Ik ben ook maar eens aan de slag gegaan met mijn DeLonghi Pac N82Eco.
Deze staat op zolder waar ik momenteel thuis-werk,
Met de hitte van de afgelopen dagen krijgt dit ding het niet bijgehouden, maar toch helpt het enigszins.
Het probleem met de N82Eco is dat de luchtinlaat de hele onderste helft in beslag neemt, en geen vlakke achterkant heeft. Het rooster loopt zelfs "de hoek om".
In plaats van een plastic bak heb ik er (een deel van) een vuilniszak overheen getaped, met een rond gat erin (150mm) waar ik een spiro-flensbus ingetaped heb. Dit sluit alle kieren prima af.
Op de flensbus zit een 3m 150mm flexibele slang aangesloten, die via een houten raamdoorvoer lucht aanzuigt.
(12mm mdf, past perfect in het kozijn, tegen te tochtprofielen).
De luchtinlaat was een standaard 125mm slang van 1,5m. Deze heb ik vervangen door een een geïsoleerde 125mm slang, gekocht bij ventilatieshop (
https://www.ventilatiesho...-aluminium-125mm-6-meter/, die ingekort is en via de mdf doorvoer naar buiten gaat.
Gisteren met een IR thermometer gemeten. De Airco gaf 27 Graden kamertemperatuur aan, de luchtuitlaat kon ik meten op ongeveer 20Graden.
Aan de warme kant mat ik 33Graden lucht in, en 60+ op de aansluiting van de afvoerbuis.
Of de modificatie nou echt geholpen heeft vind ik erg lastig te bepalen...
Mijn grootste probleem zit toch nog bij de luchtinlaat. doordat ik de slang er met een flensbus en een vuilniszak opgetaped heb, zit de inlaat-opening erg dicht op de warmtewisselaar. ik kan me voorstellen dat hierdoor de lucht niet helemaal goed verdeeld wordt over de koelvinnen? Zou een afstandshouder tussen de unit en de vuilniszak voordeel opleveren (zoals een plastic opbergdoos)?
De geïsoleerde slang helpt, maar voelt nog steeds behoorlijk warm aan, dit zou natuurlijk beter kunnen.
Verder vraag ik me af of het nog zinvol is om de inlaat te vergroten (2 slangen/grotere diameter). hoe kom ik erachter of ik een "optimum" heb bereikt?
:strip_exif()/f/image/XgRlwD6bYsayNHXnO7n3imFV.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zat met hetzelfde, maar uiteindelijk was het niet veel werk om de ombouw op deze manier te doen (meeste werk was de raamdoorvoer, die ik toch nog moest maken).
Behalve dat ik de logica wel snap, geloof ik niet dat die onderdruk het grootste probleem is met dit soort mobiele aircos. ik vermoed dat de grootste inefficientie erin zit dat als je 1 slang hebt:
Je de net gekoelde lucht in gaat zuigen om de warmtewisselaar te koelen, en deze (warme, net gekoelde, en weer opgewarmde lucht) naar buiten wegblaast. En inderdaad, hiervoor in de plaats zuig je weer warme buitenlucht de kamer/het huis in...