Toon posts:

Ervaring Kronoterm Versi-I warmtepomp (Zorgeloos Gasloos)

Pagina: 1
Acties:

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:39
Graag zou ik willen weten of er al ervaringen zijn met de Kronoterm Versi-I warmtepomp. Het betreft een 7 kW warmtepomp zonder buitenunit. Vooral het ontbreken van de buiten unit is in bepaalde situaties natuurlijk interessant. Er zijn 200, 250 en 300 liter SWW vaten leverbaar. De fabrikant is in Slovenië gevestigd. Op www.kronoterm.com valt het me op dat de warmtepomp daar als persbericht te vinden is bij de release in 2021 (inclusief Youtube filmpje), maar dat er verder helemaal geen informatie te vinden is over de Versi warmtepompen. In Nederland wordt de warmtepomp aangeboden door Zorgeloos Gasloos.

Datasheet Versi-I

Qua gebruikerservaring kan ik ook vrijwel niks vinden, hetgeen me vooralsnog niet heel erg positief stemt. Het lijkt erop dat het concept (vooralsnog) niet (goed) van de grond gekomen is...

[Voor 5% gewijzigd door rogervdh op 26-02-2023 11:39]

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-05 22:16

AirX

Tweak Guru

Hier een ervaringsverhaal: https://www.linkedin.com/...-buitendeel-heiko-haasjes

Zie ook:
https://twitter.com/heikohaasjes
https://twitter.com/Gombe.../1534575836795387904?s=20
https://twitter.com/Matth.../1497639845564493824?s=20
https://www.facebook.com/...BMdq3SYCq6Mjns3l/?app=fbl

Op Twitter zijn wel meer ervaringen te vinden.

Wat ik gelezen heb allemaal positief. Ook dat hij erg stil is. (Wat bij de Itho Vincent niet zo lijkt te zijn).

Hier nog wat achtergrondinformatie over de ontwikkeling van de warmtepomp: https://www.ew-installati...sloveens-warmtepompwonder

[Voor 76% gewijzigd door AirX op 26-02-2023 21:05]

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:26
Ik heb deze pomp zien en horen draaien: verbazend stil! Verder is met de app ontzettend veel in te stellen, onder andere nachtmodus voor extra stille werking.

• rogervdh
AirX schreef op zondag 26 februari 2023 @ 14:35:
Hier een ervaringsverhaal: https://www.linkedin.com/...-buitendeel-heiko-haasjes

Wat ik gelezen heb allemaal positief. Ook dat hij erg stil is. (Wat bij de Itho Vincent niet zo lijkt te zijn).
Thanks, sounds good! Snap niet dat we (vooralsnog) niet meer van deze warmtepomp horen. De specs zijn naar mijn mening goed, 7kW is toch al wat breder inzetbaar dan de 4,5 kW van de Vincent, het ontbreken van een buiten unit is in veel gevallen toch echt wel handig of zelfs noodzakelijk, zowaar de WTW afvoerlucht (die natuurlijk al ontdaan is van warmte door de WTW unit) kan toch nog als input van de warmtepomp dienen (omdat die lucht in de winter toch nog warmer is dan aanvoer van buiten), etc. Wellicht komt het ook omdat Kronoterm weinig naamsbekendheid heeft en ook geen groot dealernetwerk in Nederland, zoals Nefit, ITHO, Daikin, etc. dat wel hebben. Het zou mij persoonlijk wel meer comfort geven als het merk wat groter zou zijn in Nederland. Volgens mij is er één partij die ze verkoopt?

[Voor 6% gewijzigd door rogervdh op 26-02-2023 21:09]

• AirX

AirX

Tweak Guru

Zover mij bekend verkoopt alleen Zorgeloos gasloos deze in Nederland.

Ik ben ook wel benieuwd naar hoe eventueel onderhoud/reparatie plaatsvindt. Daar zullen ze bij Zorgeloos Gasloos wel antwoord op hebben.

Kwalitatief lijkt deze warmtepomp wel de superieure optie. Enige verbeterpunt dat ik technisch kan ontdekken is dat de warmtepomp nog geen R290 (propaan) als koudemiddel gebruikt maar R452b. Met propaan zou je nog hogere temperaturen kunnen bereiken en het heeft een lagere GWP en is langer verkrijgbaar. F-gassen (waaronder R452b) worden langzaam maar zeker uitgefaseerd.

[Voor 36% gewijzigd door AirX op 26-02-2023 22:04]

• rogervdh
AirX schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:00:
Ik ben ook wel benieuwd naar hoe eventueel onderhoud/reparatie plaatsvindt. Daar zullen ze bij Zorgeloos Gasloos wel antwoord op hebben.
Dat is ook mijn grote zorg. Ik heb Zorgeloos Gasloos eens gemaild voor wat meer informatie, maar één dealer in Nederland (zover we weten) is wel natuurlijk wel een risico. Een is geen... Verder zit Zorgeloos Gasloos ook niet bepaald om de hoek bij mij. Een kwalitatief hoogwaardig product met de juiste specs is natuurlijk de basis, maar ook die heeft onderhoud nodig. Ik woon niet ver van de Duitse grens, maar ook daar lijkt geen uitgebreid dealernetwerk te zijn.

• Taxi645
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:14
https://kronoterm-austria.com/produkt/versi-i/

https://www.zorgeloosgasl...-Datasheet-versi-i_NL.pdf
Vermogen en COP vanaf pagina 23.
Koelmiddel: R 452 B

https://www.zorgeloosgasl...ANVULLENDE-APPARATUUR.pdf
Op basis daarvan zijn de luchtkanalen 315mm zo te zien (in de galerij lijken ze een stuk groter).

Wat foto's:
https://www.zorgeloosgasl...d21-a09f-92453d5065f4.jpg

https://www.zorgeloosgasl...09/zorgeloosgasloos-1.jpg

Vraag me af wat een gemiddelde installatie kost.

Ik ben ook erg gecharmeerd van deze opstelling:

- Geen lelijk ding aan je muur:
- Indien onderhoud nodig, niet 3 hoog aan de buitenmuur.
- Zeer compacte aanvoer en afvoer op het dak.

Zoiets als dit met BlueHeart erin zou het voor ons wel een erg mooie oplossing maken (vloerverwarming zit er voorlopig niet in).

[Voor 49% gewijzigd door Taxi645 op 27-02-2023 09:36]

• rogervdh
Taxi645 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:20:
https://www.zorgeloosgasl...ANVULLENDE-APPARATUUR.pdf
Op basis daarvan zijn de luchtkanalen 315mm zo te zien (in de galerij lijken ze een stuk groter).
Klopt, had ik ook gelezen en de luchtaanvoer van de warmtepomp is dus buitenlucht én WTW lucht (indien aanwezig). De WTW afvoer/uitblaas gaat naar de warmtepomp. Daarmee komt de (in mijn geval) dakdoorvoer met de uitblaas van de WTW vrij. Die zou dan door de warntempomp gebruikt kunnen worden als aanzuiging. Per saldo is dan maar één nieuwe dakdoorvoer nodig in mijn geval.

Op een van bovenstaande links kwam ik deze foto tegen, waarbij de WTW dus naar de aanvoer van de WP gaat:
Vraag me af wat een gemiddelde installatie kost.
Ja, daar ben ik ook heel benieuwd naar. Geen idee of Zorgeloos Gasloos daar op afstand een (indicatieve/grove) prijs kan afgeven. Bij de Vincent lees ik installaties van € 7.000 á € 8.000.

• Taxi645
rogervdh schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:49:
[...]

Klopt, had ik ook gelezen en de luchtaanvoer van de warmtepomp is dus buitenlucht én WTW lucht (indien aanwezig). De WTW afvoer/uitblaas gaat naar de warmtepomp. Daarmee komt de (in mijn geval) dakdoorvoer met de uitblaas van de WTW vrij. Die zou dan door de warntempomp gebruikt kunnen worden als aanzuiging. Per saldo is dan maar één nieuwe dakdoorvoer nodig in mijn geval.

Op een van bovenstaande links kwam ik deze foto tegen, waarbij de WTW dus naar de aanvoer van de WP gaat:
[Afbeelding]
Had ik ook gezien ja. Bij all-electric zouden wij ook een doorgang overhouden en maar een extra hoeven maken.

[...]
Ja, daar ben ik ook heel benieuwd naar. Geen idee of Zorgeloos Gasloos daar op afstand een (indicatieve/grove) prijs kan afgeven. Bij de Vincent lees ik installaties van € 7.000 á € 8.000.
Ik heb ze zojuist gemaild. Even afwachten wat de reactie is. Wij wonen overigens in Zuid-Limburg, dus ook niet bepaald bij hun om de hoek.

[Voor 3% gewijzigd door Taxi645 op 27-02-2023 10:12]

• rogervdh
Wat ik verder niet kan verklaren is de subside van 'slechts' € 1.650,00 in de meldcodelijst warmtepompen. Vermogen is niet ingevuld en als ik ter vergelijk bij de Vincent kijk, dan staat daar € 2.325,00. Het vermogen van de Versi-I is hoger...en met de (S)COP is volgende mij ook weinig mis.

• AirX

AirX

Tweak Guru

rogervdh schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:32:
Wat ik verder niet kan verklaren is de subside van 'slechts' € 1.650,00 in de meldcodelijst warmtepompen. Vermogen is niet ingevuld en als ik ter vergelijk bij de Vincent kijk, dan staat daar € 2.325,00. Het vermogen van de Versi-I is hoger...en met de (S)COP is volgende mij ook weinig mis.

[Afbeelding]
Volgens de website zou het om een ander model en meldcode gaan. Code KA13544 met €3000 subsidie. https://www.zorgeloosgasl...stelde-vragen-warmtepomp/

Dat is wel gek, want qua model kom ik bij die code uit op https://kronoterm.com/en/heating-hp/wplv-09-s1-nt/.

[Voor 5% gewijzigd door AirX op 27-02-2023 16:24]

• bartbr
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-06 20:23
Op de meldcodelijst van 22 februari staat code KA13544 inderdaad met 3000,- subsidie, en de versi-I met 2850,-. Ik denk dat de 'meestgestelde vragen' nogal indicatief is opgesteld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Taxi645
Reactie van zorgeloosgasloos, ze zijn op dit moment druk met het bijwerken van de website. Onderdeel daarvan is dat op korte termijn (mogelijk deze week nog) de prijzen van al hun producten op hun site komt te staan. Nog even geduld dus.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rogervdh
Ik had inmiddels ook een reactie ontvangen en men gaf aan dat zowel de Versi-I als een 8 kW Midea monoblok mogelijk zou zijn in mijn situatie. Dat laatste betwijfel ik, aangezien het traject tussen alwaar een buiten unit geplaatst zou kunnen worden en de huidige CV-ketel/leidingein zo'n 16 meter is (maar dat weten zij natuurlijk niet). De interesse gaat natuurlijk vooral uit naar een butenunit-loze oplossing. Ik heb de mail inmiddels beantwoord en gevraagd hoe men de angst gaat wegnemen voor support in de toekomst. Er zit -zover we weten- één Kronoterm dealer in Nederland. Dat is natuurlijk extreem weinig en geeft een oncomfortabel gevoel.

Goed om te horen dat ze de website het updaten zijn en we hopelijk spoedig meer inzicht krijgen.

• Taxi645
Ik vraag me ook af wat de te verwachten rendementswinst is als je de afvoer van de ventilatie toevoegd aan de aanvoer van de Versi-I.

• rogervdh
Taxi645 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:48:
Ik vraag me ook af wat de te verwachten rendementswinst is als je de afvoer van de ventilatie toevoegd aan de aanvoer van de Versi-I.
Welk ventilatiesysteem gebruik je? Hier is een Zehner WHR960 WTW unit in gebruik. Daar zit al een vrij efficiënte warmtewisselaar in. Ik verwacht dat de rendementswinst daaruit 'beperkt' zal zijn. Vooral bij koude winterdagen zal de afvoer van de WTW warmere lucht bevatten dan van buiten. Tenminste, dat verwacht ik... Bij een type C ventilatie zal de afvoer een stuk warmere lucht bevatten (en de Vincent kan daar wel gebuik van maken). Ik meen dat WTW afvoerlucht niet gebruikt kan worden i.c.m. de Vincent. Enfin, maar eens wachten totdat hopelijk wat meer concrete informatie beschikbaar komt (incl. prijzen). Ze zijn in Drenthe gevestigd en aangezien ik aan de andere kant van Nederland woon (Limburg) ga je niet 'even' snel langs om informatie in te winnen. Dezelfde afstand is natuurlijk ook weer aan de orde bij storingen, etc.

• Taxi645
rogervdh schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:16:
[...]

Welk ventilatiesysteem gebruik je? Hier is een Zehner WHR960 WTW unit in gebruik. Daar zit al een vrij efficiënte warmtewisselaar in. Ik verwacht dat de rendementswinst daaruit 'beperkt' zal zijn. Vooral bij koude winterdagen zal de afvoer van de WTW warmere lucht bevatten dan van buiten. Tenminste, dat verwacht ik... Bij een type C ventilatie zal de afvoer een stuk warmere lucht bevatten (en de Vincent kan daar wel gebuik van maken). Ik meen dat WTW afvoerlucht niet gebruikt kan worden i.c.m. de Vincent. Enfin, maar eens wachten totdat hopelijk wat meer concrete informatie beschikbaar komt (incl. prijzen). Ze zijn in Drenthe gevestigd en aangezien ik aan de andere kant van Nederland woon (Limburg) ga je niet 'even' snel langs om informatie in te winnen. Dezelfde afstand is natuurlijk ook weer aan de orde bij storingen, etc.
Bij ons nog type C, dus als er een beetje rendementswinst mee te halen valt dan is dat weer mooi meegenomen. Wij wonen overigens ook in Limburg, dus wat dat betreft dezelfde overwegingen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rolfy
  • Laatst online: 08-06 00:09
Ik heb ook interesse in deze warmtepomp, en heb ook verdere informatie opgevraagd waaronder een grof geschat kostenplaatje. De daadwerkelijke kosten kunnen wat variëren, ze zijn onder andere afhankelijk van het dak van de woning.

Alles is inclusief BTW:

• Warmtepomp: €8900
• Boiler 300 L: €1550
• 2x Dak doorvoer (zadeldak) €500
• 2x Verloop aansluitkap €300
• Flexibel aansluit buis €90 per meter

Zo ongeveer € 12.500 zonder installatiekosten.
Wat zullen de installatiekosten zijn? € 1.000-2.000 ben je al snel kwijt lijkt me.. Dan zal de complete installatie ongeveer € 14.000-15.000 gaan kosten.

Daar gaat natuurlijk nog wel € 3.000 subsidie van af, maar het is evengoed een flink bedrag alles bij elkaar.

De installateur waar zij mee werken, installeert alleen in de 3 noordelijke provincies. Buiten deze provincies zul je dus zelf aan de slag moeten gaan, of een andere installateur moeten vinden die bereid is om de installatie te doen.

Voor mij persoonlijk wordt deze installatie te duur, al blijf ik het een erg mooi concept vinden.

• rogervdh
Rolfy schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:35:
De installateur waar zij mee werken, installeert alleen in de 3 noordelijke provincies. Buiten deze provincies zul je dus zelf aan de slag moeten gaan, of een andere installateur moeten vinden die bereid is om de installatie te doen.

Voor mij persoonlijk wordt deze installatie te duur, al blijf ik het een erg mooi concept vinden.
Dank voor het delen van deze concrete info! Voor mij valt dit concept dan ook af. Ik woon in Zuid-Limburg, dus dat gaat het sowieso al niet worden. Ik vind persoonlijk dat ze het werkgebied wel op de website zouden mogen vermelden (ik had het idee dat ze landelijk zouden werken, beetje gelijkbaar met Adlår Castra).

Met een andere installateur aan de slag gaan zie ik totaal niet zitten en geef ik bovendien weinig kans van slagen. Installateurs hebben het momenteel erg druk en ze installeren natuurlijk veel liever iets uit hun eigen assortiment (wat ze zelf kunnen leveren, marge op zit, wat ze support krijgen van de fabrikant, etc.) Dan heb ik het nog niet over sevice en support in het geval van storingen/onderhoud.

Dan is de Vincent van Itho Daalderop toch een interessanter concept (met een dealer/installeursnetwerk), maar daar is de capaciteit in mijn specifieke geval erg aan de krappe kant (zo niet onvoldoende). De 7 kW capaciteit van de Versi-I gaf meer vertrouwen. Ik heb twee installeurs over de vloer gehad en die gaven op basis van hun bevindingen aan dat ik een 6 tot 8 kW warmtepomp nodig zou hebben, vandaar dat ik dat als uitgangspunt pak.

• Taxi645
Rolfy schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:35:
Ik heb ook interesse in deze warmtepomp, en heb ook verdere informatie opgevraagd waaronder een grof geschat kostenplaatje. De daadwerkelijke kosten kunnen wat variëren, ze zijn onder andere afhankelijk van het dak van de woning.

Alles is inclusief BTW:

• Warmtepomp: €8900
• Boiler 300 L: €1550
• 2x Dak doorvoer (zadeldak) €500
• 2x Verloop aansluitkap €300
• Flexibel aansluit buis €90 per meter

Zo ongeveer € 12.500 zonder installatiekosten.
Wat zullen de installatiekosten zijn? € 1.000-2.000 ben je al snel kwijt lijkt me.. Dan zal de complete installatie ongeveer € 14.000-15.000 gaan kosten.

Daar gaat natuurlijk nog wel € 3.000 subsidie van af, maar het is evengoed een flink bedrag alles bij elkaar.

Prijs is wat hoger maar daar staan ook wat voordelen tegenover:

- Esthetisch (voor eigen genot en/of verkoopwaarde woning).
- Nauwelijks geluid buiten (en naar verluid ook weinig binnen).
- Onderhoud makkelijker binnen dan op twee hoog aan de muur.
- Minder/geen defrosts?
- Ventilatieafvoer kan aangesloten worden voor kleine rendementswinst.
- Niks staat bloot aan de elementen buiten.

Alles overziend vind ik dat toch heel wat waard.

Maar zoals Roger al opmerkt is het installeren wat problematischer.
rogervdh schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:14:
[...]

Dank voor het delen van deze concrete info! Voor mij valt dit concept dan ook af. Ik woon in Zuid-Limburg, dus dat gaat het sowieso al niet worden. Ik vind persoonlijk dat ze het werkgebied wel op de website zouden mogen vermelden (ik had het idee dat ze landelijk zouden werken, beetje gelijkbaar met Adlår Castra).

Met een andere installateur aan de slag gaan zie ik totaal niet zitten en geef ik bovendien weinig kans van slagen. Installateurs hebben het momenteel erg druk en ze installeren natuurlijk veel liever iets uit hun eigen assortiment (wat ze zelf kunnen leveren, marge op zit, wat ze support krijgen van de fabrikant, etc.) Dan heb ik het nog niet over sevice en support in het geval van storingen/onderhoud.

Dan is de Vincent van Itho Daalderop toch een interessanter concept (met een dealer/installeursnetwerk), maar daar is de capaciteit in mijn specifieke geval erg aan de krappe kant (zo niet onvoldoende). De 7 kW capaciteit van de Versi-I gaf meer vertrouwen. Ik heb twee installeurs over de vloer gehad en die gaven op basis van hun bevindingen aan dat ik een 6 tot 8 kW warmtepomp nodig zou hebben, vandaar dat ik dat als uitgangspunt pak.
Capaciteit en efficiëntie is ook minder van de Vincent.

Ik hoop dat als ze wat meer aandacht krijgen en het gaat lopen dat er dan gekeken kan worden hoe effectief de rest van het land bediend kan worden. Maar om dat te verwezenlijken is wellicht de volgende stap nodig zoals overstappen naar een natuurlijk koudemiddel of de blueheart techniek. Heeft geen zin om aan een landelijk netwerk te werken als het koudemiddel dat het apparaat gebruikt op korte termijn wellicht verboden gaat worden:
https://www.installatie.n...-over-drie-jaar-verboden/

Persoonlijke heb ik geen super haast. Ik kan nog wel even afwachten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rogervdh
Taxi645 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:28:
[...]
Persoonlijke heb ik geen super haast. Ik kan nog wel even afwachten.
Haast hebben we ook niet, maar we missen de vloerverwarming toch wel. Momenteel gebruiken we een Daikin 5 kW airco als verwarming en dat werkt in principe prima (los van defrost, dat is echt wel vervelend), maar het geeft toch een stuk minder comfort dan de vloerverwarming die we altijd gebruikt hebben. Verder hebben we genoeg zonnestroom overcapaciteit en dus is er enerzijds de drang om de vloerverwarming z.s.m. weer te kunnen gebruiken en anderzijds die zonnestroom zo efficiënt mogelijk in te zetten, zeker zolang volledig gesaldeerd kan worden (dat lukt nu redelijk goed met de airco). Maar de airco blijft een lucht/lucht warmtepomp en je mist daar de massa die een vloerverwarming heeft (wat ook een stuk stabiliteit geeft aan de temperatuur). Een andere optie is natuurlijk om toch weer (deels) gewoon gas te gaan gebruiken...

Ik kan me volledig vinden in de genoemde argumenten (de afstand tussen binnen- en buitenunit zou hier bovendien 16 meter zijn, het traject is ook nog wat complexer en de buiten unit zou ook nog niet al te ver van de slaapkamer van een van m'n kinderen komen te hangen), dus iets zonder buiten unit geniet echt de voorkeur. Gisteren kwam ik de Stiebel Eltron WPL 17 IKCS classic warmtepomp nog op het spoor (eveneens een warmtepomp zonder buiten unit), maar nog niet heel erg in verdiept.

Al met al is wachten toch de beste optie denk ik...liever nog 1 of 2 jaar wachten en iets hebben wat 100% aan de wensen voldoet, dan overhaast voor iets kiezen en achteraf spijt hebben.

• EXCalibur_EeK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:52
rogervdh schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:53:
[...]

Haast hebben we ook niet, maar we missen de vloerverwarming toch wel. Momenteel gebruiken we een Daikin 5 kW airco als verwarming en dat werkt in principe prima (los van defrost, dat is echt wel vervelend), maar het geeft toch een stuk minder comfort dan de vloerverwarming die we altijd gebruikt hebben. Verder hebben we genoeg zonnestroom overcapaciteit en dus is er enerzijds de drang om de vloerverwarming z.s.m. weer te kunnen gebruiken en anderzijds die zonnestroom zo efficiënt mogelijk in te zetten, zeker zolang volledig gesaldeerd kan worden (dat lukt nu redelijk goed met de airco). Maar de airco blijft een lucht/lucht warmtepomp en je mist daar de massa die een vloerverwarming heeft (wat ook een stuk stabiliteit geeft aan de temperatuur). Een andere optie is natuurlijk om toch weer (deels) gewoon gas te gaan gebruiken...

Ik kan me volledig vinden in de genoemde argumenten (de afstand tussen binnen- en buitenunit zou hier bovendien 16 meter zijn, het traject is ook nog wat complexer en de buiten unit zou ook nog niet al te ver van de slaapkamer van een van m'n kinderen komen te hangen), dus iets zonder buiten unit geniet echt de voorkeur. Gisteren kwam ik de Stiebel Eltron WPL 17 IKCS classic warmtepomp nog op het spoor (eveneens een warmtepomp zonder buiten unit), maar nog niet heel erg in verdiept.

Al met al is wachten toch de beste optie denk ik...liever nog 1 of 2 jaar wachten en iets hebben wat 100% aan de wensen voldoet, dan overhaast voor iets kiezen en achteraf spijt hebben.
Wel grappig. Ervaar exact hetzelfde. Zit ook in Zuid-Limburg. Heb nu doordat ik meer zonnepanelen heb liggen, vaak de airco aan staan om mee te verwarmen. Maar er gaat niks boven vloerverwarming. De woning word dan ook gelijkmatiger verwarmd. Daarnaast als ik de airco uit zet dan koelt het ontzettend snel af in de woonkamer. En als de buitenunit bevriest dan verbruik je wel veel stroom, maar verwarmt ie niet of nauwelijks.

Woning uit 2013. Verbruik nu denk ik zo'n 300-350 m3 gas per jaar door veel gebruik te maken van de airco.
Dat was twee jaar geleden zo'n 1000 m3 (had ik nog geen panelen liggen). Wil ook het liefst alleen een binnenunit hebben. Daarnaast ligt de zolder (locatie CV installatie) naast mijn slaapkamer en dus het apparaat moet wel stil zijn.

Denk ook dat het nog even afwachten is. Daarnaast als de prijs op zo'n 10-12k uitkomt dan ga ik dit nooit terugverdienen.

• Taxi645
Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van deze oplossing, maar ik denk dat de volgende twee zaken nodig zijn voor grootschalig succes:

- Een switch naar propaan (of BlueHeart achtige techniek).
- Een landelijk (of tenminste regio dekkend) installateursnetwerk.

De timing met hun koelmiddel was net wat ongelukkig.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
Leuk product. Puur uit interesse wat vragen gesteld. Binnen een dag netjes antwoord.

De aanzuig- en uitblaasopening moeten minimaal 1,5 m uit elkaar zitten om recirculatie te voorkomen. Daarnaast gevraagd of ze al installeerden in de regio bollenstreek. Dat laatste is nog niet het geval, maar zijn ze wel mee bezig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gossie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:58
Voor mijn situatie lijkt dit ideaal. Meer vermogen dan Vincent en stiller, en qua prijs aantrekkelijker dan NIBE S735. Daar betaal je alleen voor apparatuur al minstens 17K. Heb je wel een A-merk, maar ja. Ik zit in Brabant dus ook geen installatie mogelijk; eens kijken of ik iemand kan vinden die het wil doen; aangezien het een monoblock is en ikzelf wel de luchtkanalen kan doen, hoeft de installateur ook weer niet heel veel nieuwe dingen te kunnen.

Wel interessant: de importeur biedt aan om voor 500 euro langs te komen voor een ingebruiknamebezoek. Dan loopt hij de installatie langs, stelt de controller in En start de boel op. Die is ook met internet verbonden dus op afstand kan meegekeken worden. Daarnaast is de controller met Modbus te besturen, wat ik ook wel weer interessant vind.

Blijft over: wat te doen bij storing. Vind ik een lastige; kan niet inschatten hoe storingsgevoelig zo’n ding is.

En wat ik me bij al deze inpandige lucht wp’s afvraag: er zitten geen filters in de luchtkanalen lijkt het. Als ik zie hoe vuil het filter van de WTW is na 6 maanden… hoe blijft zo’n ding schoon van binnen?

• EXCalibur_EeK
  • Registratie: Oktober 2000
Ik had vorige week een partij (o.a. installateur van NIBE systemen) over de vloer die aangaf dat een warmtepomp zonder buitenunit niet bij mij op zolder geplaatst kon worden. Hij gaf aan dat zoiets alleen op begane grond mogelijk was vanwege de trillingen die het apparaat veroorzaakt. En dan is mijn woning pas 10 jaar oud.

Heb toch het idee dat het allemaal nog net niet is. Mss beter nu een 3 jarig contact afsluiten nu het gas nog redelijk geprijsd is en daarna verder kijken.

• Gossie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:58
Wel een goed punt idd, onze airco unit heeft ooit op het platte dak van een uitbouw gestaan, na 3 maanden aan een beugel gehangen. Het is logisch, een compressor veroorzaakt trillingen - al hoe netjes gedempt ook. Onze airco hangt nu buiten aan een eigen metalen rek, dat is gefundeerd op een betonplaat in de tuin. Je voelt en hoort niks meer! 😊

Een WP zou bij ons in een berging komen te staan, begane grond, op betonvloer. De berging zit aan huis vast maar er zit een spouwmuur tussen, dus ik verwacht niet veel overlast van geluid of trilling.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:26
EXCalibur_EeK schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 21:54:
Ik had vorige week een partij (o.a. installateur van NIBE systemen) over de vloer die aangaf dat een warmtepomp zonder buitenunit niet bij mij op zolder geplaatst kon worden. Hij gaf aan dat zoiets alleen op begane grond mogelijk was vanwege de trillingen die het apparaat veroorzaakt. En dan is mijn woning pas 10 jaar oud.

Heb toch het idee dat het allemaal nog net niet is. Mss beter nu een 3 jarig contact afsluiten nu het gas nog redelijk geprijsd is en daarna verder kijken.
Ligt helemaal aan de constructie van de vloer. Heb je een betonnen zoldervloer dan kan een WP daar prima staan. Met een houten vloer kan het wel problemen opleveren, door de lage massa kan deze mee trillen en dit geluid voortbrengen naar de onderliggende kamers.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee