Vraagje aan de experts. Mijn situatie is al volgt. Ik woon op de bovenste verdieping van een appartementen complex en ik wil graag een airco aanschaffen om te temperatuur in de nacht wat aangenamer te maken zodat ik (en mijn kamer genoot) kan slapen. Mijn appartement is nogal oud en niet heel goed geïsoleerd, dus ben bang dat het een hele dure airco gaat worden (en veel stroom verbruik) om het hele appt af te koelen. Na het lezen van alle posts ben ik op deze oplossing gekomen:
- Airco staat dicht bij raam voor zo kort mogelijk weg voor de hete lucht (evt isoleren etc).
- Geen 2e buis voor buiten luchtinlaat aangezien de onderdruk niet erg is, want s’avonds is het buiten kouder dan binnen (kan evt later buis er bij knutselen indien nodig).
- De blauwe lijnen zijn buizen die de koude lucht naar de slaapkamers begeleiden.
Het idee is dan dat ik de airco een uur voor het slapen gaat op koelstand zet met een timer van een paar uur, zodat ik in een koele kamer kan slapen en met wat trail en error weet ik op hoeveel uur ik de timer moet instellen.
Voordelen:
- Minder last van geluid
- Enige ruimte die word gekoeld zijn de slaapkamers, dus minder stroom verbruik dan wanneer je hele appt koelt
- Goedkoopste oplossing (als het werkt tenminste)
Nadelen:
- Onderdruk in woonkamer, lucht van buiten komt binnen (maar dat maakt niet uit want buiten is het koeler)
- Overdruk in slaapkamers (maakt dit uit?)
- Verlies van koeling in buizen richting slaapkamers
Dan nog een vraag. Ik heb de mogelijkheid om de airco op mijn balkon te zetten. Dit zou in theorie veel voordelen hebben (minder last van lawaai, geen warme in je kamer, geen overdruk). Er waren wat reacties dat mensen hun airco buiten hadden gezet, maar naar mijn idee werkt dat alleen op deze manier:
Op de manier die werd omschreven werd de airco buiten gezet en de koude lucht werd naar binnen geleid.
Hier word de lucht van de fan die de gekoelde lucht blaast van buiten gehaald, waardoor je de warme buitenlucht mixt met de gekoelde lucht. Of heb ik het verkeerd?
Bedankt voor alle info en ik hoor graag als ik het mis heb!