Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste
Acties:

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:55
Daar denkt hier toch het merendeel anders over (anders bestond deze topic niet).

Nogmaals fijn dat het in jouw situatie wel meevalt zowel in kosten als in gebruik.

(het gaat niet enkel om de onderdruk, maar het totaal plaatje en waarom deze topic is onstaan...)

[ Voor 25% gewijzigd door Jazsie op 29-06-2026 15:47 ]

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:03

Winkiller

De Mopperpot

Jazsie schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:45:
(het gaat niet enkel om de onderdruk, maar het totaal plaatje en waarom deze topic is onstaan...)
Ja eens, ik heb er ook over gedacht het te doen (ombouwen) maar veel winst viel er niet te halen.
Peace :)

• seriousjin
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-06 18:13

seriousjin

Let's get seriously serious..

Winkiller schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:22:
@DonRoger Vacuüm trekken is niet het juiste woord, onderdruk is beter. Stel je voor dat je gaat slapen en je slaapkamer trekt vacuüm !? dat overleef ik niet dan :+

In feite heb je totaal geen last van die onderdruk, je merkt het aan deuren open doen meer niet.
Ik had de AC127WSET. Ik heb wat getest en er is nog steeds een onderdruk die je creeert (wel minder dan met enkelslangs, dat heb ik ook gehad). Ik heb het hier in deze topic wel besproken met anderen, dit zal ong het principe zijn (zie ook eerdere comments):

Ik heb nu de midea portasplit en zou niet meer teruggaan naar een monoblock. Vaste installatie is natuurlijk nog beter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bn-_9MGK48zUkWeko0WPzUIiqqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GTMnItTCN3t0zVXWB4ReJyak.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door seriousjin op 29-06-2026 16:15 ]

"You may be big, but I am serious!"

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

seriousjin schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:12:
[...]
Ik heb nu de midea portasplit en zou niet meer teruggaan naar een monoblock. Vaste installatie is natuurlijk nog beter.
Ik heb in 2015 een mobiele airco gekocht van DeLonghi, toendertijd de zwaarste van 12500BTU en die gebruik ik nog steeds zoals het bedoeld is, voor een koele slaapkamer in de zomer. Ik vervang hem pas als hij het niet meer doet en ombouwen voegt IMHO weinig toe en moet verder iedereen zelf weten. Ik blijf van mening dat mensen die hem ombouwen een apparaat hebben gekocht die in feite de ruimte niet voldoende kan koelen.

Ik laat het hierbij, het past verder ook niet binnen het topic, peace :)

[ Voor 4% gewijzigd door Winkiller op 29-06-2026 16:31 ]

• DonRoger
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06:21
seriousjin schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:12:
[...]

Ik had de AC127WSET. Ik heb wat getest en er is nog steeds een onderdruk die je creeert (wel minder dan met enkelslangs, dat heb ik ook gehad). Ik heb het hier in deze topic wel besproken met anderen, dit zal ong het principe zijn (zie ook eerdere comments):

[Afbeelding]
Hmm interessant, alleen is een portasplit in mijn situatie wellicht niet ideaal omdat ik de airco voor zolder nodig heb en ik een schuin dakraam heb met een redelijk kleine velux kantelraam.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

DonRoger schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:11:
[...]

Hmm interessant, alleen is een portasplit in mijn situatie wellicht niet ideaal omdat ik de airco voor zolder nodig heb en ik een schuin dakraam heb met een redelijk kleine velux kantelraam.
Misschien is het volgende iets voor jou !?

• DonRoger
Kan zeker iets voor volgend jaar zijn! Al zie ik het al helemaal voor me dat die split unit het dak af schuift :D

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

DonRoger schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:25:
[...]

Kan zeker iets voor volgend jaar zijn! Al zie ik het al helemaal voor me dat die split unit het dak af schuift :D
_O-
Ja die gedachte had ik dus ook, daar hebben ze dus een staalkabel voor bijgeleverd :+
Ik weet niet hoeveel islolatie in je dak zit maar ik denk niet dat de Portasplit het koel gaat krijgen op zolder.

• DonRoger
Winkiller schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:31:
[...]

_O-
Ja die gedachte had ik dus ook, daar hebben ze dus een staalkabel voor bijgeleverd :+
Ik weet niet hoeveel islolatie in je dak zit maar ik denk niet dat de Portasplit het koel gaat krijgen op zolder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IGjaZTv5iwa0AAErogqjOHN7P7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lFNkQmLV2U13QFjOG627wjdi.jpg?f=fotoalbum_large Geen idee hoe goed of slecht dat is hoor.

Gelukkig zit er wel een kabel aan, haha!

[ Voor 3% gewijzigd door DonRoger op 29-06-2026 17:55 ]

• seriousjin
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-06 18:13

seriousjin

Let's get seriously serious..

Winkiller schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:28:
[...]

Ik heb in 2015 een mobiele airco gekocht van DeLonghi, toendertijd de zwaarste van 12500BTU en die gebruik ik nog steeds zoals het bedoeld is, voor een koele slaapkamer in de zomer. Ik vervang hem pas als hij het niet meer doet en ombouwen voegt IMHO weinig toe en moet verder iedereen zelf weten. Ik blijf van mening dat mensen die hem ombouwen een apparaat hebben gekocht die in feite de ruimte niet voldoende kan koelen.

Ik laat het hierbij, het past verder ook niet binnen het topic, peace :)
Nouja, ik heb het allemaal geprobeerd. Het koelt allemaal. Met genoeg BTU koelt het hoe dan ook tot een fijne temperatuur. Of je naast het geluid van de compressor (in 2015 vast ook nog zonder inverter) enz kan slapen is een ander verhaal haha! :D Zelfde geldt eigenlijk voor ernaast werken. Het werkt, maar prettig is het niet. Herrie buiten. Koelte binnen. Ideale situatie is m.i. een vaste split unit (heb ik dus nog niet) als het kan.

"You may be big, but I am serious!"

• Fritsmeister
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 04:00
nodri2000 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 08:23:
[...]

Ja, elke slang en vooral spiroslang (mert die ribbels) hebben een hele grote weerstand op de lucht. De ventilatoren van jou unit zijn gemaakt om veel lucht te verplaatsen en niet om druk te leveren. Om iets door een slang te persen heb je druk nodig dus je luchtstroom wordt behoorlijk verstoord. De koeling wordt wat minder. Waar je ook rekening mee moet houden is dat voor de ombouw de condensor gekoelde (koudere) lucht kreeg dan de lucht die je aanzuigt (warme buitenlucht). Dit heeft ook invloed op de condensor temperatuur welke weer direct de verdamper temperatuur beinvloed.

Door de ombouw wordt de koeling van de ruimte wel efficenter dus zul je je setpoint misschien wel gaan halen waardoor de compressor uitschakelt. Feit blijft dat met de ombouw je weerstand in het afvoer systeem introduceert en de efficientie minder wordt
Setpoint dat de compressor uitschakelt haal ik niet, dat zal niet spelen.

Denk je dat het nut heeft om een buisventilator te plaatsen op de warme inlaat of uitlaat? Als het kan compenseer ik die extra weerstand graag, dat levert me zomaar 20% meer koeling op. Ik wacht momenteel op een luchtsnelheidsmeter. Deze kan ik in de warme uitlaat zetten en met 1 en 2 slangen meten of dat daadwerkelijk scheelt in de hoeveelheid lucht (2e slang = meer weerstand = minder lucht door de uitlaat?). Mocht ik daadwerkelijk zien dat dit +-20% lager ligt vind ik het de moeite om hier verder naar te kijken.

Een ander idee dat ergens nog voorbijkwam is 'overclocking' van de interne ventilator aan de warme kant. Maar daar waag ik me liever nog niet aan.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

seriousjin schreef op maandag 29 juni 2026 @ 18:10:
[...]

Nouja, ik heb het allemaal geprobeerd. Het koelt allemaal. Met genoeg BTU koelt het hoe dan ook tot een fijne temperatuur. Of je naast het geluid van de compressor (in 2015 vast ook nog zonder inverter) enz kan slapen is een ander verhaal haha! :D Zelfde geldt eigenlijk voor ernaast werken. Het werkt, maar prettig is het niet. Herrie buiten. Koelte binnen. Ideale situatie is m.i. een vaste split unit (heb ik dus nog niet) als het kan.
Ga maar voor een vaste split opstelling, lucht lucht warmtepomp, koelt prima en is stil. Zelf heb ik geen hinder bij de mobiele airco, ik slaap met oordoppen tijdens de zomer :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Winkiller op 29-06-2026 19:44 ]

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

DonRoger schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:47:
[...]
[Afbeelding] Geen idee hoe goed of slecht dat is hoor.
Het staat er al in, het houd beter de warmte in de woning, dus goed voor in de winter >:)
Vraag advies bij de mannen in lucht lucht warmtepomp hier op Tweakers.

[ Voor 13% gewijzigd door Winkiller op 29-06-2026 19:50 ]

• DonRoger
Winkiller schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:49:
[...]

Het staat er al in, het houd beter de warmte in de woning, dus goed voor in de winter >:)
Vraag advies bij de mannen in lucht lucht warmtepomp hier op Tweakers.
Je hebt gelijk, die goede isolatie werkt in mijn nadeel. Het is op zolder de afgelopen week gelukkig niet boven de 28 graden geweest, met een weekgemiddelde van 26.7 graden. We hebben bijna overal vloerverwarming/verkoeling behalve op zolder, dus is het beneden soms wel 4 tot 5 graden koeler dan op zolder als het een aantal dagen zo ontzettend warm is buiten.

Ik ga eens kijken of het met die dubbele slang een beetje werkt, die hogere kosten vergeleken met een split unit neem ik dan maar voor lief.
Pagina: 1 ... 13 14 Laatste