3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Wij kunnen niet wachten tot een landelijk stookverbod. Een aantal huizen hier hebben een open haard en natuurlijk stookt men ook bij windkracht 1 of 0. Soms kan dan bij ons de wtw helemaal uit. Ik moet wel zeggen, wij hebben filters die ook een goede fijnstoffiltering hebben en het lijkt wel alsof een bijkomstigheid is dat de stank iets minder en iets minder scherp is. Maar goed, alleen in situaties dat je het een beetje ruikt maakt dat het verschil tussen wel of niet uit, als je het meer ruikt dan gaat het sowieso uit.MatthijsvE schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:52:
En als allerlaatste wie heeft er ervaring met haardlucht van andere om zich heen? En een eventuele oplossing hiervoor. Helaas zijn er in onze wijk veel haardstokers, die op elk moment de haard aanzetten met als gevolg, zeker met windstil weer, dat wij die "heerlijke" lucht naar binnen halen.
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Dus meteen na het T-stuk zit in de vloer weer een aftakking voor de aanvoer 1e verdieping uit plafond, daarna gaat 200 door naar vloer 1e verdieping voor aanvoer beneden in plafond. Afvoer gaat identiek.
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Ik heb voor mijn Zehnder Q350 een aktief koolstof filter gekocht. Welliswaar geen originele van Zehnder maar ik hoop dat deze ook doet wat wordt belooft. Ik heb hem nog maar net en nog geen praktiek ervaring. Zijn hier mensen die al wat meer ervaring met aktief koolstof filters hebben?JT schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 15:30:
[...]
Wij kunnen niet wachten tot een landelijk stookverbod. Een aantal huizen hier hebben een open haard en natuurlijk stookt men ook bij windkracht 1 of 0. Soms kan dan bij ons de wtw helemaal uit. Ik moet wel zeggen, wij hebben filters die ook een goede fijnstoffiltering hebben en het lijkt wel alsof een bijkomstigheid is dat de stank iets minder en iets minder scherp is. Maar goed, alleen in situaties dat je het een beetje ruikt maakt dat het verschil tussen wel of niet uit, als je het meer ruikt dan gaat het sowieso uit.
Koolstof werkte een beetje maar kost veel stroom.
Wij hebben geen koolstoffilters maar filters die ook veel fijnstof filteren. Inmiddels zit er hier een zigbeeschakelaar tussen. Straks hopelijk inzicht in het verbruik om de vraag van die andere user te beantwoorden.nessio schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 21:12:
@JT ik heb een klik aan klik uit schakelaar er tussen gezet. Rook ->uit.
Ecodan warmtepomp
@blinded Hier 28 watt voor 150m3, 87 voor 250m3. Dus om 66% meer lucht te verplaatsen kost het me schijnbaar 310% stroom. Als ik dat extrapoleer naar jouw situatie dan is 100+ watt niet gekJT schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 15:26:
[...]
Dat verbaast mij niks. Ik heb de wtw nog niet apart gemeten, maar als ik kijk naar het totaal verbruik en ik schakel van 150m2 naar 250m2 dan zie ik een sprong in verbruik van tientallen watts.
Aangezien het modbus register om de ventilatie helemaal stil te leggen niet werkt bij mijn Flair, wil ik er een zigbeestekker tussen drukken, die van mij hebben verbruiksmeting en dan kan ik het eens bekijken.
Ecodan warmtepomp
Dat is op zich nog wel een slimme. Helaas zie ik zelf niet altijd als bij iemand de haard aan gaat. Er zitten hier 3 bungalows om mij heen met de pijp lager dan de aanzuigende, maar ik zie de bungalows niet vanuit de woning.nessio schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 21:12:
@JT ik heb een klik aan klik uit schakelaar er tussen gezet. Rook ->uit.
Bedankt voor de andere input van andere.
Koolstoffilter kan/mag ik niet toepassen in de Duco WTW vanwege het risico van overbelasting en zal ook het energieverbruik niet ten goede komen.
Iemand nog ideeën over mijn andere vraag van het leidingverloop?
dankjewel. nog andere goede opties? wat er gebruikt wordt om een ventilatie ontwerp te makensanderr schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 22:18:
[...]
Ik heb al even geprobeerd in SweetHome 3d, maar daar krijg je niet zulke mooie flowplaatjes mee. Is meer om plattegronden te maken en evt. een 3d-model.
Ik heb wel een online tool gevonden (heat-box.nl, 14 dagen gratis testen), maar die maakt gebruik van dm3/s, dus dat moet je vermenigvuldigen met een factor 3.6 (1 dm3 = 0.001 m3, en je weet hoe lang een uur is).
ga ik vanavond wat in elkaar zetten
[ Voor 4% gewijzigd door Powrskin op 02-11-2025 10:40 ]
Nukezone FTW
De dakdoorvoer van de CV is komen te vervallen door de komst van een WP. Dat gat zit toch al in het dak, dus wellicht kan ik er wat mee.
Als ik hier de aanvoer van de WTW kan plaatsen betekent het dat ik elders in huis een koof kan verwijderen en daar de ruimte praktischer kan indelen. Maar..
Dan komt de aanvoer (of afvoer, kan evt wisselen) lager te zitten dan de WTW unit zelf. Dus een gedeelte van de aanvoerbuis komt dan op het laagste punt. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Vrijstaande woning 1998, 212m², RD3,8. Geen na-isolatie, originele beglazing. 100m² VV, Adlar 6KW
Heb je al gezocht in dit topic? Zeeën van kennis verzameld ondertussen...Powrskin schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:39:
[...]
dankjewel. nog andere goede opties? wat er gebruikt wordt om een ventilatie ontwerp te maken
ga ik vanavond wat in elkaar zetten
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Met een goede invoer waar het niet direct in regent kan dat prima.gehaktstaaf schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:43:
In het kader van domme vragen bestaan niet. En ik zelf het antwoord hierop nog niet heb kunnen vinden.
De dakdoorvoer van de CV is komen te vervallen door de komst van een WP. Dat gat zit toch al in het dak, dus wellicht kan ik er wat mee.
Als ik hier de aanvoer van de WTW kan plaatsen betekent het dat ik elders in huis een koof kan verwijderen en daar de ruimte praktischer kan indelen. Maar..
Dan komt de aanvoer (of afvoer, kan evt wisselen) lager te zitten dan de WTW unit zelf. Dus een gedeelte van de aanvoerbuis komt dan op het laagste punt. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Waarom denk je zelf dat het een probleem is?
Ik zat zelf meer met evt condensvorming in m'n hoofd. Dat zou zich dan allemaal verzamelen op het laagste punt en doorvoer belemmeren.P5ycho schreef op zondag 2 november 2025 @ 11:15:
[...]
Waarom denk je zelf dat het een probleem is?
Vrijstaande woning 1998, 212m², RD3,8. Geen na-isolatie, originele beglazing. 100m² VV, Adlar 6KW
Hoe zou condens moeten ontstaan aan de binnenkant van de geisoleerde buis als de lucht kouder is dan de wand van de buis?gehaktstaaf schreef op zondag 2 november 2025 @ 11:44:
[...]
Ik zat zelf meer met evt condensvorming in m'n hoofd. Dat zou zich dan allemaal verzamelen op het laagste punt en doorvoer belemmeren.
Ik heb zelf de aanvoer op een 35gr dak, met de buis deels lager dan de invoer op de wtw. Ik heb ze laatst losgehad en geen water of watersporen gevonden.
Ik heb het apparaat al helemaal open gehad de warmtewisselaar eruit gehad, alles was zo goed als schoon en ook na het meet ik hetzelfde. Ook volledig onbelast (kanalen losgekoppeld en zonder warmtewisselaar) meet ik iets in dezelfde ordegrootte. Ik heb het met 2 verschillende merken slimme stekkers gemeten en ook als ik mijn P1 meter bekijk zou de vermogens meting wel goed moeten zijn.
Bij 3500rpm meet ik 200W (ca 220 m3/u)
Bij 2350rpm meet ik 70W (ca 120 m3/u)
Debietmeting heb ik met een Ali anemometer gedaan, dus dat kan wel discutabel zijn, maar 200W ligt sowieso al behoorlijk boven de max spec van 154W dus ik vermoed dat er iets niet klopt.
Ik ga sowieso contact opnemen met de verkoper, maar het apparaat is net de 3 jaar gepasseerd dus ik verwacht wel een garantiediscussie mocht er daadwerkelijk iets mis zijn met het apparaat.
Als ik wat vergelijkingsmateriaal heb zou dat wel handig zijn.
Goed punt. Geeft me wel vertrouwen om de boel om te gooien. Thanks!P5ycho schreef op zondag 2 november 2025 @ 12:05:
[...]
Hoe zou condens moeten ontstaan aan de binnenkant van de geisoleerde buis als de lucht kouder is dan de wand van de buis?.
ik zie veel plaatjes, maar niet welke website of programma erbij gebruikt wordt.P5ycho schreef op zondag 2 november 2025 @ 11:01:
[...]
Heb je al gezocht in dit topic? Zeeën van kennis verzameld ondertussen...
397 pagina's lees je ook niet even door
Nukezone FTW
Bij oplevering was ie al stuk en vervanger na een halfjaar.
Waren via een modbus aan de brinkflair gekoppeld samen met de procon van de warmtepomp.
Chinees spul😡
[ Voor 4% gewijzigd door nessio op 03-11-2025 18:10 ]
Nog nooit van gehoordnessio schreef op zondag 2 november 2025 @ 23:15:
@P5ycho had je nog tegoed: co2/rh sensor was van Tongdy.
Bij oplevering was ie al stuk en vervanger na een halfjaar.
Waren via een modbus aan de brinkflair gekoppeld samen met de procon van de warmtepomp.
Chinees spul😡
Bedankt voor het opzoeken!
Exact, het gaat uiteindelijk toch puur om de luchtsnelheid in de kanalen bij deze berekening.Pnut schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 13:28:
[...]
@pythagorasABC Ok, dus je laat weg wat er in die ruimte ingeblazen wordt, maar hoe gaan je dan verder voor de andere vertakking die vanaf de WTW de andere kant op gaat. Of kan je die als aparte vertakking invoeren omdat je meteen vertakt vanaf de WTW? Dan zou je dit krijgen...?
[Afbeelding]
Ik heb voor slaapkamer 2 nu 90 gepakt omdat ik er 2 ventielen plaats maar er 1 dicht zet.
Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras
Ik had een vergelijkbare dakdoorvoer maar ik had er geen vertrouwen in dat er bij wind oid geen water onder zou waaien bij betonpannen in mijn geval. Het sloot allemaal net niet lekker aan dus ik heb hem doorverkocht en een andere doorvoer gekozen. Wellicht sluiten jou pannen wel beter aan. Ik heb er wel een foto van maar ik ben op vakantie en heb inmiddels een andere telefoon.irdc schreef op zondag 2 november 2025 @ 13:00:
Heeft iemand hier ervaring met de Cox Geelen CoxDry dakdoorvoerplaten als invoer? Ik ben op zoek naar een mooie dakdoorvoer voor mijn WTW door mijn terracotta dak en deze spreekt me wel aan.
Ben zelf ook aan het kijken naar een vlakke dakdoorvoer. Wat betreft de uitvoering vind ik dit wel de mooiste omdat het gaas aan het uiteinde zit, in plaats van op de bodem zoals bij de Thermoduct van Econox of de Interduct van Intovent.irdc schreef op zondag 2 november 2025 @ 13:00:
Heeft iemand hier ervaring met de Cox Geelen CoxDry dakdoorvoerplaten als invoer? Ik ben op zoek naar een mooie dakdoorvoer voor mijn WTW door mijn terracotta dak en deze spreekt me wel aan.
Ervaring kan ik je pas over een jaar ofzo geven.
Kun je de ventielen tussen wastafelwand en bed plaatsen, dus nog een knik naar rechts en dan de ventielen?
aangezien het huis flink aangepakt dient te worden lijkt dit een mooi moment om balansventilatie aan te brengen.
We zijn op dit moment met z'n drieën maar hopen nog op gezinsuitbreiding waardoor we met vier zullen zijn.
Dit zou betekenen dat de opslag zolder later gebruikt gaat worden voor slapen of werken, hiervoor heb ik nu nog geen ventilatie ingetekend. Het plan is om de unit te over dimensioneren zodat dit op een later tijdstip alsnog kan.
Klopt mijn berekening in de spreadsheet en zou ik in dit geval voor Zehnder Q350 kunnen gaan of is deze te krap?
/f/image/9SK1iFqpBEI0QVL76eqGjbay.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/5lXXV0F1P05dZuix5To7t4Iz.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/EfLknrCGGsbPUPiLExwyDowH.png?f=fotoalbum_large)
dat zou ik graag doen, maar mijn vrouw slaapt aan die kant en die is allergisch voor geluid. ik heb het ventiel berekend op 1.5 m/s per ventiel, dat zou stil moeten zijn maar als dat niet zo is heb ik een heel groot probleem. ik ben daar erg onzeker over......is 1.5 m/s echt stil ?P5ycho schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 06:56:
In dit geval is het geen open ruimte, dus ik zou ze wel iets verder naar binnen leggen als dat kan.
Kun je de ventielen tussen wastafelwand en bed plaatsen, dus nog een knik naar rechts en dan de ventielen?
Geen idee, hoe herken ik dit?nessio schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:34:
@Frantic zijn er geluiddempers van 100cm gemonteerd in aan/afvoer huis ivm dat gefluit? Slechte verbinding draadloze sensors brink: heel vreemd!
[ Voor 57% gewijzigd door Frantic op 07-11-2025 10:24 ]
Het lijkt er op dat beide dempers worden afgeknepen in de 1e bocht en daarna door de rand van de verhoging. Wat is de maat van die spirobuizen die in de bruine wand verdwijnen?
Ha ok, ik ga eens een installatie handleiding van de brink proberen te vinden dan. Dan heb ik een stok om mee te slaan.nessio schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:01:
@Frantic dat zijngeluidsdempers van 100cm. Maar normaal komt er eerst een 90 gr bocht uit de wtw naar 200mm en dan geluidsdempers zoveel mogelijk recht.
Het lijkt er op dat beide dempers worden afgeknepen in de 1e bocht en daarna door de rand van de verhoging. Wat is de maat van die spirobuizen die in de bruine wand verdwijnen?
De diameter is 18cm
Nope die hebben nergens last van. Is ander huis, vrijstaande woning. Zelfde hoofdbouwer.nessio schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:06:
@Frantic succes. Maar gefluit soms moeilijk te vinden. Is het overal te horen? Hebben de buren er ook last van (bij gelijk huis)?
Het is met name beneden op de BG goed te horen.
Als ik kijk naar het geluidsspectrum van de Q450 springt deze er vooral in het laagfrequent spectrum uit. Hierin dempen starre dempers juist niet goed en flexibel zoals sonodec wel. Volgens mijn berekening kom ik met één meter flexbel aan het hoofdinblaaskanaal, en nog één meter flexibel per aansluitpunt op <25dBA. Hoe zijn hier de ervaringen met flexibele dempers?
Wil je de berekening delen? Dit kan misschien een basis zijn voor veel mensen hier. Ik heb nog geen berekening gezien terwijl dit wel doenbaar is maar ikzelf heb de energie niet om iets presentabel te posten. Ik kan wel de rekenmethode doorsturen uit deze guide. PS: 25dBA vind ik persoonlijk nog goed hoorbaar. Mik naar 20dBA. Als je zoek op mijn posts hier dan heb je ineens mijn ervaringen ook (met starre dempers). Ook Q450. Suc6Debuteer schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:54:
Hier ook nog een vraag over geluiddempers. Ik ben momenteel het ventilatieplan voor mijn woning aan het uitwerken, zal dit tzt nog ter beoordeling delen hier. Eén van de dingen waar ik tegenaan loop is geluid en demping. Ik ben zelf behoorlijk allergisch voor installatiegeluid, dus wil dit graag goed doen. In de handleiding van Zehnder(plan is een Q450) staat monteer geen flexibel luchtkanaalsysteem, omdat dit de werking van de wtw kan verstoren. Ik neem aan dat flexibele dempers hier niet onder vallen?
Als ik kijk naar het geluidsspectrum van de Q450 springt deze er vooral in het laagfrequent spectrum uit. Hierin dempen starre dempers juist niet goed en flexibel zoals sonodec wel. Volgens mijn berekening kom ik met één meter flexbel aan het hoofdinblaaskanaal, en nog één meter flexibel per aansluitpunt op <25dBA. Hoe zijn hier de ervaringen met flexibele dempers?
Onderstaand in tabel de geluidsgegevens van de Q450 en de dempingswaarden van verschillende dempers van 1m lengte. Bij de regel na demping heb ik alleen de twee sonodec dempers van de spectrumwaarden van de Q450 af getrokken.TomVH2 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:12:
[...]
Wil je de berekening delen? Dit kan misschien een basis zijn voor veel mensen hier. Ik heb nog geen berekening gezien terwijl dit wel doenbaar is maar ikzelf heb de energie niet om iets presentabel te posten. Ik kan wel de rekenmethode doorsturen uit deze guide. PS: 25dBA vind ik persoonlijk nog goed hoorbaar. Mik naar 20dBA. Als je zoek op mijn posts hier dan heb je ineens mijn ervaringen ook (met starre dempers). Ook Q450. Suc6
Ff aan t pielen geweest vanmiddag. (Ventielen er uit gehaald bv) en vermoed dat het vooral machine geluid is wat ik hoor. Eventueel met troep in/slecht op elkaar aangesloten buizen.
[ Voor 50% gewijzigd door Frantic op 07-11-2025 15:37 ]
:strip_exif()/f/image/5cQtxAr8yoQQLmNAUgNdKSPc.jpg?f=fotoalbum_large)
De afvoerventilator stond inderdaad stil. Heb eerst maar eens de stroom van de unit afgehaald voor een minuut. Daarna weer aangezet en alles werkt gewoon weer. Waardes lijken normaal, gevraagd vermogen en belasting van de ventilatoren ziet er hetzelfde uit als anders. Geen idee wat er aan de hand was, hij draait nu al een aantal uren weer zonder kuren. In de servicehandleiding staat ventilator demonteren en nakijken maar geen idee of dat nu hij het gewoon weer doet nog nuttig is.
Heeft iemand dit al eens aan de hand gehad? Kan ik nog dingen controleren?
Wij 2 personen en 2 grote katten = 100m3
Stand 2 is 225 en stand 3 is 325.
325 douche en wc hoor je wel maar geen fluiten. Ik heb geen sensors meer, alleen nog 4-standen schakelaars draadloos ( oud model).
heb je de lagers en het filter al nagekekenFrantic schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:36:
Zijn er ergens richtlijnen/installatievoorschriften voor die flexibele dempers te vinden?
Ff aan t pielen geweest vanmiddag. (Ventielen er uit gehaald bv) en vermoed dat het vooral machine geluid is wat ik hoor. Eventueel met troep in/slecht op elkaar aangesloten buizen.
/f/image/KASN1IhIbaHKcZZUGknOZL1f.png?f=fotoalbum_large)
Dit is de berekening:
/f/image/49qjGFgLV8Qg2uULkqD9Fd8f.png?f=fotoalbum_large)
En hier de plaatsing van de ventielen:
:strip_exif()/f/image/qHxW9M5Yy0krHDkPxgsgAZAe.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/cuf5GkqotedZzp0Byc0tB1BY.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/zCUfsaljxFPrUXq4YOA7SjQh.png?f=user_large)
De 25 afzuiging die in de badkamer staat moet via de wc-pot zelf gaan lopen.
Nu heb ik een paar dingen waar ik nog niet 100% over uit ben:
- Is 50+25(uit wc pot) genoeg om het beslaan van de spiegel te voorkomen het douchen?
- Mijn plan is om de spiro-buis naar de ubbink verdeelkast links van 160mm te maken omdat dat mooi achter de balk past. Dat betekent wel een luchtsnelheid van 4.35 m³/h. Is dit acceptabel voor een hoofdkanaal, of echt niet aan te raden?
- Het moet precies kunnen met een Q350, maar ik denk er aan om een Q450 te nemen, mogelijk wat stiller/zuiniger? Zit daar nog een nadeel aan, of verkijk ik me misschien op de voordelen?
- De geluidsdemper die naar de ubbink verdeelkast achter de wasmachine gaat zit op een behoorlijk scherpe hoek. Dit is natuurlijk niet ideaal, maar het lijkt mij acceptabel. Is dit ok, of toch wel echt af te raden?
Inzicht op mijn vragen of opmerkingen in het algemeen wordt erg gewaardeerd!
Ah. de ruimtedemping heb je nog niet in mindering gebracht. Het geluid hang natuurlijk sterk af van het debiet en dit kan ik niet direct afleiden. Ik heb net zelf nog eens de specs opgezocht maar de geluidsgegevens die ik snel kan vinden komen niet overeen met jouw input. Ook kan ik geen waarden vinden voor 63Hz en jij hebt die wel.Debuteer schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:29:
[...]
Onderstaand in tabel de geluidsgegevens van de Q450 en de dempingswaarden van verschillende dempers van 1m lengte. Bij de regel na demping heb ik alleen de twee sonodec dempers van de spectrumwaarden van de Q450 af getrokken.
[Afbeelding]
Ik heb hier een starre demper D200 L1200 met 10cm isolatie (econox) met erna nog eens een starre demper D125 L900 met 5cm isolatie (econox). Op350m³ hoor je niets. Je kan deze altijd eens ingeven en kijken waar je uitkomt.
In functie van het benodigde "standaard" debiet, hou je best ook rekening met het kastgeluid als je het muisstil wil hebben. Op 200m³ (standaard bij ons) hoor je hier niets maar op 350m³ hoor je het toestel door de spleet onder de deur.
Misschien heb je er iets aan.
Is allemaal garantie werk. Huis is 1 juli opgeleverd, maakt al herrie vanaf t begin.aj_brabant schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:51:
[...]
heb je de lagers en het filter al nagekeken
Ik heb m gereset naar fabrieksinstellingen, o.a. omdat de badkamer niet droogde.nessio schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:36:
@Frantic aha, je bent me voor: luisteren in een kanaal met ventiel er af. Je kon nog de demper bij de bruine wand eraf schuiven tape loshalen en dan luisteren. De voorste in bruine wand is huis in, de ander huis uit. de flair heeft 4 standen. 1 is normaal. Op hoeveel m3 staat deze stand?
Wij 2 personen en 2 grote katten = 100m3
Stand 2 is 225 en stand 3 is 325.
325 douche en wc hoor je wel maar geen fluiten. Ik heb geen sensors meer, alleen nog 4-standen schakelaars draadloos ( oud model).
:strip_exif()/f/image/cvahYDQiZ29utS3zebdhKUdo.jpg?f=fotoalbum_large)
Installateur kneep die max setting naar onder de 200. Is afaik, wat ik van onze werkvoorbereider begreep, ook de enige setting die ze officieel mogen knijpen..
[ Voor 7% gewijzigd door Frantic op 08-11-2025 05:26 ]
die twee keer inblaas boven je hoofdkussen zou ik anders doen. dat kan koud aanvoelen, dat is niet voor iedereen lekker.pythagorasABC schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:27:
Ik heb mijn ventilatieplan uitgewerkt, en sta op het punt om alles te bestellen/installeren. Dit is een 3d-tekening van de installatie op zolder. De groene buizen zijn voor de toevoer, de rode buizen voor de afvoer, en de oranje "buizen" zijn de geluidsdempers.
[Afbeelding]
Dit is de berekening:
[Afbeelding]
En hier de plaatsing van de ventielen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De 25 afzuiging die in de badkamer staat moet via de wc-pot zelf gaan lopen.
Nu heb ik een paar dingen waar ik nog niet 100% over uit ben:
- Is 50+25(uit wc pot) genoeg om het beslaan van de spiegel te voorkomen het douchen?
- Mijn plan is om de spiro-buis naar de ubbink verdeelkast links van 160mm te maken omdat dat mooi achter de balk past. Dat betekent wel een luchtsnelheid van 4.35 m³/h. Is dit acceptabel voor een hoofdkanaal, of echt niet aan te raden?
- Het moet precies kunnen met een Q350, maar ik denk er aan om een Q450 te nemen, mogelijk wat stiller/zuiniger? Zit daar nog een nadeel aan, of verkijk ik me misschien op de voordelen?
- De geluidsdemper die naar de ubbink verdeelkast achter de wasmachine gaat zit op een behoorlijk scherpe hoek. Dit is natuurlijk niet ideaal, maar het lijkt mij acceptabel. Is dit ok, of toch wel echt af te raden?
Inzicht op mijn vragen of opmerkingen in het algemeen wordt erg gewaardeerd!
ik zat in de berekeningen ook op de grens van Q350 en heb toen ook die twijfel gehad. Zehnder garandeerde me echt dat het geen zin heeft om een Q450 te gaan gebruiken. Genoeg is genoeg. Q450 gebruik je ook weer bredere kanalen, dat is ook niet altijd wenselijk.
[ Voor 5% gewijzigd door No Hands op 08-11-2025 07:23 ]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
weet iemand dat ?
Goed punt, bedankt! Dan zal ik ook zorgen voor een extra buis naar de wc beneden, zodat die in de toekomst ook afzuiging in de pot kan krijgen (en de afzuiging in het plafond daar behouden).P5ycho schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 22:25:
@pythagorasABC ik denk dat 25 door de pot zelf niet gaat lukken. Het max aangeraden debiet ligt ergens onder de 10 volgens mij. Check even de handleiding, uitgaande van het Geberit t-stuk.
Dat had ik in eerste instantie op die manier, maar mijn gedachte was dat het met een Zehnder Luna dankzij het coanda-effect echt geen probleem zou moeten zijn.No Hands schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 07:21:
[...]
die twee keer inblaas boven je hoofdkussen zou ik anders doen. dat kan koud aanvoelen, dat is niet voor iedereen lekker.
ik zat in de berekeningen ook op de grens van Q350 en heb toen ook die twijfel gehad. Zehnder garandeerde me echt dat het geen zin heeft om een Q450 te gaan gebruiken. Genoeg is genoeg. Q450 gebruik je ook weer bredere kanalen, dat is ook niet altijd wenselijk.
Het Coanda effect wordt grotendeels teniet gedaan door de muur waar de ventielen een deel van de lucht tegenaan zullen blazen en die lucht zal dus snel omlaag vallen en voor een vervelende tocht kunnen zorgen precies bij het hoofdeinde van het bed.pythagorasABC schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 17:34:
[...]
Dat had ik in eerste instantie op die manier, maar mijn gedachte was dat het met een Zehnder Luna dankzij het coanda-effect echt geen probleem zou moeten zijn.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Lindab heeft een simulator, als je de luchtsnelheid op afstand van het ventiel zou willen bepalen.
je kan de specificaties naast elkaar leggen. Het verbruik bij een laag debiet (200m³/h) is wel wat lager (5W). Que geluid lijkt de Q350 iet stiller bij 200m³ maar iets hoger bij 400m³.aj_brabant schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 10:57:
ik zit ook rond de 310 m3 en twijfel ook tussen 350 of 450. Is het niet zo dat de 450 op een lager toerental draait bij 300 m3 dan de 350, en dus minder geluid maakt ?
weet iemand dat ?
voor mij persoonlijk heeft het opgenomen elektrisch vermogen de doorslag gegeven om toch voor een Q450 te gaan. Q350 of Q450 zal niet zo veel uitmaken als de rest van de installatie goed is ontworpen en aangelegd.
Badkamer niet droog: zet de deur eens op een kier. Droogt ie dan wel goed-> dan is kier onder deur te klein.
Op 350m3/h bij 200Pa kan dat wel, en dan zijn ze nagenoeg hetzelfde (0.37 vs 0.36 Wh/m3).
De enige reden om een Q450 te nemen imho is als je flink wilt overdimensioneren voor feestjes.
[ Voor 7% gewijzigd door P5ycho op 08-11-2025 22:32 ]
/f/image/zCc0yLLtdssk8lD65SUdSazH.png?f=fotoalbum_large)
Het plan is denk ik nu wel bijna optimaal. Ik heb alleen nog een specifieke vraag over de woonkamer. Zoals je kan zien zit er een doorkijk tussen keuken en aangebouwde woonkamer (daar zat voorheen het buitenraam). De enige plek waar ik kan komen voor inblaas aldaar is vanuit het verlaagde plafond van de keuken, en dan dus de zijkant van dat plafond. De verse lucht moet natuurlijk niet direct weer de keuken ingezogen worden door de doorkijk.
Is het verstandig om daar jet roosters te gebruiken of zal een regulier rooster net onder plafondhoogte de lucht genoeg de woonkamer in geleiden (Coanda en zo)?
Standaard is de WHR930 ingesteld op 28% bij stand 1, 43% bij stand 2 en 63% bij stand 3. Ons huis (afgezien van de garage waar geen ventielen zijn geplaatst) is ongeveer 120m3 groot. Nu zetten we de WTW 's nachts vaak op standje 1, aangezien de unit in een technische ruimte hangt pal naast onze slaapkamer, en op stand 2 vind ik 'm net teveel hoorbaar. Volgens mij valt er nog wel wat te winnen met betere demping / onderhoud van de unit, maar voorlopig wil ik deze standen even aanhouden.
Nu vraag ik me echter af waar die percentages op slaan. Maximum capaciteit is 350 m3/h, dus je zou verwachten dat bv. 43% betekent dat ie 150m3/h levert. In de handleiding staat echter dat stand 2 standaard 50% bedraagt, en vervolgens op een andere pagina dat de ventilatiecapaciteit op stand 2 150 m3/h is. Daar ga ik dus al de mist in, want ik wil wel zeker weten dat het uitgangspunt op basis waarvan ik de maximum capaciteit bereken die nu op stand 2 wordt geleverd klopt.
Verder zit ik nog een beetje met overflow te puzzelen. Als ik nergens overflow zou toepassen zou ik voor ons huis minimaal op 210 m3/h uitkomen. We zijn echter maar met z'n tweeën dus dat lijkt me overkill. We hebben boven 3 slaapkamers, dus ik had bedacht dat ik in de master bedroom 50m3/h aanhoudt, vervolgens in de twee kleinere 35. Theoretisch gezien zou ik van de kleinere slaapkamers dan wat af kunnen snoepen, aangezien het eigenlijk niet voorkomt dat er in al deze ruimtes tegelijk iemand is. Maar dan moet die lucht in de praktijk natuurlijk wel in deze ruimten terechtkomen. De afzuiging op de bovenverdieping zit op de badkamer in in de technische ruimte, dus de luchtstroom komt in principe niet door die overige 2 kamers heen. Ergo, wat ik had bedacht kan dus niet?
Een 300 idd, wanneer ie gewoon op vol vermogen kan draaien droogt de badkamer. Maar dan hebben we dus geluidshindernessio schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:28:
@frantic. Dan heb je een flair 300!
Badkamer niet droog: zet de deur eens op een kier. Droogt ie dan wel goed-> dan is kier onder deur te klein.
Ventiel staat daar ook verder open dan in t inregelrapport. De debieten die berekend zijn worden er gehaald..
[ Voor 12% gewijzigd door Frantic op 09-11-2025 11:03 ]
Een goede set dempers en een mooie eerste bocht gaat al een wereld van verschil maken voor jouw systeem.Frantic schreef op zondag 9 november 2025 @ 11:01:
[...]
Een 300 idd, wanneer ie gewoon op vol vermogen kan draaien droogt de badkamer. Maar dan hebben we dus geluidshinder
Ventiel staat daar ook verder open dan in t inregelrapport. De debieten die berekend zijn worden er gehaald..
Dom van de installateurs dat ze de leidingen hebben moeten laten kruisen achter de unit. Liefst los je dat niet met de dempers, maar net daarachter met vaste buis op.
Afhankelijk van de leeftijd van de installatie zou je ook kunnen kijken welk geluidsniveau het geheel aan moet voldoen. Volgens mij is dat tegenwoordig ook vastgelegd, technische installaties mogen niet teveel herrie maken.
Huis is 3 maanden geleden opgeleverdP5ycho schreef op zondag 9 november 2025 @ 11:49:
[...]
Een goede set dempers en een mooie eerste bocht gaat al een wereld van verschil maken voor jouw systeem.
Dom van de installateurs dat ze de leidingen hebben moeten laten kruisen achter de unit. Liefst los je dat niet met de dempers, maar net daarachter met vaste buis op.
Afhankelijk van de leeftijd van de installatie zou je ook kunnen kijken welk geluidsniveau het geheel aan moet voldoen. Volgens mij is dat tegenwoordig ook vastgelegd, technische installaties mogen niet teveel herrie maken.
Ik ga inderdaad ook inzetten op herconstrueren met fatsoenlijke dempers..
Al kan ik dus nergens gedegen installatievoorschriften vinden voor die dempers, wat ik hier lees snijdt allemaal wel hout als je een beetje technisch onderlegt bent. Maar met papierwerk door een gerenommeerde instelling (dan wel fabrikant van dempers) heb ik een gefundeerde stok om mee te slaan richting m'n bouwer
Mocht iemand die hebben, dan hou ik me van harte aanbevolen.
[ Voor 3% gewijzigd door Frantic op 09-11-2025 13:06 ]
Ik meen me te herinneren dat ook het geluid bij de ventielen genormeerd was, maar heb dat nooit opgezocht.
[ Voor 14% gewijzigd door P5ycho op 09-11-2025 14:45 ]
Er was altijd wat mee mis.
Bij de originele installatie was ik een van de eerste met een HRU-300 en qualityflow. De controller was niet te koppelen met de hru. Er moest een andere software in om het te laten werken.
Een HRU (we hadden er 2 vanwege aantal afzuigpunten en huis volume) liep fan aan tegen behuizing, al sinds install, dus die is vervangen onder garantie.
De temperatuur sensoren in beide HRU units zijn vervangen. De controllers hebben het beide begeven, moest 2 nieuwe kopen. De instellingen waren niet over te zetten (geen eprom of flash geheugen met de config)
De bedienings panelen op de HRU werkten na aantal jaar ook niet meer. Een van de systemen viel steeds in nood programma. Alles weer herstarten en dan werkte het soms weer,
Na de zoveelste storing en onderhoudsbedrijf weer bellen was ik het zat.
We hebben nu een Comfoair Q600 +
Die zit op de afzuigpunten van de itho aangesloten. Dat is niet zoals beoogd voor deze wtw, maar ik kan dat niet meer veranderen.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Zehnder heeft ook weleens wat, maar je weet wel dat het jaren meegaat.
Voor nieuwbouw mag de binnen installatie max 30 db(A) maken in verblijfsruimtes. Dit is overigens de max bij het debiet volgens bbl/bouwbesluit, wat vaak de hoogste stand is.Debuteer schreef op zondag 9 november 2025 @ 13:24:
Voor zover ik weet gelden er geen geluidsnormen voor de installatie jn de eigen woning, alleen wat jouw installatie in de woning van je buren mag produceren.
Bedankt, hier kan ik wellicht wat mee.P5ycho schreef op zondag 9 november 2025 @ 14:44:
@Frantic in alle datasheets van dempers staat duidelijk dat de prestaties geldig zijn voor een kanaal dat recht en strakgetrokken(!) is. Jouw dempers zijn zo te zien van rol geknipt, who knows wat daar de specs van zijn.
Ik meen me te herinneren dat ook het geluid bij de ventielen genormeerd was, maar heb dat nooit opgezocht.
En ik heb ergens een dB norm voor de ventielen staan in volgens mij de mail.. Kon het vanmiddag zo snel niet terug vinden. Volgens mij mag m’n koelkast veel meer geluid maken dan die ventielen iig.
Knieschot.. dus loze ruimte onder t schuine dak. Ben er nog niet aan toe gekomen om t inspectieluik open te maken..nessio schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:17:
@frantic. Wat zit er achter die bruine aftimmering?
Ik heb uiteindelijk zelf de aftimmering gesloopt om een fout te herstellen ( 2 slaapkamers zaten voor de dempers aangesloten).
Het hele systeemP5ycho schreef op zondag 9 november 2025 @ 19:57:
Is dat dan de unit zelf, of heel het systeem?
Dat laat ik dan uiteraard de bouwer/installateur doen, want garantienessio schreef op maandag 10 november 2025 @ 08:04:
@frantic. Mogelijk kun je daar met vaste buizen een kruising maken. ( over elkaar heen).
Ik heb uiteindelijk zelf de aftimmering gesloopt om een fout te herstellen ( 2 slaapkamers zaten voor de dempers aangesloten).
Bron bij de hand toevallig? Past mooi in de topicstart namelijk.
Dat is op 1 meter?Bromptonrijder schreef op zondag 9 november 2025 @ 19:26:
[...]
Voor nieuwbouw mag de binnen installatie max 30 db(A) maken in verblijfsruimtes. Dit is overigens de max bij het debiet volgens bbl/bouwbesluit, wat vaak de hoogste stand is.
Ik voorspel: is goed/doen we altijd zo/ is normaal, etc.
Na 3 jaar was ik het gelul zat en zelf opgelost.
Overigens loopt er wel een gezamenlijke rechtzaak (55 van de 100 doen mee) ivm alle fouten. De rechter heeft een deskundige aangewezen en de 20e is het onderzoek bij 8 woningen. De aannemer is uitgenodigd.
Maximaal geluidniveau in de verblijfsruimte. Hoe het gemeten moet worden is genormeerd en redelijk complex, dus voor een officiële meting heb je een gespecialiseerd bedrijf nodig. Maar het is aan de aannemer om aan te tonen dat het voldoet.
Art 4.108 lid 2 van het Bbl, waarin ook staat dat je het moet bepalen/meten volgens NEN5077P5ycho schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:03:
[...]
Ja dat verwacht ik ook.. wij hebben een woning van een catalogusbouwer. Dus als t nu niet opgelost wordt volgt er een in gebreke stelling. Dan gaan we t zelf wel oplossen.nessio schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:16:
@frantic: verwacht niet te veel van installateur/aannemer.
Ik voorspel: is goed/doen we altijd zo/ is normaal, etc.
Na 3 jaar was ik het gelul zat en zelf opgelost.
Overigens loopt er wel een gezamenlijke rechtzaak (55 van de 100 doen mee) ivm alle fouten. De rechter heeft een deskundige aangewezen en de 20e is het onderzoek bij 8 woningen. De aannemer is uitgenodigd.
Al moet ik zeggen dat onze bouwer enorm welwillend is. Dus het is nog ff afwachten.
Betreft een jaren '80 woning dat gerenoveerd/uitgebreid wordt en om te voorkomen dat overal koven moeten komen wil ik graag een QualityFlow systeem of vergelijkbaar systeem aanleggen. Het principe van QualityFlow lijkt ideaal voor renovatie maar lijkt door de diverse topics op dit forum technisch niet heel stabiel. Hoewel er een bias in zit, negatieve ervaringen komen eerder online dan de positieve. Maar het blijft natuurlijk een feit dat er meer techniek in zit dat kapot kan.
De woonkamer en keuken zijn één ruimte, oké, met een en-suite deur ertussen maar de luchtstroming komt via de hal vooraan de woonkamer binnen, stroomt door de hele woonkamer en wordt dan achteraan in de keuken afgezogen.
Volgens het QualityFlow systeem zou ik drie of vier 80 /100 mm buizen naar de keuken moeten leggen (Keuken, Wk1, Wk2 en evt., Afzuiging) maar ik vraag me af of, aangezien dit één ruimte is, niet via één buis afgezogen kan worden (bijv. 150 / 180 mm Spiro) en vervolgens met verlopen op de vier ventielen van de plenum box? Dat neemt minder ruimte in en is minder betonboorwerk). Hoe doen jullie dit?
In de ouder slaapkamer komt in een koof die onder het plafond doorloopt twee afvoer ventielen. Hoe maken jullie die 90 graden aansluiting naar de demper?
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
P5ycho schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:03:
[...]
:strip_exif()/f/image/Y8ZJMOMeqjqZyBTN3JDL7O4H.jpg?f=fotoalbum_large)
Handleiding brink flair 400
Wij hebben overigens een 400 staan waar ik 300 zei.
Het huis is berekend op 346m3/h. Stand 3 is standaard 300m3 (dit was door de installateur in eerste instantie teruggeregeld naar plm 200). ben benieuwd of ze 'm morgen op 346m3/h krijgen.. T lijkt als ik t zelf probeer dat de instelling niet opgeslagen wordt. @nessio wellicht een idee?
[ Voor 22% gewijzigd door Frantic op 10-11-2025 16:17 ]
En als je dan ook de Brink Pure Induct gebruikt, is dan de beste volgorde:
WTW - demper - PureInduct - inblaas huis
OF
WTW - PureInduct - demper - inblaas huis
(Ik zie het in de documentatie van Brink niet staan)
[ Voor 7% gewijzigd door BernardVDBerg op 11-11-2025 13:22 ]
Voor de aansluiting met buiten heb ik reeds 2 dakdoorvoeren 160 op bijna gelijke hoogte op 4 meter afstand maar met een 1m hoge nok ertussen (deze waren reeds aangebracht bij de dakrenovatie een paar jaar terug, maar de diameter en plaats waren mogelijk anders bepaald door de aannemer). Wat zou beter zijn:
- Aanvoer en afvoer op deze dakdoorvoeren van 160 met een verloop 180-160
- Aanvoer met een geveldoorvoer 180 en afvoer via een dakdoorvoer 160 met een verloop 180-160
- Aanvoer met een geveldoorvoer 180 en afvoer via beide dakdoorvoeren 160 met een Y-stuk
(Ik kan zelf wel bij de gevel, maar niet vanaf buiten bij de dakdoorvoer.)
Beter als in best presterende oplossing. Andere oplossingen kunnen ook werken.
[ Voor 28% gewijzigd door P5ycho op 10-11-2025 18:22 ]
Zo ja, meld de flair dan aan bij brink.
Www.brink-home.com -> account aanmaken. Dan flair met internet verbinden. Dan inloggen en flair toevoegen.
Daar moet je alles kunnen aanpassen (debieten, bypass. Etc). In de app kun je niet veel.
Waarom zou je in hemelsnaam nog Qualityflow willen aanleggen? Dat systeem heeft enkel nadelen en wordt zelfs door de fabrikant Itho al jaren weer uitgefaseerd.styno schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:27:
Itho QualityFlow vraagen:
Betreft een jaren '80 woning dat gerenoveerd/uitgebreid wordt en om te voorkomen dat overal koven moeten komen wil ik graag een QualityFlow systeem of vergelijkbaar systeem aanleggen. Het principe van QualityFlow lijkt ideaal voor renovatie maar lijkt door de diverse topics op dit forum technisch niet heel stabiel. Hoewel er een bias in zit, negatieve ervaringen komen eerder online dan de positieve. Maar het blijft natuurlijk een feit dat er meer techniek in zit dat kapot kan.
In 2019 heb ik er ook even naar gekeken en toen werd het mij door een specialist ook al afgeraden. Ik kan alleen maar zeggen dat die 100% gelijk had en ben blij zelf iets degelijks te hebben geïnstalleerd.
Grote probleem met Qualityflow is dat je de lucht maar 1 keer gebruikt, terwijl je bij een normaal balansventilatiesysteem de lucht steeds (minimaal) twee keer gebruikt. Je hebt dus het dubbele debiet nodig, terwijl er alleen maar erg kleine units verkrijgbaar zijn.
Bovendien bespaar je helemaal niet op kanalen, je moet nu enkel overal afzuigen, terwijl je bij een normaal systeem in de slaapkamers toevoert.
Als je op kanalen wilt besparen en iets degelijks wilt aanleggen kun je beter gaan voor Zehnder Overflow Technology.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Is die 346m3 ook berekend met een gelijktijdigheid? anders is die 300m3 veel te klein!Frantic schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:34:
[...]
[Afbeelding]
Handleiding brink flair 400
Wij hebben overigens een 400 staan waar ik 300 zei.
Het huis is berekend op 346m3/h. Stand 3 is standaard 300m3 (dit was door de installateur in eerste instantie teruggeregeld naar plm 200). ben benieuwd of ze 'm morgen op 346m3/h krijgen.. T lijkt als ik t zelf probeer dat de instelling niet opgeslagen wordt. @nessio wellicht een idee?
Maar als het goed is heeft de flair 400 een QR code aan het binnenkant van je deurtje waar je in kan en alles kan nalopen. Zoals Nessio zegt kan je met een account ook 1 en ander aanpassen.
Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.
Heb ik! Dat verklaart miss ook waarom de installateur t dus niet voor elkaar krijgt 👌al hebben zijn volgens mij gewoon geen kennis van t systeem. Heb vandaag ook nog van oa brink een en ander uitgelegd gekregen hoe ze de ventielen moeten inregelen. Lang verhaal kort draait t nu in onbalans. Ventielen zijn aangepast zonder daarna alles weer te controleren of er nog balans is.nessio schreef op maandag 10 november 2025 @ 17:50:
@frantic. Heb je een flair met wifi?
Zo ja, meld de flair dan aan bij brink.
Www.brink-home.com -> account aanmaken. Dan flair met internet verbinden. Dan inloggen en flair toevoegen.
Daar moet je alles kunnen aanpassen (debieten, bypass. Etc). In de app kun je niet veel.
[ Voor 23% gewijzigd door Frantic op 10-11-2025 20:46 ]
Hoe die 346 berekend is weet ik niet. Dit komt van mijn bouwer vandaan. Mijn eerste ingeving is dan ook dat ie in stand 3 opgeschroefd moet worden naar 346.Krissiejj schreef op maandag 10 november 2025 @ 19:55:
[...]
Is die 346m3 ook berekend met een gelijktijdigheid? anders is die 300m3 veel te klein!
Maar als het goed is heeft de flair 400 een QR code aan het binnenkant van je deurtje waar je in kan en alles kan nalopen. Zoals Nessio zegt kan je met een account ook 1 en ander aanpassen.
Als ik die QR code scan kan ik wel een en ander aanpassen, bv die stand 3. Maar hij lijkt t niet op te slaan.
Jouw installateur moet een installateursaccount aanvragen! Dan kan hij jouw wtw wel inzien
Tnx, zal brink home proberen aanzetten. Wifi bereik is heel slecht op zolder op dit moment 😅nessio schreef op maandag 10 november 2025 @ 22:03:
@frantic. Met de localverbinding / qrcode=apparaatnummer kreeg ik het ook niet veranderd. Met het account wel.
Jouw installateur moet een installateursaccount aanvragen! Dan kan hij jouw wtw wel inzien
Update: Hij zit op T wifi, brink home herkent m niet.. denk dat t komt omdat t signaal te zwak is in dat hok.
[ Voor 11% gewijzigd door Frantic op 11-11-2025 08:15 ]