Toon posts:

Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen

Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste
Acties:

• insaniax
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 19-09 18:17
Is maar net wat ge voor een airco koopt. De Inventum AC125W heeft bijvoorbeeld standaard 125mm slang en aansluitingen. Dikke onzin om daar zelf 150mm van te maken als bijv inlaat. 125mm uit betekend ook 125mm in als je die mod uitvoert. Wat hij wegblaast zuigt hij ook weer op aan volume. Dat is gewoon 1 op 1 en niets anders. Je capaciteit wordt bepaald door de ventilator/motor. Door je buisdiameter te vergroten ten opzichte van af-fabriek ga je echt je capaciteit niet vergroten iig.

• msatter
  • Registratie: maart 2021
  • Niet online

msatter

PVoutput

De afgevoerde lucht zet uit omdat deze warmer is dan de aangezogen lucht. De lucht moet dan sneller stromen om de aan de aanzuigende kant, dezelfde hoeveelheid lucht binnen te krijgen.

Dit is hoe een intercooler werkt bij een verbrandingsmotor. Door de lucht af te koelen na compressie door een turbo kun je nog meer lucht toevoeren aan de motor en zo ook meer brandstof verbranden.

De dikkere slang zal de luchten laten uitzetten en zo kan er maximale hoeveelheid lucht worden aangezogen via het rooster of via de tweede slang.

Ik gebruik de airco bijna altijd in de ontvochtiging stand, de compressor altijd blijft draaien, minder lawaai, gevoelsmatig blijft de koelte gelijk, nadeel is dat de temperatuur van de afgevoerde lucht hoger is en een aluminium of een geïsoleerde slang is dan zeker het best. Ik heb die met zwarte folie buitenkant en dat maakt de slang minder kwetsbaar voor beschadigingen.

De lengte was niet kritisch bij mij ook omdat de 10 meter slang constant omhoog loopt en dan helpt de warme lucht juist het verplaatsen. Het werkt dan als een schoorsteen en dan zou de convex zelf sterker kunnen zijn dan wat de ventilator verplaatst.
Eerst op gang brengen met de ventilator en dan de natuur het verder laten doen. De slang moet dan niet onderweg de lucht laten afkoelen want dan neemt de stroomsnelheid af en dus minder luchtverplaatsing.
De ventilator moet dan weer helpen of helemaal overnemen.

[Voor 5% gewijzigd door msatter op 17-06-2021 00:49]

• Xboarder
  • Registratie: juni 2021
  • Laatst online: 13-09 20:11
Hi,

Ook hier een 2 slangenconversie. Sharp cv-p09fr. Heb het hele front eraf gehaald want de afzuiging zit aan de voorkant, zaten geen roosters op, ging via de zijkanten waar het een soort van open is. Plastic bak met slang pastte er vrij makkelijk op. Het is geen porem, maar voor die paar weken is het prima voor mij.

Nu het leuke. Hij heeft, volgens wat ik kan vinden nog geen 8000 btu. Slaapkamer van 12 vierkante meter van 26,9 naar 21,4 gekregen vanacht op blower stand medium. Er zitten nog stand hoog en stand turbo boven. Daarnaast had ik de slangen los uit het raam hangen en alleen een gordijnen over het raam en de slangen. Ik heb wel een houten paneel, maar die heeft nog maar 1 gat, moet ik nog aanpassen. Voorheen met 1 slang en paneel in t raam kwam ik met turbo stand niet onder de 23 graden. Bij dit model lijkt het dus een wereld van verschil, al is dit natuurlijk niet wetenschappelijk getest.

Hij staat overigens wel in het vensterbank, ongeveer een meter hoog, mocht dat nog verschil maken.

[Voor 24% gewijzigd door Xboarder op 17-06-2021 11:33]

• L_H_X
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 27-09 09:06

L_H_X

Keep smiling!

Creesch schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 20:25:
[...]

Lastig te oordelen aangezien een groot gedeelte van de dag met een koptelefoon op zit. Zeker niet stil, maar ook niet de gehele tijd zeer luid. Je merkt het wel als de compressor aanslaat bijvoorbeeld.
In hoeverre komt de aanvoer nu echt alleen van buiten? Er lijken aan de zijkant en achterkant (onder de aansluiting van de slang) openingen te zitten. Ik vraag me af of de aanvoer van buitenaf ook in de behuizing gescheiden blijft van de omgevingslucht die via deze openingen naar binnen kan komen.

• ManIkWeet
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 06:15
L_H_X schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:25:
[...]

In hoeverre komt de aanvoer nu echt alleen van buiten? Er lijken aan de zijkant en achterkant (onder de aansluiting van de slang) openingen te zitten. Ik vraag me af of de aanvoer van buitenaf ook in de behuizing gescheiden blijft van de omgevingslucht die via deze openingen naar binnen kan komen.
Als je mijn airco als voorbeeld neemt, zitten er overal kieren tussen de panelen.

De grootste kieren waren bij de bovenste inlaat (voor de koude kant), opgevuld met vaatdoekjes...
Onderaan de airco zitten ook behoorlijke kieren, die kunnen waarschijnlijk met een tochtstrip opgelost worden.
Die kieren veroorzaken nu een fluitend geluid 8)7
Nog niet aan toe gekomen omdat de laatste twee dagen te warm zijn om het ding uit commissie te hebben :P

• Michael_OsGroot
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 21:33

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Ik heb deze ook. Op standje max trekt ie 1.1kW uit het stopcontact ongeveer. ik meet bij de meterkast, dus dat is inclusief andere apperatuur in huis. Ik woon alleen.

Hij krijgt mijn woonkam van 28 graden naar 21.5 in een paar uur, dat is kouder dan nog comfortabel is. Het valt me wel op dat de bouwkwaliteit zo-zo is: er zit een kier in de unit vlakbij waar de slang binnen komt. Ook heeft het huis nog steeds onderdruk. Hoeveel beter deze het doet dan een unit die je zelf ombouwt of een unit zonder aparte luchtinlaat kan ik niet zeggen.

Zuiver functioneel gezien ben ik wel tevreden: hij krijgt het huis koud. Hij maakt wel een pokkeherrie. Dat is geen probleem met noise cancelling headphone op maar ik zou er niet bij gaan slapen. Dat wil ik de buren ook niet aan doen.Het warmt uiteraard vrij snel op binnen als het ding uit gaat, maar die meting heb ik nog niet afgerond.

3.14159265459 | Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | If you gaze long into an abyss, the abyss will gaze back into you

• Creesch
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 20:51

Creesch

bla bla!

L_H_X schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:25:
[...]

Ik heb hem niet open gehad maar bij het monteren van de dubbele slang wel gekeken en het lijkt van elkaar gescheiden te zijn. Hoe goed de scheiding daadwerkelijk is tussen binnen en buitenlucht is lastig te beoordelen, ik heb iig nog geen duidelijke vacuüm symptomen waargenomen. Met 34 graden buiten is het nu binnen tussen de 22-23 graden.
Michael_OsGroot schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 15:23:
[...]

Zuiver functioneel gezien ben ik wel tevreden: hij krijgt het huis koud. Hij maakt wel een pokkeherrie. Dat is geen probleem met noise cancelling headphone op maar ik zou er niet bij gaan slapen. Dat wil ik de buren ook niet aan doen.Het warmt uiteraard vrij snel op binnen als het ding uit gaat, maar die meting heb ik nog niet afgerond.
Gisteren had ik inderdaad lange tijd met koptelefoon op gezetten, ik kan ondertussen beamen dat het lawaai behoorlijk is.

• fonsoy
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 01:23
Even mijn ombouw showen.

Dit was de temperatuur bij het binnenkomen. Airco uit, de zon heeft lekker een paar dagen gebrand met alle ramen op kiepstand open.

Met deze oplossing is de kamer naar 22-23-24 graden terug te koelen. Maakt het huis weer bewoonbaar! Zonder de mod werd het niet koeler dan 27-28 graden. Zeer goed idee!

Ik overweeg nog om de afvoerslang te vervangen door een geisoleerde slang. Maar heel tevreden.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• TRAXION
  • Laatst online: 25-09 22:38
Van de week mijn aeg mobiele airco naar de slaapkamer verplaatst en een carrier 12000 btu in de woonkamer gezet met dubbele slang.
Tevens een dubbel raamprofiel gekocht van alie, zal straks nog even proberen een foto te posten ervan.

Resultaat is een steady 22/23 graden in de woonkamer met een buitentemp van 32 graden.
Airco draait hierbij in sleep/eco modus om enigszins het geluid acceptabel te houden.

Pomp draait nu op lager toerental maar continue de ventilatoren hoor je uiteraard wel continue zoemen maar ik kan leven met een ruis.

• msatter
  • Niet online

msatter

PVoutput

Ik heb mijn geïsoleerde slang binnen maar niet uit....vrijgelaten. De verpakking staat bol aan beide kanten en hij wil echt ontsnappen.

Ik benonder de indruk van de aluminium slang met zwart plastic er omheen. De warmte afgifte minimaal, waar ik de stralingswarme nog op een meter afstand voelde bij de plastic slang.

Ik de aluminium met plastic coating aan een vrije schoorsteen buis gemaakt en de slang loopt straks via de wand naar de slaapkamer beneden. De doos gebruik ik als opberger en de hele slang gaat zonder moete er weer helemaal in. Die bevestig ik aan de muur en gaat de overwinter plek worden en de tussentijdse opbergplek als de airco niet gebruik.

De geïsoleerde buis geeft ook geluidsdemping en erzijn ook speciale geluidsdempingsslang van korte lengtes kant en klaar zijn maar wel meer kosten.

Update: ik wilde bijgeleverde slang verder de lange slang schuiven om minder bochte inhet eerste deel te hebben. Toen ik mijn arm in de slang stak om het erin schuiven te begeleiden merkte ik dat er een luchtstroom was. De schoorsteen trekt ook zonder een kachel eraan zit.

[Voor 14% gewijzigd door msatter op 17-06-2021 20:29]

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 23:13

CurlyMo

www.pilight.org

Creesch schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 16:38:
[...]
Gisteren had ik inderdaad lange tijd met koptelefoon op gezetten, ik kan ondertussen beamen dat het lawaai behoorlijk is.
Wordt dat lawaai ook niet minder naarmate de beoogde temperatuur is bereikt?

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Creesch

Creesch

bla bla!

CurlyMo schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:49:
[...]

Wordt dat lawaai ook niet minder naarmate de beoogde temperatuur is bereikt?
Dat wel maar de kamer waar de airco in staat is gericht op het zuiden en op de muren staat dus de gehele dag de zon. Met een temperatuur tegen de 35 graden vandaag sloeg de airco behoorlijk vaak weer aan om op temperatuur te komen. Nu in de avond is dat stukken minder.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Creesch schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:51:
[...]

Dat wel maar de kamer waar de airco in staat is gericht op het zuiden en op de muren staat dus de gehele dag de zon. Met een temperatuur tegen de 35 graden vandaag sloeg de airco behoorlijk vaak weer aan om op temperatuur te komen. Nu in de avond is dat stukken minder.
Dus je laat hem ook gewoon 24/7 aanstaan om de temperatuur te behouden?

• Creesch

Creesch

bla bla!

CurlyMo schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:55:
[...]

Dus je laat hem ook gewoon 24/7 aanstaan om de temperatuur te behouden?
Nee, 's avonds zet ik hem uit als de buitentemperatuur laag genoeg is en dan 's ochtends weer aan. Iig met deze temperaturen vooralsnog. Is er specifiek iets wat je probeert te achterhalen?

[Voor 5% gewijzigd door Creesch op 17-06-2021 20:59]

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Creesch schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:59:
[...]

Nee, 's avonds zet ik hem uit als de buitentemperatuur laag genoeg is en dan 's ochtends weer aan. Iig met deze temperaturen vooralsnog. Is er specifiek iets wat je probeert te achterhalen?
Bij mijn L/W warmtepomp scheelt het qua geluid nogal of hij moet verwarmen of op warmte moet houden. Dat was waar ik benieuwd naar was bij dit ding. Of hij kan 'pruttelen' als de temperatuur is bereikt.

• Weezer-DC
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 27-09 17:54
mobiel airco is een aan/uit compressor(het goedkoopst), geen inverter/frequentie geregelde compressor

• sjirafje
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 02:12

sjirafje

Come get some!

Een inverter zou wel veel stiller zijn wanneer de gewenste temperatuur is bereikt. Je kunt hem dan ook veel makkelijker continu aan laten staan zonder dat het stoort.

Zou het mogelijk zijn om een simpele mobiele airco zelf om te bouwen naar inverter? Ik weet dat mijn mobile airco alleen aan/uit standen heeft voor alle onderdelen. Zou je bijvoorbeeld zelf de aansturing van de onderdelen kunnen regelen met behulp van een arduino en regelbare dimmers? Of kan de compressor er niet tegen wanneer hij gedimd wordt? Beide ventilatoren zijn simpele electro motoren, die kun je volgens mij prima dimmen. Met name voor het schoepenwiel van de uitblaasventilator zou het denk ik wel goed zijn als die wat langzamer opstart dan in een keer die volle 60W voor z'n kiezen te krijgen.

"I've had it with these motherf*cking snakes on this motherf*cking plane!"
Samuel L. Jackson, Snakes on a Plane

• Cerberus_tm
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
ManIkWeet schreef op maandag 14 juni 2021 @ 21:43:
Ik heb m'n airco op een IKEA Lack tafeltje gezet om minder lange slangen te kunnen benutten.

Om 'm niet weg te laten rollen had ik een handdoek om de bodem gedaan, maar niet aan de achterkant.
Dus ik hield mijn hand bij die achterkant en... Flinke luchtstroom!

Die airco zuigt dus ook, op een of andere manier, lucht aan via de bodem!
Eens uitzoeken hoe die dat doet...
Goh, is zo'n tafeltje echt stevig genoeg? Een airco is heel zwaar en trilt flink? Ik wil zelf ook misschien een tafeltje gebruiken.

• Cerberus_tm
  • Niet online
sjirafje schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 22:34:
Een inverter zou wel veel stiller zijn wanneer de gewenste temperatuur is bereikt. Je kunt hem dan ook veel makkelijker continu aan laten staan zonder dat het stoort.

Zou het mogelijk zijn om een simpele mobiele airco zelf om te bouwen naar inverter? Ik weet dat mijn mobile airco alleen aan/uit standen heeft voor alle onderdelen. Zou je bijvoorbeeld zelf de aansturing van de onderdelen kunnen regelen met behulp van een arduino en regelbare dimmers? Of kan de compressor er niet tegen wanneer hij gedimd wordt? Beide ventilatoren zijn simpele electro motoren, die kun je volgens mij prima dimmen. Met name voor het schoepenwiel van de uitblaasventilator zou het denk ik wel goed zijn als die wat langzamer opstart dan in een keer die volle 60W voor z'n kiezen te krijgen.
Overigens heeft LG een mobiele met inverter, heb hem net gekocht. Nog niet uitgebreid kunnen proberen, maar eerste indruk was positief. Er is er geloof ik ook een te koop van een ander merk, maar die was nog veel duurder. En deze LG is al behoorlijk duur.

• MvdO79
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 27-09 11:41
Zo'n ombouw werkt prima, heb er zelf een kartonnen doos voor aangepast met een stanleymes en duct tape.
Twee geïsoleerde buizen naar buiten met de warme buis langer zodat deze lucht niet terug gezogen wordt.

Trouwens wel een aanrader om een wat duurdere mobiele airco te kopen, scheelt in stroom en geluid.
Zo slaap ik perfect door op de normaal hete zolder.

• ndonkersloot
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 22:12
Op zolder hebben we nog en buis vrij naar de schoorsteen. Zou je een mobiele airco prima daar op aan kunnen sluiten of zou dat nadelig werken?

Te koop (V&A): Nikon D610 - Nikkor 18-35mm f3.5-4.5 - Nikkor 28mm f1.8 - Nikkor 50mm f1.8 - Nikkor 105mm f2.8 micro | Flickr: ndonkersloot

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Cerberus_tm schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 04:58:
[...]

Overigens heeft LG een mobiele met inverter, heb hem net gekocht. Nog niet uitgebreid kunnen proberen, maar eerste indruk was positief. Er is er geloof ik ook een te koop van een ander merk, maar die was nog veel duurder. En deze LG is al behoorlijk duur.
Welk typenummer heeft dat ding?

• DingDongGunther
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 23-09 10:56
msatter schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 18:29:
Ik heb mijn geïsoleerde slang binnen maar niet uit....vrijgelaten. De verpakking staat bol aan beide kanten en hij wil echt ontsnappen.

Ik benonder de indruk van de aluminium slang met zwart plastic er omheen. De warmte afgifte minimaal, waar ik de stralingswarme nog op een meter afstand voelde bij de plastic slang.

Ik de aluminium met plastic coating aan een vrije schoorsteen buis gemaakt en de slang loopt straks via de wand naar de slaapkamer beneden. De doos gebruik ik als opberger en de hele slang gaat zonder moete er weer helemaal in. Die bevestig ik aan de muur en gaat de overwinter plek worden en de tussentijdse opbergplek als de airco niet gebruik.

De geïsoleerde buis geeft ook geluidsdemping en erzijn ook speciale geluidsdempingsslang van korte lengtes kant en klaar zijn maar wel meer kosten.

Update: ik wilde bijgeleverde slang verder de lange slang schuiven om minder bochte inhet eerste deel te hebben. Toen ik mijn arm in de slang stak om het erin schuiven te begeleiden merkte ik dat er een luchtstroom was. De schoorsteen trekt ook zonder een kachel eraan zit.
Welke geïsoleerde slang heb je gekocht?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ravenstein
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 27-09 16:56
ndonkersloot schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 06:41:
Op zolder hebben we nog en buis vrij naar de schoorsteen. Zou je een mobiele airco prima daar op aan kunnen sluiten of zou dat nadelig werken?
Heb ik ook gehad, ergens eerder in dit topic staan nog foto's.
Ik had 2 buizen, 1 aanvoer en 1 afvoer.

Bij mij werkte dit prima

• ericje627
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 21:03
CurlyMo schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 07:40:
[...]
Welk typenummer heeft dat ding?
De mobiele airco van LG met een inverter heb ik een paar dagen geleden ergens voorbij zien komen (maar kan niet meer vinden waar). Het typenummer heb ik wel opgeschreven, dat is PA11WS.

Productpagina van LG: Portable Dual Inverter Smart WiFi Airconditioner, 11.000 BTU

Het is wel jammer dat die maar een enkele slang heeft (alleen afvoer), dus de modificaties uit dit topic zijn nog steeds nodig voor een efficiëntere werking. Beetje jammer voor zo'n dure airco (kost zo'n €750).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• msatter
  • Niet online

msatter

PVoutput

DingDongGunther schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 07:42:
[...]

Welke geïsoleerde slang heb je gekocht?
De naam is Sono Connect, ook interessant zijn de Guso montage ring en Armaflex kleefschuim, dan als isolatie van de lucht bakken of de buitenkant van het warme deel van de airco.Voor afhechten van de slang kijk naat PVC plakband. Plakt als een gek en is erg rekbaar. Duct tape rekt amper en de kleeflaag droogt uit.

Ik gebruik nu nog de Combiconnect flex. slang die is met zwart plastic gecoat en die houdt de warmte goed tegen. Hij echt heel flexibel en ik berg de rest hem zo weer op in doos waarin hij kwam. Ik heb nl. nog geen 'permante' opstelling en de doos op de trap naar de zolder.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Zojuist ook de betreffende Inventum in huis gehaald om te testen, maar wat een lawaai zeg. Met een baan met 50% vergaderen gaat dat hem niet worden :p

• ericje627
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 21:03
CurlyMo schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:32:
Zojuist ook de betreffende Inventum in huis gehaald om te testen, maar wat een lawaai zeg. Met een baan met 50% vergaderen gaat dat hem niet worden :p
Heb je de AC127WSET (Inventum dual/combi hose) gekocht? Ik zat ook naar deze te kijken maar als die werkelijk veel lawaai maakt dan is het niet echt een praktische optie. Ik heb een vergelijkbare situatie met minimaal een paar uur aan besprekingen per dag.

Maakt de stand van temperatuur en ventilatorsnelheid nog uit voor het geluidsniveau? Komt het geluid voornamelijk van de compressor of is het de ventilator (ruis) die je hoort?

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

ericje627 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:36:
[...]

Heb je de AC127WSET (Inventum dual/combi hose) gekocht? Ik zat ook naar deze te kijken maar als die werkelijk veel lawaai maakt dan is het niet echt een praktische optie. Ik heb een vergelijkbare situatie met minimaal een paar uur aan besprekingen per dag.

Maakt de stand van temperatuur en ventilatorsnelheid nog uit voor het geluidsniveau? Komt het geluid voornamelijk van de compressor of is het de ventilator (ruis) die je hoort?
Ding is maar zeer beperkt in te stellen en ook de compressor is aan of uit. Het is of lawaai of geen lawaai :p

• Strykeforce
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 27-09 18:02
Over het algemeen komt de meeste lawaai van de ventilatoren die er in zitten. De compressor valt eigenlijk wel mee (je hoort em wel maar de constante herrie is toch echt de ventilatoren).

Als je veel vergaderingen hebt is een over the ear headset met leren oorschelpen en een goede mic + filter er op wel zo fijn, van zweet door de oorschelpen heb je ook geen last (meer) als de kamer goed gekoeld wordt.

Heb zelf een HyperX cloud 2 headset, met de laagste fan stand hoor ik em al zo goed als niet meer, niemand die ook maar iets anders hoort dan mijn stem dus dat is ook wel zo fijn (ook op de hoogste stand).

• msatter
  • Niet online

msatter

PVoutput

Over het lawaai. Op de meeste zit een ontvochtiging stand. Dan draaien de ventilatoren op een lagere snelheid en de compressor blijft dan altijd aan.

Mijn indruk is dat efficiëntie gelijk is omdat de compressor alleen maar aan en uit kan. Nadeel de uitgaande slang is warmer omdat de stroomsnelheid lager is. Een kennis van mij die het ook uitprobeerde het net zo nog koeler en met minder ventilator geluid.

Voor de verdere verspreiding van de gekoelde lucht eventueel een extra ventilator verderop plaatsen.

• ManIkWeet
Cerberus_tm schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 04:09:
[...]

Goh, is zo'n tafeltje echt stevig genoeg? Een airco is heel zwaar en trilt flink? Ik wil zelf ook misschien een tafeltje gebruiken.
Ja hoor werkt prima, sterker nog, mijn tafeltje is wat slapper omdat ik de pootjes vast heb zitten met een 3d geprint stukje ertussen (was vroeger de enclosure voor mijn 3d printer).

Je moet wel iets vinden om de wielen te blokkeren, hoewel bij mij de slang (kort) stevig genoeg is om dat te doen.

• ManIkWeet
msatter schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:39:
Over het lawaai. Op de meeste zit een ontvochtiging stand. Dan draaien de ventilatoren op een lagere snelheid en de compressor blijft dan altijd aan.

Mijn indruk is dat efficiëntie gelijk is omdat de compressor alleen maar aan en uit kan. Nadeel de uitgaande slang is warmer omdat de stroomsnelheid lager is. Een kennis van mij die het ook uitprobeerde het net zo nog koeler en met minder ventilator geluid.

Voor de verdere verspreiding van de gekoelde lucht eventueel een extra ventilator verderop plaatsen.
In de ontvochtigingsstand moet je wel de water afvoer aansluiten, omdat ie minder water via de hete radiator kwijt kan.

(moet dat trouwens op de bovenste of de onderste plug?)

• Miletos
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
msatter schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:21:
[...]
De naam is Sono Connect, ook interessant zijn de Guso montage ring en Armaflex kleefschuim, dan als isolatie van de lucht bakken of de buitenkant van het warme deel van de airco.Voor afhechten van de slang kijk naat PVC plakband. Plakt als een gek en is erg rekbaar. Duct tape rekt amper en de kleeflaag droogt uit.
Over die Guso ring, pvc tape en geïsoleerde slang... Ik heb die combi en vind het nog geen onverdeeld succes.

Guso's claim dat je met hun ring geen klem meer nodig hebt klopt misschien als je het apparaat één keer installeert, wat vermoed ik de normale toepassing is. Maar als je 'm regelmatig aan/loskoppelt zoals we hier doen bij het raam, dan komt de ring gewoon los uit de slang. (De raam aansluiting zit hier boven de airco, dus de slang wordt omhoog getrokken)

Ik heb daarna geprobeerd de Guso ring met PVC tape extra vast te plakken aan de slang. Dat is beter, maar niet veel. Juist omdat de tape zo rekbaar is en de lijm niet snel uitdroogt blijft het niet goed zitten wanneer je de slang verplaatst. Na een paar keer koppelen kwam de tape los en had ik de ring weer los in m'n handen.

Nu gebruik ik lange tie wraps om de slang op de Guso ring te klemmen. Deze oplossing houdt het tot nu toe het beste vol, maar heeft vandaag bij koppelen ook bijna losgelaten. Ik verwacht het morgen opnieuw te moeten doen. Het voordeel van de Guso ring is ook het nadeel: hij is niet zo hard als metaal. Dus als je met je handen tijdens het koppelen of met een tie wrap de ring vastklemt, dan vervormt de ring en heeft deze de neiging uit de slang te glippen.

Ik denk dat de Guso ring met dubbelzijdig transfertape vastlijmen aan de slang misschien een oplossing kan zijn. Of iets van polymax high tack kitlijm. Probleem is dat de geïsoleerde slang met al dat folie ook een stuk kwetsbaarder voelt dan die harde plastic slangen. Dus misschien dat ik dan de Guso ring eindelijk goed vast heb...en vervolgens de slang aan flarden trek.

Ideeën welkom :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• msatter
  • Niet online

msatter

PVoutput

ManIkWeet schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:55:
[...]

In de ontvochtigingsstand moet je wel de water afvoer aansluiten, omdat ie minder water via de hete radiator kwijt kan.

(moet dat trouwens op de bovenste of de onderste plug?)
De bovenste is voor constante afvoer en de onderste is een bakje. Als de bovenste niet open is stroomt condenswater via een overloop naat het bakje.

Ik gebruik twee plastic twee liter melk pakken met draaidop. Die staat weer in een schaaltje mocht ik niet optijd de pakken wisselen. Wisselen is slang oversteken en de dop op volle. Nu kun je veilig die leeggooien. Ik laat een beetje water erin zitten voor stabiliteit.

• msatter
  • Niet online

msatter

PVoutput

De Guso zit bij mij in de aanzuig slang en die is van PVC en ik kon maar net de ring uitzetten. Zit echt muurvast en hij shuift op een metalen flens die aan een afwasteiltje zit.

Om PVC tape goed te laten plakken moet je hem tijdens het aanbrengen rekken. Dus met een vinger het einde aandrukken en spanning op de rol zetten. Zodra de tape rekt de rol naar beneden bewegen opdat de nu gerekte tape het te plakken object raakt en zich hecht. Denk rond de 10% rek.

Het werkt dan als plakband en ook als een soort spanband.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• yori1989
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 27-09 14:56
Ik ben gegaan voor optie C: Gewoon buiten zetten

:P

Het ziet er echt totaal niet uit, maar geen lawaai binnen en ook direct af van de onderdruk/overdruk >:) :D

[Voor 11% gewijzigd door yori1989 op 18-06-2021 15:46]

• ManIkWeet
@yori1989 en als 't regent gauw naar binnen?

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
  • Nu online
ManIkWeet schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 16:14:
Nee joh, buiten laten staan dan heb je een water gekoelde condensor, geeft een stuk hoger rendement ;)

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Cerberus_tm
  • Niet online
ericje627 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:33:
[...]

De mobiele airco van LG met een inverter heb ik een paar dagen geleden ergens voorbij zien komen (maar kan niet meer vinden waar). Het typenummer heb ik wel opgeschreven, dat is PA11WS.

Productpagina van LG: Portable Dual Inverter Smart WiFi Airconditioner, 11.000 BTU

Het is wel jammer dat die maar een enkele slang heeft (alleen afvoer), dus de modificaties uit dit topic zijn nog steeds nodig voor een efficiëntere werking. Beetje jammer voor zo'n dure airco (kost zo'n €750).
Die heb ik inderdaad gekocht. Volgens mij is het dezelfde (met minimale aanpassingen voor het Europese net) als deze LG:
https://www.nytimes.com/w...portable-air-conditioner/

Als beste getest qua vermogen en efficiëntie, ondanks de enkele slang. Ze leggen daar ook uit dat dubbele slang slechts één van de vele factoren is, en dat je naar het uiteindelijke resultaat van de efficiëntie moet kijken. Die LG bleek dus efficiënter te zijn dan de airco's met dubbele slang. Maar wellicht kun je hem nog efficiënter maken door er een tweede slang op te monteren.

Zelf heb ik hem vooral gekozen omdat ik wakker werd van het geluid van het aan- en afslaan van mijn oude airco, die overigens wel goed koelde. De inverter van de LG zou dat geluid niet moeten hebben. Hij klonk tot nu toe inderdaad heel geleidelijk.

Verder lijkt hij zo'n 500 watt te gebruiken wanneer hij aan het koelen is op normale stand, maar nog niet uitgebreid kunnen testen.

• Cerberus_tm
  • Niet online
msatter schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:39:

Als je airco een inverter heeft, kan de compressor wel geleidelijk harder en zachter werken. Zou goed moeten helpen voor de efficiëntie. En ook tegen het irritante geluid van compressor die hard aan- en afslaat. Daarom heb ik bovengenoemde gekocht.

• Cerberus_tm
  • Niet online
ManIkWeet schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:53:
[...]

Ja hoor werkt prima, sterker nog, mijn tafeltje is wat slapper omdat ik de pootjes vast heb zitten met een 3d geprint stukje ertussen (was vroeger de enclosure voor mijn 3d printer).

Je moet wel iets vinden om de wielen te blokkeren, hoewel bij mij de slang (kort) stevig genoeg is om dat te doen.
Dank, goed om te weten. Bij mijn oude airco op een tafel heb ik er een paar lijmklemmen omheen gezet, was geloof ik ook een tip van iemand hier.

• msatter
  • Niet online

msatter

PVoutput

Inverter betekend dat de compressor op gelijkstroom loopt en zo ook regelbaar is. Split airo zijn meestal inverter versies.

Het hard afslaan van de compressor heb ik alleen bij overschakelen of uitzetten. Ik voorkom het uitschakelen van de comprocessor door de ontvochtig stand te gebruiken.

[Voor 41% gewijzigd door msatter op 18-06-2021 18:03]

• yori1989
ManIkWeet schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 16:14:
Ik dacht kan vast wel tegen een beetje regen en hij staat op het balkon dus ik denk dat hij het wel gaat overleven...hoop ik

• Cerberus_tm
  • Niet online
yori1989 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 18:10:
[...]

Ik dacht kan vast wel tegen een beetje regen en hij staat op het balkon dus ik denk dat hij het wel gaat overleven...hoop ik
En, heeft hij de storm overleefd? Ik zou in het boekje kijken of er duidelijk staat dat hij nat mag worden (aangesloten en niet aangesloten). Ik denk eigenlijk dat dat absoluut niet mag...

[Voor 3% gewijzigd door Cerberus_tm op 18-06-2021 23:05]

• ManIkWeet
Cerberus_tm schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 23:05:
[...]

En, heeft hij de storm overleefd? Ik zou in het boekje kijken of er duidelijk staat dat hij nat mag worden (aangesloten en niet aangesloten). Ik denk eigenlijk dat dat absoluut niet mag...
Op mijn airco staat letterlijk IPX0... dus niet waterbestendig :P

• Cerberus_tm
  • Niet online
ManIkWeet schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 00:12:
[...]

Op mijn airco staat letterlijk IPX0... dus niet waterbestendig :P
Lijkt mij ook heel logisch...
Ik heb de slang van mijn airco ook met een bocht omhoog gebogen deze dagen, opdat er geen regen de machine in kan lopen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• yori1989
Cerberus_tm schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 23:05:
[...]

Cerberus_tm schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 00:59:
[...]

Lijkt mij ook heel logisch...
Ik heb de slang van mijn airco ook met een bocht omhoog gebogen deze dagen, opdat er geen regen de machine in kan lopen.
Hij heeft het met gemak overleefd, vaak ben je te bang zegt men hier :P >:)

• Cerberus_tm
  • Niet online
yori1989 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 07:46:
[...]

[...]

Hij heeft het met gemak overleefd, vaak ben je te bang zegt men hier :P >:)
Gelukkig! Maar ik neem toch aan dat hij niet rechtstreeks regen op zich heeft gekregen?

• yori1989
Cerberus_tm schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 08:20:
[...]

Gelukkig! Maar ik neem toch aan dat hij niet rechtstreeks regen op zich heeft gekregen?
Nee ik woon in een appartement en erboven zit nog een balkon. Een spettertje her en der wel maar ik heb de bovenkant met elektronica afgedekt. :*)

• Cerberus_tm
  • Niet online
yori1989 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 08:37:
[...]

Nee ik woon in een appartement en erboven zit nog een balkon. Een spettertje her en der wel maar ik heb de bovenkant met elektronica afgedekt. :*)
A, dat klinkt al een stuk beter. Hopelijk gaat er niks roesten of kortsluiten van binnen door het vocht, en hopelijk zit hij op een geaarde aansluiting.

[Voor 3% gewijzigd door Cerberus_tm op 19-06-2021 13:18]

• ManIkWeet
Cerberus_tm schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 13:18:
en hopelijk zit hij op een geaarde aansluiting.
Dat moet sowieso, ding heeft intern ook veel vocht verwerking.
Maar ik heb 't niet want mijn huis is stokoud en heeft bijna nergens aardedraad

• Cerberus_tm
  • Niet online
ManIkWeet schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 14:02:
[...]

Dat moet sowieso, ding heeft intern ook veel vocht verwerking.
Maar ik heb 't niet want mijn huis is stokoud en heeft bijna nergens aardedraad
Ja exact.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 27-09 17:58
Cerberus_tm schreef op zondag 13 juni 2021 @ 02:13:
[...]

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Zitten er nadelen aan? Heeft iemand er ervaring mee?
Dit heb ik dus, airco in de badkamer en een buis (koude lucht)naar de slaapkamer...

Werkt geniaal en stukken rustiger mbt geluid, enkel nog het geruis van de lucht.

Er is echter 1 groot nadeel:
Airco stopt niet wanneer je temperatuur bereikt hebt want -duhh- de airco staat niet in je kamer, ofwel hij blijft de hele nacht koelen... Ik sliep gewoon onder mijn dikke dekens ;)

Dit heb ik inmiddels opgelost door wat geknutsel met home automation (Zigee, IR, Home Assisant + Node RED).
Deze zet de ingestelde temperatuur op max zodat airco uit gaat wanneer de temperatuur is bereikt en wanneer het warmer is dan de ingestelde temperatuur zet ie de airco op laagst temperatuur zodat ie weer aanslaat.

1580 Wp op 0° (vrijwel plat)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Weezer-DC
Cerberus_tm schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 16:17:
[...]

Die heb ik inderdaad gekocht. Volgens mij is het dezelfde (met minimale aanpassingen voor het Europese net) als deze LG:
https://www.nytimes.com/w...portable-air-conditioner/

Als beste getest qua vermogen en efficiëntie, ondanks de enkele slang. Ze leggen daar ook uit dat dubbele slang slechts één van de vele factoren is, en dat je naar het uiteindelijke resultaat van de efficiëntie moet kijken. Die LG bleek dus efficiënter te zijn dan de airco's met dubbele slang. Maar wellicht kun je hem nog efficiënter maken door er een tweede slang op te monteren.

Zelf heb ik hem vooral gekozen omdat ik wakker werd van het geluid van het aan- en afslaan van mijn oude airco, die overigens wel goed koelde. De inverter van de LG zou dat geluid niet moeten hebben. Hij klonk tot nu toe inderdaad heel geleidelijk.

Verder lijkt hij zo'n 500 watt te gebruiken wanneer hij aan het koelen is op normale stand, maar nog niet uitgebreid kunnen testen.
Enkele slang heeft altijd het probleem dat voor alle lucht (om de condensor te koelen) die naar buiten word verplaats er nieuwe lucht in de gekoelde ruimte moet komen, die lucht is niet gekoeld waardoor het uiteindelijk niet echt opschiet.
Tevens zijn compressors onderling niet zo verschillend, nieuwer type gas (r32 op het moment) is minder efficiënt, wel beter voor het milieu, waar het doorgaans uiteindelijk toch vaak terechtkomt.
msatter schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 18:00:
Inverter betekend dat de compressor op gelijkstroom loopt en zo ook regelbaar is. Split airo zijn meestal inverter versies.

Het hard afslaan van de compressor heb ik alleen bij overschakelen of uitzetten. Ik voorkom het uitschakelen van de comprocessor door de ontvochtig stand te gebruiken.
Inverter betekent dat de frequentie (de hertz) van de wisselspanning word vergroot, dus van 50hertz, 50x per seconden plus en min, instelbaar naar beneden zodat de wisseling langer word waardoor de motor intern langzamer tussen de fases schakelt en langzamer draait.

Wikipedia: Inverter compressor
Wikipedia: Variable-frequency drive (zie het plaatje waar 60 in het display staat = vol vermogen)

Schroef bijv. een vlt drive van danfoss op je mobiele airco en geef de compressor waardes in en je kan je mobiele airco super finetunen 8)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jazsie
Weezer-DC schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:13:
[...]

Inverter betekent dat de frequentie (de hertz) van de wisselspanning word vergroot, dus van 50hertz, 50x per seconden plus en min, instelbaar naar beneden zodat de wisseling langer word waardoor de motor intern langzamer tussen de fases schakelt en langzamer draait.

Wikipedia: Variable-frequency drive (zie het plaatje waar 60 in het display staat = vol vermogen)

Schroef bijv. een vlt drive van danfoss op je mobiele airco en geef de compressor waardes in en je kan je mobiele airco super finetunen 8)

[Afbeelding]
Je -vergeet- 1 ding, zeer grote kans dat er een eenfasige compressor zit en laat nu net een eenfasige frequentie regelaar erg prijzig zijn... Tel dat allemaal op en je bent beter af met een kant en klare inverter mobiele airco zoals de LG PA11WS :).

Leuk als hobby project dat dan weer wel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Weezer-DC
Jazsie schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:41:
[...]

Je -vergeet- 1 ding, zeer grote kans dat er een eenfasige compressor zit en laat nu net een eenfasige frequentie regelaar erg prijzig zijn... Tel dat allemaal op en je bent beter af met een kant en klare inverter mobiele airco zoals de LG PA11WS :).

Leuk als hobby project dat dan weer wel.
nee hoor, 3fase frequentie regelaar is duurder voor het zelfde vermogen, ook wel logisch toch ?
Zoek maar is prijslijsten op.

EDIT: je hebt gelijk dat een regelaar voor 1 fase motor idd 2x zo duur is !

Wat ik vergeet te vermelde dat een geschikte universele frequentie regelaar meer kost dan een mobiele airco !
In de genoemde lg mobiel airco zit natuurlijk een specifieke drive die alleen bepaalde range kan wat nodig is voor de bewuste compressor.
Met bijv een danfoss vlt kan je een pomp, ventilator, compressor helemaal finetunen via het display of eventueel zelfs software via pc.

Ik heb zelf na een zomer met mobile airco een multisplit (inverter) airco geïnstalleerd thuis, compressor en condensor lekker buiten.
Ik kon niet slapen met het geluid van de zibro 3kw compressor in me slaapkamer...

En 2dehands multisplit setje van daikin, 8kw buitendeel met 2x 5kw binnendelen kosten me 800 euro

[Voor 10% gewijzigd door Weezer-DC op 20-06-2021 16:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
Weezer-DC schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:13:
[...]

Enkele slang heeft altijd het probleem dat voor alle lucht (om de condensor te koelen) die naar buiten word verplaats er nieuwe lucht in de gekoelde ruimte moet komen, die lucht is niet gekoeld waardoor het uiteindelijk niet echt opschiet.
Tevens zijn compressors onderling niet zo verschillend, nieuwer type gas (r32 op het moment) is minder efficiënt, wel beter voor het milieu, waar het doorgaans uiteindelijk toch vaak terechtkomt.

[...]

[Afbeelding]
Zoals ik al zei is het voordeel van een dubbele slang al meegenomen in de vergelijking, en dan nog kwam die enkelslangige LG als beste uit de test.

Er zit R290 in (propaan) in de mijne, niet R32. Beter voor het klimaat en wellicht ook efficiënter.

Ik weet alleen niet of de Nederlandse versie 100% hetzelfde is als de Amerikaanse.

Ik heb trouwens ook een oude Zibro, en het geluid van het aanslaan van de compressor van de LG is echt heel veel zachter, valt weinig op.

[Voor 21% gewijzigd door Cerberus_tm op 21-06-2021 15:22]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 02:12

sjirafje

Come get some!

Ik speelde eerder met het idee om de compressor (en overige componenten) van mijn mobiele airco zelf aan te sturen maar...

https://en.wikipedia.org/wiki/Inverter_compressor:
The compressor is specifically designed to run at different motor speeds to modulate cooling output. Variable speed operation requires an appropriate compressor for full speed operation and a special compressor lubrication system. Proper oil management is a critical requirement to ensure compressor lifetime. Proper oil management provides proper lubrication for scroll set at low speed and prevents excess oil from being injected into the circuit when operating at full speed.
Mogelijk zijn de compressors in mobiele airco's niet geschikt om langzamer te draaien omdat ze dan te weinig olie door de bewegende delen krijgen. Die zijn immers ontworpen om altijd op full speed te draaien.

"I've had it with these motherf*cking snakes on this motherf*cking plane!"
Samuel L. Jackson, Snakes on a Plane

• Jazsie
sjirafje schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:34:
Ik speelde eerder met het idee om de compressor (en overige componenten) van mijn mobiele airco zelf aan te sturen maar...

https://en.wikipedia.org/wiki/Inverter_compressor:
[...]

Mogelijk zijn de compressors in mobiele airco's niet geschikt om langzamer te draaien omdat ze dan te weinig olie door de bewegende delen krijgen. Die zijn immers ontworpen om altijd op full speed te draaien.
Zeker goed punt die je aanhaalt, sowieso zijn de kosten hoger (wil je het goed doen) dan een kant en klare mobiele inverter airco.

• Cerberus_tm
  • Niet online
Jazsie schreef op zondag 20 juni 2021 @ 10:17:
[...]

Dit heb ik dus, airco in de badkamer en een buis (koude lucht)naar de slaapkamer...

Werkt geniaal en stukken rustiger mbt geluid, enkel nog het geruis van de lucht.

Er is echter 1 groot nadeel:
Airco stopt niet wanneer je temperatuur bereikt hebt want -duhh- de airco staat niet in je kamer, ofwel hij blijft de hele nacht koelen... Ik sliep gewoon onder mijn dikke dekens ;)

Dit heb ik inmiddels opgelost door wat geknutsel met home automation (Zigee, IR, Home Assisant + Node RED).
Deze zet de ingestelde temperatuur op max zodat airco uit gaat wanneer de temperatuur is bereikt en wanneer het warmer is dan de ingestelde temperatuur zet ie de airco op laagst temperatuur zodat ie weer aanslaat.
Dank!! Dit is nuttige info, het werkt dus. Wellicht ga ik dit ook doen.

Zou ik niet als tijdelijke oplossing gewoon een tijdschakelaar tussen stopcontact en airco kunnen doen, opdat hij halverwege de nacht afslaat?

Wat heb je trouwens voor materialen gebruikt, wat voor slang en wat voor aanhechting?

O, en hoe lang is je slang? Kan me voorstellen dat er wel verlies optreedt als die heel lang is?

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 21:52
yori1989 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 15:46:
Ik ben gegaan voor optie C: Gewoon buiten zetten
[Afbeelding]
:P

Het ziet er echt totaal niet uit, maar geen lawaai binnen en ook direct af van de onderdruk/overdruk >:) :D
Zo kan het ook inderdaad tegenovergestelde, ik zou wel proberen de slangen iets korter maken.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Jazsie
Cerberus_tm schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:25:
[...]

Dank!! Dit is nuttige info, het werkt dus. Wellicht ga ik dit ook doen.

Zou ik niet als tijdelijke oplossing gewoon een tijdschakelaar tussen stopcontact en airco kunnen doen, opdat hij halverwege de nacht afslaat?

Wat heb je trouwens voor materialen gebruikt, wat voor slang en wat voor aanhechting?

O, en hoe lang is je slang? Kan me voorstellen dat er wel verlies optreedt als die heel lang is?
Je kan natuurlijk ook gewoon de uitschakel timer gebruiken, deed ik ook maar werd toch in de ochtend te vroeg wakker in een kletsnatte bed...

Mijn mobiele airco -Fral FSC14 SC- heeft standaard de optie om in een ander ruimte gezet te worden.
Enkel 2de slang kit met front panel besteld was voldoende, ik heb dus niets aangepast.

2de slang voor aanvoer heb ik niet gedaan want is niet nodig doorweze dat de airco in een ander ruimte staat met de raam open.

Slang vanaf de airco naar kamer is meter of 3 (misschien zelfs 4 meter helemaal uitgrekt).
Heb de slang verlengt met een gewone afvoer (aluminium flexibele ventilatieslang ) slang, handoek eronder ivm condens.

Zal vast verlies hebben maar lucht wat eruit komt is koud zat. Als ik de airco hele nacht laat koelen is het rond de 16gr op kamer (slaapkamer op het zuiden hele dag zon erop + plat dak).

Doe pas de airco aan wanneer ik ga slapen, doe ik dat eerder dan is het frisjes :D
Helaas moet de airco wel zo nu en dan werken want doe ik de airco uit dan komt de warmte zo weer de kamer in (goed geisoleerd huis).

• ManIkWeet
Cerberus_tm schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:25:
[...]
Nee stekker eruit trekken is slecht omdat ie dan niet correct uitschakelt (volgens handleiding).
Ik gok dat ie ergens een klep/ventiel opent/sluit intern.

• msatter
  • Niet online

msatter

PVoutput

Als je condens krijgt op de slang met koude lucht, denk dan aan een geisoleerde slang die onderweg contact met de vochtige warme lucht voorkomt.

De koude lucht is bij de uitstroom opening koeler omdat er onderweg geen warmte uitwisseling plaatsvind.

Zit in de afstandbediening een temperatuur voeler? Zorg dan dat die zicht heeft op de airco om te hunnen regelen.

• Cerberus_tm
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:06:
[...]

Je kan natuurlijk ook gewoon de uitschakel timer gebruiken, deed ik ook maar werd toch in de ochtend te vroeg wakker in een kletsnatte bed...

Mijn mobiele airco -Fral FSC14 SC- heeft standaard de optie om in een ander ruimte gezet te worden.
Enkel 2de slang kit met front panel besteld was voldoende, ik heb dus niets aangepast.

2de slang voor aanvoer heb ik niet gedaan want is niet nodig doorweze dat de airco in een ander ruimte staat met de raam open.

Slang vanaf de airco naar kamer is meter of 3 (misschien zelfs 4 meter helemaal uitgrekt).
Heb de slang verlengt met een gewone afvoer (aluminium flexibele ventilatieslang ) slang, handoek eronder ivm condens.

Zal vast verlies hebben maar lucht wat eruit komt is koud zat. Als ik de airco hele nacht laat koelen is het rond de 16gr op kamer (slaapkamer op het zuiden hele dag zon erop + plat dak).

Doe pas de airco aan wanneer ik ga slapen, doe ik dat eerder dan is het frisjes :D
Helaas moet de airco wel zo nu en dan werken want doe ik de airco uit dan komt de warmte zo weer de kamer in (goed geisoleerd huis).
A, duh, mijn oude Zibro heeft ook gewoon een timer, natuurlijk kan ik die gebruiken. Nog nooit gebruikt, domweg niet aan gedacht. Kletsnat: omdat hij te vroeg uit ging en daardoor je kamer te warm werd?

Handig dat hij standaard die optie heeft! Ik ben bang dat ik zelf iets moet klussen. Dan zal ik kijken naar een flexibele ventilatieslang van aluminium. Enig idee welke diameter? Ik zou denken, hoe groter, des te beter?

Wat betreft condens: vormt zich dat overal op de slang, of alleen aan het begin? Misschien kan ik een jasje om de slang maken van het een of ander. Of waar zou je zoiets kunnen kopen.

• Cerberus_tm
  • Niet online
ManIkWeet schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:34:
[...]

Nee stekker eruit trekken is slecht omdat ie dan niet correct uitschakelt (volgens handleiding).
Ik gok dat ie ergens een klep/ventiel opent/sluit intern.
A, ik begrijp het, dank voor de tip. Bij koelen beter niet de stekker eruit trekken. Zal dat bij ventileren ook een probleem zijn?

• Cerberus_tm
  • Niet online
msatter schreef op maandag 21 juni 2021 @ 18:40:
Als je condens krijgt op de slang met koude lucht, denk dan aan een geisoleerde slang die onderweg contact met de vochtige warme lucht voorkomt.

De koude lucht is bij de uitstroom opening koeler omdat er onderweg geen warmte uitwisseling plaatsvind.

Zit in de afstandbediening een temperatuur voeler? Zorg dan dat die zicht heeft op de airco om te hunnen regelen.
Geïsoleerde slang zou inderdaad handig zijn. Weet niet of die beetje betaalbaar zijn, zal eens Googlen. Enige idee wat een goede diameter zou zijn trouwens? Hoe groter, des te beter?

De mijne kreeg ik zonder afstandsbediening van mijn schoonmoeder. Waarschijnlijk was ze die kwijtgeraakt.

• ManIkWeet
Cerberus_tm schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 02:07:
[...]

A, ik begrijp het, dank voor de tip. Bij koelen beter niet de stekker eruit trekken. Zal dat bij ventileren ook een probleem zijn?
In ventilatiestand waarschijnlijk niet, die van mij gebruikt dan slechts ~30W, dus niks spannends aan het draaien behalve de ventilator.
Toch zou ik het niet riskeren...

• Jazsie
Cerberus_tm schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 02:06:
[...]

A, duh, mijn oude Zibro heeft ook gewoon een timer, natuurlijk kan ik die gebruiken. Nog nooit gebruikt, domweg niet aan gedacht. Kletsnat: omdat hij te vroeg uit ging en daardoor je kamer te warm werd?

Handig dat hij standaard die optie heeft! Ik ben bang dat ik zelf iets moet klussen. Dan zal ik kijken naar een flexibele ventilatieslang van aluminium. Enig idee welke diameter? Ik zou denken, hoe groter, des te beter?

Wat betreft condens: vormt zich dat overal op de slang, of alleen aan het begin? Misschien kan ik een jasje om de slang maken van het een of ander. Of waar zou je zoiets kunnen kopen.
Ja klopt, de warmte kwam weer snel terug als ik airco uit deed met timer.

Condens had ik wel echt overal, zowel op de orginele slang als op mijn verlengstuk.
Zou het eigenlijk moeten isoleren maar met hand doeken werkt het ook prima.

• Jazsie
Cerberus_tm schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 02:07:
[...]

Bij ventileren zal geen probleem zijn.

Ook bij koelen zou het normaal geen probleem moeten zijn maar is type afhnakelijk en bij voorkeur zou ik het niet doen. just in case...

• Jazsie
Cerberus_tm schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 02:09:
[...]

Geïsoleerde slang zou inderdaad handig zijn. Weet niet of die beetje betaalbaar zijn, zal eens Googlen. Enige idee wat een goede diameter zou zijn trouwens? Hoe groter, des te beter?

De mijne kreeg ik zonder afstandsbediening van mijn schoonmoeder. Waarschijnlijk was ze die kwijtgeraakt.
Ik heb de zelfde diameter als de aanvoer slang (meen 150mm).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• msatter
  • Niet online

msatter

PVoutput

Cerberus_tm schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 02:09:
[...]

Ik heb overal 160mm genomen en deze schuift over de bijgeleverde slang van 150mm aan mijn warme kant. Koude lucht heeft minder volume dus dan groter minder van belang, zolang de airco maar zijn koude lucht kwijt kan.

De prijs van de slang al eerder hier genoemd en dat je voor onder de 45 Euro een doos met 10 meter hebt waar de slang dan komt uitgesprongen als een duiveltje in een doosje.

Als er een temperatuur sensor inzit, dan is zeker interessant om hem na te bestellen

[Voor 3% gewijzigd door msatter op 22-06-2021 12:09]

• Cerberus_tm
  • Niet online
ManIkWeet schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 03:27:
[...]

In ventilatiestand waarschijnlijk niet, die van mij gebruikt dan slechts ~30W, dus niks spannends aan het draaien behalve de ventilator.
Toch zou ik het niet riskeren...
OK makes sense.

• Cerberus_tm
  • Niet online
Jazsie schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 08:06:
[...]

Ja klopt, de warmte kwam weer snel terug als ik airco uit deed met timer.

Condens had ik wel echt overal, zowel op de orginele slang als op mijn verlengstuk.
Zou het eigenlijk moeten isoleren maar met hand doeken werkt het ook prima.
Had je de slang op de grond liggen, op een rij stoelen, of waarop? En werden de handdoeken dat kletsnat, of voel er alleen af en toe een druppel op?

• Cerberus_tm
  • Niet online
msatter schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:02:
[...]

Ik heb overal 160mm genomen en deze schuift over de bijgeleverde slang van 150mm aan mijn warme kant. Koude lucht heeft minder volume dus dan groter minder van belang, zolang de airco maar zijn koude lucht kwijt kan.

De prijs van de slang al eerder hier genoemd en dat je voor onder de 45 Euro een doos met 10 meter hebt waar de slang dan komt uitgesprongen als een duiveltje in een doosje.

Als er een temperatuur sensor inzit, dan is zeker interessant om hem na te bestellen
OK dank voor de tip. Dan kijk ik wel naar 150/160 mm o.i.d.

Was dat een geïsoleerde slang of gewoon kaal aluminium? Zal zo even terugbladeren sowieso.

Ik denk dat er een half dichte deur tussen airco en gekoelde ruimte zal zitten, of misschien twee (hoewel op korte afstand). En ik weet ook niet of die afstandsbediening überhaupt zijn temperatuur naar de airco zal sturen. Maar ik zal eens Googlen.

• Jazsie
Cerberus_tm schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 02:51:
[...]

Had je de slang op de grond liggen, op een rij stoelen, of waarop? En werden de handdoeken dat kletsnat, of voel er alleen af en toe een druppel op?
Gewoon op de grond op handdoeken :).

Handoeken worden niet kletsnat, zijn meer druppels.
Leg ze neer en ze gaan pas weg tegen de winter wanneer ik de airco ook opruim :).

Enkel bij het begin van de slang bij de airco wil wel wat meer afkomen omdat dat gedeelte in de lucht hangt en schuin afloopt.

• Jazsie
Cerberus_tm schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 03:13:
[...]

OK dank voor de tip. Dan kijk ik wel naar 150/160 mm o.i.d.

Was dat een geïsoleerde slang of gewoon kaal aluminium? Zal zo even terugbladeren sowieso.

Ik denk dat er een half dichte deur tussen airco en gekoelde ruimte zal zitten, of misschien twee (hoewel op korte afstand). En ik weet ook niet of die afstandsbediening überhaupt zijn temperatuur naar de airco zal sturen. Maar ik zal eens Googlen.
Hier dus ook tussen de deur in, deur verder niet afgeplakt of dergelijke, totaal niet nodig.
De buis richt vanaf de grond omhoog.

Enige verandering wat ik nu zou willen is een soort van koker waar ik de buis op kan sluiten en op buikhoogte een uitvoer hebt zodat de lucht beter verspreid wordt.
Nu komt het vanaf de grond omhoog en merk toch dat de koude lucht langer laag blijft hangen.

Overigens weet ik wel voor 99% zeker dat je afstandsbediening geen temp sensor heeft, zelfs bij de mordenre split units komt dit zo goed als niet voor.

[Voor 7% gewijzigd door Jazsie op 23-06-2021 08:55]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• msatter
  • Niet online

msatter

PVoutput

De lucht mengen doe je het best met behulp van een ventilator. Blaas bijvoorbeeld warme lucht van de andere zijde van ruimte richting waar de koude lucht instroomt.

De koude lucht valt naar beneden en als de uitstroom opening hoger maakt en moet je hopen dat er een omgekeerde roterende luchtstroom krijgt maar dan heb heel wat koude lucht nodig.

Update: aan het kijken geweest wat het Fral allemaal doet en het is een droom airco en je kunt alles uitbreiden veranderen en opties krijgen zoals een externe temperatuur sensor. Een WiFi bediening via een USB poort etc.

Kijk of deze sensor geschikt is voor die airco: https://uni-lux.eu/air-sensor-kit-6-mb-fral-super-cool/

Als nieuw zou kopen dan zou ik eerst naar deze airco kijken omdat je alles kunt aanpassen en niet zelf bakken en aansluitingen hoeft te maken. De handleidingen staan ook op die site mocht je die ook missen.

Het is wel een Poolse site dus ik moet even uitgaan van de plaatjes en filmpjes.

Hier zie je de sensor liggen in de afbeelding.

En de aanbevolen maximale lengtes van de slangen (mb = mtr):

[Voor 78% gewijzigd door msatter op 23-06-2021 22:38]

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• ThijsRico
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 23-08 11:13
Na het lezen van dit topic heb ik me er ook maar aan gewaagd met een inventum AC901. Plankje vlakbij het kiepraam gemaakt waardoor de afvoerslang binnen ongeveer 30cm in een rechte lijn naar buiten gaat. Voor de aanvoerkant een bakje van de action verknipt zoals ik anderen ook heb zien doen. Voor het raam een MDF plaatje gemaakt en met tocht strips ertussen tegen het kozijn gezet, het geheel zou redelijk luchtdicht moeten zijn.

Alleen nog even iets van een gaasje voor de aanvoerslang plaatsen denk ik, anders mag ik binnen een week insecten uit het apparaat gaan halen.

• Jazsie
msatter schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 21:52:
De lucht mengen doe je het best met behulp van een ventilator. Blaas bijvoorbeeld warme lucht van de andere zijde van ruimte richting waar de koude lucht instroomt.

De koude lucht valt naar beneden en als de uitstroom opening hoger maakt en moet je hopen dat er een omgekeerde roterende luchtstroom krijgt maar dan heb heel wat koude lucht nodig.

Update: aan het kijken geweest wat het Fral allemaal doet en het is een droom airco en je kunt alles uitbreiden veranderen en opties krijgen zoals een externe temperatuur sensor. Een WiFi bediening via een USB poort etc.

Kijk of deze sensor geschikt is voor die airco: https://uni-lux.eu/air-sensor-kit-6-mb-fral-super-cool/

Als nieuw zou kopen dan zou ik eerst naar deze airco kijken omdat je alles kunt aanpassen en niet zelf bakken en aansluitingen hoeft te maken. De handleidingen staan ook op die site mocht je die ook missen.

Het is wel een Poolse site dus ik moet even uitgaan van de plaatjes en filmpjes.

[Afbeelding]

Hier zie je de sensor liggen in de afbeelding.

En de aanbevolen maximale lengtes van de slangen (mb = mtr):
[Afbeelding]
Wow !

Ik heb de FSC14SC maar die kits bestonden toen nog niet.

Ga mij toch eens verdiepen in die sensor, maar ook de aanvoerslang aan de zijkant is nieuw maar wel verrekte handig! Wifi erbij als bonus en ik ben weer helemaal bij. Helemal niet slecht voor een airco die ik al ruim 5 jaar heb.

Gaat gauw opzoek waar ik die kits kan bestellen

• Jazsie
ThijsRico schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 23:19:
Na het lezen van dit topic heb ik me er ook maar aan gewaagd met een inventum AC901. Plankje vlakbij het kiepraam gemaakt waardoor de afvoerslang binnen ongeveer 30cm in een rechte lijn naar buiten gaat. Voor de aanvoerkant een bakje van de action verknipt zoals ik anderen ook heb zien doen. Voor het raam een MDF plaatje gemaakt en met tocht strips ertussen tegen het kozijn gezet, het geheel zou redelijk luchtdicht moeten zijn.

Alleen nog even iets van een gaasje voor de aanvoerslang plaatsen denk ik, anders mag ik binnen een week insecten uit het apparaat gaan halen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Slim gedaan ! Zeker als je al een airco hebt.

• msatter
  • Niet online

msatter

PVoutput

Probeer Airsain (Fral) in Eersel en anders moet je het toch in Polen bestellen.

• Jazsie
msatter schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:49:
Probeer Airsain (Fral) in Eersel en anders moet je het toch in Polen bestellen.
Ga inderdaad Airsain proberen, daar komt mijn airco ook vandaan :).

• ravenstein

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi Gedaan, ik had een soortgelijke setup, echter de airco op de grond met langere slangen. Ik kreeg een woonkamer + keuken van 32m2 hiermee van 28 naar 22 graden.

• Cerberus_tm
  • Niet online
Jazsie schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 08:54:
[...]

Hier dus ook tussen de deur in, deur verder niet afgeplakt of dergelijke, totaal niet nodig.
De buis richt vanaf de grond omhoog.

Enige verandering wat ik nu zou willen is een soort van koker waar ik de buis op kan sluiten en op buikhoogte een uitvoer hebt zodat de lucht beter verspreid wordt.
Nu komt het vanaf de grond omhoog en merk toch dat de koude lucht langer laag blijft hangen.

Overigens weet ik wel voor 99% zeker dat je afstandsbediening geen temp sensor heeft, zelfs bij de mordenre split units komt dit zo goed als niet voor.
Dank, dat is duidelijk allemaal.

Ik denk ook niet dat de afstandsbediening van de oude Zibro een temperatuursensor zal hebben. Maar die van mijn nieuwe LG wel! Heb het getest door hem een tijdje in het open raam te leggen en dan op de knop "Room Temp." te drukken: hij gaf 16 graden aan. Het is ook in zekere zin wel logisch, want hij kan geen informatie terug ontvangen van de airco (eenrichtingsverkeer): anders zou hij nooit de temperatuur van de kamer kunnen weten.

• GapClio
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 20:02

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ben benieuwd naar je bevindingen of het goed werkt.

• msatter
  • Niet online

msatter

PVoutput

Ik was bij een doe-het-zelf zaak en zag een bekend uitziende airco staan en die bleek van Eurom te komen.

De Coolperfect serie van Eurom heeft dezelfde behuizing als de Fral en binnenin zal ook wel veel hetzelfde zijn of zelfs alles. De Eurom is wel wat kaler en heeft geen bewegende uitblaas opening. De opgegeven waardes zijn ook anders en zij geven aan een 9000, 12000 en 18000 BTU airco te zijn.

https://eurom.nl/?s=coolp...itle-DESC&lang=nl&ixwps=1

Ook verkoopt Coolblue de 18000 BTU versie onder zijn eigen naam Fauve en meer informatie kun je vinden in hun shop:

https://www.coolblue.nl/product/855248/fuave-acs18k01.html

Je kunt dan één van de drie merken kiezen en dan de extra onderdelen ergens anders bestellen nadat je zekerheid hebt dat die ook bruikbaar zijn bij de door jou gekochte airco.

Overigens is dit type IP24 (vochtbestendigheid) en geschikt om buiten te zetten als er een afdak boven zit. Geen garantie van mijn kant natuurlijk.

Het grote voordeel van de Fral is dat die standaard "spot cooling" heeft en zo kun je eenvoudig via een slang de koude brengen waar je die nodig hebt.

De Fral gebruikt als koelmiddel R410A (Freon) en Eurom en de Coolblue R290 (Propaan)

Update: zit te lezen in de handleiding van de Fral en die schrijven om de te verwarmen draai je de airco 180 graden en verwissel je de het rooster aan de voorzijde (lamellen koude lucht) en de slangaansluiting waar normaal de warme lucht uitkomt.
Dan is het zaak een tweede slangaansluitingenpaneel te hebben om er zo een "spot cooling" airco van te maken. Dit gaat dan natuurlijk ook op voor de Eurom.

Update: hier kun je de plenum (lekentaal wasbakken/opbergbakken) en zij hebben die voor de lucht die gekoeld wordt en zelf met filters (Hepa, koolstof) en een UV led.

Linker rij de aanzuig plenum's voor de warme zijde en rechts die met een afgeronde bovenkant zijn die voor aanzuigzijde van koude kant. Je kunt met die laatste dan een overdruk creëren door ook de lucht voor de koude kant van buiten te halen. Je drukt dan de warme lucht de ruimte uit op deze manier en dan moet natuurlijk wel een uitweg zijn voor die warme lucht.

@Jazsie

[Voor 42% gewijzigd door msatter op 26-06-2021 09:42]

• Jazsie
@msatter: Bedankt voor de info, ik heb al een Fral FSC14SC :)

Alleen de accessoires checken of ze in NL te krijgen zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• msatter
  • Niet online

msatter

PVoutput

Ik heb al een informatie aanvraag bij Eurom gedaan vanochtend of zij dit gaan voeren want het iets waar duidelijk vraag naar is.

Fral Nederland heeft heeft ze kennelijk niet en het best een Poolse ontwikkeling zijn. Fral Italie maakt ze allen voor hunzakelijke airco's.

Ik laat hier weten wat Eurom als response geeft op mijn vragen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• msatter
  • Niet online

msatter

PVoutput

Ik heb een antwoord van Eurom gaat die geeft aan dat zij de plenum's niet leveren. Helaas en het was een mooie optie geweest voor diegenen die een twee-slang of drie-slang mobiele airco willen aanschaffen.

• Isegrimm
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 26-09 16:26

Isegrimm

Hallo, hoe is 't hier?

Mijn werkkamer staat op het zuiden en ondanks dat er HR+++ ramen in zitten, wordt het overdag toch erg warm in de kamer, zelfs 's ochtends als de zon nog niet naar binnen schijnt.
Ik heb daarom van de week mijn Comfee airco voorzien van een aanvoerslang. De slangen heb ik met een raamhoes naar buiten geleid.
We hebben nog weinig warme dagen gehad maar ik merk nu al dat de koeling beter werkt dan voorheen (als in dat de compressor sneller uitgaat en de fan op een lager toerental draait) en het geluid een stuk minder is.
Binnen een uur kreeg ie de temperatuur van 26 graden omlaag naar 22, en toen vond ik het al fris worden.
Wat mij betreft een aanrader :)

Aldus sprak ik.

• insaniax
Waarom zie ik hier alleen maar buurman & buurman creaties? Niemand die het netjes kan maken? 😅.

Ow en btw; een grotere maat INVOER slang is totaal nutteloos. De UITLAAT slang die standaard bijgeleverd is, is namelijk prima en erop berekend. Wat meteen betekend dat als je zelf een inlaat erop maakt dat die slang prima van dezelfde diameter mag zijn, enja het klopt dat warmere lucht een groter volume heeft. Maar laat het nou net zo zijn dat dit volume hetzelfde blijft als fabrieks-af dus die grotere slang theorie is totale onzin. Hier trouwens mijn conversion en hoe het dan wel netjes kan.

• Dennis H
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 26-09 19:13
Even een klein beetje off topic, maar wel belangrijk denk ik;

Voor de mensen met een Sencys mobiele airconditioner, kijk even goed of je een van deze types heb (ivm brandgevaar): https://radar.avrotros.nl...groepactie-mobiele-airco/

[Voor 3% gewijzigd door Dennis H op 07-08-2021 15:24]

• ManIkWeet
insaniax schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 14:58:
Waarom zie ik hier alleen maar buurman & buurman creaties? Niemand die het netjes kan maken? 😅.

Ow en btw; een grotere maat INVOER slang is totaal nutteloos. De UITLAAT slang die standaard bijgeleverd is, is namelijk prima en erop berekend. Wat meteen betekend dat als je zelf een inlaat erop maakt dat die slang prima van dezelfde diameter mag zijn, enja het klopt dat warmere lucht een groter volume heeft. Maar laat het nou net zo zijn dat dit volume hetzelfde blijft als fabrieks-af dus die grotere slang theorie is totale onzin. Hier trouwens mijn conversion en hoe het dan wel netjes kan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vind 't maar niks, veel te weinig ducttape gebruikt 8)7

• AircoFreak
  • Registratie: oktober 2020
  • Laatst online: 02:11

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat heb je idd netjes en strak afgewerkt. niks is slordig of doorelkaar. wens je frisse koele dagen ermee _/-\o_

• fonsoy
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 01:23

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De meesten hier wonen in een huurwoning of een andere tijdelijke soort woning. Anders hadden ze wel een split-airconditioner aangeschaft. Ik in ieder geval wel ;)
Over een paar maanden ga ik verhuizen, maar er is dan flink veel lucht door mijn duct-tape oplossing geweest. Hopelijk heb ik hem na de verhuizing helemaal niet meer nodig :D

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• ravenstein
Nette setup hoor, mijn creatie op pag 2 viel ook nog wel mee mbt ductape etc.

Inmiddels ben ik voorzien van een multi split setup die 3 woonlagen koelt.
Mijn huidige constructie draait nu bij mijn broer.

• Jochemd13
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 27-09 15:39
Laatst voor mijn Tristar AC-5531 deze 'dual hose connector' gemaakt met mijn 3D-printer (niet mijn ontwerp of afbeelding):

Gebaseerd op dit ontwerp, welke onder andere compatibel is met de Tristar AC-5477, AC-5529, AC-5474 en AC-5531, maar ongetwijfeld ook andere modellen van verschillende merken met hetzelfde ontwerp. Het is een kwestie van de adapter op de achterkant van de airco vast te zetten met de haken die er op zitten, waarna je een 150mm slang door het gat haalt.

De constructie op zich is best prima, al moet je de onderdelen (hij bestaat uit vier onderdelen) wel echt goed vastlijmen wil je dat het werkt. Bij mij ontstond er een kleine kier aan de bovenkant, welke ik met een spanband steviger heb kunnen bevestigen.

Uiteindelijk best tevreden mee, voor de paar jaar dat ik hier nog woon is het prima uit te houden ;)

• insaniax
fonsoy schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 00:54:
[...]

De meesten hier wonen in een huurwoning of een andere tijdelijke soort woning. Anders hadden ze wel een split-airconditioner aangeschaft. Ik in ieder geval wel ;)
Over een paar maanden ga ik verhuizen, maar er is dan flink veel lucht door mijn duct-tape oplossing geweest. Hopelijk heb ik hem na de verhuizing helemaal niet meer nodig :D
Dit is ook tijdelijk.. Er gaat namelijk gewoon een fatsoenlijk Daikin Multi Split systeem komen met 3 binnen units (woonkamer, eerste verdieping, zolder).
Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee