Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen

Pagina: 1 ... 8 ... 13 Laatste
Acties:

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:56

Garyu

WW

Michael_OsGroot schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:37:
Ik heb overigens zo'n off the shelf airco die standaard al lucht aanzuigt en afvoert naar buiten met twee slangen.

Hij blaast nu zo'n 8 graden lucht naar buiten en als ik met een IR thermometer in het ding meet dan zie ik temperaturen van tussen de -1.5 en de 2.5 graden. Ik weet niet hoe precies die is. Het is buiten 25c volgens de app.

Ik laat 'm op standje max draaien en kijk om het uur even en kom eind van de dag wel met wat plaatjes en cijfers.

Geen idee hoe ik dat verder samen kan vatten om de vergelijking met een gemodde airco makkelijk te maken. Het is in elk geval in een half uur hier binnen van een benauwde 26c naar een comfortabele 23c gegaan.

Disclaimer: ik heb geen hele precieze meetapparatuur, dus elke meting kan er iets naast zitten. Maar het is in elk geval van zweten naar comfortabel gegaan in mijn woonkamer van ±30m2. De zon schijnt deels naar binnen.

edit: ik zie trouwens bij jullie dat er vrij veel gekloot wordt met emmers water. Mijn airco lijkt vrij weinig te ontvochtigen. ER komt lucht met 85% luchtvochtigheid uit en ik hoef het reservoir nooit te legen. Hoeveel water komt er bij jullie gemiddeld uit per uur / dagdeel?
Methodologisch: De intake-slang een keer binnen laten liggen en alleen de afvoer-slang naar buiten leggen. Het verschil meten, en je hebt je winst van de tweede slang te pakken. In jouw geval waarschijnlijk wat beter geisoleerd aangezien het al vanaf het begin zo gepland is.

Ik merk dat in mijn woonkamer er nog steeds onderdruk gecreeerd wordt ondanks dat ik een tweede slang heb aangesloten nu. Mijn interpretatie is dat mijn ombouw niet naadloos is en hoewel er nu dus veel lucht van buiten door de airco heengaat, er dus nog steeds ook lucht vanuit de woonkamer wordt aangezogen en mee naar buiten gaat. Misschien kan ik dat bij een professionelere ombouw nog kan verbeteren, maar wat ik in ieder geval als minimum bereikt heb is dat het apparaat hoorbaar stiller te werk gaat / het geluid beter geisoleerd is.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• ManIkWeet
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-08 08:59
Garyu schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:57:
[...]
Methodologisch: De intake-slang een keer binnen laten liggen en alleen de afvoer-slang naar buiten leggen. Het verschil meten, en je hebt je winst van de tweede slang te pakken. In jouw geval waarschijnlijk wat beter geisoleerd aangezien het al vanaf het begin zo gepland is.
Eigenlijk moet je 2 identieke kamers naast elkaar hebben, en op hetzelfde moment van de dag met identieke modellen de met/zonder slang vergelijking uitvoeren. Beetje lastig voor ons doornee tweaker denk ik :)

Als je eerst met probeert, en dan zonder probeert, dan kost het uren om een verschil te zien, buitentemperatuur is echter dan ook compleet anders

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:03
Michael_OsGroot schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:37:
Ik heb overigens zo'n off the shelf airco die standaard al lucht aanzuigt en afvoert naar buiten met twee slangen.

Hij blaast nu zo'n 8 graden lucht naar buiten en als ik met een IR thermometer in het ding meet dan zie ik temperaturen van tussen de -1.5 en de 2.5 graden. Ik weet niet hoe precies die is. Het is buiten 25c volgens de app.

Ik laat 'm op standje max draaien en kijk om het uur even en kom eind van de dag wel met wat plaatjes en cijfers.

Geen idee hoe ik dat verder samen kan vatten om de vergelijking met een gemodde airco makkelijk te maken. Het is in elk geval in een half uur hier binnen van een benauwde 26c naar een comfortabele 23c gegaan.

Disclaimer: ik heb geen hele precieze meetapparatuur, dus elke meting kan er iets naast zitten. Maar het is in elk geval van zweten naar comfortabel gegaan in mijn woonkamer van ±30m2. De zon schijnt deels naar binnen.

edit: ik zie trouwens bij jullie dat er vrij veel gekloot wordt met emmers water. Mijn airco lijkt vrij weinig te ontvochtigen. ER komt lucht met 85% luchtvochtigheid uit en ik hoef het reservoir nooit te legen. Hoeveel water komt er bij jullie gemiddeld uit per uur / dagdeel?
Denk dat een kant en klare toch beter is. Het ontwerp alleen al van die van mij heeft veel gaten/kieren naast de inlaat.

Zou het eens goed moeten ombouwen alleen even kijken of ik daar nog zin in heb :9, airco werkt al beter met de 2de slang mod.

Heb nog een oude airco staan, wellicht die eens ombouwen om buiten te plaatsen en dan met 2 slangen naar binnen.
Volgens mij haal je dan het meest uit zo een mobiele airco. Leuk winter project >:).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

• Nattekat
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05-10 11:55
Ik ben met die hittegolf in aantocht ook aan de knutsel gegaan, geïnspireerd door dit topic. Met een stuk karton heb ik het onderste rooster zo luchtdicht gemaakt als maar mogelijk is met de vervelende hoek die erin zit, en dankzij het rolgordijn weet ik in ieder geval dat de onderdruk binnen nu een stuk minder is dan wat het eerst was. Helemaal luchtdicht is het nog niet, dus dat beetje onderdruk is goed te verklaren.

Nu is er wel één ding wat me niet helemaal lekker zit: ik heb nu een aanvoerslang die iets kleiner is dan de afvoer omdat ik die simpelweg niet in een grotere maat kon krijgen zonder meteen fors meer te betalen. Ik meen ergens gelezen te hebben dat dit prima is en dat de aanvoer niet een even brede slang nodig heeft. Is dat echt zo, of doe ik er goed aan om nog wat luchtgaten in de afdichting te laten zodat de airco het niet te warm krijgt?

• Jazsie
Wat versta je onder iets kleiners @Nattekat ?

Warme lucht zet uit dus in die zin is het minder erg.

Beste is natuurlijk zelfde maat, echter kan je het ook gewoon effe aanzien. Indien het echt te klein is zal de airco compressor uitgaan terwijl de temperatuur nog niet behaald is. Dit omdat ie dan de warmte niet kwijt krijgt.
Blijft ie wel lopen dan kan het nog steeds te klein zijn en werkt je airco minder efficient.

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:55

sjirafje

No inspirational quotes here

Ik zou toch adviseren om de lucht inlaat zo min mogelijk te beperken. Hoe meer warmte je kunt afvoeren hoe efficiënter de airco werkt. Die aircobuizen zijn op banggood, aliexpress etc in diverse maten te verkrijgen. Als je kiest voor verzending vanaf een EU warehouse heb je er vaak al binnen 5 dagen voor een redelijke prijs een in huis.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

• ManIkWeet
Dat is het vooral, kleinere aanvoerslang kan maar elke restrictie gaat ten kosten van je efficientie.

Je kan goed met een energiemeter uitlezen hoe hard de compressor moet werken, op vol vermogen gebruikt mijn AC 1800W, maar ik zie hem bijvoorbeeld 's avonds 'slechts' 900W gebruiken.

Hoe heter de warme kant is, hoe harder de compressor moet persen om het gas tot vloeistof te krijgen, voordat het door het ventiel naar de koude kant stroomt om daar weer (door warmte op te nemen) tot gas te vormen voor 't volgende ventiel.

Met een dubbele slang is het lucht dat je gebruikt om af te koelen warmer (want buitenlucht) en dus moet je compressor harder werken, maar je gebruikt minder van het vloeibare gas aan de koude kant omdat je geen binnenlucht meer verspilt. Dat zorgt weer dat de compressor minder hoeft te werken en af slaat als de gewenste temperatuur is bereikt.

Wat ook wel een interessant 'minpuntje' is van de dubbele slang:
De airco weet niet dat ie een dubbele slang heeft, dus op 't moment dat ie afslaat zet ie ook de ventilator voor de warme kant uit... terwijl die prima nog een theoretische berg afgekoeld zou kunnen worden met onze buitenlucht mod. Die warmte straalt dus (nog steeds) de kamer in.

[ Voor 21% gewijzigd door ManIkWeet op 11-08-2022 14:09 ]

• Nattekat
Jazsie schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:36:
Wat versta je onder iets kleiners @Nattekat ?

Warme lucht zet uit dus in die zin is het minder erg.

Beste is natuurlijk zelfde maat, echter kan je het ook gewoon effe aanzien. Indien het echt te klein is zal de airco compressor uitgaan terwijl de temperatuur nog niet behaald is. Dit omdat ie dan de warmte niet kwijt krijgt.
Blijft ie wel lopen dan kan het nog steeds te klein zijn en werkt je airco minder efficient.
De afvoer is 140mm, de aanvoer is 120mm plus nog de paar plekken waar ie 'lekt'. Tot dusver houdt ie het prima vol en ook de uitgeblazen lucht is koel. Die efficiëntie is helaas lastig te meten, het is lastig te voorspellen hoe het was gelopen zonder tweede slang en het vermogen is met de huidige hitte altijd 100%. De afvoer is wel een flink stuk warmer dan eerst, dus er gaat in ieder geval iets goed.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-10 07:44
Volgens mij kun je de aanvoerslang-mod beter niet doen. Want zonder kan de airco de koude lucht die al in de ruimte is gebruiken. Dat er ergens anders in huis, warmere lucht wordt aangezogen lijkt me van minder groot belang dan dat de airco koudere lucht gebruikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ManIkWeet
Arnout schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:51:
Volgens mij kun je de aanvoerslang-mod beter niet doen. Want zonder kan de airco de koude lucht die al in de ruimte is gebruiken. Dat er ergens anders in huis, warmere lucht wordt aangezogen lijkt me van minder groot belang dan dat de airco koudere lucht gebruikt.
AC koelt lucht af -> persoon blij
AC gebruikt zojuist gekoelde lucht om zichzelf af te koelen en gooit 't naar buiten -> warme lucht komt binnen via kieren -> persoon minder blij want hogere stroomrekening en meer herrie
Persoon mod AC zodat ie zichzelf afkoelt met (iets warmere) lucht van buiten -> persoon weer blij

[ Voor 7% gewijzigd door ManIkWeet op 11-08-2022 15:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik heb voor dit soort dagen/weken een semi vaste opstelling, met een gegronde 18mm MDF plaat (luchtdicht/waterdicht) in de raamopening van mijn slaapkamer staan. 2 slangen zodat ik de juist gekoelde lucht niet naar buiten blaas en via de gecreëerde onderdruk warme lucht weer in huis haal. 2 slangen werkt gewoon veel beter.

Tot nog toe, heb ik de airco echter niet langer dan zo nu en dan een uurtje voor het slapen gaan, hoeven gebruiken. Even de temperatuur van 23 naar 20 graden brengen. Voor de rest kunnen de plafondventilatoren in de woonkamer en slaapkamer het prima alleen af. In de woonkamer heb ik het deze zomer, ook nog niet warmer gehad dan 23,5 graden.

Sinds 2020 heb ik screens voor de woonkamer ruiten(zuidwest en zuidoost). En sinds dit voorjaar heb ik alle slaapkamerruiten boven en zijdeuren beneden (allen op zuidoost) voorzien van warmtewerende folie(buitenkant).
In de jaren hiervoor, werd het gerust 28+ graden in huis bij warme dagen. De ruiten voelden ook echt aan als radiatoren. Nu voel je amper nog zonnewarmte.
Nu overdag gewoon alles dicht, en zodra de temperatuur 's avonds buiten lager is dan binnen, alle ruiten en deuren open.
De warmte buiten houden is zoveel effectiever en goedkoper, dan de hele dag zo'n mobiele airco te laten draaien.(+ die ongelofelijke teringherrie)

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• ManIkWeet
Weer een dingetje geleerd...
De aanzuigslang die ik gebruik is nogal slap, heeft wel een metalen spiraal maar kan nog steeds vrij makkelijk over zichzelf vouwen...

Dat belemmerd de aanzuig behoorlijk, en is hoorbaar in het geluid die de ventilator maakt! Een soort hoge fluit is het gevolg van een beperkte luchtaanvoer...

Mijn oplossing was gelukkig vrij simpel, gewoon de slang wat inkorten zodat ie niet meer over zichzelf kan vouwen :)

Ik denk wel dat ik uiteindelijk een grotere diameter (150 ipv 120) ga kopen...

[ Voor 9% gewijzigd door ManIkWeet op 11-08-2022 18:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gkoow
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-12-2022
Wat doen jullie met de derde slang en de condens?

Heb dus de mod en nu ook een derde slang maar ik merk dat er condens op de slang komt. Weet niet of dat heel erg is though

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Awclz-wrikZwLDQZRThJVhX11Fo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wXm1BsKClGECkom1ssWkEmfF.jpg?f=fotoalbum_large

Even ter illustratie haha ben nu wel klaar voor hopelijk. Het is meer een hobby dan daadwerkelijk kosten mijdend.

• Jazsie
Nattekat schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:48:
[...]

De afvoer is 140mm, de aanvoer is 120mm plus nog de paar plekken waar ie 'lekt'. Tot dusver houdt ie het prima vol en ook de uitgeblazen lucht is koel. Die efficiëntie is helaas lastig te meten, het is lastig te voorspellen hoe het was gelopen zonder tweede slang en het vermogen is met de huidige hitte altijd 100%. De afvoer is wel een flink stuk warmer dan eerst, dus er gaat in ieder geval iets goed.
Zolang je compressor niet uitvalt door "te warm" en het werkt zou ik niet verder kijken, efficiëntie meten is inderdaad lastig...
Gkoow schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:04:
Wat doen jullie met de derde slang en de condens?

Heb dus de mod en nu ook een derde slang maar ik merk dat er condens op de slang komt. Weet niet of dat heel erg is though

[Afbeelding]

Even ter illustratie haha ben nu wel klaar voor hopelijk. Het is meer een hobby dan daadwerkelijk kosten mijdend.
Hand doek eronder :).

Beste is ook hier een geïsoleerde slang te gebruiken, dit kan je zomaar paar graden schelen in de koude lucht die er uit komt.

Verder kan het geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkoow
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-12-2022
Jazsie schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 23:03:
[...]

Zolang je compressor niet uitvalt door "te warm" en het werkt zou ik niet verder kijken, efficiëntie meten is inderdaad lastig...

[...]

Hand doek eronder :).

Beste is ook hier een geïsoleerde slang te gebruiken, dit kan je zomaar paar graden schelen in de koude lucht die er uit komt.

Verder kan het geen kwaad.
Thanks ik ga het proberen kan ik tevens een tape gebruiken? Of gaat condens er dan onder zitten? Reden is. Die slang met glaswol was wel een dingetje. En me hele arm was aan het jeuken en irriteren. Was even vergeten hoe klein die deeltjes zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

verwijderd.

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2022 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Gkoow schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 08:11:
[...]
Thanks ik ga het proberen kan ik tevens een tape gebruiken? Of gaat condens er dan onder zitten? Reden is. Die slang met glaswol was wel een dingetje. En me hele arm was aan het jeuken en irriteren. Was even vergeten hoe klein die deeltjes zijn
Tape denk ik niet, doe dan een handdoek er om heen of een oud kleed. Dat voorkomt al condens en isoleerd gelijk je buis.

Ja, je moet inderdaad opletten met glaswol, ik heb de uit einden dicht gemaakt zodat je er geen last van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nattekat
Jazsie schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 23:03:
[...]

Ik heb eigenlijk het idee dat de scheiding tussen binnen en 'buiten' niet zo goed is als ik gehoopt had. Er is wel een luchtstroom door de slang, maar die is bij lange na niet zo groot als wat er naar buiten geblazen wordt. Resultaat is nog steeds onderdruk gecombineerd met een compressor die minder goed gekoeld wordt.

Om dat op te lossen zou de airco ook in twee compartimenten opgedeeld moeten worden. Dat is om meerdere redenen niet echt wenselijk. Ik denk ook niet dat de luchtstroom dusdanig is dat een bredere slang dat verbetert, dus we zullen het er maar mee moeten doen. Elke liter lucht dat door de inlaat gaat is er eentje minder die gekoeld moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:48
Nattekat schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:39:
[...]

Ik heb eigenlijk het idee dat de scheiding tussen binnen en 'buiten' niet zo goed is als ik gehoopt had. Er is wel een luchtstroom door de slang, maar die is bij lange na niet zo groot als wat er naar buiten geblazen wordt. Resultaat is nog steeds onderdruk gecombineerd met een compressor die minder goed gekoeld wordt.

Om dat op te lossen zou de airco ook in twee compartimenten opgedeeld moeten worden. Dat is om meerdere redenen niet echt wenselijk. Ik denk ook niet dat de luchtstroom dusdanig is dat een bredere slang dat verbetert, dus we zullen het er maar mee moeten doen. Elke liter lucht dat door de inlaat gaat is er eentje minder die gekoeld moet worden.
Dan zal je de behuizing open moeten maken en de scheiding die wel aanwezig is moeten verbeteren, piepschuim en kit doen wonderen😉

https://i.imgur.com/Ize62RV.jpg

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwik
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-09-2022
Ik heb een inventum drs7000ac mobiele airco, en ook een 2e slang aangelegd, klopt het zo?
Ongetwijfeld nog niet helemaal je van het qua geïsoleerde afvoerslang, en ook de diameter van de aangelegde slang is 125mm, waar de afvoerslang 150mm is etc..
Maar vroeg me af of het verder wel goed is zo, of heb ik het verkeerde rooster aangepakt 🙈.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szS3CkI6YKiNbOHsSl8Mhuh11xA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mgRGpPu1Uz4XUo6l8xsDFzUk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BF6aNmtOumZIdYGazIGeFVvclg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eilfzJ3NpjCzeNs4aDxID5T5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tcDHVxudOVK_SJJ1BBsAaqNLxiU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZmRblQbY1zhHqWiB0uDem0Ii.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door Kwik op 12-08-2022 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
@Kwik 11 is de luchtuitlaat, dus de warme kant, je geisoleerde slang zou beter daarop kunnen (mits ie dezelfde diameter heeft als de originele)

En nu ook met je raamopstelling, de warme uitvoerslang kan je beter aan de bovenkant hebben, want warme lucht stijgt (nu rechtstreeks in je 'koude' buitenlucht aanvoer).

[ Voor 8% gewijzigd door ManIkWeet op 12-08-2022 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwik
ManIkWeet schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:53:
@Kwik 11 is de luchtuitlaat, dus de warme kant, je geisoleerde slang zou beter daarop kunnen (mits ie dezelfde diameter heeft als de originele)

En nu ook met je raamopstelling, de warme uitvoerslang kan je beter aan de bovenkant hebben, want warme lucht stijgt (nu rechtstreeks in je 'koude' buitenlucht aanvoer).
Ik had de slangen eerst andersom inderdaad maar las online dat die afvoerslang het liefst niet verticaal loopt..verder is die chroomkleurige slang helaas 125mm en de witte originele 150mm.

[ Voor 7% gewijzigd door Kwik op 12-08-2022 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De slangen kunnen niet zomaar andersom omdat de witte slang koppelstukken heeft die eenvoudige montage gemakkelijk maakt.

De warme kant invoer is veeeeeeel te klein. Achter het gehele rooster zit een radiator en hier komt de aanvoerlucht maar op een klein deel van die radiator.

Ik een zelfde airco maar dan van de Lidl en de fabricant is Midea.

Ik heb op het onderste rooster afwasbak van Curver geplaats met een flens van 160mm. De toevoerslang is ook 160mm en genoeg lucht om daarna via de 150mm standaard slang afgevoerd te kunnen worden.

https://gathering.tweaker...message/72157584#72157584

De afvoerslang is te isoleren door die in een 160mm geïsoleerde slag te schuiven of zoals iemand dat eerder een geluiddempende slang te kopen en daar de witte slang in te schuiven. De witte slang geef veel wamte af.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2022 13:32 . Reden: link naar foto's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwik
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:21:
De slangen kunnen niet zomaar andersom omdat de witte slang koppelstukken heeft die eenvoudige montage gemakkelijk maakt.

De warme kant invoer is veeeeeeel te klein. Achter het gehele rooster zit een radiator en hier komt de aanvoerlucht maar op een klein deel van die radiator.

Ik een zelfde airco maar dan van de Lidl en de fabricant is Midea.

Ik heb op het onderste rooster afwasbak van Curver geplaats met een flens van 160mm. De toevoerslang is ook 160mm en genoeg lucht om daarna via de 150mm standaard slang afgevoerd te kunnen worden.

https://gathering.tweaker...message/72157584#72157584

De afvoerslang is te isoleren door die in een 160mm geïsoleerde slag te schuiven of zoals iemand dat eerder een geluiddempende slang te kopen en daar de witte slang in te schuiven. De witte slang geef veel wamte af.
Ik ga die slangen dan toch maar omgooien, komt wel goed qua fitting. Dan heb ik meteen een grotere voor de aanvoer en een soort van geïsoleerde voor de afvoer. De luchtadapterplaat heb ik lasergesneden van triplex, zal een nieuwe luchtbox maken met meer inhoud (dieper) en dan die witte slang er aan hangen 👍🏻.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
Weet iemand of een aluminiumslang zoals deze:
https://www.gamma.nl/asso...50-mm-1-5-meter/p/B118032
Nog een verbetering op kan leveren TOV gewoon een plastic variant?
Als in, betere isolatie (want infrarood reflectie)?

Want plastic geleid minder goed warmte, maar neemt ook weer meer infrarood straling op, dus verwarmt sneller?

De reden dat ik 't vraag is omdat ik geen interesse heb in een glas/steenwol geïsoleerde slang (te inflexibel), en prijsverschil tussen een plastic/aluminiumslang is nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nattekat
wizzopa schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:53:
[...]

Dan zal je de behuizing open moeten maken en de scheiding die wel aanwezig is moeten verbeteren, piepschuim en kit doen wonderen😉

https://i.imgur.com/Ize62RV.jpg
Dat gaat helaas ten koste van een goede waterafvoer, en los daarvan ben ik niet zo'n voorstander van aanklooien met mijn prijzige airco. Zo'n goedkoop Karwei ding had ik veel minder moeite mee gehad.

Misschien een leuk projectje voor de volgende zomer als de energieprijs niet meer zo relatief gunstig is. De komende dagen gaat ie niet meer uit en daarna zie ik weinig hete dagen meer in de vooruitzichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HopNotch
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:43
Ik had er een verhuisdeken omheen gebonden voor wat meer isolatie. Door het deken ontstaat er geen condens meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
ManIkWeet schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:45:
Weet iemand of een aluminiumslang zoals deze:
https://www.gamma.nl/asso...50-mm-1-5-meter/p/B118032
Nog een verbetering op kan leveren TOV gewoon een plastic variant?
Als in, betere isolatie (want infrarood reflectie)?

Want plastic geleid minder goed warmte, maar neemt ook weer meer infrarood straling op, dus verwarmt sneller?

De reden dat ik 't vraag is omdat ik geen interesse heb in een glas/steenwol geïsoleerde slang (te inflexibel), en prijsverschil tussen een plastic/aluminiumslang is nihil.
Weinig verbetering denk ik. De met steenwol omklede slangen werken het beste. Ik heb ze vorig jaar gebruikt. En ten opzichte van de standaard spiraalbuis, de alu variant en die witte Gamma vodjes, geeft de slang met steenwol veel minder lawaai, geen afstraling van warmte en geen condens.

Ze zijn alleen ontzettend onhandig met monteren. De plukken steenwol liggen door je hele huis, de binnenste buis is ontzettend kwetsbaar (scheurt heel snel). En het is een crime om de slangenklemmen goed vast te krijgen.

Ik heb daarom de originele buis in 2'en gesneden. Mijn airco staat op ongeveer 40 cm van de raamopening, dus ideaal. De slang past daarnaast perfect om de in en uitlaat flensen, dus geen slangenklemmen meer nodig.
Ik heb een handdoek om de 2 buizen geslagen om het licht van buiten te blokken, en het helpt ook meteen tegen het ruisgeluid en de warmte afgifte.

[ Voor 5% gewijzigd door kendo op 12-08-2022 14:30 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

HopNotch schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:59:
[...]

Ik had er een verhuisdeken omheen gebonden voor wat meer isolatie. Door het deken ontstaat er geen condens meer.
Wij gebruiken onze winterdekbedden in de zomer sowieso niet, die kan je ook prima om zo'n slang binden :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Kwik Laat de plastic slang en deze passen die bij de airco en isoleer hem voor het geluid en de warmte.

Gebruik voor de warme invoer waar jij een nieuwe plaat met meer ruimte een 160mm slang en die hoeft niet geïsoleerd te zijn.

@ManIkWeet De warme lucht in de slang straalt en wel materiaal maakt dan niet zoveel uit. Gebruik een geïsoleerde slang want die houdt warmte en geluid tegen.
Die zijn echt wel flexibel maak hele scherpe bochten worden moeilijk maar dat moet sowieso niet doen tenzij dat met buizen gaas.

Kijk op ventilatieland of ventilatieshop etc. daarvoor. Ik gebruik Sonoconnent 160mm en die kost 40 Euro voor tien meter.

@Garyu Gewicht!? Of zijn het dekbedden?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2022 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwik
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:47:
@Kwik Laat de plastic slang en deze passen die bij de airco en isoleer hem voor het geluid en de warmte.

Gebruik voor de warme invoer waar jij een nieuwe plaat met meer ruimte een 160mm slang en die hoeft niet geïsoleerd te zijn.

@ManIkWeet De warme lucht in de slang straalt en wel materiaal maakt dan niet zoveel uit. Gebruik een geïsoleerde slang want die houdt warmte en geluid tegen.
Die zijn echt wel flexibel maak hele scherpe bochten worden moeilijk maar dat moet sowieso niet doen tenzij dat met buizen gaas.

Kijk op ventilatieland of ventilatieshop etc. daarvoor.

Thanks, zou wel beter zijn ja.. even kijken op Amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:47:

Kijk op ventilatieland of ventilatieshop etc. daarvoor. Ik gebruik Sonoconnent 160mm en die kost 40 Euro voor tien meter.

Dekbedden dus * :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwik
Hoe zijn hier de meningen m.b.t. plaatsing afvoerslang warme lucht, in mijn geval beter zo rechtaan horizontaal mogelijk of toch verticaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szS3CkI6YKiNbOHsSl8Mhuh11xA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mgRGpPu1Uz4XUo6l8xsDFzUk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BF6aNmtOumZIdYGazIGeFVvclg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eilfzJ3NpjCzeNs4aDxID5T5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-10 20:06

Creesch

bla bla!

Kwik schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:50:
Hoe zijn hier de meningen m.b.t. plaatsing afvoerslang warme lucht, in mijn geval beter zo rechtaan horizontaal mogelijk of toch verticaal?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ivm condensatie en weerstand zo kort mogelijk en met minimaal hoogte verschil. Heb ik iig altijd begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwik
Creesch schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:51:
[...]

Ivm condensatie en weerstand zo kort mogelijk en met minimaal hoogte verschil. Heb ik iig altijd begrepen.
Dat begreep ik er ook uit als ik er naar google, maar ik snap ook dat in mijn opstelling de warme lucht omhoog blaast en weer in de aanzuig terecht komt :/.. helaas komt dit raam mij het beste uit. Ik ga de afvoerbuis wel zoveel mogelijk weg laten blazen op de een of andere manier 🤔.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

Kwik schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:24:
[...]

Dat begreep ik er ook uit als ik er naar google, maar ik snap ook dat in mijn opstelling de warme lucht omhoog blaast en weer in de aanzuig terecht komt :/.. helaas komt dit raam mij het beste uit. Ik ga de afvoerbuis wel zoveel mogelijk weg laten blazen op de een of andere manier 🤔.
Ik denk niet dat het heel veel uit maakt gezien de afstand. De lucht wordt van het raam weggeblazen en brengt ook de buitenlucht in beweging waardoor de aangezogen lucht sowieso niet zo warm zal zijn als de uitgeblazen lucht.

Kan je ze overigens niet naast elkaar plaatsen met ietwat tussenruimte? Warme lucht gaat omhoog en als je de afvoer slang ook nog verder laat uitsteken komt er nog minder bij de invoer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

De warme slang kun je ook isoleren met radiatorfolie. Dat werkte bij mijn oude airco erg goed.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwik
sjirafje schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:48:
De warme slang kun je ook isoleren met radiatorfolie. Dat werkte bij mijn oude airco erg goed.
Goed idee.
Ik ben gegaan voor wat ik had liggen 🙈.
Oude yogamat als isolatie, slangen verplaatst, nieuwe luchtdoos gefabriekt, oude ge-repurposed als verticale plaat voor afvoerslang welke zo te klemmen is in het raamkozijn, aanvoerslang met een 90° bocht wegwijzend van de afvoerslang, verduisterend gordijn bedekt de boel, slangen als volgt opgesteld;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YcvxJnL1wURww-Qr6q2v75rmRmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dlqr0jKer4J1XeRcHPfLJgJy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6P6DyOVcsKCI_ckSYDf3qKjiOI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5MpqdWCAinI6R1UUTnOASzGm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb weer wat temperatuur metingen gedaan.

De aanvoer lucht temperatuur voor het warme deel is 17,5 en 46,9 als het naar buiten gaat. De lucht haal ik uit de kruipruimte en daar is het nog koel vergeleken met de plus 30 graden buiten.

De koude lucht bij de airco is 11,4 graden en na 8 meter aan slang, nog 13, 2 graden. De bijna twee graden verlies onderweg is aan communicerende luchtvolumes dus in werkelijkheid geen echt verlies.

Als het door een niet gekoelde ruimte moeten gaan dan zou ik de geïsoleerde slang pakken die weer in zijn doos heb geperst.

De woonkamer is nu 22 graden en kwam van 25 graden. In de nacht is pas laat een stuk koeler en dat gebruik ik ook om de tempratuur in het gehele huis naar beneden te brengen door te ventileren.

@Kwik denk eraan om de bochten zo geleidelijk mogelijk te laten verlopen en het lijkt erop dat yoga mat een scherpe hoek veroorzaakt. Als je nog aluminium folie aan de binnenkant doet van de mat is de werking nog een keer beter.
De nieuwe groter bak geeft die al een beter resultaat?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2022 14:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ManIkWeet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6Jm8qcPkbor7IGKxAgmxQ98ycs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QL2F8CJjDMfU1rO6jVQBYC5M.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn 345 euro (nu 300) airco (claimt 12000btu) is goed bezig 😁
Ik negeer alle kosten voor slangen, tochtstrip, 3d printer werk etc...
4x5 dus 20m2 kamer is niet zo groot natuurlijk maar hij is ook slecht geïsoleerd, zolder erboven is 32°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 04-10-2023
Ik weet het zo net nog niet, afgelopen zaterdag heb ik mijn monoblok aangesloten zoals hier boven met in en uitlaat van buiten en ik heb de hele dag de temperatuur in de gaten gehouden

6:40 = 24.9 graden: ramen en deuren open gedaan
7:50 = 23,7 graden: Mijn vriendin ging weg, deuren en ramen dicht ivm huisdieren
Ik ben opgestaan, naar de bouwmarkt gegaan en geknutseld
10:30 = 25,1 graden, airco kon aan op de aanbevolen manier
11:30 = 23,8 graden

Dit heb ik vol gehouden tot ongeveer 17:45 waar ik de airco op volle kracht heb laten draaien

Toen moest ik weg
18:15 = 24,5
19:00 = 25,0
20:15 = 25,3
Niet veel later de ramen en deuren weer open gedaan en toen begon het van nature weer af te koelen
om middernacht was het 24,5

Eigenlijk kun je dan stellen dat de mobiele airco zijn werk deed tijdens het draaien, maar zodra die uit ging werd het al snel weer de oude temperatuur

ervaren jullie hetzelfde?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

De warmte zit in de muren en vloeren en die geven dat door aan lucht in de ruimtes.

De airco kloelt de lucht en die koelt ook weer de muren. Of beter, bengt de warmte afgifte omlaag. Zet je aico uit dan is de warmte afgifte niet meer lager en het dan al snel weer warmer.

In de avond is het koeler maar de warmte zit nog in de muren en vloeren en helpt koele lucht van buiten die ook weer binnen weer koelt.

Als het warm wordt dan is hier dat binnen na anderhalve dag pas echt te merken. Daarna begint de ochtend al met 'voorverwarmde' muren en vloeren en zo moet airco meteen al hard werken.

Als het koel is gedurende nacht goed koelen dmv ventileren en zet desnoods ook de centrale ventilatie op hoog. Hoe meer koude lucht binnenkomst des te gemakkelijker het is voor de aico. En hoe gemakkelijker het is voor de aico des te fijner is het voir de bewoners en huisdieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wilde nog eens het onderwerp van een buisventilator doen.

Gisteren eas het beneden koeler maar boven nog steeds warm. Ik veranderde de opstelling en sloot de 10 meter slang aan op de koude inlaat en de gekoelde lucht bleef bij de airco.

Mijn idee was dat ik boven warm weghaal en beneden dat aanvul met koude lucht. De koude lucht zo steeds meer plaats van waar de warme lucht weggaat.

Nu heb ik de indruk dat er teveel weerstand was in deslang naar beneden. Nu gebruik ik een bak om de slang te koppelen aan de airco.

Als ik een buisventilator gebruik dan kan ik teveel druk generen en de airco ventilator krijgt dan een push en kan de regelelectronica beschadigen.

Nu wat als ik redelijk groot gat maak in de bak en de uitgenomen stuk plastic wat groter maak of een ander licht materaal neem en dat scharnierend over die opening leg.

De aico zuigt lucht aan en zorgt voor onder druk. De buisventilator zorgt voor overdruk. De airco verwerkt de aangeboden lucht en wat over is aan overdruk gaat via de het extra gat of gaten er weer uit. Ik denk zelfs dat de gaten alleen gesloten hoeven te worden als er geen buisventilator gebruikt wordt.

Een soort zelfregelend systeem wat ook het lager schakelen van de airco zou kunnen opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
ETH0.1 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 21:43:
[...]
Eigenlijk kun je dan stellen dat de mobiele airco zijn werk deed tijdens het draaien, maar zodra die uit ging werd het al snel weer de oude temperatuur

ervaren jullie hetzelfde?
Klopt, warmte zit in de muren. Hier gaat ook de temperatuur snel weer omhoog wanneer airco uit gaat.

En daar zit dus het voordeel van een split unit, deze kan naast dat je geen last hebt van onderdruk etc ook nog in lage "toeren" draaien waardoor je dus constant de ruimte koel kan houden zonder dat ie op vol vermogen hoef te draaien.

Op de slaapkamer heb ik de airco in de badkamer gezet, ingesteld dat de airco uit gaat wanneer temperatuur is bereikt. Deze staat helaas constant te pendelen omdat temperatuur binnen 15-30min weer is naar de "oude" warme temperatuur.

Maar als je geen keus hebt is het beter dan weg smelten >:).

Ander conclusie: Het blijft energie sluipers :+.
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:26:
Ik wilde nog eens het onderwerp van een buisventilator doen.

Gisteren eas het beneden koeler maar boven nog steeds warm. Ik veranderde de opstelling en sloot de 10 meter slang aan op de koude inlaat en de gekoelde lucht bleef bij de airco.

Mijn idee was dat ik boven warm weghaal en beneden dat aanvul met koude lucht. De koude lucht zo steeds meer plaats van waar de warme lucht weggaat.

Nu heb ik de indruk dat er teveel weerstand was in deslang naar beneden. Nu gebruik ik een bak om de slang te koppelen aan de airco.

Als ik een buisventilator gebruik dan kan ik teveel druk generen en de airco ventilator krijgt dan een push en kan de regelelectronica beschadigen.

Nu wat als ik redelijk groot gat maak in de bak en de uitgenomen stuk plastic wat groter maak of een ander licht materaal neem en dat scharnierend over die opening leg.

De aico zuigt lucht aan en zorgt voor onder druk. De buisventilator zorgt voor overdruk. De airco verwerkt de aangeboden lucht en wat over is aan overdruk gaat via de het extra gat of gaten er weer uit. Ik denk zelfs dat de gaten alleen gesloten hoeven te worden als er geen buisventilator gebruikt wordt.

Een soort zelfregelend systeem wat ook het lager schakelen van de airco zou kunnen opvangen.
Vraag me af of dat in de praktijk goed werkt. Al haal je warme lucht boven weg, warmte stijgt en dus zal het boven warm blijven.

Of je moet zodanig veel lucht verplaatsen, denk niet dat je airco dat lukt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Was het niet dat de voorheen warme lucht gekoelt word door de airco. Het is min of meer een gesloten systeem.

De lucht kan ook kruizen. Warme lucht gaat naar de inlaat aan de warme zijde en gaat via de radiator naar buiten. Koelere lucht vanuit de kruipruimte via de koude inlaat weer de ruimte in.

Ik denk nu, dat het net zo effectief is als de koude lucht van de airco direct naar boven te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-10 10:26
Bij deze weet je nu dat het niet toegestaan is om via het forum iets aan te bieden.

[ Voor 93% gewijzigd door Standeman op 24-08-2022 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Anniedrew Kijk eens bij de koelkasten.

https://tweakers.net/koelkasten/aanbod/

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2022 12:45 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• spirit21
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-07-2024
Goeiedag allen,
terug van weg geweest dit is mijn 2de post, op deze topic. de zoek tocht om me airco zo efficient mogelijk temaken. buiten de 2de slang die ik op me airco heb zitten, heb ik ook ergens anders aan zitten denken wat ik van de week op mijn airco heb gemonteerd. zo heb ik wel eens gezien in de US dat ze een swamp cooler buiten op de compressor en condenser hebben. maar ik weet ook dat mobile airco's de condens langs de condenser laten gaan om die extra tekoelen er zit zelf een motertje in die de condens water tegen de condenser sproeit. dus heb ik een automatische vul systeem gemaakt wat er voor zorgt dat er altijd water in de opvang bak zit van de airco. en de resultaat liegt er niet om. normaal heb ik ongeveer een delta van 10 graden dus momenteel 32 graden buiten betekende 22 graden van airco. nu met de swamp effect geeft de airco ALTIJD! 12 graden uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EH8uULc-J3IQrL7LnP_CmaEp2wY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2i7FsEjI22tCOHdeJjZjSHSL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFSDA7rVJNnHEu1Qf6Dz99MgKAA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yR2X2MQYGdoZhcTB2WVO30tv.jpg?f=fotoalbum_tile

• Jazsie
Ziet er goed uit @spirit21, moet toch ook effe vragen wat dat flesje met water doet :+ ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
Jazsie schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:56:
Ziet er goed uit @spirit21, moet toch ook effe vragen wat dat flesje met water doet :+ ?
Water gekoelde condensor😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Leuk idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Weet iemand toevallig wat het profiel van die standaard aircoslang is?

Ik heb gemeten en kwam uit op 130mm als binnenkant, met daaromheen een schroefdraad van 15mm hoog en ongeveer 5.6mm diep.

Die heb ik in Fusion 360 gemodelleerd en uitgeprint, maar hij zit nog erg los en na een tijdje blaast de airco de slang eruit.

Models: https://www.thingiverse.com/thing:5479892 (gaat dan om de tweede voor de schroefdraad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Oon schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 03:01:
Weet iemand toevallig wat het profiel van die standaard aircoslang is?

Ik heb gemeten en kwam uit op 130mm als binnenkant, met daaromheen een schroefdraad van 15mm hoog en ongeveer 5.6mm diep.

Die heb ik in Fusion 360 gemodelleerd en uitgeprint, maar hij zit nog erg los en na een tijdje blaast de airco de slang eruit.

Models: https://www.thingiverse.com/thing:5479892 (gaat dan om de tweede voor de schroefdraad).
Sowieso tyrapje eromheen doen?

Wat is de standaard airco slang? Die van mij heb ik op 145 mm gemodelleerd. Past net met moeite.

Toevallig van een eigen versie, net eentje in ABS van de printer getrokken, de PLA had het langzaam begeven. Maar ik heb sowieso overal een tyrapje (eigenlijk drie aan elkaar) omheen zitten. Blijft anders niet goed zitten, met die geïsoleerde slangen die ik heb.

[ Voor 4% gewijzigd door sugarlevi01 op 26-08-2022 04:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

sugarlevi01 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 04:08:
[...]

Sowieso tyrapje eromheen doen?

Wat is de standaard airco slang? Die van mij heb ik op 145 mm gemodelleerd. Past net met moeite.

Toevallig van een eigen versie, net eentje in ABS van de printer getrokken, de PLA had het langzaam begeven. Maar ik heb sowieso overal een tyrapje (eigenlijk drie aan elkaar) omheen zitten. Blijft anders niet goed zitten, met die geïsoleerde slangen die ik heb.
Ik heb de slang zelf met zo'n slangklem vastzitten, vandaar dat ik wat extra randjes in dat model heb getekend. Dat werkt op zich prima, al zie ik inderdaad dat nu ik 'm met maar 4 schroeven vast heb zitten (ipv alle 8) dat hij vrijwel meteen begint te vervormen op die naad. Ook zijn die slangklemmen niet aan te draaien tegen een flexibele buis, dus daar moet ik nog iets anders voor zoeken, maar voor nu werkt het prima met wat extra tape erbij.

Maar het ging mij meer om de andere kant, die de airco in gaat. Ik zal de binnenmaat van dat gat nog eens meten voor de zekerheid, kan goed dat het 145 is. Dan zou ik dus op 140 buitenkant buis + 5mm schroefdraad uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@spirit21 Als ik voor een langere tijd achtereen de airco aanzet dan leg ik de afvoerslang voor condens omhoog en kan zo meteen het niveau zien. Die slang zit halverwege op de condens opvangbakje. Die opvangbak heeft een overloop die dan naar het reservoir gaat en onderweg koelt die dan extra de warme kant van de airco.

Als ik de airco aanzet dan zie ik al meteen water in de slang komen en bij anderhalve centimeter stijgt het niveau niet meer en stroomt het over naar het warme deel. Als de airco uitzet dan doe ik de slang weer in condens opvang fles die ik normaal gebruik bij ontvochtigen.

Laat de airco dan nog even lopen en zet hem daarna op ventileren dan kan alles even drogen. Ik doe dat voor zo'n tien minuten.

Als ik de airco voor de winter wegzet dan moet ook het onderste reservoir leegmaken en de airco 12 uur ventileren (handleiding)...dat is wel lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spirit21
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-07-2024
ik heb effe een simpele tekening gemaakt van wat ik gedaan heb.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rkHvVOWFRn4ySdm-Qe8MM2OniU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5a7qYqp2vcOK677MuQOWZanA.jpg?f=fotoalbum_large

link de airco/condensor en rechts de fles met water. en de zwarte cirkel is een wieltje aangedreven door een motor die water tegen de condensor aan sproeit.

maar het probleem is gewoon dat er bij mij zo weinig(bijna niets) condens van de airco komt word de warmte kant dus ook nooit goed gekoeld door condens. vandaar deze oplossing.

en in "normale" omstandigheden heb ik dit niet nodig het was gisteren gewoon SUPER! warm.

en ontvochtigen of koelen maakt niets uit het heeft allemaal temaken met de "dew point" dus verschil tussen kamertemperatuur en evaporator + luchtvochtigheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Ik vermoed dat je airco hier ook zuiniger van wordt. Het verbruik wordt met name bepaald door hoe heet de condensor wordt, hoe heter hoe meer moeite de compressor moet doen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga er vanuit dat het airco seizoen voorbij is en ik wil iedereen op het hart drukken om de airco niet zo op te bergen zonder eerst in de handleiding op te zoeken wat te doen als de airco een lange tijd niet gebruikt gaat worden.

Meestal bestaan die handelingen uit het aftappen van condenswater, vaak twee aftappunten, en het laten draaien op de ventilatiestand voor enkele uren.

Zo voorkom je dat zich in de airco schimmel of bacteriën gaan nestelen en zo geen stinkende airco hebt als je de volgende zomer weer gebruik wil maken de airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:28
Er is weer wat warmte in aantocht en nu we op zolder slapen ga ik de theorieën en uitvoeringen van dit topic proberen hier in praktijk te brengen, TBC! Meestal doe ik dit soort dingen te laat :*) nu hopelijk op tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Er is weer leven in dit topic :).

Vorig jaar die van mij aangepast maar ben niet echt te vreden. Eens kijken of er nog wat valt aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
Weet iemand nog een goede tijdelijke oplossing voor zonwering?
Ik ben niet echt geïnteresseerd in het besteden van 100en euros voor een permanente oplossingen, en mijn ramen zijn zo enorm groot dat m'n airco moeite heeft zelfs met de modificaties!

Ik zat zelf te denken aan het spannen van een fleece deken (plaid op zeeman.com) of 2, maar misschien heeft iemand een beter idee :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aap1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:30
Wat vinden jullie van de inventum AC127WSET? Dit is een mobiele airco met een soort van 2 slangen in 1 principe. Zou zoiets beter werken dan het aanpassen van een andere airco naar een twee slangen systeem?
ManIkWeet schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:47:
Ik ben niet echt geïnteresseerd in het besteden van 100en euros voor een permanente oplossingen, en mijn ramen zijn zo enorm groot dat m'n airco moeite heeft zelfs met de modificaties!

Ik zat zelf te denken aan het spannen van een fleece deken (plaid op zeeman.com) of 2, maar misschien heeft iemand een beter idee :+
ik heb in het verleden ooit van die autoruit dekens aan de buitenkant van mijn ramen gehangen om de warmte buiten te houden. Dat werkte verassend goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:06

franssie

Save the albatross

@aap1 lijkt me een goede die AC127WSET, lees zelfs dat ie lucht van buiten aanvoert dus je hebt ook gelijk ventilatie?
In ieder geval hoef je 'm niet meer om te bouwen.
De reviews op de site van de fabrikant (...) zijn ook erg positief. https://www.inventum.eu/k...ioners/ac127wset/#reviews

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

ManIkWeet schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:47:

Ik heb vorige week een schaduwdoek besteld, kostte een 40 euro voor een doek van 4mx3m. Wat spanhaken/draadspanners gekocht bij een lokale winkel voor een paar euro, en opgehangen boven mijn veranda tussen twee muren. Ik ben eigenlijk wel tevreden van het uitzicht en het resultaat, dus dit wordt nu een semi-permanente oplossing voor elke zomer.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Water oplosbare witkalk op de ruiten? Doen ze in de kassen ook, ziet er alleen niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Laatst online: 14:25

OMD

aap1 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:53:
Wat vinden jullie van de inventum AC127WSET? Dit is een mobiele airco met een soort van 2 slangen in 1 principe. Zou zoiets beter werken dan het aanpassen van een andere airco naar een twee slangen systeem?

[...]

ik heb in het verleden ooit van die autoruit dekens aan de buitenkant van mijn ramen gehangen om de warmte buiten te houden. Dat werkte verassend goed.
Zoiets zocht ik al een tijd. Gelijk 1 besteld. Ben benieuwd, kan helaas dit weekend niet testen met het warme weer vanwege weekend weg.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:19

[...]

Prima ding (volgens reviews), ik heb hem 2 maanden geleden gekocht maar nog niet getest. Vrij groot dus wil hem alleen neerzetten als het echt warm wordt (dit weekend). Heb hem hier gehaald voor toen 390 euro: https://discountoffice.nl...ntum-ac127wset-105m3-wit/

Ik heb deze review bekeken: https://mobieleaircos.com/review/inventum-ac127wset/

[ Voor 6% gewijzigd door Santee op 06-06-2023 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
Goed idee! Die hebben ook een mooie reflecterende laag wat alleen maar voordelig kan zijn _/-\o_
Mavamaarten schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:02:
Ik heb vorige week een schaduwdoek besteld, kostte een 40 euro voor een doek van 4mx3m. Wat spanhaken/draadspanners gekocht bij een lokale winkel voor een paar euro, en opgehangen boven mijn veranda tussen twee muren. Ik ben eigenlijk wel tevreden van het uitzicht en het resultaat, dus dit wordt nu een semi-permanente oplossing voor elke zomer.
Een interessante optie, misschien niet helemaal gepast voor mijn situatie, ik heb namelijk 2 ramen die gedekt moeten worden, op de eerste verdieping, zonder muren eromheen :)
(het draairaam in het midden bevat de airco buizen)
sjirafje schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:34:
Water oplosbare witkalk op de ruiten? Doen ze in de kassen ook, ziet er alleen niet uit.
Hmmm ik sluit het niet uit, eens kijken wat de huiseigenaar daarvan vind :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:21

JME

zeg maar Jamie

franssie schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:59:
@aap1 lijkt me een goede die AC127WSET, lees zelfs dat ie lucht van buiten aanvoert dus je hebt ook gelijk ventilatie?
Die lucht zal aan “de buitenkant” van de warmtewisselaar blijven en gebruikt worden om de warmte van binnen af te voeren naar buiten. Je koelt de lucht aan de binnenkant en die lucht blijft ook binnen. Omdat je met deze opstelling geen onderdruk meer creëert in de gekoelde ruimte, heb je juist minder ventilatie in plaats van meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

JME schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 16:10:
[...]

Die lucht zal aan “de buitenkant” van de warmtewisselaar blijven en gebruikt worden om de warmte van binnen af te voeren naar buiten. Je koelt de lucht aan de binnenkant en die lucht blijft ook binnen. Omdat je met deze opstelling geen onderdruk meer creëert in de gekoelde ruimte, heb je juist minder ventilatie in plaats van meer.
Ja zo werkt het normaal. Echter:
De warme lucht van binnen wordt afgevoerd naar buiten en van buiten komt nieuwe lucht gekoeld binnen.
En dat is voor mij nieuw, als het klopt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:21

JME

zeg maar Jamie

@franssie klinkt bijzonder. Want volgens mij creëer je dan juist weer overdruk en pers je de gekoelde lucht alsnog het vertrek uit.
Aan- en/of afvoer van lucht in de ruimte wil je juist voorkomen. Die lucht wil je koelen, dat is iets anders. Wat mis ik?

[ Voor 31% gewijzigd door JME op 06-06-2023 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@JME lijkt mij ook bijzonder, technisch kan het, maar het is niet efficient als het buiten 30 graden is en binnen 25. Misschien dat na dit weekeinde een van eigenaren een rooktest kan doen (met een geurstokje wierrook ruik je het snel genoeg, of een sigaar, dat kan ook haha).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n0elite
  • Laatst online: 15-09 23:36
Ik meld mij ook hier in dit topic. Vandaag heb ik mijn airco aangesloten.

Ik woon in een huurwoning. Deze woning is gelegen op 2 hoog en heeft een puntdak. Mijn woonkamer is zo'n 26m2 en het plafond is bijna 4m hoog.
Het is een echte 'doorzonwoning' waarbij er vrijwel de hele dag zon naar binnen schijnt. Mijn planten vinden de zon heel fijn, en ik ook, alleen de hoge temperaturen zijn haast ondraaglijk.

Na 3 jaar lang twijfelen wel of geen airco kopen heb ik de knoop eindelijk doorgehakt.

Via marktplaats heb ik een Eurom PAC 14.2 aangechaft voor een mooie prijs van 75 euro. Deze was volgens de verkoper 2 seizoenen gebruikt. Het doel is om deze mobiele airco buiten op het dakterras te plaatsen als ik 'm wil gebruiken.

Specs airco:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_FDpNo3BOA2EabgokOkda2JTN9k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aPWU3YWbzQ3eJokRad3jD5xI.png?f=fotoalbum_large

Mijn woning heeft geen CV maar aan gevelkachel op gas, die normaal gesproken onder het achteraam geplaatst is. De gevelkachel heeft een uitlaat naar buiten door de gevel. Deze is rond en groot genoeg voor een buis/slang. Om ruimte te maken voor de slang met koele lucht van de airco heb ik de kachel verwijderd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6j61erwzN-4YZD-MIkE-FeGFVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rMCzevT6grTJUb1YM2xgNiPr.jpg?f=fotoalbum_large

Samen met een vriend heb ik de behuizing van de airco losgehaald. Vervolgens hebben we de klep van de luchtuitlaat verwijderd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQcIIS8uyQ0aUXSQDIYR-eJ0P98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mGujqiGcSzJbRMWmORGgDaum.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn kameraad heeft voor mij een adapter ontworpen die over de luchtuitlaat past en deze uitgeprint met z'n 3d printer. Als je dit leest V. , dankjewel! _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3T0jqxnBA6qJuwPgbWoZZ3bC13s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b2yah6752fzoSHjn9hmZ2KDC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DgB1Mmp_htQufMwULOBNXcNosOw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GeDL5QXUiWQ16KqfD17Qyvfx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BVHcKR2UOZbfFz5xsb1bamXjqbg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QglCiAqQsdRsN7Y605WZ85qQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qgcRZuQQnH5U5zFjaxJw8xQzd8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ii0VgNVpynHpxcv3iArhdCCZ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb vervolgens met schildertape ff snel de kieren zover mogelijk dichtgeplakt. Dit wil ik in de toekomst nog netter gaan aanpakken. Ik dacht aan siliconenkit, iemand nog suggesties? :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tA2B4_O7UlXy0PBK8czCVIh3Lu0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fMrtHwZBzTyg25tc3vm6qjux.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vlw1pUAbq2e4eUj2habRP18kY88=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BO6qZiORg7W89sfsOvx84FmZ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het uiteinde van de slang door een kartonnen plaat gedaan en tegen de wand geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_hyU1yLAVdp4T22jSShTXYSVRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RhwbmT3HhRBXytx7QDQ5IBRF.jpg?f=fotoalbum_large

Zicht van uitlaat/wand van boven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LeW_cKMm_AylFgkyqeigC5TBicM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vCDNuTn6IMsyC9TsZAtnZMNO.jpg?f=fotoalbum_large

De airco buiten op het dakterras. Heeft iemand nog tips m.b.t. de vorm en plaatsing van de slang?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0w5zxKQV7ND_afb19VmkaSvvn4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YH2oNif5dPUptjSSLesNPS2I.jpg?f=fotoalbum_large

Filmpje airflow:

Filmpje airflow op +- 2m afstand:

Ik heb de temperatuur even snel bijgehouden. Toen ik begon was de temperatuur buiten volgens de weer-app 24 graden Celsius. Binnen gaf de thermometer 25.8 graden Celsius aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/czLbaiXSm8rkwWnpbjjo6Ticv60=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Y88pqmW19o7FgiuzFyqF09xs.png?f=user_large

Na 1 uur en 10 minuten was de temperatuur van 25.8 graden Celsius naar 23.9 graden Celsius gedaald. De woonkamer voelde een stuk koeler en aangenamer aan.

Naderhand heb ik de airco gecheckt en de slang was van het aansluitstuk losgekomen. Deze had ik met bruin plakband vastgemaakt en deze is losgekomen door de condens. Iemand nog tips? Ik dacht ook bij dit punt aan siliconenkit.

Al met al ga ik dit jaar de hoge zomertemperaturen met wat meer vertrouwen tegemoet :D

[ Voor 4% gewijzigd door n0elite op 06-06-2023 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Ik zie maar een slang van de airco unit naar de woonkamer? Je wilt hier wel twee slangen hebben anders sta je buitenlucht te koelen en naar binnen te blazen. Dat is zeker als het straks buiten warmer wordt enorm inefficiënt of zelfs contraproductief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Laatst online: 15-09 23:36
Garyu schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 21:27:
Ik zie maar een slang van de airco unit naar de woonkamer? Je wilt hier wel twee slangen hebben anders sta je buitenlucht te koelen en naar binnen te blazen. Dat is zeker als het straks buiten warmer wordt enorm inefficiënt of zelfs contraproductief.
airco is buiten geplaatst ivm herrie. ja zal vast minder efficiënt zijn, maar ik kan niet zo goed tegen harde geluiden. Daarnaast is het bij mij binnen warmer dan buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

n0elite schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 21:29:
[...]

airco is buiten geplaatst ivm herrie. ja zal vast minder efficiënt zijn, maar ik kan niet zo goed tegen harde geluiden. Daarnaast is het bij mij binnen warmer dan buiten.
Nu nog.

Kijk waar de invoer van het koelgedeelte airco zit en leg een tweede slang naar binnen. Ik snap dat je het lawaai buiten wil houden maar zie in dit topic voor andere mods die hetzelfde bereikt hebben, maar altijd met twee buizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@n0elite mooie oplossing maar het is beter om lucht die gekoeld moet worden uit de ruimte te zuigen deze te koelen en weer terug te blazen. Dus 2 slangen😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

n0elite schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 21:29:
[...]

Het zal wel iets doen maar koop even een kwh metertje bij de hornbach oid om het verbruik te meten, dat zou nog wel eens kunnen oplopen zo.Of als je je P1 poort uitleest kan je het daar ook wel uit halen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Laatst online: 14:25

OMD

Zo een ding heeft ook nooit de kracht om de uitgeblazen lucht goed te transporteren via een slang. Flink gaat verloren of zorgt voor een mindere werking van de airco. Kan mij ook niet voorstellen dat de enige uitblaasplek alleen dat ronde ding is? Dit kan naar mijn mening niet goed werken en is imho een hele vreemde constructie maar hé, dat het niet bekend is wil niet zeggen dat het niet werkt :)

Edit:
Is blijkbaar het enige gaatje waar lucht uit komt, heel apart.

[ Voor 20% gewijzigd door OMD op 07-06-2023 08:21 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManIkWeet
@n0elite Eigenlijk wil je 2 slangen hebben, 1 die de lucht van binnen aanvoert en 1 die lucht naar binnen afvoert (heb je al)

Dat geprinte hulpstuk met plakband, ik zou je kameraad vragen om een slang aansluitstuk te printen, en die kan je dan gebruiken zoals het hoort: met een kabelbinder (zip-tie)

Dat grote rooster aan de achterkant van je airco, dat is waar je de andere slang op wil zetten, zal je dus een flinke constructie voor moeten maken. Of een grote platte plastic box met een gat erin gezaagt (een krat? :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ik heb de zelfde airco als @n0elite, deze airco is niet geschikt om te ombouwen naar 2 slangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9d8t6flD1x0nTFWD9VUsX0YBWWk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O57EQczE2e0iac3KMd65MBuL.jpg?f=fotoalbum_large

Niet te zien op de foto is de binnenkant, die is niet goed gescheiden waardoor het toch nog van alle kanten lucht aanzuigt ipv via de "nieuwe" aanvoerslang.

Nu aan het denken om voor de Inventum AC127WSET te gaan of gelijk -goed- en Innova monoblock (wel effe wielen eronder maken).

Een echte split unit is geen optie ivm huurhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
Jazsie schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:01:
Ik heb de zelfde airco als @n0elite, deze airco is niet geschikt om te ombouwen naar 2 slangen:

[Afbeelding]

Niet te zien op de foto is de binnenkant, die is niet goed gescheiden waardoor het toch nog van alle kanten lucht aanzuigt ipv via de "nieuwe" aanvoerslang.

Nu aan het denken om voor de Inventum AC127WSET te gaan of gelijk -goed- en Innova monoblock (wel effe wielen eronder maken).

Een echte split unit is geen optie ivm huurhuis.
Opvullen met tochtstrips :+
(ik heb 't nog erger gedaan, vaatdoekjes 8)7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

Jazsie schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:01:

Nu aan het denken om voor de Inventum AC127WSET te gaan
Fyi, die heb ik en heeft hetzelfde probleem. Overigens denk ik nog steeds dat het beter is dan het niet doen, alleen niet even efficiënt als een 100% gesloten circuit.

[ Voor 9% gewijzigd door Creesch op 07-06-2023 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
ManIkWeet schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:23:
[...]

Opvullen met tochtstrips :+
(ik heb 't nog erger gedaan, vaatdoekjes 8)7)
Heb ik gedaan, heeft iets geholpen (op gevoel dan) maar je merkt gewoon dat er nog veel valse lucht wordt aangezogen.
Creesch schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:32:
[...]
Fyi, die heb ik en heeft hetzelfde probleem. Overigens denk ik nog steeds dat het beter is dan het niet doen, alleen niet even efficiënt als een 100% gesloten circuit.
Jij hebt de Inventum AC127WSET die al voorzien is van 2 slangen en ook deze is van binnen niet goed gescheiden/gesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

Jazsie schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:35:
[...]

Jij hebt de Inventum AC127WSET die al voorzien is van 2 slangen en ook deze is van binnen niet goed gescheiden/gesloten?
Correct. Het merendeel van de lucht zal nog steeds via de slang worden aangezogen, maar niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
Jazsie schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:35:
Heb ik gedaan, heeft iets geholpen (op gevoel dan) maar je merkt gewoon dat er nog veel valse lucht wordt aangezogen.
Perfect zal je nooit bereiken inderdaad, maar ik heb 'm goed genoeg. Als in: mijn kamerdeur wordt niet meer opengetrokken door de onderdruk.

Edit:
Er zit ook enorm veel ruimte tussen de panelen aan de onderkant van de airco, mocht je dat nog niet opgevuld hebben...

[ Voor 14% gewijzigd door ManIkWeet op 07-06-2023 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Creesch schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:08:
[...]
Correct. Het merendeel van de lucht zal nog steeds via de slang worden aangezogen, maar niet alles.
Ahh, maar airco is wel beter en zijn geld waard of?
ManIkWeet schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:28:
[...]

Perfect zal je nooit bereiken inderdaad, maar ik heb 'm goed genoeg. Als in: mijn kamerdeur wordt niet meer opengetrokken door de onderdruk.

Edit:
Er zit ook enorm veel ruimte tussen de panelen aan de onderkant van de airco, mocht je dat nog niet opgevuld hebben...
Onderkant had ik idd gezien ja, niet op alle plekken kan je alles goed sluitend krijgen.

Onderdruk is inderdaad wel heel stuk minder, helaas krijg ik mijn kamer maar 2-3gr koeler dan buiten temperatuur.

Goed geisoleerd maar grote raam helpt niet mee al heb je de gordijnen dicht :D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

Jazsie schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:41:
[...]

Ahh, maar airco is wel beter en zijn geld waard of?
Of de airco beter is dan je huidige DIY versie durf ik niet te zeggen.

Afgelopen twee zomers heeft het ding iig de boel redelijk koel gehouden. Dit met een woonkamer op het zuiden, zonder schaduw op de gevel en vrij veel ramen. Dus ik ben er tevreden over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:46
Vorig jaar einde seizoen de AC127WSET aangeschaft met een leuke korting op iBood. Afgelopen week met karton een raam afdichting gemaakt, maar ik moet nog even met iets beters komen met een plank hout of iets dergelijks. De dubbele afvoerslang is vrij stroef en groot dus ook qua aansluiting moet ik daar nog iets slims op bedenken. Mochten mensen goede ideeën hebben dan hoor ik het graag.

Verder een prima ding, blijft luid, zwaar en groot, maar creert geen onderdruk, gaat zelf aan en uit etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

De oplossing van @n0elite zorgt voor een overdruk in de ruimte. Ik vermoed dat dit net zo efficiënt werkt als een 2 slangen oplossing (op momenten dat het binnen warmer is dan buiten). In plaats van warme binnen lucht koelen, pers je de warme binnen lucht naar buiten door koude lucht toe te voegen. Wat wel jammer is, is dat de doorvoer zo laag zit, de koude lucht blijft daardoor vrij laag hangen en mengt niet met de hogere warme lucht.

Zelf zou ik proberen om de slang zo kort mogelijk te houden en te isoleren om opwarmen van de gekoelde lucht te minimaliseren. En ik zou een eenvoudig kastje om de airco zetten zodat hij niet bij elke regenbui naar binnen hoeft.

Duckttape blijft waarschijnlijk veel beter zitten dan die verpakkingstape

[ Voor 5% gewijzigd door sjirafje op 07-06-2023 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
sjirafje schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:44:
De oplossing van @n0elite zorgt voor een overdruk in de ruimte. Ik vermoed dat dit net zo efficiënt werkt als een 2 slangen oplossing (op momenten dat het binnen warmer is dan buiten). In plaats van warme binnen lucht koelen, pers je de warme binnen lucht naar buiten door koude lucht toe te voegen. Wat wel jammer is, is dat de doorvoer zo laag zit, de koude lucht blijft daardoor vrij laag hangen en mengt niet met de hogere warme lucht.

Zelf zou ik proberen om de slang zo kort mogelijk te houden en te isoleren om opwarmen van de gekoelde lucht te minimaliseren. En ik zou een eenvoudig kastje om de airco zetten zodat hij niet bij elke regenbui naar binnen hoeft.

Probleem zit in de temperatuur van de buitenlucht. Buitenlucht wordt gekoeld en naar binnen geblazen.

Met 30-35gr buiten temperatuur gaat de airco deze niet meer koud genoeg krijgen.

Normaal gesproken wordt de binnenlucht genomen en gekoeld, en dat herhaald zich waardoor de airco steeds makkelijker kan koelen... immers aanvoer lucht temperatuur is steeds lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Laatst online: 28-09 08:21
Onder of overdruk is waardeloos, enige wat werkt is met 2 slangen of een echte split air.

Ik ga ook binnenkort weer aan de gang met mijn opstelling, vorige jaren werkte het behoorlijk goed enkel kwam ik erachter dat het verbruik van mijn airco aanzienlijk hoger ligt dan de fabrikant aanschrijft op de aansluitwaarde wat ik enigszins verbazend vind.

Vorig jaar wel bij alie 2 slangen plus 2x raamdoorvoer aangeschaft wat behoorlijk oke leek te functioneren maar dat was na het hoogseizoen.

Dit jaar weer testen en als toevoeging een plafond ventilator om de lucht te mengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
sjirafje schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:44:

Dan wel even hopen dat de kieren van de kamer hoog zitten (is niet zo, de grootste kier is veelal de deur drempel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

ManIkWeet schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 15:17:
[...]

Goed idee! Die hebben ook een mooie reflecterende laag wat alleen maar voordelig kan zijn _/-\o_

[...]

Een interessante optie, misschien niet helemaal gepast voor mijn situatie, ik heb namelijk 2 ramen die gedekt moeten worden, op de eerste verdieping, zonder muren eromheen :)
(het draairaam in het midden bevat de airco buizen)

[...]

Hmmm ik sluit het niet uit, eens kijken wat de huiseigenaar daarvan vind :D
Radiator folie is ook nog een handig optie, komt vaak in rollen en is eenvoudig op maat te maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FX16
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-10 16:05
Die inventum ac127 heeft ook een serieuze tekortkoming maar dat valt te fixen.

Ja , er is echt sprake van een gescheiden systeem
Dus er word buitenlucht aangezogen en over de condensor geleid en na opwarming weer naar buiten geblazen.
Op zich mooi zou je zeggen maar er is een mankement.

De slang die de warmte afvoert zit in de grote ovale slang
Omdat de slang die de warmte afvoert niet geïsoleerd is word de aangezogen lucht opgewarmd onderweg naar de condensor
Dit haalt het rendement flink omlaag.
Verder zitten de in en uitlaat precies op dezelfde hoogte dus ook hier word er weer warmte uit de uitlaat naar binnen getrokken.

De oplossing is simpel
De afvoerslang die in de ovale slang zit vervangen voor een langere geïsoleerde slang van bijv 3 meter.

Ik ga dit AS weekend fixen en zal foto's posten.

[ Voor 8% gewijzigd door FX16 op 07-06-2023 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:46
FX16 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:52:
Die inventum ac127 heeft ook een serieuze tekortkoming maar dat valt te fixen.

...
Verder zitten de in en uitlaat precies op dezelfde hoogte dus ook hier word er weer warmte uit de uitlaat naar binnen getrokken.
...
Die binnenste slang kan je verder uitrekken en daardoor ook om de hoek laten gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4rXk4aXrl_jC5tH9k_p3vvGaudw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SFGc42bXAGyZtlPLF83TXVkR.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Jazsie schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:35:
[...]

Probleem zit in de temperatuur van de buitenlucht. Buitenlucht wordt gekoeld en naar binnen geblazen.

Met 30-35gr buiten temperatuur gaat de airco deze niet meer koud genoeg krijgen.

Normaal gesproken wordt de binnenlucht genomen en gekoeld, en dat herhaald zich waardoor de airco steeds makkelijker kan koelen... immers aanvoer lucht temperatuur is steeds lager.
Zelf heb ik ook een 2 slangen oplossing gemaakt. Maar je gaat er vanuit dat de buitenlucht warmer is dan de binnenlucht. Ik heb genoeg situaties gezien waar dit niet het geval is, denk aan bovenwoningen die de hele dag in de zon staat er door de stralingswarmte flink warmer wordt dan de lucht temperatuur of bijvoorbeeld appartement in een groot betonnen gebouw. Als al die massa eenmaal opgewarmd is blijft het daar nog dagen na een hittegolf warm. Als het dan ook nog eens niet mogelijk is om ramen tegen elkaar open te zetten dan kom je niet meer vanzelf van die warmte af. In die situaties kan het beter zijn om lucht van buiten te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

TRAXION schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:43:
Onder of overdruk is waardeloos, enige wat werkt is met 2 slangen of een echte split air.

Ik ga ook binnenkort weer aan de gang met mijn opstelling, vorige jaren werkte het behoorlijk goed enkel kwam ik erachter dat het verbruik van mijn airco aanzienlijk hoger ligt dan de fabrikant aanschrijft op de aansluitwaarde wat ik enigszins verbazend vind.

Vorig jaar wel bij alie 2 slangen plus 2x raamdoorvoer aangeschaft wat behoorlijk oke leek te functioneren maar dat was na het hoogseizoen.

Dit jaar weer testen en als toevoeging een plafond ventilator om de lucht te mengen.
Het verbruik hangt heel erg af van hoe warm de airco zelf wordt. Hoe warmer hoe meer moeite de compressor moet doen en hoe meer die verbruikt (en hoe warmer die wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannx1986
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-08 11:53
Kan iemand die de Inventum ac127 heeft (en wellicht andere airco’s gehoord heeft) aangeven hoe deze qua geluid presteert?

Heb nu een Tristar staan die echt veel te luid is om in dezelfde ruimte te zetten als waar je je begeeft.

Op papier lijken ze ongeveer evenveel DB te hebben rond de 65DB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Ze zijn eigenlijk allemaal te luid. Ik heb in het verleden zo'n heel stille Sharp gehad maar dat ronken van de compressor blijf je houden. Het meest storende vind ik dat abrupt aan en af slaan van de compressor. Waar bij splits inverter techniek al jaren standaard is zie je dit bij mobiele airco's vrijwel nergens.

Pagina: 1 ... 8 ... 13 Laatste