nodri2000 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 08:23:
[...]
Ja, elke slang en vooral spiroslang (mert die ribbels) hebben een hele grote weerstand op de lucht. De ventilatoren van jou unit zijn gemaakt om veel lucht te verplaatsen en niet om druk te leveren. Om iets door een slang te persen heb je druk nodig dus je luchtstroom wordt behoorlijk verstoord. De koeling wordt wat minder. Waar je ook rekening mee moet houden is dat voor de ombouw de condensor gekoelde (koudere) lucht kreeg dan de lucht die je aanzuigt (warme buitenlucht). Dit heeft ook invloed op de condensor temperatuur welke weer direct de verdamper temperatuur beinvloed.
Door de ombouw wordt de koeling van de ruimte wel efficenter dus zul je je setpoint misschien wel gaan halen waardoor de compressor uitschakelt. Feit blijft dat met de ombouw je weerstand in het afvoer systeem introduceert en de efficientie minder wordt
Setpoint dat de compressor uitschakelt haal ik niet, dat zal niet spelen.
Denk je dat het nut heeft om een buisventilator te plaatsen op de warme inlaat of uitlaat? Als het kan compenseer ik die extra weerstand graag, dat levert me zomaar 20% meer koeling op. Ik wacht momenteel op een luchtsnelheidsmeter. Deze kan ik in de warme uitlaat zetten en met 1 en 2 slangen meten of dat daadwerkelijk scheelt in de hoeveelheid lucht (2e slang = meer weerstand = minder lucht door de uitlaat?). Mocht ik daadwerkelijk zien dat dit +-20% lager ligt vind ik het de moeite om hier verder naar te kijken.
Een ander idee dat ergens nog voorbijkwam is 'overclocking' van de interne ventilator aan de warme kant. Maar daar waag ik me liever nog niet aan.