Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aldoendex
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:37
@Peter6031 dank

Ik heb e.e.a. aan aansluitmateriaal gekocht vanmiddag bij een warmteservice bedrijf.

De bedoeling is dat er dit weekend verder wordt geknutseld.👍

Meta Quest 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:10
ManIkWeet schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 23:33:
[...]

Nouja het zou kunnen dat er metalen van de radiator zelf in terecht komen natuurlijk. Het zal allicht weinig zijn maar toch... Waterleidingen van lood waren destijds ook een slecht idee.

Koper is niet best voor plantjes
offtopic:
Lood is al amper reactief, maar koper nog weer een heel stuk minder. Op dat niveau is het eerder een essentiële voedingsstof voor planten dan giftig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:13
TekkenLord schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:48:
[...]

De kier optie hebben we ook overwogen. Maar mijn partner is echter niet zo van insecten in huis.
.
Ik heb een wat oudere eurom (geen mogelijkheid tot een vaste airco helaas) staan voor de echt warme dagen dus een kier. Voor de beestjes heb ik daarom een https://www.bugasalt.eu/c...-3-0-black-fly-eu-edition :) Maar is wat offtopic, excuus.

[ Voor 4% gewijzigd door sig69 op 11-07-2025 01:47 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldoendex
Ik heb nu dit prototype met kartonnen doos en een plastic opbergbox die onderweg is met de post.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vpy8rl6qFSrEpGalappkjqaeRUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6dpR2fuGGbb5SX5T5DGYbudH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDkYvnlKUIrLhMapd93b1ew55Mk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KoVHdBdc8X0CsGK6G8TE7bf6.jpg?f=fotoalbum_large

Liever heb ik eigenlijk de aanvoer slang aan de bovenzijde van de doos. Zou dit iets uitmaken voor de aanvoerende zuigkracht?

Met welk gereedschap/hulpmiddel hebben jullie de plastic boxen op maat gekregen?
Ik zit te denken om een PVC zaag te gebruiken.

Meta Quest 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 23:54

sjirafje

No inspirational quotes here

Weet je zeker dat je de doos voor het goede rooster hebt gemaakt? Meestal zit de condensor namelijk aan de onderkant van de airco.

De locatie van de aanzuigslag maakt weinig uit, het beste is direct tegenover het rooster (de bodem van de doos), maar als je de slang aan een zijkant wilt maken dan maakt het eigenlijk niet uit welke. Je wilt alleen zo min mogelijk haakse bochten dat vertraagd de luchtstroom.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldoendex
sjirafje schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 13:38:
Weet je zeker dat je de doos voor het goede rooster hebt gemaakt? Meestal zit de condensor namelijk aan de onderkant van de airco.

De locatie van de aanzuigslag maakt weinig uit, het beste is direct tegenover het rooster (de bodem van de doos), maar als je de slang aan een zijkant wilt maken dan maakt het eigenlijk niet uit welke. Je wilt alleen zo min mogelijk haakse bochten dat vertraagd de luchtstroom.
Ja, dit is het goede rooster. Vandaar deze proefopstelling 👍
De Italianen maken dingen soms graag anders 😉

Meta Quest 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VideoVision
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-07 07:19
Goedemiddag,

Onlangs heb ik op zolder 4 Itho ventilatieboxen omgekeerd in serie aangesloten met een gemeenschappelijke inlaat (125 mm) direkt van buiten vanaf de noordzijde van mijn woning en per box een uitgang van 50 mm buis door de zoldervloer naar 4 slaapkamers. De Itho boxen worden bestuurd middels afzonderlijke RTF remotes. De minimale stand van elke box staat op 25 m3 / uur afgesteld hetgeen ruim genoeg is om de lucht in elke slaapkamer te vervangen. Zodra het 's avonds buiten afkoelt zet ik 15 min voor bedtijd de remote op stand 3 (350 m3 / uur) en de slaapkamer vult zich in een mum van tijd met frisse buitenlucht. Het systeem werkt prima en het stroomverbuik is minimaal. (stand 1 - 3W en stand 3 - 40W)
Echter, als de buitenlucht 's avonds nog steeds erg warm is, is deze simpele ventilatie onvoldoende. Nu heb ik van iemand een mobiele airco (Amcor AMC 12000E) gekregen die nog prima werkt. Ik wil in de aanvoerleiding van de Itho boxen (125 mm) een Y-koppeling maken zodat daarop de airco-output kan worden aangesloten. De inlaat- en warmte-afvoer-leiding van de airco worden beide met 120 mm geisoleerde flexible buis op 2 nog te maken muurdoorvoeringen naar buiten aangesloten.

Wat denken jullie van dit idee?

Groetjes,
Ronald
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0xW_R-H7abE8MKwW8LvPPkKSOE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nZJFR05sqYHjbJTUA2pdmip6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJah7EmlaVJ4o1oeTCPpCLOo-sQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XoDSMrVnvaE5vQyakSOVnmWq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door VideoVision op 12-07-2025 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuxie6
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:16
Krijg je dan geen last van condensatie, er zijn natuurlijk wel variabelen maar het kan je idee verknallen als je er achterkomt dar er water uit de buis in het plafond komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VideoVision
Van condensatie heb ik totaal geen last want alle boxen en buizen zijn goed geisoleerd. In de luchtaanvoer van de Itho's had ik eerst een ijstkastje geplaatst. Deze had ik voorzien van 6 platen zodat de buitenlucht zigzag door de ijstkast naar de Itho-boxen liep. Op zich een prima idee maar moeilijk te regelen. Na een paar weken zat de ijstkast namelijk vol met ijs. :-)

Ik wil de gekregen airco (12000 BTU) er nu bij gaan bouwen waarvan:
- de uitgang met gekoelde lucht middels een Y-koppeling op de ingang van de boxen wordt aangesloten
- de ingang door een aanwezige muurdoorvoer wordt aangesloten
- de ventilatie van de condensor middels een nieuwe muurdoorvoer wordt aangesloten (evt met ventilator)
- de warme lucht van de condensor op de bestaande ventilatiekanaal van het toilet wordt aangesloten
- de condenswaterslang loopt door de spouwmuur naar beneden en komt uit in de dakgoot van de garage
Het modificeren van de airco met plastic bakken en 125 mm aansluitingen is een goed idee. Nu nog uitvogelen hoe de airco te positioneren en de benodigde aansluitingen te maken.
Middels dit forum hoop ik er eerst achter te komen of de inlaat het beste direkt van buiten of van zolder moet komen. Uiteraard is de buitenlucht een stuk koeler dan de lucht op zolder en zal de airco volgens mij efficienter werken. Verder probeer ik nog wat extra informatie te vinden omtrent het toepassen van de Y-koppeling. Gekoelde airco-lucht is namelijk vaak erg doorg. Het zou dus mooi zijn als de lucht aan de ingangszijde middels een soort klep geregeld kan worden tussen de uitgang van de airco en de direkte ingang van buiten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8A2j8xdtYgb_L4ZrZeEozrVIGE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9fu1Mq6Y3yctXeRoWQ6TeDAs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuxie6
  • Laatst online: 22:16
Als je de lucht laat circuleren dan zal de zolder vanzelf koeler worden, als je lucht van buiten haalt dan zal je vooral overdag veel warme lucht naar binnen halen wat koel gemaakt moet worden.
Volgens mij is het rendement het hoogst bij circulatie, denkend aan een auto airco. Ook daar zit een klepje in die je kan regelen van binnen naar buiten.
GOED PLAN lijkt me.

Ik ben wel nieuwsgierig hoe dit uitpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VideoVision
Een leuk project om eens uit te vogelen. :-)
De Itho boxen zijn alleen voor de 4 slaapkamers dus de temperatuur op zolder is niet zo van belang.
De inlaat van de condensor wordt met een geisoleerde buis middels een muurdoorvoer direkt van buiten aangelegd en de afvoer van de warme lucht middels een geisoleerde buis en dakdoorvoer naar buiten geleid.
De aanvoer van de te koelen lucht komt eveneens middels een muurdoorvoer in de airco en de uitgang met gekoelde lucht wordt middels een geisoleerde buis op de y-koppeling voor de Itho-boxen ingekoppeld.

De bedoeling is dat in beide aanvoerbuizen van de y-koppeling een elektrische klep wordt gemonteerd zodat de mix van direkte buitenlucht en gekoelde lucht van de airco geregeld kan worden. Met wifi temperatuur en luchtvochtigheid probes buiten bij de inlaat en in de aanvoerbuis tussen y-koppeling en de eerste Itho box kan de gemixte lucht met de beide kleppen worden geregeld. Het systeem behoeft pas 's avonds na 19:00 uur te werken.

- slaapkamer temperatuur tot 18 C - gebeurd niets
- slaapkamer temperatuur van 18 - 20 C - alleen Itho
- slaapkamer temperatuur van 20 - 22 C - 50% direkte buitenlucht en 50% gekoelde lucht
- slaapkamer temperatuur van 22 C en hoger - 20% direkte buitenlucht en 80% gekoelde lucht

Uiteraard zijn deze instellingen geheel afhankelijk van de gemeten buitentemperatuur. Is deze hoger dan de slaapkamer temperatuur dan klep in de directe aanvoerbuis dicht en alleen gekoelde airco lucht door de y-koppeling naar de Itho-boxen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:08

Tazzios

..

@VideoVision
Klep eventueel met temperatuursensor: Open AIR External Valve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VideoVision
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o5IF2gtUF00glb_myGRh8FAPiMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UWs0l7GwhqDYZdlVtAoFz9ag.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 19:38
Weet iemand een goedkope winkel waar je eventueel online een multiplexplaat op maat kan kopen maar waar men ook direct al op de gevraagde plek twee gaten van 150mm kan aanbrengen? Ik zie dat mezelf zo niet doen met een decoupeerzaag en heb daar ook niet echt de ruimte voor. Vreemd genoeg lijken er geen websites of bouwmarkten te zijn die dat aanbieden!

Eventueel wel gezien van plexiglas maar dan ben je iets van 280 euro kwijt inclusief bezorging en is 4mm dik en aangezien de doorvoer aardig richting de randmoet ben ik bang dat een plaat van 4mm vrij snel breekt. En dikkere plaaten zijn erg duur....

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-08 08:59
Je hoeft natuurlijk niet direct een decoupeerzaag te kopen hè. Figuurzaagje werkt ook, gaatje boren en dan gaan met die hap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldoendex
Henkie-Jan schreef op maandag 21 juli 2025 @ 22:46:
Weet iemand een goedkope winkel waar je eventueel online een multiplexplaat op maat kan kopen maar waar men ook direct al op de gevraagde plek twee gaten van 150mm kan aanbrengen? Ik zie dat mezelf zo niet doen met een decoupeerzaag en heb daar ook niet echt de ruimte voor. Vreemd genoeg lijken er geen websites of bouwmarkten te zijn die dat aanbieden!

Eventueel wel gezien van plexiglas maar dan ben je iets van 280 euro kwijt inclusief bezorging en is 4mm dik en aangezien de doorvoer aardig richting de randmoet ben ik bang dat een plaat van 4mm vrij snel breekt. En dikkere plaaten zijn erg duur....
De Hornbach website biedt zoiets online asn

Wachttijd is twee tot drie weken
Want ze verzamelen eerst orders om het materiaal oppervlakte maximaal te benutten. Ik had 'haast' dus heb de dienst niet gebruikt.

Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dez1983
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 18:54
Henkie-Jan schreef op maandag 21 juli 2025 @ 22:46:
...
Is het geen optie om de plaat gewoon op maat te laten maken in de Gamma of Praxis zelf, en daar dan ophalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 23:54

sjirafje

No inspirational quotes here

@dez1983 Die maken er geen rond gat voor je in.

Ik vermoed dat de betere houthandel deze dienst wel levert maar dat zou wel eens een paar centen kunnen kosten.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:43
Aangezien er hier nogal wat interesse was in de AC127WSET van Inventum, even een huishoudelijke mededeling: ze lijken nu echt uit de handel te zijn, want mijn tweede geeft nu ook error EH 03. Inventum is langs geweest voor garantie, en geeft aan geen reparaties, onderdelen of een vervanger te kunnen leveren, dus ik moet mijn geld terugvragen bij de winkel...

Helaas is deze ook niet meer verkrijgbaar bij bol.com, dus ik moet wat nieuws gaan verzinnen. :(
Toch maar een Midea Portasplit misschien? Heeft iemand hier daar ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dez1983
sjirafje schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:42:
@dez1983 Die maken er geen rond gat voor je in.

Ik vermoed dat de betere houthandel deze dienst wel levert maar dat zou wel eens een paar centen kunnen kosten.
Ah, ik dacht dat ze nog wel deden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aldoendex
dehardstyler schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:41:
Aangezien er hier nogal wat interesse was in de AC127WSET van Inventum, even een huishoudelijke mededeling: ze lijken nu echt uit de handel te zijn.

Toch maar een Midea Portasplit misschien? Heeft iemand hier daar ervaring mee?
Ik heb mijn Olimpia Splendid Dolceclima 12 HP
aangepast, toen bleek dat die Inventum niet leverbaar was.

Dit kun je met heel veel modellen doen natuurlijk.

Doos met elastiek, tochtstrip op de Airco en tweede slang uit het raam via een spaanplaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUbINtwdEtNhQG9iLrXWPJxc3DA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTBbZ88yu417I74W3TN6KPQa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdjV-0j-SwLwtdMflSfIDu8tPOQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P0WYMb2VMewhFTAtuYY06ai9.jpg?f=fotoalbum_large

Meta Quest 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dez1983
Ik heb overigens nog een nieuwe AC127WSET in doos, mocht iemand interesse hebben. Ik had hem ooit zelf gekocht, om extra te kunnen koelen, maar vooralsnog nog nooit nodig gehad. Ik heb hem in 2022 via ibood besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seriousjin
  • Laatst online: 15-09 22:49

seriousjin

Let's get seriously serious..

Mijn AC127WSET staat ook in de verkoop vanwege overstap naar split unit, met 3d-geprinte adapter die hier eerder in het topic langsgekomen is. (Zie vraag en aanbod :-) )

"You may be big, but I am serious!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monotron
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-09 09:47
Nog niemand die deze zomer de LIDL Silvercrest 7000 Airco heeft gekocht?
Was een paar weken geleden in de aanbieding van 149 voor 119 eu.
(blijkbaar is de airco nu weer 169eu: https://www.lidl.nl/p/sil...airco-7000-btu/p100388151)

Ik heb deze aangeschaft en ben begonnen met de aanpassingen.
Bij de action hebben ze een soort houten theedoos (https://www.action.com/nl-nl/p/3008601/opbergdoos/) die bijna perfect op de inlaat past. Alleen even de onderste/bovenste 2 CM afplakken.
Zodra ik wat heb gedaan zal ik foto's plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:42
monotron schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:28:
Nog niemand die deze zomer de LIDL Silvercrest 7000 Airco heeft gekocht?
Was een paar weken geleden in de aanbieding van 149 voor 119 eu.
(blijkbaar is de airco nu weer 169eu: https://www.lidl.nl/p/sil...airco-7000-btu/p100388151)

Ik heb deze aangeschaft en ben begonnen met de aanpassingen.
Bij de action hebben ze een soort houten theedoos (https://www.action.com/nl-nl/p/3008601/opbergdoos/) die bijna perfect op de inlaat past. Alleen even de onderste/bovenste 2 CM afplakken.
Zodra ik wat heb gedaan zal ik foto's plaatsen.
interessant; helpt de slaapstand een beetje voor het geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Laatst online: 21:56

Winkiller

De Mopperpot

Ragnar9999 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:10:
[...]

Oordoppen !? werkt voor mij en mijn vrouw al jaren, wij hebben een Delonghi pac 128 eco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monotron
[...]

Geen idee, ik heb 'm gisteren voor het eerst aangehad.
Het is sowieso niet voor in de slaapkamer, maar voor mijn thuiswerkplek in de garage+aanbouw.
Met een plat en zwart dak wordt het hier lekker warm in de zomer, dus vandaar deze (tussen)oplossing om te kijken of dit een beetje werkt.

Dat uurtje dat ie gisteren heeft aangestaan viel iig op dat ie niet echt stil is. Maar dat is voor aanpassingen. Misschien wordt ie iets stiller nadat de doos op de achterkant zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:42
Winkiller schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:13:
[...]

Oordoppen !? werkt voor mij en mijn vrouw al jaren, wij hebben een Delonghi pac 128 eco.
Ik zie dat je met de PACWE128ECO SILENT nog steeds oordopjes nodig hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller
  • Laatst online: 21:56

Winkiller

De Mopperpot

Ragnar9999 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:18:
[...]

Ik zie dat je met de PACWE128ECO SILENT nog steeds oordopjes nodig hebt
:Y

Ik heb hem nooit gemeten maar het is zeker meer dan 50dB, Silent is leuk bedacht maar niet heus 8)
Koelen doet deze voortreffelijk en hij is redelijk zuinig met stroom en water gebruik op een slaapkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monotron
De silvercrest staat nu aan hier, met het bakje op de inlaat. Zal iets stiller zijn dan gisteren, maar hoor weinig verschil.
Ik meet 45 dB op ongeveer 2 meter afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 666ReDdeViL666
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 14:54
[...]

Uit mijn ervaring is de slaapstand op de goedkopere airco's; dat de ledjes uit gaan/dimmen en automatisch de laagste ventilator stand.
(Een airco met compressor heeft geen zacht/hard stand. Daarom zijn bijna alle airco's 65db)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 19:38
Voor degenen die mijn eerdere vraag over een zaagservice hebben gezien... ik heb uiteindelijk een plaat van 18mm dik multiplex Okoumé plaat gekocht op maat. Levertijd was inderdaad een paar weken bij de lokale bouwmarkt. Paste net in mijn bestelwagen. Heb er uiteindelijk met zo'n verstelbare boor 150mm gaten in geboord wat verassend goed is gegaan!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCYeNToxeq4JkSJ2jwho36D2BJQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lR1ZLsPqn0BIZESLEBwx230e.jpg?f=fotoalbum_large

Toen in die gaten twee ventilatieoorster met dat horregaas er in zodat er geen muggen en andert ongedierte naar binnen gezogen wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2dF-DIct1bYhoTj6mRgQ9G0Ibwo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oMH9DTmoEIYdR3NHV6zyjtst.png?f=user_large

Nu nog even kijken naar een wat definitievere oplossing voor de luchtaanzuiging van de airco ipv de kartonnen doos voo4r de inventum ac701. :)

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• monotron
Vam het weekend bezig geweest.
Helaas begonnen met een raam doorvoer en geëindigd met een (veel logischere) deur doorvoer, dus wat extra moeten zagen en de beplating in 2 onderdelen ipv 1 grote plaat. Dit is wel makkelijker te plaatsen dan 1 grote plaat.

Goede vacuum afdichting van de plaat en radiatorfolie oid aan de buitenzijde komt nog. Het moest tijdelijk klaar zijn voor de warmte van de komende dagen.

Werkt behoorlijk goed. Koelt erg snel een graad of 3.
Maakt alleen nog steeds behoorlijk wat herrie, zo'n 45 a 46 dB.
Eens aanzien hoe koel ik het de komende dagen kan houden onder mijn platte dak ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zfcF9try4akeIct_O2AQoUr9RZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fA2m48PDmu579dGEOv2L7rPW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8031n8bPwW8CJgx9uI6fD6FhuI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uALVMJbwtUVqcn8grUnTWptK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KH6MW7sW4yU_LAkoyRgOqaBIVy4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6m4oXfgPluBeqoqurv44n3q7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6MQxGuFzZavyPei4037B_2Jxmo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fwloyvv9jMPI28Yx7pqHGgBj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TekkenLord
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:20
De set up (midea porta split en plexiglas voorzetplaat bij achterdeur) kunnen testen bij de hittegolf van vorige week. Het werkt heel erg goed. Zie onderstaande foto (folie aan 1 kant van de plaat moet nog worden verwijderd).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvOu_zQDZqgF15GBrgJjpkElg4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u1XS2utnTo3RnSQBVXPXo48D.jpg?f=fotoalbum_large

Ervaring met de plexiglas opzetplaat bij de achterdeur is over het algemeen positief. Kan strak tegen het kozijn bevestigd worden met de montageclips. Uitsparing voor de slang tussen binnen en buiten unit past goed. Kan ook een stukje isolatieschuim tussen schuiven in de uitsparing voor eventueel condenswater op de slang zelf.

Er zijn wel toch een paar aandachtspunten mbt de plexiglas opzetplaat.
  • uitsparing toch wat hoger (een 20 cm of zo). Het begint nu bij 10 cm. Reden is de uitsparing nu is toch wat fragiel. Een stuk was afgebroken (eigen schuld). Zelf gerepareerd met acrylaat lijm (2 component).
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBxXtMgfDSPr0FKOzg9IXjpK9qk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pXPbXv9u4u0LMpFEPZMGPbQd.jpg?f=user_large
  • plaat is relatief zwaar. en moeilijk vast te pakken. Daarom ook 2 handgrepen erop gelijmd (zelfde 2 component acrylaat lijm). Kan daarna het goed op het kozijn plaatsen en later ook wegzetten
  • het is ook groot. Als ik de portasplit niet gebruik zet ik het tijdelijk in de traphal. Herst/winter zal ik het in de schuur zetten.
  • een inbraakveilige kierstandhouder geplaatst. AXA voor buitendraaiende deuren. Hierdoor kan de deur op een kier blijven staan (met de plexiglas plaat binnen), met genoeg ruimte voor de slang. Moest wel even de hordeur aanpassen (ten behoeve van de bevestigingsplaat op het kozijn)
Mocht ik de inventum dual hose of een hobby dual hose airco hebben, zou ik ook voor een plexiglas oplossing gekozen hebben maar dan met aparte mallen voor de in en uitvoer slangen aan te koppelen. Ook een gat voor afvoer van de condenswater via een afvoerslang.

Nadeel van plexiglas is dat het vrij prijzig is (vergeleken met een MDF plaat). Ik ben in totaal zo 200 euro kwijt (met de extra handgrepen en lijm). Daarna 55 euro voor de kierstandhouder (goedkopere opties zijn aanwezig maar minder inbraakwerend).

Nog even heel kort mijn ervaring over de Midea portasplit. Het is zwaar (het werd op een pallet geleverd). Totaal pakket zo een 50 kg. Airco weegt zo een 42 kg (binnenunit: 32 kg en buitenunit: 10 kg).
Verder koelt het erg goed in mijn beleving. In onze woonkamer/keuken (ongeveer 35 m2), ging de temperatuur van 28 graden naar 25 in dik een uur. Daarna op 22 graden gehouden.
Qua geluid kan het gehorig zijn als je het op volle sterkte zet. Op silence mode, hoor je het nog wel een beetje maar niet storend.
Verbruik viel ook wel mee. Wat ik nu kan zien, is zo een 0.45 kw/h. maar zal het later nog een nakijken.

Al bij al, toch positief over deze set up. :)
En heel erg bedankt voor de tips en adviezen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agerb0n
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20-08 20:51
peeter123 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 21:50:
Ik heb sinds vorig jaar ook de Inventum AC127WSET en heb een tijdje geleden een design gemaakt voor de 3D printer om de slang aan een plank te monteren. Hiervoor gebruikt ik de clipjes die aan de slang zitten.

Heb ik intussen geüpload op Thingiverse: https://www.thingiverse.com/thing:6092744

[Afbeelding]

Voor diegenen met een 3D printer: print de 4 losse delen en klik de slang vast :)
PETER DANK!!!
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste