiekje in de handleiding van de auto dat er ongeveer zo uitziet:

In dit grafiekje ligt dat punt rond de 3000 toeren. Daarna kun je wel gas blijven geven, maar zal je niet sneller vooruit gaan. Dit is natuurlijk compleet onrepresentatief voor normaal rijden. Je gaat namelijk niet slagen voor je rijbewijs als je op het optimale moment gaat schakelen om zoveel mogelijk vermogen op het asfalt te krijgen.

Wat ik persoonlijk wel gek vind, is dat de toerenteller niet zichtbaar is. Dat is een vrij essentieel onderdeel om te kunnen zien op je instrumentenpaneel als je begint met het leren kennen van een auto. Misschien eens vragen aan je instructeur of hij het toerental toch zichtbaar voor je wil maken, zodat je meer gevoel kan ontwikkelen bij wanneer er geschakeld moet worden?

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-03 14:42

Tomatoman

Fulltime prutser

Tsurany schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:39:

offtopic:
In mijn auto hoef ik pas naar de twee te schakelen als ik 40 rijdt en kan ik dan makkelijk doortrekken naar de 80, schakelen, en dan rustig door naar de 120 in z'n derde versnelling. Met een warmte motor is dat echt geen probleem.
offtopic:
Dat is ook niet het werkelijke probleem. Als ik 100 rijd, kan ik dat in de 8e versnelling maar ook in 3. Het probleem is dat je het bij rijlessen leert zoals het hoort. En dat is niet doortrekken tot 80 km/h in de tweede versnelling.

3e versnelling 8e versnelling

Een goede grap mag vrienden kosten.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee