Dank voor de suggestie. Dat is een nieuwe wereld voor mij. Maar het onderzoeken zeker waard. Het doel is om deze wtw te sturen aan de hand van co2 en vocht sensoren van Itho zelf. Maar ik ben wel nieuwschierig naar de informatie van de wtw, welke CO2 en vocht waarden worden gemeten, hoe hard draait de box en zo verder.
Ik lees ook over de spider thermostaat van Itho die ook de ventilatie aan kan sturen. Ik kan alleen nog niet goed achterhalen wat die kan weergeven en of die overweg kan met het quattro verhaal.
ZveenT schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:51:
[...]
Was het te doen om deze te installeren? Toevallig net aan het kijken en ik neig naar deze unit. Zie ik deze post.

.
Mag ik vragen uit welk bouwjaar je woning is? En een beetje goed geïsoleerd en luchtdicht/tochtvrij? Vanwaar je keuze voor deze installatie?
De fysieke installatie was goed te doen. Standaard is de box op te hangen maar ik heb op die plek een voorzetwand met te weinig massa. Itho heeft vier pootjes te koop voor 100 euro maar een bij de bouwmarkt was ik voor 25 euro klaar voor vier poten en wasmachine dempers. De plank had ik nog. De box is prima in je eentje te tillen. De box neemt wel ruimte in maar die heb ik daar genoeg.
De buizen zijn goed aan te sluiten op de box met een rubberen safe aansluiting van een verbindingsstuk of bocht.
Waar ik wel tegen aanliep is dat de vier quattro kleppen maar vier verloopstukken naar 180mm hebben. Er zitten ook nog verloopstukken naar 150/160mm bij. Ik heb Itho gevraagd maar de reactie was in de de trant van: 'je installateur zou bij Quattro buizen van max 160mm gebruiken. Je installateur moet zelf maar iets bedenken met verloop stukken.' Itho is dus behoorlijk gesloten, ook getuige de beperking om alle opties van de service app te kunnen gebruiken. Voor volledige toegang tot die service app moet ik nog een oplossing bedenken. Want firmware updaten of het kunnen opslaan van profielen lijkt me erg handig.
Vooralsnog vindt ik de service app behoorlijk brak. Wanneer je verbonden bent met de box mag je alleen op de juiste manier de verbinding verbreken via de app (op zich prima). Maar als er dan iets gebeurd zoals de verbinding wordt verbroken omdat de begane grond te ver is van de box op zolder of je telefoon is te lang vergrendeld, dan moet je eerst de box weer een power cycle geven. Dat is zwaar irritant tijdens het inregelen want dan mag je weer helemaal opnieuw beginnen. Dit gebeurt me ook vaak genoeg wanneer ik de verbinding op een goede manier heb verbroken, de app op de telefoon afsluit en de volgende dag weer wil verbinden. Dan krijg ik de 'IC2' fout of wordt er wel verbonden maar kan er niks worden uitgelezen.
Ook ontbreekt uitleg over de in te stellen functies. Bijvoorbeeld de bypass regeling voor de zomernacht. Die heeft vijf instellingen. De "binnentemperatuurgrens" denk ik wel te snappen. Maar wat "bypassSummerDayBoundry (Km)" betekent, ik heb werkelijk geen idee. De instelbare waarden zijn van 0 tot iets van 50.000 en standaard is 300. Wat hebben kilometers te maken met een wtw
Er zijn wel cursussen voor installateurs van bedijven maar ik heb nog geen handleiding met deze informatie kunnen vinden.
Er zit dan wel weer een wizzard in die je aan de hand neemt om alle zones en ventielen in te kunnen regelen en sensoren te kunnen koppelen.
ooh ja, zone 3 en 4 zijn omgewisseld. Daar kwam ik achter tijdens de instel wizzard. Die gooit dan per keer 1 zone open en dan kun je daar aan meten.
Er zijn vast merken die beter toegankelijk zijn. Ik heb me daar op voorhand te weinig in verdiept. Al is het inregelen dus wel te doen. (ik ben er nog niet klaar mee).
Mijn huis is van 1981. In de afgelopen jaren is het huis nageisoleerd. De spouw is bijgeïsoleerd met Aminotherm Rd 1.78. De vloer is aan de onderzijde geïsoleerd met Icynine Rd 3.68. De schuine daken zijn zelf met 18cm hennep nageïsoleerd Rd 4.5. Al het glas is vervangen voor HR++.
Bij het isoleren is goed gelet op kier en dampdichting. Alleen de verrekte stolpramen zijn niet helemaal kierdicht te krijgen. En de voordeur heeft (nog) geen valdropel). Naja, dan maar iets minder rendement.
Toen zat ik te denken, hoe kan ik nog meer energie besparen en de warmte/koudevraag terugbrengen. Met een balansventilatie met WTW dus. En die heeft nog meer voordelen
- gefilterde lucht
- geen koude luchtstroom door de roosters in de winter. En in de zomer geen warme lucht in de zomer door de roosters boven de ramen.
En het leverde me een leuk project op om aan m'n huis te klussen. Van het uitvogelen van buisdiameters tot het zoeken naar bewapening in het plafond. En uiteindelijk natuurlijk uitvoeren. Alleen de gaten in vloeren en muren zijn door een bedrijf gemaakt.
[
Voor 1% gewijzigd door
fflow op 25-06-2023 14:42
. Reden: Stukje over kierdichting toegevoegd. ]