Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen

Pagina: 1 ... 6 ... 13 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-08 08:59
Cerberus_tm schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 04:09:
[...]

Goh, is zo'n tafeltje echt stevig genoeg? Een airco is heel zwaar en trilt flink? Ik wil zelf ook misschien een tafeltje gebruiken.
Ja hoor werkt prima, sterker nog, mijn tafeltje is wat slapper omdat ik de pootjes vast heb zitten met een 3d geprint stukje ertussen (was vroeger de enclosure voor mijn 3d printer).

Je moet wel iets vinden om de wielen te blokkeren, hoewel bij mij de slang (kort) stevig genoeg is om dat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
Verwijderd schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:39:
Over het lawaai. Op de meeste zit een ontvochtiging stand. Dan draaien de ventilatoren op een lagere snelheid en de compressor blijft dan altijd aan.

Mijn indruk is dat efficiëntie gelijk is omdat de compressor alleen maar aan en uit kan. Nadeel de uitgaande slang is warmer omdat de stroomsnelheid lager is. Een kennis van mij die het ook uitprobeerde het net zo nog koeler en met minder ventilator geluid.

Voor de verdere verspreiding van de gekoelde lucht eventueel een extra ventilator verderop plaatsen.
In de ontvochtigingsstand moet je wel de water afvoer aansluiten, omdat ie minder water via de hete radiator kwijt kan.

(moet dat trouwens op de bovenste of de onderste plug?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miletos
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:21:
[...]
De naam is Sono Connect, ook interessant zijn de Guso montage ring en Armaflex kleefschuim, dan als isolatie van de lucht bakken of de buitenkant van het warme deel van de airco.Voor afhechten van de slang kijk naat PVC plakband. Plakt als een gek en is erg rekbaar. Duct tape rekt amper en de kleeflaag droogt uit.
Over die Guso ring, pvc tape en geïsoleerde slang... Ik heb die combi en vind het nog geen onverdeeld succes.

Guso's claim dat je met hun ring geen klem meer nodig hebt klopt misschien als je het apparaat één keer installeert, wat vermoed ik de normale toepassing is. Maar als je 'm regelmatig aan/loskoppelt zoals we hier doen bij het raam, dan komt de ring gewoon los uit de slang. (De raam aansluiting zit hier boven de airco, dus de slang wordt omhoog getrokken)

Ik heb daarna geprobeerd de Guso ring met PVC tape extra vast te plakken aan de slang. Dat is beter, maar niet veel. Juist omdat de tape zo rekbaar is en de lijm niet snel uitdroogt blijft het niet goed zitten wanneer je de slang verplaatst. Na een paar keer koppelen kwam de tape los en had ik de ring weer los in m'n handen.

Nu gebruik ik lange tie wraps om de slang op de Guso ring te klemmen. Deze oplossing houdt het tot nu toe het beste vol, maar heeft vandaag bij koppelen ook bijna losgelaten. Ik verwacht het morgen opnieuw te moeten doen. Het voordeel van de Guso ring is ook het nadeel: hij is niet zo hard als metaal. Dus als je met je handen tijdens het koppelen of met een tie wrap de ring vastklemt, dan vervormt de ring en heeft deze de neiging uit de slang te glippen.

Ik denk dat de Guso ring met dubbelzijdig transfertape vastlijmen aan de slang misschien een oplossing kan zijn. Of iets van polymax high tack kitlijm. Probleem is dat de geïsoleerde slang met al dat folie ook een stuk kwetsbaarder voelt dan die harde plastic slangen. Dus misschien dat ik dan de Guso ring eindelijk goed vast heb...en vervolgens de slang aan flarden trek.

Ideeën welkom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ManIkWeet schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:55:
[...]

In de ontvochtigingsstand moet je wel de water afvoer aansluiten, omdat ie minder water via de hete radiator kwijt kan.

(moet dat trouwens op de bovenste of de onderste plug?)
De bovenste is voor constante afvoer en de onderste is een bakje. Als de bovenste niet open is stroomt condenswater via een overloop naat het bakje.

Ik gebruik twee plastic twee liter melk pakken met draaidop. Die staat weer in een schaaltje mocht ik niet optijd de pakken wisselen. Wisselen is slang oversteken en de dop op volle. Nu kun je veilig die leeggooien. Ik laat een beetje water erin zitten voor stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Guso zit bij mij in de aanzuig slang en die is van PVC en ik kon maar net de ring uitzetten. Zit echt muurvast en hij shuift op een metalen flens die aan een afwasteiltje zit.

Om PVC tape goed te laten plakken moet je hem tijdens het aanbrengen rekken. Dus met een vinger het einde aandrukken en spanning op de rol zetten. Zodra de tape rekt de rol naar beneden bewegen opdat de nu gerekte tape het te plakken object raakt en zich hecht. Denk rond de 10% rek.

Het werkt dan als plakband en ook als een soort spanband.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-09 21:10
Ik ben gegaan voor optie C: Gewoon buiten zetten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mzexJv4YuDNPK2G8SdsZr0gxqa4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UgE6J1JdHEF2ntVDtqEYxhxP.jpg?f=fotoalbum_large
:P

Het ziet er echt totaal niet uit, maar geen lawaai binnen en ook direct af van de onderdruk/overdruk >:) :D

[ Voor 11% gewijzigd door NomadTitan op 18-06-2021 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManIkWeet
@NomadTitan en als 't regent gauw naar binnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04:09
Nee joh, buiten laten staan dan heb je een water gekoelde condensor, geeft een stuk hoger rendement ;)

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
ericje627 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:33:
[...]

De mobiele airco van LG met een inverter heb ik een paar dagen geleden ergens voorbij zien komen (maar kan niet meer vinden waar). Het typenummer heb ik wel opgeschreven, dat is PA11WS.

Productpagina van LG: Portable Dual Inverter Smart WiFi Airconditioner, 11.000 BTU

Het is wel jammer dat die maar een enkele slang heeft (alleen afvoer), dus de modificaties uit dit topic zijn nog steeds nodig voor een efficiëntere werking. Beetje jammer voor zo'n dure airco (kost zo'n €750).
Die heb ik inderdaad gekocht. Volgens mij is het dezelfde (met minimale aanpassingen voor het Europese net) als deze LG:
https://www.nytimes.com/w...portable-air-conditioner/

Als beste getest qua vermogen en efficiëntie, ondanks de enkele slang. Ze leggen daar ook uit dat dubbele slang slechts één van de vele factoren is, en dat je naar het uiteindelijke resultaat van de efficiëntie moet kijken. Die LG bleek dus efficiënter te zijn dan de airco's met dubbele slang. Maar wellicht kun je hem nog efficiënter maken door er een tweede slang op te monteren.

Zelf heb ik hem vooral gekozen omdat ik wakker werd van het geluid van het aan- en afslaan van mijn oude airco, die overigens wel goed koelde. De inverter van de LG zou dat geluid niet moeten hebben. Hij klonk tot nu toe inderdaad heel geleidelijk.

Verder lijkt hij zo'n 500 watt te gebruiken wanneer hij aan het koelen is op normale stand, maar nog niet uitgebreid kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:39:
Over het lawaai. Op de meeste zit een ontvochtiging stand. Dan draaien de ventilatoren op een lagere snelheid en de compressor blijft dan altijd aan.

Mijn indruk is dat efficiëntie gelijk is omdat de compressor alleen maar aan en uit kan. Nadeel de uitgaande slang is warmer omdat de stroomsnelheid lager is. Een kennis van mij die het ook uitprobeerde het net zo nog koeler en met minder ventilator geluid.

Voor de verdere verspreiding van de gekoelde lucht eventueel een extra ventilator verderop plaatsen.
Als je airco een inverter heeft, kan de compressor wel geleidelijk harder en zachter werken. Zou goed moeten helpen voor de efficiëntie. En ook tegen het irritante geluid van compressor die hard aan- en afslaat. Daarom heb ik bovengenoemde gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
ManIkWeet schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:53:
[...]

Ja hoor werkt prima, sterker nog, mijn tafeltje is wat slapper omdat ik de pootjes vast heb zitten met een 3d geprint stukje ertussen (was vroeger de enclosure voor mijn 3d printer).

Je moet wel iets vinden om de wielen te blokkeren, hoewel bij mij de slang (kort) stevig genoeg is om dat te doen.
Dank, goed om te weten. Bij mijn oude airco op een tafel heb ik er een paar lijmklemmen omheen gezet, was geloof ik ook een tip van iemand hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inverter betekend dat de compressor op gelijkstroom loopt en zo ook regelbaar is. Split airo zijn meestal inverter versies.

Het hard afslaan van de compressor heb ik alleen bij overschakelen of uitzetten. Ik voorkom het uitschakelen van de comprocessor door de ontvochtig stand te gebruiken.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2021 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NomadTitan
Ik dacht kan vast wel tegen een beetje regen en hij staat op het balkon dus ik denk dat hij het wel gaat overleven...hoop ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
NomadTitan schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 18:10:
[...]

Ik dacht kan vast wel tegen een beetje regen en hij staat op het balkon dus ik denk dat hij het wel gaat overleven...hoop ik
En, heeft hij de storm overleefd? Ik zou in het boekje kijken of er duidelijk staat dat hij nat mag worden (aangesloten en niet aangesloten). Ik denk eigenlijk dat dat absoluut niet mag...

[ Voor 3% gewijzigd door Cerberus_tm op 18-06-2021 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
Cerberus_tm schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 23:05:
[...]

En, heeft hij de storm overleefd? Ik zou in het boekje kijken of er duidelijk staat dat hij nat mag worden (aangesloten en niet aangesloten). Ik denk eigenlijk dat dat absoluut niet mag...
Op mijn airco staat letterlijk IPX0... dus niet waterbestendig :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tiadQ9HMEj0waA8Ym2kNKl9p7i4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pVvQktFQ8dOjgGnde0mFD8Nj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
ManIkWeet schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 00:12:
[...]

Op mijn airco staat letterlijk IPX0... dus niet waterbestendig :P
Lijkt mij ook heel logisch...
Ik heb de slang van mijn airco ook met een bocht omhoog gebogen deze dagen, opdat er geen regen de machine in kan lopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NomadTitan
Cerberus_tm schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 23:05:
[...]

Cerberus_tm schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 00:59:
[...]

Lijkt mij ook heel logisch...
Ik heb de slang van mijn airco ook met een bocht omhoog gebogen deze dagen, opdat er geen regen de machine in kan lopen.
Hij heeft het met gemak overleefd, vaak ben je te bang zegt men hier :P >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
NomadTitan schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 07:46:
[...]

[...]

Hij heeft het met gemak overleefd, vaak ben je te bang zegt men hier :P >:)
Gelukkig! Maar ik neem toch aan dat hij niet rechtstreeks regen op zich heeft gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NomadTitan
Cerberus_tm schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 08:20:
[...]

Gelukkig! Maar ik neem toch aan dat hij niet rechtstreeks regen op zich heeft gekregen?
Nee ik woon in een appartement en erboven zit nog een balkon. Een spettertje her en der wel maar ik heb de bovenkant met elektronica afgedekt. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
NomadTitan schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 08:37:
[...]

Nee ik woon in een appartement en erboven zit nog een balkon. Een spettertje her en der wel maar ik heb de bovenkant met elektronica afgedekt. :*)
A, dat klinkt al een stuk beter. Hopelijk gaat er niks roesten of kortsluiten van binnen door het vocht, en hopelijk zit hij op een geaarde aansluiting.

[ Voor 3% gewijzigd door Cerberus_tm op 19-06-2021 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
Cerberus_tm schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 13:18:
en hopelijk zit hij op een geaarde aansluiting.
Dat moet sowieso, ding heeft intern ook veel vocht verwerking.
Maar ik heb 't niet want mijn huis is stokoud en heeft bijna nergens aardedraad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
ManIkWeet schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 14:02:
[...]

Dat moet sowieso, ding heeft intern ook veel vocht verwerking.
Maar ik heb 't niet want mijn huis is stokoud en heeft bijna nergens aardedraad
Ja exact.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:19
Cerberus_tm schreef op zondag 13 juni 2021 @ 02:13:
[...]

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Zitten er nadelen aan? Heeft iemand er ervaring mee?
Dit heb ik dus, airco in de badkamer en een buis (koude lucht)naar de slaapkamer...

Werkt geniaal en stukken rustiger mbt geluid, enkel nog het geruis van de lucht.

Er is echter 1 groot nadeel:
Airco stopt niet wanneer je temperatuur bereikt hebt want -duhh- de airco staat niet in je kamer, ofwel hij blijft de hele nacht koelen... Ik sliep gewoon onder mijn dikke dekens ;)

Dit heb ik inmiddels opgelost door wat geknutsel met home automation (Zigee, IR, Home Assisant + Node RED).
Deze zet de ingestelde temperatuur op max zodat airco uit gaat wanneer de temperatuur is bereikt en wanneer het warmer is dan de ingestelde temperatuur zet ie de airco op laagst temperatuur zodat ie weer aanslaat.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-07 21:02
Cerberus_tm schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 16:17:
[...]

Die heb ik inderdaad gekocht. Volgens mij is het dezelfde (met minimale aanpassingen voor het Europese net) als deze LG:
https://www.nytimes.com/w...portable-air-conditioner/

Als beste getest qua vermogen en efficiëntie, ondanks de enkele slang. Ze leggen daar ook uit dat dubbele slang slechts één van de vele factoren is, en dat je naar het uiteindelijke resultaat van de efficiëntie moet kijken. Die LG bleek dus efficiënter te zijn dan de airco's met dubbele slang. Maar wellicht kun je hem nog efficiënter maken door er een tweede slang op te monteren.

Zelf heb ik hem vooral gekozen omdat ik wakker werd van het geluid van het aan- en afslaan van mijn oude airco, die overigens wel goed koelde. De inverter van de LG zou dat geluid niet moeten hebben. Hij klonk tot nu toe inderdaad heel geleidelijk.

Verder lijkt hij zo'n 500 watt te gebruiken wanneer hij aan het koelen is op normale stand, maar nog niet uitgebreid kunnen testen.
Enkele slang heeft altijd het probleem dat voor alle lucht (om de condensor te koelen) die naar buiten word verplaats er nieuwe lucht in de gekoelde ruimte moet komen, die lucht is niet gekoeld waardoor het uiteindelijk niet echt opschiet.
Tevens zijn compressors onderling niet zo verschillend, nieuwer type gas (r32 op het moment) is minder efficiënt, wel beter voor het milieu, waar het doorgaans uiteindelijk toch vaak terechtkomt.
Verwijderd schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 18:00:
Inverter betekend dat de compressor op gelijkstroom loopt en zo ook regelbaar is. Split airo zijn meestal inverter versies.

Het hard afslaan van de compressor heb ik alleen bij overschakelen of uitzetten. Ik voorkom het uitschakelen van de comprocessor door de ontvochtig stand te gebruiken.
Inverter betekent dat de frequentie (de hertz) van de wisselspanning word vergroot, dus van 50hertz, 50x per seconden plus en min, instelbaar naar beneden zodat de wisseling langer word waardoor de motor intern langzamer tussen de fases schakelt en langzamer draait.

Wikipedia: Inverter compressor
Wikipedia: Variable-frequency drive (zie het plaatje waar 60 in het display staat = vol vermogen)

Schroef bijv. een vlt drive van danfoss op je mobiele airco en geef de compressor waardes in en je kan je mobiele airco super finetunen 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aWfPctKefi7IPMvCETVF_fKQYjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LOl4YDkEBJiheIrlWHgYvAgk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Weezer-DC schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:13:
[...]

Inverter betekent dat de frequentie (de hertz) van de wisselspanning word vergroot, dus van 50hertz, 50x per seconden plus en min, instelbaar naar beneden zodat de wisseling langer word waardoor de motor intern langzamer tussen de fases schakelt en langzamer draait.

Wikipedia: Variable-frequency drive (zie het plaatje waar 60 in het display staat = vol vermogen)

Schroef bijv. een vlt drive van danfoss op je mobiele airco en geef de compressor waardes in en je kan je mobiele airco super finetunen 8)

[Afbeelding]
Je -vergeet- 1 ding, zeer grote kans dat er een eenfasige compressor zit en laat nu net een eenfasige frequentie regelaar erg prijzig zijn... Tel dat allemaal op en je bent beter af met een kant en klare inverter mobiele airco zoals de LG PA11WS :).

Leuk als hobby project dat dan weer wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-07 21:02
Jazsie schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:41:
[...]

Je -vergeet- 1 ding, zeer grote kans dat er een eenfasige compressor zit en laat nu net een eenfasige frequentie regelaar erg prijzig zijn... Tel dat allemaal op en je bent beter af met een kant en klare inverter mobiele airco zoals de LG PA11WS :).

Leuk als hobby project dat dan weer wel.
nee hoor, 3fase frequentie regelaar is duurder voor het zelfde vermogen, ook wel logisch toch ?
Zoek maar is prijslijsten op.

EDIT: je hebt gelijk dat een regelaar voor 1 fase motor idd 2x zo duur is !

Wat ik vergeet te vermelde dat een geschikte universele frequentie regelaar meer kost dan een mobiele airco !
In de genoemde lg mobiel airco zit natuurlijk een specifieke drive die alleen bepaalde range kan wat nodig is voor de bewuste compressor.
Met bijv een danfoss vlt kan je een pomp, ventilator, compressor helemaal finetunen via het display of eventueel zelfs software via pc.

Ik heb zelf na een zomer met mobile airco een multisplit (inverter) airco geïnstalleerd thuis, compressor en condensor lekker buiten.
Ik kon niet slapen met het geluid van de zibro 3kw compressor in me slaapkamer...

En 2dehands multisplit setje van daikin, 8kw buitendeel met 2x 5kw binnendelen kosten me 800 euro

[ Voor 10% gewijzigd door Weezer-DC op 20-06-2021 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
Weezer-DC schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:13:
[...]

Enkele slang heeft altijd het probleem dat voor alle lucht (om de condensor te koelen) die naar buiten word verplaats er nieuwe lucht in de gekoelde ruimte moet komen, die lucht is niet gekoeld waardoor het uiteindelijk niet echt opschiet.
Tevens zijn compressors onderling niet zo verschillend, nieuwer type gas (r32 op het moment) is minder efficiënt, wel beter voor het milieu, waar het doorgaans uiteindelijk toch vaak terechtkomt.

[...]

[Afbeelding]
Zoals ik al zei is het voordeel van een dubbele slang al meegenomen in de vergelijking, en dan nog kwam die enkelslangige LG als beste uit de test.

Er zit R290 in (propaan) in de mijne, niet R32. Beter voor het klimaat en wellicht ook efficiënter.

Ik weet alleen niet of de Nederlandse versie 100% hetzelfde is als de Amerikaanse.

Ik heb trouwens ook een oude Zibro, en het geluid van het aanslaan van de compressor van de LG is echt heel veel zachter, valt weinig op.

[ Voor 21% gewijzigd door Cerberus_tm op 21-06-2021 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:03

sjirafje

No inspirational quotes here

Ik speelde eerder met het idee om de compressor (en overige componenten) van mijn mobiele airco zelf aan te sturen maar...

https://en.wikipedia.org/wiki/Inverter_compressor:
The compressor is specifically designed to run at different motor speeds to modulate cooling output. Variable speed operation requires an appropriate compressor for full speed operation and a special compressor lubrication system. Proper oil management is a critical requirement to ensure compressor lifetime. Proper oil management provides proper lubrication for scroll set at low speed and prevents excess oil from being injected into the circuit when operating at full speed.
Mogelijk zijn de compressors in mobiele airco's niet geschikt om langzamer te draaien omdat ze dan te weinig olie door de bewegende delen krijgen. Die zijn immers ontworpen om altijd op full speed te draaien.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
sjirafje schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:34:
Ik speelde eerder met het idee om de compressor (en overige componenten) van mijn mobiele airco zelf aan te sturen maar...

https://en.wikipedia.org/wiki/Inverter_compressor:
[...]

Mogelijk zijn de compressors in mobiele airco's niet geschikt om langzamer te draaien omdat ze dan te weinig olie door de bewegende delen krijgen. Die zijn immers ontworpen om altijd op full speed te draaien.
Zeker goed punt die je aanhaalt, sowieso zijn de kosten hoger (wil je het goed doen) dan een kant en klare mobiele inverter airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
Jazsie schreef op zondag 20 juni 2021 @ 10:17:
[...]

Dit heb ik dus, airco in de badkamer en een buis (koude lucht)naar de slaapkamer...

Werkt geniaal en stukken rustiger mbt geluid, enkel nog het geruis van de lucht.

Er is echter 1 groot nadeel:
Airco stopt niet wanneer je temperatuur bereikt hebt want -duhh- de airco staat niet in je kamer, ofwel hij blijft de hele nacht koelen... Ik sliep gewoon onder mijn dikke dekens ;)

Dit heb ik inmiddels opgelost door wat geknutsel met home automation (Zigee, IR, Home Assisant + Node RED).
Deze zet de ingestelde temperatuur op max zodat airco uit gaat wanneer de temperatuur is bereikt en wanneer het warmer is dan de ingestelde temperatuur zet ie de airco op laagst temperatuur zodat ie weer aanslaat.
Dank!! Dit is nuttige info, het werkt dus. Wellicht ga ik dit ook doen.

Zou ik niet als tijdelijke oplossing gewoon een tijdschakelaar tussen stopcontact en airco kunnen doen, opdat hij halverwege de nacht afslaat?

Wat heb je trouwens voor materialen gebruikt, wat voor slang en wat voor aanhechting?

O, en hoe lang is je slang? Kan me voorstellen dat er wel verlies optreedt als die heel lang is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-09 14:13
NomadTitan schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 15:46:
Ik ben gegaan voor optie C: Gewoon buiten zetten
[Afbeelding]
:P

Het ziet er echt totaal niet uit, maar geen lawaai binnen en ook direct af van de onderdruk/overdruk >:) :D
Zo kan het ook inderdaad tegenovergestelde, ik zou wel proberen de slangen iets korter maken.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Cerberus_tm schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:25:
[...]

Dank!! Dit is nuttige info, het werkt dus. Wellicht ga ik dit ook doen.

Zou ik niet als tijdelijke oplossing gewoon een tijdschakelaar tussen stopcontact en airco kunnen doen, opdat hij halverwege de nacht afslaat?

Wat heb je trouwens voor materialen gebruikt, wat voor slang en wat voor aanhechting?

O, en hoe lang is je slang? Kan me voorstellen dat er wel verlies optreedt als die heel lang is?
Je kan natuurlijk ook gewoon de uitschakel timer gebruiken, deed ik ook maar werd toch in de ochtend te vroeg wakker in een kletsnatte bed...

Mijn mobiele airco -Fral FSC14 SC- heeft standaard de optie om in een ander ruimte gezet te worden.
Enkel 2de slang kit met front panel besteld was voldoende, ik heb dus niets aangepast.

2de slang voor aanvoer heb ik niet gedaan want is niet nodig doorweze dat de airco in een ander ruimte staat met de raam open.

Slang vanaf de airco naar kamer is meter of 3 (misschien zelfs 4 meter helemaal uitgrekt).
Heb de slang verlengt met een gewone afvoer (aluminium flexibele ventilatieslang ) slang, handoek eronder ivm condens.

Zal vast verlies hebben maar lucht wat eruit komt is koud zat. Als ik de airco hele nacht laat koelen is het rond de 16gr op kamer (slaapkamer op het zuiden hele dag zon erop + plat dak).

Doe pas de airco aan wanneer ik ga slapen, doe ik dat eerder dan is het frisjes :D
Helaas moet de airco wel zo nu en dan werken want doe ik de airco uit dan komt de warmte zo weer de kamer in (goed geisoleerd huis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
Cerberus_tm schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:25:
[...]
Nee stekker eruit trekken is slecht omdat ie dan niet correct uitschakelt (volgens handleiding).
Ik gok dat ie ergens een klep/ventiel opent/sluit intern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je condens krijgt op de slang met koude lucht, denk dan aan een geisoleerde slang die onderweg contact met de vochtige warme lucht voorkomt.

De koude lucht is bij de uitstroom opening koeler omdat er onderweg geen warmte uitwisseling plaatsvind.

Zit in de afstandbediening een temperatuur voeler? Zorg dan dat die zicht heeft op de airco om te hunnen regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:06:
[...]

Je kan natuurlijk ook gewoon de uitschakel timer gebruiken, deed ik ook maar werd toch in de ochtend te vroeg wakker in een kletsnatte bed...

Mijn mobiele airco -Fral FSC14 SC- heeft standaard de optie om in een ander ruimte gezet te worden.
Enkel 2de slang kit met front panel besteld was voldoende, ik heb dus niets aangepast.

2de slang voor aanvoer heb ik niet gedaan want is niet nodig doorweze dat de airco in een ander ruimte staat met de raam open.

Slang vanaf de airco naar kamer is meter of 3 (misschien zelfs 4 meter helemaal uitgrekt).
Heb de slang verlengt met een gewone afvoer (aluminium flexibele ventilatieslang ) slang, handoek eronder ivm condens.

Zal vast verlies hebben maar lucht wat eruit komt is koud zat. Als ik de airco hele nacht laat koelen is het rond de 16gr op kamer (slaapkamer op het zuiden hele dag zon erop + plat dak).

Doe pas de airco aan wanneer ik ga slapen, doe ik dat eerder dan is het frisjes :D
Helaas moet de airco wel zo nu en dan werken want doe ik de airco uit dan komt de warmte zo weer de kamer in (goed geisoleerd huis).
A, duh, mijn oude Zibro heeft ook gewoon een timer, natuurlijk kan ik die gebruiken. Nog nooit gebruikt, domweg niet aan gedacht. Kletsnat: omdat hij te vroeg uit ging en daardoor je kamer te warm werd?

Handig dat hij standaard die optie heeft! Ik ben bang dat ik zelf iets moet klussen. Dan zal ik kijken naar een flexibele ventilatieslang van aluminium. Enig idee welke diameter? Ik zou denken, hoe groter, des te beter?

Wat betreft condens: vormt zich dat overal op de slang, of alleen aan het begin? Misschien kan ik een jasje om de slang maken van het een of ander. Of waar zou je zoiets kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
ManIkWeet schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:34:
[...]

Nee stekker eruit trekken is slecht omdat ie dan niet correct uitschakelt (volgens handleiding).
Ik gok dat ie ergens een klep/ventiel opent/sluit intern.
A, ik begrijp het, dank voor de tip. Bij koelen beter niet de stekker eruit trekken. Zal dat bij ventileren ook een probleem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 21 juni 2021 @ 18:40:
Als je condens krijgt op de slang met koude lucht, denk dan aan een geisoleerde slang die onderweg contact met de vochtige warme lucht voorkomt.

De koude lucht is bij de uitstroom opening koeler omdat er onderweg geen warmte uitwisseling plaatsvind.

Zit in de afstandbediening een temperatuur voeler? Zorg dan dat die zicht heeft op de airco om te hunnen regelen.
Geïsoleerde slang zou inderdaad handig zijn. Weet niet of die beetje betaalbaar zijn, zal eens Googlen. Enige idee wat een goede diameter zou zijn trouwens? Hoe groter, des te beter?

De mijne kreeg ik zonder afstandsbediening van mijn schoonmoeder. Waarschijnlijk was ze die kwijtgeraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
Cerberus_tm schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 02:07:
[...]

A, ik begrijp het, dank voor de tip. Bij koelen beter niet de stekker eruit trekken. Zal dat bij ventileren ook een probleem zijn?
In ventilatiestand waarschijnlijk niet, die van mij gebruikt dan slechts ~30W, dus niks spannends aan het draaien behalve de ventilator.
Toch zou ik het niet riskeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Cerberus_tm schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 02:06:
[...]

A, duh, mijn oude Zibro heeft ook gewoon een timer, natuurlijk kan ik die gebruiken. Nog nooit gebruikt, domweg niet aan gedacht. Kletsnat: omdat hij te vroeg uit ging en daardoor je kamer te warm werd?

Handig dat hij standaard die optie heeft! Ik ben bang dat ik zelf iets moet klussen. Dan zal ik kijken naar een flexibele ventilatieslang van aluminium. Enig idee welke diameter? Ik zou denken, hoe groter, des te beter?

Wat betreft condens: vormt zich dat overal op de slang, of alleen aan het begin? Misschien kan ik een jasje om de slang maken van het een of ander. Of waar zou je zoiets kunnen kopen.
Ja klopt, de warmte kwam weer snel terug als ik airco uit deed met timer.

Condens had ik wel echt overal, zowel op de orginele slang als op mijn verlengstuk.
Zou het eigenlijk moeten isoleren maar met hand doeken werkt het ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Cerberus_tm schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 02:07:
[...]

Bij ventileren zal geen probleem zijn.

Ook bij koelen zou het normaal geen probleem moeten zijn maar is type afhnakelijk en bij voorkeur zou ik het niet doen. just in case...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Cerberus_tm schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 02:09:
[...]

Geïsoleerde slang zou inderdaad handig zijn. Weet niet of die beetje betaalbaar zijn, zal eens Googlen. Enige idee wat een goede diameter zou zijn trouwens? Hoe groter, des te beter?

De mijne kreeg ik zonder afstandsbediening van mijn schoonmoeder. Waarschijnlijk was ze die kwijtgeraakt.
Ik heb de zelfde diameter als de aanvoer slang (meen 150mm).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Cerberus_tm schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 02:09:
[...]

Ik heb overal 160mm genomen en deze schuift over de bijgeleverde slang van 150mm aan mijn warme kant. Koude lucht heeft minder volume dus dan groter minder van belang, zolang de airco maar zijn koude lucht kwijt kan.

De prijs van de slang al eerder hier genoemd en dat je voor onder de 45 Euro een doos met 10 meter hebt waar de slang dan komt uitgesprongen als een duiveltje in een doosje.

Als er een temperatuur sensor inzit, dan is zeker interessant om hem na te bestellen

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2021 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
ManIkWeet schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 03:27:
[...]

In ventilatiestand waarschijnlijk niet, die van mij gebruikt dan slechts ~30W, dus niks spannends aan het draaien behalve de ventilator.
Toch zou ik het niet riskeren...
OK makes sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
Jazsie schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 08:06:
[...]

Ja klopt, de warmte kwam weer snel terug als ik airco uit deed met timer.

Condens had ik wel echt overal, zowel op de orginele slang als op mijn verlengstuk.
Zou het eigenlijk moeten isoleren maar met hand doeken werkt het ook prima.
Had je de slang op de grond liggen, op een rij stoelen, of waarop? En werden de handdoeken dat kletsnat, of voel er alleen af en toe een druppel op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:02:
[...]

Ik heb overal 160mm genomen en deze schuift over de bijgeleverde slang van 150mm aan mijn warme kant. Koude lucht heeft minder volume dus dan groter minder van belang, zolang de airco maar zijn koude lucht kwijt kan.

De prijs van de slang al eerder hier genoemd en dat je voor onder de 45 Euro een doos met 10 meter hebt waar de slang dan komt uitgesprongen als een duiveltje in een doosje.

Als er een temperatuur sensor inzit, dan is zeker interessant om hem na te bestellen
OK dank voor de tip. Dan kijk ik wel naar 150/160 mm o.i.d.

Was dat een geïsoleerde slang of gewoon kaal aluminium? Zal zo even terugbladeren sowieso.

Ik denk dat er een half dichte deur tussen airco en gekoelde ruimte zal zitten, of misschien twee (hoewel op korte afstand). En ik weet ook niet of die afstandsbediening überhaupt zijn temperatuur naar de airco zal sturen. Maar ik zal eens Googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Cerberus_tm schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 02:51:
[...]

Had je de slang op de grond liggen, op een rij stoelen, of waarop? En werden de handdoeken dat kletsnat, of voel er alleen af en toe een druppel op?
Gewoon op de grond op handdoeken :).

Handoeken worden niet kletsnat, zijn meer druppels.
Leg ze neer en ze gaan pas weg tegen de winter wanneer ik de airco ook opruim :).

Enkel bij het begin van de slang bij de airco wil wel wat meer afkomen omdat dat gedeelte in de lucht hangt en schuin afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Cerberus_tm schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 03:13:
[...]

OK dank voor de tip. Dan kijk ik wel naar 150/160 mm o.i.d.

Was dat een geïsoleerde slang of gewoon kaal aluminium? Zal zo even terugbladeren sowieso.

Ik denk dat er een half dichte deur tussen airco en gekoelde ruimte zal zitten, of misschien twee (hoewel op korte afstand). En ik weet ook niet of die afstandsbediening überhaupt zijn temperatuur naar de airco zal sturen. Maar ik zal eens Googlen.
Hier dus ook tussen de deur in, deur verder niet afgeplakt of dergelijke, totaal niet nodig.
De buis richt vanaf de grond omhoog.

Enige verandering wat ik nu zou willen is een soort van koker waar ik de buis op kan sluiten en op buikhoogte een uitvoer hebt zodat de lucht beter verspreid wordt.
Nu komt het vanaf de grond omhoog en merk toch dat de koude lucht langer laag blijft hangen.

Overigens weet ik wel voor 99% zeker dat je afstandsbediening geen temp sensor heeft, zelfs bij de mordenre split units komt dit zo goed als niet voor.

[ Voor 7% gewijzigd door Jazsie op 23-06-2021 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De lucht mengen doe je het best met behulp van een ventilator. Blaas bijvoorbeeld warme lucht van de andere zijde van ruimte richting waar de koude lucht instroomt.

De koude lucht valt naar beneden en als de uitstroom opening hoger maakt en moet je hopen dat er een omgekeerde roterende luchtstroom krijgt maar dan heb heel wat koude lucht nodig.

Update: aan het kijken geweest wat het Fral allemaal doet en het is een droom airco en je kunt alles uitbreiden veranderen en opties krijgen zoals een externe temperatuur sensor. Een WiFi bediening via een USB poort etc.

Kijk of deze sensor geschikt is voor die airco: https://uni-lux.eu/air-sensor-kit-6-mb-fral-super-cool/

Als nieuw zou kopen dan zou ik eerst naar deze airco kijken omdat je alles kunt aanpassen en niet zelf bakken en aansluitingen hoeft te maken. De handleidingen staan ook op die site mocht je die ook missen.

Het is wel een Poolse site dus ik moet even uitgaan van de plaatjes en filmpjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5PB_gJHpc2dlF0N9KGi50BDX2w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rfGCoqFrryKulBsiKBqsSUw1.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je de sensor liggen in de afbeelding.

En de aanbevolen maximale lengtes van de slangen (mb = mtr):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PcODWJYNKvdxM4j0swUuT86pmH8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7z04FeX331puQZcS5BrLzUn4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2021 22:38 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ThijsRico
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-08 18:15
Na het lezen van dit topic heb ik me er ook maar aan gewaagd met een inventum AC901. Plankje vlakbij het kiepraam gemaakt waardoor de afvoerslang binnen ongeveer 30cm in een rechte lijn naar buiten gaat. Voor de aanvoerkant een bakje van de action verknipt zoals ik anderen ook heb zien doen. Voor het raam een MDF plaatje gemaakt en met tocht strips ertussen tegen het kozijn gezet, het geheel zou redelijk luchtdicht moeten zijn.

Alleen nog even iets van een gaasje voor de aanvoerslang plaatsen denk ik, anders mag ik binnen een week insecten uit het apparaat gaan halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8zN-pm7t8GtPVS1m8A1MiIoFoc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tp5kR3XgacQtyEK2u8XLKvUL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Qo4uCSAELo74NFnk-LJxAEsBjU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oEUs1ZhgnWPKFYwEPUzbzPH8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4M01WFRjQC8keV4FCsRYWMpIJE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXEsf9nz9n8O0qDJtGp7Ym94.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Verwijderd schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 21:52:
De lucht mengen doe je het best met behulp van een ventilator. Blaas bijvoorbeeld warme lucht van de andere zijde van ruimte richting waar de koude lucht instroomt.

De koude lucht valt naar beneden en als de uitstroom opening hoger maakt en moet je hopen dat er een omgekeerde roterende luchtstroom krijgt maar dan heb heel wat koude lucht nodig.

Update: aan het kijken geweest wat het Fral allemaal doet en het is een droom airco en je kunt alles uitbreiden veranderen en opties krijgen zoals een externe temperatuur sensor. Een WiFi bediening via een USB poort etc.

Kijk of deze sensor geschikt is voor die airco: https://uni-lux.eu/air-sensor-kit-6-mb-fral-super-cool/

Als nieuw zou kopen dan zou ik eerst naar deze airco kijken omdat je alles kunt aanpassen en niet zelf bakken en aansluitingen hoeft te maken. De handleidingen staan ook op die site mocht je die ook missen.

Het is wel een Poolse site dus ik moet even uitgaan van de plaatjes en filmpjes.

[Afbeelding]

Hier zie je de sensor liggen in de afbeelding.

En de aanbevolen maximale lengtes van de slangen (mb = mtr):
[Afbeelding]
Wow !

Ik heb de FSC14SC maar die kits bestonden toen nog niet.

Ga mij toch eens verdiepen in die sensor, maar ook de aanvoerslang aan de zijkant is nieuw maar wel verrekte handig! Wifi erbij als bonus en ik ben weer helemaal bij. Helemal niet slecht voor een airco die ik al ruim 5 jaar heb.

Gaat gauw opzoek waar ik die kits kan bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
ThijsRico schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 23:19:
Na het lezen van dit topic heb ik me er ook maar aan gewaagd met een inventum AC901. Plankje vlakbij het kiepraam gemaakt waardoor de afvoerslang binnen ongeveer 30cm in een rechte lijn naar buiten gaat. Voor de aanvoerkant een bakje van de action verknipt zoals ik anderen ook heb zien doen. Voor het raam een MDF plaatje gemaakt en met tocht strips ertussen tegen het kozijn gezet, het geheel zou redelijk luchtdicht moeten zijn.

Alleen nog even iets van een gaasje voor de aanvoerslang plaatsen denk ik, anders mag ik binnen een week insecten uit het apparaat gaan halen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Slim gedaan ! Zeker als je al een airco hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer Airsain (Fral) in Eersel en anders moet je het toch in Polen bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Verwijderd schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:49:
Probeer Airsain (Fral) in Eersel en anders moet je het toch in Polen bestellen.
Ga inderdaad Airsain proberen, daar komt mijn airco ook vandaan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:12

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi Gedaan, ik had een soortgelijke setup, echter de airco op de grond met langere slangen. Ik kreeg een woonkamer + keuken van 32m2 hiermee van 28 naar 22 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
Jazsie schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 08:54:
[...]

Hier dus ook tussen de deur in, deur verder niet afgeplakt of dergelijke, totaal niet nodig.
De buis richt vanaf de grond omhoog.

Enige verandering wat ik nu zou willen is een soort van koker waar ik de buis op kan sluiten en op buikhoogte een uitvoer hebt zodat de lucht beter verspreid wordt.
Nu komt het vanaf de grond omhoog en merk toch dat de koude lucht langer laag blijft hangen.

Overigens weet ik wel voor 99% zeker dat je afstandsbediening geen temp sensor heeft, zelfs bij de mordenre split units komt dit zo goed als niet voor.
Dank, dat is duidelijk allemaal.

Ik denk ook niet dat de afstandsbediening van de oude Zibro een temperatuursensor zal hebben. Maar die van mijn nieuwe LG wel! Heb het getest door hem een tijdje in het open raam te leggen en dan op de knop "Room Temp." te drukken: hij gaf 16 graden aan. Het is ook in zekere zin wel logisch, want hij kan geen informatie terug ontvangen van de airco (eenrichtingsverkeer): anders zou hij nooit de temperatuur van de kamer kunnen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GapClio
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:06

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ben benieuwd naar je bevindingen of het goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was bij een doe-het-zelf zaak en zag een bekend uitziende airco staan en die bleek van Eurom te komen.

De Coolperfect serie van Eurom heeft dezelfde behuizing als de Fral en binnenin zal ook wel veel hetzelfde zijn of zelfs alles. De Eurom is wel wat kaler en heeft geen bewegende uitblaas opening. De opgegeven waardes zijn ook anders en zij geven aan een 9000, 12000 en 18000 BTU airco te zijn.

https://eurom.nl/?s=coolp...itle-DESC&lang=nl&ixwps=1

Ook verkoopt Coolblue de 18000 BTU versie onder zijn eigen naam Fauve en meer informatie kun je vinden in hun shop:

https://www.coolblue.nl/product/855248/fuave-acs18k01.html

Je kunt dan één van de drie merken kiezen en dan de extra onderdelen ergens anders bestellen nadat je zekerheid hebt dat die ook bruikbaar zijn bij de door jou gekochte airco.

Overigens is dit type IP24 (vochtbestendigheid) en geschikt om buiten te zetten als er een afdak boven zit. Geen garantie van mijn kant natuurlijk.

Het grote voordeel van de Fral is dat die standaard "spot cooling" heeft en zo kun je eenvoudig via een slang de koude brengen waar je die nodig hebt.

De Fral gebruikt als koelmiddel R410A (Freon) en Eurom en de Coolblue R290 (Propaan)

Update: zit te lezen in de handleiding van de Fral en die schrijven om de te verwarmen draai je de airco 180 graden en verwissel je de het rooster aan de voorzijde (lamellen koude lucht) en de slangaansluiting waar normaal de warme lucht uitkomt.
Dan is het zaak een tweede slangaansluitingenpaneel te hebben om er zo een "spot cooling" airco van te maken. Dit gaat dan natuurlijk ook op voor de Eurom.

Update: hier kun je de plenum (lekentaal wasbakken/opbergbakken) en zij hebben die voor de lucht die gekoeld wordt en zelf met filters (Hepa, koolstof) en een UV led.

Linker rij de aanzuig plenum's voor de warme zijde en rechts die met een afgeronde bovenkant zijn die voor aanzuigzijde van koude kant. Je kunt met die laatste dan een overdruk creëren door ook de lucht voor de koude kant van buiten te halen. Je drukt dan de warme lucht de ruimte uit op deze manier en dan moet natuurlijk wel een uitweg zijn voor die warme lucht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrKjBB7TJzX9p_M9C7aTu5UUcsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uMGkDS0TzHu0UKhftd5MFTw9.jpg?f=fotoalbum_large

@Jazsie

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2021 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
@Verwijderd: Bedankt voor de info, ik heb al een Fral FSC14SC :)

Alleen de accessoires checken of ze in NL te krijgen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb al een informatie aanvraag bij Eurom gedaan vanochtend of zij dit gaan voeren want het iets waar duidelijk vraag naar is.

Fral Nederland heeft heeft ze kennelijk niet en het best een Poolse ontwikkeling zijn. Fral Italie maakt ze allen voor hunzakelijke airco's.

Ik laat hier weten wat Eurom als response geeft op mijn vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een antwoord van Eurom gaat die geeft aan dat zij de plenum's niet leveren. Helaas en het was een mooie optie geweest voor diegenen die een twee-slang of drie-slang mobiele airco willen aanschaffen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Isegrimm
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:23

Isegrimm

Hallo, hoe is 't hier?

Mijn werkkamer staat op het zuiden en ondanks dat er HR+++ ramen in zitten, wordt het overdag toch erg warm in de kamer, zelfs 's ochtends als de zon nog niet naar binnen schijnt.
Ik heb daarom van de week mijn Comfee airco voorzien van een aanvoerslang. De slangen heb ik met een raamhoes naar buiten geleid.
We hebben nog weinig warme dagen gehad maar ik merk nu al dat de koeling beter werkt dan voorheen (als in dat de compressor sneller uitgaat en de fan op een lager toerental draait) en het geluid een stuk minder is.
Binnen een uur kreeg ie de temperatuur van 26 graden omlaag naar 22, en toen vond ik het al fris worden.
Wat mij betreft een aanrader :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEFh7mhhpkb4ig01GvLN5jrTC0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u13YdgpKJsKVdXzPVTcyXghm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1uVQxzB158G8a1AbqkSjWjcT9Ls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ENVeQZonaYBRcfEEHrcOfxRQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hX8KUOoYnXo22QZ0xt4VbvPePaM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4TFbwh5c54hcr6opfQAT8Pn3.jpg?f=fotoalbum_large

Aldus sprak ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insaniax
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 03-07-2023
Waarom zie ik hier alleen maar buurman & buurman creaties? Niemand die het netjes kan maken? 😅.

Ow en btw; een grotere maat INVOER slang is totaal nutteloos. De UITLAAT slang die standaard bijgeleverd is, is namelijk prima en erop berekend. Wat meteen betekend dat als je zelf een inlaat erop maakt dat die slang prima van dezelfde diameter mag zijn, enja het klopt dat warmere lucht een groter volume heeft. Maar laat het nou net zo zijn dat dit volume hetzelfde blijft als fabrieks-af dus die grotere slang theorie is totale onzin. Hier trouwens mijn conversion en hoe het dan wel netjes kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JUfQQoNGp0mS9AO_iTzezv67cNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GTEh6UsYroLHCWnMGgrEapQb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZZpI_w7d4NejDekbURWEerel_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xXYFCTbkzRZJN0cI9cUD8olk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ryS1P_qL2zn4eE-oMRT_ie6z9bo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YWjbL68NkySiqMNZQHOKmMNI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis H
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 09:49
Even een klein beetje off topic, maar wel belangrijk denk ik;

Voor de mensen met een Sencys mobiele airconditioner, kijk even goed of je een van deze types heb (ivm brandgevaar): https://radar.avrotros.nl...groepactie-mobiele-airco/

[ Voor 3% gewijzigd door Dennis H op 07-08-2021 15:24 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ManIkWeet
insaniax schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 14:58:
Waarom zie ik hier alleen maar buurman & buurman creaties? Niemand die het netjes kan maken? 😅.

Ow en btw; een grotere maat INVOER slang is totaal nutteloos. De UITLAAT slang die standaard bijgeleverd is, is namelijk prima en erop berekend. Wat meteen betekend dat als je zelf een inlaat erop maakt dat die slang prima van dezelfde diameter mag zijn, enja het klopt dat warmere lucht een groter volume heeft. Maar laat het nou net zo zijn dat dit volume hetzelfde blijft als fabrieks-af dus die grotere slang theorie is totale onzin. Hier trouwens mijn conversion en hoe het dan wel netjes kan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vind 't maar niks, veel te weinig ducttape gebruikt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AircoFreak
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06-09-2023

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat heb je idd netjes en strak afgewerkt. niks is slordig of doorelkaar. wens je frisse koele dagen ermee _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:47

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De meesten hier wonen in een huurwoning of een andere tijdelijke soort woning. Anders hadden ze wel een split-airconditioner aangeschaft. Ik in ieder geval wel ;)
Over een paar maanden ga ik verhuizen, maar er is dan flink veel lucht door mijn duct-tape oplossing geweest. Hopelijk heb ik hem na de verhuizing helemaal niet meer nodig :D

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:12
Nette setup hoor, mijn creatie op pag 2 viel ook nog wel mee mbt ductape etc.

Inmiddels ben ik voorzien van een multi split setup die 3 woonlagen koelt.
Mijn huidige constructie draait nu bij mijn broer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:51
Laatst voor mijn Tristar AC-5531 deze 'dual hose connector' gemaakt met mijn 3D-printer (niet mijn ontwerp of afbeelding):

Afbeeldingslocatie: https://cdn.thingiverse.com/assets/c5/7c/27/40/62/large_display_AC-5529.jpg

Gebaseerd op dit ontwerp, welke onder andere compatibel is met de Tristar AC-5477, AC-5529, AC-5474 en AC-5531, maar ongetwijfeld ook andere modellen van verschillende merken met hetzelfde ontwerp. Het is een kwestie van de adapter op de achterkant van de airco vast te zetten met de haken die er op zitten, waarna je een 150mm slang door het gat haalt.

De constructie op zich is best prima, al moet je de onderdelen (hij bestaat uit vier onderdelen) wel echt goed vastlijmen wil je dat het werkt. Bij mij ontstond er een kleine kier aan de bovenkant, welke ik met een spanband steviger heb kunnen bevestigen.

Uiteindelijk best tevreden mee, voor de paar jaar dat ik hier nog woon is het prima uit te houden ;)

• insaniax
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 03-07-2023
fonsoy schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 00:54:
[...]

De meesten hier wonen in een huurwoning of een andere tijdelijke soort woning. Anders hadden ze wel een split-airconditioner aangeschaft. Ik in ieder geval wel ;)
Over een paar maanden ga ik verhuizen, maar er is dan flink veel lucht door mijn duct-tape oplossing geweest. Hopelijk heb ik hem na de verhuizing helemaal niet meer nodig :D
Dit is ook tijdelijk.. Er gaat namelijk gewoon een fatsoenlijk Daikin Multi Split systeem komen met 3 binnen units (woonkamer, eerste verdieping, zolder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:10
Ik voer verse lucht aan via een buis naar mijn slaapkamers, en dat zou ik evt kunnen ombouwen met een dual hose airco. Echter, normaliter bedoelt met hiermee 1 buis voor aanzuigen en 1 buis voor warmteafvoer. Ik zie en bij de 3D-printstukken eigenlijk er niet bij staan op welke lucthstromen ze dan precies aansluiten. Ik zou geen buis voor aanzuiging willen, maar afvoer van de kou, die ik dan aansluit op de buis de slaapkamers in, en dan de warmte via het gat naar buiten (maar die slang is er altijd al). Heeft iemand zoiets ook?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Sommige airco's hebben al de optie dat je daar een buis op kan aansluiten, mijn airco heeft dit ook.

Maar dit is vast ook te 3D printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
Ik heb gewoon een y stuk op de uitgang Vd centrale afzuiging gezet, en daar de warme uitblaas aan gemonteerd.

Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GapClio
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:06
Technofreakz schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 17:54:
Ik heb gewoon een y stuk op de uitgang Vd centrale afzuiging gezet, en daar de warme uitblaas aan gemonteerd.

Werkt perfect.
Foto ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet wel hoe dat op de foto eruit ziet. Een verplaatsbare airco staande op een dak waar de slang is aangesloten op een uitgang van de centrale afzuiging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:54

JME

zeg maar Jamie

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes hoor. Nu alleen nog je kozijn eens een keertje schilderen :+

Lijkt erop dat je hetzelfde type airco hebt als ik. Paar vraagjes:
1. Wat is eigenlijk het verschil tussen de bovenste en onderste waterafvoer en waarom leid je de bovenste naar buiten? De handleiding hier is een ultiem staaltje vaagheid. Zelf heb ik de bovenste afvoer gewoon dicht en komt uit de onderste nooit ook maar een druppel.
2. Sluit je met die plank op het aanvoerrooster niet een heel groot deel van de aanvoergaten af, waardoor je netto maar de helft van je aanvoerslangcapaciteit benut?

En voor iedereen:
3. Zou zo’n plastic “interfacedoos” tussen aanvoerslang en aanvoerrooster vast blijven zitten met zelfklevend klittenband? Zou wellicht een mooie demontabele oplossing kunnen zijn als je de airco mobiel wilt houden.
4. Ik las in een ander topic dat horregaas tot 70% van de luchtstroom kan tegenhouden. Als dat waar is, is het dan niet toch slimmer om voor een (veel) dikkere aanvoerslang te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:03

Creesch

bla bla!

JME schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:51:

1. Wat is eigenlijk het verschil tussen de bovenste en onderste waterafvoer en waarom leid je de bovenste naar buiten? De handleiding hier is een ultiem staaltje vaagheid. Zelf heb ik de bovenste afvoer gewoon dicht en komt uit de onderste nooit ook maar een druppel.
Ik heb een ander type airco maar ook met twee slangen. De bovenste is zover ik heb begrepen voor normaal water opvang, deze kan na verloop van tijd vol raken en dan moet je deze even legen of dus permanent naar buiten laten druppen.

De onderste staat bij mij in de handleiding dat dit voor de winteropslag is of iig bij langdurig geen gebruik. Moet ik wel eerlijk bekennen dat ik dit afgelopen winter straal ben vergeten (ik heb wel braaf de airco op alleen lucht verplaatsen laten draaien voor een paar uur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 14:44
Heb sinds een jaar de Tristar AC-5531 (10500 BTU). Vorig jaar in PoC modus gedraaid met een 180mm 6m geisoleerde buis eraan.

Ik ben aan het verbouwen en heb door de aannemer een 200mm gat laten maken in een muur voor doorvoer van de 180mm buis. Ik wil dus de variant doen waarbij de airco in een aparte ruimte staat, daar herrie maakt, en belangrijkste is dat de koude lucht door de muur naar de andere ruimte gaat.

Kun je makkelijk met een 3D printer een aansluiting laten maken op de koude uitlaat? want met een plastic bak is was nogal lomp, het lekt veel koude lucht (condens ook). Iemand al zoiets gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Arnout schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:14:
Heb sinds een jaar de Tristar AC-5531 (10500 BTU). Vorig jaar in PoC modus gedraaid met een 180mm 6m geisoleerde buis eraan.

Ik ben aan het verbouwen en heb door de aannemer een 200mm gat laten maken in een muur voor doorvoer van de 180mm buis. Ik wil dus de variant doen waarbij de airco in een aparte ruimte staat, daar herrie maakt, en belangrijkste is dat de koude lucht door de muur naar de andere ruimte gaat.

Kun je makkelijk met een 3D printer een aansluiting laten maken op de koude uitlaat? want met een plastic bak is was nogal lomp, het lekt veel koude lucht (condens ook). Iemand al zoiets gedaan?
Zit standaard bij mijn arico, erg fijn. Precies hoe jij het wilt doen heb ik draaien, wat een genot zonder herrie slapen. Wel hoor je duidelijk de luchtstroom maar dat is echt 10x aangenamer :D.

Even gekeken naar jouw model lijkt het mij makkelijk te 3D printen.

Condens heb je altijd tenzij je gaat isoleren, Bij mij krijg ik dat ook op de buizen want tja die zijn koud...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 14:44
Jazsie schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:15:
[...]

Even gekeken naar jouw model lijkt het mij makkelijk te 3D printen.
Deze komt dicht in de buurt. Hij mag alleen best wel een paar cm dieper.... :D

Afbeeldingslocatie: https://cdn.thingiverse.com/assets/46/c2/3f/26/40/featured_preview_IMG_2131.png

https://www.thingiverse.com/thing:4545948

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Fancy hoor, zo’n 3D geprint aansluitstuk! Maar voor de paupers die gewoon met een bak van de AC (ha!) Tion of de Ikea werken, wat is dan de handigste aansluitmogelijkheid voor een flexibele slang? Ik zoek iets dat ook nog weer eenvoudig demontabel is, bijvoorbeeld een stuk buis dat op een of andere manier vast zit in de bak en een tweede in het raamschot waar je dan de flexbuis (met verstevigd uiteinde?) vrij eenvoudig overheen schuift.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:10
JME schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:10:
Fancy hoor, zo’n 3D geprint aansluitstuk! Maar voor de paupers die gewoon met een bak van de AC (ha!) Tion of de Ikea werken, wat is dan de handigste aansluitmogelijkheid voor een flexibele slang? Ik zoek iets dat ook nog weer eenvoudig demontabel is, bijvoorbeeld een stuk buis dat op een of andere manier vast zit in de bak en een tweede in het raamschot waar je dan de flexbuis (met verstevigd uiteinde?) vrij eenvoudig overheen schuift.
Stuk karton+ducktape.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:03

sjirafje

No inspirational quotes here

JME schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:10:
sommige airco's komen met een extra koppelstuk wat je bv in de raamafsluiting kunt klikken maar ze zijn voor een paar euro ook los te koop uit China (bv banggood, ali etc). Dat koppelstuk kun je natuurlijk ook aan je plastic bak maken. Dan schroef je een flexibele buis in dat koppelstuk. Als je originele flexibele buis lang genoeg is, kun je daar gewoon een stuk van gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/Hc784e7dc99164782a06e33d88d653fc6E.jpg

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/S071059b0c7fe4374932eeae8add3b031h.jpg

Als je een koppelstuk of een flexibele buis wilt kopen let dan wel heel goed op dat je de juiste kiest (diameter, links of rechts draad etc)

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ducktape is zielig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ductductgo....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 17:19

Garyu

WW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QwB_5WeOEuxitew6geoutauRMjA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AM143XgIXVKxpgHMjSKZPn0M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJ0309KspOjWzJ_an8TegikLHDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k8xWFn56xUkAtFa1pHbtT0LM.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb naar aanleiding van dit topic en de verwachte hoge temperaturen een houtje touwtje oplossing geknutseld om te zien of het werkt. Een 125mm invoerslang trekt de lucht stevig aan. Maar helaas blijkbaar nog niet stevig genoeg. Binnen een minuut loopt de kamertemperatuur naar <16 graden en slaat de airco af. Ik neem aan dat het koelelement zijn temperatuur niet snel genoeg af kan geven en de invoer dus niet groot genoeg is? Ideeen, tips?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Garyu schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 13:01:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb naar aanleiding van dit topic en de verwachte hoge temperaturen een houtje touwtje oplossing geknutseld om te zien of het werkt. Een 125mm invoerslang trekt de lucht stevig aan. Maar helaas blijkbaar nog niet stevig genoeg. Binnen een minuut loopt de kamertemperatuur naar <16 graden en slaat de airco af. Ik neem aan dat het koelelement zijn temperatuur niet snel genoeg af kan geven en de invoer dus niet groot genoeg is? Ideeen, tips?
Probeer eens bij het raam de warme en de koude slang om te draaien, kijk of er een mogelijkheid is om de warmeslang ter hoogte van de uitgang van de airco naar buiten te brengen.

Hiermee voor kom je dat de airco zijn eigen warme lucht weer aanzuigt.

Hier mijn creatie inmiddels vervangen door een low-cost Daikin Sensira.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

wizzopa schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:39:
[...]

Probeer eens bij het raam de warme en de koude slang om te draaien, kijk of er een mogelijkheid is om de warmeslang ter hoogte van de uitgang van de airco naar buiten te brengen.

Hiermee voor kom je dat de airco zijn eigen warme lucht weer aanzuigt.

Dat is het denk ik niet. Ook zonder invoerslang (gewoon een 125mm gat in de geknutselde kap open laten) koelt de airco schijnbaar heel snel af en loopt het mis. Ik vrees dat het gat gewoon te klein is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Garyu schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:51:
[...]
Dat is het denk ik niet. Ook zonder invoerslang (gewoon een 125mm gat in de geknutselde kap open laten) koelt de airco schijnbaar heel snel af en loopt het mis. Ik vrees dat het gat gewoon te klein is?
Erg vreemd, werkt anders prima.

Even terug naar het beging zonder geknutsel, in principe heeft een mobiel 2 openingen waar lucht in gaat en 2 openingen waar lucht uit komt.

Waar koude lucht uit komt heeft en een aanzuiging aan de achter kant.
Waar warme lucht uit komt ( gaat naar buiten ) en heeft ook een aanzuiging aan de achter kant.

Deze 2 aanzuigingen zijn niet verwisseld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:43
[b]Garyu in "Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen"Garyu schreef Binnen een minuut loopt de kamertemperatuur naar <16 graden en slaat de airco af. Ik neem aan dat het koelelement zijn temperatuur niet snel genoeg af kan geven en de invoer dus niet groot genoeg is? Ideeen, tips?
Ik zie dat je een rolluik aan de buitenkant hebt.
Die staat bijna helemaal beneden.
Wat je nu dus doet is de ruimte tussen rolluik en raam opwarmen dus de airco zuigt warme lucht aan.
Je moet of he scherm helemaal open zetten.
Of die slangen aan de buitenkant langer maken zodat ze voorbij je rolscherm komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Ik denk dat het een non-issue is uiteindelijk!

Even laten staan en nog eens proberen en ik denk dat ik het apparaat bij het geknutsel te scheef heb gehouden waardoor alles eerst weer even moest setteln. Misschien is er wat water op de temperatuursensor terecht gekomen of zo en is dat nu verdampt, geen idee. Verder heb ik het stoffilter van de luchtinvoer op het bovendeel maar eens schoongemaakt. Naast dat het ding nu hoorbaar stiller geworden is, is mijn probleem ook opgelost. Het ding doet weer waar hij voor gemaakt is zonder dat de temperatuurmeting door de war komt.

Nu eens kijken of het ook effect heeft en het koeler blijft in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Garyu schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 15:23:
Ik denk dat het een non-issue is uiteindelijk!

Even laten staan en nog eens proberen en ik denk dat ik het apparaat bij het geknutsel te scheef heb gehouden waardoor alles eerst weer even moest setteln. Misschien is er wat water op de temperatuursensor terecht gekomen of zo en is dat nu verdampt, geen idee. Verder heb ik het stoffilter van de luchtinvoer op het bovendeel maar eens schoongemaakt. Naast dat het ding nu hoorbaar stiller geworden is, is mijn probleem ook opgelost. Het ding doet weer waar hij voor gemaakt is zonder dat de temperatuurmeting door de war komt.

Nu eens kijken of het ook effect heeft en het koeler blijft in huis.
Mooi dat het is opgelost :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

3dmazter schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 15:21:
[...]

Ik zie dat je een rolluik aan de buitenkant hebt.
Die staat bijna helemaal beneden.
Wat je nu dus doet is de ruimte tussen rolluik en raam opwarmen dus de airco zuigt warme lucht aan.
Je moet of he scherm helemaal open zetten.
Of die slangen aan de buitenkant langer maken zodat ze voorbij je rolscherm komen
Het zijn horizontale lamellen (luxaflex) maar dan aan de buitenkant. De buizen steken er onderdoor en houden dus niet meteen bij het begin van het raam op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
wizzopa schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:39:
En merk je verschil nu je split unit hebt draaien (afgezien van het geluid uiteraard)?

Hier helaas geen mogelijkheid tot spilt unit dus vandaag ook wezen knutselen aan de EUROM PAC 14.2.
Deze airco is eigenlijk niet geschikt om te modden, rooster loopt naar de zijkant en ook nog eens bol ipv vlak 8)7.
Daarnaast zuig het lucht van alle kanten aan, geen goede scheiding tussen condensor en verdamper.
Aanvoer compleet dicht en nog iets van 50% lucht bij de afvoer, wel merk je dat ie toch nog duidelijk lucht zuigt uit de aanvoer slang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ljTwisBUpFZLcgWSOzYQbPF6VwY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YjR0uPgjGfuCTR5DWEWyhuSO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNuhYAKNQ5eO8Kr6llOG8HzP-t4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ceQZot6foMQAZ672jvWIGcy.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOJ0dZF0N_c64TPE1OMtt3n2JU8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QqnQPnbceTcUFX91Smok6sFE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IS7lObJB3HWc7FfQc6iFzzrPJPM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O57EQczE2e0iac3KMd65MBuL.jpg?f=fotoalbum_tile

Geïsoleerde slang voor afvoer komt er nog op, verder nog een versmalling maken voor bij de deur zodat die minder ver open hoef waar de slangen doorheen moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
@Jazsie
En merk je verschil nu je split unit hebt draaien (afgezien van het geluid uiteraard)?
Stroomverbruik😉 zie hier slaapkamer op 19 °C met de deur op een kier van 10 cm daar door ook co2 op 585 ppm en rv 58 %.

Stroomverbruik instelling op medium, fan auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.O.E
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 13:48
Graag jullie advies gevraagd. I.v.m. een zwangere vrouw thuis die de warme nachten toch wat lastig begint te vinden, wil ik een korte termijn oplossing realiseren via een mobiele airco met een dubbele slang constructie. En uiteindelijk overgaan naar een split unit.

Nu zou ik jullie voorbeeld willen opvolgen alleen heb ik nog een mobiele airco nodig. Ik ben onderstaande twee units tegengekomen. Zouden deze twee geschikt zijn in jullie optiek? Of zouden jullie mij een andere aanbevelen?

1: LifeGoods Mobiele Airco - 4 standen

2: Action Tristar unit (indien beschikbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
wizzopa schreef op maandag 11 juli 2022 @ 07:14:
@Jazsie
[...]

Stroomverbruik😉 zie hier slaapkamer op 19 °C met de deur op een kier van 10 cm daar door ook co2 op 585 ppm en rv 58 %.

Stroomverbruik instelling op medium, fan auto.
Oke, en het verschil mbt koelvermogen, want als ik goed begrijp/gelezen heb, heb je nu een split airco met minder vermogen.

Probeer beetje achter te hale in hoeverre zo een mod helpt (zonder aanvoer slang vs met aanvoer slang vs split unit), zal ook aan de type airco liggen uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Jazsie schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:43:
[...]

Oke, en het verschil mbt koelvermogen, want als ik goed begrijp/gelezen heb, heb je nu een split airco met minder vermogen.

Probeer beetje achter te hale in hoeverre zo een mod helpt (zonder aanvoer slang vs met aanvoer slang vs split unit), zal ook aan de type airco liggen uiteraard.
De Mod zal zeker helpen het energie verbruik naar beneden te brengen en de ruimte sneller te koelen.
Mijn Mobiel sloeg voor de mod niet af na de mod wel ( in vergelijkbare omstandigheden )

Zonder Mod zuigt de airco gekoelde lucht uit de kamer wat weer aangevuld gaat worden met warme lucht of van buiten of uit een niet gekoelde ruime in huis

Met Mod blijft de gekoelde lucht in de kamer omdat de lucht voor de afvoer van de warme lucht van buiten komt.

Door de relatief eenvoudige bouw van Mobiele airco's kan er lucht van binnen naar buiten gaan en er een onderdruk in de ruimte onstaan dat is is ook op te lossen met kit en piepschuim maar dan moet wel de kap er af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:23
Schaamteloze cross-post.

Ik heb een Pure Cool mobiele AC en die heeft een trucje wat de meeste niet hebben, je kunt namelijk de koude en warme kant omwisselen.

Ik heb hem nu vrij ghetto style geinstalleerd (omdat m’n vrouw zeer binnenkort gaat bevallen) maar de AC staat dus buiten en blaast daar z’n warme lucht uit en dus komt er alleen koude lucht binnen met overdruk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWZ-kl24Krw3YVLIWE3DK44aO3g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YtJRXSLNOWlpkMYmARkoislq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FtJI8QAuAt4LpRQIkqTp-j0pxZw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WTKkBMOaPOburDH5jyvX7LPB.jpg?f=fotoalbum_tile

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dat betekent wel dat je de buitenlucht moet koelen ipv de binnenlucht. Op momenten dat je de airco nodig hebt, zal die buitenlucht warmer zijn dan de binnenlucht (anders kun je net zo goed de ramen open zetten). Verbruik je zo dan niet veel meer energie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManIkWeet
Contrapunt is wel dat je frisse lucht binnen krijgt
Pagina: 1 ... 6 ... 13 Laatste