Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen

Pagina: 1 ... 5 ... 13 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Michael_OsGroot schreef op zondag 13 juni 2021 @ 11:13:
Wat zijn veilige manieren om de slangen te isoleren? Is het mss ene idee om in de ts een overzicht te plaatsen met veel gestelde vragen en evt een fotogalerij en ervaringen?
Koop een geïsoleere slang, daar zit steen/glaswol omheen. Er zijn ook speciale slangen voor geluids isolatie en die hebben een 'stoffen' binnenkant. Die zijn alleen in kortere lengtes te krijgen en zijn voorzien van aansluithulzen.

Ik heb een 160mm geïsoleerde slang in bestelling staan. Tien meter is onder de 45 pleuro incl. verzending. Bij de uiteinden de steen/glaswol terugdrukken en tape er omheen en het ziet er netjes uit.

Waarschuwing! Bij het openen van de doos opletten want de slang komt eruit gesprongen als een duiveltje.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2021 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-08 08:59
@insaniax Wow, als ie nu nog je kamer vacuum zuigt ben ik wel benieuwd hoe die dat voor elkaar krijgt :D
Verwijderd schreef op zondag 13 juni 2021 @ 11:47:
[...]

Koop een geïsoleere slang, daar zit steen/glaswol omheen. Er zijn ook speciale slangen voor geluids isolatie en die hebben een 'stoffen' binnenkant. Die zijn alleen in kortere lengtes te krijgen en zijn voorzien van aansluithulzen.

Ik heb een 160mm geïsoleerde slang in bestelling staan. Tien meter is onder de 45 pleuro incl. verzending. Bij de uiteinden de steen/glaswol terugdrukken en tape er omheen en het ziet er netjes uit.

Waarschuwing! Bij het openen van de doos opletten want de slang komt eruit gesprongen als een duiveltje.
Hij vroeg om veilige manieren, naar wat ik begrijp is steen/glaswol niet echt goed voor je longen?
Dit zijn niet slangen die 1x geïnstalleerd worden en dan nooit meer aangeraakt, je kan ze constant bewegen dus constant dat er vezels vanaf komen?

Zelf ook wat aan het prutsen geweest om mijn airco minder vacuum te laten zuigen... 't idee was gewoon de enorme paneel gaten bij het bovenste rooster opvullen... met het enige dat ik had...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLBLLeJg_K0DlHXRnq9mMXiGMak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EZjxZxcvyXrNbJmCCjTFuNHY.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Izcb22xQaD5HKhkt2bZ0oGHb-ns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2giTth0MMKpWktdeZWDzDIox.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KzmuDzHQQeD2IDu1uBDVL5a4vm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hAcDdEbwQSiJRl369T0yGs3E.jpg?f=fotoalbum_large

Yep, vaatdoekjes...
(En wat tochtstrip voor de onderste rand, als je goed kijkt kan je wat zien)
Werkt het? Nee mijn kamerdeur wordt nog steeds open getrokken |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:16
ManIkWeet schreef op zondag 13 juni 2021 @ 12:22:
@insaniax Wow, als ie nu nog je kamer vacuum zuigt ben ik wel benieuwd hoe die dat voor elkaar krijgt :D

[...]

Hij vroeg om veilige manieren, naar wat ik begrijp is steen/glaswol niet echt goed voor je longen?
Dit zijn niet slangen die 1x geïnstalleerd worden en dan nooit meer aangeraakt, je kan ze constant bewegen dus constant dat er vezels vanaf komen?

Zelf ook wat aan het prutsen geweest om mijn airco minder vacuum te laten zuigen... 't idee was gewoon de enorme paneel gaten bij het bovenste rooster opvullen... met het enige dat ik had...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Yep, vaatdoekjes...
(En wat tochtstrip voor de onderste rand, als je goed kijkt kan je wat zien)
Werkt het? Nee mijn kamerdeur wordt nog steeds open getrokken |:(
De kortsluit lucht / vacuum zit tussen de onder en boven kant van de airco https://imgur.com/7P5mcrL

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJerome
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-07 15:33
miniterror schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 16:35:
Gezien ik met mijn linkerhanden niets knaps kon bouwen voor de AC125W welke ik heb vandaag maar ander besteld met beide slangen geïntegreerd in de slang.
Misschien een tip voor anderen, wel een beetje prijzig maar goed, je moet wat met de aankomende dagen.
https://www.bol.com/nl/p/...ose-wit/9300000026283517/

AC125 heb ik vorig jaar gekocht en heeft dus nog maar enkele dagen gedraaid, mocht je interesse hebben mag die voor 350 weg, stuur dan even een PB
Ik heb al een tijdje een AEG AXP34U338CW, deze was zelfs nog prijziger dan die uit jouw linkje. Werkt op zich, maar vraag me af of een dual hose echt merkbaar beter is. Kun je je ervaring hier posten zodra je 'm hebt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
wizzopa schreef op zondag 13 juni 2021 @ 13:09:
[...]

De kortsluit lucht / vacuum zit tussen de onder en boven kant van de airco https://imgur.com/7P5mcrL
De bovenkant en onderkant zijn voor geen meter van elkaar gescheiden, zie foto's van mijn vorige posts :)

Het enige dat luchtdicht is in de airco, is het koude stuk ACHTER de radiator. Ervoor zitten dus flinke kieren die helemaal naar de onderste ruimte lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insaniax
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 03-07-2023
wizzopa schreef op zondag 13 juni 2021 @ 13:09:
[...]

De boven en onderkant heb ik ook van elkaar gescheiden, dat zie je alleen niet terug op de foto's 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
ManIkWeet schreef op zondag 13 juni 2021 @ 13:47:
[...]

De bovenkant en onderkant zijn voor geen meter van elkaar gescheiden, zie foto's van mijn vorige posts :)

Het enige dat luchtdicht is in de airco, is het koude stuk ACHTER de radiator. Ervoor zitten dus flinke kieren die helemaal naar de onderste ruimte lopen.
En die moeten dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:50
genosis schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:30:
Raar eigenlijk dat die raam-airco's zoals je in de VS ziet hier bijna niet te krijgen zijn. Wij hebben natuurlijk niet van die schuif ramen maar met een goede plaat/frame er voor zou dat niet uit maken.
Deze vond ik wel: https://www.klarstein.nl/...uTFxu5QlMtgxoCNfcQAvD_BwE
Heeft in ieder geval flink meer vermogen dan zo'n caravan ding. Alleen ook geen idee waar ik die hier kwijt zou kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door sig69 op 13-06-2021 15:06 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
En dat is wat ik heb geprobeerd met de vaatdoekjes (omdat ik niks anders had...)

Maar er is nog ergens anders een 'lek' in het vacuum...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ManIkWeet schreef op zondag 13 juni 2021 @ 12:22:

[...]

"Bij de uiteinden de steen/glaswol terugdrukken en tape er omheen en het ziet er netjes uit."

Om de slang zit steen/glaswol en om de steen/glaswol zit weer een slang. Alleen als je buitenste slang kapot maakt dan komt er steen/glaswol vrij. Dat moet je dan weer dicht tapen en niet ergens anders weer kapot maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtje84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
Michael_OsGroot schreef op zondag 13 juni 2021 @ 11:13:
Wat zijn veilige manieren om de slangen te isoleren? Is het mss ene idee om in de ts een overzicht te plaatsen met veel gestelde vragen en evt een fotogalerij en ervaringen?
Ik heb het met meerdere lagen handdoeken en aluminiumfolie gedaan, en als laatst nog witte duct tape.

Slang -> aluminiumfolie -> handoek -> aluminiumfolie -> handoek -> alumiuniumfolie - ducttape

De lagen handdoeken en aluminiumfolie heb ik steeds vastgezet met aluminiumtape. En de ducktape op het eind is geen probleem want dat wordt echt niet eens meer een beetje lauw op deze manier. Verwacht alleen niet dat je slang nog erg flexibel is op deze manier. :') maar dat maakt in mijn situatie niet uit.

Nog even iets anders. Als we praten over de inefficientie van de mobiele airco's, zien we dan niet iets over het hoofd, wat een mobiele airco eigenlijk toch iets minder inefficient maakt?

Zover ik het begrijp zijn de 2 hoofdproblemen:

1: Hij zuigt de net gekoelde lucht uit de kamer en blaast dat als warme lucht naar buiten.
2: Hij onttrekt lucht uit de kamer en daardoor komt er weer warme lucht naar binnen.

Maar ik bedacht net dat probleem 2 misschien nog niet zo erg is in sommige gevallen, zoals bij mij op de zolder. Het is daar namelijk al gauw 5 graden warmer dan de buitentemperatuur. Dus, als ik de airco daar aanzet en het ventilatierooster open heb staan, dan betekent dat dat er buitenlucht de kamer ingezogen wordt die een stuk koeler is dan de lucht in de kamer. Hierdoor zou de kamer dus ook koeler moeten worden, toch?

Blijft natuurlijk wel gewoon probleem 1 bestaan, maar misschien is het verschil in efficientie in vergelijking met een dual-hose airco (zelf gefabriceerd of niet) in dit soort gevallen toch kleiner dan we wellicht denken.

[ Voor 4% gewijzigd door Rtje84 op 13-06-2021 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:38
ACID-dude schreef op zondag 13 juni 2021 @ 08:34:
[...]

Ik weet dat dit topic gaat over mobiele airco's, en dat de meesten geen andere keuze hebben, maar de unit van je linkje maakt het wel erg bont.

Een EER van 2,6.. Maandag komt de Daikin FTXA35, met een SEER van 8,75. Moeilijk te vergelijken want split en duurder, maar wist niet dat het verschil zo groot was. Wat is de meest efficiënte mobiele ongeveer?
Ik woon in een huurhuis en ben zelf superslecht in klussen, een split laten plaatsen met de gedachte dat ik toch een huis wil kopen laat ik nog geen split plaatsen, of ik moet zeker zijn dat ik nog zeker 5 tot 10 jaar in dit huis blijf.
Al die waardes zeggen mij niet zoveel, ik geloof meteen dat een split veel beter werkt maar voor mij nu nog niet van toepassing.
JJerome schreef op zondag 13 juni 2021 @ 13:29:
[...]

Ik heb al een tijdje een AEG AXP34U338CW, deze was zelfs nog prijziger dan die uit jouw linkje. Werkt op zich, maar vraag me af of een dual hose echt merkbaar beter is. Kun je je ervaring hier posten zodra je 'm hebt? :)
Mooi verhaal, ontvangen van BOL, zit de 'performance kit' er niet bij, volgens de beschrijving wel.
Deze gaan ze nu nabestellen en opsturen, werkt nu dus nog als een singlehose (alleen uitlaat) en zal daardoor denk ik geen merkbaar verschil maken met de AC125 die ik had.
Mocht ik de performance kit ontvangen voor de echt hete dagen aankomende week zal ik het laten weten.

[ Voor 3% gewijzigd door miniterror op 13-06-2021 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:20
sig69 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 15:05:
[...]

Deze vond ik wel: https://www.klarstein.nl/...uTFxu5QlMtgxoCNfcQAvD_BwE
Heeft in ieder geval flink meer vermogen dan zo'n caravan ding. Alleen ook geen idee waar ik die hier kwijt zou kunnen.
Precies ook mijn probleem. Hoe installeer je zo'n ding als je geen schuif raam hebt. Dan zou je eventueel je hele raam tijdelijk moeten verwijderen en er een plank tussen zetten.

Andere optie is zo'n ding zelf in een afgesloten kast bouwen met twee slangen eraan. Invoer en uitvoer is volgens mij vrij simpel van links naar rechts of andersom. In het midden dus afsluiten

[ Voor 13% gewijzigd door CurlyMo op 13-06-2021 19:29 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boostie
  • Laatst online: 10-09 15:26
Ik heb het volgende raam: https://www.maatstudio.nl/media/wysiwyg/Draai-kiepramen.gif

Kan ik deze kit voor beide standen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:19
Ja dat kan, zal er zo uitzien:

Afbeeldingslocatie: https://nl.trotec.com/images/raamafdichting-airlock-100-8ec9.jpg

Al heb je kans dat hij op kiepstand niet ver genoeg opengaat om de buis doorheen te doen. Verder vind ik hem daar wel erg duur, action verkoopt ze tegenwoordig ook: https://www.action.com/nl...ting-voor-airconditioner/
Houd er alleen wel rekening mee dat hij maar 1 rits heeft. Dus je als je de mod van dit topic toepast zal je een kier hebben tussen je 2 slangen. Dat zou je kunnen voorkomen door deze te nemen: https://nl.trotec.com/pro...amafdichting/airlock-200/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• insaniax
Gewoon een houten plaatje op maat maken, in plaats van die super onhandige afdichtingen met rits..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtje84
Zo'n raamafdichtingskit zou ik ook niet aan beginnen, tenzij je écht geen andere opties hebt.

Het ziet er ontzettend rommelig uit en is vast niet volledig luchtdicht met die slang door de rits, dus dan zou je dat eigenlijk ook alweer moeten afplakken. Lijkt me niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:53

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Ken je een Handige Harry (of ben je er zelf één)? Maak dan een inzet voor je raam zoals de mijne:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMa7DsVgHtXJZ4aA-tBkqypXu-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t01DYGYkXczSZdZakEBp3Qeq.jpg?f=fotoalbum_large

Nadeel: raam moet open blijven, dus 's-nachts haal ik de inzet eruit en sluit ik het raam (tegen inbraak).

Het is een MDF-plaat, weegt ook wel wat, en is klemgezet met een latje. Dat latje heb ik voorzien van meubelonderzetters (schuim) waardoor de kozijnen niet beschadigen en het latje helemaal klem zit zodat de plaat niet bij de eerste de beste windvlaag naar binnen komt zeilen.

Met een decoupeerzaag een gat ter grootte van de uitlaatbuis gemaakt en daar het bij de airco meegeleverde opzetstuk ingeklemd. Aan de 'buitenzijde' heb ik een rooster gemaakt zodat er geen insecten de airco invliegen als hij uitstaat of idelt.

Mijn airco is overigens een deLonghi PAC CN93ECO en niet omgebouwd.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rtje84
Zo heb ik het gedaan:

Je haalt je raam eruit, bestelt een raam op dezelfde breedte als je originele raam, maar een centimeter of 20 of 30 lager. (kost meestal een paar tientjes) Je zaagt een paneel (van dezelfde dikte als het raam natuurlijk) op hoogte van het stuk dat je eraf hebt gehaald bij het nieuwe raam en plaatst het raam boven op het paneel in het kozijn, met een afdichtingsbandje ertussen.

Zo heb je nog wat glas, en kan je raam ook nog gewoon open wanneer je dat wilt.

(nu alleen nog even een mooie doorvoerbuis zoals de foto hierboven)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qsx45hlOj2wIb0BPilEi9XDOIs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ei6eTPWpjnU2puUJ1fsj9l6v.jpg?f=fotoalbum_large

In de winterperiode zet ik gewoon mijn originele raam weer terug.

[ Voor 9% gewijzigd door Rtje84 op 14-06-2021 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Ik heb een airco net besteld en ten behoeve van de review ben ik vast begonnen met het loggen van de temperatuur binnen, om een eerlijke vergelijking te maken.
Wat neem ik mee?

Ik heb nu:

datum/tijd
temperatuur
Temperatuur buiten (volgens google)
Bewolking (blauw / bewolking), rationale is dat de warmte vooral binnen komt via de zon en minder via de lucht
Stand van de afzuiging (1, 2 of 3)

Hiaat zie ik nog in de deuren: ik woon in een appartement, gelijkvloers, dus een deur open maakt de oppervlakte die gekoeld dient te worden wel groter. Ik meet de temperatuur binnen met een thermometertje dat op mijn werkplek staat in de woonkamer. 26.3 trouwens nu, een delta van 0.4 sinds een half uur

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:03

Creesch

bla bla!

Michael_OsGroot schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:21:
Ik heb een airco net besteld en ten behoeve van de review ben ik vast begonnen met het loggen van de temperatuur binnen, om een eerlijke vergelijking te maken.
Wat neem ik mee?

Ik heb nu:

datum/tijd
temperatuur
Temperatuur buiten (volgens google)
Bewolking (blauw / bewolking), rationale is dat de warmte vooral binnen komt via de zon en minder via de lucht
Stand van de afzuiging (1, 2 of 3)

Hiaat zie ik nog in de deuren: ik woon in een appartement, gelijkvloers, dus een deur open maakt de oppervlakte die gekoeld dient te worden wel groter. Ik meet de temperatuur binnen met een thermometertje dat op mijn werkplek staat in de woonkamer. 26.3 trouwens nu, een delta van 0.4 sinds een half uur
Je mist nog de relatieve luchtvochtigheid om een volledige vergelijking te kunnen maken. 23 graden met een lage relatieve luchtvochtigheid voelt koeler aan dan diezelfde temperatuur met een hoge relatieve luchtvochtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Creesch schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:29:
[...]

Je mist nog de relatieve luchtvochtigheid om een volledige vergelijking te kunnen maken. 23 graden met een lage relatieve luchtvochtigheid voelt koeler aan dan diezelfde temperatuur met een hoge relatieve luchtvochtigheid.
Check, ik voeg hem toe. Ik heb een metertje van een tientje waar die functionaliteit op zit.. Ik weet niet hoe accuraat deze is, maar als het puur gaat om de delta met/zonder airco dan denk ik dat het wel inzicht geef.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJF3
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-08 11:16
Een paar dagen geleden heb ik een AEG AXP34U338CW gekocht en denk na het lezen van deze (fantastische) thread moet ombouwen naar een 2-slang-systeem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zn8WdbJ05LCPZI7AHg0zYKaCaM8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1ewwZkzrj15vYzh6F9TY3rXx.png?f=fotoalbum_large

Er zijn 2 luchtinlaten. Moet ik alleen de onderste (#2) aansluiten op de buitenlucht? Waarom niet ook #1 (de bovenste)?

De doorvoer wil ik maken van IKO enertherm ALU, isolatieplaat (30mm). Dit is redelijk stevig, goed te verwerken en heeft een isolerende functie.

Aan de buitenkant zou ik 2 PVC 67 graden PVC hoekjes willen plaatsen waarbij de warme uitvoer naar boven wijst en de lucht aanvoer naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:56
DJF3 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:16:
Een paar dagen geleden heb ik een AEG AXP34U338CW gekocht en denk na het lezen van deze (fantastische) thread moet ombouwen naar een 2-slang-systeem.

[Afbeelding]

Er zijn 2 luchtinlaten. Moet ik alleen de onderste (#2) aansluiten op de buitenlucht? Waarom niet ook #1 (de bovenste)?
Nummer 1 in jouw plaatje zuigt lucht aan uit de ruimte die je wilt koelen. Als je die ook naar buiten voert probeer je de lucht van buiten te koelen en toe te voegen aan de binnenruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

DJF3 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:16:

[Afbeelding]

De doorvoer wil ik maken van IKO enertherm ALU, isolatieplaat (30mm). Dit is redelijk stevig, goed te verwerken en heeft een isolerende functie.

Aan de buitenkant zou ik 2 PVC 67 graden PVC hoekjes willen plaatsen waarbij de warme uitvoer naar boven wijst en de lucht aanvoer naar beneden.
Eéntje, zie je airco als een koelkast. Wat er nu gebeurt is in feite het volgende:
  1. Je hebt een luchtstroom die vanuit je huis door het koele gedeelte weer je huis in gaat.
  2. Je hebt een luchtstroom die vanuit je huis langs de achterkant van de koelkast (warmtewisselaar) het huis uit gaat en daarmee de warmte die is opgenomen uit de koele stroom naar buiten brengt.
Omdat in beide gevallen de lucht vanuit huis wordt gehaald en bij de tweede stroom de lucht naar buiten wordt geblazen ontstaat er in je huis onderdruk. Daardoor wordt er vanuit buiten dus lucht aangezogen en die lucht is warm waardoor de airco niet echt efficiënt werkt.

Wat je met deze mod doet is luchtstroom 2 aanpassen zodat deze de lucht niet van binnen maar van buiten haalt. Daardoor heb je geen onderdruk meer en zal de airco dus effectiever de ruimte kunnen koelen.

Voor meer achtergrond zie ook deze video over mobiele aircos. Daarnaast heeft hetzelfde kanaal diverse videos over warmtepompen, vriezers en koelkasten waarmee nog meer tekst en uitleg wordt gegeven rondom het principe waar al deze apparaten op werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-09 00:16
Mijn schoonzus staat op het punt om een mobiele airco te kopen. Dat vind ik niks. Maar ok ,huurhuis voor 1 jaar. Zijn er ook mobiele split units met meer vermogen dan zo'n caravan ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:50
Creesch schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:34:
[...]

Na wat google werk kwam ik ook nog deze tegen: https://www.bol.com/nl/p/...ac-4600/9200000053678560/ Voor de mensen die een echt split unit willen maar niet kunnen boren of anders verbouwen maar wel geld over hebben :P
@MeTooPV
Wel aan de prijs. Ik heb zo'n Eurom camping ding besteld. Eens kijken wat het doet, en anders gaat ie gewoon op marktplaats.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

MeTooPV schreef op maandag 14 juni 2021 @ 14:22:
Mijn schoonzus staat op het punt om een mobiele airco te kopen. Dat vind ik niks. Maar ok ,huurhuis voor 1 jaar. Zijn er ook mobiele split units met meer vermogen dan zo'n caravan ding?
Zijn er wel maar zeer beperkt kwam ik vorig jaar achter en allemaal stukken duurder in aanschaf dan een mobiele aircos.
  1. Trotec heeft een mobiele split unit in het assortiment
  2. Daarnaast zijn er ook de zogenaamde monoblocks die je direct op de muur zet met twee pijpen naar buiten. Voorbeeldje die iemand eerder in het topic linkte.
  3. Er zijn zo af en toe ook mobiele aircos te koop met twee slangen (dus zonder dat je dat zelf hoeft te hacken). Inventum heeft iig sinds dit jaar een model met twee slangen naar buiten.

[ Voor 16% gewijzigd door Creesch op 14-06-2021 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insaniax
Horrengaas in de houten plaat die in het kozijn hangt voor de In en Uitlaat een probleem ivm eventuele luchtweerstand of is dat nog wel te overzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:12
insaniax schreef op maandag 14 juni 2021 @ 19:09:
Horrengaas in de houten plaat die in het kozijn hangt voor de In en Uitlaat een probleem ivm eventuele luchtweerstand of is dat nog wel te overzien?
Ik ben bang dat je dan de luchtstroom teveel belemmert. hij zal dan afslaan (als ie te warm word).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
insaniax schreef op maandag 14 juni 2021 @ 19:09:
Ik denk dat horrengaas nog wel te overzien is, beter dan zo'n rooster lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insaniax
Nja ik denk hier aan omdat er anders lijkt me allemaal insecten en troep in de airco gezogen wordt als de slang in de plaat gewoon open is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insaniax
En mocht i gaan afslaan op een moment dat je denkt van dit hoort niet kan ik dat horrengaas natuurlijk altijd nog verwijderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insaniax
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hazgzlvvuMHy9KqAlXDYS2oe9O8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GcTV5ACRyDhCz9jEACsoyYlC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Hier nog een betaalbaar monoblock met twee slangen:
https://www.amazon.nl/ARG...-warmtepomp/dp/B08667WVX2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Voor de lucht inlaat heb je geen roosters nodig. Er zit in de airco al een filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insaniax
Nee, zit geen filter in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Vreemd de meeste aircos hebben filters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insaniax
Er zit alleen een filter op de luchtinlaat van de koude zijde, voor je luchtkoeling binnenshuis dus. In de "hot side" zitten geen filters. Na 18 forum pagina's moet dit verhaal toch inmiddels wel duidelijk zijn zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
insaniax schreef op maandag 14 juni 2021 @ 21:11:
Er zit alleen een filter op de luchtinlaat van de koude zijde, voor je luchtkoeling binnenshuis dus. In de "hot side" zitten geen filters. Na 18 forum pagina's moet dit verhaal toch inmiddels wel duidelijk zijn zou ik zeggen.
Rustig maar 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Mijn mobiel heeft er dus 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insaniax
Dus nog even samengevat; De koude zijde heb ik gescheiden van de warme zijde. De warme zijde pakt nu buitenlucht via een slang en trekt die door de warme condensor/radiator. Vervolgens wordt dese inmiddels hete lucht weer via een slang naar buiten geduwd. Hierdoor trekt je woning niet meer vacuum en heb je in essentie een monoblock gebouwd. De koude zijde daarintegen heb ik niets aan veranderd, en waarom zou ik ook, die verwerkt immers alleen binnenlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
https://imgur.com/Ize62RV

[ Voor 26% gewijzigd door wizzopa op 15-06-2021 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
Ik heb m'n airco op een IKEA Lack tafeltje gezet om minder lange slangen te kunnen benutten.

Om 'm niet weg te laten rollen had ik een handdoek om de bodem gedaan, maar niet aan de achterkant.
Dus ik hield mijn hand bij die achterkant en... Flinke luchtstroom!

Die airco zuigt dus ook, op een of andere manier, lucht aan via de bodem!
Eens uitzoeken hoe die dat doet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Bij de koude zijde moet je opletten sat die niet de juist gekoelde lucht weer naar binnen zuigt.

Ik plan om zowel warm en koud te kunnen wisselen naargelang wie de beste lucht heeft. Is het koeler buiten en droge lucht dan heb ik die liever binnen. Normaal koel je alleen de lucht die al binnen is en de warmste lucht zit bij het plafond. Zo haal je het maximale uit airco. Ik gebruikt 16cm slangen en die kunnen het gemakkelijk aan en een test met een afsluiter (terugslagklep) was het ongeveer 20% nog aan reserve.

Ik kon mijn Comfee niet openkrijgen om te kijken of daar lucht lekkage is. Maar de lekkage kan de functie hebben dat er altijd lucht kan worden aangezogen als er inlaat per ongelukt geblokkeerd is.

Als alles dicht maakt kijk dan of een soort klep bouwen om die open gaat als zoiets gebeurd. Als bij mij de warme inlaat dicht hou dan lijkt het of luchtstroom zich automatish aanpast. Heeft iemand de Comfee al eens opengehad?

Update: ik kwam een interessante video tegen op Youtube en het in het Duits wat niet voor iedereen te verstaan is.

Twee dingen die opvielen. Het piepschuim waar de airco opstaat in de verpakking kun weer gebruiken als demper en lucht tegenhouder voor diegenen die beneden lucht lekken. Ik bedoel natuurlijk de airco.;-)
Ook de temperatuurvoeler zit vaak in het warme deel en bij buitenlucht aanvoer geeft die andere informatie dan de temperatuur in ruimte. Het uitgaan van de airco werkt dan eventueel niet en die blijf dan koelen.

Eigen tip. Als het buiten 35 graden is, zet de airco niet laag maar probeer max. 7 graden verschil te bereiken. Bij 30 graden zet de airco op 23 graden.

Denk ook aan het het niet maximaal zetten van de ventilatoren en je kunt ook de ontvochtig stand gebruiken als lagere snelheid. Ik heb de indruk dat de compressor even hard werkt als bij maximale werking van de ventilators.

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2021 23:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• insaniax
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H49oi0-qO50_mMDy8kcuCaJu2_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0xDPsrIepLAQPbEcPUdKwj30.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/biBueFuVHJylQeNWnLnmILCwvN0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eTxWGBfcLyv2TrMkWNwtGg1z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYU_Hu09HNM275rOuEDn2DfaZ7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HXRDIw2WnioVzLsUabRfg3hP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWq7pPdkK7P8CaeXH1AgNHpsY04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nKT8No1NAizBPgRs5ZNRY3jk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOKYEYa7T5XK7VCYbJ2fqmoCgho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iznaky6hTm6lAAtCbWs5B9zi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insaniax
Zo, install klaar. En op een nette manier met orginele slangen en orginele verbindingstukken 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@insaniax netjes _/-\o_ neem nog even in overweging je slangen korter te maken en de afvoerslang te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insaniax
wizzopa schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 18:22:
@insaniax netjes _/-\o_ neem nog even in overweging je slangen korter te maken en de afvoerslang te isoleren.
Ja ik was aan het denken de airco misschien op een bijzettafeltje of iets te gaan zetten zodat i nagenoeg net zo hoog staat als de slangaansluitingen, dan hoeven er ook geen bochten in en kan ik idd inkorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
insaniax schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 18:36:
[...]

Ja ik was aan het denken de airco misschien op een bijzettafeltje of iets te gaan zetten zodat i nagenoeg net zo hoog staat als de slangaansluitingen, dan hoeven er ook geen bochten in en kan ik idd inkorten.
Dat is zeker het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
Heb 'm zelf op een tafeltje staan, werkt prima (relatief).

Ik heb ook wat geleerd van het afdekken van de onderkant met handdoeken:
Minder onderdruk in mijn kamer, maar niet weg.
Meer energieverbruik.
Hogere temperatuur van de uitgaande lucht.

Waarschijnlijk omdat mijn aanvoerslang te klein is (125mm). De handdoeken waren ook heel nat na verwijdering (omdat de kieren daar blijkbaar direct naast 't water zitten)
Ik vermoed dat de aanvoerlucht teveel beperkt werd door mijn slang, waardoor de hete kant niet goed kon afkoelen, waardoor de compressor meer werk moest doen, waardoor het rendement omlaag ging, waardoor de koude lucht temperatuur omhoog ging...

Twee klussen dus:
Tochtstrip tussen de panelen aan de onderkant...
(Veel) grotere aanvoerslang...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paupert
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 17:22
Hier vandaag ook mijn AC125 omgebouwd. Ik heb de ventilatieroosters 45 graden gekanteld zo dat de warme lucht van de ruit afblaast en niet word opgezogen door de intake ( 150 mm), minder mooi maar lijkt me beter voor de flow.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SgBCA_jp2_vac4i5L3LHLDbRqSY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6c1xrckOPy81zd95AdEJtb6j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sn5fLwd89VvHvuf0QvAQW-02K0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ngTMxEnCHLphw4conzKh8y6n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQD7SvQ5o8TkzmFMozWTUZQWZMQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HY6ZtgBVkKZFbwAsT0VszVAs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AircoFreak
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06-09-2023
ik heb tussendoor een vraag. Mijn aanvoer en afvoerslang is beide 150mm. Maar zal het verschil maken kwa betere koeling als ik me aanvoerslang vervang met 180mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
AircoFreak schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 20:00:
ik heb tussendoor een vraag. Mijn aanvoer en afvoerslang is beide 150mm. Maar zal het verschil maken kwa betere koeling als ik me aanvoerslang vervang met 180mm?
Zie mijn post een paar terug:
ManIkWeet in "Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen"

Ik denk dat het beter is om de aanvoerslang groter te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• insaniax
Paupert schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 19:58:
Hier vandaag ook mijn AC125 omgebouwd. Ik heb de ventilatieroosters 45 graden gekanteld zo dat de warme lucht van de ruit afblaast en niet word opgezogen door de intake ( 150 mm), minder mooi maar lijkt me beter voor de flow.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit werkt niet erg goed bij deze airco. Ik heb deze van de week namelijk open gemaakt en hij zuigt niet alleen lucht aan via dit achter rooster, maar aan alle kanten. De aanzuig zijde is namelijk geheel open binnen in. Dit heb ik opgelost door plexiglas in de vorm te buigen zodat heel de aanzuigkant uitmont op het rooster aan de achterzijde en bij de scheiding tussen boven en onderzijde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QYUh2xzZ0e8YJdKftabXVcfjCU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9nj9BPD9clorslocuOdYM3on.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5RfFtau1EDW-d-yssiWbsUp-20=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/In6IGWFSKp2qoA777gYkRkzW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2hdJUjol0gHHxc41_eG1EdxW9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dCWW3olvTRYOwWCfU7T2mPzE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyB00M
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-07-2021
Vraagje aan de experts. Mijn situatie is al volgt. Ik woon op de bovenste verdieping van een appartementen complex en ik wil graag een airco aanschaffen om te temperatuur in de nacht wat aangenamer te maken zodat ik (en mijn kamer genoot) kan slapen. Mijn appartement is nogal oud en niet heel goed geïsoleerd, dus ben bang dat het een hele dure airco gaat worden (en veel stroom verbruik) om het hele appt af te koelen. Na het lezen van alle posts ben ik op deze oplossing gekomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/buDvKJEaVBXpGLhtpvOJYddBOHo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Aywp83niyXe3VyuVWP7CZX38.png?f=user_large

- Airco staat dicht bij raam voor zo kort mogelijk weg voor de hete lucht (evt isoleren etc).
- Geen 2e buis voor buiten luchtinlaat aangezien de onderdruk niet erg is, want s’avonds is het buiten kouder dan binnen (kan evt later buis er bij knutselen indien nodig).
- De blauwe lijnen zijn buizen die de koude lucht naar de slaapkamers begeleiden.

Het idee is dan dat ik de airco een uur voor het slapen gaat op koelstand zet met een timer van een paar uur, zodat ik in een koele kamer kan slapen en met wat trail en error weet ik op hoeveel uur ik de timer moet instellen.

Voordelen:
- Minder last van geluid
- Enige ruimte die word gekoeld zijn de slaapkamers, dus minder stroom verbruik dan wanneer je hele appt koelt
- Goedkoopste oplossing (als het werkt tenminste)

Nadelen:
- Onderdruk in woonkamer, lucht van buiten komt binnen (maar dat maakt niet uit want buiten is het koeler)
- Overdruk in slaapkamers (maakt dit uit?)
- Verlies van koeling in buizen richting slaapkamers

Dan nog een vraag. Ik heb de mogelijkheid om de airco op mijn balkon te zetten. Dit zou in theorie veel voordelen hebben (minder last van lawaai, geen warme in je kamer, geen overdruk). Er waren wat reacties dat mensen hun airco buiten hadden gezet, maar naar mijn idee werkt dat alleen op deze manier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3G5PZWIMhgF-b-1guLYg9ZSmJfg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6fB8bUrTqXEP8TySpAvcJOKV.png?f=fotoalbum_large

Op de manier die werd omschreven werd de airco buiten gezet en de koude lucht werd naar binnen geleid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_yiytTEdUZgIEVd4ePlm4D8I2k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lfTobvLH4RcBwOZsAzARQed6.png?f=fotoalbum_large

Hier word de lucht van de fan die de gekoelde lucht blaast van buiten gehaald, waardoor je de warme buitenlucht mixt met de gekoelde lucht. Of heb ik het verkeerd?

Bedankt voor alle info en ik hoor graag als ik het mis heb!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ManIkWeet schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 20:39:
[...]

Zie mijn post een paar terug:
ManIkWeet in "Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen"

Ik denk dat het beter is om de aanvoerslang groter te hebben.
Warme lucht zet uit. Ik gebruik 160mm slangen en de bijgeleverde slang is 150mm. Ik denk dat ik 20 tot 30% reserve heb. Kan nog groeien naar een grotere airco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@LuckyB00M Een uur draaien is te weinig omdat je een warme ruimte/vloer/wanden moet afkoelen. Slangrn om de koude lucht te tranporteren maar denk aan het verlies onderweg.

Airco buiten is het efficient maar je krijgt overdruk binnen en moet dus ergens ook lucht laten ontsnappen. Een huis is geen ballon en het opblazen begrenst dan de airco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Paupert De warme lucht komt uit de laagste opening en stijgt op en gaat weer de aanzuig opening in. Kijk of ze kunt verwisselen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5N-auob5Vw8INhdDURVi5cBTVXg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IzYhjFvqojADmv0CWhpUPFQP.jpg?f=fotoalbum_large

Na wat wikken en wegen van het weekend de Inventum die eerder voorbij kwam aangeschaft.

Wat eerste indrukken:
  • Je krijgt twee dozen, de airco met daarin een enkele slang en een extra doos met daarin de dubbel uitgevoerde slang die je nog moet monteren. Dit monteren is zeer eenvoudig want het gaat om twee schroefjes waarmee de boel vast zit. Het is dus in de basis een airco met een enkele slang die geschikt is om geupgrade te worden naar een dubbele slang versie.
  • De dubbele slangen zijn dus geintegreerd maar de afvoer slang kan je los nog verder uitrekken zodat de in en uitgang van de luchstroom niet pal naast elkaar zitten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QoKeDdZqTAnnl0hYtYs3U6Rw3xw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vbWvA7QkTNBK916e476UhVNy.jpg?f=fotoalbum_large
  • Door bovenstaande constructie is de slang niet heel flexibel wat het wat lastig maakte deze een goede plek te geven. Overigens is de luchtafvoer slang even lang als het geheel, dus het verder uitrekken kan alleen als je niet de gehele lengte nodig hebt van de grote slang.
Ik kan nog niet vertellen hoe goed de koelcapaciteit is aangezien ik de airco gistermiddag heb ontvangen in 's avonds bezig ben geweest met de afdichting. Aangezien het gaat om een kamer op het zuiden en het 30 graden moet worden vandaag zal ik meer weten aan het einde van de dag :D

Voor nu heb ik de afdichting gefabriceerd met een combinatie van schuimplaten die eigenlijk bedoelt zijn als ondervloer voor kliklaminaat, reflecterende noppenfolie, klittenband tape (zodat ik het ook relatief makkelijk kan verwijderen) en liberaal toepassen van verschillende soorten tape :P
Ik wil nog iets wat robuuster is en iets eleganter maar daar ga ik nog even over nadenken. De uitdaging is dat het gaat om een gehele deuropening (Frans balkon) in een huurhuis (geen gaten in de deur en andere fratsen qua montage) waar ik het enigszins modulair wil houden (geen zin om een met een volledige tweede deur te moeten zeulen. Er is een klapraampje aanwezig boven de deur, wellicht plaats ik de airco op een kast/tafel maar gezien de zwaarte van het apparaat en de maximale lengte van de slangen ga ik dat nog even rustig verkennen.

[ Voor 5% gewijzigd door Creesch op 16-06-2021 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
LuckyB00M schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:38:
Vraagje aan de experts. Mijn situatie is al volgt. Ik woon op de bovenste verdieping van een appartementen complex en ik wil graag een airco aanschaffen om te temperatuur in de nacht wat aangenamer te maken zodat ik (en mijn kamer genoot) kan slapen. Mijn appartement is nogal oud en niet heel goed geïsoleerd, dus ben bang dat het een hele dure airco gaat worden (en veel stroom verbruik) om het hele appt af te koelen. Na het lezen van alle posts ben ik op deze oplossing gekomen:

[Afbeelding]

- Airco staat dicht bij raam voor zo kort mogelijk weg voor de hete lucht (evt isoleren etc).
- Geen 2e buis voor buiten luchtinlaat aangezien de onderdruk niet erg is, want s’avonds is het buiten kouder dan binnen (kan evt later buis er bij knutselen indien nodig).
- De blauwe lijnen zijn buizen die de koude lucht naar de slaapkamers begeleiden.

Het idee is dan dat ik de airco een uur voor het slapen gaat op koelstand zet met een timer van een paar uur, zodat ik in een koele kamer kan slapen en met wat trail en error weet ik op hoeveel uur ik de timer moet instellen.

Voordelen:
- Minder last van geluid
- Enige ruimte die word gekoeld zijn de slaapkamers, dus minder stroom verbruik dan wanneer je hele appt koelt
- Goedkoopste oplossing (als het werkt tenminste)

Nadelen:
- Onderdruk in woonkamer, lucht van buiten komt binnen (maar dat maakt niet uit want buiten is het koeler)
- Overdruk in slaapkamers (maakt dit uit?)
- Verlies van koeling in buizen richting slaapkamers

Dan nog een vraag. Ik heb de mogelijkheid om de airco op mijn balkon te zetten. Dit zou in theorie veel voordelen hebben (minder last van lawaai, geen warme in je kamer, geen overdruk). Er waren wat reacties dat mensen hun airco buiten hadden gezet, maar naar mijn idee werkt dat alleen op deze manier:

[Afbeelding]

Op de manier die werd omschreven werd de airco buiten gezet en de koude lucht werd naar binnen geleid.

[Afbeelding]

Hier word de lucht van de fan die de gekoelde lucht blaast van buiten gehaald, waardoor je de warme buitenlucht mixt met de gekoelde lucht. Of heb ik het verkeerd?

Bedankt voor alle info en ik hoor graag als ik het mis heb!
Ik ben vorig jaar ook geëindigd met de airco in een andere kamer, en dan de koude lucht via een slang naar de slaapkamer laten gaan.

Momenteel heb ik een 2 slangen opstelling in de slaapkamer staan. Qua koelvermogen meer dan prima, maar het lawaai is gewoon oorverdovend. Dat werkt gewoon niet wanneer je wilt slapen. :| En wanneer je airco uitzet, dan stijgt de temperatuur binnen een paar minuten weer naar de beginwaarde.

Met de airco in een andere ruimte, ben ik van het lawaai af, en kan ik hem continue laten koelen. En via de timer, na bv. 2 uren, uit laten schakelen.
Vanavond zet ik hem dan ook weer terug naar de andere kamer. Nadeel is natuurlijk het verlies door de slang. Na een paar meter, is het enkel nog een klein stroompje koude lucht. Maar door mijn plafondventilator wordt de koude lucht mooi door de kamer verspreid.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paupert
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 17:22
insaniax schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:13:
[...]

Dit werkt niet erg goed bij deze airco. Ik heb deze van de week namelijk open gemaakt en hij zuigt niet alleen lucht aan via dit achter rooster, maar aan alle kanten. De aanzuig zijde is namelijk geheel open binnen in. Dit heb ik opgelost door plexiglas in de vorm te buigen zodat heel de aanzuigkant uitmont op het rooster aan de achterzijde en bij de scheiding tussen boven en onderzijde.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik merk wel dat ik nu al veel minder onder druk heb, de deur van de kamer sluit bijvoorbeeld makkelijker dan voorheen. De temperatuur daalt ook veel sneller. Ook slaat de compressor vaker uit, voorheen bleef deze constant draaien, is het omdat hij waarschijnlijk efficiënter is of iets anders aan de hand?

Hoe bedoel je precies hij zuigt aan alle kanten? De kieren van de behuizing? Of ook via de bovenkant waar het filter zit? En merk je veel verschil na je modificatie met plexiglas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:54

JME

zeg maar Jamie

@Creesch dat ziet eruit alsof Inventum gewoon de mod van dit topic heeft vermarkt. Best slim van ze. Overigens vind ik wel iets van de vergelijkingsfoto die ze gebruiken om het bereik van 3 vs 8 meter te onderbouwen: bij de 3m versie staat het raam gewoon open, op de 8m foto gebruiken ze een afdichtingskit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

@JME Komt het wel bijna op neer, hoewel het wel het lijkt alsof de airco zelf er ook op ontworpen is om de kit te kunnen gebruiken. Het is iig een nette implementatie met behoud van garantie :)

En ja de vergelijkende fotos slaan nergens op :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:54

JME

zeg maar Jamie

Dat is natuurlijk ook wat waard. Ben in ieder geval benieuwd naar je bevindingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

JME schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:18:
Dat is natuurlijk ook wat waard. Ben in ieder geval benieuwd naar je bevindingen!
Met een buitentemperatuur van 31,5 graden met en de airco ingesteld op 22 graden is de temperatuur binnen tussen de 22,5 an 23,5 graden. Dit in een woonkamer op het zuiden met de gehele dag zon op de buitenmuur. Dus dat valt wat mij betreft niet tegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Creesch schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 20:06:
[...]

Met een buitentemperatuur van 31,5 graden met en de airco ingesteld op 22 graden is de temperatuur binnen tussen de 22,5 an 23,5 graden. Dit in een woonkamer op het zuiden met de gehele dag zon op de buitenmuur. Dus dat valt wat mij betreft niet tegen :)
En het geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

Lastig te oordelen aangezien een groot gedeelte van de dag met een koptelefoon op zit. Zeker niet stil, maar ook niet de gehele tijd zeer luid. Je merkt het wel als de compressor aanslaat bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas de geisoleerde slang nog niet binnen maar wel 160mm aluminium met zwart plastic er omheen. Omdat de bijgeleverde slang maar kort is en bakken met warmte afstraalde toch maar andere slang uit de doos gehaald en vanaf de zolder via de strap naar airco in de slaapkamer.

Er komt haast geen warmte van de slang en ik moest het uiteinde verzwaren om het het dakraam te hangen.
Nu stond de airco nog aan ik zat gewoon met grote fohn in de handen. Wat een warmte gelukkig kon ik hem snel uit het raam hangen.

De airco is nu slaapkamer aan koelen en de warme kant trekt de luch uit de badkamer met open raam de lucht gaat via het dakraam er weer uit.

Werk perfect afgezien dat ik de hor moest verwijderen van het dakraam en ik krijg vochtige lucht binnen de badkamer.

Ga altijd voor een dikkere slang en 125 of zelf kleiner is speelgoed. 150mm is een beetje de bijgeleverde plastic slang dus je moet groter gaan en de 160mm gaat gemakkelijk om de 150mm slangen heen.

Ga voor de hete kant afvoer voor aluminium, al dan niet met isolatie of die ik, nu heb met zwart platic er omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insaniax
Is maar net wat ge voor een airco koopt. De Inventum AC125W heeft bijvoorbeeld standaard 125mm slang en aansluitingen. Dikke onzin om daar zelf 150mm van te maken als bijv inlaat. 125mm uit betekend ook 125mm in als je die mod uitvoert. Wat hij wegblaast zuigt hij ook weer op aan volume. Dat is gewoon 1 op 1 en niets anders. Je capaciteit wordt bepaald door de ventilator/motor. Door je buisdiameter te vergroten ten opzichte van af-fabriek ga je echt je capaciteit niet vergroten iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De afgevoerde lucht zet uit omdat deze warmer is dan de aangezogen lucht. De lucht moet dan sneller stromen om de aan de aanzuigende kant, dezelfde hoeveelheid lucht binnen te krijgen.

Dit is hoe een intercooler werkt bij een verbrandingsmotor. Door de lucht af te koelen na compressie door een turbo kun je nog meer lucht toevoeren aan de motor en zo ook meer brandstof verbranden.

De dikkere slang zal de luchten laten uitzetten en zo kan er maximale hoeveelheid lucht worden aangezogen via het rooster of via de tweede slang.

Ik gebruik de airco bijna altijd in de ontvochtiging stand, de compressor altijd blijft draaien, minder lawaai, gevoelsmatig blijft de koelte gelijk, nadeel is dat de temperatuur van de afgevoerde lucht hoger is en een aluminium of een geïsoleerde slang is dan zeker het best. Ik heb die met zwarte folie buitenkant en dat maakt de slang minder kwetsbaar voor beschadigingen.

De lengte was niet kritisch bij mij ook omdat de 10 meter slang constant omhoog loopt en dan helpt de warme lucht juist het verplaatsen. Het werkt dan als een schoorsteen en dan zou de convex zelf sterker kunnen zijn dan wat de ventilator verplaatst.
Eerst op gang brengen met de ventilator en dan de natuur het verder laten doen. De slang moet dan niet onderweg de lucht laten afkoelen want dan neemt de stroomsnelheid af en dus minder luchtverplaatsing.
De ventilator moet dan weer helpen of helemaal overnemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2021 00:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xboarder
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21-02 22:02
Hi,

Ook hier een 2 slangenconversie. Sharp cv-p09fr. Heb het hele front eraf gehaald want de afzuiging zit aan de voorkant, zaten geen roosters op, ging via de zijkanten waar het een soort van open is. Plastic bak met slang pastte er vrij makkelijk op. Het is geen porem, maar voor die paar weken is het prima voor mij.

Nu het leuke. Hij heeft, volgens wat ik kan vinden nog geen 8000 btu. Slaapkamer van 12 vierkante meter van 26,9 naar 21,4 gekregen vanacht op blower stand medium. Er zitten nog stand hoog en stand turbo boven. Daarnaast had ik de slangen los uit het raam hangen en alleen een gordijnen over het raam en de slangen. Ik heb wel een houten paneel, maar die heeft nog maar 1 gat, moet ik nog aanpassen. Voorheen met 1 slang en paneel in t raam kwam ik met turbo stand niet onder de 23 graden. Bij dit model lijkt het dus een wereld van verschil, al is dit natuurlijk niet wetenschappelijk getest.

Hij staat overigens wel in het vensterbank, ongeveer een meter hoog, mocht dat nog verschil maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vnJzZgWKwHKMaobXd35-tuJT5os=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CAE8XqGCJOOnGQkNfkSbIrsz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Xboarder op 17-06-2021 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_H_X
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-08-2024

L_H_X

Keep smiling!

Creesch schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 20:25:
[...]

Lastig te oordelen aangezien een groot gedeelte van de dag met een koptelefoon op zit. Zeker niet stil, maar ook niet de gehele tijd zeer luid. Je merkt het wel als de compressor aanslaat bijvoorbeeld.
In hoeverre komt de aanvoer nu echt alleen van buiten? Er lijken aan de zijkant en achterkant (onder de aansluiting van de slang) openingen te zitten. Ik vraag me af of de aanvoer van buitenaf ook in de behuizing gescheiden blijft van de omgevingslucht die via deze openingen naar binnen kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
L_H_X schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:25:
[...]

In hoeverre komt de aanvoer nu echt alleen van buiten? Er lijken aan de zijkant en achterkant (onder de aansluiting van de slang) openingen te zitten. Ik vraag me af of de aanvoer van buitenaf ook in de behuizing gescheiden blijft van de omgevingslucht die via deze openingen naar binnen kan komen.
Als je mijn airco als voorbeeld neemt, zitten er overal kieren tussen de panelen.

De grootste kieren waren bij de bovenste inlaat (voor de koude kant), opgevuld met vaatdoekjes...
Onderaan de airco zitten ook behoorlijke kieren, die kunnen waarschijnlijk met een tochtstrip opgelost worden.
Die kieren veroorzaken nu een fluitend geluid 8)7
Nog niet aan toe gekomen omdat de laatste twee dagen te warm zijn om het ding uit commissie te hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Ik heb deze ook. Op standje max trekt ie 1.1kW uit het stopcontact ongeveer. ik meet bij de meterkast, dus dat is inclusief andere apperatuur in huis. Ik woon alleen.

Hij krijgt mijn woonkam van 28 graden naar 21.5 in een paar uur, dat is kouder dan nog comfortabel is. Het valt me wel op dat de bouwkwaliteit zo-zo is: er zit een kier in de unit vlakbij waar de slang binnen komt. Ook heeft het huis nog steeds onderdruk. Hoeveel beter deze het doet dan een unit die je zelf ombouwt of een unit zonder aparte luchtinlaat kan ik niet zeggen.

Zuiver functioneel gezien ben ik wel tevreden: hij krijgt het huis koud. Hij maakt wel een pokkeherrie. Dat is geen probleem met noise cancelling headphone op maar ik zou er niet bij gaan slapen. Dat wil ik de buren ook niet aan doen.Het warmt uiteraard vrij snel op binnen als het ding uit gaat, maar die meting heb ik nog niet afgerond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

L_H_X schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:25:
[...]

Ik heb hem niet open gehad maar bij het monteren van de dubbele slang wel gekeken en het lijkt van elkaar gescheiden te zijn. Hoe goed de scheiding daadwerkelijk is tussen binnen en buitenlucht is lastig te beoordelen, ik heb iig nog geen duidelijke vacuüm symptomen waargenomen. Met 34 graden buiten is het nu binnen tussen de 22-23 graden.
Michael_OsGroot schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 15:23:
[...]

Zuiver functioneel gezien ben ik wel tevreden: hij krijgt het huis koud. Hij maakt wel een pokkeherrie. Dat is geen probleem met noise cancelling headphone op maar ik zou er niet bij gaan slapen. Dat wil ik de buren ook niet aan doen.Het warmt uiteraard vrij snel op binnen als het ding uit gaat, maar die meting heb ik nog niet afgerond.
Gisteren had ik inderdaad lange tijd met koptelefoon op gezetten, ik kan ondertussen beamen dat het lawaai behoorlijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:47
Even mijn ombouw showen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_WPpO04RRnI3t6poDcGJnPRPdAw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oHi1jjwBHDjGqv3czAXLFxAp.jpg?f=fotoalbum_large
Dit was de temperatuur bij het binnenkomen. Airco uit, de zon heeft lekker een paar dagen gebrand met alle ramen op kiepstand open.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1TTaHz9lAH_vNlNDIkCCVyxUUo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nHXaBgSluCQOu6q7bVEQW9vW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sZQC4R72UwzNno9lHBqrTNmCew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9rvxxCUhdf1zR4umEtT89pvi.jpg?f=fotoalbum_large
Met deze oplossing is de kamer naar 22-23-24 graden terug te koelen. Maakt het huis weer bewoonbaar! Zonder de mod werd het niet koeler dan 27-28 graden. Zeer goed idee!

Ik overweeg nog om de afvoerslang te vervangen door een geisoleerde slang. Maar heel tevreden.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
  • Laatst online: 10-09 23:11
Van de week mijn aeg mobiele airco naar de slaapkamer verplaatst en een carrier 12000 btu in de woonkamer gezet met dubbele slang.
Tevens een dubbel raamprofiel gekocht van alie, zal straks nog even proberen een foto te posten ervan.

Resultaat is een steady 22/23 graden in de woonkamer met een buitentemp van 32 graden.
Airco draait hierbij in sleep/eco modus om enigszins het geluid acceptabel te houden.

Pomp draait nu op lager toerental maar continue de ventilatoren hoor je uiteraard wel continue zoemen maar ik kan leven met een ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn geïsoleerde slang binnen maar niet uit....vrijgelaten. De verpakking staat bol aan beide kanten en hij wil echt ontsnappen.

Ik benonder de indruk van de aluminium slang met zwart plastic er omheen. De warmte afgifte minimaal, waar ik de stralingswarme nog op een meter afstand voelde bij de plastic slang.

Ik de aluminium met plastic coating aan een vrije schoorsteen buis gemaakt en de slang loopt straks via de wand naar de slaapkamer beneden. De doos gebruik ik als opberger en de hele slang gaat zonder moete er weer helemaal in. Die bevestig ik aan de muur en gaat de overwinter plek worden en de tussentijdse opbergplek als de airco niet gebruik.

De geïsoleerde buis geeft ook geluidsdemping en erzijn ook speciale geluidsdempingsslang van korte lengtes kant en klaar zijn maar wel meer kosten.

Update: ik wilde bijgeleverde slang verder de lange slang schuiven om minder bochte inhet eerste deel te hebben. Toen ik mijn arm in de slang stak om het erin schuiven te begeleiden merkte ik dat er een luchtstroom was. De schoorsteen trekt ook zonder een kachel eraan zit.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2021 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Creesch schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 16:38:
[...]
Gisteren had ik inderdaad lange tijd met koptelefoon op gezetten, ik kan ondertussen beamen dat het lawaai behoorlijk is.
Wordt dat lawaai ook niet minder naarmate de beoogde temperatuur is bereikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

CurlyMo schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:49:
[...]

Wordt dat lawaai ook niet minder naarmate de beoogde temperatuur is bereikt?
Dat wel maar de kamer waar de airco in staat is gericht op het zuiden en op de muren staat dus de gehele dag de zon. Met een temperatuur tegen de 35 graden vandaag sloeg de airco behoorlijk vaak weer aan om op temperatuur te komen. Nu in de avond is dat stukken minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Creesch schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:51:
[...]

Dat wel maar de kamer waar de airco in staat is gericht op het zuiden en op de muren staat dus de gehele dag de zon. Met een temperatuur tegen de 35 graden vandaag sloeg de airco behoorlijk vaak weer aan om op temperatuur te komen. Nu in de avond is dat stukken minder.
Dus je laat hem ook gewoon 24/7 aanstaan om de temperatuur te behouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

CurlyMo schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:55:
[...]

Dus je laat hem ook gewoon 24/7 aanstaan om de temperatuur te behouden?
Nee, 's avonds zet ik hem uit als de buitentemperatuur laag genoeg is en dan 's ochtends weer aan. Iig met deze temperaturen vooralsnog. Is er specifiek iets wat je probeert te achterhalen?

[ Voor 5% gewijzigd door Creesch op 17-06-2021 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Creesch schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:59:
[...]

Nee, 's avonds zet ik hem uit als de buitentemperatuur laag genoeg is en dan 's ochtends weer aan. Iig met deze temperaturen vooralsnog. Is er specifiek iets wat je probeert te achterhalen?
Bij mijn L/W warmtepomp scheelt het qua geluid nogal of hij moet verwarmen of op warmte moet houden. Dat was waar ik benieuwd naar was bij dit ding. Of hij kan 'pruttelen' als de temperatuur is bereikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-07 21:02
mobiel airco is een aan/uit compressor(het goedkoopst), geen inverter/frequentie geregelde compressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:03

sjirafje

No inspirational quotes here

Een inverter zou wel veel stiller zijn wanneer de gewenste temperatuur is bereikt. Je kunt hem dan ook veel makkelijker continu aan laten staan zonder dat het stoort.

Zou het mogelijk zijn om een simpele mobiele airco zelf om te bouwen naar inverter? Ik weet dat mijn mobile airco alleen aan/uit standen heeft voor alle onderdelen. Zou je bijvoorbeeld zelf de aansturing van de onderdelen kunnen regelen met behulp van een arduino en regelbare dimmers? Of kan de compressor er niet tegen wanneer hij gedimd wordt? Beide ventilatoren zijn simpele electro motoren, die kun je volgens mij prima dimmen. Met name voor het schoepenwiel van de uitblaasventilator zou het denk ik wel goed zijn als die wat langzamer opstart dan in een keer die volle 60W voor z'n kiezen te krijgen.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
ManIkWeet schreef op maandag 14 juni 2021 @ 21:43:
Ik heb m'n airco op een IKEA Lack tafeltje gezet om minder lange slangen te kunnen benutten.

Om 'm niet weg te laten rollen had ik een handdoek om de bodem gedaan, maar niet aan de achterkant.
Dus ik hield mijn hand bij die achterkant en... Flinke luchtstroom!

Die airco zuigt dus ook, op een of andere manier, lucht aan via de bodem!
Eens uitzoeken hoe die dat doet...
Goh, is zo'n tafeltje echt stevig genoeg? Een airco is heel zwaar en trilt flink? Ik wil zelf ook misschien een tafeltje gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
sjirafje schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 22:34:
Een inverter zou wel veel stiller zijn wanneer de gewenste temperatuur is bereikt. Je kunt hem dan ook veel makkelijker continu aan laten staan zonder dat het stoort.

Zou het mogelijk zijn om een simpele mobiele airco zelf om te bouwen naar inverter? Ik weet dat mijn mobile airco alleen aan/uit standen heeft voor alle onderdelen. Zou je bijvoorbeeld zelf de aansturing van de onderdelen kunnen regelen met behulp van een arduino en regelbare dimmers? Of kan de compressor er niet tegen wanneer hij gedimd wordt? Beide ventilatoren zijn simpele electro motoren, die kun je volgens mij prima dimmen. Met name voor het schoepenwiel van de uitblaasventilator zou het denk ik wel goed zijn als die wat langzamer opstart dan in een keer die volle 60W voor z'n kiezen te krijgen.
Overigens heeft LG een mobiele met inverter, heb hem net gekocht. Nog niet uitgebreid kunnen proberen, maar eerste indruk was positief. Er is er geloof ik ook een te koop van een ander merk, maar die was nog veel duurder. En deze LG is al behoorlijk duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdO79
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-09 22:42
Zo'n ombouw werkt prima, heb er zelf een kartonnen doos voor aangepast met een stanleymes en duct tape.
Twee geïsoleerde buizen naar buiten met de warme buis langer zodat deze lucht niet terug gezogen wordt.

Trouwens wel een aanrader om een wat duurdere mobiele airco te kopen, scheelt in stroom en geluid.
Zo slaap ik perfect door op de normaal hete zolder.

“Try to learn something about everything and everything about something.” - Thomas H. Huxley

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-09 00:56
Op zolder hebben we nog en buis vrij naar de schoorsteen. Zou je een mobiele airco prima daar op aan kunnen sluiten of zou dat nadelig werken?

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Cerberus_tm schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 04:58:
[...]

Overigens heeft LG een mobiele met inverter, heb hem net gekocht. Nog niet uitgebreid kunnen proberen, maar eerste indruk was positief. Er is er geloof ik ook een te koop van een ander merk, maar die was nog veel duurder. En deze LG is al behoorlijk duur.
Welk typenummer heeft dat ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DingDongGunther
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-06 05:10
Verwijderd schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 18:29:
Ik heb mijn geïsoleerde slang binnen maar niet uit....vrijgelaten. De verpakking staat bol aan beide kanten en hij wil echt ontsnappen.

Ik benonder de indruk van de aluminium slang met zwart plastic er omheen. De warmte afgifte minimaal, waar ik de stralingswarme nog op een meter afstand voelde bij de plastic slang.

Ik de aluminium met plastic coating aan een vrije schoorsteen buis gemaakt en de slang loopt straks via de wand naar de slaapkamer beneden. De doos gebruik ik als opberger en de hele slang gaat zonder moete er weer helemaal in. Die bevestig ik aan de muur en gaat de overwinter plek worden en de tussentijdse opbergplek als de airco niet gebruik.

De geïsoleerde buis geeft ook geluidsdemping en erzijn ook speciale geluidsdempingsslang van korte lengtes kant en klaar zijn maar wel meer kosten.

Update: ik wilde bijgeleverde slang verder de lange slang schuiven om minder bochte inhet eerste deel te hebben. Toen ik mijn arm in de slang stak om het erin schuiven te begeleiden merkte ik dat er een luchtstroom was. De schoorsteen trekt ook zonder een kachel eraan zit.
Welke geïsoleerde slang heb je gekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:12
ndonkersloot schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 06:41:
Op zolder hebben we nog en buis vrij naar de schoorsteen. Zou je een mobiele airco prima daar op aan kunnen sluiten of zou dat nadelig werken?
Heb ik ook gehad, ergens eerder in dit topic staan nog foto's.
Ik had 2 buizen, 1 aanvoer en 1 afvoer.

Bij mij werkte dit prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericje627
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:15
CurlyMo schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 07:40:
[...]
Welk typenummer heeft dat ding?
De mobiele airco van LG met een inverter heb ik een paar dagen geleden ergens voorbij zien komen (maar kan niet meer vinden waar). Het typenummer heb ik wel opgeschreven, dat is PA11WS.

Productpagina van LG: Portable Dual Inverter Smart WiFi Airconditioner, 11.000 BTU

Het is wel jammer dat die maar een enkele slang heeft (alleen afvoer), dus de modificaties uit dit topic zijn nog steeds nodig voor een efficiëntere werking. Beetje jammer voor zo'n dure airco (kost zo'n €750).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

DingDongGunther schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 07:42:
[...]

Welke geïsoleerde slang heb je gekocht?
De naam is Sono Connect, ook interessant zijn de Guso montage ring en Armaflex kleefschuim, dan als isolatie van de lucht bakken of de buitenkant van het warme deel van de airco.Voor afhechten van de slang kijk naat PVC plakband. Plakt als een gek en is erg rekbaar. Duct tape rekt amper en de kleeflaag droogt uit.

Ik gebruik nu nog de Combiconnect flex. slang die is met zwart plastic gecoat en die houdt de warmte goed tegen. Hij echt heel flexibel en ik berg de rest hem zo weer op in doos waarin hij kwam. Ik heb nl. nog geen 'permante' opstelling en de doos op de trap naar de zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Zojuist ook de betreffende Inventum in huis gehaald om te testen, maar wat een lawaai zeg. Met een baan met 50% vergaderen gaat dat hem niet worden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericje627
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:15
CurlyMo schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:32:
Zojuist ook de betreffende Inventum in huis gehaald om te testen, maar wat een lawaai zeg. Met een baan met 50% vergaderen gaat dat hem niet worden :p
Heb je de AC127WSET (Inventum dual/combi hose) gekocht? Ik zat ook naar deze te kijken maar als die werkelijk veel lawaai maakt dan is het niet echt een praktische optie. Ik heb een vergelijkbare situatie met minimaal een paar uur aan besprekingen per dag.

Maakt de stand van temperatuur en ventilatorsnelheid nog uit voor het geluidsniveau? Komt het geluid voornamelijk van de compressor of is het de ventilator (ruis) die je hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
ericje627 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:36:
[...]

Heb je de AC127WSET (Inventum dual/combi hose) gekocht? Ik zat ook naar deze te kijken maar als die werkelijk veel lawaai maakt dan is het niet echt een praktische optie. Ik heb een vergelijkbare situatie met minimaal een paar uur aan besprekingen per dag.

Maakt de stand van temperatuur en ventilatorsnelheid nog uit voor het geluidsniveau? Komt het geluid voornamelijk van de compressor of is het de ventilator (ruis) die je hoort?
Ding is maar zeer beperkt in te stellen en ook de compressor is aan of uit. Het is of lawaai of geen lawaai :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 14:08
Over het algemeen komt de meeste lawaai van de ventilatoren die er in zitten. De compressor valt eigenlijk wel mee (je hoort em wel maar de constante herrie is toch echt de ventilatoren).

Als je veel vergaderingen hebt is een over the ear headset met leren oorschelpen en een goede mic + filter er op wel zo fijn, van zweet door de oorschelpen heb je ook geen last (meer) als de kamer goed gekoeld wordt.

Heb zelf een HyperX cloud 2 headset, met de laagste fan stand hoor ik em al zo goed als niet meer, niemand die ook maar iets anders hoort dan mijn stem dus dat is ook wel zo fijn (ook op de hoogste stand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over het lawaai. Op de meeste zit een ontvochtiging stand. Dan draaien de ventilatoren op een lagere snelheid en de compressor blijft dan altijd aan.

Mijn indruk is dat efficiëntie gelijk is omdat de compressor alleen maar aan en uit kan. Nadeel de uitgaande slang is warmer omdat de stroomsnelheid lager is. Een kennis van mij die het ook uitprobeerde het net zo nog koeler en met minder ventilator geluid.

Voor de verdere verspreiding van de gekoelde lucht eventueel een extra ventilator verderop plaatsen.
Pagina: 1 ... 5 ... 13 Laatste