3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Wij kunnen niet wachten tot een landelijk stookverbod. Een aantal huizen hier hebben een open haard en natuurlijk stookt men ook bij windkracht 1 of 0. Soms kan dan bij ons de wtw helemaal uit. Ik moet wel zeggen, wij hebben filters die ook een goede fijnstoffiltering hebben en het lijkt wel alsof een bijkomstigheid is dat de stank iets minder en iets minder scherp is. Maar goed, alleen in situaties dat je het een beetje ruikt maakt dat het verschil tussen wel of niet uit, als je het meer ruikt dan gaat het sowieso uit.MatthijsvE schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:52:
En als allerlaatste wie heeft er ervaring met haardlucht van andere om zich heen? En een eventuele oplossing hiervoor. Helaas zijn er in onze wijk veel haardstokers, die op elk moment de haard aanzetten met als gevolg, zeker met windstil weer, dat wij die "heerlijke" lucht naar binnen halen.
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
@Pnut klopt, 200,125,200. Zit op de 2e verdieping. Die 125 gaat naar 2 slaapkamers. Die 200 gaat naar beneden en op elke verdieping wordt die afgetakt naar ubbink platte buis in vloer.
Dus meteen na het T-stuk zit in de vloer weer een aftakking voor de aanvoer 1e verdieping uit plafond, daarna gaat 200 door naar vloer 1e verdieping voor aanvoer beneden in plafond. Afvoer gaat identiek.
Dus meteen na het T-stuk zit in de vloer weer een aftakking voor de aanvoer 1e verdieping uit plafond, daarna gaat 200 door naar vloer 1e verdieping voor aanvoer beneden in plafond. Afvoer gaat identiek.
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Ik heb voor mijn Zehnder Q350 een aktief koolstof filter gekocht. Welliswaar geen originele van Zehnder maar ik hoop dat deze ook doet wat wordt belooft. Ik heb hem nog maar net en nog geen praktiek ervaring. Zijn hier mensen die al wat meer ervaring met aktief koolstof filters hebben?JT schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 15:30:
[...]
Wij kunnen niet wachten tot een landelijk stookverbod. Een aantal huizen hier hebben een open haard en natuurlijk stookt men ook bij windkracht 1 of 0. Soms kan dan bij ons de wtw helemaal uit. Ik moet wel zeggen, wij hebben filters die ook een goede fijnstoffiltering hebben en het lijkt wel alsof een bijkomstigheid is dat de stank iets minder en iets minder scherp is. Maar goed, alleen in situaties dat je het een beetje ruikt maakt dat het verschil tussen wel of niet uit, als je het meer ruikt dan gaat het sowieso uit.
Hier staat veel informatie over filters: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1799965
@JT ik heb een klik aan klik uit schakelaar er tussen gezet. Rook ->uit.
Koolstof werkte een beetje maar kost veel stroom.
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Wij hebben geen koolstoffilters maar filters die ook veel fijnstof filteren. Inmiddels zit er hier een zigbeeschakelaar tussen. Straks hopelijk inzicht in het verbruik om de vraag van die andere user te beantwoorden.nessio schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 21:12:
@JT ik heb een klik aan klik uit schakelaar er tussen gezet. Rook ->uit.
Ecodan warmtepomp
@blinded Hier 28 watt voor 150m3, 87 voor 250m3. Dus om 66% meer lucht te verplaatsen kost het me schijnbaar 310% stroom. Als ik dat extrapoleer naar jouw situatie dan is 100+ watt niet gekJT schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 15:26:
[...]
Dat verbaast mij niks. Ik heb de wtw nog niet apart gemeten, maar als ik kijk naar het totaal verbruik en ik schakel van 150m2 naar 250m2 dan zie ik een sprong in verbruik van tientallen watts.
Aangezien het modbus register om de ventilatie helemaal stil te leggen niet werkt bij mijn Flair, wil ik er een zigbeestekker tussen drukken, die van mij hebben verbruiksmeting en dan kan ik het eens bekijken.
Ecodan warmtepomp