GoEV6 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:30:
[...]
Ben benieuwd naar het advies van Susteen.nl en de offerte

. Ik heb zelf een en ander in Excel doorgerekend en financieel komt het hier niet positief uit. Komt erop neer dat ik te weinig WP heb op het extra verbruik mee af te dekken en weinig gas verbruik (<600kuub) waardoor je bij 75% besparing op gas geen financieel voordeel hebt. Dus waarschijnlijk blijft mijn CV nog even hangen.
Zal het kort houden omdat het maar beperkt gerelateerd is aan de Vincent, maar offerte van Susteen binnen. Zoals hier al door anderen aangegeven, wordt de mechanische ventilatielucht eigenlijk genegeerd. Ze adviseren volledig gasloos met een Remeha Eria Tower 6kW met en een ingebouwd 180L boilervat (net aan voor drie personen denk ik) op de plek van de CV (dus ook geen backup meer).
Ik ben me nog aan het verdiepen in het advies en moet het nog proberen door te rekenen, maar twijfel of dit zo'n goed plan is. Bij -10 is de verwarmingsbehoefte zo rond de 6-6.5kW. Ons huidige verbruik is met ingeregelde radiatoren, CV op standje pruttel en 18,5 graden overdag 1.000-1.050m3. Met de huidige radiatoren zal de aanvoer denk ik toch minimaal 45 graden moeten zijn. Volgens mij was bij -10 de COP 1.9 en het vermogen 3,9kW meen ik (bij 35 graden aanvoer). Bij 45 graden wordt dat nog minder, dus dan is het bijna 4,5 van de 6kW elektrisch. Nu is het natuurlijk niet zo vaak -10, maar met het eind van de saldering in zicht klinkt het niet aanlokkelijk.
Gevoelsmatig lijkt een losse WP van 6kW zonder ingebouwd boilervat, met de CV als backup een goedkopere en naar de toekomst toe flexibelere oplossing. Gasloos is leuk, maar met een huis wat redelijk i.p.v. goed geïsoleerd is en niet makkelijk goed te na te isoleren en radiatoren die 45-50 graden nodig hebben, klinkt gasloos op die manier als een brug te ver. Zeker nu de gasprijzen weer iets lijke nte stabiliseren. Maar zoals gezegd ik moet het nog doorrekenen.
Een concept als de Vincent maar dan met net wat meer efficiëntie en vermogen zou toch wel een mooie oplossing zijn denk ik, zelfs al kost die het dubbele.
[
Voor 4% gewijzigd door
Taxi645 op 02-02-2023 09:12
]