Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frissie
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Op zoek naar een warmtepomp voor mijn woning kwam ik deze interessante optie tegen.
De Itho Daalderop Vincent warmtepomp, 4.5 kw in hybride en all electric variant.

Zelf heb ik een kleine rijwoning (1965) met 112m2 oppervlak, HR++ glas met spouw en dakisolatie.
Verbruik met mijn gezin van 4 personen nu rond de 1100 - 1300m3 per jaar incl. warm water.

Voor mij lijkt dit een ideale warmtepomp, omdat een buitenunit niet op het dak valt te plaatsen (hout).
Verder is het in de tuin plaatsen van een buitenunit 12 - 15 meter weg.
Hiervoor zou de gehele tuin over de kop moeten .. 8)7

Specificaties :

Technische gegevens Vincent*EenheidV45 HybrideV45 Combi (all-electric)
VoedingV/Hz/F230/50/1230/50/1
Koudemiddel R290kg0,40,4
COP verwarmen (A7/W33)COP3,7**
COP verwarmen (A7/W27)COP4
Vermogen (A7/W35)kW4,54,5
Vermogen (A-10/W35)kW2.92,9
Vermogen (A-10/W35 incl. bijstook)kWn.v.t.4,5
Bijstook tapwaterkWn.v.t.1,7
COP tapwaterSCOPn.v.t.2,5***
Koelvermogen (A35/W18)kW2,4
COP koelen (A35/W18)kW2,7
Meegeleverde thermostaatGeenGeen
Regeling voor sturing cv-ketelAan/uitn.v.t.
Modulerende compressorJaJa
Maximale aanvoertemperatuur bij A-10 °C°C6060
Afmeting warmtepomp module (breedte/diepte/hoogte)mm610x475x720610x475x720
Aansluitingen luchtkanalenmm250250
Nominaal volumestroom luchtm3/uur10001000
Aansluitingen hydraulischinch1? buitendraad1? buitendraad
GewichtKg6565
Geluidsvermogen (Lwa)dB(A)5555
Energielabel (verwarmen)A++A++

Levering : begin 2023

Dealers : https://www.ithodaalderop.nl/nl-NL/consument/dealerlocator

[ Voor 255% gewijzigd door frissie op 19-01-2023 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Deze lijkt me helemaal niet ideaal, want te klein voor all electric.

En ik haksel liever een sleufje van 10cm breed met kettingfrees naar achter dan dat ik 2 enorme gaten in mn gevel moet boren en (nog meer) binnenruimte op moet offeren. En de herrie zit dan ook binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frissie
  • Niet online
Klopt het geluid is een ding ... maar een buitenunit is voor mij moeilijk te plaatsen.
Ik zou zelf de cv ontluchting kunnen gebruiken voor deze warmtepomp, geen geboor dus.
Ruimte is ong. even groot als een cv ketel .. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:50
frissie schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:48:
Klopt het geluid is een ding ... maar een buitenunit is voor mij moeilijk te plaatsen.
Ik zou zelf de cv ontluchting kunnen gebruiken voor deze warmtepomp, geen geboor dus.
Ruimte is ong. even groot als een cv ketel .. ;)
Wat voor gigantische cv ketel heb je dan dat er al 2 gaten van 250mm beschikbaar zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Voor all-electric moet je hem als 3 kW warmtepomp beschouwen en jij hebt 6 kW nodig.
55 dB is niet slecht trouwens; vermoedelijk komt daar in de echte wereld nog wat bij aan 1000 m³/uur luchtstroming door 250 mm kanalen, dat is 2 m/s.

Dat mijn warmtepomp met hetzelfde koudemiddel anderhalf cop-punt beter scoort geeft aan dat Vincent vol compromissen zit. Technisch bewonderingswaardig maar alleen een goed idee als de betere oplossingen (met buitenunit dus ;) ) echt niet kunnen.

[ Voor 14% gewijzigd door Proton_ op 06-08-2022 14:56 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frissie
  • Niet online
Proton_ schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 14:51:
Voor all-electric moet je hem als 3 kW warmtepomp beschouwen en jij hebt 6 kW nodig.
55 dB is niet slecht trouwens; vermoedelijk komt daar in de echte wereld nog wat bij aan 1000 m³/uur luchtstroming door 250 mm kanalen, dat is 2 m/s.

Dat mijn warmtepomp met hetzelfde koudemiddel anderhalf cop-punt beter scoort geeft aan dat Vincent vol compromissen zit. Technisch bewonderingswaardig maar alleen een goed idee als de betere oplossingen (met buitenunit dus ;) ) echt niet kunnen.
Dank voor je input, vandaag warmtevraag berekening gemaakt.. klopt ik kom op 6 kw uit.
Toch maar eens onderzoeken wat de kosten zijn om de tuin overhoop te trekken,
om daarna door de fundering naar de cv ruimte toe te komen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frissie
  • Niet online
B-lex schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 14:28:
[...]

Wat voor gigantische cv ketel heb je dan dat er al 2 gaten van 250mm beschikbaar zijn?
Klopt ruimte genoeg hier in de bijkeuken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Wat is er zo moeilijk aan je tuin trouwens?
Mocht het echt niet kunnen zou je altijd nog met een grondraket aan de gang kunnen, maar die heeft wel een maximum bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frissie
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 23:31:
Wat is er zo moeilijk aan je tuin trouwens?
Mocht het echt niet kunnen zou je altijd nog met een grondraket aan de gang kunnen, maar die heeft wel een maximum bereik.
CV ruimte zit aan de andere kant van ons huis toz van de tuin.
Om een beetje van de erfgrens weg (geluid) te zijn, heb ik te maken met ong. 8 meter afgraven in de tuin.
Nieuwe bestrating, zand en een gleuf van 30 cm en ong. 1 meter diep om vorstvrij te zijn (schat ik in).
Daarna door de fundering (diamondboor) om in de kruipruimte uit te komen.
Hier moet ik 6 meter onder het huis om in de cv ruimte uit te komen.

Veel gedoe dus 8)7 en extra kosten ... :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
frissie schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:27:
[...]

CV ruimte zit aan de andere kant van ons huis toz van de tuin.
Om een beetje van de erfgrens weg (geluid) te zijn, heb ik te maken met ong. 8 meter afgraven in de tuin.
Nieuwe bestrating, zand en een gleuf van 30 cm en ong. 1 meter diep om vorstvrij te zijn (schat ik in).
Daarna door de fundering (diamondboor) om in de kruipruimte uit te komen.
Hier moet ik 6 meter onder het huis om in de cv ruimte uit te komen.

Veel gedoe dus 8)7 en extra kosten ... :?
Je hebt mijn suggesties dus niet bekeken. Extra kosten, true.

Maar als je alleen in problemen denkt…. Goeie dag met zn tweeen heb je die leiding wel liggen en alles weer dicht.

Waar haal je trouwens die 1mtr vandaan? Het gaat hier toch gewoon over Nederland neem ik aan. Komt nog bij dat je de geïsoleerde leiding gebruikt en de WP gewoon vorstbescherming heeft en in de winter sowieso bijna continu staat te pompen.
Ben je hier echt heel bang voor kun je altijd nog een split ipv mono nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frissie
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:57:
[...]

Je hebt mijn suggesties dus niet bekeken. Extra kosten, true.
Hoe dik zijn de waterpomp leidingen te samen in diameter ?
Ik zie 55 mm en 80 mm grondraketten...

Voordat ik de tuin overhoop haal, wil ik duidelijk hebben waar ik aan toe ben.
Mocht ik een sleuf graven pas ik liever alles gelijk aan.
Dan wil ik gelijk : elektra (voor extra zonnepanelen), water en de warmtepomp richting achterkant tuin.
Diepte van 1m is voor het water ;)

Verder niet in problemen denken, maar ook in kosten en mogelijkheden :)
Daar denk jij goed in mee ;)

[ Voor 42% gewijzigd door frissie op 07-08-2022 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:25
Ik vind deze warmtepomp ook wel interessant. De bezwaren in dit topic zijn niet echt bezwaren als je het mij vraagt, het is simpelweg een afweging. Natuurlijk zijn er compromissen, maar andere warmtepompen sluiten óók compromissen. Tegenover die hogere COP van andere warmtepompen staat namelijk meer dan 40dB geluid op de erfgrens voor de meeste huizen (wat wettelijk niet is toegestaan) en een niet zo fraaie buitenunit in de tuin of op het dak. Ook is deze warmtepomp voor heel veel huizen helemaal niet te klein qua vermogen, voor mijn huis is het juist perfect.

Ik lees dat dit jaar de warmtepomp in projecten is gebruikt en volgend jaar pas beschikbaar komt voor particulieren. Ik ben benieuwd of er al ervaringsdeskundigen zijn die zich hier kunnen melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander75
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-07-2024
MarcoC schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:04:
Ik vind deze warmtepomp ook wel interessant. De bezwaren in dit topic zijn niet echt bezwaren als je het mij vraagt, het is simpelweg een afweging. Natuurlijk zijn er compromissen, maar andere warmtepompen sluiten óók compromissen. Tegenover die hogere COP van andere warmtepompen staat namelijk meer dan 40dB geluid op de erfgrens voor de meeste huizen (wat wettelijk niet is toegestaan) en een niet zo fraaie buitenunit in de tuin of op het dak. Ook is deze warmtepomp voor heel veel huizen helemaal niet te klein qua vermogen, voor mijn huis is het juist perfect.

Ik lees dat dit jaar de warmtepomp in projecten is gebruikt en volgend jaar pas beschikbaar komt voor particulieren. Ik ben benieuwd of er al ervaringsdeskundigen zijn die zich hier kunnen melden.
Ik heb via deze installateur https://alphaventilatie.nl/hybride-warmtepomp/ die ik online heb gevonden de Itho Vincent besteld. Je moet wel aan bepaalde voorwaarden voldoen, waaronder: een gesloten technische ruimte vanwege het geluid en bepaalde type radiatoren. Er zijn wel meer voorwaarden maar dit zijn wel belangrijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
sander75 schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:14:
[...]

Ik heb via deze installateur https://alphaventilatie.nl/hybride-warmtepomp/ die ik online heb gevonden de Itho Vincent besteld. Je moet wel aan bepaalde voorwaarden voldoen, waaronder: een gesloten technische ruimte vanwege het geluid en bepaalde type radiatoren. Er zijn wel meer voorwaarden maar dit zijn wel belangrijke.
Ik heb nog geen afgesloten technische ruimte, maar ben ik wel van plan te realiseren op zolder. Daarnaast wil ik eigenlijk de all-electric variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iceman77
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-09 15:29
Ik heb me ingetekend voor de Vincent. Een afgesloten ruimte heb ik (nog) niet, maar die is eenvoudig te realiseren.
Ik ga voor de all electric variant met mn cv ketel als backup. Ik moet vanwege mn cv ketel ( geen combi ketel) namelijk een voorraadvat hebben voor warm tapwater.
Kan ik meteen als test eens in de winter kijken hoe koud het wordt als ik mn gas cv uitschakel en vincent het werk alleen laat doen.

Allereerst nog wat voorbereidingen treffen. Met name de leiding afstand van cv naar mn vloerverwarming is dramatisch lang. Momenteel bijna 21 meter. Eerst die maar eens inkorten naar 9 a 9,5 meter. Scheelt wel wat in warmteverlies vermoed ik.
Ik heb een jaren 70 woning. 150 m2. Kelder/vloerisolatie is op orde. Door mn uitbouw is ook daar de isolatie goed. Over 2 weken nieuwe triple glas kozijnen.
Zal me benieuwen wat mn gasverbruik gaat doen deze winter. Zat afgelopen jaren rond de 900 m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Iceman77 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:45:
Ik heb me ingetekend voor de Vincent. Een afgesloten ruimte heb ik (nog) niet, maar die is eenvoudig te realiseren.
Ik ga voor de all electric variant met mn cv ketel als backup. Ik moet vanwege mn cv ketel ( geen combi ketel) namelijk een voorraadvat hebben voor warm tapwater.
Kan ik meteen als test eens in de winter kijken hoe koud het wordt als ik mn gas cv uitschakel en vincent het werk alleen laat doen.

Allereerst nog wat voorbereidingen treffen. Met name de leiding afstand van cv naar mn vloerverwarming is dramatisch lang. Momenteel bijna 21 meter. Eerst die maar eens inkorten naar 9 a 9,5 meter. Scheelt wel wat in warmteverlies vermoed ik.
Ik heb een jaren 70 woning. 150 m2. Kelder/vloerisolatie is op orde. Door mn uitbouw is ook daar de isolatie goed. Over 2 weken nieuwe triple glas kozijnen.
Zal me benieuwen wat mn gasverbruik gaat doen deze winter. Zat afgelopen jaren rond de 900 m3
Die afstand maakt toch ook niet superveel uit? Het is niet echt warmteverlies omdat de warmte wel in je huis blijft en dus niet echt "verloren" gaat. Hoogstens warm je een ruimte op die niet direct warmtevraag heeft. Maar in een goed geïsoleerd huis met lage temperatuurverwarming zijn de verschillen per ruimte waarschijnlijk toch al erg klein qua temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:29
Ik zie ook net de prijzen van de Vincent.
€4850,- incl. Subsidie
Daarnaast kan je nog een abonnement afsluiten van €21,- p.m.
3e optie huurbasis voor €21,- p.m. Over 12 jaar.

Principe vind ik t interessant nog wel.

(edit link toegevoegd)
https://dewarmtepompvoorj...ing-voor-een-pre-order-25

[ Voor 25% gewijzigd door SpikeHome op 10-10-2022 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:22
Ik ga deze volgen. Lijkt mij een interessant product.
Vooral als je in een rijtjeshuis woont en het niet eenvoudig is om een buitenunit te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Iceman77 all-electric inzet is een goed idee bij een gasverbruik van ca 600-800m³ gas. Zit je daarboven, dan wil je eigenlijk meer dan 3 kW vermogen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterdebock
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-08 10:58
Gisteren een offerte op maat ontvangen voor een Vincent bij ons. Ondanks dat de Vincent qua vermogen wat aan de kleine kant is lijkt het toch een goede oplossing voor ons huis in hybride opstelling.

Ons huis:
- Nieuwbouw twee-onder-één-kap uit 2017
- 218 m2 vloeroppervlak. Relatief hoge plafonds 2,70 bg & 1e. 2e verdieping 2,60.
- Vloerverwarming (per kamer thermostaat op aparte pomp); zorgt voor verspreiding van behoefte aan cv
- Twee Mechanische ventilatie boxen (afvoer)
- Alle installaties (CV, MV) staan op de vliering welke goed qua geluid geïsoleerd is. Voldoende ruimte voor de Vincent
- 16 zonnepanelen

Dichte bebouwing hier in Heemstede. Slechts 250m2 grond, waarbij tuin omringt is met buren. Geen plaats voor buitenstaande warmtepomp zonder ons zelf of buren te hinderen.

Huidig verbruik:
1500 m3 gas, waarvan 1200m3 CV. In hybride opstelling is er alleen sprake van CV.

De Vincent zou volgens de adviseur 900m3 gas besparen en 2000 KWH nodig hebben. Niet voldoende voor all-electric dus. De adviseur gaf aan dat de vloerverwarming en het pakken van de lucht van beiden MV's voor goed resultaat zorgt.

Benieuwd of iemand nog interessante feedback heeft. Of eventuele alternatieven oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
peterdebock schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:49:
De Vincent zou volgens de adviseur 900m3 gas besparen en 2000 KWH nodig hebben. Niet voldoende voor all-electric dus.
Ik begrijp deze opmerking niet.
All-electric wil zeggen dat behalve de CV ook de warm water voorziening uit Vincent komt. Daar is een apart voorraadvat voor nodig.

Edit: ik lees nu pas de specificaties en er komt dus niet meer dan 4500 KW uit Vincent. Dat is misschien aan de krappe kant.

Heeft de adviseur een warmte berekening gemaakt?

[ Voor 21% gewijzigd door remmuz op 18-10-2022 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterdebock
hi Remmuz, thx voor jouw feedback! De adviseur heeft een beperkte berekening gemaakt. A.d.h.v. diverse indicatoren. Een warmte berekening zou ik kunnen laten maken.

De adviseur raadde voor nu aan om een jaar of twee proef te draaien in hybride opstelling. Upgraden naar electric zou dan kunnen d.m.v. vervangen van de CV ketel door inderdaad een voorraadvat. Wellicht in combinatie met nog andere besparende maatregelen.

Het 'tekort' aan vermogen bij all-electric treed vermoed ik alleen op bij periodes waarbij het enkele weken overdag en 's nachts rond of onder de nul is. Of een warmte berekening uitkomst gaat bieden, twijfel ik over. Ik merk ook dat het verbruik bij ons schommelt per jaar. Het klimaat, maar ook ons gedrag (3 kids) speelt een belangrijke rol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 15:32
Waarom kun je niet hybride draaien inc een voorraadvat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@remmuz het lijkt alsof je kWh en kW door elkaar houdt?
Bij A-10/W35 is Vincent 2.9 kW.
@peterdebock
900 m³ gas geeft 7200 kWh warmte.
koevlaas2 vuistregel geeft voor 900 m³ een benodigd warmtepompvermogen bij -10 van 4.5 kW voor all electric, dus hybride lijkt OK (beter dan de hulpverwarming).

Als je de Ta laag kan houden, dus de zoneregeling eruit gooit, dan kan all-electric denk ik net, als je SWW met een losse warmtepompboiler doet. Als het koud wordt wil je alle draaiuren voor verwarming kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterdebock
@Proton_ , thx voor het meedenken! Een SWW (Sanitair Warm water) boiler zou wellicht kunnen helpen.
Echter is de opbrengst wel beperkt, namelijk besparing 300 (tot 400) m2 en daarvoor een hoeveelheid xx kWh voor in de plaats.

Alternatief is 2 Vincents in een all-electric opstelling met een buffervat. Eén Vincent doet b.v. de vloerverwarming beneden & 1e verdieping. En de andere de 2e verdieping en verzorgt verwarming van het buffervat (boiler). De Vincent als apparaat zijnde is niet bepaald duur in vergelijking met andere oplossingen.

Ik ga het mijn adviseur bespreken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Proton_ schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:59:
@remmuz het lijkt alsof je kWh en kW door elkaar houdt?
Bij A-10/W35 is Vincent 2.9 kW.
@peterdebock
900 m³ gas geeft 7200 kWh warmte.
koevlaas2 vuistregel geeft voor 900 m³ een benodigd warmtepompvermogen bij -10 van 4.5 kW voor all electric, dus hybride lijkt OK (beter dan de hulpverwarming).

Als je de Ta laag kan houden, dus de zoneregeling eruit gooit, dan kan all-electric denk ik net, als je SWW met een losse warmtepompboiler doet. Als het koud wordt wil je alle draaiuren voor verwarming kunnen gebruiken.
Er is ook nog een elektrisch verwarmingselement dat tot 4,5 kW kan bijverwarmen, uiteraard met COP 1. Jij gaat ervanuit dat dit slechter is dan hybride, ik weet dat niet zo. De rekening van elektriciteit kan je verlagen met bijv. zonnepanelen, dat kan niet met hybride. Tevens betaal je geen vastrecht meer als je gas laat afsluiten. Daarnaast heb je dat hoge vermogen alleen nodig in extreme omstandigheden, en die doen zich toch echt zelden voor, maximaal enkele dagen per jaar. Ik zou die elektrische bijstook dus niet zomaar afschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
remmuz schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:22:
[...]

Ik begrijp deze opmerking niet.
All-electric wil zeggen dat behalve de CV ook de warm water voorziening uit Vincent komt. Daar is een apart voorraadvat voor nodig.

Als je rekent met een COP van 3.0 en een opgenomen vermogen van 2000 KWh zal er 6000 KW aan warmte uit komen. Dat zou toch genoeg moeten zijn in jouw situatie?

Edit: ik lees nu pas de specificaties en er komt dus niet meer dan 4500 KW uit Vincent. Dat is misschien aan de krappe kant.

Heeft de adviseur een warmte berekening gemaakt?
Jij haalt vermogen en energie door elkaar.

900 m³ is equivalent aan 7200 kWh warmte, rekenend met 8 kWh / m³. Als de installateur rekent met een SCOP van 3,6 komt hij dan uit op 7200 kWh / 3,6 = 2000 kWh opgenomen elektriciteit. Dat klinkt niet gek, en ik denk dat de SCOP nog wel hoger zal zijn zelfs.

Ook heb je het vermogen verkeerd. 6000 kW is heel veel, het is 6000W of 6kW :) .

[ Voor 3% gewijzigd door MarcoC op 16-10-2022 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:29
Ik ben al een dikke week aan t twijfelen of ik mijn ecolution combi50 zal vervangen voor de Vincent.
De Vincent wil ik dan een hygiëne boiler laten verwarmen zodat mijn tapwater voor verwarmt word.
Met de ecolution ben ik al van 900m3 gas naar <150m3 gas gegaan.
Nu ook nog airco units hangen waardoor ik eigenlijk wel op 0 kan uitkomen dus met een Vincent moet dat gewoon kunnen denk ik dan.
En toch twijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNcE
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

Weet iemand of er veel verschil is tussen de Vincent en de Inventum Modul-Air (+Green comfort)? Volgens mij zijn beiden geschikt als warmtepomp ter vervanging van een WTW-unit (dus met balansventilatie type D). Als ze een beetje op elkaar lijken, dan neem ik gewoon degene die als eerste kan installeren. Hoewel dat bij allebei vast nog even kan duren.

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieterhi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-09 15:31
ViNcE schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 22:40:
Weet iemand of er veel verschil is tussen de Vincent en de Inventum Modul-Air (+Green comfort)? Volgens mij zijn beiden geschikt als warmtepomp ter vervanging van een WTW-unit (dus met balansventilatie type D). Als ze een beetje op elkaar lijken, dan neem ik gewoon degene die als eerste kan installeren. Hoewel dat bij allebei vast nog even kan duren.
Is het niet zo dat de Vincent een warmtepomp vermogen heeft van 4,5kW (bij -10 gaat dit terug naar 2,9 en is bijstook van 1,7kW nodig) en de Modul-Air een 1,7kW vermogen. Aanvullend electrische bijstook van 1,5kW, 3kW of 4,5kW
De Vincent kan in de zomer koelen en vind hier niets over bij de Module-Air.
Dus dubbel check de verschillen nog eens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:42
ViNcE schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 22:40:
Vincent gebruikt primair buitenlucht als warmtebron, eventueel bijgemengd met ventilatielucht. Modul-Air is een ventilatiewarmtepomp en gebruikt primair de ventilatielucht. Nadeel van ventilatiewarmtepomp is dat hij bij een hoge warmtevraag meer gaat ventileren en dus ook meer koude lucht de woning in trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picasso 75
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01-09-2023
Ik denk ook over de aanschaf van de vincent. Gene buitenunit, maar wat komt op je dak? En is dit dan ook vergunningsvrij. En is de hybride ook electric ready?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansgrave
Picasso 75 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:36:
Ik denk ook over de aanschaf van de vincent. Gene buitenunit, maar wat komt op je dak? En is dit dan ook vergunningsvrij. En is de hybride ook electric ready?
Op je dak komt best een grote bak om geluid naar buiten te dempen. Er zijn 2 versies Vincent: combi en hybride. De combi is duurder en kan zowel hybride als all-electric aangesloten worden, de hybride versie kan alleen met een CV ketel functioneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

MarcoC schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:04:

Same here, eindelijk een product zonder een lelijke buitenunit. Natuurlijk zijn die efficiënter, maar ik gruwel echt bij de gedachte van overal zo'n unit aan de gevel/op de stoep. Echt funest voor de uitstraling van een wijk.

Vincent op zolder, voorraadvat voor warm water achter de schotten op zolder, en alleen wat pijpen uit het dak.

Hier nog zo'n leuke vinding:
https://www.nefit-bosch.nl/informatie/persberichten/5800i

Een soort schoorsteen warmtepomp ;)

In Nederland rijtjesland, met gevels van misschien max 6 meter breed ga je het met reguliere warmtepompen gewoon niet redden en krijg je altijd geluidsoverlast in de tuin.

[ Voor 11% gewijzigd door Jeroenneman op 19-10-2022 20:13 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picasso 75
Jeroenneman schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 20:05:
[...]

Same here, eindelijk een product zonder een lelijke buitenunit. Natuurlijk zijn die efficiënter, maar ik gruwel echt bij de gedachte van overal zo'n unit aan de gevel/op de stoep. Echt funest voor de uitstraling van een wijk.

Vincent op zolder, voorraadvat voor warm water achter de schotten op zolder, en alleen wat pijpen uit het dak.

Hier lees ik weer , alleen wat pijpen uit je dak. Dit kan vergunningsvrij?
In Nederland rijtjesland, met gevels van misschien max 6 meter breed ga je het met reguliere warmtepompen gewoon niet redden en krijg je altijd geluidsoverlast in de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickz
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik zag toevallig de topic, maar wil toch even waarschuwen.

Zelf heb ik een Itho Coolcube, een voorloper van de Vincent. In een project uit 2012 met 32 huizen helaas veel meer ellende dan je van een goed CV systeem mag verwachten. Op papier een goed systeem, enkel werkt het niet solide. Omdat er bij iedere ketel steeds iets anders kapot gaat is er sprake van een algeheel (ontwerp en productie) kwaliteit probleem (en niet enkel 1 of 3 zwake onderdelen). Eerst verwachte ik dat het aan onkunde van de servicemonteurs lag, maar dit is niet het geval.

Toevallig is bij allebij mijn directe buren o.a. het warmtepomp gedeelte al 1x geheel vervangen, maar bij mij gelukkig nog niet. Bij mijzelf heb ik tot nu toe slechts 3x problemen gehad met de base cube, maar nog nooit met de warmtepomp.
Bij diverse andere huizen werkt alleen het gasbrander gedeelte nog of hebben ze de installatie al in zijn geheel vervangen door een ander merk door alle steeds opvolgende problemen.

Hiernaast is het inmiddels zo dat de monteurs uit de omgeving zodra ze het merk Itho HP Cube horen aangeven niet aan deze ketel te willen werken vanwege alle reeds ervaren problemen. Repareer je de printplaat voor €1.000; is een half jaar later de gasregelaar stuk € 500, dan misschien de pompschakelaar of weer iets anders. Dit vinden de onderhoudsmonteurs ook niet fijn. Van de 5 monteurs willen er 4 enkel nog bestaande klanten met een Itho cv installatie helpen, maar geen nieuwe...
De luchtafzuig installaties van Itho zijn overigens wel gewoon goed.

Zoek eens op de voorganger van de Vincent, Itho Daalderop HP cube. Of een nog eerdere versie, de Combinair. Ik heb net als jou voorkeur voor een warmtepomp zonder buiten gedeelte, maar bij mijzelf komt er bij vervanging geen Itho meer in. Als jij dit wel wil, geen probleem, maar lees jezelf goed in. Ook qua ervaringen met 'voorgangers' en wees voorbereid op frequentere reparaties en kortere levensduur dan gemiddeld.

(Dit dus buiten het feit dat andere warmtepompen minder verbruikskosten hebben met een COP van 5 ipv 3,4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picasso 75
Jeroenneman schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 20:05:
[...]

Als ik het goed lees, heb jij dus 2 extra pijpen uit je dak en geen contructie op je dak? En de extra afvoerpijpen, daar hoef je geen vergunning voor aan te vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picasso 75
hansgrave schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:59:
[...]

Op je dak komt best een grote bak om geluid naar buiten te dempen. Er zijn 2 versies Vincent: combi en hybride. De combi is duurder en kan zowel hybride als all-electric aangesloten worden, de hybride versie kan alleen met een CV ketel functioneren.
Ik lees in een andere reactie dat iemand alleen 2 pijpen uit het dak heeft. Moet je voor de bak op je dak ook een vergunning aanvragen? Heb jij dat gedaan? meer dan 50 cm boven gevel uitsteken is vaak toename bouwwerk en vergunningsplichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
Picasso 75 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:40:
[...]

Ik lees in een andere reactie dat iemand alleen 2 pijpen uit het dak heeft. Moet je voor de bak op je dak ook een vergunning aanvragen? Heb jij dat gedaan? meer dan 50 cm boven gevel uitsteken is vaak toename bouwwerk en vergunningsplichtig.
Je zou alleen 2 pijpen uit het dak kunnen laten komen, echter de luchtsnelheid is hoog en dat maakt toch wel geluid.... Ik weet niet of zoiets als een schoorsteen bak vergunningsplichtig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

In dit filmpje is redelijk duidelijk de dakopbouw te zien. Valt reuze mee, niet vergunningplichtig.

Rond 3.14:
YouTube: Producten - Vincent technisch animatie - Itho Daalderop

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
Jeroenneman schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 08:04:
In dit filmpje is redelijk duidelijk de dakopbouw te zien. Valt reuze mee, niet vergunningplichtig.

Rond 3.14:
YouTube: Producten - Vincent technisch animatie - Itho Daalderop
Die kap blijkt in de praktijk niveau "straaljager" te geven aan geluid. Dit door de haakse bocht van aansluitsluiting buis naar buiten en de uitmonding parallel aan het dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndrost
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:58
hansgrave schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:24:
[...]

Die kap blijkt in de praktijk niveau "straaljager" te geven aan geluid. Dit door de haakse bocht van aansluitsluiting buis naar buiten en de uitmonding parallel aan het dak.
Het lijkt erop dat er voor de Vincent een nieuwe doorvoer is ontwikkeld. In de technische brochure lijkt het een meer gesloten kap, en er staat iets over geluidsdemping. Ook op de site voor pre-orders aan particulieren staat op de veelgestelde vragen pagina bij "welke constructie komt op het dak" een soortgelijke kap/schoorsteen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansgrave
ndrost schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 17:02:
[...]

Het lijkt erop dat er voor de Vincent een nieuwe doorvoer is ontwikkeld. In de technische brochure lijkt het een meer gesloten kap, en er staat iets over geluidsdemping. Ook op de site voor pre-orders aan particulieren staat op de veelgestelde vragen pagina bij "welke constructie komt op het dak" een soortgelijke kap/schoorsteen.
Klopt, in de kap zit akoestisch dempend materiaal. Deze zal wel ontwikkeld zijn nadat de eerste Vincent's met de oorspronkelijke kap te veel herrie maakten buiten. De claim "zonder buitendeel" klopte wel maar met meer geluid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Er zijn zelfs 5 verschillende versies van de dakdoorvoer:
Dit product is verkrijgbaar in vijf varianten; een horizontale en twee verticale (uitblaas links/rechts), een schoorsteen variant en een verticale variant met WTW doorvoer integratie.

Vind het ook opmerkelijk dat ze nog steeds de Spider thermostaat mee leveren. Als ik die opzoek op de Itho website staat er:
Doordat de Gateway op termijn op zal houden te functioneren, betekent dit dat Spider Klimaatthermostaat niet meer via de Spider App te bedienen of uit te lezen zal zijn.
https://www.ithodaalderop.nl/additionelespiderproducten

Dat zou betekenen dat je Vincent niet op afstand (buitenshuis) kunt bedienen.

[ Voor 47% gewijzigd door remmuz op 24-10-2022 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieterhi
remmuz schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:03:
Vind het ook opmerkelijk dat ze nog steeds de Spider thermostaat mee leveren. Als ik die opzoek op de Itho website staat er:
Doordat de Gateway op termijn op zal houden te functioneren, betekent dit dat Spider Klimaatthermostaat niet meer via de Spider App te bedienen of uit te lezen zal zijn.

Denk dat de noodzaak van buitenshuis bedienen ook wel erg beperkt is. Ik ga er vanuit dat je met de Vincent een LTV systeem voor afgifte hebt. Het veranderen van temperatuur wil je dan ook niet echt ivm langzaam reageren. De verwarming aanzetten wanneer je in de auto naar huis gaat, zal er niet inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
remmuz schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:03:
Er zijn zelfs 5 verschillende versies van de dakdoorvoer:
Dit product is verkrijgbaar in vijf varianten; een horizontale en twee verticale (uitblaas links/rechts), een schoorsteen variant en een verticale variant met WTW doorvoer integratie.

De Vincent ondersteunt OpenTherm, dus volgens mij moet je elke OpenTherm-thermostaat kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
MarcoC schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:35:
[...]
De Vincent ondersteunt OpenTherm, dus volgens mij moet je elke OpenTherm-thermostaat kunnen gebruiken.
In theorie wel, maar in de praktijk blijkt dat niet altijd goed te werken.
b.v de Tado doet het niet lekker in combinatie met warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afyzendo
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-09 19:51
Proton_ schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 14:51:
Waarom moet je hem voor all-electric als 3kW warmtepomp beschouwen en niet als 4,5kW?

Ik krijg dit jaar waarschijnlijk een gasrekening van 700m3. Als ik naar de zomermaanden kijk dan zie ik dat we voor douchen 13m3 gebruiken dus dan is 12 * 13 = 156m3 daarvan voor douchen. De rest is voor verwarmen en dat is 544m3.

Ik vond ergens de volgende vuistregel:
De handige vuistregel/berekening voor het benodigde vermogen is: Je gasverbruik (het verwarmingsdeel) x 10 en dan gedeeld door 1.600 stookuren* = vermogen warmtepomp.
Voor ons is dat 544 * 10 / 1600 = 3,4kW.

Is de Vincent dan toch te klein bemeten voor ons huis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@afyzendo Vanwege
Vermogen (A-10/W35) kW 2.9 (zie TS).

Een groter verwarmingselement erin doen maakt hem niet geschikter voor grotere huizen :)
Het gaat om de afweging hoe vaak het dure verwarmingselement bij zal moeten springen.
In jouw geval is het waarschijnlijk wel een goede oplossing, de overweging dat het extra 1.5 kW hulpverwarmingselement maar een tiental uren gebruikt gaat worden in een steeds zeldzamere strenge winter is vrij voor de hand liggend. Jij komt immers maar 500 watt tekort.
Wat is je plan voor SWW? Met een warmtepompboiler die ook van binnen warmte pakt, verhoog je je verwarmingsbehoefte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20:58

ErikVers

e-Duurzaam

ndrost schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 17:02:
[...]

Die breman kappen al bij de vakhandel te bestellen?

Heb een vsk installateurs preorder open staan maar de eerder beloofde dakdoorvoer gaat hem niet worden. Die breman versie ook nog overtuigd van. (Fors en vierkant) Wellicht twee wtw dakdoorvoeren een makkelijkere optie..

Zoals deze; niet te duur en flexibel met plaatsen, iemand nog betere opties?

https://www.ventilatiesho...entatie_ubbink_ventus.pdf

[ Voor 8% gewijzigd door ErikVers op 08-11-2022 21:23 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coen99
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12-11-2022
Ook hier ruime ervaring met de voorganger; Itho Daalderop Coolcube + Basecube.
1 advies: neem nooit iets van Itho Daalderop!!!
Het systeem heeft het 7 jaar gedaan, maar nog nooit de beloofde besparing opgeleverd. Nu (na 7 jaar) is in korte tijd de regelunit, temperatuursensoren en de warmtepompventilotor stuk gegaan. Voor de totale reparatiekosten heb ik een nieuwe klassieke cv-ketel van een A-merk, maar heb helaas geen keus. Het onderhoudsbedrijf vertelde dat ze met dit systeem heel erg veel problemen hebben in vele huizen.
Hoewel ik mag verwachten dat een CV-installatie het bij normaal onderhoud 15 jaar uithoudt krijg ik geen coulance/korting van Itho Daalderop.
Rechtszaak om dit alsnog af te dwingen obv NL consumentenrecht wordt gestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermdevries
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:08
Blijft een lastig iets bij een nieuw product op de markt. Wordt Vincent nu een goede opvolger van de Coolcube waarin alle kinderziektes eruit zijn?

Soortgelijk ervaring ook met Ring gehad. 1e versie via Kickstarter, zat vol kinderziektes en geen support/nauwelijks support. Toen gingen ze ineens door onder de naam Ring en dat product is wel oke maar uit soort van principe oogpunt weiger ik die nu nog te kopen 😊

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:37
Erg interessant apparaat dit.Ik sta op dit moment op de lijst voort een Quatt hybride WP. Maar gezien het feit dat deze een buitenunit heeft en ik mogelijk in de problemen kom met de overheidsnormen qua geluidsproductie (vanwege het feit dat ik in een rijtjeswoning woon) ben ik zeer nieuwsgerig naar deze VIncent.

Hetgeen wat ik alleen niet kon terugvinden, was dat bijvoorbeeld de Quatt nu een hybride WP is maar op een later moment opgeschaald kan worden naar full electric (door er een extra unit bij te plaatsen, of indien enkele unit is er al voorbereiding aanwezig). Uiteraard moet je dan een WPB aansluiten, maar zat mij af te vragen of de Vincent hier wel al op voorbereid is?

ehhhh..HOI

• remmuz
Coen99 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 16:35:
Ook hier ruime ervaring met de voorganger; Itho Daalderop Coolcube + Basecube.
1 advies: neem nooit iets van Itho Daalderop!!!
Het systeem heeft het 7 jaar gedaan, maar nog nooit de beloofde besparing opgeleverd. Nu (na 7 jaar) is in korte tijd de regelunit, temperatuursensoren en de warmtepompventilotor stuk gegaan. Voor de totale reparatiekosten heb ik een nieuwe klassieke cv-ketel van een A-merk, maar heb helaas geen keus. Het onderhoudsbedrijf vertelde dat ze met dit systeem heel erg veel problemen hebben in vele huizen.
Hoewel ik mag verwachten dat een CV-installatie het bij normaal onderhoud 15 jaar uithoudt krijg ik geen coulance/korting van Itho Daalderop.
Rechtszaak om dit alsnog af te dwingen obv NL consumentenrecht wordt gestart.
Hier werkt die combinatie al 7 jaar probleemloos. Gasverbruik ging van 1300 naar 500 kuub per jaar.
Stroom ging uiteraard flink omhoog maar dat wordt afgedekt met zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansgrave
krizzziz schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:02:
Erg interessant apparaat dit.Ik sta op dit moment op de lijst voort een Quatt hybride WP. Maar gezien het feit dat deze een buitenunit heeft en ik mogelijk in de problemen kom met de overheidsnormen qua geluidsproductie (vanwege het feit dat ik in een rijtjeswoning woon) ben ik zeer nieuwsgerig naar deze VIncent.

Hetgeen wat ik alleen niet kon terugvinden, was dat bijvoorbeeld de Quatt nu een hybride WP is maar op een later moment opgeschaald kan worden naar full electric (door er een extra unit bij te plaatsen, of indien enkele unit is er al voorbereiding aanwezig). Uiteraard moet je dan een WPB aansluiten, maar zat mij af te vragen of de Vincent hier wel al op voorbereid is?
Er zijn 2 typen, de Combi en Hybride. De Combi kan in beginsel als hybride geïnstalleerd worden waarna later "ketel eruit boiler erin" switch kan plaatsvinden.

De hybride kan alleen als hybride functioneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

hansgrave schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:18:
[...]
De hybride kan alleen als hybride functioneren.
Dat betekent: is niet voorzien van sturing voor warm water (boiler opwarmen).
Met de hybride variant kan je dus ook all-electric met een aparte warmtepompboiler, en dat is sowieso geen gek idee.
Maar voor het verschil van €300 zou ik de Combi kiezen, dan heb je meer opties en koeling.

• remmuz
Dat prijsverschil zit dus voornamelijk in het elektrische verwarmings element, voor tapwater en bijstoken.
Dan mag je van tevoren wel heel goed uitrekenen of Vincent voldoende capaciteit heeft.
Als hij vaak moet bijstoken met een 1,7 kW element met een COP van 1 dan kan dat een dure grap worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:29
Is er een thermostaat die in hybride opstelling de Vincent kan laten draaien, maar niet de CV als er toch warmtevraag is? Bijvoorbeeld, je wil 's nachts of als je niet thuis bent de Vincent door laten draaien om het huis minder te laten afkoelen, maar je wil niet dat de CV aanspringt en dat je via een apart klokprogramma voor de CV hem dan wil laten bijspringen wanneer je dat wil? Is er een thermostaat die dit kan zonder dat er een tweede thermostaat nodig is?

Dus bijvoorbeeld één wenstemperatuur voor de Vincent en één wenstemperatuur en klokschema voor de CV?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
Taxi645 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:21:
Is er een thermostaat die in hybride opstelling de Vincent kan laten draaien, maar niet de CV als er toch warmtevraag is? Bijvoorbeeld, je wil 's nachts of als je niet thuis bent de Vincent door laten draaien om het huis minder te laten afkoelen, maar je wil niet dat de CV aanspringt en dat je via een apart klokprogramma voor de CV hem dan wil laten bijspringen wanneer je dat wil? Is er een thermostaat die dit kan zonder dat er een tweede thermostaat nodig is?

Dus bijvoorbeeld één wenstemperatuur voor de Vincent en één wenstemperatuur en klokschema voor de CV?
Ik weet niet precies hoe Vincent werkt, maar bij de voorganger van Vincent is het zo dat bij warmtevraag in eerste instantie de warmtepomp gaat werken en als die het niet red wordt de CV ketel bijgeschakeld.
Ik heb wel een tweede thermostaat maar die hangt in de badkamer en schakelt alleen de CV ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 18:10
Op de site die jij doorstuurt staat geen 250mm model. Volgens mij is dat een vereiste. Ben zelf opzoek naar een doorvoer in de muur ipv het dak maar ben ook bang voor te veel geluid ivm erf grens.
ErikVers schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:15:
[...]

Die breman kappen al bij de vakhandel te bestellen?

Heb een vsk installateurs preorder open staan maar de eerder beloofde dakdoorvoer gaat hem niet worden. Die breman versie ook nog overtuigd van. (Fors en vierkant) Wellicht twee wtw dakdoorvoeren een makkelijkere optie..

Zoals deze; niet te duur en flexibel met plaatsen, iemand nog betere opties?

https://www.ventilatiesho...entatie_ubbink_ventus.pdf

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hansgrave
Dit is een Breman dakkap van een Vincent:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-tbvURe5nRg27tpMOcg53sDngv0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OkXbKvwi7KfjnjLUFNw3v44E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
Taxi645 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:21:

Wat ik begrijp is dat de Vincent primair aangaat, tenzij:
-het verschil tussen ingestelde temperatuur en kamertemperatuur te groot is
-het te lang duurt voor er een x graad temperatuur verhoging is
-het op basis van ingestelde energieprijzen voordeliger is om met gas te verwarmen

Dus als je de woonkamer niet te ver laat afkoelen of daarna in kleine stappen opwarmt blijft de CV ketel met rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
remmuz schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:07:
[...]

Ik weet niet precies hoe Vincent werkt, maar bij de voorganger van Vincent is het zo dat bij warmtevraag in eerste instantie de warmtepomp gaat werken en als die het niet red wordt de CV ketel bijgeschakeld.
Ik heb wel een tweede thermostaat maar die hangt in de badkamer en schakelt alleen de CV ketel.
hansgrave schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 07:37:
[...]

Wat ik begrijp is dat de Vincent primair aangaat, tenzij:
-het verschil tussen ingestelde temperatuur en kamertemperatuur te groot is
-het te lang duurt voor er een x graad temperatuur verhoging is
-het op basis van ingestelde energieprijzen voordeliger is om met gas te verwarmen

Dus als je de woonkamer niet te ver laat afkoelen of daarna in kleine stappen opwarmt blijft de CV ketel met rust.
Bedankt. Even afwachten dus hoeveel vrijheid je hebt om die instellingen aan te passen.

Die Breman kap oogt trouwens compacter dan je op basis van de genoemde 1,7m zou verwachten.

Ik ben geintresseerd in de Vincent omdat wij mechanische ventilatie hebben die de verwarmde lucht zo naar buiten blaast. Lijkt mij niet handig om een normale WP te installeren en de situatie met de verloren ventilatielucht ongemoeid te laten. Een aparte warmteterugwin op de ventilatie lijkt me ook niet kosteneffectief. Dus lijkt me dat iets als de Vincent dan de beste oplossing is (ook al is het een compromis).

Hoe kijken jullie aan tegen het thema mechanische ventilatie en een warmtepomp? Ik lees niet veel over het feit dat je die warmte met een standaard WP nog steeds naar buiten gooit als je mechanische ventilatie hebt zonder WTW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 09:18
Taxi645 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:31:

Ik ben geintresseerd in de Vincent omdat wij mechanische ventilatie hebben die de verwarmde lucht zo naar buiten blaast. Lijkt mij niet handig om een normale WP te installeren en de situatie met de verloren ventilatielucht ongemoeid te laten. Een aparte warmteterugwin op de ventilatie lijkt me ook niet kosteneffectief. Dus lijkt me dat iets als de Vincent dan de beste oplossing is (ook al is het een compromis).

Hoe kijken jullie aan tegen het thema mechanische ventilatie en een warmtepomp? Ik lees niet veel over het feit dat je die warmte met een standaard WP nog steeds naar buiten gooit als je mechanische ventilatie hebt zonder WTW.
Een leuke vraag.
Ik vergelijk het meer met een hybride warmtepomp.
Stook je nog op gas dan heeft het zin om daarop te besparen via een hybride warmtepomp of een wtw systeem op de mechanische ventilatie.

Ga je over op een volledige warmtepomp dan is de vraag of het beetje extra verbruik omdat je de energie uit de ventilatielucht niet gebruikt opweegt tegen de extra kosten van een wtw warmtepomp.
Ik vermoed dat dat lood om oud ijzer is.

Wil je die energie perse gebruiken dan is een ventilatiewarmtepompboiler met evt een extra spiraal voor op je reguliere warmtepomp denk ik een betere optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:16
[...]

[...]

Bedankt. Even afwachten dus hoeveel vrijheid je hebt om die instellingen aan te passen.

Die Breman kap oogt trouwens compacter dan je op basis van de genoemde 1,7m zou verwachten.

Let wel dat Vincent primair buitenlucht gebruikt en dat aanvult met ventilatielucht. In mijn ogen ideaal omdat je ook bij de laagste ventilatiestand van je ventilatiebox toch je huis kan verwarmen. Geen last van overventilatie omdat er warmtevraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
D-dark schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:54:
[...]

Wil je die energie perse gebruiken dan is een ventilatiewarmtepompboiler met evt een extra spiraal voor op je reguliere warmtepomp denk ik een betere optie.
Ik denk dat ik begrijp wat je met dat laatste bedoelt, maar of een gemiddelde installateur daar aan gaat beginnen? Ik zie de Optima WP-boiler voor 3.900,- (3.400,- na subsidie), dat is meer dan je voor de hele Vincent betaalt.

Met het einde van het huidige salderen naderend, vind ik het zonde om die warmte zo naar buiten te laten gaan. Het is maar misschien 1kW of minder, maar toch.
GoEV6 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:02:
[...]

Let wel dat Vincent primair buitenlucht gebruikt en dat aanvult met ventilatielucht. In mijn ogen ideaal omdat je ook bij de laagste ventilatiestand van je ventilatiebox toch je huis kan verwarmen. Geen last van overventilatie omdat er warmtevraag is.
Ja dat is mijn overweging inderdaad. Onze CV op minimum vermogen van 7.1kW kon ons huis goed op temperatuur houden afgelopen koudeperiode. Ik schat een benodigd vermogen van 6.5kW bij -10°. Er is nog een klein beetje laag hangend fruit qua kieren en isolatie, dus zou nog iets omlaag kunnen. Dan zou Vincent met 2,9kW toch al een behoorlijk deel doen. In de minder koude periodes zou 4,5kW bijna alles afdekken.

Heb helaas de radiators niet kunnen testen op 50° omdat daar het minimum vermogen van de ketel te hoog voor was. Met 7,1kW worden die zo rond de 59° en ik schat dat de CV 2/3 v/d tijd aan stond in de afgelopen koude periode, dus zal in de buurt zitten. Maar voor nu als hybride opstelling sowieso nog geen probleem.

In januari komt susteen.nl langs dus even kijken wat die gaan zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
Taxi645 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:19:
[...]

Ik denk dat ik begrijp wat je met dat laatste bedoelt, maar of een gemiddelde installateur daar aan gaat beginnen? Ik zie de Optima WP-boiler voor 3.900,- (3.400,- na subsidie), dat is meer dan je voor de hele Vincent betaalt.

Met het einde van het huidige salderen naderend, vind ik het zonde om die warmte zo naar buiten te laten gaan. Het is maar misschien 1kW of minder, maar toch.

[...]

Ja dat is mijn overweging inderdaad. Onze CV op minimum vermogen van 7.1kW kon ons huis goed op temperatuur houden afgelopen koudeperiode. Ik schat een benodigd vermogen van 6.5kW bij -10°. Er is nog een klein beetje laag hangend fruit qua kieren en isolatie, dus zou nog iets omlaag kunnen. Dan zou Vincent met 2,9kW toch al een behoorlijk deel doen. In de minder koude periodes zou 4,5kW bijna alles afdekken.

Heb helaas de radiators niet kunnen testen op 50° omdat daar het minimum vermogen van de ketel te hoog voor was. Met 7,1kW worden die zo rond de 59° en ik schat dat de CV 2/3 v/d tijd aan stond in de afgelopen koude periode, dus zal in de buurt zitten. Maar voor nu als hybride opstelling sowieso nog geen probleem.

In januari komt susteen.nl langs dus even kijken wat die gaan zeggen.
Ben benieuwd naar het advies van Susteen.nl en de offerte :). Ik heb zelf een en ander in Excel doorgerekend en financieel komt het hier niet positief uit. Komt erop neer dat ik te weinig WP heb op het extra verbruik mee af te dekken en weinig gas verbruik (<600kuub) waardoor je bij 75% besparing op gas geen financieel voordeel hebt. Dus waarschijnlijk blijft mijn CV nog even hangen.

[ Voor 5% gewijzigd door GoEV6 op 23-12-2022 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
[...]

[...]

Ik heb precies hetzelfde maar ik ben bang voor het geluid. Vincent zou op zolder moeten komen en daar wil ik ook nog een slaapkamer maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
alwind schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:19:
[...]

Ik heb precies hetzelfde maar ik ben bang voor het geluid. Vincent zou op zolder moeten komen en daar wil ik ook nog een slaapkamer maken.
Ik heb op zolder genoeg ruimte om een gesloten ruimte te maken. Alternatief hebben we ook een opbergzolder op de garage waar helemaal niemand last zou hebben van het geluid, maar dan moeten de ventilatiekanalen wel door de buitenmuur naar dat zoldertje toe, dus dat is wel een hoop meer gedoe.

• Taxi645
D-dark schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:54:
[...]
Ik heb hier nog even over nagedacht. Ik zat te denken aan de volgende constructie maar weet niet of dit een zinvolle opstelling zou zijn.

Met het einde van het salderen naderend en mogelijk een switch naar een dynamisch contract, was ik aan de volgende constructie aan het denken:

- Je neemt een overbemeten hygiëne buffervat, met drie spiralen:
o Een spiraal aangesloten op een simpele ventilatie-WP (bijvoorbeeld Nibe Savent tot 1.6kW).
o Een spiraal aangesloten op een licht overbemeten WP.
o Een hygiëne spiraal voor tapwater.

- Om de afname van dure stroom in de winter te minimaliseren, stop je op dagen met bijvoorbeeld veel wind en goedkope stroom, zoveel mogelijk warmte in het buffervat.
- De ventilatie-WP draait continu om zo veel mogelijk warmte in het buffervat te houden en om het tapwater (enigszins) op temperatuur te houden.
- De normale WP springt bij als de temperatuur in het buffervat te laag wordt en/of de stroom prijs weer laag is.

Zou dit een zinvolle constructie kunnen zijn om toch je ventilatiewarmte te benutten of is het allemaal weinig kosteneffectief en is op koude dagen binnen no-time je buffervat alweer te koud? Licht natuurlijk ook aan het formaat van je buffervat (ruimte is op zich geen probleem).

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Taxi645 zou kunnen werken, maar in een gemiddeld gezin ben je maar 1-2 kWh per dag kwijt aan douchen, dus je kunt hooguit zoveel per dag verplaatsen. Langer dan een dag vooruit kijken is immers lastig op de day-aheadmarkt.

Bovendien is de grotere warmtepomp waarschijnlijk ook zuiniger, waardoor de kleine weinig draaiuren gaat maken en dus weinig meerwaarde heeft. Zeker als je de aanzuiglucht van Vincent bijmengt met ventilatie.

Afgezien daarvan hebben hygiëneboilers toch wel wat moeite met stratificatie.

• D-dark
@Taxi645

Dat kan werken. Maar voor een normale warmtepomp is de energie die je in het buffervat opslaat eigenlijk de moeite niet. Met dynamische contracten wordt het zelfs interessant om een reguliere warmtepomp tussen 00:00 en 05:00 te laten draaien ondanks de lagere cop buiten.

Je moet het meer zien als een hybride oplossing. Als tussenstap een optie.
Maar als het kan dan ben je altijd beter af met een volledige warmtepomp oplossing ipv een combinatie van beiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
remmuz schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:38:
[...]

In theorie wel, maar in de praktijk blijkt dat niet altijd goed te werken.
b.v de Tado doet het niet lekker in combinatie met warmtepompen.
Voor welke opstelling geldt dit of voor allebei? Ben ook aan het kijken naar de Vincent en heb een Tado-systeem op de bestaande CV-ketel.

Was in de veronderstelling dat als je de Vincent in hybride-opstelling hebt, de CV-ketel in de lead blijft en dus aangestuurd wordt door de thermostaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dlanor80
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-09 20:23
Als er een thermostaat is aangesloten kunt u de warmtepomp daarmee bedienen. De cv-ketel wordt door de warmtepomp aangestuurd en is niet direct te bedienen.
Zie: https://ithodaalderop.com...0Vincent-Combi%20(nl).pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
D-dark schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:41:
@Taxi645

Dat kan werken. Maar voor een normale warmtepomp is de energie die je in het buffervat opslaat eigenlijk de moeite niet. Met dynamische contracten wordt het zelfs interessant om een reguliere warmtepomp tussen 00:00 en 05:00 te laten draaien ondanks de lagere cop buiten.

Je moet het meer zien als een hybride oplossing. Als tussenstap een optie.
Maar als het kan dan ben je altijd beter af met een volledige warmtepomp oplossing ipv een combinatie van beiden.
Proton_ schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:54:
@Taxi645 zou kunnen werken, maar in een gemiddeld gezin ben je maar 1-2 kWh per dag kwijt aan douchen, dus je kunt hooguit zoveel per dag verplaatsen. Langer dan een dag vooruit kijken is immers lastig op de day-aheadmarkt.

Bovendien is de grotere warmtepomp waarschijnlijk ook zuiniger, waardoor de kleine weinig draaiuren gaat maken en dus weinig meerwaarde heeft. Zeker als je de aanzuiglucht van Vincent bijmengt met ventilatie.

Afgezien daarvan hebben hygiëneboilers toch wel wat moeite met stratificatie.
Zo, weer even tijd. Dank jullie wel voor de reacties. Ik heb de vraag wat te doen met de ventilatielucht bij susteen neergelegd. Als het moet zou er zelfs een buffervat van een paar duizend liter in de tuin kunnen, Dun heb je wat meer flexibiliteit om een paar windloze dagen en hoge tarieven te overbruggen (zeker met de extra windparken op zee die er aan zitten te komen). Een hygienebuffervat met leiding voor tapater naar je tuin dan waarschijnlijk wel niet meer voor de hand?

https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/

Daar bij moet je de installatie dan ook nog slim maken. Vanaf welk tarief ga je het buffervat stoken (als je ook nog een beetje stroom hebt van je panelen in de winter)? En wie programmeert/stelt dat in via welke module/software?

Waarom is de COP van ventilatiewarmtepomp zo laag. Je zou verwachten dat met warme lucht als uitgangspunt de COP wat beter zou kunnen? Of moet je dan naar iets van Nibe kijken? Ben daar even de COP van aan het zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Taxi645 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:36:
[...]

[...]

Zo, weer even tijd. Dank jullie wel voor de reacties. Ik heb de vraag wat te doen met de ventilatielucht bij susteen neergelegd. Als het moet zou er zelfs een buffervat van een paar duizend liter in de tuin kunnen, Dun heb je wat meer flexibiliteit om een paar windloze dagen en hoge tarieven te overbruggen (zeker met de extra windparken op zee die er aan zitten te komen). Een hygienebuffervat met leiding voor tapater naar je tuin dan waarschijnlijk wel niet meer voor de hand?

https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/

Daar bij moet je de installatie dan ook nog slim maken. Vanaf welk tarief ga je het buffervat stoken (als je ook nog een beetje stroom hebt van je panelen in de winter)? En wie programmeert/stelt dat in via welke module/software?

Waarom is de COP van ventilatiewarmtepomp zo laag. Je zou verwachten dat met warme lucht als uitgangspunt de COP wat beter zou kunnen? Of moet je dan naar iets van Nibe kijken? Ben daar even de COP van aan het zoeken.
Waar je wel rekening mee moet houden is vermogen.
De energie die je uit afgezogen ventilatielucht kan halen is beperkt. Eerder rond de 2 kW max.

Wil je daarmee een groot buffervat van een paar 1000 liter op termperatuur brengen dan kom je met die input snel op de situatie dat je verlies aan de omgeving gelijk is aan input. Met het voorbeeld van een pellelkachel zoals in Duitsland kan het wel want dan praat je over veel hogere vermogens.

Met de ventilatiewarmtepompem zoals Nibe moet er ook altijd een extra grote luchttoevoer van buiten zijn om genoeg flow te krijgen. je krijgt dan botweg gezegd een inpandige lucht-water warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
D-dark schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:22:
[...]

Waar je wel rekening mee moet houden is vermogen.
De energie die je uit afgezogen ventilatielucht kan halen is beperkt. Eerder rond de 2 kW max.

Wil je daarmee een groot buffervat van een paar 1000 liter op termperatuur brengen dan kom je met die input snel op de situatie dat je verlies aan de omgeving gelijk is aan input. Met het voorbeeld van een pellelkachel zoals in Duitsland kan het wel want dan praat je over veel hogere vermogens.

Met de ventilatiewarmtepompem zoals Nibe moet er ook altijd een extra grote luchttoevoer van buiten zijn om genoeg flow te krijgen. je krijgt dan botweg gezegd een inpandige lucht-water warmtepomp.
Het idee is dus om als alternatief voor een Vincent, het hoofddeel van het benodigde vermogen om te bufferen te laten komen van een reguliere warmtepomp op het moment dat de panelen voldoende stroom leveren en/of de stroom heel goedkoop is wanneer het hard waait. De spiraal die continu een beetje verwarmd wordt door bijvoorbeeld de Nibe Savent zou dan alleen maar zijn om de ventilatielucht energie niet zomaar naar buiten te lozen (ventileren moet je toch) en het moment dat de normale warmtepomp weer aan moet slaat zo lang mogelijk uit te stellen zo dat je zo veel mogelijk windloze dagen kunt overbruggen. Het is niet bedoelt om een heel groot buffervat mee warm te krijgen, maar eerder het afkoelen te vertragen.

In huis zou een buffervat kunnen van 600L, maar daar overbrug je niet lang mee. Buiten ingegraven in de tuin kan natuurlijk veel meer, maar zoals je zegt, dan verlies je weer warmte aan de omgeving.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
Taxi645 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:11:
[...]

Het idee is dus om als alternatief voor een Vincent, het hoofddeel van het benodigde vermogen om te bufferen te laten komen van een reguliere warmtepomp op het moment dat de panelen voldoende stroom leveren en/of de stroom heel goedkoop is wanneer het hard waait. De spiraal die continu een beetje verwarmd wordt door bijvoorbeeld de Nibe Savent zou dan alleen maar zijn om de ventilatielucht energie niet zomaar naar buiten te lozen (ventileren moet je toch) en het moment dat de normale warmtepomp weer aan moet slaat zo lang mogelijk uit te stellen zo dat je zo veel mogelijk windloze dagen kunt overbruggen. Het is niet bedoelt om een heel groot buffervat mee warm te krijgen, maar eerder het afkoelen te vertragen.

In huis zou een buffervat kunnen van 600L, maar daar overbrug je niet lang mee. Buiten ingegraven in de tuin kan natuurlijk veel meer, maar zoals je zegt, dan verlies je weer warmte aan de omgeving.
Ik geef toe het is een leuk idee.
Maar de meeste zin heeft het in de situatie dat je nog niet volledig overkan op een warmtepomp. Dan is het als besparing ideaal. (Hybride situatie)

Maar dan nu de businesscase.
Een buffervat is alleen benodigd als de warmtepomp zijn minimale vermogen niet kwijt kan in de verwarming.

- Stroom is goedkoop omdat het erg zonnig is. Dat is meestal in de zomer en dan is de buitentemperatuur ook al aangenaam. Reguliere warmtepomp werkt dan even effectief als beter dan terugwinning uit ventilatielucht.
- Stroom is goedkoop omdat het hard waait en zomer is. temperatuur dan is de buitentemperatuur ook al aangenaam. Reguliere warmtepomp werkt dan even effectief als beter dan terugwinning uit ventilatielucht.

Alleen bij echt koude dagen in de winter met dure stroom vanwege weinig wind wordt je oplossing economisch rendabel. Ga je de meerkosten van een buffervat / extra groot? + wtw afzetten tegen een iets hoger verbruik van stroom van een reguliere warmtepomp dan denk ik dat die over pas 20 a 25 jaar gerekend rendabel is. Dan heb je vermoedelijk al de gehele installatie wegens ouderdom moeten vervangen.

Ik snap het. Klinkt heel onnatuurlijk om zomaar warmte te verspillen en niet hertegebruiken.
Maar in het totale plaatje is het lood om oud ijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
D-dark schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:20:
[...]

Ik geef toe het is een leuk idee.
Maar de meeste zin heeft het in de situatie dat je nog niet volledig overkan op een warmtepomp. Dan is het als besparing ideaal. (Hybride situatie)

Maar dan nu de businesscase.
Een buffervat is alleen benodigd als de warmtepomp zijn minimale vermogen niet kwijt kan in de verwarming.

- Stroom is goedkoop omdat het erg zonnig is. Dat is meestal in de zomer en dan is de buitentemperatuur ook al aangenaam. Reguliere warmtepomp werkt dan even effectief als beter dan terugwinning uit ventilatielucht.
- Stroom is goedkoop omdat het hard waait en zomer is. temperatuur dan is de buitentemperatuur ook al aangenaam. Reguliere warmtepomp werkt dan even effectief als beter dan terugwinning uit ventilatielucht.

Alleen bij echt koude dagen in de winter met dure stroom vanwege weinig wind wordt je oplossing economisch rendabel. Ga je de meerkosten van een buffervat / extra groot? + wtw afzetten tegen een iets hoger verbruik van stroom van een reguliere warmtepomp dan denk ik dat die over pas 20 a 25 jaar gerekend rendabel is. Dan heb je vermoedelijk al de gehele installatie wegens ouderdom moeten vervangen.

Ik snap het. Klinkt heel onnatuurlijk om zomaar warmte te verspillen en niet hertegebruiken.
Maar in het totale plaatje is het lood om oud ijzer.
Ik begrijp je helemaal. Dank voor je kijk op mijn vraag.

Ik denk dat ik nog wat ga doorborduren op het energieopslag vraagstuk, maar omdat dat dan weinig meer te maken heeft met de ventilatielucht en daarmee geen alternatief meer is voor een Vincent wordt dat voor een ander topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Ben benieuwd naar de (toekomstige) ervaringen van Vincent.

Heb in 2022 588 kuub gas (0,154 kuub per graaddag) gebruikt waarvan 388 voor het verwarmen. Woning uit 2012 met beneden vloerverwarming. We verwarmen boven alleen de badkamer via CV. Met een winter al deze kan ik volgens mij prima die 388 kuub met een dergelijke warmtepomp vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dlanor80
Zijn er al tweakers met een Vincent? Ik heb begin februari een afspraak staan voor een schouw.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• alwind
Wij wachten allemaal op de eerst die durft :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruuuuuubje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-08 12:01
Volgende week woensdag een schouw Onze schouw is verplaatst naar half februari, ik ben heel benieuwd.

Na de verhalen in dit topic toch maar zo'n contract waar de reparatie bij zit voor 12 jaar overwegen.

Wij hebben een volledig geïsoleerd huis met 2 kleine slaapkamers op de verdieping totaal 111m2 en beneden volledig vloerverwarming.

Het jaarverbruik is 589m3, maar we wonen er pas een jaar dus lastig met zekerheid te zeggen.

Wij nemen waarschijnlijk gewoon de gok en dan eventueel later een airco bijplaatsen.

We hebben ook al een itho daalderop wtw unit in de technische ruimte hangen, dus als het fout gaat door het merk doen we het direct goed :X

[ Voor 3% gewijzigd door Ruuuuuubje op 17-01-2023 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:37
Ik heb 1 feb mijn schouw. Zal mijn ervaringen delen.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
@frissie kunnen we in de OP een overzichtje maken van installateurs van Vincent per regio? Ik woon in regio Utrecht en ken er twee:

- https://grijsnaargroen.nl/ je kan hier ook een offerte/prijsopgave maken
- https://alphaventilatie.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frissie
  • Niet online
GoEV6 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:13:
@frissie kunnen we in de OP een overzichtje maken van installateurs van Vincent per regio? Ik woon in regio Utrecht en ken er twee:

- https://grijsnaargroen.nl/ je kan hier ook een offerte/prijsopgave maken
- https://alphaventilatie.nl/
Ja hoor, geef maar aan via DM :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skyhigh
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-09 09:32
Ik heb de schouw eind december gehad.

Deze was gericht op inventariseren van warmtesystemen (vloer/radiatoren/cv, radiatorknoppen), electrisch systeem (groep met voldoende ruimte in buurt van Vincent, meterkast, wcd), trapsysteem (kan Vincent er doorheen), dak (helling, materiaal, ruimte), afvoer mogelijkheid (condenswater), installatie plek (genoeg ruimte, 2x geluidswering (advies), materiaal wand en vloer), buitenruimte (aanvoer installatie), vragen over behoefte aan warm water in toekomst en energie verbruik.

Alles gaat in een digitaal systeem (smartphone) met fotos. Ik kreeg direct de mededeling dat de schouw volledig is geweest. Je moet handtekening zetten voor afronding schouw.

Alle data komt in een rapport dat later wordt opgemaakt waarin komt te staan of installatie mogelijk is.

Ik had twee personen die de schouw deden. Een met veel ervaring en een die 'in de leer' was. Netjes op tijd. Prima geregeld.

Nu afwachten op de volgende stap. Bij mij zal de Vincent onder een plat dak geplaatst moeten worden. Deze optie komt volgens bericht beschikbaar einde van Q1.

Amber 65 / combi VV en radiatoren / SWW via hr-ketel / bouwjaar 1993, isolatie vanuit bouw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markcortbass
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-08 03:13
Voor degene die installateurs zoeken in omgeving, bij deze:
https://www.ithodaalderop.nl/nl-NL/consument/dealerlocator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:20
Moet die zoekfunctie wel werken :+ Ik kan niks invoeren in het zoekgedeelte...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wens
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 11:20
spijkerhoofd schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:17:
[...]

Moet die zoekfunctie wel werken :+ Ik kan niks invoeren in het zoekgedeelte...
Even een productgroep aanvinken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huslink
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-05 10:20
remmuz schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:44:
[...]

Hier werkt die combinatie al 7 jaar probleemloos. Gasverbruik ging van 1300 naar 500 kuub per jaar.
Stroom ging uiteraard flink omhoog maar dat wordt afgedekt met zonnepanelen.
Bij mij werkt de combinatie nu 10 jaar zonder problemen, Ik overweeg de Cool Cube warmtepomp te vervangen door een Vincent warmtepomp. De Vincent koppel ik dan weer aan de bestaande Base Cube cv-ketel.

Eigenlijk een 1-op-1 vervanging van de 'oude' Cool Cube warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corneliez
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 24-01-2023
Ik heb een Vincent warmtepomp en ik vind het verschrikkelijk. Het is dag en nacht gewoon een teringherrie (excuses voor mijn taalgebruik maar ik ben er helemaal klaar mee). Slapen zonder oordopjes gaat niet meer. Ik huur mijn appartement van een woningbouwvereniging. Boven mij zijn er nog 2 woonlagen. Mijn warmtepomp staat bij de bovenbuurvrouw in de hal voor haar voordeur... En haar pomp staat bij haar op zolder. Vrijwel alle bewoners in het gebouw klagen over het lawaai. Alsof er een vrachtwagen langs rijd. S nachts dus ook. Inmiddels heb ik contact met de Huurcommissie. Woningbouw heeft 6 weken de tijd om het probleem op te lossen en anders hebben we recht op 40% huurverlaging.

Dus bedenk nog eens goed of je deze warmtepomp wilt. 24/7 lawaai en een bromtoon in je huis is echt niet fijn 😐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Corneliez schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:33:
Ik heb een Vincent warmtepomp en ik vind het verschrikkelijk. Het is dag en nacht gewoon een teringherrie (excuses voor mijn taalgebruik maar ik ben er helemaal klaar mee). Slapen zonder oordopjes gaat niet meer. Ik huur mijn appartement van een woningbouwvereniging. Boven mij zijn er nog 2 woonlagen. Mijn warmtepomp staat bij de bovenbuurvrouw in de hal voor haar voordeur... En haar pomp staat bij haar op zolder. Vrijwel alle bewoners in het gebouw klagen over het lawaai. Alsof er een vrachtwagen langs rijd. S nachts dus ook. Inmiddels heb ik contact met de Huurcommissie. Woningbouw heeft 6 weken de tijd om het probleem op te lossen en anders hebben we recht op 40% huurverlaging.

Dus bedenk nog eens goed of je deze warmtepomp wilt. 24/7 lawaai en een bromtoon in je huis is echt niet fijn 😐
Is hij wel goed geïnstalleerd en ingesteld? Lijkt mij niet juist dat deze nieuwe warmtepomp zoveel geluid produceert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Corneliez Kan je foto's delen van de opstelling en je afgiftesysteem?

Wellicht is er in de instellingen ook nog iets te tunen, warmtepompen worden helaas vaak zonder inregeling achtergelaten en dan moduleert hij niet of niet goed.

Dat jij de overlast van de pomp van je onderburen hebt en voor je eigen pomp bij de bovenbuurvrouw moet zijn maakt tunen wel lastiger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterhi
GoEV6 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:35:
[...]

Is hij wel goed geïnstalleerd en ingesteld? Lijkt mij niet juist dat deze nieuwe warmtepomp zoveel geluid produceert.
tja.. er wordt gesproken over tering herrie. Nu heeft iedereen andere kaders, dus daar is lastig wat over te zeggen. Volgens de website is 54 decibel te verwachten... Dat is volgens de website van Schoonenberg het geluid van straatverkeer achter dubbelglas of een koelkast.
Staat hij op een houten vloer oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corneliez
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 24-01-2023
Mijn pomp staat in het trappenhuis. Dus dat is een mega klankkast. Het gebouw is uit 1954. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FPh3ZGFp7D9BmBBBbohCwOv-doY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UERpFd4ljNqWa9f6uV46EVJx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H06Qcue7lpscf0jpN_civrijGTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NYxingkWW666HJSwWrSW8OlN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dlanor80
Corneliez schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:21:
Mijn pomp staat in het trappenhuis. Dus dat is een mega klankkast. Het gebouw is uit 1954.
Dat ziet er niet uit als een geschikte opstelplek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Interessant leidingverloop weer :)
Ik denk dat het een steens muurtje is; te licht om resonantie tegen te gaan.
Er is ook een vloerconsole zodat hij op de zware betonnen vloer kan. Dat lijkt me beter.
Een kast eromheen zal ook een heleboel schelen.

Hier staan wat dingen over Silent Mode:

https://ithodaalderop.com...0Vincent-Combi%20(nl).pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alwind
Dit is toch precies niet hoe het voorgeschreven staat.

Punt 1: Installeer de warmtepomp in een gesloten installatieruimte met geluidsisolerende eigenschappen (waar het systeem zo weinig mogelijk geluidsoverlast kan veroorzaken);

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterhi
Corneliez schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:21:
Mijn pomp staat in het trappenhuis. Dus dat is een mega klankkast. Het gebouw is uit 1954. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank je wel voor het delen van deze fotos. Je had het ook nog over een zolder... Zou je daar nog een foto van kunnen maken zodat we meer context krijgen?
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste