Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-06 17:15
Bevriezing ben ik niet zo bang voor. Zeker niet met de huidige temperaturen. Zodra het buiten onder de 30 zakt zal ik deze unit waarschijnlijk ook niet gebruiken. Het is echt om de scherpe randjes van de huidige hittegolven af te halen, en dat werkt gelukkig erg goed hiermee. Bizar wel dat 4 a 5 graden verschil gevoelsmatig zoveel uit kan maken, tussen extreem lamlendig zwetend op de bank hangen en gewoon rustig beetje huishouden doen en beetje knutselen. Heerlijk!

Het oververhitten van de condenser is inderdaad wel een dingetje... Die wordt inderdaad goed heet, met de standaard settings....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:34
Zelf ben ik geen fan van die mobiele airco's maar met deze aanpassingen halen jullie wel het grootste nadeel weg. Dat is namelijk niet zozeer de onderdruk, maar het feit dat er met hetzelfde tempo als dat er warme lucht naar buiten wordt geblazen er nieuwe, vochtige, lucht naar binnen wordt getrokken. De meeste mobiele airco's zijn daarom vooral bezig met het drogen van steeds nieuwe vochtige lucht i.p.v. koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:32

Garyu

WW

Juup schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 23:51:
Heeft niks met gevoel te maken.
Is in dit topic al eerder besproken:
zonder deze modificaties zuigt de airco warme vochtige lucht van buiten door alle kieren in je huis naar binnen.
Het kost veel koelcapaciteit om dat vocht te laten condenseren in de airco.
Ik snap de logica prima, ik zou aleen graag feiten zien, om te kunnen beslissen of een extra slang in mijn situatie de moeite waard is.

Mijn appartement heeft overigens bouwtechnisch altijd onderdruk vanwege afzuiging in de badkamers, dat kan ik niet uitzetten.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franske84
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 02-09-2024
Harry Nak schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 21:37:
[...]

Mooi resultaat. Toch 3 graden die je meepakt met slechts een aparte inlaat. Ik ga 't ook doen. Heb je de airco de hele dag aan staan?
Ja, ik heb het met een digitale temperatuur gemeten.
Airco gaat overigens aan tijdens de werktijden, 8-9 uren per dag. Ik merk dat smorgens wel snel naar 23 graden gegaan en daarna langzamer naar 25 graden op eind van de middag.
Dit is opzich wel logisch want smiddags is buiten nog warmer dan smorgens.
Arnout schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 20:59:
Maar geeft dit niet teveel weerstand? Dus dat hij te weinig verse lucht krijgt? Die ook nog eens warmer is dan normaal het geval is?
Wij doen smorgens vroeg half uurtje deuren en ramen open laten om het luchten.
Het systeem van mobiele airco's met modificaties zijn in principe hetzelfde als monoblock airco's (En klein beetje als een split airco systemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:06
MeTooPV schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 11:41:
Zelf ben ik geen fan van die mobiele airco's maar met deze aanpassingen halen jullie wel het grootste nadeel weg. Dat is namelijk niet zozeer de onderdruk, maar het feit dat er met hetzelfde tempo als dat er warme lucht naar buiten wordt geblazen er nieuwe, vochtige, lucht naar binnen wordt getrokken. De meeste mobiele airco's zijn daarom vooral bezig met het drogen van steeds nieuwe vochtige lucht i.p.v. koelen.
Er wordt lucht via twee kanten uitgestoten: warme lucht maar buiten en koude lucht naar binnen. Dan wordt er toch niet met hetzelfde tempo lucht aangezogen? Dat hangt af van het verschil tussen in- en uitstroom naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvanbale
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 31-08-2020
GeeEs schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 08:34:
Sinds eergisteren ook gezwicht en eindelijk ook maar aan de mobiele airco gegaan... Eurom polar 7001. Na zelf al wat geknutseld te hebben om de uitblaas via de brievenbus te leiden was ik toch nog niet tevreden... Geweldig dat dit topic er is. Had het ding ook al half ontmanteld om te kijken of het efficiënter kon, maar zie hier een paar goede ideeën voorbijkomen.
Ik was al bezig om op te ruimen en had dus al een voorraad opbergbakken gekocht ... 1 daarvan gaat straks het mes in zo te zien.
Een paar weken geleden heb ik de Polar 12001 gekocht.
Nu heb ik de laatste dagen hier veel gelezen en daardoor iets 'wijzer' geworden ;)

De 7001 en 12001 zien er hetzelfde uit. Aan de zijkant een uitneembaar filter en aan de achterkant een 'vast' filter met daarboven de uitvoerslang.
Als je de modificatie wilt aanbrengen, moet je dan de onderste uitgang voorzien van de modificatie met bak?
Ik weet niet welke van de 2 luchtinlaten ik moet gebruiken: die aan de zijkant (lijkt me niet) of die aan de achterkant.

Zou je foto's willen posten van je ombouw?

En nu ik toch vragen aan het stellen ben:

- Ik heb de airco op de grond staan waardoor er een extra knik is naar het raam. Is het beter om de airco iets hoger te zetten?
- De airco trekt, schrik niet, ongeveer 20 liter vocht per dag uit de ruimte (ongeveer 35m2)... ,dit lijkt mij niet 'normaal'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeEs
Heb zelf nog niks omgebouwd, maar ga dit wel doen één dezer dagen. Ik heb nu een quick fix gedaan in de zin van kartonnen verloopstuk van rond naar plat (brievenbus) om zo de airco output naar buiten af te voeren.
Huurhuis met klap/kantel ramen, het is onmogelijk om de bijgeleverde "schuifraam" strip te gebruiken.
De radiator aan de onderzijde is inderdaad de inlaat die direct wordt gecirculeerd naar de output. Deze zou je inderdaad het beste aanzuigen van buitenaf om geen onderdruk te creëeren in de ruimte.
De radiator boven aan de zijkant is de inlaat die gekoeld wordt. Dit is in feite gewoon circulerende lucht uit de ruimte waar dat ding staat.
Qua vocht valt het hier reuze mee. Heb hem niet op de "dry" stand, gewoon op "cool". Vanochtend even gecheckt, kwam half kopje water uit nadat hij bijna de hele dag en groot gedeelte van de nacht had gedraaid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLHeMVJfe0dePFLXSKDZCI0lDF8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rb23g7nygPaLrSUloqf6UUca.jpg?f=fotoalbum_large

Opzich werkt dit perfect voor nu, maar is wel beetje onhandig en niet echt stevig. Het is echter wel de ideale plek voor de airco, en hij kan zo gewoon op de grond blijven staan.

@MarcoC de hete lucht die de airco uitblaast wordt uit de ruimte waar hij staat gezogen. De koele lucht die er uitkomt is circulerende lucht uit diezelfde ruimte. (Is een "gescheiden " systeem)
Maar de hete lucht die je dus uitblaast moet wel ergens vandaan komen, dit wordt dus ergens aangezogen in de ruimte/woning door kieren/ventilatieroosters en andere open plekken in de ruimte. Deze luchtstroom wil je het liefst direct (via de in dit topic genoemde inlaat mods) ook van buiten aanzuigen, over de compressor, direct weer naar buiten. Zo hou je de lucht relatief droog en komt er minder warmte de woning binnen.

[ Voor 54% gewijzigd door GeeEs op 09-08-2020 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Tvanbale schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 13:24:
[...]

En nu ik toch vragen aan het stellen ben:

- Ik heb de airco op de grond staan waardoor er een extra knik is naar het raam. Is het beter om de airco iets hoger te zetten?
- De airco trekt, schrik niet, ongeveer 20 liter vocht per dag uit de ruimte (ongeveer 35m2)... ,dit lijkt mij niet 'normaal'
Ja, slangen met zo groot mogelijke diameter, kort houden, met zo min mogelijk knikken, liefst van een glad materiaal (dus niet van die van die opvouwbare slangen). Op die volgorde belangrijkste dingen om een goede luchtstroom te krijgen. Hoe meer lucht er over de condensor stroom, des te efficiënter en hoger koelvermogen heeft de airco.

(Er is wel een grens aan de diameter als je écht extreem dik gaat, dan neemt namelijk ook het oppervlak af krijg je meer warmteverlies, maar 150mm diameter is zeker geen overbodige luxe.)

20 liter veel? 35m2 is ongeveer 90m3. Ongeveer 1,2kg/m3, dus ~110kg lucht in die ruimte. Luchtvochtigheid bij mijn lokale KNMI station is vandaag (hoog) ~14gr/kg lucht. Dat is dus 110kg * 14gr = 1,5kg vocht in die ruimte. Je ververst die lucht 0,5 tot 1x per uur hopelijk. Dus in 24 uur haal je 18 - 36kg vocht naar binnen. Lijkt me reëel dat je airco dus ~20kg per dag condenseert.

(Bouwmaterialen bevatten ook ordegrootte 10%-volume aan vocht. Reken voor de grap eens uit hoeveel vocht er zo opgeslagen zit je huis dat vrij komt als je begint te ontvochtigen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik heb dit jaar ook voor het eerst een mobiele airco op mijn slaapkamer staan een Fuave ACB12K01(wordt ook wel onder andere namen verkocht) Mijn slaapkamer is zo'n 35m³, niet zo groot dus. Maar merk duidelijk ook het onderdruk verhaal bij gesloten deur.
De afgelopen dagen heb ik hem 's avonds, zo'n 3 tot 4 uren aan staan. Bij aanvang is het meestal ~27 graden. Bij het slapen gaan is de kamer afgekoeld tot zo'n 20 graden. Daar valt naar mijn idee nog wel wat winst te behalen. Dit topic heeft me al op een paar ideeën gebracht d:)b
Ik heb een 18mm (gegronde)MDF plaat in mijn raamopening(980mm x 1100mm) staan dus alle mogelijkheden om meerdere slangen te plaatsen.

Ik heb het water reservoir net voor de 2e keer geleegd, gewoon om te zien hoeveel er nou in zat, want ik lees hier verhalen van liters waters in slechts een paar uren tijd. Mijn totale hoeveelheid, verspreid over 26 draaiuren, is "slechts" 200ml. Bij wie gaat het dan mis? (Ik moet wel zeggen dat bij deze unit "koelen" en "drogen " 2 aparte functies zijn, en dat er bij het drogen een slang voor directe afvoer aangesloten dient te worden.)

Komend weekend de unit maar eens uit elkaar schroeven, om te zien hoe goed de beide delen van elkaar gescheiden zijn. :9

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Garyu schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 11:55:
Ik snap de logica prima, ik zou aleen graag feiten zien ...
Ik zou graag een frietje speciaal willen.
Als ik dat hier intyp dan komt het gewoon naar me toe zonder dat ik er zelf enige moeite voor hoef te doen toch?
Hoeveel van je middelbare school natuurkunde heb je nog onthouden?
Je kunt het met een beetje moeite gwoon zelf uitrekenen.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
[...]

Ik snap de logica prima, ik zou aleen graag feiten zien, om te kunnen beslissen of een extra slang in mijn situatie de moeite waard is.

Mijn appartement heeft overigens bouwtechnisch altijd onderdruk vanwege afzuiging in de badkamers, dat kan ik niet uitzetten.
Met een centraal afzuigsysteem heb je hoogstwaarschijnlijk ook overal raamroosters of andere intakes in je huis.
Badkamerdeur dichtdoen en het rooster daar openzetten of het raam op een kier. Dan heb je die onderdruk alleen daar.
Wij hebben hetzelfde, maar kan het als ik wil ook gewoon uitzetten.
Echt significante onderdruk in een huis is technisch ook vrijwel onmogelijk en daarnaast ongewenst. Een huis moet kunnen ventileren.

Met de intake oplossing via een buis bepaal je exact zelf waar en hoe de warme vochtige ongewenste lucht binnenkomt. Deze buis kan je als je echt alles eruit wil halen ook nog isoleren (net als de hot output) daar zit de winst.
Als er random via alle roosters warme lucht wordt aangezogen in je woning of ruimte waar de airco staat, ben je feitelijk de buitenlucht deels aan het koelen, ontvochtigen en weer naar buiten aan het blazen. T is maar wat je feiten noemt, maar zo simpel is het.

[ Voor 30% gewijzigd door GeeEs op 09-08-2020 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06 14:43
Lees overal verhalen over hoeveel water uit de mobiele airco komt in een dag. Ik heb een aeg (geen idee wat voor model, 2 jaar oud en rond model en lucht komt van boven) maar heb nog nooit om hoeven kijken voor wat betreft water?

Enige wat ik lees in het boekje is een dopje los draaien om eventueel water wat er zit weg te laten lopen als je hem langere tijd niet gebruikt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Meeste condenswater verdampt normaliter weer bij gewoon koelen, maar als je een dry / dehumidifier stand gebruikt kan het wel oplopen en moet je een afvoerslang/bak gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvanbale
basjuhh schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 16:37:
Lees overal verhalen over hoeveel water uit de mobiele airco komt in een dag. Ik heb een aeg (geen idee wat voor model, 2 jaar oud en rond model en lucht komt van boven) maar heb nog nooit om hoeven kijken voor wat betreft water?

Enige wat ik lees in het boekje is een dopje los draaien om eventueel water wat er zit weg te laten lopen als je hem langere tijd niet gebruikt..
Klopt staat ook in het boekje, maar in mijn geval gaat het in de praktijk toch anders.
De airco staat op cool, dus niet ontvochtigen.
Gisteren stroomde het water aan de zijkant uit de airco, omdat ik hier ook vanuit ging. Iedere dag het dopje eraf en leeg laten lopen.
Toch bleek dit niet genoeg en kwam het water onderuit de airco.
Inmiddels een slang eraan en meer dan 2 volle emmers per dag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvanbale
Paul C schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 14:13:
[...]

Ja, slangen met zo groot mogelijke diameter, kort houden, met zo min mogelijk knikken, liefst van een glad materiaal (dus niet van die van die opvouwbare slangen). Op die volgorde belangrijkste dingen om een goede luchtstroom te krijgen. Hoe meer lucht er over de condensor stroom, des te efficiënter en hoger koelvermogen heeft de airco.

(Er is wel een grens aan de diameter als je écht extreem dik gaat, dan neemt namelijk ook het oppervlak af krijg je meer warmteverlies, maar 150mm diameter is zeker geen overbodige luxe.)

20 liter veel? 35m2 is ongeveer 90m3. Ongeveer 1,2kg/m3, dus ~110kg lucht in die ruimte. Luchtvochtigheid bij mijn lokale KNMI station is vandaag (hoog) ~14gr/kg lucht. Dat is dus 110kg * 14gr = 1,5kg vocht in die ruimte. Je ververst die lucht 0,5 tot 1x per uur hopelijk. Dus in 24 uur haal je 18 - 36kg vocht naar binnen. Lijkt me reëel dat je airco dus ~20kg per dag condenseert.

(Bouwmaterialen bevatten ook ordegrootte 10%-volume aan vocht. Reken voor de grap eens uit hoeveel vocht er zo opgeslagen zit je huis dat vrij komt als je begint te ontvochtigen.)
Ah, dank je voor deze info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-06 21:30

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Ik heb hier een mobiele split airco staan. Kan of door een slangetje of hij pompt het zelf naar buiten door een extra slangetje wat in 1 "leiding" zit samen met het koel spul. Moet zeggen dat er best een hoop water uitkomt. Zeker als ik de losse slang niet gebruik dan hoor ik toch regelmatig het pompje aan slaan. En dan staat hij gewoon op koelen, niet eens op ontvochtigen.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:10
Bij mij komt er juist praktisch geen water uit, afgelopen jaar na hem de hele zomer gebruikt te hebben nog niet eens een half glas meen ik.

Ik heb overigens een Tristar, misschien ligt het ook aan het merk.

[ Voor 20% gewijzigd door BlackMonkey op 09-08-2020 18:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

Zouden sommige mobiele airco`s niet het vocht op de hete kant van de verdamper laten lopen en het zo weer laten verdampen om mee naar buiten blazen?
Dat zou het grote verschil kunnen verklaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-06 16:39
GeeEs schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 14:03:
Heb zelf nog niks omgebouwd, maar ga dit wel doen één dezer dagen. Ik heb nu een quick fix gedaan in de zin van kartonnen verloopstuk van rond naar plat (brievenbus) om zo de airco output naar buiten af te voeren.
[Afbeelding]
Deze grap heb ik ook ooit uitgehaald. De Nee/Nee sticker zit op de klep die dus openstond en de postbode van het wijkkrantje heeft zijn oud papier zo de buis in geramd. Dit ondanks dat ik hier al 8 jaar woon en dus ook al 8 jaar die sticker heb.
Er is niets stuk gegaan maar het koelen was gelijk een stuk minder en daar kwam ik een paar uur later pas achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Hennie-M schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 18:47:
[...]

Deze grap heb ik ook ooit uitgehaald. De Nee/Nee sticker zit op de klep die dus openstond en de postbode van het wijkkrantje heeft zijn oud papier zo de buis in geramd. Dit ondanks dat ik hier al 8 jaar woon en dus ook al 8 jaar die sticker heb.
Er is niets stuk gegaan maar het koelen was gelijk een stuk minder en daar kwam ik een paar uur later pas achter.
Dit scenario speelde ook even door mijn hoofd, maar ben momenteel gewoon thuis en met deze setup denk ik niet extreem vaak te gaan chillen... En anders briefje op de bus?! Dit was gewoon instant pure noodzaak, gezien de belachelijke temperaturen momenteel >:).

@Tazzios Dat klopt waarschijnlijk wel. Staat ook in de handleiding van die van mij in ieder geval.

[ Voor 6% gewijzigd door GeeEs op 09-08-2020 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Juup schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 14:21:
[...]

Ik zou graag een frietje speciaal willen.
Als ik dat hier intyp dan komt het gewoon naar me toe zonder dat ik er zelf enige moeite voor hoef te doen toch?
Ik had het vermoeden dat er iemand in dit topic misschien wat meer theoretische achtergrond over dit onderwerp zou hebben geschreven of gevonden waar hij misschien een linkje naar zou kunnen posten, want mijn Google skills laten me op dit onderwerp in de steek.

Sorry dat ik hier iets durf te vragen inderdaad.
Hoeveel van je middelbare school natuurkunde heb je nog onthouden?
Je kunt het met een beetje moeite gwoon zelf uitrekenen.
Als ik dat met een beetje moeite zelf zou kunnen uitrekenen zou ik het hier natuurlijk niet vragen. En dat wat ik met mijn middelbare schoolcarriere zelf uit zou kunnen rekenen, zou hooguit een theoretische optimale lab-opstelling kunnen zijn, maar geen real-world scenario.

[ Voor 17% gewijzigd door Garyu op 09-08-2020 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motaro
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:36

Motaro

PSN: Sovietwarbear_NL

wat OP wil doen heb ik all paar jaar met eurom airco coolperfect 120 12.000BTU

die kan je binnen als buiten zetten ( wel droog onder afdak )

lucht van buiten naar binnen heeft goede dingen maar ook slecht

+ vers lucht heel tijd
+ haalt maar een keer vocht uit dus lucht is niet te droog
+ je hoor alleen lucht binnen komen en niet airco motor

- hoe warmer buiten is hoe warmer lucht is wat binnen komt
- haalt maar een keer vocht uit lucht.

Ik heb dyslexie, hierdoor is mijn schrijftaal niet helemaal correct. Stoor je er niet aan, doe ik zelf wel:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Motaro schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 22:22:
wat OP wil doen heb ik all paar jaar met eurom airco coolperfect 120 12.000BTU

die kan je binnen als buiten zetten ( wel droog onder afdak )

lucht van buiten naar binnen heeft goede dingen maar ook slecht

+ vers lucht heel tijd
+ haalt maar een keer vocht uit dus lucht is niet te droog
+ je hoor alleen lucht binnen komen en niet airco motor

- hoe warmer buiten is hoe warmer lucht is wat binnen komt
- haalt maar een keer vocht uit lucht.
Dan doe je er toch weer 2 slangen aan, maar dan aan de koude kant. 😉

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemmeke
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16:33
Mijn kamer zit net onder een schuin dak en de laatste paar dagen ging ik bijna dood ofzo, ik liet mijn ventilator 24/7 draaien om toch dat ééne briesje te voelen...

Ik ben nog maar een student dus een 1000 euro split unit airco lijkt mij iets te duur dus ik dacht aan iets dat alleen mijn kamer een beetje verkoelt (mijn kamer is niet zo groot, 4 op 4 meter.)

weten jullie iets dat ik kan gebruiken met een budget van max 300 euro?

Cat linux.txt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Gemmeke schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:20:
Mijn kamer zit net onder een schuin dak en de laatste paar dagen ging ik bijna dood ofzo, ik liet mijn ventilator 24/7 draaien om toch dat ééne briesje te voelen...

Ik ben nog maar een student dus een 1000 euro split unit airco lijkt mij iets te duur dus ik dacht aan iets dat alleen mijn kamer een beetje verkoelt (mijn kamer is niet zo groot, 4 op 4 meter.)

Een gebruikte/2de hands 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

wizzopa schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:28:
[...]

Een gebruikte/2de hands 😉
Inderdaad, elke tweedehands? Voor een 16m2 kamer voldoet vrijwel elk apparaat(als je kamer niet vijf meter hoog is).

Wat voor raam heb je? Ga op zoek naar een afdicht/isolatiekit en klaar.. Eventueel dus met tweede slang..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemmeke
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16:33
Garyu schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:41:
[...]

Inderdaad, elke tweedehands? Voor een 16m2 kamer voldoet vrijwel elk apparaat(als je kamer niet vijf meter hoog is).

Wat voor raam heb je? Ga op zoek naar een afdicht/isolatiekit en klaar.. Eventueel dus met tweede slang..
schuindak raam en ik zal eens rond zoeken.

Cat linux.txt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonusbartus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:41
Ik ben ook maar eens aan de slag gegaan met mijn DeLonghi Pac N82Eco.
Deze staat op zolder waar ik momenteel thuis-werk,
Met de hitte van de afgelopen dagen krijgt dit ding het niet bijgehouden, maar toch helpt het enigszins.

Het probleem met de N82Eco is dat de luchtinlaat de hele onderste helft in beslag neemt, en geen vlakke achterkant heeft. Het rooster loopt zelfs "de hoek om".
In plaats van een plastic bak heb ik er (een deel van) een vuilniszak overheen getaped, met een rond gat erin (150mm) waar ik een spiro-flensbus ingetaped heb. Dit sluit alle kieren prima af.
Op de flensbus zit een 3m 150mm flexibele slang aangesloten, die via een houten raamdoorvoer lucht aanzuigt.
(12mm mdf, past perfect in het kozijn, tegen te tochtprofielen).

De luchtinlaat was een standaard 125mm slang van 1,5m. Deze heb ik vervangen door een een geïsoleerde 125mm slang, gekocht bij ventilatieshop (https://www.ventilatiesho...-aluminium-125mm-6-meter/, die ingekort is en via de mdf doorvoer naar buiten gaat.

Gisteren met een IR thermometer gemeten. De Airco gaf 27 Graden kamertemperatuur aan, de luchtuitlaat kon ik meten op ongeveer 20Graden.
Aan de warme kant mat ik 33Graden lucht in, en 60+ op de aansluiting van de afvoerbuis.

Of de modificatie nou echt geholpen heeft vind ik erg lastig te bepalen...
Mijn grootste probleem zit toch nog bij de luchtinlaat. doordat ik de slang er met een flensbus en een vuilniszak opgetaped heb, zit de inlaat-opening erg dicht op de warmtewisselaar. ik kan me voorstellen dat hierdoor de lucht niet helemaal goed verdeeld wordt over de koelvinnen? Zou een afstandshouder tussen de unit en de vuilniszak voordeel opleveren (zoals een plastic opbergdoos)?
De geïsoleerde slang helpt, maar voelt nog steeds behoorlijk warm aan, dit zou natuurlijk beter kunnen.
Verder vraag ik me af of het nog zinvol is om de inlaat te vergroten (2 slangen/grotere diameter). hoe kom ik erachter of ik een "optimum" heb bereikt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Kq8hv6Z2iHSFr4tEyb9_wwRxuc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BfL6VbujO317MeH7J4hy7Mjs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ku--fTzPNG1yEs8VGlmchyhivTI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XgRlwD6bYsayNHXnO7n3imFV.jpg?f=fotoalbum_large
[...]
Ik zat met hetzelfde, maar uiteindelijk was het niet veel werk om de ombouw op deze manier te doen (meeste werk was de raamdoorvoer, die ik toch nog moest maken).

Behalve dat ik de logica wel snap, geloof ik niet dat die onderdruk het grootste probleem is met dit soort mobiele aircos. ik vermoed dat de grootste inefficientie erin zit dat als je 1 slang hebt:
Je de net gekoelde lucht in gaat zuigen om de warmtewisselaar te koelen, en deze (warme, net gekoelde, en weer opgewarmde lucht) naar buiten wegblaast. En inderdaad, hiervoor in de plaats zuig je weer warme buitenlucht de kamer/het huis in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthNinja
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-05 13:38
Gemmeke schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:20:

Ik ken het. Ik heb dan deels een schuin/plat dak, en 3 ramen waar eind van de middag de zon op komt.
Ik heb nu een 9k btu unit, maar zoek voor wat beters. Gister met airco werd het maximaal 25c, met de mod.
Zoek een airco van 10kbtu of meer, en iets wat een jaartje oud is max ofzo, dan komt het wel goed denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthNinja
Ik heb gister zelf ook de mod maar gedaan, en de onderdruk is 9/10e weg. Mijn airco had alleen de intake deels op de zijkant en deels achter, maar met wat karton en tape is het gelukt.
De max temp gister was 25c, en daarvoor z'n 26,5c. Mijn pc staat er ook, en heeft invloed op de temp, maar dit is wel een mooi inzicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fBZ1LnIM3HkJxWamBtk9coRg6Cc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/69N2091crHt0hYbXRCSjPnoI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-06 21:04
Ik had nog een extra mobiele airco (ooit van schoonouders gekregen) op zolder in een kast staan.
Dit ding is iets van 10000BTU ofzo, condenseert wel veel vocht.

Deze heb ik gisteren ook maar voorzien van een bak + 2 slangen, om de woonkamer mee te koelen.
Bij dit model was het wat lastiger aangezien de uitvoer precies in het midden van de aanvoer zat
Uiteindelijk komen er split units te hangen, maar tot die tijd is het ff behelpen.

Van 27 graden toch mooi kunnen terug koelen naar een confortabele 24 graden.

(die handdoek boven het raam was ff tijdelijk, daar hangt nu een houten plaat met 2 doorvoeren in)

Afbeeldingslocatie: http://m-a-r-k.nl/pictures/huis/airco5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://m-a-r-k.nl/pictures/huis/airco6.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:32
Ik heb zelf de unit in een kleine kamer staan met afvoer naar buiten door het raam. Op de outlet heb ik 2 flexibele slangen naast elkaar geplakt en beide gaan naar een andere kamer. Die kamers zijn lekker koel en de ruimte waar de mobiele airco staat is ook niet warm.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik heb een 10000 btu unit op zolder staan sinds het begin van de echte hitte. De afvoer heb ik dmv een y splitsing op de dakdoorvoer van de luchtafzuiging aangesloten. Airco op 1 ingang en de itho uitgang op de andere. De koude lucht valt naar beneden door de open trap naar de 1ste verdieping. Daar houdt het de slaapkamers van de kinderen redelijk op 25/26 graden. Wat met dit weer best goed te doen is om te slapen.

Nu ben ik nog even aan het nadenken of ik de aanvoer ook moet modden. Nu zuigt deze de warme lucht van de zolder aan. Ideaal is natuurlijk de lucht van buiten te pakken. In dit geval is dat niet mogelijk ivm geen extra gaten in het dak.

Maar is het ook een mogelijkheid om de itho luchtafzuiging serieel aan te sluiten? Dus de airco modden dat deze de lucht aanzuigt vanuit de itho ventilatie box? Zou dit een verbetering geven van de performance? Er wordt dan lucht aangezogen vanuit de rest van het huis. Maar dat is nu ook al het geval ivm de reguliere werking van de itho ventilatie.

Daarnaast twijfel ik nog om de airco van zolder te halen en dan op de slaapkamers zelf neer te zetten. Wel een stuk minder efficiënt aangezien de slang dan door een geopend raam de warme lucht moet afvoeren. Maar de impact van een 10000 btu op een 4X4 slaapkamer heeft wel wat meer effect dan dat de koude lucht van zolder naar beneden moet zakken. Maar dan moet ik wel de airco steeds verplaatsen en dergelijke.

[ Voor 16% gewijzigd door Defector op 10-08-2020 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Empo schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:22:
[...]

Ik dacht dat in eerste instantie ook, alleen ik weet niet hoe hij de omgeving meet, de kamer is zeker nog geen 16 graden :P misschien komt de koude lucht die uit de koeler komt ergens tegen de temp sensor aan die dan denkt dat het 16 graden is oid, maar dat is het zeker niet. De luchtbuis is ook niet dramatisch warm ofzo dat het een oververhitting kan zijn.
Weet niet of je er al achter was, maar als dit bij mij gebeurd is de condenser bevroren. Dan blijft hij pingelen. Dan laat ik hem een half uurtje o.i.d. op alleen ventileren en laat ik hem leeglopen via het afvoertje. Dan komt er toch wel een litertje uit denk ik. Dan zul je zien dat hij het weer lang (een dag?) doet voor je het weer even moet doen. Ik doe het nu preventief dus weet eigenlijk niet hoe lang het goed zou moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franske84
bonusbartus schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:43:
Ik ben ook maar eens aan de slag gegaan met mijn DeLonghi Pac N82Eco.
Deze staat op zolder waar ik momenteel thuis-werk,
Met de hitte van de afgelopen dagen krijgt dit ding het niet bijgehouden, maar toch helpt het enigszins.

Het probleem met de N82Eco is dat de luchtinlaat de hele onderste helft in beslag neemt, en geen vlakke achterkant heeft. Het rooster loopt zelfs "de hoek om".
In plaats van een plastic bak heb ik er (een deel van) een vuilniszak overheen getaped, met een rond gat erin (150mm) waar ik een spiro-flensbus ingetaped heb. Dit sluit alle kieren prima af.
Op de flensbus zit een 3m 150mm flexibele slang aangesloten, die via een houten raamdoorvoer lucht aanzuigt.
(12mm mdf, past perfect in het kozijn, tegen te tochtprofielen).

De luchtinlaat was een standaard 125mm slang van 1,5m. Deze heb ik vervangen door een een geïsoleerde 125mm slang, gekocht bij ventilatieshop (https://www.ventilatiesho...-aluminium-125mm-6-meter/, die ingekort is en via de mdf doorvoer naar buiten gaat.

Gisteren met een IR thermometer gemeten. De Airco gaf 27 Graden kamertemperatuur aan, de luchtuitlaat kon ik meten op ongeveer 20Graden.
Aan de warme kant mat ik 33Graden lucht in, en 60+ op de aansluiting van de afvoerbuis.

Of de modificatie nou echt geholpen heeft vind ik erg lastig te bepalen...
Mijn grootste probleem zit toch nog bij de luchtinlaat. doordat ik de slang er met een flensbus en een vuilniszak opgetaped heb, zit de inlaat-opening erg dicht op de warmtewisselaar. ik kan me voorstellen dat hierdoor de lucht niet helemaal goed verdeeld wordt over de koelvinnen? Zou een afstandshouder tussen de unit en de vuilniszak voordeel opleveren (zoals een plastic opbergdoos)?
De geïsoleerde slang helpt, maar voelt nog steeds behoorlijk warm aan, dit zou natuurlijk beter kunnen.
Verder vraag ik me af of het nog zinvol is om de inlaat te vergroten (2 slangen/grotere diameter). hoe kom ik erachter of ik een "optimum" heb bereikt?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Ik zat met hetzelfde, maar uiteindelijk was het niet veel werk om de ombouw op deze manier te doen (meeste werk was de raamdoorvoer, die ik toch nog moest maken).

Behalve dat ik de logica wel snap, geloof ik niet dat die onderdruk het grootste probleem is met dit soort mobiele aircos. ik vermoed dat de grootste inefficientie erin zit dat als je 1 slang hebt:
Je de net gekoelde lucht in gaat zuigen om de warmtewisselaar te koelen, en deze (warme, net gekoelde, en weer opgewarmde lucht) naar buiten wegblaast. En inderdaad, hiervoor in de plaats zuig je weer warme buitenlucht de kamer/het huis in...
Blijkbaar werkt bij sommige merken van airco's minder met modificatie dan andere merken. Mijn airco heeft 1 inlaatrooster voor uitvoer van warme lucht en andere voor koude lucht. Daardoor werkt mijn airco stuk beter dan airco's die meer kanten inlaatroosters hebben voor de uitvoer...

Tip voor jullie als jullie airco's gaan aanschaffen en modificeren. Kijk goed of er 1 inlaatrooster voor de afvoer. Makkelijkste manier om het achterhalen is dat er geen filter voor de inlaat aanwezig is bij de betreffende rooster dan is het vrijwel zeker voor warme lucht afvoer. Ik vermoed dat het beste resultaat om het modificeren dan airco's met meerdere kanten inlaten.

Iets anders, gister en vandaag is mijn werkplaats dicht en ik heb airco overgehaald naar de keuken van de woning. Hetzelfde manier maar geen MDF plaat omdat ik nu niet zo zin in heb om bouwen met zo'n hitte weer. Gisteren was heel woonkamer, eetkamer en keuken 26 graden met volop zon. Vandaag ook hetzelfde resultaat. Ik denk dat als ik mdf plaat zou plaatsen bij de raam dan zal het 1 a 2 graden schelen.
Boven verdieping was gister zo klam en warm. Ik heb vanmorgen ventilator bij de trap naar boven blazen uit de lucht van airco bij de woonkamer. Nu merk ik wel groot verschil t.o.v. gisteren bij bovenverdieping. Ik heb het niet gemeten bij boven verdieping maar kan overduidelijk voelen dat het wel rond 5 graden scheelt.
Morgen zet ik mijn oude 9000 btu airco bij de keuken (18000 btu heb ik weer nodig voor de bedrijfsruimte) en samen met ventilator of het goed genoeg afkoelt maar ik verwacht dat het wel stuk minder wordt dan vandaag en gister.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmo70
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-06 20:31
Heb bij mijn mobiele airco ook een 2de buis geplaatst om lucht aan te zuigen. Nu heb ik het gevoel dat er minder koude lucht uit de machine blaast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Timmo70 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:28:
Heb bij mijn mobiele airco ook een 2de buis geplaatst om lucht aan te zuigen. Nu heb ik het gevoel dat er minder koude lucht uit de machine blaast?
Verkeerde rooster misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmo70
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-06 20:31
wizzopa schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:40:
[...]

Verkeerde rooster misschien.
Heb 2 inlaatroosters, zij- en achterkant. Heb de buis op de achterkant gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthNinja
Timmo70 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 23:03:
[...]

Heb 2 inlaatroosters, zij- en achterkant. Heb de buis op de achterkant gemonteerd.
de hot side zit vaak onderaan. zit de kant waar de buis op zit aan de boven of ondere kant?
Andere manier om het te testen is om hem in fan mode te zetten, en kijken of er nog steeds lucht in de slang wordt gezogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-06 20:09

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Hebben diegene die dit gedaan hebben ook vergelijkingsmateriaal? Before &after? Zelf heb ik ook een verrijdbare want split unit was teveel gedoe ivm woningbouw. Installatie zou op 5K komen en gewoon weinig opties om leidingen goed weg te werken want de buiten unit moet naar de andere kant van mijn woning door 4 muren naar balkon.

Ik kan nu mijn slaapkamer van 31 graden naar 22 krijgen met de standaard setup.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
Before & after:

woonkamer 40m2 : eerst kreeg ik er met moeite een graad of 1 - 1.5 vanaf. na mod een graad of 2-3. (als hij ong 3u aan stond, buitentemps van 35, voor inschakelen was het 28gr binnen)

unit woonkamer is eigenlijk te licht voor de ruimte, maar het is aangenamer zo.

zolder 24m2: before 2 - 3 graden verschil tov temperatuur ruimte (nu 30gr) after: 3 - 5 graden verschil na 3u draaien.

Grootste voordelen, de omliggende ruimtes warmen niet op door de warme buitenlucht, en er word geen lucht meer door mijn schoorsteen (houtkachel) naar beneden gezogen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruutone
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-06 16:25
Nice topic, altijd leuk om te zien dat er anderen zijn die nadenken over soortgelijke uitdagingen :)
Ik heb toevallig vorige week een dermate modificatie doorgevoerd nadat ik constateerde dat de rest van huis warmer werd dan voor de installatie van de airco. Even nadenken en je komt al snel tot de conclusie dat warme aangezogen lucht de oordzaak is.Na modificatie scheelt het hier toch al snel een aantal graden overall in huis, zeker in de gekoelde kamer is het nu een oase. Scheelt zeker 5 graden.

Echt perfect is het natuurlijk niet als je het vergelijkt met splitunits, maar helaas ook hier geen optie om een dermate systeem te installeren (huurappartement op 2-hoog). Wel heb ik (off-topic) naast de airco nu bijna overal plafondventilatoren geplaatst. Dat maakt het overal goed te doen in huis. 's Nachts gaat de airco uit en ramen open. De ventilatoren zorgen voor voldoende luchtcirculatie. Bijkomend voordeel is dat ik ze in de winter ook kan gebruiken om de warmte beter te verdelen. Al met al de beste zet die ik ooit heb kunnen zetten. De combinatie is met name ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Ik heb hem ook gedaan de mod en dat scheel dag en nacht... geen onderdruk meer in huis en de unit zelf koelt eigenlijk nog net zo goed...

Ik gebruik wel een plank 12 mm met daarop isolatie geplakt 2 cm in de raamopening.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-08-2020
Onderstaande tekening is een simplistische uitvoering van een airco.
Nu moet iemand me maar eens uitleggen waarom systeem 2 (warme lucht van buiten aantrekken) beter werkt dan systeem 1 waarbij de toch al gekoelde lucht van binnen gebruikt wordt om verder te koelen.
Natuurlijk snap ik de onderdruk wel, maar de onderdruk (lucht) binnen is nog altijd koeler dan de lucht buiten.
Volgens de handleiding van een koelkast stopt deze met functioneren als de radiator achterop de ijskast te warm wordt.
Bij systeem 2 wat hier uitgedacht wordt is dat nu net het geval, je kan niet koelen met warme lucht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44pAbKvUmsdCijGnc0zFg6uBCsk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dvFmGdNePzHmOz96R5tLEKAe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-06 16:29
Reject schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:29:
Nu moet iemand me maar eens uitleggen waarom systeem 2 (warme lucht van buiten aantrekken) beter werkt dan systeem 1 waarbij de toch al gekoelde lucht van binnen gebruikt wordt om verder te koelen.
Natuurlijk snap ik de onderdruk wel, maar de onderdruk (lucht) binnen is nog altijd koeler dan de lucht buiten.
Volgens de handleiding van een koelkast stopt deze met functioneren als de radiator achterop de ijskast te warm wordt.
Bij systeem 2 wat hier uitgedacht wordt is dat nu net het geval, je kan niet koelen met warme lucht.

[Afbeelding]
Omdat dat niet is hoe een airco werkt. Het warme en koude gedeelte zijn volledig van elkaar gescheiden. Dus een aparte ventilator voor beide.

Misschien dat dit het duidelijker maakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ay4l_-UNGbNucmCl51r5ctV2SQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1r1x7FHfTxY7GxwyzpjCFhsA.jpg?f=fotoalbum_large
Enkel is het gedeelte "outside" nu ook in de unit binnen. En die warme lucht wil je dus naar buiten hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door tweakG5 op 11-08-2020 12:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ravenstein
1 lijkt me efficienter,
2 zal ook wel werken, alleen in mindere mate gok ik zo.

3 deze opstelling word in dit topic gemaakt, waarbij je geen buitenlucht de woonkamer / ruimte in trekt / geen onderdruk creert: (paint skills)

Afbeeldingslocatie: http://m-a-r-k.nl/pictures/huis/airco7.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door ravenstein op 11-08-2020 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Reject schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:29:

[Afbeelding]
Zo als hier getekend klopt het.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKwSv2ZROOc2nuxJ4JogIeD-A7Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8jMAhhNqup1Eu5EWuTH6OkgE.png?f=user_large

De rode lijn is de scheiding tussen warm en koud. warmte blijft buiten kou blijft binnen.

[ Voor 3% gewijzigd door wizzopa op 11-08-2020 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Dan heb ik zeker (weer) wat bijzonders want ik ben de tweede ventilator (nog) niet tegen gekomen in mijn mobiele airco.
De lucht wordt verdeelt van één ventilator over twee "schachten", de warme kant en de koele kant en kan alleen de ventilator op twee standen zetten, snel of langzaam hoewel je het verschil amper merkt.
Er zitten op de achterkant ook maar twee ventilatie "gaten", één voor de warme lucht uit (slang) en een rooster voor de aanzuig lucht.

Maar ik blijf erbij dat hoe warmer de aanzuig lucht is des te slechter zal de airco gaan werken.

@tweakG5 wat jij laat zien lijkt meer op een split airco met een binnen en buiten unit.

Wat ik eerder zou doen is de warme lucht van het plafond wegzuigen en die gebruiken om te circuleren ipv de veel warmere buitenlucht.

BTW, dat doe ik 's winters ook met de cv aan, de warmte zit tegen het plafond terwijl je met koude voeten zit.
Met twee pijpen in de hoeken van de kamer zuig ik de warme lucht met regelbare pc-ventilatoren naar beneden en blaas deze over de grond weer uit.

[ Voor 31% gewijzigd door Reject op 11-08-2020 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan1971
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-03-2022
Beste tweakers

ik heb hier het topic gevolgd en ben ook maar aan de knutsel gegaan het betreft hier een
Olimpia Splendid Dolceclima Compact 8 Mobiele airco - 2100W-8000 BTU/u.
ik blijf toch last houden van een beetje onderdruk en voor de ombouw zag ik regelmatig water door het afvoer slangetje lopen maar nu niet meer waar blijft dat dan ?
met wel zeggen dat ik mijn ruimte van 25 m2 op 24 graden krijg zal er wat foto`s bij doen
ben benieuwd naar de antwoorden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QAJvdrKPTm39d6REHXmVhUX1gYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zt0QXdyF6XMOn4IzKAc5QmkE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZMiYKOsgvttG5xUN-G6R1ANzgM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0CTFXwCF7D7iDp035lOC036a.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bonusbartus
  • Laatst online: 09:41
Reject schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:10:
Dan heb ik zeker (weer) wat bijzonders want ik ben de tweede ventilator (nog) niet tegen gekomen in mijn mobiele airco.
De lucht wordt verdeelt van één ventilator over twee "schachten", de warme kant en de koele kant en kan alleen de ventilator op twee standen zetten, snel of langzaam hoewel je het verschil amper merkt.
Er zitten op de achterkant ook maar twee ventilatie "gaten", één voor de warme lucht uit (slang) en een rooster voor de aanzuig lucht.

Maar ik blijf erbij dat hoe warmer de aanzuig lucht is des te slechter zal de airco gaan werken.

@tweakG5 wat jij laat zien lijkt meer op een split airco met een binnen en buiten unit.
Ik heb mijn unit net nog eens goed bekeken, en er zitten wel degelijk 2 fans in. 1 zie ik zitten als ik de oorspronkelijke slang afkoppel (deze zie je ook in post 1 van deze thread duidelijk zitten). Fan 2 zie je zitten als je met een lampje via de sleuven aan de bovenkant de airco inkijkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LejhplOqcYiB10YnQSPyuuEXNcc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O5Rzhd7e7SqrdaNAFYobJOcC.jpg?f=fotoalbum_large

Eigenlijk heb je dus nog steeds de opzet dus hetzelfde als wat tweakG5 laat zien. Alleen zitten de binnen en buiten unit in 1 verpakking.

Normaal wordt voor het koelen van de warmtewisselaar kamerlucht gebruikt, die zoals jij al aangeeft kouder zal zijn dan de hete buitenlucht, zeker als de airco al een tijdje aanstaat. Wat je echter hierbij vergeet (en die denkfout maakte ik in eerste instantie ook) is, dat je dus bovenin lucht inneemt om te koelen, deze gekoelde lucht blaas je de kamer in.
Maar deze koude lucht zakt, en wordt in dit geval dus aan de onderkant van de airco ook ingezogen om de warmtewisselaar te koelen en weer opgewarmd naar buiten geblazen.
Hiervoor in plaats zal dan ook weer buitenlucht het huis (of iig de kamer) binnengezogen moeten worden. (anders kom je in een vacuum te zitten).

omdat het omzetten van koude naar warme lucht niet 100% efficient is en je verliezen hebt op meerdere plekken in je systeem zal dit nog eens extra inefficient zijn. (als je nou ervoor kon zorgen dat alleen nog niet gekoelde lucht uit de kamer wordt gebruikt voor de warmtewisselaar was het al een ander verhaal).

Door nu een 2e slang toe te voegen ben je niet je net (duur) gekoelde lucht aan het opwarmen en naar buiten aan het blazen. Maar de koeling van de warmtewisselaar zal wel iets minder goed gaan. (want buitenlucht is warmer dan binnenlucht). Het temperatuurverschil is echter nog steeds meer dan groot genoeg. Ik meet een temperatuur in van 33 en uit van dik 60 graden over de warmetewisselaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Hier een link voor een verdere verdieping van de kennis mbt refrigeration basics......

In het Engels maar dat zal geen problem zijn denk ik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Ik heb even de manual erbij gepakt en het is een Tectro TP2520, de rechtse op de manual.
https://www.gebruikershan...w-handleiding-784662.html
Op pagina 84 staan 2 lucht inlaten, één aan de achterkan, één aan de zijkant en de warme lucht uitblaas.... en nu ben ik even de weg kwijt.
https://www.gebruikershan...ing-784662.html?page=0084
Dus toch twee ventilatoren (????), waarom kan ik dan die tweede niet vinden ?
Als ik de achterkant deels los haal zie ik één ventilator die twee kanalen inblaast.....ventilator twee is spoorloos.

Eigenlijk zou ik dus de zijkant naar het plafond moeten verlengen en de achterkant naar buiten toe brengen, maar dan blijf ik nog zitten met de (veel) te warme lucht die hij van buiten gaat aanzuigen en dus de airco minder efficiënt maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
bonusbartus schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:13:
[...]

Ik heb mijn unit net nog eens goed bekeken, en er zitten wel degelijk 2 fans in. 1 zie ik zitten als ik de oorspronkelijke slang afkoppel (deze zie je ook in post 1 van deze thread duidelijk zitten). Fan 2 zie je zitten als je met een lampje via de sleuven aan de bovenkant de airco inkijkt.
[Afbeelding]

Eigenlijk heb je dus nog steeds de opzet dus hetzelfde als wat tweakG5 laat zien. Alleen zitten de binnen en buiten unit in 1 verpakking.

Normaal wordt voor het koelen van de warmtewisselaar kamerlucht gebruikt, die zoals jij al aangeeft kouder zal zijn dan de hete buitenlucht, zeker als de airco al een tijdje aanstaat. Wat je echter hierbij vergeet (en die denkfout maakte ik in eerste instantie ook) is, dat je dus bovenin lucht inneemt om te koelen, deze gekoelde lucht blaas je de kamer in.
Maar deze koude lucht zakt, en wordt in dit geval dus aan de onderkant van de airco ook ingezogen om de warmtewisselaar te koelen en weer opgewarmd naar buiten geblazen.
Hiervoor in plaats zal dan ook weer buitenlucht het huis (of iig de kamer) binnengezogen moeten worden. (anders kom je in een vacuum te zitten).

omdat het omzetten van koude naar warme lucht niet 100% efficient is en je verliezen hebt op meerdere plekken in je systeem zal dit nog eens extra inefficient zijn. (als je nou ervoor kon zorgen dat alleen nog niet gekoelde lucht uit de kamer wordt gebruikt voor de warmtewisselaar was het al een ander verhaal).

Door nu een 2e slang toe te voegen ben je niet je net (duur) gekoelde lucht aan het opwarmen en naar buiten aan het blazen. Maar de koeling van de warmtewisselaar zal wel iets minder goed gaan. (want buitenlucht is warmer dan binnenlucht). Het temperatuurverschil is echter nog steeds meer dan groot genoeg. Ik meet een temperatuur in van 33 en uit van dik 60 graden over de warmetewisselaar.
Precies dit. Je wil de circulerende gekoelde lucht in je huis het liefst niet kwijt. Dus koel je het beste met de warmere buitenlucht via een gedefinieerd punt (de extra slang).
Anders zuig je hoe dan ook via alle gaten en kieren in je huis net zo hard weer verse warme lucht naar binnen en blaas je de koude lucht meteen weer deels naar buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
Reject schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:34:
Ik heb even de manual erbij gepakt en het is een Tectro TP2520, de rechtse op de manual.
Op pagina 84 staan 2 lucht inlaten, één aan de achterkan, één aan de zijkant en de warme lucht uitblaas.... en nu ben ik even de weg kwijt.
Als ik de achterkant deels los haal zie ik één ventilator die twee kanalen inblaast.....ventilator twee is spoorloos.

Eigenlijk zou ik dus de zijkant naar het plafond moeten verlengen en de achterkant naar buiten toe brengen, maar dan blijf ik nog zitten met de (veel) te warme lucht die hij van buiten gaat aanzuigen en dus de airco minder efficiënt maakt.
Een veel duurder split airco systeem met buitenunit koelt zichzelf toch ook met de hete buitenlucht? Dit werkt prima, het verschil in temperatuur is best groot, ook al is het 34 graden buiten.
Daarbij zijn niet alle mobiele airco's hetzelfde en zijn ze sowieso niet superefficient, maar met de in dit topic genoemde mods wel efficiënter dan standaard uit de doos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravenstein
Reject schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:34:

ik heb een pac 9.2, die lijkt sterk op dat model.

Volgens mij zit daar 1 motor in, met een as met daarop 2 van blowers, om zo 2 luchtstromen te maken,
Afbeeldingslocatie: https://s3-assets.sylvane.com/media/images/products/honeywell-a5304-470-ah11-condenser-blower-wheel-mm14.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
ravenstein schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:42:
[...]

ik heb een pac 9.2, die lijkt sterk op dat model.

Volgens mij zit daar 1 motor in, met een as met daarop 2 van blowers, om zo 2 luchtstromen te maken,
[Afbeelding]
Dat zou betekenen dat in de ventilatie stand er uit de slang die naar buiten gaat ook lucht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Laatst online: 17:06
Ik heb de mod nu ook uitgevoerd op mijn Eurom PAC 9.2 met een 125mm slang. Het werkt vrij aardig moet ik zeggen, op de slaapkamer is de temperatuur nu 24 graden terwijl de rest van de 1e verdieping 29 graden is. Dat is een temperatuurverschil van 5 graden, terwijl ik voorheen met moeite 2 graden verschil haalde. Verwacht echter ook weer geen wonderen, het duurt vrij lang om dit temperatuurverschil te realiseren (in dit geval 6 uur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Ik heb een geventileerde kruipruimte waar het nu zo'n 20 - 22 graden is op het heetst van de dag (~35 graden).
Als alle ramen dicht zijn zuig ik dus het vacuum weg vanuit de koele kruipruimte met koelere lucht, daar kan ik mee leven :)
Het gaat me meer om de koel lucht die jullie ergens vandaan halen waar het veel warmer is.

Als ik verder na ga denken zou ik dus de lamellen richting plafond moeten stellen zodat de koude lucht omhoog geblazen wordt en de warme lucht van het plafond "wegblaas" of weg zuig als ik één van de inlaat roosters naar het plafond verleng (?)

Nu nog maar even aankloten met dit ding en dan toch voor het volgende jaar een split airco kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
MarcoC schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:46:
Ik heb de mod nu ook uitgevoerd op mijn Eurom PAC 9.2 met een 125mm slang. Het werkt vrij aardig moet ik zeggen, op de slaapkamer is de temperatuur nu 24 graden terwijl de rest van de 1e verdieping 29 graden is. Dat is een temperatuurverschil van 5 graden, terwijl ik voorheen met moeite 2 graden verschil haalde. Verwacht echter ook weer geen wonderen, het duurt vrij lang om dit temperatuurverschil te realiseren (in dit geval 6 uur).
Dat komt door dat de massa, muren, vloer, meubels, etc. ook terug gekoelt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Ik ben er nog eens rustig voor gaan zitten en heb het volgende bedacht.
Ik wil liever geen extra warme lucht van buiten naar binnen halen om te koelen dus betrek ik de warme lucht van het plafond uit de kamer.
De tweede lucht inlaat breng ik op 1/2 tot 2/3 van de kamer aan vanaf de vloer.
De airco zal zijn koude lucht over de vloer blazen (de warme lucht stijgt vanzelf) dus de kamer steeds meer met koude lucht gevuld terwijl ik de warmere lucht er uit onttrek.
Vacuum zal hiermee niet opgelost zijn, maar ik gebruik niet meer de bloed hete lucht van buiten die amper koelvermogen kan creëren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kA2iLpgiYdD6jI2-TN0rZ2xGzXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5CutnCIxKecFp7DZXwTMkLJR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julianfloris
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-08-2022
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een carier airco van 12000btu.

https://www.warmteservice...005?origin=-tl006-22-162-

Nu is mijn vraag voor de ombouw of ik alleen de onderkant hoef te doen, of ook de bovenkant van het rooster.
Hier een aantal foto's: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pBSnF_y1HS9I8KN2ESzHWXpfquc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XPpSrPTUykMryWPnm7v9wxuR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zI0jCY3D-WTRlIUEaVeeO98BH70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aX9HdvMK7vzNnSKQZkd5BKyW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZyxW1I8iABIIaD5WsvnR8tBCSMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UC0zvyG2Eg2YREAbn1i7BXXB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthNinja
julianfloris schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:44:
Nu is mijn vraag voor de ombouw of ik alleen de onderkant hoef te doen, of ook de bovenkant van het rooster.
Het lijkt op alleen de onderste ja, alleen is het wel vervelend dat hij op 2 kanten zit.
Een stuk karton, en veel tape zou daarvoor wel moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Je blaast wat rook in dat ronde gat (airco uit) en kijkt waar de rook weer naar buiten komt, dat is de aanzuiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruutone
Esthetisch gezien een verschrikking, maar het werkt :9

Ik wil namelijk later gewoon de front kunnen plaatsen als de airco weer naar de opslag gaat. Deze beslaat de hele voorkant van het oude beestje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMMHPsJuXu0_rws9RHpa1f5oNbo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SbZqgz7QUNLU8WcfDNsmLVsW.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julianfloris
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-08-2022
Reject schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:52:
Je blaast wat rook in dat ronde gat (airco uit) en kijkt waar de rook weer naar buiten komt, dat is de aanzuiging.
Wat bedoel je met rook?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reject
Je steekt je onderbroek aan en blaast de rook die er vanaf komt in dat ronde gat en dan bedoel ik niet dat gat waar die onderbroek normaal voor zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tvanbale
Vandaag de mod ook uitgevoerd op de Polar 12001.
Misschien toeval, maar de temperatuur is in 2,5 uur met 1,5 graad gedaald.
Voorheen hield die de temperatuur nauwelijks vast en liep deze gedurende de dag op naar een graad of 28,8

We zitten ook richting het einde van de dag, wellicht dat dit er ook mee te maken heeft, maar tot op heden lijkt het te werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gl899_d1JyiY3YZK9xuT6TqT-8U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EibKVOXSi2soWUjkIfUXwZxp.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w3GvhJo-WLbprRiyyVwdr9U6jzM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zzYUpdbJC83wbUdJmcbVuLtc.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-h0tdAr2VJA-9bmv6M-azBcRew=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/syHqS8ApH8I1K4I1HMg2otWy.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franske84
bonusbartus schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:13:
[...]

[Afbeelding]

Interessant dit, ik zal straks even een handleiding pakken want er staat een tekening in de airco. Mijn airco is voorzien met 2 ventilatoren. Ik heb Eurom coolperfect 180 wifi (18000 btu), een prettige airco overigens.

Nog een vraag over de warmtewisselaar. Ik heb deze week dagelijks airco gebruikt en tot nu toe is koeling stuk beter dus ik denk dat 35 graden buitenlucht geen probleem vormt voor de warmtewisselaar. Maar vorig jaar was buiten rond 40 graden, zal dit wel probleem worden of toch ook niet?

Vandaag oude 9000btu airco bij keuken gezet zonder modificatie. Er loopt tot 28,5 graden in de woning vanmiddag. Wereld van een verschil tussen 9000 btu en 18000 btu airco....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ravenstein
Reject schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 17:54:
Ik ben er nog eens rustig voor gaan zitten en heb het volgende bedacht.
Ik wil liever geen extra warme lucht van buiten naar binnen halen om te koelen dus betrek ik de warme lucht van het plafond uit de kamer.
De tweede lucht inlaat breng ik op 1/2 tot 2/3 van de kamer aan vanaf de vloer.
De airco zal zijn koude lucht over de vloer blazen (de warme lucht stijgt vanzelf) dus de kamer steeds meer met koude lucht gevuld terwijl ik de warmere lucht er uit onttrek.
Vacuum zal hiermee niet opgelost zijn, maar ik gebruik niet meer de bloed hete lucht van buiten die amper koelvermogen kan creëren.

[Afbeelding]
Je wilt geen warme lucht van buiten om de hete kant van de condensor te koelen, om die vervolgens weer terug naar buiten te leiden, maar wel onderdruk houden om zo warme lucht je kamer in te krijgen?

Gooi die buis die je naar het plafond wilt brengen gewoon naar buiten en het scheelt je 1.5 - 2 graden extra verkoeling.

Hier nog 1x een verduidelijking (groen omcirkelt: naar buiten!)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1tSJBhWNhxERbUlzlpw5A6DoOws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NpiVWMPReDB2BU5Wovi38sri.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
Warme buitenlucht is inderdaad nog steeds relatief koud in vergelijking met wat je ermee gaat koelen. De delta T is hooguit enkele graden verschil met de lucht in je woning.
Bijvoorbeeld buiten 32 graden, binnen 28 graden. Die 4 graden verschil maakt niks uit, kan je prima mee koelen en is dus zoals gezegd efficiënter dan je kamer vacuüm zuigen waarmee je weer extra warme en vochtige buitenlucht gaat aanzuigen in je kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
Hallo allemaal,

https://www.warmteservice...005?origin=-tl006-22-162-

Hier een aantal foto's: [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Da's ook een flinke unit, de onderkant moet je idd hebben hierbij.

ik zou proberen een bak te vinden die groot genoeg is zodat ie over zowel de achterkant en de zijkant past.
dan op maat maken. Lijkt me dat die unit wel wat lucht verplaatst naar buiten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chaoscontrol
Het grootste voordeel van een 2e buis is dat je airco sowieso lucht moet aanzuigen. Als het door onderdruk gebeurd, krijg je op random plekken in je huis warmte, net waar het lekt. Door een 2e buis te gebruiken kies je waar de warmte vandaan komt en kun je dit beperken tot de ruimte waar de airco staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:16
Ik wil zodadelijk even een houten plank maken, zodat de airco buis netjes naar buiten kan en het raam toch grotendeels dicht is. Hebben jullie een tip hoe ik deze plank aan de buitenkant kan klemmen?

Zelf ben ik namelijk totaal niet handig :P.

Zal na het eerste gat ook ruimte houden voor een 2e gat, zodat ik bovenstaande ook kan proberen.

[ Voor 16% gewijzigd door G33st op 12-08-2020 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Gisteravond nog even wat in elkaar geprutst en ik kon met mijn oplossing in 4 uur koelen van 30,9 graden naar 25,2 graden.
Ik moet nog even wachten tot de levering van een dikkere buis en zal dan ook testen wat het doet als ik de buis naar buiten breng.
Maar ruim 5 graden koelen in 4 uur op deze manier vond ik niet slecht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FveWijUjA0BwCNMgFnOWEGfs4v4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rl4HJD5k2k46OCyhio2HomIK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbuter
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-06 10:45

sbuter

...dus...

Hallo allemaal,

Ik volg dit topic met veel interesse. Zag ook dit voorbij komen: https://langelex.nl/zo-hack-airco-meer-prestatie/

@julianfloris ik heb dezelfde airco, ben benieuwd naar je resultaat, ik ga er binnenkort ook mee bezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan1971
Vraag de onderkant had ik gisteren een tweede slang aan gemaakt heb ik ook foto 's van hier op gezet maar de airco blijft de kamer vacuum zuigen iemand een ideetje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
Twan1971 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 19:08:
Vraag de onderkant had ik gisteren een tweede slang aan gemaakt heb ik ook foto 's van hier op gezet maar de airco blijft de kamer vacuum zuigen iemand een ideetje
Heb je misschien een wat duidelijkere afbeelding? Wat ik nu kan zien lijkt de aanvoer buis kleiner dan de afvoer buis, klopt dit? Hoe heb je bepaald dat je de juiste aanvoer hebt gepakt en zit er niet toevallig nog een tweede?

Een klein beetje aanzuiging van lucht uit de kamer is wel te verwachten, bij veel airco's zijn de verschillende aanvoeren niet goed gescheiden van elkaar maar als je het erg sterk merkt zou ik toch even goed kijken of je alles goed hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan1971
Het bovenste rooster zuigt lucht vanuit de kamer deze is kwa zuig krachtigere dan de onderste nu ik de buis aan de onderste heb gedaan heb ik ook geen afvoer van condens meer komt niets meer uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan1971
Het klopt de onderste buis is 125 en de bovenste 150

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan1971
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DsLfNYrHJtBN-TGCYiBeWXbYt2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0yKGztEkovv0ICERRfiqCcGb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZBjA2OOBTq6lweanTpYh3FbWX_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/REPME4OTwp8bkscNDD3iYycQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthNinja
Het lijkt er op dat je het rooster gewoon hebt afgeplakt. Probeer met een doos er nog wel iets van ruimte bij te laten, zodat het hele rooster open is, en wordt omgevormd naar de slang.

[ Voor 2% gewijzigd door StealthNinja op 12-08-2020 20:30 . Reden: text stond nog in de quote ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spirit21
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-07-2024
aan deze topic wil ik mee doen 8)

zo als velen van jullie heb ik precies het zelfde gedaan met mijn eurom polar 9000 (9000BTU)

zie hier mijn creatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qrPJC6lt6di_XaatoiI3IlCWms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jML5NpnaX0wWO2lZWPRW1VtX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXiTMXw-Cwy0cHeo0Bc9t1Y6v9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BFgDcth81ucgJr99KyR9tEZI.jpg?f=fotoalbum_large

voor de foto heb ik effe de isolatie van de warme afvoer er effe afgehaald anders zie je niets, invoer is een 150mm buis met een 3d geprinte trechter zo dat het precies op de inlaat van de warme kant pas en op de buis. en op de uitvoer heb ik een 120mm buis zitten wat orgineel ook zo was alleen de orginele buis hield het niet langer dan 2 jaar vol voordat ik heb helemaal uit kapot/elkaar trok.

het enige probleem wat ik heb is dat ik aan de zon kant woon en tienhoog in een flat, dus het is een beetje dweilen met de kraan open.

maar ik ben er wel blij mee het grote verschil voor mij is dat het zweet niet meer van me lichaam afgutst.

en een vraag voor de kenners, het viel me ook al op een andere foto op dat de compressor is geisoleerd, waarom? is dat alleen voor het geluid? want ik vind het een beetje raar om de compressor een winterjas tegeven in de zomer. ik zie liever dat de compressor ook zijn warmte goed kwijt kan.

en de eerste 2jaar dat ik hem gebruikte is er leterlijk geen druppel water uitgekomen. maakte niet uit of ik hem op cool of dry stand zette.
dit jaar raar genoeg leeg ik elke dag een emmer water. op cool en dry stand. maar ik heb hem altijd op cool staan want dan verplaats hij meer lucht en kwa uitkomende coolte maakt het niet uit de delta is altijd rond de 10 graden. bij 30/32 graden.

Mvg, Emile B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan1971
bij mijn airco zuigen alle 2 de roosters de lucht uit de ruimte weg zit ook maar 1 fan in dus zou ik ze dan alle 2 van een slang moeten gaan voor zien ????

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twan1971
dit om van het vacuum zuigen van de kamer af te zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Ik dacht zal hier eens een ervaring neerzetten met een AEG axp26u558hw, dit is een 9000 btu model.

Huiskamer van 25m2, kreeg ik zonder de dubbele slang niet onder de 28/29 graden, nu met dubbele slang kom ik op 25.5 graden.
Dit is in een appartement op de hoek met een plat dak waar de overige ruimtes nu over de 30 graden zijn.

Op dit moment een kartonnen doos eraan vast getaped omdat ik even geen andere opties had maar voor volgende hittegolf zal ik een kunstof box van de ikea bevestigen.

De airco kan prima zijn warmte kwijt met een inkomende luchtstroom van 32 graden, en water afvoeren doet deze airco doormiddel van verdamping van de gecondenseerde vocht op de condenser.

Ook heb ik piepschuim platen van de bouwmarkt op de ramen geplakt om zoveel mogelijk zonlicht te weerkaatsen ;)

Al met al zeer tevreden met het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
Twan1971 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 19:22:
Het klopt de onderste buis is 125 en de bovenste 150
Dat zou ik sowieso even aanpassen dan, door een slang van 150 gaat natuurlijk meer volume lucht dan dat je kan aanzuigen via een 125. Goede kans dat hij dat dus uit de kamer doet (door de slechte isolatie in het apparaat zelf. Verder zou ik inderdaad aanraden om zoals @StealthNinja aangeeft iets meer ruimte te laten door er zoals iedereen doet een bak tussen te doen. Op die manier heb je meer oppervlak waar de lucht fatsoenlijk langs kan om te koelen.

Of je de juiste aanvoer hebt is makkelijk te bepalen. Pak een A4, blokkeer daarmee een aanvoer en kijk aan welke kant er minder lucht uit komt (uitvoer aan de voorkant of die uit de slang). Op die manier weet je zo welk rooster waar voor is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-06 19:37
Leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die lekker met de airco aan het klussen is.
Naast efficiënter koelen heb ik de ombouw ook op geluid reductie gebouwd. Vandaag heb ik gekeken wat ik nog verder aan geluidreductie kan doen en tot mijn verbazing de oorzaak van het meeste geluid gevonden.
Bij mijn airco zitten metalen filters welke 1 keer per week gereinigd moeten worden. De filter van de koude kant zat behoorlijk vol stof, wat de airflow niet ten goede kwam. Tijdens het uitnemen van het filter kwam ik erachter dat het meeste geluid van de airco door het filter geproduceerd word. Het filter is ontworpen zodat het makkelijk te verwijderen en schoon te maken is, maar zit hierdoor niet vast in de behuizing. Door de luchtstroom ging het filter trillen wat veel geluid veroorzaakte. Dit geluid werd meer naarmate het filter vuiler was. Ik heb het filter nu met een stukje tape vastgeplakt waardoor het geluid met zeker de helft verminderd is.
G33st schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:59:
Ik wil zodadelijk even een houten plank maken, zodat de airco buis netjes naar buiten kan en het raam toch grotendeels dicht is. Hebben jullie een tip hoe ik deze plank aan de buitenkant kan klemmen?

...

Zal na het eerste gat ook ruimte houden voor een 2e gat, zodat ik bovenstaande ook kan proberen.
Op deze foto is de oplossing die ik gebruik te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EoOmohWngjLicErzYF8Wb21AXIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JxhZC7bnK9gRdEBdTpEcwGm9.jpg?f=fotoalbum_large

Plank valt in het kozijn. Vervolgens heb ik 4 balkjes gezaagd, welke precies even dik als het kozijn zijn. Op de balkjes is weer een klein latje geschroefd waarmee de plaat geklemd kan worden. Als ik de plaat op de plek zet zijn alle latjes vertikaal gedraaid. Zodra dit op de plek zet draai ik alle latjes 90 graden en klemt de plaat vast.

Bij mij draait het raam naar buiten open, dus de plaat zit aan de buitenkant, en de klemmen aan de binnenkant. Indien de klemmen aan de buitenkant moeten komen, kies dan de 2 gaten voor de buizen op een handige plek. Een gat van 15 cm is groot genoeg om even je arm naar buiten te steken en de klemmen vast te draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tVzPq_lUzN2MPI-ZaApRs4xYESk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vaplN6EqpvVeE117JceLGaq0.jpg?f=fotoalbum_small

Lost In Music

• bruutone
Ik heb de modificatie ook doorgevoerd, maar dan nog zit je nog met constant ruim 65 dB herrie aan je hoofd. Ben mij een beetje aan het oriënteren en kwam deze 'mobiele' airco tegen. Mooi cleane install. Wilde het bij deze even delen, omdat de meesten wellicht niet van het bestaan weten. - Ik niet tot op heden in ieder geval :)

Midea U Inverter Window Air Conditioner 12,000BTU, The First U-Shaped AC with Open Window Flexibility, Robust Installation,Extreme Quiet, 35% Energy Saving, WiFi,Alexa,Remote, Bracket Included

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZutaI8tgKnDk57hCJcqq-JBM2-Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rxlZ6b7uOti5LmBysdJzK4q5.jpg?f=user_large

• JJerome
  • Laatst online: 28-05 15:27
TRAXION schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 20:05:
Ik dacht zal hier eens een ervaring neerzetten met een AEG axp26u558hw, dit is een 9000 btu model.

Huiskamer van 25m2, kreeg ik zonder de dubbele slang niet onder de 28/29 graden, nu met dubbele slang kom ik op 25.5 graden.
Dit is in een appartement op de hoek met een plat dak waar de overige ruimtes nu over de 30 graden zijn.

Op dit moment een kartonnen doos eraan vast getaped omdat ik even geen andere opties had maar voor volgende hittegolf zal ik een kunstof box van de ikea bevestigen.

De airco kan prima zijn warmte kwijt met een inkomende luchtstroom van 32 graden, en water afvoeren doet deze airco doormiddel van verdamping van de gecondenseerde vocht op de condenser.

Ook heb ik piepschuim platen van de bouwmarkt op de ramen geplakt om zoveel mogelijk zonlicht te weerkaatsen ;)

Al met al zeer tevreden met het resultaat.
Heb jij toevallig foto's van jouw oplossing? Dit model heeft 2 vrij grote luchtinlaten, toch?

• TRAXION
JJerome schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:24:
[...]

Heb jij toevallig foto's van jouw oplossing? Dit model heeft 2 vrij grote luchtinlaten, toch?
Even geen foto maar heb een doos in een hoek over beide openingen geplaatst al zit ik eraan te denken 1 kant dicht te tapen aangezien het rooster vele malen groter is kwa oppervlak dan de 150mm toevoer, maar daar ga ik even naar mijn gemak naar kijken als ik het spulletje na het weekend weer los haal.

• TRAXION
bruutone schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:16:
Ik heb de modificatie ook doorgevoerd, maar dan nog zit je nog met constant ruim 65 dB herrie aan je hoofd. Ben mij een beetje aan het oriënteren en kwam deze 'mobiele' airco tegen. Mooi cleane install. Wilde het bij deze even delen, omdat de meesten wellicht niet van het bestaan weten. - Ik niet tot op heden in ieder geval :)

Midea U Inverter Window Air Conditioner 12,000BTU, The First U-Shaped AC with Open Window Flexibility, Robust Installation,Extreme Quiet, 35% Energy Saving, WiFi,Alexa,Remote, Bracket Included

[Afbeelding]
Dat is een interessante unit helaas worden deze amper verkocht binnen Nederland.
Zou mooi zijn als er eens een bedrijf zou zijn die deze gaat importeren.

Enige reden die ik kan bedenken is dat dit weer lastig is ivm energieverbruik classificatie hier in Europa waarvoor deze te onzuinig zijn :-(

• Empo
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-06 19:47
Ik hoefde de afgelopen dagen eigenlijk nooit water af te voeren bij mijn mobiele airco's, dit komt volgens mij omdat de bevroren condensor de water over de warme radiator laat lopen waardoor het eigenlijk verdampt? Klopt dit? hij draait al 4 dagen bijna 8 uur per dag en nooit hoefde ik water af te voeren.

Ik kan mij wel voorstellen dat er meer water vrij komt als ik hij vaker afslaat omdat hij zijn streeftemperatuur heeft gehaald en dus de ijs op de condensor zal gaan smelten? Geen idee in ieder geval wel chill dat ik nooit hoef te legen :)

[ Voor 28% gewijzigd door Empo op 13-08-2020 11:50 ]

• miniterror
  • Laatst online: 20-06 08:36
Hmm, dit ziet er uit als iets waar winst te behalen is en ik moet proberen.
Heb zelf een Inventum AC125W gekocht, een ding met 12K BTU.
De handleiding laat alleen zien dat zowel het boven( 8 ) en onder(10) luchtinlaten zijn.
Moet er dan een grote kap gemaakt worden of is alleen onder voldoende?
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/wKbnNGv/Knipsel.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Empo
miniterror schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:08:
Hmm, dit ziet er uit als iets waar winst te behalen is en ik moet proberen.
Heb zelf een Inventum AC125W gekocht, een ding met 12K BTU.
De handleiding laat alleen zien dat zowel het boven( 8 ) en onder(10) luchtinlaten zijn.
Moet er dan een grote kap gemaakt worden of is alleen onder voldoende?
[Afbeelding]
Boven is voor de koude deel, die moet open blijven. Onder is voor de warme deel, daarvan wil je de lucht van buiten halen.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:28

Theo

moederbord

Empo schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:48:
Ik hoefde de afgelopen dagen eigenlijk nooit water af te voeren bij mijn mobiele airco's, dit komt volgens mij omdat de bevroren condensor de water over de warme radiator laat lopen waardoor het eigenlijk verdampt? Klopt dit? hij draait al 4 dagen bijna 8 uur per dag en nooit hoefde ik water af te voeren.

Ik kan mij wel voorstellen dat er meer water vrij komt als ik hij vaker afslaat omdat hij zijn streeftemperatuur heeft gehaald en dus de ijs op de condensor zal gaan smelten? Geen idee in ieder geval wel chill dat ik nooit hoef te legen :)
Het condenswater bij mobiele airco's wordt op het warme deel van de compressor/radiator geloosd. Hiermee verdampt het water en gaat het met de warme lucht naar buiten. Bovendien zorgt de verdamping voor een licht koelend effect van de compressor, wat weer een positief effect heeft op de koelcapaciteit.

De condensor zal niet zó koud zijn dat het ijs er op komt te staan lijkt mij :?

7400 Wp op het dak

• Empo
Theo schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:33:
[...]

Het condenswater bij mobiele airco's wordt op het warme deel van de compressor/radiator geloosd. Hiermee verdampt het water en gaat het met de warme lucht naar buiten. Bovendien zorgt de verdamping voor een licht koelend effect van de compressor, wat weer een positief effect heeft op de koelcapaciteit.

De condensor zal niet zó koud zijn dat het ijs er op komt te staan lijkt mij :?
Dit stond ook zo beschreven in de handleiding, dank. Er stond echter ook dat als je de airco gebruikt met de ontvocht functie dat de reservoir wel sneller vol zal lopen en geleegd moet worden. Dit scheelt in ieder geval wel veel werk, aangezien ik geen afvoer heb aangesloten.

• miniterror
  • Laatst online: 20-06 08:36
Empo schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:10:
[...]

Boven is voor de koude deel, die moet open blijven. Onder is voor de warme deel, daarvan wil je de lucht van buiten halen.
Top, dat moet te regelen zijn.
Begrijp ik het ook goed dat de aanvoerbuis minimaal de diameter moet zijn van de afvoerbuis, het liefst zelfs groter?
Ofwel de afvoerbuis is 12.5cm, ofwel de aanvoer moet ook 12.5cm zijn maar een 15cm is dan beter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Empo
miniterror schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:40:
[...]

Top, dat moet te regelen zijn.
Begrijp ik het ook goed dat de aanvoerbuis minimaal de diameter moet zijn van de afvoerbuis, het liefst zelfs groter?
Ofwel de afvoerbuis is 12.5cm, ofwel de aanvoer moet ook 12.5cm zijn maar een 15cm is dan beter?
Even groot is prima. Hij kan zoveel aanzuigen als dat hij kan afvoeren.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:28

Theo

moederbord

Empo schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:39:
[...]

Dit stond ook zo beschreven in de handleiding, dank. Er stond echter ook dat als je de airco gebruikt met de ontvocht functie dat de reservoir wel sneller vol zal lopen en geleegd moet worden. Dit scheelt in ieder geval wel veel werk, aangezien ik geen afvoer heb aangesloten.
Als je de airco in een subtropisch zwembad zou gebruiken (32°C, 80% RV) dan zal het reservoir wel vol geraken.
Zolang dit soort combinaties van temperatuur en RV niet voorkomt zul je niet snel de bak moeten legen. Wellicht wél als je de airco weer terug in de kast opslaat, maar verder is het legen van de waterbak niet nodig met het Nederlandse weer.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-06 14:40

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Theo schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:42:
[...]

Als je de airco in een subtropisch zwembad zou gebruiken (32°C, 80% RV) dan zal het reservoir wel vol geraken.
Zolang dit soort combinaties van temperatuur en RV niet voorkomt zul je niet snel de bak moeten legen. Wellicht wél als je de airco weer terug in de kast opslaat, maar verder is het legen van de waterbak niet nodig met het Nederlandse weer.
Ik mag anders iedere dag ruim 10 liter water weggooien hoor :P

Mijn (best) succesvolle setup. Glaswol geisoleerde afvoerslang maakt het grootste verschil. Beide slangen 12.5cm, 7% verlies aan volume ten opzichte van de originele slang maar dat is acceptabel. Inlaatslang zit er puur zodat de warme lucht van buiten gecontroleerd wordt aangezogen direct de inlaat in. Op deze manier hoopt er zich nauwelijks tot geen warmte op in de ruimte waar de AC staat. Ik heb nog tochtschuim liggen voor om de plank heen, maar geen zin gehad om erop te plakken. Verder buiten op het uiteinde van de inlaat wel gaas gespannen voor eventuele insecten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DF5m_A-iUg0nwrMzroJBzpuJaCI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/frGhLemJDoNnwpDq9CUMWwGA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HllAn8hcy3mW1QLYrCb_p21-wXs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QMgl6ovTYeUacf3HU7zIEz4m.png?f=fotoalbum_large

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste