Acties:
  • 0Henk 'm!

• koningen
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 27-05 07:20
icecreamfarmer schreef op maandag 22 mei 2023 @ 08:35:
[...]

Ja en dat wordt dus het lastige ben ik bang want de afvoer zit er pal naast en het lijkt mij niet handig als hij daar boven uit komt. Dan moet ik hem gaan verslepen over het platte dak van de uitbouw naar de gevel toe.
Welke afvoer zit er dan pal naast?
Tussen de af en toevoer moet een minimale afstand tussen zitten.
Als er (dak)ramen in de buurt zitten moet daar t.o.v. van afvoer ook een minimale afvoer volgens het bouwbesluit van nu tussen zitten. k weet het het maakt het niet makkelijker.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koningen
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 27-05 07:20
RonJ schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:35:
[...]

Je ventilatie-met-WTW heeft geen pomp, alleen 2 (DC-)ventilatoren en een warmte- (en evt. vocht) wisselaar. Die draaien in principe altijd 24/7. Ook als je ergens niet aanwezig bent, wil je toch enigszins blijven ventileren, anders wordt het alsnog heel snel muf.

Je ventileert ook niet alleen om je eigen gasvormige afvalstoffen af te voeren ;-) Maar ook om vocht en een cocktail van chemische stoffen uit de bouwmaterialen van je huis af te voeren. Dat was allemaal geen ding toen alle huizen lek waren, maar bij toepassing van een WTW-installatie hoort ook volledig luchtdicht bouwen, waarbij deze factor ook nadrukkelijk gaat spelen.
Daar had Aardwarmte pomp moeten staan :)

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:11
Ik vroeg me af of voor de toevoer het uitmaakt of je een y-stuk (45 of 30 graden) of een 45 graden t-stuk gebruikt. Uitgaande dat je vanaf de onderkant op onderstaande tekening inblaast kan ik me voorstellen dat bij een 45 graden t-stuk het deel wat aftakt minder lucht krijgt dan het deel rechtdoor. Is dit correct?
Voor afvoer lijkt me dit minder/niet uitmaken omdat daar de lucht naar de onderkant op onderstaande tekening gezogen wordt.

Voor de volledigheid, wat ik bedoel, y-stuk links, 45 graden t-stuk rechts.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
De luchtstroom per richting bepaal je met de stand van de ventielen. Dus kies vooral wat handig uitkomt met je buizen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-06 20:04
Hallo Allemaal,

Voor mijn woning wil ik graag mechanisch gaan ventileren. Door de vorige bewoners is er een mengelmoes van ventilatieroosters en ARKO-ventilatie toegepast, en ik merk dat dat niet voldoende is. Zo blijft het lang vochtig in de badkamer zelfs met het raam open, en is het tenzij ik actief ramen tegen elkaar open zet 's middags nog steeds "slaap-muf" in de slaapkamer. Aangezien ik in het hele huis luchtverwarming (airco) heb lijkt het mij zinvol om een systeem type D met WTW toe te passen.

Voor ik aan de slag ga met het uitrekenen van een toekomstig systeem, zit ik met een praktische beperking waarvan ik mij afvraag of ik er niet te moeilijk over denk. Ik heb namelijk maar één doorvoer in mijn dak. Dit dak, niet geïsoleerd en zo luchtdicht als een vergiet, is van binnen bekleed met asbest dakbeschot. Een extra doorvoer maken is dus niet realistisch.

Nu vraag ik mij af, stel dat ik de bestaande doorvoer gebruik als aanvoer van verse lucht, en de uitblaas gewoon op de zolder uit laat komen (en door de vele kieren naar buiten laat ontsnappen), zou ik dan nog een functioneel systeem kunnen realiseren? Ik snap dat er een klein beetje van de uitgeblazen lucht weer terug de aanvoer in gezogen zal worden, maar is mijn redenatie kloppend dat de voordelen van mechanische ventilatie met dat beetje "feedback" tussen in- en uitblaas nog steeds beter gaat zijn dan niets?

P.S. asbest saneren en vernieuwing van de kap staat op de planning voor hopelijk binnen een jaar of 5, dus de situatie is "tijdelijk"...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07:32
dunedanh schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:45:
Hallo Allemaal,

Voor mijn woning wil ik graag mechanisch gaan ventileren. Door de vorige bewoners is er een mengelmoes van ventilatieroosters en ARKO-ventilatie toegepast, en ik merk dat dat niet voldoende is. Zo blijft het lang vochtig in de badkamer zelfs met het raam open, en is het tenzij ik actief ramen tegen elkaar open zet 's middags nog steeds "slaap-muf" in de slaapkamer. Aangezien ik in het hele huis luchtverwarming (airco) heb lijkt het mij zinvol om een systeem type D met WTW toe te passen.

Voor ik aan de slag ga met het uitrekenen van een toekomstig systeem, zit ik met een praktische beperking waarvan ik mij afvraag of ik er niet te moeilijk over denk. Ik heb namelijk maar één doorvoer in mijn dak. Dit dak, niet geïsoleerd en zo luchtdicht als een vergiet, is van binnen bekleed met asbest dakbeschot. Een extra doorvoer maken is dus niet realistisch.

Nu vraag ik mij af, stel dat ik de bestaande doorvoer gebruik als aanvoer van verse lucht, en de uitblaas gewoon op de zolder uit laat komen (en door de vele kieren naar buiten laat ontsnappen), zou ik dan nog een functioneel systeem kunnen realiseren? Ik snap dat er een klein beetje van de uitgeblazen lucht weer terug de aanvoer in gezogen zal worden, maar is mijn redenatie kloppend dat de voordelen van mechanische ventilatie met dat beetje "feedback" tussen in- en uitblaas nog steeds beter gaat zijn dan niets?

P.S. asbest saneren en vernieuwing van de kap staat op de planning voor hopelijk binnen een jaar of 5, dus de situatie is "tijdelijk"...
Is de verdieping onder de zolder enigszins lucht dicht en geïsoleerd tav de zolder? Anders zou ik echt eerst de zolder aanpakken. Anders heeft een wtw niet veel zin denk ik.
Ter illustratie, mijn wtw kost aan materiaal al rond de 6K. En dan doe ik de installatie zelf....

Die centen Investeer je beter met eerst de basis aanpakken

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-06 20:04
Tussen de verdieping en de zolder heb ik volledig geïsoleerd met PIR- platen met aluminiumfolie, naden getaped en randjes afgepurd. Het zal niet 100% luchtdicht zijn, maar komt aardig in de buurt. Dat is waarschijnlijk ook een van de oorzaken dat het op de verdieping niet echt meer ventileert.

Dat een WTW systeem niet goedkoop is had ik al wel door. Ik denk (hoop...) dat het de investering waard is voor de verbeterde kwaliteit van leven die ik ervoor terug krijg.
Maurice1066 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 23:47:
[...]

Is de verdieping onder de zolder enigszins lucht dicht en geïsoleerd tav de zolder? Anders zou ik echt eerst de zolder aanpakken. Anders heeft een wtw niet veel zin denk ik.
Ter illustratie, mijn wtw kost aan materiaal al rond de 6K. En dan doe ik de installatie zelf....

Die centen Investeer je beter met eerst de basis aanpakken

• EnzymeNED
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08-06 19:30
Beste forum leden,

Op dit moment hangt in onze woning een 20 jaar oude Storkair WHR 90. Deze loopt op zijn einde en is dus aan vervanging toe.
De zoektocht naar een goed alternatief is echter niet zo eenvoudig vanwege het grote aanbod. Hopende dat jullie kunnen helpen met het maken van een goede keuze.

Vandaag is een bedrijf langsgekomen en zij adviseren om de Duco Energie Comfort 325 te plaatsen. Dit zou een A merk zijn met goede resultaten. Een model wat rechttoe rechtaan is, zonder al te veel extra's gedoe.
Wat is jullie ervaring met dit merk/model?

Als extra info, wij zijn een gezin van 4 en ons huis heeft een inhoud van ongeveer 450m3 (echter niet in elke ruimte is een afvoer/toevoer ventiel).
Wij hoeven geen extra's, de WTW-unit moet simpelweg stil zijn en van goede kwaliteit. Is de Duco Energie Comfort 325 dan een goede keuze?

Alvast bedankt.

[Voor 3% gewijzigd door EnzymeNED op 01-06-2023 15:16]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:31
Aangezien het koelseizoen is begonnen, vergeet niet de WTW te controleren of hij nu probeert de warmte buiten te houden en 's nachts de bypass open zet. Het is nu al 23-24 graden binnen zonder de airco, veel hoger wil ik het niet hebben.

In de Q350 kan je aangeven dat het koelseizoen begonnen is en de temperatuur profiel op koel zetten om het effect te maximaliseren.

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Heeft iemand toevallig ervaring met Itho WTW storingen?

Ik heb een HRU 200 Eco die dienst weigert.
Wanneer ik de stroom er op zet, beweegt de fan erratisch 4x kort heen en terug, dan een pauze, en dan herhaalt het fenomeen zich nog een aantal keer. Uiteindelijk gaat hij in storing en kippert hij rood/oranje.

Volgens de documentatie:
De ventilatie-unit detecteert dat de ventilator
een fout heeft.

● Controleer of de ventilator goed is
aangesloten. Sluit de ventilator goed aan.
● Controleer ventilator op vervuiling en
reinig deze wanneer nodig.
● Controleer de ventilator op defecten en
vervang wanneer nodig.
De fan draait vrij rond dus vervuiling lijkt me geen probleem. Servicemelding uitzetten dus? (ze schermen natuurlijk met kosten doorrekenen als het geen garantiegeval blijkt, dus ik vraag het voor de zekerheid maar even)

• fietsenrex
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:05
EnzymeNED schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:11:
Beste forum leden,

Op dit moment hangt in onze woning een 20 jaar oude Storkair WHR 90. Deze loopt op zijn einde en is dus aan vervanging toe.
De zoektocht naar een goed alternatief is echter niet zo eenvoudig vanwege het grote aanbod. Hopende dat jullie kunnen helpen met het maken van een goede keuze.

Vandaag is een bedrijf langsgekomen en zij adviseren om de Duco Energie Comfort 325 te plaatsen. Dit zou een A merk zijn met goede resultaten. Een model wat rechttoe rechtaan is, zonder al te veel extra's gedoe.
Wat is jullie ervaring met dit merk/model?

Als extra info, wij zijn een gezin van 4 en ons huis heeft een inhoud van ongeveer 450m3 (echter niet in elke ruimte is een afvoer/toevoer ventiel).
Wij hoeven geen extra's, de WTW-unit moet simpelweg stil zijn en van goede kwaliteit. Is de Duco Energie Comfort 325 dan een goede keuze?

Alvast bedankt.
Ik heb zelf de vasco t500 op het oog, ook mede vanwege de mogelijkheid om Domitica er op aan te sluiten wat ik ook nog overweeg voor de toekomst.

En idd goed opletten dat er een 100% bypass op zit voor zomernacht ventilatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:32
Sinds eind vorige week in het bezit van een ebusd-adapter. Besteld om de Brink Renovent Excellent 300 wtw uit te lezen en te bedienen.

Het is me nog niet gelukt om de stand te bedienen. Eigenlijk wel, maar deze wordt binnen een par minuten weer overruled door de driestandenschakelaar in de keuken. Voor nu heb ik als workaround om de gewenste stand elke minuut te activeren. :+

Voornaamste reden om de adapter te bestellen: achterhalen waarom het huis in de winter zo koud aanvoelt (thermostaat op 20 of zelfs 21 graden) en de aansturing van de bypass (de automatische bypass heeft nooit gewerkt). Aangezien ik nu de bypassklep kan bedienen heb ik zelf een automatische bypass gecreëerd. :)

Eigenlijk moet ik de verhuurder eens vragen om de wtw-unit na te laten kijken...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:01
@fietsenrex er zijn een heel aantal wtws die je op domitica kan aansluiten. Dan wel met zelfbouw of een officiële aansturing, zoals Duco en zehnder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@fietsenrex
En brink flair modbus via esp32

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fietsenrex
Megalomania schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 06:55:
@fietsenrex er zijn een heel aantal wtws die je op domitica kan aansluiten. Dan wel met zelfbouw of een officiële aansturing, zoals Duco en zehnder.
Zehnder wist ik, alleen is minder flexibel qua aansluitmogelijkheden omdat die alleen boven aansluitingen heeft.
Duco kan (zover ik kan vinden) onvoldoende debiet leveren en valt dus om die reden af.
Ik heb 340m3/U nodig, dus een WTW die minimaal 500m3/u doet is wel wenselijk gezien de WTW dan niet constant op volvermogen hoeft te draaien.
Een orcon WTU kan ik fysiek niet plaatsen, de HRC heeft (zover te vinden in de handleidingen) onvoldoende instelmogelijkheden zonder dure zender aan te schaffen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fietsenrex
Ziet er gaaf uit, zo ver was ik nog niet in mij verdiepen.
ik heb een flair 600 nodig welke ik nog niet heb gevonden in Nederland.
En ik kan helaas geen flair 600 2b/2o vinden, iets wat ik wel graag zou willen omdat de ruimte waar ik de WTW wil plaatsen beperkt is.

Waar nu de wasmanden staan zou ik graag de WTW tegen de muur gemonteerd willen hebben om zo de ruimte beter te benutten

[Voor 45% gewijzigd door fietsenrex op 02-06-2023 07:55]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@fietsenrex
https://www.wasco.nl/artikel/1150622

Ik heb de Flair 300 op een rubbermatje staan, omdat het een enthalpy is, geen afvoer nodig.
Ik zal de esphome code eens op github gooien.

[Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-06-2023 10:14]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fietsenrex
AUijtdehaag schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:42:
@fietsenrex
https://www.wasco.nl/artikel/1150622

Ik heb de Flair 300 op een rubbermatje staan, omdat het een enthalpy is, geen afvoer nodig.
Ik zal de esphome code eens op github gooien.
Wasco levert niet aan particulieren zo te zien, dan zal ik dus iemand moeten vinden die mij zo'n ding wilt verkopen :(

Acties:
  • +2Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:22
warmteservice wil wasco dingen meestal wel bestellen. vaak nog goedkoper ook dan wat ik zelf direct bij wasco bestel,maargoed ik kom met regelmaat bij warmteservice en al heel veel jaren. Maar vragen kan geen kwaad.

[Voor 3% gewijzigd door twain4me op 02-06-2023 14:18]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@fietsenrex Hier staan nog accesoires
https://www.brinkairshop....air-600-toebehoren?page=1
Heb zelf de RV sensor in kanaal erbij (maar is vanuit esphome/ home asisstant ook wel te verzinnen, zeker voor dat geld)

[Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-06-2023 14:35]

• Klus
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 05-06 10:50
Heeft iemand ervaringen of gedachten mbt tot de Itho Quattrozone icm de HRU-400?

Het lijkt een aantrekkelijk systeem voor vraaggestuurd ventileren, als mijn onderstaande redenaties kloppen:
- Minder bewegende kleppen, en bijbehorende geluiden, zoals soms gemeld voor Itho QualityFlow.
- Het lijkt me mogelijk om de afzuiging van het woon gedeelde op een motorloze afzuigkap te plaatsen (met goede vetfilters). QuattroZone en HRU400 lijkt de enige oplossing met ruim debiet. Zou dit inderdaad een stille en energiezuinige afzuigkap opleveren?
- Het twee zone concept heeft denk ik een klein energievoordeel tov bijvoorbeeld QualityFlow, omdat we in ons oude niet optimaal geïsoleerde huis het liefst enkel de woonkamer echt warm zouden houden. Bij QualityFlow zou bijvoorbeeld de verse lucht in de woonkamer via/vanaf een koude ‘zone’ komen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:29
Klus schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:19:
Heeft iemand ervaringen of gedachten mbt tot de Itho Quattrozone icm de HRU-400?

Het lijkt een aantrekkelijk systeem voor vraaggestuurd ventileren, als mijn onderstaande redenaties kloppen:
- Minder bewegende kleppen, en bijbehorende geluiden, zoals soms gemeld voor Itho QualityFlow.
- Het lijkt me mogelijk om de afzuiging van het woon gedeelde op een motorloze afzuigkap te plaatsen (met goede vetfilters). QuattroZone en HRU400 lijkt de enige oplossing met ruim debiet. Zou dit inderdaad een stille en energiezuinige afzuigkap opleveren?
- Het twee zone concept heeft denk ik een klein energievoordeel tov bijvoorbeeld QualityFlow, omdat we in ons oude niet optimaal geïsoleerde huis het liefst enkel de woonkamer echt warm zouden houden. Bij QualityFlow zou bijvoorbeeld de verse lucht in de woonkamer via/vanaf een koude ‘zone’ komen.
Zou er niet aan beginnen. Al die zoneringssystemen zijn er enkel gekomen om wat EPC puntjes te scoren in de bestekken. Het kost veel geld, kan kapot (vooral dat!!), en bespaart amper wat.

Daarnaast is het raadzaam om ook minder gebruikte ruimten continu te ventileren.

Verder zou ik - als de optie er is - altijd kiezen voor een gemotoriseerde afzuigkap in plaats van een motorloze.

iRacing Profiel

• fietsenrex
alexbl69 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:51:
[...]

Zou er niet aan beginnen. Al die zoneringssystemen zijn er enkel gekomen om wat EPC puntjes te scoren in de bestekken. Het kost veel geld, kan kapot (vooral dat!!), en bespaart amper wat.

Daarnaast is het raadzaam om ook minder gebruikte ruimten continu te ventileren.

Verder zou ik - als de optie er is - altijd kiezen voor een gemotoriseerde afzuigkap in plaats van een motorloze.
Buiten dat.
In mijn geval heb ik 2 jonge kinderen die op andere tijden slapen dan wij als volwassenen, en ook spelen ze op hun slaapkamer en zijn wij in de woonkamer.
Met zone regeling zou je dan de woonkamer of 1 (of meer) slaapkamer(s) minder ventileren als je WTW onvoldoende capaciteit heeft om je gehele huis te ventileren.

Met zone regeling mag je volgens de richtlijnen een kleinere WTW plaatsen omdat niet alles gelijktijdig geventileerd word

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-06 22:32
Klus schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:19:
Ik heb deze hangen met 4 zone-systeem.
Dat 4 zone-systeem werkt echter anders dan ik had verwacht. Ik had verwacht eigenlijk 2 zones met elke een klep in toevoer en afvoer die samenwerken, maar de 2 aanvoer en 2 afvoer werken geheel los van de andere aanvoer/afvoer. Zou het niet 4 zones noemen, maar aanvoer/afvoer focus. Als je extra gaat afzuigen in bijvoorbeeld badkamer of keuken, dat wordt de 'extra' aanvoer over alle aanvoerventielen verdeelt en niet specifiek die in de slaapkamers respectievelijk woonkamer. Hierdoor krijg je als nog een menging dan je wilt. Ook staat een zone altijd voor minimaal open, zodat er altijd een minimale ventilatie is.

Voordeel van deze unit is het gewicht, standaard zij en boven huis-aansluitingen en omdraaibare buitenlucht ingang rechts of links. Een tweak pluspunt is de modbus aansluiting.
Kleppen hoor ik nooit, zij heel stil (ze zijn ook groot en de stappenmotor is klein).
Afzuiging zou ik niet doen, zie hieronder.
Dat voordeel is dus nog beperkter dan gedacht omdat het zone systeem anders werkt dan je denkt, door dat het focused in plaats van dat het echt om 2 aparte zones gaat.
alexbl69 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:51:
[...]
Het kost veel geld, kan kapot (vooral dat!!)
In deze kleppen zit echts niets, alleen een simpele Chinese stappenmotor. Het gebruikte kliksysteem klikt niet echt stevig vast. De logica voor de zonering zit standaard al in de aanstuurunit in het apparaat, uitbreiden later kan altijd nog. Het hogere kosten voor een zoeringsset bij Itho komen doordat er ook 2 CO2 sensoren worden meegeleverd, die een adviesverkoopprijs hebben van € 242,- per stuk.
Daarom gaat in dit systeem een zone ook nooit 100% dicht, maar blijft voor een x% open staan zodat er altijd overal een minimale ventilatie is. Hierdoor heb je wel mindervoordeel van de zones, dan je zou verwachten.
Zou ik ook doen. Ik heb gekozen voor een recirculatie afzuiging in de kookplaat en dan de WTW ventielen los er boven hangen. Als een beetje afzuiging wilt hebben voor het koken, minimaal 300m3/h (voor elektrisch koken, bij gas wil je echt wel 600m3/h halen) is moeilijk te behalen. Als je het zo instelt dan krijgen je andere standen voor die ruimte ook al erg veel debiet. Andere WTW die het ondersteunen doen dit bijvoorbeeld via een aparte aansluiting en systeem om het debiet te maximaliseren wanneer er gekookt wordt.
fietsenrex schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 13:28:
[...]
In mijn geval heb ik 2 jonge kinderen die op andere tijden slapen dan wij als volwassenen, en ook spelen ze op hun slaapkamer en zijn wij in de woonkamer.
Met zone regeling zou je dan de woonkamer of 1 (of meer) slaapkamer(s) minder ventileren als je WTW onvoldoende capaciteit heeft om je gehele huis te ventileren.
Met zone regeling mag je volgens de richtlijnen een kleinere WTW plaatsen omdat niet alles gelijktijdig geventileerd word
Je maakt hier een denk fout: met een zone-regeling ga je niet ergens minder ventileren, maar juist gerichter ventileren daar waar het nodig is. De Itho zoneset wordt standaard met 2 CO2 sensoren geleverd (idee is voor de woonkamer en hoofdslaapkamer), zodat de extra ventilatie alleen daar plaats vind waar die nodig is op basis van hogere gemeten CO2 waarden. Als je kinderen dus veel spelen in hun eigen kamer, dan plaats je daar een extra CO2 sensor en is er altijd voldoende ventilatie, maar alleen wanneer ze daar spelen en de minimale ventilatie niet voldoende is. (Een sensor is helaas duur, vanaf € 160 per stuk te krijgen)
Wat Itho zelf zegt bij de DuoZone set: "Met de HRU 400 DuoZone set in combinatie met de HRU 400 wordt er gerichter geventileerd op de toevoer naar de woon- en slaapzone. Dit heet zonering. Dit op basis van CO2 meting door CO2-sensoren in de woon- en hoofdslaapkamer. Dit is energiezuiniger, reduceert geluid en zorgt voor een gezond binnenklimaat waar het op dat moment nodig."

Een vast debiet per ruimte gaat goed zolang je aan het debiet houdt, maar als je kind een slaapfeestje houdt met 3 vriendjes dat is de CO2 in de slaapkamer binnen no time op een knalrood niveau en als je de WTW op stand 3 zet is het bezig de bijna lege woonkamer te verversen. Dat werkt lekker... Natuurlijk zijn dit de uitzonderingen die zelden voorkomen en je kan altijd een raam openzetten. Met de Itho set gaat dit geautomatiseerd met natuurlijk de max aan capaciteit. Met de max instellingen van de HRU 400 blaast er dus 300m3/h door de woonkamer of de slaapkamers, maar alleen wanneer dat nodig is en zolang als dat het CO2 of RV niveau te hoog is.

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:15
Mawlana schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 00:57:
Sinds eind vorige week in het bezit van een ebusd-adapter. Besteld om de Brink Renovent Excellent 300 wtw uit te lezen en te bedienen.

Het is me nog niet gelukt om de stand te bedienen. Eigenlijk wel, maar deze wordt binnen een par minuten weer overruled door de driestandenschakelaar in de keuken. Voor nu heb ik als workaround om de gewenste stand elke minuut te activeren. :+

Voornaamste reden om de adapter te bestellen: achterhalen waarom het huis in de winter zo koud aanvoelt (thermostaat op 20 of zelfs 21 graden) en de aansturing van de bypass (de automatische bypass heeft nooit gewerkt). Aangezien ik nu de bypassklep kan bedienen heb ik zelf een automatische bypass gecreëerd. :)

Eigenlijk moet ik de verhuurder eens vragen om de wtw-unit na te laten kijken...
Hier een mede Renovent Excellent bezitter. Ik heb een paar weken geleden ook een ebusd adapter ontvangen, maar nog geen tijd gehad die te proberen. Leuk om te zien wat je al voorelkaar hebt gekregen.

Je hebt al een alternatieve oplossing gevonden voor die bypass, maar je kan ook de installatievoorschriften downloaden. Daar zie je in hoofdstuk 13 de configuratie parameters. Nummer 5, 6 en 7 zijn van toepassing op de bypass. Mogelijk heeft iemand ooit nummer 7 van de standaardwaarde 0 gehaald? Bij 0 stuurt de unit de bypass automatisch aan op basis van de temperatuur ingesteld bij nummer 5. De precieze voorwaarden waarbij de automatische bypass werkt staan ook uitgelegd in dit document.

• Threbez
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-06 18:35
Hallo iedereen,

Samen met mijn partner heb ik vorig jaar een jaren-30 huis gekocht waar zeker 40 jaar niets aan gedaan is. Ventilatie is dan ook ruimschoots aanwezig in de vorm van buitenwind die naar binnen waait. (de zolder werd afgelopen winter rustig 4 graden in de nacht.)
Stap 1 in verduurzamen is isoleren. Eind van de zomer zal het dak geïsoleerd worden. Dat betekent dat zowel de 1e verdieping als de zolder (mansarde dak) een mooie dichte schil krijgen. BG spouwmuren en kruipruimte isoleren zullen volgende projecten zijn.

Met een luchtdichte schil wordt ventileren ineens ook belangrijk. Ik wil graag een duurzaam systeem aanleggen en ik knutsel wel eens wat in Home Assistant.

Ik heb onderstaande instructie gevolgd om de volume's te bepalen en ben tot onderstaande getallen uitgekomen. (Rood is aanvoer, geel is afvoer)
YouTube: Training 'WTW ventilatie installeren' - Zehnder en Rensa

Note: 1e verdieping is 180 graden gedraaid. slaapkamers zitten gewoon boven de woonkamer.

Volgens mij berekening heb ik in totaal zo'n 245 m3/hr nodig. (we wonen momenteel nog met 2, maar met 3 grote slaapkamers voor ogen is het niet gek om op 4 personen te dimensioneren).

Hulpvraag:
Welke WTW is geschikt voor mijn situatie? Ik zie prijzen tussen de 1000 en 3000 euro maar zie het verschil niet goed. Ik heb last van hooikoorts en zou graag goede filters willen kunnen plaatsen en ik vind het leuk om met Home Assistant te kunnen spelen.

Qua buizenwerk: richting BG, met 120 kuub/hr en max 2.5 m/s zou ik buizen met een diameter van 150 mm nodig hebben, of 2x 100 mm. of.. ik smokkel wat en verhoog de luchtsnelheid naar 2.75 m/s en kan met 125 mm toe. Voor de aanvoer van BG kan ik de vaste kast van de slaapkamer voor gebruiken. Daar zou ik kunnen kiezen uit spiro/EPS/PVC of vierkante kanalen. Ik laat me graag adviseren. Huidige idee zou zijn om 220x90 vierkante buis te gebruiken om niet teveel kastruimte op te offeren. Maar als het qua geluid demping beter is EPS te nemen kan dat natuurlijk ook. (de slaapkamer zit direct boven de TV hoek.)

Voor de afvoer uit keuken en WC maak ik een koof op de overloop van de 1e verdieping. Daar speelt geluid iets minder mee, alhoewel overslag vanuit de WC naar de keuken niet prettig is. (keuken heeft een verlaagd plafond vanwege de afzuigkap die naar buiten lucht, in dat verlaagde plafond kan ik prima een stuk demper kwijt.) Zou ik voor de WTW ventilatie van de keuken nog steeds spiro moeten gebruiken? (en zo ja, hoe ver?) In principe hoort de afzuiger de kooklucht naar buiten te blazen.

Hoe essentieel zijn verdeelboxen? Hoe ik het momenteel voor me zie sluit ik de ventielen direct aan op het buizensysteem. Ik wil op zolder een soort ringleiding achter de knieschotten maken. De plafonds zijn gipsplaat tegen houten regels van 2 cm die weer tegen de dwarsbalken zitten. (19 cm)

En... laatste vraag: er moet een condensafvoer aangesloten worden op de WTW. stel nou dat ik een boefje ben en daar gewoon een emmer onder zet. Moet ik die dan 1 keer per week legen? of eens in de 5 jaar? (is natuurlijk afhankelijk van het weer etc. maar de goede verstaander snapt mijn vraag).

Wie mij wat kan helpen ben ik eeuwig dankbaar.
Groet, T

• Klus
Dank voor alle leerzame reacties!
Joove schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 15:19:
[...]
Dat 4 zone-systeem werkt echter anders dan ik had verwacht. Ik had verwacht eigenlijk 2 zones met elke een klep in toevoer en afvoer die samenwerken, maar de 2 aanvoer en 2 afvoer werken geheel los van de andere aanvoer/afvoer.
[...]
Goed om te weten! Dit had ik inderdaad ook niet verwacht. Jammer dat dit gedrag niet instelbaar is.
Joove schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 15:19:
[...]
Als een beetje afzuiging wilt hebben voor het koken, minimaal 300m3/h (voor elektrisch koken, bij gas wil je echt wel 600m3/h halen) is moeilijk te behalen. Als je het zo instelt dan krijgen je andere standen voor die ruimte ook al erg veel debiet. Andere WTW die het ondersteunen doen dit bijvoorbeeld via een aparte aansluiting en systeem om het debiet te maximaliseren wanneer er gekookt wordt.
[...]
Ik begrijp dit nog niet helemaal. Je zou sowieso verwachten dat QuattroZone icm de HRU400 300m3/h zou moeten kunnen halen in 1 van de 2 afvoer zones. Ik snap dat de klep van de andere zone ook altijd iets open staat, maar het gros van de lucht zou toch van de kookzone moeten kunnen komen. Even aangenomen dat alle afvoerkanalen ruim zijn gedimensioneerd en dat het afzuigventiel in de slaapzone ook ver open staat, zou je op lage standen toch geen probleem moeten hebben?
Extra vraagje; Welke andere WTWs/systemen voor een kookstand doel je op? Ik kan deze nog niet vinden.

• hneel
  • Laatst online: 08:34

hneel

denkt er het zijne van

.

[Voor 98% gewijzigd door hneel op 03-06-2023 21:41]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-06 22:32
Klus schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 21:33:
[...]
Ik begrijp dit nog niet helemaal. Je zou sowieso verwachten dat QuattroZone icm de HRU400 300m3/h zou moeten kunnen halen in 1 van de 2 afvoer zones. Ik snap dat de klep van de andere zone ook altijd iets open staat, maar het gros van de lucht zou toch van de kookzone moeten kunnen komen. Even aangenomen dat alle afvoerkanalen ruim zijn gedimensioneerd en dat het afzuigventiel in de slaapzone ook ver open staat, zou je op lage standen toch geen probleem moeten hebben?
Extra vraagje; Welke andere WTWs/systemen voor een kookstand doel je op? Ik kan deze nog niet vinden.
Dat zou geen probleem moeten zijn bij elektrisch koken, bij gas is de HRU400 wel te weinig. Check ook het lente akkoord over ventielatiesysteem met kookafzuiging voor meer (achtergrond) informatie https://www.lente-akkoord...eem-met-kookafzuiging.pdf

Ik doel de op het volgende systeem: https://www.nilannetherlands.nl/nilan-em-box
Wat ik bij het zoeken nog tegen kwam is het volgende van Brink samen met een ATAG afzuigkap: https://www.brinkclimates...igkap-en-balansventilatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:32
tsjoender schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 20:19:
[...]

Hier een mede Renovent Excellent bezitter. Ik heb een paar weken geleden ook een ebusd adapter ontvangen, maar nog geen tijd gehad die te proberen. Leuk om te zien wat je al voorelkaar hebt gekregen.

Je hebt al een alternatieve oplossing gevonden voor die bypass, maar je kan ook de installatievoorschriften downloaden. Daar zie je in hoofdstuk 13 de configuratie parameters. Nummer 5, 6 en 7 zijn van toepassing op de bypass. Mogelijk heeft iemand ooit nummer 7 van de standaardwaarde 0 gehaald? Bij 0 stuurt de unit de bypass automatisch aan op basis van de temperatuur ingesteld bij nummer 5. De precieze voorwaarden waarbij de automatische bypass werkt staan ook uitgelegd in dit document.
Ik ben bekend met parameters 5, 6 en 7. Bij stand 0 (automatisch) blijft de bypass gesloten, ondanks dat aan alle voorwaarden wordt voldaan (buitentemperatuur >7 graden, binnentemperatuur > buitentemperatuurmeter, binnentemperatuur > ingestelde temperatuur +/- hysterese).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

dunedanh schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:45:
Hallo Allemaal,

Kun je niet door een gevel boren? Op de zolder uitblazen gaat denk ik heel teleurstellend werken.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Klus
Joove schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 21:50:
[...]

Dat zou geen probleem moeten zijn bij elektrisch koken, bij gas is de HRU400 wel te weinig. Check ook het lente akkoord over ventielatiesysteem met kookafzuiging voor meer (achtergrond) informatie https://www.lente-akkoord...eem-met-kookafzuiging.pdf

Ik doel de op het volgende systeem: https://www.nilannetherlands.nl/nilan-em-box
Wat ik bij het zoeken nog tegen kwam is het volgende van Brink samen met een ATAG afzuigkap: https://www.brinkclimates...igkap-en-balansventilatie
Het lijkt er dan op dat QuattroZone voorlopig de enige optie is die voldoende debiet genereert voor een motorloze afzuigkap en elektrisch koken, want van Brink zie ik niets te koop, en de Nilan systeem is voor hun ventilatie warmtepomp.

Acties:
  • +2Henk 'm!
Threbez schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 21:15:
Met een luchtdichte schil wordt ventileren ineens ook belangrijk. Ik wil graag een duurzaam systeem aanleggen en ik knutsel wel eens wat in Home Assistant.
Mijn tip: Gebruik gewoon de besturing van je WTW. Gebruik domotica als HA of Domoticz hooguit voor monitoring. Als jij ooit niet meer in staat zou zijn (verhuisd / overleden etc) om die domotica werkend te houden worden je nabestaanden of de nieuwe bewoners van je huis niet blij van dergelijke constructies.
Bovendien is al dat geknutsel aan een externe besturing zwaar overgewaardeerd en bij balansventilatie ook helemaal niet nodig.
Een WTW is gewoon een kwestie van de unit ophangen, ventielen inregelen en dan op een vaste stand laten draaien.
Hier heb ik alleen een CO2-sensor in de woonkamer gehangen om bij (veel) bezoek de unit harder te laten draaien. Die hangt gewoon direct aan de unit. Geen domotica nodig dus.
Hoe essentieel zijn verdeelboxen? Hoe ik het momenteel voor me zie sluit ik de ventielen direct aan op het buizensysteem. Ik wil op zolder een soort ringleiding achter de knieschotten maken. De plafonds zijn gipsplaat tegen houten regels van 2 cm die weer tegen de dwarsbalken zitten. (19 cm)
Dat wordt een fantastisch systeem om het geluid van de ene slaapkamer naar dat van de anderen te verplaatsen. Ik vraag me af of je daar op zit te wachten...
En... laatste vraag: er moet een condensafvoer aangesloten worden op de WTW. stel nou dat ik een boefje ben en daar gewoon een emmer onder zet. Moet ik die dan 1 keer per week legen? of eens in de 5 jaar? (is natuurlijk afhankelijk van het weer etc. maar de goede verstaander snapt mijn vraag).
Geen idee. Maar ik kan je sterk aanraden om een WTW met enthalpiewisselaar te kiezen. Dat levert vooral in de winter een hogere luchtvochtigheid in je huis op en verbetert daarmee het comfort nog verder.
Bovendien is het stroomverbruik bij lage temperaturen veel lager, omdat het voorverwarmingselement niet of nauwelijks meer gebruikt wordt.
Is ook een eigen topic over: Enthalpiewisselaar tbv WTW balansventilatie
Voordeel voor jou is dat je geen condenswaterafvoer nodig hebt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Hoe wordt dat in de praktijk meestal gedaan met de waterafvoer? De meeste systemen hebben immer (nog) geen enthalpiewisselaar.
Ik neem aan dat de WTW in de meeste gevallen op een zolder zal staan. Waar laat je dan dat water? In een opvangbak? Of via een of ander slangetje naar buiten?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

hneel schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:30:
Ik neem aan dat de WTW in de meeste gevallen op een zolder zal staan. Waar laat je dan dat water? In een opvangbak? Of via een of ander slangetje naar buiten?
In een afvoerleiding die naar het riool gaat, zoals quasi alles in huis? :P
Slang naar buiten zonder (droog)sifon moet je niet willen, dan gaat hij lucht aanzuigen door de slang.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Net zoals bij de CV ketel, dus eigenlijk? Hm, ik ben nog aan het orienteren waar ik de WTW wil hebben, maar in de buurt van de CV ketel is eigenlijk geen plaats.

'Zomaar even' ergens een waterafvoer aanleggen lijkt me een flink grotere klus dan een lucht aan- en afvoer in het dak.

Pff, het idee in mijn hoofd op welke manier ik thuis een WTW zou kunnen aanleggen begon steeds meer vorm te krijgen, maar nu ben ik voor mijn gevoel weer terug bij af.

En een enthalpiewisselaar, dan is de keuze flink beperkt en dan kom je gelijk in een duurder segment.

Uit de eerste de beste webshop:

[Voor 46% gewijzigd door hneel op 04-06-2023 12:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maurice1066
Ik ben direct voor een q350 met enthalpie gegaan. Naderhand vervangen is nog duurder. Tevens kon ik hem zonder condensafvoer plaatsen wat weer een pompje en afvoer had opgeleverd aangezien hij in de kelder staat, bijna vlak op de grond. Mede door de positieve ervaringen hier op het forum deze keuze gemaakt. En tot nu toe erg tevreden. Ook qwa regeling en bediening betreft via een app en een LAN module.

Ja is duurder, maar geen dure rf schakelaars of co2 sensoren nodig, scheelt ook weer

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fietsenrex
Maurice1066 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:37:
Ik ben direct voor een q350 met enthalpie gegaan. Naderhand vervangen is nog duurder. Tevens kon ik hem zonder condensafvoer plaatsen wat weer een pompje en afvoer had opgeleverd aangezien hij in de kelder staat, bijna vlak op de grond. Mede door de positieve ervaringen hier op het forum deze keuze gemaakt. En tot nu toe erg tevreden. Ook qwa regeling en bediening betreft via een app en een LAN module.

Ja is duurder, maar geen dure rf schakelaars of co2 sensoren nodig, scheelt ook weer
Is er trouwens ook een manier om de voorverwarmer uit te schakelen?
Anders dan gewoon de stekker eruit trekken.

Acties:
  • 0Henk 'm!
fietsenrex schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:12:
Is er trouwens ook een manier om de voorverwarmer uit te schakelen?
Anders dan gewoon de stekker eruit trekken.
Gewoon in de instellingen aangeven dat je een ERV (enthalpiewisselaar) hebt. Probleem is wel dat dan bij vorst je unit dichtvriest. Denk niet dat je daarop zit te wachten. Die voorverwarmer zit er echt niet voor niets in.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fietsenrex
Andrehj schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:30:
[...]

Gewoon in de instellingen aangeven dat je een ERV (enthalpiewisselaar) hebt. Probleem is wel dat dan bij vorst je unit dichtvriest. Denk niet dat je daarop zit te wachten. Die voorverwarmer zit er echt niet voor niets in.
Dat snap ik, de voorverwarmer is dus enkel voor vorstbeveiliging?
Vind de 2,6kw (voor een q600) nogal woest voor enkel vorstbeveiliging maar dat is dus nodig om de ERV vrij van vorst te houden?

Acties:
  • +1Henk 'm!
fietsenrex schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:58:
Dat snap ik, de voorverwarmer is dus enkel voor vorstbeveiliging?
Ja.
Vind de 2,6kw (voor een q600) nogal woest voor enkel vorstbeveiliging maar dat is dus nodig om de ERV vrij van vorst te houden?
Nee, om de gewone warmtewisselaar (HRV) vrij van ijs te houden.
Maar dat vermogen is berekend bij -20 °C of zo en dan bij 600 m³/h en maximale luchtvochtigheid. Gelukkig wordt dit element modulerend aangestuurd en is het werkelijke stroomverbruik dus slechts een fractie van die 2.6 kW.
Maar er zijn ook veel goedkopere WTW-units op de markt die niet zo'n mooie besturing van die voorverwarmer hebben. Van tevoren even goed uitzoeken dus!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Threbez
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-06 18:35
Andrehj schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:11:
[...]

Mijn tip: Gebruik gewoon de besturing van je WTW. Gebruik domotica als HA of Domoticz hooguit voor monitoring.
[...]
Dank. Monitoring was in principe ook mijn doel. Als basis hou ik aan dat alles ook zonder domotica moet werken. Of eenvoudig terug te zetten zijn. Monitoren is natuurlijk leuk, en eventueel een extra bedieningsinterface (bovenop de basis werking) kan handig zijn.
Dat wordt een fantastisch systeem om het geluid van de ene slaapkamer naar dat van de anderen te verplaatsen. Ik vraag me af of je daar op zit te wachten...
Dat is inderdaad precies NIET wat ik wil. Nuttige tip dus.
Geen idee. Maar ik kan je sterk aanraden om een WTW met enthalpiewisselaar te kiezen. Dat levert vooral in de winter een hogere luchtvochtigheid in je huis op en verbetert daarmee het comfort nog verder.
Bovendien is het stroomverbruik bij lage temperaturen veel lager, omdat het voorverwarmingselement niet of nauwelijks meer gebruikt wordt.
Is ook een eigen topic over: Enthalpiewisselaar tbv WTW balansventilatie
Voordeel voor jou is dat je geen condenswaterafvoer nodig hebt.
Ja, ik zat al een beetje op die q350 te azen. Nu maar eens wat reviews gaan opzoeken.
Dank voor het meedenken en tips!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02:29

Audione0

Strijdt der titanen

Vraagje.. Wij hebben een Q350 van Zehnder in ons huis.. Gezien de dagen nu warmer worden heb ik de wtw op koelen gezet. Nu zit er ook een bypass functie op die ervoor zorgt dat de koelere buitenlucht direct ons huis geblazen wordt (wat ik savonds wel lekker vind) Echter bij het aanzetten van de bypass functie werd er via de wizard gevraagd voor hoeveel uren per dag de bypass functie aan moet staan. Volgens Zehnder zou de bypass functie tevens geheel automatisch moeten werken, klopt dit? Zo ja waarom zou ik de bypass functie dan handmatig aan zetten?

En is het aan te raden de tuindeuren dicht te laten voor een goede ventilatie werking? (waar mijn vrouw het pertinent niet mee eensch is :) )

[Voor 6% gewijzigd door Audione0 op 05-06-2023 22:49]

Intel 6800k@4000Mhz / Asus Strixx X99 Gaming / Scythe Mugen 4 / Ballistix Elite 32 GB DDR4-2666@3000Mhz / Crucial M500 – Samsung 750 Evo - Samsung F3 1TB@RAID 0 / MSI RTX 2080 Gaming X Trio / Corsair Hx750i / Alles in een Define R5 Black gepropt

Acties:
  • +1Henk 'm!
Audione0 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 19:16:
Vraagje.. Wij hebben een Q350 van Zehnder in ons huis.. Gezien de dagen nu warmer worden heb ik de wtw op koelen gezet. Nu zit er ook een bypass functie op die ervoor zorgt dat de koelere buitenlucht direct ons huis geblazen wordt (wat ik savonds wel lekker vind) Echter bijj het aanzetten van de bypass functie werd er via de wizard gevraagd voor hoveel uren per dag de bypass functie aan moet staan. Volgens Zehnder zou de bypass functie tevens geheel automatisch moeten werken, klopt dit? Zo ja waarom zou ik de bypass functie dan handmatig aan zetten?

En is het aan te raden de tuindeuren dicht te laten voor een goede ventilatie werking? (waar mijn vouw het pertinent niet mee eensch is :) )
Normaliter staat je bypass op automatisch en stel je gewoon de temperatuur in die je het in huis wilt hebben. Dan regelt je WTW zelf of de bypass open of dicht moet.
Komend weekend, als het buiten 30 graden is, zal ie de bypass dus alleen 's nachts gebruiken en overdag proberen om de koelte binnen te houden.

Tuindeuren open zetten kan wel, maar daarmee profiteer je niet van de vele andere voordelen van je WTW, zoals:
- Gefilterde lucht (pollen!)
- Geen vliegen binnen.
- Geen herrie binnen.
- Automatische temperatuurregeling.
etc

Acties:
  • +2Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 09:29
Audione0 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 19:16:
Vraagje.. Wij hebben een Q350 van Zehnder in ons huis.. Gezien de dagen nu warmer worden heb ik de wtw op koelen gezet. Nu zit er ook een bypass functie op die ervoor zorgt dat de koelere buitenlucht direct ons huis geblazen wordt (wat ik savonds wel lekker vind) Echter bijj het aanzetten van de bypass functie werd er via de wizard gevraagd voor hoveel uren per dag de bypass functie aan moet staan. Volgens Zehnder zou de bypass functie tevens geheel automatisch moeten werken, klopt dit? Zo ja waarom zou ik de bypass functie dan handmatig aan zetten?

En is het aan te raden de tuindeuren dicht te laten voor een goede ventilatie werking? (waar mijn vouw het pertinent niet mee eensch is :) )
De naam 'wtw' (warmteterugwinning) dekt de lading niet helemaal. De juiste term zou 'ttw' (temperatuurterugwinning) moeten zijn. Naast warmte kan een wtw/ttw installatie er op warme dagen namelijk ook voor zorgen dat de lagere binnentemperatuur grotendeels behouden blijft.

Met een wtw (laat ik het toch maar zo noemen :) ) heb je in potentie veel meer controle over de binnentemperatuur dan bij ventilatiesystemen die enkel afzuigen.

Er zijn een aantal zaken waar je op moet letten:
  • Luchttoevoerpunt van buiten zoveel mogelijk aan de schaduwzijde
  • Probeer direct zonlicht op glas zoveel mogelijk te vermijden
  • Zolang het buiten warmer is dan binnen proberen deuren en ramen zoveel mogelijk dicht te houden
Die tuindeuren kunnen dus open zodra het buiten koeler wordt dan binnen. Voor 'frisse' lucht hoeven ze overdag niet open, daar heb je immers je wtw voor.

Als het voor langere tijd warm is zal je woning onvermijdelijk langzaam opwarmen, maar je kunt een huis met wtw altijd koeler houden dan een woning met enkel afzuiging.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06:34
De Ubbink air excellent ae55 en verdeelkasten zijn inmiddels gemonteerd. Nu nog de thermoduct plaatsen en dan kan de balansventilatie aangesloten worden.

Met m'n slechte inschattingsvermogen heb ik wel te veel buis besteld. Iemand interesse in 20 meter Ae55 buis?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online
Andrehj schreef op maandag 5 juni 2023 @ 19:52:
Tuindeuren open zetten kan wel, maar daarmee profiteer je niet van de vele andere voordelen van je WTW, zoals:
- Gefilterde lucht (pollen!)
- Geen vliegen binnen.
- Geen herrie binnen.
Ik las in de gauwigheid 'geen herten binnen'...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:21
Is er eigenlijk bezwaar om in- en uitlaatventilatieventielen (haaks?) op een muur te plaatsen? Ik wil een verlaagd plafond maken in de gang voor de afzuiging in de badkamer en invoer in de woonkamer. Vanuit het WTW hok kan ik ook een ventiel (of twee) in de bovenste slaapkamer plaatsen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-06 21:56
Maurice1066 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:37:

Heb je zo'n LAN C module gekocht? waar heb je die vandaan, ik vind het leuk om wat inzicht te krijgen in het systeem maar ik weet niet of ik dat 300 euro waard vind :/

Oh, en kan je de CO2 waardes zien van de RF sensoren zien via de app/home assistant?

[Voor 5% gewijzigd door Luqq op 06-06-2023 14:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Iets zegt me dat zoiets ook wel met een esp bordje in elkaar geflanst zou moeten kunnen worden.
We zijn tenslotte tweakers, nietwaar?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Onno !
  • Nu online
Luqq schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:59:
[...]

Heb je zo'n LAN C module gekocht? waar heb je die vandaan, ik vind het leuk om wat inzicht te krijgen in het systeem maar ik weet niet of ik dat 300 euro waard vind :/

Oh, en kan je de CO2 waardes zien van de RF sensoren zien via de app/home assistant?
Ik heb hem hier vandaan:
https://www.123installati...foconnect-lan-c-655011100

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Onno !
  • Nu online
hneel schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:32:
Iets zegt me dat zoiets ook wel met een esp bordje in elkaar geflanst zou moeten kunnen worden.
We zijn tenslotte tweakers, nietwaar?
Daar zijn al mensen mee aan het sleutelen inderdaad. Via de zoekfunctie kun je dat ongetwijfeld terugvinden.

Acties:
  • +1Henk 'm!
TereZz schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:45:
Is er eigenlijk bezwaar om in- en uitlaatventilatieventielen (haaks?) op een muur te plaatsen? Ik wil een verlaagd plafond maken in de gang voor de afzuiging in de badkamer en invoer in de woonkamer. Vanuit het WTW hok kan ik ook een ventiel (of twee) in de bovenste slaapkamer plaatsen.
Nee, dat is geen enkel probleem, zolang je maar de minimale afstand tot het plafond respecteert (is gelijk aan de minimale afstand de je bij een ventiel in het plafond tot aan de muur moet hanteren).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maurice1066
Luqq schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:59:
[...]

Bij een installatieshop beginnend met 123. Zoals de link van @Onno !
Was toen ik bestelde iets van €230,- maar een rf bediening was ook erg duur, vandaar deze keuze.

Ik heb geen co2 sensoren aan de unit gekoppeld maar in de app zie ik dat er geen sensoren gekoppeld zijn bij het status scherm. Denk dat de waarden daar komen als je ze wel aan sluit.

De app is vrij uitgebreid, ook met installateur login kun je alle instellingen doen en veel makkelijker dan op de unit zelf. En alle waarden van temperatuur, vocht, toerental, bijpass status etc.... Zijn op te vragen. Ben er wel happy mee. Werkt gewoon zonder gedoe.

Besparing laat hij ook zien bv. Waar ik van de winter naar ga kijken is om onbalans te geven als de houtkachel aanstaat. Beetje overdruk geven zodat de haard ook lucht krijgt. Al is mijn huis niet perfect lucht dicht 😉

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Patatjemet
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:00
Met veel interesse dit topic gelezen omdat ik op zoek ben naar een vervanger van een 20 jaar oude Brink Renovent HR-CF. Had eigenlijk al de keus gemaakt voor een Brink Flair 300 plus, maar die bleek een levertijd van ten minste 20 weken te hebben.

In mijn zoektocht naar alternatieven ben ik gestuit op ventilatiewarmtepompen. Dit lijkt mij een zeer interessant alternatief voor een WTW, omdat ik hiermee meteen mijn gas verbruik zou kunnen verminderen. Zeker gezien het feit dat ik hier eigenlijk geen ruimte heb voor een (warmtepomp met) buiten unit.

Ik kijk dus met veel interesse naar producten zoals de de Nefit-Bosch Compress 3800i, Nibe S7xx, Inventum Modul-air, DucoBox Eco en de Itho Daalderop Vincent. Ik ben er nog niet helemaal uit wat voor mij de beste keuze is.

Vandaar de vraag; zijn er hier tweakers met ervaring met de overstap van wtw naar ventilatiewarmtepomp? Wat waren redenen om de overstap wel of niet te maken?

- raid does not fix stupid -

Acties:
  • 0Henk 'm!

• poeterdebier
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-06 20:13
Hoi Tweakers,

Ik heb een plan / schema gemaakt van de WTW opstelling die ik thuis wil installeren. Ik heb nog niet alle pagina’s van dit forum door gelezen maar ik ben inmiddels bij pagina 76 van 111. Ik doe mn best! ;)

Ik heb toch besloten om mijn idee tot dusver al op het forum te zetten zodat ik alvast van jullie expertise gebruik kan maken!

Situatie is als volgt:

De woning is gebouwd in 1991 met de isolatie standard van toen (spouw 100mm dak, 100mm). Qua ventilatie heeft de woning enkel 1 ventilatie roosters in de woonkamer, 1 ventilatie rooster in de keuken (gesloten keuken) en de slaapkamers hebben een ventilatie rooster in het raam zitten. De badkamer heeft geen enkele ventilatie los van de 2 ramen die open kunnen. De zolder loopt over de hele bovenverdieping en heeft ruimte genoeg voor leiding werk. Te bereiken via een vlizotrap. Dit is ook de plek waar de WTW moet worden geïnstalleerd.

De benedenverdieping (woonkamer, keuken etc.) is niet lekker te bereiken zonder een grotere verbouwing (koof van zolder naar beneden). Nou zijn we in de toekomst het een en ander van plan (zoals een open keuken maken) dus dat is dan het moment om ook beneden van goede ventilatie te voorzien.

Ik ben ruwweg uitgegaan van 30m3/h per persoon. Maar heb ook gekeken naar die video van Zehner (bouwbesluit) daarom 40m3/h in twee grotere slaapkamers.

aanvoerafvoer
Slaapkamer 130
Slaapkamer 26030
Slaapkamer 340
Slaapkamer 440
Overloop70
Badkamer70
Zolder1010
180m3/h180m3/h

Zoals nu getekend is alles mooi in balans.

• Zoals gelezen wordt het geadviseerd dempers te plaatsen tussen de kamer tegen overspraak.
• Ook in de master bedroom een afvoer ventiel berekend om de overloop (deur spleet) te beperken tot 30m3/h
• De aanzuig op het dak op het noorden (“koel”)
• De afvoer op het dak op het zuiden (geen probleem met verdunning)
• Eventueel nog een flexibele geluiddemper op afvoer van de WTW. Deze schijnt geluid te kunnen maken.

Vraag: maakt iemand zich druk om 100m3/h door een 125mm Spiro (rond) te duwen? De lucht snelheid zou 2,3m/s moeten worden (Vent Tools) maar na het eerste ventiel neemt deze al af naar maar 1,6m/s. Een alternatief zou zijn een rechthoekig kanaal.

100m3/h 125mm Spiro rond = 2,3 m/s Rechthoek 220x80 = 1,6 m/s
70m3/h 125mm Spiro rond = 1,6 m/s
40m3/h 125mm Spiro rond = 0,9 m/s

Vraag: Zou het nog een mogelijkheid (goed idee) om meer aanvoer dan afvoer te realiseren om zo ook via het trapgat -> gang lucht naar de woonkamer te duwen?! Minder afvoer in de overloop zou ook nog kunnen.

Vraagje: Ik zat te denken aan zo’n Orcon HRC-300 met voorverwarmer. Heeft iemand hier ervaring mee. Ik meen me te herinneren dat iemand het jammer vond dat de voorverwarming van dit apparaat alleen aan-en-uit kon. Niet modulerend. Klinkt niet efficiënt maar het zou ook jammer zijn als de unit uitgaat als het buiten te koud wordt. Weet iemand bij welke temperatuur deze inschakelt (kan dit niet vinden).

De echte keus (van WTW) is nog niet gemaakt. Er zijn duurdere apparaten te krijgen maar die bieden soms ook voordelen. Deze voordelen heb ik nog niet allemaal op een rijtje.

Alvast bedankt voor enige info en tips.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fietsenrex
Patatjemet schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:55:
Met veel interesse dit topic gelezen omdat ik op zoek ben naar een vervanger van een 20 jaar oude Brink Renovent HR-CF. Had eigenlijk al de keus gemaakt voor een Brink Flair 300 plus, maar die bleek een levertijd van ten minste 20 weken te hebben.

In mijn zoektocht naar alternatieven ben ik gestuit op ventilatiewarmtepompen. Dit lijkt mij een zeer interessant alternatief voor een WTW, omdat ik hiermee meteen mijn gas verbruik zou kunnen verminderen. Zeker gezien het feit dat ik hier eigenlijk geen ruimte heb voor een (warmtepomp met) buiten unit.

Ik kijk dus met veel interesse naar producten zoals de de Nefit-Bosch Compress 3800i, Nibe S7xx, Inventum Modul-air, DucoBox Eco en de Itho Daalderop Vincent. Ik ben er nog niet helemaal uit wat voor mij de beste keuze is.

Vandaar de vraag; zijn er hier tweakers met ervaring met de overstap van wtw naar ventilatiewarmtepomp? Wat waren redenen om de overstap wel of niet te maken?
Ook al naar de Nilan compact series gekeken?
Ik heb er zelf naar gekeken maar voor €16.000 voor enkel de unit heb ik daar van af gezien en ga ik proberen een lucht/lucht WP te plaatsen achter een bestaande WTW.
Daarmee kan ik ook de investering spreiden zegmaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fietsenrex
poeterdebier schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:56:
Hoi Tweakers,

Ik heb een plan / schema gemaakt van de WTW opstelling die ik thuis wil installeren. Ik heb nog niet alle pagina’s van dit forum door gelezen maar ik ben inmiddels bij pagina 76 van 111. Ik doe mn best! ;)

Ik heb toch besloten om mijn idee tot dusver al op het forum te zetten zodat ik alvast van jullie expertise gebruik kan maken!

Situatie is als volgt:

De woning is gebouwd in 1991 met de isolatie standard van toen (spouw 100mm dak, 100mm). Qua ventilatie heeft de woning enkel 1 ventilatie roosters in de woonkamer, 1 ventilatie rooster in de keuken (gesloten keuken) en de slaapkamers hebben een ventilatie rooster in het raam zitten. De badkamer heeft geen enkele ventilatie los van de 2 ramen die open kunnen. De zolder loopt over de hele bovenverdieping en heeft ruimte genoeg voor leiding werk. Te bereiken via een vlizotrap. Dit is ook de plek waar de WTW moet worden geïnstalleerd.

De benedenverdieping (woonkamer, keuken etc.) is niet lekker te bereiken zonder een grotere verbouwing (koof van zolder naar beneden). Nou zijn we in de toekomst het een en ander van plan (zoals een open keuken maken) dus dat is dan het moment om ook beneden van goede ventilatie te voorzien.

Ik ben ruwweg uitgegaan van 30m3/h per persoon. Maar heb ook gekeken naar die video van Zehner (bouwbesluit) daarom 40m3/h in twee grotere slaapkamers.

aanvoerafvoer
Slaapkamer 130
Slaapkamer 26030
Slaapkamer 340
Slaapkamer 440
Overloop70
Badkamer70
Zolder1010
180m3/h180m3/h

Zoals nu getekend is alles mooi in balans.

• Zoals gelezen wordt het geadviseerd dempers te plaatsen tussen de kamer tegen overspraak.
• Ook in de master bedroom een afvoer ventiel berekend om de overloop (deur spleet) te beperken tot 30m3/h
• De aanzuig op het dak op het noorden (“koel”)
• De afvoer op het dak op het zuiden (geen probleem met verdunning)
• Eventueel nog een flexibele geluiddemper op afvoer van de WTW. Deze schijnt geluid te kunnen maken.

Vraag: maakt iemand zich druk om 100m3/h door een 125mm Spiro (rond) te duwen? De lucht snelheid zou 2,3m/s moeten worden (Vent Tools) maar na het eerste ventiel neemt deze al af naar maar 1,6m/s. Een alternatief zou zijn een rechthoekig kanaal.

100m3/h 125mm Spiro rond = 2,3 m/s Rechthoek 220x80 = 1,6 m/s
70m3/h 125mm Spiro rond = 1,6 m/s
40m3/h 125mm Spiro rond = 0,9 m/s

Vraag: Zou het nog een mogelijkheid (goed idee) om meer aanvoer dan afvoer te realiseren om zo ook via het trapgat -> gang lucht naar de woonkamer te duwen?! Minder afvoer in de overloop zou ook nog kunnen.

Vraagje: Ik zat te denken aan zo’n Orcon HRC-300 met voorverwarmer. Heeft iemand hier ervaring mee. Ik meen me te herinneren dat iemand het jammer vond dat de voorverwarming van dit apparaat alleen aan-en-uit kon. Niet modulerend. Klinkt niet efficiënt maar het zou ook jammer zijn als de unit uitgaat als het buiten te koud wordt. Weet iemand bij welke temperatuur deze inschakelt (kan dit niet vinden).

De echte keus (van WTW) is nog niet gemaakt. Er zijn duurdere apparaten te krijgen maar die bieden soms ook voordelen. Deze voordelen heb ik nog niet allemaal op een rijtje.

Alvast bedankt voor enige info en tips.

[Afbeelding]
Ik heb zelf nu nog een Elan SWB als heteluchtverwarming, hier zijn vanuit de bouw geen dempers geplaatst tussen de kamers.
Met de vierkante DUCO ventielen die ik heb is er geen geluidsoverdracht tussen de kamers, enkel vanuit de badkamer omdat daar alle dempingsringen uit zijn om het debiet te kunnen halen.

De ELAN doet 600m3/U door 3x 125mm wat wel geluid geeft.
100m3/U door 125mm zou ik me niet druk om maken, met goede ventielen is dat niet hoorbaar.
Kan wel aanraden om de ventielen niet op hun max te benutten, als ze zeggen dat er 65m3/U doorheen kan dan klopt dat maar is dat wel hoorbaar.
Pagina: 1 ... 26 27 28 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee