Warmte buitenhouden vanuit binnenkant (zonwerende folie)?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:43
Ik woon in een oudere huurflat waar het in de zomer binnen zo'n beetje net zo warm wordt als buiten. Helaas kan ik de zon in de woonkamer niet buiten tegenhouden, ik kan niet bij de ramen, waar ik op slaapkamer en keuken (dankzij balkon) wel gordijnen buiten kan hangen.

Nu heb ik provisorisch van die reddingsdekens (die hele dunne reflecterende) voor het raam geplakt, maar heeft dit eigenlijk wel zin? Ik hoor altijd 'je moet de zon buiten tegenhouden, eenmaal binnen heeft het geen zin'.

Gordijnen hangen nog voor de vensterbank, zo'n 30cm van de ramen, dus dat snap ik... heeft geen/amper zin.

Die reddingsdekens kan ik zo goed als tegen de ramen hangen, maar zo goed als... is dat goed genoeg? (Zeg op max een halve cm aan de zijkanten tot er tegen aan in het midden. Is dat uberhaupt nuttiger dan de gordijnen? (Onder het motto, eenmaal binnen...)

Dan is er nog de zonnewerende folie die je tegen je ramen kan plakken, maar dit lijkt me een vrij defnitieve oplossing en dat is ook niet helemaal wat ik wil.

De gordijnen (zowel buiten als binnen) kunnen makkelijk open en dicht, de 'reddingsdekens' kan ik makkelijk bevestigen en loshalen met klitteband. Die folie lijkt me danwel onmogelijk danwel compleet onpraktisch om als flexibele oplossing te zien.

Heb ook wel een mobiele aico btw (split unit is ook geen optie hier vanuit de corporatie) maar dat is een hoop lawaai en energie voor een kortdurend resultaat (als in, zo gauw hij uit gaat gaat de temperatuur weer omhoog).

Dus... Zijn er nog tips of is die reddingsdeken oplossing zo gek nog niet en heeft het toch wel zin?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:03

bonzz.netninja

Niente baffi

"Die reddingsdekens kan ik zo goed als tegen de ramen hangen, maar zo goed als... is dat goed genoeg? (Zeg op max een halve cm aan de zijkanten tot er tegen aan in het midden"

Let op thermische breuken. Raambekleding aan de binnnenkant van je (oa. hr++) glas moet vooral niet te dicht tegen het raam. Daarmee wordt het veel te heet tussen raam en raambekleding met een grote kans op een enorm thermische breuk (scheur) in je ruit.

Ik had dat ook, sta je raar te koekeloeren sochtens als er een enorme scheur in je grote ruit zit.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
bonzz.netninja schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:32:
"Die reddingsdekens kan ik zo goed als tegen de ramen hangen, maar zo goed als... is dat goed genoeg? (Zeg op max een halve cm aan de zijkanten tot er tegen aan in het midden"

Let op thermische breuken. Raambekleding aan de binnnenkant van je (oa. hr++) glas moet vooral niet te dicht tegen het raam. Daarmee wordt het veel te heet tussen raam en raambekleding met een grote kans op een enorm thermische breuk (scheur) in je ruit.

Ik had dat ook, sta je raar te koekeloeren sochtens als er een enorme scheur in je grote ruit zit.
Ja, goed punt... Misschien toch maar geen risico nemen, begreep zoiets al wel maar tegelijk zie ik ook zonnewerende folie voor op (de binnenkant van) de dubbelgas ramen dus wist niet heelmaal wat ik ervan moest denken.

Zie nu dat ik wellicht toch een provisorische oplossing voor de achterkant kan bedenken, dus misschien toch daar maar voor gaan (en vanaf morgen wordt het sowieso weer koeler dus voor nu maar even eraf gehaald)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-04 19:35
m0ridin schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:03:
Ik woon in een oudere huurflat waar het in de zomer binnen zo'n beetje net zo warm wordt als buiten. Helaas kan ik de zon in de woonkamer niet buiten tegenhouden, ik kan niet bij de ramen, waar ik op slaapkamer en keuken (dankzij balkon) wel gordijnen buiten kan hangen.

Nu heb ik provisorisch van die reddingsdekens (die hele dunne reflecterende) voor het raam geplakt, maar heeft dit eigenlijk wel zin? Ik hoor altijd 'je moet de zon buiten tegenhouden, eenmaal binnen heeft het geen zin'.

Gordijnen hangen nog voor de vensterbank, zo'n 30cm van de ramen, dus dat snap ik... heeft geen/amper zin.

Die reddingsdekens kan ik zo goed als tegen de ramen hangen, maar zo goed als... is dat goed genoeg? (Zeg op max een halve cm aan de zijkanten tot er tegen aan in het midden. Is dat uberhaupt nuttiger dan de gordijnen? (Onder het motto, eenmaal binnen...)

Dan is er nog de zonnewerende folie die je tegen je ramen kan plakken, maar dit lijkt me een vrij defnitieve oplossing en dat is ook niet helemaal wat ik wil.

De gordijnen (zowel buiten als binnen) kunnen makkelijk open en dicht, de 'reddingsdekens' kan ik makkelijk bevestigen en loshalen met klitteband. Die folie lijkt me danwel onmogelijk danwel compleet onpraktisch om als flexibele oplossing te zien.

Heb ook wel een mobiele aico btw (split unit is ook geen optie hier vanuit de corporatie) maar dat is een hoop lawaai en energie voor een kortdurend resultaat (als in, zo gauw hij uit gaat gaat de temperatuur weer omhoog).

Dus... Zijn er nog tips of is die reddingsdeken oplossing zo gek nog niet en heeft het toch wel zin?
toon volledige bericht
Ik had het zelfde probleem en heb toen de tijd folie laten plaatsen maar dit was op een raam met enkelglas, dit heeft zeker geholpen maar helaas niet genoeg ben toen overgegaan tot het plaatsen van screens , met
toestemming van de woningbouw, bij verhuizing moet ik deze verwijderen , wat betreft airco het beste is een split-unit met deel buiten en binnen maar je moet wel de ruimte hiervoor hebben zeker het plaatsen van de'
buiten-unit , ik kreeg echter zelf geen toestemming hiervoor maar wel voor een monoblock ( geen mobiele airco ),
ik woon 5 hoog met een plat dak temperaturen waren zo rond de 35/40 graden in de zomer en dit is niet gezond, nu is het aangenaam met screens in combinatie met een airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-05 23:03

Deathchant

Don't intend. Do!

@m0ridin
Even een soort van crosspost uit het huiskamer gedeelte waar ik dit ook al postte:

Ik had eerst overal gewoon witte lakens van de Action aan de buitenkant van het raam hangen met punaises in het kozijn om het glas niet te laten opwarmen door de zon. Maar ik wilde dus een wat duurzamere en gemakkelijkere oplossing.
Ik heb schaduwdoek besteld met zuignappen, die ik dan hier op maat kan knippen. Met verzending en btw wel 126 euro kwijt, maar het dekt wel alle ramen af :)
Deze: https://brokerskunststoff...ter-breed-met-zuignappen/

Nou zeg, ze hebben me dat toch een partijtje scheef van de rol afgesneden :'( Ben een half uur bezig geweest met alles passend snijden (en nog is het niet helemaal netjes):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n2JebP3g3yQ_9X-0VtEvBfyWCVA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aYuM622g8OO2xmZaBmkqOE86.jpg?f=fotoalbum_large

Maar goed, zo gezegd zo gedaan, lekker geknipt op 1,60x1,62m (en 1,5cm overlap aan alle kanten), en toen de gaatjes gemaakt op 4,5cm van de rand af en even met potlood erop geschreven wat rechtsboven, linksboven etc. is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fy0pusYmw9kGDaO87oU9UJ5SqRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/om9SOefisAoe5jEKNIWQ4Oy7.jpg?f=fotoalbum_large

Om de vraag te beantwoorden hoe donker het is: ja, het maakt de boel binnen ietsje donkerder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUGtAhGHyO_BIVAMquhYEh_Ek5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RdNWsmgPFxJzRJSy7uJVAQ55.jpg?f=fotoalbum_large

Van buiten ziet het dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5wttaD6shG2GWXW9-mu9fez_UI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QtT8uIfiLUpNzQBFdjf5GhrU.jpg?f=fotoalbum_large

ik kan bijna niks door het schaduwdoek zien als de zon er vol op schijnt. Als de zon er nog niet vol op schijnt (ik heb tuin op het zuiden), dan zie je er genoeg doorheen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJwWQmqX5wIp1C7T8DVYQk0NOss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uh5EzB6ZYxqayDM7WL9mw58I.jpg?f=fotoalbum_large

Hier kun je checken of het beter is om donkere of witte doeken te nemen: https://www.zonwering-fab...k-is-het-meest-effectief/

Bovenverdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7u5OLScf_CUUIAafShSVuTyqqOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4mvZNBCeb5nS4QDdJ2gtJBza.jpg?f=fotoalbum_large

Kep nog van de restjes het raampje boven de keukendeur voorzien van schaduwdoek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBJ5cScQe1P6mMe20DcQ4zBXOOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WfnquN7COBXqwiwqNdT3Oz8k.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas heb ik niet genoeg doek (en zuignappen) meer over om voor de keukendeur iets te maken. Dus daar staat de parasol voor.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je hittewerende folie aan de binnenkant van de ramen plakt kan het glas stuk gaan. Toen wij een huurappartement hadden hingen we handdoeken voor de ramen in een hittegolf. Natte handdoeken dan wordt de energie van de zon in verdampen van het water gestopt ipv opwarmen wat er achter de handdoek zit.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Marzman schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:08:
Als je hittewerende folie aan de binnenkant van de ramen plakt kan het glas stuk gaan. Toen wij een huurappartement hadden hingen we handdoeken voor de ramen in een hittegolf. Natte handdoeken dan wordt de energie van de zon in verdampen van het water gestopt ipv opwarmen wat er achter de handdoek zit.
Oh dat is idd wel slim, dat natmaken! Daar had ik niet aan gedacht toen ik nog witte lakens aan de buitenkant voor de ramen hing. Ben je dan op een warme dag niet elk uur bezig met opnieuw de boel natmaken?

Overigens heb ik nu gewoon wit schaduwdoek hangen, maar zoals ik in de vorige post al aangaf schijnt er dus een theorie te zijn dat zwarte doeken beter zijn, omdat je alle aspecten van de zoninstralingsfactor moet meerekenen:
- reflectie
- transmissie
- absorptie

En vooral die middelste zou het em om gaan: zwart doek laat minder licht/warmte door, maar absorbeert wel meer en geeft ook weer meer warmte af aan de omgeving. Hoe het kan dat het raam dan niet de volle blast hiervan krijgt is me dan nog niet duidelijk; je zou immers denken dat bij een wit doek de reflectie dusdanig hoog is en de absorptie dusdanig laag, dat de hoeveelheid licht en warmte die dan méér doorgelaten wordt dan het zwarte doek verwaarloosbaar zou zijn. Dit is dan slechts 1 artikeltje van een zonnewering-fabrikant.

Hier staat ook wederom uitgelegd dat een zwart doek beter is: hoe meer het absorbeert, hoe minder het doorlaat:
https://www.nettenverkoop..._schaduwdoek_is_het_beste

Ik ben nog steeds van mening dat een zwart doek dan weliswaar veel hitte absorbeert en dan niet doorlaat, maar dat de warmte wel weer afgegeven wordt aan de omgeving, in dit geval dus stralingswarmte naar het glas toe. Maar ja, ik ken de verdere science niet, dus what do I know?
Die mening wordt hier dan ook weer ontkracht: https://www.zwartgroen.nl...haduwdoek-waar-let-je-op/
"Donkere kleuren absorberen meer hitte, waardoor er minder warmte onder het doek voelbaar is. Lichtere kleuren, zoals wit en grijstinten, laten soms tot wel 15% meer UV-straling door"

Ik vind het allemaal aannemelijk :)

In ieder geval ga ik gevoelsmatig kapot van de hitte in een zwart tshirt en in een wit tshirt blijft het gevoelsmatig koeler aanvoelen op mijn lijf (en vooral intern).

Maar ja, in ieder geval dit vat het wel goed samen:
"Zwarte zonwering absorbeert meer zonlicht dan dat witte zonwering reflecteert. Dat is dan ook de reden dat er bij het gebruik van zwarte zonwering minder warmte / zon ‘overblijft’ om uw woning binnen te dringen dan bij witte zonwering."

[ Voor 30% gewijzigd door Deathchant op 27-06-2024 12:37 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Deathchant schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:14:
[...]

Oh dat is idd wel slim, dat natmaken! Daar had ik niet aan gedacht toen ik nog witte lakens aan de buitenkant voor de ramen hing. Ben je dan op een warme dag niet elk uur bezig met opnieuw de boel natmaken?
Wij gebruikten die grote handdoeken voor op het strand (strandlakens).
Overigens heb ik nu gewoon wit schaduwdoek hangen, maar zoals ik in de vorige post al aangaf schijnt er dus een theorie te zijn dat zwarte doeken beter zijn, omdat je alle aspecten van de zoninstralingsfactor moet meerekenen:
- reflectie
- transmissie
- absorptie

En vooral die middelste zou het em om gaan: zwart doek laat minder licht/warmte door, maar absorbeert wel meer en geeft ook weer meer warmte af aan de omgeving. Hoe het kan dat het raam dan niet de volle blast hiervan krijgt is me dan nog niet duidelijk; je zou immers denken dat bij een wit doek de reflectie dusdanig hoog is en de absorptie dusdanig laag, dat de hoeveelheid licht en warmte die dan méér doorgelaten wordt dan het zwarte doek verwaarloosbaar zou zijn. Dit is dan slechts 1 artikeltje van een zonnewering-fabrikant.

Hier staat ook wederom uitgelegd dat een zwart doek beter is: hoe meer het absorbeert, hoe minder het doorlaat:
https://www.nettenverkoop..._schaduwdoek_is_het_beste

Ik ben nog steeds van mening dat een zwart doek dan weliswaar veel hitte absorbeert en dan niet doorlaat, maar dat de warmte wel weer afgegeven wordt aan de omgeving, in dit geval dus stralingswarmte naar het glas toe. Maar ja, ik ken de verdere science niet, dus what do I know?
Die mening wordt hier dan ook weer ontkracht: https://www.zwartgroen.nl...haduwdoek-waar-let-je-op/
"Donkere kleuren absorberen meer hitte, waardoor er minder warmte onder het doek voelbaar is. Lichtere kleuren, zoals wit en grijstinten, laten soms tot wel 15% meer UV-straling door"

Ik vind het allemaal aannemelijk :)

In ieder geval ga ik gevoelsmatig kapot van de hitte in een zwart tshirt en in een wit tshirt blijft het gevoelsmatig koeler aanvoelen op mijn lijf (en vooral intern).
toon volledige bericht
Nu is het bij ons ook een schaduwdoek en de gordijnen dicht. Wil nog wel een keer rolluiken maar er staan nog andere belangrijkere dingen op het lijstje voor de woning die eerst moeten.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
@tronmedia Fijn dat er voor jou een goede oplossing is gekomen :) Ben me bewust van het feit dat een split unit airco idd de beste oplossing is, maar helaas is plaatsing daarvan hier geen optie...

Echt grote investeringen wil ik ook niet doen, heb de ijdele hoop toch nog eens iets te kunnen gaan kopen en het is hier het investeren niet waard (qua flat/woning zelf). Dus ben voor nu nog op zoek naar quick and dirty oplossingen ;)

@Deathchant Thanks voor de uitgebreide reactie! Probleem is dus dat ik er van buiten niet bij kan, ik woon 2 hoog en aan de woonkamerramen/kant zit geen balkon. Kan dus niet iets buiten plakken/doen (hoewel ik aan de achterkant misschien nog enigzins provisorisch iets kan verzinne).

@Marzman Heb het folie onderussen idd maar weggehaald, de vorige zomer is het gelukkig goed gegaan maar voelde dat het raam idd goed heet werd en liever geen risico verder (ook omdat vandaag in principe even de laatste echt warme dag is.

Grappig en handig idee van de natte handdoeken, zie eerlijk gezegd niet hoe dat bij mij praktisch zou werken (zoveel handdoeken heb ik niet ;) Ramen zijn nogal groot)

Ik denk en puzzel in de tussentijd nog even verder, als mijn huidige idee van een oplossing achter gaat werken dan zal dat voor nu voldoende zijn denk ik... De voorkant komt de zon in de loop van de middag op, dan is het ergste al een beetje voorbij hopelijk en hou ik het maar bij gordijnen (daar kan ik ECHT niks handigs bedenken voor de buitenkant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-04 19:35
m0ridin schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:28:
@tronmedia Fijn dat er voor jou een goede oplossing is gekomen :) Ben me bewust van het feit dat een split unit airco idd de beste oplossing is, maar helaas is plaatsing daarvan hier geen optie...

Echt grote investeringen wil ik ook niet doen, heb de ijdele hoop toch nog eens iets te kunnen gaan kopen en het is hier het investeren niet waard (qua flat/woning zelf). Dus ben voor nu nog op zoek naar quick and dirty oplossingen ;)

@Deathchant Thanks voor de uitgebreide reactie! Probleem is dus dat ik er van buiten niet bij kan, ik woon 2 hoog en aan de woonkamerramen/kant zit geen balkon. Kan dus niet iets buiten plakken/doen (hoewel ik aan de achterkant misschien nog enigzins provisorisch iets kan verzinne).

@Marzman Heb het folie onderussen idd maar weggehaald, de vorige zomer is het gelukkig goed gegaan maar voelde dat het raam idd goed heet werd en liever geen risico verder (ook omdat vandaag in principe even de laatste echt warme dag is.

Grappig en handig idee van de natte handdoeken, zie eerlijk gezegd niet hoe dat bij mij praktisch zou werken (zoveel handdoeken heb ik niet ;) Ramen zijn nogal groot)

Ik denk en puzzel in de tussentijd nog even verder, als mijn huidige idee van een oplossing achter gaat werken dan zal dat voor nu voldoende zijn denk ik... De voorkant komt de zon in de loop van de middag op, dan is het ergste al een beetje voorbij hopelijk en hou ik het maar bij gordijnen (daar kan ik ECHT niks handigs bedenken voor de buitenkant)
toon volledige bericht
Aha mooi het is inderdaad een kwestie om de zon van je ramen te houden dus je bent nu goed bezig, het is al een soort screens zie ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

m0ridin schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:28:

Je kunt die doeken met zuignappen ook aan de binnenkant hangen. Ja, je glas warmt wel op, maar je hebt in ieder geval een wat directere barriere om warmte te weren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Ik heb in de woonkamer 'dubbele wit-kleurige Plissé' zo'n 3 cm vóór het ramen zitten, geheel dicht houd dit de warmte straling van de zon -die je anders voelt- zo goed als geheel tegen.
(en in de winter houd het de warmte binnen!)

Niet goedkoop, maar wel mooi.

Boven op de slaapkamers heb ik een houten raamwerk met aluminium bubbel-folie bespannen en kan ik vanuit het 'kiep-raam' met RVS haakjes er voor zetten, dit houd alles tegen; warmte, licht, insecten..

[ Voor 27% gewijzigd door natural colour op 27-06-2024 12:46 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:03

bonzz.netninja

Niente baffi

natural colour schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:42:
Ik heb in de woonkamer 'dubbele wit-kleurige Plissé' zo'n 3 cm vóór het ramen zitten, geheel dicht houd dit de warmte straling van de zon -die je anders voelt- zo goed als geheel tegen.
(en in de winter houd het de warmte binnen!)

Niet goedkoop, maar wel mooi.

Boven op de slaapkamers heb ik een houten raamwerk met aluminium bubbel-folie bespannen en kan ik vanuit het 'kiep-raam' met RVS haakjes er voor zetten, dit houd alles tegen; warmte, licht, insecten..
Ja dat had ik ook, met een thermische breuk in mijn grote voorruit tot gevolg dus. Ik zou hem minimaal 10cm van je ruit gaan plaatsen.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@Deathchant en @natural colour Dat is het hem dus, tegen het raam aan de binnenkant lijkt dus ook geen topplan ivm thermische breuk mogelijkheid.

Zat even te denken aan een magnetische oplossing, maar dat gaat m niet worden. Ga nu waarschijnlijk voor zo'n 'inschuifbare douchestang' die ik tussen de muren kan klemmen. Even met een koord ook binnen vastzetten zodat ALS hij toch losschien hij niet naar beneden kukelt.

Heb een (naar binnen gaand) klapraam waardoor ik het zou moeten kunnen plaatsen. Deze oplossing heb ik dus ook al op balkons en keuken en dat werkt wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

m0ridin schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:04:
@Deathchant en @natural colour Dat is het hem dus, tegen het raam aan de binnenkant lijkt dus ook geen topplan ivm thermische breuk mogelijkheid.
Die thermische breuk ging over het aanbrengen van (plak) folie, niet van schaduwdoeken met zuignappen ;)
Ik heb hier aan 1 raam ook schaduwdoek met zuignappen aan de binnenkant, omdat ik niet zo hoog op de ladder durf te staan om het aan de buitenkant op te hangen (en in de herfst weer af te moeten halen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Deathchant schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:21:
[...]

Die thermische breuk ging over het aanbrengen van (plak) folie, niet van schaduwdoeken met zuignappen ;)
Ik heb hier aan 1 raam ook schaduwdoek met zuignappen aan de binnenkant, omdat ik niet zo hoog op de ladder durf te staan om het aan de buitenkant op te hangen (en in de herfst weer af te moeten halen).
Nee toch?

Van wat ik begreep als je het uberhaupt te dicht tegen de ramen plaatst... Vandaar dat er ook overal wordt aangeraden (als ik op thermische breuk zoek iig) om gordijnen, lamellen etc op enige afstand van het glas te plaatsen :)
Pagina: 1