Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

"Mobiele" split airco unit?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Creesch
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 18:12
Met het oog op wat langer veel binnen zitten en de verwachting dat de komende tijd de temperaturen ook langzaam gaan oplopen ben ik eens gaan rondkijken naar het aanschaffen van een airco.

Een struikelblok is dat we in een huur appartement wonen waardoor het laten installeren van een fatsoenlijke split unit airco niet echt een optie is.

Daarom ben ik me eerst gaan verdiepen op mobile airco units. Hierbij loop ik echter tegen het volgende struikelblok, waar gaat de slang naar toe. Qua afvoer van warme lucht de keuze heb uit een frans balkon met een deur die naar binnen toe opengaat of het klap raampje er boven.

De eerste is niet ideaal omdat ik dan een hoop fratsen moet uithalen om de boel goed te isoleren als de deur open staat.

Het klapraam leek me nog een goede optie maar ik kwam er al snel achter dat bij de meeste mobiele airco's het verschil tussen de airco en het uiteinde van de slang niet meer mag zijn dan een tiental centimeters.
Niet echt een optie dus tenzij ik de mobiele airco op de één of andere manier hoog weet te plaatsen.

Nu kwam één model tegen van Eurom de AC2401 die qua bevestigen ideaal zou zijn voor in een klapraampje boven een deur.
Deze lijkt voor caravans en dergelijk bedoelt te zijn en dat is ook te zien aangezien de fabrikant aangeeft dat de unit geschikt is voor 16 m3 wat niet echt veel is.

Nu heb ik geprobeerd te zoeken naar vergelijkbare modellen van andere fabrikanten en heb niet echt veel geluk gehad. Mijn vraag is dus in feite, zijn anderen wel bekend met vergelijkbare modellen die geschikt zijn voor grotere ruimtes? Of aanvullend, wellicht heeft iemand anders een creatief idee voor het plaatsen van een airco.

Alle reacties

• guido66
  • Registratie: oktober 2007
  • Nu online
Google eens op: mobile split airco

Ik zie er toch echt een hele hoop

Fiat 500e - 7250Wp solar - R&M Nevo Nuvinci

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
nadeel van de eurom is dat de delen echt aan elkaar vast zitten.. dus 1 van de 2 delen moeten door je raampje passen...

verder heb ik vorig jaar met de eurom thuis wat getest. (ik heb hem voor in de caravan..)
het koelt wel wat af op de thermometer.. maar wat denk ik de grootste verlichting bracht is dat de luchtvochtigheid onderuit ging..

nou sloot mijn deur voor geen meter met de slang er door (raam zou kunnen mits ik de buitenunit op een custom pootje zou zetten) maar dat was me teveel werk:+

verder heeft eurom ook nog de AC7000 die is tot 65m³

[Voor 5% gewijzigd door SMSfreakie op 02-04-2020 16:12]

Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, Custom HTPC j4205 Based

• Creesch
guido66 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:06:
Google eens op: mobile split airco

Ik zie er toch echt een hele hoop
Ik zie er wel het één en ander over voorbij komen maar niet echt daadwerkelijk te bestellen producten die in Nederland leverbaar zijn. Zie ik iets over het hoofd?
SMSfreakie schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:06:
nadeel van de eurom is dat de delen echt aan elkaar vast zitten.. dus 1 van de 2 delen moeten door je raampje passen...

verder heb ik vorig jaar met de eurom thuis wat getest. (ik heb hem voor in de caravan..)
het koelt wel wat af op de thermometer.. maar wat denk ik de grootste verlichting bracht is dat de luchtvochtigheid onderuit ging..

nou sloot mijn deur voor geen meter met de slang er door (raam zou kunnen mits ik de buitenunit op een custom pootje zou zetten) maar dat was me teveel werk:+

verder heeft eurom ook nog de AC7000 die is tot 65m³
Bedankt voor het delen van je ervaring! De AC7000 had ik even over het hoofd gezien, ga ik me eens in verdiepen :)

Edit: lijkt er op dat de AC7000 niet meer leverbaar is :(

• FRANQ
  • Registratie: juli 2017
  • Nu online
denk dat je te weinig hoogte hebt.

Maar als het past of misschien op een andere plek is het wel helemaal top denk ik.

https://vantubo.nl/airco/...09AwyFEAAYASAAEgL11_D_BwE

• tweakG5
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 09:23
Ik heb er vorig jaar ook lang naar moeten zoeken. Uiteindelijk stonden er een handjevol op marktplaats. Werkt een stuk beter dan een mobiele unit in ieder geval. Maar voor zover ik weet zijn de delen niet los te koppelen. Dus moet je wel de buitenunit door het raam naar buiten kunnen krijgen. Of zoals ik gedaan heb, een klein gat in de deur maken. 6cm was voldoende, stukje bewaren en terug lijmen als ik eruit ga.

[Voor 6% gewijzigd door tweakG5 op 02-04-2020 16:28]

• Creesch
FRANQ schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:24:
denk dat je te weinig hoogte hebt.

Maar als het past of misschien op een andere plek is het wel helemaal top denk ik.

https://vantubo.nl/airco/...09AwyFEAAYASAAEgL11_D_BwE
Volgens mij mis ik wat in je link want ik krijg een plaatje te zien van een situatie waar men een gat in een muur heeft geboord. Dat kan dus nadrukkelijk niet omdat we huren.

• FRANQ
  • Registratie: juli 2017
  • Nu online
@Creesch

Ja dat is wel wat ik bedoelde.
Maar dacht door een houten paneel heen in het boveraampje.

Maar had nog even zitten kijken en hij is bijna 500mm hoog, dus weet vrij zeker dat het niet past.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21:11

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

We hebben een heel forumdeel waarin airco's besproken worden. Consensus is wel dat deze dingen eigenlijk in de regel ruk werken. In ieder geval tikje naar Witgoed.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Creesch
FRANQ schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:29:
@Creesch

Ja dat is wel wat ik bedoelde.
Maar dacht door een houten paneel heen in het boveraampje.

Maar had nog even zitten kijken en hij is bijna 500mm hoog, dus weet vrij zeker dat het niet past.
Ah helder. Ben er ondertussen achter dat dit type een zogenaamde "monoblock airco" is, alleen nog niet direct verder geluk gehad met iets vinden wat daar zou passen.
Señor Sjon schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:39:
[mbr]We hebben een heel forumdeel waarin airco's besproken worden. Consensus is wel dat deze dingen eigenlijk in de regel ruk werken. In ieder geval tikje naar Witgoed.[/]
Ah, even over het hoofd gezien. Bij het zoeken kwam ik wel topics tegen in het forum waar ik het eerst had geplaatst :)

• renzo4000
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 19:45

renzo4000

*Doh!*

Misschien op zoek naar een "raam airco"? Ik heb er geen ervaring mee maar in oa Amerika gebruiken ze dit heel vaak. Ik kwam ook dit tegen: https://www.kapsulair.com/

Het ziet er goed uit, of het ook goed werkt moet je zelf even onderzoeken. Het is me ook niet duidelijk of hij al te bestellen is.

Hey pssst! ......Fiets kopen?!

• VikeeVeekie
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 18:29
Raam airco's zijn over het algemeen hele efficiente dingen, vooral omdat de condenser ook echt buitenshuis is en er een luchstroom van buitenaf wordt gebruikt om zijn hete lucht aan de buitenomgeving af te geven, ofwel je hebt geen vacuum effect in de kamer zoals met een standaard mobiele airco.

Ik heb zulke units al vaker in de US gezien en ik kan je wel alvast zeggen dat het echt lompe dingen zijn en het goed kan zijn dat ze te hoog zijn om in je klapraam te schuiven. Ik had de airco die Renzo had gepost eens online opgezocht, dat lijkt me een mooie tussenoplossing maar lijkt 5500 BTU me magertjes om een woonkamer te koelen.

[Voor 14% gewijzigd door VikeeVeekie op 06-04-2020 10:54]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21:24
Zo iets https://i.imgur.com/Ize62RV.jpg en https://i.imgur.com/YKk10cW.jpg

Maar een mobile airco met 1 slang is een lawaaibak en een stroom vreter. Met 2 slangen word het wat beter.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Creesch
Daar heb ik ook over gedacht, maar volgens mij is de afstand van de grond tot aan het klapraam te groot om dit realiseren. Tenminste, als ik de diverse handleidingen van units die ik heb opgezocht goed interpreteer.
Om nu de hele deur op deze manier te behandelen gaat me dan weer wat te ver.
Maar een mobile airco met 1 slang is een lawaaibak en een stroom vreter. Met 2 slangen word het wat beter.
Ben ik me van bewust, maar het alternatief is vooralsnog helemaal geen airco.

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21:24
Creesch schreef op maandag 6 april 2020 @ 10:58:
[...]

Daar heb ik ook over gedacht, maar volgens mij is de afstand van de grond tot aan het klapraam te groot om dit realiseren. Tenminste, als ik de diverse handleidingen van units die ik heb opgezocht goed interpreteer.
Om nu de hele deur op deze manier te behandelen gaat me dan weer wat te ver.

[...]

Ben ik me van bewust, maar het alternatief is vooralsnog helemaal geen airco.
2de hands mobiel op de kop tikken en ombouwen naar 2 slangen en via een plank oid van 30cm breed tussen de deuren aanzuigen en uitblazen.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 18:29
Pas wel mee op met het aanpassen van je airco op die manier. Ik had het gedaan ter voorbereiding van de ergste hittegolf van afgelopen zomer, dit ging in de eerste paar dagen nog goed toen de temperatuur op maximaal 35 graden lag, maar op de hetere dagen die daarna volgden werd de buitenlucht te warm voor de airco om zijn opgenomen warmte af te geven en sloeg meerdere keren keihard af.

Ik gebruikte dan weliswaar een brakke Amcor airco die al behoorlijk op leeftijd was en misschien daarom niet goed werkte, maar ik wil alvast waarschuwen: wees voorbereid op onvoorziene consequenties. :P

[Voor 15% gewijzigd door VikeeVeekie op 06-04-2020 11:15]

• Creesch
Ben nu dit model op het spoor gekomen aangezien deze dus uit zichzelf twee slangen heeft voor aan en afvoer.
En dan mogelijk toch door de de deur in combinatie met deze afdichting. Moet alleen nog uitzoeken of het daadwerkelijk op onze deur past, als ik het zo lees zou het wat aan de krappe kant kunnen zijn.

Ben er overigens nog niet geheel over uit want dit lijkt wel een vrij forse unit te zijn en is wellicht wat overkill weer.

• Creesch
renzo4000 schreef op maandag 6 april 2020 @ 10:40:
Misschien op zoek naar een "raam airco"? Ik heb er geen ervaring mee maar in oa Amerika gebruiken ze dit heel vaak. Ik kwam ook dit tegen: https://www.kapsulair.com/

Het ziet er goed uit, of het ook goed werkt moet je zelf even onderzoeken. Het is me ook niet duidelijk of hij al te bestellen is.

[YouTube: Noria - Air Conditioner - Kapsul W5]
Oeps, deze reactie even over het hoofd gezien. Zou qua formfactor inderdaad ideaal zijn, maar is sowieso nog niet verkrijgbaar (in Nederland) zover ik kan zien aangezien het nog aan Kickstarter backers geleverd moet worden. Andere raam units zijn nauwelijks verkrijgbaar en sowieso van het super lompe model.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 09:24
Kijk eens naar de Trotec PAC 4600. Ben er zelf ook naar aan het kijken. Prijzig maar wel iets wat voldoet aan de wensen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
dangerpaki schreef op zondag 24 mei 2020 @ 01:31:
Kijk eens naar de Trotec PAC 4600. Ben er zelf ook naar aan het kijken. Prijzig maar wel iets wat voldoet aan de wensen.
Prijzig is een understatement, de Eurom-airco die Creesch in z'n startpost benoemt kost nog geen €500 en jij hebt het nu over eentje van €1900 :X ;)

The devil is in the details.

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True