Helaas is het mij niet gelukt met mijn 2 linkerhanden om iets goed te krijgen dat ook bleef zitten.jinks26 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:28:
[...]
Heb je eventuele foto's van je ombouw? Is het gelukt met je type airco
Merk je alsnog positieve ervaringen qua koeling ?miniterror schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 17:53:
[...]
Helaas is het mij niet gelukt met mijn 2 linkerhanden om iets goed te krijgen dat ook bleef zitten.
De kamer waar die staat wel, je merkt een koude muur waar je tegenaan loopt maar zodra die uitgaat is het over en is het binnen no time weer warm, denk door de warmte uit de muren.jinks26 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 19:01:
[...]
Merk je alsnog positieve ervaringen qua koeling ?
Om te slapen maakt die best wat geluid, daar moet je zeker tegen kunnen.
Had zelf ook gehoopt dat de verkoeling ook buiten de gang merkbaar zou zijn, blaas met en ventilator de gang op richting andere kamer maar daar merk je er niets van, althans dat idee had ik vorig jaar.
Dit jaar nog niet aangehad, vandaag pas de echt eerste warme dag dat ik zou denken om hem aan te zetten, echter gaat het vanavond regenen volgens de voorspelling dus besloten om hem niet aan te zetten.
Wil hem eigenlijk alleen gebruiken als het echt superwarm word/is.
Via mijn pa zijn werk heb ik 7mm dik acryl ofzoiets kunnen krijgen, lichtelijke overkill, maar hey, gratisManIkWeet schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 19:04:
Wat voor plaat materiaal gebruiken jullie? Ik heb een vrij groot raam (105x65) en 't moet wel tegen een regen spetterje kunnen lijkt mij?
Moet zelf nog steeds beginnen aan de klus, ben veel te druk met andere dingen.
People as things, that’s where it starts.
Haha behoorlijk overkillRobinHood schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:53:
[...]
Via mijn pa zijn werk heb ik 7mm dik acryl ofzoiets kunnen krijgen, lichtelijke overkill, maar hey, gratis![]()
Ben vandaag met oud hout in de schuur aan de slag geweest, morgen eens kijken of ik de tweede slang eraan kan knutselen
:strip_exif()/f/image/hbWb0QKhDzHvTp3UAMdqRBO6.jpg?f=fotoalbum_large)
Karton en rol duct-tape was makkelijker geweest en net zo effectief.
Zelf heb ik het professioneler aangepakt uiteindelijk want door het verplaatsen iederkeer liet het karton/tape los, het hout zit vast met bouten en daarachter ringen, ook aan de onderkant en lekt geen lucht.
In het raam had ik een houten schot zitten met 2 gaten erin.
Mja maar dat ding staat een beetje werkloos te verstoffen sinds ik een vaste airco heb.
Zelf heb ik het professioneler aangepakt uiteindelijk want door het verplaatsen iederkeer liet het karton/tape los, het hout zit vast met bouten en daarachter ringen, ook aan de onderkant en lekt geen lucht.
In het raam had ik een houten schot zitten met 2 gaten erin.
Mja maar dat ding staat een beetje werkloos te verstoffen sinds ik een vaste airco heb.
:strip_exif()/f/image/fGb7elbxpcJ3NfjpAIqrcIHy.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 03-06-2021 21:32 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Niet doen kan je MV niet hebben het luchtdebiet wat een Airco uitblaast is fors, je zal veel warme lucht met de airco uitblaas zo via de vervuilde kanalen de woning inblazen, ook al zou je de MV op max stand zetten dan nog wil het niet.ErikVers schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 23:45:
[...]
Heb je dit uiteindelijk ook gedaan (de aanvoer uit je woning pakken)>?
Ik ben ook van plan dit te doen (aanvoer airco vanuit hoofd leiding MV en de afvoer sluit ik op een vrije input van de MV box aan.) Hierdoor blijft normale ventialtie in stand, alleen wordt de lucht veel efficienter ingezet, eigenlijk zou ik zonder Tweaken, dus twee ventilatie boxxen hebben :-)
Andere optie: MV uitzetten en je airco gewoon laten uitblazen door bestaande afvoer, ventileren moet een woning toch al (lucht dichte woning met hoge RC waarde)
Wat wel kan is je MV afkoppelen en daarboven een T stuk zetten en naar je MV box een overdruk/terugslagklep.
Nog nooit gedaan....D2D_Christiaan schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:57:
@Reject @drjake @Arnout @AircoFreak
Ik wil ook de Tristar AC-5477 (of soortgelijk) aanschaffen en modden met een tweede slang. Één vraagje: hoe vaak dien je het condenswater af te tappen?
Inspirerend topic.
Heb 2 mobiele airco's aangeschaft, was een koopje tweedehands en ben bang dat ik binnenkort ook maar eens moet gaan knutselen om er duo-slang airco's van te maken.
Vandaag bezig geweest met het isoleren van de afvoerslang met handdoeken, aluminiumfolie en tape. Die geeft geen warmte meer af.
Heb 2 mobiele airco's aangeschaft, was een koopje tweedehands en ben bang dat ik binnenkort ook maar eens moet gaan knutselen om er duo-slang airco's van te maken.
Vandaag bezig geweest met het isoleren van de afvoerslang met handdoeken, aluminiumfolie en tape. Die geeft geen warmte meer af.
[ Voor 25% gewijzigd door Rtje84 op 05-06-2021 00:38 ]
Na het lezen van dit topic heb ik de gok genomen en ook de volgende creatie in elkaar geflanst.
2 slangen besteld van de ventilatieshop;
125mm tbv uitlaat 4x geïsoleerd steenwol.
Compressor inlaat 150mm niet geïsoleerd.
Airco opengehaald en verschillende stukken isolatie aangebracht om de boel goed te scheiden (oude isolatiemateriaal wat er inzat was vrijwel vergaan).
Plaat voor het raam is een stukkie MDF, twee douchegordijnstangen en wat afdichtingsmateriaal.
:strip_exif()/f/image/rDUHcALF3Sve7B0TLuWWe92Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zgQryhQDff2pvbfiTEtY0zJX.jpg?f=fotoalbum_large)
Airco opengehaald en verschillende stukken isolatie aangebracht om de boel goed te scheiden (oude isolatiemateriaal wat er inzat was vrijwel vergaan).
Plaat voor het raam is een stukkie MDF, twee douchegordijnstangen en wat afdichtingsmateriaal.
:strip_exif()/f/image/rDUHcALF3Sve7B0TLuWWe92Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zgQryhQDff2pvbfiTEtY0zJX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fbgEzFoVhBxeXmv94y6xxE2T.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door MerlijnD op 05-06-2021 14:13 ]
Ik heb een FUAVE 12000 btu mobiele airco. Vorig jaar veelvuldig gebruik van gemaakt. En ook geprobeerd om hem via 2 slangen werkend te krijgen.
Ik heb een gegronde MDF plaat en tochtband gebruikt om het raam van 120x150cm af te sluiten. Een kunststof Action bak gebruikt om de aanvoer op de machine af te sluiten. En standaard lamellen roosters voor aan en afvoer.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KuUw4z9pikGCNvq3Ei7VnLyR.jpg?f=user_large)
Het probleem is alleen, dat zodra ik de buiten aanvoer aansluit, de compressor binnen een paar minuten uit slaat en ook niet weer vanzelf aangaat. Wanneer ik de aanvoer in zijn geheel los koppel, dan werkt de machine na een paar minuten weer, en gaat ook de hele dag door.
Ik verdenk zelf de lamellen roosters ervan, niet voldoende aanvoer door te geven. Dan zou een grotere, of misschien meer aansluitingen, voldoende moeten zijn. Ik heb de aan en afvoer ook al zover mogelijk van elkaar gescheiden. Maar als ik dan zie hoe klein de aanvoer bij sommige mensen hier is, dan begin ik toch ook weer te twijfelen.
Ik mag toch aannemen dat de aanvoer van de condensor onder de afvoer zit hier. Boven is een "gesloten" circuit en onder is ook een "gesloten" circuit.
:strip_exif()/f/image/P5yq2CJ6v9uTsB2qHKDXXCAq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eGPjfo9zeUo0N8TAEYszKtBf.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand een idee wat er mis zou kunnen gaan?
Ik heb een gegronde MDF plaat en tochtband gebruikt om het raam van 120x150cm af te sluiten. Een kunststof Action bak gebruikt om de aanvoer op de machine af te sluiten. En standaard lamellen roosters voor aan en afvoer.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KuUw4z9pikGCNvq3Ei7VnLyR.jpg?f=user_large)
Het probleem is alleen, dat zodra ik de buiten aanvoer aansluit, de compressor binnen een paar minuten uit slaat en ook niet weer vanzelf aangaat. Wanneer ik de aanvoer in zijn geheel los koppel, dan werkt de machine na een paar minuten weer, en gaat ook de hele dag door.
Ik verdenk zelf de lamellen roosters ervan, niet voldoende aanvoer door te geven. Dan zou een grotere, of misschien meer aansluitingen, voldoende moeten zijn. Ik heb de aan en afvoer ook al zover mogelijk van elkaar gescheiden. Maar als ik dan zie hoe klein de aanvoer bij sommige mensen hier is, dan begin ik toch ook weer te twijfelen.
Ik mag toch aannemen dat de aanvoer van de condensor onder de afvoer zit hier. Boven is een "gesloten" circuit en onder is ook een "gesloten" circuit.
:strip_exif()/f/image/P5yq2CJ6v9uTsB2qHKDXXCAq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eGPjfo9zeUo0N8TAEYszKtBf.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand een idee wat er mis zou kunnen gaan?
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Afvoer gewoon zonder rooster doen. Aanvoer met horregaas. Zo’n rooster halveert de doorvoer op zijn minst, waarschijnlijk nog veel meer. Die dingen zijn ook helemaal niet voor geforceerde ventilatie bedoeld.
Bij die van mij staat dat ie 300m3 aan lucht verplaatst per uur, da's echt wel een hoop dus ik denk inderdaad dat zo'n rooster teveel restrictie geeft.
Het moet het rooster ook wel bijna zijn. De aan en afvoer heb ik al zo ver mogelijk uit elkaar in de afdekplaat voor het raam. Ik ga het nu eerst proberen zonder restricties aan de buitenkant.
Ik heb ook meteen maar geïsoleerde buis besteld. De standaardbuis is een echte radiator.
Ik heb ook meteen maar geïsoleerde buis besteld. De standaardbuis is een echte radiator.
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Had al ff test gedraaid, opzich ging lucht wel goed kan op maar mv box werd heel warm 😂 de buizen zijn uiteraard wel geïsoleerd.mr_evil08 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:37:
[...]
Niet doen kan je MV niet hebben het luchtdebiet wat een Airco uitblaast is fors, je zal veel warme lucht met de airco uitblaas zo via de vervuilde kanalen de woning inblazen, ook al zou je de MV op max stand zetten dan nog wil het niet.
Wat wel kan is je MV afkoppelen en daarboven een T stuk zetten en naar je MV box een overdruk/terugslagklep.
Ik hebnu spullen besteld voor twee t stukken en terugslagklep direct na de mv box.
Invoer airco is dan uitvoer mv en de hete lucht gaat via de mv dakdoorvoer eruit. Ik zal na testen laten weten hoe dat gaat.
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Mja als je de airco aanzuigpunt op je MV buis aansluit, dan krijg je ook een hoop troep in je airco, en niet te vergeten het lawaai door je huis heen want een MV box zuigt veel zachter aan dan een airco doet.ErikVers schreef op zondag 6 juni 2021 @ 13:13:
[...]
Had al ff test gedraaid, opzich ging lucht wel goed kan op maar mv box werd heel warm 😂 de buizen zijn uiteraard wel geïsoleerd.
Ik hebnu spullen besteld voor twee t stukken en terugslagklep direct na de mv box.
Invoer airco is dan uitvoer mv en de hete lucht gaat via de mv dakdoorvoer eruit. Ik zal na testen laten weten hoe dat gaat.
Je blijft ook de grote onderdruk in je huis houden, de rest van de kamers gaan opwarmen.
[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 06-06-2021 18:43 ]
We gaan het zien; tweaken is testen! Als ik zie wat er nu uit de mv box komt aan hoeveelheid lucht (180m2 woning) dan schat ik zo in dat ik voldoende aanvoer heb, voor mijn 7000btu unit. Mocht dat niet zo zijn maak ik een extra externe aanvoer met een extra dakdoorvoer. Maar als niet nodig is natuurlijk niet ivm extra kosten.mr_evil08 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 18:42:
[...]
Mja als je de airco aanzuigpunt op je MV buis aansluit, dan krijg je ook een hoop troep in je airco, en niet te vergeten het lawaai door je huis heen want een MV box zuigt veel zachter aan dan een airco doet.
Je blijft ook de grote onderdruk in je huis houden, de rest van de kamers gaan opwarmen.
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Ja zo'n rooster geeft zeer weinig doorvoer. als je perse een rooster wilt hebben kun je nog beter zo'n afzuigkap variant regelen met van die kleppen die dichtvallen indien de boel uit staat.JME schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 14:26:
Afvoer gewoon zonder rooster doen. Aanvoer met horregaas. Zo’n rooster halveert de doorvoer op zijn minst, waarschijnlijk nog veel meer. Die dingen zijn ook helemaal niet voor geforceerde ventilatie bedoeld.
Helaas liet afgelopen zomer de lijm van mijn hoes gewoon los door de extreme warmte. Daarom zit ik nu ook aan acryl te denken. Zal 2mm gaan of is dat echt te dun? Maat is ongeveer 145x75. Het is echt maar een tijdelijke oplossing want volgend jaar is het waarschijnlijk niet meer nodig. Heb een redelijk goedkope gevonden op marktplaats maar twijfel over de dikte.RobinHood schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:53:
[...]
Via mijn pa zijn werk heb ik 7mm dik acryl ofzoiets kunnen krijgen, lichtelijke overkill, maar hey, gratis![]()
Dat zou kunnen op de afvoer, niet op de aanvoer, want dan hou je nog steeds geen beestjes tegen. Ik zou echt gewoon horregaas ervoor maken. Zelf ga ik sowieso niet te moeilijk doen voor iets dat er maar een paar weken per jaar hoeft te zitten.ravenstein schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:51:
Ja zo'n rooster geeft zeer weinig doorvoer. als je perse een rooster wilt hebben kun je nog beter zo'n afzuigkap variant regelen met van die kleppen die dichtvallen indien de boel uit staat.
Al mijn ramen zijn voorzien van horren, dus van beestjes geen last. De plaat in het kozijn, kan ik gewoon gebruiken zonder de horren te verwijderen.JME schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 18:01:
[...]
Dat zou kunnen op de afvoer, niet op de aanvoer, want dan hou je nog steeds geen beestjes tegen. Ik zou echt gewoon horregaas ervoor maken. Zelf ga ik sowieso niet te moeilijk doen voor iets dat er maar een paar weken per jaar hoeft te zitten.
Net de airco even een tijdje aangehad. Alleen met een uitlaat naar buiten. Eerst even met rooster en de standaard slang. Vervolgens zonder rooster en met de nieuwe geïsoleerde slang. De machine zelf is natuurlijk niet stil, maar de ruisende bijgeluiden zijn volledig weg. En dat scheelt behoorlijk moet ik zeggen.
Acryl/plexiglas is wel een beetje een bitch om mee te werken. Ik vond nog een spaanplaat-meubelplaat en die heb ik vandaag maar eventjes bewerkt. Het is niet helemaal/helemaal niet wat ik wou, maar hey, het werkt.BlackMonkey schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:55:
[...]
Helaas liet afgelopen zomer de lijm van mijn hoes gewoon los door de extreme warmte. Daarom zit ik nu ook aan acryl te denken. Zal 2mm gaan of is dat echt te dun? Maat is ongeveer 145x75. Het is echt maar een tijdelijke oplossing want volgend jaar is het waarschijnlijk niet meer nodig. Heb een redelijk goedkope gevonden op marktplaats maar twijfel over de dikte.
Morgen de doos voor de airco nog wat luchtdichter maken, en dan eens kijken wat ie doet.
People as things, that’s where it starts.
Dan denk ik dat ik ook maar naar gewoon naar een houten plaat ga kijken. Gezien de tijdelijkheid maakt het niet echt uit dat het minder lang meegaat. Bedankt voor je reactie.RobinHood schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 21:37:
[...]
Acryl/plexiglas is wel een beetje een bitch om mee te werken. Ik vond nog een spaanplaat-meubelplaat en die heb ik vandaag maar eventjes bewerkt. Het is niet helemaal/helemaal niet wat ik wou, maar hey, het werkt.
Morgen de doos voor de airco nog wat luchtdichter maken, en dan eens kijken wat ie doet.
Een kleine update over mijn ervaringen met de 7000 BTU Comfee airco van de Lidl na ombouw.
Ik heb de airco in slaapkamer staan en ik ben positief verrast over de resultaten. Het was gisteren 25,5 graden op de slaapkamer toen ik de machine aan had gezet. Toen ik naar bed ging was het 16,1 terwijl het in de woonkamer nog 24,5 was. De machine kan volgens de specificaties maar koelen tot 17 graden!
Vorig jaar had ik een oude machine met maar 1 slang die ik heb weggegooid want na de eerste twee graden koeling had ik het idee dat ik de kamer alleen maar aan het opwarmen was. Die machine produceerde na 30 minuten zelf meer warmte dan dat die voor koeling zorgde. Die was waarschijnlijk ook defect, want hij ving nul water af.
De nieuwe na ombouw doet het uitstekend. Natuurkunde werkt.
Ik heb de airco in slaapkamer staan en ik ben positief verrast over de resultaten. Het was gisteren 25,5 graden op de slaapkamer toen ik de machine aan had gezet. Toen ik naar bed ging was het 16,1 terwijl het in de woonkamer nog 24,5 was. De machine kan volgens de specificaties maar koelen tot 17 graden!
Vorig jaar had ik een oude machine met maar 1 slang die ik heb weggegooid want na de eerste twee graden koeling had ik het idee dat ik de kamer alleen maar aan het opwarmen was. Die machine produceerde na 30 minuten zelf meer warmte dan dat die voor koeling zorgde. Die was waarschijnlijk ook defect, want hij ving nul water af.
De nieuwe na ombouw doet het uitstekend. Natuurkunde werkt.
Ik heb de zelfde unit. wat mij opvalt is dat hij veeeeel meer water afvoert als je de externe aansluiting gebruikt. Naar mijn idee betekend dit ook dat de airco efficienter is, maar dat kan ik mis hebben.Vliango schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:18:
Ik heb dus van de week de airco in de lidl aanbieding gekocht. Ik kon geen bak vinden die lekker paste maar met een zaag en een lijmpistool toch een heel eind gekomen. Zie hier het resultaat:
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Vaak zit er in de airco een klein waterpompje dat het condenswater over condensor pompt en daar mee de temperatuur van deze condensor naar beneden brengt.mortal schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 21:30:
[...]
Ik heb de zelfde unit. wat mij opvalt is dat hij veeeeel meer water afvoert als je de externe aansluiting gebruikt. Naar mijn idee betekend dit ook dat de airco efficienter is, maar dat kan ik mis hebben.
Hogere temperatuur van de condensor betekend een hoger stroom verbruik.
Misschien kan je de temperatuur van de uitgeblazen warme lucht eens meten of daar verschil in zit, met of zonder externe afvoer.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Mooie mod! Ik heb ook deze airco gekocht. Bevalt goed! Ik ga hem ook modificeren met een extra inlaatslang maar ik heb hier een vraag over. Je hebt de bovenste luchtinlaat, die met het filter, niet afgedekt. Die zuigt toch ook de lucht aan? Moet je die dan niet óok afdekken?vaserv schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 10:30:
Naar aanleiding van dit topic gister mijn Comfee mobiele airco van de Lidl omgebouwd.
Ik tag ook even @Vliango die volgens dit topic ook die lidl heeft.
Overigens zag ik bij de Bauhaus heel veel comfee's staan van 9000 BTU. Wel erg duur met 325 euro.
[ Voor 15% gewijzigd door Nikeo op 09-06-2021 22:37 ]
Die zuigt de te koelen lucht aan uit de kamer. Die moet je dus niet afdekken. Als je er een papiertje voor houd zal je waarschijnlijk merken dat de airco minder lucht uitkomt als hij aanstaat.Nikeo schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 22:34:
[...]
Mooie mod! Ik heb ook deze airco gekocht. Bevalt goed! Ik ga hem ook modificeren met een extra inlaatslang maar ik heb hier een vraag over. Je hebt de bovenste luchtinlaat, die met het filter, niet afgedekt. Die zuigt toch ook de lucht aan? Moet je die dan niet óok afdekken?
Na het al jaren van plan te zijn afgelopen week eindelijk eens een 2e aansluiting ontworpen en geprint. Ik heb inmiddels ook een aantal lagen isolatie/radiator folie om de afvoer buis gewikkeld dus die geeft vrijwel geen warmte meer af. De buizen gaan door een op maat gemaakte plaat in een hondenluikje. Inmiddels ook even een schuifslotje op de deur geschroefd om de plaat in de deur vast te kunnen zetten. De originele schuif heeft namelijk een ingebouwd systeem om te voorkomen dat je hem er van buitenaf uit kunt schuiven.
:strip_exif()/f/image/ytkG1cRDiiHG6ow6ZilWPzEq.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor zo'n oud beestje (Bodner & Mann WAP-35di) koelt hij op deze manier heel behoorlijk. Jammer alleen dat dat hij vrij luidruchtig is (58dB) gemeten op 1m met de ventilator op de stilste stand. Zijn modernere mobiele airco's veel stiller?
:strip_exif()/f/image/ytkG1cRDiiHG6ow6ZilWPzEq.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor zo'n oud beestje (Bodner & Mann WAP-35di) koelt hij op deze manier heel behoorlijk. Jammer alleen dat dat hij vrij luidruchtig is (58dB) gemeten op 1m met de ventilator op de stilste stand. Zijn modernere mobiele airco's veel stiller?
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Ik heb de dubbelmod inmiddels ook uitgevoerd, echter merk ik nog steeds veel onderdruk in mijn kamer (mijn deur wordt open getrokken als ik 'm van 't slot haal)
Nou heb ik misschien niet de juiste inlaat slang gekozen (12.5cm) maar ik hoopte toch op een beter effect.
Ik denk dat 't komt omdat er grote kieren zitten tussen de bovenkant en de onderkant, die kan ik in principe opvullen met tochtstrips.
Is het mogelijk gevaarlijk om de kap eraf te halen om dit te doen?
:strip_exif()/f/image/uefKpVJThwSI8n2OiTWRQYLy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6AvzW3msblZtAre8SsoXFWvp.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou heb ik misschien niet de juiste inlaat slang gekozen (12.5cm) maar ik hoopte toch op een beter effect.
Ik denk dat 't komt omdat er grote kieren zitten tussen de bovenkant en de onderkant, die kan ik in principe opvullen met tochtstrips.
:strip_exif()/f/image/uefKpVJThwSI8n2OiTWRQYLy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6AvzW3msblZtAre8SsoXFWvp.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/fItvTuvSByIWPhpWR0uLKNcQ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door ManIkWeet op 10-06-2021 01:55 ]
Deze lijkt behoorlijk veel op de Inventum-airco die ik heb. Zit er aan de bovenkant niet nog een rooster? Op de foto lijkt van wel. Dat is bij m'n Inventum ook een luchtinlaat. Er zit weliswaar een filter achter het rooster, maar daar komt ook lucht doorheen. Er zijn daardoor twee luchtinlaten, dus dan is het niet raar dat er bij jou alsnog onderdruk ontstaat.ManIkWeet schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 00:49:
Ik heb de dubbelmod inmiddels ook uitgevoerd, echter merk ik nog steeds veel onderdruk in mijn kamer (mijn deur wordt open getrokken als ik 'm van 't slot haal)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zie onderstaande afbeelding, waarbij je nu lunchtinlaat met nummer 10 netjes hebt aangesloten op een extra slang. Ik denk dat er bij luchtinlaat met nummer 8 ook nog wat moet gebeuren.
Op je foto's is de achterkant niet goed te zien, dus misschien is het een heel ander model. De rest is namelijk vrijwel identiek. Door de twee luchtinlaten ben ik nog niet aan het ombouwen geslagen, omdat ik niet weet hoe dit aan te pakken (drie slangen?

:fill(white):strip_exif()/f/image/PbfXE6h3hP1jykkG57lXtUwH.png?f=user_large)
@Slickk slangen gaan aan 6 en 10 resp lucht naar buiten en lucht van buiten.
Rooster met filter 8 is aanzuigen van lucht uit de kamer en rooster 2 is kou uit blazen.
Dat er nog onder druk in de ruimte ontstaat komt door dat in de behuizing de luchtstromen niet goed gescheiden zijn. De warme kant zuigt intern aan de koude kant.
https://imgur.com/Ize62RV
Rooster met filter 8 is aanzuigen van lucht uit de kamer en rooster 2 is kou uit blazen.
Dat er nog onder druk in de ruimte ontstaat komt door dat in de behuizing de luchtstromen niet goed gescheiden zijn. De warme kant zuigt intern aan de koude kant.
https://imgur.com/Ize62RV
[ Voor 8% gewijzigd door wizzopa op 10-06-2021 09:33 ]
@Slickk Volgens mij is het inderdaad exact hetzelfde model, maar ik had 'm voor €345 in plaats van €449 voor die van Inventum 
(Nou zit er bij die van Inventum wel een afsluitkit, dus daar zit wat waarde)
Ik heb even een close-up genomen met het bovenste rooster open.
Ik heb ik rood gemarkeerd waar de scheiding tussen boven&onder niet goed zit, daar wil ik dus tochtstrip of iets dergelijks plaatsen zodat hij daar niet meer kan aanzuigen.
@Slickk Zit dat bij jouw Inventum beter aangesloten of zitten er ook kieren zoals deze?
Het lijkt wel alsof de binnenkant een compleet andere airco is
Onder de koude-radiator zit een zwarte plastic bak, die vangt vocht op en ik vermoed dat het ergens via de warme-radiator naar beneden loopt. Die plastic bak sluit voor geen meter aan op de buitenste kap van de airco, er zit wel een schuimrubber op, die gewoon niks doet
(zie onderste rode markering)
Ik heb ik rood gemarkeerd waar de scheiding tussen boven&onder niet goed zit, daar wil ik dus tochtstrip of iets dergelijks plaatsen zodat hij daar niet meer kan aanzuigen.
@Slickk Zit dat bij jouw Inventum beter aangesloten of zitten er ook kieren zoals deze?
Het lijkt wel alsof de binnenkant een compleet andere airco is

Onder de koude-radiator zit een zwarte plastic bak, die vangt vocht op en ik vermoed dat het ergens via de warme-radiator naar beneden loopt. Die plastic bak sluit voor geen meter aan op de buitenste kap van de airco, er zit wel een schuimrubber op, die gewoon niks doet
/f/image/uISIITqjjEPgG7hqzArU2DQO.png?f=fotoalbum_large)
Hallo allemaal, ik woon in een klein appartement op de bovenste etage, waar het met de temperaturen van nu (27-29 graden buiten) binnen zo'n 28 graden wordt, thuiswerken is dan niet ideaal, omdat t zweet je gewoon uitbreekt. Omdat ik alleen een schuifpui in de woonkamer kan open zetten in mijn hele 2 kamer appartement (c.a. 45m2, 140m3) moet ik met mijn airco de gehele woning koelen om de slaapkamer koel te krijgen. Ik heb een huurwoning en een split unit is geen optie. Ik had vorig jaar een airco van 12000 BTU die het een paar graden koeler kreeg op de warme dagen. Dat moest koeler kunnen dacht ik, en kijkend naar de berekeningen is 12000BTU ook eigenlijk te weinig voor zoveel M3. Daarom dit jaar een 18000 BTU aangeschaft die echt als een beest koelt, snel genoeg maar uiteindelijk ook maar een paar graden verschil maakte. Volgens de capaciteit zou ie gemaakt zijn voor mijn 140m3, dus ik verwachtte op zijn minst meer resultaat dan de 12000 BTU, maar het werd binnen max 26 graden.
Toen ik de lamellen naast de schuifpui zag wapperen ontdekte ik een zeer sterke luchtstroom van buiten die tussen de kier van de open schuifpui en het raam naar binnen kwam. Dit kon maar 1 ding betekenen: hij blaast lucht maar buiten, die ergens weer naar binnen moet komen. De eerste gedachte was dus ook meteen: zo'n airco kàn helemaal niet goed - lees optimaal - werken, hoe sterk die ook mag zijn. Eenmaal gegoogled op dit onderwerp stuitte ik op dit topic, en na het lezen van alle 14 pagina's werden niet alleen mijn vragen beantwoord, ook begon ik al ideeën te krijgen voor mijn eigen MOD.
Ik heb dezelfde airco als die van @Franske84 , dank nog voor je foto's en duidelijke omschrijving. Ik heb de mod gisteravond gebouwd en vandaag zal ik testen wat het voor effect heeft gehad en of hij nu het wél een +/- 5 graden koeler kan krijgen.
Ik heb mijn afvoerslang van 150mm voorzien van een isolatieslang (eroverheen) en de aanvoer is ook een isolatieslang (180mm). De kist voor aan de zijkant is van de action, paste precies over het onderste gedeelte en heb ik bevestigd met nano-tape. Dat is een zeer sterke dubbelzijdige tape die zonder residu weer losgemaakt kan worden (AliExpress). De slangen zijn van ventilatieshop.com, welke snel geleverd waren.
Mijn oude airco staat nu trouwens te koop, welke bij nader inzien makkelijker te modificeren is dan deze, omdat ie al een 2e aansluiting heeft voor de aanvoer van het warmte circuit. Daar hoef je eigenlijk alleen het roostertje daaronder nog af te plakken volgens mij en een tweede slang op aan te sluiten. Het bovenste rooster is namelijk de aanvoer voor de koude lucht met het filter.
Mocht iemand interesse hebben:
Honeywell 12000 BTU Mobiele Airco
€ 299,00
https://link.marktplaats....aign=socialbuttons_seller
Voor 250 mag ie wel weg, hij staat in de weg nu 😅
Succes allemaal! Ik laat eind van de dag het resultaat nog even weten. Bedankt voor alle info!
Toen ik de lamellen naast de schuifpui zag wapperen ontdekte ik een zeer sterke luchtstroom van buiten die tussen de kier van de open schuifpui en het raam naar binnen kwam. Dit kon maar 1 ding betekenen: hij blaast lucht maar buiten, die ergens weer naar binnen moet komen. De eerste gedachte was dus ook meteen: zo'n airco kàn helemaal niet goed - lees optimaal - werken, hoe sterk die ook mag zijn. Eenmaal gegoogled op dit onderwerp stuitte ik op dit topic, en na het lezen van alle 14 pagina's werden niet alleen mijn vragen beantwoord, ook begon ik al ideeën te krijgen voor mijn eigen MOD.
Ik heb dezelfde airco als die van @Franske84 , dank nog voor je foto's en duidelijke omschrijving. Ik heb de mod gisteravond gebouwd en vandaag zal ik testen wat het voor effect heeft gehad en of hij nu het wél een +/- 5 graden koeler kan krijgen.
Ik heb mijn afvoerslang van 150mm voorzien van een isolatieslang (eroverheen) en de aanvoer is ook een isolatieslang (180mm). De kist voor aan de zijkant is van de action, paste precies over het onderste gedeelte en heb ik bevestigd met nano-tape. Dat is een zeer sterke dubbelzijdige tape die zonder residu weer losgemaakt kan worden (AliExpress). De slangen zijn van ventilatieshop.com, welke snel geleverd waren.
![]() | ![]() |
Mijn oude airco staat nu trouwens te koop, welke bij nader inzien makkelijker te modificeren is dan deze, omdat ie al een 2e aansluiting heeft voor de aanvoer van het warmte circuit. Daar hoef je eigenlijk alleen het roostertje daaronder nog af te plakken volgens mij en een tweede slang op aan te sluiten. Het bovenste rooster is namelijk de aanvoer voor de koude lucht met het filter.
![]() | ![]() |
Mocht iemand interesse hebben:
Honeywell 12000 BTU Mobiele Airco
€ 299,00
https://link.marktplaats....aign=socialbuttons_seller
Voor 250 mag ie wel weg, hij staat in de weg nu 😅
Succes allemaal! Ik laat eind van de dag het resultaat nog even weten. Bedankt voor alle info!
[ Voor 3% gewijzigd door Joey1 op 10-06-2021 10:05 ]
Ziet er qua randen inderdaad iets anders uit, zie onderstaande foto. Lijkt dus wel wat beter aangesloten; waar bij jou wat openingen zitten, zit bij deze een zwarte plastic rand. Maar zou je bij dit bovenste gedeelte ook niet een bak met slang moeten doen? Je krijgt nu alsnog onderdruk toch, doordat dit lucht uit de kamer zuigt en naar buiten blaast? Of zou de tweede slang bij luchtinlaat voldoende aanvoer geven dat dat niet gebeurt?ManIkWeet schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:11:
@Slickk Volgens mij is het inderdaad exact hetzelfde model, maar ik had 'm voor €345 in plaats van €449 voor die van Inventum
Het lijkt wel alsof de binnenkant een compleet andere airco is![]()
Onder de koude-radiator zit een zwarte plastic bak, die vangt vocht op en ik vermoed dat het ergens via de warme-radiator naar beneden loopt. Die plastic bak sluit voor geen meter aan op de buitenste kap van de airco, er zit wel een schuimrubber op, die gewoon niks doet(zie onderste rode markering)
[Afbeelding]
Ik heb zelf ook nog niet de moeite genomen omdat het effect van de airco sterk genoeg is en onze slaapkamer klein. Veel te overpowerd eigenlijk voor de ruimte, maarja, deze zag er wat mooier uit en wie weet plaats ik hem eens in de huiskamer.
Ik zag een raamafdichtingskit bij de Action liggen voor €7. Ik denk dat dat hetzelfde is als wat hier bij zat. Natuurlijk niet zo luchtdicht als een houten plaat, maar bij een raam werkt het best handig.
:strip_exif()/f/image/1by9LrqtsrPJw6AevxlEvLBH.jpg?f=fotoalbum_large)
Gelukkig heb ik 'm niet voor de volle prijs gekocht, maar voor €308 via een discounter, gewoon als nieuw product.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Inventum AC127WSET. Dat is een dual hose airco met 12000BTU voor een redelijke prijs (€ 550,-). Ik zou hem willen gebruiken om twee zonder werkkamers te willen koelen van max. 40m3
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
https://www.marktplaats.n...id_social&utm_content=vipCurlyMo schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:02:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Inventum AC127WSET. Dat is een dual hose airco met 12000BTU voor een redelijke prijs (€ 550,-). Ik zou hem willen gebruiken om twee zonder werkkamers te willen koelen van max. 40m3
Ik zag het inderdaad. Maar als die het zo goed doet, waarom zou iemand hem dan willen vervangen?
Meer capaciteit, maar zoals geschreven als er 2 slangen aan hadden gezeten was de capaciteit waarschijnlijk wel voldoende geweest.CurlyMo schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:09:
[...]
Ik zag het inderdaad. Maar als die het zo goed doet, waarom zou iemand hem dan willen vervangen?
Voor mijn zolder werkkamers zouden één of twee van deze caravan split units ook nog wel kunnen werken:
https://www.obelink.nl/mestic-spa-3000-split-airco.html
Was al langer op zoek naar een airco die eenvoudig aan te passen is, maar dit is nog handiger aangezien hij af en toe wel verplaatst zal worden, bedankt voor de tip! Waarschijnlijk ga ik 'm vandaag nog bestellen.CurlyMo schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:02:
Interessant! Die van jou lijkt inderdaad veel beter afgesloten, niet perfect misschien maar toch.Slickk schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:32:
Ziet er qua randen inderdaad iets anders uit, zie onderstaande foto. Lijkt dus wel wat beter aangesloten; waar bij jou wat openingen zitten, zit bij deze een zwarte plastic rand.
Ik weet natuurlijk niet hoe het er intern uit ziet, misschien is de andere kant ook bij jou helemaal open
In principe is het de bedoeling dat 't bovenste rooster alleen voor de koeling van kamerlucht gebruikt wordt. Dus niet als inlaat voor de warme kant van de airco. Daarom moet die afsluiting ook luchtdicht zijn, wat ie bij mij dus absoluut niet is...Slickk schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:32:
Maar zou je bij dit bovenste gedeelte ook niet een bak met slang moeten doen? Je krijgt nu alsnog onderdruk toch, doordat dit lucht uit de kamer zuigt en naar buiten blaast? Of zou de tweede slang bij luchtinlaat voldoende aanvoer geven dat dat niet gebeurt?
Die van mij is ook sterk overpowered voor de kamer (16m2)... maar hij vervangt de luchtinhoud van mijn kamer zo'n 7 keer (300m3 per uur) dat ie draait... ja dan heeft het weinig zin om de lucht te koelen...Slickk schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:32:
Ik heb zelf ook nog niet de moeite genomen omdat het effect van de airco sterk genoeg is en onze slaapkamer klein. Veel te overpowerd eigenlijk voor de ruimte, maarja, deze zag er wat mooier uit en wie weet plaats ik hem eens in de huiskamer.
Ah die van jou is 9000BTU, die van mij is 12000BTU maar heeft dus eigenlijk moeite met mijn kleine kamer (met hoge warmtelast)Slickk schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:32:
Gelukkig heb ik 'm niet voor de volle prijs gekocht, maar voor €308 via een discounter, gewoon als nieuw product.
M'n kamer is 3.5*3.5 meter, voor het gemak afgerond op 4x4=16m2, maar ik krijg maar een verschil van ~6°c (29 uit, 23 aan).
Waarschijnlijk dus omdat ie nog steeds behoorlijke onderdruk maakt

Ik snap je twijfel hoor, maar er is niets mis mee, hij koelt nog steeds zoals ie zou moeten koelen. Maar het is geen nieuwe, dus betaal je ook minder dan de helft van een nieuwe. Je mag m komen testen hoor!CurlyMo schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:09:
[...]
Ziet er goed uit, maar de invoer en uitvoer zit wel erg dicht op elkaar. Ik vraag me af of de afvoerslang hiermee niet teveel de aanvoerlucht verwarmt en dat je niet gedeeltelijk de verwarmde lucht weer aan het aanzuigen bent.CurlyMo schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:02:
Hoe ver de twee uit elkaar zitten beslis je natuurlijk zelf met een beetje creativiteitVantageR schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:56:
[...]
Ziet er goed uit, maar de invoer en uitvoer zit wel erg dicht op elkaar. Ik vraag me af of de afvoerslang hiermee niet teveel de aanvoerlucht verwarmt en dat je niet gedeeltelijk de verwarmde lucht weer aan het aanzuigen bent.
Ik heb zelf een Tristar AC-5500B goed voor 9000 BTU. Hiervan heb ik momenteel alleen een uitlaat slang bevestigd, maar ben aan het onderzoeken of ik ook de inlaat kan voorzien van een slang. In de handleiding lijkt het erop dat de unit 2 inlaten heeft, welke ook nog om het hoekje gaan.
Moet ik ze echt allebei voorzien van een slang, of zou het volstaan om alleen de onderste te pakken (deze zuigt natuurlijk de meeste koude lucht aan)?
Is het echt nodig om ook om het hoekje te gaan wat betreft de afdichting van de inlaat slang?
Moet ik ze echt allebei voorzien van een slang, of zou het volstaan om alleen de onderste te pakken (deze zuigt natuurlijk de meeste koude lucht aan)?
Is het echt nodig om ook om het hoekje te gaan wat betreft de afdichting van de inlaat slang?
/f/image/AEK2IhrilsZs9bUMMlSrwG60.png?f=fotoalbum_large)
Eén inlaat zal zijn voor de lucht die daadwerkelijk gekoeld zal worden. Dus wil je open laten want dat is de lucht in je huiskamer.bisselke schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:01:
Ik heb zelf een Tristar AC-5500B goed voor 9000 BTU. Hiervan heb ik momenteel alleen een uitlaat slang bevestigd, maar ben aan het onderzoeken of ik ook de inlaat kan voorzien van een slang. In de handleiding lijkt het erop dat de unit 2 inlaten heeft, welke ook nog om het hoekje gaan.
[Afbeelding]
Betreffende je tweede vraag, ja anders heeft het maar zeer beperkt nut.
Een vraagje aan alle experts hier:
Ik heb een Eurom PAC 9.2 (9000BTU); ik zou graag in de namiddag en avond de woonkamer (35m2) koelen, en enkele uren voor bedtijd de slaapkamer koelen (12m2).
Het idee is om de airco n.a.v. de hier gegeven voorbeelden te modden, waardoor er geen lucht van buiten wordt getrokken op ongewenste plekken.
Is jullie ervaring dat hiermee de gehele woning vanuit 1 ruimte gekoeld kan worden?
Of zijn er goede ideeën om de opstelling eenvoudig verplaatsbaar te maken tussen verschillende ruimtes?
Ik heb een Eurom PAC 9.2 (9000BTU); ik zou graag in de namiddag en avond de woonkamer (35m2) koelen, en enkele uren voor bedtijd de slaapkamer koelen (12m2).
Het idee is om de airco n.a.v. de hier gegeven voorbeelden te modden, waardoor er geen lucht van buiten wordt getrokken op ongewenste plekken.
Is jullie ervaring dat hiermee de gehele woning vanuit 1 ruimte gekoeld kan worden?
Of zijn er goede ideeën om de opstelling eenvoudig verplaatsbaar te maken tussen verschillende ruimtes?
[ Voor 16% gewijzigd door DingDongGunther op 10-06-2021 12:26 ]
Ik heb vroeger ook een keer een mobiele airco gekocht en dat werkte alleen goed toen ik een zelfde soort plaat had gemaakt en de airco op de vensterbank recht tegen de plaat stond zodat de uitlaat zo kort mogelijk was.
Het voordeel was ook dat in plaats van de condensbak die binnen no-time vol was, er ook direct een slang naar buiten door de plaat ging.
Resultaat was een goed werkende airco, maar wel veel meer herrie dan nodig.
Ik koop nu enkel nog maar split airco's, altijd een maat groter dan de minimale berkening en ben daar zonder halve verbouwing direct tevreden mee.
Mijn advies is, verkoop het ding met wat verlies nu het warm is en koop een split airco.
Het voordeel was ook dat in plaats van de condensbak die binnen no-time vol was, er ook direct een slang naar buiten door de plaat ging.
Ik koop nu enkel nog maar split airco's, altijd een maat groter dan de minimale berkening en ben daar zonder halve verbouwing direct tevreden mee.
Mijn advies is, verkoop het ding met wat verlies nu het warm is en koop een split airco.
Niet iedereen kan een split airco monteren.Mathijs schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:42:
Ik heb vroeger ook een keer een mobiele airco gekocht en dat werkte alleen goed toen ik een zelfde soort plaat had gemaakt en de airco op de vensterbank recht tegen de plaat stond zodat de uitlaat zo kort mogelijk was.
Persoonlijk heb ik te maken met een kunstof kozijn, geen baksteen te vinden, dus montage is, vziw, onmogelijk.
Veel mensen hebben ook een gehuurd pand, daar kan je ook niet zomaar in gaan boren.
Mobiele split airco ook wel caravan airco genoemd of 'echte' split airco?Mathijs schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:42:
[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 10-06-2021 13:03 ]
Tja leuk advies, maar volgens mij heeft een groot gedeelte van de mensen hier niet de mogelijkheid om een split unit te installeren (om nog maar niet te spreken over de prijs). Plus dat de mod die hier merendeel wordt besproken effectief van een mobiele airco een split unit maaktMathijs schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:42:
Natuurlijk zijn adviezen voor split units die werken in situaties waar er niet te veel verbouwd mag/kan worden aan het huis welkom
Een update; ja het werkt. Erg goed; de airco maakt de kamer een stuk kouder. Helaas kom ik niet onder de 23 graden, en zodra je hem uitzet gaat de temperatuur weer rap omhoog. Dit is ook wss door de bouw van het huis (warmte blijft erg hangen). Airco betreft zibro clima p90 ala 10000btu, slaapkamer is 25m² - 30².MerlijnD schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 14:12:
Na het lezen van dit topic heb ik de gok genomen en ook de volgende creatie in elkaar geflanst.
(coole fotos)
[ Voor 3% gewijzigd door MerlijnD op 10-06-2021 13:25 ]
Ik heb het topic nog eens goed gelezen, en begrijp nu wat je bedoeld. 1 inlaat wordt alleen voor de condensor gebruikt, waarvoor je liever niet de kostbare koude lucht wilt gebruiken. De andere inlaat wordt lucht aangezogen die daadwerkelijk wordt afgekoeld. Als ik zo het topic verder bekijk zal hoogstwaarschijnlijk de onderste gebruikt worden voor de condensor en de bovenste voor de interne luchtstroom in de kamer.Creesch schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:05:
[...]
Eén inlaat zal zijn voor de lucht die daadwerkelijk gekoeld zal worden. Dus wil je open laten want dat is de lucht in je huiskamer.
Betreffende je tweede vraag, ja anders heeft het maar zeer beperkt nut.
Deze week toch maar even de airco wat open maken, om dit te kunnen bevestigen, en dan spullen bestellen om de luchtstroom voor de condensor van buiten te halen.
Bedankt!
Ik heb dit vorig jaar allemaal geprobeerd maar het blijft heel beperkt werken. Zolang de airco aan staat werkt het, maar zodra je hem uitzet is het binnen no-time weer warm. Uiteindelijk is het meer gedoe dan het oplevert.
Dit is mijn angst die jij nu bevestigd. Denk dat de investering voor de slangen, houtwerk etc. de moeite niet waard is.MarcoC schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:33:
Ik heb dit vorig jaar allemaal geprobeerd maar het blijft heel beperkt werken. Zolang de airco aan staat werkt het, maar zodra je hem uitzet is het binnen no-time weer warm. Uiteindelijk is het meer gedoe dan het oplevert.
Idd dit ervaar ik ook (2 berichten hierboven), dit komt niet door de airco. Want er komt sws geen nieuwe lucht binnen. Puur de bouw van ons huis dat de warmte de muren door komt zetten oid. Ik dennk niet dat in mijn geval een mobiele split of gewone split hierin veel verschil ook maakt, misschien als je hem de hele dag laat blazen.MarcoC schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:33:
[ Voor 12% gewijzigd door MerlijnD op 10-06-2021 13:46 ]
@Joey1 1 tip maak de slangen niet zo onnodig lang dat kost je redement.
btw in een huurhuis mag je ook gerust een airco plaatsen dat kan de verhuurder niet verbieden, echter de verhuurder kan wel eisen dat je de zaakje weer moet meenemen als je weg gaat en je woning achterlaat zonder gaten.
btw in een huurhuis mag je ook gerust een airco plaatsen dat kan de verhuurder niet verbieden, echter de verhuurder kan wel eisen dat je de zaakje weer moet meenemen als je weg gaat en je woning achterlaat zonder gaten.
[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 10-06-2021 13:53 ]
Dat de temperatuur weer stijgt heeft idd niets te maken met het type airco en zie je bijvoorbeeld ook als je na een warme dag het huis doorlucht met koelere buitenlucht. Alles in huis is opgewarmd en afhankelijk van het soort materiaal houd dat nog een poos de warmte vast. Na het stoppen met koelen is de lucht eerst wel goed afgekoeld want die kan snel afgekoeld worden, maar meubels en muren zijn dan nog niet afgekoeld want die houden langer de warmte vast. Als het actief koelen stopt, dan geven de materialen die warmer zijn dan de afgekoelde lucht hun warmte weer af aan de lucht en voelt het weer warmer dan tijdens het koelen. Netto zal het dan wel ietsje koeler zijn, maar dat hoeft niet merkbaar te zijn.MerlijnD schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:45:
[...]
Idd dit ervaar ik ook (2 berichten hierboven), dit komt niet door de airco. Want er komt sws geen nieuwe lucht binnen. Puur de bouw van ons huis dat de warmte de muren door komt zetten oid. Ik dennk niet dat in mijn geval een mobiele split of gewone split hierin veel verschil ook maakt, misschien als je hem de hele dag laat blazen.
Omdat een split airco efficienter koelt en doorgaans heel veel stiller is, zet je die makkelijker een hele of halve dag aan waarmee alles in huis mee afkoelt en dan merk je niet zo sterk dat de temperatuur weer toeneemt als die uitgezet wordt.
Ik heb zowel een split als een mobiele airco en ik kan bevestigen dat het (in mijn geval) de warmte is die in de muren is opgeslagen. Groot voordeel van de split is dat die veel zuiniger en veel stiller is. Daarnaast kan daarvan de compressor ook langzamer gaan draaien zodra de ingestelde temperatuur is bereikt.MerlijnD schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:45:
[...]
Idd dit ervaar ik ook (2 berichten hierboven), dit komt niet door de airco. Want er komt sws geen nieuwe lucht binnen. Puur de bouw van ons huis dat de warmte de muren door komt zetten oid. Ik dennk niet dat in mijn geval een mobiele split of gewone split hierin veel verschil ook maakt, misschien als je hem de hele dag laat blazen.
Overigens slaat de mobiele airco ook gewoon af wanneer de temperatuur is bereikt alleen die moet veel sneller weer aan springen en dat is duidelijk hoorbaar.
Dat is echt een fabeltje. Er zijn wel degelijk verhuurders waar het uitdrukkelijk verboden is om een airco te plaatsen.mr_evil08 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:52:
Daarnaast als jij een gat van 10cm door de muur maakt hoe denk je dat weer netjes te herstellen als je de woning weer verlaat?
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Gewoon afplakken met ducttape aan één kant en dichtsmeren met Rotband of allesvuller natuurlijksjirafje schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:09:
[...]
Dat is echt een fabeltje. Er zijn wel degelijk verhuurders waar het uitdrukkelijk verboden is om een airco te plaatsen.
Daarnaast als jij een gat van 10cm door de muur maakt hoe denk je dat weer netjes te herstellen als je de woning weer verlaat?
Even serieus: ik denk dat 9/10 verhuurders echt niet blij zijn als je zonder expliciete toestemming een airco plaatst/laat plaatsen, zeker niet als een of andere Piet van om de hoek het komt doen. In overleg zal een professionele installatie geen probleem zijn, maar dan ben je wel een flinke zakcent kwijt voor een verbetering die meerwaarde oplevert voor de verhuurder.
.
[ Voor 99% gewijzigd door red14 op 26-09-2023 16:21 . Reden: . ]
Dank voor de tip, ik ben me bewust van warmteverlies maar de uitlaat is in mijn geval op zijn kortst, de langere is de inlaat, deze is volledig geïsoleerd en hiermee kon ik de in- en uitlaat ver genoeg uit elkaar houden zonder dat ze elkaar beïnvloeden aan de buitenzijde.mr_evil08 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:52:
Ik mag zoals @sjirafje zegt echt geen gat boren hoor, maar die ruimte is er ook eigenlijk niet. Gelukkig is de woning zelf wel goed geïsoleerd en pas 2 jaar oud. De setup werkt tot nu toe goed, heb hem vanmorgen 9 uur aangezet toen het binnen 26 graden was, en binnen 4 uur is mijn140m3 al afgekoeld naar 22 graden.
In de meeste woningen is het gewoon mogelijk, als je een gat door een monumentaal pand rost of een label A+ woning waarbij je de isolatielaag beschadigd(niet meer luchtdicht) dan mag dat inderdaad niet, of aan de gevel bij straatzijde een buitenunit hangt (in zicht).sjirafje schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:09:
[...]
[...]
Dat is echt een fabeltje. Er zijn wel degelijk verhuurders waar het uitdrukkelijk verboden is om een airco te plaatsen.
Plaatsen van bijvoorbeeld een split airco waarbij je het klapraampje opoffert(eruit haalt) en daar een houten plaat in maakt(kan geheel onbeschadigd en netjes) kan de verhuurder het niet tegenhouden, wel uiterraard even wit verfen of in iedergeval dat het netjes lijkt aan straatzijde.
Ondanks ze het in het contract zetten kun je dit toch via de rechter van tafel laten vegen als het tegenargument voldoende is, een verhuurder kan strenge eisen stellen maar niet geheel verbieden.
Ook een gat boren in steen kan mogelijk zijn zolang je na afloop maar weer dezelfde kleur stenen terug plaatst om het gat te dichten, dan zie je er niks van terug(moet je wel netjes kunnen metselen/voegen).
Er zijn zeker mogelijkheden om het te herstellen daarvoor kan je het beste even informeren bij een bouwbedrijf voordat je een gat erdoor rost.
Voor een mobiele airco kan het ook maar om nou 2x 15cm gaten erdoor te rossen...
Geeft je een boel herstel werk maar het is mogelijk, een split airco is maar een gat van 5cm dacht ik.
[ Voor 38% gewijzigd door mr_evil08 op 10-06-2021 16:40 ]
Iemand hier ervaring mee? Spreekt me meer aan dan zelf knutselenCurlyMo schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:24:
Voor mijn zolder werkkamers zouden één of twee van deze caravan split units ook nog wel kunnen werken:
Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
Geen directe ervaring mee maar als je deze (of de Eurom AC2401 die ook voor caravans) bekijkt op de details zie je dat ze maar erg weinig koelvermogen hebben aangezien ze bedoelt zijn voor campers en caravans. Dus het kan werken maar dan voornamelijk als het voor een relatief kleine kamer is.Michael_OsGroot schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 18:32:
[...]
Iemand hier ervaring mee? Spreekt me meer aan dan zelf knutselen
Edit:
Houd er ook rekening mee dat de slang die de boel met elkaar verbind relatief kort is en niet los kan, dus de buiten unit moet wel door het raam passen en dergelijke.
[ Voor 15% gewijzigd door Creesch op 10-06-2021 19:35 ]
Raar eigenlijk dat die raam-airco's zoals je in de VS ziet hier bijna niet te krijgen zijn. Wij hebben natuurlijk niet van die schuif ramen maar met een goede plaat/frame er voor zou dat niet uit maken.
Nee, ik kijk er al 3 jaar na (altijd als het warm is) maar zie bijna geen recensies van mensen. Volgens mij zou het gewoon prima moeten werken in een kleine kamerMichael_OsGroot schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 18:32:
[...]
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Is volgens mij wel de achterliggende reden, er zijn in Nederland simpelweg veel meer verschillende soorten ramen waardoor het lastiger is om een one size fit all methode te verkopen. Ze zijn trouwens zo af en toe wel te koop, ik heb er vorig jaar één of twee voorbij zien komen.genosis schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:30:
Wij hebben natuurlijk niet van die schuif ramen maar met een goede plaat/frame er voor zou dat niet uit maken.
Ik deel verder je frustratie, ze hebben in de VS in vergelijkbare form factor ook ventilatoren die perfect zouden zijn voor een klapraampje wat we hier hebben, helaas ook niet in Nederland te verkrijgen.
Edit:
Na wat google werk kwam ik ook nog deze tegen: https://www.bol.com/nl/p/...ac-4600/9200000053678560/ Voor de mensen die een echt split unit willen maar niet kunnen boren of anders verbouwen maar wel geld over hebben
[ Voor 15% gewijzigd door Creesch op 10-06-2021 19:42 ]
Ik heb op die site naar andere mobiele split airco's gekeken maar ze hebben allemaal reviews van mensen die het product nog niet gebruikt hebben. Geeft geen vertrouwen.Michael_OsGroot schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 18:32:
[...]
Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
Ik heb nu zelf een monoblock unit gekocht met 2 kanalen, die je als een verwarming aan de muur kan monteren.
Echter moet ik nog wel een verwarming weghalen en 2 gaten boren.. Maarja als het koud is heb je er geen zin in en als het warm is ook niet haha..
Zo een als dit:
https://www.bol.com/nl/p/...000-btu/9300000026709003/
In de showroom merkte je dat het erg goed werkte.
Echter moet ik nog wel een verwarming weghalen en 2 gaten boren.. Maarja als het koud is heb je er geen zin in en als het warm is ook niet haha..
Zo een als dit:
Op welke hoogte van dat blok zitten de twee kanalen?genosis schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:55:
Ik heb nu zelf een monoblock unit gekocht met 2 kanalen, die je als een verwarming aan de muur kan monteren.
Zo een als dit:
Ik ben vorig jaar op zoek geweest naar iets wat in een klap raam zou passen
Heb je toevallig ook maten? Nog steeds lastig in te schatten en van de types die ik online tegenkwam kon ik deze maten niet makkelijk terugvinden.
Edit:
Zie net dat voor het type wat je op bol.com linkt er wel een fatsoenlijke handleiding bij gelinkt is. Gaat helaas niet werken op de plek waar ik het zou willen.
[ Voor 14% gewijzigd door Creesch op 10-06-2021 21:20 ]
Er zitten dus 2 uitgangen aan de achterkant, je zou daar ook flexibele slangen op aan kunnen sluiten lijkt me, net als bij een normale mobiel unit. Deze zuigt alleen wel goed aan en blaast uit via de andere slang.Creesch schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:14:
[...]
Zie net dat voor het type wat je op bol.com linkt er wel een fatsoenlijke handleiding bij gelinkt is. Gaat helaas niet werken op de plek waar ik het zou willen.
Zo dus:genosis schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:47:
[...]
Er zitten dus 2 uitgangen aan de achterkant, je zou daar ook flexibele slangen op aan kunnen sluiten lijkt me, net als bij een normale mobiel unit. Deze zuigt alleen wel goed aan en blaast uit via de andere slang.
Lees ook even zijn verslag van de plaatsing.TCMR schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:56:toon volledige bericht
[...]
Nee, het "mag" niet van de fabrikant, maar je kunt het natuurlijk toch gewoon doen, zoals ik. Zie mijn verslag. Met veel dank aan bijdragers in dit topic (in het bijzonder @rweust, die helemaal los is gegaan met de informatieverstrekking).
[Afbeelding]
Ik zie in mijn installatienotities nog deze opmerking, misschien dat iemand die een Innova hoog wil ophangen er iets aan heeft:
Instructies voor het monteren van de los te bestellen afdekking van de onderkant gaan nergens over. Er zitten, zoals de handleiding vermeldt, geen twee schroeven bij de afdekking. Wel bij de machine zelf. Maar die schroeven dienen nergens voor, want:
1. Alleen de twee schroeven waarmee de voorkant vast zitten worden gebruikt
2. De rubber voetjes moeten verwijderd worden
3. Er zit een kunststof steekpennetje bij om aan de anti-kantelbeugel te bevestigen om doorhangen aan de achterzijde te voorkomen (omdat de omgezette rand daar onderbroken wordt i.v.m. condensafvoer is de afdekking minder stijf aan de achterzijde).
Ik vermoed dat het ontwerp gewijzigd is, maar niet de handleiding. Doe er je voordeel mee, zou ik zeggen
Ik heb besloten de knoop door te hakken en een mobiele unit met 2 slangen te kopen. Kost een lekkere duit, maar met het thuiswerken merk ik dat ik met 28 graden simpelweg minder productief ben. Dat wordt hartje zomer niet zelden meer dan 30 graden. Er zijn weinig reviews van die dingen dus ik zou die graag delen zodat men hier ook de vergelijking kan trekken tussen van-de-plank 2 slangen airco's en zelf omgebouwd.
Wat is even een makkelijke manier om de temperatuur te loggen?
Ik heb uit interesse mijn airco eens open getrokken (ten koste van 2 plastic clips, die ik kon tellen...)
Nou zie ik best wel veel locaties die niet luchtdicht zijn voor het onderste deel...
Ik zou op de locaties aangegeven met rode vierkanten een foam kunnen plaatsen, maar ik weet niet of dat heel verstandig is:
:strip_exif()/f/image/aDt8L5Gh7mwan3jVRgjeyNO8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nQ7OdkZuZYksx3K79fMfRVec.jpg?f=fotoalbum_large)
Vooral bij de tweede afbeelding heb ik zo mijn twijfels:
De enorme ventilator links wordt aangestuurd door een 54W motor (volgens 't label), en ik neem aan dat die wel wat koeling nodig heeft?
Die koeling is nu door de minimale airflow wegens alle gaten in de panelen, maar die zou ik dus verminderen als ik foam plaats op de plek van het rode vierkant...
Iemand anders die 't durft z'n airco te openen?
Nou zie ik best wel veel locaties die niet luchtdicht zijn voor het onderste deel...
Ik zou op de locaties aangegeven met rode vierkanten een foam kunnen plaatsen, maar ik weet niet of dat heel verstandig is:
:strip_exif()/f/image/aDt8L5Gh7mwan3jVRgjeyNO8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nQ7OdkZuZYksx3K79fMfRVec.jpg?f=fotoalbum_large)
Vooral bij de tweede afbeelding heb ik zo mijn twijfels:
De enorme ventilator links wordt aangestuurd door een 54W motor (volgens 't label), en ik neem aan dat die wel wat koeling nodig heeft?
Die koeling is nu door de minimale airflow wegens alle gaten in de panelen, maar die zou ik dus verminderen als ik foam plaats op de plek van het rode vierkant...
Iemand anders die 't durft z'n airco te openen?
@ManIkWeet
Naast de fan hoef je niet dicht te maken, het gaat echt om de afdichting tussen de boven en onder dus de scheiding waar de bovenste radiator /verdamper opstaat.
https://imgur.com/JE7LHgF
Naast de fan hoef je niet dicht te maken, het gaat echt om de afdichting tussen de boven en onder dus de scheiding waar de bovenste radiator /verdamper opstaat.
Hmm je hebt gelijk, ik hoef in principe alleen maar de bovenkant af te sluiten!wizzopa schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:03:
@ManIkWeet
Ook niet niks, als je terug gaat naar een van mijn vorige posts
(ManIkWeet in "Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen")
Zie je die rode markering die de hoek om gaat, feitelijk moet ik dus een manier vinden om dat volledig af te sluiten want achter die hoek zitten grote ruimtes die open zijn naar de onderkant.
Het is in principe hetzelfde verhaal aan beide kanten...
Natuurlijk zitten in die bocht nog een aantal buizen van de radiator.
Het afsluiten van de kieren bij de bovenste radiator zal een stuk makkelijker zijn dan de kieren in het onderste deel
Digitale thermometer neerzetten op een goede plek en steekproefgewijs opschrijven is het meest makkelijke en kost effectief. Zou ik gelijk de relatieve luchtvochtigheid er ook bij nemen en apparaat zoals dit nemen. https://www.coolblue.nl/product/399516/beurer-hm16.htmlMichael_OsGroot schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:58:
Ik heb besloten de knoop door te hakken en een mobiele unit met 2 slangen te kopen. Kost een lekkere duit, maar met het thuiswerken merk ik dat ik met 28 graden simpelweg minder productief ben. Dat wordt hartje zomer niet zelden meer dan 30 graden. Er zijn weinig reviews van die dingen dus ik zou die graag delen zodat men hier ook de vergelijking kan trekken tussen van-de-plank 2 slangen airco's en zelf omgebouwd.
Dingen met log functie bestaan wel als ik even google kom ik namelijk deze pagina tegen: https://www.hygrometer-shop.nl/digitale-hygrometers/loggers/
Maar dat is wel snel prijziger en hoe goed die apparaten werken weet ik niet.
Gezien ik met mijn linkerhanden niets knaps kon bouwen voor de AC125W welke ik heb vandaag maar ander besteld met beide slangen geïntegreerd in de slang.
Misschien een tip voor anderen, wel een beetje prijzig maar goed, je moet wat met de aankomende dagen.
https://www.bol.com/nl/p/...ose-wit/9300000026283517/
AC125 heb ik vorig jaar gekocht en heeft dus nog maar enkele dagen gedraaid, mocht je interesse hebben mag die voor 350 weg, stuur dan even een PB
Misschien een tip voor anderen, wel een beetje prijzig maar goed, je moet wat met de aankomende dagen.
AC125 heb ik vorig jaar gekocht en heeft dus nog maar enkele dagen gedraaid, mocht je interesse hebben mag die voor 350 weg, stuur dan even een PB
[ Voor 17% gewijzigd door miniterror op 11-06-2021 16:59 ]
Even een vraagje aan de wat meer technisch onderlegden hier:
Ik heb 2 mobiele airco's en ik zie het idee van dit topic wel zitten dus wil ik deze ook gaan voorzien van een aanzuigslang.
Beide airco's hebben (net als de airco's op de foto's in dit topic) aan de bovenzijde luchtroosters voorzien van stofroosters die je zo nu en dan moet schoonmaken, en aan de onderkant roosters zonder stofroosters.
Kan ik er gewoon vanuit gaan dat alle onderste roosters bedoeld zijn voor de luchtaanzuiging of is het verstandig om dat even te controleren en zo ja hoe?
Ik heb 2 mobiele airco's en ik zie het idee van dit topic wel zitten dus wil ik deze ook gaan voorzien van een aanzuigslang.
Beide airco's hebben (net als de airco's op de foto's in dit topic) aan de bovenzijde luchtroosters voorzien van stofroosters die je zo nu en dan moet schoonmaken, en aan de onderkant roosters zonder stofroosters.
Kan ik er gewoon vanuit gaan dat alle onderste roosters bedoeld zijn voor de luchtaanzuiging of is het verstandig om dat even te controleren en zo ja hoe?
Airco op koelen krant of iets dergelijks voor het rooster met filter dan komt er geen lucht meer uit het rooster waar eerst kou uit kwam.Rtje84 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 18:40:
Het zelfde met het andere rooster dan komt er geen lucht meer uit het gat waar de slang aan zit.
Super, thnx!wizzopa schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 18:49:
[...]
Airco op koelen krant of iets dergelijks voor het rooster met filter dan komt er geen lucht meer uit het rooster waar eerst kou uit kwam.
Het zelfde met het andere rooster dan komt er geen lucht meer uit het gat waar de slang aan zit.
nog een vraagje:
Ik heb nog een ander idee'tje voor mijn zolderkamer. Deze grenst namelijk aan een berghok en daartussen zit een dun wandje waar je zo een gat in maakt.
Ik zou dus de mobiele airco in het berghok kunnen plaatsen en een slang aan het koude lucht uitblaasgedeelte kunnen maken om die door een gat in de wand naar de zolderkamer te leiden. Zo heb ik een stuk minder last van de herrie van het apparaat, en zuigt hij geen net gekoelde lucht meer uit de zolderkamer. Ik moet dan alleen 1 of 2 dakdoorvoeren maken in het berghok, aangezien daar geen raam zit.
Mijn vraag is nu, is in deze situatie een tweede slang en dus ook tweede dakdoorvoer overdreven?
Met alleen de afvoerslang zuigt de airco dan dus in principe het berghok op onderdruk en blaast hij de zolderkamer op overdruk.
Met 2 slangen zuigt hij het berghok waarschijnlijk minder maar alsnog op onderdruk (dan alleen via de bovenste luchtinlaten voor de te koelen lucht) en blaast hij alsnog de zolderkamer op overdruk.
Of ik kan eventueel ook de bovenste luchtinlaten (dus allemaal dan) aan de achterkant aansluiten op de aanvoerslang zodat hij ook de te koelen lucht van buiten haalt? Of... een tweede slang vanaf de bovenste luchtinlaten naar de zolderkamer zodat ook dat een gesloten systeem wordt en nergens onder of overdruk ontstaat? Dan heb ik dus in het uiterste geval een mobiele airco met 4 slangen, haha.
Opties opties... Wat is wijsheid? Is overdruk verder nog nadelig?
Ik heb nog een ander idee'tje voor mijn zolderkamer. Deze grenst namelijk aan een berghok en daartussen zit een dun wandje waar je zo een gat in maakt.
Ik zou dus de mobiele airco in het berghok kunnen plaatsen en een slang aan het koude lucht uitblaasgedeelte kunnen maken om die door een gat in de wand naar de zolderkamer te leiden. Zo heb ik een stuk minder last van de herrie van het apparaat, en zuigt hij geen net gekoelde lucht meer uit de zolderkamer. Ik moet dan alleen 1 of 2 dakdoorvoeren maken in het berghok, aangezien daar geen raam zit.
Mijn vraag is nu, is in deze situatie een tweede slang en dus ook tweede dakdoorvoer overdreven?
Met alleen de afvoerslang zuigt de airco dan dus in principe het berghok op onderdruk en blaast hij de zolderkamer op overdruk.
Met 2 slangen zuigt hij het berghok waarschijnlijk minder maar alsnog op onderdruk (dan alleen via de bovenste luchtinlaten voor de te koelen lucht) en blaast hij alsnog de zolderkamer op overdruk.
Of ik kan eventueel ook de bovenste luchtinlaten (dus allemaal dan) aan de achterkant aansluiten op de aanvoerslang zodat hij ook de te koelen lucht van buiten haalt? Of... een tweede slang vanaf de bovenste luchtinlaten naar de zolderkamer zodat ook dat een gesloten systeem wordt en nergens onder of overdruk ontstaat? Dan heb ik dus in het uiterste geval een mobiele airco met 4 slangen, haha.
[ Voor 17% gewijzigd door Rtje84 op 12-06-2021 15:54 ]
Voor het geluid in de andere kamer? Mwah denk dat je de herrie door de gaten alsnog goed krijgt of hij moet ver weg staan (nog los van hoe geïsoleerd het is op je zolder tussen de kamers), dan moet je wel met geïsoleerde buizen werken. Je zal ook 2 kanalen moeten hebben en de te koelen lucht vanuit je kamer ook aan moeten voeren aangezien hij anders nooit stopt met koelen, integendeel de andere kamer zal alleen maar opwarmen en moet ie nog harder werken.Rtje84 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 15:40:toon volledige bericht
nog een vraagje:
Vergeet niet dat je kamer ook door de luchtverplaatsing af gekoeld wordt dus niet alleen door koele lucht er in te duwen, moet nog steeds goed gecirculeerd worden om alle lucht in de kamer te koelen.
Heel simpel, bovenste deel moet binnen blijven qua lucht (dus zeker ook niet van buiten lucht aanzuigen) en het onderste deel moet met twee slangen alles met buitenlucht doen. In essentie dus hoe een split unit werkt.
Met lange afstanden sowieso met geisoleerde buizen werken. Maar met zoveel moeite kan je jezelf wel afvragen: waarom niet een split unit of gewoon in de kamer zelf
Hmm, misschien heb je een punt en is het wat overdreven allemaal. Aan de andere kant ben ik op zolder vaak bezig met muziek en staat de airco binnen een meter afstand van waar ik zit. Dus dat hoor je toch wel, ondanks een gesloten koptelefoon.Strykeforce schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 17:00:toon volledige bericht
[...]
Voor het geluid in de andere kamer? Mwah denk dat je de herrie door de gaten alsnog goed krijgt of hij moet ver weg staan (nog los van hoe geïsoleerd het is op je zolder tussen de kamers), dan moet je wel met geïsoleerde buizen werken. Je zal ook 2 kanalen moeten hebben en de te koelen lucht vanuit je kamer ook aan moeten voeren aangezien hij anders nooit stopt met koelen, integendeel de andere kamer zal alleen maar opwarmen en moet ie nog harder werken.
Vergeet niet dat je kamer ook door de luchtverplaatsing af gekoeld wordt dus niet alleen door koele lucht er in te duwen, moet nog steeds goed gecirculeerd worden om alle lucht in de kamer te koelen.
Heel simpel, bovenste deel moet binnen blijven qua lucht (dus zeker ook niet van buiten lucht aanzuigen) en het onderste deel moet met twee slangen alles met buitenlucht doen. In essentie dus hoe een split unit werkt.
Met lange afstanden sowieso met geisoleerde buizen werken. Maar met zoveel moeite kan je jezelf wel afvragen: waarom niet een split unit of gewoon in de kamer zelf
Een split airco vind ik geen optie vanwege geluidsoverlast voor de buren en de aanschafkosten. Ik heb 2 goede (voor zover je deze horken goed kan noemen
Ik heb vandaag in ieder geval de afvoerslangen van beide airco's geisoleerd met 2 lagen handdoeken, 3 lagen aluminiumfolie (om en om uiteraard) en nog een laag witte ducktape. Die geven geen warmte meer af in de ruimte!
Anoniem: 1582350
Ik zit te denken. Iedereen wil de airco zo dicht mogelijk bij zich hebben staan.
Je kunt het ook omdraaien en de koele lucht via een geïsoleerde slang naar de plaats te brengen waar het nodig is. Nu krijg je daar overdruk en een tweede slang om af te zuigen of juist niet.
Zet het geheel in een ruimte met buitenlucht maar de afvoer van de warme lucht moet altijd naar buiten. Je krijgt zo koele en droge lucht die de warme lucht de doelruimt koelt en de aanwezige lucht eruit drukt als er geen afzuigslang is.
Ik was eerst van plan om een oude koelkast als behuizing te gebruiken en die buiten bij het raam te zetten.
Nu toch een andere optie gekozen waar ik kan kiezen of ik buitenlucht aanvoer of binnenlucht hergebruik. Als de vochtigheid buiten erg hoog is en ook nog eens heel warm dan wil die niet naar binnen blazen via het koelgedeelte.
Je kunt het ook omdraaien en de koele lucht via een geïsoleerde slang naar de plaats te brengen waar het nodig is. Nu krijg je daar overdruk en een tweede slang om af te zuigen of juist niet.
Zet het geheel in een ruimte met buitenlucht maar de afvoer van de warme lucht moet altijd naar buiten. Je krijgt zo koele en droge lucht die de warme lucht de doelruimt koelt en de aanwezige lucht eruit drukt als er geen afzuigslang is.
Ik was eerst van plan om een oude koelkast als behuizing te gebruiken en die buiten bij het raam te zetten.
Nu toch een andere optie gekozen waar ik kan kiezen of ik buitenlucht aanvoer of binnenlucht hergebruik. Als de vochtigheid buiten erg hoog is en ook nog eens heel warm dan wil die niet naar binnen blazen via het koelgedeelte.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Zitten er nadelen aan? Heeft iemand er ervaring mee?Anoniem: 1582350 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 21:32:
Je kunt het ook omdraaien en de koele lucht via een geïsoleerde slang naar de plaats te brengen waar het nodig is.
Overdruk in je kamer; je koelt lucht van warme ruimte, in plaats van (al deels gekoelde) kamer; minder ontvochtiging; minder sterke ventilator die de extra last misschien niet goed aan kan; ...
Paar keer het forum doorgespit. Pas een AC125W aangeschaft en meteen begonnen aan de aanpassing. Eerst alleen met een plankje en buisbevestiging op het aanzuigrooster, echter was dit bij lange na niet genoeg aangezien de kamer nog steeds vacuum trok (aan de deur te merken). Vervolgens toch maar heel het apparaat open gemaakt en een stuk plexiglas gehaald. Deze zo goed als mogelijk in de juiste vorm gebogen met een heatgun. En alle resterende naden en kieren dichtgekit, gepurd en/of met alu tape afgedicht. Morgen opnieuw testen of het vacuum verhaal opgelost is. Zo niet dan geef ik het op met deze mod 😅:strip_exif()/f/image/WdUullx8HXrS5VyN64Wr0KoR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fVTkR9E76g0TCinE9BLFIHLe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/svJNBECHhvMbL2jXkgV7r9tY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/J3WtcbXCmskYYzcEcvTAzSDR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IItuJauw0HGq3VbnxhE4G3lG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0xDPsrIepLAQPbEcPUdKwj30.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dCWW3olvTRYOwWCfU7T2mPzE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/In6IGWFSKp2qoA777gYkRkzW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WdUullx8HXrS5VyN64Wr0KoR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fVTkR9E76g0TCinE9BLFIHLe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/svJNBECHhvMbL2jXkgV7r9tY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/J3WtcbXCmskYYzcEcvTAzSDR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IItuJauw0HGq3VbnxhE4G3lG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0xDPsrIepLAQPbEcPUdKwj30.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dCWW3olvTRYOwWCfU7T2mPzE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/In6IGWFSKp2qoA777gYkRkzW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9nj9BPD9clorslocuOdYM3on.jpg?f=fotoalbum_large)
@insaniax handig om het meegeleverde verloopstuk te gebruiken voor de aanvoer! Maar ook bij dit voorbeeld snap ik die roosters in de buitenplank niet. Het staat wel netjes, maar ze belemmeren ook de luchtstroom nogal. Benieuwd of je voldoende flow overhoudt.
Hier trouwens dezelfde airco, ik heb het verloopstuk gebruikt om de gewone afvoerslang op wisselende raamplaten te kunnen klikken. Werkt prettig als je de airco in verschillende ruimtes met verschillende kozijnmaten gebruikt.
Hier trouwens dezelfde airco, ik heb het verloopstuk gebruikt om de gewone afvoerslang op wisselende raamplaten te kunnen klikken. Werkt prettig als je de airco in verschillende ruimtes met verschillende kozijnmaten gebruikt.
Ik weet dat dit topic gaat over mobiele airco's, en dat de meesten geen andere keuze hebben, maar de unit van je linkje maakt het wel erg bont.miniterror schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 16:35:
Gezien ik met mijn linkerhanden niets knaps kon bouwen voor de AC125W welke ik heb vandaag maar ander besteld met beide slangen geïntegreerd in de slang.
Een EER van 2,6.. Maandag komt de Daikin FTXA35, met een SEER van 8,75. Moeilijk te vergelijken want split en duurder, maar wist niet dat het verschil zo groot was. Wat is de meest efficiënte mobiele ongeveer?
iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.
Je hebt niet veel keuze want er zijn maar een handvol dual hose monoblocks.ACID-dude schreef op zondag 13 juni 2021 @ 08:34:
[...]
Een EER van 2,6.. Maandag komt de Daikin FTXA35, met een SEER van 8,75. Moeilijk te vergelijken want split en duurder, maar wist niet dat het verschil zo groot was. Wat is de meest efficiënte mobiele ongeveer?
De echt grote monoblocks voor aan de muur waar eerder naar verwezen is hebben ook geen geweldige EER (3,22 W/W):
https://www.itecluchtrein...mp-met-verwarmingselement
Overigens vergelijk je de SEER met de EER. De EER van je Daikin is 4.37, een stukje lager dan je genoemde 8.75
Of je moet een Whynter ARC-14S importeren. Dat is een dual hose monoblock met een EER van 11.20
https://learnmetrics.com/best-portable-air-conditioner/#pac3Well, looking at the metrics, one thing immediately caught our eye: the EER rating of 11.20. That makes the Whynter ARC-14S model the most energy-efficient (and environmentally-friendly) air conditioner on the market. That’s the reason why it scores so high on all these best portable air conditioner lists.
[ Voor 33% gewijzigd door CurlyMo op 13-06-2021 09:25 ]
Ja, fair enough. Inventum specificeert geen SEER om een of andere reden. Ik vrees wel dat je de theoretische EER bij een mobiele maar moeilijk kunt halen, zeker als je lange, niet geisoleerde slangen gaat/moet gebruiken.CurlyMo schreef op zondag 13 juni 2021 @ 09:19:toon volledige bericht
[...]
Je hebt niet veel keuze want er zijn maar een handvol dual hose monoblocks.
De echt grote monoblocks voor aan de muur waar eerder naar verwezen is hebben ook geen geweldige EER (3,22 W/W):
https://www.itecluchtrein...mp-met-verwarmingselement
Overigens vergelijk je de SEER met de EER. De EER van je Daikin is 4.37, een stukje lager dan je genoemde 8.75
Of je moet een Whynter ARC-14S importeren. Dat is een dual hose monoblock met een EER van 11.20
[...]
https://learnmetrics.com/best-portable-air-conditioner/#pac3
Die Whynter is wel een verhaal apart. Volgens die website hebben goedkope mobiele units een EER van 8+.. Zij rekenen met BTU / opgenomen vermogen = EER, terwijl wij rekenen met koelvermogen (W) / opgenomen vermogen (W).
Volgens hun berekening heeft mijn unit een EER van >11,5.
Daarbij rekenen ze met ASHRAE BTU, kennelijk speciaal voor mobiele airco's. Voor een goede vergelijking moet je waarschijnlijk de SACC BTU hebben en die is 9200, geen 14000. Opgenomen vermogen dan 1300W. EER van de Whynter volgens hun norm is dan 7. Dat klinkt logischer.
iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.
Anoniem: 1582350
Je krijgt dan overdruk en bij mij zit aan de andere kant van de kamer twee afvoeren in het plafond. Eén naar de mv en één van de afzuigkap. Die laatse gebruik ik nooit omdat ik een andere ruimte kook.ManIkWeet schreef op zondag 13 juni 2021 @ 02:23:
Overdruk in je kamer; je koelt lucht van warme ruimte, in plaats van (al deels gekoelde) kamer; minder ontvochtiging; minder sterke ventilator die de extra last misschien niet goed aan kan; ...
Koude lucht blijft laag en mengt zich met de warme lucht. De nog warmere lucht stijgt naar boven en daar zitten dan twee afvoeren. Geen extra slang nodig want ik maar gebruikt van natuurlijke stromingen.
Overigens was vannacht en de ochtend super om alles open te zetten. Geen airco nodig, koude en droge lucht gratis en zo een betere start voor de komende warme dagen
Heel simpel tape de onderste rooster even dicht stopt de luchtslang met uitblazen dan weet je het(dit maar zeer kort doen want anders kan de boel overhit raken), dat er nog een heel klein beetje lucht uit de slang komt is niet erg dan is je airco niet 100% dicht van binnen.Rtje84 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 18:40:
Mensen halen de airco open maar eigenlijk kun je dit heel gemakkelijk horen zonder open te maken.
[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 13-06-2021 10:14 ]
Wat zijn veilige manieren om de slangen te isoleren? Is het mss ene idee om in de ts een overzicht te plaatsen met veel gestelde vragen en evt een fotogalerij en ervaringen?