Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen

Pagina: 1 ... 3 ... 12 Laatste
Acties:

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Theo schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:42:
[...]

Als je de airco in een subtropisch zwembad zou gebruiken (32°C, 80% RV) dan zal het reservoir wel vol geraken.
Zolang dit soort combinaties van temperatuur en RV niet voorkomt zul je niet snel de bak moeten legen. Wellicht wél als je de airco weer terug in de kast opslaat, maar verder is het legen van de waterbak niet nodig met het Nederlandse weer.
Het merendeel van het water zal verdampen, gebruik de mijne ook weleens om te verwarmen/ontvochtigen in de winter zodat ik minder warmte opoffer voor ventileren maar dan pompt hij toch wel wat liters weg in een ochtendje ;)

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:15

Theo

moederbord

TRAXION schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:48:
[...]

Het merendeel van het water zal verdampen, gebruik de mijne ook weleens om te verwarmen/ontvochtigen in de winter zodat ik minder warmte opoffer voor ventileren maar dan pompt hij toch wel wat liters weg in een ochtendje ;)
Ontvochtigen in de winter? Is de ventilatie dan in het algemeen niet ondermaats mocht je moeten ontvochtigen in de winter? Ik heb in de winter juist een bevochtiger staan die tot 5 liter water aan de lucht toevoegt om het op zo'n 45% RV te kunnen krijgen. Met name als het buiten koud is is anders de RV in huis maar zo'n 20%.

7400 Wp op het dak

• mattgick
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Kuusj schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:48:
[...]

Ik mag anders iedere dag ruim 10 liter water weggooien hoor :P
Als je de afvoer er niet standaard naar een emmer laat gaan, zal het condens water van de 'koude radiator' naar beneden en over / tegen de 'warme radiator' lopen. Water dat verdampt koelt af en helpt de warme kant koeler te houden. In sommige ontwerpen wordt de fan aan de warme kant actief door het water gedreven zodat het water op de radiator kan spetteren.

Zie YouTube: Personal "air conditioners" aren't what they seem @ 13:38 waar dit actief te zien is in een open monoblock unit.

Probeer voor de grap dus eens de setup te laten draaien met dichte afvoer, en kijk of het efficienter wordt? Ze gaat vanzelf klagen als ze te vol raakt.

YMMV natuurlijk.

• TRAXION
  • Laatst online: 16-05 13:44
Theo schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:27:
[...]

Ontvochtigen in de winter? Is de ventilatie dan in het algemeen niet ondermaats mocht je moeten ontvochtigen in de winter? Ik heb in de winter juist een bevochtiger staan die tot 5 liter water aan de lucht toevoegt om het op zo'n 45% RV te kunnen krijgen. Met name als het buiten koud is is anders de RV in huis maar zo'n 20%.
Appartement zonder actieve ventilatie en als je dan in de ochtend met 2 personen onder de douche hebt gehad is het erg fijn om de airco even een uurtje of 2 op verwarmen te zetten zodat deze de oude lucht uit de woning zuigt, de warmte hergebruikt en tevens de vocht onttrekt.

Zou liever een wtw unit oid plaatsen maja verhuurder ziet dat allemaal niet zo zitten misschien ook vanwege het monopolie van de stadsverwarming hier. :X

Back on topic na het warme weer ga ik de aeg eens openen en bekijken hoe deze precies werkt zodat ik mijn dubbele slang systeem kan aanpassen op de condenser zodat deze maximaal zijn warmte kwijt kan.

Zal wel even pics schieten als het zover is.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-06 14:40

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

mattgick schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:33:
[...]

Als je de afvoer er niet standaard naar een emmer laat gaan, zal het condens water van de 'koude radiator' naar beneden en over / tegen de 'warme radiator' lopen. Water dat verdampt koelt af en helpt de warme kant koeler te houden. In sommige ontwerpen wordt de fan aan de warme kant actief door het water gedreven zodat het water op de radiator kan spetteren.

Zie YouTube: Personal "air conditioners" aren't what they seem @ 13:38 waar dit actief te zien is in een open monoblock unit.

Probeer voor de grap dus eens de setup te laten draaien met dichte afvoer, en kijk of het efficienter wordt? Ze gaat vanzelf klagen als ze te vol raakt.

YMMV natuurlijk.
Ben het eens aan het proberen, maar tot dusver lijkt mijn airco dat niet te kunnen. Luchtvochtigheid van de uitlaat is 17-19% als ik het vocht eruit laat lopen, nu na 15 minuten is daar nog niks aan veranderd. Zal hem nog een half uur zo laten lopen.

Edit: nope, luchtvochtigheid blijft hetzelfde. Maar er loopt lang niet zo veel water uit als ik verwacht na zo'n lange tijd. Dus ik vraag me af waar die condens dan heen gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Kuusj op 13-08-2020 16:04 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-06 19:37
Empo schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:48:
Ik hoefde de afgelopen dagen eigenlijk nooit water af te voeren bij mijn mobiele airco's, dit komt volgens mij omdat de bevroren condensor de water over de warme radiator laat lopen waardoor het eigenlijk verdampt? Klopt dit?
Ik hoef ook nooit te legen. Bij mijn airco stond in de beschrijving dat het condens water gebruikt word om op de condensor the verdampen voor exta koel capaciteit. Als ik de verdamper bekijk zie ik ook dat deze echt nat is, dus alle condens water verdampen is zeker mogelijk.
miniterror schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:40:
[...]

Top, dat moet te regelen zijn.
Begrijp ik het ook goed dat de aanvoerbuis minimaal de diameter moet zijn van de afvoerbuis, het liefst zelfs groter?
Ofwel de afvoerbuis is 12.5cm, ofwel de aanvoer moet ook 12.5cm zijn maar een 15cm is dan beter?
Ik heb een aanvoer en afvoerbuis van beide 15 cm. En toch heb ik een flinke tocht onder de deur door als de airco aanstaat. Waarschijnlijk komt dit omdat de aanvoerslang grotere ribbels heeft, welke de diameter toch beperkt. Tegens creëert de airco waarschijnlijk een hogere druk in de afvoerslang, dan er onderdruk in de aanvoer zit.
Een grotere aanvoerslang is in elk geval beter.

Bij mijn airco zit een stevige plastic slang geleverd welke na buigen zijn vorm behoud. Weet iemand waar je dit soort slangen kunt kopen? Ik kan ze niet vinden.

[ Voor 43% gewijzigd door Sgrovert op 13-08-2020 14:36 ]

Lost In Music

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-06 21:04
Sgrovert schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:31:
[...]

Bij mijn airco zit een stevige plastic slang geleverd welke na buigen zijn vorm behoud. Weet iemand waar je dit soort slangen kunt kopen? Ik kan ze niet vinden.
ventilatieshop.com heeft iets soortgelijks, die zijn wat minder stevig maar buigen niet zozeer dubbel zodat ze de luchtstroom belemmeren. Flexibele slang CombiConnect of de Geïsoleerde flexibele slang.

Voor afvoer zou ik de geisoleerde variant pakken, scheelt je wat hitte. heb zelf een 3.0m versie.

(ik heb geen aandelen ventilatieshop).

[ Voor 8% gewijzigd door ravenstein op 13-08-2020 16:27 ]

• ravenstein
bruutone schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:16:
Ik heb de modificatie ook doorgevoerd, maar dan nog zit je nog met constant ruim 65 dB herrie aan je hoofd. Ben mij een beetje aan het oriënteren en kwam deze 'mobiele' airco tegen. Mooi cleane install. Wilde het bij deze even delen, omdat de meesten wellicht niet van het bestaan weten. - Ik niet tot op heden in ieder geval :)

Midea U Inverter Window Air Conditioner 12,000BTU, The First U-Shaped AC with Open Window Flexibility, Robust Installation,Extreme Quiet, 35% Energy Saving, WiFi,Alexa,Remote, Bracket Included

[Afbeelding]
Mooi concept, alleen hier in NL vaak niet toepasbaar, dit plaats je in een raam die je omhoog duwt.
Ik zou er thuis niks mee kunnen iig.

• Sgrovert
ravenstein schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:25:
ventilatieshop.com heeft iets soortgelijks, die zijn wat minder stevig maar buigen niet zozeer dubbel zodat ze de luchtstroom belemmeren. Flexibele slang CombiConnect of de Geïsoleerde flexibele slang.
De CombiConnect Slang is precies de slang die ik al heb :(
Op mijn order staat deze slang "Flexibele slang CombiConnect NUOVA B zwart Ø 127mm"

Echt is de binnenmaat gemeten als de slang maximaal uitgerekt is. In praktijk is de binnenmaat eerder 107 mm, waardoor de slang 30% kleiner in oppervlakte is. Dit verklaard ook de sterke luchtstroom welke ik onder de deur door voel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h4nWH6EZbnq_s4LSf6UzUNvCAqA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CIw3Gbqhdx67wVKa1V1TyM5L.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WjqO8kgLXhb71HLqMHd4yKy1qxE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AjZmqoGruJlA1D1UM01IkM9e.jpg?f=fotoalbum_tile

De linkse slang is de slang die origineel bij de airco zit. Deze is lekker stevig en houd zijn vorm vast.

Ik has als test ook "Flexibele slang witte PVC" besteld bij ventilatieshop, maar dit is eigenlijk dezelfde slang als de zwarte op foto, maar dan zonder aluminium binnenkant.
Slappe hap
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fQ4DF8CPpIbOJOI8cz0GqblxVIE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hu4iOswqb1Q5U0pv5kEmE0mp.jpg?f=fotoalbum_tile

Lost In Music

• ravenstein
Sgrovert schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:03:
[...]

De CombiConnect Slang is precies de slang die ik al heb :(
Op mijn order staat deze slang "Flexibele slang CombiConnect NUOVA B zwart Ø 127mm"

Echt is de binnenmaat gemeten als de slang maximaal uitgerekt is. In praktijk is de binnenmaat eerder 107 mm, waardoor de slang 30% kleiner in oppervlakte is. Dit verklaard ook de sterke luchtstroom welke ik onder de deur door voel.

[Afbeelding][Afbeelding]

De linkse slang is de slang die origineel bij de airco zit. Deze is lekker stevig en houd zijn vorm vast.

Ik has als test ook "Flexibele slang witte PVC" besteld bij ventilatieshop, maar dit is eigenlijk dezelfde slang als de zwarte op foto, maar dan zonder aluminium binnenkant.
Slappe hap
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Oh dan heb ik beneden dat probleem ook mogelijk, echter zat daar origineel een 80mm slang als afvoer slang bij (ding is oud).

Dan kun je beter een 150mm pakken met verloop stukken. De slang die jij bedoelt heb ik ook lange tijd gezocht (niet gevonden)

• Sgrovert
Ik denk dat ik hem zojuist gevonden heb :
https://www.polparts.nl/n...tl1854-8713411136092.html

25 euro inclusief verzenden.

Koppelstuk van de airco ziet er hetzelfde uit, en op het koppelstuk naar de airco meet mijn schuifmaat ook 132 mm binnenmaat. Lengte van originele slang is wel 150 cm t.o.v. deze slang 120, maar dat is in mijn geval genoeg. Ik heb het gevoel dat dit een soort van standaard airco afvoerslang is, en veel fabrikanten min of meer dezelfde slang gebuiken. Zie ook de lijst met airco's onderaan de product pagina.

Ik kijk nog even door of de slang nog ergens zonder koppelstukken te krijgen is.
ravenstein schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:31:
Dan kun je beter een 150mm pakken met verloop stukken.
Als ik nog een keer opnieuw moet maken zou ik als aanvoer idd de combislang van ventilatie shop 1 maat groter nemen. Ik heb echter nu mijn gaten al 129 mm rond gefreesd en niet heel veel zin om nog een keer opnieuw te frezen. Ik denk dat de gevonden reserveslang prima gaat passen.

[ Voor 25% gewijzigd door Sgrovert op 13-08-2020 19:48 ]

Lost In Music

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:26
mijn modificatie van de DeLonghi Pac N82Eco.
Ik heb een op maat gemaakte bak gemaakt voor de aanzuigkant (lastige vorm)
Die sluit af met een tochstrip maar wil toch nog even met alu tape doen zodat hij 100% afdicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qAKJB-mZHAv-LqNINetJNqoNa8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X72dkMSaVXAamcHI8BaHOq5J.jpg?f=fotoalbum_large

De raamplaat is 15mm watervast MDF met aan de buitenkant 2 lagen ondervloer folie.
De bak heeft gescheiden warme en koude kant en de warme kant is aan de binnenkant ook geisoleerd met radiatorfolie. dit scheelt ongeveer 1.5 graden met de aanzuigkant gemeten op de houten bak bij de plaat.
De bak loopt uit op 2 rechthoekige gaten met het zelfde oppervlak als de buizen (125mm) welke onderaan de plaat zitten.
Dit zodat mijn rolluik aan de buitenzijde van mijn kozijn maar een klein stukje open hoeft om de lucht in en uit te laten (5cm)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ypBCjpHCCvld9pqpbJ3xODB7zfs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xbqjJYQV1UYRfQHROyZFAKmy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sgrovert
Heb je toevallig ook een foto van de buitenkant?

Ik heb zojuist de google query voor de stevige airco afvoerslangen gevonden :
https://www.google.com/se...r+Uitlaat+Pijp+Vent+Slang

Met deze term kan je losse buis vinden en ook langere lengtes.

Lost In Music

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3dmazter
Sgrovert schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 21:22:
Heb je toevallig ook een foto van de buitenkant?

Ik heb zojuist de google query voor de stevige airco afvoerslangen gevonden :
https://www.google.com/se...r+Uitlaat+Pijp+Vent+Slang

Met deze term kan je losse buis vinden en ook langere lengtes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LcnMVcVxsWdPAKO_2lhSIzfn0EM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nHCO246GuizSvD1v99aTwPYE.jpg?f=fotoalbum_large

Kwaliteit is niet zo goed et wordt al donker.

Airco slang heb ik hier gevonden.
Ook in andere maten te krijgen.
https://www.amazon.nl/Jun...onditioning/dp/B07W7CHHHN

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Komt uit china. Is de zomer al voorbij :)

• 3dmazter
jobr schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:11:
[...]

Komt uit china. Is de zomer al voorbij :)
Geeft niks nu werkt et ook.
Is voor de volgende zomer.

• Reject
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-08-2020
Ik heb nu de airco in de vensterbank gezet (vensterbank verbreed met een plankje) en het raam open, warme slang omhoog naar buiten en het aanzuigrooster zit daar onder.
Met karton de airco in "tweeën gedeeld" en in de vensterbank geplaatst, warme kant staat samen met de waterafvoer "buiten" en de koude kant binnen.
Kartonnen plaat rond de airco gemaakt om buiten en binnen te scheiden en aan het raamkozijn vast geplakt.
Ik heb nu een "split system" zonder de extra slang en ik hoef maar één kant van het karton los van het kozijn te nemen, slang verwijderen en raam te sluiten mocht het gaan regenen.
Afgelopen nacht heerlijk geslapen met de airco aan bij een temperatuurtje van ~20 graden :)
De aankomende tijd zal hij zo wel blijven staan want hij koelt als een gek en het karton houdt de warmte overdag ook nog eens redelijk buiten want de kamer wordt niet meer opgewarmd door het glas als het raam en de gordijnen dicht zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franske84
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 02-09-2024
3dmazter schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 21:31:
[...]

[Afbeelding]

Kwaliteit is niet zo goed et wordt al donker.

Airco slang heb ik hier gevonden.
Ook in andere maten te krijgen.
https://www.amazon.nl/Jun...onditioning/dp/B07W7CHHHN
Misschien een tip om een bocht buis/45 graden knie buis bij uitblaas gedeelte zodat warme lucht op andere richting blazen. Zo te zien op foto komt deel van uitblaas weer naar inlaat. En dat is volgens mij ook minder goed voor je airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yori1989
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-06 20:19
TRAXION schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:04:
[...]

Appartement zonder actieve ventilatie en als je dan in de ochtend met 2 personen onder de douche hebt gehad is het erg fijn om de airco even een uurtje of 2 op verwarmen te zetten zodat deze de oude lucht uit de woning zuigt, de warmte hergebruikt en tevens de vocht onttrekt.

Zou liever een wtw unit oid plaatsen maja verhuurder ziet dat allemaal niet zo zitten misschien ook vanwege het monopolie van de stadsverwarming hier. :X

Back on topic na het warme weer ga ik de aeg eens openen en bekijken hoe deze precies werkt zodat ik mijn dubbele slang systeem kan aanpassen op de condenser zodat deze maximaal zijn warmte kwijt kan.

Zal wel even pics schieten als het zover is.
Ik ben benieuwd! Heb de 12000 btu versie maar heb even gekeken maar weet niet zo snel hoe die open moet. Ben wel geïnteresseerd in je foto's van de binnenkant. De scheiding tussen de warme en koude delen zijn niet optimaal volgens mij dus daar valt denk ik nog winst te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
Franske84 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 01:08:
[...]

Misschien een tip om een bocht buis/45 graden knie buis bij uitblaas gedeelte zodat warme lucht op andere richting blazen. Zo te zien op foto komt deel van uitblaas weer naar inlaat. En dat is volgens mij ook minder goed voor je airco.
Ik wil nog lamellen maken in de uitblaas opening om de lucht wat van de inzuig kant af te sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julianfloris
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-08-2022
sbuter schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 18:30:
[...]

Ik volg dit topic met veel interesse. Zag ook dit voorbij komen: https://langelex.nl/zo-hack-airco-meer-prestatie/

@julianfloris ik heb dezelfde airco, ben benieuwd naar je resultaat, ik ga er binnenkort ook mee bezig
Al gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Ik heb toch nog een probleempje met de koele lucht, deze is aan het circuleren direct bij de airco terwijl de kamer amper koelt.
De warme kant heb ik gescheiden zoals hier besproken, maar aan de koele kant blaast de lucht uit en trekt haast direct weer aan door het rooster aan de zijkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRbuqvdxRwFvtbAcpJpoq2hFdjc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q17wLC6u7SSyTBJNKF7z3LKH.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbuter
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-06 10:45

sbuter

...dus...

Nope. Ben nog wat huiverig om m'n paar maanden oude airco helemaal te beplakken, dus ben aan het kijken hoe ik iets kan maken wat redelijk makkelijk weer te verwijderen is. Zag hier ergens iemand die een plastic bak had gemonteerd, ben zoiets aan het onderzoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drjake
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik was dit topic al een tijdje aan het volgen. Maar vandaag (net na de hittegolf natuurlijk :P) een uurtje ff geklust met wat basic materiaal van de Hornbach. Hier het eindresultaat voor de Tristar.

Gebruikt:
  • Plastic curver bakje (was iets te klein (2cm te kort) maar heb dat gedeelte afgeplakt met tape)
  • Tochtstrip (goedkoopste)
  • Adapter van 200mm naar 120mm diameter voor de slang te monteren in plastic bak
  • witte flexible slang 125mm diameter
  • 2 tiewraps
  • Aardige hoeveelheid tape _/-\o_
Het lijkt tot nu toe in ieder geval al stiller te zijn, dat is al winst. Nu nog even de werking afwachten (maar het placebo effect alleen is ook wat waard :) )

Leer momentjes/Verbeterpuntjes:
  • Flexibele (goedkope) slang, was meteen op 2 plekke stuk (ligt ook ongeduld van mezelf)
  • Scheiden in/outflow (zitten nu langs elkaar)
  • IR-controller maken zodat het dingen met HA kan praten
  • Airco op balkon zetten en de hele boel omdraaien :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8V4rF0NfmqrRjy02SF7x-QS3WPU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/STqpsqa2b5NjOCLO5g0FbEEn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LD8nvI8cP7VMM1ycvttXIshOuos=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mb4j1TfiJ1b7m2wLkv4Qhken.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SreIubzGy0RpxgQDHJLnpb1bo7E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6mexbpkQyIYohRrVQRpS0jJt.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gh5qfezbovq8xHFo9ayc82jTJTQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oQlVtOZ9tkwOidjSNriDZA0t.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Ik heb exact de zelfde airco, maar ergens klopt er iets niet met deze airco.
Je blaast koude lucht uit en op de zelfde hoogte wordt de gekoelde lucht weer binnen gezogen.....laag bij de grond waar juist de koude lucht is.
De aanzuiging (binnen) zou veel hoger moeten zitten en niet op gelijke hoogte waar je de koele lucht uit blaast, je bent de koele lucht gewoon aan het circuleren en de warmte blijft tegen het plafond hangen.
Eigenlijk zou je deze airco tegen het plafond moeten zetten en de koude lucht omlaag moeten blazen.

Tweede probleem is dat dat ding bij tij en ontij aan en uit gaat ondanks dat ik hem met de knoppen uit had gezet.
Vannacht, terwijl ik lag te slapen, ging hij opeens aan na een paar uur terwijl ik hem volledig UIT (geen lampje oid op de display) had gezet, dus heb de stekker er maar uit getrokken.
Ik vermoed dat de afstandsbediening (IR) op het apparaat op de warmte reageert ???

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_UtsSU4LFrAA1eDdFuU8jDMs2o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GFSBCTf4kqWCfljh8CdHc4NM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Reject op 15-08-2020 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Tvanbale schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:10:
Vandaag de mod ook uitgevoerd op de Polar 12001.
Misschien toeval, maar de temperatuur is in 2,5 uur met 1,5 graad gedaald.
Voorheen hield die de temperatuur nauwelijks vast en liep deze gedurende de dag op naar een graad of 28,8

We zitten ook richting het einde van de dag, wellicht dat dit er ook mee te maken heeft, maar tot op heden lijkt het te werken.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb jij dit werkend gekregen? Ik heb exact dezelfde airco. Met een gelijkaardige mod. 165mm inlaat via een bak over het rooster en de standaard165mm uitlaat. En de lengte van de buizen zijn ~50cm. Resultaat is een veel stillere airco en geen onderdruk meer in de kamer, maar de compressor slaat al na 2 minuten uit om vervolgens pas na een kwartier weer even aan te slaan en direct daarna weer uit. Hij staat nu dus alleen maar lucht te blazen. De kamer temperatuur is 27 graden, buiten temperatuur is 24 graden. En hij staat op 18 graden ingesteld. Hij zou dus continu door moeten koelen.

Ik laat hem nu even staan, haal de aanvoerslang van buiten even los, en probeer hem daarna weer. werkt dit niet, dan gaat de bak over het rooster even los. Ik denk persoonlijk dat hij te weinig lucht aan kan zuigen met maar 1 slang. Volgende stap is dus 2 inlaatbuizen op de bak.

In de standaard configuratie, heeft ie de slaapkamer, 's avonds, zo'n 4 graden af kunnen koelen(met veel moeite) Met de aanpassing, doet ie eigenlijk helemaal niets.
Reject schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 14:43:
Je blaast koude lucht uit en op de zelfde hoogte wordt de gekoelde lucht weer binnen gezogen.....laag bij de grond waar juist de koude lucht is.
De aanzuiging (binnen) zou veel hoger moeten zitten en niet op gelijke hoogte waar je de koele lucht uit blaast, je bent de koele lucht gewoon aan het circuleren en de warmte blijft tegen het plafond hangen.
Eigenlijk zou je deze airco tegen het plafond moeten zetten en de koude lucht omlaag moeten blazen.

Tweede probleem is dat dat ding bij tij en ontij aan en uit gaat ondanks dat ik hem met de knoppen uit had gezet.
Vannacht, terwijl ik lag te slapen, ging hij opeens aan na een paar uur terwijl ik hem volledig UIT (geen lampje oid op de display) had gezet, dus heb de stekker er maar uit getrokken.
Ik vermoed dat de afstandsbediening (IR) op het apparaat op de warmte reageert ???

[Afbeelding]
Bij mijn airco is de layout ongeveer het zelfde, maar ik voel de koude luchtstroom 4 meter verderop nog behoorlijk. Het oppervlak van de uitlaat is ook kleiner dan van de inlaat, dus de uitstroomsnelheid is hoger dan de instroom.

[ Voor 25% gewijzigd door kendo op 15-08-2020 15:02 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drjake
  • Niet online
Ja ik snap wat je bedoelt. Ik moet echter zeggen dat de luchtstroom behoorlijk krachtig is, en ik niet echt het idee heb dat het zo direct wordt aangezogen. Tegelijkertijd is voor mij vooral die koele luchtstroom van belang (ik heb die min of meer op mijn werkplek gericht). De hele ruimte (open kamer, keuken, kantoor) koelen is iets minder van belang. Maar ik ben het met je eens dat mooiste zou zijn dat je de warme lucht van boven afzuigt, en de koele lucht weer verder op inblaast. Het is eigenlijk de vraag hoe ver je gaat in van je mono-blok een split unit te maken :)
Dit herken ik eigenlijk niet, apparaat werkt bij gewoon door. Afstandsbediening werkt normaal en ook de bediening op de unit zelf. Spring niet spontaan uit of aan. Maar ik moet zeggen dat ik het vooral handmatig bedien. Maw: de unit staat op 20graden, (en dat haalt ie natuurlijk nooit). Ik zit hem dus handmatig aan als ik zit te werken en uit als ik niet nodig heb.
Wel voor nog een Z-wave stekker tussenzitten, en dan is het jammer als dat er weer spanning opkomt de unit niet vanzelf aangaat (moet nog een keer op 'power drukken' op de afstandsbediening of unit zelf). Vandaar de extra aanpassing nog om de IR te emuleren met een ESP8266 oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Ik bedien ook de airco met de knoppen (TV reageert nl ook op de afstandsbediening van de airco en omgekeerd) en heb nu maar dat middelste sensortje op het bedieningspaneel van de airco afgeplakt.
Het is alleen vreemd dat als je ligt te slapen de airco op eens aangaat, dus zonder dat ik enige afstandsbediening bediende en de airco echt geheel uit stond....
Ik denk dat ik maar een aanzuigslang aan de zijkant monteer om de warme lucht vanaf het plafond aan te zuigen, dat is niet zo'n grote ingreep en hoeft ook niet zo degelijk te zijn als de achterkant.
Plastic/kartonnen doos erop en een aanzuigslang recht omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
kendo schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 14:53:

Bij mijn airco is de layout ongeveer het zelfde, maar ik voel de koude luchtstroom 4 meter verderop nog behoorlijk. Het oppervlak van de uitlaat is ook kleiner dan van de inlaat, dus de uitstroomsnelheid is hoger dan de instroom.
Als je je hoofd uit het raam steekt van een stilstaande auto lijkt het warm terwijl als de auto rijdt het veel koeler lijkt en toch is de omgevingslucht nog steeds (zeg) 25 graden.
Je kan alleen meten als je een temperatuurmeter op verschillende plaatsen zet en niet afgaan op gevoel.
Tocht van 25 graden blijft toch echt 25 graden, dus je koelt niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Reject schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 15:54:
[...]

Als je je hoofd uit het raam steekt van een stilstaande auto lijkt het warm terwijl als de auto rijdt het veel koeler lijkt en toch is de omgevingslucht nog steeds (zeg) 25 graden.
Je kan alleen meten als je een temperatuurmeter op verschillende plaatsen zet en niet afgaan op gevoel.
Tocht van 25 graden blijft toch echt 25 graden, dus je koelt niets.
mijn thermometer hangt op 4 meter van de airco. En de temeratuur daalt direct wanneer ik hem aan zet, dus van enkel recirculeren van de uitgeblazen lucht kan geen sprake zijn. Ik ondervind daar iig. geen problemen door. Natuurlijk zuigt ie op een gegeven moment ook de koele lucht weer aan omdat de kamer koeler wordt

Met betrekking tot de mod, ik heb nu de bak met daarop de inlaatslang(en) los gehaald, en binnen een minuut slaat de compressor weer aan en blijft nu ook aan.
Ik heb de in en uitlaat zo ver mogelijk van elkaar af geprobeerd, ik heb 2 165mm slangen als inlaat op de bak geprobeerd. Maar het helpt niet. Alleen wanneer ik de bak helemaal los haal, heeft ie voldoende aanvoer. Dus mod mislukt.

Nog een dingetje, de afgelopen week heb ik de slang voor waterafvoer, direct in een emmer laten lopen, met als resultaat dat ik zo'n 30 liter water heb moeten afvoeren. Wanneer ik alleen het reservoir gebruik, dan is dat enkel een paar 100ml.

Ik zou eigenlijk de uitstroom temperatuur even moeten meten van beide opties.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Ik heb dezelfde airco zoals drjake heeft, heb deze "gescheiden" door een plaat karton achterop de airco te maken rond de aan- en afvoer, het warmte aanzuigrooster blijft dus gelijk en ook de warme afvoerlucht blijft gelijk en staat omhoog gericht.
Alleen de koude kant staat binnen in het raamkozijn, dus van luchtverstoring kan dus geen sprake zijn.
Toch, zoals bv gisteravond, kreeg ik het niet kouder dan 25 graden terwijl de buitentemperatuur ook ongeveer net zo hoog was.
Ik voelde wel koele lucht binnen uit het rooster stromen, maar de kamertemperatuur bleef 25 graden.
De thermometer hangt zo'n 4 meter verder op 1,5 meter hoogte, ongeveer de zelfde hoogte als waar nu de airco in de vensterbank staat.
Er kan ook geen warme lucht binnen stromen want het karton zit rondom vast getaped op het kozijn.
Het condensslangetje hangt gewoon naar buiten, dus ik weet niet hoeveel water er weg stroomt.
Met de rooktest zag ik dat de koele lucht eigenlijk direct weer de airco ingezogen werd ondanks dat hij goed blaast en ook de temperatuur van uitstroom en instroom gaf op de thermometer maar een verschil van ~1 graden....maw, hij staat te circuleren in zijn eigen lucht welke wel koeler werd maar te weinig om de kamer te koelen....niet goed dus :(
Thermometertje op de display zakt dan wel naar bv 21 graden en de compressor slaat af bij 20 graden welke nooit gehaald is in de kamer en dat in de 2 jaar dat ik dit ding nu heb.

Met de rooktest houd ik de rookpot voor de (koele) inlaat en zie dan de rook bij de uitstroom.....deze maakte haast een haakse bocht direct weer het aanzuigrooster in.
Maar een beetje lucht ging de kamer in wat voor mij wel duidelijk is dat er amper in de kamer gekoeld wordt.

Gek word ik van dat ding en ik dacht dat met de mods het wel zou gaan lukken. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tvanbale
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 31-08-2020
kendo schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 14:53:
[...] Heb jij dit werkend gekregen? Ik heb exact dezelfde airco. Met een gelijkaardige mod. 165mm inlaat via een bak over het rooster en de standaard165mm uitlaat. En de lengte van de buizen zijn ~50cm. Resultaat is een veel stillere airco en geen onderdruk meer in de kamer, maar de compressor slaat al na 2 minuten uit om vervolgens pas na een kwartier weer even aan te slaan en direct daarna weer uit. Hij staat nu dus alleen maar lucht te blazen. De kamer temperatuur is 27 graden, buiten temperatuur is 24 graden. En hij staat op 18 graden ingesteld. Hij zou dus continu door moeten koelen.

Ik laat hem nu even staan, haal de aanvoerslang van buiten even los, en probeer hem daarna weer. werkt dit niet, dan gaat de bak over het rooster even los. Ik denk persoonlijk dat hij te weinig lucht aan kan zuigen met maar 1 slang. Volgende stap is dus 2 inlaatbuizen op de bak.
Hier werkt het prima.
Ik heb de buis die bij de airco zat als afvoer en voor de aanvoer 150. Beide buizen hebben dus dezelfde diameter.
Hier staat de airco 24 uur per dag aan. Het is zeker niet optimaal, maar hij krijgt het wel redelijk koel.
Airco staat nu op 22 graden en de compressor staat grotendeels aan, zou zeggen driekwart van de tijd. Van tijd tot tijd slaat de compressor uit en blaast hij alleen, maar dit is meestal niet het geval. Wanneer ik de temperatuur naar 18 zet, slaat hij nooit af!
Ben wel benieuwd of 2 slangen op de bak een groot verschil zou maken. Je verdubbeld de aanvoer, ben benieuwd!

Ik kan niet zeggen dat de airco echt stiller is geworden door de mod, wel effectiever.
Door de mod trekt hij ook minder vocht uit de lucht, eerder tussen de 20 - 28 liter per dag, nu nog 10-12.

Al met al ben ik voor nu tevreden. Voor een volgend jaar ga ik wel wat veranderen. Dan haal ik het raam eruit om een houten paneel te kunnen plaatsen met gaten voor de slangen. Dan is het a) beter afgedekt en daardoor efficiënter en b) ik kan de airco op een betere plaats zetten voor de luchtstroom, maar dat is voor een volgend jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Tvanbale schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 19:05:
[...]

Hier werkt het prima.
Ik heb de buis die bij de airco zat als afvoer en voor de aanvoer 150. Beide buizen hebben dus dezelfde diameter.
Hier staat de airco 24 uur per dag aan. Het is zeker niet optimaal, maar hij krijgt het wel redelijk koel.
Airco staat nu op 22 graden en de compressor staat grotendeels aan, zou zeggen driekwart van de tijd. Van tijd tot tijd slaat de compressor uit en blaast hij alleen, maar dit is meestal niet het geval. Wanneer ik de temperatuur naar 18 zet, slaat hij nooit af!
Ben wel benieuwd of 2 slangen op de bak een groot verschil zou maken. Je verdubbeld de aanvoer, ben benieuwd!

Ik kan niet zeggen dat de airco echt stiller is geworden door de mod, wel effectiever.
Door de mod trekt hij ook minder vocht uit de lucht, eerder tussen de 20 - 28 liter per dag, nu nog 10-12.

Al met al ben ik voor nu tevreden. Voor een volgend jaar ga ik wel wat veranderen. Dan haal ik het raam eruit om een houten paneel te kunnen plaatsen met gaten voor de slangen. Dan is het a) beter afgedekt en daardoor efficiënter en b) ik kan de airco op een betere plaats zetten voor de luchtstroom, maar dat is voor een volgend jaar ;)
toon volledige bericht
Bij mij werkt zelfs een dubbele 165 mm aanvoer op de bak niet. Bij het opstarten gaat het prima, maar langzaamaan hoor je dat de airco steeds zwaarder gaat lopen, en dan slaat de compressor uit. Haal ik dan de bak helemaal los, dan slaat de compressor in no time weer aan en blijft draaien. Hij staat nu alweer 2 uur te koelen zonder problemen. Maar dan wel zonder mod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvanbale
Vreemd dat het met dezelfde airco zoveel verschil oplevert..

Voordat ik de mod had uitgevoerd was het in de luchtstroom 'lekker', maar naast het bekende vacuüm had ik ook bepaalde warmtezones rondom de airco. Op sommige plaatsen voelde je een 'gordijn' van de warmte en de temperatuur daalde nauwelijks.
Dit is nu helemaal verdwenen.

Afgelopen week met die extreme hitte begon de dag rond de 25 graden en deze liep op tot ca. 27 gedurende de dag, met de airco op 20.
Zal de airco straks eens op 20 zetten en dan morgenochtend kijken hoeveel de temperatuur gezakt is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mb-2ncAeQ3nXlAJs6OJPVT5Mya0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Df1n0yQ0kNGrFqopeugeiIjM.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Ik hoop de oplossing gevonden te hebben met het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfde39bui-0MaLjQYEM47KOrzJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CzU6ItDYflLEsSg8gNNZ8tYU.jpg?f=fotoalbum_large

De warme lucht wordt nu van het plafond weggezogen en de koele lucht naar de vloer.
In 1,13 uur is de temperatuur gedaald van 27,6 naar 24 graden rond. JOEPIE :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvanbale
Deze ochtend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJuh5zdun_p-WpSCdywmzKH4-tc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/he5jcdbC826ZZtyIOD2GJ3YF.jpg?f=user_large

1,8 graad gezakt met de airco op 20.
De compressor sloeg wel regelmatig af.
De positie van de thermostaat aan de muur is niet ideaal. De ruimte erachter is in de zomer bloedheet vanwege 2 x diepvries en 1 koelkast. De muur is in de zomer vrij warm.
De werkelijke temperatuur zal lager liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Met mijn opstelling geven de thermometertjes verschillende waarden aan.
Blijkbaar meet de airco de inlaat lucht (2,4 mtr hoogte), het losse themometertje geeft de omgevingslucht op de airco (1,6 mtr hoogte).
Gisteravond heb ik de airco om 24 uur uit gezet want het losse thermometertje gaf 20 graden aan terwijl het metertje op de airco nog op 22 graden stond (instelling stond op 20 graden), maar op slaaphoogte was het 17 graden (0,6 mtr hoogte).
Met deze mod is het dus wel zaaks om niet meer te vertrouwen op het metertje op de airco zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJV81hx8HjCqx0MuifbOb2LkN9E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lRXxYdbE38d5qOoaX6EpkcDh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Ik heb de airco verplaatst naar mijn wasruimte in een andere kamer, 5 meter verderop. En heb de bak nu over het uitblaas gedeelte gedaan en met een slang geleid ik nu de koude lucht naar mijn slaapkamer. Net even 30 minuten laten draaien, en de temperatuur is 2,5 graden gedaald. Het werkt dus nog steeds.

Het is waarschijnlijk wat minder efficiënt en er is wat condensvorming op het eerste deel van de slang, maar hij koelt nog steeds goed. En ik heb het lawaai niet meer. Voor volgend jaar maar een geïsoleerde slang bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yori1989
  • Laatst online: 23-06 20:19
Is er iemand die deze mod heeft gedaan en ook apparatuur heeft die bijvoorbeeld de inblaastemperatuur kan meten van zijn of haar irco? Ik ben benieuwd of deze mod daar namelijk effect op heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door yori1989 op 16-08-2020 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
kendo schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:45:
Ik heb de airco verplaatst naar mijn wasruimte in een andere kamer, 5 meter verderop. En heb de bak nu over het uitblaas gedeelte gedaan en met een slang geleid ik nu de koude lucht naar mijn slaapkamer. Net even 30 minuten laten draaien, en de temperatuur is 2,5 graden gedaald. Het werkt dus nog steeds.

Het is waarschijnlijk wat minder efficiënt en er is wat condensvorming op het eerste deel van de slang, maar hij koelt nog steeds goed. En ik heb het lawaai niet meer. Voor volgend jaar maar een geïsoleerde slang bestellen.
Dit zal wel werken, maar je creëert overdruk in je kamer en dus druk je de koele lucht weer de kamer uit, tenzij je op plafond hoogte een rooster maakt waar je de warme lucht uit de kamer drukt.
Je zou eigenlijk de aanzuiglucht uit de kamer moeten halen (plafond) en deze weer de kamer gekoeld inblazen (vloer), dit lijkt mij het meest ideale oplossing om drukverschillen te voorkomen.
De airco in een andere kamer is sowieso een betere oplossing, je bent in één keer van de geproduceerde warmte (en herrie) af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Reject schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 13:53:
[...]

Dit zal wel werken, maar je creëert overdruk in je kamer en dus druk je de koele lucht weer de kamer uit, tenzij je op plafond hoogte een rooster maakt waar je de warme lucht uit de kamer drukt.
Je zou eigenlijk de aanzuiglucht uit de kamer moeten halen (plafond) en deze weer de kamer gekoeld inblazen (vloer), dit lijkt mij het meest ideale oplossing om drukverschillen te voorkomen.
De airco in een andere kamer is sowieso een betere oplossing, je bent in één keer van de geproduceerde warmte (en herrie) af.
De herrie is idd. wat me nog het meeste stoort. Ik kan hem nu de hele nacht aan laten zonder dat ik hem hoor. Bijkomend voordeel is dat ik de computerkamer nu ook kan koelen door enkel de slang te verleggen.

Ik slaap altijd met de deur half open(vanwege de mini boerderijen die men denkt te moeten houden in een woonwijk, kan ik het raam in de slaapkamer echt niet open hebben 's nachts) dus echte overdruk is er niet. De slang ligt een meter de kamer in en staat omhoog gericht, en blaast de lucht van de deur af. de warme lucht wordt dus eerst de kamer uit gedrukt, daarnaast draait er nog een grote plafondventilator.

Ik laat het voorlopig zo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Laatst online: 25-06 16:32
kendo schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:45:

Dit is (vind ik) ook de beste oplossing. Je kan de slang boven je deur door het raampje (als je dat hebt) doorvoeren en dan 'regent' het koude lucht naar binnen. Omdat je bovenin koelt heb je best snel geen warme lucht meer op de kamer. De overige warme lucht wordt buiten gehouden door de overdruk in je kamer.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannx1986
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-04 17:37

[Afbeelding]
Ik heb ook dezelfde, maar herken jou 2e probleem niet. Wellicht een defecte unit? Of toch iets met de tijdklok zitten kloten?

-- edit: zie dat er al op gereageerd is --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvtol
  • Laatst online: 14-11-2022
Denk ook nog aan speciale ultra-witte verf:

https://www.ad.nl/wonen/d...izen-witte-verf~a181471f/

https://www.nu.nl/klimaat...-van-airco-vervangen.html

Ik neem aan dat er glaspoeder in zit, net als in de witte verf die op wegen wordt gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reject
Tweede probleem zit er nog steeds in, vannacht ging hij weer spontaan aan terwijl ik al twee nachten de stekker eruit trek.....dus start met fabrieksinstellingen op, geen klok gedoe dus.
De ene keer is het om 24:18 uur de andere keer om 5:41 uur oid, dus het is echt spontaan en niet geklokt.

Met het aanzuigen via een slang aan het plafond koel ik nu 1,5 graad per uur, gemeten op de zelfde hoogte.
Airco geeft dan wel andere waarde aan (22 graden), terwijl het thermometertje op de airco 20 graden aangeeft.
Plafond 22 graden, airco hoogte 20 graden, vloer 18 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
rvtol schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 09:31:
Denk ook nog aan speciale ultra-witte verf:

https://www.ad.nl/wonen/d...izen-witte-verf~a181471f/

https://www.nu.nl/klimaat...-van-airco-vervangen.html

Ik neem aan dat er glaspoeder in zit, net als in de witte verf die op wegen wordt gebruikt.
Als je een beetje na denkt weet je dat een kleur niet uitmaakt, mensen in warme landen zijn donkerder van kleur dan mensen uit koude landen....WAT, die donkere mensen koken uit hun vel....of toch niet ??
Vroeger op school ook wel eens testjes gedaan met gekleurde platen in de zon en iedere plaat werd even warm, tussen wit en zwart zat werkelijk geen graad verschil.

Het verschil zat hem in de structuur van de verf, glans verf bleef koeler dan zijde glans of mat verf.
Nu is wit een kleur waar heel veel fijne pigment in zit terwijl bv zwart/rood/groen het pigment veel grover is.
Je huis is van bakstenen gemaakt met een grove structuur en als je die overschilder met bv wit dan wordt de structuur van de steen fijner aan de buitenkant en dus neemt minder warmte op.
Als je IR en UV kan blokkeren (lees reflecteren) kan je je huis iedere kleur geven die je wilt.

Wil je zelf testen, neem een glasplaatje en een spiegel en meet de themperatuur aan de achterkant.

[ Voor 10% gewijzigd door Reject op 17-08-2020 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 25-06 15:14
^Al eens nomaden in de woestijn gezien met zwarte kledij? Het is een vuistregel, met idd de nodige kanttekeningen, niet het enige wat op school ferm vereenvoudigd wordt aangeleerd (de leraar dient het zelf ook nog te snappen :+ ).
Inderdaad, om correct te zijn moet je kijken naar de reflectiviteit/emissie voor IR golflengte, zo is witte radiatorverf een goeie "zwarte straler".

Maar om nu te beweren dat die witte verf niet zal helpen, dat is wel bijzonder kort door de bocht. Natuurkundig gezien is er potentieel veel verschil, ook in de praktijk is al gebleken dat (de juiste) witte verf op het dak een aanzienlijke vermindering van warmtedoorslag naar binnenin het huis (en ook de omgeving) kan bewerkstelligen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franske84
Grappig om te lezen, ik denk dat er bij die model niet geslaagd is bij Eurom.

Eurom coolperfect airco's zijn stuk beter dan polar.
Er is uitgebreide review geschreven over Eurom 180 coolperfect die ik ook in mijn bezit:
https://mobielairco.com/eurom-coolperfect-180-wifi-review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Volgens de beschrijving zit de warme lucht aanzuig beneden, waar je ook de koude lucht naar toe blaast cq ook thermische werking van lucht (warme lucht stijgt / koude lucht daalt) en de aanzuig voor de koude circulatie lucht zit boven aan de zelfde kant......welke oen heeft dat verzonnen ????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franske84
Reject schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 21:50:
Volgens de beschrijving zit de warme lucht aanzuig beneden, waar je ook de koude lucht naar toe blaast cq ook thermische werking van lucht (warme lucht stijgt / koude lucht daalt) en de aanzuig voor de koude circulatie lucht zit boven aan de zelfde kant......welke oen heeft dat verzonnen ????
Klopt, maar door de modificatie is het probleem in één klap opgelost ;)

Ik heb bij ander topic foto's gemaakt van mijn modificatie:

[ Voor 65% gewijzigd door Franske84 op 17-08-2020 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Het doet me een beetje aan dit denken.
YouTube: 10 Useless Machines That Do Nothing

[ Voor 25% gewijzigd door Reject op 17-08-2020 23:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AircoFreak
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06-09-2023
Hallo allemaal. Ik ben al een tijdje deze topic aan het volgen en ik zag idd handige ideeen voor de mobiele airco. Ik had hm altijd standaard gebruikt heb zelfs een houten plaat op me raam geplaats. Maar de lucht aanzuiging vanuit me kamer was irritant want had veel vacuum. Moest altijd een deur of een raampje open laten en daarbij raakte ik ook de koude lucht kwijt. Ik zag bij deze topic dat je een bak met slang bij de aanzuinigsdeel kunt plaatsen en via de slang de lucht vanuit buiten kunt aanzuigen in plaats van de kamer. Me mobiele airco is de bekende tristar met 9000btu. Dus ben gisteren lekker mee bezig geweest bak erop gezet en alles netjes afgedicht. De bovenste aanzuinings deel op de laatste foto trekt ook lucht aan maar dat is volgens mij zodat er geen overdruk in de kamer onstaat? Foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJ1kMxg3-BhVwvowAdfs6NLc3Cw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hBE9b7L392IvyBwJLZnChGmD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1JAzQGRqQxmaww5TJEtxqaUHLh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pa7ktAcEj61BYF784CYvYSh9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65R7UbRbpi2N9bNG3w0NkRE4veY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2RmUhfSwbwwnmmGCHtnjgZZf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUDGevD8C17rT62ncnT7vYMRLzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rmmKvV10jFGmInxVgAHvboPQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VTBdhvxV03tRifkS7vlFMvnqIYg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eRxawbX03RB1bej0s9hPuGmx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9kq4_CP8W-2VVS-Edo1zO4DxGzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQeEyBOndyQ3lel5Ujxmcmpa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_Hz6kGUi5g9kuyk-PnNjFzI3Dc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cbts5tGW2a2FGYvFGZSDUZnk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 25-06 15:14
*kijkt naar buiten* Je hebt de airco buiten gezet en laat hem warme lucht binnenblazen?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:22
@AircoFreak Wat heb je met de slang gedaan die er normaal aanzit? Die lucht moet nog steeds naar buiten. Daarna klopt het volgens mij als ik kijk naar een eerdere post hier met dezelfde airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AircoFreak
naftebakje schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 17:23:
*kijkt naar buiten* Je hebt de airco buiten gezet en laat hem warme lucht binnenblazen?
Oh, haha nee dat was de normale aansluiting van de warmte lucht die naar buiten moet. Het ging om de houten plaat wat ik gemaakt heb voor de raam. Op de plaat moet ik nog de 2de opening op maken zodat me airco de lucht van buiten trekt en door de huidige opening eruit blaast. Sorry voor verwarring...
BlackMonkey schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 18:28:
@AircoFreak Wat heb je met de slang gedaan die er normaal aanzit? Die lucht moet nog steeds naar buiten. Daarna klopt het volgens mij als ik kijk naar een eerdere post hier met dezelfde airco.
Ja ik heb 2 slangen nu. 1 die aan de gemaakte bak aangesloten is, en de 2de de normale voor uitblaas poort. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbitster
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 28-05-2024
Franske84 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 21:42:
Vanmiddag was ik hele middag bezig met modificatie voor mijn airco. Hierbij de resultaat.

Benodigde spullen, aangeschaft bij Hornbach:

-45x35x15 cm bak
-Tocht strips
-Tiewraps
-Speciale vochtbestendige plakband voor afvoerbuizen
-Flexibel witte buis
-MDF plaat voor de deur
-Schroefduimen om MDF plaat bevestigen bij de deur kozijn.]
Op welke wijze heb je die plastieken bak verbonden en afgedicht?
Een bak met de maten die je opgeeft is moeilijk te vinden. Heb jij die ook bij Hombach gevonden
Tia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthNinja
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-05 13:38
Hobbitster schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 20:04:
[...]

Op welke wijze heb je die plastieken bak verbonden en afgedicht?
Een bak met de maten die je opgeeft is moeilijk te vinden. Heb jij die ook bij Hombach gevonden
Tia
Ik heb het anders gedaan. Zoek een kartonnen doos die een beetje de goeie maat is, en maak die op maat. Genoeg tape er bij en hij is zo goed als lucht dicht.
Daar een slang door heen en klaar.
Het is een half uurtje werk met knippen, maar het werkt. En bij mij moest hij om een hoek, zo kan dat wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-06 16:22
De eerste 20'ers zijn een feit en dit jaar wil ik een mobiele airco kopen en natuurlijk deze mod toepassen.

Welke zal ik kopen?

- welke is het meest geschikt voor deze mod?
- ik wil hem primair gebruiken om de slaapkamer op zolder te koelen. Daarnaast zit een washok. Ik kan hem ook daar plaatsen en de koude uitstroomlucht met een buis naar de naastgelegen kamer leiden. Dat scheelt ook weer lawaai. Ik moet dan wel eentje kopen waar de uitstroomlucht goed in een buis te leiden is.
- hoe meer BTU hoe beter? of ook meer herrie? Zijn er mobiele airco's die traploos kunnen moduleren in vermogen of is het meer aan/uit en meer niet?
- hebben ze allemaal een mogelijkheid voor continu afvoer vocht via een slang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-06 16:22
Dit zijn mobiele airco's die ik op het oog heb. Belangrijkste aspect is dat ze goed modbaar moeten zijn, dus een zo vierkant mogelijk design. :P

Tristar AC-5562 - 12k BTU (€469)
Tristar AC-5560 - 10k BTU (€349):

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/YEpoEyLWR5B0/454x840.jpg

Eurom Polar 12001 - 12k BTU (€349):

Afbeeldingslocatie: https://greeuw.nl/wp-content/uploads/2020/05/eurom-polar-9001.png

De Tristars hebben zo te zien een identiek ontwerp, opmerkelijk is de €120 tussen de 10k en de 12k variant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zit naar deze tristar te kijken. Ook wel goede plaatsing van de roosters en 10.500BTU voor ongeveer 270 euro.

De goedkopere airco's zitten allemaal rond de 65dB geluid. Ik heb me ook al af lopen vragen of het goed zou werken om de gekoelde binnenlucht met een buis vanuit een andere kamer naar een slaapkamer te leggen zodat je minder last hebt van het geluid. Misschien scheelt het niet veel met gewoon de binnendeuren open laten staan en beide kamers proberen te koelen. Eventueel met 2 van deze airco's voor meer capaciteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-06 16:01
Arnout schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:59:
Dit zijn mobiele airco's die ik op het oog heb. Belangrijkste aspect is dat ze goed modbaar moeten zijn, dus een zo vierkant mogelijk design. :P

Tristar AC-5562 - 12k BTU (€469)
Tristar AC-5560 - 10k BTU (€349):
Zelf heb ik een tijdje terug zo'n Tristar (de AC-5531 met 10500BTU) gescoord voor een mooie prijs, en die zijn inderdaad best eenvoudig aan te passen. Qua ontwerp zijn ze inderdaad vrijwel identiek. Momenteel is die ongeveer €250 bij de Duitse Amazon.

Let er wel op dat de afbeelding die bij je bericht staat van de modellen AC-5474, AC-5529 en de AC-5531 is, de twee die je linkt zijn iets groter want deze hebben naast een koelfunctie ook een optie om te verwarmen. Zelf heb ik niet voor die gekozen omdat ik zelf weinig meerwaarde zag in de verwarmfunctie, naast dat deze zo'n 4kg zwaarder is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AircoFreak
Goedenavond allemaal. Aangezien het langzamerhand steeds warmer word heb ik alvast me mobiele airco de bekende tristar 9000BTU aangesloten. Dankzij deze topic kwam ik veel manieren tegen om dubbele slang modificatie uit te voeren. Ik had al een houtenplaat gemaakt en die in de raamruimte geplaatst. Daarna 2 gaten erop gemaakt. 1 voor de uitblaas en 1 voor de aanzuiging. De aanzuiging modificatie is de belangrijkste want dit manier trek je geen lucht aan vanuit je kamer of woning. Foto's vertellen alles :) ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3FiMkQQ0Pq792eO6OIaMW2rjUSQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/npuIicG5ymKNPfOBKiTDrzDh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VOBUTqkmD2_ap46YvTcRlCokYLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IWv3pdME9CYtGIL82JG3DTBb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cM6BhT4LGuIsB_CcDIWUkmFjKp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xZaCmu0pMq46EGUjg85APgf1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WiemIa16rFTZtcT4DD8IiBQ3JEU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NqEPxONIUF7D4Zv740ehsZUG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IxSOfEf-hHLpLjQipUBVF1qqPHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p8iacrItQs6rIK7f4qgG2FlN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:07
@AircoFreak en je dekbed nog even om de afvoerslang wikkelen, die heb je van de zomer toch niet nodig😉

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AircoFreak
wizzopa schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 19:26:
@AircoFreak en je dekbed nog even om de afvoerslang wikkelen, die heb je van de zomer toch niet nodig😉
Ja dat zag ik ook. meeste doen dat met aliminium folie. heeft dat wel en nut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
AircoFreak schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:32:
[...]

Zal ook wel helpen, als de warmte maar niet in de ruimte terug komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:27
AircoFreak schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:32:
[...]

Dat zal dan geisoleerde slang zijn waarbij er steen/glaswol om de slang zit en daaromheen dan een laagje aluminiumfolie. De isolatie komt dan van de wol ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:44
En nog iets van horgaas bij je aanzuigopening? Dan zuig je geen insecten/pluisjes je airco in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AircoFreak
tsjoender schreef op woensdag 28 april 2021 @ 09:20:
[...]

Dat zal dan geisoleerde slang zijn waarbij er steen/glaswol om de slang zit en daaromheen dan een laagje aluminiumfolie. De isolatie komt dan van de wol ertussen.
Ja ik zal kijken wat ik beste ervan kan maken. Dankje wel (y)
ThinkPadd schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:43:
En nog iets van horgaas bij je aanzuigopening? Dan zuig je geen insecten/pluisjes je airco in.
Ja daar zat ik ook al aan te denken :? Maar dan heb je met een gaas erop dat er minder lucht binnen gezogen word. Arme insecten _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHB363
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:50
Vorig jaar had ik zo'n isolatieslang ook zien langskomen, en dat tegen het eind van de zomer ook er maar tussen geklust. De gewone slang voelde daarvoor altijd behoorlijk warm aan, dus ik hoop dat het werkt, maar ik was wel te laat om het echt nog te merken.
Er zijn ook nog isolatieslangen die ook geluidwerend zijn, en ik heb het idee dat ook dat een beetje scheelt, alhoewel de airco nog steeds een hoop herrie maakt.
Ombouw naar 2 slangen heb ik nog niet gedaan, bij mijn airco zitten de roosters om een hoek, dus moet er nog iets voor verzinnen.
Wel jammer dat ze met 2 slangen niet meer gemaakt en verkocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AircoFreak
GHB363 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 07:30:
Vorig jaar had ik zo'n isolatieslang ook zien langskomen, en dat tegen het eind van de zomer ook er maar tussen geklust. De gewone slang voelde daarvoor altijd behoorlijk warm aan, dus ik hoop dat het werkt, maar ik was wel te laat om het echt nog te merken.
Er zijn ook nog isolatieslangen die ook geluidwerend zijn, en ik heb het idee dat ook dat een beetje scheelt, alhoewel de airco nog steeds een hoop herrie maakt.
Ombouw naar 2 slangen heb ik nog niet gedaan, bij mijn airco zitten de roosters om een hoek, dus moet er nog iets voor verzinnen.
Wel jammer dat ze met 2 slangen niet meer gemaakt en verkocht worden.
Idd precies die 2 delig roosters waar je 1 achter hebt en 1 gelijk naast. die zijn wat lastiger om te bouwen. maar ik zag in deze topic bij iemand die dat ook had hij had dat met houten platen enzo gedaan. maar blijft idd lastig. Daarbij 2 slangen mobiele aircos kom ik wel genoeg tegen op google zoek naar dual hose portable airco Alleen die zijn wel wat prijziger :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthNinja
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-05 13:38
GHB363 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 07:30:

Dit had ik ook. Heb uiteindelijk een half uurtje creatief een doos geknipt, veel tape, en hij was lucht dicht, en om de hoek.
Gewoon de doos in een hoek knippen en aftapen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHB363
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:50
AircoFreak schreef op donderdag 29 april 2021 @ 19:42:
[...]
. Daarbij 2 slangen mobiele aircos kom ik wel genoeg tegen op google zoek naar dual hose portable airco Alleen die zijn wel wat prijziger :X
In Noord Amerika vind ik wel een en ander, maar in Europa eigenlijk niet. Kom je prijzen tegen voor hier in Nederland? Ik zoek blijkbaar verkeerd, want ik zie ze nog niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AircoFreak
GHB363 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 22:31:
[...]

In Noord Amerika vind ik wel een en ander, maar in Europa eigenlijk niet. Kom je prijzen tegen voor hier in Nederland? Ik zoek blijkbaar verkeerd, want ik zie ze nog niet...
Heb zo net ook bekeken. Meeste komen voor in UK en of amerika. In NL zijn ze moeilijker te vinden. en dan zitten de prijzen ook nog rond de 600euro en hoger. Beter een single hose mobiele airco ombouwen naar dual hose bespaar je zo 400euro (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21-06 14:14
Ook hier vandaag voor het eerst getest met de aanpassing! Airco is een DeLonghi PAC N91 ECO SILENT, waarvan de inlaat redelijk makkelijk af te dekken valt met een oude schoenendoos. De enige moeilijkheid betreft de ronding van de airco aan de achterzijde, maar door de doos iets bij te werken en verder het geheel af te plakken lukt het om een gesloten afdichting te krijgen.

Of ik geheel tevreden ben durf ik nog niet te zeggen. Bij het testen lijkt de onderdruk in de kamer inderdaad behoorlijk minder te zijn, maar zeker niet weg! Bij het nalopen van de deuren voel je toch nog wel trek. Echter voel je aan de inlaatzijde ook een behoorlijke zuiging, dus hij krijgt wel degelijk goed lucht van buiten. Ik vermoed dat er ergens in de behuizing van de airco toch nog lucht kan uitwisselen tussen het "binnen-circulatie-traject" en het "buiten-circulatie-traject".

Omdat het vandaag niet echt warm is heb ik het niet kunnen meten en of er gevoelsmatig verschil zit tussen de oude en de nieuwe situatie. Hopelijk pakt het goed uit!

Foto's voor de impressie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4P7S8KqmIx8uemdR-E1Xf-d_p4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FxgECYEaTViMM6VgsOzrdD3I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQNfFd6EigDYTUlezcBK3w2dSYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SyDSNz7mhTVJivSozVVocLTe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Anniedrew schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:30:
Ook hier vandaag voor het eerst getest met de aanpassing! Airco is een DeLonghi PAC N91 ECO SILENT, waarvan de inlaat redelijk makkelijk af te dekken valt met een oude schoenendoos. De enige moeilijkheid betreft de ronding van de airco aan de achterzijde, maar door de doos iets bij te werken en verder het geheel af te plakken lukt het om een gesloten afdichting te krijgen.

Of ik geheel tevreden ben durf ik nog niet te zeggen. Bij het testen lijkt de onderdruk in de kamer inderdaad behoorlijk minder te zijn, maar zeker niet weg! Bij het nalopen van de deuren voel je toch nog wel trek. Echter voel je aan de inlaatzijde ook een behoorlijke zuiging, dus hij krijgt wel degelijk goed lucht van buiten. Ik vermoed dat er ergens in de behuizing van de airco toch nog lucht kan uitwisselen tussen het "binnen-circulatie-traject" en het "buiten-circulatie-traject".

Omdat het vandaag niet echt warm is heb ik het niet kunnen meten en of er gevoelsmatig verschil zit tussen de oude en de nieuwe situatie. Hopelijk pakt het goed uit!

Foto's voor de impressie:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Daar had ik ook last van ondanks 2 slangen toch nog onder druk, de oorzaak is een kortsluiting in de lucht stromen in de airco.

https://imgur.com/Ize62RV

https://imgur.com/YKk10cW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
wizzopa schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:39:
[...]

Daar had ik ook last van ondanks 2 slangen toch nog onder druk, de oorzaak is een kortsluiting in de lucht stromen in de airco.

https://imgur.com/Ize62RV

https://imgur.com/YKk10cW
Thanks voor je reactie. Denk inderdaad dat het nodig is om de behuizing te openen en kijken waar de kortsluiting zich voordoet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anniedrew
Nog maar eens mijn best gedaan om de interne lucht-kortsluiting te verminderen in de DeLonghi PAC N91 ECO SILENT. Ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat dit niet meevalt met dit model. De scheiding tussen het boven en onder compartiment zijn duidelijk niet goed lucht dicht... Mijn inziens uberhaupt een slechte zaak dat de fabrikant dit zo open laat met rendement in gedachten.

Maar goed, met een zaklamp en provisorische vulmiddelen het merendeel van de interne openingen weten af te sluiten (controle met zaklamp; doorschijnend licht is en open verbinding). Daarna weer getest en ik denk dat er weer een klein beetje minder onderdruk in de woonkamer is dan voor de modificatie. Echter kan ik het niet meetbaar maken en kan het dus niet met zekerheid zeggen.

Mijn laatste mogelijkheden om nog een kleine vermindering in onderdruk te halen is het door het aftapen van de onderzijde van de airco (hier kan potentieel nog lucht door de naden komen die vervolgens naar buiten gevoerd wordt) en in de binnendeuren gebruik maken van een tochtstrip om de luchtweerstand te verhogen, waardoor de airco hopelijk meer lucht van buiten zal halen (weg van minste weerstand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-06 16:17
Anniedrew schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 20:31:
Nog maar eens mijn best gedaan om de interne lucht-kortsluiting te verminderen in de DeLonghi PAC N91 ECO SILENT. Ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat dit niet meevalt met dit model. De scheiding tussen het boven en onder compartiment zijn duidelijk niet goed lucht dicht... Mijn inziens uberhaupt een slechte zaak dat de fabrikant dit zo open laat met rendement in gedachten.

Maar goed, met een zaklamp en provisorische vulmiddelen het merendeel van de interne openingen weten af te sluiten (controle met zaklamp; doorschijnend licht is en open verbinding). Daarna weer getest en ik denk dat er weer een klein beetje minder onderdruk in de woonkamer is dan voor de modificatie. Echter kan ik het niet meetbaar maken en kan het dus niet met zekerheid zeggen.

Mijn laatste mogelijkheden om nog een kleine vermindering in onderdruk te halen is het door het aftapen van de onderzijde van de airco (hier kan potentieel nog lucht door de naden komen die vervolgens naar buiten gevoerd wordt) en in de binnendeuren gebruik maken van een tochtstrip om de luchtweerstand te verhogen, waardoor de airco hopelijk meer lucht van buiten zal halen (weg van minste weerstand).
Ik heb vrijwel dezelfde airco, de n90 pinguin dacht ik, en heb de ombouw met een doos van Pampers en duct tape gemaakt. Werkte afgelopen zomer goed om de werkkamer koel te houden op zolder, maar nog niet gekeken naar eventuele lekken. Bovenstaande geeft wel aanleiding om daar nog eens naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
hpmkruit schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 20:44:
[...]

Ik heb vrijwel dezelfde airco, de n90 pinguin dacht ik, en heb de ombouw met een doos van Pampers en duct tape gemaakt. Werkte afgelopen zomer goed om de werkkamer koel te houden op zolder, maar nog niet gekeken naar eventuele lekken. Bovenstaande geeft wel aanleiding om daar nog eens naar te kijken.
Ik denk dat je hierin hiermee in de marge zit te werken. Zoals ik zei; echt een stevig gevoelsmatig verschil is niet waarneembaar, maar ik denk dat het er is. Als je er vertrouwd mee bent zou ik het zeker proberen, echter als je geen technische ervaring hebt zou ik het achterwege laten gezien de winst die je er mee pakt en de kans dat er iets defect raakt. De kunststoffen daarentegen voelen relatief sterk, al kan dit anders uitpakken als die van jou wat ouder is door uitharding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:09

JME

zeg maar Jamie

Van gerommel in de marge gesproken: zou het nog veel toegevoegde waarde hebben om in plaats van een wit geschilderde MDF plaat in/op het kozijn gebruik te maken van PIR? Of de MDF plaat op het kozijn te zetten en deze op te dikken met PIR of piepschuim in het kozijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:44
Lidl heeft deze week een mobiele airconditioner in de aanbieding voor €189, linkje: klik
Betreft de 'Comfee Mobile 7000-1'. Was net in de winkel, de EAN op de doos is 4048164104253

Mogelijk dezelfde Comfee als vaserv in "Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen" ?

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 19-05-2021 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Laatst online: 22:15

ErikVers

e-Duurzaam

Defector schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:54:
Ik heb een 10000 btu unit op zolder staan sinds het begin van de echte hitte. De afvoer heb ik dmv een y splitsing op de dakdoorvoer van de luchtafzuiging aangesloten. Airco op 1 ingang en de itho uitgang op de andere. De koude lucht valt naar beneden door de open trap naar de 1ste verdieping. Daar houdt het de slaapkamers van de kinderen redelijk op 25/26 graden. Wat met dit weer best goed te doen is om te slapen.

Nu ben ik nog even aan het nadenken of ik de aanvoer ook moet modden. Nu zuigt deze de warme lucht van de zolder aan. Ideaal is natuurlijk de lucht van buiten te pakken. In dit geval is dat niet mogelijk ivm geen extra gaten in het dak.

Maar is het ook een mogelijkheid om de itho luchtafzuiging serieel aan te sluiten? Dus de airco modden dat deze de lucht aanzuigt vanuit de itho ventilatie box? Zou dit een verbetering geven van de performance? Er wordt dan lucht aangezogen vanuit de rest van het huis. Maar dat is nu ook al het geval ivm de reguliere werking van de itho ventilatie.

Daarnaast twijfel ik nog om de airco van zolder te halen en dan op de slaapkamers zelf neer te zetten. Wel een stuk minder efficiënt aangezien de slang dan door een geopend raam de warme lucht moet afvoeren. Maar de impact van een 10000 btu op een 4X4 slaapkamer heeft wel wat meer effect dan dat de koude lucht van zolder naar beneden moet zakken. Maar dan moet ik wel de airco steeds verplaatsen en dergelijke.
Heb je dit uiteindelijk ook gedaan (de aanvoer uit je woning pakken)>?

Ik ben ook van plan dit te doen (aanvoer airco vanuit hoofd leiding MV en de afvoer sluit ik op een vrije input van de MV box aan.) Hierdoor blijft normale ventialtie in stand, alleen wordt de lucht veel efficienter ingezet, eigenlijk zou ik zonder Tweaken, dus twee ventilatie boxxen hebben :-)

Andere optie: MV uitzetten en je airco gewoon laten uitblazen door bestaande afvoer, ventileren moet een woning toch al (lucht dichte woning met hoge RC waarde)

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Deathchant
  • Laatst online: 20:25

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik zoek me suf, maar wat is eigenlijk de reden dat mobiele airco's niet gewoon standaard met 2 slangen geleverd wordt?? Het heeft alleen maar voordelen: efficienter koelen en geen onderdruk. Win-win lijkt me. Zelf hannessen en knutselen met ikea-dozen is weliswaar DIY-tweaker-waardig, maar het zou eigenlijk de default moeten zijn...
Ja het hele slang-verhaal is natuurlijk klote, maar doe er dan meteen 2, dan haal je tenminste het maximale eruit. Tis nou niet alsof 2 slangen ongemakkelijker is dan 1; je moet immers toch naar buiten toe (via deur/raam) en dan passen 2 slangen net zo goed als 1 slang. Tis nou niet zo alsof een mobiele airco erop gemaakt is om actief een gat in je muur te boren naar buiten toe o.i.d.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:35
Deathchant schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:41:
Ik zoek me suf, maar wat is eigenlijk de reden dat mobiele airco's niet gewoon standaard met 2 slangen geleverd wordt?? Het heeft alleen maar voordelen: efficienter koelen en geen onderdruk. Win-win lijkt me. Zelf hannessen en knutselen met ikea-dozen is weliswaar DIY-tweaker-waardig, maar het zou eigenlijk de default moeten zijn...
Ja het hele slang-verhaal is natuurlijk klote, maar doe er dan meteen 2, dan haal je tenminste het maximale eruit. Tis nou niet alsof 2 slangen ongemakkelijker is dan 1; je moet immers toch naar buiten toe (via deur/raam) en dan passen 2 slangen net zo goed als 1 slang. Tis nou niet zo alsof een mobiele airco erop gemaakt is om actief een gat in je muur te boren naar buiten toe o.i.d.
Ik kan me een paar dingen bedenken:
Kost meer, zowel de extra slang als het correct afsluiten van alle kieren en gaten in de airco aan de hete kant.
Geen toegevoegde waarde (energielabel kan al A++ zijn zonder extra slang)
Moeilijker qua installatie? Gemak dient de mens en 1 slang is minder dan 2 slangen...
Lelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

ThinkPadd schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:23:
Lidl heeft deze week een mobiele airconditioner in de aanbieding voor €189, linkje: klik
Betreft de 'Comfee Mobile 7000-1'. Was net in de winkel, de EAN op de doos is 4048164104253

Mogelijk dezelfde Comfee als vaserv in "Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen" ?
Die heb ik nu en ga ik eerdaags ook even modden.

Moet even een bak van zo'n 30x30 zien te vinden, en mijn eigen raam-insert maken omdat mijn klapraam te groot is.

Eerdaags dus maar gewapend met een rolmaat naar de Action.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliango
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-11-2021
Yes, ik heb em ook besteld! Bedankt voor de tip. Volgende weekend maar eens knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinks26
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-05 11:04
Ik vraag mij af ipv zo'n modificaties te voorzien om warme lucht van buiten te nemen en deze dan terug naar buiten te laten afvoeren.
Wat voor koelvermogen zou je krijgen als je geen buizen monteert ? Dus warme lucht van de kamer neemt en dan ook deze lucht terug in de kamer blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
jinks26 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:08:
Ik vraag mij af ipv zo'n modificaties te voorzien om warme lucht van buiten te nemen en deze dan terug naar buiten te laten afvoeren.
Wat voor koelvermogen zou je krijgen als je geen buizen monteert ? Dus warme lucht van de kamer neemt en dan ook deze lucht terug in de kamer blaast.
Exact het elektrisch opgenomen vermogen, maar dan negatief.
Je bent dan, zelfs in de koelstand, aan het verwarmen met bv 700 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ16v
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-05 07:57
jinks26 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:08:
hehe dan stijgt de temperatuur binnen, je voegt namelijk energie toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinks26
Check, thanks voor de reacties. 2 buizen zal het worden dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-06 05:39
Simba schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:15:
[...]

Exact het elektrisch opgenomen vermogen, maar dan negatief.
Je bent dan, zelfs in de koelstand, aan het verwarmen met bv 700 Watt.
MInus een tiental watt voor de ventilatoren natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@TereZz De motor van de ventilator word dus niet warm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManIkWeet
TereZz schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:22:
[...]

MInus een tiental watt voor de ventilatoren natuurlijk ;)
Die energie komt ook gewoon in je kamer dan :)
Die lucht die de ventilator verplaatst veroorzaakt wrijving, dus warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
Wat voor plaat materiaal gebruiken jullie? Ik heb een vrij groot raam (105x65) en 't moet wel tegen een regen spetterje kunnen lijkt mij?

[ Voor 3% gewijzigd door ManIkWeet op 01-06-2021 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
ManIkWeet schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 19:04:
Wat voor plaat materiaal gebruiken jullie? Ik heb een vrij groot raam (105x65) en 't moet wel tegen een regen spetterje kunnen lijkt mij?
Ik heb het zo opgelost. https://i.imgur.com/YKk10cW.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:09

JME

zeg maar Jamie

Als het regent moet sowieso je raam dicht anders drupt het langs de plaat naar binnen. Kun je net zo goed mdf pakken. Meteen de voorgegronde variant, mooi wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
JME schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 22:46:
Als het regent moet sowieso je raam dicht anders drupt het langs de plaat naar binnen. Kun je net zo goed mdf pakken. Meteen de voorgegronde variant, mooi wit.
Mijn raam opent naar buiten, kunststof kozijn, dus de plaat kan hermetisch afgesloten door de rubbers van 't kozijn te hergebruiken.

't Is meer voor als 't regent terwijl ik niet thuis ben, omdat die plaat vrij moeilijk te plaatsen/verwijderen zal zijn.

Maar goed, MDF of multiplex kan ik natuurlijk gewoon proberen... misschien valt 't mee als 't een keer regent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinks26
miniterror schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:08:
Hmm, dit ziet er uit als iets waar winst te behalen is en ik moet proberen.
Heb zelf een Inventum AC125W gekocht, een ding met 12K BTU.
De handleiding laat alleen zien dat zowel het boven( 8 ) en onder(10) luchtinlaten zijn.
Moet er dan een grote kap gemaakt worden of is alleen onder voldoende?
[Afbeelding]
Heb je eventuele foto's van je ombouw? Is het gelukt met je type airco

[ Voor 77% gewijzigd door jinks26 op 02-06-2021 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D2D_Christiaan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-05 10:54
@Reject @drjake @Arnout @AircoFreak
Ik wil ook de Tristar AC-5477 (of soortgelijk) aanschaffen en modden met een tweede slang. Één vraagje: hoe vaak dien je het condenswater af te tappen?
Pagina: 1 ... 3 ... 12 Laatste