:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bQNnEk9OM1ysZKBxi56Q4lwh.jpg?f=user_large)
Misschien dat zoiets nog kan helpen?
Hier in 2021 een monoblock op 15 meter aangelegd, geen verlies mits de juiste leidingenrogervdh schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:06:
[...]
Valt me op dat de Amber direct in drie varianten op de markt komt. 6,5, 9,5 en 12 kW. Door de monoblock buiten is het kennelijk technisch een stuk gemakkelijker om zwaardere varianten te maken. De Vincent is met 4,5 kW vrij beperkt qua capaciteit. De plek buiten heb ik wel, maar het traject naar de bestaande CV-leidingen en SWW-vat is gewoon lang (16 meter, waarvan 3 meter buiten). Vraag me af of er dan niet veel te veel verlies is, met name bij zo'n monoblock. Een zwaardere Vincent zou toch het allerbeste/gemakkelijkste zijn... (geen idee of dat op de roadmap staat).
:strip_exif()/f/image/iOTnvPsX0ZJ9a35boEFTjg61.jpg?f=fotoalbum_large)
Hybride aansturing en communicatie met thermostaat ben ik nog niet kapot van. Is aan uit en voelt niet echt slim. Wordt vast nog opgelost. Stuur daarom nu op buitentemperatuur en een sensor in de huiskamer. Dat werkt perfect.
Er moet wel voldoende massa onder de monobloc om de compressor te dempen. Misschien weinig db maar het contactgeluid kan ver komen en elders versterkt worden. Dit geld ook voor de Vincent. Fluisterstil klinkt mooi, maar als een mug de hele dag in je oor fluisterd dan ben je het wel een keer zat.
Aan de apparaten zal het in ieder geval niet liggen. Installeren en inregelen is waar de fouten gemaakt gaan worden.
[ Voor 17% gewijzigd door Omebas op 11-03-2023 00:18 ]
Controller werking : YouTube: Binnenunit film Amber
Geluid in vollast: YouTube: Geluid amber
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Dit is nog een voor serie van 270 liter. Leverbaar bij mij vanaf 2e helft dit jaar. Is een boiler zonder gelaagdheid door gebruik te maken van warmtewisselaar met pompje. Meestal kan je daardoor ook naar iets minder inhoud toe. Ook kan de Amber bij een defrost hiervan gebruik maken naar keuze en dat is vrij bijzonder.NRJ020 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:53:
@Carboy54 Is er ook al informatie over die horizontale boiler?
Een apart topic lijkt me een goed idee. Heb ook een Amber in bestelling staan.
[ Voor 14% gewijzigd door Carboy54 op 14-04-2023 12:58 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Zoals ik het lees heeft de Nest 3 geen koeling:el-Raza schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:53:
Ik kreeg van dewarmtepompvoorjou.nl te horen dat ze een Google Nest (3e generatie) aanraden. Voor zover ik weet kan die ook koelen.
Je kan die thermostaat via Home Assistant (en waarschijnlijk ook andere platformen) aansturen; zie https://www.home-assistant.io/integrations/nest/. Kost je wel eenmalig $5.
https://store.google.com/...ostat_3rd_gen_specs?hl=nl
In mijn situatie staat de Vincent V45 op zolder in een ruimte van circa 1.4m bij 1.0m. De Vincent is gekoppeld aan een 150L voorraadvat (WPV 150L 3G). Een Ducobox Focus (2-zone vraaggestuurde ventilatie) is aangesloten op de luchtaanvoer van de Vincent. Dakdoorvoer is niet de standaard dakkap, maar twee losse geIsoleerde dakdoorvoeren. De thermostaat is een Tado V3, daarmee kan ik momenteel alleen verwarmen (Opentherm). Zoals hierboven al is vermeld, de Itho Spider thermostaat is geschikt voor actief koelen (Opentherm) en ook bediening van voorraadvat/ warm water, maar deze is niet via een app te bedienen
Ervaring tot nu toe:
- Functioneert naar behoren (woonruimte warmt op met circa 1.5graad/uur op de afgelopen koudere dagen)
- Geluid vind ik meevallen ('brom'-geluid van de compressor is minimaal, de Vincent staat op 4 rubberen trillingsdempers. Geluid agv lucht is er wel, daarom is een goede afgesloten technische ruimte nodig. Ik heb zelf 4 cm vlokkenschuim gebruikt als geluidsisolatie voor de technische ruimte en de Vincent V45 is nauwelijks hoorbaar in de werkkamer ernaast)
- Stooklijn kan je alleen opgeven voor de retourtemperatuur (even wennen, want bij m'n vorige warmtepomp gaf je de stooklijn van de aanvoertemperatuur op)
- Elektrisch elementen uitgeschakeld (fijn om als back-up te hebben, maar anders graag uit)
- Warmwater heeft voorkeur op ruimteverwarming. Ik vind dat persoonlijk een onhandige keuze, en het kan ook niet aangepast worden. Voorraadvat wordt nu elke dag om 13:00 opgewarmd indien de temperatuur 5 graden onder de ingestelde 58C is (dus kan zijn dat er circa een uurtje geen verwarming is).
- Mochten er problemen zijn dan is het fijn dat Itho de gegevens van de warmtepomp op afstand kan uitlezen,
Uiteraard is de COP niet bijzonder hoog. Normaal zou ik circa 750m3 stoken per jaar, met een COP van ~3 is dat circa 2500 kWh. Valt nog te overzien (nu nog salderen
:strip_exif()/f/image/pRwsOd2qqwk6PbzbtWTfWi2q.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij hebben de oude 2x 180mm in- en uitblaas van een Itho Combinair gebruikt als inlaat, in combinatie met een Itho MV box. Uitblaas is een nieuwe afvoer (enorm, maar volgens mij vrij standaard). Er zit nog een buffervat bij omdat onze
vloerverwarming zeer weinig groepen heeft en meestal alleen beneden en in de badkamer aanstaat.
Aansturing met een Spider, kan ook de ventilatie aansturen. Temperatuur bij ons toch constant, dus goed zat.
Geluid is een beetje hetzelfde als onze oude Combinair. Daar hadden we al een geluidsdichte kast voor. Door de houten deuren aan de voorkant lekt nog behoorlijk wat geluid, maar dat is toch een washok bij ons.
Ik zal even wat geluidsmetingen doen.
:strip_exif()/f/image/tRhMzLMYufVITNEYFywmzFuc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/u2JJ8TfGXwX2WpMwdnBlIPsv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XELK3nZ4TwSd5QTKdDi9lOsz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/20KXwjwQietbU95LulJPrXQK.jpg?f=fotoalbum_large)
Onze uitblaas zit 1 meter van een dakraam, zelfs daar is hij nauwelijks te horen. Even getest: Bij ons is het goed vergelijkbaar met de uitblaas van onze afzuigkap op de laagste stand. Wij hebben natuurlijk wel een niet standaard uitblaas, geen idee of dat uitmaakt.hansgrave schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:50:
Qua geluid buiten: Itho Daalderop heeft niet voor niets een (dure) schoorsteen in het Vincent assortiment. Deze schoorsteen heeft demping aan de binnenzijde. Het oorspronkelijke idee om boven het dak haaks uit te blazen naar beneden bleek nogal geluid op te leveren.
Afstand tot de erfgrens en uitblaasrichting zijn erg bepalend voor het geluidsniveau / overlast. Overigens valt het niet mee om 40dB(A) te meten in een groot deel van NL.
https://www.ithodaalderop...onsument/product/04-00178
Foto (met op de achtergrond de dakkap met aanvoer):
[ Voor 24% gewijzigd door ndrost op 27-10-2023 15:21 . Reden: Nu met foto :-) ]
Gisteravond een paar geluidsmetingen gedaan met een decibelmeter app, zie hieronder het resultaat. A-C is gemeten met Vincent V45 op vol vermogen, D is een referentiemeting (warmtepomp uit).EXCalibur_EeK schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 23:38:
Enige waar ik me zorgen om maak is het geluid. De cv ketel hangt nu in de ruimte (10m²) (waar ook wasmachine en droger staat) direct naast mijn slaapkamer.
:fill(white):strip_exif()/f/image/X3meBpbeaxeMiFKharL3QF2l.png?f=user_large)
A = geluidsmeting in aanliggende slaap/werkkamer. Scheidingswand = 9mm gips + 4 cm geperst vlokkenschuim + 2 x 9 mm gips. 11.0 dB
B = geluidsmeting op aanliggende overloop, direct naast de deur van de technische ruimte (=houten deur met honingraat + 3 cm geperst vlokkenschuim, zie foto). 16.5 dB
C = geluidsmeting in technische ruimte. 39 dB
D = referentie geluidsmeting op de overloop (warmtepomp uit). 7.0 dB
10 dB: net hoorbaar, bijv. ademhaling
20 dB hoorbaar/ erg stil, bijv. tikken van klok
Of het geluid als hinderlijk wordt ervaren is natuurlijk subjectief. Zelf merk ik niet of de warmtepomp aan of uit staat, behalve op de overloop.
Ik heb buiten geen meting gedaan. Maar met de uitblaas op het dak moet je buiten in de tuin echt op het geluid concentreren om waar te nemen of de warmtepomp aan of uit staat.
Read the fantastic manual?pascalvandiepen schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:35:
...Weet iemand wat die B8 storing inhoudt ...)
Specifiek moest er een nieuwe inverter in, met andere software. Hij loopt weer als een zonnetje. Sterker nog, volgens mij een stuk beter dan voorheen.
Als bonus nog een foto van de elektronica print, toen die toch open was. Inverter zit er achter, op de foto links boven, grijze metalen doos met groene stekkers.
Hier (na de B8 foutcode) is de inverter vervangen, heeft precies 1 dag gewerkt en inmiddels is de gehele warmtepomp vervangen. Draait tot op heden (4 dagen) goed, wel wat meer lawaai als de vorige, maar dat ligt met name aan het prutswerk van de installateur. Eerst maar eens de winter doorkomen met deze vincent.ndrost schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 19:38:
[...]
@RvJ die van jou alweer gemaakt inmiddels? Benieuwd of ze uiteindelijk alle inverters gaan (moeten) vervangen op Vincents van voor een bepaalde datum.
Hieronder de noodbedrijf instructie die we vanuit itho hebben ontvangen (met daarin ook de foutcodes waarin de noodbedrijf functie niet zal werken)
:strip_exif()/f/image/pgnHzEne031azMyVXRu5m8sV.jpg?f=fotoalbum_large)
Met de service app kan je best veel info zien, bedoel je dat?Wallienl schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:52:
is er al iemand die onder vonden heeft of je wat meer uit de warmtepomp vincent aan informatie kan uitlezen of dat ze dicht nog steeds dicht getimmerd hebben?
:strip_exif()/f/image/341MQgDWxBv6fbgqFFYFEIaW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tCMJ3oVnzug2bJR4XViRaGe0.jpg?f=fotoalbum_large)
Overigens denk ik dat er een sensor defect is, of de visualisatie niet klopt, temperatuur voor en na de verdamper hetzelfde (-4), dat lijkt mij sterk.
Uit al deze info en het stroomverbruik uit de stroommeter aangesloten op de Vincent (1,72 kW) haal ik overigens een COP van 2,98. Als iemand dat kan narekenen, graag :-)
[ Voor 65% gewijzigd door ndrost op 05-12-2023 20:12 . Reden: Typo ]
De foutcodes zijn: B21 & B18FluitR schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:06:
[...]
Balen! Wat is de foutcode by de storing?
En misschien ook interessant, hoeveel uren heeft de compressor gedraaid in die 30 dagen? Dat kun je terugvinden in de Service-app.
De compressor heeft een draaitijd van 274 uur.
In de handleiding staan de officiële maten:michielsweb schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:48:
Heren en Dames van tweakers.
weten jullie toevallig of ik veel ruimte naast en voor de vincent moet houden?
ik bekijk de optie om deze na hervatting leveringen in me keuken te plaatsen en dan gewoon weg te werken met houten stelling.
met geluidswering achterop
/f/image/5Rp9sLu7RYobOsu2Mcii2pV7.png?f=fotoalbum_large)
De kap gaat er aan de voorkant af, dus daar heb je best wat ruimte voor nodig (of gewoon een deur ofzo). Ruimte aan de bovenkant is denk ik vooral zodat je de buizen kwijt kan en evt kan schoonmaken, onderkant zitten alle aansluitingen.
Wandbevestiging heeft inderdaad de voorkeur. Hoe steviger de wand, hoe beter. Zeker niet ophangen aan een gipswand.- Voor wbt de houten vloer lijkt het mij verstandig in dit geval de optie vloerframe (04-00176) mee te nemen om zo in ieder geval een frame te hebben waarin het toestel past en er een ontkoppeling is om zo e.e.a. al te dempen, waardoor het doorgeven van trillingen al een stukje geminimaliseerd wordt. Echter ik kan mij voorstellen dat op de houten vloer nog meer demping nodig zal zijn door bijvoorbeeld een aantal MerfoPlex platen te plaatsen, echter ook hier laat ik mij graag beter adviseren.
Ontkoppeling naar de dakdoorvoer volgens installatieinstructies met thermisch geisoleerde ventilatieslang (zie foto). Ook ontkoppeling van de waterleidingen van en naar CV and voorraadvat via flexibele aansluitslangen (volgens installatieinstructies).- Voor wbt het dak zal e.e.a. moeten gebeuren, echter zal het trillen niet zozeer daar zitten, maar meer binnen.
Om geluid/ trillingen naar aanliggende kamers te voorkomen, raad ik aan om te isoleren met vlokkenschuim. Ik heb zelf in alle gipswanden 4 cm vlokkenschuim met hoge dichtheid geplaatst, en dat werkt bijzonder goed. Ook op de deur. De Itho Daalderop installateurs vonden het ook een goede idee
[ Voor 12% gewijzigd door FluitR op 02-08-2025 11:22 ]
:strip_exif()/f/image/OkXbKvwi7KfjnjLUFNw3v44E.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UERpFd4ljNqWa9f6uV46EVJx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NYxingkWW666HJSwWrSW8OlN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/accSj0Lb5gMP6myDNk3JSRxF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KTis90FzZVjhFUYkfO8rIQoj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XlzTBJnEm7f5DhCKbUw4XFKq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5PAecmNlMGZjGXLGlcHQAsYg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NKzv6PVpy6nrvbdn7BnmNK1Q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6vg74Yifut4KCN339C09Un0r.jpg?f=fotoalbum_large)