Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen

Pagina: 1 ... 7 ... 12 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-06 22:04

sjirafje

No inspirational quotes here

De ramen open zetten is niet overal een optie en als je geen ramen tegen elkaar kan open zetten heeft het open zetten van ramen vaak maar weinig effect. Dan is de airco buiten zetten een prima optie.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:25
JME schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 18:48:
Dat betekent wel dat je de buitenlucht moet koelen ipv de binnenlucht. Op momenten dat je de airco nodig hebt, zal die buitenlucht warmer zijn dan de binnenlucht (anders kun je net zo goed de ramen open zetten). Verbruik je zo dan niet veel meer energie?
Er staat aan de andere zijde van het appartement een raampje op een kier, je voelt dus ook de koude lucht binnenstromen.

Volgens de handleiding is dit efficient(er) tot 35c buitentemp en dat is op zich ook logisch gezien het feit dat de AC dus niet koude lucht van binnen pakt om te koelen én dat de slang waar de warme lucht doorgaans naar buiten gaat dus non existent is.

Zo’n mobiel geval is vrij inefficient om meerdere redenen (als je hem binnen zet heb je onderdruk en trek je warme lucht naar binnen en het apparaat zelf en de slang worden ook knalwarm).

In deze opzet krijg ik dus alleen koude lucht binnen met overdruk waardoor warme lucht niet naar binnen komt.

Ik heb de mazzel dat mijn mobiele AC aan te passen is op deze manier https://www.nicolaasverf.nl/pure811106handleiding/

Zie pagina 15.

[ Voor 6% gewijzigd door 1nsane op 14-07-2022 20:02 ]

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:23

JME

zeg maar Jamie

Check, dat kan natuurlijk. Die inefficiëntie wordt in dit topic aangepakt door airco's om te bouwen om buitenlucht aan te zuigen tegen onderdruk, en afvoerslangen te isoleren tegen warmteafgifte. Ik denk (of hoop) nog steeds dat dat efficiënter is :)
Maar als het werkt: top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1582350

De Pure Cool is een airco die onder vele namen gaat en de maker ervan heet Fral. In dit topic zijn tig postings te vinden over deze airco.

In jouw opstelling creeër je overdruk. Op een moment komt er een overslag punt dat je beter de reeds gekoelde lucht beter opnieuw kunt koelen. Deze airco werkt het best als het warmer is en dat kun je goed zien als die meer stroom gaat verbruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 12:09
Kan je er geen 2 buizen aan modden, zodat je kamerlucht aantrekt om gekoeld naar binnen te blazen :+

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Die Fral / Pure Cool is ook op de markt onder de Eurom Coolperfect merknaam. Zij hebben hem ook als 18.000 BTU uitvoering. De Action heeft een bak van 39x33x16. Als je tochtstrip (die schuim variant) op de rand van die bak plakt past die heel mooi over het onderste inlaat rooster. De bak zelf is precies diep genoeg om gat voor de, bij de airco geleverde, ring in te dremelen zodat het gat aan de achterkant zit. Vervolgens kun je een stuk van de bijgeleverde slang af knippen als je maar weinig lengte nodig hebt of je koopt een extra slang (let dan wel goed op de diameter en de draairichting). De bak zelf heb ik vast gezet met van die klittenband kabelbinders, maar spanbanden of tie wraps zullen ook prima werken.
Wanneer de airco niet in gebruik is passen de klittenband-binders in die slangen, die weer precies in de bak passen zodat het allemaal redelijk compact op te ruimen is als de airco niet in gebruik is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zHPqrBnNAR361gdG09T4_7_dHX0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8p5EzdbYHsiEcMpDptzEBaov.jpg?f=fotoalbum_large

De inspiratie voor deze oplossing kwam van deze post van @Franske84 .

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

naftebakje schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:22:
Kan je er geen 2 buizen aan modden, zodat je kamerlucht aantrekt om gekoeld naar binnen te blazen :+
In Polen kun je plenums kopen. Eurom geeft aan die niet te gaan leveren dus het is dus modden met bakken en slangen zoals hierboven.

Zie ook mijn eerdere posting: https://gathering.tweaker...message/67834908#67834908

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 15-07-2022 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Die plenums zijn niet eens zo duur (€50 inclusief slang en koppelstuk). Ik heb wat afbeeldingen vergeleken maar hoewel de zijkant van de Fral en de Eurom sterk op elkaar lijken zijn ze wel echt verschillend waardoor ze waarschijnlijk toch niet passen.
Persoonlijk begrijp ik niet waarom niet meer fabrikanten er voor kiezen om airco's te maken waar je 2 slangen op kunt aansluiten. Dat hoeft volgens mij helemaal niet duurder te zijn. Ze bestaan wel maar zijn echt heel schaars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 20:37

AMDFreak

Intel is zo..

Mijn buurman heeft onlangs een aparte dak doorvoer laten plaatsen voor de afvoer van zijn mobiele airco.
Is dit nou heel efficiënt? Hierdoor kan hij wel zijn ramen dicht houden.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Net zo efficiënt als elke andere doorvoer naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:33
sjirafje schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:50:
Die plenums zijn niet eens zo duur (€50 inclusief slang en koppelstuk). Ik heb wat afbeeldingen vergeleken maar hoewel de zijkant van de Fral en de Eurom sterk op elkaar lijken zijn ze wel echt verschillend waardoor ze waarschijnlijk toch niet passen.
Persoonlijk begrijp ik niet waarom niet meer fabrikanten er voor kiezen om airco's te maken waar je 2 slangen op kunt aansluiten. Dat hoeft volgens mij helemaal niet duurder te zijn. Ze bestaan wel maar zijn echt heel schaars.
Gewoon zon rooster 3d printen met een gat erin voor een slangaansluiting :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Vanavond een andere opstelling gemaakt met mijn mobiele airco. Ik voer nu de de warme lucht naar buiten via de de brievenbus en zuig de lucht die verwarmt gaat worden vanuit de kruipruimte.
De te koelen lucht komt uit de gang waar de airco ook staat, en gaat via een luchtslang van 10 meter naar de woonkamer.

De doorvoer via de brievenbus kun compleet aanschaffen en een Eurom product met de Way-out. Je kunt de slang (15 cm) in klikken of als je slang al hebt ingekort indraaien (links en rechtsom). Werkt mooi en de geluidsproductie is ook lager om naar buiten gaat. De postbezorger kan nog steeds brieven (tot 5 mm dik) naar binnen werpen door de lip op te ligten en dan is er een opening. De ronde aansluiting is de standaard 150mm airco slang en er kan een airco tot 4100 Watt aangesloten worden.

De klep van de brievenbus staat nu open en ik moet nog afwachten hoe tijdens een regenbui gaat want de klep steekt maar iets uit.

De lucht die aangezogen wordt vanuit de kruipruimte gaat eerst door een vlies die voor een afzuigkap is en die is gespannen over een bol draadrooster voor in een schoorsteen. Ik kon die ook voor 150mm krijgen dus die klemt zich vast in de flens van 160mm. De aanzuigslang gaat weer op de flens, die uitsteekt.
Ik heb van 12mm hardhout multiplex een plaat gemaakt die de aanwezige stenen kruipruimte afdekking vervangt.

Aan de voorkant van de de airco heb ik een 125mm flens die ik zo heb gemaakt dat die ering geschoven kan worden en ik heb nog een minimale lekkage aan koude lucht en moet dit nog beter oplossen dan nu.

Het uiteinde van de slang hangt aan een statief en ik kan de hoogte en hoek aanpassen. Ik laat de lucht over mij heen blazen en omdat koude lucht zakt, voel je geen wind maar wel de koelte. Het is nu nog niet zo warm en binnenkort wel dus dan kan ik het echt testen. Nu was het 3 graden koeler in de kamer na ongeveer twee uur.

De gang is in de twee uur niet warmer geworden maar juist koeler omdat de deur naar de woonkamer op een kier staat om de slang naar binnen te krijgen.

De Way-out: https://eurom.nl/en/produ...s/way-out-mailbox-outlet/
Bol draadrooster: https://www.praxis.nl/search?text=boldraadrooster
Flensen: https://www.ventilatieshop.com/#sqr:(q[flens])

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:01
Dat vraagt om foto's @Anoniem: 1582350...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Hier zijn ze dan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_OeWkUF0RHU6vRKy5z40uTWOj2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9AEDNhr22NrZL8QglB2DMJdy.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nu dubbel glas en de glaslatten zitten nu aan de binnenkant en de afstand tussen de twee is te klein om er een tochtborstel te kunnen plaatsen. Ik heb daarom wat stroken schuim in de opening gestopt en de brieven kunnen nog steeds ingeworpen worden. De Way-out is van plastic behalve het deel wat je van buiten in schuift, die is van metaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hj9IfRcid8rwnYKHZJi4BmTB23g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9CnqEF9TaFXf3kysK8lVjKEZ.jpg?f=user_large

Ja, dat is een afwasbak. Ik van nu het condenswater op in een plastic fles van 2 liter en mocht die vol raken dan zit er nog een opvangbak onder. Als die overstroomt dan krijg ik vanzelf natte voeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MC0woaxT4J_VuLWUXvSTxlc7DJ8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EjLS6MjsrMM3R1U8uG5EkUAV.jpg?f=user_large

Hier koppel ik dan de 10 meter aan 160mm slang aan en ik heb ook nog een geïsoleerde slang liggen. De slang blijft in de ruimte zelf en het verlies is nu 4 graden vanaf de unitblaasopening van de airco naar de uitstroom opening van de slang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ggwR5CyWP6CrhAtBIalFpGwc_E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/99LUL3Uklq3wFTT3yzP9UibK.jpg?f=user_large

Ik heb een soort clip gemaakt van 6mm2 stroomdraad en die haakt achter het rooster wat vast zit in airco. Er zit isolatie-schuimtape tussen het rooster en de arico om daar koude lucht tegen te houden.
Rood omcirkelt zie een palletje die voor de lamellen was die nu verwijderd zijn. Ik heb er een stukje restmateriaal van de flensrand erachter geschoven. Dit moet nog beter en ik denk eraan om een stuk schuimmateriaal over gehele breedte van de opening, die is breder dan de uitstroom opening te schuiven. Aan het rechter uiteinde de 125mm opening die precies op de rand eindigt. Dan kan ik twee stukken over de flens schuiven en dan de andere zijde, links, klemmen en zo drukt het schuim de flens naar rechts en sluit zo ook de weg voor ontsnappende koude lucht.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 17-07-2022 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Leuk gedaan zo, ben benieuwd hoe effectief het is.

Ik denk dat mijn airco weer open moet, lijkt erop dat het te veel valste lucht zuigt.
Benieuwd de komende dagen of ie het trekt...

Heb je link waar je die brievenbus kit kan bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Op V&A staat overigens een Sharp te koop die makkelijk om te bouwen is en zelfs omgebouwd te koop staat . Misschien interessant voor de lezers hier.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Jazsie schreef op zondag 17 juli 2022 @ 18:59:
Leuk gedaan zo, ben benieuwd hoe effectief het is.

Ik denk dat mijn airco weer open moet, lijkt erop dat het te veel valste lucht zuigt.
Benieuwd de komende dagen of ie het trekt...

Heb je link waar je die brievenbus kit kan bestellen?
Je kunt die kopen bij Hornbach of Expert. Ik heb hem zelf bestelt bij Avantius omdat die daar op voorraad was.

Hij kan airco tot 4100 Watt aan (14.000 BTU) en hij is heel stil.

Update, eerste modificatie aangebracht. Omdat de slang en airco als die niet gebruikt worden er niet aanzit en ik laat de Way-out zitten dan kan er ongedierte binnenkomen. En ik heb een gruwelijke hekel aan en vooral die muggen die midden in de nacht op jacht gaan en zodra je het licht aan doet stil zijn.

Ik had nog een zwart stoffen gaas liggen om met haakjesband (haakjes zijde van velcro) en een versleten ruitenwisser rubber met ijzeren versteviging binnenin een passende cirkel gemaakt. Het gaas er omheen en tegen de rand aan de binnenzijde gezet. Verder is de stof niet vastgezet anders dan door de druk van oude ruitenwisserblad.
Als ik de airco weer gebruik dan kan zien of het gaas op zijn plek blijft. Ik heb ook gaas voor een hor en die is veel stugger maar houdt veel lucht tegen en ik hoop dat het gaas wat ik nu gebruik dat minder heeft.

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 17-07-2022 21:02 . Reden: Gaas ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-06 10:30

Impry

Rallymedia.nl

Jazsie schreef op zondag 10 juli 2022 @ 23:46:
[...]
Hier helaas geen mogelijkheid tot spilt unit dus vandaag ook wezen knutselen aan de EUROM PAC 14.2.
Deze airco is eigenlijk niet geschikt om te modden, rooster loopt naar de zijkant en ook nog eens bol ipv vlak 8)7.
Daarnaast zuig het lucht van alle kanten aan, geen goede scheiding tussen condensor en verdamper.
Aanvoer compleet dicht en nog iets van 50% lucht bij de afvoer, wel merk je dat ie toch nog duidelijk lucht zuigt uit de aanvoer slang.

[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Hier hetzelfde model airco, maar zoals ik het lees wordt het erg lastig om deze goed aan te pakken.
Zou het nog zin hebben om bepaalde delen/kieren af te tapen?

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Het zal sowieso wel helpen @Impry, de vraag is alleen of het genoeg is. Vandaag mooi moment om te testen...

Intern heb ik niks dicht gemaakt, wilde eerst zien wat het deed.
Als je beetje handig bent is het wel te doen om de extra "kieren" dicht te maken.

Binnenkant ziet er uit als de arico van de topic starter.

Ik wil het toch verbeteren, wanneer de airco niet nodig ga ik weer verder ermee :).

[ Voor 12% gewijzigd door Jazsie op 18-07-2022 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Weet iemand waar de temperatuur sensor zit bij de Eurom coolperfect 180 (Fuave avs18k01 / FRAL pure cool) airco's? Dat zwarte blokje aan de rechter zijkant lijkt het niet te zijn.

Bij mij is duidelijk dat de sensor flink opwarmt door de warmte van de airco zelf (in de app kun je de gemeten temperatuur zien). Het gevolg is dat de temperatuur heel rap oploopt nadat de compressor afgeslagen is (in enkele seconden van 23 naar 28 graden) terwijl de werkelijke temperatuur in de kamer helemaal niet oploopt. Dit levert een vrij irritant pendelgedrag op waarbij de compressor heel vaak aan springt om vervolgens maar kort te lopen. Dit probleem is bij Eurom bekend maar ze geven aan dat er iets aan te doen is.

Volgens mij is het gebruikelijk dat de sensor op de luchtinlaat voor de te koelen lucht zit, maar daar kan ik hem niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:33
Gisteren een zo goed als nieuwe eurom pac9.2 op de kop kunnen tikken voor 80 euro 😄
Vandaag meteen aangepast en werkt perfect.
Plastic doos van de action vast gemaakt met dubbelzijdig velcro.
Raamdoek voor 6.99 erbij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

sjirafje schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:52:
Weet iemand waar de temperatuur sensor zit bij de Eurom coolperfect 180 (Fuave avs18k01 / FRAL pure cool) airco's? Dat zwarte blokje aan de rechter zijkant lijkt het niet te zijn.

Bij mij is duidelijk dat de sensor flink opwarmt door de warmte van de airco zelf (in de app kun je de gemeten temperatuur zien). Het gevolg is dat de temperatuur heel rap oploopt nadat de compressor afgeslagen is (in enkele seconden van 23 naar 28 graden) terwijl de werkelijke temperatuur in de kamer helemaal niet oploopt. Dit levert een vrij irritant pendelgedrag op waarbij de compressor heel vaak aan springt om vervolgens maar kort te lopen. Dit probleem is bij Eurom bekend maar ze geven aan dat er iets aan te doen is.

Volgens mij is het gebruikelijk dat de sensor op de luchtinlaat voor de te koelen lucht zit, maar daar kan ik hem niet vinden.
Voor de Fral en misschien ook voor de Eurom etc. is een externe sensor beschikbaar:

Afbeeldingslocatie: https://www.klimatop.pl/files/fral-air-sensor-kit-acs07-ask02.jpg

https://www.klimatop.pl/3...-fsc09-fsc14-fsc14sc.html

En zo ziet waarschijnlijk de sensor eruit. Er zitten volgens het schema er twee in. Schema staat waarschijnlijk ook jouw handleiding:

Afbeeldingslocatie: https://image.ceneostatic.pl/data/products/46960831/i-fral-air-sensor-kit-z-czujnikiem-temperatury-do-klimatyzatorow-fral-fsc09-fsc14-fsc14sc.jpg

https://www.ceneo.pl/46960831

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 18-07-2022 16:58 . Reden: Afbeelding sensor ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Inmiddels slaat hij niet meer af omdat hij constant meet dat het 25 graden is terwijl het in werkelijkheid 23 graden is (ingesteld op 24 graden).

Eurom geeft aan dat er geen mogelijkheid is om een externe sensor aan te sluiting. Ik zie zelf ook geen aansluiting op het apparaat waar een sensor op aan te sluiten zou zijn. Helaas heeft de handleiding van zowel de Eurom als de Fuave geen schema.

De enige oplossing zou dan zijn om het apparaat open te schroeven en dan de sensor te verplaatsen? Daar ben ik ivm de garantie alleen wel een beetje huiverig voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@sjirafje De link naar de handleiding en de bevat verschillende talen.
https://www.fral.pl/dla-d...E_IT-26.01.2021_WER.3.pdf

De PCB zit waarschijnlijk onder het bedieningsvlak. Bij de Fral zit er een klepje voorexterne bediening en sensor waar bij jou een handgreep zit. Op de tekening nummer 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Impry schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:10:
[...]

Hier hetzelfde model airco, maar zoals ik het lees wordt het erg lastig om deze goed aan te pakken.
Zou het nog zin hebben om bepaalde delen/kieren af te tapen?
Vandaag met 34gr buiten was het erg goed uit te houden met de airco. Graad of 25 binnen, liefst bleef ik gewoon de hele dag in mijn werkkamer :9~.

Morgen 39-40gr hier in het Zuiden, ben benieuwd hoe dit gaat zonder de extra isolatie die ik nog wil gaan toepassen op de condensor/verdamper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Jazsie schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 01:01:
[...]

Vandaag met 34gr buiten was het erg goed uit te houden met de airco. Graad of 25 binnen, liefst bleef ik gewoon de hele dag in mijn werkkamer :9~.

Morgen 39-40gr hier in het Zuiden, ben benieuwd hoe dit gaat zonder de extra isolatie die ik nog wil gaan toepassen op de condensor/verdamper.
Gisteren trok hij het bij ons op de slaapkamer met plat dak zo goed dat ik de deur naar mijn kantoor ook open heb gezet. Zelfs daar werd het op een gegeven moment bijna te fris. Dus die afvoer met een houten plaat naar buiten is al een enorme verbetering.
Ik ben wel benieuwd hoe hij het vandaag gaat houden (N-B, 39*C), als het nu te warm wordt voor hem dan moet ik toch jouw mods gaan overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boostie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-06 23:19
Ik heb een Tristar 8779 van de Action die ik voor het eerst gebruikt heb in 2020. In 2021 niet gebruikt en vandaag weer van stal gehaald. Het valt me op dat ik om het halfuur een E02 melding krijg. Een vol waterreservoir dus. Die leeg ik dan en vervolgens gaat ie weer verder met koelen. In 2019 heb ik nooit deze melding gehad en heb ik dus ook het reservoir nooit hoeven legen.

De opstelling is identiek dus daar kan het niet aan liggen. Luchtvochtigheid niet gemeten, maar die lijkt me ook niet drastisch hoger. Ik heb nu het apparaat op een krukje gezet en met zo min mogelijk bochten naar buiten hangen en inmiddels houdt ie het al 40 min vol dus er lijkt wat verbetering in te zitten.

Hamvraag is waarom ik de gehele zomer van 2019 nooit heb hoeven legen en nu in een paar uur tijd al 4x.

EDIT: Inmiddels na 42 minuten weer de melding en weer moeten legen.. Heb er voor nu maar een emmer achter gezet om rechtstreeks het water op te vangen. Haal er zo'n 800ml per keer uit en heb 'm toch echt op de cool stand en niet ontvochtigen..

[ Voor 12% gewijzigd door boostie op 20-07-2022 01:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@boostie In de ontvochtigstand gaat er minder lucht langs de radiator en zo krijg je meer condens omdat het vocht meer tijd heeft om te condenseren.

Condens heb je altijd en bij mijn airco waar ik direct mijn waterafvoerslang en die afvoer zit halvewege onder het koude deel.

Onderaan de airco zit de afvoer van het reservoir en omdat halverwege afvoer komt er geen water via de overloop in het reservoir.

Bedenk ook dat warme lucht veel vocht kan bevatten ondanks dat de relatieve vochtigheid erg laag is. Ook is het zo, hoe warmer het is hoe beter de koeler werkt en hoe meer stroom hij verbruikt.

De mijne is 2000Watt en als het nog niet warm is gebruikt die maar 750Watt. Vorig jaar heb ik een verbruik van 1750Watt gezien.

Nu kan ik hier het nog zonder airco en alleen met een ventilator af. Het resultaat van dat ik een week geleden al in de nacht het huis afkoelde door ramen te openen en te laten tochten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

@boostie Er zijn een aantal mobiele airco's met een pompje zodat het condenswater over de hete condensor kan lopen en op die manier via de hetelucht uitlaat naar buiten verdwijnt. Mogelijk heeft jouw airco ook zo'n pompje maar functioneert deze niet (goed). Andere airco's gebruiken kanaaltjes en de zwaartekracht om hetzelfde te bereiken. Mocht dat bij jouw airco het geval zijn dan is misschien een van die kanaaltjes verstopt?

Heeft je airco echter nog garantie dan zou ik er zeker niet zelf mee gaan rommelen maar eerst contact opnemen met de fabrikant/verkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
2022 is niet het zelfde klimaat als 2019.
Hoewel het altijd kan gebeuren dat er iets met de airco is kan het ook gewoon het klimaat zijn met hoge luchtvochtigiheid.

Zou er zelf niet te veel achter zoeken, slang met emmer werkt prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb de airco nu een tijdje aanstaan en er komt nog warmte van de luchtslang af van de airco naar de afvoer naar de brievenbus.

Ik had gelukkig nog een stuk vloerisolatie liggen en die om de slang gedaan met een wasknijper boven dicht gemaakt zodat de warme lucht daar niet kan ontsnappen.

De vloerisolatie heb ik ook gebruikt als warmtewering voor een grote ruit. Ik heb zuignappen met schroefdraad eraan gebruikt, om de strook een paar centimeter voor het glas te houden. Ik had eerst de strook helemaal bovenaan en daarna heb ik hem naar het midden gebracht zodat er licht boven en onderaan nog er langs kan.

Ik heb carrosserie ringetjes gebruikt om daar de isolatie met groter oppervlak vast te houden. Alleen een gat in de folie zou snel uitscheuren. De klemmen met zuignap die ik nu vond zou ook nog eens de isolatie snel verwijderbaar maken.

Dat werkt goed want ik heb nog oud dubbelglas wat nog niet warmte werend is. Zelf achter HR++ glas is het nog best warm.

Afbeeldingslocatie: https://d2fb1ew6v6wv87.cloudfront.net/products/5426274/s02/424x424/origin.jpeg

Ik zag nog een leuk alternatief voor de zuignappen met schroefdraad.

Afbeeldingslocatie: https://d2fb1ew6v6wv87.cloudfront.net/products/3496596/s04/1400x1400/origin.jpeg

De bovenstaande foto's komen bij de Praxis weg en andere winkel voeren dezelfde of soortgelijke artikelen.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 20-07-2022 14:42 . Reden: Klemmen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 12:58

Stoney3K

Flatsehats!

1nsane schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 18:03:
Schaamteloze cross-post.

Ik heb een Pure Cool mobiele AC en die heeft een trucje wat de meeste niet hebben, je kunt namelijk de koude en warme kant omwisselen.
Dat 'trucje' is trouwens ook gewoon de verwarmingsstand. Kunnen de meeste airco's tegenwoordig wel. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:25
Stoney3K schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:51:
[...]

Dat 'trucje' is trouwens ook gewoon de verwarmingsstand. Kunnen de meeste airco's tegenwoordig wel. ;)
Bij deze kan je hardwarematig de koud en warm uitblaaskant omwisselen :-) het blijft een mobiele ac. ik kan trouwens wel stellen dat:

- nee, bij 37c buitentemp krijgt dit niet de boel op 21c, eerder op 26c ofzo.

- als je dit voor je hele apt gebruikt (88m2) je creatief met airflow om moet gaan naar verschillende kamers om het dragelijk te houden.

- het werkt wel goed, beter dan de unit binnen zetten, het was echt een flink verschil (op deze manier meerdere ruimtes acceptabel koeler vs. 1 kamer waar dat ding een dat op moest blazen).

Ja een split unit is 100x beter, maar zelfs de kraamhulp zei(ja net vader geworden): dit is wel echt lekker en fijn dat je zo een beetje de temp kunt het regelen voor de newborn.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Beiden gefeliciteerd met de baby en de de airco doet zijn dienst.

Je moet ook niet teveel verschil willen hebben tussen binnen en buiten. Vijf tot zeven graden verschil is goed want het lichaam past zich ook aan. Als de binnen 21 graden hebt dan is 37 graden net alsof je in een oven stapt. Ondersom denk je, ik trek even een jas aan.

De Purecool kan omgezet worden maar andere mobiele airco draai om en als een slang kunt bevestigen dan blaas je koude lucht naar buiten en de rest blijft in de ruimte.
De Purecool kan beter verwarmen en heeft er ook een aparte stand voor.

De luchtslang is lang genoeg om ook nog eens de slaapkamer te kunnen koelen. Het is wel drie meter omhoog en is zet hem dan op de airco stand dan komt er meer lucht door de slang. De uitstroom temperatuur was 16,8celcius en zo 6 graden verlies. Ik koel meestal een paar uur vooraf en niet als ik slaap.
Het nu wat koeler buiten dus dat koelt ook en merkte vandaag de warmte toch binnenkwam door de muren en nu is de airco ook nuttig.

Ik heb nog gekeken naar een buisventilator om als het ware de lucht halverwege of aan het eind nog een shop te geven. Genoeg ventilatoren maar hoeveel luchtverplaatsing moet die hebben. Dat is nog uitzoekwerk.

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 20-07-2022 23:18 . Reden: Slaapkamer ook koelen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erdee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-05 13:35
Juup schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 23:51:
Heeft niks met gevoel te maken.
Is in dit topic al eerder besproken:
zonder deze modificaties zuigt de airco warme vochtige lucht van buiten door alle kieren in je huis naar binnen.
Het kost veel koelcapaciteit om dat vocht te laten condenseren in de airco.
In principe maakt het niet uit of die warme lucht van buiten nou via allerlei kieren of via een tweede slang de airco in gaat. Maar met een tweede slang voorkom je dat die aangezogen warme buitenlucht in de woonruimte komt én dat er reeds afgekoelde lucht via de (enige) afvoerslang naar buiten wordt afgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erdee
Harry Nak schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 04:02:
[...]

Maar of de airco lucht direct van buiten haalt, of buitenlucht door de kieren van je huis, dat is toch precies dezelfde lucht?
Niet helemaal. In het laatste geval gebruikt de airco ook een deel van de lucht die hij daarvoor net heeft afgekoeld. En die wordt dus afgevoerd, zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erdee
Paul C schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 14:13:
[...]

Ja, slangen met zo groot mogelijke diameter, kort houden, met zo min mogelijk knikken, liefst van een glad materiaal (dus niet van die van die opvouwbare slangen). Op die volgorde belangrijkste dingen om een goede luchtstroom te krijgen. Hoe meer lucht er over de condensor stroom, des te efficiënter en hoger koelvermogen heeft de airco.

(Er is wel een grens aan de diameter als je écht extreem dik gaat, dan neemt namelijk ook het oppervlak af krijg je meer warmteverlies, maar 150mm diameter is zeker geen overbodige luxe.)

20 liter veel? 35m2 is ongeveer 90m3. Ongeveer 1,2kg/m3, dus ~110kg lucht in die ruimte. Luchtvochtigheid bij mijn lokale KNMI station is vandaag (hoog) ~14gr/kg lucht. Dat is dus 110kg * 14gr = 1,5kg vocht in die ruimte. Je ververst die lucht 0,5 tot 1x per uur hopelijk. Dus in 24 uur haal je 18 - 36kg vocht naar binnen. Lijkt me reëel dat je airco dus ~20kg per dag condenseert.

(Bouwmaterialen bevatten ook ordegrootte 10%-volume aan vocht. Reken voor de grap eens uit hoeveel vocht er zo opgeslagen zit je huis dat vrij komt als je begint te ontvochtigen.)
Lijkt me niet dat de airco ál het vocht uit de lucht trekt. In de warme lucht die hij naar buiten blaast zit nog steeds vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Erdee schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 02:15:
[...]

Lijkt me niet dat de airco ál het vocht uit de lucht trekt. In de warme lucht die hij naar buiten blaast zit nog steeds vocht.
Nee klopt, maar heb je die suggestie tussen haakjes wel uitgevoerd? Dat compenseert aardig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Ik had al foto's geplaatst van de huidige opstelling en vandaag heb ik weer stap gedaan om de warmteafgifte te beperken van airco naar de brievenbus.

Nu had ik nog een Sono-connect slang liggen van 160mm en ik had nog nooit uit de doos gehaald omdat je hem er bijna niet meer inkrijgt. De witte lucht slang die standaard bij de airco meekomt had ik al vorig jaar in een langer en korter deel gesplitst.

Het lange gedeelte naast Sono-connect gehouden en met een keuken mes de Sono-connect doorgesneden, er zit een draad en steenwol in en dus ook een kniptang nodig.

Aan de binnenkant van de slang zitten allemaal openingetjes die het geluid laten dempen door de steenwol. Eerst de beide zijden afgewerkt met aluminium tape zodat de steenwol netjes binnen blijft. Die tape plakt enorm en is perfect voor dit.

De 150mm standaard slang past door de 160mm Sono-connect slang en die zit er nu omheen en werkt prima. De buitenkant wordt niet warm en de airco is ook veel stiller geworden omdat de Sono-connect slang ook geluid dempt.

Nu kijk ik naar de Way-Out (ventilatie uit via de brievenbus) en heb nu daar een stuk vloerisolatie omheen gedaan maar dat laat nog best veel warmte door. Ik zal weer naar een doe het zelf zaak gaan om te kijken of er iets met steenwol en aan beide zijden folie zit.

Ik heb ook de temperatuur gemeten in de warme lucht in de brievenbus en die was meer dan 46 graden warm. Daar valt nog wat te winnen want het is best een groot vlak wat zo warm wordt en ook de warmte afgeeft.

Ik denk dat ik definitieve manier heb gevonden om de koude lucht uitgang waar nu nog een 125mm flens opzit naar 140mm plus te brengen door aan de buitenkant een 105 of 160mm flens te plaatsen. Het liefst een van plastic of een metalen. Om de ronding van de airco te compenseren gebruik ik dan een soort schuim die tussen de flens en de buitenzijde van de airco zit. Met tie-wraps kan ik druk op de flens houden en plakband eventuele lekkages te sluiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

En wat foto's erbij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0z6so4LbFEkwOmoq4OSU2odG8Gs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GLabLFtBM4VCrnme6WNm5OSO.jpg?f=user_large

Way-Out met vloer isolatie. Bij het ronde deel heb ik het omgeslagen om zo eventueel later materiaal te hebben om een ruimte tussen de slang en Way-Out te overbruggen.

Dit is de bovenzijde en hier gaan ook de schroeven in om het metalen deel wat van buiten door de brievenbus gestoken wordt om die vast te zetten. Moeten nog twee carrosserie ringetjes erbij komen.

De isolatie is verwijderbaar na het verwijderen van de schroeven, tie-wrap en plakband.

Update: ik heb de tie-wrap en grijze stukjes plakband vervangen door drie klittenband. Eentje van 75cm en twee rekkende. Ik kan nu na het opbouwen van de Way-Out nu nog (overgebleven) delen vloerisolatie aan de bovenkant aanbrengen en zo de isolatie daar verdubbelen.

Het uitbouwen is nu no gemakkelijker en sneller. Ondanks dat de tie-wrap een hendeltje heeft om die weer los te krijgen was het niet gemakkelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WU1VvZdZMVjU2T-yUcn4hkrGOKc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4N7qPIXFdCBleEBTjRQ52pnb.jpg?f=user_large

Naar binnen gevouwen zodat brieven eronder kunnen schuiven indien die niet eerder naar beneden vallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIfsANC7UfrLrUG7UxJGp__fQHU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1UquNNxyRov6PbixmN56Jkn7.jpg?f=user_large

De PVC tape rekt iets en zo zit het strak om de ronde opening en de rek is ook fijn als de isolatie verwijderd moet worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wn9ubbSXuL6-ME0iKD8sRdJmYlQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m2udvtQYgJq9PsFMxwCPgFG7.jpg?f=user_large

Sono-Connect 160mm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Yz_MeLrIe9W135oNfL3ZSWPpKw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fiFyBWNxX0RXDJQlusCu8I62.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FIykVTVVdWuQgcARX0KDtp9PCzE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FnrSn7PLUFjRikzzVZv2m3oH.jpg?f=user_large

Er zit nu een multiplex plaat onder met een gat van 160mm erin en daar steekt een flens doorheen met onderin een draad bol geklemd. De bol steekt in de kruipruimte en zuigt daar de lucht vandaan voor het warme deel van de airco.
De flens steekt ook door een gat in de vloerbedekking en het uitgesneden deel dien nu als deksel als de slang niet aangesloten is. De voordeur gaat er over heen en het is alleen oppassen om niet op de flens te stappen want die van metaal en best scherp.

Als de airco niet meer gebruikt wordt dan komt het originele luik er weer in en het stuk tapijt in uitsnede en de voeten vegen mat er overheen. Tot het weer warm wordt het jaar daarop.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 28-07-2022 20:57 . Reden: Klitteband ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik heb nu klittenband gebruikt i.p.v. een tie-wrap en plakband.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1joHiDEPYn4je-t0ovpj0v6PR88=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dgWi7asvujVoh3O24GClTomo.jpg?f=user_large

De klittenband met met de rode labels zijn die met stuk rekbare band erin. Diegene met een gesp is er een van 75cm en rekt niet.
Het verwijderen is zo een stuk gemakkelijker en ik kan zo extra sheets isolatie gemakkelijk onder de klittenband schuiven voor nog betere isolatie en minder warmte afgifte aan de binnenruimte. Het isoleren van de van de airco naar de Way-out brengt het meest op aan warmte en geluidsafgifte.

Een detailfoto van de voet die tegen de deur zit naast de brievenbus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U6D32v97P6t28NFD7OTic803_VI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VGm4EcyuB4pLeKHKWQPeDvCd.jpg?f=user_large

Update: de isolatie van de Way-Out werkt prima ik kan ook mooi de aansluiting maken van de luchtslang. Aan de onderzijde is nog een onbedekt deel waar de ingeschoven brieven blijven zitten. Ik zou hier nog een stuk isolatie materiaal aan kunnen brengen en dat ook nog de brieven naar binnen kunnen.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 05-08-2022 23:52 . Reden: eerste ervaring met geisoleerde Way-Out ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Je maakt er een hele constructie van... :o :+.

Merk je ook wel dat dit allemaal helpt of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het isoleren van de slang scheelt drie graden meer warmte bij de uitstroom opening van de Way-Out. Daarnaast is de geluidsproductie veel lager.

Het isoleren van de Way-Out zelf deed ik eerst door los het isolatie materiaal er omheen wikkelen. Daarbinnen was het best heet plus 40 graden.

Ik kan de koude lucht overal beneden en naar boven brengen met de 10 meter aan luchtslang.

Volgende week komt de flens binnen en daarna moet ik eens kijken of een extra (buis)ventilator nodig is om de fan in de airco zelf te ondersteunen.

Dit jaar nog maar twee dagen de airco hoeven te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:23

JME

zeg maar Jamie

Anoniem: 1582350 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 00:13:
Dit jaar nog maar twee dagen de airco hoeven te gebruiken.
Kijk aan, dus je hebt je investeringen er al weer uit weten te halen! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Zo de flens was binnen en ik had er meteen twee besteld en ook een metalen versie.

Ik heb eerst de kunststof flens met een heteluchtpistool warm gemaakt en de rand omgebogen om zo de ronding van airco te volgen.

Daarna een dikke pakking gemaakt van schuimplastic en verder nog tie-wraps en ja hoor, alweer een oude ruitenwisser.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xvOKW-JFresSLo7DzawEG3yTMk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IEMQQOloQX9EUwZJ7QP7Qkq1.jpg?f=user_large

Nee, dat zijn geen vingerafdrukken maar een afdruk van de lap die ik gebruikt heb om mijn vingers niet te verbranden tijdens het ombuigen van de rand.

De flens wordt door de tie-wraps ovaal gedrukt en ik kan dat tegengaan door een metalen flens erop te schuiven maar dan is er ook weer kans dat de pakking niet goed sluit.

Ik span eerst losjes de twee horizontale tie-wraps en uiteindelijke aandrukkracht komt door de twee verticale tie-warps. Hoe meer druk, des ook te meer gaat de flens ovaal gedrukt worden door de twee horizontale.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Dx6In8y6rbz6_riXNf4khKxrXo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/flZ5YJElYL7V1b2PkVJH36Bd.jpg?f=user_large

Later heb ik nog 5cm PVC tape gebruikt om de overgang van de flens naar de airco zelf geplakt om zo minder wervelingen te krijgen van de overgang en de pakking. Gaatjes voor de eerdere verwijderde louvres zijn ook afgeplakt dus daar gaat ook geen lucht verloren nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eI89-yVByghOQeeU_QhOqiKUXoA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pomhkg53gGYtJK45D0B05GJM.jpg?f=user_large

Hier weer een oude ruitenwisser om tie-wrap wat meer ruimte te geven zodat die de flens niet naar links drukt. Nu bedekt de pakking ook de laatste opening in de hoek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNU_Vfcb8XhrYAwpIGoS8BcRlG4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UztebW4QFSjwiwybDub2NVqh.jpg?f=user_large

Hier kun je ronde hoek goed zien van de airco. Het ziet er niet uit met al die uitstekende tie-wraps en dat kan later wel een netter.

Ik heb nu een opening van 160mm waar de lucht de slang in kan gaan i.p.v. van de 125mm die ik daarvoor had. Een originele aircoslang is 150mm.

Ik heb het hier nog koel met 23graden en misschien morgenavond of overmorgen de boel maar een testen als ik ook de Way-Out weer in de brievenbus heb gemonteerd.

Update: ik zag vandaag dat er ook metalen platen van 22x22cm zijn met daar een buis op maar ik ben bang dat het ook moet buigen, in mijn geval, waar de buis zit. Dit heet overigens een muurdoorvoer en voor een dak heb je die met ronde hoeken maar die zijn duurder.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 05-08-2022 23:56 . Reden: Muurdoorvoer info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLNEZEkZ704DuVGHCfS18qEWUgc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fuo6ciiejI7J3efC1m0cxFoJ.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb alle foto's in dit topic in ieder geval bekeken, maar ik heb nog niemand gezien die op de luchtuitlaat (koude lucht richting de kamer) een slang heeft aangesloten. Is dat een optie?

Ik zou mijn airco graag in een inbouwkast zetten (daar zit ook een raam) en dan met een langere slang (3 meter) richting een kamer gaan, waar het raam niet ideaal zit.
Voor dat ik ga slapen haal ik de slang weg, en kunnen beide deuren dicht en staat de airco weer uit zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Heb ik op mijn mobiele airco @Impry, werkt top, mede omdat je puur alleen koude lucht de kamer in blaast.

Bij mij staat de airco op de badkamer, daar raam open met de slang naar buiten, lange slang (iets van 3-4m) gaat de slaapkamer op, gewoon via de deur... Heerlijk 22gr :).

Nadeel, airco moet aanblijven bij mij, zodra je uit zet is het binnen no time weer warm :o.

Daarnaast gaat de airco niet vanzelf uit want de temperatuur wat de airco meet is in mijn geval van de badkamer en niet van de slaapkamer...

Daar heb ik dus wel wat moeten aanpassen/verzinnen om airco op afstand uit/aan te zetten.

[ Voor 23% gewijzigd door Jazsie op 04-08-2022 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Ah, dat is goed om te horen! Het is met name om de kinderkamer wat terug te koelen voor het slapen gaan.

Automatisch aan/uit zetten zou evt. via HA; temp.sensor en slimme stekker kunnen, maar het is toch vooral even maximaal terugkoelen.

[ Voor 39% gewijzigd door Impry op 04-08-2022 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Er zijn in dit topic een aantal mensen die een slang aan de koude uitvoer gemaakt hebben en de airco buiten of in een andere ruimte gezet hebben. In principe werkt dat gewoon. Het efficiëntst is het wanneer je ook dan gebruik maakt van de 2 slangen methode. Dus lucht uit de te koelen ruimte aanzuigen, koelen, en weer terug de ruimte in. Staat de airco ergens waar de temperatuur lager is dan in de te koelen ruimte dan ben je denk ik beter af met 1 slang. Je creëert dan een lichte overdruk waardoor warme lucht de ruimte uit gedrukt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01:58
Impry schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:52:
Ik heb alle foto's in dit topic in ieder geval bekeken, maar ik heb nog niemand gezien die op de luchtuitlaat (koude lucht richting de kamer) een slang heeft aangesloten. Is dat een optie?
Afspraak maken bij de opticien denk ik :9

Paul C in "Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen"
LuckyB00M in "Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen"
1nsane in "Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen"

Ja het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Nou, dat is een goede ja, stond al wel op mijn planning haha. Thuis kan ik ook nooit iets vinden, hier ook weer veel te selectief doorheen gescrold.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Hier reeks postings gemaakt dat de airco aan de warme zijde de lucht uit de kruipruimte haalt en uitblaast via de brievenbus.

De koude zijde haalt de lucht uit de hal bij de voordeur en blaast via slang van 10 meter waar ik de koude lucht maar wil hebben in huis. De lucht in de hal is koeler dan op de boven verdieping en de hal staat via de deur en de trap in vebinding met kamers. De slang moet moet via de deur en kan de lucht ook terugstromen.

Ik heb hem nu op ontvochtigen staan en de uitblaas temperatuur is 15,4 graden en dat voelt zelfs direct op mijzelf gericht lekker. Allern niet in slaapvallenwant dan wakker worden is niet fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben nog verder aan het knutselen geweest en mij vooral gericht op de geluidsproductie. Naast geluid van de lucht die verplaatst word is ook nog het geluid van de compressor. Dat laatste is hoog geluid en komt niet zover en ik heb met een zitkussen gekeke...gehoord waar het geluid vandaan kwam en dat bleek aan de zijkant in het onderste gedeelte te zijn.

Nu staat mijn airco op een vloerbedekking direct op de betonnen vloer. Als je een houten vloer hebt dan worden eventuele trillingen door gegeven en soms zelfs versterkt.
Ik heb zelf een trilling demper gemaakt uit een stuk multiplex en een vierkant knielkussen.

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.ntZdwoYU7QNbcqCbFCA1zAHaHa%26pid%3DApi&f=1

Ik leg het knielkussen direct op de vloer en de muliplex plaat daarop. Als je nog een stuk tapijt hebt liggen dan leg dat weer op de multiplex plaat omdat anders de airco zich kan verplaatsen omdat de ondergrond nu glad is.
Of gebruikt andere dingen zoals oude ruitenwissers of latjes tegen de wielen zodat die niet meer kunnen rollen.

Ondertussen heb ik nu lagere uitstroom temperatuur van 12,4 graden en dat is 3 graden lager. Nog een keer meten op de boven verdieping of het daar ook bereikt kan worden zonder extra ventilator.

Ik weet nog niet wat ik dan moet nemen. Een buisventilator waar de lucht uitblaast met kans op veel geluid van de ventilator of een centrifugaal ventilator tussen de slang en de airco die lucht nogmaals wegpompt en zo minder lawaai bij de uitstroom opening veroorzaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gkoow
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-12-2022
Na het lezen van alle recensies toch maar even iets zelf thuis knutselen

Heb thuis zelf een eurom pac 14 ergens op MP aangeschaft oud ding maar zou 14000btu hebben

Heb even “geijkt” temp sensor op de airco uitlaat stroom 16.1 graden. Klinkt volgens mij ok. Laagste stand is 16 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4wEDM1R81ycffsahk5zWA7E4DcU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/032t3xk7M9rKanyMHzmf258k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XkO-bRy7uUCi_zpzMTM7edeauGk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nwvHoTEMgrSPjKaWa4eqeScG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcmuorwKdpUZ3cT9CMvrs5Jnk9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7zDt4jSG0xT0aomm9pwxP0te.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen begint de hittegolf in NL wat dat ook mag betekenen voor tropische begrippen maar wilde toch weten of ik het behaaglijk kan krijgen op zolder.

Enige vraag is nu alleen zou het helpen als ik een ventilator op de koude stroom zet om de koude lucht via het trappen gat (open zolder) naar beneden te krijgen een verdieping. Of moet ik weer een flex slang erop aansluiten en dan het direct op de kamers richten?

Tevens heb ik miniem hier en daar vast nog wat kieren maar denk zelf dat dat niet erg veel uit zal maken. Wat denken jullie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

16 graden uitstroom is volgens mij te warm, zou eerder rond de 7 graden moeten zijn. Het kan wel even duren voor hij goed koud wordt.

Een paar kiertjes zal niet veel uitmaken. Wat wel helpt is de warme slang isoleren.

Mijn ervaring is dat het erg moeilijk is om met ventilators de koude lucht te verplaatsen. Ik heb geen echte ervaring met koude verplaatsen met een slang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Gkoow schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:11:
Na het lezen van alle recensies toch maar even iets zelf thuis knutselen

Heb thuis zelf een eurom pac 14 ergens op MP aangeschaft oud ding maar zou 14000btu hebben

Heb even “geijkt” temp sensor op de airco uitlaat stroom 16.1 graden. Klinkt volgens mij ok. Laagste stand is 16 graden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Morgen begint de hittegolf in NL wat dat ook mag betekenen voor tropische begrippen maar wilde toch weten of ik het behaaglijk kan krijgen op zolder.

Enige vraag is nu alleen zou het helpen als ik een ventilator op de koude stroom zet om de koude lucht via het trappen gat (open zolder) naar beneden te krijgen een verdieping. Of moet ik weer een flex slang erop aansluiten en dan het direct op de kamers richten?

Tevens heb ik miniem hier en daar vast nog wat kieren maar denk zelf dat dat niet erg veel uit zal maken. Wat denken jullie ?
Zoals @sjirafje al zegt is 16gr te warm, zeker voor een 14000btu (4kW) airco.
Even de tijd geven maar na minuut of 2 moet dit eigenlijk al koud zijn (lager dan 10gr), zo niet dan vrees ik dat je airco niet goed werkt (verstopt door vuil of te weinig koudemiddel).
Is ook afhankelijk van de omgevingstemperatuur, hoe hoger deze is des te moeilijker de airco de lucht kan koelen echter vind ik bij temperatuur van <30gr 16gr aan de hoge kant.

Verder helpt het isoleren van de warme leiding enorm.

Met een ventilator de koude lucht verplaatsen naar beneden zal hoogst waarschijnlijk weinig uitmaken.
Beste is inderdaad om met een slang te werken en deze naar de desbetreffende kamer te brengen, zo heb ik het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boostie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-06 23:19
boostie schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 00:43:
Ik heb een Tristar 8779 van de Action die ik voor het eerst gebruikt heb in 2020. In 2021 niet gebruikt en vandaag weer van stal gehaald. Het valt me op dat ik om het halfuur een E02 melding krijg. Een vol waterreservoir dus. Die leeg ik dan en vervolgens gaat ie weer verder met koelen. In 2019 heb ik nooit deze melding gehad en heb ik dus ook het reservoir nooit hoeven legen.

De opstelling is identiek dus daar kan het niet aan liggen. Luchtvochtigheid niet gemeten, maar die lijkt me ook niet drastisch hoger. Ik heb nu het apparaat op een krukje gezet en met zo min mogelijk bochten naar buiten hangen en inmiddels houdt ie het al 40 min vol dus er lijkt wat verbetering in te zitten.

Hamvraag is waarom ik de gehele zomer van 2019 nooit heb hoeven legen en nu in een paar uur tijd al 4x.

EDIT: Inmiddels na 42 minuten weer de melding en weer moeten legen.. Heb er voor nu maar een emmer achter gezet om rechtstreeks het water op te vangen. Haal er zo'n 800ml per keer uit en heb 'm toch echt op de cool stand en niet ontvochtigen..
N.a.v. deze post wil ik graag een slangetje om het ventiel monteren, maar waar kan ik een meter slang met een diameter van 14/16 mm kopen zonder de hoofdprijs te betalen? Hornbach heeft deze, maar dichtstbijzijnde is een uur verder op.

Edit; Morgen even naar de Praxis..

Edit2: Of toch niet Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ENOcUN_335UWv49NwlfGIA8bfYg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tZtCNh3QFa1NgzXwgUX6SK4S.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door boostie op 08-08-2022 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkoow
Jazsie schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 23:19:
[...]

Zoals @sjirafje al zegt is 16gr te warm, zeker voor een 14000btu (4kW) airco.
Even de tijd geven maar na minuut of 2 moet dit eigenlijk al koud zijn (lager dan 10gr), zo niet dan vrees ik dat je airco niet goed werkt (verstopt door vuil of te weinig koudemiddel).
Is ook afhankelijk van de omgevingstemperatuur, hoe hoger deze is des te moeilijker de airco de lucht kan koelen echter vind ik bij temperatuur van <30gr 16gr aan de hoge kant.

Verder helpt het isoleren van de warme leiding enorm.

Met een ventilator de koude lucht verplaatsen naar beneden zal hoogst waarschijnlijk weinig uitmaken.
Beste is inderdaad om met een slang te werken en deze naar de desbetreffende kamer te brengen, zo heb ik het ook.
Hmm zelf bij vullen weet ik niet of ik dat kan. Ik kan eens de stofzuiger op de delen plaatsen. Hij gaat idd niet later dan 16 graden.

In de handleiding staat dat hij 10 graden onder de omgevingstemperatuur moet zijn. Zolder is 26 graden. Maar nadat het koel word zou het idd lager moeten zijn ik zal morgen eens gaan testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Vrijwel alle mobiele airco's zijn niet te vullen. Maar volgens mij komt het weglekken van koudemiddel weinig voor, tenzij er iets geks met de airco is gebeurd.

Stof verwijderen helpt zeker, het vormt een isolerend laagje op de verdamper waardoor de lucht minder goed afkoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
boostie schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 23:50:
[...]

N.a.v. deze post wil ik graag een slangetje om het ventiel monteren, maar waar kan ik een meter slang met een diameter van 14/16 mm kopen zonder de hoofdprijs te betalen? Hornbach heeft deze, maar dichtstbijzijnde is een uur verder op.

Edit; Morgen even naar de Praxis..

Edit2: Of toch niet [Afbeelding]
Beetje goede tuin/vijver winkel oid heeft dit ook.
Gkoow schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 00:28:
[...]

Hmm zelf bij vullen weet ik niet of ik dat kan. Ik kan eens de stofzuiger op de delen plaatsen. Hij gaat idd niet later dan 16 graden.

In de handleiding staat dat hij 10 graden onder de omgevingstemperatuur moet zijn. Zolder is 26 graden. Maar nadat het koel word zou het idd lager moeten zijn ik zal morgen eens gaan testen
Bijvullen zal inderdaad niet gaan. Als in de handleiding staat dat hij 10 graden onder omgevingstemperatuur moet zijn zal het wel in orde zijn.

Heb zelf ook de EUROM pac 14 14000btu maar dan nieuwer model en daar is de uitlaat 10gr bij een omgevingstemperatuur van 30graden.

Zou gewoon keertje open halen en goed schoonmaken, ben benieuwd of het lukt met de komende hitte golf !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-06 15:24
Jou situatie lijkt een beetje op die van mij. Volgens mij een nieuwbouwhuis met trapgat naast je raam op zolder.
Ik heb mijn airco ook aangepast met slangen op de luchtinlaat.
Ik ben een beetje overboord gegaan met een plastic bak 150mm spiro buis met 2 45graden bochten en een buisventilator. De airco blaast zijn lucht in de plastic bak waar de spirobuis op aangesloten is. Die transporteert de lucht naar de verdieping eronder en de buisventilator blaast de lucht richting de kamers. op dagen met 30+ kan ik de eerste verdieping op 21/22 graden houden.

De opzet werkt met de buisventilator vele male beter dan zonder. De airco heeft niet genoeg blaaskracht om de lucht goed door de buis te blazen. Daarnaast krijg je condensvorming rondom de bak. De ventilator zuigt het nu aan waardoor er ook geen condens probleem is.

[ Voor 4% gewijzigd door degrashopper op 09-08-2022 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@boostie Die ik heb is een 12mm x 2mm slang en die haal ik bij de lokale ijzerwaren winkel.

Voor het aansluiten van luchtslangen gebruik ik graag Guso montageringen. Ik kan die gemakkelijk in de slang aanbrengen omdat zij gevouwen kunnen worden. Uitvouwen en hij zit muurvast in de slang.

Daarna kan de slang op de flens geschoven worden en weer worden verwijderd als het nodig moest zijn.

Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieshop.com/media/catalog/product/cache/bfaef8903186bd59f4508f62db03c632/w/e/web_guso_ringen_2.jpg

Er zitten twee zijden aan de ring, de linkerzijde gaat in de slang en de andere zijde op de plens of buis.

[ Voor 74% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 09-08-2022 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Ik heb een mobiele airco die zelf via de eigen slang lucht van buiten aanzuigt. Geen heel slim design, want de inlaat ligt meteen tegen de uitlaat aan waardoor de ingezogen lucht dus wordt opgewarmd. Maar de laatste keer dat ik het gemeten heb was de uitgeblazen lucht 15 graden, wat ruim 10 graden onder de omgevingstemperatuur is. Een uitlaat van 10 lijkt me wel heel koud. Kan het zijn dat mijn airco even schoongemaakt moet worden, of hebben jullie gewoon krachtigere modellen? Ik heb een AC127W. 12000BTU en trekt volgens mij max zo'n 1800W uit het stopcontact.

Ik krijg mijn woonkamer er overigens prima op temperatuur mee, het hele appartement (65m2) is te optimistisch

[ Voor 9% gewijzigd door Michael_OsGroot op 09-08-2022 09:50 ]

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkoow
degrashopper schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 08:38:
[...]

Jou situatie lijkt een beetje op die van mij. Volgens mij een nieuwbouwhuis met trapgat naast je raam op zolder.
Ik heb mijn airco ook aangepast met slangen op de luchtinlaat.
Ik ben een beetje overboord gegaan met een plastic bak 150mm spiro buis met 2 45graden bochten en een buisventilator. De airco blaast zijn lucht in de plastic bak waar de spirobuis op aangesloten is. Die transporteert

de lucht naar de verdieping eronder en de buisventilator blaast de lucht richting de kamers. op dagen met 30+ kan ik de eerste verdieping op 21/22 graden houden.

De opzet werkt met de buisventilator vele male beter dan zonder. De airco heeft niet genoeg blaaskracht om de lucht goed door de buis te blazen. Daarnaast krijg je condensvorming rondom de bak. De ventilator zuigt het nu aan waardoor er ook geen condens probleem is.
Buis ventilator klinkt cool 2 tientjes op Amazon dus het proberen waard ik zal wel nog een flex slang halen. Ik vind die spiro buizen zo grof en groot en opbergen is ook geen pan.

Heb het open gemaakt stofzuiger er flink op laten zuigen en de uitlaattemp van 16.1 naar 10.7. Dus idd stof ophoping.

Maakt het uit waar ik die buis ventilator aansluit? Moet het aan het begin zijn of juist aan het eind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degrashopper
Ik vind die spiro buizen zo grof en groot en opbergen is ook geen pan.
Ik heb een vide waar ik de buis op kan leggen wanneer ik hem niet gebruik. Anders is het inderdaad een log ding wat in de weg staat.
Maakt het uit waar ik die buis ventilator aansluit? Moet het aan het begin zijn of juist aan het eind?
Als je een ribbelbuis gebruikt heb je denk ik meer weerstand als je de ventilator aan het begin zet. Met de ventilator aan het eind haal je de maximale doorvoer. Ik gebruik de ventilator op de siro buis aan het eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Flexibele buizen (luchtslang) heb je inderdaad meer weerstand als de slang niet helemaal strak uitgetrokken is.

Als de ventilator aan het einde zet dan zuig je de slang leeg en zal de slang zich proberen te vouwen. Aan het begin, en een lichte vernauwing aan het einde dan vouwt de slang zich als het ware uit.

De ventilator niet te dicht bij de airco omdat dan twee ventilators elkaar dan niet helpen. Het mooiste zou zijn dat de ventilator in de airco uit zou kunnen als er geen buisventilator aanwezig is.

Zet de volgende een paar meter verderop of halverwege. Het gebruik van 'oversized' slangen help ook want je hebt zo een soort buffer. Ik gebruik hier 160mm slang en beperk die aan het einde die naar 125mm wat een versnelling van de luchtstroom oplevert en een lichte tegendruk in de slang.

Lucht een verdieping naar boven brengen vraagt hier waarschijnlijk om een buis ventilator en ik zit nog te prakkiseren hoe en wat.

Er zijn ook PVC slangen en die komen uitgevouwen dicht bij de eigenschappen van een spirobuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:45
Wij hebben sinds eind Mei een mobiele airconditioning in huis gehaald van het merk Inventum. Hier zat een kit bij met een rits voor om de deur en deze sluiten af:

Wij gebruiken de airconditioning niet dagelijks en hij koelt onze woonkamer 24m2 heel goed. Maar om nu helemaal om te bouwen hoeft niet vind ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NSA0uB_OwKGX0Z9E0Xx2eja2z2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RSMf0m7hCVp0FWCRJCF7TZR9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aEm3pce8fUsZWKLDoVn2O6whN0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFOvegijpDSC335UrJfPKAdv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6WjoAtMtJwlPJAjRFvpdzix9TM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ooQqAHKydx83U1tgb1nF0xUa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7Q3pmBGbFM6eTAKnXlikMwRkUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TeFCMtBZf48FlOKYeBYjk6D0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Van der Berg op 09-08-2022 13:00 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Michael_OsGroot schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:49:
Ik heb een mobiele airco die zelf via de eigen slang lucht van buiten aanzuigt. Geen heel slim design, want de inlaat ligt meteen tegen de uitlaat aan waardoor de ingezogen lucht dus wordt opgewarmd. Maar de laatste keer dat ik het gemeten heb was de uitgeblazen lucht 15 graden, wat ruim 10 graden onder de omgevingstemperatuur is. Een uitlaat van 10 lijkt me wel heel koud. Kan het zijn dat mijn airco even schoongemaakt moet worden, of hebben jullie gewoon krachtigere modellen? Ik heb een AC127W. 12000BTU en trekt volgens mij max zo'n 1800W uit het stopcontact.

Ik krijg mijn woonkamer er overigens prima op temperatuur mee, het hele appartement (65m2) is te optimistisch
Zoals ik het zie op foto's is de in/uit niet vlak, de uitlaat zit zo te zien net wat hoger dan de in laat.

Verder kan schoonmaken geen kwaad.

Hier een 14000BTU (4kW), dat kan ook de verklaring zijn voor de koudere uit stroom.
Gkoow schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:18:
[...]

Buis ventilator klinkt cool 2 tientjes op Amazon dus het proberen waard ik zal wel nog een flex slang halen. Ik vind die spiro buizen zo grof en groot en opbergen is ook geen pan.

Heb het open gemaakt stofzuiger er flink op laten zuigen en de uitlaattemp van 16.1 naar 10.7. Dus idd stof ophoping.

Meer halverwege of op het eind, dat is waar ik ben op uitgekomen.

Top dat schoonmaken heeft geholpen, dat zal zeker helpen met koelen !
degrashopper schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:25:
[...]

Ik heb een vide waar ik de buis op kan leggen wanneer ik hem niet gebruik. Anders is het inderdaad een log ding wat in de weg staat.

[...]

Als je een ribbelbuis gebruikt heb je denk ik meer weerstand als je de ventilator aan het begin zet. Met de ventilator aan het eind haal je de maximale doorvoer. Ik gebruik de ventilator op de siro buis aan het eind.
Foto's van hoe jij het hebt gedaan met de buizen?

Hier nog aan het orienteren hoe ik het wil gaan doen, van de badkamer naar slaapkamer gaat over de grond maar wil nu ook naar de woonkamer gaan die dus een verdieping lager is :9.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• degrashopper
Foto's van hoe jij het hebt gedaan met de buizen?
Bovenaan de bak waar de koude lucht in geblazen wordt. Aan de onderkant de buisventilator die de lucht aanzuigt en op de 1e verdieping blaast. Er zitten 2 buizen op. Dat was nog van voor het gebruik van de buisventilator. 2e buis doet nagenoeg niets nu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpZhjANCY1d6kGSzBp7GTfY8Cc8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xhy30JCZTFRXDEVqqhcgj7bh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gkoow
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-UF33P1ONdN1Gz6Jhnr9WXcF9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Dfzwqwo9G5BEZcWiOSK1HPy.jpg?f=fotoalbum_large

Heb nu even een geïsoleerde buis gekocht via ventilatie shop was even getouwtrek met de buis erin maar weet niet of dit idd beter werkt. Hij geeft iig minder stralingswarmteaf. Merk wel dat hij nursing en toe afslaat dus heb bij het begin wat kieren open gelaten zodat er toch wat warmte weg kan misschien is de buis met te veel weerstand. Wellicht een buis ventilator om de warmte af te voeren dat dat helpt. Zit nog te kijken naar de flex buis of dat ik een spiro haal. De ventilator komt vanavond binnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
degrashopper schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:19:
[...]

Bovenaan de bak waar de koude lucht in geblazen wordt. Aan de onderkant de buisventilator die de lucht aanzuigt en op de 1e verdieping blaast. Er zitten 2 buizen op. Dat was nog van voor het gebruik van de buisventilator. 2e buis doet nagenoeg niets nu.
[Afbeelding]
Slim gedaan, geeft idee-en :o.
Gkoow schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:23:
[Afbeelding]

Heb nu even een geïsoleerde buis gekocht via ventilatie shop was even getouwtrek met de buis erin maar weet niet of dit idd beter werkt. Hij geeft iig minder stralingswarmteaf. Merk wel dat hij nursing en toe afslaat dus heb bij het begin wat kieren open gelaten zodat er toch wat warmte weg kan misschien is de buis met te veel weerstand. Wellicht een buis ventilator om de warmte af te voeren dat dat helpt. Zit nog te kijken naar de flex buis of dat ik een spiro haal. De ventilator komt vanavond binnen
Kan ook dat airco afslaat omdat de temperatuur gehaald is?

Welk ventilator heb jij besteld? Ik heb deze besteld:
>> https://www.amazon.nl/-/en/gp/product/B08QG11P35/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• skdevil
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-05 14:43
Ik heb de hele unit maar buiten gezet. Karwei airco zuigt aan alle kanten lucht aan.
Zal een stuk inefficiënter zijn met warme buitenlucht maar de paar graden dat het helpt is prima.

Verfemmer van 2 euro een gat ingemaakt, slang eraan en gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bu49opEQVSVRFVElvqbU9K9HsWk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j3JuNouHHehTutiPwi1txRO1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 08:06

Garyu

WW

skdevil schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:26:
Ik heb de hele unit maar buiten gezet. Karwei airco zuigt aan alle kanten lucht aan.
Zal een stuk inefficiënter zijn met warme buitenlucht maar de paar graden dat het helpt is prima.

Verfemmer van 2 euro een gat ingemaakt, slang eraan en gaan.

[Afbeelding]
OIp zich een geniaal idee natuurlijk, maar
Hoe ga je nu naar buiten aangezien het nogal de ingang blokkeert / zet je de airco aan en uit? Of heb je nog een tweede raam/deur?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
  • Laatst online: 06-05 14:43
Garyu schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:35:
[...]

OIp zich een geniaal idee natuurlijk, maar
Hoe ga je nu naar buiten aangezien het nogal de ingang blokkeert / zet je de airco aan en uit? Of heb je nog een tweede raam/deur?
Ja, de achterdeur zit rechts (niet op foto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Gkoow Reduceert geluid en de warmteafgifte is weg. Het geluidsverschil is enorm bij mij en ik nu nog een Armaflex mat er overheen liggen, leunend op de warme slang, wat de aanzuiglucht ook nog eens extra dempt.

De uitblaasopening (koud) van de slang maakte al weinig geluid en nu kan ik het geluid van de airco zelf door de open deur niet meer onderscheiden daarvan.
De geluidsproductie is zo laag dat ik zou denken dat die buiten zou staan, buitenunit van split airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Jazsie @Gkoow Wat is luchtverplaatsing per uur van de buisventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkoow
Jazsie schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:55:
[...]

Slim gedaan, geeft idee-en :o.

[...]

Kan ook dat airco afslaat omdat de temperatuur gehaald is?

Welk ventilator heb jij besteld? Ik heb deze besteld:
>> https://www.amazon.nl/-/en/gp/product/B08QG11P35/
Ik heb exact dezelfde besteld. Moet alleen nog een flex slang halen ergens bij hornbach morgen en kijken of ik zo een airbender kan worden met die ventilator :p

Mijn airco maakt gewoon herrie ook al slaat de compressor af die ventilator is ook een herrie bak. Het is nogal een oud ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij de aanschaf van een buis ventilator kijk of er aan de achterzijde ook vaste vinnen zitten.
Door deze combinatie wordt er een uniforme airflow gecreëerd in de vorm van een jetstraal. Dit in tegenstelling tot buisventilatoren die door één propeller worden aangedreven. De airflow komt er in soortgelijke apparaten als een spiraal uit, hetgeen minder efficiënt is. De uniforme airflow in de vorm van een jetstraal maakt weinig contact met de randen van de ducting waardoor er weinig drukverlies optreedt met een hogere efficiëntie als gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Anoniem: 1582350 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 18:09:
@Jazsie @Gkoow Wat is luchtverplaatsing per uur van de buisventilator.
305 m³/h volgens de specs.
Gkoow schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 18:18:
[...]

Ik heb exact dezelfde besteld. Moet alleen nog een flex slang halen ergens bij hornbach morgen en kijken of ik zo een airbender kan worden met die ventilator :p

Mijn airco maakt gewoon herrie ook al slaat de compressor af die ventilator is ook een herrie bak. Het is nogal een oud ding
Die van mij is vrij nieuw en maakt ook een herrie hoor, vooral als de ventilator op max staat.
Komt dan boven de compressor uit.
Anoniem: 1582350 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 18:56:
Bij de aanschaf van een buis ventilator kijk of er aan de achterzijde ook vaste vinnen zitten.
[...]
Heb je een voorbeeld? Denk dat ik het wel snap maar kan niet zo gauw zo een buis ventilator online vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Jazsie Ik kijk hier naar Ruck ventilatoren. Maar er zijn ook nog veel andere merken en uitvoeringen.

Het vinden van webwinkels is eenvoudig. Je geeft "buisventilator 150mm" in de zoekmachine en vraag om resultaten uit Nederland.

Hier is een overzicht: https://www.ventilatieland.nl/buisventilator

Ik kon allen dB waarde vinden bij de duurdere modellen en dat was 57dB. De gele fan gaat in de buis/slang en het donkere deel is waar de lucht uitkomt.
Die draaien op 3800rpm yegen 2400rpm voor de 315m3/h

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 09-08-2022 23:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Ging mij meer om wat je bedoelde met vaste vinnen...

Buisventilator opzoeken lukt me nog wel @Anoniem: 1582350 ;)

Edit:
Bedankt voor de link, die Ruck series is best interessant.

[ Voor 24% gewijzigd door Jazsie op 09-08-2022 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkoow
Anoniem: 1582350 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 23:20:
@Jazsie Ik kijk hier naar Ruck ventilatoren. Maar er zijn ook nog veel andere merken en uitvoeringen.

Het vinden van webwinkels is eenvoudig. Je geeft "buisventilator 150mm" in de zoekmachine en vraag om resultaten uit Nederland.

Hier is een overzicht: https://www.ventilatieland.nl/buisventilator

Ik kon allen dB waarde vinden bij de duurdere modellen en dat was 57dB. De gele fan gaat in de buis/slang en het donkere deel is waar de lucht uitkomt.
Die draaien op 3800rpm yegen 2400rpm voor de 315m3/h
Haha damn ik ken me zelf loop al dan gelijk te kijken naar een 600m3 en dan zo’n druk schakelaar erbij. Weer 150 euries verder. Aangezien ik de ventilator op het eind monteer. Zuigt hij aan en blaast dan uit. Het is 20€ en kijken of het daarmee lukt. Kan zelf vanwege de flex slang een kant op wijzen zeg maar. We zullen zien hoe krachtig het is en of het doende is. Retour policy van Amazon is best goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degrashopper
Pak een buisventilator die qua luchtverplaatsing aansluit op de hoeveelheid die de airco kan verplaatsen. Anders ga je meer lucht aanzuigen dan de airco kan leveren waardoor je weer warme lucht van de zolder begint aan te zuigen.

[ Voor 6% gewijzigd door degrashopper op 10-08-2022 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degrashopper
.

[ Voor 99% gewijzigd door degrashopper op 10-08-2022 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zat er nog aan te denken hoe je niet de ventilator in de slang te hoeven te monteren.

Ik had eerder ook een bak gemaakt voor de koude luchtinlaat. Wat als ik de ventilator dan daarop zet en het als een soort turbo gebruik om zo meer lucht de airco te blazen.

Bij mijn airco kan ik niet vinden wat de lucht verplaatsing is. Ik gebruik hem in de ontvochtigstand opdat de ventilator op lagere snelheid draai. Ik heb dan nog wat reserve om de lucht een verdieping hoger te brengen.

Update: gevonden
Midea Portable Air Conditioner 2.1kw, 285m3/h, 7000 BTU MPPH7-07 IR Control

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 10-08-2022 10:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ManIkWeet
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-06 09:37
Ik denk dat iedereen hier een moment stil moet staan voordat men een buisventilator in gebruik neemt:
Als de buisventilator meer lucht verplaatst dan de ingebouwde ventilator in de AC, dan kan je grote elektrische problemen veroorzaken, de AC ventilator zal dan overvolt genereren, dat kan het controllerbord van de AC slopen. Ik denk dat je er dus goed aan doet om de ingebouwde ventilator los te koppelen als je een buisventilator gebruikt die veel harder draait.

TLDR: koppel AC ventilator los indien buisventilator ingezet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Hele goede opmerking @ManIkWeet.

Je kan ook vlak voor de buisventilator een hard stuk buis plaatsen met gaten er in.
Eventueel te weinig lucht (door de sterkere buisventilator) wordt dan daar gezogen ipv via de AC ventilator.

Maar beste is natuurlijk eentje gebruiken met de zelfde specificaties of inderdaad de ingebouwde loskoppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miletos
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Voor als je geen ruimte hebt voor grote glaswol geïsoleerde slangen, maar je je slangen wel beter wil isoleren, dan is deze "hr-bandagefolie" voor cv buizen misschien een oplossing om de situatie toch te verbeteren:
https://www.gamma.nl/asso...atie-20cm-x-25m/p/B151528

Het is heel dun spul wat je dus zoals verband om de slangen heen wikkelt. Het is geplastificeerd, waardoor het niet kreukelt en scheurt zoals keukenaluminiumfolie. Daardoor kan je het vaak hergebruiken als je de boel opbergt/herinstalleert, zolang je het niet te hardcore met tape gaat vastplakken.

Natuurlijk kan het niet op tegen een officiële geisoleerde slang (die ik ook heb), maar het maakt hier wel voelbaar verschil met ongeïsoleerd :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ManIkWeet
Niet ghetto genoeg, ik stel in plaats daarvan oude/lege Chips zakken voor, is ook geplastificeerd aluminium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darthaxx
  • Laatst online: 08-05 21:09
Nouww merk geen enkel verschil met dubbele slang blijft slecht koelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Gkoow schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 18:18:
[...]

En binnen, werkt prima maar of ie ook echt 305m3/u doet durf ik niet te zeggen :9.

Nu kijken hoe/wat/waar het beste is om te plaatsen...
darthaxx schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:05:
Vertel eens meer, eerste post hier zonder informatie/foto's helpt niet echt 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darthaxx
  • Laatst online: 08-05 21:09
Jazsie schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:20:
[...]

En binnen, werkt prima maar of ie ook echt 305m3/u doet durf ik niet te zeggen :9.

Nu kijken hoe/wat/waar het beste is om te plaatsen...

[...]

Vertel eens meer, eerste post hier zonder informatie/foto's helpt niet echt 8)7.
Nouww ik ben niet op zoek naar hulp, hele idee werkt gewoon niet voor niemand. Vandaar dat je geen cijfers ziet of naverslag van de modder. Tis een beetje pissen tegen de wind in helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01:58
darthaxx schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:39:
[...]

Nouww ik ben niet op zoek naar hulp, hele idee werkt gewoon niet voor niemand. Vandaar dat je geen cijfers ziet of naverslag van de modder. Tis een beetje pissen tegen de wind in helaas.
Meerdere mensen rapporteren hier dat het werkt. Theoretisch is het ook gewoon logisch. Mensen vermelden zelfs de verbetering in cijfers. Dus ik zou het topic nog is doorlezen. Als je er echt mee aan de slag wil en wil dat mensen meedenken moet je eens wat meer informatie delen. Bij voorbaat al roepen dat het niet werkt zonder te valideren of je mogelijk zelf wat fout doet is niet heel constructief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
darthaxx schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:39:
[...]

Ahh en dus eerste post hier en ook topic niet gelezen.

Zou het advies van @BlackMonkey eens opvolgen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oke.....!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tijdens het testen op de eerste verdieping, wat overigens uitwees dat ik geen extra ventilator nodig heb, hield ik de koude uitblaas opening dicht.
De druk in de slang zakte en die ging slapper hangen.

De lucht binnenin de airco vindt daar een andere uitweg of de ventilator draait dan ook in minder lucht.

Ik schreef al eerder dat ik tapslopende vernauwing aan het einde van de slang heb van 160mm naar 125mm, wat een soort venturi effect geeft.

Ook de airco meer dan drie uur aangehad en de temptatuur waar de airco staat was niet gestegen, dus alle toegepaste isolatie maatregelen werken inderdaad. Zeer tevreden met het bereikte resultaat.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 10-08-2022 22:35 ]

• degrashopper
Dat is ook niet wat je bereikt met een dubbele slang. Het idee is dat je 2 circuits creeert net als bij een split unit. 1 circuit met lucht van buiten voor het deel van de airco dat warm wordt. En 1 circuit met lucht van binnen je huis voor het deel van de airco dat koelt. Zonder die extra slang pakt de airco lucht van binnen je huis en blaast dat door het warme deel van je airco naar buiten. Daarmee creer je onderdruk in je huis en wordt er door alle kieren en gaten in je huis warme lucht van buiten weer naar binnen gezogen, wat het effect van je airco teniet doet. Je kunt je huis dus koeler krijgen/houden door de modificatie, maar als je airco al slecht koelt voor de modificatie gaat hij nu niet ineens beter koelen.

[ Voor 9% gewijzigd door degrashopper op 11-08-2022 08:35 ]

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Ik heb overigens zo'n off the shelf airco die standaard al lucht aanzuigt en afvoert naar buiten met twee slangen.

Hij blaast nu zo'n 8 graden lucht naar buiten en als ik met een IR thermometer in het ding meet dan zie ik temperaturen van tussen de -1.5 en de 2.5 graden. Ik weet niet hoe precies die is. Het is buiten 25c volgens de app.

Ik laat 'm op standje max draaien en kijk om het uur even en kom eind van de dag wel met wat plaatjes en cijfers.

Geen idee hoe ik dat verder samen kan vatten om de vergelijking met een gemodde airco makkelijk te maken. Het is in elk geval in een half uur hier binnen van een benauwde 26c naar een comfortabele 23c gegaan.

Disclaimer: ik heb geen hele precieze meetapparatuur, dus elke meting kan er iets naast zitten. Maar het is in elk geval van zweten naar comfortabel gegaan in mijn woonkamer van ±30m2. De zon schijnt deels naar binnen.

edit: ik zie trouwens bij jullie dat er vrij veel gekloot wordt met emmers water. Mijn airco lijkt vrij weinig te ontvochtigen. ER komt lucht met 85% luchtvochtigheid uit en ik hoef het reservoir nooit te legen. Hoeveel water komt er bij jullie gemiddeld uit per uur / dagdeel?

[ Voor 14% gewijzigd door Michael_OsGroot op 11-08-2022 10:39 ]

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

• ManIkWeet
Michael_OsGroot schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:37:

edit: ik zie trouwens bij jullie dat er vrij veel gekloot wordt met emmers water. Mijn airco lijkt vrij weinig te ontvochtigen. ER komt lucht met 85% luchtvochtigheid uit en ik hoef het reservoir nooit te legen. Hoeveel water komt er bij jullie gemiddeld uit per uur / dagdeel?
Als je de emmer niet gebruikt, gaat het water via de warmte uitvoer naar buiten, je AC draait dan dus ook efficienter omdat het gebruikt wordt als koelmiddel voor de hete kant.

De emmer is wel nodig voor de ontvochtigingsstand volgens mij, omdat ie dan alleen zorgt dat de koude kant een klein beetje kouder is, en dus niet genoeg warmte afvoert om 't water te verdampen
Pagina: 1 ... 7 ... 12 Laatste