Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen

Pagina: 1 ... 11 ... 13 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:42
twix121 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 20:33:
Ik gebruik mijn airco laatste jaren minder en minder (en maar goed ook vanwege hoge energie kosten en mijn airco begint al goed te verslijten). Ligt het nou aan mij of wordt het in benelux kouder terwijl het in het buitenland alleen maar heter wordt?? :?
Ligt aan jezelf :+.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 10:26

Creesch

bla bla!

twix121 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 20:33:
Ik gebruik mijn airco laatste jaren minder en minder (en maar goed ook vanwege hoge energie kosten en mijn airco begint al goed te verslijten). Ligt het nou aan mij of wordt het in benelux kouder terwijl het in het buitenland alleen maar heter wordt?? :?
Dan heb je denk ik simpelweg een kort geheugen :) Een heel kort geheugen zelfs, dat juli nu toevallig even een keertje geen hittegolf heeft houd niet in dat het structureel kouder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twix121
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-05 08:20
Santee schreef op zondag 23 juli 2023 @ 22:35:
[...]

Uhm 2019, 2020 en 2022 waren erg warm? Zeker vorig jaar, toen was het in juni/juli nog redelijk, maar in Augustus was er een 3 weekse hittegolf met 40 graden max en 2 maanden geen regen. In september was het nog 25-28C een hele periode.
Ok, dan ligt het wel aan mij, ieder jaar kan ik iets meer tegen de warmte! :D
Creesch schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:24:
[...]

Dan heb je denk ik simpelweg een kort geheugen :) Een heel kort geheugen zelfs, dat juli nu toevallig even een keertje geen hittegolf heeft houd niet in dat het structureel kouder is.
Eerlijk gezegd heb ik daar bijna geen last van gehad. Ik herinner mij wel nog heel goed dat ik 10 jaar geleden bijna flauw viel van de hitte en dat toen ik nog wel binnen zat met ramen en gordijnen dicht, had toen ook nog geen airco, jaar erna wel een airco gekocht en was heel tevreden. Maar nu laatste jaren helemaal niets last meer en dat zonder airco uit de kast te halen.

[ Voor 46% gewijzigd door twix121 op 24-07-2023 14:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 16:41
twix121 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:13:
[...]

Ok, dan ligt het wel aan mij, ieder jaar kan ik iets meer tegen de warmte! :D

[...]
Eerlijk gezegd heb ik daar bijna geen last van gehad. Ik herinner mij wel nog heel goed dat ik 10 jaar geleden bijna flauw viel van de hitte en dat toen ik nog wel binnen zat met ramen en gordijnen dicht, had toen ook nog geen airco, jaar erna wel een airco gekocht en was heel tevreden. Maar nu laatste jaren helemaal niets last meer en dat zonder airco uit de kast te halen.
Als je het interessant vindt, hier kan je het nog terugvinden: https://www.wintergek.nl/...mperatuur-zomer-nederland

Je ziet wel duidelijk dat begin vorige eeuw de temperatuur nauwelijks de 30C aantikte in de zomer. Vorig jaar was de piek 40C...

Er staat ook een mooie lijst met gemiddelde temperaturen juni/juli/aug op, de zwarte getalen zijn >18C geloof ik. Zo zie je dat op 2021 na alle recente zomers bovengemiddeld warm waren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xlx8mmQfgT9DQ8vJVuxMId_FKw0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VfCn0xTDxd0OpW7jlNtvGX7C.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Santee op 24-07-2023 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

@twix121 Ben je toevallig afgevallen de afgelopen ~10j? Of algemeen meer gaan sporten? Lichaams conditie heeft veel te maken met gevoels temperatuur en weerstand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twix121
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-05 08:20
godofal schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:40:
@twix121 Ben je toevallig afgevallen de afgelopen ~10j? Of algemeen meer gaan sporten? Lichaams conditie heeft veel te maken met gevoels temperatuur en weerstand.
Klopt :D 20 kilo's afgevallen in afgelopen 3 jaar en uiteraard gaan sporten Oké, dan weet ik genoeg!

[ Voor 7% gewijzigd door twix121 op 24-07-2023 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godofal
  • Niet online

godofal

twix121 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:45:
[...]

Klopt :D 20 kilo's afgevallen in afgelopen 3 jaar en uiteraard gaan sporten Oké, dan weet ik genoeg!
Lekker gedaan man _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslek
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-07-2023
Fabske schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:28:
[...]

Ik heb deze zelf (nog) niet gebruikt, maar het product lijkt (zo goed als) hetzelfde als deze video: YouTube: The De'Longhi AC Exhaust Hose Cover REALLY WORKS Waar hij wel positief uit de test komt.
Voor het bedrag van aliexpress haal je er denk ik snel winst uit als hij werkt.
Ik ben benieuwd wat jou ervaringen zijn.

Het voordeel tegenover de kant en klare isolatiebuis van o.a. ventilatieshop is dat je de originele airco buis nog gebruikt. Deze is mijns inziens een stuk "vormvaster" dan zo'n spiraalbuis.

Ik vond zelf deze nog: https://nl.aliexpress.com/item/1005005530291359.html
Dat is misschien iets makkelijker te installeren dan zo'n sok model, maar als het klittenband loslaat dan...

Ik wou dezelfde raamoplossing gaan maken zoals jij gemaakt heb. Ziet er goed uit!
Maar waarom heb je dat adapter stuk gebruikt met de "nauwe opening" terwijl als je het raam een paar centimeter verder open doet je de volledige buis kan doorvoeren?
gewoon omdat het smal stuk erop zat.... :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-09 17:12
Dag mede tweakers

Wij zijn onze woning wat aan het renoveren. Één van de ingrepen is het plaatsen van ventilatie type D systeem in heel de woning. Omdat er dan al lucht van buiten aangezogen en uitgevoerd wordt dacht ik hierop een mobiele airco te plaatsen, om zo een klein beetje te kunnen opwarmen/afkoelen afhankelijk van seizoen op elektriciteit. Gasketel die er nu hangt is nog maar 4 jaar oud en we hebben momenteel niet de mogelijkheid financieel om nog grote investeringen hier in te doen.
Hier een plaatje van hoe ik het zou willen doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zE1AENT78i6wTEn6arhPkLcVI0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JxHUYq1UGpFqUHHLekMKayoY.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet dat ik moet oppassen voor hoge inlaatlucht stromen en de motoren die ventilatoren aandrijven in de airco’s. Om daar geen schade aan te brengen zijn er 2 opties:
1. De ventilator van de motor halen of de motor afkoppelen (afhankelijk van foutcodes etc)
2. Ventilatiesysteem niet te hard zetten zodat deze niet te hard blaast in de airco.

Het idee is dus om de airco gewoon op zolder te zetten naast de ventilatie unit en de lucht zo te verspreiden doorheen het huis. Het zal vast geen groot verschil zijn maar als we in het tussenseizoen al minder gas verbruiken en in de zomer de lucht een beetje frisser kunnen maken met deze kleine mod zou dat toch mooi zijn.
Wat denken jullie, doenbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:46
Knikmops schreef op zondag 19 november 2023 @ 17:19:
Hier een plaatje van hoe ik het zou willen doen:
[Afbeelding]
Ik begrijp niet heel veel van je tekening. Wat is de binnenkant van het huis / de kamer? Wat is de ventilator? Een mobiele airco heeft drie of (liever) vier luchtstromen, niet twee.

Een lucht-lucht airco heeft heel veel volume aan lucht nodig om de hete zijde af te koelen. Veel meer dan je zou willen ventileren. Het is beter die lucht van buiten naar buiten te verplaatsen, dus door buitenlucht extra te verwarmen. De koude zijde verwarm je volledig met binnenlucht. Geen idee of je dat bedoelt of niet.

[ Voor 46% gewijzigd door Aftansert op 19-11-2023 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
Aftansert schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:55:
[...]

Ik begrijp niet heel veel van je tekening. Wat is de binnenkant van het huis / de kamer? Wat is de ventilator? Een mobiele airco heeft drie of (liever) vier luchtstromen, niet twee.

Een lucht-lucht airco heeft heel veel volume aan lucht nodig om de hete zijde af te koelen. Veel meer dan je zou willen ventileren. Het is beter die lucht van buiten naar buiten te verplaatsen, dus door buitenlucht extra te verwarmen. De koude zijde verwarm je volledig met binnenlucht. Geen idee of je dat bedoelt of niet.
Hier een uitgebreider plaatje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d1ALVgUPVZOfl5jEuZy_9iokteg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3g8B0Bq0ih8rcrRR4APkAD9V.jpg?f=fotoalbum_large

De luchtstroom van binnen zou dus gewoon vrij op de zolder rondbewegen en opgepikt worden door de extractie van de ventilatie. Ventilatie kan tot 325m3/h verplaatsen, wat ik lees is dat mobiele airco’s zo’n 300m3/h verplaatsen aan hun buiten zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02-08 01:02
Knikmops schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:55:

De luchtstroom van binnen zou dus gewoon vrij op de zolder rondbewegen en opgepikt worden door de extractie van de ventilatie. Ventilatie kan tot 325m3/h verplaatsen, wat ik lees is dat mobiele airco’s zo’n 300m3/h verplaatsen aan hun buiten zijde.
Dit zorgt voor een lager rendement. Het is efficiënter om de airco direct te laten inblazen op de luchtaanvoer en dus na de wtw. In de situatie die je nu getekend hebt gaat een deel van de energie die je in het opwarmen / koelen van de lucht hebt gestopt gelijk weer naar buiten, de warmtewisselaar in de wtw heeft immers geen 100% rendement.

Ook kun je je afvragen of dit systeem voor verwarmen überhaupt kostentechnisch interessant is. Gezien de relatief lage SCOP van mobiele airco's denk ik niet dat je goedkoper uit gaat zijn tov. verwarmen op gas. Voor koelen is het kostenaspect wat minder relevant omdat comfort ook wat waard is. De beste oplossing is nog steeds een split airco. Alleen wanneer een split niet toepasbaar is kan het interessant zijn om dit idee verder uit te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
TorxWorx schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:36:
[...]

Dit zorgt voor een lager rendement. Het is efficiënter om de airco direct te laten inblazen op de luchtaanvoer en dus na de wtw. In de situatie die je nu getekend hebt gaat een deel van de energie die je in het opwarmen / koelen van de lucht hebt gestopt gelijk weer naar buiten, de warmtewisselaar in de wtw heeft immers geen 100% rendement.

Ook kun je je afvragen of dit systeem voor verwarmen überhaupt kostentechnisch interessant is. Gezien de relatief lage SCOP van mobiele airco's denk ik niet dat je goedkoper uit gaat zijn tov. verwarmen op gas. Voor koelen is het kostenaspect wat minder relevant omdat comfort ook wat waard is. De beste oplossing is nog steeds een split airco. Alleen wanneer een split niet toepasbaar is kan het interessant zijn om dit idee verder uit te werken.
Rendement WTW zal inderdaad eerder 85% zijn, zeker bij hoge ventilatiestand, maar met een COP van 3 nog steeds meer dan een gewoon elektrisch vuurtje. Het idee zou zijn om enkel te verwarmen of koelen wanneer er stroom overschot is van de PV installatie. Een split wil ik inderdaad nog niet mee beginnen, omdat er dan weer extra gaten moeten komen, de buitenunit kan hier geen mooie plaats krijgen en kostenplaatje is een stuk hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannx1986
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-08 11:53
Knikmops schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:55:
[...]

Hier een uitgebreider plaatje.
[Afbeelding]

Ga je nu niet de 'vieze' lucht die afgevoerd wordt alsnog opnieuw de ruimte in blazen?

Laat maar, verkeerd gekeken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
*schop*

Het is vandaag de eerste echt warme dag weer geweest. 28C hier in Twente. Ik had dit topic paar weken terug al gevonden en aan de slag met de veelbesproken mod (ipv direct de Inventum AC127WSET aan te schaffen 8)7 ).

De reden daarvoor is omdat ik bij MediaMarkt Outlet (=> Smart home => Luchtontvochtigers) voor 122 euro een Koenic KAC 3352 (12000 BTU) airco op kop wist te tikken. Enige "gebrek" was een gat in de doos, maar nog wel 2 jaar fabrieksgarantie, en er lijkt verder geen schade aan het apparaat te zijn.

Enfin, die Koenic lijkt een OEM modelletje te zijn waarvan de aanvoer redelijk makkelijk met een bewaarbakje van de Action is te redirecten naar een ventilatieslang. De zijkant heb ik maar gewoon afgeplakt.. ik denk dat in de praktijk daar niet noemenswaardig meer/minder weerstand van af komt.

Nu wou ik wel graag weten of deze mod verschil uitmaakte. Ik heb geprobeerd een voor/na meting te doen: 1 met omleiding van aanvoer van buiten, daarna vanaf binnen, en vervolgens weer vanaf buiten. Op het raam zit een afdichtingshoes. Ik heb deze meting in 1 sessie te doorlopen op een tijdstip dat er geen zon op de kamer staat. De airco heeft daarvoor al een tijdje gedraaid richting z'n setpoint (18C) en dus -heel belangrijk- in staat om tussentijds af te slaan. Door vervolgens te meten hoelang de compressor aan & uit staat zou je kunnen inschatten hoe effectief die koelt. Ik heb hiermee gemeten adhv een stroommeting, omdat daarin duidelijk te zien is wanneer de compressor draait:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Buiten temperatuur: 27C, binnen temperatuur: 18C

Lucht aanvoer direct van buiten (gemodificeerd), P=1105W:
uit 16:27:43
aan 16:32:33    4:50 opwarming
uit 16:39:43    7:10 koelen
aan 16:44:33    4:50 opwarming
uit 16:52:03    7:30 koelen         

Lucht aanvoer van binnen (in feite ongemodificeerd), power=950W - 1042W:
aan 16:56:33    4:30 opwarming
uit 17:08:13   11:40 koelen
aan 17:14:03    5:50 opwarming
uit 17:24:33   10:30 koelen
aan 17:30:54    6:20 opwarming
uit 17:41:43   10:50 koelen

Lucht aanvoer weer direct van buiten (gemodificeerd), P=1060W:
aan 17:47:53    6:10 opwarming
uit 17:53:34    5:40 koelen
aan 17:59:24    5:50 opwarming
uit 18:05:34    6:10 koelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nu3ukJKBzDiv0s5wr1d04Iem0lk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BZYahCOFm4Ntoa4NVAmOM0Bs.png?f=user_large

De opwarmtijd varieert een beetje, maar de koeltijd wordt bijna 2x zo kort. Ik weet niet waarom het vermogen met zo'n 50-100W stijgt als ik de aanvoer van buiten haal, misschien toch iets meer luchtweerstand?
Maar het lijkt er wel op dat deze airco ~2x zo "efficient" wordt. De duty cycle zakt van aanzienlijk, maar exact hoeveel % beter durf ik ook niet met deze meting te zeggen. Immers geldt ook alleen voor deze binnen/buiten temperatuur.. Ik had deze meting namelijk ook zondag gedaan toen het binnen & buiten 18C was, en toen zag ik geen enkel verschil tussen beide aanvoer configuraties.

Het enige wat ik als risico zie is dat de aanvoerlucht voor de condenser te warm wordt. Hebben jullie daar ervaringen mee: ook op de echt warme dagen van bijvoorbeeld 35C+? Immers veel aircos hebben setpoints tot 30C, dus ik neem aan dat alles t/m die temperatuur wel goed moet gaan. Maar ik neem ook aan dat alle gangbare airco's wel thermisch beveiligd zijn.. vooral de Koenic unit die ik heb, want vziw is die gevuld met propaan (R290) als koudemiddel.

edit:
Denkfout gemaakt met de "2x zo efficient". Duty cycle is belangrijker, maar niet genoeg data om echt over gemiddeldes te kunnen praten

[ Voor 6% gewijzigd door Hans1990 op 01-05-2024 23:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
  • Laatst online: 10-09 23:11
@Hans1990 Het verschil komt doordat je naar een hogere temperatuur energie wil overdragen.

Andere kant is dat je met lagere aanvoer temp vanuit binnen onderdruk creëert welke dus warme lucht van buiten aanzuigt.

Je zal dan ook merken in de zomer wanneer de buitentemperatuur de koel capaciteit overtreft je de ruimte eerder opwarmt dan afkoelt met de onderdruk.

Ergo met 2 slangen eraan blijf je het volume in de ruimte doorkoelen en met een slang zuig je warme lucht aan vanuit buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spirit21
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-07-2024
@Hans1990 vergeet niet dat condens ook een factor is. mijn airco laat de condens van de evaporator langs de condenser gaan. en in de opvangbak zit een motor die het overtollig water ook langs de condenser laat gaan. om hem extra tecoolen. momenteel produceer ik heel veel condens maar hartje zomer niet meer en moet ik water toevoegen. wat mijn Kwh flink naar beneden haalt.

en wat traxion zegt:
1 slang == onderdruk
2 slangen niet

en thanks voor de tip van de AC127WSET ik wil een nieuwe aanschaffen met 2 buizen maar dat heeft deze d:)b

[ Voor 11% gewijzigd door spirit21 op 13-05-2024 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Kan je dat nader uitleggen? Ik heb de condenser afvoer totzover nog dicht gelaten. Inderdaad, het overtollige condens druppelt op gegeven moment over de condenser radiator heen, waardoor het vocht verdampt en naar buiten wordt geblazen. Wat bedoel je dan om extra water toe te voegen? Extra water vernevelen binnen om meer condens te maken ofzo?

De airco doet het trouwens nu erg goed. Ook met 27C buiten blijft de duty cycle laag op 20C setpoint, vooral met de kamer deur dicht (deze kamer is maar 15m2). Af en toe (met de negatieve energieprijzen dit weekend, verslindend ik weet het :+ ) laat ik de airco blazen met de kamerdeur open om zodoende de rest van het huis ook iets extra koele lucht te geven.

Dat lijkt goed te werken, want in de woonkamer (met extra preventie van tocht enz.) is het daar ook nog slechts 22.5C.. Als ik de airco uit laat is er een merkbaar sterkere trendlijn omhoog. Niettemin is deze ene unit natuurlijk niet genoeg voor het hele huis (80m2), dus helaas komt er nog wel elke dag zo'n 0,2 - 0,4C overal bij.

Maar vorig jaar was het niet uitzonderlijk dat ik binnen 1 week van 20C naar 26C (minimum) kon gaan.
Misschien van de week mijn oudere QLima airco ook even aanpassen..

[ Voor 4% gewijzigd door Hans1990 op 13-05-2024 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spirit21
Ik weet niet waarom het vermogen met zo'n 50-100W stijgt als ik de aanvoer van buiten haal
dat komt mede door hoe warm de condenser word hoe warmer deze word hoe minder efficient het word.
dus het is een afweging van, of geen 2de slang en de airco staat langer aan per cycle. of wel 2de slang en 50 a 100 watt meer maar minder lang aan per cycle. de extra weerstand van de 2de slang heeft er ook mee te maken. dat kan je bekijken om de airco uit te zetten en fan stand te gebruiken.

de extra water die ik toevoeg is dus om de condenser te koelen. lucht is eigenlijk een hele slechte overdrager van energy (warm/koud) water is daar veel beter in zo goed als 4x beter.
maar ik heb dit alleen nodig in de zomer.
en het ging er mij om dat de efficientie uitrekenen niet zo makkelijk is. dat er meer factoren mee spelen.

maar wel leuk deze vragen ben momenteel bezig om mijn eigen datalogger te maken zodat ik makkelijk de Kwh en temperatuur kan bij houden.

[ Voor 7% gewijzigd door spirit21 op 14-05-2024 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Ah check, maar dan neem ik aan dat je flink meer water toevoegt dan een paar L per uur? En hoe voeg je die toe zonder zooitje van te maken?

Ik had namelijk gekeken of ik nog iets met het condens water kan/moet. De soortelijke warmte van water is zo'n 4.2kJ per kg-K. Neem die AC127WSET unit: die voert max 2.9L/h af. Als die lucht op een hete condenser valt en met de uitgaande lucht van 0C naar 50C vervliegt, dan heb je:

2.9[kg/h] * 4186 [kJ/(kg*K)] * (50 - 0) [K] = 606970J/h = 169W

Dat is het max wat de unit nu zelf extra kan doen op droge vs broeierige dagen. 170W is niet niks, maar op 12kBTU (3.5kW) stelt het niet zo heel veel voor.
Maar goed als je er zelf liters tapwater ofzo bij gooit, dan kan je dit vrij makkelijk stellen naar wat je wil.

Ik heb voor mijn voorgaande metingen overigens Delock slimme stekkers gebruikt die ook energie meten, met Tasmota en HomeAssistant. Temperatuur had ik van Tado gehaald.. die radiator zit in een hoek van de kamer en doet over het algemeen het langst over om te settlen. Maar iets zelf bouwen is ook altijd leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 09:58
@spirit21 en anderen:
Heeft er iemand in dit topic al wel eens geprobeerd om water te vernevelen in de aanzuigslang of vlak voor de condensor?

Dat zou theoretisch de efficiency van airco flink kunnen verhogen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ik heb dit ooit eens toepast op een split unit (grote vriezer), gevolg was de condensor verstopt raakte door kalk aanslag...

Hier ging het wel om continu water nevelen, werkt wel goed want de compressor ging niet meer in noodloop maar ieder half jaar kon je de condensor gaan "ontkalken".

Het zal zeker helpen echter zou ik de moeite niet nemen voor zo een kleine mobiele airco.

We zitten hier op Tweakers maar soms heb ik het idee dat we tijd te veel hebben :+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spirit21
spirit21 in "Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen"
spirit21 in "Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen"

hier zie je fotos van hoe ik het heb opgesteld.
nee ik stop er geen meerdere liters per uur in. het gaat hier om 1 liter per uur a 2 uur. over een hele
dag ongeveer 10 liter.
meschien ken je het systeem/theorie voor katten waarvan de waterbak zich zelf vult dat gebruik ik ook.
en efficienter ja volgens mij wel. normaal kan mijn airco richting de 1200 Watt gaan. en met water is het richting de 900 Watt en betere koeling prestatie.

en meschien wel interesant ik woon 10 hoog en heb altijd de zon op mijn huije. het is nu ook 27 graden binnen. en me airco is 9000BTU voor +- 30m2. het is dweilen met de kraan open.
Ik heb voor mijn voorgaande metingen overigens Delock slimme stekkers gebruikt die ook energie meten, met Tasmota en HomeAssistant. Temperatuur had ik van Tado gehaald.. die radiator zit in een hoek van de kamer en doet over het algemeen het langst over om te settlen. Maar iets zelf bouwen is ook altijd leuk :)
heb een Rpi met Mysql database. en een aantal ESP8266 die alle info in de database stoppen.
Heeft er iemand in dit topic al wel eens geprobeerd om water te vernevelen in de aanzuigslang of vlak voor de condensor?

Dat zou theoretisch de efficiency van airco flink kunnen verhogen denk ik.
dit word met hele grote airco installaties in amerika/australie ook gedaan dan zetten ze er een swamp koeler tegenaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-08 08:59
Oké wie heeft er hier zin om een swamp koeler inline erbij te bouwen? :Y)

Direct kraanwater op de condenser lijkt me tricky, want kalk aanslag....
In theorie zou je ook die aanvoor op de afvoer van de airco kunnen doen denk ik? Dan pompt ie zelf 't water wel over de condenser? Ik weet niet hoe diep de aanzuig daarvan zit, of dat er uberhaupt een aanzuig zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasRR
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Heeft iemand een aanbeveling voor een raamafdichtkit voor een naar binnen vallend kantelraam?
Eentje waar ik 2 slangen door zou kunnen doen en redelijk makkelijk er af kan halen en terug op kan doen met klittenband oid.

AEG AXP26U338CW op de kop getikt voor een leuk prijsje.
Ik wil deze gaan ombouwen voor aanvoer met buitenlucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

BasRR schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:14:
Heeft iemand een aanbeveling voor een raamafdichtkit voor een naar binnen vallend kantelraam?
Eentje waar ik 2 slangen door zou kunnen doen en redelijk makkelijk er af kan halen en terug op kan doen met klittenband oid.

Geen ervaring mee, maar er kunnen twee slangen in https://be.trotec.com/pro...mafdichting/airlock-1000/

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:00

Had die van mij gewoon bij de action gekocht werkt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

Weet niet hoe je de connector/adapter voor de tweede slang gaat kopen, maar ik heb wat op AliExpress besteld, wat helaas niet paste.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:17

BlueTooth76

Let the sun shine!

Vanwege dit topic had ik ook al maandenlang het idee om m'n oude airco om te bouwen naar een "2 slangen oplossing".

Ben van deze mobiele airco met 1 slang toch maar naar een mobiele airco met buitenunit gegaan (14.500 BTU / 4,3kW koelvermogen volgens opgave).

In de buitenunit zit een warmtewisselaar met fan, de compressor zit nog wel in het binnendeel.

Ik had voor de oude airco een paneel in het raam waar de luchtslang op zat.
Die heb ik hergebruikt en wat vertimmerd.

Stroomverbruik varieert tussen de 450 en 1.100 Watt. Alleen bij de eerste start (eerste 15-30 minuten) gaat hij voluit maar daarna gaat hij al snel terug naar 450-500 Watt vermogen. En daar zit de grootste winst, het apparaat is op dat lage vermogen heerlijk stil vergeleken met de oude.

Dat is een wereld van verschil met de oude mobiele airco die vrijwel de hele dag vol gas draaide.

Nu zal dat in juli wel wat minder makkelijk gaan dan met de warme dagen die we in mei hadden maar het verschil is duidelijk.

Wat op de foto niet te zien is, is dat ik 4 raamgrendels heb. Dus de plaat is er niet zomaar uit te halen van buitenaf. Dat maakt het ook redelijk inbraakbestendig.

Oude situatie:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2adPl39.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7YvrAOf.jpg

Aanpassing voor nieuwe airco:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/P6l0VNi.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cmoQ3xT.jpeg

Nieuwe situatie:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CT10ZEq.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LKhwLkR.jpeg

Verbruiksgrafiek van vandaag (tot nu toe), al is het niet echt warm nu.

M'n woning houdt de warmte helaas lang vast, de kamertemperatuur was 25,2 graden Celsius toen ik beneden kwam vanochtend (airco staat 's nachts niet aan).

Heb de grafieken van de warmere dagen (toen het binnen 28 graden Celsius werd) niet bewaard helaas.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JPf6y8X.png

[ Voor 15% gewijzigd door BlueTooth76 op 23-05-2024 10:13 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Welk merk/type is dat? Waar heb je die vandaan @BlueTooth76 ?

Zelf ook airco omgebouwd naar twee slangen, helpt maar ben niet tevreden en nu dus ook aan het kijken naar een mobiele split unit (kan helaas geen vaste plaatsen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Jazsie schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:38:
Welk merk/type is dat? Waar heb je die vandaan @BlueTooth76 ?

Zelf ook airco omgebouwd naar twee slangen, helpt maar ben niet tevreden en nu dus ook aan het kijken naar een mobiele split unit (kan helaas geen vaste plaatsen).
Het is een RKL 495 DC van "Remko" maar ik weet dat hij onder verschillende merknamen verkocht wordt, zoals bijvoorbeeld ook de "Trotec PAC 4600" en de "Krone RKL 495".

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Phoe, dat zijn geen malse prijzen :o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Jazsie schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:20:
Dat is het nadeel inderdaad, de aanschafprijs.

Gezien de locaties van de ramen en de plek waar ik zit is een gewone airco hier geen simpele optie.

Heb je die keuze wel, dan zou ik altijd voor een normale split-airco gaan, Mitsubishi ofzo.
Kan je (afhankelijk van het model) ook meerdere binnen-units aan knopen en in de winter ook nog mee (bij)verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bowser-
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-04 17:21
Ik ben van plan de AC127WSET aan te schaffen en lees hier veel over de stugge slang. Hoe realistisch is onderstaande foto? Dit is precies de bocht die ik er ook mee wil maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssM9tQoqnDLsGxnBRrw2gxgygtw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3lZ9KJSiemmahSQK6lKnUCt1.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02
Jazsie schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:20:
Hij heeft dan ook 4,3kW koelvermogen, meer dan sommige wandairco’s.
Als je afkunt met minder dan is een lichter model zoals een Qlima ThinkPad in "Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen" wellicht iets.

Zijn meerdere van dat soort mobiele split-units, worden verkocht als “caravan airco”. Zoek in dit topic maar eens op “caravan”.

[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 28-05-2024 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

-Bowser- schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:57:
Ik ben van plan de AC127WSET aan te schaffen en lees hier veel over de stugge slang. Hoe realistisch is onderstaande foto? Dit is precies de bocht die ik er ook mee wil maken.

[Afbeelding]
Ik heb die van mij er even bijgepakt.
De bocht op de foto kan net gemaakt worden, hoewel de slang in het echt wel korter is dan hij hier lijkt. Erg handig is het niet, want de airco zal dan strak tegen de muur moeten staan wat ook niet wordt aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
ThinkPad schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:21:
[...]

Hij heeft dan ook 4,3kW koelvermogen, meer dan sommige wandairco’s.
Als je afkunt met minder dan is een lichter model zoals een Qlima ThinkPad in "Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen" wellicht iets.

Zijn meerdere van dat soort mobiele split-units, worden verkocht als “caravan airco”. Zoek in dit topic maar eens op “caravan”.
Die andere hebben dan ook wel stuk minder koelvermogen.

Goedkoper maar in verhouding dan toch weer duur >:) .

Helaas is hier een vaste split unit niet mogelijk, gaan we weer aan de tekentafel aangezien de 2de buis mod wel iets helpt maar niet zoals je zou willen.

Misschien de airco buiten zetten en met 2 slangen naar binnen gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:13

Winkiller

De Mopperpot

-Bowser- schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:57:

[Afbeelding]
Hou ook rekening met inbraak gevoeligheid, dit kan je niet laten zitten op bv. de begane grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:16

sjirafje

No inspirational quotes here

Winkiller schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:24:
[...]

Hou ook rekening met inbraak gevoeligheid, dit kan je niet laten zitten op bv. de begane grond.
Denk ook zeker niet dat dit niet geldt voor de 1e verdieping, op je balkon, aan de achterzijde van de woning etc. Inbrekers zijn zeer inventief, even de afvalcontainer van de buren er bij pakken en ze zijn al bij je binnen.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bowser-
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-04 17:21
Creesch schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 06:38:
[...]

Ik heb die van mij er even bijgepakt.
De bocht op de foto kan net gemaakt worden, hoewel de slang in het echt wel korter is dan hij hier lijkt. Erg handig is het niet, want de airco zal dan strak tegen de muur moeten staan wat ook niet wordt aangeraden.
Super, bedankt voor het kijken. Ik heb een raam wat naar buiten opent, die wil ik dichtmaken met een plaat hout en daar de slang op aansluiten. De zijkant staat dan tegen de muur, maar hij blaast dan wel de kamer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Waarom dan niet gewoon een split unit?

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Jammer dat dit soort airco's niet past in NL/BE ramen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
Inderdaad. Alleen wel stevig aan de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Klopt, al gaat het wel om premium modellen die zowel verwarmen als koelen. De verwachting is dat er uiteindelijk ook minder premium, meer massa modellen gaan komen die een stuk betaalbaarder zullen zijn. Helaas gaan ook die niet in onze ramen passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Een betaalbare split mobiele airco zou ook mooi zijn geweest voor diegene die helaas geen echte split unit mogen/kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:38
Wellicht dat een split airco voor een caravan voor sommige mensen een uitkomst kan zijn?

https://eurom.nl/product/...t-airconditioners/ac2401/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
MarcoC schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:33:
Wellicht dat een split airco voor een caravan voor sommige mensen een uitkomst kan zijn?

https://eurom.nl/product/...t-airconditioners/ac2401/
Als je kijkt naar de koelcapaciteit van zo'n ding dan wekt het niet echt indruk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Erg duur en amper genoeg koelvermogen om je wc te koelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
sjirafje schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:39:
Erg duur en amper genoeg koelvermogen om je wc te koelen...
Nou dat is wel wat overdreven, je zou hier prima een slaapkamer mee kunnen koelen.

Sterker nog ik overweeg om deze te bestellen, deze waren voorheen grof duurder en daarbij verbruikt deze slechts 375 watt.

Mijn mobiele airco's zuigen continue 1kw uit het net en loop te klooien met de deur in de slaapkamer.

Overigens kan ik deze prima op het balkon zetten en als dit de ruimte ontvocthtigd en stil is zou ik hier heel gelukkig mee zijn.

Zag ook een qlima variant van 1,4 kw helaas is de seer echt heel beroerd.

Al zou ik ook eens kunnen gaan kijken om gewoon een split unit te monteren op het balkon en dan maar "illegaal" door de gevel te gaan.

Het begint onhoudbaar te worden in de zomers, en ik begreep dat ze uit de politiek vandaan hier ook werk van gingen maken omdat de isolatie in woningen dusdanig hoog wordt dat de leef omstandigheden onhoudbaar worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Ik denk dat je met 2400btu echt erg teleurgesteld gaat zijn. Vergeet niet dat je in tegenstelling tot een caravan of camper niet alleen de lucht maar ook de wanden moet koelen. Die zijn bij een caravan gemaakt van een dun laagje aluminium met daar tegen een paar cm piepschuim. Dat is echt heel wat anders dan betonnen of stenen muren van een cm of 20 dik. Ook het interieur is allemaal lichtgewicht dus dat houdt nauwelijks warmte vast.

Er zijn online diverse rekentools beschikbaar waarmee je kunt uitrekenen hoeveel koelvermogen je nodig hebt. Ik kan me niet voorstellen dat daar uitkomt dat je aan slechts 2400btu voldoende zou hebben voor je slaapkamer.

Als je overigens illegaal een split wilt plaatsen dan is het (afhankelijk van je raampartijen) in somige gevallen het eenvoudigst om een klein (klap)raampje te verwijderen (glaslatten er uit, kit los snijnden)en te vervangen door een plaat met dezelfde dikte als het ruitje. Door die plaat boor je dan een gat om de leidingen door te voeren. Die plaat zelf kun je netjes afwerken/verven. Wanneer je de airco dan weer verwijderd kun je eenvoudig alles in originele staat terugbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

TRAXION schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:38:
[...]
Nou dat is wel wat overdreven, je zou hier prima een slaapkamer mee kunnen koelen.
Ik ben van mening dat @sjirafje wel een punt heeft, jou keuze trekt 700 watt en heeft een koelvermogen (2400 BTU) voor 21 kubieke meter, zeer gering dus. Ik heb een 12000 BTU Delonghi op mijn slaapkamer staan en die moet er flink aan trekken om +/- 38 kubieke meter koel te houden bij +30 graden en die kamer ligt zelfs op het noorden en kan ik op 21/22 graden houden. Ik zou als ik jou was er nog een nachtje over slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Winkiller schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:12:
[...]

Ik ben van mening dat @sjirafje wel een punt heeft, jou keuze trekt 700 watt en heeft een koelvermogen (2400 BTU) voor 21 kubieke meter, zeer gering dus. Ik heb een 12000 BTU Delonghi op mijn slaapkamer staan en die moet er flink aan trekken om +/- 38 kubieke meter koel te houden bij +30 graden en die kamer ligt zelfs op het noorden en kan ik op 21/22 graden houden. Ik zou als ik jou was er nog een nachtje over slapen.
375 wart staat er, daarbij laat ik deze dan 24/7 draaien met een fossibot en 2 a 3 paneeltjes op het balkon gehangen.

Alles wat meer vreet gaat direct een vele grotere accu vereisen "inverter trekt dat niet".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jkerkhov
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 16:13
Zo heb ik het gedaan:

Benodigdheden
• Twee hardhouten planken (die tegen elkaar zo perfect mogelijk aansluiten) (Hardhout werkt minder, dus leek mij het best geschikt).
• Foto van het uiteinde van de slang die naar buiten moet worden geleid op ware grootte afgedrukt op A3.
• (optioneel) tochtstrip in de kleur van de planken (vuur tussen de planken en rondom de aansluiting van de slang)
• Tyraps
• Decoupeerzaag (+ houtzaag)
• Stukje elektriciteitsdraad.
• 2 stevige dunne stokjes (bv van tuinplanten) (om het uiteinde van de slang goed vast te kunnen zetten aan de planken).
• Eventueel planken om de opening aan de buitenzijde af te dekken voor als het regent.

Klaarmaken van de planken
• Markeren welke zijde van de twee planken het beste bij elkaar aansluiten (Zo klein mogelijke kier).
• Plank gereed maken
o A3 met foto van het uiteinde van de slang afdrukken.
o Afstand van de onderzijde van het gat heb ik zo gekozen dat de bocht van de airco naar het gat nagenoeg haaks is. Voor mij zou dat 60 cm zijn, maar omdat het midden van het gat op minimaal 80 cm moet zitten (zie gebruikershandleiding), moet ik voor de minimale hoogte van de onderzijde van het gat : 80 cm – 15cm (helft van het gat) = 65cm aanhouden.
o Het apparaat zal bij mij zo staan dat het ronde gat (in de opening van het uiteinde van de buis, bovenin zit).
o Zagen met de decoupeerzaag.
o Paar keer nameten, het gezaagde gat een beetje bijvijlen daar waar nodig en glad maken (met vijl of schuurpapier).
o Gaten uitmeten om de planken aan elkaar te tyrappen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wdLGDYFCUgNSQ9B-szsmKOJ0cD4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PcVdHd5gDnid5T6F6b0DD4T1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTk2aGqbRhSYalzeFmDQoQavTQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tVAbFS63XYUqNSYBcRpvFajX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hLpVA4AViEQit92qabnC9sBVK6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tCATCzw2LJ6NYv9UbHY5r35g.jpg?f=fotoalbum_large

Jeroen K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik overweeg deze caravan split-airco te kopen: https://www.groenehoedduu...caravan-5000btu-wifi.html
€449 voor een 5000 BTU (1,47kW) airco.

Heb nog geen goedkopere gevonden met zelfde vermogen. De al wat langer bekende zoals Eurom AC2401 hebben veel minder vermogen (2400 BTU / 0,7kW). Dat is leuk voor in de caravan, maar heb je thuis niks aan.

Zijn er uberhaupt mensen in dit topic die thuis een caravan split-airco gebruiken? Naast de hier al eens genoemde Mestic (SPA-3000 / SPA-5000) vond ik ook nog de Homatiq CA-5000 (5000 BTU / 1,47kW voor €549) en Medion P501 MD37494 (5000 BTU / 1,47kW voor €480).

Er is ook nog een "Vechline 7000BTU" (2kW) maar die is met €800+ wel erg aan de prijs. Heeft wel een koelleiding van 2,5m lees ik, dus makkelijker te monteren dan zo'n airco voor in je caravanraam. Staat op MP nu eentje voor €600, maar voor mij te ver weg helaas.

[ Voor 51% gewijzigd door ThinkPad op 26-06-2024 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

In de basis werken die caravan airco's hetzelfde als reguliere split units. Bereken vooral eerst hoeveel koelvermogen je in je situatie nodig hebt (daar zijn diverse online calculators voor te vinden) en bepaal dan of het zinvol is om te kijken naar airco's met ≤ 5000 BTU. In mijn ervaring heb je namelijk al snel 7000 a 9000 BTU nodig voor een slaapkamer wanneer je een reguliere split unit zou nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
ThinkPad schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:02:
Ik overweeg deze caravan split-airco te kopen: https://www.groenehoedduu...caravan-5000btu-wifi.html

Heb nog geen goedkopere gevonden met zelfde vermogen. De al wat langer bekende zoals Eurom AC2401 hebben veel minder vermogen (2400 BTU / 0,7kW). Dat is leuk voor in de caravan, maar heb je thuis niks aan.

Zijn er uberhaupt mensen in dit topic die thuis een caravan split-airco gebruiken? Naast de hier al eens genoemde Mestic (SPA-3000 / SPA-5000) vond ik ook nog de Homatiq CA-5000 (5000 BTU / 1,47kW voor €549) en Medion P501 MD37494 (5000 BTU / 1,47kW voor €480).

Er is ook nog een "Vechline 7000BTU" (2kW) maar die is met €800+ wel erg aan de prijs. Heeft wel een koelleiding van 2,5m lees ik, dus makkelijker te monteren dan zo'n airco voor in je caravanraam. Staat op MP nu eentje voor €600, maar voor mij te ver weg helaas.
Ik ben ook nog steeds aan het oriënteren. Op MP zie ik aantal mobiele split airco's. Eentje voor 200,-- om de hoek bij mij.

Alleen tja, oud model met RC407 koudemiddel wat niet meer van deze tijd is. Wel 12000 BTU.

Monoblock wand airco is ook een optie (en dan 2 losse slangen erop zetten), dat werkt ook erg goed maar is ook stevig aan de prijs.

Die wat jij noemt zijn (maar dat is situatie afhankelijk) niet sterk genoeg. Ik heb nu een mobiele 4kW waar ik de dubbele slang mod (zo goed mogelijk) heb toegepast en deze krijgt het eigenlijk zelfs nu nog niet goed gekoeld in vergelijking met een split airco. Dus zodoende heb ik mijn vraagtekens bij die caravan split airco's...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuxie6
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-09 11:05
Wat ik lastig vind, en vaak niet goed word aan gegeven of het een aan/uit compressor is of een met een inverter in mijn beleving scheelt dat een heleboel herrie.
Of hij rustig terug toert in de nabijheid van de temperatuur. Of lomp aan en uit knalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Als het er niet bij staat ga er dan maar van uit dat het een aan/uit type betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
tuxie6 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:03:
Wat ik lastig vind, en vaak niet goed word aan gegeven of het een aan/uit compressor is of een met een inverter in mijn beleving scheelt dat een heleboel herrie.
Of hij rustig terug toert in de nabijheid van de temperatuur. Of lomp aan en uit knalt.
Goed punt. Helaas zijn er van die caravan airco's nauwelijks specificaties te vinden :-(
Energielabel staat er vaak ook niet bij.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 26-06-2024 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
tuxie6 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:03:
95% is gewoon aan/uit.

Ken enkel de LG PA11WS als mobiele inverter airco.

Verder heb je nog de Remko mobiele split airco die inverters zijn, mag ook wel voor die prijs >:).
De duurdere wand monoblock airco's zijn ook inverter, maar ook hier mag dat wel voor de vraagprijs :9.

Ofwel wat @sjirafje al zei :+.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
[...]
De foto van deze unit even in Google Lens gestopt en daarmee kunnen achterhalen dat het merk 'Quality Cooling' is, typenummer 'YFA6-05C/3-W' van de fabrikant 'China Nordica'. Er staat bij "ON/OFF Frequency." dus ik denk dat @Jazsie gelijk heeft dat het geen inverter is idd.

Ook nog een Bol.com pagina gevonden waar EAN (8720986322300) en energielabel erbij staan.
Ook op Alibaba te vinden, inkoopprijs $318 - $330 :P (minimale bestelaantal 220 stuks :+ )

Bij de 'about us' van dat 'China Nordica' bedrijf zie je ook foto's met Qlima airco's op de productielijn :+

De Homatiq CA-5000 lijkt de YFA-05C/3-W te zijn.
En de Qlima MS-AC 5001 is dan de YFA1-05C/3-W

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 26-06-2024 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:38
Aangezien er hier wel wat kenners zitten mbt warmte/etc, ik heb hier een vraag gesteld mbt het buitenhouden van (zoveel mogelijk van) de warmte van binnenuit ivm niet een mogelijkheid hebben er van buitenaf iets aan te doen:

Warmte buitenhouden vanuit binnenkant (zonwerende folie)?

Mocht iemand van hier goede tips/info hebben, graag! (Doe het even zo zodat het centraal blijft en info in dat topic uiteindelijk ook nuttig voor adneren kan zijn)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jazsie
Om even verder te gaan op mijn orientatie, wellicht een mobiele airco compleet ombouwen naar een eigen omkasting?

Je zou dan nog kunnen kiezen om de airco buiten te plaatsen en met 2 slangen naar binnen te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RPYrTrc.jpg

Jazsie gaat op zoek naar een goedkope (liefst gratis) mobiele airco op Marktplaats :P

[ Voor 16% gewijzigd door Jazsie op 27-06-2024 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

Jazsie schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:31:
Om even verder te gaan op mijn orientatie, wellicht een mobiele airco compleet ombouwen naar een eigen omkasting?

Je zou dan nog kunnen kiezen om de airco buiten te plaatsen en met 2 slangen naar binnen te gaan.

[Afbeelding]

Jazsie gaat op zoek naar een goedkope (liefst gratis) mobiele airco op Marktplaats :P
Potentieel een leuk concept, hoewel je dan feitelijk zo'n Amerikaans raam model aan het nabouwen bent. De unit helemaal buiten plaatsen met lucht slangen naar binnen is dan wel een aardige om het geluid buiten te houden.

Is de foto van iemand anders of was je er al mee begonnen? Want ik mis nog de intake en out take voor de warme kant hier.

Ik zou ook zorgen dat de warm en koude kant geïsoleerd zijn van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet

[Afbeelding]

Als je het leuk vind om te doen zou het gaaf zijn als je je voortgang hier post!

Ik vraag me alleen wel af in die foto hoe het zit met de olie van de compressor, normaal moet dat naar beneden kunnen zakken toch? Dat zie ik hier niet echt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Creesch schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:56:
[...]

Potentieel een leuk concept, hoewel je dan feitelijk zo'n Amerikaans raam model aan het nabouwen bent. De unit helemaal buiten plaatsen met lucht slangen naar binnen is dan wel een aardige om het geluid buiten te houden.

Is de foto van iemand anders of was je er al mee begonnen? Want ik mis nog de intake en out take voor de warme kant hier.

Ik zou ook zorgen dat de warm en koude kant geïsoleerd zijn van elkaar.
Foto is een voorbeeld van internet.

Met beleid en een pijpenbuiger is zoiets goed te doen zonder de airco te hoeven "bijvullen", lijkt me.

Raam airco's heb ik ook gezien op MP maar met RC407 zijn dat nogal oude modellen.
ManIkWeet schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:28:
[...]

Als je het leuk vind om te doen zou het gaaf zijn als je je voortgang hier post!

Ik vraag me alleen wel af in die foto hoe het zit met de olie van de compressor, normaal moet dat naar beneden kunnen zakken toch? Dat zie ik hier niet echt
Volgens mij maakt dat niets uit, olie gaat ook mee met de koudemiddel.
Split units hebben de compressor ook niet onder de condensor zitten maar gewoon ernaast.

Eerst maar een airco op de kop tikken die als doner kan fungeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 14:06
jkerkhov schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:29:
Zo heb ik het gedaan:

Benodigdheden
• Twee hardhouten planken (die tegen elkaar zo perfect mogelijk aansluiten) (Hardhout werkt minder, dus leek mij het best geschikt).
• Foto van het uiteinde van de slang die naar buiten moet worden geleid op ware grootte afgedrukt op A3.
• (optioneel) tochtstrip in de kleur van de planken (vuur tussen de planken en rondom de aansluiting van de slang)
• Tyraps
• Decoupeerzaag (+ houtzaag)
• Stukje elektriciteitsdraad.
• 2 stevige dunne stokjes (bv van tuinplanten) (om het uiteinde van de slang goed vast te kunnen zetten aan de planken).
• Eventueel planken om de opening aan de buitenzijde af te dekken voor als het regent.

Klaarmaken van de planken
• Markeren welke zijde van de twee planken het beste bij elkaar aansluiten (Zo klein mogelijke kier).
• Plank gereed maken
o A3 met foto van het uiteinde van de slang afdrukken.
o Afstand van de onderzijde van het gat heb ik zo gekozen dat de bocht van de airco naar het gat nagenoeg haaks is. Voor mij zou dat 60 cm zijn, maar omdat het midden van het gat op minimaal 80 cm moet zitten (zie gebruikershandleiding), moet ik voor de minimale hoogte van de onderzijde van het gat : 80 cm – 15cm (helft van het gat) = 65cm aanhouden.
o Het apparaat zal bij mij zo staan dat het ronde gat (in de opening van het uiteinde van de buis, bovenin zit).
o Zagen met de decoupeerzaag.
o Paar keer nameten, het gezaagde gat een beetje bijvijlen daar waar nodig en glad maken (met vijl of schuurpapier).
o Gaten uitmeten om de planken aan elkaar te tyrappen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vraag me af deze airco zuigt toch lucht aan is er dan geen filter nodig die je ervoor zet , bijvoorbeeld vliegengaas of zit in de unit al een filter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

@ThinkPad
Geen idee in welke ruimte jij wilt koelen maar als het een standaard slaapkamer is van +/- 30m3 kan je er van uit gaan dat je minimaal een 10000 / 12000 BTU mobiele airco nodig hebt. Wij hebben een 11000 BTU Delonghi staan uit 2016 en die trekt het net en houd het op 22 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia

Ja zit ook te kijken voor mijn tuinhuis maar kom zelf op de Eurom AC3501 uit deze zit iets hoger wat betreft prijs zo rond 525 Euro, kun je ook gebruiken als mobile airco , vermogen is iets lager zo rond de 4200 BTU ( turbo stand ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuxie6
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-09 11:05

[Afbeelding]

Houd rekening met condens, mijn herriebak polar 16ch (on/off) regeld maar zo een paar liter. En volgens mij zag ik mdf, wat allergische is voor water.
Ik heb hier ook aan zitten denken evenals een dimmer bij de compressor, geen idee of het kan.
De fans en de pomp maken een bak herrie mogelijk kan het in een kast met piramide schuim en "cpu" fans die pwm geregeld zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:21
tuxie6 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:23:
[...]

Houd rekening met condens, mijn herriebak polar 16ch (on/off) regeld maar zo een paar liter. En volgens mij zag ik mdf, wat allergische is voor water.
Ik heb hier ook aan zitten denken evenals een dimmer bij de compressor, geen idee of het kan.
De fans en de pomp maken een bak herrie mogelijk kan het in een kast met piramide schuim en "cpu" fans die pwm geregeld zijn.
De fans kun je regelen tot op een bepaalde flow. De compressor regelbaar maken moet je mee uitkijken. De olie gaat mee met het koudemiddel en stroomt dan uiteindelijk terug de compressor in. Hiervoor is wel een bepaalde snelheid nodig. Als je de compressor terug regelt kan het zijn dat de olie in de condensor blijft zitten.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Compressor regelen zal niet gaan tenzij je een inverter (regelbare) variant hebt.
Anders heb je inderdaad problemen met de olie -smering-.

Daarnaast zijn de inverter compressors meestal DC gestuurd en niet AC.

Op MP een gratis mobiele airco kunnen scoren, om vervolgens erachter te komen dat deze niet werkt :9~.
Gelukkig getest bij afhalen :Y).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
Ik heb dit jaar nog een mobile airco gekocht van Inventum een Dual Hose model van BTU 12,000 maar volgend jaar gaat het echt een spilt-unit worden, de verhuurder is eindelijk akkoord gegaan met het plaatsen van een split-unit naar lang getouwtrek.
een woning waar het 2 weken lang meer dan 28.5 graden is daar moet de verhuurder iets aan doen zodat deze temperaturen niet zo hoog oplopen, overdag was het in mijn slaapkamer 32 /35 graden, de warmte blijft lang in bakstenen hangen en het koelt ondanks ramen in de avond open binnen niet of nauwelijks af, ik woon dan ook 5 hoog met een plat dak en de hele dag zon erop, woon er 25 jaar maar ieder jaar steeds weer hoge temperaturen, ik ga waarschijnlijk wel iets meer huur betalen maar dit heb ik er graag voorover .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 19:38
ThijsRico schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 23:19:
Na het lezen van dit topic heb ik me er ook maar aan gewaagd met een inventum AC901. Plankje vlakbij het kiepraam gemaakt waardoor de afvoerslang binnen ongeveer 30cm in een rechte lijn naar buiten gaat. Voor de aanvoerkant een bakje van de action verknipt zoals ik anderen ook heb zien doen. Voor het raam een MDF plaatje gemaakt en met tocht strips ertussen tegen het kozijn gezet, het geheel zou redelijk luchtdicht moeten zijn.

Alleen nog even iets van een gaasje voor de aanvoerslang plaatsen denk ik, anders mag ik binnen een week insecten uit het apparaat gaan halen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb bijna de zelfde airco en ziet er erg netjes uit! Mijn complimenten! zou het ook ongeveer zo willen doen.

Maar misschien stomme opmerking. Maar de luchtaanvoer zit toch aan de linker kan van het apparaat achter dat filter aan de zijkant? Edit: even getest ik drukte er net een een stuk piepschuim tegen aan en de zuigkracht is zo sterk dat de plaat er strak aan blijft plakken.

Werkt het verder goed? :)

[ Voor 4% gewijzigd door Henkie-Jan op 01-07-2024 18:36 ]

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpeeters
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-06 11:44
Jazsie schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:00:
[...]
Eerst maar een airco op de kop tikken die als doner kan fungeren.
Ik geef toe niet het hele draadje te hebben gelezen, maar als je nog op zoek bent: ik heb deze toevallig te koop:
v&a aangeboden: Relatief stille mobiele airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Met donor doel ik meer op gratis of hooguit "paar" tientjes @hpeeters ;).

Als dat zo is dan kom ik em graag ophalen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThijsRico
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-08 18:15
Henkie-Jan schreef op maandag 1 juli 2024 @ 18:29:
[...]

Heb bijna de zelfde airco en ziet er erg netjes uit! Mijn complimenten! zou het ook ongeveer zo willen doen.

Maar misschien stomme opmerking. Maar de luchtaanvoer zit toch aan de linker kan van het apparaat achter dat filter aan de zijkant? Edit: even getest ik drukte er net een een stuk piepschuim tegen aan en de zuigkracht is zo sterk dat de plaat er strak aan blijft plakken.

Werkt het verder goed? :)
De luchtaanvoer van de koude zijde van de warmtewisselaar zit inderdaad bovenaan aan de zijkant, met een filter. De luchtaanvoer van de warme zijde van de warmtewisselaar zit onderaan aan de achterkant, waar ik de bak en buis omheen heb gebouwd.

Er is inderdaad een merkbaar verschil :). Op een warme dag kan ik het ongeveer 2 graden koeler krijgen en het gaat vooral een heel stuk sneller door de warmte af te voeren met de buitenlucht en de koele lucht lekker binnen te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpeeters
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-06 11:44
Jazsie schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:41:
Met donor doel ik meer op gratis of hooguit "paar" tientjes @hpeeters ;).

Als dat zo is dan kom ik em graag ophalen!
Het viel te proberen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Nou, kwam per toeval een mobiele split unit tegen voor minder dan 100,-- EUR. Spot prijs aangezien men nog 300+ durf te vragen met voor oudere modellen met R407C koudemiddel.

Zibro PX32 met 3.2kW koelvermogen met R410A koudemiddel ipv de nog oudere R407C.

Gisteren met 32gr buiten en binnen was het erg warm, mooi moment om de mobiele split unit te testen...

Resultaat vergleken met mijn Eurom PAC 14.2 met 4kW koelvermogen die ik heb omgebouwd (poging tot) met 2de slang voor aanvoer is aanzienlijk.

Standje 22gr was totaal geen probleem, compressor ging gewoon uit waarbij de Eurom non stop bleef lopen.
Uit eindelijk de temperatuur hoger ingesteld want het was gewoon koud >:).

Ben benieuwd straks wanneer het buiten aantal dagen 30+ is, aangezien bij de Eurom de compressor altijd bleef lopen en nu met de Zibro niet heb ik hoge verwachtingen :+.

Het idee om dus een doner airco om te bouwen naar "split" laat ik zoals het er nu uit ziet over aan een ander mede Tweaker :).

Toegegeven de Zibro is niet moedersmooiste, dan is de Eurom toch een heel stuk mooier... het is maar wat je wilt :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@Jazsie Dat is een fantastische prijs voor een mobiele-split met 3.2kW!! Ga je met de warme dagen wel profijt van hebben denk ik.

Ik had vorige week ook een gelukje. Gratis een 2,6kW raamairco (zo'n ding wat elk huis in de VS heeft) op kunnen halen: ThinkPad in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 15-07-2024 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Zo een raam airco is eigenlijk het beste om te ombouwen naar "split" met 2 slangen.

Kan je kiezen of je de unit buiten zet en met de slangen naar binnen gaat of andersom.

Je zal merken dat het echt stukken beter werkt dan een "single hose" mobiele airco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steenwijkerland
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Zie iid voorbeelden voorbij komen met karton, tape, etc. Tuitjes maken, afvoerslangen isoleren etc..

Ik heb gewoon de complete airco buiten neergezet onder het afdak.

Koude lucht slang naar binnen en klaar is kees.
Gaat nu nog door het raam.
Ga nu gat van 200 door de buitenmuur maken met net rooster aan de binnekant.

1. Direct koude lucht.
Door de overdruk blaast hij de gemengde lucht naar buiten (raam, rooster etc)
Word steeds kouder en kouder kan stand omlaag..
2. Geen herrie in huis van het apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Nog een voordeel daarvan is dat de lucht die je inblaast ook verse lucht is. Met alles in huis dicht om de warmte buiten te houden zal de luchtkwaliteit in huis ook achteruit gaan, met jouw oplossing niet. Perfect dus, dat heeft een split-airco zelfs niet (y)

Wel opletten dat de airco geen vliegjes/pollen naar binnen slurpt, want de inlaat waar hij normaal de binnenlucht pakt heeft mogelijk geen stoffilter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Zolang je buren er geen last van hebben lijkt het me een prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
ThinkPad schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 20:47:
Nog een voordeel daarvan is dat de lucht die je inblaast ook verse lucht is. Met alles in huis dicht om de warmte buiten te houden zal de luchtkwaliteit in huis ook achteruit gaan, met jouw oplossing niet. Perfect dus, dat heeft een split-airco zelfs niet (y)

Wel opletten dat de airco geen vliegjes/pollen naar binnen slurpt, want de inlaat waar hij normaal de binnenlucht pakt heeft mogelijk geen stoffilter.
Ha ja ik heb zelfs een Inventum AC127WSET – Dual Hose en woon 5 hoog ik denk daar valt het wel mee met vliegjes en insecten maar bij de eerste keer wat het al raak 1 wesp en een paar vliegen naar binnen gezogen deze kwamen te voorschijn bij het uitzetten , heb nu een dubbel filter voor de inlaat en hoop hiermee dat deze ongewenste gasten buiten blijven :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
Steenwijkerland schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 20:35:
Zie iid voorbeelden voorbij komen met karton, tape, etc. Tuitjes maken, afvoerslangen isoleren etc..

1. Direct koude lucht.
Grootste nadeel die @ThinkPad niet noemt is dat je airco constant blijft lopen en dat de lucht naarmate het warmer buiten is die "eruit" komt ook warmer is.

Normaal pak je de lucht van binnen die verkoelt wordt en die wordt steeds kouder. Nu pak je lucht van buiten die altijd warm is en je airco moet volle bak blijven draaien om die warme lucht koud te krijgen, verre van efficient.

Zou je een aanvoer maken voor je binnenlucht, dan ga je pas echt erop vooruit.
Vervolgens verplaatst je ook de temperatuur sensor naar binnen en je hebt zo goed als een split unit :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Veel airco's kun je zo aanpassen dat je lucht die door de verdamper stroomt via een buis aanzuigt. Vaak is dat zelfs makkelijker dan de aanpassingen voor de lucht die door de condensor stroomt.

Een externe temperatuur sensor is sowieso ook te raden of je de airco nou binnen of buiten zet om te voorkomen dat de warmte van het apparaat zelf de temperatuurmeting beïnvloed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bamieater
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-09 18:33
Mijn airco begon geluid te maken. Het ligt duidelijk aan de ventilator. De grote metalen as zit los, waardoor het plastic deel los van de as kan bewegen, wat in wrijving en geluid resulteert.

Wat is de beste methode om dit te repareren? Het is allemaal vrij vettig, en de as zit los, maar kan niet worden losgehaald van het plastic deel.

Ik denk eraan om een plat metalen clipje ertussen te schuiven, wellicht raakt de ventilator dan in disbalans.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IeueocqHr1WPZHPr8392NCKC5jY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5F0AfKT3H968BP5nFqi5dUeV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5x_b0XaXh9vWrBmV-Bm4YjMhCsM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0b4B6t8ASdYhuPQPGY2EQdMS.jpg?f=fotoalbum_large

Say what you want to say, BUT don't speak!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pl0p
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 17:20
Laat ik ook maar eens mijn conversie posten. Ik kon hem vandaag testen en de temperatuur onder de 25 graden houden ondanks dat de deur niet gesloten is.

Ik had hem eerst in de kamer zelf staan maar werd een beetje gek van het lawaai. Vandaar dat ik de de uitlaat van de koude lucht ook maar heb verlengd met een slang van 6 meter. Nu kan ik lekker in de stilte werken :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LHh-Sdd1LuPHbShypb5Knv1A34o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6LuO330R7phczePEsigQQkm1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_sBeWrN3QZaeY8VKC4OKqN8iwc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ruGxJP3Go52iBmJufEQ52qtW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXVaFXYKFtzV9LQ4JNPNxafMTY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kl6KUgW8p8GYUd5z5DXUUFrI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJb8PxyJnUIqodgFhKbt_fqhtvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GtxYq0pVDHFCpYOsD5DrbIxK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rkAoKo9IKNu1avArNM3Vrl7PKe4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wJuCdDyBLBhuTnvoqDxExSBt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Creatief, als het maar werkt toch :).
Bamieater schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:13:
Mijn airco begon geluid te maken. Het ligt duidelijk aan de ventilator. De grote metalen as zit los, waardoor het plastic deel los van de as kan bewegen, wat in wrijving en geluid resulteert.

Wat is de beste methode om dit te repareren? Het is allemaal vrij vettig, en de as zit los, maar kan niet worden losgehaald van het plastic deel.

Ik denk eraan om een plat metalen clipje ertussen te schuiven, wellicht raakt de ventilator dan in disbalans.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo te lezen heb je minimale speling ertussen zitten.

Gewoon locktide ertussen doen?

Anders loshalen en de grote as verwarmen om los te halen en dan terug verlijmen met 2 componenten lijm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steenwijkerland
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Leuk topic.

Heb het hele zaakje andersom gedaan.

Mobile airco 8000btu buiten onder de overkapping geplaatst.

Gat van 200 door de spouwmuur en de slang aangesloten.
Binnen een net rooster geplaatst.

Heerlijke koele lucht en geen herrie in de woonkamer.

Roosters in de ramen open ivm de overdruk.
Ook geen aanzuig meer van warmelucht.
Afvoer druppel water loopt vanzelf weg.

En minder herrie buiten dan de warmtepomp van 2 huizen verder...

[ Voor 9% gewijzigd door Steenwijkerland op 13-08-2024 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Laatst online: 12-09 19:04
Steenwijkerland schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:48:
Leuk topic.

Heb het hele zaakje andersom gedaan.

Mobile airco 8000btu buiten onder de overkapping geplaatst.

Gat van 200 door de spouwmuur en de slang aangesloten.
Binnen een net rooster geplaatst.

Heerlijke koele lucht en geen herrie in de woonkamer.

Roosters in de ramen open ivm de overdruk.
Ook geen aanzuig meer van warmelucht.
Afvoer druppel water loopt vanzelf weg.

En minder herrie buiten dan de warmtepomp van 2 huizen verder...
Klinkt leuk, maar het nadeel is wel dat de lucht van je woonkamer zelf niet gekoeld wordt maar dat je dus nieuwe lucht van buiten haalt, die afkoelt en in de woonkamer stopt. Normaal gesproken wordt de reeds semi-afgekoelde lucht nogmaals door de airco aangezogen en verder afgekoeld. Maar goed, je hebt er een hoop voordelen tegenover staan nu :)

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

pl0p schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 00:12:
Laat ik ook maar eens mijn conversie posten. Ik kon hem vandaag testen en de temperatuur onder de 25 graden houden ondanks dat de deur niet gesloten is.
Cool :+
Voor de herrie is dit natuurlijk een prima tweakert oplossing, ik ben niet zeker betreffende stroomkosten.
Overigens hou ik mijn woonkamer ook onder de 24 graden zonder kunstingrepen op mijn mobiele airco.
Zeker leuk om creativiteit te zien d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tronmedia
Inventum AC127WSET

Deksel van bouwmarkt, mdf voorzetraam, horrengaas ( kans dat je insecten naar binnen zuigt ).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ksZJrXGSFbUp3OY8RVESkWOq7k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KhkqbNyUl3Fm4MFfM1cJeIeH.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TSf_H59n2pAPY5zjvKFZcCLM50o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IEnnBGxvNbTVuyFHH0spQGma.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EhBZPQA-2AoWOkXxv0sTkywOiR8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pWLVYLyRkEquvowrgLb81iaf.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1BLcme6szd3xd9mYGTkjjpajY4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Z7wFVlYVM5ngiEKJrfC2W6bv.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManIkWeet
tronmedia schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:13:
kans dat je insecten naar binnen zuigt
Is dat een probleem? Je bent zo'n beetje de eerste die hierover praat in dit draadje volgens mij :D

Het valt mij op dat het rooster van de koude kant een filter heeft, maar die van de warme kant niet. (bij mijn A/C)
De enige verklaring die ik daarvoor heb is dat de ruimte tussen de spijlen van de warme radiator veel groter is, en dus dat er veel minder makkelijk stof(/insecten) achter kan blijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tronmedia
ManIkWeet schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:20:
[...]

Is dat een probleem? Je bent zo'n beetje de eerste die hierover praat in dit draadje volgens mij :D

Het valt mij op dat het rooster van de koude kant een filter heeft, maar die van de warme kant niet. (bij mijn A/C)
De enige verklaring die ik daarvoor heb is dat de ruimte tussen de spijlen van de warme radiator veel groter is, en dus dat er veel minder makkelijk stof(/insecten) achter kan blijven?
Misschien toeval maar bij de eerste keer kwam er een wesp uit de airco, ik heb voor de zekerheid maar was gaas ervoor gedaan en sindsdien geen last meer van ongewenste gasten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godofal
  • Niet online

godofal

Ik heb ook een filter over de intake zitten. Redenatie is dat die aangezogen lucht over een vrij dunne radiator gaat en elke blokkade daar de efficientie vermindert. Vliegjes en stofjes e.d. zijn dus niet echt wenselijk.
De meeste mobiele aircos hebben zelf filters maar als je er een doos/slang overheen plakt kom je daar lastig bij natuurlijk.

Pantys zijn goed geschikt voor de "standaard" slangen het raam uit. Sok gedeelte afknippen en over het uiteinde van de slang rollen, klaar. Goedkoop en gemakkelijk te vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 16:28
Steenwijkerland schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 20:35:

1. Direct koude lucht.
Ik heb hem in een aparte zolderkamer gezet en daar een gat in de muur gemaakt (180mm). Daar blaast dan koude lucht door naar binnen richting de rest van het huis. Dit werkt verrassend goed, door alle ramen te sluiten en alleen beneden in de woonkamer één rooster open te zetten (als afvoer) werd het hele huis gekoeld. Afgelopen maandag buiten 33, binnen 23.8 constant de hele dag. Verse lucht. Hij moet dan wel continue (950Watt in mij geval) aan staan.

Het kamertje waar hij staan, warmt fors op. Ramen helemaal open daar. Afvoerslang naar buiten gericht.

Wat vooral opvalt is dat het naast dat het koeler is, vooral droger in huis is. Dat laatste draagt misschien wel het meest bij aan de perceptie dat het koel is. RV daalde zo met 10% en dan bij 23.8 constant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
950 watt vind ik anders dikke prima als daarmee je hele huis op ~24gr zit...

Vooral benieuwd hoe je de koude lucht door het hele huis verspreid krijgt, niet geheel duidelijk uit je verhaal...

Pagina: 1 ... 11 ... 13 Laatste