Wellicht van die simpele plakgordijnen (plisse) van de Ikea (schottis)?ManIkWeet schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:47:
Weet iemand nog een goede tijdelijke oplossing voor zonwering?
Ik ben niet echt geïnteresseerd in het besteden van 100en euros voor een permanente oplossingen, en mijn ramen zijn zo enorm groot dat m'n airco moeite heeft zelfs met de modificaties!
Ik zat zelf te denken aan het spannen van een fleece deken (plaid op zeeman.com) of 2, maar misschien heeft iemand een beter idee
Van die zonweringsdingen voor de voorruit van de auto. Maar dan aan de buitenkant plaatsen op je raam.ManIkWeet schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:47:
Ik ben niet echt geïnteresseerd in het besteden van 100en euros voor een permanente oplossingen, en mijn ramen zijn zo enorm groot dat m'n airco moeite heeft zelfs met de modificaties!
Ik zat zelf te denken aan het spannen van een fleece deken (plaid op zeeman.com) of 2, maar misschien heeft iemand een beter idee
Niet binnen plaatsen!
Zo komt er geen warmte binnen en wat niet warm wordt hoef je niet te koelen.
Wisdom has been chasing you, but you have always been faster..
Sociale of particuliere huur? Hier mocht het tot 2 jaar terug ook niet van de woningbouwvereniging maar nu wel mits het aan hun regels voldoet. Misschien de moeite nog eens te informeren.Jazsie schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:01:
Nu aan het denken om voor de Inventum AC127WSET te gaan of gelijk -goed- en Innova monoblock (wel effe wielen eronder maken).
Een echte split unit is geen optie ivm huurhuis.
Verder voor die Innova monoblock moet je ook 2 gaten in de muur maken toch?
Er zijn ook mobiele split units zoals de Trotec PAC 4600, moet je wel je spaarpot kapot slaan.
[ Voor 8% gewijzigd door dannx1986 op 07-06-2023 23:34 ]
Lijkt op papier of karton, ik denk niet dat het heel goed zou werken aan de buitenkant van m'n raam (met beetje wind, mogelijk regen). Maar ik hou 'm in 't achterhoofd!dez1983 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 19:38:
Wellicht van die simpele plakgordijnen (plisse) van de Ikea (schottis)?
Edit: nevermind, polyester, zou kunnen dus...
Precies! Ik heb lamellen aan de binnenkant die de zon tegenhouden, en vervolgens als infrarood warmte weer uitstralen... Is al gauw +5°C met alle ventilatie openJan Smit schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:23:
Van die zonweringsdingen voor de voorruit van de auto. Maar dan aan de buitenkant plaatsen op je raam.
Niet binnen plaatsen!
Zo komt er geen warmte binnen en wat niet warm wordt hoef je niet te koelen.
Auto reflectoren voor 't raam aan de buitenkant plakken klinkt best aardig, radiatorfolie ook
In het begin is het goed mogelijk dat binnenlucht temperatuur hoger is dan buiten. Dit veranderd zodra je de airco aan zetsjirafje schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:22:
[...]
Zelf heb ik ook een 2 slangen oplossing gemaakt. Maar je gaat er vanuit dat de buitenlucht warmer is dan de binnenlucht. Ik heb genoeg situaties gezien waar dit niet het geval is, denk aan bovenwoningen die de hele dag in de zon staat er door de stralingswarmte flink warmer wordt dan de lucht temperatuur of bijvoorbeeld appartement in een groot betonnen gebouw. Als al die massa eenmaal opgewarmd is blijft het daar nog dagen na een hittegolf warm. Als het dan ook nog eens niet mogelijk is om ramen tegen elkaar open te zetten dan kom je niet meer vanzelf van die warmte af. In die situaties kan het beter zijn om lucht van buiten te gebruiken.
Vervolgens pak je dus steeds koelere lucht waardoor het koelen zelf efficiënter en vooral makelijker gaat voor de airco.
Als de warmte eenmaal in de muren zit dan zal het bij het uitschakelen van de airco binnen no-time weer warm zijn ja, maar dat heb je dus ook als je enkel van buiten naar binnen "blaast".
Airco is niet gemaakt om lucht temperaturen van 30+ te koelen naar sub 10gr, dat gaat ten koste van de koelcapaciteit.
Indien het mobiel moet zijn kan je kijken naar de LG Portable Dual Inverter Smart WiFi Airconditioner, 11.000 BTU.dannx1986 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:33:
Kan iemand die de Inventum ac127 heeft (en wellicht andere airco’s gehoord heeft) aangeven hoe deze qua geluid presteert?
Heb nu een Tristar staan die echt veel te luid is om in dezelfde ruimte te zetten als waar je je begeeft.
Op papier lijken ze ongeveer evenveel DB te hebben rond de 65DB.
>> https://www.lg.com/nl/air-conditioning/lg-pa11ws
Heb je een inverter en deze is volgens de reviews toch ook echt stuk stiller vergleken met alle andere aan/uit mobiele airco's.
Alleen wel nog voorzien van een 2de slang
Ik mag het wel plaatsen als ik inderdaad aan hun voorwaarden voldoet, en dat is door een erkend bedrijf laten doen en als ik weg ga moet ik het achter laten..... dat gaat em dus niet wordendannx1986 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 23:30:
[...]
Sociale of particuliere huur? Hier mocht het tot 2 jaar terug ook niet van de woningbouwvereniging maar nu wel mits het aan hun regels voldoet. Misschien de moeite nog eens te informeren.
Verder voor die Innova monoblock moet je ook 2 gaten in de muur maken toch?
Er zijn ook mobiele split units zoals de Trotec PAC 4600, moet je wel je spaarpot kapot slaan.
De Innova monoblock heeft inderdaad 2 "gaten", maar je kan er ook 2 slangen opzetten.
Dan heb je gelijk een inverter airco die ook echt gemaakt is met aanvoer/afvoer van lucht.
En in mijn voordeel kan ik het gewoon meenemen bij verhuizen.
Alleen de prijs is niet mals
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
@Jazsie Deze valt nog mee, geen idee of ie voldoende capaciteit heeft voor jouw situatie
https://nl.bauhaus/mobiel...monoblock-wifi/p/28693961
Kan ook verwarmen blijkbaar wat wel een voordeel is. Ok, toch nog 1150,-- maar waarschijnlijk verdien je in het mindere energeiverbruik ook al wel wat terug.
Kan ook verwarmen blijkbaar wat wel een voordeel is. Ok, toch nog 1150,-- maar waarschijnlijk verdien je in het mindere energeiverbruik ook al wel wat terug.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
In de basis heb je natuurlijk in de meeste gevallen gelijk maar er blijven gevallen waarin de binnentemperatuur hoger blijft dan de buitentemperatuur, zeker wanneer er pas na zonsondergang begonnen wordt met koelen. Eigenlijk is dan de airco onder bemeten of staat niet lang genoeg aan.Jazsie schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:17:
[...]
In het begin is het goed mogelijk dat binnenlucht temperatuur hoger is dan buiten. Dit veranderd zodra je de airco aan zet.
Vervolgens pak je dus steeds koelere lucht waardoor het koelen zelf efficiënter en vooral makelijker gaat voor de airco.
Als de warmte eenmaal in de muren zit dan zal het bij het uitschakelen van de airco binnen no-time weer warm zijn ja, maar dat heb je dus ook als je enkel van buiten naar binnen "blaast".
Airco is niet gemaakt om lucht temperaturen van 30+ te koelen naar sub 10gr, dat gaat ten koste van de koelcapaciteit.
[...]
Indien het mobiel moet zijn kan je kijken naar de LG Portable Dual Inverter Smart WiFi Airconditioner, 11.000 BTU.
>> https://www.lg.com/nl/air-conditioning/lg-pa11ws
Heb je een inverter en deze is volgens de reviews toch ook echt stuk stiller vergleken met alle andere aan/uit mobiele airco's.
Alleen wel nog voorzien van een 2de slang.
[...]
Die LG is wel mooi gevonden en die ziet er uit alsof die met een beetje huisvlijt prima voorzien kan worden van een 2e slang.
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Ja, alleen de gok erop wagen vind ik toch nog net iets tesjirafje schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:58:
[...]
In de basis heb je natuurlijk in de meeste gevallen gelijk maar er blijven gevallen waarin de binnentemperatuur hoger blijft dan de buitentemperatuur, zeker wanneer er pas na zonsondergang begonnen wordt met koelen. Eigenlijk is dan de airco onder bemeten of staat niet lang genoeg aan.
Die LG is wel mooi gevonden en die ziet er uit alsof die met een beetje huisvlijt prima voorzien kan worden van een 2e slang.
Mooi gevonden, ziet er goed uit alleen heeft ie 1 nadeel; geen inverter.franssie schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:25:
@Jazsie Deze valt nog mee, geen idee of ie voldoende capaciteit heeft voor jouw situatie
Ah je bedoelde buiten, dan misschien gewoon raamfolie op het raam in de hoeken vastplakkenManIkWeet schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:17:
[...]
Lijkt op papier of karton, ik denk niet dat het heel goed zou werken aan de buitenkant van m'n raam (met beetje wind, mogelijk regen). Maar ik hou 'm in 't achterhoofd!
Edit: nevermind, polyester, zou kunnen dus...
[...]
Precies! Ik heb lamellen aan de binnenkant die de zon tegenhouden, en vervolgens als infrarood warmte weer uitstralen... Is al gauw +5°C met alle ventilatie open
Auto reflectoren voor 't raam aan de buitenkant plakken klinkt best aardig, radiatorfolie ook
Ah shoot, dacht dat ie dat wel had. In deze prijsklasse niet dat welJazsie schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:26:
[...]
Mooi gevonden, ziet er goed uit alleen heeft ie 1 nadeel; geen inverter.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Iemand ervaring met deze isolerende hoezen voor standaard mobiele airco slangen?
https://duux.com/product/...tlaatslang-mobiele-airco/
Kan er geen nuttige specificaties van vinden. Isolatiemateriaal, isolatiewaarden...zoiets.
Ik gebruik nu de bekende glaswol geïsoleerde slangen. Dit idee:
https://www.ventilatiesho...-aluminium-150mm-1-meter/
Werkt als een trein, maar om op te bergen zijn het krengen
https://duux.com/product/...tlaatslang-mobiele-airco/
Kan er geen nuttige specificaties van vinden. Isolatiemateriaal, isolatiewaarden...zoiets.
Ik gebruik nu de bekende glaswol geïsoleerde slangen. Dit idee:
https://www.ventilatiesho...-aluminium-150mm-1-meter/
Werkt als een trein, maar om op te bergen zijn het krengen

Ziet er uit als iets wat meer bedoeld is voor mensen die de witte slang niet mooi vinden, niet als iets wat erg goed isoleert. Het zal zeker niet zo goed isoleren als je huidige slang.
[ Voor 18% gewijzigd door sjirafje op 09-06-2023 18:26 ]
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Heb zelf van die veiligheidsdekens (die een reflecterende kant hebben) tegen het raam geplakt in de zomer. Rond de ramen op de kozijnen stukjes klitteband-tape, op de veiligheidsdekens de complementaire stukjes en dan kan je ze makkelijk even vastklittenManIkWeet schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:47:
https://www.decathlon.nl/p/overlevingsdeken/_/R-p-12837
Reflecterende kant naar buiten, afhankelijk van de kwaliteit zijn ze nog iets doorschijnend dus is het ook niet donker.
Ziet er niet echt super uit allemaal, maar wel praktisch, heel goedkoop, makkelijk op te hangen en eraf te halen, aardig goed direct tegen het raam (woon op 2e verdieping van een flat, dingen aan de buitenkant zijn geen optie).
Is dat de Eurom? Die van mij ziet er ook zo uit. Ik heb de 14k btu versie opengemaakt en van binnen de kamer rond de compressor netjes dichtgeplakt met alu plakband folie. Verder heb ik een 100mm aanvoerslang en hier een buisventilator aan toegevoegd: https://www.amazon.nl/dp/B08QFYMFJLJazsie schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:01:
Ik heb de zelfde airco als @n0elite, deze airco is niet geschikt om te ombouwen naar 2 slangen:
[Afbeelding]
Niet te zien op de foto is de binnenkant, die is niet goed gescheiden waardoor het toch nog van alle kanten lucht aanzuigt ipv via de "nieuwe" aanvoerslang.
Nu aan het denken om voor de Inventum AC127WSET te gaan of gelijk -goed- en Innova monoblock (wel effe wielen eronder maken).
Een echte split unit is geen optie ivm huurhuis.
0,0 lucht aangezogen en ik woon in een oud slecht geisoleerd appartment van net na de oorlog dus dat zou ik wel merken met alle gaten en kiertjes. Woonkamer 30m2 en slaapkamer 15m2 staan open. Binnen is het 26c en voelt zeer prettig. Zonder de airco zou het makkelijk 31-32c worden.
:strip_exif()/f/image/533B6TgVq9pNswcw8bA7Wc3Y.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door darthaxx op 10-06-2023 17:38 ]
Dat is wel een hele mooie voor binnenhangend spul inderdaad, super goedkoop!m0ridin schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:25:
[...]
Heb zelf van die veiligheidsdekens (die een reflecterende kant hebben) tegen het raam geplakt in de zomer. Rond de ramen op de kozijnen stukjes klitteband-tape, op de veiligheidsdekens de complementaire stukjes en dan kan je ze makkelijk even vastklitten
Reflecterende kant naar buiten, afhankelijk van de kwaliteit zijn ze nog iets doorschijnend dus is het ook niet donker.
Ziet er niet echt super uit allemaal, maar wel praktisch, heel goedkoop, makkelijk op te hangen en eraf te halen, aardig goed direct tegen het raam (woon op 2e verdieping van een flat, dingen aan de buitenkant zijn geen optie).
Ben benieuwd hoe de airco nu presteert met buitentemperatuur van +30gr @n0elite.
Deze is het: https://www.bol.com/nl/nl...000-btu/9200000112317196/darthaxx schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 17:36:
[...]
Is dat de Eurom? Die van mij ziet er ook zo uit. Ik heb de 14k btu versie opengemaakt en van binnen de kamer rond de compressor netjes dichtgeplakt met alu plakband folie. Verder heb ik een 100mm aanvoerslang en hier een buisventilator aan toegevoegd: https://www.amazon.nl/dp/B08QFYMFJL
0,0 lucht aangezogen en ik woon in een oud slecht geisoleerd appartment van net na de oorlog dus dat zou ik wel merken met alle gaten en kiertjes. Woonkamer 30m2 en slaapkamer 15m2 staan open. Binnen is het 26c en voelt zeer prettig. Zonder de airco zou het makkelijk 31-32c worden.
[Afbeelding]
Ik heb hem inmiddels opengeschroefd en heb de sensor gevonden, het is een klein printplaatje met temperatuur en luchtvochtigheidsensor. Ik heb via ali wat spulletjes besteld om een verwijderbare externe sensor te maken. Tot die tijd heb ik het rubberen blokje aan de zijkant verwijderd en de sensor via dat gat naar buiten gehaald en even tijdelijk aan de zijkant van de airco geplakt. Ik ga vanmiddag de airco waarschijnlijk weer in gebruikstellen, ben benieuwd of het effect gaat hebben.sjirafje schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:52:
Weet iemand waar de temperatuur sensor zit bij de Eurom coolperfect 180 (Fuave avs18k01 / FRAL pure cool) airco's? Dat zwarte blokje aan de rechter zijkant lijkt het niet te zijn.
Bij mij is duidelijk dat de sensor flink opwarmt door de warmte van de airco zelf (in de app kun je de gemeten temperatuur zien). Het gevolg is dat de temperatuur heel rap oploopt nadat de compressor afgeslagen is (in enkele seconden van 23 naar 28 graden) terwijl de werkelijke temperatuur in de kamer helemaal niet oploopt. Dit levert een vrij irritant pendelgedrag op waarbij de compressor heel vaak aan springt om vervolgens maar kort te lopen. Dit probleem is bij Eurom bekend maar ze geven aan dat er iets aan te doen is.
Volgens mij is het gebruikelijk dat de sensor op de luchtinlaat voor de te koelen lucht zit, maar daar kan ik hem niet vinden.
Voor de geïnteresseerden;
Aansluiting mijn naar buiten: sjirafje in "Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen"
De airco in kwestie: sjirafje in "Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen"
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9ATB18Ikq4A9Elz3PvzCfAy1.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YyJX2HXC8Bjfflo2XpeBOLJn.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k6zkBIkSsXENNib495V6tHSD.jpg?f=user_large)
Ik zou eigenlijk de warme buis moeten isoleren, maar het is zo'n bochtig (2x 90 graden) en kort (40 cm) stukje dat ik eigenlijk niet weet hoe ik dat zou kunnen doen.
Als je dit zo ziet zou je eigenlijk het hele principe om willen draaien. Apparaat buiten plaatsen in de tuin of op balkon, en de gekoelde lucht aanvoer/afvoer via slangen naar en van huis.sjirafje schreef op zondag 11 juni 2023 @ 14:24:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik zou eigenlijk de warme buis moeten isoleren, maar het is zo'n bochtig (2x 90 graden) en kort (40 cm) stukje dat ik eigenlijk niet weet hoe ik dat zou kunnen doen.
Zet m voor de gein eens buiten en wissel de slangen om.
De compressor en elektronica in de machine zelf zijn ook een ontzettende bron van warmte. Vooral de compressor.
Maakt een klereherrie, zoals iedere mobiele airco eigenlijk. Verder wel tevreden.dannx1986 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:33:
Kan iemand die de Inventum ac127 heeft (en wellicht andere airco’s gehoord heeft) aangeven hoe deze qua geluid presteert?
Heb nu een Tristar staan die echt veel te luid is om in dezelfde ruimte te zetten als waar je je begeeft.
Zoals deze tweaker heeft gedaan: yori1989 in "Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen"B-lex schreef op zondag 11 juni 2023 @ 14:32:
[...]
Als je dit zo ziet zou je eigenlijk het hele principe om willen draaien. Apparaat buiten plaatsen in de tuin of op balkon, en de gekoelde lucht aanvoer/afvoer via slangen naar en van huis.
Zet m voor de gein eens buiten en wissel de slangen om.
De compressor en elektronica in de machine zelf zijn ook een ontzettende bron van warmte. Vooral de compressor.
Elke optie is hier ondertussen al wel is uitgevoerd meen ik
Het enkel aan de buitenkant van de airco plakken van de sensor heeft helaas geen effect. Hij moet echt op een afstandje van de airco zijn om echt goed te werken. Of hij zou continu voorzien moeten worden van verse omgevingslucht. Daarom zit hij bij de meeste airco's ook voor de verdamper maar daar hebben ze vreemd genoeg bij dit model niet voor gekozen.sjirafje schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:15:
[...]
Ik heb hem inmiddels opengeschroefd en heb de sensor gevonden, het is een klein printplaatje met temperatuur en luchtvochtigheidsensor. Ik heb via ali wat spulletjes besteld om een verwijderbare externe sensor te maken. Tot die tijd heb ik het rubberen blokje aan de zijkant verwijderd en de sensor via dat gat naar buiten gehaald en even tijdelijk aan de zijkant van de airco geplakt. Ik ga vanmiddag de airco waarschijnlijk weer in gebruikstellen, ben benieuwd of het effect gaat hebben.
Voor de geïnteresseerden;
Aansluiting mijn naar buiten: sjirafje in "Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen"
De airco in kwestie: sjirafje in "Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen"
Ik heb toevallig de Inventum AC127WSET (rebadged Midea): koelt geweldig maar is alles behalve geruisloosdannx1986 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:33:
Je kunt 'em wel flink temmen door er een dikke laag schuimrubber onder te leggen, op die harde plastic wieltjes rammelt/resoneert de boel anders flink mee:
:strip_exif()/f/image/1VLY27TpNBZJW0aGzMLru02k.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door donny007 op 11-06-2023 16:01 . Reden: foto ]
/dev/null
@ManIkWeetm0ridin schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:25:
[...]
Heb zelf van die veiligheidsdekens (die een reflecterende kant hebben) tegen het raam geplakt in de zomer. Rond de ramen op de kozijnen stukjes klitteband-tape, op de veiligheidsdekens de complementaire stukjes en dan kan je ze makkelijk even vastklitten
Pak wat goedkope witte katoenen kussenslopen/lakensen knoop er wat paracord in de hoeken. Lakens het raam uit met de paracord terug naar binnen, vastknopen en je hebt zonwering buitenshuis voor geen geld. Ziet er iets beter uit dan de folie, laat meer licht binnen, en belangrijkste: blokkeert veel meer hitte.
Zodra het zonlicht door het (dubbel)glas gaat en dan weer terug gereflecteerd word vanaf de deken ga je toch altijd een stuk hitte genereren.
Ik ga het waarschijnlijk morgen weer ophangen. Als je een foto wilt omdat de beschrijving niet duidelijk genoeg is laat het weten.
Ik herken het geluid probleem niet. Sinds vandaag heb ik dit model in gebruik, en ik vind hem ivm mijn vorige mobiele airco vrij stil. Echt stil is hij niet, maar er is niet zo'n compressor dat periodiek aan slaat en door je kamer heen trilt. Eigenlijk ben ik blij verrast over het geluid.donny007 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 15:57:
[...]
Ik heb toevallig de Inventum AC127WSET (rebadged Midea): koelt geweldig maar is alles behalve geruisloos![]()
Je kunt 'em wel flink temmen door er een dikke laag schuimrubber onder te leggen, op die harde plastic wieltjes rammelt/resoneert de boel anders flink mee:
[Afbeelding]
@donny007 hoe heb jij de bevestiging gemaakt aan het uiteinde van de slang? Ik ben nog aan het bedenken hoe ik dit met een houten plank ga vastmaken maar dan wel het liefst via een soort click systeem. Ik wil de plank los kunnen halen van de slang.
Respectfully, TTB.
Vergeleken met mijn vorige mobiele airco (een 5000 BTU geval van Tristar) is ie inderdaad een stuk stiller, maar echt geruisloos wil ik deze ook weer niet noemen. Met de isolatie pad eronder is ie nu wel stil genoeg dat ik hem kan gebruiken tijdens het slapen.ttb_82 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 18:57:
[...]
Ik herken het geluid probleem niet. Sinds vandaag heb ik dit model in gebruik, en ik vind hem ivm mijn vorige mobiele airco vrij stil. Echt stil is hij niet, maar er is niet zo'n compressor dat periodiek aan slaat en door je kamer heen trilt. Eigenlijk ben ik blij verrast over het geluid.
@donny007 hoe heb jij de bevestiging gemaakt aan het uiteinde van de slang? Ik ben nog aan het bedenken hoe ik dit met een houten plank ga vastmaken maar dan wel het liefst via een soort click systeem. Ik wil de plank los kunnen halen van de slang.
Om de slang te bevestigen heb ik de ovalen vorm uit een stuk multiplex gezaagd; de plastic "weerhaakjes" van de slang bijten in de randen van de plaat en op de plek van het schroefje zit ook een metalen hoekje. Rondom ligt een dikke mop siliconenkit om mijn figuurzaagkunsten te compenseren de boel af te dichten.
Het plaatje met de slang wordt vervolgens met vier bouten bevestigd aan de raaminzet, waarbij de binnenste 150mm slang eerst op de plastic bevestigingsring wordt gedraaid. De intake is voorzien van een grove mesh filter, de uitlaat is een open gat.
:strip_exif()/f/image/gp6zSUAkVt9Iq0hZk8ZON8pf.jpg?f=fotoalbum_large)
De raaminzet zelf is gemaakt van 8 mm multiplex met aan de binnenkant schuimrubber panelen voor (geluids)isolatie, aan de buitenkant zit deze plakfolie om het er nog een beetje fatsoenlijk uit te laten zien. Rondom zitten ook rubberstrips voor een goede afdichting in het kozijn.
:strip_exif()/f/image/mWaUOaCsWDjUnVjYDqWOJYeg.jpg?f=fotoalbum_large)
Om niet in het kozijn te hoeven boren is de plaat met twee aluminumprofielen vastgezet aan de sluitkommen van het kantel/kiepraam:
:strip_exif()/f/image/Qo8m80SyLQ5VGYyRWeo3XzB1.jpg?f=fotoalbum_large)
/dev/null
Ik heb voor mijn mobiele airconditioning een nieuwe raamafdichtingskit voor Airco gekocht voor €19,95,-.
Wij hebben onze mobiele airconditioning nog niet aan gehad dit jaar. Het was vandaag heel warm maar nog te doen.
Wij hebben onze mobiele airconditioning nog niet aan gehad dit jaar. Het was vandaag heel warm maar nog te doen.
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Klinkt wel interessant, bedoel je met "het raam uit" een bovenraam of iets dergelijks? Foto zou super zijn natuurlijk!godofal schreef op zondag 11 juni 2023 @ 16:52:
[...]
@ManIkWeet
Pak wat goedkope witte katoenen kussenslopen/lakensen knoop er wat paracord in de hoeken. Lakens het raam uit met de paracord terug naar binnen, vastknopen en je hebt zonwering buitenshuis voor geen geld. Ziet er iets beter uit dan de folie, laat meer licht binnen, en belangrijkste: blokkeert veel meer hitte.
Zodra het zonlicht door het (dubbel)glas gaat en dan weer terug gereflecteerd word vanaf de deken ga je toch altijd een stuk hitte genereren.
Ik ga het waarschijnlijk morgen weer ophangen. Als je een foto wilt omdat de beschrijving niet duidelijk genoeg is laat het weten.
Airco mods zijn leuk maar zonwering hacks horen hier ook vind ik
Het raam uit als in het laken buitenshuis hangen, voor het raam. Vanaf de 4 hoeken een stuk paracord terug naar binnen om het vast te houden. Soort van half omhulsel dus.ManIkWeet schreef op zondag 11 juni 2023 @ 23:18:
[...]
Klinkt wel interessant, bedoel je met "het raam uit" een bovenraam of iets dergelijks? Foto zou super zijn natuurlijk!
Airco mods zijn leuk maar zonwering hacks horen hier ook vind ik
Wellicht een domme vraag maar moet ik bij een 12000 BTU mobiele airco verwachten dat 'ie maximaal 3500W gebruikt? Als ik dus zo'n airco aansluit in een kamer waar ook een PC staat die 750W kan trekken, geeft dat dan issues?
Werken die afdichtingskits daarnaast ook voor die ouderwetse kiepraampjes waar een grendel in het midden zit?
Werken die afdichtingskits daarnaast ook voor die ouderwetse kiepraampjes waar een grendel in het midden zit?
Neen @fugalism, 12000 BTU ofwel 3500W is het koelvermogen en niet het werkelijke -opgenomen- vermogen.
Neem bijvoorbeeld de welbekende Inventum AC127WSET:
https://www.inventum.eu/k.../ac127wset/#specificaties
Bij aansluitwaarde staat 1600W en Energieverbruik per uur 1400W.
Ofwel 1400W per uur.
Je kan dus prima je pc van 750W aanzetten (overigens neem ik aan dat de voeding van je PC 750W is, betekent niet dat je PC ook daadwerklijk 750W verbruikt).
Ofwel 1400W per uur.
Je kan dus prima je pc van 750W aanzetten (overigens neem ik aan dat de voeding van je PC 750W is, betekent niet dat je PC ook daadwerklijk 750W verbruikt).
Ben benieuwd hoe dat paracord weer terug naar binnen gaatgodofal schreef op zondag 11 juni 2023 @ 23:26:
[...]
Het raam uit als in het laken buitenshuis hangen, voor het raam. Vanaf de 4 hoeken een stuk paracord terug naar binnen om het vast te houden. Soort van half omhulsel dus.
(mijn raam heeft geen openingen aan beide kanten)
Check, zoiets vermoedde ik al. Bedankt! Voeding is 650W maar dat is inderdaad piekbelasting en niet wat constant verbruikt wordt.Jazsie schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:30:
Neen @fugalism, 12000 BTU ofwel 3500W is het koelvermogen en niet het werkelijke -opgenomen- vermogen.
Ofwel 1400W per uur.
Zit alleen dat mijn uitgang naar buiten in deze kamer een balkondeur is of een klein raampje er boven met een grendel in het midden. Is zoiets uberhaupt goed af te dichten? Slang zo naar buiten via de balkondeur lijkt me niet heel efficient.
Je zou het hele raampje los kunnen schroevenfugalism schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:58:
Zit alleen dat mijn uitgang naar buiten in deze kamer een balkondeur is of een klein raampje er boven met een grendel in het midden. Is zoiets uberhaupt goed af te dichten? Slang zo naar buiten via de balkondeur lijkt me niet heel efficient.
En aan de binnenkant wil je dan wel wat moeite doen om de slangen te isoleren/zo kort mogelijk te houden.
Ik heb 't een tijdje gedaan met een bovenraampje, zonder los schroeven, ik had gewoon wat karton opgeknipt om de slang in te hangen (was toen nog 1 slang)
Wat je ook in de gaten moet houden met een bovenraampje, is dat de aanvoerslang niet de lucht van de afvoerslang opzuigt.
Het systeem dat ik op 't oog heb heeft 1 slang dus dat issue speelt dan denk ik niet. Eurom Polar 12001 is het, kan ik tegen een zacht prijsje van een kennis overkopen.ManIkWeet schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:22:
[...]
Je zou het hele raampje los kunnen schroeven
En aan de binnenkant wil je dan wel wat moeite doen om de slangen te isoleren/zo kort mogelijk te houden.
Ik heb 't een tijdje gedaan met een bovenraampje, zonder los schroeven, ik had gewoon wat karton opgeknipt om de slang in te hangen (was toen nog 1 slang)
Wat je ook in de gaten moet houden met een bovenraampje, is dat de aanvoerslang niet de lucht van de afvoerslang opzuigt.
Los schroeven is een optie maar omdat ik huur verander ik 't liefst zo weinig mogelijk haha. Nou kan karton inderdaad ook gewoon. Ben ook niet per se op zoek naar een perfecte oplossing, die zoek ik wel wanneer ik ooit ga kopen.
Ahhh mooi!godofal schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:28:
[Afbeelding]
@m0ridin @ManIkWeet
Nog vroeg genoeg dat de zon er niet direct op staat, gaat er vanmiddag er wel op loeien.
Handig inderdaad dat jouw raam een dubbel draairaam is, kan je aan alle kanten dingen spannen.
Ik heb die luxe niet
2 ellendig grote ramen, gesplitst door een draairaam in 't midden...
Handig inderdad! Mijn probleem is dat ik voor en achter een vast raam over zo'n beetje 75% van de breedte heb en nog niet heb kunnen bedenken hoe ik daar iets aan de buitenkant kan spannen. Dan nog een raam aan de zijkant dat wel open kan klappen, maar die gaat niet eens over de hele hoogte... Oh, en ik woon op de eerste (in de praktijk 2e, want de eerste verdieping bestaat uit 2 lagen) verdieping van een flat dus even van buitenaf erbij is ook niet echt mogelijkgodofal schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:28:
[Afbeelding]
@m0ridin @ManIkWeet
Nog vroeg genoeg dat de zon er niet direct op staat, gaat er vanmiddag er wel op loeien.
Dus hoop nog steeds iets dergelijks te kunnen bedenken, buiten tegenhouden zou zoveel beter zijn...
En een huurflat, dus split unit airco is hier ook (nog) geen optie eigenlijk.
Maar vandaag alweer een comfortabele 25-26 graden toen ik vanochtend wegging voor mijn werk (ramen open gehouden vannacht).
*Edit*
In de tussentijd ook de mobiele airco maar weer tevoorschijn gehaald... Had in het verleden als eens met hout een omhulsel geklust maar wil toch kijken of het niet efficienter kan.
Het gaat om de Koenic KAC 115
Als ik de handleiding check zie ik het volgende:
:fill(white):strip_exif()/f/image/bPu0FWs2N1oMipe5QGar6ENH.png?f=user_large)
Oftewel, 4 roosters voor inname lucht volgens de manual. Onder achter en zijkant en dan ook boven achter en zijkant... Overigens loop het bovenachterkant rooster niet over de gehele breedtje maar over de helft ongeveer.
Had dus een houten kap gemaakt die hier helemaal omheen ging, maar ding is vrij fors en niet heel handig vast te zetten. Nu zie ik in het topci best een hoop oplossingen waar er alleen een omhulsel om het onderste stuk zit en de bovenste roosters vrijgelaten worden...
Is dit onder het motto 'goed genoeg'?
Worden dan de bovenste roosters afgeplakt om te voorkomen dat hier lucht wordt aangezogen? (Lijkt me niet bepaald handig/verstandig
ALs ik een A4-tje bij de roosters houdt wordt idd bij alle roosters lucht aangezogen maar vraag me af of bijv een bak/kap onder de onderste rooster(s) voldoende zou zijn.
[ Voor 35% gewijzigd door m0ridin op 13-06-2023 08:23 ]
Vandaag ook maar bezig met een ombouw. Een Siemens airco die altijd goed zijn werk heeft gedaan, met enkele slang zonder verdere modificatie. Maar met nieuwe slaapkamer met raam waar 's avonds na 16u de zon op komt vraag ik me af of ik hem niet verder kan optimaliseren. Vraag is nu, welke luchtinlaat is welke? De voor- en achterkant zuigen volgens de gebruiksaanwijzing lucht aan, maar enkel voor is een filter die vervangen kan worden. De achterkant lijkt een sterkere trek te hebben, is dat misschien een aanleiding om te kiezen om daar in eerste instantie een slang op te maken?
:strip_exif()/f/image/b9IoKyChjX2qwIakPz5gZFIk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nJspi4npwzbT3PJ0rvMYkcRe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/b9IoKyChjX2qwIakPz5gZFIk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nJspi4npwzbT3PJ0rvMYkcRe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OJzvE8jcSca5ZlsEahnSLKPR.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens de handleiding zijn zowel voor als achter inderdaad een luchtinlaat, denk dat de vraag is hoe de luchtstroom verder binnen in de airco gaat.jakob558 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:21:
Vandaag ook maar bezig met een ombouw. Een Siemens airco die altijd goed zijn werk heeft gedaan, met enkele slang zonder verdere modificatie. Maar met nieuwe slaapkamer met raam waar 's avonds na 16u de zon op komt vraag ik me af of ik hem niet verder kan optimaliseren. Vraag is nu, welke luchtinlaat is welke? De voor- en achterkant zuigen volgens de gebruiksaanwijzing lucht aan, maar enkel voor is een filter die vervangen kan worden. De achterkant lijkt een sterkere trek te hebben, is dat misschien een aanleiding om te kiezen om daar in eerste instantie een slang op te maken?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De gefilterde is veelal voor de koude lucht inlaat.
Je kan proberen die te blokkeren (papier, handoek?) en de zien of er nog koude lucht uit komt.
Je kan proberen die te blokkeren (papier, handoek?) en de zien of er nog koude lucht uit komt.
[ Voor 6% gewijzigd door ManIkWeet op 13-06-2023 10:45 ]
Dat had ik al gevonden, zie mijn post. Gaat mij om onderscheid warm/koude inlaat.dannx1986 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:39:
[...]
Volgens de handleiding zijn zowel voor als achter inderdaad een luchtinlaat, denk dat de vraag is hoe de luchtstroom verder binnen in de airco gaat.
Dat is ook mijn theorie. Had niet bedacht dat een test zo makkelijk zou zijnManIkWeet schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:45:
De gefilterde is veelal voor de koude lucht inlaat.
Edit: korte test later: voorkant is koude kant. Warme kant afdichten dus, toch?
[ Voor 5% gewijzigd door jakob558 op 13-06-2023 10:54 ]
Dat lijkt echt een exacte kopie uit de handleiding van mijn airco!m0ridin schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:54:
[...]
Handig inderdad! Mijn probleem is dat ik voor en achter een vast raam over zo'n beetje 75% van de breedte heb en nog niet heb kunnen bedenken hoe ik daar iets aan de buitenkant kan spannen. Dan nog een raam aan de zijkant dat wel open kan klappen, maar die gaat niet eens over de hele hoogte... Oh, en ik woon op de eerste (in de praktijk 2e, want de eerste verdieping bestaat uit 2 lagen) verdieping van een flat dus even van buitenaf erbij is ook niet echt mogelijk
Dus hoop nog steeds iets dergelijks te kunnen bedenken, buiten tegenhouden zou zoveel beter zijn...
En een huurflat, dus split unit airco is hier ook (nog) geen optie eigenlijk.
Maar vandaag alweer een comfortabele 25-26 graden toen ik vanochtend wegging voor mijn werk (ramen open gehouden vannacht).
*Edit*
In de tussentijd ook de mobiele airco maar weer tevoorschijn gehaald... Had in het verleden als eens met hout een omhulsel geklust maar wil toch kijken of het niet efficienter kan.
Het gaat om de Koenic KAC 115
Als ik de handleiding check zie ik het volgende:
[Afbeelding]
Oftewel, 4 roosters voor inname lucht volgens de manual. Onder achter en zijkant en dan ook boven achter en zijkant... Overigens loop het bovenachterkant rooster niet over de gehele breedtje maar over de helft ongeveer.
Had dus een houten kap gemaakt die hier helemaal omheen ging, maar ding is vrij fors en niet heel handig vast te zetten. Nu zie ik in het topci best een hoop oplossingen waar er alleen een omhulsel om het onderste stuk zit en de bovenste roosters vrijgelaten worden...
Is dit onder het motto 'goed genoeg'?
Worden dan de bovenste roosters afgeplakt om te voorkomen dat hier lucht wordt aangezogen? (Lijkt me niet bepaald handig/verstandig)
ALs ik een A4-tje bij de roosters houdt wordt idd bij alle roosters lucht aangezogen maar vraag me af of bijv een bak/kap onder de onderste rooster(s) voldoende zou zijn.
De EDY EDPA1001: https://www.edy.nl/klimaat/edpa1010/ pagina 8.
Ik heb deze vorig jaar geprobeerd om te bouwen naar 2 slangen, maar ik heb het maar opgegeven. Teveel open door al die luchtinlaten. Ook hier in een huurflat, dus ik heb gister maar de AC127WSET gekocht van Inventum, ik zag goede reacties hier en online.
Laat vooral ook het resultaat weten vergleken met je "oude" aircodehardstyler schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:55:
[...]
Dat lijkt echt een exacte kopie uit de handleiding van mijn airco!![]()
Ik heb deze vorig jaar geprobeerd om te bouwen naar 2 slangen, maar ik heb het maar opgegeven. Teveel open door al die luchtinlaten. Ook hier in een huurflat, dus ik heb gister maar de AC127WSET gekocht van Inventum, ik zag goede reacties hier en online.
Dat lijkt hem idd, heb volgens mij eerder nog wel eens dezelfde onder WEER een andere naam gevonden (everglades iets dacht ik)... Maar ben benieuwd naar je ervaringen. Prijzig apparaatje wel, maar ja... als het goed werkt is dat ook een hoop waard.dehardstyler schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:55:
[...]
Dat lijkt echt een exacte kopie uit de handleiding van mijn airco!![]()
Net bij iBood de Rowena’s AU5020 besteld, voor 299,- Leek me een interessante deal. Ik ga eerst uitproberen hoeveel herrie hij maakt maar overweeg sterk om ‘m om te bouwen naar 2 slangen.
Jazsie schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:15:
[...]
Laat vooral ook het resultaat weten vergleken met je "oude" airco.
Ik krijg hem als het goed is aanstaande vrijdag, dus ik zal jullie zeker even updaten!m0ridin schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:20:
[...]
Dat lijkt hem idd, heb volgens mij eerder nog wel eens dezelfde onder WEER een andere naam gevonden (everglades iets dacht ik)... Maar ben benieuwd naar je ervaringen. Prijzig apparaatje wel, maar ja... als het goed werkt is dat ook een hoop waard.
Beetje offtopic, maar voor zon op de slaapkamer zou ik nog zoiets toepassen (er zijn goedkopere alternatieven): https://suneclipse.nl/zonwering-zuignappen/jakob558 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:21:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je doet een wit doek op de binnenramen of een donker doek op de buitenramen. Kost ook geen elektra
Kan je niet beter juist een wit doek aan de buitenkant hangen zodat het zonlicht buiten al gereflecteerd wordt?Santee schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:38:
[...]
Beetje offtopic, maar voor zon op de slaapkamer zou ik nog zoiets toepassen (er zijn goedkopere alternatieven): https://suneclipse.nl/zonwering-zuignappen/
Je doet een wit doek op de binnenramen of een donker doek op de buitenramen. Kost ook geen elektraJe kan natuurlijk ook én én doen.
Toevallig gisteren zitten opzoeken, maar zwart schijnt beter te werken (buiten)dehardstyler schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:48:
[...]
Kan je niet beter juist een wit doek aan de buitenkant hangen zodat het zonlicht buiten al gereflecteerd wordt?
"Echter is de absorptiewaarde van zwart hoger dan de reflectiewaarde van wit, waardoor zwart uiteindelijk minder straling doorlaat en jouw woning minder snel laat opwarmen."
https://verano.nl/inspiration/beschermt-wit-of-zwart-beter-tegen-de-straling-van-de-zon
EDIT:
Antwoord ChatGPT: Voor zonwering van ramen is het meestal het beste om donkere kleuren te gebruiken, zoals zwart of donker grijs. Donkere kleuren hebben de neiging om meer zonlicht te absorberen, waardoor de hoeveelheid warmte die door het raam naar binnen komt, wordt verminderd.
[ Voor 40% gewijzigd door dannx1986 op 13-06-2023 12:08 ]
Ik heb weer wat geleerd vandaag!dannx1986 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:54:
[...]
Toevallig gisteren zitten opzoeken, maar zwart schijnt beter te werken (buiten)
"Echter is de absorptiewaarde van zwart hoger dan de reflectiewaarde van wit, waardoor zwart uiteindelijk minder straling doorlaat en jouw woning minder snel laat opwarmen."
https://verano.nl/inspiration/beschermt-wit-of-zwart-beter-tegen-de-straling-van-de-zon
Klopt, raamverduistering aan de buitenzijde ben ik ook mee bezig, er komt met grote ramen en glas in de openslaande deuren inderdaad veel extra warmte binnen, die gelukkig deels wel wordt opgevangen aan de binnenkant, de verduisterende gordijnen doen daar wel hun werk.Santee schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:38:
[...]
Beetje offtopic, maar voor zon op de slaapkamer zou ik nog zoiets toepassen (er zijn goedkopere alternatieven): https://suneclipse.nl/zonwering-zuignappen/
Je doet een wit doek op de binnenramen of een donker doek op de buitenramen. Kost ook geen elektraJe kan natuurlijk ook én én doen.
Zuignappen! Geweldig idee om te stelen (die kan je online zo krijgen).Santee schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:38:
[...]
Hun doeken zijn stervensduur, maar ik kan die zuignappen ook met een goedkoop, wellicht slechter en tijdelijker, doek gebruiken
Ik weet niet wat je wilt doen.jakob558 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:51:
Edit: korte test later: voorkant is koude kant. Warme kant afdichten dus, toch?
De 2 slangen mod werkt met de warme kant, dus die tweede slang zou je dan daaraan willen bevestigen.
Nee, een wit doek laat ~25% van het licht door dus dat komt alsnog je huis in. Een goed zwart doek laat maar 5% door en wordt wel heel warm maar dat is buiten je raam dus dat kan afkoelen en meegaan met de wind.dehardstyler schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:48:
[...]
Kan je niet beter juist een wit doek aan de buitenkant hangen zodat het zonlicht buiten al gereflecteerd wordt?
Om hierop aan te vullen, ik heb net materialen hier besteld: https://daylighttrading.nl/screendoek-van-de-rolManIkWeet schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:16:
[...]
Zuignappen! Geweldig idee om te stelen (die kan je online zo krijgen).
Hun doeken zijn stervensduur, maar ik kan die zuignappen ook met een goedkoop, wellicht slechter en tijdelijker, doek gebruiken
En een doek hier: https://www.nettenverkoop...doeken/schaduwdoek_op_rol
Kom je op minder dan de helft uit. Moet je natuurlijk wel zelf op maat snijden, omzoomen (hopelijk blijft de PVC plakken op het HDPE), zelf ogen drukken.
Er zijn ook "kant en klare" oplossingen beschikbaar, zo blijkt:Santee schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:27:
[...]
Om hierop aan te vullen, ik heb net materialen hier besteld: https://daylighttrading.nl/screendoek-van-de-rol
En een doek hier: https://www.nettenverkoop...doeken/schaduwdoek_op_rol
Kom je op minder dan de helft uit. Moet je natuurlijk wel zelf op maat snijden, omzoomen (hopelijk blijft de PVC plakken op het HDPE), zelf ogen drukken.
https://www.amazon.nl/Zon...-zuignappen/dp/B07F37149S
(Jaja amazon slecht, link is ter referentie)
Duurder dan mijn originele idee om een fleece plaid te gebruiken, maar wel wind/regen resistent
Zelf heb ik er eentje op zolder staan, deze direct gekoppeld aan ons afzuig systeem in het huis.Stimpy68 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 10:44:
In mijn slaapkamer heb ik ook een mobiele airco staan, probleem is altijd waar laat je de slang? In eerste instantie gewoon uit het raam, maar dan komt er weer warme lucht van buiten naar binnen dus koeling is dan niet echt efficiënt.
Vervolgens een houten plaat voor het raam gemonteerd met een uitlaat voor de slang, dan alles dicht doen incl. het rooster boven in het raam en het koelt ineens veel beter omdat er geen warme lucht meer binnen kan komen.
Anders is het bijna niet te doen
Tussen de bedrijven door wat geknutseld. warme kant afgedicht met grote bak die ik nog had liggen (met 40x60 had ik een grotere bak nodig dan ik in dit topic had gezien) en wat buismateriaal bij de Gamma gehaald. Nog niks geïsoleerd, behalve door gordijndoek over de buizen te laten vallen. Verder een scherpe hoek gekozen voor de aanvoer. Even getwijfeld, want misschien kan hij niet genoeg lucht aanzuigen, maar voor nu toch even zo proberen. Alles is 125mm, ook de warme luchtafvoer, dus heb gegokt dat het met 125mm warme aanvoer voldoende zou moeten zijn. Warme afvoer is standaard gebleven.
Ziet er aan de buitenkant zo uit:
:strip_exif()/f/image/oEcTZTfY8O61HizV1MJ4kUIn.jpg?f=fotoalbum_large)
Binnenkant lastig te fotograferen, staat nogal strak tegen de deur gebouwd om ruimte te besparen, met grote bak achterop is hij toch weer wat dieper geworden. Nu nog aan de slag met afdekplaatjes om de bol daar dicht te krijgen, maar met een dik gordijn ervoor is het nu al een stuk beter. Resultaat: nu van 27 naar 25gr gekoeld met een halfuur, dat lukte gisteren niet met dat tempo. Ben benieuwd hoe dit gepruts gaat houden. Zaterdag met meer tijd maar wat netter afwerken.
:strip_exif()/f/image/oEcTZTfY8O61HizV1MJ4kUIn.jpg?f=fotoalbum_large)
Binnenkant lastig te fotograferen, staat nogal strak tegen de deur gebouwd om ruimte te besparen, met grote bak achterop is hij toch weer wat dieper geworden. Nu nog aan de slag met afdekplaatjes om de bol daar dicht te krijgen, maar met een dik gordijn ervoor is het nu al een stuk beter. Resultaat: nu van 27 naar 25gr gekoeld met een halfuur, dat lukte gisteren niet met dat tempo. Ben benieuwd hoe dit gepruts gaat houden. Zaterdag met meer tijd maar wat netter afwerken.
Vraagje. Heb een mobiele airco maar helaas geen goeie plek om m'n woonkamer goed te koelen.
Er is maar 1 raam en die gaat naar de aanbouw serre.
Nu zitten we met deze temperatuur toch nooit Ilin de serre dus vroeg ik me af of het erg is als ik de warmte lucht afvoer buis via het raam in de serre blaas?
Nu zitten we met deze temperatuur toch nooit Ilin de serre dus vroeg ik me af of het erg is als ik de warmte lucht afvoer buis via het raam in de serre blaas?
Zie ik het nu goed dat je het onderste rooster hebt dichtgetaped? Ik heb aan de onderkant de rand al afgeplakt maar ik heb het idee dat de airco nog steeds ook lucht uit de kamer aanzuigt. Dus ben benieuwd wat je er er nog meer aan gemod hebt.donny007 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 15:57:
[...]
Ik heb toevallig de Inventum AC127WSET (rebadged Midea): koelt geweldig maar is alles behalve geruisloos![]()
[Afbeelding]
Hangt van de ventillatie in je serre af, want als dat slecht is, dan is je serre binnen de kortste keren een echte sauna. En er zijn vast flinke ramen tussen je serre en je te koelen ruimte, dus komt die warmte makkelijk weer binnen (in plaats van dat de warme lucht weg vliegt)xlvg schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:19:
Vraagje. Heb een mobiele airco maar helaas geen goeie plek om m'n woonkamer goed te koelen.
De schuifdeur kan in principe open vd serre naar buiten.ManIkWeet schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:40:
[...]
Hangt van de ventillatie in je serre af, want als dat slecht is, dan is je serre binnen de kortste keren een echte sauna. En er zijn vast flinke ramen tussen je serre en je te koelen ruimte, dus komt die warmte makkelijk weer binnen (in plaats van dat de warme lucht weg vliegt)
Op het moment is het in de Serre al 50 graden.
Pffft, dat kan ook niet helpen met de woonkamer. Kun je niet iets doen met zonnewering voor de serre?xlvg schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:46:
[...]
De schuifdeur kan in principe open vd serre naar buiten.
Grote schuifdeur over de gehele breedte naar de achterkant? Lijkt me dat het moet werken als je die volledig openzet en dan de warmte de serre in blaast vanuit de woonkamer. Daarnaast zonwering op de beglazing tussen woonkamer en serre en belangrijker nog, op de serre -> buiten, daar komt je hitte nu binnen die doorstraalt in je woonkamer. Als je dat niet oplost moet je airco alleen maar extra hard werken, die hitte straalt zo weer terug je woonkamer in.xlvg schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:46:
[...]
De schuifdeur kan in principe open vd serre naar buiten.
Hopelijk zit ik in het juiste topic. Sind vorig jaar slaapt mijn oudste dochter op zolder. Daar kan het best warm worden, afgelopen dagen rond de 30 graden. Ze heeft een Velux dakkapel (2 x SK06 ramen), ruimte voor een split unit hebben we niet. Het is maximaal 200cm hoog en veel schuine wanden. Afgelopen weekend Airco Seals gemonteerd op 1 raam, tot nu toe blijft het zitten.
We kijken nu hoelang we de airco (Lidl 7000BTU) aan willen zetten voordat het lekker koel is. Wat is wijsheid? 1uur op 17 graden of langer op hogere temperatuur (24gr oid). Gisteravond haar kamer in 2u terug gebracht naar 22graden, uurtje later was het weer 24graden.
We kijken nu hoelang we de airco (Lidl 7000BTU) aan willen zetten voordat het lekker koel is. Wat is wijsheid? 1uur op 17 graden of langer op hogere temperatuur (24gr oid). Gisteravond haar kamer in 2u terug gebracht naar 22graden, uurtje later was het weer 24graden.
Whatever.
@Harmen De hitte in de muren en het dak krijg je er niet uit in een uurtje. Iedere woning (en dak) is anders maar zolders zijn gewoon lastig. Ik zou ook eens kijken naar een hor in het dakraam en een plafond ventilator als ze de aircon niet de hele nacht wil laten draaien. Bamboe dekbed scheelt overigens ook een hoop.
Helpt zeker niet nee..Creesch schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:55:
[...]
Pffft, dat kan ook niet helpen met de woonkamer. Kun je niet iets doen met zonnewering voor de serre?
Airco moet echt aanblijven om het koel te blijven houden nu, als de warmte eenmaal in de stenen/dak zit (net als nu na een aantal dagen hitte) warmt het zo weer op.Harmen schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:25:
Hopelijk zit ik in het juiste topic. Sind vorig jaar slaapt mijn oudste dochter op zolder. Daar kan het best warm worden, afgelopen dagen rond de 30 graden. Ze heeft een Velux dakkapel (2 x SK06 ramen), ruimte voor een split unit hebben we niet. Het is maximaal 200cm hoog en veel schuine wanden. Afgelopen weekend Airco Seals gemonteerd op 1 raam, tot nu toe blijft het zitten.
Ik zet hem rond 18.00 uur aan als ik thuis kom (27/28 graden op kamer), en laat hem aanstaan tot ik rond 23.00 uur naar bed ga. Dan is het rond de 22/23 graden op de kamer en zet ik hem uit en de Velux raam open aangezien de buiten temperatuur dan gezakt is naar rond de 19/20 graden.
Dan hopen tot ik snel genoeg in slaap val voor de temperatuur op de kamer weer iets opwarmt.
[ Voor 3% gewijzigd door dannx1986 op 13-06-2023 16:37 ]
Deur gaat 1/3 open vd gehele breedte.jakob558 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:56:
[...]
Grote schuifdeur over de gehele breedte naar de achterkant? Lijkt me dat het moet werken als je die volledig openzet en dan de warmte de serre in blaast vanuit de woonkamer. Daarnaast zonwering op de beglazing tussen woonkamer en serre en belangrijker nog, op de serre -> buiten, daar komt je hitte nu binnen die doorstraalt in je woonkamer. Als je dat niet oplost moet je airco alleen maar extra hard werken, die hitte straalt zo weer terug je woonkamer in.
@Harmen Wat je kan overwegen is een simpel buisventilatortje met een flexibele buis eraan. Ik heb zoiets al een paar jaar zelf in gebruik en in mijn situatie werkt het erg goed.
Kost weinig en verbruikt 10~30watt ofzo. Gooi 's ochtends een kant het raam uit en de ventilator ergens zodat hij zo diep mogelijk de ruimte in blaast.
Als het dak overdag lang in de zon staat kan er een hoop extra hitte in komen te zitten en doormiddel van dit soort luchtcirculatie kan je dat een stuk verminderen. Of het effectief is ligt natuurlijk aan een hoop; hoeveel zon, isolatie, daksoort/kleur, grootte van de ruimte, enz. enz.
Kost weinig en verbruikt 10~30watt ofzo. Gooi 's ochtends een kant het raam uit en de ventilator ergens zodat hij zo diep mogelijk de ruimte in blaast.
Als het dak overdag lang in de zon staat kan er een hoop extra hitte in komen te zitten en doormiddel van dit soort luchtcirculatie kan je dat een stuk verminderen. Of het effectief is ligt natuurlijk aan een hoop; hoeveel zon, isolatie, daksoort/kleur, grootte van de ruimte, enz. enz.
We hebben deze onlangs bij familie op het raam geplakt en ze zijn erg tevreden met het effect.m0ridin schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:25:
[...]
Top, fijn te horen!sjirafje schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:38:
[...]
We hebben deze onlangs bij familie op het raam geplakt en ze zijn erg tevreden met het effect.
Nou, werkt goed. Of de geluidsproductie minder is vind ik lastig in te schatten. Kamer is opgewarmd tot graad of 29. 20u airco aangezet en nu 24 graden. Dat ligt binnen mijn verwachtingen van dit ding, dus dikke prima. Kan hem nu op halve kracht laten draaien, ipv volop blazen vannacht. Uitzetten gaat hem nog niet worden, hitte nu teveel in het pand, dat komt van de drie onderburen vrolijk weer hierheen.
Wat werkt goed? Dit? jakob558 in "Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen"jakob558 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 22:44:
Nou, werkt goed. Of de geluidsproductie minder is vind ik lastig in te schatten. Kamer is opgewarmd tot graad of 29. 20u airco aangezet en nu 24 graden. Dat ligt binnen mijn verwachtingen van dit ding, dus dikke prima. Kan hem nu op halve kracht laten draaien, ipv volop blazen vannacht. Uitzetten gaat hem nog niet worden, hitte nu teveel in het pand, dat komt van de drie onderburen vrolijk weer hierheen.
Wel handig om te vermelden waar je aan refereert
Excuus, dacht dat mijn post van de aanpassing er nog wat dichter boven stond. Deze aanpassing dus:franssie schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 22:52:
[...]
Wat werkt goed? Dit? jakob558 in "Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen"
Wel handig om te vermelden waar je aan refereert
jakob558 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:56:
Tussen de bedrijven door wat geknutseld. warme kant afgedicht met grote bak die ik nog had liggen (met 40x60 had ik een grotere bak nodig dan ik in dit topic had gezien) en wat buismateriaal bij de Gamma gehaald. Nog niks geïsoleerd, behalve door gordijndoek over de buizen te laten vallen. Verder een scherpe hoek gekozen voor de aanvoer. Even getwijfeld, want misschien kan hij niet genoeg lucht aanzuigen, maar voor nu toch even zo proberen. Alles is 125mm, ook de warme luchtafvoer, dus heb gegokt dat het met 125mm warme aanvoer voldoende zou moeten zijn. Warme afvoer is standaard gebleven.
[Afbeelding]
Ik heb vorig jaar een Rowenta RWAC1200H gekocht en zit dankzij dit topic te kijken om deze lucht van buiten te laten aanzuigen.
Nu is dit model een rebrand en verkrijgbaar onder verschrikkelijk veel namen. Wat ik verder tegenkwam is dat er ook een aantal airco's zijn die ontzetten veel op die van mij lijken maar een andere achterkant hebben en vanuit de fabriek dual-hose zijn.
De achterkant van de Rowenta:

Verkocht met dual hose in andere landen als o.a. de Whynter ARC-126MD

Lijkt dus een prima platform voor de conversie. Nu even kijken of ik zo'n backplate kan vinden(onwaarschijnlijk) of dat misschien iemand een adapter gemaakt heeft voor een van de vele versies van dit product.
Nu is dit model een rebrand en verkrijgbaar onder verschrikkelijk veel namen. Wat ik verder tegenkwam is dat er ook een aantal airco's zijn die ontzetten veel op die van mij lijken maar een andere achterkant hebben en vanuit de fabriek dual-hose zijn.
De achterkant van de Rowenta:

Verkocht met dual hose in andere landen als o.a. de Whynter ARC-126MD

Lijkt dus een prima platform voor de conversie. Nu even kijken of ik zo'n backplate kan vinden(onwaarschijnlijk) of dat misschien iemand een adapter gemaakt heeft voor een van de vele versies van dit product.
@erik23 dat lijkt inderdaad zeer geschikt voor conversie. Je zou de backplate eens eraf kunnen halen om te kijken of de openingen intern ook zijn gescheiden, dan is het een kwestie van een adapter erop knutselen of 3d printen.
Weet niet helemaal waar ik naar moet kijken. Maar vrees van niet aangezien dat de grootste klacht was van deze video die ik vond en een vergelijkbaar model lijkt te zijn. Anderzijds gaven mensen daar wel aan in de comments dat hij mogelijk te weinig lucht kon aanvoeren in zijn oplossing.franssie schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:05:
@erik23 dat lijkt inderdaad zeer geschikt voor conversie. Je zou de backplate eens eraf kunnen halen om te kijken of de openingen intern ook zijn gescheiden, dan is het een kwestie van een adapter erop knutselen of 3d printen.
Dit zijn foto's van mijn unit:
:strip_exif()/f/image/LTBo0uu56rng2kkUje5OrWeQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LFS68bwZMwg47g8rp4E1rMfI.jpg?f=fotoalbum_large)
@erik23 dat ziet er niet bruikbaar uit helaas. Ik had bij dat rooster rechts iets anders verwacht. Dan moet je wel heel diep het apparaat in om te kijken hoe de luchtstromen lopen...
Het lijkt er op dat onder en boven niet goed gescheiden is. Dan wordt het wel een behoorlijke uitdaging.
Zo ziet mijn EUROM PAC 14.2 van binnen ook uit, kan je vertellen dat het inderdaad niet gaat werken. Heb de mod bij mij uitgevoerd maar het neemt als nog te veel valse lucht.erik23 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 17:53:
[...]
Weet niet helemaal waar ik naar moet kijken. Maar vrees van niet aangezien dat de grootste klacht was van deze video die ik vond en een vergelijkbaar model lijkt te zijn. Anderzijds gaven mensen daar wel aan in de comments dat hij mogelijk te weinig lucht kon aanvoeren in zijn oplossing.
Dit zijn foto's van mijn unit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb redelijk wat zitten zoeken afgelopen dagen en zo ook dit topic gevonden. Even mijn constructie delen voor het geval iemand er wat aan heeft.
Woonkamer/keuken op een hoekwoning zonder ramen die open kunnen. De ramen hebben wel een ventilatierooster van 54mm hoog, dat komt mooi overeen met een standaard platte ventilatie buis/schacht. Schacht op het rooster gemonteerd (platte kant tegen de schacht in tegenstelling tot foto 2) met behulp van 2 tiewraps aan de uiteinden en paar geboorde gaten, 220x54 rechthoek naar 125mm verloop en vanaf daar de airco slang. Wat verbindingen geknutseld en de foto’s vertellen de rest.
Klikt met rooster als geheel terug in de opening boven het raam.
Wordt nog wat strakker afgewerkt maar is vele malen efficiënter dan lange buizen die via bijkeuken of gang naar buiten moeten en maakt het mogelijk veel centraler te plaatsen. Voel erg weinig warmte rondom de afvoer vergeleken met die voorgaande situaties en brengt de ruimte van ca 55m2 rap omlaag.
Woonkamer/keuken op een hoekwoning zonder ramen die open kunnen. De ramen hebben wel een ventilatierooster van 54mm hoog, dat komt mooi overeen met een standaard platte ventilatie buis/schacht. Schacht op het rooster gemonteerd (platte kant tegen de schacht in tegenstelling tot foto 2) met behulp van 2 tiewraps aan de uiteinden en paar geboorde gaten, 220x54 rechthoek naar 125mm verloop en vanaf daar de airco slang. Wat verbindingen geknutseld en de foto’s vertellen de rest.
Klikt met rooster als geheel terug in de opening boven het raam.
Wordt nog wat strakker afgewerkt maar is vele malen efficiënter dan lange buizen die via bijkeuken of gang naar buiten moeten en maakt het mogelijk veel centraler te plaatsen. Voel erg weinig warmte rondom de afvoer vergeleken met die voorgaande situaties en brengt de ruimte van ca 55m2 rap omlaag.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 7% gewijzigd door DoubleJ op 16-06-2023 02:19 ]
Met wat voor tool maken jullie de opening in een plastic bak?
Hangt er een beetje vanaf wat je in huis hebt en wat voor soort plastic het is. Opties:Dracula schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:18:
Met wat voor toolgereedschap maken jullie de opening in een plastic bak?
- Dremel
- Decoupeerzaag
- Handmatig zaag type, dit soort ijzerzagen werken best goed
- Bij gebrek aan gereedschap een goed broodmes (zo'n grote met kartels).
Ah ik heb ergens een dremel rondslingeren alleen waar is een hele goede vraagCreesch schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:32:
[...]
Hangt er een beetje vanaf wat je in huis hebt en wat voor soort plastic het is. Opties:
- Dremel
- Decoupeerzaag
- Handmatig zaag type, dit soort ijzerzagen werken best goed
- Bij gebrek aan gereedschap een goed broodmes (zo'n grote met kartels).

Het is een simpele plastic bak van de Ikea
Txs
Update: Ok gelukt, alles lijkt naar behoren te werken alleen lijkt de airco wat meer stroom te trekken dan voor de modificatie. Ongeveer 100w meer. Nu even aankijken of alles werkt als hij langer aan staat. Er zit nu een droger slang aan die hopelijk de aanzuiging niet teveel hinderd en dat de airco niet oververhit raakt ofzo.
[ Voor 27% gewijzigd door Dracula op 16-06-2023 17:32 ]
De diameter van de aanzuigslang moet minstens even groot zijn als de uitblaasslang!
Ik heb deze: https://www.bol.com/nl/nl...u-4-1-kw/9300000039105034darthaxx schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 17:36:
[...]
Is dat de Eurom? Die van mij ziet er ook zo uit. Ik heb de 14k btu versie opengemaakt en van binnen de kamer rond de compressor netjes dichtgeplakt met alu plakband folie. Verder heb ik een 100mm aanvoerslang en hier een buisventilator aan toegevoegd: https://www.amazon.nl/dp/B08QFYMFJL
[Afbeelding]
Volgens mij is dat een rebrand van de Eurom.
Kan je mij uitleggen waarom je nog een buisventilator hebt toegevoegd?
Is een 100mm aanvoer genoeg met 150mm uitvoer?
Alvast bedankt!
Er moet altijd 2x lucht in, en 2x lucht uit. Dat zijn aparte interne kanalen.jakesonyou schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 16:05:
Heb ik de mijne nou verkeerd omgebouwd 🥲
Zowel zijkant waar nu de doos en slang zit zuigen lucht aan. Kan dit kwaad of beter de onderkant aansluiten?[Afbeelding]
De ene duwt lucht over een koude radiator zodat de hitte uit de lucht getrokken wordt. Dat is dus je binnenlucht die je wilt verkoelen.
De andere duwt het over een hete radiator zodat hij die eerder opgenomen hitte weer weg werkt. Dat is dus de buitenlucht die je weg wilt hebben.
Welke welke is moet je zelf even uitzoeken. Over het algemeen is de onderste de hete, maar het kan verschillen.
[ Voor 6% gewijzigd door godofal op 17-06-2023 16:18 ]
Ai ik ben a technisch als het maar zijn kan.godofal schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 16:17:
[...]
Er moet altijd 2x lucht in, en 2x lucht uit. Dat zijn aparte interne kanalen.
De ene duwt lucht over een koude radiator zodat de hitte uit de lucht getrokken wordt. Dat is dus je binnenlucht die je wilt verkoelen.
De andere duwt het over een hete radiator zodat hij die eerder opgenomen hitte weer weg werkt. Dat is dus de buitenlucht die je weg wilt hebben.
Welke welke is moet je zelf even uitzoeken. Over het algemeen is de onderste de hete, maar het kan verschillen.
Hoe ik hem nu heb krijg ik wel gewoon koude lucht.
Als ik deze tweaker met (volgens mij) dezelfde airco bekijk heb je inderdaad de verkeerde ingang te pakken.jakesonyou schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 16:05:
Heb ik de mijne nou verkeerd omgebouwd 🥲
Zowel zijkant waar nu de doos en slang zit en de onderkant zuigen lucht aan. Kan dit kwaad of beter de onderkant aansluiten?[Afbeelding]
Je haalt nu lucht van buiten (die word gekoeld) en die blaas je de kamer in.
De condenser/compressor word nu gekoeld door lucht van binnen (je wilt van buiten) die vervolgens naar buiten geblazen word.
Ik ben wel benieuwd naar je resultaten, want ik heb deze airco ook net aangeschaft
[ Voor 4% gewijzigd door Fabske op 17-06-2023 16:54 ]
Ik ga hem omzetten thanks 😀Fabske schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 16:54:
[...]
Als ik deze tweaker met (volgens mij) dezelfde airco bekijk heb je inderdaad de verkeerde ingang te pakken.
Je haalt nu lucht van buiten (die word gekoeld) en die blaas je de kamer in.
De condenser/compressor word nu gekoeld door lucht van binnen (je wilt van buiten) die vervolgens naar buiten geblazen word.
Ik ben wel benieuwd naar je resultaten, want ik heb deze airco ook net aangeschaft
@jakesonyou pak een stuk papier oid en blokkeer daarmee 1 van de 2 air intakes. Dan kan je voelen de lucht vermindert uit de warme of de koude kant. Dan weet je zeker welke welke is.
Jazsie schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:15:
[...]
Laat vooral ook het resultaat weten vergleken met je "oude" airco.
Nou gisteren even een geaard stopcontact gemaakt en de AC127WSET aangesloten: EH 03 op het display na ~2 minuten.m0ridin schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:20:
[...]
Dat lijkt hem idd, heb volgens mij eerder nog wel eens dezelfde onder WEER een andere naam gevonden (everglades iets dacht ik)... Maar ben benieuwd naar je ervaringen. Prijzig apparaatje wel, maar ja... als het goed werkt is dat ook een hoop waard.
Blazen en zuigen werkt wel naar via de slang, maar binnenin draait de blauwe fan niet en er komt dus geen koude lucht uit. Morgen Expert maar even bellen...
Hier voor de zolderkamer ook maar een AC127WSET gekocht op basis van de vele vermeldingen hier. Ik wil hem vooral gebruiken als ik op zolder ga gamen of als ik een dag thuiswerk. Komt helaas pas woensdag, maar dan heb ik nog wat voorbereidingstijd voor de afvoer van de luchtslang.
De slang moet door een Velux dakraam (schuindak) die ik bij gebruik van de airco iets open wil zetten, waardoor er onderaan een opening ontstaat. Mijn hoop is om in die opening een MDF plaat te zetten waar ik de high performance kit op aan kan sluiten, door kan voeren. Helaas is die kit volgens mij niet echt makkelijk vast te maken aan een plaat. Ik zie maar weinig tot geen opties om hem vast te schroeven. Ik zie dat @donny007 hem heeft vastgelijmd.
Op de slang en performance kit zitten van dit soort clips, maar ik kan mij zo snel niet iets bedenken of ik daar iets mee kan.
De slang moet door een Velux dakraam (schuindak) die ik bij gebruik van de airco iets open wil zetten, waardoor er onderaan een opening ontstaat. Mijn hoop is om in die opening een MDF plaat te zetten waar ik de high performance kit op aan kan sluiten, door kan voeren. Helaas is die kit volgens mij niet echt makkelijk vast te maken aan een plaat. Ik zie maar weinig tot geen opties om hem vast te schroeven. Ik zie dat @donny007 hem heeft vastgelijmd.
Op de slang en performance kit zitten van dit soort clips, maar ik kan mij zo snel niet iets bedenken of ik daar iets mee kan.
:strip_exif()/f/image/5xql09hOy6cnJVidUSgXjx8l.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door GAEvakYD op 18-06-2023 10:38 ]
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Ik heb de intake aan de zijkant geblokkeerd, koude luchtuitlaag vermindere wel 😅 maar niet dat er helemaal geen lucht uitkwam.godofal schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 18:52:
@jakesonyou pak een stuk papier oid en blokkeer daarmee 1 van de 2 air intakes. Dan kan je voelen de lucht vermindert uit de warme of de koude kant. Dan weet je zeker welke welke is.
Dit idd. Ik heb uiteindelijk maar kartonnen platen gebruikt waarbij de clips één en ander vasthouden, maar het is verder van perfect. De airco werkt daarentegen wel grandioos en snelGAEvakYD schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:26:
Hier voor de zolderkamer ook maar een AC127WSET gekocht op basis van de vele vermeldingen hier. Ik wil hem vooral gebruiken als ik op zolder ga gamen of als ik een dag thuiswerk. Komt helaas pas woensdag, maar dan heb ik nog wat voorbereidingstijd voor de afvoer van de luchtslang.
[Afbeelding]