Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-05 08:13
Nadat de voorganger van Vincent (Itho Daalderop CoolCube) bij mij werd opgehangen dreunde ik ook mijn bed uit en kwamen de buren klagen.
Er is toen een monteur geweest (van Itho Daalderop zelf) voor een ander probleem, maar hij heeft toen "iets" in de configuratie aangepast waardoor de geluiden spontaan verdwenen waren. (hij mompelde iets over frequentie).
Mogelijk is de Vincent gewoon opgehangen door de installateur zonder instellingen te fine tunen.
(in de diverse warmtepomp topics hier op Tweakers blijkt dat wel vaker voor te komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:19
Corneliez schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:21:
Mijn pomp staat in het trappenhuis. Dus dat is een mega klankkast. Het gebouw is uit 1954. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe verzinnen ze het, in een trappenhuis. 8)7 Welke installateur is hier verantwoordelijk voor dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huslink
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-04 05:45
Corneliez schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:33:
Ik heb een Vincent warmtepomp en ik vind het verschrikkelijk. Het is dag en nacht gewoon een teringherrie (excuses voor mijn taalgebruik maar ik ben er helemaal klaar mee). Slapen zonder oordopjes gaat niet meer. Ik huur mijn appartement van een woningbouwvereniging. Boven mij zijn er nog 2 woonlagen. Mijn warmtepomp staat bij de bovenbuurvrouw in de hal voor haar voordeur... En haar pomp staat bij haar op zolder. Vrijwel alle bewoners in het gebouw klagen over het lawaai. Alsof er een vrachtwagen langs rijd. S nachts dus ook. Inmiddels heb ik contact met de Huurcommissie. Woningbouw heeft 6 weken de tijd om het probleem op te lossen en anders hebben we recht op 40% huurverlaging.

Dus bedenk nog eens goed of je deze warmtepomp wilt. 24/7 lawaai en een bromtoon in je huis is echt niet fijn 😐
Bedankt voor het delen van je ervaring.

Ik ben heel beniewd hoe ze dit voor jou gaan oplossen want als het niet beter wordt dan haak ik af en komt er geen Vincent in mijn huis. Ik hoop dat je mij op de hoogte houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:36

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik denk dat met vloermontage, extra rubbers eronder en dempende luchtbuizen het bij @Corneliez al beter uit te houden is. Met een geluiddempende kast er om heen helemaal.

Bij mijn warmtepomp (buitenunit) staat de compressor op rubbers, het hele koudemiddelcircuit (behalve condensor) eromheen op rubbers en de warmtepomp zelf ook.
Dus van de bron van het geluid (de compressor) naar de vaste wereld zitten drie dempende lagen en naar de omkasting twee.
Zo te zien moet Vincent het met één doen, dus dat kan met goede installatie best wel verbeterd worden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikewing
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-11-2024
De schouw voor mijn huis en van mijn dochter is begin januari geweest. Gisteren offertes ontvangen en opdracht verstrekt. Installatie vind plaats op zolder. Ben benieuwd of het geluid acceptabel is.
Heb e.e.a. besteld zonder onderhoudscontract aangezien ik zelf genoeg technische kennis van installaties heb om normale problemen op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:52
Mikewing schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:10:
De schouw voor mijn huis en van mijn dochter is begin januari geweest. Gisteren offertes ontvangen en opdracht verstrekt. Installatie vind plaats op zolder. Ben benieuwd of het geluid acceptabel is.
Heb e.e.a. besteld zonder onderhoudscontract aangezien ik zelf genoeg technische kennis van installaties heb om normale problemen op te lossen.
Ben benieuwd

Ik heb 10 jaar geleden de inventum combi50 geïnstalleerd.
Ook zonder contract draait nog steeds.

Wel interesse in de vincent als vervanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:47
Ben wel benieuwd naar de globale installatiekosten en of hij wordt geïnstalleerd als hybride of full-elektric met SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:27
Weet u wat de verwachte leveringstijden voor de Vincent? Konden ze een indicatie geven want wij zijn via onze installateur ook bezig met een Vincent, wij moeten de offerte nog krijgen een van deze dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierr
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:51
Afgelopen week ook de schouw gehad. Volgens de installateur kunnen ze vanaf maart gaan leveren. Het wachten was nog op de levering van de dakdoorvoer.
Ik heb helaas geen advies gekregen of de Vincent wel genoeg capaciteit heeft voor mijn woning. Er werd mij alleen verteld dat er genoeg ruimte was om de warmtepomp en boilervat te kunnen plaatsen. Maar ja, dat wist ik zelf ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:44
Mag ik vragen naar de prijs en wat de verdeling tussen installatie en WP is? Doen zij de subsidieaanvraag?

ehhhh..HOI

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mikewing
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-11-2024
- installatie prijs € 7175,00 incl. Btw
- wordt als hybride geïnstalleerd naast een AWB combiketel
- leveringstijd kap is 6-8 weken, verder nog geen info wanneer e.e.a. geïnstalleerd wordt
- subsidie €2325,00, zij bieden kosteloos subsidie behandeling aan via simpel subsidie.nl
(Aanvraag rechtstreeks daar zou € 80,00 kosten. Neem aan dat ze daar zelf een contract hebben)
- heb geen gegevens over losse verkoopprijs warmtepomp

Leuk om jullie reacties te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-05 21:29
Iemand enig idee of Itho Daalderop ook plannen heeft om een zwaardere variant van de Vincent op de markt te brengen? Ik vind dit model vooral zo interessant vanwege het ontbreken van de buitenunit. Ik heb verschillende bedrijven over de vloer gehad die een (all-electric) Daikin warmtepomp geoffreerd hebben en daaruit blijkt dat ik een 6 - 7 kW model nodig heb. Mijn CV-ketel hangt op de zolder (in een techniekhok) en de route om een buiten unit kwijt te kunnen is lang (+/- 15 meter) en allerminst fraai. Daarnaast bedragen de kosten ~ € 17k (!).

Daarom hebben we in het najaar snel een Daikin Stylish 5kW airco laten plaatsen om te verwarmen (die kosten hebben we inmiddels ongeveer eruit door het uitgespaarde gas). Dat is natuurlijk een lucht/lucht warmtepomp en de temperatuur zakt vrij snel zodra het apparaat uit of lager wordt gezet. Verder is de verwarming op de badkamer ook een beetje 'n gedoe. Zowel de hele begane grond als op de badkamer hebben we vloerverwarming (die nu dus uit staat) en dat willen we toch graag zo snel mogelijk weer gaan gebruiken. Zonnestroom genoeg (zeker nu nog 100% gesaldeerd kan worden) en daarom op zoek naar een 6 á 7 kW lucht/water warmtepomp zónder buiten unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-05 15:03
GoEV6 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:30:
[...]

Ben benieuwd naar het advies van Susteen.nl en de offerte :). Ik heb zelf een en ander in Excel doorgerekend en financieel komt het hier niet positief uit. Komt erop neer dat ik te weinig WP heb op het extra verbruik mee af te dekken en weinig gas verbruik (<600kuub) waardoor je bij 75% besparing op gas geen financieel voordeel hebt. Dus waarschijnlijk blijft mijn CV nog even hangen.
Zal het kort houden omdat het maar beperkt gerelateerd is aan de Vincent, maar offerte van Susteen binnen. Zoals hier al door anderen aangegeven, wordt de mechanische ventilatielucht eigenlijk genegeerd. Ze adviseren volledig gasloos met een Remeha Eria Tower 6kW met en een ingebouwd 180L boilervat (net aan voor drie personen denk ik) op de plek van de CV (dus ook geen backup meer).

Ik ben me nog aan het verdiepen in het advies en moet het nog proberen door te rekenen, maar twijfel of dit zo'n goed plan is. Bij -10 is de verwarmingsbehoefte zo rond de 6-6.5kW. Ons huidige verbruik is met ingeregelde radiatoren, CV op standje pruttel en 18,5 graden overdag 1.000-1.050m3. Met de huidige radiatoren zal de aanvoer denk ik toch minimaal 45 graden moeten zijn. Volgens mij was bij -10 de COP 1.9 en het vermogen 3,9kW meen ik (bij 35 graden aanvoer). Bij 45 graden wordt dat nog minder, dus dan is het bijna 4,5 van de 6kW elektrisch. Nu is het natuurlijk niet zo vaak -10, maar met het eind van de saldering in zicht klinkt het niet aanlokkelijk.

Gevoelsmatig lijkt een losse WP van 6kW zonder ingebouwd boilervat, met de CV als backup een goedkopere en naar de toekomst toe flexibelere oplossing. Gasloos is leuk, maar met een huis wat redelijk i.p.v. goed geïsoleerd is en niet makkelijk goed te na te isoleren en radiatoren die 45-50 graden nodig hebben, klinkt gasloos op die manier als een brug te ver. Zeker nu de gasprijzen weer iets lijke nte stabiliseren. Maar zoals gezegd ik moet het nog doorrekenen.

Een concept als de Vincent maar dan met net wat meer efficiëntie en vermogen zou toch wel een mooie oplossing zijn denk ik, zelfs al kost die het dubbele.

[ Voor 4% gewijzigd door Taxi645 op 02-02-2023 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Taxi645 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:08:
[...]

Zal het kort houden omdat het maar beperkt gerelateerd is aan de Vincent, maar offerte van Susteen binnen. Zoals hier al door anderen aangegeven, wordt de mechanische ventilatielucht eigenlijk genegeerd. Ze adviseren volledig gasloos met een Remeha Eria Tower 6kW met en een ingebouwd 180L boilervat (net aan voor drie personen denk ik) op de plek van de CV (dus ook geen backup meer).

Ik ben me nog aan het verdiepen in het advies en moet het nog proberen door te rekenen, maar twijfel of dit zo'n goed plan is. Bij -10 is de verwarmingsbehoefte zo rond de 6-6.5kW. Ons huidige verbruik is met ingeregelde radiatoren, CV op standje pruttel en 18,5 graden overdag 1.000-1.050m3. Met de huidige radiatoren zal de aanvoer denk ik toch minimaal 45 graden moeten zijn. Volgens mij was bij -10 de COP 1.9 en het vermogen 3,9kW meen ik (bij 35 graden aanvoer). Bij 45 graden wordt dat nog minder, dus dan is het bijna 4,5 van de 6kW elektrisch. Nu is het natuurlijk niet zo vaak -10, maar met het eind van de saldering in zicht klinkt het niet aanlokkelijk.

Gevoelsmatig lijkt een losse WP van 6kW zonder ingebouwd boilervat, met de CV als backup een goedkopere en naar de toekomst toe flexibelere oplossing. Gasloos is leuk, maar met een huis wat redelijk i.p.v. goed geïsoleerd is en niet makkelijk goed te na te isoleren en radiatoren die 45-50 graden nodig hebben, klinkt gasloos op die manier als een brug te ver. Zeker nu de gasprijzen weer iets lijke nte stabiliseren. Maar zoals gezegd ik moet het nog doorrekenen.

Een concept als de Vincent maar dan met net wat meer efficiëntie en vermogen zou toch wel een mooie oplossing zijn denk ik, zelfs al kost die het dubbele.
Dank voor het delen van deze ervaring. Ziet eruit als een mooi systeem. Wat ben je hiervoor ongeveer kwijt inclusief installatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Taxi645 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:08:
[...]

Dat is gek want mijn installateur adviseerde juist om de ventilatielucht te gebruiken omdat het de stroomverbruik verminderde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
GoEV6 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:40:
[...]

Dank voor het delen van deze ervaring. Ziet eruit als een mooi systeem. Wat ben je hiervoor ongeveer kwijt inclusief installatie?
Ik had eerst een offerte van een ander systeem en dat was ongeveer 9500 euro incl subsidies en installatie, volgens de installateur is de Vincent vergelijkbaar.

Ik ben wel benieuwd hoe lang de leveringstijd is van de Vincent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:52
spijkerhoofd schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:52:
[...]

Dat is gek want mijn installateur adviseerde juist om de ventilatielucht te gebruiken omdat het de stroomverbruik verminderde.
Je kan de ventilatie lucht toevoegen aan de buitenlucht afzuiging.
Daardoor heeft de vincent een hogere COP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taxi645
GoEV6 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:40:
[...]

Ik meen 19.000,- na 2.700,- subsidie incl. 12x415Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:44
Nou, zeer teleurgesteld en begint dus al lekker. Vandaag zou tussen 13.00 en 17.00 iemand komen voor een schouw. Ik zou ook een bericht krijgen als diegene vertrekt bij zijn vorige afspraak. Geen bericht gehad en niemand langs geweest. Ze hebben zeker genoeg klanten.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:36

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

rogervdh schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:43:
Iemand enig idee of Itho Daalderop ook plannen heeft om een zwaardere variant van de Vincent op de markt te brengen? Ik vind dit model vooral zo interessant vanwege het ontbreken van de buitenunit.
Tja, meer vermogen = dikkere buizen.
Die van Vincent zijn eigenlijk al te klein.
Dus dan kom je op zoiets:
https://www.buderus.com/c...ng-waermepumpen-625719-c/

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:09
krizzziz schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:44:
Nou, zeer teleurgesteld en begint dus al lekker. Vandaag zou tussen 13.00 en 17.00 iemand komen voor een schouw. Ik zou ook een bericht krijgen als diegene vertrekt bij zijn vorige afspraak. Geen bericht gehad en niemand langs geweest. Ze hebben zeker genoeg klanten.
Bij mij zijn ze wel geweest, maar offerte tot op heden niet gekregen (9-1 zijn ze geweest)

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
NielsvdBeek schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 17:27:
[...]

Bij mij zijn ze wel geweest, maar offerte tot op heden niet gekregen (9-1 zijn ze geweest)
Nou dan is het nog wel ff wachten als je op de offerte in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
Zouden jullie zeggen dat vanuit duurzaamheidsoogpunt je meer wint door naast een L/W warmtepomp mechanische ventilatie C te vervangen door balansventilatie met WTW dan de ventilatielucht te gebruiken in de warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Taxi645 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:51:
Zouden jullie zeggen dat vanuit duurzaamheidsoogpunt je meer wint door naast een L/W warmtepomp mechanische ventilatie C te vervangen door balansventilatie met WTW dan de ventilatielucht te gebruiken in de warmtepomp?
Dat weet ik wel zeker. Balansventilatie met WTW heeft een hoog rendement. Soms tot wel 98%.
Bovendien werkt een warmtepomp natuurlijk niet 24x7. Als de warmtepomp niet draait dan gaat je ventilatielucht alsnog ongebruikt naar buiten.

Wtw is natuurlijk wel een stuk duurder en vaak lastig te installeren in bestaande bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierr
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:51
NielsvdBeek schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 17:27:
[...]

Op 23-01 heeft mijn schouw plaatsgevonden en ik zou uiterlijk de 27e de offerte ontvangen.
Inmiddels is het 6-2 en blijft het stil…….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dlanor80
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:28
Vandaag de schouw gehad. De schouwer gaf zijn eerste -voorlopige- beschouwing. Deze was weinig positief.

De vlizotrap is te krap en de unit kan mogelijk niet naar boven.

Verder is de vloer van de vliering niet van beton. De Vincent wordt niet zwevend aan de muur gemonteerd maar staat op de vloer. De houten vloer van de vliering zou te veel resoneren.

Het is afwachten op de reactie van ‘kantoor’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:57
Dlanor80 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:44:

Verder is de vloer van de vliering niet van beton. De Vincent wordt niet zwevend aan de muur gemonteerd maar staat op de vloer. De houten vloer van de vliering zou te veel resoneren.
De Vincent kan zeker wel op de muur gemonteerd worden. Wel is het dan belangrijk om een muur met voldoende massa te hebben. Dit kan met woningen met een houten vloer weleens een probleem zjn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franklin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-05 23:43

franklin

denkt teveel...

Ik heb de 31e schouw gehad en heb net de offerte ontvangen. Met extra groep aanbrengen en dakdekwerkzamheden (op mijn platte dak) 7500. Subsidie regelen wordt ontzorgt via subsidieregelen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dlanor80
hansgrave schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:36:
[...]
De Vincent kan zeker wel op de muur gemonteerd worden. Wel is het dan belangrijk om een muur met voldoende massa te hebben. Dit kan met woningen met een houten vloer weleens een probleem zjn.
Ik heb een huis uit het bouwjaar 2010. Alle vloeren zijn van beton behalve de vliering. Deze tijdens de bouw aangebracht. Ik -als leek- zou zeggen dat de wanden voldoende massa hebben. Ik ga wacht het oordeel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
franklin schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:36:
Ik heb de 31e schouw gehad en heb net de offerte ontvangen. Met extra groep aanbrengen en dakdekwerkzamheden (op mijn platte dak) 7500. Subsidie regelen wordt ontzorgt via subsidieregelen.nl
Is dat een volledig elektrisch of hybride?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dlanor80
Ik heb de 31e schouw gehad en heb net de offerte ontvangen.
Binnen welke termijn kunnen ze de Vincent installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
Dlanor80 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:19:
[...]

Ik heb een huis uit het bouwjaar 2010. Alle vloeren zijn van beton behalve de vliering. Deze tijdens de bouw aangebracht. Ik -als leek- zou zeggen dat de wanden voldoende massa hebben. Ik ga wacht het oordeel af.
Beton heeft voldoende massa, bij een houten vloer dacht ik aan een jaren 60 woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
hansgrave schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 07:23:
[...]

Beton heeft voldoende massa, bij een houten vloer dacht ik aan een jaren 60 woning.
Hangt wellicht af van het type beton. Wij hebben een woning uit 2014, de buitenmuren zijn van hard grijs beton waar je met een klopboor doorheen moet, de wanden binnenshuis die de ruimtes afscheiden is van gasbeton wat minder stevig is. Wellicht kan het enkel hangen of staan bij de buitenmuur beton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansgrave
spijkerhoofd schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 07:28:
[...]

Hangt wellicht af van het type beton. Wij hebben een woning uit 2014, de buitenmuren zijn van hard grijs beton waar je met een klopboor doorheen moet, de wanden binnenshuis die de ruimtes afscheiden is van gasbeton wat minder stevig is. Wellicht kan het enkel hangen of staan bij de buitenmuur beton.
Een warmtepomp of ventilatie unit hang je nooit aan een "binnennwand" maar altijd aan een bouwmuur of eventueel binnenspouwblad als de voldoende massa heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franklin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-05 23:43

franklin

denkt teveel...

spijkerhoofd schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:27:
[...]

Is dat een volledig elektrisch of hybride?
Hybride, huis uit 1898, waar de afgelopen jaren wel veel tijd en moeite in gestoken is om na te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
hansgrave schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 07:32:
[...]

Een warmtepomp of ventilatie unit hang je nooit aan een "binnennwand" maar altijd aan een bouwmuur of eventueel binnenspouwblad als de voldoende massa heeft.
Dat is dus wat ik bedoel te zeggen, binnenmuren hebben te weinig massa!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Taxi645 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:38:
[...]

Ik ben zelf aan het denken om extra afvoeren te maken via het knieschot. Maar eens maar eens meer in verdiepen.
Ik vraag me af wat je aan die warme lucht hebt? Hoe komt die ooit in de ruimte waar je er bijvoorbeeld woont of werkt? Wij hebben onze slaapkamers bijvoorbeeld nooit verwarmt. Wel een werkkamer op zolder en natuurlijk de woonkamer. Warme lucht stijgt op. En ik zag dat dit systeem € 7.000,- tot € 8.000,- kost....

Denk dat je dan met Vincent meer rendement/comfort/warmte hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
GoEV6 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:43:
[...]

Ik vraag me af wat je aan die warme lucht hebt? Hoe komt die ooit in de ruimte waar je er bijvoorbeeld woont of werkt? Wij hebben onze slaapkamers bijvoorbeeld nooit verwarmt. Wel een werkkamer op zolder en natuurlijk de woonkamer. Warme lucht stijgt op. En ik zag dat dit systeem € 7.000,- tot € 8.000,- kost....

Denk dat je dan met Vincent meer rendement/comfort/warmte hebt.
Wat dat betreft werkt die optie van terugcirculeren vanuit slaapkamers naar de het trappengat waarschijnlijk beter inderdaad omdat de warme lucht dan vaak wel uiteindelijk via een verwarmde ruimte naar buiten afzuigt. Al zal je dan wel onderweg wat verliezen door warmte afgifte aan de niet verwarmde/ongebruikte ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skyhigh
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-05 15:46
Bijzonder dat jij al een offerte krijgt voor plat dak. Ik heb de reactie gekregen dat dit nog niet beschikbaar is.

Amber 65 / combi VV en radiatoren / SWW via hr-ketel / bouwjaar 1993, isolatie vanuit bouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-05 23:00
Is er iemand die iets kan zeggen over het geluid niveau dat komt uit de 250mm kokers buiten? Dit ivm dat de afvoer op de erf grens zit. Ben bang dat dit te veel geluid gaat produceren. Het is een sandwich panelen dak dacht zelf om de aanvoer via het dak te doen en de afvoer via de wand dit komt dan tussen de muur en de schutting in hopelijk dat dit nog wat geluid dempt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Geen ervaring met Vincent, Maar de Coolcube steekt hier met 2x 200mm door het dak en ik kan vertellen dat je die niet hoort. In tegenstelling tot de CV ketel van de buren die je duidelijk kunt horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
@remmuz thnx voor je reactie, nu heb ik foto's voorbij zien komen dat ze er nog een soort van omkasting bij hebben gebouwd aan de buitenkant om geluid te dempen. Dus ik ben bang dat het in ieder geval harder geluid zal zijn de coolcube maar dat is gissen. Hopelijk is er iemand die info kan delen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
swarthoofd schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:36:
@remmuz thnx voor je reactie, nu heb ik foto's voorbij zien komen dat ze er nog een soort van omkasting bij hebben gebouwd aan de buitenkant om geluid te dempen. Dus ik ben bang dat het in ieder geval harder geluid zal zijn de coolcube maar dat is gissen. Hopelijk is er iemand die info kan delen :)
De Vincent pompt 850m3 lucht per uur er door heen. Afhankelijk van het materiaal van de kanalen en hoeveelheid bochten komt er best veel herrie uit. Vandaar dat er nu schoorstenen ontwikkeld zijn met geluidemping. Deze hoor je ook wel maar niet zo dominant meer als met de oorspronkelijke schoorsteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:28

Carboy54

Duurzaamheid coach

rogervdh schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:43:
Iemand enig idee of Itho Daalderop ook plannen heeft om een zwaardere variant van de Vincent op de markt te brengen? Ik vind dit model vooral zo interessant vanwege het ontbreken van de buitenunit. Ik heb verschillende bedrijven over de vloer gehad die een (all-electric) Daikin warmtepomp geoffreerd hebben en daaruit blijkt dat ik een 6 - 7 kW model nodig heb. Mijn CV-ketel hangt op de zolder (in een techniekhok) en de route om een buiten unit kwijt te kunnen is lang (+/- 15 meter) en allerminst fraai. Daarnaast bedragen de kosten ~ € 17k (!).

Daarom hebben we in het najaar snel een Daikin Stylish 5kW airco laten plaatsen om te verwarmen (die kosten hebben we inmiddels ongeveer eruit door het uitgespaarde gas). Dat is natuurlijk een lucht/lucht warmtepomp en de temperatuur zakt vrij snel zodra het apparaat uit of lager wordt gezet. Verder is de verwarming op de badkamer ook een beetje 'n gedoe. Zowel de hele begane grond als op de badkamer hebben we vloerverwarming (die nu dus uit staat) en dat willen we toch graag zo snel mogelijk weer gaan gebruiken. Zonnestroom genoeg (zeker nu nog 100% gesaldeerd kan worden) en daarom op zoek naar een 6 á 7 kW lucht/water warmtepomp zónder buiten unit.
Jazeker Itho Daalderop heeft op de bouwbeurs de nieuwe Amber geïntroduceerd tot 12 kw vermogen wel met buitenunit.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogervdh
Carboy54 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:06:
[...]

Jazeker Itho Daalderop heeft op de bouwbeurs de nieuwe Amber geïntroduceerd tot 12 kw vermogen wel met buitenunit.
Tsja, mét buitenunit zijn genoeg lucht/water warmtepompen te krijgen. Ben echt specifiek opzoek naar 'n lucht/water warmtepomp zonder buitenunit (zoals de Vincent, maar dan in een zwaardere variant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

rogervdh schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:25:
[...]

Tsja, mét buitenunit zijn genoeg lucht/water warmtepompen te krijgen. Ben echt specifiek opzoek naar 'n lucht/water warmtepomp zonder buitenunit (zoals de Vincent, maar dan in een zwaardere variant).
Die zijn er niet en zullen ook niet snel komen. Een hydrocap van dhps is dan een oplossing.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
hansgrave schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:42:
[...]

De Vincent pompt 850m3 lucht per uur er door heen. Afhankelijk van het materiaal van de kanalen en hoeveelheid bochten komt er best veel herrie uit. Vandaar dat er nu schoorstenen ontwikkeld zijn met geluidemping. Deze hoor je ook wel maar niet zo dominant meer als met de oorspronkelijke schoorsteen.
Enig idee hoeveel geluid dit is, wellicht kan ik iets met een gevel doorvoer en geluid demper verzinnen alleen moet ik dan wel het startpunt weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndrost
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:51
Carboy54 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 22:10:
[...]

Die zijn er niet en zullen ook niet snel komen. Een hydrocap van dhps is dan een oplossing.
Er zijn wel iets sterkere varianten, zoals de Paros-4 van Alfa Innotec met 4kW bij -7, of zelfs tot 8kW en 12kW, maar je krijgt wel steeds meer enorme gaten in je gevel of dak. Inderdaad ben je dan misschien met een hydrocap of hydrotop beter af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ndrost schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:15:
[...]

Er zijn wel iets sterkere varianten, zoals de Paros-4 van Alfa Innotec met 4kW bij -7, of zelfs tot 8kW en 12kW, maar je krijgt wel steeds meer enorme gaten in je gevel of dak. Inderdaad ben je dan misschien met een hydrocap of hydrotop beter af.
Inderdaad en wat te denken van het geluid binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFNDuqu8peWJNNmiWAfR49PU-6k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bQNnEk9OM1ysZKBxi56Q4lwh.jpg?f=user_large

Misschien dat zoiets nog kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
Vandaag contact gehad met dewarmtepompvoorjou.nl en een eerste inschatting laten maken of de all-electric Vincent in mijn situatie voldoende is. Er dient behoorlijk wat oppervlakte verwarmd te worden en was dus een beetje seceptisch om überhaupt navraag te doen, maar uit een eerste berekening bleek dat het zou moeten kunnen(?). Vanaf de zomer gaan ze beginnen met afspraken voor een schouw voor de all-electric variant, dus pas dan iets meer diepgang/concreter. Ikzelf was het denken om in plaats van een SWW voorraadvat aan de Vincent een separate warmtepompboiler te plaatsen. Zou dat de warmtepomp helpen qua beschikbare verwarmcapaciteit? Dus dat de Vincent zich uitsluitend met verwarmen bezig hoeft te houden en niet ook nog het (in mijn geval) 200 liter voorraadvat op temperatuur hoeft te brengen/houden. Mocht de warmtepomp het op erg koude dagen niet helemaal redden, dan kan de bestaande Daikin 5kW airco overigens bijspringen voor woonkamer/keuken.

Ondanks de eerste berekening blijf ik enigszins sceptisch, want er moet in totaliteit zo'n 110 m2 vloerverwarming mee aangestuurd worden. Een warmtepomp met buiten unit is echter complex (kom ik snel op 20 meter leidingtraject tussen binnen- en buiten unit en esthetisch ook niet geweldig), vandaar dat een oplossing zonder buiten unit wel erg prettig zou zijn (ook al is de COP daardoor iets lager/minder efficiënt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:45
@rogervdh De warmtepompboiler helpt een klein beetje (moet dan wel buiten/buiten worden aangesloten), maar het gemiddelde vermogen voor warm water is over het algemeen veel kleiner dan het maximale vermogen voor verwarmen.

Doordat je een airco hebt kan je prima, kan je met een beperkt vermogen voor de lucht/water warmtepomp overweg. Je kan het vermogen van de airco (bij -10/-7) in principe gewoon optellen bij dat van de Vincent (bij -10/-7). Als dat meer is dan het berekende warmteverlies bij -10/-7 obv een warmteverliesberekening of historisch gasverbruik (liefst beiden), zit je goed. Op erg koude dagen kan je namelijk de verwarming in de woonkamer gewoon dichtdraaien, zodat de airco de woonkamer+keuken verwarmt, en de Vincent de rest van het huis. Je kan hiermee de bijstook met het elektrische element zo veel mogelijk voorkomen.

Ik zou zelfs overwegen de hybride variant te installeren, icm warmtepompboiler en airco heb je dan wellicht voldoende vermogen, en weet je zeker dat je niet COP1 gaat verwarmen.

[ Voor 18% gewijzigd door JBtL op 20-02-2023 22:23 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:49
rogervdh schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:23:
Vandaag contact gehad met dewarmtepompvoorjou.nl en een eerste inschatting laten maken of de all-electric Vincent in mijn situatie voldoende is. Er dient behoorlijk wat oppervlakte verwarmd te worden en was dus een beetje seceptisch om überhaupt navraag te doen, maar uit een eerste berekening bleek dat het zou moeten kunnen(?). Vanaf de zomer gaan ze beginnen met afspraken voor een schouw voor de all-electric variant, dus pas dan iets meer diepgang/concreter. Ikzelf was het denken om in plaats van een SWW voorraadvat aan de Vincent een separate warmtepompboiler te plaatsen. Zou dat de warmtepomp helpen qua beschikbare verwarmcapaciteit? Dus dat de Vincent zich uitsluitend met verwarmen bezig hoeft te houden en niet ook nog het (in mijn geval) 200 liter voorraadvat op temperatuur hoeft te brengen/houden. Mocht de warmtepomp het op erg koude dagen niet helemaal redden, dan kan de bestaande Daikin 5kW airco overigens bijspringen voor woonkamer/keuken.

Ondanks de eerste berekening blijf ik enigszins sceptisch, want er moet in totaliteit zo'n 110 m2 vloerverwarming mee aangestuurd worden. Een warmtepomp met buiten unit is echter complex (kom ik snel op 20 meter leidingtraject tussen binnen- en buiten unit en esthetisch ook niet geweldig), vandaar dat een oplossing zonder buiten unit wel erg prettig zou zijn (ook al is de COP daardoor iets lager/minder efficiënt).
Oppervlakte is niet relevant. Het gaat om de energiebehoefte. Veel oppervlakte vloerverwarming helpt daarbij omdat het afgiftevermogen daardoor hoog is, waardoor je met een relatief lage temperatuur kunt verwarmen. Dat is efficiënter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
JBtL schreef op maandag 20 februari 2023 @ 22:18:
@rogervdh De warmtepompboiler helpt een klein beetje (moet dan wel buiten/buiten worden aangesloten), maar het gemiddelde vermogen voor warm water is over het algemeen veel kleiner dan het maximale vermogen voor verwarmen.

Doordat je een airco hebt kan je prima, kan je met een beperkt vermogen voor de lucht/water warmtepomp overweg. Je kan het vermogen van de airco (bij -10/-7) in principe gewoon optellen bij dat van de Vincent (bij -10/-7). Als dat meer is dan het berekende warmteverlies bij -10/-7 obv een warmteverliesberekening of historisch gasverbruik (liefst beiden), zit je goed. Op erg koude dagen kan je namelijk de verwarming in de woonkamer gewoon dichtdraaien, zodat de airco de woonkamer+keuken verwarmt, en de Vincent de rest van het huis. Je kan hiermee de bijstook met het elektrische element zo veel mogelijk voorkomen.

Ik zou zelfs overwegen de hybride variant te installeren, icm warmtepompboiler en airco heb je dan wellicht voldoende vermogen, en weet je zeker dat je niet COP1 gaat verwarmen.
Je kan het zelf uitproberen door de cv ketel voor verwarming op de temperatuur te laten verwarmen als de warmtepomp dat ik doet. Daarnaast wat is je temperatuur verlies gedurende nacht? Bij ons is der Max 3 graden bij vrieskoude, vanochtend was het een graad!

Ook om mee te nemen, een warmtepomp moet je over het algemeen dag en nacht laten verwarmen omdat de compressor in de warmtepomp het langste meegaat bij een zo lang mogelijk continue de zelfde tempo te laten werken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
spijkerhoofd schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 07:33:
[...]
Je kan het zelf uitproberen door de cv ketel voor verwarming op de temperatuur te laten verwarmen als de warmtepomp dat ik doet. Daarnaast wat is je temperatuur verlies gedurende nacht? Bij ons is der Max 3 graden bij vrieskoude, vanochtend was het een graad!

Ook om mee te nemen, een warmtepomp moet je over het algemeen dag en nacht laten verwarmen omdat de compressor in de warmtepomp het langste meegaat bij een zo lang mogelijk continue de zelfde tempo te laten werken…
De aanvoertemperatuur van de CV-ketel was/is ingesteld 45 graden. Gezien de gasprijs van € 3,09 per m2 (vanaf 1 oktober ging dat tarief voor ons gelden), zijn we snel overgestapt op een Daikin 5kW airco (en wordt de CV enkel nog voor SWW gebruikt). Die heeft deze winter voor de warmte gezorgd (zonnestroom overschot was het probleem niet). Die airco hebben we nu al eruit qua investering. Het is natuurlijk wel goed te merken dat de temperatuur bij een airco snel zakt zodra deze uit gaat. Een groot vloeroppervlak heeft veel massa en dat geeft een stabiele temperatuur. Toen we nog met de CV-stookten hielden we de thermostaat ook 24/7 op dezelfde temperatuur. Dan begon de CV-ketel meestal in de loop van de nacht te draaien en ergens in de loop van de ochtend/middaguur stopte deze (om vervolgens rond 2 of 3 uur 's nachts weer te beginnen).

We gebruikten voorheen 1600 tot 1700 m3 gas op jaarbasis en dan lijkt een 4,5 kW warmtepomp (als all-eletric) toch wat magertjes(?). Het is een gevoel, hier ligt geen technische berekening aan ten grondslag. Ik heb ook verschillende installateurs over de vloer gehad voor een Daikin lucht/water warmtepomp en daar werd telkens een 8 kW model geoffreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dlanor80
JBtL schreef op maandag 20 februari 2023 @ 22:18:
@rogervdh
Ik meen me te herinneren dat de full-electric variant ook in een hybride opstelling kan worden geplaatst. Bieden ze deze ook al aan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-05 13:49

AirX

Tweak Guru

ndrost schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:15:
[...]

https://www.zorgeloosgasloos.nl/ Heeft de Kronoterm Versi I van 6kw. Ook volledig binnen opgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
@rogervdh aantal kuup per jaar min +/- 100 kuup per persoon voor sww x 8 is energie behoefte. Vincent doet 4500kw energie leveren jij zal eerder 12000 nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
swarthoofd schreef op zondag 26 februari 2023 @ 05:11:
@rogervdh aantal kuup per jaar min +/- 100 kuup per persoon voor sww x 8 is energie behoefte. Vincent doet 4500kw energie leveren jij zal eerder 12000 nodig hebben?
Ik heb in 2022 twee installateurs over de vloer gehad en beide kwamen (op basis van de woning/gasverbruik) met een Daikin oplossing (met buiten unit en gecompliceerd +/- 15 meter leidingtraject tussen binnen- en buitenunit) en in beide gevallen werd gezegd dat de warmtepomp 7 tot 8 kW moest hebben. Er werd dus ook beide keren 8 kW geoffreerd. De Vincent kan op basis daarvan nooit voldoende zijn lijkt me (maar ik ben geen technicus op dat vlak), dus snap niet zo goed hoe uit een eerste berekening dan toch naar voren kan komen dat het (wellicht) kan. Beetje bijverwarmen met de bestaande 5 kW airco op zéér koude dagen is prima, maar dat moet echt meer hoge uitzondering dan regel zijn. Volgens bovenstaande berekening kom ik inderdaad meer richting 11-12 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
AirX schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 22:01:
[...]

https://www.zorgeloosgasloos.nl/ Heeft de Kronoterm Versi I van 6kw. Ook volledig binnen opgesteld.
Er is over deze oplossing nog geen apart topic, dan wel voor dit model specifiek of misschien wat breder over binnengeplaatste oplossingen? Wellicht een goeie om een te starten?:

- Kronotherm Versi-i
- Hydrotops/Hydrocaps
- Itho Daalderop Vincent
- ....?

https://www.zorgeloosgasl...-Datasheet-versi-i_NL.pdf
Vermogen en COP vanaf pagina 23.
Koelmiddel: R 452 B

https://www.zorgeloosgasl...ANVULLENDE-APPARATUUR.pdf
Op basis daarvan zijn de luchtkanalen 315mm zo te zien (in de galerij lijken ze een stuk groter).

[ Voor 10% gewijzigd door Taxi645 op 26-02-2023 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-05 13:49

AirX

Tweak Guru

AirX schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 22:01:
[...]
Hier een ervaringsverhaal: https://www.linkedin.com/...-buitendeel-heiko-haasjes

Zie ook https://twitter.com/heikohaasjes

En vandaag een draadje op GoT: Ervaring Kronoterm Versi-I warmtepomp (Zorgeloos Gasloos)

[ Voor 13% gewijzigd door AirX op 26-02-2023 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-05 17:19
Carboy54 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:06:
[...]

Ik heb op het moment de 6,7kw Amber thuis. Dit is een monoblock met binnen alleen een aansturingskast. Dit heeft weinig met de Vincent te maken. Als je echter plek hebt voor een buitenunit dan lijkt dit wel de betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Omebas schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:48:
[...]

Ik heb op het moment de 6,7kw Amber thuis. Dit is een monoblock met binnen alleen een aansturingskast. Dit heeft weinig met de Vincent te maken. Als je echter plek hebt voor een buitenunit dan lijkt dit wel de betere oplossing.
De Amber van Itho Daalderop wordt pas geleverd vanaf mei 2023. Is een nieuw model Monobloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Carboy54 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:59:
[...]

De Amber van Itho Daalderop wordt pas geleverd vanaf mei 2023. Is een nieuw model Monobloc
Ik heb hem ook niet gekocht. Het is een veldtest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
Omebas schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:48:
[...]
Valt me op dat de Amber direct in drie varianten op de markt komt. 6,5, 9,5 en 12 kW. Door de monoblock buiten is het kennelijk technisch een stuk gemakkelijker om zwaardere varianten te maken. De Vincent is met 4,5 kW vrij beperkt qua capaciteit. De plek buiten heb ik wel, maar het traject naar de bestaande CV-leidingen en SWW-vat is gewoon lang (16 meter, waarvan 3 meter buiten). Vraag me af of er dan niet veel te veel verlies is, met name bij zo'n monoblock. Een zwaardere Vincent zou toch het allerbeste/gemakkelijkste zijn... (geen idee of dat op de roadmap staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

rogervdh schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:06:
[...]

Valt me op dat de Amber direct in drie varianten op de markt komt. 6,5, 9,5 en 12 kW. Door de monoblock buiten is het kennelijk technisch een stuk gemakkelijker om zwaardere varianten te maken. De Vincent is met 4,5 kW vrij beperkt qua capaciteit. De plek buiten heb ik wel, maar het traject naar de bestaande CV-leidingen en SWW-vat is gewoon lang (16 meter, waarvan 3 meter buiten). Vraag me af of er dan niet veel te veel verlies is, met name bij zo'n monoblock. Een zwaardere Vincent zou toch het allerbeste/gemakkelijkste zijn... (geen idee of dat op de roadmap staat).
Ik verkoop heel veel mono's Panasonic en straks Amber dat zijn de beste probleemloze machines. Probleem van de Vincent is het geringe vermogen waardoor de backup vaak mee moet helpen met hoog stroom verbruik als resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Omebas schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:04:
[...]

Ik heb hem ook niet gekocht. Het is een veldtest.
0 serie van Itho als medewerker??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
Carboy54 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:15:
[...]
Ik verkoop heel veel mono's Panasonic en straks Amber dat zijn de beste probleemloze machines. Probleem van de Vincent is het geringe vermogen waardoor de backup vaak mee moet helpen met hoog stroom verbruik als resultaat.
Helder, maar met een leidingtraject van 16 meter (waarvan 3 meter buiten) lijkt me een monoblock geen reële optie of wel? Het is immers geen koelmiddel wat rondgepompt wordt. Een zwaardere monoblock met binnenopstelling zou natuurlijk de perfecte oplossing zijn, maar dat is niet of nauwelijks te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

rogervdh schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:51:
[...]

Helder, maar met een leidingtraject van 16 meter (waarvan 3 meter buiten) lijkt me een monoblock geen reële optie of wel? Het is immers geen koelmiddel wat rondgepompt wordt. Een zwaardere monoblock met binnenopstelling zou natuurlijk de perfecte oplossing zijn, maar dat is niet of nauwelijks te krijgen.
Split units tot 12 kw zijn na 2026 met verplichte R290 niet te verwachten i.v.m. explosie risico propaan. dat worden dan hydraulische units zoals de Panasonic L serie

Een mono kan je meestal ergens in jouw leiding inprikken die hoeft niet perse naar de bovenverdieping. Waarom 16 meter??

[ Voor 9% gewijzigd door Carboy54 op 10-03-2023 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-04 20:13
rogervdh schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:06:
[...]

Hier in 2021 een monoblock op 15 meter aangelegd, geen verlies mits de juiste leidingenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bC4oHu9O6P5x8pYvyw9I2ZePIDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iOTnvPsX0ZJ9a35boEFTjg61.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0c3gtSqrIbRjplsm8TejEyRX8c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yQDFhoU86ki0gyg6ldMD6SPJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

apepannetje schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:48:
[...]

Hier in 2021 een monoblock op 15 meter aangelegd, geen verlies mits de juiste leidingen[Afbeelding][Afbeelding]
Een zwaardere Vincent mag niet ivm propaan R290 in huis. Dat is gebonden aan maximale inhoud ivm explosiegevaar. Vandaar nu de Amber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
Carboy54 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:50:
[...]

Een zwaardere Vincent mag niet ivm propaan R290 in huis. Dat is gebonden aan maximale inhoud ivm explosiegevaar. Vandaar nu de Amber
Denk niet dat dit relevant voor een monoblock.
Bij een monoblock word buiten het water verhit .

Bij een split is dit wel van toepassing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

apepannetje schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:06:
[...]

Denk niet dat dit relevant voor een monoblock.
Bij een monoblock word buiten het water verhit .

Bij een split is dit wel van toepassing
Wel een monobloc die binnen hangt zoals de Vincent dus beperkte max. capaciteit.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 10-03-2023 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Carboy54 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:16:
[...]

0 serie van Itho als medewerker??
Nee er zijn geloof ik 5 testen in hybride opstelling buiten Itho en 30 ook all electric onder medewerkers. Ik had in het voortraject van de Vincent aangeboden om mee te werken aan het standaardiseren van de schouw en toen kwam de monobloc ter sprake. Ik wist toen nog niet dat ze Amber heette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Omebas schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 22:38:
[...]

Nee er zijn geloof ik 5 testen in hybride opstelling buiten Itho en 30 ook all electric onder medewerkers. Ik had in het voortraject van de Vincent aangeboden om mee te werken aan het standaardiseren van de schouw en toen kwam de monobloc ter sprake. Ik wist toen nog niet dat ze Amber heette.
Mooi ik heb 30 x mono's 6.5, 9,5 en 12 Kw besteld bevalt het??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
Carboy54 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 22:43:
[...]

Mooi ik heb 30 x mono's 6.5, 9,5 en 12 Kw besteld bevalt het??
Als je een dertigtal besteld hebt, neem ik aan dat je een gedegen onderzoek hebt gedaan om beslagen ten ijs te komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omebas
Ik vind het ten eerste, by far, de mooiste buitenunit die ik gezien heb. De binnenunit heeft een soort pda met touchscreen en WinCE erop. De software is goed. De Vincent kan op basis van gas en elektra tarieven kiezen welke warmtebron. Die optie heb ik (nog) niet.

Hybride aansturing en communicatie met thermostaat ben ik nog niet kapot van. Is aan uit en voelt niet echt slim. Wordt vast nog opgelost. Stuur daarom nu op buitentemperatuur en een sensor in de huiskamer. Dat werkt perfect.

Er moet wel voldoende massa onder de monobloc om de compressor te dempen. Misschien weinig db maar het contactgeluid kan ver komen en elders versterkt worden. Dit geld ook voor de Vincent. Fluisterstil klinkt mooi, maar als een mug de hele dag in je oor fluisterd dan ben je het wel een keer zat.

Aan de apparaten zal het in ieder geval niet liggen. Installeren en inregelen is waar de fouten gemaakt gaan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-jpxFdyTkGE3ZrdrtjmQq5Q0ro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uCpu5haSnWVzrlbSFjGh6Tjo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Omebas op 11-03-2023 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterhi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-05 13:25
Omebas schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 00:07:
Ik vind het ten eerste, by far, de mooiste buitenunit die ik gezien heb. De binnenunit heeft een soort pda met touchscreen en WinCE erop. De software is goed.
Ik hoop iets anders dan WinCE. De laatste versie daarvan was 2011 en normale support was dacht ik tot 2013. De extended support houdt einde van dit jaar op. Ik zie zo 123 niet weer verdere support gaan ontstaan.
Hoeft niet erg te zijn, maar het vervelende is dat meer en meer huishoudelijke apparaten steeds vaker aan het netwerk hangen. Dan is het kunnen bijblijven met updates wel een dingetje vind ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omebas
pieterhi schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 06:42:
[...]

Ik hoop iets anders dan WinCE. De laatste versie daarvan was 2011 en normale support was dacht ik tot 2013. De extended support houdt einde van dit jaar op. Ik zie zo 123 niet weer verdere support gaan ontstaan.
Hoeft niet erg te zijn, maar het vervelende is dat meer en meer huishoudelijke apparaten steeds vaker aan het netwerk hangen. Dan is het kunnen bijblijven met updates wel een dingetje vind ik.
Versie 6.x . En ik heb m om deze reden verbonden met een gasten netwerk. Ik weet niet of dit in de definitieve uitvoering nog zo is.

Weet iemand hoe dit bij de Vincent is, want we dwalen een beetje af. De Vincent heeft maar een klein display.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

apepannetje schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 23:16:
[...]

Als je een dertigtal besteld hebt, neem ik aan dat je een gedegen onderzoek hebt gedaan om beslagen ten ijs te komen?
Gebaseerd op de nu bekende gegevens. Specs zijn goed, R290 heeft de toekomst, multi inzetbaar zonder actieve binnen unit, geschikt voor htv etc en leverbaar vanaf juni 23.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huslink
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-04 05:45
Corneliez schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:33:
Ik heb een Vincent warmtepomp en ik vind het verschrikkelijk. Het is dag en nacht gewoon een teringherrie (excuses voor mijn taalgebruik maar ik ben er helemaal klaar mee). Slapen zonder oordopjes gaat niet meer. Ik huur mijn appartement van een woningbouwvereniging. Boven mij zijn er nog 2 woonlagen. Mijn warmtepomp staat bij de bovenbuurvrouw in de hal voor haar voordeur... En haar pomp staat bij haar op zolder. Vrijwel alle bewoners in het gebouw klagen over het lawaai. Alsof er een vrachtwagen langs rijd. S nachts dus ook. Inmiddels heb ik contact met de Huurcommissie. Woningbouw heeft 6 weken de tijd om het probleem op te lossen en anders hebben we recht op 40% huurverlaging.

Dus bedenk nog eens goed of je deze warmtepomp wilt. 24/7 lawaai en een bromtoon in je huis is echt niet fijn 😐
@Corneliez Ik heb heel benieuwd hoe de herrie nu bij jou is. Is het opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
Carboy54 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:50:
[...]

Vraag me af hoe dat zit bij de Nibe S735. Een binnenopgestelde ventilatiewarmtepomp (eventueel met buitenlucht menging) met R290. Anders ontworpen met een kleinere hoeveel koudemiddel?

Ben benieuwd wat de ontwikkelingen zullen zijn de komende tijd wat betreft R290 en binnenopstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-05 09:37
@Omebas, ik heb bij @Carboy54 een Amber 95 besteld. Nu is er nog weinig tot geen informatie te vinden over hoe de Amber wordt aangesloten. Aangezien ik midden in ene verbouwing zit waarin ook de voorbereidingen voor de warmtepomp worden meegenomen, was ik benieuwd of jij iets meer kan vertellen over het aansluitschema van de Amber.
Het gaat dan vooral om wat er aan elektra naar de buitenunit moet, hoe de aansluiting is tussen buitenunit en binnenunit, waar de 3-wegklep wordt aangesloten (binnen- of buitenunit), waar het verwarmingselement en temp sensor van de boiler wordt aangesloten (binnen- of buitenunit), en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Zou jij hier meer over kunnen vertellen?

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Plexxodus schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 06:43:
@Omebas, ik heb bij @Carboy54 een Amber 95 besteld. Nu is er nog weinig tot geen informatie te vinden over hoe de Amber wordt aangesloten. Aangezien ik midden in ene verbouwing zit waarin ook de voorbereidingen voor de warmtepomp worden meegenomen, was ik benieuwd of jij iets meer kan vertellen over het aansluitschema van de Amber.
Het gaat dan vooral om wat er aan elektra naar de buitenunit moet, hoe de aansluiting is tussen buitenunit en binnenunit, waar de 3-wegklep wordt aangesloten (binnen- of buitenunit), waar het verwarmingselement en temp sensor van de boiler wordt aangesloten (binnen- of buitenunit), en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Zou jij hier meer over kunnen vertellen?
.

Ik wil me hier liever niet in mengen. Dit is nu de verantwoordelijkheid voor @Carboy54 . @Carboy54 wil je ook mijn foto van jouw facebook halen. Hier is geen toestemming voor gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-05 09:37
Omebas schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:39:
[...]
.

Ik wil me hier liever niet in mengen. Dit is nu de verantwoordelijkheid voor @Carboy54 . @Carboy54 wil je ook mijn foto van jouw facebook halen. Hier is geen toestemming voor gegeven.
Hij gaat 'm niet installeren, enkel leveren. Het is dus in feite mijn eigen verantwoordelijkheid 8)
Dus mocht je hier toch wat info in willen delen, dan graag. Mag uiteraard ook via pb. Wil je dit niet, even goed!

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:13

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik kreeg van mijn woningbouw te horen dat ze in ons dorp een renovatieproject gaan startten en woningen isoleren + de daalderop vincent willen gaan plaatsen.Moet binnenkort wel akkoord geven [of niet] Helaas is het allemaal vrij nieuw en zijn er nauwelijks ervaringen.

Ik loop er vooralsnog niet erg warm voor :/
  • apparaat niet groot maar kost je alsnog plek
  • beperkt vermogen, als het kouder zal je toch al snel weer de CV aanspreken
  • vincent kan koelen, maarja heb hier geen geschikte radiatoren.
  • zal waarschijnlijk zonder buffervat komen, dus warm water mag ook weer via cv.
Het voelt mij allemaal als "net niet" ik kan eventueel toestemming geven en later als het alsnog niet bevalt gewoon de stekker eruit trekken.Maar vind dat wel een beetje kapitaalvernietiging.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
mrc4nl schreef op maandag 27 maart 2023 @ 00:49:
ik kreeg van mijn woningbouw te horen dat ze in ons dorp een renovatieproject gaan startten en woningen isoleren + de daalderop vincent willen gaan plaatsen.Moet binnenkort wel akkoord geven [of niet] Helaas is het allemaal vrij nieuw en zijn er nauwelijks ervaringen.

• zal waarschijnlijk zonder buffervat komen, dus warm water mag ook weer via cv.
Het voelt mij allemaal als "net niet" ik kan eventueel toestemming geven en later als het alsnog niet bevalt gewoon de stekker eruit trekken. Maar vind dat wel een beetje kapitaalvernietiging.
We kunnen geen advies geven als we niks van je huis weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Omebas schreef op maandag 27 maart 2023 @ 08:07:
[...]

We kunnen geen advies geven als we niks van je huis weten.
haha klopt, maar ik wil eerst nog informeren bij de woningbouw of installateur over wat ze nou precies allemaal van plan zijn, PV en ventilatie etc zijn ook nog ter sprake gekomen.

plus ik denk dat ik dan beter mn vraag in een [eigen] vraag topic kan stellen

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
mrc4nl schreef op maandag 27 maart 2023 @ 00:49:

Het voelt mij allemaal als "net niet" ik kan eventueel toestemming geven en later als het alsnog niet bevalt gewoon de stekker eruit trekken.Maar vind dat wel een beetje kapitaalvernietiging.
Hoe goed is het geisolleerd? Hoe groot is de te verwarmen ruimte? Als het een 3 kamer appartement is en je hoeft de slaapkamer al niet te verwarmen en de woonkamer is vrij klein en goed geisolleerd dan hoef je misschien helemaal niet met gas te verwarmen.

Wellicht moeten de verwarmingselementen vervangen worden, maar als alles op de kosten van de verhuurder gaat ben je spekkoper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Wat voor radiatoren zijn het? Meestal heb je toch wel een aanvoertemperatuur van zo'n 50 graden nodig en ik vraag me af of Vincent dat kan leveren.
Het klinkt een beetje alsof Vincent "voor erbij" is om op papier een beter energielabel te krijgen.
Ik heb jaren geleden meegedaan met een pilot project voor de voorganger van Vincent (CoolCube). Daar zaten ook mensen tussen met alleen radiatoren in huis en dat was geen succes,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

remmuz schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:17:
Wat voor radiatoren zijn het? Meestal heb je toch wel een aanvoertemperatuur van zo'n 50 graden nodig en ik vraag me af of Vincent dat kan leveren.
Het klinkt een beetje alsof Vincent "voor erbij" is om op papier een beter energielabel te krijgen.
Ik heb jaren geleden meegedaan met een pilot project voor de voorganger van Vincent (CoolCube). Daar zaten ook mensen tussen met alleen radiatoren in huis en dat was geen succes,
Van de oude plaatradiatoren uit het jaar kruik aan de roestplekjes te zien, simpele draaiknop (geen thermostaatknoppen)

Ik heb bij die in de woonkamer zelf maar wat 120mm ventilatoren geknutseld om de boel sneller warm te krijgen.Temperaturen waar over gesproken werd was iets van 35 graden, maar dat moet ik nog navragen.

ik wil nog even niet teveel ingaan op details, maar om een indicatie te geven. rijtjeshuis, 79m2 bouwjaar 1967

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
mrc4nl schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:29:
[...]

Van de oude plaatradiatoren uit het jaar kruik aan de roestplekjes te zien, simpele draaiknop (geen thermostaatknoppen)

Ik heb bij die in de woonkamer zelf maar wat 120mm ventilatoren geknutseld om de boel sneller warm te krijgen.Temperaturen waar over gesproken werd was iets van 35 graden, maar dat moet ik nog navragen.

ik wil nog even niet teveel ingaan op details, maar om een indicatie te geven. rijtjeshuis, 79m2 bouwjaar 1967
Gaan ze dan nog isoleren of is dat al gedaan? Krijg je zonnepanelen of liggen die er al? Gaan ze de radiatoren ook vervangen? Vragen vragen... Ik heb namelijk het zelfde idee als @remmuz Dat het puur om de label naar beneden te doen en jou extra huur mogen rekenen terwijl je jij straks kou lijd omdat de Vincent het niet aan kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:16
Ik heb deze week een offerte gekregen voor een Vincent all-electric voor 13K (bruto, inclusief installatie)...
De stijgende prijzen zouden op den duur moeten wennen, maar ik schrok hier toch weer een beetje van :+ Ik had rekening gehouden met ongeveer 10K.
Zijn er toevallig anderen die hiervoor een offerte hebben gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
RikTW schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:45:
Ik heb deze week een offerte gekregen voor een Vincent all-electric voor 13K (bruto, inclusief installatie)...
De stijgende prijzen zouden op den duur moeten wennen, maar ik schrok hier toch weer een beetje van :+ Ik had rekening gehouden met ongeveer 10K.
10K na aftrek van subsidies zijn volgens mij wel gangbaar voor warmtepompen, ook voor de Vincent, ik wacht nog op een offerte maar de verkopende partij zij dat ik dat hij verwacht dat die prijs zal hebben, ik had een offerte van een andere warmtepomp met buiten unit en dat was ook rond die prijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Wat krijg je precies voor dit bedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:16
Dit is de warmtepomp, met 200L voorraadvat, 25L buffer en een thermostaat. Ik neem aan inclusief aansluitmateriaal (en installatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Doe het meteen goed met een Itho Amber met voldoende vermogen. De beste keuze voor full electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Carboy54 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:30:
[...]

Doe het meteen goed met een Itho Amber met voldoende vermogen. De beste keuze voor full electric.
Dat hangt van de situatie af van @RikTW want als hij genoeg heeft aan een Vincent kan de Amber overkill zijn, plus de Amber heeft een buitenunit waardoor je een vergunning moet aanvragen bij de gemeente wat geld kost bij sommige gemeentes, plus de buren kunnen er bezwaar tegen maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

spijkerhoofd schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:33:
[...]

Dat hangt van de situatie af van @RikTW want als hij genoeg heeft aan een Vincent kan de Amber overkill zijn, plus de Amber heeft een buitenunit waardoor je een vergunning moet aanvragen bij de gemeente wat geld kost bij sommige gemeentes, plus de buren kunnen er bezwaar tegen maken...
Als de Vincent aan de krappe kant is gaan ze veel stroom verbruiken. Vergunningen heb ik nog nooit hoeven aanvragen voor mijn klanten in mijn regio dat is maar zelden nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Als alternatief van de Amber kwam kreeg ik ook deze als alternatief, Bosch heeft op basis van Propaan een warmtepomp gecreert met de zelfde soort schoorsteenconstructie als de Vincent die geschikt is om verwarmingswater te maken van 75 graden(zelfde als een CVketel doet) Deze komt ergens na de zomer uit:

https://www.nefit-bosch.n...tepomp/compress-5800i-awr

Als de Vincent te krap voor ons is gaan wij voor deze...
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste