Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:53
Enkele weken terug heb ik een mobiele airco gekocht om de kamer te koelen.
Ik heb gekozen voor een https://www.qlima.nl/asso...ele-airconditioners/p528/

Een groot nadeel van mobiele airco's is de efficiëntie. Deze airco's halen lucht uit de ruimte en blazen deze naar buiten. De uitgeblazen lucht word uit de ruimte gezogen, en in principe vervangen door warme lucht van buiten.
In mijn huidige situatie is een split unit niet handig, waardoor ik na lang overwegen toch voor een mobiele versie gekozen heb.

Momenteel heb ik een tijdelijke oplossing gemaakt om de lucht af te voeren. De eerste resultaten wijzen erop dat de airco voldoende capaciteit heeft om een temperatuur delta van minimaal 4 graden te halen binnen een uurtje of 2.
Koelen gaat dus goed, echter merk ik dat de ruimte erg vochtig blijft. Bij aanzetten van de airco is de relatieve luchtvochtigheid 60% en dit veranderd eigenlijk niet. Na 6 uur gebruik is de vochtigheid nog steeds rond de 60%. Dit zal dus komen door vocht in de warme lucht die van buiten de ruimte aangezogen word.

Komend weekend wil ik een beter oplossing gaan maken zodat ik de airco makkelijker plaats.
Vanavond ben ik gaan kijken naar de mogelijkheden en kon het niet laten om de airco even van binnen te bekijken
Achterkant ( filters zijn al verwijderd )
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vwWn3zb/20190618-221737-1.jpg

Binnenkant
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/TYsM9Bh/20190618-220125-1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/1MGs8b3/20190618-220111-1.jpg

Uit het openmaken blijkt dat de airco heeft in principe 2 volledig aparte luchtstromen heeft. De lucht voor de ruimte word door het bovenste filter ingenomen en aan de bovenkant uitgeblazen. De lucht om te koelen word door de roosters op de hoek ingenomen en via de slakkenhuis fan de afvoer slang ingeblazen. Op het ronde rooster word de afvoerslang voor warme lucht aangesloten.

Nu ik weet hoe de luchtstromen door de airco lopen, speel ik met de gedachte om de airco buitenlucht te laten gebruiken. Ik wil een (houten) ombouw om de onderste helft van de airco plaatsen welke met een aanvoerslang op de raam aangesloten word. Ik krijg dan 2 slangen naar het raam, 1 voor lucht aanvoer, 1 voor lucht afvoer.

Zien jullie bezwaren of risico's bij het plaatsen van een ombouw?
Hebben jullie nog tips voor de ombouw?

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:08
Het enige risico wat ik zie is dat de flow onvoldoende gaat worden voor zeer hete dagen. De compressor zal dan in protect gaan of vloeistof aanzuigen. Dit kan je wel ondervangen door een forse diameter slang te gebruiken (minimaal 180mm of 200mm geisoleerd) en hem niet langer te maken dan 1.5m + max. 1 bocht.
Als je nu wat teveel 200mm geisoleerd slang besteld kun je het restant gebruiken om de afvoerslang in te doen, die warmt je kamer dan niet zoveel op. Let wel op dat je geen kortsluiting krijgt buiten, dwz hij mag zijn eigen afvoerlucht niet terug opzuigen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Koop een split en monteer die op een houten paneel en druk dat voor het raam. Of een monoblock zonder wielen, wat gewoon direct geschikt is om in de schil van je woning te monteren.

Altijd dat geouwehoer met die mobiele rommel...

Gelijkblijvende relatieve vochtigheid bij dalende temperatuur betekend dat het ding wel degelijk vocht verwijderd.

Ik zie verder geen bezwaar, behalve lelijk lomp en onhandig en alsnog een inefficient ding als resultaat wat te veel herrie maakt en ruimte inneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:56
Sgrovert schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 23:15:
Enkele weken terug heb ik een mobiele airco gekocht om de kamer te koelen.
Ik heb gekozen voor een https://www.qlima.nl/asso...ele-airconditioners/p528/

Een groot nadeel van mobiele airco's is de efficiëntie. Deze airco's halen lucht uit de ruimte en blazen deze naar buiten. De uitgeblazen lucht word uit de ruimte gezogen, en in principe vervangen door warme lucht van buiten.
In mijn huidige situatie is een split unit niet handig, waardoor ik na lang overwegen toch voor een mobiele versie gekozen heb.

Momenteel heb ik een tijdelijke oplossing gemaakt om de lucht af te voeren. De eerste resultaten wijzen erop dat de airco voldoende capaciteit heeft om een temperatuur delta van minimaal 4 graden te halen binnen een uurtje of 2.
Koelen gaat dus goed, echter merk ik dat de ruimte erg vochtig blijft. Bij aanzetten van de airco is de relatieve luchtvochtigheid 60% en dit veranderd eigenlijk niet. Na 6 uur gebruik is de vochtigheid nog steeds rond de 60%. Dit zal dus komen door vocht in de warme lucht die van buiten de ruimte aangezogen word.

Komend weekend wil ik een beter oplossing gaan maken zodat ik de airco makkelijker plaats.
Vanavond ben ik gaan kijken naar de mogelijkheden en kon het niet laten om de airco even van binnen te bekijken
Achterkant ( filters zijn al verwijderd )
[Afbeelding]

Binnenkant
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Uit het openmaken blijkt dat de airco heeft in principe 2 volledig aparte luchtstromen heeft. De lucht voor de ruimte word door het bovenste filter ingenomen en aan de bovenkant uitgeblazen. De lucht om te koelen word door de roosters op de hoek ingenomen en via de slakkenhuis fan de afvoer slang ingeblazen. Op het ronde rooster word de afvoerslang voor warme lucht aangesloten.

Nu ik weet hoe de luchtstromen door de airco lopen, speel ik met de gedachte om de airco buitenlucht te laten gebruiken. Ik wil een (houten) ombouw om de onderste helft van de airco plaatsen welke met een aanvoerslang op de raam aangesloten word. Ik krijg dan 2 slangen naar het raam, 1 voor lucht aanvoer, 1 voor lucht afvoer.

Zien jullie bezwaren of risico's bij het plaatsen van een ombouw?
Hebben jullie nog tips voor de ombouw?
Is het niet makkelijker om juist de koude lucht met 2 slangen te "vervoeren" (wanneer mogelijk).
Dan heb je niet ook de herrie aan je kop als je in de te koelen ruimte aanwezig bent. Verder prima idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:05
WVB >>> WG

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Die mobiele aircos hebben vaak een extra problemen: Ze kunnen het water niet snel genoeg afvoeren.

Mijn mobiele airco heb ik zodanig aangepast dat het water in een emmer loopt. Ik heb een volle emmer (tot de rand gevuld) na ~8 uur draaien. Om "overflow" op te vangen staat het geheel op zo'n "wasmachine opvangbak". De (relatieve) luchtvochtigheid blijft ruwweg gelijk (~60%) maar de temperatuur zakt hard: van 25 naar 17 geen probleem.

Al met al zijn split units & raam units veel beter, maar hey: Deze was 70 euro op marktplaats.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stimpy68
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:06
In mijn slaapkamer heb ik ook een mobiele airco staan, probleem is altijd waar laat je de slang? In eerste instantie gewoon uit het raam, maar dan komt er weer warme lucht van buiten naar binnen dus koeling is dan niet echt efficiënt.
Vervolgens een houten plaat voor het raam gemonteerd met een uitlaat voor de slang, dan alles dicht doen incl. het rooster boven in het raam en het koelt ineens veel beter omdat er geen warme lucht meer binnen kan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Sgrovert schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 23:15:
Woon je aan het water of zo? Mijn airco haalt een emmer water per 2 dagen uit de lucht.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
Allen alvast dank voor het meedenken.
Dit project is voor mij vooral voor de leuk en heeft eigenlijk geen directe noodzaak.

Overdag is niemand thuis, dus dan wil ik het raam gewoon dicht kunnen doen. De airco zelf laat het water over de condensor lopen, waardoor dit verdampt en met de warme lucht afgevoerd word.
Als ik thuis kom zet ik eerst een uurtje de ramen open, zodat er frisse lucht is, en het huis passief af kan koelen. Een paar uur voor bedtijd gaat de airco aan, welke in die tijd voldoende koelt. Misschien dat de korte operating time samen met de constructie er voor zorgen dat ik geen emmers condens water ervaar.

De airco zelf staat op een tafel voor het raam. Hierdoor is de huidige afvoerslang slechts 30 cm lang voordat deze door een plank in het raam naar buiten gaat.

In de definitieve opstellen ben ik aan het denken om de afvoerslang op 75 cm hoogte naar buiten te voeren en de aanvoer slang in de andere hoek beneden te houden. Hierdoor zitten de aan en afvoer gaten ongeveer 1 meter uit elkaar.
Als ik jullie reactie zo lees, moet ik er vooral voor zorgen dat er voldoende aanvoer lucht aangezogen kan worden, maar zijn er technisch eigenlijk geen beperkingen

Lost In Music

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:29
Waarom (warme en relatief vochtige) lucht van buiten aanvoeren? Gewoon de kamer lucht zelf als invoer gebruiken. Truc is denk ik (kan de plaatjes niet heel goed zien op mijn mobiel) zorgen dat hij met een goede slang wel naar buiten kan afvoeren zonder dat dezelfde opening warme lucht naar binnen laat treden.

Dus iets maken dat je het raam weer afsluit met enkel een opening voor de afvoerslang. Vochtigheid kan dan ook beter dalen lijkt mij, omdat hij al behandelde lucht gebruikt en dus langzaam steeds droger kan maken. Of mis ik nou iets?

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Banjy schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 17:53:
Waarom (warme en relatief vochtige) lucht van buiten aanvoeren? Gewoon de kamer lucht zelf als invoer gebruiken. Truc is denk ik (kan de plaatjes niet heel goed zien op mijn mobiel) zorgen dat hij met een goede slang wel naar buiten kan afvoeren zonder dat dezelfde opening warme lucht naar binnen laat treden.

Dus iets maken dat je het raam weer afsluit met enkel een opening voor de afvoerslang. Vochtigheid kan dan ook beter dalen lijkt mij, omdat hij al behandelde lucht gebruikt en dus langzaam steeds droger kan maken. Of mis ik nou iets?
Jaaaaa... op level 0 mis je dat er een balans optreed... lucht volume uit = lucht volume in. 8)7

Is dat nou echt zo moeilijk te begrijpen? :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Laatst online: 18:41
Toevallig heb ik dit een jaar of 2 geleden gedaan met mijn mobiele, dit werkt goed en je mobiele wordt daardoor ook nog eens stiller.

Bij het raam een houten plaat gebruiken en bij de airco kun je gewoon ducktape en karton gebruiken, de kappen incl filter laat je eraan zitten dus zaakje er zo aan tapen.
in het karton knip je een rondje dat aansluit met de buis en daaraan vastplakken met ducktape, het gehele rooster onder moet gedekt zijn met karton natuurlijk.

Ik doe het via de dakdoorvoer en heb helaas 125mm moeten gebruiken(uitblaas)(aanzuig is wel 150mm).
150mm had eigenlijk wel gemoeten mja gat was niet groter (het is kort en hooguit 1 ruime bocht).

Zorg wel dat de aanvoer en afzuig buis ver genoeg van elkaar zitten op buiten anders zuigt hij de warmte weer aan je zou de uitblaasbuis bijv een stuk naar buiten kunnen hangen.

De uitblaasbuis heb ik geisolleerd om nog net een beetje extra te pakken.
Zoiets dus dat heb ik ook: https://www.luchttotaal.n...86o_Fo9VS1choCHZ4QAvD_BwE
Letop! er zit glas/steenwol in dus wel de juiste mondkapje gebruiken, of op een plek bewerken waar veel wind aanwezig is, zorg in iedergeval dat je het niet inademt.

En ja het helpt zeer goed in praktijk om een aanzuigbuis eraan te hebben, daardoor zuig je geen warmte(en vochtige) lucht je kamer meer in.

Het probleem is ook doordat de aanzuiging onderaan zit zuigt hij in feite ook een hoop koude lucht weer op wat hij net uitgeblazen heeft (kou daalt namelijk).

Deze mobiele airco kan ook verwarmen doormiddel van de warmtepomp ipv een element wat de meeste hebben, dit doe ik ook wel eens in de winter.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 19-06-2019 19:25 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:29
kabeltjekabel schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 18:48:
[...]

Jaaaaa... op level 0 mis je dat er een balans optreed... lucht volume uit = lucht volume in. 8)7

Is dat nou echt zo moeilijk te begrijpen? :|
Juist, en als dat dus niet meer volledig van buiten kan dan gaat hij toch ook uit aangrenzende ruimten aantrekken. Er vanuit gaande dat die niet meestal warmer dan buiten zijn (akkoord daar stroomt warme buitenlucht via de roosters naar binnen, maar dat effect duurt wel even) dan eindig je dus toch met een iets koelere ruimte ?

Volgens mij is er dus op kamer niveau zeker wel een voordeel te behalen wat ook zal leiden tot verminderd elektra verbruik. Keerzijde is dan mogelijk iets warmere omliggende kamers doordat daar extra lucht toetreding zal optreden, maar die worden ook niet warmer dan de buitenlucht.. dus dan heb je alleen worst case een hoge aanvoertemperatuur die je anders 100% van de tijd hebt.

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Banjy schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 22:36:
[...]

Juist, en als dat dus niet meer volledig van buiten kan dan gaat hij toch ook uit aangrenzende ruimten aantrekken. Er vanuit gaande dat die niet meestal warmer dan buiten zijn (akkoord daar stroomt warme buitenlucht via de roosters naar binnen, maar dat effect duurt wel even) dan eindig je dus toch met een iets koelere ruimte ?

Volgens mij is er dus op kamer niveau zeker wel een voordeel te behalen wat ook zal leiden tot verminderd elektra verbruik. Keerzijde is dan mogelijk iets warmere omliggende kamers doordat daar extra lucht toetreding zal optreden, maar die worden ook niet warmer dan de buitenlucht.. dus dan heb je alleen worst case een hoge aanvoertemperatuur die je anders 100% van de tijd hebt.
1) Dat is dus ook gewoon buitenlucht....
2) Binnen is het vaak wel warmer dan buiten, behalve die paar piekuren buiten.
3) Het kan binnen héél makkelijk warmer worden dan buiten. Neem een HR++ ruit op het zuiden.... Plus alle warmtelast binnen (mensen, dieren, computers, ...)... zeg maar dezelfde reden dat het hier 's winters 17 graden binnen wordt als het buiten 2 graden is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
En je zuigt in "de kamer" de zojuist gekoelde lucht weer weg om die vervolgens (opgewarmd) weer naar buiten te blazen.
Met een extra inlaat op de juiste plek zoals de ts van plan is voorkom je dat.
Uit ervaring koelt je kamer met een mobiele airco zo inderdaad veel beter af. Ik heb het destijds met karton, schuim en veel gaffer tape gedaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MasterSword
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03-06 04:43
Bouw geen mobiele airco om, sonde van tijd en geld.

Als je slimmer bent: koop een spilt of multi unit airco
( voor airco op 1 of meer kamers in huis )

Voordelen:
1: Het is veel zuinigere dan een mobiele airco.
2: Het is veel stiller dan een mobiele airco.
3: Het condens water wordt door de airco afgevoerd.
4: Ook in de winter als verwarming gebruiken.
5: Met verwarmen geen aardgas nodig
6: Heb je zonnepanelen, dan wordt de stroom goed gebruikt.
7: HR ketel blijft langer schoon en is alleen nodig voor warm tap water.
( dus minder kosten voor onderhoud )

Info over verwarmen met airco:
Airco’s met een cop waarde hoger dan 3,
zijn zuiniger dan een HR ketel op aardgas.
( ik heb zelf A+++ Airco met een cop waarde van 5 )
En het bespaart zich zelf terug.

Voorbeeld stookkosten voor totaal 10.000 kW aan warmte.
( Energieprijs Stroom: €0,22 per kWh / AardGas: €0,75 )

Elektrische kachel of ketel: Kost €2.200
36GJ Warmte via Stads of blok verwarming: kost €1.024
HR ketel met 80% rendement: kost €959 ( oude radiatoren )
HR ketel met 90% rendement: Kost €853 ( moderne radiatoren )
HR ketel met 100% rendement: Kost €767 ( vloerverwarming )
Pelletkachel 4,6 kW per kg: Kost €760 ( €0,35 per 1 kg )
Airco/warmtepomp met COP waarde van 3: Kost €733
Pelletkachel 4,6 kW per kg: Kost €652 ( €0,30 per 1 kg )
Airco/warmtepomp met COP waarde van 4: Kost €550
Airco/warmtepomp met COP waarde van 5: Kost €440
Airco/warmtepomp met COP waarde van 6: Kost €366

Ik maak geen grapje,
een split/multi unit airco bespaart zich echt terug door verwarmen.
( en een mobiele airco kan dat niet )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_star
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-05 13:15
MasterSword schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 12:49:

Voorbeeld stookkosten voor totaal 10.000 kW aan warmte.
( Energieprijs Stroom: €0,22 per kWh / AardGas: €0,75 )
Liggen de prijzen in Nederland dan zo veel hoger voor gas dan in België?

Volgens mijn laatste afrekening: 257 euro betaald voor 6785 kWh gas (681 m³), of 0,0378 euro per kWh.

Als ik reken volgens de prijzen in België moet de COP voor een warmtepomp al op 7 liggen om voordeliger uit te komen dan verwarmen op gas.

Een recente vergelijking op https://vtest.vreg.be voor 10.000 kWh geeft:
Elektriciteit: 0,251 euro / kWh
Gas: 0,0395 euro / kWh

Elektriciteit is hier ongeveer 6,5 keer duurder dan gas.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_star op 21-06-2019 14:08 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sgrovert
MasterSword schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 12:49:
Bouw geen mobiele airco om, sonde van tijd en geld.
Omdat het toch een aantal keer aangehaald word,

Ik heb gekozen voor een mobiele daar ik huur. Tevens ben ik van plan om over een jaar of 5 te verhuizen.
Bij een split unit zal ik flinke gaten moeten maken om de leidingen naar buiten te krijgen. Deze gaten zal ik bij het verlaten van het huis ook weer dicht moeten maken, indien ik de airco moet demonteren.
Een split unit is 500 euro duurder dan een mobiele.
Ik verwacht de airco 100 dagen per jaar te gebruiken = 500 dagen totaal.
Als de 500 euro besparing opgaat aan elektriciteit kosten, is dat dus 1 euro per keer gebruik. Dit komt neer op 4 uur op max vermogen.
Om deze redenen heb ik gekozen voor een mobiele.

Dit weekend heb ik vordering met de bouw gemaakt. Ik heb een hekel aan schilderen dus eerst heb ik wat wit gelamineerd/ gespoten hout gehaald. Voor projecten waar je niet direct tegen aan kijkt geeft dit een aardig resultaat ondanks dat de zaagsneden erg zichtbaar zijn.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/SvKBYzp/hout.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/1Qmyh9g/raamplank.jpg

Uiteraard was ik mijn cirkelmal weel kwijt, dus van een stukje afvalhout een nieuwe gemaakt
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3SJgLF7/afvalhout.jpg

Het idee van de mal is dat in het midden een schroef door de mal en werkstuk heen gedraaid word, waar vervolgens de bovenfrees om heen kan draaien. Zelf vind ik een mm van ongeveer 8 mm dik erg prettig. Voor kleine cirkels komt de schroef onder de voet van de bovenfrees. Om dit juist te doen moet het schroefgaat aan beide kanten van de mal verzonken worden. Bij dunner dan 8 blijft er dan erg weinig hout over. Bij dikker krijg ik problemen dat mijn frees niet diep genoeg kan.

om de diepte juiste te zetten heb ik eerst de voet van de frees in de mal verzonken.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/sPpc8Nk/mal-1.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/KXFxTJ0/mal-2.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/w4Fcv1K/mal-3.jpg

Vervolgens op een afvalstukje hout de cirkel diameter ingemeten. Eerste cirkel kwam net te krap uit op 129 mm, maar met dezelfde mal kan je meerdere diameters maken.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/cL1VGQ5/frees-in-mal.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/TcgZHNY/uitmeten-mal.jpg

Na het maken van de mal deze gebruikt om een gat voor de orginele slang te maken.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7KjCjsK/gat-1.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/VSsC69B/gat-2.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/DDXPrBQ/gat-3.jpg

En uiteindelijk de slang even passen.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/R3b6bQ9/passen-buis.jpg

Ik had verwacht de slang nog te moeten klemmen, maar in praktijk past dit zo precies dat een extra klem niet nodig is.

Voorlopig resultaat
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/smp4Zv3/plank-v2.jpg

Ondertussen ben ik ook flink bezig aan de ombouw voor de airco zelf te maken. Hier loop ik tegen het probleem aan dat ik eigenlijk geen geschikte toevoerslang kan vinden. Afgelopen weekend bij de bouwmarkt geweest, maar daar waren geen stevige slangen (125 mm) te koop.

Lost In Music

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:15
Voor de toevoerslang zou je nog even IKEA kunnen polsen, bij een aantal inbouwafzuigkappen heb je er eentje nodig. Dat zijn deze: https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60089985/
Wordt volgens mij wel minder stevig naarmate je 'm verder uittrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
Ik heb exact deze gebruikt voor het aansluiten van de afzuigkap. De slang is jammer genoeg van aluminium. Bij het inkorten krijg je dan scherpe randen. Gezien ik de slang vaak wil af en aankoppelen, ga ik liever voor een kunststof slang.
De stevigheid van de slang is overigens prima. Ook bij maximaal uittrekken.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Gamebuster schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 09:51:
Die mobiele aircos hebben vaak een extra problemen: Ze kunnen het water niet snel genoeg afvoeren.

Mijn mobiele airco heb ik zodanig aangepast dat het water in een emmer loopt. Ik heb een volle emmer (tot de rand gevuld) na ~8 uur draaien. Om "overflow" op te vangen staat het geheel op zo'n "wasmachine opvangbak". De (relatieve) luchtvochtigheid blijft ruwweg gelijk (~60%) maar de temperatuur zakt hard: van 25 naar 17 geen probleem.

Al met al zijn split units & raam units veel beter, maar hey: Deze was 70 euro op marktplaats.
Koelt een mobiele airco beter als het condenswater eruit kan lopen, dan dat je hem zelf leegt?
Dan ga ik dat ook proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
Soldaatje schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 19:11:
[...]

Koelt een mobiele airco beter als het condenswater eruit kan lopen, dan dat je hem zelf leegt?
Dan ga ik dat ook proberen.
Mijn claim is dus dat sommige mobiele aircos (dus niet alle) stoppen met koelen zodra hun water tank vol is. Deze watertank vult dan sneller dan dat-ie kan verdampen. Als je 'm laat leeglopen, start de airco direct weer.

Mijn 2e claim is dat sommige (mobiele) aircos in de ontvochtiging-stand de temperatuur(verschil) volledig negeren en op vol vermogen gaan "ontvochtigen" (lees: koelen) (zolang het bakje water niet vol is).

Mijn 3e claim is dat een mobiele airco een nacht laten draaien >1000 watt per uur kost, tegen 0,22ct per uur x12 uur (4 uur "voorkoelen") is dat dus bijna 3 euro per nacht, of zelfs meer. Mijn airco, die met emmertjes legen (1,5 emmer water per nacht) op vol vermogen kan blijven draaien, trekt 1380 watt continue, wat me dus €3,64 per nacht kost ongeveer. Per zomermaand is dat zo rond de 100 euro extra.

Alleen daarom moet ik eigenlijk eens echt investeren in een split-unit, maar ja... "volgend jaar"! Ik krijg zo wel zonnepanelen - daarmee ken ik heel milieuvriendelijk de airco voeden :+

[ Voor 30% gewijzigd door Gamebuster op 25-06-2019 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 16:34
Als je toch al een slang naar buiten hebt lopen voor afvoer van de warme lucht dan zou ik voor het condenswater ook een stukje tuinslang ofzo mee naar buiten voeren en daarmee het condenswater naar buiten voeren. Dan kan hij onbeperkt blijven ronken.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 25-06-2019 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
ThinkPadd schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 22:22:
Als je toch al een slang naar buiten hebt lopen voor afvoer van de warme lucht dan zou ik voor het condenswater ook een stukje tuinslang ofzo mee naar buiten voeren en daarmee het condenswater naar buiten voeren. Dan kan hij onbeperkt blijven ronken.
Helaas is mijn raam hoger dan de water-afvoer en is zwaartekracht echt een eikel - dan zou ik dus een dompelpomp(?) moeten regelen die alleen aan gaat als er ook echt water is. Of heb jij een ander beeld daarbij?

[ Voor 8% gewijzigd door Gamebuster op 26-06-2019 09:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Gamebuster schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:28:
[...]

Helaas is mijn raam hoger dan de water-afvoer en is zwaartekracht echt een eikel - dan zou ik dus een dompelpomp(?) moeten regelen die alleen aan gaat als er ook echt water is. Of heb jij een ander beeld daarbij?
Ik geloof ook in de zwaartekracht, dus naar buiten afvoeren wordt dan lastig als het omhoog moet inderdaad :P Kun je het ook niet anders maken door de airco op een krukje te zetten?

Anders gewoon een flinke emmer/jerrycan eronder. Doen ze in Azië ook vaak bij hun airco, water gebruiken ze dan om de plantjes water te geven :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Ik ga dit ook proberen, maar wel simpeler: de zijkant dichttapen en een slang direct tapen op de achterkant. Voor de zekerheid neem ik wel een maatje grotere slang dan de afvoer, die is 120mm, dan neem ik 150mm voor de aanvoer.

Ik ben terug van de bouwmarkt, en heb de boel getaped, tot nu werkt alles prima, alleen de ventilatiestand heeft niet zoveel nut meer maar dat is niet zo erg.

[ Voor 26% gewijzigd door Soldaatje op 26-06-2019 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbaddd
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-01-2024
Soldaatje schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:06:
Ik ga dit ook proberen, maar wel simpeler: de zijkant dichttapen en een slang direct tapen op de achterkant. Voor de zekerheid neem ik wel een maatje grotere slang dan de afvoer, die is 120mm, dan neem ik 150mm voor de aanvoer.

Ik ben terug van de bouwmarkt, en heb de boel getaped, tot nu werkt alles prima, alleen de ventilatiestand heeft niet zoveel nut meer maar dat is niet zo erg.
Waarom tape je de zijkant dicht? Heb je een foto van het resultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Superbaddd schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 23:24:
[...]

Omdat daar een rooster zit die lucht aanzuigt, ook aan de achterkant. Het is het makkelijkste om die dicht te plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Die dingen zijn binnenin vaak ook doorverbonden, dus dat moet je ook nog dichtmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Laatst online: 18:41
Superbaddd schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 23:24:
[...]

Je moet de condensor of hoe dat ding ook heet helemaal dichtmaken aan de onderkant(met de aanzuigbuis eraan), de bovenste aanzuig rooster is voor de kamer(blower), onderkant rooster mag geen lekje in zitten.

Ik zou trouwens 150mm buis(aanzuiging) eraan maken dat is net even wat stiller.
Ik zou niet de complete rooster met tape gaan afplakken, wil je dat ooit herstellen heb je overal dikke lijmlagen aanzitten en vuil, bovendien komt geluid makkelijker door tape dan een stuk karton, je airco wordt daardoor ook een stuk stiller.

Pak een groot stuk karton knip een rondje en plak de buis eraan met tape en gebruik alleen tape rondom het karton aan de airco.

Je zorgt dat het karton groot genoeg is zodat de complete rooster wordt gedekt, dus geen stukjes maken.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 29-06-2019 16:45 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:50

donny007

Try the Nether!

Ik heb deze mod ook uitgevoerd op mijn crappy 5000 BTU Tristar airco. De buizen die ik heb gebruikt komen van de ventilatieafdeling van de Hornbach, met een royale applicatie van duct tape zijn alle kiertjes en roostertjes rond de condensor afgeplakt.

Voor de condenswaterafvoer gebruik ik een mantelbuis (die toevallig past); er loopt niet veel uit omdat deze airco het condenswater eerst verdampt op de condensor (en uitblaast via de luchtafvoer). Voor betere verspreiding van de lucht heb ik de airco op een nachtkastje gezet.

Eigenlijk is deze airco zwaar undersized voor de studio waarin ik woon (~100m3); toch met de gordijnen dicht en alles goed afgesloten blijft de ruimte 24 a 25 graden bij een buitentemperatuur van 30+. Door de droge lucht voelt het ook een stuk koeler aan (al wordt dat na enkele uren wel irritant voor je ogen).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bUuAeG3l.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QvVPOkcl.jpg

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:18
Wat zou beter werken? Een mobiele airco ombouwen naar twee slangen? Of zelf een slang om buitenlucht aan en af te voeren te maken aan zo'n unit?

https://www.klimate.nl/ma...co-zonder-buitenunit.html

Edit;

Of dit werkt dan misschien nog beter, om twee slangen aan te bevestigen?

https://www.klimate.nl/ma...co-zonder-buitenunit.html

[ Voor 27% gewijzigd door Bard1982 op 04-07-2019 15:30 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:58

Stoney3K

Flatsehats!

Banjy schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 22:36:
[...]

Je zuigt toch lucht aan vanuit de kamer en die blaas je als warme lucht de woning uit, dus vroeg of laat trek je de tent vacuüm. Daardoor haal je de (warme) buitenlucht via alle kieren en openingen weer de woning in, wat je juist niet wil hebben.

Je aanzuigbuis hoeft in principe niet groter te zijn dan je uitblaas, want het volume wat je aanzuigt is even groot als wat je weer probeert naar buiten te blazen.

[ Voor 10% gewijzigd door Stoney3K op 08-07-2019 16:40 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacob1959
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21-04 16:34
Ik heb het zo gedaan kratje is van Xenos 10 euro geloof ik. Vier wieltjes eronder handig
kan jij zoveel plaatsen.Gat in de deur
Maar de warme dagen zijn nog niet voorbij hij moet ze nog bewijzen.
Het betreft hier de Eurom PAC 12.2 wel jammer dat die dingen allemaal wit zijn.
Ben heel nieuwsgierig Sgrovert hoe je review verder gaat ??
Ja ik heb ook een kat pfff
Groeten

https://tweakers.net/ext/f/94R1LvOt6YrTfkCUrEKZZ4jd/full.jpg
https://tweakers.net/ext/f/VChwENccKjadomeUze8Wc5gx/full.jpg
https://tweakers.net/ext/f/WOLZVXmTsdafGHZhtbHetKc5/full.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door jacob1959 op 25-08-2019 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stimpy68
Vandaag ook de modificatie maar eens uitgevoerd door een slang aan de aanvoer te maken (gezien de warme dagen die er aan zitten te komen), nu nog een karton ducttape constructie aan de airco, later misschien een nettere oplossing maken. Maar merkte al heel snel verschil, minder geluid en nog koudere lucht leek het. Temperatuur in de (slaap)kamer daalde 2 graden in 30 minuten.

Temperatuur

Update na de warme dag gisteren: buiten 35 graden in de schaduw en in de slaapkamer met de mobiele airco aan: 22,5 graden _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door Stimpy68 op 24-07-2019 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Ik heb de slang er weer afgehaald, gisteren tegen de 40 graden sloeg die af, oververhitting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacob1959
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21-04 16:34
Hmm het is aardig stil hier ??? geen nieuws ??? waar zijn jullie nu ???
Groeten Jacob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadGlobox
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-05 08:05
Inderdaad benieuwd naar de ombouw van de onderkant! Ben van plan hetzelfde te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Woensdag eerst eens horen wat de verhuurder voor wilde plannen met de woning heeft....
alvorens eens te kijken naar een airco..

nu gewoon de airco van de caravan (AC2401) aanstaan.. ondanks dat de ruimte veel groter is dan die voor bedoeld is helpt het wel.. alleen is de efficientie ook weer matiger door de MV unit die niet uit kan..
en er toch een kier blijft omdat de deur / raam niet volledig dicht kan..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakerTweaker
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-05 22:12
Stimpy68 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 17:12:
Vandaag ook de modificatie maar eens uitgevoerd door een slang aan de aanvoer te maken (gezien de warme dagen die er aan zitten te komen), nu nog een karton ducttape constructie aan de airco, later misschien een nettere oplossing maken. Maar merkte al heel snel verschil, minder geluid en nog koudere lucht leek het. Temperatuur in de (slaap)kamer daalde 2 graden in 30 minuten.

[Afbeelding: Temperatuur]

Update na de warme dag gisteren: buiten 35 graden in de schaduw en in de slaapkamer met de mobiele airco aan: 22,5 graden _/-\o_
Heb je ook een vergelijking van voor de ombouw en na de ombouw? Hoeveel koeler? En hoeveel decibel minder geluid? Ik denk erover na hetzelfde te doen, als het resultaat echt enorm is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stimpy68
@FreakerTweaker Is nu lastig terugkijken bijna een jaar later ;) Ik heb geen decibelmeter, maar het feit dat de in en uitstroom afgedekt zijn door karton, geeft dat al minder geluid. Al zou ik m nooit laten draaien als ik slaap.
Wat ik ook al in mijn post zei, de temperatuur daalde sneller dan zonder de modificatie, en even uit mijn hoofd daalde de temperatuur ook 2 a 3 graden lager dan voor de modificatie. Kreeg het eerst niet lager dan 25 bijv en daarna 22 graden.
Ik heb ook wel een houten plaat voor mijn raam gemaakt, incl tochtstrippen. In die plaat zitten de aansluitingen voor de aan en afvoer slangen. Dus de kans dat er door een open raam weer warmte naar binnen komt voorkom je hiermee.
Heb de ombouw afgebroken toen ik de airco weer ging opbergen, binnenkort maar weer knutselen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sircampalot
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 02-06 17:07
Onlangs heb ik deze mod ook toegepast. Echter heb ik de slangen niet direct aan het hout gemaakt maar ik heb gebruik gemaakt van pvc bochten.

Over de luchtinlaat van de airco, heb ik een kleine 'suskamer' geplaatst. Hierdoor kan de airflow nog enigszins de hele warmtewisselaar bereiken.

Bocht: https://www.gamma.nl/asso...ding-125x125-mm/p/B301159
Buis: https://www.gamma.nl/asso...-150-mm-3-meter/p/B118088

De buis kan eenvoudig met een touwtje aan de bochten worden gebonden. Omdat de bochten een 'randje' hebben, blijft de buis goed zitten.
De bochten kunnen met een beugeltje op een plaat gemonteerd worden.

Getallen qua efficientie heb ik nog niet, daar is het nog te koud voor.

[ Voor 5% gewijzigd door sircampalot op 26-05-2020 09:02 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02-06 19:25
ik heb mijn mobiele airco (eurom pac 9.2) voorzien van een ombouw bij de luchtaanvoer naar de hete condensor. hiervoor gebruik ik 2 dakdoorvoeren van 125mm, 1 voor afvoer hete lucht, 1 voor aanvoer "koude" buitenlucht.

die ombouw bestaat uit een opbergbak van de ikea, met aan 1 kant de exacte maat. de andere kant heb ik afgezaagd, en een houten plank tegenaan gemaakt en dicht gekit. tussen de airco en de bak zit een rubber tochtstrip om 100% af te dichten

Hierop een 125mm bocht en direct aangesloten op een dakdoorvoer van 125mm.

Het is nu nog tijdelijk / provisorisch vast gezet, diameter afvoer slang wil ik nog anders (breder maken)

Hij staat momenteel op de hete zolderkamer (game room) waar het nu 27.3 graden was, na 20 min is de temp al gedaald naar 26.2. dit duurde voorheen een stuk langer.

Dit moet een heel stuk efficienter zijn dat dat het was, gezien er nu geen trek meer is, vanuit de deuropening.

De zolder is reeds geisoleerd, ook het dakraam is voorzien van een zonneluifel (kant en klaar velux zonwering).

Hieronder wat foto's

Afbeeldingslocatie: http://m-a-r-k.nl/pictures/huis/airco1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://m-a-r-k.nl/pictures/huis/airco2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Laatst online: 04-06 20:50

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

ravenstein schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 20:37:
ik heb mijn mobiele airco (eurom pac 9.2) voorzien van een ombouw bij de luchtaanvoer naar de hete condensor. hiervoor gebruik ik 2 dakdoorvoeren van 150mm, 1 voor afvoer hete lucht, 1 voor aanvoer "koude" buitenlucht.

die ombouw bestaat uit een opbergbak van de ikea, met aan 1 kant de exacte maat. de andere kant heb ik afgezaagd, en een houten plank tegenaan gemaakt en dicht gekit. tussen de airco en de bak zit een rubber tochtstrip om 100% af te dichten

Hierop een 150mm bocht en direct aangesloten op een dakdoorvoer van 150mm.

Het is nu nog tijdelijk / provisorisch vast gezet, diameter afvoer slang wil ik nog anders (breder maken)

Hij staat momenteel op de hete zolderkamer (game room) waar het nu 27.3 graden was, na 20 min is de temp al gedaald naar 26.2. dit duurde voorheen een stuk langer.

Dit moet een heel stuk efficienter zijn dat dat het was, gezien er nu geen trek meer is, vanuit de deuropening.

De zolder is reeds geisoleerd, ook het dakraam is voorzien van een zonneluifel (kant en klaar velux zonwering).

Hieronder wat foto's

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is echt een top idee, die bak gebruiken... Ik was me daar zelf al de kop over aan het breken de afgelopen jaren.

Ik ben mij momenteel weer aan het opmaken voor een nieuw jaar aan snikhete zomers, waarbij mijn lekker goedkope 8000BTU Fairline mobiele airco weer een nieuwe iteratie van testen zal moeten doorstaan :+ Nadat ik vorig jaar merkte hoe veel warmte eigenlijk alsnog afgegeven wordt via de afvoerslang, heb ik nu een geïsoleerde afvoerbuis van 125mm gekocht van 3 meter waarmee ik de warmte zo efficiënt mogelijk wil gaan afvoeren, de uitlaat van de airco is 120mm dus groter heeft toch geen nut.. Verder nog buisisolatie open snijden en om de houten plaat lijmen die in de raamopening zit voor de afvoer, zodat hier ook nog minder warmte terug naar binnen komt. Wellicht hier nog een plaat isolatiemateriaal voor lijmen.

Ik ga dus wel dit jaar ook nog een inlaatslang maken denk ik, en dan 90 graden PVC buis van 125mm gebruiken voor de doorvoer door mijn plaat. Dit is een stuk handiger dan hoe ik het nu heb: slang in het gat gepropt.. Inlaat dan inderdaad maar zo'n plastic doos kopen.

Je kunt zo'n mobiele airco best efficiënt laten werken, alleen het lawaai blijft over. Per dag haalt hij sowieso wel een paar liter vocht uit de lucht. Ik laat dat condenswater gewoon in een tobbe lopen. Verder maar eens werk maken van het huis opnieuw isoleren, denk dat ik daar eigenlijk nog wel de meeste winst mee ga behalen :+

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empo
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05 11:28
Ik heb een Tristar AC-5517, ooit op de kop getikt voor 150 euro bij ibood.7000 BTU. Ik heb alleen het nadeel dat dit ding aan bijna alle kanten wel een inlaat heeft.. Ik zie bij de PAC 9.2 / tristar 8779 wel duidelijk onderin een inlaat waar je zo een bak op zou kunnen kitten maar bij mijn AC 5517 lijkt het toch iets minder eenvoudig. Ziet foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-F9dz1SKJdc8gNXgaj72bIPPR38=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4HUTsj48L9EsZa8FrjEYA4j7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2iX8UlEOM13VxPTjo8iNXQTBAEU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ayKAragpZYBDVpelHkDzY52Q.jpg?f=fotoalbum_tile

EDIT:
Toevallig een video gevonden van een identiek exemplaar van LG. De radiator onder zou een buis op aangesloten moeten worden alleen loopt deze over 2 kanten bij dit model... ik zou iets handigs moeten bedenken om beide kanten aan 1 buis te kunnen koppelen
YouTube: Portable air conditioner problem turns off then back on

[ Voor 13% gewijzigd door Empo op 11-06-2020 00:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-05 22:20

royhoi

-

Vandaag ook maar eens aan de hobby geweest. Vorige zomer lopen kloten met een zak om het raam maar dat is waardeloos. Dus een plaat gehaald die inplaats van het raam is gekomen, geïnspireerd door @ravenstein ook gelijk een toevoer gemaakt met een bak.

Airco werkt nu top.

Denk dat ik nog wel wat winst kan behalen door het condensor gedeelte in de airco beter te isoleren, daar heb ik verder niks aan gedaan alleen die bak er op getapet. Moet wel zeggen dat als ik buiten de aanvoer dicht hou de hele boel vacuum trekt dus slecht is het zeker niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHS4SDeH7DyRQvQnxE2C6XGUrMk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IOSQ0thvKUmSqsqoadbsxRnH.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ca8Ls965C1g6UN5wcHZVlVoLCIA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QU0BwqNV2XkbUy3hyrkeWxCf.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8j4PeseOaXEroW_xkdVckX8H54g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PcsccCnmhtqjVO2T3feHaq85.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q_LlIUOXeTZ6rLUerFr-zH3rKvo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3nXEuKrJVoQMbdtnwNhVG2um.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4sHjDaObm5QbbXxe5oNt5uYxnRU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/InIksHYoMuCbBtlO0eTJGRtj.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8CR-UmFQ7oAeZqlzwaQYL7hmwv8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oIn4R6cYVv6eghMZ0iNjEX6y.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FjR1ATW-cmNvUio8hgRwzaGc1w4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Zph3aS5JSmIk6eAIg4zAzb3B.jpg?f=user_large

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:41
royhoi schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 15:59:
Vandaag ook maar eens aan de hobby geweest. Vorige zomer lopen kloten met een zak om het raam maar dat is waardeloos. Dus een plaat gehaald die inplaats van het raam is gekomen, geïnspireerd door @ravenstein ook gelijk een toevoer gemaakt met een bak.

Airco werkt nu top.

Denk dat ik nog wel wat winst kan behalen door het condensor gedeelte in de airco beter te isoleren, daar heb ik verder niks aan gedaan alleen die bak er op getapet. Moet wel zeggen dat als ik buiten de aanvoer dicht hou de hele boel vacuum trekt dus slecht is het zeker niet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ben je niet bang dat de hete lucht uit direct retour komt?

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-06 17:17
Leuk topic dit, je maakt er een 2-duct monoblock van.

Toevallig heb ik zelf 3 van deze 2-duct monoblocks in huis (Innova 2.0 Inverter) en ik kan aangeven dat het mengen van uitblazende warme lucht in de aangezogen buitenlucht niet snel op treedt. De condensor ventilator blaast vrij hard de uittredende warme lucht meters weg van de gevel, terwijl de condensor koelende lucht vlak langs de gevel wordt aangezogen.

Ik heb dit wel eens gemeten met een temperatuursensor in het aanzuigkanaal, omdat ik lamellenroosters had geplaatst die meer schuin naar de grond uitbliezen en aanzogen dan de originele roosters. Ik mat met 0.1 C gevoeligheid echter geen merkbare temperatuurverhoging in het aanzuigkanaal t.o.v. de temperatuur van de buitenlucht, ook niet na een half uur bedrijf op vol vermogen.

De (originele) 2-duct monoblocks halen gewoon A+ efficiëntie bij koelen tegenwoordig.

[ Voor 5% gewijzigd door rweust op 15-06-2020 07:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravenstein
Ik moet zeggen, het koelt wel lekker af nu. Veel sneller dan zonder die extra buis.
De afvoerbuis voor de warme lucht ga ik nog isoleren, die word 45 graden warm (IR thermometer).
Dat zal vast nog wat overbodige warmte schelen in mijn washok, waar ook de cv ketel + omvormer Wp hangt.

Er zit ook nog ''mechanische ventilatie'' in die 2 buizen, als ik de dop op foto 2 loskoppel, en de airco van de muurbuis los klik kan ik ook ventileren met 2 120mm fans die 75m3 per uur afzuigen.

buisdiameter vergroot naar 125 overal
Afbeeldingslocatie: http://www.m-a-r-k.nl/pictures/huis/airco3.jpg
buis in washok (word dus nog geisoleerd met 8cm glaswol)
Afbeeldingslocatie: http://www.m-a-r-k.nl/pictures/huis/airco4.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door ravenstein op 15-06-2020 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi

royhoi

-

Mijn airco werkt nu goed zie mijn vorige post, echter voel ik me best wel bezwaard ivm met het geluid. Mijn buren hebben direct hun terras naast die van mij waarbij de airco uitlaat zo goed als tegen de schutting aan staat.

Een split unit is gezien mijn situatie (vve) niet echt makkelijk te realiseren. Misschien zou ik deze nog voor het raam kunnen zetten waar nu de uitblaas monden zitten maar toch.

Heeft iemand er wel eens aan gedacht om de condensor te water koelen? Dat zal zeker een stuk stiller zijn ivm grote ventilator en ook niet super complex te realiseren.

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 09:23

BLN

royhoi schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:53:
Mijn airco werkt nu goed zie mijn vorige post, echter voel ik me best wel bezwaard ivm met het geluid. Mijn buren hebben direct hun terras naast die van mij waarbij de airco uitlaat zo goed als tegen de schutting aan staat.

Een split unit is gezien mijn situatie (vve) niet echt makkelijk te realiseren. Misschien zou ik deze nog voor het raam kunnen zetten waar nu de uitblaas monden zitten maar toch.

Heeft iemand er wel eens aan gedacht om de condensor te water koelen? Dat zal zeker een stuk stiller zijn ivm grote ventilator en ook niet super complex te realiseren.
Je hebt de gaten nu toch al zitten. Dan kun je daar net zo goed een buiten unit op de grond zetten. Die maakt waarschijnlijk minder herrie dan de ventilator uit de mobiele airco.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
BLN schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:29:
[...]

Je hebt de gaten nu toch al zitten. Dan kun je daar net zo goed een buiten unit op de grond zetten. Die maakt waarschijnlijk minder herrie dan de ventilator uit de mobiele airco.
Dat geluid probleem heb ik niet, ik blaas uit op het dak.
Is het echt storend voor je buren? wellicht dat je iets met een bocht naar boven / zijkant kunt fabriceren zodat het geluid ook die kant op gaat (let op regen) Mooi is anders maarja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-06 03:23
Ik heb een gedachte die al eerder voorbij kwam, kan je de hele unit niet gewoon buiten neerzetten en de koude lucht naar binnen stampen?

Of is dat niet handig?

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravenstein
koppie schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:54:
Ik heb een gedachte die al eerder voorbij kwam, kan je de hele unit niet gewoon buiten neerzetten en de koude lucht naar binnen stampen?

Of is dat niet handig?
het idee is leuk bedacht, echter:

- bij 35 graden buiten, ben je die warme buitenluch aan het koelen, om vervolgens je woning in te blazen
- overdruk op je woning : verlies van koude lucht aan de buitenlucht.

Beste optie blijft toch een split unit, echter kan ik die niet fatsoenlijk kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi

royhoi

-

ravenstein schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 14:17:
[...]

Dat geluid probleem heb ik niet, ik blaas uit op het dak.
Is het echt storend voor je buren? wellicht dat je iets met een bocht naar boven / zijkant kunt fabriceren zodat het geluid ook die kant op gaat (let op regen) Mooi is anders maarja...
Ik zou er zelf wel last van hebben denk ik als ik lekker buiten zit en op 1 meter afstand staat z’n ding uit te blazen. Ik zal eens zo’n bocht proberen ja kijken of dat scheelt.

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi

royhoi

-

BLN schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:29:
[...]

Ja gewoon een buiten unit op de balkon zetten kan technisch prima. Lijkt mij ook de beste oplossing ben daar echt over aan het nadenken. Wil z’n moderne buiten unit eigenlijk eens in de praktijk horen kijken hoe veel dat scheel maar ik kan me voorstellen dat met een grote ventilator het een stuk rustiger is.

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
royhoi schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 11:38:
[...]

Ja gewoon een buiten unit op de balkon zetten kan technisch prima. Lijkt mij ook de beste oplossing ben daar echt over aan het nadenken. Wil z’n moderne buiten unit eigenlijk eens in de praktijk horen kijken hoe veel dat scheel maar ik kan me voorstellen dat met een grote ventilator het een stuk rustiger is.
Ik hoor mijn airco unit op dezelfde afstand buiten minder goed dan de CV ketel van de buren ;)

(Naja... toen er nog gas genoeg in zat.. :( )

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sgrovert
Vandaag zelf ook mijn airco van zolder gehaald. Omdat ik nooit de foto`s van het eindresultaat geplaats heb bij deze nog een paar plaatjes

Behuizingen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MD5Qh7YoRm3nK9_KD0pbXrba58U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tBQ3dxBmLhOpgHVDaUPpAjda.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lr_BfMMepicyfi9OAkPVXy0j51k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SBBvVFp4YwRdgJIBnGWRLyUV.jpg?f=fotoalbum_tile

Aanzicht van Airco plus bak en plank voor in raam. Met de vurenhouten latjes kan de plank in het raam geklemd worden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4VxiDWSu7ANKD0WKxY-7x8jQLDA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KBeqbNNZtsCNFojNLeE11sCW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJ9IhJtdsv3z98ofpx9E3fkD8Y8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vaplN6EqpvVeE117JceLGaq0.jpg?f=fotoalbum_tile

Airco in bakje geplaatst. Ik toevallig nog wat papier/karton liggen dat in een post pakket als vulmateriaal gestopt was. Dit voorlopig gebruikt om de kier aan de bovenkant te vullen. Opvullen geeft nog een klein stukje geluidreductie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tf4g_jSz5iUHQ22sLtdTaPxYLbc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sCZm6qe3RPHyVwgYiTNGHC9q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxx53Z-Zzn2MyMp7c0jkHfpFslg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t6RwnW33USKsZTdZDv7i86vB.jpg?f=fotoalbum_tile

Eindresultaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EoOmohWngjLicErzYF8Wb21AXIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JxhZC7bnK9gRdEBdTpEcwGm9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Sgrovert op 24-06-2020 23:06 ]

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empo
ravenstein schreef op maandag 15 juni 2020 @ 21:35:
Ik moet zeggen, het koelt wel lekker af nu. Veel sneller dan zonder die extra buis.
De afvoerbuis voor de warme lucht ga ik nog isoleren, die word 45 graden warm (IR thermometer).
Dat zal vast nog wat overbodige warmte schelen in mijn washok, waar ook de cv ketel + omvormer Wp hangt.

Er zit ook nog ''mechanische ventilatie'' in die 2 buizen, als ik de dop op foto 2 loskoppel, en de airco van de muurbuis los klik kan ik ook ventileren met 2 120mm fans die 75m3 per uur afzuigen.

buisdiameter vergroot naar 125 overal
[Afbeelding]
buis in washok (word dus nog geisoleerd met 8cm glaswol)
[Afbeelding]
Ik heb ook maar een EUROM PAC 9.2 aangeschaft en onder dezelfde truk gedaan als jij met een ikea opbergdoos. Het valt mij echter op dat de airco pomp na een tijdje even uitgaat, ventilatie gaat wel door, en na 5 a 10 min weer aan. Luchtinlaat en uitlaat gaat beide via een 150mm slang. Zou de unit oververhit raken of is het normaal dat hij zelf even uit gaat na een tijdje? en weer aan... Mijn vorige airco (tristar 7000BTU) bleef maar uren doorpompen :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:21
Empo schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:57:
[...]

Ik heb ook maar een EUROM PAC 9.2 aangeschaft en onder dezelfde truk gedaan als jij met een ikea opbergdoos. Het valt mij echter op dat de airco pomp na een tijdje even uitgaat, ventilatie gaat wel door, en na 5 a 10 min weer aan. Luchtinlaat en uitlaat gaat beide via een 150mm slang. Zou de unit oververhit raken of is het normaal dat hij zelf even uit gaat na een tijdje? en weer aan... Mijn vorige airco (tristar 7000BTU) bleef maar uren doorpompen :S
Die van mij doet dat ook, maar dat komt omdat hij de ingestelde temperatuur dan heeft bereikt. Hij springt dan weer aan wanneer het weer warmer wordt. Door deze truc koelt de ruimte sneller af en bereik je die ingestelde temperatuur dus ook (sneller). Ik zou als ik jou was dus even kijken met welke temperatuur het gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empo
BlackMonkey schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:01:
[...]

Die van mij doet dat ook, maar dat komt omdat hij de ingestelde temperatuur dan heeft bereikt. Hij springt dan weer aan wanneer het weer warmer wordt. Door deze truc koelt de ruimte sneller af en bereik je die ingestelde temperatuur dus ook (sneller). Ik zou als ik jou was dus even kijken met welke temperatuur het gebeurd.
Ik dacht dat in eerste instantie ook, alleen ik weet niet hoe hij de omgeving meet, de kamer is zeker nog geen 16 graden :P misschien komt de koude lucht die uit de koeler komt ergens tegen de temp sensor aan die dan denkt dat het 16 graden is oid, maar dat is het zeker niet. De luchtbuis is ook niet dramatisch warm ofzo dat het een oververhitting kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
Empo schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:22:
[...]

Ik dacht dat in eerste instantie ook, alleen ik weet niet hoe hij de omgeving meet, de kamer is zeker nog geen 16 graden :P misschien komt de koude lucht die uit de koeler komt ergens tegen de temp sensor aan die dan denkt dat het 16 graden is oid, maar dat is het zeker niet. De luchtbuis is ook niet dramatisch warm ofzo dat het een oververhitting kan zijn.
Doet die van mij ook, deed ie volgens mij ook al toen ik hem nog beneden in de woonkamer had staan. Slangtemperatuur is ook normaal, tussen de 38 en 45 graden.

Heb je foto's van jouw mod?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Empo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lfr4yU3z352JLBBxJ32uZPSC9qc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mz5N89pH4NcK7zQZNAxhMusy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FyWl9dMSBcR2Af5TkwMspeZuP74=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zv28FW0mulzeBMqQN7wcPHrV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U971hXSGsV3Z6kcd5AF_w4DaqsI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7VOrkXK38PwB1593kMCy7BqD.jpg?f=fotoalbum_tile

Ook glaswol isolatie om de uitgaande slang gedaan. Ik dacht dat ik 2meter had besteld maar het bleek 2x1m te zijn 😅

Uitgaande buis roostertjes aan de buitenkant blazen naar rechts, waarbij de ingaande slang de roostertjes naar beneden staan waardoor de kans dat de ingaande slang de warme lucht weer naar binnen trekt kleiner is. Ik moest ze wel dicht bijelkaar zetten want het hout past precies in mijn kozijn en mijn raam gaat naar binnen open dus die staat/drukt erop. Alleen de zijkant is een beetje toegankelijk :) het werkt wel goed. Alleen het af en toe afslaan van de compressor viel mij op, maar dat kan ook aan het type liggen.

[ Voor 15% gewijzigd door Empo op 25-06-2020 17:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dickerdap
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-07-2020
Hola,

Al een tijdje speelde bij mij ook de gedachte om de luchttoevoer (tbv de condensor) vanaf buiten gericht/direct aan te voeren om zo het binnen- en buitenklimaat goed te scheiden, geen continu aanzuig van warme buitenlucht. Er zijn nl ook monoblock (veelal) gevel-airco’s die volgens dit principe werken en daardoor veel efficiënter zijn.
Nu kwam ik dit topic tegen, geniaal en simpel idee zo’n doos over het aanzuigrooster heen. Heb meteen wat materialen besteld bij ventilatieshop.nl, bak gehaald bij de action en aan de gang gegaan. Plaatje hout voor het raam voor de toe en afvoer rozetten. Aan de afvoer een stukje slang buiten zodat de aanzuig niet de warm lucht aanzuigt van afvoer.
Gisteren getest met en zonder de slangen. Zit minder dan een halve graad verschil tussen in de gekoelde uitblaaslucht boven de airco. Maw de airco heeft er nauwelijks last van de lange 6 meter slangen en de luchtweerstand die deze met zie meebrengen. Ik zeg geslaagd plan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FeHe6bRfq9a247auaws1widi1FE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3i7od1EHplFXvtRZht9AXG83.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLH7n7daaJwBr7qVg5D-z4No2Gw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fUjmhU9WpPQq5244xs6N9jFo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZCpqGKapD0y_Of2XynBbv6xyKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wrLZvVN0IdTfvDwgk429ATYO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franske84
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 02-09-2024
Ik heb met interesse deze topic gevolgd.
Vorig week had ik nieuwe mobiele airco gekocht (split airco kan niet ivm buren), 18000btu airco.
https://eurom.nl/product/...ers/coolperfect-180-wifi/
Volgens de foldertje kan ie 180m3 koelen maar ik wist al dat ze wat te mooi gaan reclameren. Ik haal het dan 20% af en kom uit op rond 140-150m3. Mijn ruimte is rond 140m3 (verdeeld 3 ruimtes en geen deuren).

Afgelopen dagen is warm en binnen is heerlijk koel. Bij ene ruimte die in buurt van airco is koeler dan andere ruimtes verderop. Ik ging uitzoeken waarom het zo is en kwam jullie topic tegen. Ik wist niet dat de lucht weggeblazen en daardoor nieuwe lucht invoeren via kieren enzo.
Dit verklaart waarom er ene ruimte warmer is dan bij de ruimte in buurt van airco.

Airco is geplaatst bij achterdeur, ik heb MDF plaat met gaten (voor de uitvoerslang en wateruitvoer slangetje) gezet en haakjes om plaat steviger vast zetten bij de deur. Ik kan nog een gaatje boren om lucht inzuigen met bak bij zuigende plek.

Ik durf dit niet open maken ivm garantie en mijn vraag is of de inzuigrooster, voor warme lucht uitblazen, vaak bij de onderste kant of ook bovenkant? Bij zijkant zijn 2 roosters, bovenste rooster is met afneembare filter. Onderkant niet. Ik denk dat bij de bovenste rooster gekoppeld is met uitblazen van koele lucht en onderste is gekoppeld met warme uitvoer naar buiten. Klopt dit?

En extra gat voor licht zuigen, moet het bijv 10 cm lager dan een gat voor de uitvoer van warme lucht?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P1XgK8dml6__59wdhwuqfctCCQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oqbgVL9ZxAk0LoEAKhNVqNQc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXSsHtYfLTV7gGA4RigR7UGt18A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J28DZyePdcfcP5EFBkdovxg8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Franske84 op 25-06-2020 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franske84
ravenstein schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:49:
[...]

het idee is leuk bedacht, echter:

- bij 35 graden buiten, ben je die warme buitenluch aan het koelen, om vervolgens je woning in te blazen
- overdruk op je woning : verlies van koude lucht aan de buitenlucht.

Beste optie blijft toch een split unit, echter kan ik die niet fatsoenlijk kwijt.
Ik wou het morgen uitproberen omdat de aansluitingen van mijn airco kan wisselen met een simpele klik. Vervolgens de Airco buiten zetten en slang via gat naar binnen om koele lucht blazen. Maar nu zag ik dat het toch geen goed idee was ivm overdruk. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Laatst online: 04-06 20:50

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

dickerdap schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 21:23:
Hola,

Al een tijdje speelde bij mij ook de gedachte om de luchttoevoer (tbv de condensor) vanaf buiten gericht/direct aan te voeren om zo het binnen- en buitenklimaat goed te scheiden, geen continu aanzuig van warme buitenlucht. Er zijn nl ook monoblock (veelal) gevel-airco’s die volgens dit principe werken en daardoor veel efficiënter zijn.
Nu kwam ik dit topic tegen, geniaal en simpel idee zo’n doos over het aanzuigrooster heen. Heb meteen wat materialen besteld bij ventilatieshop.nl, bak gehaald bij de action en aan de gang gegaan. Plaatje hout voor het raam voor de toe en afvoer rozetten. Aan de afvoer een stukje slang buiten zodat de aanzuig niet de warm lucht aanzuigt van afvoer.
Gisteren getest met en zonder de slangen. Zit minder dan een halve graad verschil tussen in de gekoelde uitblaaslucht boven de airco. Maw de airco heeft er nauwelijks last van de lange 6 meter slangen en de luchtweerstand die deze met zie meebrengen. Ik zeg geslaagd plan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waar je nog serieus wat resultaat mee kan behalen is een geïsoleerde uitlaatslang. Dat scheelt echt belachelijk veel warmte die niet in de te koelen ruimte terecht komt. Let wel op dat dit glaswol betreft en het verwerken daarvan niet slim is zonder fatsoenlijk masker en handschoenen.

Ik ben er in ieder geval heel tevreden mee. Inlaat en uitlaatslang van 125mm (uitgerekend dat dit maximaal ~6% volume kost t.o.v. compleet un-restricted airflow, imho acceptabel). PCV doorvoer (gelijmd in houten plank waar ik met figuurzaag 125mm heb uitgezaagd waar de slangen opzitten.

Het dempt zelfs het geluid nog best aardig, al blijft zo'n airco natuurlijk wel een lawaaipapagaai. Ik kan nu in ieder geval zeer comfortabel werken op mijn kamer terwijl de zon daar van 13:00 tot zonsondergang vol op staat.
Franske84 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 23:04:
Ik heb met interesse deze topic gevolgd.
Vorig week had ik nieuwe mobiele airco gekocht (split airco kan niet ivm buren), 18000btu airco.
https://eurom.nl/product/...ers/coolperfect-180-wifi/
Volgens de foldertje kan ie 180m3 koelen maar ik wist al dat ze wat te mooi gaan reclameren. Ik haal het dan 20% af en kom uit op rond 140-150m3. Mijn ruimte is rond 140m3 (verdeeld 3 ruimtes en geen deuren).

Afgelopen dagen is warm en binnen is heerlijk koel. Bij ene ruimte die in buurt van airco is koeler dan andere ruimtes verderop. Ik ging uitzoeken waarom het zo is en kwam jullie topic tegen. Ik wist niet dat de lucht weggeblazen en daardoor nieuwe lucht invoeren via kieren enzo.
Dit verklaart waarom er ene ruimte warmer is dan bij de ruimte in buurt van airco.

Airco is geplaatst bij achterdeur, ik heb MDF plaat met gaten (voor de uitvoerslang en wateruitvoer slangetje) gezet en haakjes om plaat steviger vast zetten bij de deur. Ik kan nog een gaatje boren om lucht inzuigen met bak bij zuigende plek.

Ik durf dit niet open maken ivm garantie en mijn vraag is of de inzuigrooster, voor warme lucht uitblazen, vaak bij de onderste kant of ook bovenkant? Bij zijkant zijn 2 roosters, bovenste rooster is met afneembare filter. Onderkant niet. Ik denk dat bij bovenste rooster gekoppeld is met uitblazen van koele lucht en onderste is gekoppeld met warme uitvoer naar buiten. Klopt dit?[Afbeelding]

[Afbeelding]
18K BTU :+ Da's best een unit >:) Die van mij doet maar 8000 BTU maar kan de eerste verdieping (~120m2) op een redelijke temperatuur houden.

[ Voor 29% gewijzigd door Kuusj op 25-06-2020 23:19 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franske84
Kuusj schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 23:17:
[...]

18K BTU :+ Da's best een unit >:) Die van mij doet maar 8000 BTU maar kan de eerste verdieping (~120m2) op een redelijke temperatuur houden.
Klopt, vorig jaar was oude 9000btu airco en het scheelt beetje maar ik merk dat met nieuwe airco veel verschil. Ik heb voor de onderzoek wat het verschil is. Bij 9000btu airco kan het verlagen naar 25/26 graden en 18000 btu zakt het naar 22-23 graden terwijl buiten 30+ is.

Alleen bij oude airco was er niet groot verschil met ruimtes qua warmte maar nieuwe is wel verschil.

Ik zal binnenkort bak met extra slang inkopen en uitproberen of het resultaat is. Ik hou jullie op de hoogte.

[ Voor 6% gewijzigd door Franske84 op 26-06-2020 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Empo schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:46:
[...]
Alleen het af en toe afslaan van de compressor viel mij op, maar dat kan ook aan het type liggen.
Volgens mij is dat juist een teken dat deze setup efficiënt werkt, omdat hij dus niet constant hoeft te blijven koelen maar merkt dat het koel genoeg is en dan de compressor uitschakelt.

Zo werkt het in mijn auto in ieder geval wel, daar hoor ik ook de aircopomp in-/uitschakelen (met bijbehorende wisseling in toerental als motor stationair loopt).

Volgens mij deed de airco van @wizzopa dit ook nadat hij hem had omgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
De “efficiëntie” van de ombouw actie heb ik nog verder verhoogt door de aanwezige “kortsluit” lucht tussen de koude en de warme kant af te dichten.
Dat dit aanwezig was, kwam naar voren door dat er nog steeds een onderdruk in de ruimte ontstond.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
Franske84 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 23:04:

Ik durf dit niet open maken ivm garantie en mijn vraag is of de inzuigrooster, voor warme lucht uitblazen, vaak bij de onderste kant of ook bovenkant? Bij zijkant zijn 2 roosters, bovenste rooster is met afneembare filter. Onderkant niet. Ik denk dat bij de bovenste rooster gekoppeld is met uitblazen van koele lucht en onderste is gekoppeld met warme uitvoer naar buiten. Klopt dit?

En extra gat voor licht zuigen, moet het bijv 10 cm lager dan een gat voor de uitvoer van warme lucht?
open maken is niet perse nodig, je kunt ook de luchtstroom even blokkeren (a4tjes papier), en kijken waar hij minder gaat blazen, dat zal of de koude kant zijn, of de slang waar hij afblaast. Mooie airco trouwens, zal goed koelen!

Gokje: de onderkant is de warme zijde :)
Kuusj schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 23:17:
[...]

Waar je nog serieus wat resultaat mee kan behalen is een geïsoleerde uitlaatslang. Dat scheelt echt belachelijk veel warmte die niet in de te koelen ruimte terecht komt. Let wel op dat dit glaswol betreft en het verwerken daarvan niet slim is zonder fatsoenlijk masker en handschoenen.
Dit moet ik aan de airco zijde nog doen, de rest van de buis in het washok is nu voorzien van 8cm dik glaswol met alu cachering. daar scheelt het al aardig wat graden dan zonder die isolatie, buis word 45 graden.

Ik heb nog een pak glaswol over hiervoor.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Interessant topic dit. Inmiddels geen mobiele airco meer doordat ons nieuwe huis voorzien is van vloerkoeling, maar misschien nog wel interessante inspiratie voor mensen hoe ik het bij ons vorige huis deed. Dat was een huurhuis, dus kon er niets aanpassen.

Onze airco (een Trotec unit) had ook een adapter zodat de slang ook op de koude uitblaas paste die eigenlijk bedoelt is om de airco als verwarming te gebruiken. Daarom heb ik ervoor gekozen om de airco buiten op de gallerij te plaatsen en alleen de koude lucht naar binnen te blazen. Het is minder efficiënt dan een 2-pijps systeem, omdat je buitentemperatuur lucht gaat koelen en dan naar binnen blaast, maar je hebt wel dat luchtvochtigheid in huis goed daalt, doordat je geen vochtige lucht aanzuigt. Je hebt ook nog steeds een overspil probleem doordat je veel lucht naar binnen blaast. Maar daarvoor zette ik de binnendeur op een kier, zodat de overvloedige en koelere lucht uit de ruimte de rest van het huis in stroomde.

Het koelen werkte redelijk goed. Vast niet zo goed als een 2-pijps systeem, maar wat ik vooral heel fijn vond aan deze oplossing was dat het geluid sterk afnam. Dat was zowel voor werken met de airco als slapen met de airco heel prettig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KdXGLqVEI7Cwo08FPCynB8mBQF8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yNMyUDKug6Q1VcoA4qgKbvsc.jpg?f=user_large

De groene plaat is een XPS isolatieplaat die ik op maat heb gemaakt voor het raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empo
Paul C schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:41:
Interessant topic dit. Inmiddels geen mobiele airco meer doordat ons nieuwe huis voorzien is van vloerkoeling, maar misschien nog wel interessante inspiratie voor mensen hoe ik het bij ons vorige huis deed. Dat was een huurhuis, dus kon er niets aanpassen.

Onze airco (een Trotec unit) had ook een adapter zodat de slang ook op de koude uitblaas paste die eigenlijk bedoelt is om de airco als verwarming te gebruiken. Daarom heb ik ervoor gekozen om de airco buiten op de gallerij te plaatsen en alleen de koude lucht naar binnen te blazen. Het is minder efficiënt dan een 2-pijps systeem, omdat je buitentemperatuur lucht gaat koelen en dan naar binnen blaast, maar je hebt wel dat luchtvochtigheid in huis goed daalt, doordat je geen vochtige lucht aanzuigt. Je hebt ook nog steeds een overspil probleem doordat je veel lucht naar binnen blaast. Maar daarvoor zette ik de binnendeur op een kier, zodat de overvloedige en koelere lucht uit de ruimte de rest van het huis in stroomde.

Het koelen werkte redelijk goed. Vast niet zo goed als een 2-pijps systeem, maar wat ik vooral heel fijn vond aan deze oplossing was dat het geluid sterk afnam. Dat was zowel voor werken met de airco als slapen met de airco heel prettig.

[Afbeelding]

De groene plaat is een XPS isolatieplaat die ik op maat heb gemaakt voor het raam.
Enige nadeel van zo een setup is dat je overdruk creëert in je woning omdat je enkel lucht je woning inblaast. Ik zou zeggen liever overdruk dan onderdruk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empo
ThinkPadd schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 00:29:
[...]

Volgens mij is dat juist een teken dat deze setup efficiënt werkt, omdat hij dus niet constant hoeft te blijven koelen maar merkt dat het koel genoeg is en dan de compressor uitschakelt.

Zo werkt het in mijn auto in ieder geval wel, daar hoor ik ook de aircopomp in-/uitschakelen (met bijbehorende wisseling in toerental als motor stationair loopt).

Volgens mij deed de airco van @wizzopa dit ook nadat hij hem had omgebouwd.
Dat lijkt er inderdaad op. Lekker koel hoor de kamer, met mijn vorige opstelling kreeg ik het niet zo koel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik heb een soortgelijke setup dit jaar, 125mm geïsoleerde flex. 10m (zit in de witte buis)
Airco staat op zolder en blaast boven de slaapkamerdeur de slaapkamer in. In de slaapkamer zelf is het doodstil. Afvoerslang van de airco (51 gr) zit op de schoorsteen aangesloten. Temperatuur in de slaapkamer hangt rond de 24-25 graden, normaal zo rond de 28-30 graden. Stel je laat hem 24u draaien zal het nog wel verder teruglopen. Lucht komt via de deur (op een kier) weer terug naar zolder, dus op de gang koelt het ook iets af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qk8FHWBBNJLYWuLgEvmdSRZ3KTs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4AZm1DrvQHkgub9QB7AucLt8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MzY1yePcYYTPI6PBRBCywN-9cgg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gle5E3rnR3ixvDHFljZMpaLT.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 24% gewijzigd door Jim423 op 26-06-2020 12:33 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:54
Ik twijfelde de laatste weken heel erg tussen een split unit airco of toch maar een mobiele. Ik ben me er van bewust dat deze lang niet dezelfde resultaten hebben, toch heb ik n.a.v. dit topic toch de keuze gemaakt voor een mobiele.

Ik wil eigenlijk deze gaan bestellen:
Bekijk Gutfells CM61248WE - Mobiele airco op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

Is dit teveel voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten? 12.000BTU voor 330. Of kan ik beter een DeLognhi nemen, degelijkere kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empo
G33st schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 13:15:
Ik twijfelde de laatste weken heel erg tussen een split unit airco of toch maar een mobiele. Ik ben me er van bewust dat deze lang niet dezelfde resultaten hebben, toch heb ik n.a.v. dit topic toch de keuze gemaakt voor een mobiele.

Ik wil eigenlijk deze gaan bestellen:
Bekijk Gutfells CM61248WE - Mobiele airco op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

Is dit teveel voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten? 12.000BTU voor 330. Of kan ik beter een DeLognhi nemen, degelijkere kwaliteit.
330 is heel goed eerlijk gezegd voor 12k btu. Ik heb mijn eurom 9k voor 240 gekocht. Maar mocht ik weer eens met de auto naar spanje/italie gaan dan kom ik zeker met een split unit terug....In nederland zijn die dingen gewoon nog veel te duur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:45
Interessant topic, zit nu ook naast mijn mobiele airco (Whirlpool AMD 099/I) 3400W x 3.41 = 11.500BTU?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZrIIG6UP7BOEiuKI_joGS-q2Uw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5zKc5pUww0Sde52WQFsUYYty.jpg?f=user_large

Niet mijn huis. ^^

Ik heb niet zo snel kans om het door een raam te doen maar heb wel een kruipruimte van 1.20 hoog.
Kan ik daar wat mee om twee buizen door te steken, of krijgt deze nooit genoeg aanzuiging van nieuwe lucht?
Hij staat nu gewoon op ventileren maar het is onderhand wel 30 graden in de kamer. :( en ik zie zo'n ombouw klus wel zitten.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sgrovert
Heeft alleen zin als je via de kruipruimte naar buiten kan. Als je de warme kant in de kruipruimte uit laat komen warm je vrij snel de kruipruimte op. De airco kan zijn warme niet meer krijg en via de vloer zal de warmte terug het huis inkomen. Gezien de ervaringen in dit topic kan je wel lange slangen gebruiken om via de kruipruimte naar buiten te gaan.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Als je vloerisolatie hebt zou ik er niet zo bang voor zijn dat het via de vloer naarbinnen komt.
Echter de tweede slang (aanvoer) krijgt te warme retourlucht dus daar zit dan je probleem. Het wordt dan puur afvoeren via de kruipruimte. Ik zou het alleen niet doen als jouw kruipruimte verbonden is met de kruipruimte van de buren. En zorg dat al je kruipruimteventilatie open is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DistantFury
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18-12-2024
Zelf heb ik voor de erg hete dagen van het jaar een mobiele airco op het balkon van mijn appartement staan. Ik heb het uitblaasrooster van de airco eraf gehaald en er een plastic adapterplaat op geschroeft waar de luchtslang op past. Vervolgens hang ik de buis door het raam naar binnen, en word de warme lucht naar buiten gedrukt. De mechanische ventilatie helpt hier ook aan mee.

Binnen heb ik heerlijk koele lucht, en alle lawaai blijft buiten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yori1989
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-06 13:50
Sgrovert schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 22:42:
Vandaag zelf ook mijn airco van zolder gehaald. Omdat ik nooit de foto`s van het eindresultaat geplaats heb bij deze nog een paar plaatjes

Behuizingen
[Afbeelding][Afbeelding]

Aanzicht van Airco plus bak en plank voor in raam. Met de vurenhouten latjes kan de plank in het raam geklemd worden
[Afbeelding][Afbeelding]

Airco in bakje geplaatst. Ik toevallig nog wat papier/karton liggen dat in een post pakket als vulmateriaal gestopt was. Dit voorlopig gebruikt om de kier aan de bovenkant te vullen. Opvullen geeft nog een klein stukje geluidreductie.
[Afbeelding][Afbeelding]

Eindresultaat
[Afbeelding]
Hoe vind je dat op deze manier de koele lucht zich door de woning verspreid? Door de onderdruk wordt natuurlijk vooral warme lucht door kieren ontrokken in andere kamers in een woning. Door dit effect lijkt het me dat de koude lucht niet in staat is deze plekken te bereiken. Merk je dat door de onderdruk weg te nemen de airco ook een groter effectief bereik heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franske84
yori1989 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 08:57:
[...]

Hoe vind je dat op deze manier de koele lucht zich door de woning verspreid? Door de onderdruk wordt natuurlijk vooral warme lucht door kieren ontrokken in andere kamers in een woning. Door dit effect lijkt het me dat de koude lucht niet in staat is deze plekken te bereiken. Merk je dat door de onderdruk weg te nemen de airco ook een groter effectief bereik heeft?
Mobiele airco's hebben 2 ingang en 2 uitgangen. Wat wij proberen is dat mobiele airco's hetzelfde systeem geven als monoblock airco's. Raam/deur dichtmaken met plank (met gaten) en de ingang voor de warme uitvoer uitgang gaan wij dichtmaken met bak en slang naar de plank naast de warme uitvoer.. De resultaat is dat er geen onderdruk meer in de kamer/woning...

Bij meeste mobiele airco's zijn vrijwel hetzelfde systemen: onderste ingangsrooster is gekoppeld met warme uitvoer. En bovenste ingangsrooster (waar je filter uithalen om het schoonmaken) is gekoppeld met de koude lucht.

[ Voor 3% gewijzigd door Franske84 op 27-06-2020 21:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Franske84
Vanmiddag was ik hele middag bezig met modificatie voor mijn airco. Hierbij de resultaat.

Benodigde spullen, aangeschaft bij Hornbach:

-45x35x15 cm bak
-Tocht strips
-Tiewraps
-Speciale vochtbestendige plakband voor afvoerbuizen
-Flexibel witte buis
-MDF plaat voor de deur
-Schroefduimen om MDF plaat bevestigen bij de deur kozijn.

Bij de mdf plaat, linksonder met witte buisje is voor de zuigen en daaronder voor water uitvoer met middel van waterslang. Bij de gat aan de rechterkant is voor de uitvoer (heb ervoor gezorgd dat warme afvoer naar ander kant geblazen zodat er niet terugkomt bij de invoer).

Laat warme dagen maar komen dan ben ik benieuwd of het betere resultaat is. Airco gaat dus ca 50cm bij de plaat staan. Ik twijfel of het wol isolatie wel nuttig is. Zo ja,
Waar kan ik 150mm isolatie buizen halen? Bij Hornbach en Praxis hebben ze helaas niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eqG_XiLRmwSbc72ziGfDoGhMtj0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cmK1YclywQkNyzAIcX5mjdm5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SzUuMR_GXKH7H4UJcMmgKj_LEvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/li2N3YhVvvSZgC4fEMg1Qt7w.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Franske84 op 12-07-2020 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry Nak
  • Nu online
Franske84 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 21:42:
Vanmiddag was ik hele middag bezig met modificatie voor mijn airco. Hierbij de resultaat.

Benodigde spullen, aangeschaft bij Hornbach:

-45x35x15 cm bak
-Tocht strips
-Tiewraps
-Speciale vochtbestendige plakband voor afvoerbuizen
-Flexibel witte buis
-MDF plaat voor de deur
-Schroefduimen om MDF plaat bevestigen bij de deur kozijn.

Bij de mdf plaat, linksonder met witte buisje is voor de zuigen en daaronder voor water uitvoer met middel van waterslang. Bij de gat aan de rechterkant is voor de uitvoer (heb ervoor gezorgd dat warme afvoer naar ander kant geblazen zodat er niet terugkomt bij de invoer).

Laat warme dagen maar komen dan ben ik benieuwd of het betere resultaat is. Airco gaat dus ca 50cm bij de plaat staan. Ik twijfel of het wol isolatie wel nuttig is. Zo ja,
Waar kan ik 150mm isolatie buizen halen? Bij Hornbach en Praxis hebben ze helaas niet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De warme dagen zijn er inmiddels, hoe gaat 't zo?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vaserv
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-09-2020
Naar aanleiding van dit topic gister mijn Comfee mobiele airco van de Lidl omgebouwd.

Ductape, Tyrips, tochtstrip, plastic bak van de ikea en een 1,5 meter 125mm buis.

Resultaat is echt fantastisch. Geen onderdruk meer in de kamer en het apparaat is beduidend stiller. Kamer is ook sneller op temperatuur.

Ik begrijp werkelijk niet waarom niet alle mobiele airconditioners met 2 slangen worden geleverd. Of een slang met gescheiden kanalen.

Bedankt voor alle tips in dit topic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJxqbp_VAPr_ASc9hVFDMkGBBSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u3ZkzmdFohsBT1VKkcflOt6Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vaHxbyDrpXbDf_jq3nuBcP08vEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qwhTHaoOVh8lgoJYGdOVTc4p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:55

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Love it! Meteen aan de slag gegaan vanochtend.
Upgrade 1 naar 2 slangen FTW! De PAC9.2 snort nu tevreden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qR0L7dSusqwOlAn9_CDYgEB0Cfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V3QXoKqP5rU0KhCTF06q0GNP.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GwzLVM64romfZH059ImE9o-oe_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vo0vYT8pI1n5OvSsliXYJfav.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oKDcq07hDhke4RThXKcs2XQu1u4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mQ34q50hoxCCil6R6fAEvVMP.jpg?f=fotoalbum_large

Bakje van de Action, past na kleine modificatie precies de Ø150mm luchtdoorvoer van de Karwei in.

Retourbuis nog isoleren.

[ Voor 3% gewijzigd door ElMacaroni op 08-08-2020 13:44 . Reden: Link luchtrooster ]

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Franske84
Harry Nak schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 21:55:
[...]

De warme dagen zijn er inmiddels, hoe gaat 't zo?
Afgelopen dagen laat ik airco werken voor de ruimte van 60m2 (rond 150m3). Ik kan vertellen dat het wel resultaat t.o.v. zonder modificatie. Minder lawaai en geen onderdruk van de lucht. En temperatuur zijn afgelopen dagen rond 23 tot 25 graden. (Zonder modificatie was toen rond 26-28 graden met lucht onderdruk, geen airco = meestal rond 29-30 graden).
Kortom, het helpt goed en ik snap ook niet waarom de mobiele airco's niet eerder met 2 slangen op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-06 14:01
Maar geeft dit niet teveel weerstand? Dus dat hij te weinig verse lucht krijgt? Die ook nog eens warmer is dan normaal het geval is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry Nak
  • Nu online
Franske84 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 20:52:
[...]

Afgelopen dagen laat ik airco werken voor de ruimte van 60m2 (rond 150m3). Ik kan vertellen dat het wel resultaat t.o.v. zonder modificatie. Minder lawaai en geen onderdruk van de lucht. En temperatuur zijn afgelopen dagen rond 23 tot 25 graden. (Zonder modificatie was toen rond 26-28 graden met lucht onderdruk, geen airco = meestal rond 29-30 graden).
Kortom, het helpt goed en ik snap ook niet waarom de mobiele airco's niet eerder met 2 slangen op de markt.
Mooi resultaat. Toch 3 graden die je meepakt met slechts een aparte inlaat. Ik ga 't ook doen. Heb je de airco de hele dag aan staan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-06 22:39

Garyu

WW

Ik zit er ook over te denken, maar verbaas me over het gebrek aan hardere feiten die ik zo een twee drie op internet kan vinden. Veel subjectief "ja het is wel iets beter", maar niemand die het iets beter heeft weten te meten of uit te rekenen?
Is het dan toch vooral gevoel?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heeft niks met gevoel te maken.
Is in dit topic al eerder besproken:
zonder deze modificaties zuigt de airco warme vochtige lucht van buiten door alle kieren in je huis naar binnen.
Het kost veel koelcapaciteit om dat vocht te laten condenseren in de airco.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:21
Garyu schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 21:40:
Ik zit er ook over te denken, maar verbaas me over het gebrek aan hardere feiten die ik zo een twee drie op internet kan vinden. Veel subjectief "ja het is wel iets beter", maar niemand die het iets beter heeft weten te meten of uit te rekenen?
Is het dan toch vooral gevoel?
Het concept van onderdruk doordat je lucht uit de ruimte blaast is gewoon een hard feit. Zelf merkte ik dit ook direct doordat mijn kamerdeur na de modificatie weer sluit alsof de airco uit is. Daarnaast merk ik zelf een duidelijk verschil in temperatuur doordat ik hem in de laagste i.p.v. de hoogste stand kan zetten en hij ook nog is veel eerder en beter de ingestelde temperatuur haalt (de compressor slaat dan af) welke hij eerder nooit bereikte. Tot slot is hij stiller in mijn geval, iets wat je wel snel merkt als je ernaast slaapt. Dit komt deels doordat de lucht suizing nu buiten gebeurd.

Zelf heb ik gewoon een rol tape, doosje van een oud pakket en een slang van een paar euro gekocht, dat was mij na alle reacties hier wel de gok waard. Overigens is deze oplossing welk compleet zinloos zonder een raamafdichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Laatst online: 04-06 09:11
Interessant topic. Ik heb zelf de Eurom PAC 9.2 en met zeer veel onderdruk (duidelijk voelbare luchtstroom onder de deur door) ben ik in staat om de slaapkamer 2 graden te koelen t.o.v. de rest van het huis. Ergens vraag ik me af of dit echt helpt: in plaats van indirect lucht aan te zuigen die 2 graden warmer is, ga ik direct lucht van buiten aanzuigen die de komende dagen misschien wel 10 graden warmer is, hoewel deze niet de kamer in komt en direct de airco in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry Nak
  • Nu online
Juup schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 23:51:
Heeft niks met gevoel te maken.
Is in dit topic al eerder besproken:
zonder deze modificaties zuigt de airco warme vochtige lucht van buiten door alle kieren in je huis naar binnen.
Het kost veel koelcapaciteit om dat vocht te laten condenseren in de airco.
Maar of de airco lucht direct van buiten haalt, of buitenlucht door de kieren van je huis, dat is toch precies dezelfde lucht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:11
Ding is een warmtepomp, die moet aan de ene kant warmte afgeven en aan de andere kant "koelte afgeven" (warmte opnemen).
Bij COP van 3 verbruik je electrisch 1000W om 3000W te koelen, die 4000W moet naar buiten afgevoerd worden, daar moet je veel mucht voor verplaatsen.

Of die warmte bij 25 of 35° wordt afgegeven, zal niet veel verschil maken in rendement van de warmtepomp.

Wat wel een enorm verschil maakt, is dat die ondingen standaard constand keihard warme lucht naar binnen zuigen, daar kan je niet tegenop koelen.
Harry Nak schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 04:02:
[...]
Maar of de airco lucht direct van buiten haalt, of buitenlucht door de kieren van je huis, dat is toch precies dezelfde lucht?
Nee, ofwel circuleert de warme lucht door 2 buizen, van buiten naar buiten, dus nauwelijks binnen warmteafgifte.
Of de standaard: warme lucht van buiten naar binnen zuigen, en de koele lucht waar naar bjiten blazen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebie321
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07-05 16:47
Kleine vraag, ik heb mijn Delonghi pac el98 ook omgebouwd naar een twee buizen systeem. De aanvoer komt nu door een flexibele 150mm buis. Ik merk dat er wel nog een lichte onderdruk in de kamer blijft ondanks dat de onderste luchtkanalen volledig zijn afgesloten. Zou het kunnen dat de airco ook lucht ook de bovenste luchtfilter naar buiten blaast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:59
Sinds eergisteren ook gezwicht en eindelijk ook maar aan de mobiele airco gegaan... Eurom polar 7001. Na zelf al wat geknutseld te hebben om de uitblaas via de brievenbus te leiden was ik toch nog niet tevreden... Geweldig dat dit topic er is. Had het ding ook al half ontmanteld om te kijken of het efficiënter kon, maar zie hier een paar goede ideeën voorbijkomen.
Ik was al bezig om op te ruimen en had dus al een voorraad opbergbakken gekocht ... 1 daarvan gaat straks het mes in zo te zien. Nu nog een extra slang zien te vinden op zondag...

Wat me wel opvalt is dat het ding op de lage stand al een forse hoeveelheid lucht verplaatst, wat me (maar ik weet er weinig van) redelijk onnodig lijkt. Heb ik het idee dat de lucht daardoor relatief langzaam koelt. Als de lucht iets langzamer langs de warmtewisselaar stroomt kan deze nog veel koeler worden lijkt me?! Met bijkomend voordeel minder herrie!?
Zijn er Tweakers die daar mee bezig zijn geweest om de fanspeed verder te reguleren dan de default standjes? Of is dat allemaal teveel gedoe en/of gewoon prima in balans?
(Lees: raakt het ding oververhit als je de fanspeed verlaagt?)

[ Voor 35% gewijzigd door GeeEs op 09-08-2020 08:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
wiebie321 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 08:22:
Kleine vraag, ik heb mijn Delonghi pac el98 ook omgebouwd naar een twee buizen systeem. De aanvoer komt nu door een flexibele 150mm buis. Ik merk dat er wel nog een lichte onderdruk in de kamer blijft ondanks dat de onderste luchtkanalen volledig zijn afgesloten. Zou het kunnen dat de airco ook lucht ook de bovenste luchtfilter naar buiten blaast?
Dat komt waarschijnlijk door dat in de behuizing ergens nog een verbinding is tussen de warme en de koude kant.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 04-06 16:00
GeeEs schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 08:34:
....
Wat me wel opvalt is dat het ding op de lage stand al een forse hoeveelheid lucht verplaatst, wat me (maar ik weet er weinig van) redelijk onnodig lijkt. Heb ik het idee dat de lucht daardoor relatief langzaam koelt. Als de lucht iets langzamer langs de warmtewisselaar stroomt kan deze nog veel koeler worden lijkt me?! Met bijkomend voordeel minder herrie!?
Zijn er Tweakers die daar mee bezig zijn geweest om de fanspeed verder te reguleren dan de default standjes? Of is dat allemaal teveel gedoe en/of gewoon prima in balans?
(Lees: raakt het ding oververhit als je de fanspeed verlaagt?)
Het valt te proberen, maar als de ventilatorsnelheid te laag is loop je het risico dat de verdamper bevriest omdat er dan te weinig lucht doorheen passeert en hij dus te veel warmte opneemt. Dus je zou dat heel goed moeten kunnen uitbalanceren en mij lijkt het dat fabrikanten dit al redelijk hebben uitgezocht. Zeker vergeleken met een split airco zijn het maar kleine verdamper blokjes waardoor ik het idee krijg dat ze in verhouding een hogere luchtstroom nodig hebben om te voorkomen dat er bevriezing optreedt. Dat merk je ook enigszins met de condenser van een mobiele: die worden echt loeiheet omdat ze maar een kleiner oppervlak hebben waar de hitte kan worden afgegeven, terwijl de condenser van m'n split unit hier een paar graden warmer aanvoelt dan de buitentemperatuur.
Pagina: 1 2 ... 12 Laatste