Rolfy schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:35:
Ik heb ook interesse in deze warmtepomp, en heb ook verdere informatie opgevraagd waaronder een grof geschat kostenplaatje. De daadwerkelijke kosten kunnen wat variëren, ze zijn onder andere afhankelijk van het dak van de woning.
Alles is inclusief BTW:
• Warmtepomp: €8900
• Boiler 300 L: €1550
• 2x Dak doorvoer (zadeldak) €500
• 2x Verloop aansluitkap €300
• Flexibel aansluit buis €90 per meter
Zo ongeveer € 12.500 zonder installatiekosten.
Wat zullen de installatiekosten zijn? € 1.000-2.000 ben je al snel kwijt lijkt me.. Dan zal de complete installatie ongeveer € 14.000-15.000 gaan kosten.
Daar gaat natuurlijk nog wel € 3.000 subsidie van af, maar het is evengoed een flink bedrag alles bij elkaar.
De installateur waar zij mee werken, installeert alleen in de 3 noordelijke provincies. Buiten deze provincies zul je dus zelf aan de slag moeten gaan, of een andere installateur moeten vinden die bereid is om de installatie te doen.
Voor mij persoonlijk wordt deze installatie te duur, al blijf ik het een erg mooi concept vinden.
Prijs is wat hoger maar daar staan ook wat voordelen tegenover:
- Esthetisch (voor eigen genot en/of verkoopwaarde woning).
- Nauwelijks geluid buiten (en naar verluid ook weinig binnen).
- Onderhoud makkelijker binnen dan op twee hoog aan de muur.
- Minder/geen defrosts?
- Ventilatieafvoer kan aangesloten worden voor kleine rendementswinst.
- Niks staat bloot aan de elementen buiten.
Alles overziend vind ik dat toch heel wat waard.
Maar zoals Roger al opmerkt is het installeren wat problematischer.
rogervdh schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:14:
[...]
Dank voor het delen van deze concrete info! Voor mij valt dit concept dan ook af. Ik woon in Zuid-Limburg, dus dat gaat het sowieso al niet worden. Ik vind persoonlijk dat ze het werkgebied wel op de website zouden mogen vermelden (ik had het idee dat ze landelijk zouden werken, beetje gelijkbaar met Adlår Castra).
Met een andere installateur aan de slag gaan zie ik totaal niet zitten en geef ik bovendien weinig kans van slagen. Installateurs hebben het momenteel erg druk en ze installeren natuurlijk veel liever iets uit hun eigen assortiment (wat ze zelf kunnen leveren, marge op zit, wat ze support krijgen van de fabrikant, etc.) Dan heb ik het nog niet over sevice en support in het geval van storingen/onderhoud.
Dan is de Vincent van Itho Daalderop toch een interessanter concept (met een dealer/installeursnetwerk), maar daar is de capaciteit in mijn specifieke geval erg aan de krappe kant (zo niet onvoldoende). De 7 kW capaciteit van de Versi-I gaf meer vertrouwen. Ik heb twee installeurs over de vloer gehad en die gaven op basis van hun bevindingen aan dat ik een 6 tot 8 kW warmtepomp nodig zou hebben, vandaar dat ik dat als uitgangspunt pak.
Capaciteit en efficiëntie is ook minder van de Vincent.
Ik hoop dat als ze wat meer aandacht krijgen en het gaat lopen dat er dan gekeken kan worden hoe effectief de rest van het land bediend kan worden. Maar om dat te verwezenlijken is wellicht de volgende stap nodig zoals overstappen naar een natuurlijk koudemiddel of de blueheart techniek. Heeft geen zin om aan een landelijk netwerk te werken als het koudemiddel dat het apparaat gebruikt op korte termijn wellicht verboden gaat worden:
https://www.installatie.n...-over-drie-jaar-verboden/
Persoonlijke heb ik geen super haast. Ik kan nog wel even afwachten.