Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen

Pagina: 1
Acties:

• Sgrovert
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 24-01 10:15
Enkele weken terug heb ik een mobiele airco gekocht om de kamer te koelen.
Ik heb gekozen voor een https://www.qlima.nl/asso...ele-airconditioners/p528/

Een groot nadeel van mobiele airco's is de efficiëntie. Deze airco's halen lucht uit de ruimte en blazen deze naar buiten. De uitgeblazen lucht word uit de ruimte gezogen, en in principe vervangen door warme lucht van buiten.
In mijn huidige situatie is een split unit niet handig, waardoor ik na lang overwegen toch voor een mobiele versie gekozen heb.

Momenteel heb ik een tijdelijke oplossing gemaakt om de lucht af te voeren. De eerste resultaten wijzen erop dat de airco voldoende capaciteit heeft om een temperatuur delta van minimaal 4 graden te halen binnen een uurtje of 2.
Koelen gaat dus goed, echter merk ik dat de ruimte erg vochtig blijft. Bij aanzetten van de airco is de relatieve luchtvochtigheid 60% en dit veranderd eigenlijk niet. Na 6 uur gebruik is de vochtigheid nog steeds rond de 60%. Dit zal dus komen door vocht in de warme lucht die van buiten de ruimte aangezogen word.

Komend weekend wil ik een beter oplossing gaan maken zodat ik de airco makkelijker plaats.
Vanavond ben ik gaan kijken naar de mogelijkheden en kon het niet laten om de airco even van binnen te bekijken
Achterkant ( filters zijn al verwijderd )

Binnenkant

Uit het openmaken blijkt dat de airco heeft in principe 2 volledig aparte luchtstromen heeft. De lucht voor de ruimte word door het bovenste filter ingenomen en aan de bovenkant uitgeblazen. De lucht om te koelen word door de roosters op de hoek ingenomen en via de slakkenhuis fan de afvoer slang ingeblazen. Op het ronde rooster word de afvoerslang voor warme lucht aangesloten.

Nu ik weet hoe de luchtstromen door de airco lopen, speel ik met de gedachte om de airco buitenlucht te laten gebruiken. Ik wil een (houten) ombouw om de onderste helft van de airco plaatsen welke met een aanvoerslang op de raam aangesloten word. Ik krijg dan 2 slangen naar het raam, 1 voor lucht aanvoer, 1 voor lucht afvoer.

Zien jullie bezwaren of risico's bij het plaatsen van een ombouw?
Hebben jullie nog tips voor de ombouw?

Lost In Music

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 26-01 23:57
Het enige risico wat ik zie is dat de flow onvoldoende gaat worden voor zeer hete dagen. De compressor zal dan in protect gaan of vloeistof aanzuigen. Dit kan je wel ondervangen door een forse diameter slang te gebruiken (minimaal 180mm of 200mm geisoleerd) en hem niet langer te maken dan 1.5m + max. 1 bocht.
Als je nu wat teveel 200mm geisoleerd slang besteld kun je het restant gebruiken om de afvoerslang in te doen, die warmt je kamer dan niet zoveel op. Let wel op dat je geen kortsluiting krijgt buiten, dwz hij mag zijn eigen afvoerlucht niet terug opzuigen.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +9Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 05:23
Koop een split en monteer die op een houten paneel en druk dat voor het raam. Of een monoblock zonder wielen, wat gewoon direct geschikt is om in de schil van je woning te monteren.

Altijd dat geouwehoer met die mobiele rommel...

Gelijkblijvende relatieve vochtigheid bij dalende temperatuur betekend dat het ding wel degelijk vocht verwijderd.

Ik zie verder geen bezwaar, behalve lelijk lomp en onhandig en alsnog een inefficient ding als resultaat wat te veel herrie maakt en ruimte inneemt.

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 11:20
Sgrovert schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 23:15:
Enkele weken terug heb ik een mobiele airco gekocht om de kamer te koelen.
Ik heb gekozen voor een https://www.qlima.nl/asso...ele-airconditioners/p528/

Een groot nadeel van mobiele airco's is de efficiëntie. Deze airco's halen lucht uit de ruimte en blazen deze naar buiten. De uitgeblazen lucht word uit de ruimte gezogen, en in principe vervangen door warme lucht van buiten.
In mijn huidige situatie is een split unit niet handig, waardoor ik na lang overwegen toch voor een mobiele versie gekozen heb.

Momenteel heb ik een tijdelijke oplossing gemaakt om de lucht af te voeren. De eerste resultaten wijzen erop dat de airco voldoende capaciteit heeft om een temperatuur delta van minimaal 4 graden te halen binnen een uurtje of 2.
Koelen gaat dus goed, echter merk ik dat de ruimte erg vochtig blijft. Bij aanzetten van de airco is de relatieve luchtvochtigheid 60% en dit veranderd eigenlijk niet. Na 6 uur gebruik is de vochtigheid nog steeds rond de 60%. Dit zal dus komen door vocht in de warme lucht die van buiten de ruimte aangezogen word.

Komend weekend wil ik een beter oplossing gaan maken zodat ik de airco makkelijker plaats.
Vanavond ben ik gaan kijken naar de mogelijkheden en kon het niet laten om de airco even van binnen te bekijken
Achterkant ( filters zijn al verwijderd )
[Afbeelding]

Binnenkant
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Uit het openmaken blijkt dat de airco heeft in principe 2 volledig aparte luchtstromen heeft. De lucht voor de ruimte word door het bovenste filter ingenomen en aan de bovenkant uitgeblazen. De lucht om te koelen word door de roosters op de hoek ingenomen en via de slakkenhuis fan de afvoer slang ingeblazen. Op het ronde rooster word de afvoerslang voor warme lucht aangesloten.

Nu ik weet hoe de luchtstromen door de airco lopen, speel ik met de gedachte om de airco buitenlucht te laten gebruiken. Ik wil een (houten) ombouw om de onderste helft van de airco plaatsen welke met een aanvoerslang op de raam aangesloten word. Ik krijg dan 2 slangen naar het raam, 1 voor lucht aanvoer, 1 voor lucht afvoer.

Zien jullie bezwaren of risico's bij het plaatsen van een ombouw?
Hebben jullie nog tips voor de ombouw?
Is het niet makkelijker om juist de koude lucht met 2 slangen te "vervoeren" (wanneer mogelijk).
Dan heb je niet ook de herrie aan je kop als je in de te koelen ruimte aanwezig bent. Verder prima idee :)

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 11:46

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

WVB >>> WG

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Gamebuster
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 26-01 17:27
Die mobiele aircos hebben vaak een extra problemen: Ze kunnen het water niet snel genoeg afvoeren.

Mijn mobiele airco heb ik zodanig aangepast dat het water in een emmer loopt. Ik heb een volle emmer (tot de rand gevuld) na ~8 uur draaien. Om "overflow" op te vangen staat het geheel op zo'n "wasmachine opvangbak". De (relatieve) luchtvochtigheid blijft ruwweg gelijk (~60%) maar de temperatuur zakt hard: van 25 naar 17 geen probleem.

Al met al zijn split units & raam units veel beter, maar hey: Deze was 70 euro op marktplaats.

Ontwikkelaars omg. Hoofddorp gezocht! PM voor details! Freelance, loondienst, thuiswerk, Model-3 lease, ruim salaris & winstuitkering/aandelen

• Stimpy68
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 09:15
In mijn slaapkamer heb ik ook een mobiele airco staan, probleem is altijd waar laat je de slang? In eerste instantie gewoon uit het raam, maar dan komt er weer warme lucht van buiten naar binnen dus koeling is dan niet echt efficiënt.
Vervolgens een houten plaat voor het raam gemonteerd met een uitlaat voor de slang, dan alles dicht doen incl. het rooster boven in het raam en het koelt ineens veel beter omdat er geen warme lucht meer binnen kan komen.

• Shamalamadindon
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 26-01 12:06
Sgrovert schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 23:15:
Woon je aan het water of zo? Mijn airco haalt een emmer water per 2 dagen uit de lucht.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

• Sgrovert
Allen alvast dank voor het meedenken.
Dit project is voor mij vooral voor de leuk en heeft eigenlijk geen directe noodzaak.

Overdag is niemand thuis, dus dan wil ik het raam gewoon dicht kunnen doen. De airco zelf laat het water over de condensor lopen, waardoor dit verdampt en met de warme lucht afgevoerd word.
Als ik thuis kom zet ik eerst een uurtje de ramen open, zodat er frisse lucht is, en het huis passief af kan koelen. Een paar uur voor bedtijd gaat de airco aan, welke in die tijd voldoende koelt. Misschien dat de korte operating time samen met de constructie er voor zorgen dat ik geen emmers condens water ervaar.

De airco zelf staat op een tafel voor het raam. Hierdoor is de huidige afvoerslang slechts 30 cm lang voordat deze door een plank in het raam naar buiten gaat.

In de definitieve opstellen ben ik aan het denken om de afvoerslang op 75 cm hoogte naar buiten te voeren en de aanvoer slang in de andere hoek beneden te houden. Hierdoor zitten de aan en afvoer gaten ongeveer 1 meter uit elkaar.
Als ik jullie reactie zo lees, moet ik er vooral voor zorgen dat er voldoende aanvoer lucht aangezogen kan worden, maar zijn er technisch eigenlijk geen beperkingen

Lost In Music

• Banjy
  • Registratie: januari 2005
  • Nu online
Waarom (warme en relatief vochtige) lucht van buiten aanvoeren? Gewoon de kamer lucht zelf als invoer gebruiken. Truc is denk ik (kan de plaatjes niet heel goed zien op mijn mobiel) zorgen dat hij met een goede slang wel naar buiten kan afvoeren zonder dat dezelfde opening warme lucht naar binnen laat treden.

Dus iets maken dat je het raam weer afsluit met enkel een opening voor de afvoerslang. Vochtigheid kan dan ook beter dalen lijkt mij, omdat hij al behandelde lucht gebruikt en dus langzaam steeds droger kan maken. Of mis ik nou iets?

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • +3Henk 'm!

• kabeltjekabel
Banjy schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 17:53:
Waarom (warme en relatief vochtige) lucht van buiten aanvoeren? Gewoon de kamer lucht zelf als invoer gebruiken. Truc is denk ik (kan de plaatjes niet heel goed zien op mijn mobiel) zorgen dat hij met een goede slang wel naar buiten kan afvoeren zonder dat dezelfde opening warme lucht naar binnen laat treden.

Dus iets maken dat je het raam weer afsluit met enkel een opening voor de afvoerslang. Vochtigheid kan dan ook beter dalen lijkt mij, omdat hij al behandelde lucht gebruikt en dus langzaam steeds droger kan maken. Of mis ik nou iets?
Jaaaaa... op level 0 mis je dat er een balans optreed... lucht volume uit = lucht volume in. 8)7

Is dat nou echt zo moeilijk te begrijpen? :|

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mr_evil08
  • Laatst online: 11:32
Toevallig heb ik dit een jaar of 2 geleden gedaan met mijn mobiele, dit werkt goed en je mobiele wordt daardoor ook nog eens stiller.

Bij het raam een houten plaat gebruiken en bij de airco kun je gewoon ducktape en karton gebruiken, de kappen incl filter laat je eraan zitten dus zaakje er zo aan tapen.
in het karton knip je een rondje dat aansluit met de buis en daaraan vastplakken met ducktape, het gehele rooster onder moet gedekt zijn met karton natuurlijk.

Ik doe het via de dakdoorvoer en heb helaas 125mm moeten gebruiken(uitblaas)(aanzuig is wel 150mm).
150mm had eigenlijk wel gemoeten mja gat was niet groter (het is kort en hooguit 1 ruime bocht).

Zorg wel dat de aanvoer en afzuig buis ver genoeg van elkaar zitten op buiten anders zuigt hij de warmte weer aan je zou de uitblaasbuis bijv een stuk naar buiten kunnen hangen.

De uitblaasbuis heb ik geisolleerd om nog net een beetje extra te pakken.
Zoiets dus dat heb ik ook: https://www.luchttotaal.n...86o_Fo9VS1choCHZ4QAvD_BwE
Letop! er zit glas/steenwol in dus wel de juiste mondkapje gebruiken, of op een plek bewerken waar veel wind aanwezig is, zorg in iedergeval dat je het niet inademt.

En ja het helpt zeer goed in praktijk om een aanzuigbuis eraan te hebben, daardoor zuig je geen warmte(en vochtige) lucht je kamer meer in.

Het probleem is ook doordat de aanzuiging onderaan zit zuigt hij in feite ook een hoop koude lucht weer op wat hij net uitgeblazen heeft (kou daalt namelijk).

Deze mobiele airco kan ook verwarmen doormiddel van de warmtepomp ipv een element wat de meeste hebben, dit doe ik ook wel eens in de winter.

mr_evil08 wijzigde deze reactie 19-06-2019 19:25 (20%)

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Banjy
  • Registratie: januari 2005
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 18:48:
[...]

Jaaaaa... op level 0 mis je dat er een balans optreed... lucht volume uit = lucht volume in. 8)7

Is dat nou echt zo moeilijk te begrijpen? :|
Juist, en als dat dus niet meer volledig van buiten kan dan gaat hij toch ook uit aangrenzende ruimten aantrekken. Er vanuit gaande dat die niet meestal warmer dan buiten zijn (akkoord daar stroomt warme buitenlucht via de roosters naar binnen, maar dat effect duurt wel even) dan eindig je dus toch met een iets koelere ruimte ?

Volgens mij is er dus op kamer niveau zeker wel een voordeel te behalen wat ook zal leiden tot verminderd elektra verbruik. Keerzijde is dan mogelijk iets warmere omliggende kamers doordat daar extra lucht toetreding zal optreden, maar die worden ook niet warmer dan de buitenlucht.. dus dan heb je alleen worst case een hoge aanvoertemperatuur die je anders 100% van de tijd hebt.

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
Banjy schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 22:36:
[...]

Juist, en als dat dus niet meer volledig van buiten kan dan gaat hij toch ook uit aangrenzende ruimten aantrekken. Er vanuit gaande dat die niet meestal warmer dan buiten zijn (akkoord daar stroomt warme buitenlucht via de roosters naar binnen, maar dat effect duurt wel even) dan eindig je dus toch met een iets koelere ruimte ?

Volgens mij is er dus op kamer niveau zeker wel een voordeel te behalen wat ook zal leiden tot verminderd elektra verbruik. Keerzijde is dan mogelijk iets warmere omliggende kamers doordat daar extra lucht toetreding zal optreden, maar die worden ook niet warmer dan de buitenlucht.. dus dan heb je alleen worst case een hoge aanvoertemperatuur die je anders 100% van de tijd hebt.
1) Dat is dus ook gewoon buitenlucht....
2) Binnen is het vaak wel warmer dan buiten, behalve die paar piekuren buiten.
3) Het kan binnen héél makkelijk warmer worden dan buiten. Neem een HR++ ruit op het zuiden.... Plus alle warmtelast binnen (mensen, dieren, computers, ...)... zeg maar dezelfde reden dat het hier 's winters 17 graden binnen wordt als het buiten 2 graden is..

• Simba
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 09:19
En je zuigt in "de kamer" de zojuist gekoelde lucht weer weg om die vervolgens (opgewarmd) weer naar buiten te blazen.
Met een extra inlaat op de juiste plek zoals de ts van plan is voorkom je dat.
Uit ervaring koelt je kamer met een mobiele airco zo inderdaad veel beter af. Ik heb het destijds met karton, schuim en veel gaffer tape gedaan.

• MasterSword
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 24-09-2019
Bouw geen mobiele airco om, sonde van tijd en geld.

Als je slimmer bent: koop een spilt of multi unit airco
( voor airco op 1 of meer kamers in huis )

Voordelen:
1: Het is veel zuinigere dan een mobiele airco.
2: Het is veel stiller dan een mobiele airco.
3: Het condens water wordt door de airco afgevoerd.
4: Ook in de winter als verwarming gebruiken.
5: Met verwarmen geen aardgas nodig
6: Heb je zonnepanelen, dan wordt de stroom goed gebruikt.
7: HR ketel blijft langer schoon en is alleen nodig voor warm tap water.
( dus minder kosten voor onderhoud )

Info over verwarmen met airco:
Airco’s met een cop waarde hoger dan 3,
zijn zuiniger dan een HR ketel op aardgas.
( ik heb zelf A+++ Airco met een cop waarde van 5 )
En het bespaart zich zelf terug.

Voorbeeld stookkosten voor totaal 10.000 kW aan warmte.
( Energieprijs Stroom: €0,22 per kWh / AardGas: €0,75 )

Elektrische kachel of ketel: Kost €2.200
36GJ Warmte via Stads of blok verwarming: kost €1.024
HR ketel met 80% rendement: kost €959 ( oude radiatoren )
HR ketel met 90% rendement: Kost €853 ( moderne radiatoren )
HR ketel met 100% rendement: Kost €767 ( vloerverwarming )
Pelletkachel 4,6 kW per kg: Kost €760 ( €0,35 per 1 kg )
Airco/warmtepomp met COP waarde van 3: Kost €733
Pelletkachel 4,6 kW per kg: Kost €652 ( €0,30 per 1 kg )
Airco/warmtepomp met COP waarde van 4: Kost €550
Airco/warmtepomp met COP waarde van 5: Kost €440
Airco/warmtepomp met COP waarde van 6: Kost €366

Ik maak geen grapje,
een split/multi unit airco bespaart zich echt terug door verwarmen.
( en een mobiele airco kan dat niet )

• mr_star
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 26-01 11:27
MasterSword schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 12:49:

Voorbeeld stookkosten voor totaal 10.000 kW aan warmte.
( Energieprijs Stroom: €0,22 per kWh / AardGas: €0,75 )
Liggen de prijzen in Nederland dan zo veel hoger voor gas dan in België?

Volgens mijn laatste afrekening: 257 euro betaald voor 6785 kWh gas (681 m³), of 0,0378 euro per kWh.

Als ik reken volgens de prijzen in België moet de COP voor een warmtepomp al op 7 liggen om voordeliger uit te komen dan verwarmen op gas.

Een recente vergelijking op https://vtest.vreg.be voor 10.000 kWh geeft:
Elektriciteit: 0,251 euro / kWh
Gas: 0,0395 euro / kWh

Elektriciteit is hier ongeveer 6,5 keer duurder dan gas.

mr_star wijzigde deze reactie 21-06-2019 14:08 (14%)

• Sgrovert
MasterSword schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 12:49:
Bouw geen mobiele airco om, sonde van tijd en geld.
Omdat het toch een aantal keer aangehaald word,

Ik heb gekozen voor een mobiele daar ik huur. Tevens ben ik van plan om over een jaar of 5 te verhuizen.
Bij een split unit zal ik flinke gaten moeten maken om de leidingen naar buiten te krijgen. Deze gaten zal ik bij het verlaten van het huis ook weer dicht moeten maken, indien ik de airco moet demonteren.
Een split unit is 500 euro duurder dan een mobiele.
Ik verwacht de airco 100 dagen per jaar te gebruiken = 500 dagen totaal.
Als de 500 euro besparing opgaat aan elektriciteit kosten, is dat dus 1 euro per keer gebruik. Dit komt neer op 4 uur op max vermogen.
Om deze redenen heb ik gekozen voor een mobiele.

Dit weekend heb ik vordering met de bouw gemaakt. Ik heb een hekel aan schilderen dus eerst heb ik wat wit gelamineerd/ gespoten hout gehaald. Voor projecten waar je niet direct tegen aan kijkt geeft dit een aardig resultaat ondanks dat de zaagsneden erg zichtbaar zijn.

Uiteraard was ik mijn cirkelmal weel kwijt, dus van een stukje afvalhout een nieuwe gemaakt

Het idee van de mal is dat in het midden een schroef door de mal en werkstuk heen gedraaid word, waar vervolgens de bovenfrees om heen kan draaien. Zelf vind ik een mm van ongeveer 8 mm dik erg prettig. Voor kleine cirkels komt de schroef onder de voet van de bovenfrees. Om dit juist te doen moet het schroefgaat aan beide kanten van de mal verzonken worden. Bij dunner dan 8 blijft er dan erg weinig hout over. Bij dikker krijg ik problemen dat mijn frees niet diep genoeg kan.

om de diepte juiste te zetten heb ik eerst de voet van de frees in de mal verzonken.

Vervolgens op een afvalstukje hout de cirkel diameter ingemeten. Eerste cirkel kwam net te krap uit op 129 mm, maar met dezelfde mal kan je meerdere diameters maken.

Na het maken van de mal deze gebruikt om een gat voor de orginele slang te maken.

En uiteindelijk de slang even passen.

Ik had verwacht de slang nog te moeten klemmen, maar in praktijk past dit zo precies dat een extra klem niet nodig is.

Voorlopig resultaat

Ondertussen ben ik ook flink bezig aan de ombouw voor de airco zelf te maken. Hier loop ik tegen het probleem aan dat ik eigenlijk geen geschikte toevoerslang kan vinden. Afgelopen weekend bij de bouwmarkt geweest, maar daar waren geen stevige slangen (125 mm) te koop.

Lost In Music

• ShitHappens
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 09:44
Voor de toevoerslang zou je nog even IKEA kunnen polsen, bij een aantal inbouwafzuigkappen heb je er eentje nodig. Dat zijn deze: https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60089985/
Wordt volgens mij wel minder stevig naarmate je 'm verder uittrekt.

• Sgrovert
Ik heb exact deze gebruikt voor het aansluiten van de afzuigkap. De slang is jammer genoeg van aluminium. Bij het inkorten krijg je dan scherpe randen. Gezien ik de slang vaak wil af en aankoppelen, ga ik liever voor een kunststof slang.
De stevigheid van de slang is overigens prima. Ook bij maximaal uittrekken.

Lost In Music

• Soldaatje
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
Gamebuster schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 09:51:
Die mobiele aircos hebben vaak een extra problemen: Ze kunnen het water niet snel genoeg afvoeren.

Mijn mobiele airco heb ik zodanig aangepast dat het water in een emmer loopt. Ik heb een volle emmer (tot de rand gevuld) na ~8 uur draaien. Om "overflow" op te vangen staat het geheel op zo'n "wasmachine opvangbak". De (relatieve) luchtvochtigheid blijft ruwweg gelijk (~60%) maar de temperatuur zakt hard: van 25 naar 17 geen probleem.

Al met al zijn split units & raam units veel beter, maar hey: Deze was 70 euro op marktplaats.
Koelt een mobiele airco beter als het condenswater eruit kan lopen, dan dat je hem zelf leegt?
Dan ga ik dat ook proberen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gamebuster
Soldaatje schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 19:11:
[...]

Koelt een mobiele airco beter als het condenswater eruit kan lopen, dan dat je hem zelf leegt?
Dan ga ik dat ook proberen.
Mijn claim is dus dat sommige mobiele aircos (dus niet alle) stoppen met koelen zodra hun water tank vol is. Deze watertank vult dan sneller dan dat-ie kan verdampen. Als je 'm laat leeglopen, start de airco direct weer.

Mijn 2e claim is dat sommige (mobiele) aircos in de ontvochtiging-stand de temperatuur(verschil) volledig negeren en op vol vermogen gaan "ontvochtigen" (lees: koelen) (zolang het bakje water niet vol is).

Mijn 3e claim is dat een mobiele airco een nacht laten draaien >1000 watt per uur kost, tegen 0,22ct per uur x12 uur (4 uur "voorkoelen") is dat dus bijna 3 euro per nacht, of zelfs meer. Mijn airco, die met emmertjes legen (1,5 emmer water per nacht) op vol vermogen kan blijven draaien, trekt 1380 watt continue, wat me dus €3,64 per nacht kost ongeveer. Per zomermaand is dat zo rond de 100 euro extra.

Alleen daarom moet ik eigenlijk eens echt investeren in een split-unit, maar ja... "volgend jaar"! Ik krijg zo wel zonnepanelen - daarmee ken ik heel milieuvriendelijk de airco voeden :+

Gamebuster wijzigde deze reactie 25-06-2019 22:20 (30%)

Ontwikkelaars omg. Hoofddorp gezocht! PM voor details! Freelance, loondienst, thuiswerk, Model-3 lease, ruim salaris & winstuitkering/aandelen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 11:06

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Als je toch al een slang naar buiten hebt lopen voor afvoer van de warme lucht dan zou ik voor het condenswater ook een stukje tuinslang ofzo mee naar buiten voeren en daarmee het condenswater naar buiten voeren. Dan kan hij onbeperkt blijven ronken.

ThinkPad wijzigde deze reactie 25-06-2019 22:23 (6%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Gamebuster
ThinkPad schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 22:22:
Als je toch al een slang naar buiten hebt lopen voor afvoer van de warme lucht dan zou ik voor het condenswater ook een stukje tuinslang ofzo mee naar buiten voeren en daarmee het condenswater naar buiten voeren. Dan kan hij onbeperkt blijven ronken.
Helaas is mijn raam hoger dan de water-afvoer en is zwaartekracht echt een eikel - dan zou ik dus een dompelpomp(?) moeten regelen die alleen aan gaat als er ook echt water is. Of heb jij een ander beeld daarbij?

Gamebuster wijzigde deze reactie 26-06-2019 09:30 (8%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 11:06

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Gamebuster schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:28:
[...]

Helaas is mijn raam hoger dan de water-afvoer en is zwaartekracht echt een eikel - dan zou ik dus een dompelpomp(?) moeten regelen die alleen aan gaat als er ook echt water is. Of heb jij een ander beeld daarbij?
Ik geloof ook in de zwaartekracht, dus naar buiten afvoeren wordt dan lastig als het omhoog moet inderdaad :P Kun je het ook niet anders maken door de airco op een krukje te zetten?

Anders gewoon een flinke emmer/jerrycan eronder. Doen ze in Azië ook vaak bij hun airco, water gebruiken ze dan om de plantjes water te geven :p

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Soldaatje
  • Niet online
Ik ga dit ook proberen, maar wel simpeler: de zijkant dichttapen en een slang direct tapen op de achterkant. Voor de zekerheid neem ik wel een maatje grotere slang dan de afvoer, die is 120mm, dan neem ik 150mm voor de aanvoer.

Ik ben terug van de bouwmarkt, en heb de boel getaped, tot nu werkt alles prima, alleen de ventilatiestand heeft niet zoveel nut meer maar dat is niet zo erg.

Soldaatje wijzigde deze reactie 26-06-2019 16:30 (26%)

• Superbaddd
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 15-07-2019
Soldaatje schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:06:
Ik ga dit ook proberen, maar wel simpeler: de zijkant dichttapen en een slang direct tapen op de achterkant. Voor de zekerheid neem ik wel een maatje grotere slang dan de afvoer, die is 120mm, dan neem ik 150mm voor de aanvoer.

Ik ben terug van de bouwmarkt, en heb de boel getaped, tot nu werkt alles prima, alleen de ventilatiestand heeft niet zoveel nut meer maar dat is niet zo erg.
Waarom tape je de zijkant dicht? Heb je een foto van het resultaat?

• Soldaatje
  • Niet online
Superbaddd schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 23:24:
[...]

Omdat daar een rooster zit die lucht aanzuigt, ook aan de achterkant. Het is het makkelijkste om die dicht te plakken.

• kabeltjekabel
Die dingen zijn binnenin vaak ook doorverbonden, dus dat moet je ook nog dichtmaken.

• mr_evil08
  • Laatst online: 11:32
Superbaddd schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 23:24:
[...]

Je moet de condensor of hoe dat ding ook heet helemaal dichtmaken aan de onderkant(met de aanzuigbuis eraan), de bovenste aanzuig rooster is voor de kamer(blower), onderkant rooster mag geen lekje in zitten.

Ik zou trouwens 150mm buis(aanzuiging) eraan maken dat is net even wat stiller.
Ik zou niet de complete rooster met tape gaan afplakken, wil je dat ooit herstellen heb je overal dikke lijmlagen aanzitten en vuil, bovendien komt geluid makkelijker door tape dan een stuk karton, je airco wordt daardoor ook een stuk stiller.

Pak een groot stuk karton knip een rondje en plak de buis eraan met tape en gebruik alleen tape rondom het karton aan de airco.

Je zorgt dat het karton groot genoeg is zodat de complete rooster wordt gedekt, dus geen stukjes maken.

mr_evil08 wijzigde deze reactie 29-06-2019 16:45 (4%)

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 26-01 07:09

donny007

Try the Nether!

Ik heb deze mod ook uitgevoerd op mijn crappy 5000 BTU Tristar airco. De buizen die ik heb gebruikt komen van de ventilatieafdeling van de Hornbach, met een royale applicatie van duct tape zijn alle kiertjes en roostertjes rond de condensor afgeplakt.

Voor de condenswaterafvoer gebruik ik een mantelbuis (die toevallig past); er loopt niet veel uit omdat deze airco het condenswater eerst verdampt op de condensor (en uitblaast via de luchtafvoer). Voor betere verspreiding van de lucht heb ik de airco op een nachtkastje gezet.

Eigenlijk is deze airco zwaar undersized voor de studio waarin ik woon (~100m3); toch met de gordijnen dicht en alles goed afgesloten blijft de ruimte 24 a 25 graden bij een buitentemperatuur van 30+. Door de droge lucht voelt het ook een stuk koeler aan (al wordt dat na enkele uren wel irritant voor je ogen).

/dev/null

• Bard1982
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 07:52
Wat zou beter werken? Een mobiele airco ombouwen naar twee slangen? Of zelf een slang om buitenlucht aan en af te voeren te maken aan zo'n unit?

https://www.klimate.nl/ma...co-zonder-buitenunit.html

Edit;

Of dit werkt dan misschien nog beter, om twee slangen aan te bevestigen?

https://www.klimate.nl/ma...co-zonder-buitenunit.html

Bard1982 wijzigde deze reactie 04-07-2019 15:30 (27%)
Reden: toevoeging

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 10:20

Stoney3K

Flatsehats!

Banjy schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 22:36:
[...]

Je zuigt toch lucht aan vanuit de kamer en die blaas je als warme lucht de woning uit, dus vroeg of laat trek je de tent vacuüm. Daardoor haal je de (warme) buitenlucht via alle kieren en openingen weer de woning in, wat je juist niet wil hebben.

Je aanzuigbuis hoeft in principe niet groter te zijn dan je uitblaas, want het volume wat je aanzuigt is even groot als wat je weer probeert naar buiten te blazen.

Stoney3K wijzigde deze reactie 08-07-2019 16:40 (10%)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• jacob1959
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 22-01 15:28
Ik heb het zo gedaan kratje is van Xenos 10 euro geloof ik. Vier wieltjes eronder handig
kan jij zoveel plaatsen.Gat in de deur
Maar de warme dagen zijn nog niet voorbij hij moet ze nog bewijzen.
Het betreft hier de Eurom PAC 12.2 wel jammer dat die dingen allemaal wit zijn.
Ben heel nieuwsgierig Sgrovert hoe je review verder gaat ??
Ja ik heb ook een kat pfff
Groeten

https://tweakers.net/ext/f/94R1LvOt6YrTfkCUrEKZZ4jd/full.jpg
https://tweakers.net/ext/f/VChwENccKjadomeUze8Wc5gx/full.jpg
https://tweakers.net/ext/f/WOLZVXmTsdafGHZhtbHetKc5/full.jpg

jacob1959 wijzigde deze reactie 25-08-2019 17:28 (7%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stimpy68
  • Laatst online: 09:15
Vandaag ook de modificatie maar eens uitgevoerd door een slang aan de aanvoer te maken (gezien de warme dagen die er aan zitten te komen), nu nog een karton ducttape constructie aan de airco, later misschien een nettere oplossing maken. Maar merkte al heel snel verschil, minder geluid en nog koudere lucht leek het. Temperatuur in de (slaap)kamer daalde 2 graden in 30 minuten.

Temperatuur

Update na de warme dag gisteren: buiten 35 graden in de schaduw en in de slaapkamer met de mobiele airco aan: 22,5 graden _/-\o_

Stimpy68 wijzigde deze reactie 24-07-2019 10:56 (17%)

• Soldaatje
  • Niet online
Ik heb de slang er weer afgehaald, gisteren tegen de 40 graden sloeg die af, oververhitting.

• jacob1959
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 22-01 15:28
Hmm het is aardig stil hier ??? geen nieuws ??? waar zijn jullie nu ???
Groeten Jacob

• MadGlobox
  • Registratie: september 2015
  • Nu online
Inderdaad benieuwd naar de ombouw van de onderkant! Ben van plan hetzelfde te doen :)

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
Woensdag eerst eens horen wat de verhuurder voor wilde plannen met de woning heeft....
alvorens eens te kijken naar een airco..

nu gewoon de airco van de caravan (AC2401) aanstaan.. ondanks dat de ruimte veel groter is dan die voor bedoeld is helpt het wel.. alleen is de efficientie ook weer matiger door de MV unit die niet uit kan..
en er toch een kier blijft omdat de deur / raam niet volledig dicht kan..

Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, Custom HTPC j4205 Based

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True