De set up (midea porta split en plexiglas voorzetplaat bij achterdeur) kunnen testen bij de hittegolf van vorige week. Het werkt heel erg goed. Zie onderstaande foto (folie aan 1 kant van de plaat moet nog worden verwijderd).
Ervaring met de plexiglas opzetplaat bij de achterdeur is over het algemeen positief. Kan strak tegen het kozijn bevestigd worden met de montageclips. Uitsparing voor de slang tussen binnen en buiten unit past goed. Kan ook een stukje isolatieschuim tussen schuiven in de uitsparing voor eventueel condenswater op de slang zelf.
Er zijn wel toch een paar aandachtspunten mbt de plexiglas opzetplaat.
- uitsparing toch wat hoger (een 20 cm of zo). Het begint nu bij 10 cm. Reden is de uitsparing nu is toch wat fragiel. Een stuk was afgebroken (eigen schuld). Zelf gerepareerd met acrylaat lijm (2 component).
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pXPbXv9u4u0LMpFEPZMGPbQd.jpg?f=user_large)
- plaat is relatief zwaar. en moeilijk vast te pakken. Daarom ook 2 handgrepen erop gelijmd (zelfde 2 component acrylaat lijm). Kan daarna het goed op het kozijn plaatsen en later ook wegzetten
- het is ook groot. Als ik de portasplit niet gebruik zet ik het tijdelijk in de traphal. Herst/winter zal ik het in de schuur zetten.
- een inbraakveilige kierstandhouder geplaatst. AXA voor buitendraaiende deuren. Hierdoor kan de deur op een kier blijven staan (met de plexiglas plaat binnen), met genoeg ruimte voor de slang. Moest wel even de hordeur aanpassen (ten behoeve van de bevestigingsplaat op het kozijn)
Mocht ik de inventum dual hose of een hobby dual hose airco hebben, zou ik ook voor een plexiglas oplossing gekozen hebben maar dan met aparte mallen voor de in en uitvoer slangen aan te koppelen. Ook een gat voor afvoer van de condenswater via een afvoerslang.
Nadeel van plexiglas is dat het vrij prijzig is (vergeleken met een MDF plaat). Ik ben in totaal zo 200 euro kwijt (met de extra handgrepen en lijm). Daarna 55 euro voor de kierstandhouder (goedkopere opties zijn aanwezig maar minder inbraakwerend).
Nog even heel kort mijn ervaring over de Midea portasplit. Het is zwaar (het werd op een pallet geleverd). Totaal pakket zo een 50 kg. Airco weegt zo een 42 kg (binnenunit: 32 kg en buitenunit: 10 kg).
Verder koelt het erg goed in mijn beleving. In onze woonkamer/keuken (ongeveer 35 m2), ging de temperatuur van 28 graden naar 25 in dik een uur. Daarna op 22 graden gehouden.
Qua geluid kan het gehorig zijn als je het op volle sterkte zet. Op silence mode, hoor je het nog wel een beetje maar niet storend.
Verbruik viel ook wel mee. Wat ik nu kan zien, is zo een 0.45 kw/h. maar zal het later nog een nakijken.
Al bij al, toch positief over deze set up.
En heel erg bedankt voor de tips en adviezen!