Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08-07 14:08
ook maar eens reageren op dit topic ivm meelurken

Ook ik heb de (beroemde?) inventum airco AC127W set met dubbele afvoerslang. Koelt goed, lekkere koude lucht. De meeste uitdagingen heb ik met het goed kunnen afsluiten naar buiten toe.

Ik woon in een huur appartement, super goed geisoleerd, met wel alle ramen pal op het zuiden. Slaapkamer heeft dubbele naar binnen openslaande ramen waar ik een houden plaat voor heb gemaakt met de thinginverse geprinte adapter (https://www.thingiverse.com/thing:6092744 ontworpen door een andere tweaker). Plaat past precies in het raam en zorgt zo voor een goede afdichting.

Uitdaging daar is dat mijn slaapkamer niet groot is en het snel goed koud word, maar dat de woonkamer (slechts één deur daartussen maar moeizaam afkoelt. Ook heb ik in de slaapkamer jaloerzieën, die niet meer naar beneden kunnen als de airco daar geinstalleerd is, dus is het lastig donker te krijgen. (maar wellicht moet ik die dingen gewoon vervangen door een gordijn :)).

Daarom zou ik hem graag in de woonkamer willen installeren, daar heb ik een tweetal grote naar binnen openslaande deuren van het balkon. Er past nét een afdichtset met een omtrek van max 4m op, maar dat is echt houtje touwtje, gezien het gebrek aan voorgevormde bochten sluit ie niet overal goed af. Daarnaast kan ik niet de balkondeur makkelijk openen zonder die hele set eraf te halen.

Eigenlijk ben ik op zoek naar modulaire afdichtset voor deuren met bv magneten of afritsbare gedeelten zoals ik sneller kan overschakelen tussen deuren open kunnen doen en afsluiten voor de inventum airco.

TLDR: Zijn er mensen met goede ideeën om de slang van een inventum ac127w bij dubbele naar binnen openslaande deuren te bevestigen? (en dan het liefste geen extreem "help mijn man is klusser" uitstraling en zo weinig mogelijk gedoe om te wisselen naar het openen van de deur)

PS als er mensen zijn die interesse hebben die eerder genoemde adapter: ik heb bereid om die tegen materiaal prijs en eventueel verzendkosten voor je te printen in ASA in mijn bambulab x1c. Stuur mij dan een PM.

[ Voor 5% gewijzigd door kwibox op 16-08-2024 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-07 17:49
Jazsie schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:45:
950 watt vind ik anders dikke prima als daarmee je hele huis op ~24gr zit...

Vooral benieuwd hoe je de koude lucht door het hele huis verspreid krijgt, niet geheel duidelijk uit je verhaal...
Klein washok op zolder staat de airco. Daar 180mm gat naar de grote zolderslaapkamer met rolluiken. Daar wordt het na een tijdje > 20 graden zelfs. Deur van die kamer geheel open naar de zolderoverloop. Daar wordt het ook koel daardoor.
Via het open trapgat wordt de overloop op de 1e etage ook koel. Wel alle deuren dicht naar de slaapkamers daar.
Via het trapgat wordt ook de gang begane grond koel. Dat is al de koelste plek van het huis in de zomer (is NO gericht).
In de gang de deur naar de woonkamer open. In de woonkamer luikje zo ver mogelijk van de deur open. Om op die manier een zo lang mogelijk pad te krijgen van boven (het 180mm gat) tot aan de uitgang naar buiten. Is misschien wel 15-20 meter.

Er is dus overdruk in het hele huis daardoor. Als je de deur naar de woonkamer op een kier zet, wordt ie zelfs wat open gedrukt en voel je gewoon de koude lucht naar binnen stromen. _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-07 19:24

Creesch

bla bla!

kwibox schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:08:

(en dan het liefste geen extreem "help mijn man is klusser" uitstraling en zo weinig mogelijk gedoe om te wisselen naar het openen van de deur)
Hah, ik ben bang dat je de uitstraling van mijn oplossing dan niet acceptabel zal vinden. Effectief is het wel. Wij hebben hier een Frans balkon, effectief een enkele deur die naar binnen toe open gaat. Bij ons werkte de standaard oplossingen ook niet.

Praat plaatje waar ik aan zal refereren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GRYpVeFQ6s8tbKUdWyhmnV4HjpM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1imO5TvsxYQtW2WZVGqQ2Joh.png?f=user_large

Wat ik heb gedaan is twee houten frames gemaakt van balkjes/latjes (zwarte lijnen op het plaatje) die ergens tussen de 1cm*1cm en 2cm*2cm, de exacte dimensie weet ik even niet.

De frames heb ik dan zelf gevuld met isolatieplaten van piepschuim (grijze vlakken op het plaatje). Ik was overigens op zoek naar andere soorten platen van steviger schuim, maar die hadden de lokale bouwmarkten niet. De reden dat ik hier piepschuim gebruik is simpelweg gewicht.

Hier overheen heb ik dan reflecterende noppen folie gespannen.

Eén van de frames heb ik ruimte overgehouden voor de slang van de airco. Ik heb mij overigens niet heel druk gemaakt over volledig luchtdicht afsluiten. Zelfs met twee slangen merken ik dat er alsnog door de AC127W Set lucht van buiten wordt aangezogen. Dat doe ik dan liever exact op de plek waar de airco staat zodat opwarming op andere plekken in huis.

Dit past allemaal precies in de deuropening waardoor het allemaal redelijk blijft zitten op basis van frictie. Omdat het bij ons om een houten deurframe gaat, heb ik in de hoeken wel kleine hoekankers/meubelhoeken bevestigt, zodat de boel niet naar buiten kan vallen. Niet de meest elegante oplossing, qua looks. Maar op de korte termijn de meest praktische oplossing, op de lange termijn wil ik deze vervangen door mooi afgewerkte houten balkjes.

De frames zijn gecombineerd even groot als de deur zelf en passen dus precies in de deuropening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-07 12:39

Garyu

WW

Creesch schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:03:
[...]

Hah, ik ben bang dat je de uitstraling van mijn oplossing dan niet acceptabel zal vinden. Effectief is het wel. Wij hebben hier een Frans balkon, effectief een enkele deur die naar binnen toe open gaat. Bij ons werkte de standaard oplossingen ook niet.

Praat plaatje waar ik aan zal refereren:

[Afbeelding]

Wat ik heb gedaan is twee houten frames gemaakt van balkjes/latjes (zwarte lijnen op het plaatje) die ergens tussen de 1cm*1cm en 2cm*2cm, de exacte dimensie weet ik even niet.

De frames heb ik dan zelf gevuld met isolatieplaten van piepschuim (grijze vlakken op het plaatje). Ik was overigens op zoek naar andere soorten platen van steviger schuim, maar die hadden de lokale bouwmarkten niet. De reden dat ik hier piepschuim gebruik is simpelweg gewicht.

Hier overheen heb ik dan reflecterende noppen folie gespannen.

Eén van de frames heb ik ruimte overgehouden voor de slang van de airco. Ik heb mij overigens niet heel druk gemaakt over volledig luchtdicht afsluiten. Zelfs met twee slangen merken ik dat er alsnog door de AC127W Set lucht van buiten wordt aangezogen. Dat doe ik dan liever exact op de plek waar de airco staat zodat opwarming op andere plekken in huis.

Dit past allemaal precies in de deuropening waardoor het allemaal redelijk blijft zitten op basis van frictie. Omdat het bij ons om een houten deurframe gaat, heb ik in de hoeken wel kleine hoekankers/meubelhoeken bevestigt, zodat de boel niet naar buiten kan vallen. Niet de meest elegante oplossing, qua looks. Maar op de korte termijn de meest praktische oplossing, op de lange termijn wil ik deze vervangen door mooi afgewerkte houten balkjes.

De frames zijn gecombineerd even groot als de deur zelf en passen dus precies in de deuropening.
Ik ben ook op zoek naar een mooie oplossing voor een vergelijkbaar probleem. Al onze ramen zijn 2,50 meter hoog en aardig breed. Dat is nogal een stuk isolatie-materiaal in een frame da je dan nodig hebt, maar ik denk dat ik dat ook maar eens uit ga proberen. Momenteel heb ik er zo'n stoffen ding met klittenband aan zitten, maar dat isoleert niet geweldig (optimistisch gezegd..:)

Concept plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cd_tc40Pek3ClSElWBtw2xmulN4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jDAA3DtanbrIUc2caqyzIk5C.png?f=fotoalbum_large
Ik heb zonwering aan de buitenmuur, dus de aanvoer/afvoer moet zo ver mogelijk beneden om langs die zonwering te komen, maar dat past goed in dat stuk. Maten zijn uit mijn hoofd ongeveer. Is dit een opstelling die met jouw frame ook ongeveer zou kunnen?

[ Voor 11% gewijzigd door Garyu op 16-08-2024 16:53 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

Garyu schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:33:
[...]

Ik ben ook op zoek naar een mooie oplossing voor een vergelijkbaar probleem. Al onze ramen zijn 2,50 meter hoog en aardig breed. Dat is nogal een stuk isolatie-materiaal in een frame da je dan nodig hebt, maar ik denk dat ik dat ook maar eens uit ga proberen. Momenteel heb ik er zo'n stoffen ding met klittenband aan zitten, maar dat isoleert niet geweldig (optimistisch gezegd..:)

Concept plaatje:
[Afbeelding]
Ik heb zonwering aan de buitenmuur, dus de aanvoer/afvoer moet zo ver mogelijk beneden om langs die zonwering te komen, maar dat past goed in dat stuk. Maten zijn uit mijn hoofd ongeveer. Is dit een opstelling die met jouw frame ook ongeveer zou kunnen?
Dat is wel een stukje groter dan onze deur, die is pak 'm beet 90cm breed en 2m hoog. De hoogte is wel waarom ik het in twee delen heb gedaan, maakt het allemaal iets handzamer en beter op te bergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-07 12:39

Garyu

WW

Creesch schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:07:
[...]

Dat is wel een stukje groter dan onze deur, die is pak 'm beet 90cm breed en 2m hoog. De hoogte is wel waarom ik het in twee delen heb gedaan, maakt het allemaal iets handzamer en beter op te bergen.
En hoe balanceren die twee delen dan op elkaar? Wordt het daar niet instabiel van?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

Garyu schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:44:
[...]

En hoe balanceren die twee delen dan op elkaar? Wordt het daar niet instabiel van?
Nee, staan in principe dus op elkaar. Ik heb even twee foto's gemaakt. Kwaliteit is een beetje bagger omdat het een beetje rare licht situatie is, maar hopelijk maakt het de boel wel wat duidelijker.

Hier zitten beide frames in de deuropening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TkQnZSTuGNY0dObx-BUnuFTJx8A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Qrb5WIn7SAcgT4BTOA4NMMHH.png?f=fotoalbum_large

Dit is het onderste frame los. Links onderin zie je ook een meubelhoek die er voor zorgt dat de boel niet naar buiten zal vallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/thTyrOARbvTyNz3F9VMiquVlAEk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sys9CJD2xHo2UNX6DcZLDVQG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:04

Winkiller

De Mopperpot

Creesch schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 19:06:
[...]
Mag ik vragen waarom je je bovenluik niet gebruikt voor je slang ?
Je kan vast ergens anders in huis ook een beetje buitenlucht aanzuigen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RYVUPU4_31oNyv_O118Ai4cBG1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/te6O9nn0EFdAai6pROu1j669.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-07 16:07
Creesch schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 19:06:
[...]

Nee, staan in principe dus op elkaar. Ik heb even twee foto's gemaakt. Kwaliteit is een beetje bagger omdat het een beetje rare licht situatie is, maar hopelijk maakt het de boel wel wat duidelijker.

[Afbeelding]

Dit is het onderste frame los. Links onderin zie je ook een meubelhoek die er voor zorgt dat de boel niet naar buiten zal vallen.

[Afbeelding]
dat ziet er prima uit :)

Misschien is dit ook iets voor je .
https://eurom.nl/product/...y-out-brievenbusdoorvoer/
https://eurom.nl/product/...ditioners/window-way-out/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

Winkiller schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 12:06:
[...]

Mag ik vragen waarom je je bovenluik niet gebruikt voor je slang ?
Is te hoog, mobiele aircos houden er ook niet zo van als je de slang te lang maakt. Wat sowieso wat lastiger is bij het model Airco waar ik het over heb, zie onderstaande foto.
Je kan vast ergens anders in huis ook een beetje buitenlucht aanzuigen...
Nee, ik wil het juist op de plek van de airco want dan gaat het ook directer door de airco en zal het niet de warmte in andere plekken van het huis verhogen.

Als ik bijvoorbeeld het wel in de woonkamer hermetisch dicht maak, wordt het door het slaapkamerraam aangezogen (zelfs als deze dicht zit) en wordt de slaapkamer alleen maar warmer.
Anzich een leuk product, helaas wat minder geschikt voor de AC127SET, deze heeft namelijk de slangen grotendeels gecombineerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cqvq_D1TZPRhnGmo_Q_5_XZdtdY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sw1S68Cv1x5G3RRO7bdtJCwO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peypeypoopoo
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 10-10-2024
Speciaal een account aangemaakt voor dit topic, ik wil voor nu even overbruggen met een mobiele airco voordat ik een splitunit kan aanschaffen, ik wil dus een plexiglas raamafdichting bestellen ivm lucht en ik vond de ombouw ook interessant alleen twijfel ik nog of dit mogelijk is voor mij ik heb twee roosters boven een grote en beneden een kleinere die over de hoek gaat

Ik heb een tijd terug deze Tristar PD3821 14.000btu aangeschaft van de action, hoef ik dan alleen het onderste gedeelte af te sluiten met een slang lijkt me wel toch? Merk dat de roostertjes erg verschillen als ik zo kijk in deze thread.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82sUg3B5aDZIW2yvUmvssXiUAeQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jgmrr2agsWFSXRTsPxXFwJXh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:27
Die ziet exact uit als mijn oude EUROM, en kan je vertellen dat de mod daarop niet goed gaat werken.

Zuigt nog steeds te veel valse lucht omdat er geen goede sealing is.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peypeypoopoo
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 10-10-2024
Jazsie schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 20:08:
Die ziet exact uit als mijn oude EUROM, en kan je vertellen dat de mod daarop niet goed gaat werken.

Zuigt nog steeds te veel valse lucht omdat er geen goede sealing is.
Ah meen je niet, vervelend. Dus niet de moeite waard dan of had het wel nog iets van goede invloed? Dan kan ik die plexiglas plaat beter met 1 gat bestellen denk ik om mezelf die drama te besparen 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Creesch schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:42:
[...]
Is te hoog, mobiele aircos houden er ook niet zo van als je de slang te lang maakt.
Ja dat wordt inderdaad vermeld maar ik doe het al jaren en ik heb er geen problemen mee gehad.
Om je de waarheid te zeggen merk ik ook geen verschil in de werking, 1 airco doet zo al 9 jaar zijn best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
peypeypoopoo schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 20:48:
[...]
Ah meen je niet, vervelend. Dus niet de moeite waard dan of had het wel nog iets van goede invloed? Dan kan ik die plexiglas plaat beter met 1 gat bestellen denk ik om mezelf die drama te besparen 😅
Het helpt iets maar je trekt helaas nog steeds vacuum.

Als ik het had geweten dan had ik de mod niet gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-07 15:52
Ik heb een action verfemmer gebruikt, daar de decoupeerzaag in gezet en zo gezaagd dat die erop past. Ductape eromheen en werkt perfect.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-06 16:29
Na al een poos dit topic gevolgd te hebben ook maar aan de slag gegaan. Merkte altijd de onderdruk waardoor de airco doorvoer helemaal naar binnen zoog en bijna de klittenband van het kozijn trok. Vanavond even met een kartonnen doos, allumiumfolie tape en wat tie wraps in de weer geweest. Oh ja en onlangs een afvoerslag gekocht in het verre oosten.

Nu een half uur geleden aangezet en merk de volgende dingen op:
- De airco blaast veel rustiger. Hij lijkt het nu allemaal makkelijk te kunnen doen.
- Er is geen onderdruk meer
- Heb de WTW nu uit. Maar als ik die aanzet zal die, als hij niet in bypass mode staat, nog wat verder de verse lucht nakoelen
- Ik heb vaak nog een ventilator een eindje voor mijn airco staan om de koele lucht te verspreiden. Die lijkt meer debiet / lucht te verspreiden.

In een half uurtje is het nu van 24.57 graden celsius naar 23.94 graden celsius gegaan.

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:19
Henkie-Jan schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:40:
In een half uurtje is het nu van 24.57 graden celsius naar 23.94 graden celsius gegaan.
Let ook op luchtvochtigheid. Dezelfde relatieve luchtvochtigheid bij een lagere temperatuur voelt dubbel zo comfortabel.

---

De AC127WSET lijkt trouwens uit productie te zijn, want uitverkocht op veel plekken, of voor enorme marges (+200 euro) te koop. Weet iemand een opvolger?

[ Voor 3% gewijzigd door Aftansert op 03-09-2024 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpie007
  • Laatst online: 04-07 15:52
Aftansert schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 11:22:
[...]

Let ook op luchtvochtigheid. Dezelfde relatieve luchtvochtigheid bij een lagere temperatuur voelt dubbel zo comfortabel.

---

De AC127WSET lijkt trouwens uit productie te zijn, want uitverkocht op veel plekken, of voor enorme marges (+200 euro) te koop. Weet iemand een opvolger?
https://www.expert.nl/inv...tm_campaign=linkgenerator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-06 16:29
We zijn een poos verder maar heb al wat spulletjes verzamelt om een wat degelijker lucht in en uitlaat te maken. Mijn idee is om een plank voor de deuropening te maken met twee gaten voor lucht invoer en afvoer. Hiervoor twee ventilatieroosters met gaas gekocht zoals op onderstaande foto. Maar heb dus 125mm en de slangen passen er niet omheen of er in. 8)7 Denk dat ik een 1 of andere flens of iets nodig ben/

Iemand tips voor mijn 120mm flexibele buis icm de ventilatieroosters.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QE-xOLZ9KEFIGokKoMnLMSHGdt4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wlglKK7ztie4EwAbSiHOfym8.png?f=user_large

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Yep, zoiets heb ik bij mijn flexibele buis gebruikt met aan de kant van flexiebele buis een slangenklem:
https://www.ventilatiesho...-125mm-afdichtingsrubber/

Deze werkt ook goed, die had ik dan weer gebruikt aan de andere kant om de slang op de zelfbouw "doos" van de airco te plaatsen waarbij ik op de "doos" een flens geplaatst had. Zo bleef het geheel makkelijk demontabel.
https://www.ventilatiesho...n/guso-montagering-125mm/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuxie6
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:14
Creër je dan geen lucht kortsluiting, maw zuig je dan de warme lucht niet zo weer naar binnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:51

sjirafje

No inspirational quotes here

Daar moet je inderdaad wel rekening mee houden.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kikkerbeer
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-07 23:00
De zomer komt er weer aan en om voorbereid de hitte tegemoet te gaan ben ik met de info uit dit topic aan de slag gegaan.
Op marktplaats in de winter een 18000btu eurom 180 wifi voor 250,- weten te fixen. vervolgens de Action doos aangeschaft ( let op de mate, meet het even op)
Ik had nog een uithangbord in de berging liggen welke ik op maat het gezaagd met een decoupeerzaag.
Vervolgens een platform gebouwd voor de unit zodat hij in het raam gezet kan worden.
Gaten gemaakt op de plekken waar de buizen moeten komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DHJqU2GEx0GERjOypK_u6bjUE18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ah7k16eSwNhqLWbxxKJekMLz.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JqCwEXuI0m0TfE8GZ3q819K5dvM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I0bKDHvzEWIEaJLhMgXNOlxJ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BpXPkWRgElmgdAbgsh-dnaTR9lU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6FVLoyKXP3yE0FJoW10uIKQa.jpg?f=fotoalbum_large
Tot nu toe werkt het best prima, maar nog geen echt hete dagen gehad.
Wel werd de binnekant van het hout erg warm >50 graden door opwarming van de zon.
dus de buitenzijde eerst in de witte grondlaag gezet en toen Titan zijdeglans protect erop.
de volgende dag zelfde zonnetje ~20 graden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Ih4pY9XofyvmY0dRh8xG5ncjpY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1eJdG2mH5WOSDAdtMGpKqoAO.jpg?f=fotoalbum_large
De andere kant is zwart, mischien dat ik in de winter is voor de gijn de plaat en unit omdraai zodat hij kan verwarmen. is zien of we wat gas kunnen besparen op deze budget manier.
Voordeel is ook dat ik het hele zooitje binnen 5 minuten uit het raam kan halen. sinds ik nog niet echt een waterdichte oplossing heb bedacht voor de buitenzijde waar de plaat in aanrkaking komt met het raam frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:52
Je had beter de plaat wat groter kunnen laten zodat je hem aan de buitenkant tegen het kozijn aan kon zetten (zodat hij volledige kozijn overlapt en waterdicht is). En dan aan de binnenkant aantrekken/klemmen.

Verwarmen gaat niet lukken vermoed ik, je airco zal geen logica voor een defrost hebben waardoor hij op een gegeven moment dichtvriest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManIkWeet
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 22:30
ThinkPad schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:20:
Je had beter de plaat wat groter kunnen laten zodat je hem aan de buitenkant tegen het kozijn aan kon zetten (zodat hij volledige kozijn overlapt en waterdicht is).
Als iemand die software maakt in de kozijnindustrie kan ik je vertellen dat dit het niet waterdicht maakt, je hebt sowieso rubbers nodig daarvoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kikkerbeer
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-07 23:00
ThinkPad schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:20:
Je had beter de plaat wat groter kunnen laten zodat je hem aan de buitenkant tegen het kozijn aan kon zetten (zodat hij volledige kozijn overlapt en waterdicht is). En dan aan de binnenkant aantrekken/klemmen.

Verwarmen gaat niet lukken vermoed ik, je airco zal geen logica voor een defrost hebben waardoor hij op een gegeven moment dichtvriest.
Hier heb je zeker een punt.
Maar sinds ik op de derde verdieping woon en niet het risico wil lopen dat ik mijn onderbuur doormidden klief, heb ik de plaat liever aan de binnenzijde en te groot voor het raam, dan aan de buitenkant 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
  • Registratie: Juni 2014
Ik ga de Inventum AC127WSET aanschaffen, heeft iemand al een oplossing voor een schuin Velux dakraam? Ik kan nog niet echt iets fatsoenlijks vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuxie6
Wat je ook doet, blaas niet tegen het raam en pas op voor je dakpannen.
Je raam gaat lek, er komt dan vocht tussen de glasplaten. en je dakpannen kunnen barsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seriousjin
  • Laatst online: 02-07 21:39

seriousjin

Let's get seriously serious..

DonRoger schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:45:
Ik ga de Inventum AC127WSET aanschaffen, heeft iemand al een oplossing voor een schuin Velux dakraam? Ik kan nog niet echt iets fatsoenlijks vinden.
Je zou het volgens mij ook met een schuin darkaam zo kunnen doen zoals ik het 2 jaar geleden eerder in deze topic gedaan heb. Ik zie ergens hierboven dat een andere tweaker op dit moment aanbiedt om voor materiaal + verzendkosten dezelfde adapter daarvoor te 3d-printen :-)..

Als je wilt plaats ik morgen foto en wat meer info van huidige situatie!

"You may be big, but I am serious!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonRoger
tuxie6 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:41:
Wat je ook doet, blaas niet tegen het raam en pas op voor je dakpannen.
Je raam gaat lek, er komt dan vocht tussen de glasplaten. en je dakpannen kunnen barsten
Bedankt voor de tip! Klinkt in ieder geval heftig genoeg om er rekening mee te houden inderdaad!
seriousjin schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:41:
[...]

Je zou het volgens mij ook met een schuin darkaam zo kunnen doen zoals ik het 2 jaar geleden eerder in deze topic gedaan heb. Ik zie ergens hierboven dat een andere tweaker op dit moment aanbiedt om voor materiaal + verzendkosten dezelfde adapter daarvoor te 3d-printen :-)..

Als je wilt plaats ik morgen foto en wat meer info van huidige situatie!
Bedoel je de 3D geprinte adapter van Peeter123? Die past volgens mij toch alleen effectief met een houten plank? Ik ben erg benieuwd naar je foto’s van jouw situatie! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seriousjin

seriousjin

DonRoger schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 23:00:
Bedoel je de 3D geprinte adapter van Peeter123? Die past volgens mij toch alleen effectief met een houten plank? Ik ben erg benieuwd naar je foto’s van jouw situatie! d:)b
Yes. Zo heb ik het opgelost. De adapter zit op een dun triplex plankje met piepschuim voor isolatie. Het geheel zit met klittenband op het kozijn vast. Ik heb ook ook nog vergelijkbare "verduisteringsschermen" die ik voor de andere 2 ramen kan hangen met klittenband op het moment dat de zon erop schijnt.

Ik denk dat de klittenband genoeg kracht zou moeten hebben om de plaat, zelfs als je hem horizontaal zou hangen, te kunnen houden. Echt zwaar is het niet, hoewel de buis van de airco er dan ook aan hangt.. Diagonaal, dus met een dakraam moet ook wel lukken denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_0svRvPBR9nRNf54CS2fnyucao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DOsW8c59oce5wh2IqnAMxJYL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSK2dLAT_o_8rRucx3tUimWBcyk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kz61I6FCTTJmT2cH8UBDVulG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dfb7xa78zC3-tEznmf7Yz6A3LHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u4gYrzOGP3XNd1x56XdGuNt6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuxie6
Wat ik hier opmerk is dat jij tegen het raampje aanblaast of zit er een buis aan die naar beneden blaast of hangt, er komt 70 graden uit zo'n airco dat vind een dubbel glas raam niet fijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

tuxie6 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 09:28:
Wat ik hier opmerk is dat jij tegen het raampje aanblaast of zit er een buis aan die naar beneden blaast of hangt, er komt 70 graden uit zo'n airco dat vind een dubbel glas raam niet fijn
Zoiets had ik hier ook en het gaf geen problemen met het uitzetraam en of het glas wat er in zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m6pUGfpjeRh-Rw--tHQsQTIECPg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/H64wWFgczzoSjMQt6XErKywB.jpg?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door Winkiller op 08-06-2025 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seriousjin

seriousjin

tuxie6 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 09:28:
Klopt hoor. En de "dual hose" zuigt mogelijk een deel van de uitgeblazen warme lucht weer naar binnen. Ik heb het ook geprobeerd met een stuk plastic "ventilatiebuis bocht" erop. Maar daarmee leek hij een stuk minder goed te koelen. Die heb ik er dus weer afgehaald. Het raam heb ik nooit een probleem mee gehad in de afgelopen 2 jaar. Er zit ook aardig wat afstand tussen buis en raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
seriousjin schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:27:
[...]

Yes. Zo heb ik het opgelost. De adapter zit op een dun triplex plankje met piepschuim voor isolatie. Het geheel zit met klittenband op het kozijn vast. Ik heb ook ook nog vergelijkbare "verduisteringsschermen" die ik voor de andere 2 ramen kan hangen met klittenband op het moment dat de zon erop schijnt.

Ik denk dat de klittenband genoeg kracht zou moeten hebben om de plaat, zelfs als je hem horizontaal zou hangen, te kunnen houden. Echt zwaar is het niet, hoewel de buis van de airco er dan ook aan hangt.. Diagonaal, dus met een dakraam moet ook wel lukken denk ik.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ziet er goed uit, ik zit met zo’n raam te kijken: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/agQ_OwC3HtSJowlP9sK40tyg3SA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2VBu8uS8lA1vkELlemJhvyP7.jpg?f=user_large ik heb er nog steeds geen oplossing voor gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seriousjin

seriousjin

DonRoger schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:25:
[...]

Dat ziet er goed uit, ik zit met zo’n raam te kijken: [Afbeelding] ik heb er nog steeds geen oplossing voor gevonden.
Ah verdorie, dat raam gaat voor een deel naar binnen, nu snap ik het probleem.. |:(

Daar weet ik zo ook niet echt een mooie oplossing voor. Je zou hem "zo ver mogelijk" open kunnen doen en dan een scherm onder en boven tegen het raam aan?.. :D

[ Voor 13% gewijzigd door seriousjin op 10-06-2025 21:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tuxie6
Vaak ligt het raam wat dieper door isolatie of afwerking.
Ikzelf had er de achterkant van een oude kast voorgemonteerd met de uitgang van de airco hierop aangesloten. Een beetje lui geweest en tegen het raam laten blazen, ik heb er nu spijt van. Het raam is lek.
Ik kan je zeggen dat het handvat waarmee je het raam sluit niet vast te houden was na een 15 minuten. Er komt meer als 70 graden uit de buis.

Het is beter om gaten in de plank te maken en dan daar buizen doorheen te voeren zodat ze op dak liggen, al weet ik niet hoe je dakpannen daar over gaan denken.

[ Voor 10% gewijzigd door tuxie6 op 10-06-2025 23:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManIkWeet
Ik denk heel stom: gewoon een grote zak noppenfolie (of 2, isolatie enzo) om dat hele raam heen, daar die slang doorheen, in een plank vastmaken zodat je niet tegen het raam blaast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuxie6
ManIkWeet schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 08:57:
Ik denk heel stom: gewoon een grote zak noppenfolie (of 2, isolatie enzo) om dat hele raam heen, daar die slang doorheen, in een plank vastmaken zodat je niet tegen het raam blaast.
Ik had bij jouw iets van 3D geprinte "legostenen" verwacht die je als je het raam openzet op het raam zou kunnen vast klikken precies pas uiteraard met openingen voor een mooie knalpijp achtig uiteinde die ligtjes omhoog staat zodat de dakpannen gespaart blijven.

Pla lijkt me niet geschikt, abs of petg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManIkWeet
tuxie6 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:47:
[...]

Ik had bij jouw iets van 3D geprinte "legostenen" verwacht die je als je het raam openzet op het raam zou kunnen vast klikken precies pas uiteraard met openingen voor een mooie knalpijp achtig uiteinde die ligtjes omhoog staat zodat de dakpannen gespaart blijven.

Pla lijkt me niet geschikt, abs of petg :)
Da's een hoop plastic, duur!
Kan je net zo goed je mobiele airco verpatsen en een split aanschaffen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seriousjin

seriousjin

tuxie6 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 23:26:
Vaak ligt het raam wat dieper door isolatie of afwerking.
Ikzelf had er de achterkant van een oude kast voorgemonteerd met de uitgang van de airco hierop aangesloten. Een beetje lui geweest en tegen het raam laten blazen, ik heb er nu spijt van. Het raam is lek.
Ik kan je zeggen dat het handvat waarmee je het raam sluit niet vast te houden was na een 15 minuten. Er komt meer als 70 graden uit de buis.

Het is beter om gaten in de plank te maken en dan daar buizen doorheen te voeren zodat ze op dak liggen, al weet ik niet hoe je dakpannen daar over gaan denken.
Goed om deze ervaring even te lezen, dank voor het delen! Ik ga toch maar eens kijken of ik de buis van het raam af kan richten.. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuxie6
Een stuk regenpijp en bocht zijn hier prima voor te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-07 11:25
Wat een prachtige constructies hier in dit topic! Omdat jullie van wanten weten, maak ik graag gebruik van jullie expertise.

Ik heb een mobiele airco, waarbij ik als afvoer zo'n harmonicaslang heb van 15cm doorsnee. Ik heb een plexiglas voorzetraam met een rond gat waar de harmonicaslang net doorheen past. Nu wil ik deze graag vastzetten. Aan de kant waarop de slang uit de airco komt, zit een ronde ring geschroeft. Als ik zoiets aan de buitenkant van het plexiglas op de slang kan schroeven, dan blijft deze in ieder geval hangen. Maar ik vermoed dat het gaat wiebelen en alsnog niet strak afsluit. Hebben jullie suggesties om dat beter te doen?

Zijn er bijvoorbeeld ringen uit twee delen, waarbij je het ene deel aan de buitenkant op de slang schroeft en die beperkt diameter toevoegt, waarna je aan de binnenkant deel twee op deel 1 kunt schoeven en de slang dus als het ware vastklemt in het plexiglas? Of betere alternatieven? Geen idee waar te zoeken en ook geen idee hoe die dingen heten....

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Voor een doorvoer gebruikt je een muurflens of een aansluitstuk.

https://www.partsnl.nl/airco/slang/flens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-07 07:46

Glewellyn

is er ook weer.

DonRoger schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:45:
Heb je de AC127WSET nog ergens te koop gevonden? Ik wil er graag ook een kopen, maar ze lijken overal uitverkocht.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Beetje verkeerd moment om aan te schaffen, dat doe je natuurlijk einde zomer/midden winter >:).

Op Marktplaats staat er eentje in Emmen.

[ Voor 7% gewijzigd door Jazsie op 14-06-2025 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dalitso
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21-06 22:45
Jazsie schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 11:29:
En ook in Utrecht op Tweakers V&A :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Jazsie schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 11:29:
Beetje verkeerd moment om aan te schaffen, dat doe je natuurlijk einde zomer/midden winter >:).

Eens, maar ook eerder dit jaar waren ze nergens meer te koop, ik ben al een tijdje op zoek.
Tweedehands is een optie, maar liever koop ik er een nieuw.
Dalitso schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:15:
[...]

En ook in Utrecht op Tweakers V&A :+
:+

[ Voor 17% gewijzigd door Glewellyn op 14-06-2025 13:19 ]

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonRoger
seriousjin schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:08:
[...]

Ah verdorie, dat raam gaat voor een deel naar binnen, nu snap ik het probleem.. |:(

Daar weet ik zo ook niet echt een mooie oplossing voor. Je zou hem "zo ver mogelijk" open kunnen doen en dan een scherm onder en boven tegen het raam aan?.. :D
Inderdaad vervelend, m'n vader is op het moment bezig met een oplossing voor deze slang in combinatie met de Velux raam (met de 3D printer). Ben erg benieuwd naar het resultaat.
ManIkWeet schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 08:57:
Dat is ook nog een prima idee inderdaad, alleen wel zorgen dat die plank goed blijft zitten :P
Glewellyn schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:53:
[...]

Heb je de AC127WSET nog ergens te koop gevonden? Ik wil er graag ook een kopen, maar ze lijken overal uitverkocht.
Vorige week bij bol nog aan kunnen schaffen, ik ben bang ik een van de laatste was ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuxie6
DonRoger schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:22:
[...]

Inderdaad vervelend, m'n vader is op het moment bezig met een oplossing voor deze slang in combinatie met de Velux raam (met de 3D printer).
Ik hoop voor je niet van Pla dat word soms al buigzaam in de zon. Uit een airco buis kan 70 graden komen, daar is PLA niet tegen bestand.
Als het iets om het raam af te sluiten dan is het prima. _/-\o_ benieuwd naar het resultaat mischien kunnen wij er van leren. oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
tuxie6 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:34:
[...]

Ik hoop voor je niet van Pla dat word soms al buigzaam in de zon. Uit een airco buis kan 70 graden komen, daar is PLA niet tegen bestand.
Als het iets om het raam af te sluiten dan is het prima. _/-\o_ benieuwd naar het resultaat mischien kunnen wij er van leren. oOo
Al mijn 3d geprinte slang en raam perikelen zijn wit PLA, tot dusver geen enkel probleem geweest :)
Zoveel kracht komt er niet op te staan, dus ondanks de warme lucht erlangs valt het vervormen allemaal wel mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

tuxie6 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:34:
[...]
Uit een airco buis kan 70 graden komen, daar is PLA niet tegen bestand.
Beetje warm krijg ik het er van, volgens mij is de uitblaas temperatuur rond de 40 graden max.
Met andere woorden, ik heb nog nooit mijn handen verbrand aan de airco slang. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TekkenLord
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08-07 13:16
[...]

had het eerst bij Bol.com gezien. het was nog bestelbaar 2 weken terug, maar die is nu ook weg.
Bij gebrek aan dual hose airco's, toch kijken voor een mobiele split airco. Die is wel dubbel zo duur.
Of toch een single mobiele airco proberen zelf om te bouwen naar een dual hose.
Heeft er iemand ervaring bij https://www.plexiglas.nl/...ichting-plexiglas-op-maat?
Wou plexiglas als een deurafdichting gebruiken (ipv een houten plank). Het staat toch wel strakker in de woonkamer denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortellica
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 05:49
TekkenLord schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:45:
[...]

had het eerst bij Bol.com gezien. het was nog bestelbaar 2 weken terug, maar die is nu ook weg.
Bij gebrek aan dual hose airco's, toch kijken voor een mobiele split airco. Die is wel dubbel zo duur.
Heeft er iemand ervaring bij https://www.plexiglas.nl/...ichting-plexiglas-op-maat?
Wou plexiglas als een deurafdichting gebruiken (ipv een houten plank). Het staat toch wel strakker in de woonkamer denk ik.
Een midea porta split

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

[...]

zoiets ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TekkenLord
Ja precies dat! Maar dan voor een deur formaat. Maar dank je wel. Wel nog kijken voor zo een koppelstuk voor de 2 slangen. Of uitsparing voor de split airco slang.

Thanks @wortellica. Dat is een goede tip. had alleen die mobiele split airco's voor caravans gezien. Maar deze zit er ook beter uit. Weegt wel dik 45 kg.

Even over nadenken over de opties. Zelf ombouwen of toch voor die porta splt airco van Midea (kost wel 1000 euro).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortellica
TekkenLord schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:38:
[...]

Ja precies dat! Maar dan voor een deur formaat. Maar dank je wel. Wel nog kijken voor zo een koppelstuk voor de 2 slangen. Of uitsparing voor de split airco slang.

Thanks @wortellica. Dat is een goede tip. had alleen die mobiele split airco's voor caravans gezien. Maar deze zit er ook beter uit. Weegt wel dik 45 kg.

Even over nadenken over de opties. Zelf ombouwen of toch voor die porta splt airco van Midea (kost wel 1000 euro).
850 € in duitsland, ik heb deze ook,en is echt geweldig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seriousjin

seriousjin

wortellica schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:04:
[...]

Ik heb hem ook aangeschaft en ben hem as we speak aan het uittesten. Nog even kijken of het te doen is met de buitenunit qua montage en geluid voor mijn buren etc. Lijkt aanzienlijk veel beter en stiller te werken dan de AC127WSET. Als het allemaal lukt doe ik die in de verkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortellica
seriousjin schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:54:
[...]

Ik heb hem ook aangeschaft en ben hem as we speak aan het uittesten. Nog even kijken of het te doen is met de buitenunit qua montage en geluid voor mijn buren etc. Lijkt aanzienlijk veel beter en stiller te werken dan de AC127WSET. Als het allemaal lukt doe ik die in de verkoop.
Eind deze maand komt er een update aan , en word hij nog stiller in de eco modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:38:
[...]

schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:04:
[...]

Ik heb zo een goedkope oude van Zibro, werkt inderdaad goed. Nooit gedacht van zo een groot lompe split mobiele airco.

Werkt beter dan mijn 4kW mobiele airco die ik ook heb.

Het hele concept met warme lucht aanzuigen -van de ruimte- en naar buiten blazen is zwaar inefficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

@seriousjin @wortellica Weet een van jullie (of iemand anders) of het een aan/uit compressor is of een inverter compressor die langzamer gaat draaien wanneer de ingestelde temperatuur bereikt is?

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
De AC127WSET is een normale aan/uit compressor @sjirafje.

De enige mobiele (geen split mobiel) inverter die ik ken is de LG Mobiele Airco Dual Inverter Smart.
https://www.lg.com/nl/lucht-water-warmtepompen/pa11ws/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seriousjin

seriousjin

Er zijn wel varianten van de AC127WSET met inverter trouwens. Het is een rebadge van midea (duo heet hij dan geloof ik). Midea heeft varianten met inverter, maar die waren 2 jaar geleden niet in NL verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

https://www.midea.com/de/klimatisieren-heizen/portasplit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m129kxf8IBXXAVVX6XfwNcE2a8c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LDI1siFx17oCX7RknZhlBGTo.png?f=user_large
Maar verder komt het woord op die pagina en de productpagina niet voor. In reviews wordt het ook niet genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seriousjin

seriousjin

sjirafje schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 23:39:
https://www.midea.com/de/klimatisieren-heizen/portasplit
[Afbeelding]
Maar verder komt het woord op die pagina en de productpagina niet voor. In reviews wordt het ook niet genoemd.
Oh. Je vraag is over de portasplit. Die heeft een inverter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Goed omdat bevestigd te hebben.

Hoe bevalt hij tot nu toe? Hoor je de compressor ook echt minder wanneer de temperatuur (bijna) bereikt is? Hoe vind je de koelcapaciteit?

Dat is namelijk mijn grootste bezwaar aan mijn huidige airco; dat abrupte aan en uit springen van de compressor (en uitlaat ventilator).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seriousjin

seriousjin

sjirafje schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:37:
Goed omdat bevestigd te hebben.

Hoe bevalt hij tot nu toe? Hoor je de compressor ook echt minder wanneer de temperatuur (bijna) bereikt is? Hoe vind je de koelcapaciteit?

Dat is namelijk mijn grootste bezwaar aan mijn huidige airco; dat abrupte aan en uit springen van de compressor (en uitlaat ventilator).
Hij bevalt erg goed. Er zit wel een soort dreunend geluid in waarvan ik me zorgen maak dat de buren er misschien last van zullen krijgen (vooralsnog niet). Dat is misschien de pomp van de koelvloeistof, het lijkt de binnenunit.

Hij gaat geleidelijk van 0-100% met stapjes van 1%. Daar zit een instelling voor in de app, maar zo klinkt het ook. Het verschil tussen 0-1 is wel anders dan tussen 90 en 91, maar hij kan fluisterstil (koelt nog steeds goed wanneer je de kamer eerst op temperatuur brengt) en op volle kracht is het alsnog stiller dan een mobiele non-split airco.

[ Voor 3% gewijzigd door seriousjin op 19-06-2025 16:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tronmedia
seriousjin schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 07:54:
[...]

Oh. Je vraag is over de portasplit. Die heeft een inverter!
Inverter werk echter anders dan bij een Split-Unit (met vaste buitenunit ), daar is deze traploos, bij deze Mobile Split werkt de Inverter alleen in Silent Mode de compressor gaat dan in een lage stand, bij een andere stand blijft de compressor gewoon op de hoogste stand draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tronmedia
[...]

Probleem met plexiglas is dat het behoorlijk warm wordt zoals bij enkelglas, misschien dat het erop plakken van zonwerend raamfolie enigszins helpt anders wordt het echt een soort straalkachel.
Het beste is een voorzetraam maken van MDF of multiplex hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TekkenLord
tronmedia schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:02:
[...]

Probleem met plexiglas is dat het behoorlijk warm wordt zoals bij enkelglas, misschien dat het erop plakken van zonwerend raamfolie enigszins helpt anders wordt het echt een soort straalkachel.
Het beste is een voorzetraam maken van MDF of multiplex hout.
Dank je wel voor je tip. Het idee is om de plexiglas plaat voor de achterdeur te plaatsen (dus in de woonkamer op het kozijn).. zie voorbeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gM5L1lqkc9xvYDYwsX8MoXsyS34=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mYtXmaXrmj4vNEufbKBVKrRA.jpg?f=user_large

Er komt sowieso nog een zonnedoek voor het glas van de de deur. Bij de portasplit gaat de slang via een uitsparing in de plexisglas naar buiten. Deur blijft op een kier via een deurketting, juist genoeg voor de slang.
Bij een dual hose airco, gaan de slangen op dezelfde manier maar dan via voorgeboorde gaten. Deur blijft ook hier op een kier met net genoeg ruimte naar buiten.

Airco (zowel portasplit als dual hose) blijft dichtbij bij de deur.

Zou dat ook werken denk je? of zal het nog steeds als een straalkachel werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seriousjin

seriousjin

tronmedia schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:47:
[...]

Inverter werk echter anders dan bij een Split-Unit (met vaste buitenunit ), daar is deze traploos, bij deze Mobile Split werkt de Inverter alleen in Silent Mode de compressor gaat dan in een lage stand, bij een andere stand blijft de compressor gewoon op de hoogste stand draaien.
Interessant. Als ik zo luister heb ik het idee dat de compressor, ook los van de silent mode, op verschillende standen, soms harder of zachter werkt. (Ik heb hem het meest op "auto", met "IEco" staan vooralsnog). Als de temp ongeveer bereikt is, lijkt hij minder hard te werken (zowel fan als compressor).

Is er een reden voor dat verschil wat je beschrijft tussen een vaste unit en een mobiele zoals deze? Hoe weet je dat dit zo is bij de portasplit?

[ Voor 5% gewijzigd door seriousjin op 22-06-2025 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
TekkenLord schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 14:03:
[...]

Dank je wel voor je tip. Het idee is om de plexiglas plaat voor de achterdeur te plaatsen (dus in de woonkamer op het kozijn).. zie voorbeeld.

[Afbeelding]

Er komt sowieso nog een zonnedoek voor het glas van de de deur. Bij de portasplit gaat de slang via een uitsparing in de plexisglas naar buiten. Deur blijft op een kier via een deurketting, juist genoeg voor de slang.
Bij een dual hose airco, gaan de slangen op dezelfde manier maar dan via voorgeboorde gaten. Deur blijft ook hier op een kier met net genoeg ruimte naar buiten.

Airco (zowel portasplit als dual hose) blijft dichtbij bij de deur.

Zou dat ook werken denk je? of zal het nog steeds als een straalkachel werken?
.
Om welke Airco gaat het precies ? heb je een afbeelding van de airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TekkenLord
tronmedia schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 00:54:
[...]

.
Om welke Airco gaat het precies ? heb je een afbeelding van de airco.
het gaat om de volgende mogelijke airco's:

Dual hose (inventum):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vCBwR845SvTi0_vfs2luwDRTfo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EmOYrU0VfO7vAsMlxCv0KEKT.jpg?f=user_large

Midea portasplit (mobiele split airco)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvL9VIRNFh1KMRAvyjpJJ0xjnvM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WSBet7RxkzjWTKoc6mrqzfrW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAhOvh4md1znUbWGk2wpewlo99s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8AKAmpy1agbHLMIUOXOMlvXs.jpg?f=user_large

Specificaties van de slang tussen binnen en buitenunit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BtnGDYJiYya3QtxrqHzptuNDNl8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mATakZHpOMyScqkXxEAKCoQr.jpg?f=fotoalbum_large

Ondanks dat de Midea duurder is, gaat mijn voorkeur naar deze Midea. Hoewel duur relatief is: sommige single hose airco zijn duurder.

in beide gevallen, is het idee om een plexiglas plaat tegen de achterdeur te plaatsen als de airco wordt gebruikt.
Als laatste alternatief is dus zelf hobbyen om van een single hose naar een dual hose te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TekkenLord
[...]

Het is weer te koop bij bol.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortellica
TekkenLord schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:40:
[...]

Dual hose (inventum):
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ondanks dat de Midea duurder is, gaat mijn voorkeur naar deze Midea. Hoewel duur relatief is: sommige single hose airco zijn duurder.

in beide gevallen, is het idee om een plexiglas plaat tegen de achterdeur te plaatsen als de airco wordt gebruikt.
Als laatste alternatief is dus zelf hobbyen om van een single hose naar een dual hose te maken.
Bij de midea kan je deur/raam gewoon op een kleine kier blijven....... Ik moet eerlijk zeggen dat ik de AC127WSET ook een goede airco vond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TekkenLord
wortellica schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:05:
[...]

Bij de midea kan je deur/raam gewoon op een kleine kier blijven....... Ik moet eerlijk zeggen dat ik de AC127WSET ook een goede airco vond!
De kier optie hebben we ook overwogen. Maar mijn partner is echter niet zo van insecten in huis. We hadden ook aan een plisse hordeur gedacht met ruimte voor de slang. Maar zo een hordeur kost ook een paar honderd euro.
Op dit moment is plexiglas denk ik de beste optie rekening houdend dat het ook licht doorlaat. Maar als dit echt een straalkachel effect heeft ondanks een zonnedoek bij de achterdeur, moeten we dan toch voor een dun MDF plaat gaan (midea of dual hose inventum of hobby dual hose) of een plisse hordeur (voor alleen de midea).

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Ik had al het gezien, hij is vandaag geleverd :)
Maar toch bedankt voor de tip!

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tronmedia
TekkenLord schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:40:
[...]

Dual hose (inventum):
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dan zou ik voor de Midea portasplit gaan, de deur kan dan op een kier en een deurafdichting ertussen,
Voorbeeld.
https://www.mediamarkt.nl...t%20feed&utm_term=1766476

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gou6wHo0phMMXWyc3d_EqrXDFTI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2PYFJfaXgY0qZbzKXgAlkx9V.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door tronmedia op 25-06-2025 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TekkenLord
tronmedia schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:37:
[...]

Dan zou ik voor de Midea portasplit gaan, de deur kan dan op een kier en een deurafdichting ertussen,
Voorbeeld.
https://www.mediamarkt.nl...t%20feed&utm_term=1766476

[Afbeelding]
Dank je wel voor je advies. Heb nog de mogelijke opties en adviezen doorgenomen.
Ik ga toch voor de Midea portasplit met de plexiglas voorzetplaat voor de achterdeur. Ondertussen ook de bestellingen gedaan. Voor de plexiglas laat ik het op maat maken. Kosten 170 euro; met uitsparing voor de slang. Twijfelde of ik het zelf wil of kan doen. Toch te lastig met plexiglas.
Wil niet teveel off topic gaan met name over de airco keuze, maar ik zal later ook mijn ervaring delen van het gebruik met plexiglas. Misschien handig voor andere tweakers die dat ook overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
TekkenLord schreef op maandag 30 juni 2025 @ 08:47:
[...]

Dank je wel voor je advies. Heb nog de mogelijke opties en adviezen doorgenomen.
Ik ga toch voor de Midea portasplit met de plexiglas voorzetplaat voor de achterdeur. Ondertussen ook de bestellingen gedaan. Voor de plexiglas laat ik het op maat maken. Kosten 170 euro; met uitsparing voor de slang. Twijfelde of ik het zelf wil of kan doen. Toch te lastig met plexiglas.
Wil niet teveel off topic gaan met name over de airco keuze, maar ik zal later ook mijn ervaring delen van het gebruik met plexiglas. Misschien handig voor andere tweakers die dat ook overwegen.
Aha mooi, waar heb je de bestelling trouwens geplaatst ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TekkenLord
tronmedia schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:25:
[...]

Aha mooi, waar heb je de bestelling trouwens geplaatst ?
voor de Midea heb ik het bij groupsumi besteld (had ook naar (Amazon) Duitsland gekeken maar geen opties voor NL voor zover ik het kan vinden nu) Portasplit

Misschien moeten we een aparte topic maken voor de mobiele split airco :*)

Plexiglas heb ik besteld bij plexiglas.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ban-Aan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05:30
Misschien niet zo zeer voor een deur.
Ik heb dit gebruikt voor een aantal (slaapkamer) ramen.
En je kan er een gat in laten maken.

https://kunststofplatenshop.nl/product/hpl-wit-glad-3-mm/

Edit:
Eurom heeft tegenwoordig een combi voor de caravan en thuis.

https://www.obelink.nl/eu...irconditioner-729355.html

[ Voor 28% gewijzigd door Ban-Aan op 30-06-2025 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortellica
TekkenLord schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:09:
[...]

voor de Midea heb ik het bij groupsumi besteld (had ook naar (Amazon) Duitsland gekeken maar geen opties voor NL voor zover ik het kan vinden nu) Portasplit

Komt die van mij, ook vandaan 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
TekkenLord schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:09:
[...]

Nog niet zo een slecht idee :).

Hele nette prijs overigens, kwam ze voorheen enkel tegen voor +1500 EUR.

Ga je geen spijt van krijgen, zal als de malle koelen >:).

[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 01-07-2025 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:25
Heel interessante optie die portasplit... Beetje jammer dat levering pas half augustus zou zijn (en natuurlijk niet goedkoop).

Eens heeeel goed overwegen dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
Jazsie schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:11:
[...]

Nog niet zo een slecht idee :).

Hele nette prijs overigens, kwam ze voorheen enkel tegen voor +1500 EUR.

Ga je geen spijt van krijgen, zal als de malle koelen >:).
Zal het zeker doen, het blijft echter een airco waar de compressor in de binnenuit zit en de geluidsopbrengst is even zo belangrijk als het koelvermogen, ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seriousjin

seriousjin

tronmedia schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:45:
[...]
Zal het zeker doen, het blijft echter een airco waar de compressor in de binnenuit zit en de geluidsopbrengst is even zo belangrijk als het koelvermogen, ik ben benieuwd.
Ik ben nog wel nieuwsgierig naar het verschil wat je eerder benoemde van de (niet) traploze inverter. Ik vroeg er al naar, maar misschien heb je m'n reactie gemist. Waarom is dat bij een mobiel split systeem anders dan bij een vast split systeem? Of heb je daar anders een bron voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glitchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:56
DonRoger schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:22:
[...]

Inderdaad vervelend, m'n vader is op het moment bezig met een oplossing voor deze slang in combinatie met de Velux raam (met de 3D printer). Ben erg benieuwd naar het resultaat.

[...]

Dat is ook nog een prima idee inderdaad, alleen wel zorgen dat die plank goed blijft zitten :P

[...]

Vorige week bij bol nog aan kunnen schaffen, ik ben bang ik een van de laatste was ;(
Zou dit geen optie kunnen zijn voor een Velux kiepraam? Zit hier zelf ook naar te kijken icm met een kiepraam.
https://www.aircoseals.co...1CLu3m7Y6nwUbA1nfaCFmc0XR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuxie6
Pasop met het tegen een ruit aanblazen er is een kans dat het raam gaat lekken en weg is je voordeel van dubbel of trippel glas.
Mijn airco blaast soms 70 graden naar buiten, andere melden 40 graden.
Het ligt dus aan merk en type airco.
Pagina: 1 ... 11 12 Laatste